wijnliefhebbers

Volledige versie: Nicolas Perrault, Marranges
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Door de zoektocht van de hele wereld naar Bourgognewijnen moet de Belg, die van oudsher goede Bourgognes wil drinken (Belgie staat nog op de 4de plaats qua import, en dat zonder de rechtstreekse bezoeken aan de wijnbouwer mee te rekenen) meer en meer de minder gehypte aops ontdekken.
Marsannay en Fixin zijn ondertussen al platgelopen (en nu dus ook alweer minder interessant qua prijs, het gaat snel..) dus nu moeten we meer ten zuiden van Beaune gaan zoeken.
Daar ligt bvb de zeer interessante appelatie Maranges.
Jonge kerel Nicolas Perrault maakt daar een premier cru, Clos du Roy, die voorlopig nog wordt aangeboden door Colruyt maar waarvan ik vrees dat hij algauw zal worden weggeplukt door grote buitenlandse invoerders.
Zijn recentste jaargang in fles is namelijk bijzonder geslaagd.
Vandaar, wie voor 20 euro (in rode prijs of met de driemaandelijkse 10 % korting wordt dit 18 euro) een heel mooie en typische Bourgogne wil proeven, grijp uw kans.
Kies wel voor de 2013, de 2012 proefde ik nog niet, de 2011 vond ik gewoontjes en veel minder zijn geld waard.
2013 proefde ik deze week twee maal, twee maal met dezelfde zeer positieve indruk.
Heel goed bezig dus, deze Nicolas, en een echte aanrader voor de wijnliefhebber op zoek naar betaalbare kwaliteit in Bourgogne.
Try it out!
Thanks for the tip! Zal k zeker s uitproberen.
(16-01-2016 10:33 AM)vinejo schreef: [ -> ]Door de zoektocht van de hele wereld naar Bourgognewijnen moet de Belg, die van oudsher goede Bourgognes wil drinken (Belgie staat nog op de 4de plaats qua import, en dat zonder de rechtstreekse bezoeken aan de wijnbouwer mee te rekenen) meer en meer de minder gehypte aops ontdekken.
Marsannay en Fixin zijn ondertussen al platgelopen (en nu dus ook alweer minder interessant qua prijs, het gaat snel..) dus nu moeten we meer ten zuiden van Beaune gaan zoeken.
Daar ligt bvb de zeer interessante appelatie Maranges.
Jonge kerel Nicolas Perrault maakt daar een premier cru, Clos du Roy, die voorlopig nog wordt aangeboden door Colruyt maar waarvan ik vrees dat hij algauw zal worden weggeplukt door grote buitenlandse invoerders.
Zijn recentste jaargang in fles is namelijk bijzonder geslaagd.
Vandaar, wie voor 20 euro (in rode prijs of met de driemaandelijkse 10 % korting wordt dit 18 euro) een heel mooie en typische Bourgogne wil proeven, grijp uw kans.
Kies wel voor de 2013, de 2012 proefde ik nog niet, de 2011 vond ik gewoontjes en veel minder zijn geld waard.
2013 proefde ik deze week twee maal, twee maal met dezelfde zeer positieve indruk.
Heel goed bezig dus, deze Nicolas, en een echte aanrader voor de wijnliefhebber op zoek naar betaalbare kwaliteit in Bourgogne.
Try it out!

Nu de 2012 in het glas.
Heel typische Bourgogneneus, putje, aards, gerookt, rijp rood fruit. Maar ook advocaat (© Margot) en geroosterd brood. In de mond eerst redelijk zacht, koel, fruitig, mineraal, milde zuren, later wordt de wijn redelijk droog met lichte bitterheid in de finale.
Ik vond de 2013 mooier maar toch is ook deze wijn knap, zeker aan de rode prijs (rekening houdend met het prijsniveau van de streek).
Zeker bij een maaltijd (gevogelte, konijn) zal deze wijn het uitstekend doen.
88(+)
(21-02-2016 01:55 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(16-01-2016 10:33 AM)vinejo schreef: [ -> ]Door de zoektocht van de hele wereld naar Bourgognewijnen moet de Belg, die van oudsher goede Bourgognes wil drinken (Belgie staat nog op de 4de plaats qua import, en dat zonder de rechtstreekse bezoeken aan de wijnbouwer mee te rekenen) meer en meer de minder gehypte aops ontdekken.
Marsannay en Fixin zijn ondertussen al platgelopen (en nu dus ook alweer minder interessant qua prijs, het gaat snel..) dus nu moeten we meer ten zuiden van Beaune gaan zoeken.
Daar ligt bvb de zeer interessante appelatie Maranges.
Jonge kerel Nicolas Perrault maakt daar een premier cru, Clos du Roy, die voorlopig nog wordt aangeboden door Colruyt maar waarvan ik vrees dat hij algauw zal worden weggeplukt door grote buitenlandse invoerders.
Zijn recentste jaargang in fles is namelijk bijzonder geslaagd.
Vandaar, wie voor 20 euro (in rode prijs of met de driemaandelijkse 10 % korting wordt dit 18 euro) een heel mooie en typische Bourgogne wil proeven, grijp uw kans.
Kies wel voor de 2013, de 2012 proefde ik nog niet, de 2011 vond ik gewoontjes en veel minder zijn geld waard.
2013 proefde ik deze week twee maal, twee maal met dezelfde zeer positieve indruk.
Heel goed bezig dus, deze Nicolas, en een echte aanrader voor de wijnliefhebber op zoek naar betaalbare kwaliteit in Bourgogne.
Try it out!

