wijnliefhebbers

Volledige versie: (Z)wijnerij
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Pagina's: 1 2 3 4 5 6
Eerste bijeenkomst van ons nieuw wijnclubje. Bedoeling is om regelmatig samen te komen rond een bepaald thema. Aan de naam moet misschien nog gesleuteld worden, aan de kwaliteit obv eerste line-up niet! Eerste thema was Bordeaux in de grote jaren van deze eeuw: 2000-2005-2010. We gingen op zoek naar antwoorden op een aantal vragen:
In eerste instantie wilden we eens kijken hoe dat veroudert, zo'n Bordeaux uit een groot jaar. We doen dit in twee stapjes: Eerst bekeken we de evolutie van een wijn na 5 jaar, vervolgens die van twee andere wijnen na 10 jaar.
Ouderen goede wijnen uit andere streken of landen op dezelfde manier? En is een befaamde Amerikaan zoveel mooier na 15 jaar dan een Bordeaux Supérieur van een goed huis?

Alvorens aan de vergelijking te beginnen, kregen we 2 opwarmers:
Marie Du Fou 2013 - Fiefs Vendéens en Bouquet de Syrah van Guy Farge 2010 - VIn de l'Ardèche
Beide wijnen hielpen ons eraan te herinneren dat je erg lekkere wijn aan gunstige prijzen best zoekt in minder bekende streken, bij wijnbouwers met reputatie. Beide wijnen bevestigden dit credo.

Eerste duo:
Sénéjac, haut-médoc 2010 tegen 2005
De 2010 toonde zich vooral in de kruidigheid (peper), veel fruit (rode besjes) vanilletoets ook, met lichte munt toets wat deze wijn aangenaam fris maakt. Erg aangename wijn met die duidelijk nog veel overschot heeft maar nu al echt lekker is. Qua mondgevoel mooi, rond en sappig. Botertoets ook in de afdronk
De 2005 heeft zeker nog overschot maar ook al tekenen van evolutie zoals tabak en leder. Ook wat drop en amandel. Die amandel komt ook terug in mond (marsepein)

tweede duo, terug Haut Medoc maar nu wel met 10 jaar verschil:
Cambon La Pelouse 2010 tegen de 2000
In de 2010 zoethout & heel veel rood en zwart fruit. Wel meer tannines dan de Sénéjac maar zeker nu al lekker.
2000 toch één de toppers van de avond. Een Bordeaux perfect op dronk, heet dat dan. Rood fruit, die doet denken aan compote die m'n oma vroeger maakte. Zoethout ook. In de mond een hemels versmolten wijn waar fruit, kruiden, hout, tannines en zuren perfect in balans zitten. Het 15 jaar wachten heeft geloond!

Volgende vraag: als we hetzelfde doen met een Saint-Estèphe, kan die de kwaliteit van de Haut Médocs overtreffen?
Coutelin - Merville 2010 tegen 2000
2010 Cassis, marsepein, duidelijks 'tracks' van de houtlagering. In de mond toch erg droogtrekkend. Geen slechte wijn, maar moet wel onderdoen voor de 2010's van hierboven.
De 2000 heeft een heerlijke neus: naast fruit ook een medicijnenkastje (maar dan positief: zo'n apotheek die je pakweg 10 jaar terug binnen stapte) en boomschors.
Zachte wijn waar die groenigheid ook hier wat in terugkomt

Volgend duo moet een antwoord geven op de vraag: kunnen wijnen uit de nieuwe wereld even mooi ouderen? En wat geeft een 'battle' met een Bordeaux Superieur, evenwel van een goed huis?
Big Mountain Cellars - Napa Valley 2000 tegen Chateau Landereau (Baylet) ook uit 2000
De meningen waren verdeeld toen de vraag gesteld werd welke de Amerikaan en welke de Bordelees was. Nochtans heeft de Amerikaan overwegend Cabernet, de Bordelees Merlot.
De Big Mountain toont iets meer evolutie (bruin randje) en is ook iets zoeter. De Landereau heeft meer munt, calisse, tabak en een zekere stoffigheid. Ook terug die tabak in de afdronk.

een volgend duo zetten we een bordelees uit 2000 naast een topper uit de Langedoc. Kunnen beide wijnen even goed ouderen?
Maucaillou - Moulis tegen Prieuré de St Jean de Bébian - Coteaux de Langedoc
Vrij discrete neus nog van de Maucaillou. Ook een duidelijke groene paprikatoets. Mooie wijn maar die volgens mij in een moeilijke fase zit.
De Prieuré is in de neus één en al koffie & cichorei. Typische garrigues kruiden ook. Een 'in your face' wijn (en dan bedoelen we dit positief). Serieuze afdronk!

Tot slot wilden we weten of een Saint Julien van een goeie 20 EUR het kan opnemen van eentje die dubbel zo duur is?
La Bridane 2000 tegen de Gloria van hetzelfde jaar
Direct met de deur in huis: het antwoord is neen! De Gloria is erg discreet in de neus, ook opnieuw de paprika. Wat munt, grafiet, tabak... Zwart fruit zeker ook aanwezig. Heerlijk complex en evenwichtig!
De Bridane is meer mineraal. Maar zeker ook fijn en discreet. Tabak ook in de neus. Misschien niet de kwaliteit van een Gloria maar zeker een erg goede wijn! Is deze wijn dan dubbel zo goed (gezien dubbel zo duur) als de Gloria? Neen, dat zeker niet.

Een erg geslaagde eerste editie, met dank aan de organisator van dienst!

Kijk al erg uit naar de volgende editie: Germany!!
Amai, hier is over nagedacht! thumbsup

En ik zou de naam van jullie clubje niet veranderen Big Grin
Klinkt leuk !! Zowel de naam als de degustatie...
Zeer mooie degustatie applaus
Knap verslag, Fré, thanks!
De St Julien naast Gloria was La Bridane, tikfoutje wellicht Wink
Knappe opzet, moet interessant geweest zijn!
Zwijnerij hangt af van - met hoeveel personen waren jullie en - waren de flessen leeg ? :-)
(26-04-2015 11:47 PM)vinejo schreef: [ -> ]Knap verslag, Fré, thanks!
De St Julien naast Gloria was La Bridane, tikfoutje wellicht Wink

Aanpassing gedaan. Na 14 flesjes wordt men al iets minder aandachtig bij t opschrijven Smile

Ik voel dat de meerderheid de naam wel kan smaken. We zullen m voor t gemak gewoon laten bestaan, zeker Smile
(27-04-2015 09:45 AM)Fre schreef: [ -> ]Ik voel dat de meerderheid de naam wel kan smaken. We zullen m voor t gemak gewoon laten bestaan, zeker Smile

Zeker gezien de eerste degustatie in Zwijnaarde plaats vond...

Maar indien nodig kan je nog andere suggesties hier vinden:

http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/ar...eevie.html

cheers
Tweede editie van ZWijnerij focuste op Duitse Riesling en liet ons zien welke grote verscheidenheid de druif kon voortbrengen. Na 10 Rieslings was er ook nog een afsluiter met 2 Duitse spätburgunders.

Eerste duo: zelfde streek en zelfde jaar
1. Weingut Flick 'Vini et Vita' Trocken 2014
Granny-smith, limoen, citroen, gele abrikozen in de neus. De citrustoets en appelzuren kwamen in de mond terug, wat de wijn erg fris maakte.
2. Weingut Eva Fricke "Rheingauer" trocken 2014
Licht parelende wijn, typisch voor basis/jonge Riesling. In begin ietwat reductie, discreter in de neus dan de eerste, ook complexer. Iets breder mondgevoel.

