wijnliefhebbers

Volledige versie: Beaujolais degustatie met de Syntra-collega's
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Julie Balagny - Fleurie En Rémont 2013
Vrij gesloten neus, toont weinig karakter en typiciteit, mondgevoel voller, sappig met ren hint van animaliteit, eerder notie van terroir. Op dag drie is de neus niet veel gewijzigd maar mondgevoel is veel meer uitgesproken, heel fris en licht krokant, een enorm drinkplezier

Charly Thévenet - Regnié 2009
Eerst lichte animaliteit die na wat tijd en walsen meer naar de achtergrond treedt, mondgevoel begint open qua fruit, heel evenwichtig maar toch mooie geïntegreerde aciditeit en kruidigheid naar het einde toe

Damien Coquelet - Chiroubles 2011
Heel open, mooie fruitigheid en florale aroma's, mond gaat toegankelijk verder en zeer sappig, licht snoeperige fruitigheid naar het einde

Yvon Métras - Fleurie 2012
Reductie in eerste instantie, wordt eerst wat storend maar dan weer open, floraal en lichte kruidigheid die verder wordt gezet in de aanzet, rechtlijnig daarna met redelijke aciditeit, gesloten naar de afdronk, te jong?

Descombes - Beaujolais Nouveau 2014
Heel open op de neus, duidelijk fruit en lichte florale toetsen, mondgevoel begint iets te klef, duidelijk op fruit maar iets te overdadig in eerste instantie. Aciditeit herstelt balans op dag drie, heel levendig en mooi drinkplezier

Descombes - Brouilly 2010
Heel mooie neus, verwogen fruit met lichte subtiele mineraliteit en aardsheid die duidelijker naar voor komt in de aanzet, mooi sappig en breed in de mond met lange en elegante afdronk

Jean-Paul Thévenet - Morgon 2012
Neus begint vrij eenvoudig, komt pas na een halfuurtje meer open en wordt gekenmerkt door lichte rode fruitigheid, gaat zo verder in de mond maar toch ook een vrij stevige tanninestructuur die het geheel wat pit geeft, helaas wat kort naar de afdronk, te jong

Château Chambon 2013
Open op de neus, duidelijke en rechtlijnige fruitigheid die zich verder zet in de mond, aciditeit komt vrij stevig omhoog naar de afdronk toe maar is voor ondersteunend, open en toegankelijk maar ook wat eenvoudig

Duboeuf - beaujolais Nouveau 2014
Open fruitigheid, zweem van zoetigheid en snoep die verder gaat in de mond en alles overheersend wordt naar de afdronk toe, weinig karakter

Jadot - Moulin-à-Vent 2011
Neus met verwoven fruit maar vooral ronde kruidigheid, stevig en breed qua structuur in de mond maar toont mooi donker karakter, iets te zacht naar het einde wat een beetje wringt met de stevigheid die je in eerste instantie merkt; zakt iets sneller weg dan je zou denken op basis van eerste indruk

Jean Foillard - Morgon Côte de Py 2012
Open op de neus met duidelijke mineraliteit, gaat meteen heel breed met krokante en licht sappige rode fruitigheid, geheel is mooi in balans met goede ondersteunende zuren, superlange en lichtsappige afdronk, puur plezier

Terres Dorées - Côte de Brouilly 2013
Vrij gesloten eerste indruk, aardsheid die fruitigheid en frisheid een beetje wegduwt maar gaat na en tijdje veel breder in de mond, afdronk gedragen door mooie pittige zuren


Het was een zeer leerrijke degustatie. Alle wijnen werden blind geproefd en het was soms moeilijk om de typiciteit van een appelatie er uit te halen, ook omdat dit niet steeds strookte met de referenties in de cursus. Regnié werd bijvoorbeeld niet gezien als een wijn om langer dan 2 jaar te bewaren terwijl Charly Thévenet toch het tegendeel bewees en toonde dat deze wijn gemakkelijk vijf á zeven jaar meekan. Fleurie was de moeilijkste appelatie om te herkennen, je verwacht floraliteit en openheid maar dat hadden de wijnen van Julie Balagny en Métras niet. We waren begonnen met Balagny en tijdens de loop van de degustatie haalden we Métras er blind uit simpelweg omdat de geslotenheid zo kenmerkend was. In eerste instantie was ik wat teleurgesteld, ook al omdat dit de duurste wijnen in de reeks waren maar het herleiden van En Rémont op dag 3 heeft veel goedgemaakt, dit was echt prachtige wijn gewoon.