Nu de 2012 in het glas.
Heel typische Bourgogneneus, putje, aards, gerookt, rijp rood fruit. Maar ook advocaat (© Margot) en geroosterd brood. In de mond eerst redelijk zacht, koel, fruitig, mineraal, milde zuren, later wordt de wijn redelijk droog met lichte bitterheid in de finale.
Ik vond de 2013 mooier maar toch is ook deze wijn knap, zeker aan de rode prijs (rekening houdend met het prijsniveau van de streek).
Zeker bij een maaltijd (gevogelte, konijn) zal deze wijn het uitstekend doen.
88(+)

Laatste kwart van de fles kreeg 89(+) Sleepy
Een andere opkomend talent zou Bertrand Bachelet zijn.
De gevestigde waarden in Maranges zijn Chevrot in Cheilly en Contat Grangé in Dézize die beiden biologisch werken.
Maar let op, een 1 cru in Maranges zal lokaal 12-16 euro kosten, de beste 1 crus zijn Fussières en Clos Rousseau (in het verlengde van Clos Rousseau in Santenay). Misschien is Maranges iéts goedkoper dan Marsannay (waar de 1 crus officieel gaan worden binnen een paar jaar, en de prijzen dan pas goed zullen gaan stijgen). Maar dan schat ik Marsannay prijs/kwaliteit nu toch hoger in.
(21-02-2016 01:55 PM)vinejo schreef: [ -> ]Nu de 2012 in het glas.
Heel typische Bourgogneneus, putje, aards, gerookt, rijp rood fruit. Maar ook advocaat (© Margot) en geroosterd brood. In de mond eerst redelijk zacht, koel, fruitig, mineraal, milde zuren, later wordt de wijn redelijk droog met lichte bitterheid in de finale.
Ik vond de 2013 mooier maar toch is ook deze wijn knap, zeker aan de rode prijs (rekening houdend met het prijsniveau van de streek).
Zeker bij een maaltijd (gevogelte, konijn) zal deze wijn het uitstekend doen.
88(+)

Ook hier op aanraden de 2012 in het glas. Erg mooie neus: ik ontdekte blind aarbeienconfituur, rode snoepjes, lichte fumé toets, herfstbladeren maar ook een subtiele kruidentoets. Na het lezen van bovenstaand bericht, kon ik ook in het geroosterd brood inkomen. De advocaat toets vond ik, in tegenstelling tot mn vrouw, niet terug.
De verwachtingen door de aroma's in de neus worden in de mond niet geheel doorgetrokken. Fruitig fris en inderdaad erg koel aandoend. Nu al lekker maar zal m.i zeker nog wat beter worden (+2 jaar lijkt me realistisch). Zeker die droge en licht bittere finale zijn herkenbaar 87+

Ik zie trouwens gelijkenissen met de Ravaut 2012 die ik een paar maand geleden dronk. 2012 is geen top maar een goed jaar dat z'n tijd nodig zal hebben maar nu in een moeilijkere fase zit.
(26-02-2016 11:47 AM)Fre schreef: [ -> ]
(21-02-2016 01:55 PM)vinejo schreef: [ -> ]Nu de 2012 in het glas.
Heel typische Bourgogneneus, putje, aards, gerookt, rijp rood fruit. Maar ook advocaat (© Margot) en geroosterd brood. In de mond eerst redelijk zacht, koel, fruitig, mineraal, milde zuren, later wordt de wijn redelijk droog met lichte bitterheid in de finale.
Ik vond de 2013 mooier maar toch is ook deze wijn knap, zeker aan de rode prijs (rekening houdend met het prijsniveau van de streek).
Zeker bij een maaltijd (gevogelte, konijn) zal deze wijn het uitstekend doen.
88(+)

Ook hier op aanraden de 2012 in het glas. Erg mooie neus: ik ontdekte blind aarbeienconfituur, rode snoepjes, lichte fumé toets, herfstbladeren maar ook een subtiele kruidentoets. Na het lezen van bovenstaand bericht, kon ik ook in het geroosterd brood inkomen. De advocaat toets vond ik, in tegenstelling tot mn vrouw, niet terug.
De verwachtingen door de aroma's in de neus worden in de mond niet geheel doorgetrokken. Fruitig fris en inderdaad erg koel aandoend. Nu al lekker maar zal m.i zeker nog wat beter worden (+2 jaar lijkt me realistisch). Zeker die droge en licht bittere finale zijn herkenbaar 87+

Ik zie trouwens gelijkenissen met de Ravaut 2012 die ik een paar maand geleden dronk. 2012 is geen top maar een goed jaar dat z'n tijd nodig zal hebben maar nu in een moeilijkere fase zit.

