wijnliefhebbers

Volledige versie: Bodega Soagranorte - Tenerife
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Pagina's: 1 2
Bodega Soagranorte lies in 9 hectares of vineyards, situated on the island of Tenerife and right in the middle of La Orotava (Las Suertes), a famous wine-growing area. The estate extends over lands that vary in altitude from 350 to almost 700 metres above sea level.

The majority of the vineyard site is taken up with centuries-old vines of the Listán Negro and Blanc grape varieties, grown on a multiple cordon system; in the rest of the vineyard there is a mixture of both young and old vines of indigenous varieties (Castellana, Tintilla, Baboso Negro, Albillo), grown on trellises and cordons.

This estate comprises 21 parcels that are classified according to the soil composition, orientation, altitude and temperature; this is in line with the Burgundy “crus”. Every parcel is analysed, controlled, worked, vinified and tasted separately. This means that each individual wine reflects the personality of the terroir and captures the true essence of its vineyard location.

The winery is equipped with stainless steel tanks of differing volume capacity, which enables separate vinification of the grapes from their individual parcels. Casks from Burgundy are also used, which refine the wines while respecting their defining personality.

Soagranorte aims to produce wines with personality, flavour and the individual character of each parcel, improving quality and keeping within the region's viticultural traditions. These wines express the distinctive traits of the land, the microclimates found there, the special features of the Canary Islands' grape varieties, and the part played by the people. Effectively, nature imbues the wines with an extraordinary quality.

Suertes del Marqués El Ciruelo 2013

Verrassend op dronk, medium body, wordt nog wel iets beter maar dit is duidelijk een wijn om jong te drinken, kers, tannines en zuurtjes op zijn plaats, eerste keer dat ik de Listan Negro druif proef, moeilijk te vergelijken met iets anders ... hij heeft ook een frisheid die zeldzaam is in Spanje, een on-Spaanse wijn dus. 92+
RIP fles nr 1010 Smile

Grts
Klinkt interessant. Via internet gekocht?
Mooi! weet je of deze wijnen ook in België te krijgen zijn? Heb al veel over dit domein gelezen maar ik moet mijn eerste fles nog tegenkomen...
(27-03-2016 08:28 AM)Olivier schreef: [ -> ]Klinkt interessant. Via internet gekocht?

Online in Spanje gekocht .... ook te koop in Gent bij 'A taste Affair' nu wil dat lukken dat het daar volgende week lenteproeverij is en die hebben nog andere wijntjes die het proeven waard zijn.
Gaat er iemand naartoe?

Grts.
(27-03-2016 09:15 PM)fleer schreef: [ -> ]
(27-03-2016 08:28 AM)Olivier schreef: [ -> ]Klinkt interessant. Via internet gekocht?

Online in Spanje gekocht .... ook te koop in Gent bij 'A taste Affair' nu wil dat lukken dat het daar volgende week lenteproeverij is en die hebben nog andere wijntjes die het proeven waard zijn.
Gaat er iemand naartoe?

Grts.

Goed om te weten! ik ga er misschien wel een kijkje nemen.
Suertes del Marqués El Ciruelo 2014 is Superb.

De planten op de foto zijn 15 meter lang.

grts.
Momenteel La Solana 2013 in het glas, 100% Listan Negro, medium body, nog iets te jong ... deze heeft 12 maanden 500 liter vaten gezien. 89+ volgend jaar proeven we er nog eentje.

Grts
Interessant artikel, http://wine-pages.com/tasting-articles/s...e-marques/

En nog eentje, http://www.decanter.com/wine-news/opinio...rs-301108/
Decanter geeft 95p voor de La Solana 2013 ... overdreven .... feit is dat Tenerife momenteel hot is in de wijnwereld.
Wie deze wijnen wil proeven of kopen .... het is niet zeker waar dit volgend jaar verkrijgbaar is en aan welke prijs .... ik heb dit in het verleden al met andere Spaanse wijnen gezien .... de wijnen van Suertes del Marqués hebben zo'n lage productie dat er niet veel voor nodig is.

Van overal komen ze kijken en proeven, http://rebeccagibb.com/the-wines-of-lanz...an-effort/

Grts.
Onlangs hebben we bijna alle wijnen van het domein langs elkaar gezet in een Tenerife degustatie. Heel interessant, maar wel niet eenvoudig eigenlijk. De Baboso Negro was voor mij in rood het mooiste, maar aan 40 euro de fles toch wat te duur, zeker omdat hij op de tweede dag blijkbaar volledig plat was gegaan. In wit kon ik ze wel zeer smaken. De Trenzado was enorm apart, heel heel mineraal, op het extreme en bijna eenzijdige af. Enige keer dat ik nog zo een intense zwavelachtige neus ben tegengekomen was een van mijn eerste flessen van Clusserath, en for wussies it is not zou ik zeggen Wink.

