wijnliefhebbers

Volledige versie: Bojo-proeverij 1 juni 2013
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Pagina's: 1 2
Beaujolais 2013

Gisterenavond was ik samen met 8 anderen te gast bij de populist voor een unieke Bojoproeverij. De wijen werden door zijn kinderen in 3 flights gezet en onherkenbaar verpakt.

Flight 1 :

Testard Brouilly 2010 : Chocolade, zwart fruit, licht droogtrekkend, houtskool, appelsien in de mond, salami, ijl in het middenpallet. 82
Descombes Brouilly 2005 : Zwart fruit, bloemenaroma, goede materie, plakkaatverf, gestructureerd, te hoge bitterheid, tannine, animaal, neus is beter dan de mond. 84
Potel-Avyron Julienas 2005 : Bessenfruit, koffie, krieken op alcohol, chocolade, houtindruk, rijp met structuur, zuur fruit, zuren komen eerder fel door op de afdronk. 87-88
Terres Dorees Fleurie 2010 : Violetten, kruidig, rood fruit na walsen, venkel, dun qua structuur, tannines en bitter op het einde. 83+
Clos de La Roilette Cuvee Tardive 2011 : Typische Bojo-neus, snoeperig, zwart fruit fruit, chocolade, mooie drinkwijn, afdronk praktisch onbestaand. 86
Duboeuf La Madone Fleurie 2009 : Kruidig, zeer evenwichtig, subtiele neus, bosbessen, meer op het fruitge gespeeld, melkchocolade, sappig met structuur. 90+

Flight 2 :

Thivin Cote de Brouilly 2009 : Broodkorst, bessenfruit, kruidig, sappig, witte peper, sappig in de mond, clean. 87+
Marrans Morgon VV 2009 : Zwart fruit, Violet, mest, licht alcoholisch, tabak, zeer geconcentreerde neus, gebakken vlees, kruidigheid, nog veel potentieel. 90 - 91
Janin Moulin à Vent Les Greneriers 2009 : Stinkie-winkie, evenwichtig met iets hogere zuren, zwaardere stijl, speculoos, kaaskorst, bewaarpotentieel. 89+
Pardon Regnie Cuvee Tim 2007 : Evolutie, zoethout, zuren op de neus, tertiair, kaaskorst, violetjes. 86
Creuze Noire St Amour 2010 : Gebrand, riool, kruidig, aardse toets, groenigheid, groen appel. 85
Lapierre Morgon 2010 : ardbei, uitnodigende neus, banaan, mooie vlotte materie in de mond. 89+

Flight 3 :

Piron Chenas Les Quartz 2003 : Palkkaatverf, fruitg, vlezig, sojasaus, strenge tannine, tomaat. 85
Rochemure Morgon 2009 : Bojoneus, rood fruit, jong, snoeperig, evenwichtig. 90+
L’Insolite Chenas 2009 : Broodkorst, tannine, zwart fruit, mooie kruidigheid, veel tannine en zuren, mooi potentieel. 91
Kuhnel Moulin à Vent 2008 : Fijne neus, evolutie in de kleur, chocolade, tertiair, hogere zuren, metaalgeur. 86
Desvignes Morgon 2010 : Floraal, rood fruit, onrijp, krieken, solfer, tannine tekt nog voldoende achteraan, framboos. 88
Matray Julienas VV 2005 : Mandarijn, gorgonzola, velpon, mooin versmolten, zijdezacht. 92

Speciallekes buiten competitie

Lapalu Brouilly Alma Mater 2011 Amphorenwijn : Violetjes, pickelschips, animaal, rijp, vlot in de mond, kruidig, zeer mooi ondanks zijn jonge leeftijd. 90+
Terres Dorees Morgon 2010 : Framboos, aardbei, ietwat storend bitter op de afdronk, gerookt vlees, appel, chocolade. 88+

Uitzondering :

La Testa Grenache 1999 (Australië) : Koffie, tomaat, rijp, mooi uitgerijpt, vlot. 89
(02-06-2013 03:17 PM)carl schreef: [ -> ]Beaujolais 2013

Gisterenavond was ik samen met 8 anderen te gast bij de populist voor een unieke Bojoproeverij. De wijen werden door zijn kinderen in 3 flights gezet en onherkenbaar verpakt.

Flight 1 :

Testard Brouilly 2010 : Chocolade, zwart fruit, licht droogtrekkend, houtskool, appelsien in de mond, salami, ijl in het middenpallet. 82
Descombes Brouilly 2005 : Zwart fruit, bloemenaroma, goede materie, plakkaatverf, gestructureerd, te hoge bitterheid, tannine, animaal, neus is beter dan de mond. 84
Potel-Avyron Julienas 2005 : Bessenfruit, koffie, krieken op alcohol, chocolade, houtindruk, rijp met structuur, zuur fruit, zuren komen eerder fel door op de afdronk. 87-88
Terres Dorees Fleurie 2010 : Violetten, kruidig, rood fruit na walsen, venkel, dun qua structuur, tannines en bitter op het einde. 83+
Clos de La Roilette Cuvee Tardive 2011 : Typische Bojo-neus, snoeperig, zwart fruit fruit, chocolade, mooie drinkwijn, afdronk praktisch onbestaand. 86
Duboeuf La Madone Fleurie 2009 : Kruidig, zeer evenwichtig, subtiele neus, bosbessen, meer op het fruitge gespeeld, melkchocolade, sappig met structuur. 90+

Flight 2 :

Thivin Cote de Brouilly 2009 : Broodkorst, bessenfruit, kruidig, sappig, witte peper, sappig in de mond, clean. 87+
Marrans Morgon VV 2009 : Zwart fruit, Violet, mest, licht alcoholisch, tabak, zeer geconcentreerde neus, gebakken vlees, kruidigheid, nog veel potentieel. 90 - 91
Janin Moulin à Vent Les Greneriers 2009 : Stinkie-winkie, evenwichtig met iets hogere zuren, zwaardere stijl, speculoos, kaaskorst, bewaarpotentieel. 89+
Pardon Regnie Cuvee Tim 2007 : Evolutie, zoethout, zuren op de neus, tertiair, kaaskorst, violetjes. 86
Creuze Noire St Amour 2010 : Gebrand, riool, kruidig, aardse toets, groenigheid, groen appel. 85
Lapierre Morgon 2010 : ardbei, uitnodigende neus, banaan, mooie vlotte materie in de mond. 89+