Een dagje later is deze wijn een stuk evenwichtiger. De scherpe kantjes zijn er wat afgeveild. 88-89
(26-02-2016 09:32 PM)Fre schreef: [ -> ]
(26-02-2016 11:47 AM)Fre schreef: [ -> ]
(21-02-2016 01:55 PM)vinejo schreef: [ -> ]Nu de 2012 in het glas.
Heel typische Bourgogneneus, putje, aards, gerookt, rijp rood fruit. Maar ook advocaat (© Margot) en geroosterd brood. In de mond eerst redelijk zacht, koel, fruitig, mineraal, milde zuren, later wordt de wijn redelijk droog met lichte bitterheid in de finale.
Ik vond de 2013 mooier maar toch is ook deze wijn knap, zeker aan de rode prijs (rekening houdend met het prijsniveau van de streek).
Zeker bij een maaltijd (gevogelte, konijn) zal deze wijn het uitstekend doen.
88(+)

Ook hier op aanraden de 2012 in het glas. Erg mooie neus: ik ontdekte blind aarbeienconfituur, rode snoepjes, lichte fumé toets, herfstbladeren maar ook een subtiele kruidentoets. Na het lezen van bovenstaand bericht, kon ik ook in het geroosterd brood inkomen. De advocaat toets vond ik, in tegenstelling tot mn vrouw, niet terug.
De verwachtingen door de aroma's in de neus worden in de mond niet geheel doorgetrokken. Fruitig fris en inderdaad erg koel aandoend. Nu al lekker maar zal m.i zeker nog wat beter worden (+2 jaar lijkt me realistisch). Zeker die droge en licht bittere finale zijn herkenbaar 87+

Ik zie trouwens gelijkenissen met de Ravaut 2012 die ik een paar maand geleden dronk. 2012 is geen top maar een goed jaar dat z'n tijd nodig zal hebben maar nu in een moeilijkere fase zit.

Een dagje later is deze wijn een stuk evenwichtiger. De scherpe kantjes zijn er wat afgeveild. 88-89

Nu in het glas, de 88 score vind ik eerlijk.
2013 scoor ik iets hoger.
Maar aan de rode prijs van toen zeker de moeite.. (voor een Bourgogne that is - jammer genoeg moeten we de PQ verhouding daar anders bekijken..)
Gisteren de 2013 gedronken.

Eerste bourgogne die ik zelf heb gekocht. Als beginnende bourgognedrinker is het niet eenvoudig om door de bomen het bos te zien in de streek, toch zeker niet als het over betaalbare wijnen gaat. Deze aan 17 euro (rode prijs Colruyt) en met de positieve indrukken hier leek me alvast een goed begin.

PnP, meteen mooie neus waarbij rood fruit en snoepgeur overheersen. Zacht en fruitig in de mond, drinkt heel vlot. Bij de afdronk blijf ik een beetje op mijn honger zitten, maar al bij al een aangename wijn en zijn geld waard.

Denken jullie dat deze wijn nog positief gaat evolueren en hoe lang zou het drinking window hiervan zijn?
(22-01-2018 11:56 AM)redacteur schreef: [ -> ]Gisteren de 2013 gedronken.

Eerste bourgogne die ik zelf heb gekocht. Als beginnende bourgognedrinker is het niet eenvoudig om door de bomen het bos te zien in de streek, toch zeker niet als het over betaalbare wijnen gaat. Deze aan 17 euro (rode prijs Colruyt) en met de positieve indrukken hier leek me alvast een goed begin.

PnP, meteen mooie neus waarbij rood fruit en snoepgeur overheersen. Zacht en fruitig in de mond, drinkt heel vlot. Bij de afdronk blijf ik een beetje op mijn honger zitten, maar al bij al een aangename wijn en zijn geld waard.

Denken jullie dat deze wijn nog positief gaat evolueren en hoe lang zou het drinking window hiervan zijn?

Ik doe er binnenkort nog eens eentje van open - denk dat die wijn wel nog even op niveau zal blijven maar we hoeven geen wonderen te verwachten - de afdronk zal er niet langer op worden vrees ik Wink
(22-01-2018 01:52 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(22-01-2018 11:56 AM)redacteur schreef: [ -> ]Gisteren de 2013 gedronken.

