wijnliefhebbers

Volledige versie: Rémi Jeanniard - Morey-Saint-Denis
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Pagina's: 1 2
1er Cru Clos des Ormes 2010

Geproefd op de wijnbeurs te Aarschot.

Prachtige loepzuivere neus, kersen. Het fruit stuift in het glas bij het walsen. Meer van dat in de smaak. Mooi, rijp fruit (kers), opnieuw loepzuiver. Mooie zuren, rijpe tannines.
(20-03-2013 10:19 PM)Johan_Vdd schreef: [ -> ]1er Cru Clos des Ormes 2010

Geproefd op de wijnbeurs te Aarschot.

Prachtige loepzuivere neus, kersen. Het fruit stuift in het glas bij het walsen. Meer van dat in de smaak. Mooi, rijp fruit (kers), opnieuw loepzuiver. Mooie zuren, rijpe tannines.

2010 rules indeed ! Ik ken het domein niet hoor, nog ergens anders verkrijgbaar misschien ? p/q ok ?
Vinvino (stond op de beurs). 2010 zou niet meer verkrijgbaar zijn. 24,50 EUR vond ik de wijn wel waard, rekening houdend met het prijsniveau in de Bourgogne. Ik weet niet wat de wijn op het domein zou kosten.
Ik vond de andere (witte) Bourgognes van deze handelaar trouwens ook wel de moeite.
(20-03-2013 10:31 PM)Johan_Vdd schreef: [ -> ]Vinvino (stond op de beurs). 2010 zou niet meer verkrijgbaar zijn. 24,50 EUR vond ik de wijn wel waard, rekening houdend met het prijsniveau in de Bourgogne. Ik weet niet wat de wijn op het domein zou kosten.
Ik vond de andere (witte) Bourgognes van deze handelaar trouwens ook wel de moeite.

Voor een 1er is dat zeker niet teveel. 2010 in wit is bijzonder geslaagd ! Blijkbaar is 2010 zeer snel uitverkocht. Ik kijk nog uit naar een paar flesjes van Simon Bize. Die blijven ook nog betaalbaar.
Nog een fles van de 2010 gekraakt, ik bevestig mijn eerste degustatie tijdens de wijnbeurs. Mooie wijn voor zijn prijs.
Morey-Saint-Denis 1er Cru Clos des Ormes 2011

Bourgognewijn gemaakt op traditionele manier, dus geen overdreven extractie, geen overdreven houtimpressie, maar wel veel Pinot. En als je van deze druif houdt, ja dan staat zo een wijn altijd een stapje voor op de anderen.
Heel fijne neus, veel fruit, vooral kersen en wat violetje. In de mond blijft het fruit dominant maar krijgt toch wat ondersteuning van het hout. Dus ook wat ceder, ook wat kreupelhout, wat kruidigheid.
Dit is geen topwijn maar wel een fijne, leuke, en erg zuivere pinot die je enorm veel drinkplezier verschaft en waar je geen hartpijn van hebt als je hem opent omdat hij een enorme hap uit je budget gekost heeft.
Ook gekocht bij Vinvino aan € 25,50. Een meer dan correcte prijs voor deze 1er Cru.
Grappig, toevallig vroeg ik me deze ochtend af hoe het aanbod van Vinvino er nu uitzag. Dit domein trok mijn aandacht maar helaas is het volledig uitverkocht Sad.
(11-08-2015 02:20 PM)Kupers schreef: [ -> ]Grappig, toevallig vroeg ik me deze ochtend af hoe het aanbod van Vinvino er nu uitzag. Dit domein trok mijn aandacht maar helaas is het volledig uitverkocht Sad.

