wijnliefhebbers

Volledige versie: Tweegevecht of duel
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
(06-11-2017 06:49 PM)wvd schreef: [ -> ]Het moet niet altijd Bourgogne of Piëmonte zijn tenslotte.

Ketter! Rolleyes


Cosme wegens vermoedelijk persoonlijke voorkeur van stijl?
(07-11-2017 06:23 AM)gertjeuh schreef: [ -> ]
(06-11-2017 06:49 PM)wvd schreef: [ -> ]Het moet niet altijd Bourgogne of Piëmonte zijn tenslotte.

Ketter! Rolleyes

thumbsup
Cosme wegens vermoedelijk persoonlijke voorkeur van stijl?

Eigenlijk een beetje een sisser. Vlak na openen had de Saint-Cosme een erg Bourgogndisch aandoend boeket, maar later kwamen de kruiden meer door. Ik heb Bouïssière altijd één van de mooiere Gigondas gevonden (nog), maar het is ook zowat de hoogst gelegen wijngaard, dus ik dacht dat zal wel iets lichter zijn. Maar het omgekeerde was waar: iets diepere kleur, tikje vetter in de mond, rijper ook. De Saint-Cosme was wat geuriger, fractie complexer misschien, iets meer energie nog. En de voorkeur: wel, we zijn er niet uitgekomen, niemand had echt een voorkeur en we besloten dan maar dat ze evenwaardig waren in een wat andere stijl.

Wat ik hier even wil opmerken is dat je niet altijd mag verwachten dat een wat hoger gelegen wijngaard een wat frissere, lichtere wijn geeft. Veel hangt af van het aantal uren zon per dag die de wijngaard krijgt. Bij Bosquets is dat heel duidelijk als je de 2 cru's naast mekaar proeft. De "Le Lieu dit..." ("Bosquets") ligt onder aan de helling en La Colline (Jasio) ligt een stuk hoger en toch geeft La Colline de vollere, krachtigere wijn, terwijl Lieu dit een eerder verfijnde, finesse rijke wijn geeft (mijn favoriet of wat dacht je). En dat komt doordat deze laatste een flink stuk van de dag meer schaduw heeft vanwege de vlakbij gelegen Dentelles de Montmirail. Lieu dit wordt dan ook later geoogst.
De wijngaarden meer in de vlakte, verder van het dorp hebben die invloed minder en dus meer zon, wat dan het meer zondoorstoofde type wijnen geeft, genre Santa Duc, Pesquiér, en vele anderen.
Gigondas vind ik een erg interessante AOC, mede nog vanwege de enorme bodemverschillen. Soms zie je zelfs midden in een wijngaard bijna op een lijn ineens een andere kleur van grond opduiken. Fascinerend!
(07-11-2017 12:17 PM)wvd schreef: [ -> ]
(07-11-2017 06:23 AM)gertjeuh schreef: [ -> ]
(06-11-2017 06:49 PM)wvd schreef: [ -> ]Het moet niet altijd Bourgogne of Piëmonte zijn tenslotte.

Ketter! Rolleyes

thumbsup
Cosme wegens vermoedelijk persoonlijke voorkeur van stijl?

Eigenlijk een beetje een sisser. Vlak na openen had de Saint-Cosme een erg Bourgogndisch aandoend boeket, maar later kwamen de kruiden meer door. Ik heb Bouïssière altijd één van de mooiere Gigondas gevonden (nog), maar het is ook zowat de hoogst gelegen wijngaard, dus ik dacht dat zal wel iets lichter zijn. Maar het omgekeerde was waar: iets diepere kleur, tikje vetter in de mond, rijper ook. De Saint-Cosme was wat geuriger, fractie complexer misschien, iets meer energie nog. En de voorkeur: wel, we zijn er niet uitgekomen, niemand had echt een voorkeur en we besloten dan maar dat ze evenwaardig waren in een wat andere stijl.

