wijnliefhebbers

Volledige versie: Domaine Arlaud - Morey St Denis
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Pagina's: 1 2
Het gebeurt niet zo vaak dat ik een nieuwe thread kan openen, en dan nog van een 'domaine Phare'. Want dat is Domaine Arlaud toch wel. Cyprien Arlaud heeft sinds kort de leiding van het domein overgenomen van vader Hervé. Z'n zus Bertille Arlaud heeft van haar passie voor paarden haar beroep gemaakt. Zij bewerkt het land met paard (en ploeg). Niet enkel voor het domein Arlaud trouwens maar ook voor collega's.
Het domein werkt sinds een paar jaar 100% bio-dynamische en biologisch.

Ik dronk de Bourgogne 'Roncevie' 2014. Roncevie is een lieu-dit op grondgebied Gevrey dat eigenlijk vroeger een Gevrey village was. Maar sinds '66 (dacht k) werd het gedeclasseerd om politieke redenen. Het was vroeger in handen van een domein uit Gevrey, tot Joseph Arlaud (uit Morey) het kocht in '64. En prompt werd het perceel gedeclasseerd.

De wijn: Zuiver fruit, ça pinote! Die zuiverheid vinden we ook in mond. Behoorlijk strenge wijn nog. Veel tannines. Toch wel met finesse voor een 'regional', maar goed dit is eigenlijk geen regional hé. Als dit de instap is voor 't domein (dit is het trouwens niet: ze hebben nog een aligoté, haute cotes en passetoutgrain), dan is dit toch een visitekaartje. Bewaarwijn. Kijken wat dit de komende dagen wordt.
(29-07-2017 08:45 PM)Fre schreef: [ -> ]Het gebeurt niet zo vaak dat ik een nieuwe thread kan openen, en dan nog van een 'domaine Phare'. Want dat is Domaine Arlaud toch wel. Cyprien Arlaud heeft sinds kort de leiding van het domein overgenomen van vader Hervé. Z'n zus Bertille Arlaud heeft van haar passie voor paarden haar beroep gemaakt. Zij bewerkt het land met paard (en ploeg). Niet enkel voor het domein Arlaud trouwens maar ook voor collega's.
Het domein werkt sinds een paar jaar 100% bio-dynamische en biologisch.

Ik dronk de Bourgogne 'Roncevie' 2014. Roncevie is een lieu-dit op grondgebied Gevrey dat eigenlijk vroeger een Gevrey village was. Maar sinds '66 (dacht k) werd het gedeclasseerd om politieke redenen. Het was vroeger in handen van een domein uit Gevrey, tot Joseph Arlaud (uit Morey) het kocht in '64. En prompt werd het perceel gedeclasseerd.

De wijn: Zuiver fruit, ça pinote! Die zuiverheid vinden we ook in mond. Behoorlijk strenge wijn nog. Veel tannines. Toch wel met finesse voor een 'regional', maar goed dit is eigenlijk geen regional hé. Als dit de instap is voor 't domein (dit is het trouwens niet: ze hebben nog een aligoté, haute cotes en passetoutgrain), dan is dit toch een visitekaartje. Bewaarwijn. Kijken wat dit de komende dagen wordt.

Ter plaatse gekocht Fre? Ik weet dat ze dit domein ook bij TGvins hebben in Luik maar heb er zelf nog niets van geproefd.
Ter plaatse kan je niet kopen. Je raak daar spijtig genoeg niet meer binnen. Ook ik t winkeltje in Morey kan je deze niet meer kopen. Jammer. Ik kocht deze ik Noord Frankrijk.
Gevrey 2012

Op dag 2: wat een neus! Was helemaal open gekomen. Qua mondgevoel nog wat terughouden. Maar opnieuw zeer fijn. We zullen t op ingehouden klasse houden. Vraag is of t een Kompany of Vandenborre wordt. Smile Time will tell.
Gisteren dronken we blind deze aligoté. Geserveerd op kelder temperatuur kwam ie zeer goed tot zijn recht. Fris en zeer ziltig. Behoorlijk lang ook voor een wijn van dit allooi. Ik zat ergens in de Loire (kruising tussen mellon en sauvignon). Heerlijke terraswijn.