De Vidonia viel me zeer goed in de smaak, ook op dag twee. Verslagje van deze wijn op de blog:

https://thewineanalyst.org/2017/03/28/20...onia-2014/
(10-04-2017 09:03 PM)Kupers schreef: [ -> ]Onlangs hebben we bijna alle wijnen van het domein langs elkaar gezet in een Tenerife degustatie. Heel interessant, maar wel niet eenvoudig eigenlijk. De Baboso Negro was voor mij in rood het mooiste, maar aan 40 euro de fles toch wat te duur, zeker omdat hij op de tweede dag blijkbaar volledig plat was gegaan. In wit kon ik ze wel zeer smaken. De Trenzado was enorm apart, heel heel mineraal, op het extreme en bijna eenzijdige af. Enige keer dat ik nog zo een intense zwavelachtige neus ben tegengekomen was een van mijn eerste flessen van Clusserath, en for wussies it is not zou ik zeggen Wink.

De Vidonia viel me zeer goed in de smaak, ook op dag twee. Verslagje van deze wijn op de blog:

https://thewineanalyst.org/2017/03/28/20...onia-2014/

Mooi verslag!!

Ja, Tenerife is een uniek wijngebied met ze'n druiven, de hoogte en de koelte van de Atlantische oceaan.

Grtz
(10-04-2017 09:03 PM)Kupers schreef: [ -> ]Onlangs hebben we bijna alle wijnen van het domein langs elkaar gezet in een Tenerife degustatie. Heel interessant, maar wel niet eenvoudig eigenlijk. De Baboso Negro was voor mij in rood het mooiste, maar aan 40 euro de fles toch wat te duur, zeker omdat hij op de tweede dag blijkbaar volledig plat was gegaan. In wit kon ik ze wel zeer smaken. De Trenzado was enorm apart, heel heel mineraal, op het extreme en bijna eenzijdige af. Enige keer dat ik nog zo een intense zwavelachtige neus ben tegengekomen was een van mijn eerste flessen van Clusserath, en for wussies it is not zou ik zeggen Wink.

De Vidonia viel me zeer goed in de smaak, ook op dag twee. Verslagje van deze wijn op de blog:

https://thewineanalyst.org/2017/03/28/20...onia-2014/

Was een interessante tasting. Inderdaad die Baboso Negro was ook voor mij de mooiste, maar helaas ook geen P/K wonderen in Tenerife...
Over het algemeen had ik toch wat last met de alcohol, vooral dan in de witte. Net ietsje te weinig fraicheur.
(11-04-2017 09:15 AM)Olivier schreef: [ -> ]
(10-04-2017 09:03 PM)Kupers schreef: [ -> ]Onlangs hebben we bijna alle wijnen van het domein langs elkaar gezet in een Tenerife degustatie. Heel interessant, maar wel niet eenvoudig eigenlijk. De Baboso Negro was voor mij in rood het mooiste, maar aan 40 euro de fles toch wat te duur, zeker omdat hij op de tweede dag blijkbaar volledig plat was gegaan. In wit kon ik ze wel zeer smaken. De Trenzado was enorm apart, heel heel mineraal, op het extreme en bijna eenzijdige af. Enige keer dat ik nog zo een intense zwavelachtige neus ben tegengekomen was een van mijn eerste flessen van Clusserath, en for wussies it is not zou ik zeggen Wink.

De Vidonia viel me zeer goed in de smaak, ook op dag twee. Verslagje van deze wijn op de blog:

https://thewineanalyst.org/2017/03/28/20...onia-2014/

Was een interessante tasting. Inderdaad die Baboso Negro was ook voor mij de mooiste, maar helaas ook geen P/K wonderen in Tenerife...
Over het algemeen had ik toch wat last met de alcohol, vooral dan in de witte. Net ietsje te weinig fraicheur.

In Spanje heb je die wijn onder de 30€.
Enkel wijnen van Soagranorte geproefd of waren er nog andere?