Millésime 2013 staat op de website van Vinvino. De Morey 1er Cru's staan aan € 27,50.
Morey-Saint-Denis 1er Cru Les Ruchots 2012 - Rémi Jeanniard

De 1er Cru "Les Ruchots" ligt net onder de Grand Cru "Clos de Tart" en grenst aan de wijngaarden van Chambolle Musigny. De iets meer ervaren Bourgogneliefhebber weet dan dat deze wijn, indien goed gemaakt, meer op finesse en "lieflijkheid" zal zitten dan op kracht. De andere kant van Morey grenst aan Gevrey-Chambertin en hier zitten de wijnen dus iets meer op power (over het algemeen).
Rémi Jeanniard ben ik tijdens de laatste "Grand Jours de Bourgogne", einde maart, tegengekomen in Nuits-Saint-Georges. Deze stille, aimabele wijnbouwer maakt karaktervolle wijnen op zijn percelen in Morey, Chambolle en Gevrey. Altijd heel licht van kleur, altijd veel fruit en altijd weinig houtinvloed. Deze 1er Cru uit Morey-Saint-Denis van 2012 lijkt dan ook weer heel subtiel en met veel gevoel voor finesse gemaakt. De wijn is fluwelig en zacht, met veel rood fruit als kers en framboos en zeker wat violetje en Gentse neusjes. Nadien volgen iets meer rokerige, mineralige tonen en ook zoiets gebrand als koffie met een kruidige ondersteuning. De tannines zijn heel soepel, het fruit heel krokant. Ja, dan is het toch heel moeilijk om van deze wijn af te blijven. Dit is gewoon genieten, en daar gaat het toch om!
Jeanniard, met het herkenbaar etiket met de wolf (of is het een vos?)? Ik proefde van deze wijnbouwer 2 maal een jonge wijn in de caveau in Morey St Denis. Telkens viel het mij op dat de kleur al vrij geëvolueerd was en dat de aroma's "very foxy" waren, naar mijn smaak wat een gemis aan fris fruit. Maar misschien stonden die flessen al lang open.
Wellicht dus toch een vos op het etiket?
Maar het zou naar verluidt wel een goede wijnbouwer moeten zijn die wat onder de radar werkt.
(08-06-2016 10:31 PM)Vince schreef: [ -> ]Jeanniard, met het herkenbaar etiket met de wolf (of is het een vos?)? Ik proefde van deze wijnbouwer 2 maal een jonge wijn in de caveau in Morey St Denis. Telkens viel het mij op dat de kleur al vrij geëvolueerd was en dat de aroma's "very foxy" waren, naar mijn smaak wat een gemis aan fris fruit. Maar misschien stonden die flessen al lang open.
Wellicht dus toch een vos op het etiket?
Maar het zou naar verluidt wel een goede wijnbouwer moeten zijn die wat onder de radar werkt.


Beste Vince, je bent niet over dezelfde wijnbouwer aan het praten. Je hebt het hier over Alain Jeanniard en niet over Rémi.
De wijnen van Alain Jeanniard beschrijf je echter wel goed want ik heb ze in maart vlak na elkaar geproefd. Alhoewel familie mag je deze wijnbouwers niet met elkaar vergelijken. Alain heeft meer naam, is veel groter in volume, ..., en dan stopt de vergelijking voor mijWink
Bezoek juli 2016

Rémi is een schitterende vent:
- super enthousiast, eerlijk en rechtuit
- werkt minutieus en dat vertaalt zich in wijnen met precisie. Zo laat hij zijn wijnen op verschillende types van eiken vaten rijpen, naar gelang het perceel of zelfs de stokken. Zijn cuvées zijn vaak een blend, steeds weloverwogen.
- geen overdreven houtinvloeden. Geen typische 'costeaux' wijnen maar wel fijn en mooi gemaakt
- houdt er een gezonde verkoopsvisie op na: hij slijt zijn wijnen niet aan Amerikanen of Chinezen want die willen enkel de grote namen en dan blijft hij met zijn 'gewonere' cuvées zitten. Hij wil een evenwicht. Daarom verdeelt hij zijn Clos de la Roche (zijn enige GC waar hij een goeie 400 flessen van heeft) over zijn clienteel. Je kan dus niet enkel zijn GCs kopen.
- hij werkt volgens de zonnekalender, wat zeker al zijn vruchten afwerpt bij het bottelen alleen al: veel minder residu.