Vandaag de aligoté van Castagnier in t glas. Zelfde stijl met misschien iets meer zuurtjes en een bittertje.
(19-07-2019 09:51 PM)Fre schreef: [ -> ]Gisteren dronken we blind deze aligoté. Geserveerd op kelder temperatuur kwam ie zeer goed tot zijn recht. Fris en zeer ziltig. Behoorlijk lang ook voor een wijn van dit allooi. Ik zat ergens in de Loire (kruising tussen mellon en sauvignon). Heerlijke terraswijn.

Vandaag de aligoté van Castagnier in t glas. Zelfde stijl met misschien iets meer zuurtjes en een bittertje.

Inderdaad, een beetje tussen een sauvignon (zonder vegetaliteit) en een Chablis (zonder de ziltigheid). Soms drink ik liever aligoté dan chardonnay...
(19-07-2019 11:05 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(19-07-2019 09:51 PM)Fre schreef: [ -> ]Gisteren dronken we blind deze aligoté. Geserveerd op kelder temperatuur kwam ie zeer goed tot zijn recht. Fris en zeer ziltig. Behoorlijk lang ook voor een wijn van dit allooi. Ik zat ergens in de Loire (kruising tussen mellon en sauvignon). Heerlijke terraswijn.

Vandaag de aligoté van Castagnier in t glas. Zelfde stijl met misschien iets meer zuurtjes en een bittertje.

Inderdaad, een beetje tussen een sauvignon (zonder vegetaliteit) en een Chablis (zonder de ziltigheid). Soms drink ik liever aligoté dan chardonnay...

Een groep wijnbouwers is volop bezig met de Aligoté op een hoger niveau te tillen en ik moet zeggen, de laatste tijd proefde ik enkele bijzonder mooie exemplaren en niet enkel die van Arnaud Ente, maar ook LF maakt een paar super exemplaren. Hier staat de Champ-Forey 2017 klaar voor één dezer.
Ik mag Roncevie niet zo graag,
mijn twee favoriete wijnen zijn Morey Premier Cru Les Ruchots en Gevrey Premier Cru Aux Combottes.
(03-08-2019 01:13 PM)Thierry Debaisieux schreef: [ -> ]Ik mag Roncevie niet zo graag,
mijn twee favoriete wijnen zijn Morey Premier Cru Les Ruchots en Gevrey Premier Cru Aux Combottes.

"Les Ruchots", ook van andere wijnbouwers, vind ik misschien de meest rasvolle, de meest "Morey" getypeerde premier cru.
(03-08-2019 02:40 PM)wvd schreef: [ -> ]
(03-08-2019 01:13 PM)Thierry Debaisieux schreef: [ -> ]Ik mag Roncevie niet zo graag,
mijn twee favoriete wijnen zijn Morey Premier Cru Les Ruchots en Gevrey Premier Cru Aux Combottes.

"Les Ruchots", ook van andere wijnbouwers, vind ik misschien de meest rasvolle, de meest "Morey" getypeerde premier cru.

Hoe typeer je dan Morey?
Morey geeft, denk ik, een indruk van "grond"...
(04-08-2019 03:59 PM)Thierry Debaisieux schreef: [ -> ]Morey geeft, denk ik, een indruk van "grond"...

Dat vind ik ook, moeilijk te omschrijven hoe precies. Als je een Morey bij dezelfde wijnbouwer proeft naast diens wijnen uit beide buurgemeenten is "grond" dikwijls dat wat de Morey anders maakt.
(05-08-2019 11:12 AM)wvd schreef: [ -> ]
(04-08-2019 03:59 PM)Thierry Debaisieux schreef: [ -> ]Morey geeft, denk ik, een indruk van "grond"...

Dat vind ik ook, moeilijk te omschrijven hoe precies. Als je een Morey bij dezelfde wijnbouwer proeft naast diens wijnen uit beide buurgemeenten is "grond" dikwijls dat wat de Morey anders maakt.

