wijnliefhebbers

Volledige versie: BojoRhone
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
De zeven leden van Waltzing Tannine gaan op zakenreis richting Lyon.
Het wordt hard werken, dit is het programma.

Het Bojodeel:

Domaine Les Capréoles, Regnie
Domaine Labruyère, Moulin à Vent
Richard Rottiers, Moulin à Vent
Paul Henri et Charles Thillardon, Chénas
Jean Paul Thévenet, Morgon
Daniel Bouland, Morgon

Het Rhonedeel:

Domaine Michelas, St Joseph
Christophe Curtat, St Joseph
Guillaume Gilles, Cornas
Alain Voge, Cornas
Domaine Marsanne, St Joseph
Christophe Pichon, Condrieu

Als ik wat tijd vind breng ik hier kort verslag uit.
In ieder geval heel veel plezier gewenst!
(04-07-2017 07:51 AM)vinejo schreef: [ -> ]De zeven leden van Waltzing Tannine gaan op zakenreis richting Lyon.
Het wordt hard werken, dit is het programma.

Het Bojodeel:

Domaine Les Capréoles, Regnie
Domaine Labruyère, Moulin à Vent
Richard Rottiers, Moulin à Vent
Paul Henri et Charles Thillardon, Chénas
Jean Paul Thévenet, Morgon
Daniel Bouland, Morgon

Het Rhonedeel:

Domaine Michelas, St Joseph
Christophe Curtat, St Joseph
Guillaume Gilles, Cornas
Alain Voge, Cornas
Domaine Marsanne, St Joseph
Christophe Pichon, Condrieu

Als ik wat tijd vind breng ik hier kort verslag uit.

Probeer toch wat te ontspannen ! En laat nog enkele flessen voor mij bij Bouland, ik passeer in augustus... Wink
Rechtstreeks vanuit l Auberge de Clochemerle.
Kort verslag want seffens eten we hier en blijkbaar heeft dat hier een ster... Rolleyes
(Edit: uiteindelijk toch maar na t eten geplaatst)
Enfin, we reden een uur of 8 en kwamen aan in Regnié bij de supersympathieke Cédric Lecareux.
Deze enthousiaste kerel werkte 15 jaar in de Languedoc, bij Geard Bertrand meer bepaald, een goede leerschool denk ik toch. Oorspronkelijk is hij echter afkomstig van de Auvergne, waar hij zijn eerste gamay-wijnen produceerde.

In 2013 kocht hij het Domaine Mouton in Regnie (jawel, Chateau Mouton Rotschild diende ooit klacht in maar verloor de rechtszaak). Toch veranderde Cedric de naam in het speelse Capréoles. Hij bezit momenteel een goede 3 ha in Regnie en nog 2,5 in Lantignié, een gemeente waarmee men bezig is om de aanvraag te doen tot nieuwe cru - gemeente. De bodem bestaat vooral uit zand (85%) maar de ondergrond is graniet in verscheidene gedecomposeerde vormen.

Cedric kwam net terug van de wijngaarden, hij heeft 51000 stokken "geleid" (palissage) en moest er nog zo n 400 doen.
Het werk in de wijngaard is voor Cedric trouwens het allerbelangrijkste. Zijn uitspraak ter zake: "Tout le monde peu faire du vin dans la cave. Dans les vignes, c est autre chose."

Gezonde druiven zijn dus van groot belang, daarna is het bijna spielerei. (Een deel maceration carbonique, ander deel gewone gisting,..) hij werkt sedert 2016 met autochtone gisten - legt wel soms een fond van reeds gistend druivensap die ervoor moet zorgen dat de gisting vd rest vd jus goed start.

We kregen eerst zijn rosé, Cossinel, te drinken, heerlijk fris en toch mollig, de gamay leent zich volgens Cedric zeer tot rosé wijnen.
L Amourgandise (naar zijn dochtertje die La Gourmandise ooit zo uitsprak) was heel zuiver en lichtvoetig, mooi Beaujolais-fruit.
De Chamodere had meer structuur en materie, een knappe wijn, zeer beloftevol.
Diaclase 2014: deze cuvee kreeg een jaar hout, dat proefde je wel een beetje, fijn nochtans, met mooi verdeelde materie en een tikje caramel.
Diaclase 2015: krachtiger dan vorige, iets meer evenwicht en het hout is beter geintegreerd, bijzonder mooi!
Sois la Croix 2016: dit was voor mij de allerbeste van de reeks. Finesse ten top, evenwicht, floraal vooral.
Sous la Croix 2014: Hier had ik hetzelfde als voor de Diaclase 2014: mooi maar mist een beetje klasse.