Enige nadeel: hij was al voor meer dan de helft uitverkocht. We dronken 5 cuvées.

Zijn aligoté 2014 v. vignes is op hout gelagerd. Blijkbaar liggen de stokken ook op de betere percelen in de buurt van Morey. Hij was zelf vrij enthousiast over deze aligoté. Maar ik ben geen aligoté drinker. Dus moeilijk te beoordelen.

Morey Saint Denis 2014: het sierde Rémi dat hij toegaf dat deze wijnen na 2005 herplant zijn en daarom wat aan kracht missen. De stokken stonden toen namelijk met hun voetjes in het water en heeft de boel herplant. Eerlijk gezegd een wel erg lichte wijn die eerder Bourgogne Pinot Noir waardig is. Voor 1 EUR meer heb je z'n vieilles vignes van een toch wel ander kaliber.

M-S-D vieilles vignes 2014: kruidige wijn met bakken rood fruit. Heerlijke village die wel nog enkele jaren moet liggen.

M-S-D 1cru Clos des Ormes 2014: fijne wijn die opnieuw die kruidigheid had men aanleunt bij de vorige: voor mij op hetzelfde niveau als de vieilles vignes (wat meer iets zegt over z'n vieilles vignes dan over het niveau van deze cru)

M-S-D 1cru Les Ruchots 2014: iets meer op finesse . Andere stijl met meer zwart fruit. Voor mij de beste van diegene die ik proefde. Enorm mooie ligging ook, net onder Clos de Tart. Ik kreeg z'n laatste 3 flesjes mee.

Z'n andere crus: Clos de la Roche, Chambolle vv, Gevrey vv, Bourgogne pinot noir waren uitverkocht. Jammer.

Ik kreeg wel een Bourgogne pinot noir 2013 als bedanking voor het flesje bier dat ik altijd voor een bezoek meedoe. Blijkbaar liggen zijn pinots ook op een gunstige liggen in Chambolle. Ik laat jullie weten wanneer ik ze openklets.

Conclusie: heerlijk bezoek, niet enkel door de fijne wijnen maar zeker ook door Rémi. Zijn wijnen zijn erg mooi maar verwacht geen wijnen op het niveau van een Chicotot bvb. Zijn prijzen zijn ook van een andere grootorde. Toch vind ik dat hij mooie dingen maakt
Merci voor het verslagje!

Citaat:hij werkt volgens de zonnekalender, wat zeker al zijn vruchten afwerpt bij het bottelen alleen al: veel minder residu.

Wat houdt dit in, Fre?

Vallen de prijzen wat mee?
(16-07-2016 08:38 PM)Olivier schreef: [ -> ]Merci voor het verslagje!

Citaat:hij werkt volgens de zonnekalender, wat zeker al zijn vruchten afwerpt bij het bottelen alleen al: veel minder residu.

Wat houdt dit in, Fre?

Vallen de prijzen wat mee?

Tja, dat heeft een naam hoor maar ik ben die vergeten. Tis die kalender met fruit day, root day,... Is van ene mevrouw Thun, dacht ik.
thank you voor t verslag, Fré!
Door op t juiste moment te bottelen is de aantrekkingskracht van de maan op de fluide bestanddelen groter waardoor de vloeistof makkelijker van het sediment wordt gescheiden en men aldus kan bottelen zonder al te veel residu.
En als dit niet klopt (wat zeer waarschijnlijk is Big Grin ) zal er wel een andere cryptisch-cosmopolitische verklaring zijn Wink
(17-07-2016 11:26 AM)vinejo schreef: [ -> ]thank you voor t verslag, Fré!
Door op t juiste moment te bottelen is de aantrekkingskracht van de maan op de fluide bestanddelen groter waardoor de vloeistof makkelijker van het sediment wordt gescheiden en men aldus kan bottelen zonder al te veel residu.
En als dit niet klopt (wat zeer waarschijnlijk is Big Grin ) zal er wel een andere cryptisch-cosmopolitische verklaring zijn Wink

