wijnliefhebbers

Volledige versie: Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Pagina's: 1 2 3
Domaine Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges Les vaucrains 2003

Deze middag geopend en voorgeproefd (voor vanavond bij parelhoen, shi take, witloof en kroketten): great stuff! Als je afgaat op de kleur, dan zal je niet aan Bourgogne denken. Grote structuur met veel exquis kersenfruit (en ook zwart fruit). Gespierd en jong, maar toegankelijk. Neus zeer herfstig, maar zal nog evolueren, is nog koud. Grote Bourgogne. applaus
Hé Matten, toevallig ook een NSG geopend vanavond. Zoals de meeste wijnliefhebbers die een tijdje bezig zijn begin ik ook meer en meer van dit soort (lichtere) wijnen te houden...
Yep maar die van Chevillon was helemaal niet licht, in gelijk welke betekenis. Kleur, body, afdronk. Binnen 5 jaar à point schat 'k. Aards en krachtig maar ook finessevol. Nuits staat ook bekend voor het iets stevigere werk.

of we snappen elkaar niet Wink?
Toch wel hoor, maar een Bandoldrinker noemt alle andere wijnen gewoon licht...Cool
Smile

Ben nog eens Avonturen op de wijnroute aan het lezen. Côte d'or en Chablis net gelezen. Een genot..om hem te horen sakkeren over de wijnboeren in Chablis en de eigenzinnige Bourgondiërs.
Omdat mijn lief gisteren jarig was, heb ik nog eens een Les Vaucrains '03 (Nuits-Saint-Georges) van Robert Chevillon gekraakt. En ik kan alleen maar beamen wat ik in mijn eerste notitie schreef.

Neus met aardbeien en rozen in de kern en een zeer duidelijke aardse toets. (natte aarde) Na een tijdje in het glas komt grafiet en zwart fruit bovendrijven. Body is die van een kanjer van een wijn met in de finale tannine die nog niet à point is. (zonder echt storend te zijn)

Voor mijn eigen verjaardag trakteerde ik een tijdje terug met een andere premier cru van Chevillon: Les chaignots 2002. Die was al even lekker, eigenlijk zonder enig minpunt. Zalig lekkere Bourgogne van heel hoog niveau. (Les Vaucrains heeft meer body en een iets ander karakter)

Bij Tienne proefden we een tijdje terug Les Chaignots 2003. Zeer vreemd dat die wijn nogal tannineus was en helemaal niet vergelijkbaar met de sappigheid en de balans van de twee hierboven..
Amazing stuff: de helft van de fles voor vandaag opgespaard. (nachtje koelkast) Net eens voorzichtig geproefd: zijdezacht en vol persoonlijkheid!
Robert Chevillon - Nuits-Saint-Georges Les Chaignots 2002

Een animaal, lekker stinky aroma, het Bourgondische putje maar dan een putje in de stal van Boer Berre.
Een andere proever deed dit denken aan de weide van Werchter. Op de derde dag Wink
In de mond heel sappig en lang, bijzonder mooi evenwicht en complexiteit, zijdezacht ook. Een mooie afdronk maakt deze wijn gewoon af.
Een staaltje topBourgogne, 93/100
thank you Matten !
Waar ?
Twee jaar geleden 32 euro op het domein. Hier een stuk duurder. Niet het makkelijkste domein om wijnen te kopen. De leuze is er steevast: "Je n'ai plus grand chose." Veel wordt op de Amerikaanse markt verkocht...
Gewoon tijdens het weekend van de Hospices de Nuits de hallen van NSG binnenwandelen (kost 10 EUR) en beginnen proeven (en eventueel iets kopen). Ik meen me te herinneren dat Robert Chevillon er vorig jaar te proeven was.
Domaine Robert Chevillon, Nuits-Saint-Georges 2009

