wijnliefhebbers

Volledige versie: Groten dorst in Roborst
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Grote professionele ambitie houdt Bert soms weg van wijnforum en proeverijen.
Maar vorige zaterdag weerde hij alle Chinese klanten en ontving te Roborst een aantal oudgedienden. Dit zorgde voor een fijne, nostalgische en hedonistische namiddag.

Wordt vervolgd Big Grin
No whites, red power!

De eerste wijn was licht van kleur, had rijp rood fruit (framboos) in de neus, naast zoethout, peper, een vegtale toets, wat leder ook. In de mond sappig met materie, zuurtjes zijn present maar redelijk discreet. Voor een pinot that is, het jaartal had daar zeker mee te maken.
--> Bichot Pommard 2009 (cuvée 50eme anniversaire)
88

Wijn 2 was een heel stuk donkerder, Gerten rook popcorn en wij zaten daardoor ook onmiddellijk in de cinema. Een bijzonder knap(perige) film werd het, met in de hoofdrollen heel rijp zwart fruit, ijzer(grafiet), boter, chocolade, appelsien. Bijrollen waren er voor enkele BBQ-kruiden, bacon draafde op als figurant. Het geheel leek allemaal een beetje te zoetig en zacht om Frans te zijn, maar plots kwam er een agrume-peper cameo die zorgde voor herkenning.
---> Chapoutier St Joseph Granits 2012
92

Derde wijn, een ouder kleur, in de neus bevestigd door de herfsttoetsen (dode bladeren). Een aroma, even opwindend als Geert Bourgeois in zwartgeel ondergoed. Dit beeld werd gelukkig onmiddellijk uit onze hersenen gewist door het sublieme mondgevoel. Silky, likoreus, montcherie, Tienne haalde,hier quasi onmiddellijk de grenache uit. En inderdaad, dit leek wel een zalig vineuze Banuyls.
---> Chapoutier Chateauneuf Croix de Bois 2005
93

Volgende wijn had een ingetogen neus met vlierbes, gedroogd fruit, specerijen, munt, zoethout, peper. In de mond krabsla (watte), rijpe braambes, beetje agrume, gestoofde pruimen en speculoos. Heel mooi evenwicht, schitterende wijn. Is dit een topper uit de Languedoc? Of een crabernet (sic) franc?
T is nie waar, een Hongaar! De Cabernet franc van Villányi Modovin 2007 dient geen 20 euro of meer te kosten maar is verkrijgbaar aan een luttele 12,5 euro. Dé verrassing van de dag.
92

De wijn daarna verdween daardoor een beetje in het verdomhoekje, nochtans verdiende hij dit niet, de Los Andes van Cuvelier (Leoville Poyferré)
90-91

Volgde een tussendoortje, maar tussen doortje kan t ook soms lekker zijn.
Peper, boter, cassis, tabak, fris en evenwichtig met zachtjes bijtende tanninetjes.
Het bewijs dat je in topjaren "gewonere" wijnen moet kopen.
---> Chateau Paloumey Haut Medoc 2010
90

Volgde een fabuleus duo.

Wijn 1: tertiair in de neus, bos, champignons, zwarte bes, zwarte aardbei (sic), amandel, calisse, chocolade. In de mond eerst zacht en soepel, vanaf het midden komen wat zuurtjes opzetten, evenwicht wordt nochtans niet verstoord, rijpe tannines zorgen voor een zachte finale.
We dachten eerst aan een rechteroever.
---> Leoville Barton St Julien 1994
91

Wijn 2: rijpe neus met zwarte bessen, tabak, zoethout, potloodpunt, kruiden, speculoos. Heel veel materie maar rijp en zacht, vol en evenwichtig, met een bijzonder lange afdronk.
---> Leoville Barton 2004
93-94

Volgende wijn had kurk, Gerten dacht een een Leoville Carton Big Grin
Jammer, het was een Bandol, Pibarnon 2006...