Thanks!
(16-07-2016 08:18 PM)Fre schreef: [ -> ]Bezoek juli 2016

Rémi is een schitterende vent:
- super enthousiast, eerlijk en rechtuit
- werkt minutieus en dat vertaalt zich in wijnen met precisie. Zo laat hij zijn wijnen op verschillende types van eiken vaten rijpen, naar gelang het perceel of zelfs de stokken. Zijn cuvées zijn vaak een blend, steeds weloverwogen.
- geen overdreven houtinvloeden. Geen typische 'costeaux' wijnen maar wel fijn en mooi gemaakt
- houdt er een gezonde verkoopsvisie op na: hij slijt zijn wijnen niet aan Amerikanen of Chinezen want die willen enkel de grote namen en dan blijft hij met zijn 'gewonere' cuvées zitten. Hij wil een evenwicht. Daarom verdeelt hij zijn Clos de la Roche (zijn enige GC waar hij een goeie 400 flessen van heeft) over zijn clienteel. Je kan dus niet enkel zijn GCs kopen.
- hij werkt volgens de zonnekalender, wat zeker al zijn vruchten afwerpt bij het bottelen alleen al: veel minder residu.

Enige nadeel: hij was al voor meer dan de helft uitverkocht. We dronken 5 cuvées.

Zijn aligoté 2014 v. vignes is op hout gelagerd. Blijkbaar liggen de stokken ook op de betere percelen in de buurt van Morey. Hij was zelf vrij enthousiast over deze aligoté. Maar ik ben geen aligoté drinker. Dus moeilijk te beoordelen.

Morey Saint Denis 2014: het sierde Rémi dat hij toegaf dat deze wijnen na 2005 herplant zijn en daarom wat aan kracht missen. De stokken stonden toen namelijk met hun voetjes in het water en heeft de boel herplant. Eerlijk gezegd een wel erg lichte wijn die eerder Bourgogne Pinot Noir waardig is. Voor 1 EUR meer heb je z'n vieilles vignes van een toch wel ander kaliber.

M-S-D vieilles vignes 2014: kruidige wijn met bakken rood fruit. Heerlijke village die wel nog enkele jaren moet liggen.

M-S-D 1cru Clos des Ormes 2014: fijne wijn die opnieuw die kruidigheid had men aanleunt bij de vorige: voor mij op hetzelfde niveau als de vieilles vignes (wat meer iets zegt over z'n vieilles vignes dan over het niveau van deze cru)

M-S-D 1cru Les Ruchots 2014: iets meer op finesse . Andere stijl met meer zwart fruit. Voor mij de beste van diegene die ik proefde. Enorm mooie ligging ook, net onder Clos de Tart. Ik kreeg z'n laatste 3 flesjes mee.

Z'n andere crus: Clos de la Roche, Chambolle vv, Gevrey vv, Bourgogne pinot noir waren uitverkocht. Jammer.

Ik kreeg wel een Bourgogne pinot noir 2013 als bedanking voor het flesje bier dat ik altijd voor een bezoek meedoe. Blijkbaar liggen zijn pinots ook op een gunstige liggen in Chambolle. Ik laat jullie weten wanneer ik ze openklets.

Conclusie: heerlijk bezoek, niet enkel door de fijne wijnen maar zeker ook door Rémi. Zijn wijnen zijn erg mooi maar verwacht geen wijnen op het niveau van een Chicotot bvb. Zijn prijzen zijn ook van een andere grootorde. Toch vind ik dat hij mooie dingen maakt


Inderdaad een heel aimabele kerel, maar beschikbaarheid is dikwijls een probleem bij die kleine kwaliteitswijnbouwers die nog betaalbare wijn willen maken voor gewone wijnliefhebbers thumbsup
Interessant verslag!

Wat betreft aligoté in Morey SD, dat is een apart verhaal. Het is dé referentiegemeente in de CdNuits waar nog aligoté staat aangeplant op hoogwaardige terroir. Een smerig examenvraagje maar er bestaat wel degelijk een 1 cru Morey S Denis die in sommige jaren 100% aligoté is nl. de 1 cru Mont Luisants van domaine Ponsot. Zo zie je maar, zeg nooit nooit in de Bourgogne!