Eerste bourgogne die ik zelf heb gekocht. Als beginnende bourgognedrinker is het niet eenvoudig om door de bomen het bos te zien in de streek, toch zeker niet als het over betaalbare wijnen gaat. Deze aan 17 euro (rode prijs Colruyt) en met de positieve indrukken hier leek me alvast een goed begin.

PnP, meteen mooie neus waarbij rood fruit en snoepgeur overheersen. Zacht en fruitig in de mond, drinkt heel vlot. Bij de afdronk blijf ik een beetje op mijn honger zitten, maar al bij al een aangename wijn en zijn geld waard.

Denken jullie dat deze wijn nog positief gaat evolueren en hoe lang zou het drinking window hiervan zijn?

Ik doe er binnenkort nog eens eentje van open - denk dat die wijn wel nog even op niveau zal blijven maar we hoeven geen wonderen te verwachten - de afdronk zal er niet langer op worden vrees ik Wink

Bedankt voor de info. Ik vermoedde al zoiets, maar goed, de resterende flessen zullen zeker niet tegen mijn zin ontkurkt worden. Tongue

Heb je toevallig nog suggesties voor bourgognes van gelijkaardig niveau in deze prijsklasse (tot 20 euro)?
Citaat:Heb je toevallig nog suggesties voor bourgognes van gelijkaardig niveau in deze prijsklasse (tot 20 euro)?

De Bourgogne van Legros doet het elk jaar vrij goed, maar zie dat de 2014 uitverkocht is.
De Santenay Beaurepaire van Domaine Olivier is ook een lekkere wijn.
En, misschien verrassend : de Hautes-Cotes de Beaune van Denis Carré is in 2015 verrassend goed. De invloed van het jaar speelt hier. Ik heb er zelfs een blogpost aan gewijd. Volledig voor de wetenschap Rolleyes :

https://intastebudswetrust.com/2018/01/1...de-beaune/
(22-01-2018 07:32 PM)Olivier schreef: [ -> ]
Citaat:Heb je toevallig nog suggesties voor bourgognes van gelijkaardig niveau in deze prijsklasse (tot 20 euro)?

De Bourgogne van Legros doet het elk jaar vrij goed, maar zie dat de 2014 uitverkocht is.
De Santenay Beaurepaire van Domaine Olivier is ook een lekkere wijn.
En, misschien verrassend : de Hautes-Cotes de Beaune van Denis Carré is in 2015 verrassend goed. De invloed van het jaar speelt hier. Ik heb er zelfs een blogpost aan gewijd. Volledig voor de wetenschap Rolleyes :

https://intastebudswetrust.com/2018/01/1...de-beaune/
Yep. Herkenbaar. Het credo in warme jaren luidt dan ook om wijnen te kopen die t anders moeilijk hebben om rijp te worden. Ik denk aan de Bourgogne pinot noir van Remi Jeanniard die zwaar tegenviel uit millesime 2013. De 2015 was precies village niveau. Zelfde met Gevrey's die onder de route national liggen.
Bedankt voor de tips!
(22-01-2018 07:41 PM)Fre schreef: [ -> ]........
Yep. Herkenbaar. Het credo in warme jaren luidt dan ook om wijnen te kopen die t anders moeilijk hebben om rijp te worden. Ik denk aan de Bourgogne pinot noir van Remi Jeanniard die zwaar tegenviel uit millesime 2013. De 2015 was precies village niveau. Zelfde met Gevrey's die onder de route national liggen.

Fre,

Daar moet je me niet van overtuigen.
Hoeveel witte grand crus en premier crus halen in de Bourgogne een niveau in de mindere jaren waar ik geen 20€ zou willen voor betalen? Wijnen die hun schraalheid proberen te verdoezelen door een overdaad van eik.
Voor rood, dan wel minder uitgesproken, zijn in hetzelfde bedje ziek.
(26-02-2016 11:47 AM)Fre schreef: [ -> ]
(21-02-2016 01:55 PM)vinejo schreef: [ -> ]Nu de 2012 in het glas.
Heel typische Bourgogneneus, putje, aards, gerookt, rijp rood fruit. Maar ook advocaat (© Margot) en geroosterd brood. In de mond eerst redelijk zacht, koel, fruitig, mineraal, milde zuren, later wordt de wijn redelijk droog met lichte bitterheid in de finale.
Ik vond de 2013 mooier maar toch is ook deze wijn knap, zeker aan de rode prijs (rekening houdend met het prijsniveau van de streek).
Zeker bij een maaltijd (gevogelte, konijn) zal deze wijn het uitstekend doen.
88(+)