Wat ik hier even wil opmerken is dat je niet altijd mag verwachten dat een wat hoger gelegen wijngaard een wat frissere, lichtere wijn geeft. Veel hangt af van het aantal uren zon per dag die de wijngaard krijgt. Bij Bosquets is dat heel duidelijk als je de 2 cru's naast mekaar proeft. De "Le Lieu dit..." ("Bosquets") ligt onder aan de helling en La Colline (Jasio) ligt een stuk hoger en toch geeft La Colline de vollere, krachtigere wijn, terwijl Lieu dit een eerder verfijnde, finesse rijke wijn geeft (mijn favoriet of wat dacht je). En dat komt doordat deze laatste een flink stuk van de dag meer schaduw heeft vanwege de vlakbij gelegen Dentelles de Montmirail. Lieu dit wordt dan ook later geoogst.
De wijngaarden meer in de vlakte, verder van het dorp hebben die invloed minder en dus meer zon, wat dan het meer zondoorstoofde type wijnen geeft, genre Santa Duc, Pesquiér, en vele anderen.
Gigondas vind ik een erg interessante AOC, mede nog vanwege de enorme bodemverschillen. Soms zie je zelfs midden in een wijngaard bijna op een lijn ineens een andere kleur van grond opduiken. Fascinerend!

Zijn de wijngaarden van gigondas niet noordgeorienteerd? Voor zo'n ligging vind ik dat nog altijd vrij zwoele wijnen...
(07-11-2017 01:43 PM)Olivier schreef: [ -> ]
(07-11-2017 12:17 PM)wvd schreef: [ -> ]
(07-11-2017 06:23 AM)gertjeuh schreef: [ -> ]
(06-11-2017 06:49 PM)wvd schreef: [ -> ]Het moet niet altijd Bourgogne of Piëmonte zijn tenslotte.

Ketter! Rolleyes

thumbsup
Cosme wegens vermoedelijk persoonlijke voorkeur van stijl?

Eigenlijk een beetje een sisser. Vlak na openen had de Saint-Cosme een erg Bourgogndisch aandoend boeket, maar later kwamen de kruiden meer door. Ik heb Bouïssière altijd één van de mooiere Gigondas gevonden (nog), maar het is ook zowat de hoogst gelegen wijngaard, dus ik dacht dat zal wel iets lichter zijn. Maar het omgekeerde was waar: iets diepere kleur, tikje vetter in de mond, rijper ook. De Saint-Cosme was wat geuriger, fractie complexer misschien, iets meer energie nog. En de voorkeur: wel, we zijn er niet uitgekomen, niemand had echt een voorkeur en we besloten dan maar dat ze evenwaardig waren in een wat andere stijl.

Wat ik hier even wil opmerken is dat je niet altijd mag verwachten dat een wat hoger gelegen wijngaard een wat frissere, lichtere wijn geeft. Veel hangt af van het aantal uren zon per dag die de wijngaard krijgt. Bij Bosquets is dat heel duidelijk als je de 2 cru's naast mekaar proeft. De "Le Lieu dit..." ("Bosquets") ligt onder aan de helling en La Colline (Jasio) ligt een stuk hoger en toch geeft La Colline de vollere, krachtigere wijn, terwijl Lieu dit een eerder verfijnde, finesse rijke wijn geeft (mijn favoriet of wat dacht je). En dat komt doordat deze laatste een flink stuk van de dag meer schaduw heeft vanwege de vlakbij gelegen Dentelles de Montmirail. Lieu dit wordt dan ook later geoogst.
De wijngaarden meer in de vlakte, verder van het dorp hebben die invloed minder en dus meer zon, wat dan het meer zondoorstoofde type wijnen geeft, genre Santa Duc, Pesquiér, en vele anderen.
Gigondas vind ik een erg interessante AOC, mede nog vanwege de enorme bodemverschillen. Soms zie je zelfs midden in een wijngaard bijna op een lijn ineens een andere kleur van grond opduiken. Fascinerend!

Zijn de wijngaarden van gigondas niet noordgeorienteerd? Voor zo'n ligging vind ik dat nog altijd vrij zwoele wijnen...