Grtz
Suertes del Marques Trenzado, Valle de la Orotava 2014;

Mineraal, fruit, medium body, laag in zijn zuren, lekker 91p

Grtz
(14-09-2017 07:58 PM)fleer schreef: [ -> ]Suertes del Marques Trenzado, Valle de la Orotava 2014;

Mineraal, fruit, medium body, laag in zijn zuren, lekker 91p

Grtz

Aan t zwembad smaakt het altijd nog wat beter hé Wink
(14-09-2017 09:51 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(14-09-2017 07:58 PM)fleer schreef: [ -> ]Suertes del Marques Trenzado, Valle de la Orotava 2014;

Mineraal, fruit, medium body, laag in zijn zuren, lekker 91p

Grtz

Aan t zwembad smaakt het altijd nog wat beter hé Wink

Je kan ook zeggen dat Spaanse wijn lekkerder is in Spanje.
Het ziltige in deze wijn vindt ik speciaal en lekker!

Grtz
(14-09-2017 07:58 PM)fleer schreef: [ -> ]Suertes del Marques Trenzado, Valle de la Orotava 2014;

Mineraal, fruit, medium body, laag in zijn zuren, lekker 91p

Grtz

Had niet gedacht dat dit nog beter zou worden ... wel dus 92p
P/K is dit de beste Spaanse witte in zijn prijssegment!

Grtz
Blijft lekker en gelukkig denkt mijn vriendin er ook zo over zodat we hem terug aankopen 92p
(10-06-2018 12:13 PM)fleer schreef: [ -> ]
(14-09-2017 07:58 PM)fleer schreef: [ -> ]Suertes del Marques Trenzado, Valle de la Orotava 2014;

Mineraal, fruit, medium body, laag in zijn zuren, lekker 91p

Grtz

Had niet gedacht dat dit nog beter zou worden ... wel dus 92p
P/K is dit de beste Spaanse witte in zijn prijssegment!

Grtz

Als ik nog eens Spaanse wijn bestel, zal deze er zeker bij zitten om eens te proberen.
Suertes del Marqués El Ciruelo 2013 - 97% Listán Negro, 3% Listán Blanco, op 500m hoogte, stokken van 90j oud, 2000 flessen per jaar - Medium body, speciale unieke frisse smaak, veel mineraliteit door de vulkanische bodem 92p
Is dit domein toevallig van naam veranderd of zo?

Ik vind enkel maar info over Suertes del Marques, maar in de titel van het topic staat wel (nog steeds) Bodega Soagranorte vermeld als domeinnaam Huh

En als je op die term zoekt dan krijg je enkel resultaten van.... Suertes del Marques Rolleyes
Straks staan hiervan 4 rode wijnen op het programma om te proeven. Ben benieuwd
Van Suertes del Marques wel te verstaan...
Korte neerslag

1: El Lance 7 Fuentes 2017
Een echte blend: Vijariego Negro, Castellana Negra, Listan Negro, Baboso Negro, Malvasia Rosada
--> Lichte kleur. Zeer expressieve neus, vuil neuzeke maar positief, vulkanisch en toch wat fruit.
Neus is veel interessanter dan de mond, maar toch een mooie wijn

2: Medianías Viñas Viejas 2017
Listán Negro, Vijariego Negro en Tintilla
Zachter, besjes, leder
De afdronk gaat in stijgende lijn

3: El Esquilon 2014
Listán Negro, Tintilla
Meer diepgang/complexiteit. Donker fruit, peper,...
Mooie afdronk ook.

4: El Ciruelo 2017
Listan Negro
Mineralig, kruiden, peper.

Een eerste kennismaking met het huis. De kostprijs van de wijnen is oplopend.
Mineraliteit en vulkanisch zijn 2 woorden die vaak in de mond genomen werden.
Voor Spanje, zoals Fleer al aanhaalde, zeer frisse wijnen.
Voor mij waren de Medianias en Esquilon de betere wijnen. De El Lance werd te eentoning naarmate de avond vorderde. De El Ciruelo was zeer lekker, maar kost dan ook al iets. Zeker als ik de P/Q in acht neem zou ik vooral de Esquilon opnieuw kopen. Mooie gelaagde wijn met de nodige frisheid. Die tintilla doet hem het denk ik...
(21-08-2019 08:41 AM)Dc schreef: [ -> ]Korte neerslag

1: El Lance 7 Fuentes 2017
Een echte blend: Vijariego Negro, Castellana Negra, Listan Negro, Baboso Negro, Malvasia Rosada
--> Lichte kleur. Zeer expressieve neus, vuil neuzeke maar positief, vulkanisch en toch wat fruit.
Neus is veel interessanter dan de mond, maar toch een mooie wijn

2: Medianías Viñas Viejas 2017
Listán Negro, Vijariego Negro en Tintilla
Zachter, besjes, leder
De afdronk gaat in stijgende lijn

3: El Esquilon 2014
Listán Negro, Tintilla
Meer diepgang/complexiteit. Donker fruit, peper,...
Mooie afdronk ook.