Wat betreft de zonnekalender, veel wijnbouwers die op kwaliteit werken houden rekening met die kalender om te snoeien, bottelen, batonneren,... . En dat staat los van het feit of ze nu het bio-label hebben of niet (de meeste die ik bezoek hebben dat label toevallig niet)

Wat betreft de pr/kw-vergelijking met Chicotot, mijn liefde met Chicotot is enorm bekoeld sinds hun enorme prijsstijgingen, dus volgens mij kan je enkel beter af zijn bij Jeanniard ;-)
(17-07-2016 10:35 PM)Vince schreef: [ -> ]Interessant verslag!

Wat betreft aligoté in Morey SD, dat is een apart verhaal. Het is dé referentiegemeente in de CdNuits waar nog aligoté staat aangeplant op hoogwaardige terroir. Een smerig examenvraagje maar er bestaat wel degelijk een 1 cru Morey S Denis die in sommige jaren 100% aligoté is nl. de 1 cru Mont Luisants van domaine Ponsot. Zo zie je maar, zeg nooit nooit in de Bourgogne!
.....................................

Van deze aligoté van Ponsot heb ik een aantal jaargangen gedronken toen ik me rechtstreeks bevooraadde op dit domein.
Maar moet volgen mij wel onderdoen voor de aligoté van De Vilaine uit Bouzeron.
Citaat:Wat betreft aligoté in Morey SD, dat is een apart verhaal. Het is dé referentiegemeente in de CdNuits waar nog aligoté staat aangeplant op hoogwaardige terroir. Een smerig examenvraagje maar er bestaat wel degelijk een 1 cru Morey S Denis die in sommige jaren 100% aligoté is nl. de 1 cru Mont Luisants van domaine Ponsot. Zo zie je maar, zeg nooit nooit in de Bourgogne!

Interessant! Wist ik niet. Heb nog wat meer uitleg gevonden hier :

http://www.clive-coates.com/tastings/domaine/ponsot
Bourgogne Pinot Noir 2013: koren op de molen voor Bourgogne sceptici: dun, zuur, groen en onevenwichtig. Twee slokken. De rest terug in de wijnkast. Morgen en overmorgen zien wat t geeft
Morey-St Denis 1 cru "Les Ruchots" 2014

Beetje vroeg om deze te openen maar tis voor de goede zaak Wink: maar gelukkig geen echte kindermoord. Elegantie troef: op z'n zwart fruit, subtiele kruidige toetsen, voldoende zuren en merkbare tannines maar da's normaal. Maar tot mijn verbazing nog allemaal nog redelijk binnen de perken. Was wel pop & poor.

Lang in de mond. Doet me qua stijl denken aan Les Epenots (Pommard 1cru) van Vaudoisey Creusefond. Subtiel maar tegelijk ook mannelijke wijn. Ik hoop dat deze klasse zich morgen ook nog toont. Dat weet je nooit natuurlijk met zo'n jonge wijn.
(09-03-2017 11:23 PM)Fre schreef: [ -> ]Morey-St Denis 1 cru "Les Ruchots" 2014

Beetje vroeg om deze te openen maar tis voor de goede zaak Wink: maar gelukkig geen echte kindermoord. Elegantie troef: op z'n zwart fruit, subtiele kruidige toetsen, voldoende zuren en merkbare tannines maar da's normaal. Maar tot mijn verbazing nog allemaal nog redelijk binnen de perken. Was wel pop & poor.