Ook hier op aanraden de 2012 in het glas. Erg mooie neus: ik ontdekte blind aarbeienconfituur, rode snoepjes, lichte fumé toets, herfstbladeren maar ook een subtiele kruidentoets. Na het lezen van bovenstaand bericht, kon ik ook in het geroosterd brood inkomen. De advocaat toets vond ik, in tegenstelling tot mn vrouw, niet terug.
De verwachtingen door de aroma's in de neus worden in de mond niet geheel doorgetrokken. Fruitig fris en inderdaad erg koel aandoend. Nu al lekker maar zal m.i zeker nog wat beter worden (+2 jaar lijkt me realistisch). Zeker die droge en licht bittere finale zijn herkenbaar 87+

Ik zie trouwens gelijkenissen met de Ravaut 2012 die ik een paar maand geleden dronk. 2012 is geen top maar een goed jaar dat z'n tijd nodig zal hebben maar nu in een moeilijkere fase zit.
Een jaar later en nog een 2012 van de 1cru Le Clos des Rois opengedaan. Fijne neus maar de wijn is niet zeer lang. Er ontbreekt precies iets op het middenpallet. Weinig evolutie tav vorig jaar. Opnieuw droogtrekking. Even 2 dagen laten rusten.
Dit weekend dus de Clos des Rois 2015 in het glas en gezien de duidelijke druk op mijn persoon om hierover verder te berichten... bericht ik hierover verder. ang-el

Bij openen stuift het fruit meteen uit het glas. Veel rijp rood fruit in de neus, de warme jaargang is meteen merkbaar. Verder aangevuld met enkele typische Bourgogne-elementen, maar het fruit overheerst sterk. Gul en sappig in de mond, mooi mondgevoel, genoeg zuren, bittertje (soms redelijk merkbaar, doch niet storend) in de finale. Ik had iets meer body verwacht, vooral in vergelijking met de 2013 die ik enkele keren dronk, maar dit blijft ook in het warme 2015 een lichtvoetige wijn. Op dag twee krijg ik wel het gevoel dat de wijn iets serieuzer overkomt, met wat meer body. Misschien kan dit toch nog wat tijd gebruiken.

Ook in 2015 levert Perrault een mooie, weliswaar veel rijpere wijn af. Al weet ik nu niet of ik deze verkies boven de 2013, die een stuk hoger zat in zuren en wat meer bleef nazinderen.

Blijkbaar is de 2015 al niet meer te verkrijgen bij Colruyt en staat de 2016 net op de website. Hopelijk zetten ze die eens in rode prijs, want moet ondertussen ook al 21,5 kosten... en dat is toch niet meer het koopje dat vroegere jaargangen waren.
(16-06-2019 08:56 AM)redacteur schreef: [ -> ]Dit weekend dus de Clos des Rois 2015 in het glas en gezien de duidelijke druk op mijn persoon om hierover verder te berichten... bericht ik hierover verder. ang-el

Bij openen stuift het fruit meteen uit het glas. Veel rijp rood fruit in de neus, de warme jaargang is meteen merkbaar. Verder aangevuld met enkele typische Bourgogne-elementen, maar het fruit overheerst sterk. Gul en sappig in de mond, mooi mondgevoel, genoeg zuren, bittertje (soms redelijk merkbaar, doch niet storend) in de finale. Ik had iets meer body verwacht, vooral in vergelijking met de 2013 die ik enkele keren dronk, maar dit blijft ook in het warme 2015 een lichtvoetige wijn. Op dag twee krijg ik wel het gevoel dat de wijn iets serieuzer overkomt, met wat meer body. Misschien kan dit toch nog wat tijd gebruiken.

Ook in 2015 levert Perrault een mooie, weliswaar veel rijpere wijn af. Al weet ik nu niet of ik deze verkies boven de 2013, die een stuk hoger zat in zuren en wat meer bleef nazinderen.

Blijkbaar is de 2015 al niet meer te verkrijgen bij Colruyt en staat de 2016 net op de website. Hopelijk zetten ze die eens in rode prijs, want moet ondertussen ook al 21,5 kosten... en dat is toch niet meer het koopje dat vroegere jaargangen waren.

Dank om te zwichten onder de druk! Wink
En nu dus wachten op rode prijs of (of én) september...
(16-06-2019 08:56 AM)redacteur schreef: [ -> ]Dit weekend dus de Clos des Rois 2015 in het glas .... Al weet ik nu niet of ik deze verkies boven de 2013.
Ai, gevaar op purisme hier! applaus
(19-06-2019 05:58 PM)wvd schreef: [ -> ]
(16-06-2019 08:56 AM)redacteur schreef: [ -> ]Dit weekend dus de Clos des Rois 2015 in het glas .... Al weet ik nu niet of ik deze verkies boven de 2013.
Ai, gevaar op purisme hier! applaus