Na alle geweld uit Bordeaux was dit zaterdag (Op een zaterdag in Kortrijk) een uitstekende zet: fraîcheur, speelsheid en diepgang. Rood fruit, zeste, witte peper, drop en de typische aardse toetsen van Nuits-St.-G.. Men werd een beetje wild van deze wijn en vond zelfs dat hij het niveau van een 1er cru benaderde. Dan kunnen we enkel concluderen dat Chevillon een kei is, én dat 2009 in Bourgogne een jaar is om te hamsteren.
Gimme gimme gimme... gelukkig zijn ze op aantocht, deze wijn van 2009 is voor mij bijzonder lekker, maar kan niet aan Chevillon zijn 1cru (die mij in een euforie brengen). Het is een dame met plezier die volgens mij nu reeds heel erg genietbaar is en in de komende 8 jaar zeker aan haar trekken mag komen. Met een frisheid, fruitigheid en lengte kwam ik tot een 90 a 91 punten.
(23-04-2012 01:12 PM)vincent schreef: [ -> ]Gimme gimme gimme... gelukkig zijn ze op aantocht, deze wijn van 2009 is voor mij bijzonder lekker, maar kan niet aan Chevillon zijn 1cru (die mij in een euforie brengen). Het is een dame met plezier die volgens mij nu reeds heel erg genietbaar is en in de komende 8 jaar zeker aan haar trekken mag komen. Met een frisheid, fruitigheid en lengte kwam ik tot een 90 a 91 punten.

Score idem, opvallende frisheid in dit flesje, niets te overcooked ! Ik dacht eerlijk aan een cru.
Een kleine 2 weken geleden hielp ik mijn pa om zijn laatste flesje Les Chaignots '02 te ledigen. Ik weet nog dat we enkele jaren geleden bij de Chevillons de kans kregen om deze wijn te kopen. We kregen een glas uit een fles die op zijn minst al een dag open was. Mijn compagnons hadden deze wijn omwille van een platte, oxidatieve neus bijna laten gaan. Maar bleek toch de beste van de reis te zijn. Op La Passion du Vin komt hij verschillende keren aan bod:

http://lapassionduvin.com/phorum/read.ph...te=1#REPLY
I love les chaignots en er komt er misschien nog bij mij bij in de kelder, wat het nog leuker maakt...
(25-04-2012 11:41 PM)vincent schreef: [ -> ]I love les chaignots en er komt er misschien nog bij mij bij in de kelder, wat het nog leuker maakt...

Ik kom er graag nog bij in jouw kelder Smile
Big Grin
Robert Chevillon is één van mijn favorieten in de Bourgogne, en nu, sinds de kinderen aan het roer zijn, Denis en Bertrant, hebben deze, waarschijnlijk onder het waakzame oog van Robert niks aan kwaliteit moeten inboeten. De wijnen blijven, zowel zijne witte Nuits st Georges, als al de rode, een complexiteit bezitten van terroir, dat zich onderscheid van de cru's. Spijtig genoeg is men er over aan het praten om de Les Saint Georges een Grand cru te maken, hier zal de kwaliteit niet op vooruit gaan maar wel de prijs. Ik heb al de cru's van verschillende jaren in de kelder liggen. http://www.terbeuke.com Dit is gewoon een top-domein wat eigenlijk nog betaalbaar blijft
(22-05-2012 11:36 PM)jannekebeuk schreef: [ -> ]Robert Chevillon is één van mijn favorieten in de Bourgogne, en nu, sinds de kinderen aan het roer zijn, Denis en Bertrant, hebben deze, waarschijnlijk onder het waakzame oog van Robert niks aan kwaliteit moeten inboeten. De wijnen blijven, zowel zijne witte Nuits st Georges, als al de rode, een complexiteit bezitten van terroir, da

Welkom Jan en van den eerste keer met een topdomein thumbsup
Goesting om jezelf eens voor te stellen ? Kan op de topic "stel u even voor..." Hoeft niet maar is wel leuk !
Ik denk dat Chevillon gewoon nog beter is dan vroeger.