Tweede duo: twee wijnen uit de Rheinhessen uit hetzelfde jaar
3. WG Dreissigacker – Bechtheimer Riesling Trocken 2010
Strogele wijn. Erg mineralig met toetsen van vuursteen. Tertiair, Rozijntjes, petrol, acaciahoning. Brede opulente stijl.
4. WG Wittmann Trocken 2010
Leisteen, dus opnieuw dat minerale. Rokerig. Een erg precieze, strakke Riesling. Deze wijn heeft serieus wat lengte. Kwaliteit!
Derde duo: Noord versus Zuid

Derde duo: Noord versus Zuid
5. Wg Ansgar Clüsserath 2013 Mosel
Begin ietwat reductie maar ging er wel uit. Limoen! Zeer strakke, complexe en minerale wijn. Puur op z’n finesse gemaakt.
6. WG Alexander Laible Alte Reben Baden
Onrijp fruit, erg kruidig ook. Serieus geconcentreerde wijn. Naast de zuurtjes ook een bittertje op het einde.

Volgend duo: bekroonde Duitse wijnmakers
7. WG Schäfer-Frölich Schiefergestein (Tim Frölich) 2013 Nahe
Erg complexe neus. Blijkbaar tweede wijn van de beste wijngaard van Tim. Net onder GG. Een erg zuivere wijn met lengte. Frisse zuren komen ook terug in afdronk.
8. WG Von Winning ( Stephan Attman) Reiterpfad Erste Lage 2013
Licht gekurkt, jammer. Maar toch konden we voldoende de kwaliteit van deze cuvée herkennen.

Volgend duo: Unieke stijl in Duitsland
9. WG Geil Bechtheimer Feinherm 2013
Halfdroge Riesling, maar suikers en zuren enorm mooi in balans. Normaal is dit type van wijn niet echt mijn ding maar deze wijn kan wel overtuigen. Heel erg mooi!
10. Eva Clüsserath – Spätlase Feinherm 2012
Opnieuw halfdroog maar kan me iets minder bekoren dan de vorige gezien de suikers wel nadrukkelijker aanwezig zijn.

Als laatste duo sluiten we af met 2 Spätburgunders:
11. Shelter Winery Pinot Noir 2011 Baden
Intense neus, frambozen, snoepjes. Rond en mollige wijn met een bittertje in de afdronk.
12. Adeneuer Walporzheimer Gärkammer Ahr 2013
Erg verfijnde wijn. Heel zacht, bijna zalvend in de mond. Confituur

Bedankt aan Marc voor deze mooie degustatie!
Knap in elkaaar gestoken!
Wittmann 2010 is idd schitterend!
(12-07-2015 02:24 PM)Fre schreef: [ -> ]Tweede editie van ZWijnerij focuste op Duitse Riesling en liet ons zien welke grote verscheidenheid de druif kon voortbrengen. Na 10 Rieslings was er ook nog een afsluiter met 2 Duitse spätburgunders.

Eerste duo: zelfde streek en zelfde jaar
1. Weingut Flick 'Vini et Vita' Trocken 2014
Granny-smith, limoen, citroen, gele abrikozen in de neus. De citrustoets en appelzuren kwamen in de mond terug, wat de wijn erg fris maakte.
2. Weingut Eva Fricke "Rheingauer" trocken 2014
Licht parelende wijn, typisch voor basis/jonge Riesling. In begin ietwat reductie, discreter in de neus dan de eerste, ook complexer. Iets breder mondgevoel.

Tweede duo: twee wijnen uit de Rheinhessen uit hetzelfde jaar
3. WG Dreissigacker – Bechtheimer Riesling Trocken 2010
Strogele wijn. Erg mineralig met toetsen van vuursteen. Tertiair, Rozijntjes, petrol, acaciahoning. Brede opulente stijl.
4. WG Wittmann Trocken 2010
Leisteen, dus opnieuw dat minerale. Rokerig. Een erg precieze, strakke Riesling. Deze wijn heeft serieus wat lengte. Kwaliteit!
Derde duo: Noord versus Zuid

Derde duo: Noord versus Zuid
5. Wg Ansgar Clüsserath 2013 Mosel
Begin ietwat reductie maar ging er wel uit. Limoen! Zeer strakke, complexe en minerale wijn. Puur op z’n finesse gemaakt.
6. WG Alexander Laible Alte Reben Baden
Onrijp fruit, erg kruidig ook. Serieus geconcentreerde wijn. Naast de zuurtjes ook een bittertje op het einde.

Volgend duo: bekroonde Duitse wijnmakers
7. WG Schäfer-Frölich Schiefergestein (Tim Frölich) 2013 Nahe
Erg complexe neus. Blijkbaar tweede wijn van de beste wijngaard van Tim. Net onder GG. Een erg zuivere wijn met lengte. Frisse zuren komen ook terug in afdronk.
8. WG Von Winning ( Stephan Attman) Reiterpfad Erste Lage 2013
Licht gekurkt, jammer. Maar toch konden we voldoende de kwaliteit van deze cuvée herkennen.

Volgend duo: Unieke stijl in Duitsland
9. WG Geil Bechtheimer Feinherm 2013
Halfdroge Riesling, maar suikers en zuren enorm mooi in balans. Normaal is dit type van wijn niet echt mijn ding maar deze wijn kan wel overtuigen. Heel erg mooi!
10. Eva Clüsserath – Spätlase Feinherm 2012
Opnieuw halfdroog maar kan me iets minder bekoren dan de vorige gezien de suikers wel nadrukkelijker aanwezig zijn.

Als laatste duo sluiten we af met 2 Spätburgunders:
11. Shelter Winery Pinot Noir 2011 Baden
Intense neus, frambozen, snoepjes. Rond en mollige wijn met een bittertje in de afdronk.
12. Adeneuer Walporzheimer Gärkammer Ahr 2013
Erg verfijnde wijn. Heel zacht, bijna zalvend in de mond. Confituur

Bedankt aan Marc voor deze mooie degustatie!

thank you Fré!
Schitterende degustatie indeed, met veel dank aan Duitslandspecialist Marc!
Wat opviel bij de witte was de zuiveheid van de meeste wijnen. Zelfs de halfzoete vond ik van enorm veel finesse getuigen.

De rode waren twee totaal verschillende stijlen, Adeneuer meer op zacht, rijp fruit, Shelter iets meer Bourgondisch, mineraler, meer hout ook.
Ik prefereerde de Shelter maar er was enkel concensus over het feit dat dit twee klassewijnen waren.

Marc

(12-07-2015 02:24 PM)Fre schreef: [ -> ]Tweede editie van ZWijnerij focuste op Duitse Riesling en liet ons zien welke grote verscheidenheid de druif kon voortbrengen. Na 10 Rieslings was er ook nog een afsluiter met 2 Duitse spätburgunders.

Eerste duo: zelfde streek en zelfde jaar
1. Weingut Flick 'Vini et Vita' Trocken 2014
Granny-smith, limoen, citroen, gele abrikozen in de neus. De citrustoets en appelzuren kwamen in de mond terug, wat de wijn erg fris maakte.
2. Weingut Eva Fricke "Rheingauer" trocken 2014
Licht parelende wijn, typisch voor basis/jonge Riesling. In begin ietwat reductie, discreter in de neus dan de eerste, ook complexer. Iets breder mondgevoel.