Nog 4 wijnen te gaan, weldra op uw scherm..!
(11-03-2016 03:10 PM)vinejo schreef: [ -> ]Volgende wijn had een ingetogen neus met vlierbes, gedroogd fruit, specerijen, munt, zoethout, peper. In de mond krabsla (watte), rijpe braambes, beetje agrume, gestoofde pruimen en speculoos. Heel mooi evenwicht, schitterende wijn. Is dit een topper uit de Languedoc? Of een crabernet (sic) franc?
T is nie waar, een Hongaar! De Cabernet franc van Villányi Modovin 2007 dient geen 20 euro of meer te kosten maar is verkrijgbaar aan een luttele 12,5 euro. Dé verrassing van de dag.
92

Klinkt een beetje alsof James Suckling naar Vlaanderen is gemigreerd Smile
(12-03-2016 04:29 PM)Vinogan(s) schreef: [ -> ]
(11-03-2016 03:10 PM)vinejo schreef: [ -> ]Volgende wijn had een ingetogen neus met vlierbes, gedroogd fruit, specerijen, munt, zoethout, peper. In de mond krabsla (watte), rijpe braambes, beetje agrume, gestoofde pruimen en speculoos. Heel mooi evenwicht, schitterende wijn. Is dit een topper uit de Languedoc? Of een crabernet (sic) franc?
T is nie waar, een Hongaar! De Cabernet franc van Villányi Modovin 2007 dient geen 20 euro of meer te kosten maar is verkrijgbaar aan een luttele 12,5 euro. Dé verrassing van de dag.
92

Klinkt een beetje alsof James Suckling naar Vlaanderen is gemigreerd Smile

Spreekt die ook over krabsla in wijn? Rolleyes
Of is er een andere link?
Het laatste kwartet.

Vismijn, toast, bakkende boter, koffiebonen, zwart fruit, drop, ziltig. Ook weer redelijk wat houtlagering in de mond (gebrand), in de afdronk bittere chocolade. Een wijn die Bert en ik eerder al proefden en ook toen verstonden we niet goed wat the fuzz was all about. ;-)
---> Halleluja, Chateau Gloria St Julien 2009
90

Volgende wijn heeft een nobel aroma met kruidige kers en cassis. Fris en knapperig in de mond, met in de afdronk de aroma s van de neus. Wat de Chapoutier een beetje miste heeft deze wijn in overvloed: elegantie en finesse.
Ik noteerde hier ook dat Bert op een gegeven moment au sérieux wou genomen worden.
Of het nu serieus of au serieux was, niemand was daartoe bereid.
Vincent Paris Cornas Granite 2013
93

Next please..!

Koffie, potlood, laurier, vers gesneden paprika, rijpe bosbessen, vanille en cacao, Oosterse kruiden. Een hedonistisch, zacht mondgevoel, lange afdronk.
Tienne benoemde de Oosterse kruiden en besloot daarom dat dit een rechteroever moest zijn. Chapeau!
Een wijn die alweer zijn bevestigde dat ie zijn jaargang ruim overstijgt, met dank aan Fleer en Gertjeuh...
---> Chateau Pavie Maquin St Emilion1997
92

We sloten af met een bijna cultwijn, mede dankzij Parker en LpdV.
Volrijpe blauwe bessen, grafiet, cassis, lichte botertoets, geflambeerde pannenkoek © Bert.
In de mond extreem zuiver en fris, uitgebalanceerde zuurtjes, enorme lengte, tannines komen naar t einde toe wat opzetten.
De wijn kreeg 3 uur karaf en werd daarna terug in de fles gegoten.
Op het etiket stond
Chateau Pontet Canet, Pauillac 2006
95

En dan moest het subliem mals en sappige biefstukske met heerlijke frietjes van Cindy nog komen...
(11-03-2016 03:10 PM)vinejo schreef: [ -> ]Grote professionele ambitie houdt Bert soms weg van wijnforum en proeverijen.
Maar vorige zaterdag weerde hij alle Chinese klanten en ontving te Roborst een aantal oudgedienden. Dit zorgde voor een fijne, nostalgische en hedonistische namiddag.

Wordt vervolgd Big Grin
No whites, red power!