4: El Ciruelo 2017
Listan Negro
Mineralig, kruiden, peper.

Een eerste kennismaking met het huis. De kostprijs van de wijnen is oplopend.
Mineraliteit en vulkanisch zijn 2 woorden die vaak in de mond genomen werden.
Voor Spanje, zoals Fleer al aanhaalde, zeer frisse wijnen.
Voor mij waren de Medianias en Esquilon de betere wijnen. De El Lance werd te eentoning naarmate de avond vorderde. De El Ciruelo was zeer lekker, maar kost dan ook al iets. Zeker als ik de P/Q in acht neem zou ik vooral de Esquilon opnieuw kopen. Mooie gelaagde wijn met de nodige frisheid. Die tintilla doet hem het denk ik...

Interessant! Bedankt voor de neerslag. Zijn deze wijnen in België verkrijgbaar?
Graag gedaan.
Ik moet toegeven dat ik deze op het wereldwijde web gekocht heb ik een niet-Belgische winkel Smile
(21-08-2019 04:11 PM)Dc schreef: [ -> ]Graag gedaan.
Ik moet toegeven dat ik deze op het wereldwijde web gekocht heb ik een niet-Belgische winkel Smile

Is geen kritiek hoor. Ik zou het straf vinden mochten deze wijnen hier ergens verkrijgbaar zijn.
(21-08-2019 04:15 PM)Olivier schreef: [ -> ]
(21-08-2019 04:11 PM)Dc schreef: [ -> ]Graag gedaan.
Ik moet toegeven dat ik deze op het wereldwijde web gekocht heb ik een niet-Belgische winkel Smile

Is geen kritiek hoor. Ik zou het straf vinden mochten deze wijnen hier ergens verkrijgbaar zijn.

Anfors in Nederland verkoopt ze.
Ik heb de La Solana 2015 (Listan Negro) en Los Pasitos 2016 (Baboso Negro) op. Heerlijke peperige, mineralen, zwart aards, maar toch ook bloemige wijnen.
Bon, dan toch eens tijd genomen om mijn verslag over dit domein af te werken...

Aangezien ik steeds het aangename aan het aangename probeer te koppelen, kon een bezoek aan een wijndomein niet ontbreken aan een weekje Tenerife. Het eiland voor de Afrikaanse kust heeft niet enkel een interessant klimaat, een vulkanische bodem en unieke druivenrassen, het is bovendien nooit getroffen door de Phylloxera vastatrix.

Na wat zoekwerk op het web stipte ik enkele interessante domeinen aan. Ik contacteerde een week voor mijn vertrek Suertes del Marqués via Facebook en kreeg het bericht dat ik nog een seintje mocht geven na het weekend, wanneer ik ter plaatse was. Zo gezegd zo gedaan, kreeg ik te horen dat we op woensdag om 11 uur werden verwacht op het domein in Orotava.

Orotava ligt in het noorden van het eiland. De regio is een stuk groener, frisser, vochtiger en minder toeristisch dan het zuiden van het eiland. Eens je, komende van het zuiden, de hoofdstad Santa Cruz de Tenerife achter je laat, merk je het landschap steeds groener worden. De wijnen uit de wijngaarden rond Orotava dragen de D.O. Vallee de La Orotava. De productie is ongeveer 50/50 wit en rood. Listán Blanco, Gual, Malvasía, Verdello, Vijariego en Torrontés zijn de meest voorkomende witte rassen. De rode zijn vooral Listán Negro, Baboso Negro, Negramoll, Tintilla, Vijariego Negro en Malvasía Rosado. Listán Blanco & Negro maken samen zowat 90% uit van de totale stokken.