Tweede duo: twee wijnen uit de Rheinhessen uit hetzelfde jaar
3. WG Dreissigacker – Bechtheimer Riesling Trocken 2010
Strogele wijn. Erg mineralig met toetsen van vuursteen. Tertiair, Rozijntjes, petrol, acaciahoning. Brede opulente stijl.
4. WG Wittmann Trocken 2010
Leisteen, dus opnieuw dat minerale. Rokerig. Een erg precieze, strakke Riesling. Deze wijn heeft serieus wat lengte. Kwaliteit!


Derde duo: Noord versus Zuid
5. Wg Ansgar Clüsserath Steinreich 2013 Mosel
Begin ietwat reductie maar ging er wel uit. Limoen! Zeer strakke, complexe en minerale wijn. Puur op z’n finesse gemaakt.
6. WG Alexander Laible ***Alte Reben Baden 2013
Onrijp fruit, erg kruidig ook. Serieus geconcentreerde wijn. Naast de zuurtjes ook een bittertje op het einde.

Volgend duo: bekroonde Duitse wijnmakers
7. WG Schäfer-Frölich Schiefergestein (Tim Frölich) 2013 Nahe
Erg complexe neus. Blijkbaar tweede wijn van de beste wijngaard van Tim. Net onder GG. Een erg zuivere wijn met lengte. Frisse zuren komen ook terug in afdronk.
8. WG Von Winning ( Stephan Attman) Reiterpfad Erste Lage 2013
Licht gekurkt, jammer. Maar toch konden we voldoende de kwaliteit van deze cuvée herkennen.

Volgend duo: Unieke stijl in Duitsland
9. WG Geil Bechtheimer Feinherb 2013
Halfdroge Riesling, maar suikers en zuren enorm mooi in balans. Normaal is dit type van wijn niet echt mijn ding maar deze wijn kan wel overtuigen. Heel erg mooi!
10. Eva Clüsserath Piesporter Goldtröpfchen Spätlese Feinherb 2012
Opnieuw halfdroog maar kan me iets minder bekoren dan de vorige gezien de suikers wel nadrukkelijker aanwezig zijn.

Als laatste duo sluiten we af met 2 Spätburgunders:
11. Shelter Winery Pinot Noir 2011 Baden
Intense neus, frambozen, snoepjes. Rond en mollige wijn met een bittertje in de afdronk.
12. Adeneuer Walporzheimer Gärkammer Ahr 2013
Erg verfijnde wijn. Heel zacht, bijna zalvend in de mond. Confituur

Bedankt aan Marc voor deze mooie degustatie!

Met veel plezier gedaan, was heel interessant om voor te bereiden en te presenteren.
De Laible Alte Reben (wijn 6) kreeg ondertussen een artikeltje op de blog van Kupers: http://thewineanalyst.org/2015/07/02/wee...eben-2013/
Jammer dat de twee toppers door de kurk van een van de twee niet tot een eerlijk duel konden komen.

Bedankt voor de mooie notities, Fre!! Ook veel dank aan de gastheer Wim!!

"Duitslandspecialist" is echt te veel eer voor mij, hoor Jo...

Marc

Gisteren opnieuw bijeenkomst van de ZWijnerij, dit keer rond het thema Noordelijke Rhone. Opzet van de tasting was om de cru's van de N Rhone op te frissen. Op de starter na kregen we 6 duo's per cru voorgeschoteld. De coöperatieve (Cave de Tain), de gigant (Guigal) en de 'boertjes' (Guillaume Gilles & Pichon) namen het tegen elkaar op. En dan begon de zoektocht...

Saint-Péray Cave de Tain Fleur de Roc 2013
Een mooie opener obv Marsanne & Rousanne druiven. Discrete neus met toch wat aardig wat verschillende elementen die na verloop van tijd vrijkomen: accaciahoning, leisteen, madeliefjes, rokerig
Toch een volle wijn met opnieuw die honing toets maar zeker niet te plakkerig. De zuurtjes ondersteunen het geheel erg mooi 86

Eerste duo: Condrieu
Ik ben Johan, de schenker van dienst, erg dankbaar. Na aandringen 2 Condrieus op tafel. Voor mij de appellatie waar je het of stevig kunt verknoeien of hemelse wijn kunt maken. Een tussenweg is eerder zeldzaam. Ligt aan de moeilijk te verbouwen Viognierdruif.
De Guigal 2014 iets beter dan de Pichon 2014 . De wijn was meer uitgebalanceerd, verfijnder ook. Erg minerale wijn (leisteen) met een iets minder uitgesproken houttoets dan bij Pichon. Bij de Pichon veel power: honing, drop, abrikozen, agrumes en erg rokerig. Een stevig beestje ook in de mond. Wel een lange afdronk.
Ik geef Pichon 88 en Guigal 89-90

Tweede duo: Hermitage wit
De Cave de Tain 2009 moest het hier duidelijk afleggen tegen de Guigal Hermitage 2011 . Beetje jammer hier is het verschil in leeftijd. De Cave de Tain was qua neus het evenbeeld van de betere Jura. Misschien een beetje te. Oxidatief dus maar te overheersend. Vreemd voor een wijn die toch zeker 10 jaar zou moeten meegaan. Misschien last gehad van de warmte tijdens het vervoer? Wie zal het zeggen. De smaak zat wel een stuk beter: full body, rozijntjes, gebalanceerd, mooie zuren, een bittertje op het einde. Maar wel een zware wijn. Heeft eten nodig. De Guigal was van een ander kaliber. Nootjes, geroosterd brood, delicate wijn, complexe neus. Balans, zijde.
De Cave de Tain krijgt 81 - sorry niet mijn ding , de Guigal krijgt 91

Derde duo: Côte Rotie
de Guigal Côte Blonde et Brune 2011 tegen de Pichon 'Rosiers' 2013
Pichon: gout de petrol die na enige tijd weg ging, aarde, tabak, leder, afteraid. Sappige wijn met veel structuur en body. Licht niet storend bittertje op het einde.
Guigal: meer typische CR met veel rood fruit en peper. Erg elegante klasseneus. Opnieuw sappig maar iets meer evenwicht en uitgebalanceerd dan de Pichon. Is ook 2 jaar ouder natuurlijk. Topper van de avond. BTW: de crumble obv bosbessen paste hier perfect bij!
Pichon krijgt 90 en de Guigal krijgt 92

Vierde duo: Saint Joseph
Hier de SJ 2013 van Pichon tegen die van onze coöperatieve 'SJ Esprit de granit 2013'. De Cave de Tain was hier de erg duidelijke winnaar en zette Pichon hier vrij gemakkelijk opzij. Opnieuw NRhone toets (peper, veel rood fruit en licht medicinaal). De Pichon kwam nogal eenvoudig voor de dag. Erg zoetig ook. Ik noteerde verder zwarte olijven, banden/rubber.
Pichon krijgt 80 (sorry maar hiervoor kan ik echt niet meer geven en een dik verdiende 90 voor de Cave de Tain. Onverwacht maar da's het voordeel van blind proeven natuurlijk. En iedereen was bij deze vrij unaniem.