Gigondas is m.i. wel een van de meest "frisse" wijnen uit de zuidelijke Rhône, koeler dan Vacqueyras of Rasteau en zeker Châteauneuf. De wat zwoelere wijnen van Gigondas zijn vooral die van de vlakkere westkant met terroirs als Hautes- en Basses-Garriques en verder naar het westen naar de rivier toe met meer alluviale en zanderige gronden. Rond het dorp heb je verschillende terras-achtige wijngaarden een beetje in alle richtingen.
Raar, maar bij Bosquets heb je als het ware wijngaarden in 3 trapjes: beneden Bosquets, halverwege een licht noord geïnclineerde wijngaard die hij "Le Plateau" noemt en boven dan La Colline, licht zuidwaarts gericht.

De foto is genomen vanaf La Colline en vooraan is "Le Plateau". Hiervan komt volgend jaar hoogst waarschijnlijk een nieuwe cuvée van + 60 jaar Mourvèdre, gevinifieerd in "vendange entière" en opgevoed op foeder. Het is het perceel links van de weg en het verst af. De groenere planten rechts is jongere aanplant Grenache die momenteel nog in de Petit Vin verdwijnt. De rest van het perceel is Gigondas "classique". Lager rechts zie je nog een stukje Lieu dit. Op de achtergrond dan de wijngaarden in de vallei. Vlakbij de voet ligt Les Routes waar een cuvée pure Syrah op barriques vandaan komt. Daar was ik ook nogal onderste boven van en met nog wat lobbyen lukt het misschien om hem daar 1 of 2 barriques van te laten bottelen. Daar staan we dan op de eerste rij om enkele kistjes te kopen.
[attachment=2993]
Allemaal interessant Wvd.
Bedankt hiervoor. Smile

Af en toe eens een goede zuidelijke Rhone het mag!
(07-11-2017 07:13 PM)gertjeuh schreef: [ -> ]Allemaal interessant Wvd.
Bedankt hiervoor. Smile

Af en toe eens een goede zuidelijke Rhone het mag!

Vandaag op de site wat recente nota's van Jeb Dunnuck toegevoegd, zonder scores. En ik ga alle scores stilaan eens weghalen, ik heb het daar nu wel helemaal mee gehad.
Als dat maar goed afloopt bij de puntenpakkers... Wink
1-Philippe Foreau, Vouvray Sec Clos Naudin 2009
Vandaag in het glas

2-François Chidaine, Vouvray Les Argiles 2011
Gedronken op 1.11.17

Hier is er wel een duidelijk verschil.
(08-11-2017 03:18 PM)wvd schreef: [ -> ]
(07-11-2017 07:13 PM)gertjeuh schreef: [ -> ]Allemaal interessant Wvd.
Bedankt hiervoor. Smile

Af en toe eens een goede zuidelijke Rhone het mag!

Vandaag op de site wat recente nota's van Jeb Dunnuck toegevoegd, zonder scores. En ik ga alle scores stilaan eens weghalen, ik heb het daar nu wel helemaal mee gehad.
Als dat maar goed afloopt bij de puntenpakkers... Wink

Die punten...
Begeleidend , misleidend ?

Een keer zo een keer anders.

@ Don.
Ik ken geen van beide...
(08-11-2017 07:47 PM)don quichotte schreef: [ -> ]1-Philippe Foreau, Vouvray Sec Clos Naudin 2009
Vandaag in het glas

2-François Chidaine, Vouvray Les Argiles 2011
Gedronken op 1.11.17

Hier is er wel een duidelijk verschil.

Ik ga voor Chidaine. Heb de Argilles 2011 ook al enige malen gedronken en vond dit uitstekend.
Foreau is ook goed maar volgens mij beter in moelleux.
(08-11-2017 09:34 PM)FRANCISPICCART schreef: [ -> ]
(08-11-2017 07:47 PM)don quichotte schreef: [ -> ]1-Philippe Foreau, Vouvray Sec Clos Naudin 2009
Vandaag in het glas

2-François Chidaine, Vouvray Les Argiles 2011
Gedronken op 1.11.17

Hier is er wel een duidelijk verschil.