We waren bewust op zoek gegaan naar de "grote namen" van de natuurlijke wijnbouwers of de bende zonder zwavel en de verwachtingen waren deels ingelost. Mooie wijnen, mooie typiciteit in de meesten maar vooral veel plezier. Als je bedenkt dat de duurste wijn 28 euro kostte en de gemiddelde prijs van de anderen rond de 15 ligt is het zot dat Beaujolais met momenten nog op zo weinig appreciatie bij het brede publiek kan rekenen.
(11-12-2014 05:50 AM)Kupers schreef: [ -> ]Julie Balagny - Fleurie En Rémont 2013
Vrij gesloten neus, toont weinig karakter en typiciteit, mondgevoel voller, sappig met ren hint van animaliteit, eerder notie van terroir. Op dag drie is de neus niet veel gewijzigd maar mondgevoel is veel meer uitgesproken, heel fris en licht krokant, een enorm drinkplezier

Charly Thévenet - Regnié 2009
Eerst lichte animaliteit die na wat tijd en walsen meer naar de achtergrond treedt, mondgevoel begint open qua fruit, heel evenwichtig maar toch mooie geïntegreerde aciditeit en kruidigheid naar het einde toe

Damien Coquelet - Chiroubles 2011
Heel open, mooie fruitigheid en florale aroma's, mond gaat toegankelijk verder en zeer sappig, licht snoeperige fruitigheid naar het einde

Yvon Métras - Fleurie 2012
Reductie in eerste instantie, wordt eerst wat storend maar dan weer open, floraal en lichte kruidigheid die verder wordt gezet in de aanzet, rechtlijnig daarna met redelijke aciditeit, gesloten naar de afdronk, te jong?

Descombes - Beaujolais Nouveau 2014
Heel open op de neus, duidelijk fruit en lichte florale toetsen, mondgevoel begint iets te klef, duidelijk op fruit maar iets te overdadig in eerste instantie. Aciditeit herstelt balans op dag drie, heel levendig en mooi drinkplezier

Descombes - Brouilly 2010
Heel mooie neus, verwogen fruit met lichte subtiele mineraliteit en aardsheid die duidelijker naar voor komt in de aanzet, mooi sappig en breed in de mond met lange en elegante afdronk

Jean-Paul Thévenet - Morgon 2012
Neus begint vrij eenvoudig, komt pas na een halfuurtje meer open en wordt gekenmerkt door lichte rode fruitigheid, gaat zo verder in de mond maar toch ook een vrij stevige tanninestructuur die het geheel wat pit geeft, helaas wat kort naar de afdronk, te jong

Château Chambon 2013
Open op de neus, duidelijke en rechtlijnige fruitigheid die zich verder zet in de mond, aciditeit komt vrij stevig omhoog naar de afdronk toe maar is voor ondersteunend, open en toegankelijk maar ook wat eenvoudig

Duboeuf - beaujolais Nouveau 2014
Open fruitigheid, zweem van zoetigheid en snoep die verder gaat in de mond en alles overheersend wordt naar de afdronk toe, weinig karakter

Jadot - Moulin-à-Vent 2011
Neus met verwoven fruit maar vooral ronde kruidigheid, stevig en breed qua structuur in de mond maar toont mooi donker karakter, iets te zacht naar het einde wat een beetje wringt met de stevigheid die je in eerste instantie merkt; zakt iets sneller weg dan je zou denken op basis van eerste indruk

Jean Foillard - Morgon Côte de Py 2012
Open op de neus met duidelijke mineraliteit, gaat meteen heel breed met krokante en licht sappige rode fruitigheid, geheel is mooi in balans met goede ondersteunende zuren, superlange en lichtsappige afdronk, puur plezier