Flight 3 :

Piron Chenas Les Quartz 2003 : Palkkaatverf, fruitg, vlezig, sojasaus, strenge tannine, tomaat. 85
Rochemure Morgon 2009 : Bojoneus, rood fruit, jong, snoeperig, evenwichtig. 90+
L’Insolite Chenas 2009 : Broodkorst, tannine, zwart fruit, mooie kruidigheid, veel tannine en zuren, mooi potentieel. 91
Kuhnel Moulin à Vent 2008 : Fijne neus, evolutie in de kleur, chocolade, tertiair, hogere zuren, metaalgeur. 86
Desvignes Morgon 2010 : Floraal, rood fruit, onrijp, krieken, solfer, tannine tekt nog voldoende achteraan, framboos. 88
Matray Julienas VV 2005 : Mandarijn, gorgonzola, velpon, mooin versmolten, zijdezacht. 92

Speciallekes buiten competitie

Lapalu Brouilly Alma Mater 2011 Amphorenwijn : Violetjes, pickelschips, animaal, rijp, vlot in de mond, kruidig, zeer mooi ondanks zijn jonge leeftijd. 90+
Terres Dorees Morgon 2010 : Framboos, aardbei, ietwat storend bitter op de afdronk, gerookt vlees, appel, chocolade. 88+

Uitzondering :

La Testa Grenache 1999 (Australië) : Koffie, tomaat, rijp, mooi uitgerijpt, vlot. 89

Mooie degustatie, echt jammer dat ik niet vrij was ( t was een drukke degustatiedag gisteren blijkbaar- zie ook Doc en Matten ;-))
Straf dat die Duboeuf zo goed was ( négociant dacht ik..)
(02-06-2013 03:40 PM)vinejo schreef: [ -> ]Mooie degustatie, echt jammer dat ik niet vrij was ( t was een drukke degustatiedag gisteren blijkbaar- zie ook Doc en Matten ;-))
Straf dat die Duboeuf zo goed was ( négociant dacht ik..)

Zoals altijd is niets beter dan een blindproeverij om je met je neus op de feiten te drukken dat je eigen smaak alleen zo echt naar boven kan komen zonder invloed van etiket of naam van een producent. Zeer verhelderende proeverij.
(02-06-2013 03:46 PM)carl schreef: [ -> ]
(02-06-2013 03:40 PM)vinejo schreef: [ -> ]Mooie degustatie, echt jammer dat ik niet vrij was ( t was een drukke degustatiedag gisteren blijkbaar- zie ook Doc en Matten ;-))
Straf dat die Duboeuf zo goed was ( négociant dacht ik..)

Zoals altijd is niets beter dan een blindproeverij om je met je neus op de feiten te drukken dat je eigen smaak alleen zo echt naar boven kan komen zonder invloed van etiket of naam van een producent. Zeer verhelderende proeverij.

Wat was er verhelderend voor jou, Carl?
(02-06-2013 03:47 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(02-06-2013 03:46 PM)carl schreef: [ -> ]
(02-06-2013 03:40 PM)vinejo schreef: [ -> ]Mooie degustatie, echt jammer dat ik niet vrij was ( t was een drukke degustatiedag gisteren blijkbaar- zie ook Doc en Matten ;-))
Straf dat die Duboeuf zo goed was ( négociant dacht ik..)

Zoals altijd is niets beter dan een blindproeverij om je met je neus op de feiten te drukken dat je eigen smaak alleen zo echt naar boven kan komen zonder invloed van etiket of naam van een producent. Zeer verhelderende proeverij.

Wat was er verhelderend voor jou, Carl?

Dat grotere namen als Desvignes, Descombes, Clos de la Roilette en Lapierre toch niet als de beste wijnen van de avond naar voren kwamen.
Onverwachtere namen als Duboeuf, Marrans, Matray, Rochemure en L'Insolite traden op het voorplan en tonen aan dat zowel jaargang als kunde belangrijker zijn dan naam en faam alleen.
(02-06-2013 03:56 PM)carl schreef: [ -> ]
(02-06-2013 03:47 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(02-06-2013 03:46 PM)carl schreef: [ -> ]
(02-06-2013 03:40 PM)vinejo schreef: [ -> ]Mooie degustatie, echt jammer dat ik niet vrij was ( t was een drukke degustatiedag gisteren blijkbaar- zie ook Doc en Matten ;-))
Straf dat die Duboeuf zo goed was ( négociant dacht ik..)

Zoals altijd is niets beter dan een blindproeverij om je met je neus op de feiten te drukken dat je eigen smaak alleen zo echt naar boven kan komen zonder invloed van etiket of naam van een producent. Zeer verhelderende proeverij.

Wat was er verhelderend voor jou, Carl?

Dat grotere namen als Desvignes, Descombes, Clos de la Roilette en Lapierre toch niet als de beste wijnen van de avond naar voren kwamen.
Onverwachtere namen als Duboeuf, Marrans, Matray, Rochemure en L'Insolite traden op het voorplan en tonen aan dat zowel jaargang als kunde belangrijker zijn dan naam en faam alleen.

Verrassend besluit....Thévenet, Chermette, Burgaud zijn zeer concurrentiële domeinen hoor !
(02-06-2013 03:56 PM)carl schreef: [ -> ]
(02-06-2013 03:47 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(02-06-2013 03:46 PM)carl schreef: [ -> ]
(02-06-2013 03:40 PM)vinejo schreef: [ -> ]Mooie degustatie, echt jammer dat ik niet vrij was ( t was een drukke degustatiedag gisteren blijkbaar- zie ook Doc en Matten ;-))
Straf dat die Duboeuf zo goed was ( négociant dacht ik..)