Vijfde Duo: Hermitage rood
Goed opgaande strijd tussen de rode van Guigal 2011 en de Hermitage van CdT grand Classique 2008 Andere wijnen qua type en hier opnieuw toch 3 jaar tussen wat toch wel speelt bij deze wijnen. Desalniettemin waren beide wijnen subtiel & charmant. Ik noteerde bij Guigal: Rubber, Oosterse kruiden, frambozen, een oude pharmacie die je binnenstapt (bestaat jammer genoeg niet meer). Stevige bitter op het einde
De CdT: lichte petrolgeur, kruidigheid, paprika, speculoos in koffie.
De CdT scoorde ik 88, de Guigal 89

Zesde duo: Cornas
Guillaume GIlles 2011 tegen de CdT Arenes Sauvages 2010
Een lichte voorkeur voor Gilles. Ondanks veel te jong wel duidelijk een klassewijn in wording. De CdT was iets zoeter en iets zachter.
CdT krijgt 88 en Gilles 90+

Conclusie: Guigal krijgt vaak de naam een te commerciële wijn te zijn die vooral op het grote publiek gericht is. Ik geef toe, ik was bevooroordeeld voor deze proeverij. Maar ik wil nu toch mij mening bijstellen. Guigal is een kwaliteitskenmerk die in NRhone niet teleurstelt (obv wat ik proefde). CdT is zeker een degelijke coöperatieve, niet het niveau van Guigal maar ik onthoud een uitstekende SJ. Pichon was vaak de duurdere cuvée van de twee. Soms goed maar maakte die status niet altijd waar (zeker bij de SJ). Gilles in Cornas is kwaliteit maar heeft tijd nodig. Tot slot niet vergeten dat oogstjaren ook in de NRhone erg belangrijk zijn. Om een objectief oordeel te kunnen vellen, zou dit meegenomen moeten worden. Alle wijnen werden ter plaatse gekocht. Ik begrijp dat het niet altijd evident is om dezelfde jaargang per cru te kopen.
Ik wil bij deze Johan U. danken voor de samenstelling van de tasting en Didier 'In vino veritas' voor de voortreffelijke culinaire begeleiding. Op naar Piëmonte en Sardinië in november!
(25-09-2015 10:28 PM)Fre schreef: [ -> ]Gisteren opnieuw bijeenkomst van de ZWijnerij, dit keer rond het thema Noordelijke Rhone. Opzet van de tasting was om de cru's van de N Rhone op te frissen. Op de starter na kregen we 6 duo's per cru voorgeschoteld. De coöperatieve (Cave de Tain), de gigant (Guigal) en de 'boertjes' (Guillaume Gilles & Pichon) namen het tegen elkaar op. En dan begon de zoektocht...

Saint-Péray Cave de Tain Fleur de Roc 2013
Een mooie opener obv Marsanne & Rousanne druiven. Discrete neus met toch wat aardig wat verschillende elementen die na verloop van tijd vrijkomen: accaciahoning, leisteen, madeliefjes, rokerig
Toch een volle wijn met opnieuw die honing toets maar zeker niet te plakkerig. De zuurtjes ondersteunen het geheel erg mooi 86

Eerste duo: Condrieu
Ik ben Johan, de schenker van dienst, erg dankbaar. Na aandringen 2 Condrieus op tafel. Voor mij de appellatie waar je het of stevig kunt verknoeien of hemelse wijn kunt maken. Een tussenweg is eerder zeldzaam. Ligt aan de moeilijk te verbouwen Viognierdruif.
De Guigal 2014 iets beter dan de Pichon 2014 . De wijn was meer uitgebalanceerd, verfijnder ook. Erg minerale wijn (leisteen) met een iets minder uitgesproken houttoets dan bij Pichon. Bij de Pichon veel power: honing, drop, abrikozen, agrumes en erg rokerig. Een stevig beestje ook in de mond. Wel een lange afdronk.
Ik geef Pichon 88 en Guigal 89-90

Tweede duo: Hermitage wit
De Cave de Tain 2009 moest het hier duidelijk afleggen tegen de Guigal Hermitage 2011 . Beetje jammer hier is het verschil in leeftijd. De Cave de Tain was qua neus het evenbeeld van de betere Jura. Misschien een beetje te. Oxidatief dus maar te overheersend. Vreemd voor een wijn die toch zeker 10 jaar zou moeten meegaan. Misschien last gehad van de warmte tijdens het vervoer? Wie zal het zeggen. De smaak zat wel een stuk beter: full body, rozijntjes, gebalanceerd, mooie zuren, een bittertje op het einde. Maar wel een zware wijn. Heeft eten nodig. De Guigal was van een ander kaliber. Nootjes, geroosterd brood, delicate wijn, complexe neus. Balans, zijde.
De Cave de Tain krijgt 81 - sorry niet mijn ding , de Guigal krijgt 91

Derde duo: Côte Rotie
de Guigal Côte Blonde et Brune 2011 tegen de Pichon 'Rosiers' 2013
Pichon: gout de petrol die na enige tijd weg ging, aarde, tabak, leder, afteraid. Sappige wijn met veel structuur en body. Licht niet storend bittertje op het einde.
Guigal: meer typische CR met veel rood fruit en peper. Erg elegante klasseneus. Opnieuw sappig maar iets meer evenwicht en uitgebalanceerd dan de Pichon. Is ook 2 jaar ouder natuurlijk. Topper van de avond. BTW: de crumble obv bosbessen paste hier perfect bij!
Pichon krijgt 90 en de Guigal krijgt 92

Vierde duo: Saint Joseph
Hier de SJ 2013 van Pichon tegen die van onze coöperatieve 'SJ Esprit de granit 2013'. De Cave de Tain was hier de erg duidelijke winnaar en zette Pichon hier vrij gemakkelijk opzij. Opnieuw NRhone toets (peper, veel rood fruit en licht medicinaal). De Pichon kwam nogal eenvoudig voor de dag. Erg zoetig ook. Ik noteerde verder zwarte olijven, banden/rubber.
Pichon krijgt 80 (sorry maar hiervoor kan ik echt niet meer geven en een dik verdiende 90 voor de Cave de Tain. Onverwacht maar da's het voordeel van blind proeven natuurlijk. En iedereen was bij deze vrij unaniem.

Vijfde Duo: Hermitage rood
Goed opgaande strijd tussen de rode van Guigal 2011 en de Hermitage van CdT grand Classique 2008 Andere wijnen qua type en hier opnieuw toch 3 jaar tussen wat toch wel speelt bij deze wijnen. Desalniettemin waren beide wijnen subtiel & charmant. Ik noteerde bij Guigal: Rubber, Oosterse kruiden, frambozen, een oude pharmacie die je binnenstapt (bestaat jammer genoeg niet meer). Stevige bitter op het einde
De CdT: lichte petrolgeur, kruidigheid, paprika, speculoos in koffie.
De CdT scoorde ik 88, de Guigal 89

Zesde duo: Cornas
Guillaume GIlles 2011 tegen de CdT Arenes Sauvages 2010
Een lichte voorkeur voor Gilles. Ondanks veel te jong wel duidelijk een klassewijn in wording. De CdT was iets zoeter en iets zachter.
CdT krijgt 88 en Gilles 90+

Conclusie: Guigal krijgt vaak de naam een te commerciële wijn te zijn die vooral op het grote publiek gericht is. Ik geef toe, ik was bevooroordeeld voor deze proeverij. Maar ik wil nu toch mij mening bijstellen. Guigal is een kwaliteitskenmerk die in NRhone niet teleurstelt (obv wat ik proefde). CdT is zeker een degelijke coöperatieve, niet het niveau van Guigal maar ik onthoud een uitstekende SJ. Pichon was vaak de duurdere cuvée van de twee. Soms goed maar maakte die status niet altijd waar (zeker bij de SJ). Gilles in Cornas is kwaliteit maar heeft tijd nodig. Tot slot niet vergeten dat oogstjaren ook in de NRhone erg belangrijk zijn. Om een objectief oordeel te kunnen vellen, zou dit meegenomen moeten worden. Alle wijnen werden ter plaatse gekocht. Ik begrijp dat het niet altijd evident is om dezelfde jaargang per cru te kopen.
Ik wil bij deze Johan U. danken voor de samenstelling van de tasting en Didier 'In vino veritas' voor de voortreffelijke culinaire begeleiding. Op naar Piëmonte en Sardinië in november!