Na 150 posts vond ik het wel eens tijd om de purist uit te hangen! Smile

Nee, mijn ervaring met Bourgogne is veel te beperkt daarvoor. Ik denk trouwens wel dat de '15 de '13 zal overklassen met nog een jaar of twee extra op de teller. Bovendien vermoed ik dat de meesten nu al de '15 zouden verkiezen als ze beide blind kregen voorgeschoteld.
(20-06-2019 12:05 PM)redacteur schreef: [ -> ]
(19-06-2019 05:58 PM)wvd schreef: [ -> ]
(16-06-2019 08:56 AM)redacteur schreef: [ -> ]Dit weekend dus de Clos des Rois 2015 in het glas .... Al weet ik nu niet of ik deze verkies boven de 2013.
Ai, gevaar op purisme hier! applaus

Na 150 posts vond ik het wel eens tijd om de purist uit te hangen! Smile

Nee, mijn ervaring met Bourgogne is veel te beperkt daarvoor. Ik denk trouwens wel dat de '15 de '13 zal overklassen met nog een jaar of twee extra op de teller. Bovendien vermoed ik dat de meesten nu al de '15 zouden verkiezen als ze beide blind kregen voorgeschoteld.

Hangt ervan af wat je bedoelt met overklassen natuurlijk. Dat 2015 fantastische wijnen heeft opgeleverd zal niemand betwisten. Maar vele goed gemaakte wijnen van 2013 hebben zoveel ras, zo'n mooie definitie! Blind vergeleken gaan ze wellicht het onderspit delven.
Laatste fles Clos des Rois 2013 hier open gekletst. Kurk volledig kapot.

Duidelijk evolutie in de neus, maar mooi geëvolueerd. Met nog wat framboos, en dan cedertoetsen en munt.

Mooi mondgevoel, zacht, maar toch nog verrassend veel tannines, die er nooit meer uit zullen gaan, maar gelukkig wel mooi rijp zijn. Nu opdrinken is wel de boodschap want dit wordt niet meer beter.
(26-05-2022 06:34 PM)Olivier schreef: [ -> ]Laatste fles Clos des Rois 2013 hier open gekletst. Kurk volledig kapot.

Duidelijk evolutie in de neus, maar mooi geëvolueerd. Met nog wat framboos, en dan cedertoetsen en munt.

Mooi mondgevoel, zacht, maar toch nog verrassend veel tannines, die er nooit meer uit zullen gaan, maar gelukkig wel mooi rijp zijn. Nu opdrinken is wel de boodschap want dit wordt niet meer beter.

Oei, klinkt niet al te best vind ik: kurk nu al kapot, tannines die niet zullen weg gaan (in een Bourgogne 2013....!) en dan nog cederhout aroma ook... dat hoort niet thuis in Bourgogne, daar is dat eerder iets wat door een bepaald type brett veroorzaakt wordt, wat al direct die tannines verklaart natuurlijk. Vorig jaar nog een babbeltje gedaan mat Nicolas, sympathieke man toch en gedreven, dus ik hou het hier op een mindere fles ( de kurk kapot...)
Citaat: en dan nog cederhout aroma ook... dat hoort niet thuis in Bourgogne, daar is dat eerder iets wat door een bepaald type brett veroorzaakt wordt, wat al direct die tannines verklaart natuurlijk.

Leg dat eens uit, aub.
Wel, je nota doet me vermoeden dat er iets niet pluis is met de fles. Heb jij ooit al cederhout aroma genoteerd in Bourgogne? De meeste 2013 zijn ook nogal klaar vind ik en ik merk nergens nog storende tannines. Heb je nog een fles?
En inderdaad, er is een bepaald type molecule dat met Brett geassocieerd wordt en een ceder aroma zou afgeven. Zelf ken ik daar niet veel van, het is Matthew Fioretti die me daar allemaal van op de hoogte brengt, hij is daar bijzonder intens mee bezig!
(27-05-2022 02:10 PM)wvd schreef: [ -> ]Wel, je nota doet me vermoeden dat er iets niet pluis is met de fles. Heb jij ooit al cederhout aroma genoteerd in Bourgogne? De meeste 2013 zijn ook nogal klaar vind ik en ik merk nergens nog storende tannines. Heb je nog een fles?
En inderdaad, er is een bepaald type molecule dat met Brett geassocieerd wordt en een ceder aroma zou afgeven. Zelf ken ik daar niet veel van, het is Matthew Fioretti die me daar allemaal van op de hoogte brengt, hij is daar bijzonder intens mee bezig!

Dat wist ik niet.
Ik associeer de houtlagering van een Bourgogne nochtans eerder met cederhout dan met gebrande toetsen zoals bij (old fashioned) Bordeaux.
(27-05-2022 02:21 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(27-05-2022 02:10 PM)wvd schreef: [ -> ]Wel, je nota doet me vermoeden dat er iets niet pluis is met de fles. Heb jij ooit al cederhout aroma genoteerd in Bourgogne? De meeste 2013 zijn ook nogal klaar vind ik en ik merk nergens nog storende tannines. Heb je nog een fles?
En inderdaad, er is een bepaald type molecule dat met Brett geassocieerd wordt en een ceder aroma zou afgeven. Zelf ken ik daar niet veel van, het is Matthew Fioretti die me daar allemaal van op de hoogte brengt, hij is daar bijzonder intens mee bezig!

