wijnliefhebbers

Volledige versie: Didier Desvignes
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Gisteren op een degustatie bij de Wijnmakelaarsunie maakte ik kennis met dit domein, een zeer aangename verrassing. Bio voor al zijn wijnen maar experimenterend met vin nature voor sommigen.

Fleurie 2014 - heel mooi krokant rood fruit op de neus en een ware fruitbom in de mond. heel open, een beetje overdreven zelfs maar dronk zich heel gemakkelijk weg. Ongesulfiteerd, vin nature. 13,3 euro

Chiroubles 2014 - gewoon waw, bosfruit op de neus, super elegant, open in de mond maar iets meer meer gestructureerd dan de Fleurie, zeer sappig. Ongesulfiteerd, vin nature. 12.8 euro

Morgon, Clos des Charmes 2013 - strakker op de neus, door hout ondersteund fruit. Vrij mineraal mondgevoel eigenlijk, aardse tinten, hout komt hier pas weer naar het einde toe terug naar voor. Houdt het nog jaren vol. bio. 15.9 euro
@Kupers
Wat is verschil bij hen tss bio en nature?
Het gebruik van zwavel. Alle wijnen zijn bio gecertificeerd en de gewone cuvees krijgen enkel een minieme dosis zwavel mee bij de botteling. Bij de Vins natures wordt zelfs dit niet gedaan.
Bio is in de wijngaard, in de kelder kunnen er dan nog "dingen" gebeuren die niet zo "bio" zijn.
Natural , Organic, bio , low intervention , pure, authentic , raw, .... ze zijn er nog niet uit hoor.
En een kleine dash sulfiet bij botteling is nog steeds nature.
Er zijn er maar weinig die het kunnen zonder sulfiet en waarbij de wijn dan nog goed is :-)
(21-11-2015 12:13 PM)Venne schreef: [ -> ]Bio is in de wijngaard, in de kelder kunnen er dan nog "dingen" gebeuren die niet zo "bio" zijn.
Natural , Organic, bio , low intervention , pure, authentic , raw, .... ze zijn er nog niet uit hoor.
En een kleine dash sulfiet bij botteling is nog steeds nature.
Er zijn er maar weinig die het kunnen zonder sulfiet en waarbij de wijn dan nog goed is :-)

Hier klopt ge toch een ferme nagel in Venne .
Het bio label staat voor een natuurlijke wijn ... ?
Allez veel mensen denken dit toch .

Daarnet nog eentje van Claude Courtois in het glas gehad en twas inorde ze!
(21-11-2015 12:13 PM)Venne schreef: [ -> ]Bio is in de wijngaard, in de kelder kunnen er dan nog "dingen" gebeuren die niet zo "bio" zijn.
Natural , Organic, bio , low intervention , pure, authentic , raw, .... ze zijn er nog niet uit hoor.
En een kleine dash sulfiet bij botteling is nog steeds nature.
Er zijn er maar weinig die het kunnen zonder sulfiet en waarbij de wijn dan nog goed is :-)

De opmerking ivm. vins nature was specifiek voor Desvignes, het is toch een beetje een selling point, zeker gezien de duidelijke 'Sans Souffre' op de flessenhals Smile.

Het blijft inderdaad wel een beetje een wirwar van termen, labels zoals ecocert geven toch iets van een indicatie, maar zeker in het 'nature' wereldje, waar wijnbouwers vaak lak hebben aan een appellatie en vin de France zelfs als geuzennaam dragen gaan er zoveel verschillende benamingen, al dan niet marketingtermen, de ronde de het toch moeilijk is het bos door de bomen te zien.

Grosso modo gebruik ik zelf drie categorieën:
Bio/organisch: het toepassen van duurzame en organische methoden in de wijngaard. Wat er daarnaar in de kelder gebeurt kan alle kanten uitgaan maar over het algemeen is het wel vaak zo dat ook hier met mate wordt geïntervenieerd.
Biodynamisch: de moeilijkste categorie omdat het zo vaag en moeilijk te bewijzen is wat bijvoorbeeld het volgen van de maankalender effectief bijdraagt aan een wijn. Bottomline is dat principes die worden gehanteerd in de wijngaard ook worden toegepast in de wijnkelder.
Nature: op zich ook een moeilijke categorie, maar hier lijkt het meer te draaien rond het vermijden van praktisch alle interventie bij het wijnmaken zelf. In sommige gevallen wordt in de wijngaard zelfs niet bio/organisch gewerkt, zoals bijvoorbeeld bij Pacalet.

Het zijn zeer vaak overlappende categorieën, maar ergens moet je toch een paar kapstokken hebben om te begrijpen wat je precies in je glas hebt Smile.
Terugkijkend op de eerste post en naar wat ik effectief in de kelder heb liggen, lijkt het me dat ik tijdens de proeverij bij intussen wijlen de Wijnmakelaarsunie de Morgon Clos des Charmes proefde, maar de Moulin-à-Vent geleverd heb gekregen, kans is klein dat ik nog kan gaan ruilen Smile.

Soit, de Moulin-à-Vent Clos des Charmes 2013 in het glas dus. Heeft veel ademruimte nodig, met dag 1 een zekere stugheid die boven het fruit uitkomt, zwarte knapperige kersjes dat wel, maar wat onsamenhangend. Dag 2 veel harmonieuzer, nog altijd eerder op structuur dan echte sappigheid, maar een pak vlotter drinkbaar. Kan gemakkelijk nog enkele jaren kelderrust gebruiken.
Koppelingen