Lang in de mond. Doet me qua stijl denken aan Les Epenots (Pommard 1cru) van Vaudoisey Creusefond. Subtiel maar tegelijk ook mannelijke wijn. Ik hoop dat deze klasse zich morgen ook nog toont. Dat weet je nooit natuurlijk met zo'n jonge wijn.

inderdaad mooie wijn! in de neus direct die mooie typische pinotaroma's, elegante, vrij frisse neus. Het hout zit er op dit moment nog vrij merkbaar in, maar het is niet overdone, en dit zal binnen enkele jaren mooi verweven zijn. Veel structuur hier, de tannines zijn duidelijk aanwezig, maar ze zijn rijp en storen geenszins, integendeel, dit zit goed in elkaar. En dit aan een 20€, mooie vondst hoor!
Rémi Jeanniard - Morey-Saint-Denis 1er Cru 2013 - "Clos Des Ormes"

Lichte veroudering merkbaar in kleur. Aantrekkelijke neus van kersen en rijpe pruimen, wat aards, wat dierlijke elementen en truffelaroma's. Daarna wat mon chéri chocolade. Alhoewel grenzend aan Gevrey Chambertin toch reeds vrij soepele tannines en een ronde structuur. Mooie prijs kwaliteitsverhouding. Blijkbaar zouden de betere cuvées van 2015 op het domein reeds uitverkocht zijn.
(23-05-2017 09:40 PM)FRANCISPICCART schreef: [ -> ]Rémi Jeanniard - Morey-Saint-Denis 1er Cru 2013 - "Clos Des Ormes"

Lichte veroudering merkbaar in kleur. Aantrekkelijke neus van kersen en rijpe pruimen, wat aards, wat dierlijke elementen en truffelaroma's. Daarna wat mon chéri chocolade. Alhoewel grenzend aan Gevrey Chambertin toch reeds vrij soepele tannines en een ronde structuur. Mooie prijs kwaliteitsverhouding. Blijkbaar zouden de betere cuvées van 2015 op het domein reeds uitverkocht zijn.

Inderdaad, we waren daar recent en zo goed als alles uitverkocht. Ik heb er nog enkele chambolles village kunnen kopen. Supervriendelijke mens!

Die chocoladetoetsen zijn mij toen ook opgevallen bij enkele van zijn wijnen.
Ik proefde de Chambolle Musigny 2015. Eigenlijk redelijk typisch voor het jaar in de streek: veel materie, veel fruit, lichte kruidentoets en toch redelijk stevige tannines. Maar iemand sprak van een fijn lijntje die door de wijn waarneembaar was. Jaja fijn/elegant... het handelsmerk van Chambolle. Sterk!

Op dag 2 was ie wat streng. Nog zeker 5 jaar wachten zei Rémi. En ik kan 'm volgen.
(06-08-2017 01:53 PM)Fre schreef: [ -> ]Ik proefde de Chambolle Musigny 2015. Eigenlijk redelijk typisch voor het jaar in de streek: veel materie, veel fruit, lichte kruidentoets en toch redelijk stevige tannines. Maar iemand sprak van een fijn lijntje die door de wijn waarneembaar was. Jaja fijn/elegant... het handelsmerk van Chambolle. Sterk!

Op dag 2 was ie wat streng. Nog zeker 5 jaar wachten zei Rémi. En ik kan 'm volgen.

Awel Fre, uw TN doet me weer zin krijgen in iets van Jeanniard. Ik denk dat ik binnenkort zin krijg in een "Les Ruchots". Ik heb hier nog wat liggen van 2013. Die Morey van hem grenst aan Chambolle en inderdaad elegantie troef Slurp
2013 is bij Jeanniard wel een totaal andere stijl. Misschien nu al toegankelijk. Ruchots is wel een van m'n favorieten van Jeanniard.
Hoewel ik ook heel mooie wijnen proefde en dronk van andere Morey premier cru's als Chaffots, (Clos) Sorbès, Falconnières,... is Ruchots hier meestal ook mijn favoriet. Dat is vooral omdat ik vind dat deze voor mij de meest typerende Morey produceert met die naar Gevrey neigende structuur, maar met die echte Morey aardse ondertoon. Klinkt niet logisch want grenst aan Chambolle, maar ook de Chambolle's van de noordzijde vertonen dikwijls een steviger karakter dan die van de zuidkant van dat dorp.
(06-08-2017 01:53 PM)Fre schreef: [ -> ]Ik proefde de Chambolle Musigny 2015.

Hoeveel gaat deze 2015 al?
Pagina's: 1 2
Koppelingen