We vertrokken stipt om 9u30 vanuit onze uitvalsbasis in Granadilla de Abona, een dorpje in de heuvels boven El Médano, het wind- en kitesurfersparadijs in het zuiden van het eiland. Iets voor elf lanceerden we onze VW Polo huurauto de steile flanken van de Teide op, tussen de percelen van Suertes del Marqués richting de kelders en proefruimte die zich op ettelijke honderden meters hoogte bevinden. Daar aangekomen, kregen we te horen dat we een stukje lager gingen beginnen en dus rechtsomkeer mochten maken... Smile

[attachment=4526]

Suertes del Marqués is een familiebedrijf dat sinds 2006 wijnen produceert. Daarvoor werden op het domein wel al twintig jaar druiven geteeld en verkocht aan andere wijnbouwers. Jonatan Garcia Lima is de eigenaar en wijnbouwer. Hij nam het domein over van zijn vader, maar was niet van jongs af aan gepassioneerd door wijn. Het was pas toen zijn vader besliste om zelf wijn te gaan produceren dat hij meer betrokken raakte en de microbe hem te pakken kreeg. Hij verliet zijn functie als manager in een fabriek om zich volledig op het wijnmaken toe te leggen.

Eens onze groep van een achttal liefhebbers volledig was, startten we het bezoek op het dak van een gebouw in het midden van de wijngaarden. Het domein bezit 11 hectare aan wijngaarden en vinifieert daarnaast nog 15 hectare van collegawijnbouwers. De aangekochte druiven gaan in de “Village”-wijnen, zoals de 7 Fuentes. Met de druiven van Finca El Esquilón, naam van de eigen wijngaard, worden de single vineyard wijnen gemaakt zoals Candio, La Solana, El Esquílon, El Ciruelo, Los Pasitos en de witte Vidonia.

[attachment=4525]

De eigen percelen liggen op een hoogte van 300 tot 750 meter boven zeespiegel. De verdeling van de eigen percelen is ongeveer 80% rood en 20% wit. In rood heeft Jonatan onder meer Listán Negro, Castellana Negra, Vijariego Negro, Baboso Negro, Malvasía Rosada en Negramoll. Wit bestaat uit Listán Blanco, Torrontés en in kleine mate Marmajuelo en Albillo Criollo.

Na een korte kennismaking kregen we meteen korte geschiedenisles over de wijnbouw op het eiland en vooral in de Oratavavallei. De wijnbouw die enkele eeuwen, tot het begin van de 19e eeuw, de economische motor was van Tenerife. De reden dat de druifluis nooit heeft toegeslagen op het Tenerife is volgens Jonatan niet enkel te danken aan het feit dat het eiland is. De trouw van de wijnbouwers aan de druivensoorten die op het eiland aanwezig waren voor de uitbraak van Phylloxera – en dus de beperkte invoer van andere soorten, speelt volgens hem ook een rol.

Speciaal aan de wijngaarden van het domein (en uniek op Tenerife werd ons verteld) is dat men er de cordón trenzado snoeimethode toepast voor de Listán Negro & Blanco. Hierbij worden de scheuten van de wijnstok horizontaal gevlecht en samengeknoopt met touwen.

[attachment=4529]

De plant wordt eerst volledig naar één richting geleid, om dan na enkele jaren ook een uitloper in de tegengestelde richting te ontwikkelen. We kregen toegang tot het oudste perceel met stokken tot 250 jaar oud en bij die stokken zorgt deze snoeiwijze voor een indrukwekkend effect. Sommige oudere planten hadden vier (2x2) cordons van elk een 5 à 10 meter. Niet alle druivenrassen worden weliswaar volgens dit systeem bewerkt, op een deel van de percelen (onder meer voor Baboso Negro & Vijariego Negro) wordt cordon Royat toegepast.

[attachment=4527]

De volledige bewerking van de wijngaard gebeurt manueel. Er wordt gewerkt met vrij lage rendementen en zo weinig mogelijk interventie. De noordkant van het eiland is weliswaar wat frisser dan het zuiden, maar het is er uiteraard niet koud. Zowel de zomers als de winters zijn er vrij zacht. Dit geeft de druiven de tijd om langzaam aan te rijpen, wat Jonatan op zijn beurt de kans geeft om de druiven rijp te plukken zonder dat er te hoge alcoholniveaus worden geproduceerd.

De vulkanische bodems zijn zeer rijk en zorgen voor veel complexiteit. De lager gelegen percelen van Finca El Esquílon bevatten meer klei, wat voor fruitigere wijnen zorgt. De hoger gelegen percelen bevatten meer zand (op een onderlaag van basalt) en produceren druiven met meer mineraliteit en complexiteit. De grond in de wijngaard heeft een hoge pH-graad, die op termijn giftig zou kunnen zijn voor de druivenstokken. Daarom voegt Jonatan kalk toe aan de bodem, een methode die wijnbouwers op Tenerife al generaties toepassen.