Zoals altijd is niets beter dan een blindproeverij om je met je neus op de feiten te drukken dat je eigen smaak alleen zo echt naar boven kan komen zonder invloed van etiket of naam van een producent. Zeer verhelderende proeverij.

Wat was er verhelderend voor jou, Carl?

Dat grotere namen als Desvignes, Descombes, Clos de la Roilette en Lapierre toch niet als de beste wijnen van de avond naar voren kwamen.
Onverwachtere namen als Duboeuf, Marrans, Matray, Rochemure en L'Insolite traden op het voorplan en tonen aan dat zowel jaargang als kunde belangrijker zijn dan naam en faam alleen.

Inderdaad, geen enkele van die onverwachte namen kende ik.We moeten blijkbaar verder zoeken in Beaujolais dan de usual suspects...
Mijn dank aan Carl voor dit verslag maar vooral aan “de populist”die deze bijzondere degustatie organiseerde.

Wat ik heb geleerd:
Dat in voor de zoveelste keer terug met mijn voetjes op de grond werd gezet.
Dat een aantal gedegusteerde wijnen ik niet als een typische Beaujolais beoordeelde.
Dat een wijn die van Parker 92 kreeg een schamele 84 kreeg tijdens mijn notities.
" Terres Dorées - Fleurie Grille Midi 2010 Nouveau millésime, le 2010 était noté : Robert Parker 92/100, RVF 17,5/20"
Dat sommige Beaujolais bio wijnen (zeer)snel het klappen van de zweep krijgen en oxidatief en uitgeleefd overkomen.( bij gemis aan sulfiet?)
Dat ik niet gekende domeinen hoger scoorde dan de "etiketttenflessen"

Dat ik enorm heb genoten van de aanpak en organisatie van “de populist”.thumbsup thumbsup
(03-06-2013 01:18 AM)don quichotte schreef: [ -> ]Dat een wijn die van Parker 92 kreeg een schamele 84 kreeg tijdens mijn notities.
" Terres Dorées - Fleurie Grille Midi 2010 Nouveau millésime, le 2010 était noté : Robert Parker 92/100, RVF 17,5/20"

Was het de Grille Midi of de gewone Fleuri zoals Carl noteerde?
(03-06-2013 09:50 AM)koen schreef: [ -> ]Was het de Grille Midi of de gewone Fleuri zoals Carl noteerde?

Was wel degelijk de Grille Midi. Wat een sof seg Sad (slechte fles?)
(03-06-2013 12:17 PM)Somers schreef: [ -> ]
(03-06-2013 09:50 AM)koen schreef: [ -> ]Was het de Grille Midi of de gewone Fleuri zoals Carl noteerde?

Was wel degelijk de Grille Midi. Wat een sof seg Sad (slechte fles?)
Inderdaad, ik laat in de loop van de week nog iets van mijn mening horen over deze reeks wijnen en over bojo in 't algemeen. Grille Midi vonden we op dag 2 trouwens een stuk mooier dan op dag 1 (ook blind), maar niet top. Sommige wijnen vielen op dag 2 helemaal van hun sokkel, andere vonden we beter dan op dag 1 en, een aantal bleven schitteren. Die L'Insolite 2009 van Domaine Jean Loron was voor mij de wijn van de proeverij. Ik had die geproefd op een wijnfestival in Leuven, was onder de indruk, de rest van de wijnen van dit domein vond ik veel minder. Insolite maken ze alleen in de beste jaren, druiven (beste perceeltje) ontsteeld, klassieke vinificatie, omgevingsgisten, kleine eiken vaatjes voor rijping; allesbehalve klassieke bojo maar de gamayplezierfactor zit er ook zeker in, naast veel concentratie, diepte en prachtige fraîcheur).
Ik heb nog één fles, denk ik.applaus
(02-06-2013 03:17 PM)carl schreef: [ -> ]Beaujolais 2013

Gisterenavond was ik samen met 8 anderen te gast bij de populist voor een unieke Bojoproeverij. De wijen werden door zijn kinderen in 3 flights gezet en onherkenbaar verpakt.

Beaujolais (1) The winners!
(overgenomen uit mijn FB-account)

Waw, wat een fllitsende dagen waren dit, zaterdagavond een bijzonder conviviale blinde proeverij van 20 flessen Beaujolais met tien passionele wijnliefhebbers (incluis forumleden Carl, Somers en Don) gisterenavond opnieuw alle twintig flessen blind geproefd met z'n tweeën en deze morgen nog een aantal flessen met ontbloot etiket herproefd (wijnen werden tussendoor met stikstof en koele bewaringstemperatuur tegen oxidatie beschermd).

Vaststelling 1. De verschillen tussen de respectievelijke cru's vallen in het niets tegenover de verschillen in stijl, niet in het minst vinificatiestijl van de verschillende wijnboeren. Wijnen van wijnbouwers zoals Lapalu, Lapierre en Descombes gelijken bijvoorbeeld meer op elkaar dan wijnen uit dezelfde cru-terroir. Terroir is een relatief en erg overroepen begrip (cf http://bit.ly/JXgUZ2)

Vaststelling 2. Blindproeven is bijzonder ontluisterend, zeker op de manier dat wij het dit weekend deden. De wetenschappelijk gefundeerde inzichten die ik neerschreef in mijn tweeluik 'de psychologie van het wijnproeven' (http://bit.ly/JEKy2b) en 'de waarde van wijnquoteringen, wijnmedailles en topwijnen' (http://bit.ly/TNMDwn) heb ik de laatste 48 uur door schade en schande ervaren. Wijnproeven is bijzonder contextgevoelig (sociale beïnvloeding, plaats van een fles in een reeks, s'avonds binnen of in het zonnetje...), wijnbeoordelingen zijn nauwelijks repliceerbaar, zéér persoonlijk, weinig correlatie tussen prijs en lekker of kwaliteit etcetera etcetera.

Vaststelling 3. Of een wijn macération carbonique heeft gekregen of klassieke vinificatie is erg moeilijk blind te raden.