Heerlijke N-Rh!! Wel erg van die vaak oxidatieve witte hermitages op jonge leeftijd. Heb ooit de commentaar van J. Gripa gelezen dat dit voorbij gaat, maar ik betwijfel dit...

Marc

Bedankt voor alweer een schitterend verslag, Fre.
Ik besef maar al te goed dat ik in de toekomst mijn prioriteiten zal moeten bijstellen (lees: de ZWijntjes gaan vóór het werk gezet worden)
See you all in november!
Inderdaad een prachtig en verhelderend verslag, thank you Fré
Verrassend toch dat Pichon zo tegenviel (jaargang 2013 zou daar wel eens voor iets tussen kunnen zitten..? )
En even verrassend is Guigal, waarover ik blijkbaar een totaal fout vooroordeel heb..
Leuke proeverij! rode hermitage maakt hier zijn reputatie toch niet helemaal waar?
Vinejo, Olivier,

Misschien wat nuanceren: de gescoorde punten zijn in functie van de appellatie. De Saint Joseph die de helft kost van een Hermitage zal ik anders qua punten beoordelen. Er is hier al één en ander geschreven op het forum over de punten quotatie. Alle flessen werd erg goed (range 88-89) tot zeer goed (range 90-92) bevonden obv hun appellatie. Misschien ben ik in de puntenquotering iets te streng geweest. De rode Hermitages bvb zouden zeker 90 en meer gescoord hebben moest men zeggen dat het Crozes was. Lijkt me niet onlogisch, niet?

Twee wijnen waren (licht) ontgoochelend: de witte Hermitage van Guigal was klasse in de mond. Maar die nootjesgeur was wel erg fel en stoorde me . Was dit geen Hermitage geweest, dan had ik zeker anders gescoord.
De andere was de SJ van Pichon. Erg lichtvoetig. Miste karakter. Het matige jaar speelt hier zeker een rol. Ook voor de rode CdT Hermitage (2008 was geen goed jaar in de NR).

Marc

Al weer de vierde bijeenkomst van wat ondertussen liefkozend de ZWijnclub of de ZWijntjes wordt genoemd.
Gastheer Johan D. zorgde samen met zijn vrouwtje Kathleen voor een warme ontvangst en heerlijke hapjes. Didier D. zorgde voor de wijnen.

Afgelopen zomer toerde Didier rond in Italië, en bezocht een paar wijndomeinen in Piemonte om vervolgens naar Sardinië door te reizen. Ook daar klopte hij aan bij de plaatselijke wijnboer.

Vooraf werd de opzet van de avond meegedeeld:
Een specialleke als opener, dan 2 duo’s wit en 4 duo’s rood. 10 van de 12 wijnen zullen uit 4 van de ter plaatse bezochte wijnhuizen komen.
Alles wordt blind geschonken, met genoeg tijd en ruimte om te discussiëren, en de nodige deskundige uitleg na elke wijn.

0: Reynaert “Cuvée de l’aprenti” 2014. 100% Regent, Heuvelland.
Wijnbouwer Jan Reynaert produceert met deze zijn allereerste wijn, 200 flessen gebotteld. Regent werd aangeplant in 2012.
Intense paarse tint, frambozenkleur, lichte pareling bij opschudden, beetje matte spiegel.
Geplette rode vruchten, aardbei, cuberdon, geparfumeerd, floraal (iris), kruidigheid (beetje peper).
Zachte aanzet met discreet rood fruit. Redelijk hoog in zuren, prikkelend op de tong, indrukken van rode bessen. De veelbelovende neus vinden we niet terug in de mond. Wijn zit wat hoekig in mekaar. Afdronk met rode bes en discrete tannines.
Verdienstelijke poging voor een Belgische wijn. Niet gescoord.


Duo 1: twee maal wit, monocépage, welke druif?

1: La Morra 2014 – Rocche Costamagna - DOC Langhe Arneis (100% Arneis)
Bleek fonkelend, wat grijzige tint. Mineraal, bloesem, peer, citrus, hazelnoot. Discreet maar mooi. Na de zachte aanzet fraaie zuurtjes die opzetten, zij worden dan weer gecounterd door een tikje restzoet. Beetje harsachtige bitters, en een lichte alcoholopstoot op het einde. Mooie aperitiefwijn, geen supercomplexiteit. 88
9,5€ op domein.
De Arneis werd niet herkend maar wel vermoed en gegokt...

2: Vigna dei Garisin 2014 – Boschis Francesco – DOC Langhe (100% Sauvignon Blanc)
Strogeel, wat donkerder dan (1). Fruitige neus, richting muscat, aromatisch, vegetaal (buxus), tropisch (litchi, passievrucht). Krachtig, exotisch en kruidig, delicaat in zuren,beetje peperigheid ook. Medium tot lange afdronk, zuiver en exotisch. 89
9,5€ op domein.
Bijna eensgezindheid over de druivensoort: Sauvignon Blanc.

Duo 2: twee maal wit, een blend uit Piemonte en een monocépage uit Sardinië. Welke monocépage, noem twee van de drie druiven van de blend...

3: Ciapin 2013 – Cascina Roera – Vino Bianco (=tafelwijn) (50% Arneis, 30% Chardonnay, 20% Cortese)
Bleek strogeel, wat mat met lichte pareling. Appel, cider, gistig, animaal, beetje azijn, Brett. Prikkelend op de tong, zuren domineren fel, bittertje, wat gistingstonen ook.
Bio-wijn die onstabiel is geworden? 70 voor de interessantigheid, dit is niet mijn ding.

6,5€ op domein.
Er werd veel gegokt maar dit was geen weggever. Chardonnay kwam ter sprake, Arneis ook.

4: In Vino Veritas 2006 – Tenute Olbios - DOC Vermentino di Sardegna (100% Vermentino)
Donker goudgeel. Oxidatie, petrole, nootjes, honing, rozijntjes. Complexe, intense neus. Droog in de mond, met nootjes, kruidigheid, kracht. De alcohol geeft structuur. Lange afdronk met impressies van hout, tabak, vanille. Interessante wijn. 86
16,5€ op domein.
Door eliminatie kwamen we bij Vermentino terecht, waarbij aangetoond werd dat deze druif heel veel facetten kan vertonen.

Duo 3: twee blends uit Sardinië. Wat is de meest voorkomende druif? Noem nog een andere in deze twee wijnen.