De eerste wijn was licht van kleur, had rijp rood fruit (framboos) in de neus, naast zoethout, peper, een vegtale toets, wat leder ook. In de mond sappig met materie, zuurtjes zijn present maar redelijk discreet. Voor een pinot that is, het jaartal had daar zeker mee te maken.
--> Bichot Pommard 2009 (cuvée 50eme anniversaire)
88

Wijn 2 was een heel stuk donkerder, Gerten rook popcorn en wij zaten daardoor ook onmiddellijk in de cinema. Een bijzonder knap(perige) film werd het, met in de hoofdrollen heel rijp zwart fruit, ijzer(grafiet), boter, chocolade, appelsien. Bijrollen waren er voor enkele BBQ-kruiden, bacon draafde op als figurant. Het geheel leek allemaal een beetje te zoetig en zacht om Frans te zijn, maar plots kwam er een agrume-peper cameo die zorgde voor herkenning.
---> Chapoutier St Joseph Granits 2012
92

Derde wijn, een ouder kleur, in de neus bevestigd door de herfsttoetsen (dode bladeren). Een aroma, even opwindend als Geert Bourgeois in zwartgeel ondergoed. Dit beeld werd gelukkig onmiddellijk uit onze hersenen gewist door het sublieme mondgevoel. Silky, likoreus, montcherie, Tienne haalde,hier quasi onmiddellijk de grenache uit. En inderdaad, dit leek wel een zalig vineuze Banuyls.
---> Chapoutier Chateauneuf Croix de Bois 2005
93

Volgende wijn had een ingetogen neus met vlierbes, gedroogd fruit, specerijen, munt, zoethout, peper. In de mond krabsla (watte), rijpe braambes, beetje agrume, gestoofde pruimen en speculoos. Heel mooi evenwicht, schitterende wijn. Is dit een topper uit de Languedoc? Of een crabernet (sic) franc?
T is nie waar, een Hongaar! De Cabernet franc van Villányi Modovin 2007 dient geen 20 euro of meer te kosten maar is verkrijgbaar aan een luttele 12,5 euro. Dé verrassing van de dag.
92

De wijn daarna verdween daardoor een beetje in het verdomhoekje, nochtans verdiende hij dit niet, de Los Andes van Cuvelier (Leoville Poyferré)
90-91

Volgde een tussendoortje, maar tussen doortje kan t ook soms lekker zijn.
Peper, boter, cassis, tabak, fris en evenwichtig met zachtjes bijtende tanninetjes.
Het bewijs dat je in topjaren "gewonere" wijnen moet kopen.
---> Chateau Paloumey Haut Medoc 2010
90

Volgde een fabuleus duo.

Wijn 1: tertiair in de neus, bos, champignons, zwarte bes, zwarte aardbei (sic), amandel, calisse, chocolade. In de mond eerst zacht en soepel, vanaf het midden komen wat zuurtjes opzetten, evenwicht wordt nochtans niet verstoord, rijpe tannines zorgen voor een zachte finale.
We dachten eerst aan een rechteroever.
---> Leoville Barton St Julien 1994
91

Wijn 2: rijpe neus met zwarte bessen, tabak, zoethout, potloodpunt, kruiden, speculoos. Heel veel materie maar rijp en zacht, vol en evenwichtig, met een bijzonder lange afdronk.
---> Leoville Barton 2004
93-94

Volgende wijn had kurk, Gerten dacht een een Leoville Carton Big Grin
Jammer, het was een Bandol, Pibarnon 2006...

Nog 4 wijnen te gaan, weldra op uw scherm..!

(12-03-2016 05:35 PM)vinejo schreef: [ -> ]Het laatste kwartet.

Vismijn, toast, bakkende boter, koffiebonen, zwart fruit, drop, ziltig. Ook weer redelijk wat houtlagering in de mond (gebrand), in de afdronk bittere chocolade. Een wijn die Bert en ik eerder al proefden en ook toen verstonden we niet goed wat the fuzz was all about. ;-)
---> Halleluja, Chateau Gloria St Julien 2009
90

Volgende wijn heeft een nobel aroma met kruidige kers en cassis. Fris en knapperig in de mond, met in de afdronk de aroma s van de neus. Wat de Chapoutier een beetje miste heeft deze wijn in overvloed: elegantie en finesse.
Ik noteerde hier ook dat Bert op een gegeven moment au sérieux wou genomen worden.
Of het nu serieus of au serieux was, niemand was daartoe bereid.
Vincent Paris Cornas Granite 60 2013 vieilles vignes
93

Next please..!