Ik ga voor Chidaine. Heb de Argilles 2011 ook al enige malen gedronken en vond dit uitstekend.
Foreau is ook goed maar volgens mij beter in moelleux.

Het was inderdaad de Chidaine die torenhoog boven de Foreau uitsteekt.
Zoals FRANCISPICCART hier schrijft dat Foreau beter is in moelleux vroeg ik mij af bij het drinken van deze wijn: is dit nu een droge wijn.
Komt in de neus ietsjes oxidatief over als hij wat opwarmt in het glas.
Deze wijn wordt in zijn smaaakpallet gekenmerkt door een overrijpe sinaasappelsmaak met honing. In de afdronk komt duidelijk restsuiker in de weg te staan tegenover de aciditeit.
Neen, voor mij is deze wijn van Foreau een mislukking in vergelijking met de overheerlijke Chidaine.

Prijskaartjes ( maart 2013):
Chidaine:€ 17,35
Foreau:€ 20,08
(08-11-2017 08:41 PM)gertjeuh schreef: [ -> ]
(08-11-2017 03:18 PM)wvd schreef: [ -> ]
(07-11-2017 07:13 PM)gertjeuh schreef: [ -> ]Allemaal interessant Wvd.
Bedankt hiervoor. Smile

Af en toe eens een goede zuidelijke Rhone het mag!

Vandaag op de site wat recente nota's van Jeb Dunnuck toegevoegd, zonder scores. En ik ga alle scores stilaan eens weghalen, ik heb het daar nu wel helemaal mee gehad.
Als dat maar goed afloopt bij de puntenpakkers... Wink

Die punten...
Begeleidend , misleidend ?

Een keer zo een keer anders.

Met de 2016 van Bosquets is het wel heel goed fout. Zoals velen hier wel weten heb ik het niet erg begrepen op "zware", over geconcentreerde alcoholbommen. Jedoch viel ik als een blok voor de wijnen van Bosquets. Behalve toch wel van een zekere volheid, behouden ze een zekere lichtvoetige frisheid en een mooie elegantie voor deze regio. Ze zijn, typisch rijpe Grenache, vrij alcoholrijk, maar die stoort me niet zo (behalve 's anderendaags misschien).
Nu mijn punt: onlangs verliet Jeb Dunnuck TWA en "begon op zijn eigen". Je zou dan toch op z'n minst mogen verwachten dat er iemand aangezocht wordt wiens idee en smaak zoveel mogelijk in dezelfde lijn ligt om toch enige continuïteit te garanderen. Zijn plaats werd ingenomen door ene Joe Czerwinski. Nu blijkt dat het niet botert tussen deze heren. "Slachtoffer" is, u raadt het, Bosquets.
Ik zet hier even de score van Bosquets 2016 van beide heren, zodat u kan zien dat wat de pers schrijft enkel de waarheid en niets dan de waarheid is:

Gigondas "Classique": Jeb: (91-93/100) Joe: (89-91/100)
Gigondas "Le Lieu dit...": Jeb: (96-98/100) Joe: (86-88/100)
Gigondas "La Colline": Jeb: (96-100/100) Joe: (82-84/100)
Gigondas "Le Plateau": Jeb: (94-97/100) Joe: (87-89/100)

Tot zover het nut van scores....

Als reden voor de lage scores van de topcuvées haalt Joe aan respectievelijk: "finishes with a note of alcohol", "too spirity", "a bit too much warmth", dat laatste voor een bijna 100% Mourvèdre gevinifieerd met de steeltjes....?!?