Is dat dan een “aardse” toets?
(05-08-2019 11:34 AM)vinejo schreef: [ -> ]
(05-08-2019 11:12 AM)wvd schreef: [ -> ]
(04-08-2019 03:59 PM)Thierry Debaisieux schreef: [ -> ]Morey geeft, denk ik, een indruk van "grond"...

Dat vind ik ook, moeilijk te omschrijven hoe precies. Als je een Morey bij dezelfde wijnbouwer proeft naast diens wijnen uit beide buurgemeenten is "grond" dikwijls dat wat de Morey anders maakt.

Is dat dan een “aardse” toets?

Niet in de zin van (natte) omgespitte aarde, het is eerder iets "donkerders" in het fruit. Proef eens een goede Ruchots naast een Chambolle van de zuidkant (Charmes) en je zal zien wat ik bedoel.
(05-08-2019 12:48 PM)wvd schreef: [ -> ]
(05-08-2019 11:34 AM)vinejo schreef: [ -> ]
(05-08-2019 11:12 AM)wvd schreef: [ -> ]
(04-08-2019 03:59 PM)Thierry Debaisieux schreef: [ -> ]Morey geeft, denk ik, een indruk van "grond"...

Dat vind ik ook, moeilijk te omschrijven hoe precies. Als je een Morey bij dezelfde wijnbouwer proeft naast diens wijnen uit beide buurgemeenten is "grond" dikwijls dat wat de Morey anders maakt.

Is dat dan een “aardse” toets?

Niet in de zin van (natte) omgespitte aarde, het is eerder iets "donkerders" in het fruit. Proef eens een goede Ruchots naast een Chambolle van de zuidkant (Charmes) en je zal zien wat ik bedoel.
Mja, ik stelde de vraag omdat ik het moeilijk vind om de typiciteit van Morey te beschrijven. Persoonlijk leunt de stijl van Morey meer bij die van Gevrey dan die van Chambolle. Redelijk krachtige wijn vaak, eerder op het zwart fruit. Vaak ook redelijk wat tannines in de jeugd.
Het treft want ik kocht vrijdag nog enkele Ruchots 2012 van Arlaud. Het zal nog te vroeg zijn om ze te openen, ik laat ze graag nog wat rusten. Aux Combottes is vaak één van de betere wijnen van Arlaud. Scoort vaak beter dan zijn Charmes. Net zoals zijn Les Sentiers, niet zo makkelijk te vinden...
Citaat:Redelijk krachtige wijn vaak, eerder op het zwart fruit. Vaak ook redelijk wat tannines in de jeugd.

Is ook mijn ervaring met Morey. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een aardse toets gevonden in Morey, maar ik heb er natuurlijk ook nog geen tientallen gedronken.
(05-08-2019 02:33 PM)Olivier schreef: [ -> ]
Citaat:Redelijk krachtige wijn vaak, eerder op het zwart fruit. Vaak ook redelijk wat tannines in de jeugd.

Is ook mijn ervaring met Morey. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een aardse toets gevonden in Morey, maar ik heb er natuurlijk ook nog geen tientallen gedronken.

Mja, zoals ik al vermeldde, ik kan daar niet echt de vinger op leggen. Gevrey is wat droger, strenger, koeler, Chambolle eleganter, lieflijker (aan de zuidkant dan toch). Hangt er ook van af wat je met "aards" bedoelt en hier gaat het mij net om die wat donkere kant die je ook hebt in sommige Clos Saint Denis en Clos de Tart, beetje Bonnes-Mares achtig ook als je wil, maar Ruchots, dat is voor mij archetypisch Morey en bvb Ciprien Arlaud, met wie ik het daar vorig jaar nog over had, treedt me daar toch in bij. Maar misschien vind jij er dan weer iets anders in, de Pinot heeft vele geheimen!
Gevrey 2017 van Domaine Arlaud.
De neus is een beetje "koud", enigszins sober, op de kers, de pit en gladiolen.
De mond heeft dichte en fijne tannines. Ruim, geeft ze een gevoel van frisheid dankzij een aangename zuurgraad met de smaken van vers fruit. Evenwichtig, heeft ze een lange afdronk met delicate bitterheid.
(29-07-2017 08:45 PM)Fre schreef: [ -> ]Het gebeurt niet zo vaak dat ik een nieuwe thread kan openen, en dan nog van een 'domaine Phare'. Want dat is Domaine Arlaud toch wel. Cyprien Arlaud heeft sinds kort de leiding van het domein overgenomen van vader Hervé. Z'n zus Bertille Arlaud heeft van haar passie voor paarden haar beroep gemaakt. Zij bewerkt het land met paard (en ploeg). Niet enkel voor het domein Arlaud trouwens maar ook voor collega's.
Het domein werkt sinds een paar jaar 100% bio-dynamische en biologisch.