Vaststelling 4: cru-bojo's zijn niet tannine-arm, integendeel, ze hebben veel tannine en ook zuur, op het randje vaak van teveel en onevenwichtig (wanneer niet 'gedekt' of 'aangekleed' door het fruit). Niet vergeten dat de druiven meestal NIET ontsteeld worden (en misschien tegenwoordig meer maceratie krijgen dan vroeger om kracht en kleur te krijgen). De natuurlijke wijnen type Lapierre, Descombes, Lapalu hadden de zachtste tannine (echt smooth, wat een drinkplezier!) maar dat is voor een volgende post.

Maar welke wijnen uit de reeks van 20 hebben zich met succes door de twee blindproeverijen en de ontblote proeverij geslagen? Van welke wijnen bleef ik houden, ongeacht de context. Welke wijnen hadden een zalig evenwicht en werden telkens opnieuw bejubeld? Wel, het waren de Thivin Côte de Brouilly 2009, de Janin Moulin à Vent Les Greneriers VV 2009 en L'Insolite Chenas 2009 (Domaine Jean Loron), niet toevallig allemaal 2009 want dat was een superjaar in Beaujolais (jaartal dus erg belangrijk in Beaujolais?). De laatste wijn, L'Insolite, is de grote winnaar: klassieke vinificatie, omgevingsgisten, kleine nieuwe barriques, niet gefilterd, geen toegevoegde sulfiet... dus helemaal niet de traditionele bojo: wel ongelofelijke concentratie en diepte, los fruit, veel emotie. De Janin heeft veel bewaringspotentieel en is erg verknoopt en rijk. De Thivin is mooi rijp, prachtig fruit, ongelofelijk veel drinkplezier, minder structuur en minder complex, echt zoals bojo voor mij mag zijn.
(03-06-2013 10:00 PM)de populist schreef: [ -> ]
(02-06-2013 03:17 PM)carl schreef: [ -> ]Beaujolais 2013

Gisterenavond was ik samen met 8 anderen te gast bij de populist voor een unieke Bojoproeverij. De wijen werden door zijn kinderen in 3 flights gezet en onherkenbaar verpakt.

Beaujolais (1) The winners!
(overgenomen uit mijn FB-account)

Waw, wat een fllitsende dagen waren dit, zaterdagavond een bijzonder conviviale blinde proeverij van 20 flessen Beaujolais met tien passionele wijnliefhebbers (incluis forumleden Carl, Somers en Don) gisterenavond opnieuw alle twintig flessen blind geproefd met z'n tweeën en deze morgen nog een aantal flessen met ontbloot etiket herproefd (wijnen werden tussendoor met stikstof en koele bewaringstemperatuur tegen oxidatie beschermd).

Vaststelling 1. De verschillen tussen de respectievelijke cru's vallen in het niets tegenover de verschillen in stijl, niet in het minst vinificatiestijl van de verschillende wijnboeren. Wijnen van wijnbouwers zoals Lapalu, Lapierre en Descombes gelijken bijvoorbeeld meer op elkaar dan wijnen uit dezelfde cru-terroir. Terroir is een relatief en erg overroepen begrip (cf http://bit.ly/JXgUZ2)

Vaststelling 2. Blindproeven is bijzonder ontluisterend, zeker op de manier dat wij het dit weekend deden. De wetenschappelijk gefundeerde inzichten die ik neerschreef in mijn tweeluik 'de psychologie van het wijnproeven' (http://bit.ly/JEKy2b) en 'de waarde van wijnquoteringen, wijnmedailles en topwijnen' (http://bit.ly/TNMDwn) heb ik de laatste 48 uur door schade en schande ervaren. Wijnproeven is bijzonder contextgevoelig (sociale beïnvloeding, plaats van een fles in een reeks, s'avonds binnen of in het zonnetje...), wijnbeoordelingen zijn nauwelijks repliceerbaar, zéér persoonlijk, weinig correlatie tussen prijs en lekker of kwaliteit etcetera etcetera.

Vaststelling 3. Of een wijn macération carbonique heeft gekregen of klassieke vinificatie is erg moeilijk blind te raden.

Vaststelling 4: cru-bojo's zijn niet tannine-arm, integendeel, ze hebben veel tannine en ook zuur, op het randje vaak van teveel en onevenwichtig (wanneer niet 'gedekt' of 'aangekleed' door het fruit). Niet vergeten dat de druiven meestal NIET ontsteeld worden (en misschien tegenwoordig meer maceratie krijgen dan vroeger om kracht en kleur te krijgen). De natuurlijke wijnen type Lapierre, Descombes, Lapalu hadden de zachtste tannine (echt smooth, wat een drinkplezier!) maar dat is voor een volgende post.

Maar welke wijnen uit de reeks van 20 hebben zich met succes door de twee blindproeverijen en de ontblote proeverij geslagen? Van welke wijnen bleef ik houden, ongeacht de context. Welke wijnen hadden een zalig evenwicht en werden telkens opnieuw bejubeld? Wel, het waren de Thivin Côte de Brouilly 2009, de Janin Moulin à Vent Les Greneriers VV 2009 en L'Insolite Chenas 2009 (Domaine Jean Loron), niet toevallig allemaal 2009 want dat was een superjaar in Beaujolais (jaartal dus erg belangrijk in Beaujolais?). De laatste wijn, L'Insolite, is de grote winnaar: klassieke vinificatie, omgevingsgisten, kleine nieuwe barriques, niet gefilterd, geen toegevoegde sulfiet... dus helemaal niet de traditionele bojo: wel ongelofelijke concentratie en diepte, los fruit, veel emotie. De Janin heeft veel bewaringspotentieel en is erg verknoopt en rijk. De Thivin is mooi rijp, prachtig fruit, ongelofelijk veel drinkplezier, minder structuur en minder complex, echt zoals bojo voor mij mag zijn.

Met al die linkjes is mijn nieuwsgierigheid gewekt: zit er al een nieuwe wine tale in de pijplijn?
(04-06-2013 03:55 PM)Vinogan(s) schreef: [ -> ]
(03-06-2013 10:00 PM)de populist schreef: [ -> ]
(02-06-2013 03:17 PM)carl schreef: [ -> ]Beaujolais 2013

Gisterenavond was ik samen met 8 anderen te gast bij de populist voor een unieke Bojoproeverij. De wijen werden door zijn kinderen in 3 flights gezet en onherkenbaar verpakt.

