wijnliefhebbers

Volledige versie: Kerstdiner- Chateau Mayne-Vieil 2005
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Hoi iedereen,
Ik ben pas een jaar geleden begonnen met wijn drinken, ja, nu weet ik het, het is zonde maar ja...
Natuurlijk heb ik vele vragen, maar die zijn voor later.
Miijn grootste bekommernis nu is de wijn bij het kerstdiner. Ik moet het doen met de wijn die ik in mijn kelder liggen heb, en dat is heus zeker niet de duurste. We gaan filet pure met stroganofsaus eten. Ik dacht hierbij aan "Fronsac Chateau Mayne-Vieil 2005". Na het eten zakken we onderuit met een kaasdessert. Hiervoor ligt "Paulliac Cru Bourgeois Superieur Chateau Haut-Bages Monpelou 2005" klaar. Moet ik deze wijnen lang op voorhand openen en moet ik ze decanteren? Alle tips zijn welkom..
Alvast bedankt voor de hulp en aan iedereen fijne feestdagen met lekkere wijn......
thank youcheers
Beste Piraat,

wijn hoeft zeker en vast niet duur te zijn om ervan te genieten, al is meestal de kwaliteit wel min of meer in lijn met de prijs (naar mijn inziens stopt dat ongeveer bij 20 Euro per fles, daarboven is de correlatie niet altijd heel duidelijk).

Ik ben zelf zeker fan van een goeie Fronsac, al ken ik dit kasteel in kwestie niet.
Ik ben wel niet helemaal voor die jonge wijnen, ik heb ze liever wat ouder (eind jaren 90 of begin 2000), dus zeker op tijd openen (4-5 uur op voorhand is niet overdreven) en ik zou ze zeker ook karafferen.

Van Haut-Bages Monpelou heb ik ooit eens een fleske gedronken (weet niet meer welk jaar) en denk wel dat dat OK was. Zelfde opmerking hier - zeker tijdig openen, want een 2005 Paullaic, dat wordt stevig voor de tandjes (tannines).

Succes !
Ik zou toch wel een beetje oppassen met Pauillac bij je kaasdessert. Er zijn bijzonder weinig kazen waar een rode bordeaux echt goed bij past. Als het om een dessert gaat, waar kaas in verwerkt zit, zou een auslese of een sauternes misschien beter op zijn plaats zijn.
HB Monpélou is een wijn gemaakt door de familie Castéja, ook maker van oa 1r GCC in St Emilion Trotte Vieille, Beau Site (St Estephe en Batailly (Pauillac). Het domein ligt naast grand Puy Lacoste, de wijn is volgens Parker op dronk binnen de 2 tot 8 jaar. het zou dus kunnen zijn dat dit een redelijk lichte Pauillac is, waarvan de 2005 mss wel mooi kan zijn op dit moment. Ik durf dit te schrijven omdat ik onlangs met Vincent een Colombier Monpelou 2005 dronk en deze wijn was fijn en evenwichtig (in tegenstelling tot het gros van de andere 2005 s die ik al dronk).
Bij hardere kazen zal dit wel gaan hoor, zoals Erwin stelt echter wel opletten voor zachte of kruidige-pittige kazen.

Chateau Mayne Vieil 2005 vind ik niet zoveel van terug, denk dat dit ook van het lichtere type kan zijn, maar de rechteroevers van 2005 die ik al dronk hadden allen redelijk bijtende tannines. Bij het eten zal dit wel lukken (tannines zullen verzacht worden), maar ruim op voorhand openen (en na voorproeven karaferen indien nodig) lijkt inderdaad wel aangewezen.

@Allen:
Probeer liefst zulke onderwerpen ("kerst, ouwejaar, advies,..) te plaatsen in de rubriek "interessante topic". thank you
Ik heb Mayne Vieil al mogen proeven. Het werd ooit eens verkocht in de Carrefour (je kent dat, zo een verkoop van 15.000 flessen). Mijn vader kocht ook zo een kistje.

Het is een vrij harde wijn, die zeer moeilijk open bloeit. Ik denk dat het dus best is dat je hem zeer lang voor het proeven opent, en hem zelfs decanteert met een filter (er was veel bezinksel en veel kristallen).

Ik vond het niet heel goed, die wijn, maar hij past wel bij het zwaardere werk, zoals wild.

Veel plezier alleszins!!!
Hey, Jack, gisteren meteen zo een Monpelou 2005(Colombier dan wel) geopend, tweede dag is ie véél en véél beter, dus zéker openen op voorhand en tot schouder legen ofwel behoorlijk lang karaferen de dag zelf!

(waarbij ik dus durf te veronderstellen dat jouw wijn gelijkaardig zal zijn)
Koppelingen