Koffie, potlood, laurier, vers gesneden paprika, rijpe bosbessen, vanille en cacao, Oosterse kruiden. Een hedonistisch, zacht mondgevoel, lange afdronk.
Tienne benoemde de Oosterse kruiden en besloot daarom dat dit een rechteroever moest zijn. Chapeau!
Een wijn die alweer bevestigde dat ie zijn jaargang ruim overstijgt, met dank aan Fleer en Gertjeuh...
---> Chateau Pavie Maquin St Emilion1997
92

We sloten af met een bijna cultwijn, mede dankzij Parker en LpdV.
Volrijpe blauwe bessen, grafiet, cassis, lichte botertoets, geflambeerde pannenkoek © Bert.
In de mond extreem zuiver en fris, uitgebalanceerde zuurtjes, enorme lengte, tannines komen naar t einde toe wat opzetten.
De wijn kreeg 3 uur karaf en werd daarna terug in de fles gegoten.
Op het etiket stond
Chateau Pontet Canet, Pauillac 2006
95

En dan moest het subliem mals en sappige biefstukske met heerlijke frietjes van Cindy nog komen...

Zalig als Bert eens een snipperdag neemt! Serieus!
Een onvergetelijke degustatie indeed.
Thanks Jo voor het redactiewerk, even sappig en onovertreffelijk.
(12-03-2016 08:11 PM)Tienne schreef: [ -> ]
(11-03-2016 03:10 PM)vinejo schreef: [ -> ]Grote professionele ambitie houdt Bert soms weg van wijnforum en proeverijen.
Maar vorige zaterdag weerde hij alle Chinese klanten en ontving te Roborst een aantal oudgedienden. Dit zorgde voor een fijne, nostalgische en hedonistische namiddag.

Wordt vervolgd Big Grin
No whites, red power!

De eerste wijn was licht van kleur, 7had rijp rood fruit (framboos) in de neus, naast zoethout, peper, een vegtale toets, wat leder ook. In de mond sappig met materie, zuurtjes zijn present maar redelijk discreet. Voor een pinot that is, het jaartal had daar zeker mee te maken.
--> Bichot Pommard 2009 (cuvée 50eme anniversaire)
88

Wijn 2 was een heel stuk donkerder, Gerten rook popcorn en wij zaten daardoor ook onmiddellijk in de cinema. Een bijzonder knap(perige) film werd het, met in de hoofdrollen heel rijp zwart fruit, ijzer(grafiet), boter, chocolade, appelsien. Bijrollen waren er voor enkele BBQ-kruiden, bacon draafde op als figurant. Het geheel leek allemaal een beetje te zoetig en zacht om Frans te zijn, maar plots kwam er een agrume-peper cameo die zorgde voor herkenning.
---> Chapoutier St Joseph Granits 2012
92

Derde wijn, een ouder kleur, in de neus bevestigd door de herfsttoetsen (dode bladeren). Een aroma, even opwindend als Geert Bourgeois in zwartgeel ondergoed. Dit beeld werd gelukkig onmiddellijk uit onze hersenen gewist door het sublieme mondgevoel. Silky, likoreus, montcherie, Tienne haalde,hier quasi onmiddellijk de grenache uit. En inderdaad, dit leek wel een zalig vineuze Banuyls.
---> Chapoutier Chateauneuf Croix de Bois 2005
93

Volgende wijn had een ingetogen neus met vlierbes, gedroogd fruit, specerijen, munt, zoethout, peper. In de mond krabsla (watte), rijpe braambes, beetje agrume, gestoofde pruimen en speculoos. Heel mooi evenwicht, schitterende wijn. Is dit een topper uit de Languedoc? Of een crabernet (sic) franc?
T is nie waar, een Hongaar! De Cabernet franc van Villányi Modovin 2007 dient geen 20 euro of meer te kosten maar is verkrijgbaar aan een luttele 12,5 euro. Dé verrassing van de dag.
92

