wijnliefhebbers

Volledige versie: Wijn opleggen in de kruipruimte?
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Is het een idee om wat goede klasse wijnen die nog lang moeten liggen onder het huis te leggen in de kruipruimte onder de vloer.
Betreft een nieuwbouwhuis? Ik dacht misschien licht het qua temp. en vochtigheid beter dan in mijn kamerkast....

Uiteraard is het alles behalve handig om te pakken uit de kruipruimte, maar het doel is om een paar kisten 2010 daar gewoon 5 of 10 jaar te laten staan en dan vanaf 5 jaar de eerste gemengde kist naar boven halen om Slurp

Wat is jullie advies?
Lijkt me geen slecht idee. Zelf ligt mijn wijn ook in een soort kruipkelder (ongeveer 1 meter 10 stahoogte) en ik heb er eigenlijk nog nooit problemen mee gehad.
Ik raad wel aan om regelmatig eens te controleren of de luchtvochtigheid en de temperatuur nog binnen de normen vallen. Wees er ook zeker van dat er geen ongedierte in de ruimte komt ...
Qua t° en vochtigheid zal je zeker beter zitten dan in een kamerkast.

De kisten openen of gesloten houden hebben we reeds aangehaald in een andere topic.
De hoge [b]vochtigheid
kan wel nefaste gevolgen hebben voor de etiquetten (schimmel).
Wees ook bedacht om wat ventilatie te krijgen in uw kruipkelder.
(26-09-2012 07:53 AM)jr02 schreef: [ -> ]Wees ook bedacht om wat ventilatie te krijgen in uw kruipkelder.

Ja, denk ik ook. Als er een muf geurtje hangt zonder ventilatie zou ik er mijn flessen niet durven stockeren.
Bedankt voor de tips. Ik ga het de komende winter eens in de gaten houden....
Checken op temp en geurtjes...
geen probleem , wel geen etiketten meer als het erg vochtig is / water in staat.
Bij mijn schoonvader zwemmen er zelfs en die flessen zijn na 20 jaar nog in topform. Wel onherkenbaar maar dat maakt het nog spannender... tot de kurk eruit komt en die hopelijk nog iets of wat leesbaar is.. good luck!
Gelukkig heb ik er geen wijn in opgeslagen. Er staat min. 30 cm water in de kruipruimte...
Het meeste staat in de box van mijn vader.
Mijn vader haalde trouwens aan om onder de kisten die op de betonnen grond staan, een paar laatjes te leggen. Is dit echt nodig? Zo ja, waarom?
luchtcirculatie, anders verhoogd gevaar schimmel
(26-09-2012 12:41 AM)Vin1 schreef: [ -> ]Is het een idee om wat goede klasse wijnen die nog lang moeten liggen onder het huis te leggen in de kruipruimte onder de vloer.
Betreft een nieuwbouwhuis? Ik dacht misschien licht het qua temp. en vochtigheid beter dan in mijn kamerkast....

Uiteraard is het alles behalve handig om te pakken uit de kruipruimte, maar het doel is om een paar kisten 2010 daar gewoon 5 of 10 jaar te laten staan en dan vanaf 5 jaar de eerste gemengde kist naar boven halen om Slurp

Wat is jullie advies?
Vochtigheid onbelangrijk, da's eigenlijk een fabeltje. Wijn houdt kurk vochtig bij horizontale positie. Pieker daar niet over. Temperatuur zal wel ok zijn zeker daar beneden? Grootste voordeel is feit dat de wijn moeilijk te bereiken is; veilig voor uw eigen goesting ;-) Mijn kruipkelder zit vol albinospinnen en het stinkt verschrikkelijk, ik vermoed door een rottende puit. Dus ik zou het zelf niet wagen mijn schatjes daar te leggen. Beetje muf kan zeker geen kwaad.
Smile
Temperatuur is goed inderdaad.
Probleem is dat ik niks neer kan zetten nu, ja onderwater Smile
Lost inderdaad wel het probleem op dat ik er voorlopig af moet blijven Smile
(21-01-2014 10:53 PM)Vin1 schreef: [ -> ]Smile
Temperatuur is goed inderdaad.
Probleem is dat ik niks neer kan zetten nu, ja onderwater Smile
Lost inderdaad wel het probleem op dat ik er voorlopig af moet blijven Smile

Op een vlot?
Dat is ook nog een optie ja.
Maar ja, klotsen is ook niet goed voor de wijn volgens mij Smile
"Stinkende puiten" en "vlottend klotsen"...ik begin misselijk te worden, vrees ik Big Grin
stinkende putjes heel toepasselijk voor bourgone
Koppelingen