Beaujolais (1) The winners!
(overgenomen uit mijn FB-account)

Waw, wat een fllitsende dagen waren dit, zaterdagavond een bijzonder conviviale blinde proeverij van 20 flessen Beaujolais met tien passionele wijnliefhebbers (incluis forumleden Carl, Somers en Don) gisterenavond opnieuw alle twintig flessen blind geproefd met z'n tweeën en deze morgen nog een aantal flessen met ontbloot etiket herproefd (wijnen werden tussendoor met stikstof en koele bewaringstemperatuur tegen oxidatie beschermd).

Vaststelling 1. De verschillen tussen de respectievelijke cru's vallen in het niets tegenover de verschillen in stijl, niet in het minst vinificatiestijl van de verschillende wijnboeren. Wijnen van wijnbouwers zoals Lapalu, Lapierre en Descombes gelijken bijvoorbeeld meer op elkaar dan wijnen uit dezelfde cru-terroir. Terroir is een relatief en erg overroepen begrip (cf http://bit.ly/JXgUZ2)

Vaststelling 2. Blindproeven is bijzonder ontluisterend, zeker op de manier dat wij het dit weekend deden. De wetenschappelijk gefundeerde inzichten die ik neerschreef in mijn tweeluik 'de psychologie van het wijnproeven' (http://bit.ly/JEKy2b) en 'de waarde van wijnquoteringen, wijnmedailles en topwijnen' (http://bit.ly/TNMDwn) heb ik de laatste 48 uur door schade en schande ervaren. Wijnproeven is bijzonder contextgevoelig (sociale beïnvloeding, plaats van een fles in een reeks, s'avonds binnen of in het zonnetje...), wijnbeoordelingen zijn nauwelijks repliceerbaar, zéér persoonlijk, weinig correlatie tussen prijs en lekker of kwaliteit etcetera etcetera.

Vaststelling 3. Of een wijn macération carbonique heeft gekregen of klassieke vinificatie is erg moeilijk blind te raden.

Vaststelling 4: cru-bojo's zijn niet tannine-arm, integendeel, ze hebben veel tannine en ook zuur, op het randje vaak van teveel en onevenwichtig (wanneer niet 'gedekt' of 'aangekleed' door het fruit). Niet vergeten dat de druiven meestal NIET ontsteeld worden (en misschien tegenwoordig meer maceratie krijgen dan vroeger om kracht en kleur te krijgen). De natuurlijke wijnen type Lapierre, Descombes, Lapalu hadden de zachtste tannine (echt smooth, wat een drinkplezier!) maar dat is voor een volgende post.

Maar welke wijnen uit de reeks van 20 hebben zich met succes door de twee blindproeverijen en de ontblote proeverij geslagen? Van welke wijnen bleef ik houden, ongeacht de context. Welke wijnen hadden een zalig evenwicht en werden telkens opnieuw bejubeld? Wel, het waren de Thivin Côte de Brouilly 2009, de Janin Moulin à Vent Les Greneriers VV 2009 en L'Insolite Chenas 2009 (Domaine Jean Loron), niet toevallig allemaal 2009 want dat was een superjaar in Beaujolais (jaartal dus erg belangrijk in Beaujolais?). De laatste wijn, L'Insolite, is de grote winnaar: klassieke vinificatie, omgevingsgisten, kleine nieuwe barriques, niet gefilterd, geen toegevoegde sulfiet... dus helemaal niet de traditionele bojo: wel ongelofelijke concentratie en diepte, los fruit, veel emotie. De Janin heeft veel bewaringspotentieel en is erg verknoopt en rijk. De Thivin is mooi rijp, prachtig fruit, ongelofelijk veel drinkplezier, minder structuur en minder complex, echt zoals bojo voor mij mag zijn.

Met al die linkjes is mijn nieuwsgierigheid gewekt: zit er al een nieuwe wine tale in de pijplijn?
Tegen eind de maand Carl, ik lig erop te broeden Smile
Smile Ik ben Carl niet, maar evengoed bedankt voor het snelle (en positieve!) antwoord.
(04-06-2013 04:46 PM)Vinogan(s) schreef: [ -> ]Smile Ik ben Carl niet, maar evengoed bedankt voor het snelle (en positieve!) antwoord.
Oeps, ik kan soms verstrooid zijn. Sorry hoor. Nieuwe winetale zal, je kan het wel raden, over Beaujolais gaan.
http://www.winespectator.com/webfeature/show/id/48475

Sluit toevallig aan bij dit thema en de gemaakte observaties.
(05-06-2013 02:41 PM)Vinogan(s) schreef: [ -> ]http://www.winespectator.com/webfeature/show/id/48475

Sluit toevallig aan bij dit thema en de gemaakte observaties.

interessant! thank you.
(05-06-2013 02:41 PM)Vinogan(s) schreef: [ -> ]http://www.winespectator.com/webfeature/show/id/48475

Sluit toevallig aan bij dit thema en de gemaakte observaties.

Zeer interessant! En nu allen veel goede Beaujolais kopen vooraleer de premier cru er komt en de prijzen stijgen... Wink
(05-06-2013 04:21 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(05-06-2013 02:41 PM)Vinogan(s) schreef: [ -> ]http://www.winespectator.com/webfeature/show/id/48475

Sluit toevallig aan bij dit thema en de gemaakte observaties.

Zeer interessant! En nu allen veel goede Beaujolais kopen vooraleer de premier cru er komt en de prijzen stijgen... Wink

Ik kocht de voorbije jaren al een behoorlijk voorraadje 2009, niet iedereen is daar trouwens evan laaiend enthousiast over. Sommigen houden van een meer klassieker jaar als 2010...
(05-06-2013 07:18 PM)doc schreef: [ -> ]
(05-06-2013 04:21 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(05-06-2013 02:41 PM)Vinogan(s) schreef: [ -> ]http://www.winespectator.com/webfeature/show/id/48475

Sluit toevallig aan bij dit thema en de gemaakte observaties.