Les Roncières 1er cru 2007 Nuits-Saint-Georges van Robert Chevillon in het glas (laatste glaasje): top. Zou een Clos de Vougeot van een uitstekend huis kunnen zijn. Hartigheid, rijpheid, terroir en complexiteit.
(09-08-2012 08:12 PM)Matten schreef: [ -> ]Ik denk dat Chevillon gewoon nog beter is dan vroeger.

Les Roncières 1er cru 2007 Nuits-Saint-Georges van Robert Chevillon in het glas (laatste glaasje): top. Zou een Clos de Vougeot van een uitstekend huis kunnen zijn. Hartigheid, rijpheid, terroir en complexiteit.

Nog verkrijgbaar op 't domein Matten ?
Na mijn passage Wink? Neen, zeker nog verkrijgbaar, maar kijk uit naar Les Chaignots en Les Vaucrains. (die laatste is zonder twijfel een virtuele grand cru, de eerste is na 10 jaar rijpen een en al rustieke charme)
Toch even corrigeren: Les Chaignots is veel meer dan rustieke charme.

Vincent passeerde zondagavond en er moest alweer een Les Roncières 2007 aan geloven. Top! Kon dit maal een 1er cru uit Vosne-Romanée geweest zijn Wink.

Daarna volgde een glaasje Marc (van Chevillon): Slurp.
Een streepje Clark Z. Terry op de site van Kermit Lynch:

1988 Nuits-Saint-Georges “Les Cailles” 1er Cru • Robert Chevillon

Burgundy fanatics often talk about their “Burgundy moment”: The bottle that flipped a switch in their brain and set them on a destructive path to buy all the Burgundy they can in search of more wine that will replicate that vinous epiphany. My bottle was an ’88 Bonnes Mares Grand Cru from Bertheau (I’ve actually had that wine twice!). Had I not already had my “moment” it would have occurred while tasting Chevillon’s ’88 Cailles; pure elegance with loads of brilliant, bright fruit reminiscent of fresh strawberry/blackberry jam, and streaks of subtle tobacco. There was no reason to spit this wine. I could only sip and savor the small glass I had (there were 10 of us at the tasting). There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy, and this wine is one of them.
Een link naar een interessante tekst (uitleg over het domein, de vinificatie en de wijnen) : http://www.greatdomaines.co.za/index.php...-chevillon
(14-08-2012 04:58 PM)Matten schreef: [ -> ]Een link naar een interessante tekst (uitleg over het domein, de vinificatie en de wijnen) : http://www.greatdomaines.co.za/index.php...-chevillon

Interessant, kende die site zelfs niet, thank you
Laatst nog eens Les Vaucrains '03 geproefd: indrukwekkende fles, zonder twijfel grand cru-niveau, maar laat deze jongen nog 5 jaar rusten.

Eergisteren nogmaals de Villages (vieilles vignes) '09 geproefd en nog meer dan de eerste keer (Op een zaterdag in Kortrijk) onder de indruk. Zo lekker!!
zit het witloof niet in de weg van de wijn?
(04-09-2012 07:49 PM)jazzper schreef: [ -> ]zit het witloof niet in de weg van de wijn?

Witloof?
Ik moet er eigenlijk niet zo veel reclame voor maken, maar ik ben alweer aan het proeven van een flesje Chevillon. Hun Les Roncières '07 (stokken +45 jaar oud) is verrukkelijk. Nog net iets te jong, maar nu al een bron van genot. De bevooroordeelde wijnproever in mij vraagt zich dan af hoe het komt dat er zo veel exquise materie in zo'n licht gekleurde wijn kan zitten? Nu, voor een Bourgogne wel een heel mooi kleurtje.

Burghound:
By contrast, this is less elegant but more complex, both on the slightly gamy red and blue berry fruit nose and the savory, intense, textured and more obviously muscled flavors that culminate in a firmly structured and mouth coating finish. This is much more obviously Nuits in character than any of the preceding wines but the extract, concentration and depth of material is impressive. (Outstanding, 90-92pp)
Pagina's: 1 2 3
Koppelingen