In Châteauneuf is er (uiteraard!) nergens een probleem met alcohol, maar we weten allemaal dat dat een koeler terroir is dan Gigondas (of hoe was het ook alweer?)
En in de inleiding schrijft hij dan nog: "that Grenache isn’t likely to be ripe at sugar levels that result in wines under 15% alcohol—maybe 14.5% in certain years."
Geweldige aanwinst, die Joe...
Citaat:Gigondas "Classique": Jeb: (91-93/100) Joe: (89-91/100)
Gigondas "Le Lieu dit...": Jeb: (96-98/100) Joe: (86-88/100)
Gigondas "La Colline": Jeb: (96-100/100) Joe: (82-84/100)
Gigondas "Le Plateau": Jeb: (94-97/100) Joe: (87-89/100)

dit is inderdaad wel héél frappant... Ziet er naar uit dat Joe gewoon niet graag grenache drinkt Smile
Tja, scores. Er is hier al veel over geschreven, maar hetgeen je hier nu aantoont, zie je overal. Neem nu Cellartracker, om nog maar niet te spreken over Vivino. Van één en dezelfde wijn, zelfde jaartal, lees je daar meningen zoals "op dronk, nu drinken" en "véél te jong, nog zeker 5 jaar wachten!". Om maar een voorbeeld te geven.

Dat toont aan dat wijnappreciatie nog altijd voornamelijk via de lijnen van persoonlijke voorkeuren gebeurt. En mijns inziens dan ook niet te vatten is in scores. Tenzij je goed weet wat het profiel is van de beoordelaar en de score dus kan plaatsen. Maar vaak is dat niet het geval...

Jamie Goode heeft onlangs nog een redelijk pretentieus artikel geschreven dat de meningen van professionele wijnrecensenten meer waard zijn dan die van anderen. Natuurlijk speelt ervaring en kennis een rol. Maar als je ziet hoe ook de scores van de professionals uiteen lopen, moet je de cijfertjes toch met een serieuze korrel zout nemen.
(09-11-2017 12:47 PM)Olivier schreef: [ -> ]
Citaat:Gigondas "Classique": Jeb: (91-93/100) Joe: (89-91/100)
Gigondas "Le Lieu dit...": Jeb: (96-98/100) Joe: (86-88/100)
Gigondas "La Colline": Jeb: (96-100/100) Joe: (82-84/100)
Gigondas "Le Plateau": Jeb: (94-97/100) Joe: (87-89/100)

dit is inderdaad wel héél frappant... Ziet er naar uit dat Joe gewoon niet graag grenache drinkt Smile
Tja, scores. Er is hier al veel over geschreven, maar hetgeen je hier nu aantoont, zie je overal. Neem nu Cellartracker, om nog maar niet te spreken over Vivino. Van één en dezelfde wijn, zelfde jaartal, lees je daar meningen zoals "op dronk, nu drinken" en "véél te jong, nog zeker 5 jaar wachten!". Om maar een voorbeeld te geven.

Dat toont aan dat wijnappreciatie nog altijd voornamelijk via de lijnen van persoonlijke voorkeuren gebeurt. En mijns inziens dan ook niet te vatten is in scores. Tenzij je goed weet wat het profiel is van de beoordelaar en de score dus kan plaatsen. Maar vaak is dat niet het geval...

Jamie Goode heeft onlangs nog een redelijk pretentieus artikel geschreven dat de meningen van professionele wijnrecensenten meer waard zijn dan die van anderen. Natuurlijk speelt ervaring en kennis een rol. Maar als je ziet hoe ook de scores van de professionals uiteen lopen, moet je de cijfertjes toch met een serieuze korrel zout nemen.

Met de "Not for you" cuvée van Usseglio, 100% Grenache en volgens RP himself "over the top richness" heeft hij nochtans geen probleem: 98-100/100!
Maar ik volg je helemaal. De truc is om een schrijvelaar te vinden die een beetje in jouw comfortzone zit, of beter Smile, een vakman die luistert naar wat je graag drinkt en je dan kan adviseren.
Werd dit een technische knock-out?
Chianti Classico DOCG Tenuta Fontodi 2014
Castello Di Querceto, Chianti Classico Riserva 2014
(26-11-2017 01:18 AM)don quichotte schreef: [ -> ]Werd dit een technische knock-out?
Chianti Classico DOCG Tenuta Fontodi 2014
Castello Di Querceto, Chianti Classico Riserva 2014