Zeer interessant! En nu allen veel goede Beaujolais kopen vooraleer de premier cru er komt en de prijzen stijgen... Wink

Ik kocht de voorbije jaren al een behoorlijk voorraadje 2009, niet iedereen is daar trouwens evan laaiend enthousiast over. Sommigen houden van een meer klassieker jaar als 2010...
In deze proeverij stak 2009 er met kop en schouders boven, al kunnen we natuurlijk moeilijk conclusie trekken omdat het geen verticale was. Van 2010 vond ik alleen de Morgon van Lapierre lekker. De andere bleven ook de dagen erop astringent, veel tanninestructuur maar te weinig fruitvlees errond. Door rijping (bojo verliest snel primair fruit) komt dat volgens mij zelden goed (tenzij je misschien 15 jaar wacht maar dan heb je een hele andere wijn, een soort die ik niet in Beaujolais zoek).
(05-06-2013 07:59 PM)de populist schreef: [ -> ]
(05-06-2013 07:18 PM)doc schreef: [ -> ]
(05-06-2013 04:21 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(05-06-2013 02:41 PM)Vinogan(s) schreef: [ -> ]http://www.winespectator.com/webfeature/show/id/48475

Sluit toevallig aan bij dit thema en de gemaakte observaties.

Zeer interessant! En nu allen veel goede Beaujolais kopen vooraleer de premier cru er komt en de prijzen stijgen... Wink

Ik kocht de voorbije jaren al een behoorlijk voorraadje 2009, niet iedereen is daar trouwens evan laaiend enthousiast over. Sommigen houden van een meer klassieker jaar als 2010...
In deze proeverij stak 2009 er met kop en schouders boven, al kunnen we natuurlijk moeilijk conclusie trekken omdat het geen verticale was. Van 2010 vond ik alleen de Morgon van Lapierre lekker. De andere bleven ook de dagen erop astringent, veel tanninestructuur maar te weinig fruitvlees errond. Door rijping (bojo verliest snel primair fruit) komt dat volgens mij zelden goed (tenzij je misschien 15 jaar wacht maar dan heb je een hele andere wijn, een soort die ik niet in Beaujolais zoek).

De wijnen van 2010 van dat kaliber zijn eigenlijk nog wel te jong om nu al een definitief waarde-oordeel over te vellen, best nog wat tijd gunnen.
De Morgon van Lapierre laat zich idd doorgaans wat jonger appreciëren. De Thévenet 2009 was er ook zo ééntje. En Foillard vind ik nog een streepje voor op Lapierre.
Mijn 2009's laat ik verder zeker nog jaren liggen (rijp jaar maar daardoor wel wat atypisch), de meeste zijn trouwens cru's.
In m'n zottere jaren, toen ik nog geen ervaring had met bojo deed ik een bestelling van het huis Chermette, Franky Baert van Divo adviseerde me toen om er eens eentje 15 jaar te bewaren waarop ik wel verbaasd reageerde. Enfin het flesje was een Morgon en hield het toch tien jaar uit in onze kelder. De wijn kwam nog zeer jeugdig over, maar het was geen PN geworden hoor Wink
Echt tanninerijk zou ik die wijnen niet echt noemen maar een Janin bvb die op klei-kalk bodem stond, tja, die zijn robuuster ! Bodem, drainage, VV spelen hier zeker een rol.
Btw hebben jullie de degustatie blind en stil gehouden of de wijnen meer op interactieve wijze geproefd ?
(05-06-2013 11:10 PM)doc schreef: [ -> ]
(05-06-2013 07:59 PM)de populist schreef: [ -> ]
(05-06-2013 07:18 PM)doc schreef: [ -> ]
(05-06-2013 04:21 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(05-06-2013 02:41 PM)Vinogan(s) schreef: [ -> ]http://www.winespectator.com/webfeature/show/id/48475

Sluit toevallig aan bij dit thema en de gemaakte observaties.

Zeer interessant! En nu allen veel goede Beaujolais kopen vooraleer de premier cru er komt en de prijzen stijgen... Wink

Ik kocht de voorbije jaren al een behoorlijk voorraadje 2009, niet iedereen is daar trouwens evan laaiend enthousiast over. Sommigen houden van een meer klassieker jaar als 2010...
In deze proeverij stak 2009 er met kop en schouders boven, al kunnen we natuurlijk moeilijk conclusie trekken omdat het geen verticale was. Van 2010 vond ik alleen de Morgon van Lapierre lekker. De andere bleven ook de dagen erop astringent, veel tanninestructuur maar te weinig fruitvlees errond. Door rijping (bojo verliest snel primair fruit) komt dat volgens mij zelden goed (tenzij je misschien 15 jaar wacht maar dan heb je een hele andere wijn, een soort die ik niet in Beaujolais zoek).