Terres Dorées - Côte de Brouilly 2013
Vrij gesloten eerste indruk, aardsheid die fruitigheid en frisheid een beetje wegduwt maar gaat na en tijdje veel breder in de mond, afdronk gedragen door mooie pittige zuren


Het was een zeer leerrijke degustatie. Alle wijnen werden blind geproefd en het was soms moeilijk om de typiciteit van een appelatie er uit te halen, ook omdat dit niet steeds strookte met de referenties in de cursus. Regnié werd bijvoorbeeld niet gezien als een wijn om langer dan 2 jaar te bewaren terwijl Charly Thévenet toch het tegendeel bewees en toonde dat deze wijn gemakkelijk vijf á zeven jaar meekan. Fleurie was de moeilijkste appelatie om te herkennen, je verwacht floraliteit en openheid maar dat hadden de wijnen van Julie Balagny en Métras niet. We waren begonnen met Balagny en tijdens de loop van de degustatie haalden we Métras er blind uit simpelweg omdat de geslotenheid zo kenmerkend was. In eerste instantie was ik wat teleurgesteld, ook al omdat dit de duurste wijnen in de reeks waren maar het herleiden van En Rémont op dag 3 heeft veel goedgemaakt, dit was echt prachtige wijn gewoon.

We waren bewust op zoek gegaan naar de "grote namen" van de natuurlijke wijnbouwers of de bende zonder zwavel en de verwachtingen waren deels ingelost. Mooie wijnen, mooie typiciteit in de meesten maar vooral veel plezier. Als je bedenkt dat de duurste wijn 28 euro kostte en de gemiddelde prijs van de anderen rond de 15 ligt is het zot dat Beaujolais met momenten nog op zo weinig appreciatie bij het brede publiek kan rekenen.

Een tijd geleden organiseerde de Populist ook een Beaujolais degustatie.
Het waren toen niet altijd de grootste namen die het hoogst scoorden.
Ook grepen de bio boeren naast de medailles.
Wat me vooral bijbleef van die degustatie was dat ik een aantal wijnen ervan niet definieerde met als herkomst de Beaujolais streek , laat staan hun specifieke appelatie dan nog..

Zie ook: http://www.vinejo.freebb.be/thread-2625.html
Interessante degustatie. En inderdaad, de minder geinformeerde wijnliefhebber blijft deze wijnen negeren.
Dank om dit hier te posten, Kupers!
mijn vreselijkste tasting ervaring ooit was een Beaujolais tasting op Megavino, echt niks geproefd dat ik nog maar zo durven overwegen om te kopen, en mijn mond was erna kapot geproefd, dus erna verder proeven op Megavino was ook geen optie meer, ik moet toegeven dat ik daar echt wel volledig ben afgehaakt betreffende Beaujolais, waarschijnlijk ten onrechte, maar je kan ook niet alles blijven volgen en kopen natuurlijk
(12-12-2014 01:48 PM)Kris G schreef: [ -> ]mijn vreselijkste tasting ervaring ooit was een Beaujolais tasting op Megavino, echt niks geproefd dat ik nog maar zo durven overwegen om te kopen, en mijn mond was erna kapot geproefd, dus erna verder proeven op Megavino was ook geen optie meer, ik moet toegeven dat ik daar echt wel volledig ben afgehaakt betreffende Beaujolais, waarschijnlijk ten onrechte, maar je kan ook niet alles blijven volgen en kopen natuurlijk

Ik was er vroeger ook niet wild van, Kris. Zal er vooral mee te maken hebben gehad dat mijn vader indertijd een paar keer behoorlijk slechte Morgon op tafel heeft gezet.