Dat wist ik niet.
Ik associeer de houtlagering van een Bourgogne nochtans eerder met cederhout dan met gebrande toetsen zoals bij (old fashioned) Bordeaux.

Ik heb ook al vaker ceder gehad in Bourgogne, zeker niet altijd, en het zijn misschien “klassiekere” stijl Bourgognes die dat hebben.

Dat Brett verantwoordelijk zou zijn voor ceder, is de eerste keer dat ik dat hoor. In lage hoeveelheden wordt er soms over aroma’s van rokerigheid en houtskool gesproken. Maar het kan natuurlijk. Alhoewel ik in deze wijn niets van de andere kenmerken waargenomen heb. Ook op dag 2 niet. De wijn toonde zich trouwens terug iets jeugdiger op dag 2, met wat meer vulling zelfs. Totaal onverwacht, maar kijk.

En de tannines vind ik typisch voor Maranges, waar vaak toch wat een rustiekere stijl gemaakt wordt, met tannines die voor mij minder typisch Bourgondisch zijn.
(27-05-2022 06:38 PM)Olivier schreef: [ -> ]
(27-05-2022 02:21 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(27-05-2022 02:10 PM)wvd schreef: [ -> ]Wel, je nota doet me vermoeden dat er iets niet pluis is met de fles. Heb jij ooit al cederhout aroma genoteerd in Bourgogne? De meeste 2013 zijn ook nogal klaar vind ik en ik merk nergens nog storende tannines. Heb je nog een fles?
En inderdaad, er is een bepaald type molecule dat met Brett geassocieerd wordt en een ceder aroma zou afgeven. Zelf ken ik daar niet veel van, het is Matthew Fioretti die me daar allemaal van op de hoogte brengt, hij is daar bijzonder intens mee bezig!

Dat wist ik niet.
Ik associeer de houtlagering van een Bourgogne nochtans eerder met cederhout dan met gebrande toetsen zoals bij (old fashioned) Bordeaux.

Ik heb ook al vaker ceder gehad in Bourgogne, zeker niet altijd, en het zijn misschien “klassiekere” stijl Bourgognes die dat hebben.

Dat Brett verantwoordelijk zou zijn voor ceder, is de eerste keer dat ik dat hoor. In lage hoeveelheden wordt er soms over aroma’s van rokerigheid en houtskool gesproken. Maar het kan natuurlijk. Alhoewel ik in deze wijn niets van de andere kenmerken waargenomen heb. Ook op dag 2 niet. De wijn toonde zich trouwens terug iets jeugdiger op dag 2, met wat meer vulling zelfs. Totaal onverwacht, maar kijk.

En de tannines vind ik typisch voor Maranges, waar vaak toch wat een rustiekere stijl gemaakt wordt, met tannines die voor mij minder typisch Bourgondisch zijn.

Daar heb je gelijk in natuurlijk, hoewel de koelere terroirs van Maranges nu toch ook baat hebben bij het warmer wordende klimaat.
Maar ik had het helemaal fout, sorry daarvoor....Blush
Ik maakte een totaal verkeerde associatie met wat hij schreef, compleet denkende aan sommige grote Bordeaux en ik had me idd afgevraagd of ceder eronder viel, maar dat noemt hij dus helemaal niet.
Dit is wat hij me in de laatste mail schreef (en dat zou ik beter allemaal voor mij houden): "Long gone are the beliefs that mushroom, leather, smoke, or tobacco is part of the terroir. As a consequence, a winemaker accepts the science and the necessary paradigm shift. Those smells and flavours are caused by brett."
Dat leer en tabak had ik in Pauillac geplaatst, Lafite en die is ook bekend voor het ceder aroma. We hebben hierover al lange, lange mails uitgewisseld, ook en vooral in de veelal verkeerde perceptie van bekende wijnschrijvers waar we ons allebei een beetje (te?) druk over maken.
Ik heb het nu ook helemaal gehad met dat punten geven en ik denk dat ik ze verwijder van mijn mails en webshop, wetende dat ik daardoor echt niet meer ga verkopen.... Maar ik stoor me er hoe langer hoe meer aan en met mij het gros van de betere importeurs. Wat voor ons telt is de reactie van de klant.
Ik heb momenteel een (echt waar!) schitterende wijn uit de Beaujolais in het glas. Die kreeg ergens een 92-94... Lekkere wijn, absoluut, maareuhh....watte
En dan lees ik net dat de vrij sublieme Suchots van Noëllat een schrale 90 krijgt en dat is minder dan de 90-92 van dezelfde schrijvelaar voor Clos Manou 2021.... Nu, Clos Manou is meestal een erg koopwaardige Médoc en wij zijn zeker al jaren fan, maar als Koen me erover schrijft "...nu in het glas..... zucht..", dan weet ik het wel, en u?
Citaat: Ik maakte een totaal verkeerde associatie met wat hij schreef, compleet denkende aan sommige grote Bordeaux en ik had me idd afgevraagd of ceder eronder viel, maar dat noemt hij dus helemaal niet.
Dit is wat hij me in de laatste mail schreef (en dat zou ik beter allemaal voor mij houden): "Long gone are the beliefs that mushroom, leather, smoke, or tobacco is part of the terroir. As a consequence, a winemaker accepts the science and the necessary paradigm shift. Those smells and flavours are caused by brett."