De wijnen van 2010 van dat kaliber zijn eigenlijk nog wel te jong om nu al een definitief waarde-oordeel over te vellen, best nog wat tijd gunnen.
De Morgon van Lapierre laat zich idd doorgaans wat jonger appreciëren. De Thévenet 2009 was er ook zo ééntje. En Foillard vind ik nog een streepje voor op Lapierre.
Mijn 2009's laat ik verder zeker nog jaren liggen (rijp jaar maar daardoor wel wat atypisch), de meeste zijn trouwens cru's.
In m'n zottere jaren, toen ik nog geen ervaring had met bojo deed ik een bestelling van het huis Chermette, Franky Baert van Divo adviseerde me toen om er eens eentje 15 jaar te bewaren waarop ik wel verbaasd reageerde. Enfin het flesje was een Morgon en hield het toch tien jaar uit in onze kelder. De wijn kwam nog zeer jeugdig over, maar het was geen PN geworden hoor Wink
Echt tanninerijk zou ik die wijnen niet echt noemen maar een Janin bvb die op klei-kalk bodem stond, tja, die zijn robuuster ! Bodem, drainage, VV spelen hier zeker een rol.
Btw hebben jullie de degustatie blind en stil gehouden of de wijnen meer op interactieve wijze geproefd ?
Alles blind, ik heb de reeks twee keer blind geproefd twee dagen na één. Astringentie (en hoge aciditeit) was toch vaak voorkomend hoor en niet aansluitend bij het imago van bojo als tanninearm. Zelfde ervaring op festivals waar ik systematisch bojo ga proeven: meer astringentie dan wat de theorie zegt tenzij thermovinificatie (gebruikt door 80% van wijnbouwers). Wellicht ook meer maceratie ivg met vroeger. Niet abnormaal die astringentie: vergisting gebeurt met volledige trossen, geeft veel tannine af, zeker bij langere maceraties (en carbonique geeft maar 1 à 2 % alcohol hé, rest is traditionele maceratie/gisting op de schillen). Janins wijnen hadden probleem van astringentie niet (ook niet de 2008, CLos du Tremblay die nu open staat), inderdaad wel robuuster, veel structuur/tannine. Descombes of Lapierre waren bijzonder zacht en tannineglad, wellicht door hoge rijpheid van de druivetrossen en meer zuurstof tijdens vinificatieproces (cf sulfiet).
Hey Stefaan, die vergisting met volledige trossen, geen ontsteling dus, geldt dat dus voor zowat de hele Beaujolais of begrijp ik dit verkeerd?
(06-06-2013 12:02 PM)vinejo schreef: [ -> ]Hey Stefaan, die vergisting met volledige trossen, geen ontsteling dus, geldt dat dus voor zowat de hele Beaujolais of begrijp ik dit verkeerd?
Alle wijnen die met maceration carbonique worden gemaakt, vertrekken van volledige trossen. En veel wijnen worden nog via dit type vinificatie gemaakt, maar het is aan het minderen. Tot een aantal jaren geleden was het verboden om machinaal te oogsten, want dan worden druiven sowieso ontrist (en is mac carb niet meer mogelijk).

Maar dus: meer en meer wijnbouwers (80%!) gebruiken thermovinificatie (opwarmen druiven of most tot 60 à 70 graden, snelle afkoeling, meestal onmiddellijk persen én dan pas gisting, zoals een witte wijn, niet op de schillen dus; dit geeft tannine-loze wijn). Voor thermovinificatie zijn volledige trossen NIET nodig, ontristen kan dus. Nu is er wettelijke toestemming voor gewone Beaujolais, voor sommige Beaujolais-villages om machinaal te oogsten (niet toegelaten voor bojo nouveau en cru's). Die ontriste druiven worden dus vaak met thermovinificatie behandeld.

Maceration carbonique is in de wetgeving dus niet verplicht (en da's al lang, misschien al sedert begin AOC-wetgeving, dat weet ik niet zeker) en sommigen, zoals Brun, werken met traditionele vinificatie (geen carbonique). Hier wordt ook meestal ontsteeld (en in principe kan men hier dus ook machinaal oogsten).
(06-06-2013 01:02 PM)de populist schreef: [ -> ]
(06-06-2013 12:02 PM)vinejo schreef: [ -> ]Hey Stefaan, die vergisting met volledige trossen, geen ontsteling dus, geldt dat dus voor zowat de hele Beaujolais of begrijp ik dit verkeerd?
Alle wijnen die met maceration carbonique worden gemaakt, vertrekken van volledige trossen. En veel wijnen worden nog via dit type vinificatie gemaakt, maar het is aan het minderen. Tot een aantal jaren geleden was het verboden om machinaal te oogsten, want dan worden druiven sowieso ontrist (en is mac carb niet meer mogelijk).

Maar dus: meer en meer wijnbouwers (80%!) gebruiken thermovinificatie (opwarmen druiven of most tot 60 à 70 graden, snelle afkoeling, meestal onmiddellijk persen én dan pas gisting, zoals een witte wijn, niet op de schillen dus; dit geeft tannine-loze wijn). Voor thermovinificatie zijn volledige trossen NIET nodig, ontristen kan dus. Nu is er wettelijke toestemming voor gewone Beaujolais, voor sommige Beaujolais-villages om machinaal te oogsten (niet toegelaten voor bojo nouveau en cru's). Die ontriste druiven worden dus vaak met thermovinificatie behandeld.

Maceration carbonique is in de wetgeving dus niet verplicht (en da's al lang, misschien al sedert begin AOC-wetgeving, dat weet ik niet zeker) en sommigen, zoals Brun, werken met traditionele vinificatie (geen carbonique). Hier wordt ook meestal ontsteeld (en in principe kan men hier dus ook machinaal oogsten).

Ha da s duidelijk!
Of neen, t blijft ingewikkeld Wink
The French way... Rolleyes
thank you
(06-06-2013 02:10 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(06-06-2013 01:02 PM)de populist schreef: [ -> ]
(06-06-2013 12:02 PM)vinejo schreef: [ -> ]Hey Stefaan, die vergisting met volledige trossen, geen ontsteling dus, geldt dat dus voor zowat de hele Beaujolais of begrijp ik dit verkeerd?
Alle wijnen die met maceration carbonique worden gemaakt, vertrekken van volledige trossen. En veel wijnen worden nog via dit type vinificatie gemaakt, maar het is aan het minderen. Tot een aantal jaren geleden was het verboden om machinaal te oogsten, want dan worden druiven sowieso ontrist (en is mac carb niet meer mogelijk).

Maar dus: meer en meer wijnbouwers (80%!) gebruiken thermovinificatie (opwarmen druiven of most tot 60 à 70 graden, snelle afkoeling, meestal onmiddellijk persen én dan pas gisting, zoals een witte wijn, niet op de schillen dus; dit geeft tannine-loze wijn). Voor thermovinificatie zijn volledige trossen NIET nodig, ontristen kan dus. Nu is er wettelijke toestemming voor gewone Beaujolais, voor sommige Beaujolais-villages om machinaal te oogsten (niet toegelaten voor bojo nouveau en cru's). Die ontriste druiven worden dus vaak met thermovinificatie behandeld.

Maceration carbonique is in de wetgeving dus niet verplicht (en da's al lang, misschien al sedert begin AOC-wetgeving, dat weet ik niet zeker) en sommigen, zoals Brun, werken met traditionele vinificatie (geen carbonique). Hier wordt ook meestal ontsteeld (en in principe kan men hier dus ook machinaal oogsten).