Een aantal jaren geleden heb ik in de Cora wat Auquoeur en nog een andere Bojo gekocht: dat was een eerste stap. Maar eens ik Foillard en (Charly) Thévenet had geproefd was ik bekeerd. It's never too late Wink
het "probleem" met die tasting was wel dat het om een 15-tal supermarktwijnen ging, niet de beste kwaliteit natuurlijk, het is trouwens nooit een goed idee om iemand met de mindere wijnen van een regio te lokken, dat werkt eerder averechts Wink

behalve bdx, waarvoor de liefde een beetje aan het terugkomen is, laat ik Frankrijk eigenlijk grotendeels links liggen, Spanje volg ik nog, maar net iets minder : wat te veel slechte ervaringen gehad met hoge RP-scores, maar Spanje zal wel aanwezig blijven in mijn kelder (lees : garage Blush ), het is vnl Italië dat me blijft boeien : zeer divers en een gevarieerd aanbod, ik vind het als wijnland zelfs te groot om alles te leren kennen (ik zal Roeland zijn boek toch eens moeten kopen Wink )
de goedkope naar banaan smakende wijnen van beaujolais doen die regio nog altijd de das om, vrees ik. Het is ook niet altijd eenvoudig om te weten wat je koopt daar, want de verschillende stijlen die voortkomen uit de vinificatiemethode worden niet altijd vermeld op de fles, en dat maakt toch veel verschil. De Grand Q Glacé (de naam alleen al) die ik eens bij Jo gedronken heb, vind ik toch een zeer mooie beaujolais, en in niets te vergelijken met de standaard bojo's uit de supermarkt.
(11-12-2014 05:50 AM)Kupers schreef: [ -> ]Julie Balagny - Fleurie En Rémont 2013
Vrij gesloten neus, toont weinig karakter en typiciteit, mondgevoel voller, sappig met ren hint van animaliteit, eerder notie van terroir. Op dag drie is de neus niet veel gewijzigd maar mondgevoel is veel meer uitgesproken, heel fris en licht krokant, een enorm drinkplezier

Charly Thévenet - Regnié 2009
Eerst lichte animaliteit die na wat tijd en walsen meer naar de achtergrond treedt, mondgevoel begint open qua fruit, heel evenwichtig maar toch mooie geïntegreerde aciditeit en kruidigheid naar het einde toe

Damien Coquelet - Chiroubles 2011
Heel open, mooie fruitigheid en florale aroma's, mond gaat toegankelijk verder en zeer sappig, licht snoeperige fruitigheid naar het einde

Yvon Métras - Fleurie 2012
Reductie in eerste instantie, wordt eerst wat storend maar dan weer open, floraal en lichte kruidigheid die verder wordt gezet in de aanzet, rechtlijnig daarna met redelijke aciditeit, gesloten naar de afdronk, te jong?

Descombes - Beaujolais Nouveau 2014
Heel open op de neus, duidelijk fruit en lichte florale toetsen, mondgevoel begint iets te klef, duidelijk op fruit maar iets te overdadig in eerste instantie. Aciditeit herstelt balans op dag drie, heel levendig en mooi drinkplezier

Descombes - Brouilly 2010
Heel mooie neus, verwogen fruit met lichte subtiele mineraliteit en aardsheid die duidelijker naar voor komt in de aanzet, mooi sappig en breed in de mond met lange en elegante afdronk

Jean-Paul Thévenet - Morgon 2012
Neus begint vrij eenvoudig, komt pas na een halfuurtje meer open en wordt gekenmerkt door lichte rode fruitigheid, gaat zo verder in de mond maar toch ook een vrij stevige tanninestructuur die het geheel wat pit geeft, helaas wat kort naar de afdronk, te jong

Château Chambon 2013
Open op de neus, duidelijke en rechtlijnige fruitigheid die zich verder zet in de mond, aciditeit komt vrij stevig omhoog naar de afdronk toe maar is voor ondersteunend, open en toegankelijk maar ook wat eenvoudig

Duboeuf - beaujolais Nouveau 2014
Open fruitigheid, zweem van zoetigheid en snoep die verder gaat in de mond en alles overheersend wordt naar de afdronk toe, weinig karakter

Jadot - Moulin-à-Vent 2011
Neus met verwoven fruit maar vooral ronde kruidigheid, stevig en breed qua structuur in de mond maar toont mooi donker karakter, iets te zacht naar het einde wat een beetje wringt met de stevigheid die je in eerste instantie merkt; zakt iets sneller weg dan je zou denken op basis van eerste indruk