Bedankt, ja, houdt inderdaad meer steek, dat leder wordt inderdaad vaak genoemd als typisch aroma.

Hij noemt ook dat rokerige. En dat heb ik nu wel een beetje in de Cornas die ik het glas heb van Courbis. Van die wijn werd hier 5 jaar geleden geschreven dat hij animaliteit en leder had. Dat heb ik nu minder, maar ik kan me wel vinden in de uitgebrande houtskool. Zouden deze aroma’s dan wijzen op een lichte aanwezigheid van Brett? Misschien wel. Maar dan zeker niet storend in dit geval, integendeel. Blijft toch boeiend.
(27-05-2022 08:24 PM)Olivier schreef: [ -> ]
Citaat: Ik maakte een totaal verkeerde associatie met wat hij schreef, compleet denkende aan sommige grote Bordeaux en ik had me idd afgevraagd of ceder eronder viel, maar dat noemt hij dus helemaal niet.
Dit is wat hij me in de laatste mail schreef (en dat zou ik beter allemaal voor mij houden): "Long gone are the beliefs that mushroom, leather, smoke, or tobacco is part of the terroir. As a consequence, a winemaker accepts the science and the necessary paradigm shift. Those smells and flavours are caused by brett."

Bedankt, ja, houdt inderdaad meer steek, dat leder wordt inderdaad vaak genoemd als typisch aroma.

Hij noemt ook dat rokerige. En dat heb ik nu wel een beetje in de Cornas die ik het glas heb van Courbis. Van die wijn werd hier 5 jaar geleden geschreven dat hij animaliteit en leder had. Dat heb ik nu minder, maar ik kan me wel vinden in de uitgebrande houtskool. Zouden deze aroma’s dan wijzen op een lichte aanwezigheid van Brett? Misschien wel. Maar dan zeker niet storend in dit geval, integendeel. Blijft toch boeiend.

Het is erg eigenaardig hoe men reageert op Brett en dat is erg persoonlijk. Zelf heb ik een (kleine) tolerantie, maar bvb voor Vera is het een barrière. Toen we pas zicht begonnen te hebben op werken met Cerbaiona opende ik een 1994, mijn laatste fles. Wij vonden die heel mooi, echt heeeel mooi, en ik maakte een proefnota die ik ofwel op YS zette of aan hem stuurde en ik kreeg een complete analyse terug... We vonden toen "aangename" animale toetsen, echt puur lamsvlees, dat is toch fijn en hij wist me exact uit te leggen hoeveel van welke molecule er in zat die dat aroma veroorzaakte. watte Zo'n maniak ben ik niet. Hij is indertijd zwaar in discussie gegaan met AG, die hem verweet dat hij de "ziel" van Molinari vermoord had en ik had toen gereposteerd dat diens ziel me niet in het minst interesseerde, maar dat ik zocht naar de puurst mogelijke expressie van dat unieke terroir. AG had de 2010 een perfecte score gegeven en Matthew reageerde bijzonder terecht, dat die wijn compleet verknoeid was door Brett en dat het minste wat een schrijvelaar moet doen, wat diens PLICHT is, is de potentiële koper daarvan op de hoogte brengen: "opgelet, mooie wijn voor mij, maar zoveel brett." en dan kan de liefhebber zelf oordelen of hij dat al dan niet kan tolereren.
En, sorry voor de "reclame", maar één zaak is zeker: de wijnen die Matthew maakt, of je er nu van houdt of niet, ze zijn allemaal van een enorme puurheid en dat is nu wat ik zoek zie! En ja, in de niet heel grote jaren zal hij niet zoeken naar pure extractie en komen de wijnen soms wat licht over (Sangiovese 2019), maar mijn vrouw zei na amper 1 seconde wel dat ik er niet moest aan denken die te verkopen, ze wou ze zelf! Maar blinddegustaties winnen, dat zit er niet in....Rolleyes
Koppelingen