Ik dronk de Bourgogne 'Roncevie' 2014. Roncevie is een lieu-dit op grondgebied Gevrey dat eigenlijk vroeger een Gevrey village was. Maar sinds '66 (dacht k) werd het gedeclasseerd om politieke redenen. Het was vroeger in handen van een domein uit Gevrey, tot Joseph Arlaud (uit Morey) het kocht in '64. En prompt werd het perceel gedeclasseerd.

De wijn: Zuiver fruit, ça pinote! Die zuiverheid vinden we ook in mond. Behoorlijk strenge wijn nog. Veel tannines. Toch wel met finesse voor een 'regional', maar goed dit is eigenlijk geen regional hé. Als dit de instap is voor 't domein (dit is het trouwens niet: ze hebben nog een aligoté, haute cotes en passetoutgrain), dan is dit toch een visitekaartje. Bewaarwijn. Kijken wat dit de komende dagen wordt.
We zijn twee jaar verder en de Roncevie 2014 toont zich nog steeds jong. Zeer zuivere neus, iets mineraal ook. De wijn wint aan gewicht en komt zelfs vrij krachtig over. Zeer evenwichtig wel. Knappe instapper.
Citaat:We zijn twee jaar verder en de Roncevie 2014 toont zich nog steeds jong. Zeer zuivere neus, iets mineraal ook. De wijn wint aan gewicht en komt zelfs vrij krachtig over. Zeer evenwichtig wel. Knappe instapper.

Knappe wijn inderdaad. Vrij krachtig wel, wat me tot Gevrey leidde. Hier zit echt structuur achter het mooi rijpe fruit. Deze kan nog heel lang mee, denk ik.
(02-02-2020 01:20 PM)Olivier schreef: [ -> ]
Citaat:We zijn twee jaar verder en de Roncevie 2014 toont zich nog steeds jong. Zeer zuivere neus, iets mineraal ook. De wijn wint aan gewicht en komt zelfs vrij krachtig over. Zeer evenwichtig wel. Knappe instapper.

Knappe wijn inderdaad. Vrij krachtig wel, wat me tot Gevrey leidde. Hier zit echt structuur achter het mooi rijpe fruit. Deze kan nog heel lang mee, denk ik.

En ik dacht wegens de finesse aan een Beaune... Maar die finesse was er doordat het om een topwijnbouwer gaat...Wijn met enorm mooie balans.
(02-02-2020 11:45 AM)Fre schreef: [ -> ]We zijn twee jaar verder en de Roncevie 2014 toont zich nog steeds jong. Zeer zuivere neus, iets mineraal ook. De wijn wint aan gewicht en komt zelfs vrij krachtig over. Zeer evenwichtig wel. Knappe instapper.