Ha da s duidelijk!
Of neen, t blijft ingewikkeld Wink
The French way... Rolleyes
thank you

Yep ingewikkeld! En ge moet door een bovenlaagje van romantiek graven om het fijne ervan te weten te komen.
(06-06-2013 02:19 PM)de populist schreef: [ -> ]
(06-06-2013 02:10 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(06-06-2013 01:02 PM)de populist schreef: [ -> ]
(06-06-2013 12:02 PM)vinejo schreef: [ -> ]Hey Stefaan, die vergisting met volledige trossen, geen ontsteling dus, geldt dat dus voor zowat de hele Beaujolais of begrijp ik dit verkeerd?
Alle wijnen die met maceration carbonique worden gemaakt, vertrekken van volledige trossen. En veel wijnen worden nog via dit type vinificatie gemaakt, maar het is aan het minderen. Tot een aantal jaren geleden was het verboden om machinaal te oogsten, want dan worden druiven sowieso ontrist (en is mac carb niet meer mogelijk).

Maar dus: meer en meer wijnbouwers (80%!) gebruiken thermovinificatie (opwarmen druiven of most tot 60 à 70 graden, snelle afkoeling, meestal onmiddellijk persen én dan pas gisting, zoals een witte wijn, niet op de schillen dus; dit geeft tannine-loze wijn). Voor thermovinificatie zijn volledige trossen NIET nodig, ontristen kan dus. Nu is er wettelijke toestemming voor gewone Beaujolais, voor sommige Beaujolais-villages om machinaal te oogsten (niet toegelaten voor bojo nouveau en cru's). Die ontriste druiven worden dus vaak met thermovinificatie behandeld.

Maceration carbonique is in de wetgeving dus niet verplicht (en da's al lang, misschien al sedert begin AOC-wetgeving, dat weet ik niet zeker) en sommigen, zoals Brun, werken met traditionele vinificatie (geen carbonique). Hier wordt ook meestal ontsteeld (en in principe kan men hier dus ook machinaal oogsten).

Ha da s duidelijk!
Of neen, t blijft ingewikkeld Wink
The French way... Rolleyes
thank you

Yep ingewikkeld! En ge moet door een bovenlaagje van romantiek graven om het fijne ervan te weten te komen.

Merci populist, ook hier voor de reply. Ik heb iets bijgeleerd wb het thermovinificatie-proces ! Exclamation
Assemblage zal ook vrij veel voorkomen tussen traditioneel gevinifieerde wijn en maca of thermovinificatie.
Verder denk ik dat vooral biodynamische wijnen eerder toegankelijk zullen zijn. Zie "de bende zonder zwavel" in het kielzog van Lapierre.
Dus de thermovinificatie zorgt eigenlijk voor de kleur?
(06-06-2013 05:28 PM)Anne schreef: [ -> ]Dus de thermovinificatie zorgt eigenlijk voor de kleur?
Inderdaad Anne.
(06-06-2013 05:06 PM)doc schreef: [ -> ]
(06-06-2013 02:19 PM)de populist schreef: [ -> ]
(06-06-2013 02:10 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(06-06-2013 01:02 PM)de populist schreef: [ -> ]
(06-06-2013 12:02 PM)vinejo schreef: [ -> ]Hey Stefaan, die vergisting met volledige trossen, geen ontsteling dus, geldt dat dus voor zowat de hele Beaujolais of begrijp ik dit verkeerd?
Alle wijnen die met maceration carbonique worden gemaakt, vertrekken van volledige trossen. En veel wijnen worden nog via dit type vinificatie gemaakt, maar het is aan het minderen. Tot een aantal jaren geleden was het verboden om machinaal te oogsten, want dan worden druiven sowieso ontrist (en is mac carb niet meer mogelijk).

Maar dus: meer en meer wijnbouwers (80%!) gebruiken thermovinificatie (opwarmen druiven of most tot 60 à 70 graden, snelle afkoeling, meestal onmiddellijk persen én dan pas gisting, zoals een witte wijn, niet op de schillen dus; dit geeft tannine-loze wijn). Voor thermovinificatie zijn volledige trossen NIET nodig, ontristen kan dus. Nu is er wettelijke toestemming voor gewone Beaujolais, voor sommige Beaujolais-villages om machinaal te oogsten (niet toegelaten voor bojo nouveau en cru's). Die ontriste druiven worden dus vaak met thermovinificatie behandeld.

Maceration carbonique is in de wetgeving dus niet verplicht (en da's al lang, misschien al sedert begin AOC-wetgeving, dat weet ik niet zeker) en sommigen, zoals Brun, werken met traditionele vinificatie (geen carbonique). Hier wordt ook meestal ontsteeld (en in principe kan men hier dus ook machinaal oogsten).

Ha da s duidelijk!
Of neen, t blijft ingewikkeld Wink
The French way... Rolleyes
thank you

Yep ingewikkeld! En ge moet door een bovenlaagje van romantiek graven om het fijne ervan te weten te komen.

Merci populist, ook hier voor de reply. Ik heb iets bijgeleerd wb het thermovinificatie-proces ! Exclamation
Assemblage zal ook vrij veel voorkomen tussen traditioneel gevinifieerde wijn en maca of thermovinificatie.
Verder denk ik dat vooral biodynamische wijnen eerder toegankelijk zullen zijn. Zie "de bende zonder zwavel" in het kielzog van Lapierre.
Dat is ook één van mijn conclusies Doc, ze zijn jong al zo toegankelijk en 'smooth'. Ik dacht aan zeer rijpe druiventrossen en meer zuurstof toelaten tijdens het vinificatieproces. Geeft bredere, losse of losbandige Cool wijnen met gladde tannine, die zo in het keelgat binnenglijden (weinig "grip"). Ik hou wel van deze easy drinking stijl, die niet zonder complexiteit is. Maar ik vind dit niet de beste bojo's, maar da's persoonlijk natuurlijk.
Pagina's: 1 2
Koppelingen