We waren rond 1600 uur op het domein, om 19.25 vertrokken we daar... Wat een zalige kerel, Cédric.
Prachtige start van onze reis.
Dank voor de tip, Francis.
Wat een straf hè, zo'n begin Cool
(06-07-2017 07:06 AM)Monique schreef: [ -> ]Wat een straf hè, zo'n begin Cool

Life is hard Big Grin

Nu op naar Moulin a Vent...
Mooi verslag. Benieuwd naar wat nog komen zal...
(06-07-2017 12:54 AM)vinejo schreef: [ -> ]We waren rond 1600 uur op het domein, om 19.25 vertrokken we daar... Wat een zalige kerel, Cédric.
Prachtige start van onze reis.

thumbsup Uitzondelijk toch dat een wijnbouwer zoveel tijd uittrekt om zijn gasten te woord te staan! Inderdaad, een heerlijke gepassioneerde kerel.
Daniel Bouland. Moeilijk, zei Vince. Beetje depressief type.
Toch proberen. Est ce que c est possible le jeudi 16. 00 h?
Bei non, je travaille, peut etre apres 18.00 h.. Klonk inderdaad wat depri, of op zijn minst totaal ongeinteresseerd.
Apres 1800 h? (Hm, niet de bedoeling want achteraf moeten we door naar Tournon, maar goed, zo n wijnbouwer willen we wel eens ontmoeten, dus)..."Pas de probleme, monsieur, on va etre la a 18.00 h, merci beaucoup de nous acceuillir!"

Twee weken later.

De dag is lang, de bezoeken mooi. Domaine Bruyere doet wat het moet doen, ons overtuigen dat in Beaujolais Bourgondische wijnen worden gemaakt. In alle betekenissen van het woord, ook de prijzen dus.

Daarna overtuigt Richard Rottiers ons alweer van zijn vakmanschap, ondanks het feit dat hij in 2016 tot 60% van zijn opbrengst verloor door de hagel die op bepaalde plaatsen van de streek de wingerds verwoestte...
Hij kocht een aantal druiven van vrienden, de solidariteit is groot ginds. Zijn Brouilly was aldus heel mooi, maar de beste was toch zijn eigen Moulin a Vent, waarvan slechts 2000 flessen werden gemaakt. 42 ervan verdwenen richting Oost Vlaanderen.

Dan Thillardon, het was Paul-Henri die alweer de ontvangst deed, zijn broer Charles is minder sociaal ingesteld. Ook de zus en een derde broer werken momenteel voor het domein. Ondertussen werkt men volledig biodynamisch, niet enkel de cuvee Vibrations wordt op natuurlijke wijze gemaakt. Toen Paul Henri vertelde over de invloed van de paarden op de wijnen (niet omdat ze de grond minder plat treden dan tractoren maar gewoon, door hun aanwezigheid in de wijngaard die bepaalde energie overzet op de wijnstok) kon ik nog enigszins zijn betoog begrijpen. Toen hij echter vertelde over een kennis die door eenvoudige handoplegging een brandwonde kon neutraliseren kon ik een sceptische glimlach niet onderdrukken.
Het voordeel van de twijfel krijgen ze nochtans, gewoon omdat ze zulke frisse, aeriene wijnen maken, fluwelig, zijdezacht, evenwichtig.

Zelfde gevoel bij Jean Paul Thevenet, waar we 10 minuten na onze aankomst het gezelschap kregen van drie van zijn vrienden- wijnbouwers waarvan ik er één van kende, namelijk de sympathieke Thierry Puzelat. Zijn mop over de Belgen namen we er met (meer dan) de glimlach bij (Waarom is het Belgisch leger in de golfoorlog in Tavel gaan huizen? Parce que ils étaient alors à coté de Lirac ---> luidop zeggen en de frank valt).

Het liep wat uit bij Thevenet en sommigen vroegen zich af of we mss niet best Bouland afbelden. Hij had trouwens toch niet echt wijn te koop. Ik drong erop aan om tóch te gaan, gezien de renommee van de wijnmaker. We belden om onze delay aan te kondigen, ook hier een nogal moeilijk gesprek waarin Bouland sprak over zijn vermoeidheid en werk dat hij weer moet aanvatten omstreeks 4 uur s nachts. "Allez, 18.30 h mais pas plus tard hein!"
Met een beetje moed in de schoenen dan toch richting Villie Morgon getrokken, ba ja, wellicht een klein half uurtje enkele wijnen degusteren en we konden verder reizen richting Tournon.

We hebben onze reservatie in het restaurant moeten afbellen, en we kwamen iets na twaalf uur aan in ons hotel.

Stille wateren hebben diepe gronden.