Jean Foillard - Morgon Côte de Py 2012
Open op de neus met duidelijke mineraliteit, gaat meteen heel breed met krokante en licht sappige rode fruitigheid, geheel is mooi in balans met goede ondersteunende zuren, superlange en lichtsappige afdronk, puur plezier

Terres Dorées - Côte de Brouilly 2013
Vrij gesloten eerste indruk, aardsheid die fruitigheid en frisheid een beetje wegduwt maar gaat na en tijdje veel breder in de mond, afdronk gedragen door mooie pittige zuren


Het was een zeer leerrijke degustatie. Alle wijnen werden blind geproefd en het was soms moeilijk om de typiciteit van een appelatie er uit te halen, ook omdat dit niet steeds strookte met de referenties in de cursus. Regnié werd bijvoorbeeld niet gezien als een wijn om langer dan 2 jaar te bewaren terwijl Charly Thévenet toch het tegendeel bewees en toonde dat deze wijn gemakkelijk vijf á zeven jaar meekan. Fleurie was de moeilijkste appelatie om te herkennen, je verwacht floraliteit en openheid maar dat hadden de wijnen van Julie Balagny en Métras niet. We waren begonnen met Balagny en tijdens de loop van de degustatie haalden we Métras er blind uit simpelweg omdat de geslotenheid zo kenmerkend was. In eerste instantie was ik wat teleurgesteld, ook al omdat dit de duurste wijnen in de reeks waren maar het herleiden van En Rémont op dag 3 heeft veel goedgemaakt, dit was echt prachtige wijn gewoon.

We waren bewust op zoek gegaan naar de "grote namen" van de natuurlijke wijnbouwers of de bende zonder zwavel en de verwachtingen waren deels ingelost. Mooie wijnen, mooie typiciteit in de meesten maar vooral veel plezier. Als je bedenkt dat de duurste wijn 28 euro kostte en de gemiddelde prijs van de anderen rond de 15 ligt is het zot dat Beaujolais met momenten nog op zo weinig appreciatie bij het brede publiek kan rekenen.

thank you voor de post !
In de Bojo streek ben ik allesbehalve thuis .
Zijn deze wijnen makkelijk te verkrijgen ?
Het doel van de degustatie was om enkele crus te verkennen aan de hand van een aantal natuurlijke wijnbouwers. Beaujolais is zowat de wijnstreek van Frankrijk waar deze trend werd ingezet dus we dachten dat we hier kwalitatief gezien alleszins fatsoenlijke wijnen zouden vinden. Daarnaast wordt er bij bepaalde lesgevers van Syntra wat neerbuigend gedaan over alles waar een biogeurtje aan zit, en we wilden proberen om vrij objectief toch dit beeld bij te stellen. Ik moet zelf bekennen dat ik de laatste jaren toch meer en meer biologische/organische/biodynamische/natuurlijke wijnen begin te appreciëren. Akkoord, je moet het kaf van het koren scheiden en niet enkel afgaan op de mening van mensen die zeggen dat het de enige mogelijke weg is, maar ik merk zelf vaak achteraf dat de wijnen die ik het meeste apprecieerde bij een degustatie op een dergelijke manier werden gevinifieerd. Op LRVF was Chateau Le Puy voor mij bijvoorbeeld de enige echt aangename rode wijn (alhoewel dit ook werd bepaald door de barslechte organisatie van de beurs) en dit bleek achteraf dan ook een van de oudste biodynamische domeinen van Bordeaux te zijn.

Voor de Beaujolais was het eigenlijk ook ingegeven vanwege praktische overtuigingen; op 2 wijnen na kwamen alle wijnen van bij Basin et Marot, twee straten verder van bij ons appartement in Brussel Big Grin. Gertjeuh, daar kan je dus terecht. Thévenet senior wordt ingevoerd door Wouter De Bakker in Antwerpen en junior door Divino in Dendermonde (zeer de moeite).
De nabeschouwing van die degustatie is trouwens terug te vinden op mijn blog:

The Crus from Beaujolais, a tasting experience
Koppelingen