Ik heb gisteren op locatie voor de eerste maal een "Roncevie" mogen proeven. Het was een Roncevie 2017. In eerste instantie vertoonde de neus wat medicinale impressies, dan wat animaliteit, wat stal. Maar na wat verluchting wordt dit een zeer aantrekkelijk geheel. Zeer mooi geheel, fris, veel fruit, redelijk harmonieus en zelfs behoorlijk complex. Waarschijnlijk komt de 2017 vlugger open dan de 2014 en is misschien iets frivoler. Maar ik kan je volgen Fre, dit mag men me nog schenken. Lekkere wijn!
Bourgogne Roncevie 2017 - Domaine Arlaud
Gisteren en vandaag nogmaals de Roncevie 2017 mogen proeven. Komt vlak na opening nogal "gewoontjes" over. Wel veel fruit, maar weinig diepgang. Op dag 2 een gans ander verhaal. En deze impressie had ik de vorige maal toen ik deze wijn proefde ook. Nu veel meer finesse en complexiteit. Goed.
Ik dronk mijn laatste flesje Roncevie 2014 vooral om de bewaarkracht te testen. De neus was redelijk bizar op dag 1: animaal, kersen, stal. Ook in de mond gaf deze wijn zich nog niet volledig.
Op dag 2 is de stal verdwenen. We zitten nu vooral op het rode fruit: aardbeien maar zeker ook wat kersjes en wat tijm. In de mond is deze wijn toch wel echt lang voor een generieke wijn. Maar goed, het verhaal van Roncevie heb ik hierboven al eens beschreven. Het kaartje verduidelijkt waarom de declassering niets met de kwaliteit van het terroir had te maken.

Ik moest denken aan de generieke 2014 van Barthod die we een maand geleden geschonken kregen. Die was toen zeer mooi, klassieker en meer typisch pinot maar misschien iets minder lang. De Roncevie is atypischer en ik begrijp waarom Thierry deze cuvee niet echt mag. Zeker in de neus is dit toch wel een speciale wijn. Ik vind dit een zeer mooie wijn maar toch denk ik dat je hier niet iedere Bourgogne liefhebber mee zal overtuigen.

PS: ik kan t kaartje niet uploaden. Te groot. Via deze link kanje onderaan links het perceel zien: https://www.pinterest.fr/pin/440156563576828954/
(06-05-2021 09:48 AM)Fre schreef: [ -> ]Ik dronk mijn laatste flesje Roncevie 2014 vooral om de bewaarkracht te testen. De neus was redelijk bizar op dag 1: animaal, kersen, stal. Ook in de mond gaf deze wijn zich nog niet volledig.
Op dag 2 is de stal verdwenen. We zitten nu vooral op het rode fruit: aardbeien maar zeker ook wat kersjes en wat tijm. In de mond is deze wijn toch wel echt lang voor een generieke wijn. Maar goed, het verhaal van Roncevie heb ik hierboven al eens beschreven. Het kaartje verduidelijkt waarom de declassering niets met de kwaliteit van het terroir had te maken.

Ik moest denken aan de generieke 2014 van Barthod die we een maand geleden geschonken kregen. Die was toen zeer mooi, klassieker en meer typisch pinot maar misschien iets minder lang. De Roncevie is atypischer en ik begrijp waarom Thierry deze cuvee niet echt mag. Zeker in de neus is dit toch wel een speciale wijn. Ik vind dit een zeer mooie wijn maar toch denk ik dat je hier niet iedere Bourgogne liefhebber mee zal overtuigen.

PS: ik kan t kaartje niet uploaden. Te groot. Via deze link kanje onderaan links het perceel zien: https://www.pinterest.fr/pin/440156563576828954/

thank you voor de TN!
Via deze link kan je indien nodig in 10 seconden een afbeelding op maat krijgen (onder de 500kb)
https://www.seniorennet.be/Pages/Thuis_o...n_foto.php
Aligoté 2019

Knappe aligoté. De rijpheid van het wijnjaar cijfer je niet zomaar weg. Maar de mooie zuurtjes zorgen voor voldoende tegenwerk. Fijn en heerlijk sapje.
Arlaud - Gevrey Chambertin 2012
Cuberdons, griottes, framboosjes, appelsienzeste,… wat een heerlijke pinoterende neus! Een portie mooi geïntegreerd hout (reglisse). Enorm fijn allemaal. De mond is enorm suave. Een slok neemt me mee in een droom, die me terug zapt naar juni met maatje Vince, opa en Eric.
De finesse en het evenwicht zijn de handtekening van dit domein. Ik ben onder de indruk. Wat een finesse. Mijn mooiste Arlaud tot nu toe. En ik moet nog aan mijn Ruchots beginnen Smile Maar die moeten nog wat in de kelder want deze wijn is vandaag nog maar net a point.
Bourgogne Roncevie 2019
Neil Martin over deze wijn: 84-86, Allen Meadows : 86-88
Beide zijn zeer positief maar tja er staat Bourgogne op t etiket nietwaar. Wij weten uiteraard beter.
De wijn over 3 dagen gedronken. Eerste dag piepjong en puur op t fruit. Tweede dag was k niet thuis dus nu 3e dag en zoals vaak de beste.