De wijn daarna verdween daardoor een beetje in het verdomhoekje, nochtans verdiende hij dit niet, de Los Andes van Cuvelier (Leoville Poyferré)
90-91

Volgde een tussendoortje, maar tussen doortje kan t ook soms lekker zijn.
Peper, boter, cassis, tabak, fris en evenwichtig met zachtjes bijtende tanninetjes.
Het bewijs dat je in topjaren "gewonere" wijnen moet kopen.
---> Chateau Paloumey Haut Medoc 2010
90

Volgde een fabuleus duo.

Wijn 1: tertiair in de neus, bos, champignons, zwarte bes, zwarte aardbei (sic), amandel, calisse, chocolade. In de mond eerst zacht en soepel, vanaf het midden komen wat zuurtjes opzetten, evenwicht wordt nochtans niet verstoord, rijpe tannines zorgen voor een zachte finale.
We dachten eerst aan een rechteroever.
---> Leoville Barton St Julien 1994
91

Wijn 2: rijpe neus met zwarte bessen, tabak, zoethout, potloodpunt, kruiden, speculoos. Heel veel materie maar rijp en zacht, vol en evenwichtig, met een bijzonder lange afdronk.
---> Leoville Barton 2004
93-94

Volgende wijn had kurk, Gerten dacht een een Leoville Carton Big Grin
Jammer, het was een Bandol, Pibarnon 2006...

Nog 4 wijnen te gaan, weldra op uw scherm..!

(12-03-2016 05:35 PM)vinejo schreef: [ -> ]Het laatste kwartet.

Vismijn, toast, bakkende boter, koffiebonen, zwart fruit, drop, ziltig. Ook weer redelijk wat houtlagering in de mond (gebrand), in de afdronk bittere chocolade. Een wijn die Bert en ik eerder al proefden en ook toen verstonden we niet goed wat the fuzz was all about. ;-)
---> Halleluja, Chateau Gloria St Julien 2009
90

Volgende wijn heeft een nobel aroma met kruidige kers en cassis. Fris en knapperig in de mond, met in de afdronk de aroma s van de neus. Wat de Chapoutier een beetje miste heeft deze wijn in overvloed: elegantie en finesse.
Ik noteerde hier ook dat Bert op een gegeven moment au sérieux wou genomen worden.
Of het nu serieus of au serieux was, niemand was daartoe bereid.
Vincent Paris Cornas Granite 60 2013 vieilles vignes
93

Next please..!

Koffie, potlood, laurier, vers gesneden paprika, rijpe bosbessen, vanille en cacao, Oosterse kruiden. Een hedonistisch, zacht mondgevoel, lange afdronk.
Tienne benoemde de Oosterse kruiden en besloot daarom dat dit een rechteroever moest zijn. Chapeau!
Een wijn die alweer bevestigde dat ie zijn jaargang ruim overstijgt, met dank aan Fleer en Gertjeuh...
---> Chateau Pavie Maquin St Emilion1997
92

We sloten af met een bijna cultwijn, mede dankzij Parker en LpdV.
Volrijpe blauwe bessen, grafiet, cassis, lichte botertoets, geflambeerde pannenkoek © Bert.
In de mond extreem zuiver en fris, uitgebalanceerde zuurtjes, enorme lengte, tannines komen naar t einde toe wat opzetten.
De wijn kreeg 3 uur karaf en werd daarna terug in de fles gegoten.
Op het etiket stond
Chateau Pontet Canet, Pauillac 2006
95

En dan moest het subliem mals en sappige biefstukske met heerlijke frietjes van Cindy nog komen...

Zalig als Bert eens een snipperdag neemt! Serieus!
Een onvergetelijke degustatie indeed.
Thanks Jo voor het redactiewerk, even sappig en onovertreffelijk.

Volledig akkoord met Tienne, unieke proeverij en dito gezelschap merci Bert & Cindy !
Prachtig verslag Jo !
Mooi verslag, Jo.
Dankuwel!!
Koppelingen