5: Costera 2013 - Argiolas – DOC Sardegna (Cannonau, Carignano, Bovale)
Transparant kersenrood. Kruidig, rood fruit, garrigue, leder, chocolade (witte?), lichte animaliteit. Fijne aanzet met fruit, de balans is licht, met mooie zuurstructuur en zachte tannines. Medium afdronk, kruiden en rood fruit. 88+
Voor 6,80€ op domein is dit een no-brainer.
De Cannonau werd herkend, Carignan was een verrassing.

6: Korem 2011 – Argiolas – IGT Isola dei Nuraghi (Bovale sardo, Carignano, Cannonau)
Intens kersenrood. Delicate maar complexe neus van kruiden, zwart en rood fruit, peperig. In de mond intens, met een mooi evenwicht. Rood en zwart fruit, peper, hout en vanille. Tannine geeft fluwelige structuur. Afdronk is lang, wat chocolaté en zwart fruit. Heel mooi. 90
17,50€ op domein, elke cent waard.

Duo 4: Piemonte: herken de Barbera en benoem de andere druif.

7: Grignolino 2013 – Boschis Francesco – DOC Grignolino (100% Grignolino)
Heel transparant kersenrood met brede lichte rand. Aromatische neus van rode bessen en rood fruit, floral, aards, aardbeienconfituur, tabak. Frisse aanzet met structuur door zuurtjes en alcohol. Fruitig en kruidig. Romig mondgevoel. Lichtvoetige en speels maar mooi. Medium afdronk met licht drogende tannines. 89
6,5€ op domein.
Euh, Grignolino? Nooit van gehoord...

8: Cardin 2009 – Cascina Roera – Vino Rosso (tafelwijn) (85% Barbera, 15% Nebbiolo)
Intense kersen-tot pruimenrode kleur. Medium tot intense neus, rood en zwart fruit, wat lactisch. Mooie aanzet vol fruit (zwarte bessen) en kruiden (pepertjes). Zacht mondgevoel en correecte afdronk. 89
12€ op domein.
Barbera werd snel herkend, al was het maar door het kleurverschil tussen de twee wijnen.

Duo 5: Kan je een Barbera van een Nebbiolo onderscheiden?

9: Vigna Le Masserie 2012 – Francesco Boschis – DOC Barbera d’Alba Superiore (100% Barbera, single vineyard)
Donker kersenrood, intens. Fruit (bramen, kers, zwarte bes), fijne kruidigheid en wat lactisch. Komt na een tijdje mooi open en wordt dan breder en boeiender. Fruitige aanzet, mooie fraicheur en sappigheid. Sappige wijn met veel finesse en toch de nodige kracht. Fijne afdronk met de nodige tannines. Heel mooi. 90+
Aan 9,5€ op domein een must. (Hier te koop aan 16,75€ en zelfs dan koopwaardig voor mij.)
De meerderheid besliste dat deze wijn de Barbera was...

10: Vigna Pivano 2009 – Cascina Roera – DOC Montferrato Rosso (100% Nebbiolo)
Medium transparant, kersenrood. Eerder discrete neus, rood fruit, roosjes, violetjes, tarmac, aardsheid. Na de zachtere aanzet een krachtige wijn, met fijn fruit en peperigheid. Evenwichtig, lekker. De zuurtjes en de tannines komen op het einde opzetten. Medium tot lange afdronk, met nadrukkelijke tannines. 88
Enige verbazing dat een Nebbiolo zo’n zachte wijn kan voortbrengen.

Duo 6: Probeer de Barbaresco en de Barolo te benoemen

11: Gallina 2011 – Negro Giuseppe – DOCG Barbaresco
Medium transparant granaat- tot kersenrood. Floraal en fijn rood fruit, vanille en mineraliteit. In de mond eerder zwart fruit, zijdezachte tannines, mooie structuur met materie en kracht. Lange afdronk met wat cholocade en zwart fruit. Mooi. 90
29,5€, Vini Fratelli Ranft (Zwijnaarde)
Een nipte meerderheid koos hier terecht voor de Barbaresco.

12: Rocche dell’ Annunziata 2011 – Rocche Costamagna – DOCG Barolo
... Toen werd het stil. “Mijn achterste neushaartjes komen hiervan overeind”, sprak uiteindelijk iemand.
Transparant al wat bruinrood. Rokerig, vanille, aardbei, viooltjes. Subtiel, erg fijn en complex. Zachte aanzet. Mooie fraicheur compenseert de kracht van de wijn. Delicaat fruit, complex, kruidig, bittertjes van pompelmoes naar het einde toe. Fijne tannines bepalen de lange, talmende afdronk, maar drogen niet uit. Grote wijn. 92
30€ op domein. Koopje voor deze grote wijn.

Een oprechte dank aan gastheer Johan en aan Didier voor de schitterende selectie en de deskundige uitleg.
Het is voor mij altijd een deftig aantal kilometers malen, maar het heeft me nog nooit ontgoocheld. Zoals Jo het zei: "Wat een geniaal samengestelde groep is dit toch!"
Bedankt Marc voor de uitgebreid verslag. Door je beschrijving is het alsof ik er zelf bij was! thank you
En ik ben het volmondig met je eens: een fantastische groep. De volgende keer ben k er terug bij!
fijn om te horen dat die Barolo het zo goed doet, de 2010 liggen, wat eigenlijk nog een beter jaar zou kunnen zijn (transport incl 20 € betaald)
(28-11-2015 08:33 PM)Marc schreef: [ -> ]9: Vigna Le Masserie 2012 – Francesco Boschis – DOC Barbera d’Alba Superiore (100% Barbera, single vineyard)
Donker kersenrood, intens. Fruit (bramen, kers, zwarte bes), fijne kruidigheid en wat lactisch. Komt na een tijdje mooi open en wordt dan breder en boeiender. Fruitige aanzet, mooie fraicheur en sappigheid. Sappige wijn met veel finesse en toch de nodige kracht. Fijne afdronk met de nodige tannines. Heel mooi. 90+
Aan 9,5€ op domein een must. (Hier te koop aan 16,75€ en zelfs dan koopwaardig voor mij.)
De meerderheid besliste dat deze wijn de Barbera was...

[

Dronk toevallig gisteren de 2011 van deze wijn. Is nog niet op z'n hoogtepunt, had bij mij ook wat karaf nodig, in 't begin waren de zuren wel erg aanwezig.

Schrik er wel wat van dat dit minder dan 10 euro kost op het domein. Ik betaalde 15,95 € en dat is ie zeker waard.

Blij te zien dat ook de andere wijnen van dit domein het goed doen. Sympathieke en uitstekende wijnmaker!
Dank voor dit meesterlijk verslag, Marc!
De Barollo was inderdaad heel mooi, een stuk beter dan de Barbaresco.
Prijs-kwaliteit waren de Sardijnen de beste.
En dé ontdekking van de avond was de grignolino. Wat een fijn, kwiek en sympathiek druifje![/i]

Marc

(28-11-2015 08:33 PM)Marc schreef: [ -> ]10: Vigna Pivano 2009 – Cascina Roera – DOC Montferrato Rosso (100% Nebbiolo)
Medium transparant, kersenrood. Eerder discrete neus, rood fruit, roosjes, violetjes, tarmac, aardsheid. Na de zachtere aanzet een krachtige wijn, met fijn fruit en peperigheid. Evenwichtig, lekker. De zuurtjes en de tannines komen op het einde opzetten. Medium tot lange afdronk, met nadrukkelijke tannines. 88
Aanvulling: kost 12€ op domein..
Enige verbazing dat een Nebbiolo zo’n zachte wijn kan voortbrengen.
Een wijs en verstandig man vertelde me dat een goeie tasting 3 essentiële zaken moet bevatten:
- het helpt wel als je met mensen rond tafel zijn met een vergelijkbaar niveau: mensen zie dagelijks hun tanden poetsen met Romanée Conti of die denken dat Mouton Cadet het einde van de wereld is, is niet de ideale companie.
- niet alleen de kwaliteit van de wijnen is belangrijk (lijkt me evident op een tasting), maar je moet ook iets hebben bijgeleerd
- last but not least: het moet 'fun' zijn.