We verbleven 4 uur bij Daniel Bouland, dronken al zijn cuvees (5) van 2016, 4 cuvees van 2015 en een Corcelette (VV) van 2008.

Een van de meest memorabele proeverijen in onze wijnreisgeschiedenis.(en we hebben toch al wat meegemaakt, denkend aan ondermeer Forey, Alliet en Baudry).

En waar er bij aanvang geen sprake was van de aankoop van wijnen (ils sont pas preparé, lees ze zijn niet voorzien van etiket) konden we bij het afscheid rekenen op een passage op onze terugweg (zaterdag) waarbij we elk 6 flessen mogen meenemen (42 in totaal).

Hoe ondoorgrondelijk is de mens, is de wijnbouwer.

Daniel Bouland is duidelijk wat getormenteerd, maar de liefde van 7 wijnzotten heeft zijn pantser totaal doorbroken.
Ah, schitterend, dat zijn toch de schoonste dingen van het leven hé!
Thevenet. Een jaar of 4 geleden ook geweest. Z'n wijnen waren in een wip op thuis. Zalig en voor geen geld, zeker de basiscuvee was onweerstaanbaar voor mij. Z'n zoon, charlie, geloof ik maakt ook schone wijn maar die heeft ietsje kelderrust nodig.
(07-07-2017 08:55 PM)Hugel schreef: [ -> ]Thevenet. Een jaar of 4 geleden ook geweest. Z'n wijnen waren in een wip op thuis. Zalig en voor geen geld, zeker de basiscuvee was onweerstaanbaar voor mij. Z'n zoon, charlie, geloof ik maakt ook schone wijn maar die heeft ietsje kelderrust nodig.

Idd, Regnie, ook mooi!
Het Rhonedeel is al gedeeltelijk beschreven in de topics van Curtat, Gilles, en Marsanne.
We bezochten ook nog Voge, professioneel en commercieel (maar net wat we nodig hadden tussen de andere lange bezoeken), daar kocht ik VV en Chailles.
Michelas bezochten we trouwens als eerste domein die dag, ook commercieel maar niet het niveau van Voge, heb er niks gekocht (was wel ideaal als starter alvorens de echt interessante domeinen te bezoeken).
Op de terugweg passeerden we bij Pichon in Condrieu, mooie wijnen geproefd, een paar nieuwe cuvees, maar amper iets te koop - alles St Joseph uitverkocht, enkel nog wat Condrieu en VDP.
De Comtesse, die ik ooit hier besprak
http://www.vinejo.freebb.be/thread-1982-...l#pid27674
en waarvan ik toen een flesje kocht aan 55 euro, kost ondertussen 100 euro per fles maar was desondanks ook al uitverkocht.
Gelukkig mochten we de 2016 op vat proeven. Heb me weer even moeten zetten ;-)
(09-07-2017 02:45 PM)vinejo schreef: [ -> ].......................
We bezochten ook nog Voge, professioneel en commercieel (maar net wat we nodig hadden tussen de andere lange bezoeken), daar kocht ik VV en Chailles.
.......

Jo, van Alain Voge heb ik nog 2 flesjes Cornas Les Chailles 2014 liggen.
Mid 2016 dronk ik daar 1 flesje van.
Een lekkere wijn maar ook voor mij een ongrijpbare wijn.
Ik herinner me nog in de afdronk iets te branderig en hoge aciditeit voor deze wijn.
Ik betaalde hiervoor 29€ /fles wat ik toch ervaar als een beetje met de haren getrokken.
De 2 andere laat ik nog een aantal jaren liggen en dan zullen we wel zien of ik mijn bevindingen moet herzien.

Welke jaargang kocht je op het domein?
(09-07-2017 05:56 PM)don quichotte schreef: [ -> ]
(09-07-2017 02:45 PM)vinejo schreef: [ -> ].......................
We bezochten ook nog Voge, professioneel en commercieel (maar net wat we nodig hadden tussen de andere lange bezoeken), daar kocht ik VV en Chailles.
.......

Jo, van Alain Voge heb ik nog 2 flesjes Cornas Les Chailles 2014 liggen.
Mid 2016 dronk ik daar 1 flesje van.
Een lekkere wijn maar ook voor mij een ongrijpbare wijn.
Ik herinner me nog in de afdronk iets te branderig en hoge aciditeit voor deze wijn.
Ik betaalde hiervoor 29€ /fles wat ik toch ervaar als een beetje met de haren getrokken.
De 2 andere laat ik nog een aantal jaren liggen en dan zullen we wel zien of ik mijn bevindingen moet herzien.

Welke jaargang kocht je op het domein?

Les Chailles was 2015. Afwachten dus...
Koppelingen