Na de rondleiding in de wijngaarden ging het terug bergop richting de volledig vernieuwde faciliteiten van het domein, die sinds maart 2019 in gebruik zijn. Het is een indrukwekkend modern gebouw in verschillende niveau’s met een proefruimte volledig in glas die je over de lager gelegen percelen laat uitkijken.

[attachment=4530]
Op het vlak van vinificatie werkt Jonatan voor de wijnen vooral met volledige trossen. Hij wil het terroir laten spreken en niet te veel ingrijpen in het vinificatieproces. De percelen worden apart gevinifieerd, maar wel op dezelfde manier. Er wordt enkel gebruik gemaakt van indigene gisten en de rode wijnen worden ongefilterd gebotteld. Vinificatie gebeurt, afhankelijk van het perceel, in inox, betonnen of houten cuves. Voor de opvoeding gebruikt Jonatan meestal foudres van 500 liter of kleinere gebruikte vaten. Gebruik van sulfiet wordt zo veel mogelijk beperkt.

[attachment=4531][attachment=4532][attachment=4533]

We kregen een selectie van zeven rode en een witte (Vidonia) wijn voorgeschoteld van de jaargangen 2017 en 2018. Ik heb ter plaatse geen notities genomen, maar wat mij vooral bijblijft is het feit dat ik deze wijnen heel moeilijk met iets anders kan vergelijken. De vulkanische ondergrond zorgt voor heel minerale wijnen met een rokerige toets. Door de beperkte interventie in het vinificatieproces en weinig of geen houtopvoeding komen deze wijn heel puur over. Zeker geen allemansvrienden, maar sterk terroirgedreven wijnen met een mooie frisheid. Speciaal was de Vidueno, genoemd naar de traditionele field blend wijnen uit het koloniale tijdperk. Deze wijn wordt gemaakt uit percelen waar tot 20 verschillende druivenrassen door elkaar zijn aangeplant, inclusief witte (Listan Blanco).

[attachment=4534][attachment=4535]

Als afsluiter van ons bezoek kregen we ook nog een vatstaal van een nieuwe zoete rode wijn, een soort van ode aan de Madeira-achtige wijnen waarvoor Tenerife eeuwen geleden bekend voor stond. Met 80 gr/l restsuiker zeker niet té zoet, een wijn met mooie secundaire toetsen en een heel mooie balans. Zeer lekker spul.

Dit concludeerde heel leerrijk bezoek en een dikke aanrader voor wie – als het weer kan – een reis naar Tenerife maakt.
Candio 2013

Onlangs aangekocht in België. Drie uur karaf gegeven. Kersenrode, licht doorschijnende kleur in het glas. In de neus een stevige rokerigheid, rood fruit en zure kersen, kruidigheid met wat hints van laurier en tijm.

Mond op het rode fruit, ook dat rokerige komt terug en er is een minerale toets. Dit alles wordt ondersteund door mooie zuren. Tannines zijn nog aanwezig en zorgen in het begin voor wat astringentie, maar dit wordt minder storend na wat tijd in het glas.
De wijn verandert als een kameleon en doet me het ene moment denken aan een Siciliaanse wijn vanop de flanken van de Etna, voert me dan mee richting Bourgogne en stopt ondertussen even in de Beaujolais.

Op dag twee is deze wijn nog niets van zijn pluimen verloren en komt hij sappiger en meer fruitgeorienteerd over dan op de eerste dag.

[attachment=4538][attachment=4536]
Erg leuk om te lezen EN te zien. Dank voor de genomen moeite!

Van genoten en dorst van gekregen.
Citaat:Aangezien ik steeds het aangename aan het aangename probeer te koppelen

Ik had van u niets minder verwacht!

Bedankt voor het mooie verslag en foto’s.

Enig idee waarom ze die stokken in een macramé leggen?
(29-03-2020 05:59 PM)Olivier schreef: [ -> ]Enig idee waarom ze die stokken in een macramé leggen?

macramé Big Grin

Het is iets dat ze daar sinds jaar en dag doen. Ik las wel ergens dat ze vroeger aardappelen plantten onder de ranken. Vandaag is het gewoon een voortzetting van de traditie.

En qua marketing is het ook geen slechte zet, vermoed ik.
Pagina's: 1 2
Koppelingen