Als ik deze 3 criteria bekijken, was de tasting van donderdag weer een schot in de roos!

Thema dit keer was Languedoc & Roussillon . Een miskende streek door de vaak eendimensionale, alcoholische supermarktwijnen die je er voor 3 EUR op de kop kan tikken. Pol, de schenker van dienst, wilde ons een andere Languedoc leren kennen: in Languedoc valt zoveel moois te ontdekken! Pol slaagde me verve in z'n opzet. De tasting werd zo opgebouwd dat telkens 2 wijnen blind werden geschonken: één monocépage en een blend (vaak met de monocépage erin verwerkt). Geen evidentie om ze eruit te halen, zou blijken.

De starter...
Taittinger cuvée Folies de la marquetterie
Een starter ons geschonken door de jarige Sabine. Mooie champagne met hinten van kalk en citrus. Champagne van 45% Chardonnay & 55% Pinot Noir die in totaal 5 jaar in de kelders heeft gerijpt. Mooie opener.

Eerste witte duo: een monocépage tegen een blend van 2 druiven. Allemaal verschillende en atypische druiven voor de streek

Domaine L'Hortus 2014 - grande cuvée blanc - Val de Montferrand
Enorm tevreden dat deze op tafel kwam. Stond al een tijdje op m'n verlanglijstje. Grassig (weiland), citrus bracht ons bij Sauvignon Blanc. Maar ik uitte al m'n twijfels of een witte SB in de Languedoc zou worden geteeld. Het mondgevoel was daarvoor trouwens te vettig. Het bleek een blend van 30% Viognier en 70% Chardonnay. Heel erg mooi, ook frisse zuren. Na een tijdje in het glas evolueert deze toch naar een chardonnay neuzeke (boter, rijp wit fruit). 89 - 18,75 EUR (Portovino)

Domaine les Eminades - Cuvée Silice 2013 - Vdp des coteaux de Fontcaude
Boenwas, nieuw hout, marsepein. Fris en licht in de mond. Mooi evenwicht ook. Ik dacht aan een Viognier maar het bleek 100% Sauvignon Blanc watte 88 - 15,95 EUR bij Vitis Vins

Tweede duo in wit: een monocépage tegen een blend van 3 druiven. Allemaal typische druiven voor de streek. De monocépage komt terug in de blend.
Chateau Puech-haut cuvée blanc prestige 2013 - AOP LAnguedoc
Perzik, abrikoos en bloemetjes. Mooi uitgebalanceerde aperowijn van 40% Rousanne, 40% Marsanne en 20% Carignan Blanc. 90 - 16,95 EUR bij Vitis Vins

Chateau la Baronne - Las Vals Rousanne 2012 - IGP Hauterive
Beste witte van de avond. 100% Rousanne. In geen enkel opzicht te vergelijken met de vorige wijn. Licht nootachtige toets, confituur, abrikozen, cederhout en honing. Superlage rendementen (20hl/ha), macération pelliculaire (vandaar de iets donkerdere kleur), 6m op barriques, ...
Topwijn aan een vriendenprijsje ;-): 16,95 EUR bij Vitis Vins - 92 punten

Eerste duo in rood: monocépage tegen een blend van 3 druiven. De monocépage zit ook in de blend

Mas de Cynanque 2013 cuvée Amicytia -AOC St Chinian
Likeurpralines (mon chéri), marsepein, garrigues. Te jong (droogtrekking) maar wel groot potentieel. Is een 100% grenache wijn maar werd niet zo herkend: qua kleur nogal donker en ook geen warme gloed (typisch voor zuiderse grenache voor mij). 91+ - 16,5 EUR op het salon des vignerons indépendant

Domaine Roc des Anges 2013 - Segna de cor - Rousillon Villages
Zeer elegante neus, snoepkes en peper. Wijn is wel nog iets te jong. Een blend van 40% Grenache, 30% Carignan en 20% Syrah. 88+ - 12,9EUR Portovino

Tweede duo in rood: monocépage tegen een blend van 3 druiven. De monocépage zit ook in de blend

La Baronne - Pièce de Roche 2011
Riet, grillé, grafiet, donkere chocolade, cigarenkistje, kruidigheid (dragon). Wijn die zowel die zowel charmeert op 't middenpallet als in de afdronk mooie dingen laat zien. Topwijn, zonder twijfel. WOTN. Wijn van 100% Carignan. 92 - 26,95 bij Vitis Vins

Les mille Vignes - Cadette 2012 - Fitou
Rood fruit, braambes, peper & garrigues, droogtrekkend. Komt een beetje eenvoudig over tegenover de Pièce de Roche. Nochtans een mooie wijn maar van een iets lager niveau. Blend van Mourvèdre, grenache & Carignan.
88 - Salons des vignerons aan 17 EUR

Laatste duo in rood: monocépage tegen een blend van 3 druiven. De monocépage zit ook in de blend

Domaine Jean Baptiste Sénat - Le bois des Merveilles 2011 - AOP Minervois
Kwaliteitsneus, zwart & rood fruit. Wijn mooi in balans. HIer werd de blend wel geraden: 75% Carignan, 15% grenache & 15% Mourvèdre. Mooie wijn: 89 - 20 EUR in Vins d'Aurélien Lille

Les Eminades - Vieilles de Canailles 2012 - St Chinian
Dit had dé wijn van de avond moeten worden, maar doorvoor is ie iets te jong. De neus was vrij gesloten en daardoor wat monotoon. Rustieke wijn die ook wel robuust is. Tannines & droogtrekking. Wil wel 's weten wat dit binnen een paar jaar wordt (87++?) - Voor 26,85 EUR bij Vitis Vins.

Als afsluiter een zoetje
Rancy - Ambré le Temps d'un Oubli - AOC Rivesaltes Ambre
Wijn van 95% Maccabeu en 5% Grenache. Mooi neuzeke van nootjes, caramel. Blind in de neus had ik er mss wel een sherry van gemaakt. Rokerig ook. Ging perfect bij de bokkepootjes & pattékes Smile
90 - 13,5 EUR op 't Salon des vignerons

Prachtige degustatie waar alle vooroordelen over de streek werden opzijgeschoven. Ik moet dringend werk maken om me in deze regio te verdiepen! Bedankt aan Johan voor de goede ontvangst en heerlijke hapjes & Pol voor de prachtig in elkaar gestoken tasting!
(30-01-2016 03:11 PM)Fre schreef: [ -> ]Een wijs en verstandig man vertelde me dat een goeie tasting 3 essentiële zaken moet bevatten:
- het helpt wel als je met mensen rond tafel zijn met een vergelijkbaar niveau: mensen zie dagelijks hun tanden poetsen met Romanée Conti of die denken dat Mouton Cadet het einde van de wereld is, is niet de ideale companie.
- niet alleen de kwaliteit van de wijnen is belangrijk (lijkt me evident op een tasting), maar je moet ook iets hebben bijgeleerd
- last but not least: het moet 'fun' zijn.