De neus heeft een Bourgondische elegantie: veenbessen, beetje vlees ook en zelfs wat grassige ondertonen naast toetsen van kalksteen. Echt een snuffel neus. De wijn smelt als t ware op je tong. Zo frisfruitig, zacht en elegant zonder het gesofisticeerde uit t oog te verliezen. Als rijpe Bourgondiërs dit kunnen brengen, ‘then I’m all in’.
Qua lengte zitten we in Gevrey, maar niet op dag 1, toen zaten we in de Beaujolais- ook niet slecht natuurlijk.
De afdronk geeft ons ??handgeplukte bosaardbeitjes. Les Ruchots, mijn lievelingswijn van dit domein, gaat richting de 80 euro. Te veel of een koopje, dat laat ik aan elk van jullie over. Maar voor 22-26 euro heb je wel dit hemels sap. Dat is Cypriens manier om zijn wijnen ook voor de modale wijnliefhebber toegankelijk te houden, denk ik dan. En daar kan ik perfect mee leven.
(19-07-2019 11:05 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(19-07-2019 09:51 PM)Fre schreef: [ -> ]Gisteren dronken we blind deze aligoté. Geserveerd op kelder temperatuur kwam ie zeer goed tot zijn recht. Fris en zeer ziltig. Behoorlijk lang ook voor een wijn van dit allooi. Ik zat ergens in de Loire (kruising tussen mellon en sauvignon). Heerlijke terraswijn.

Vandaag de aligoté van Castagnier in t glas. Zelfde stijl met misschien iets meer zuurtjes en een bittertje.

Inderdaad, een beetje tussen een sauvignon (zonder vegetaliteit) en een Chablis (zonder de ziltigheid). Soms drink ik liever aligoté dan chardonnay...

De 2021 alligote met mijn papa.
“Dat is gene flutwijn zunne”
“En zo een zachte smaak”.

En idd, verrassend genoeg is deze wijn bijzonder zacht, de zuurtjes zijn zeer mooi ingebed in het fruit (had zelfs wat peer..).
De neus was ook al heel aantrekkelijk, zeer mineraal.
Wat een mooie, heerlijke alligote!

Merci, Fre!

[attachment=6467]
(08-02-2023 02:14 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(19-07-2019 11:05 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(19-07-2019 09:51 PM)Fre schreef: [ -> ]Gisteren dronken we blind deze aligoté. Geserveerd op kelder temperatuur kwam ie zeer goed tot zijn recht. Fris en zeer ziltig. Behoorlijk lang ook voor een wijn van dit allooi. Ik zat ergens in de Loire (kruising tussen mellon en sauvignon). Heerlijke terraswijn.

Vandaag de aligoté van Castagnier in t glas. Zelfde stijl met misschien iets meer zuurtjes en een bittertje.

Inderdaad, een beetje tussen een sauvignon (zonder vegetaliteit) en een Chablis (zonder de ziltigheid). Soms drink ik liever aligoté dan chardonnay...

De 2021 alligote met mijn papa.
“Dat is gene flutwijn zunne”
“En zo een zachte smaak”.

En idd, verrassend genoeg is deze wijn bijzonder zacht, de zuurtjes zijn zeer mooi ingebed in het fruit (had zelfs wat peer..).
De neus was ook al heel aantrekkelijk, zeer mineraal.
Wat een mooie, heerlijke alligote!

Merci, Fre!
Heart
Voor mij is deze aligoté toch een vaste waarde, ook in de lichtere jaren.
Pagina's: 1 2
Koppelingen