Als ik deze 3 criteria bekijken, was de tasting van donderdag weer een schot in de roos!

Thema dit keer was Languedoc & Roussillon . Een miskende streek door de vaak eendimensionale, alcoholische supermarktwijnen die je er voor 3 EUR op de kop kan tikken. Pol, de schenker van dienst, wilde ons een andere Languedoc leren kennen: in Languedoc valt zoveel moois te ontdekken! Pol slaagde me verve in z'n opzet. De tasting werd zo opgebouwd dat telkens 2 wijnen blind werden geschonken: één monocépage en een blend (vaak met de monocépage erin verwerkt). Geen evidentie om ze eruit te halen, zou blijken.

De starter...
Taittinger cuvée Folies de la marquetterie
Een starter ons geschonken door de jarige Sabine. Mooie champagne met hinten van kalk en citrus. Champagne van 45% Chardonnay & 55% Pinot Noir die in totaal 5 jaar in de kelders heeft gerijpt. Mooie opener.

Eerste witte duo: een monocépage tegen een blend van 2 druiven. Allemaal verschillende en atypische druiven voor de streek

Domaine L'Hortus 2014 - grande cuvée blanc - Val de Montferrand
Enorm tevreden dat deze op tafel kwam. Stond al een tijdje op m'n verlanglijstje. Grassig (weiland), citrus bracht ons bij Sauvignon Blanc. Maar ik uitte al m'n twijfels of een witte SB in de Languedoc zou worden geteeld. Het mondgevoel was daarvoor trouwens te vettig. Het bleek een blend van 30% Viognier en 70% Chardonnay. Heel erg mooi, ook frisse zuren. Na een tijdje in het glas evolueert deze toch naar een chardonnay neuzeke (boter, rijp wit fruit). 89 - 18,75 EUR (Portovino)

Domaine les Eminades - Cuvée Silice 2013 - Vdp des coteaux de Fontcaude
Boenwas, nieuw hout, marsepein. Fris en licht in de mond. Mooi evenwicht ook. Ik dacht aan een Viognier maar het bleek 100% Sauvignon Blanc watte 88 - 15,95 EUR bij Vitis Vins

Tweede duo in wit: een monocépage tegen een blend van 3 druiven. Allemaal typische druiven voor de streek. De monocépage komt terug in de blend.
Chateau Puech-haut cuvée blanc prestige 2013 - AOP LAnguedoc
Perzik, abrikoos en bloemetjes. Mooi uitgebalanceerde aperowijn van 40% Rousanne, 40% Marsanne en 20% Carignan Blanc. 90 - 16,95 EUR bij Vitis Vins

Chateau la Baronne - Las Vals Rousanne 2012 - IGP Hauterive
Beste witte van de avond. 100% Rousanne. In geen enkel opzicht te vergelijken met de vorige wijn. Licht nootachtige toets, confituur, abrikozen, cederhout en honing. Superlage rendementen (20hl/ha), macération pelliculaire (vandaar de iets donkerdere kleur), 6m op barriques, ...
Topwijn aan een vriendenprijsje ;-): 16,95 EUR bij Vitis Vins - 92 punten

Eerste duo in rood: monocépage tegen een blend van 3 druiven. De monocépage zit ook in de blend

Mas de Cynanque 2013 cuvée Amicytia -AOC St Chinian
Likeurpralines (mon chéri), marsepein, garrigues. Te jong (droogtrekking) maar wel groot potentieel. Is een 100% grenache wijn maar werd niet zo herkend: qua kleur nogal donker en ook geen warme gloed (typisch voor zuiderse grenache voor mij). 91+ - 16,5 EUR op het salon des vignerons indépendant

Domaine Roc des Anges 2013 - Segna de cor - Rousillon Villages
Zeer elegante neus, snoepkes en peper. Wijn is wel nog iets te jong. Een blend van 40% Grenache, 30% Carignan en 20% Syrah. 88+ - 12,9EUR Portovino

Tweede duo in rood: monocépage tegen een blend van 3 druiven. De monocépage zit ook in de blend

La Baronne - Pièce de Roche 2011
Riet, grillé, grafiet, donkere chocolade, cigarenkistje, kruidigheid (dragon). Wijn die zowel die zowel charmeert op 't middenpallet als in de afdronk mooie dingen laat zien. Topwijn, zonder twijfel. WOTN. Wijn van 100% Carignan. 92 - 26,95 bij Vitis Vins

Les mille Vignes - Cadette 2012 - Fitou
Rood fruit, braambes, peper & garrigues, droogtrekkend. Komt een beetje eenvoudig over tegenover de Pièce de Roche. Nochtans een mooie wijn maar van een iets lager niveau. Blend van Mourvèdre, grenache & Carignan.
88 - Salons des vignerons aan 17 EUR

Laatste duo in rood: monocépage tegen een blend van 3 druiven. De monocépage zit ook in de blend

Domaine Jean Baptiste Sénat - Le bois des Merveilles 2011 - AOP Minervois
Kwaliteitsneus, zwart & rood fruit. Wijn mooi in balans. HIer werd de blend wel geraden: 75% Carignan, 15% grenache & 15% Mourvèdre. Mooie wijn: 89 - 20 EUR in Vins d'Aurélien Lille

Les Eminades - Vieilles de Canailles 2012 - St Chinian
Dit had dé wijn van de avond moeten worden, maar doorvoor is ie iets te jong. De neus was vrij gesloten en daardoor wat monotoon. Rustieke wijn die ook wel robuust is. Tannines & droogtrekking. Wil wel 's weten wat dit binnen een paar jaar wordt (87++?) - Voor 26,85 EUR bij Vitis Vins.

Als afsluiter een zoetje
Rancy - Ambré le Temps d'un Oubli - AOC Rivesaltes Ambre
Wijn van 95% Maccabeu en 5% Grenache. Mooi neuzeke van nootjes, caramel. Blind in de neus had ik er mss wel een sherry van gemaakt. Rokerig ook. Ging perfect bij de bokkepootjes & pattékes Smile
90 - 13,5 EUR op 't Salon des vignerons

Prachtige degustatie waar alle vooroordelen over de streek werden opzijgeschoven. Ik moet dringend werk maken om me in deze regio te verdiepen! Bedankt aan Johan voor de goede ontvangst en heerlijke hapjes & Pol voor de prachtig in elkaar gestoken tasting!

Lijken allemaal zeer goede wijnen!, en nog betaalbaar ook.
thank you voor t mooie verslag, Fré!
Domaine L'Hortus 2014 - grande cuvée blanc - Val de Montferrand:
Vorig jaar de 2012 blind gekregen en dacht toen aan 100% Chardonnay. Die 30% viogner, dat was verschieten. Wel lekkere wijn!
Citaat:Prachtige degustatie waar alle vooroordelen over de streek werden opzijgeschoven.

altijd leuk als je zo'n tasting kunt doen cheers

ben zelf ook meer en meer Languedoc gaan appreciëren. Daar zijn echt nog mooie dingen te vinden aan redelijke prijzen. En de witte zijn culinair heel interessant!
Pagina's: 1 2 3 4 5 6
Koppelingen