Das gene makkelijke, 2 lekkere wijntjes in ieder geval, ga toch voor de Querceto! Slurp
De querceto van 2013 heeft me gisteren toch gesmaakt bij de pasta bolognaise
(26-11-2017 07:44 PM)rik schreef: [ -> ]De querceto van 2013 heeft me gisteren toch gesmaakt bij de pasta bolognaise

Zal wel zijn topdomein! Wink
(26-11-2017 07:48 PM)Benz schreef: [ -> ]
(26-11-2017 07:44 PM)rik schreef: [ -> ]De querceto van 2013 heeft me gisteren toch gesmaakt bij de pasta bolognaise

Zal wel zijn topdomein! Wink

Rik & Benz ,

Als ik hierboven schreef "Werd dit een technische knock-out?" dan had ik daar een reden voor.
De Fontodi was gedoemd om als verliezer uit dit duel te komen.
Wat wil je, een gevecht van een zwaargewicht tegen een lichtgewicht?
Fontodi, een wijn zonder ruggengraat in vergelijking met de Castello.
Ik dronk beide wijnen op dezelfde temperatuur nadat ik beide flessen uit te kelder had gehaald en een paar uren had laten chambreren.
Daarna beide wijnen in een glas.
Alleen de geur van de Querceto overklaste de Fontodi zowel in rijkdom en kracht.( De Querceto moest ik niet walsen)
Na deze en eerste ronde was het al een technische knock-out voor de Fontodi.
De rest van het verhaal behoeft geen verder betoog. De Querceto was voor mij duidelijk de winnaar.
Toch een paar bedenkingen:
De tannines van de Querceto waren toch wat te sterk.
De aciditeit van de Fontodi te hoog ten opzichte van de bestanddelen om een lange bewaartijd te garanderen versus de Querceto.

Ik weet het niet, maar misschien is de selectie en het fatsoenlijk werk in de wijngaard bij Querceto anders dan bij Fontodi. huhuh

En nu de prijskaartjes:

Fontodi:19,22€
Querceto:11.99€

N.B.
Per gelegenheid ga ik de Fontodi 2007 eens naast de Querceto 2008 drinken.
(26-11-2017 09:33 PM)don quichotte schreef: [ -> ]
(26-11-2017 07:48 PM)Benz schreef: [ -> ]
(26-11-2017 07:44 PM)rik schreef: [ -> ]De querceto van 2013 heeft me gisteren toch gesmaakt bij de pasta bolognaise

Zal wel zijn topdomein! Wink

Rik & Benz ,

Als ik hierboven schreef "Werd dit een technische knock-out?" dan had ik daar een reden voor.
De Fontodi was gedoemd om als verliezer uit dit duel te komen.
Wat wil je, een gevecht van een zwaargewicht tegen een lichtgewicht?
Fontodi, een wijn zonder ruggengraat in vergelijking met de Castello.
Ik dronk beide wijnen op dezelfde temperatuur nadat ik beide flessen uit te kelder had gehaald en een paar uren had laten chambreren.
Daarna beide wijnen in een glas.
Alleen de geur van de Querceto overklaste de Fontodi zowel in rijkdom en kracht.( De Querceto moest ik niet walsen)
Na deze en eerste ronde was het al een technische knock-out voor de Fontodi.
De rest van het verhaal behoeft geen verder betoog. De Querceto was voor mij duidelijk de winnaar.
Toch een paar bedenkingen:
De tannines van de Querceto waren toch wat te sterk.
De aciditeit van de Fontodi te hoog ten opzichte van de bestanddelen om een lange bewaartijd te garanderen versus de Querceto.

Ik weet het niet, maar misschien is de selectie en het fatsoenlijk werk in de wijngaard bij Querceto anders dan bij Fontodi. huhuh

En nu de prijskaartjes:

Fontodi:19,22€
Querceto:11.99€

N.B.
Per gelegenheid ga ik de Fontodi 2007 eens naast de Querceto 2008 drinken.

Daar verschiet ik nu toch wel van, Don !

Don't get me wrong, ik ben ook fan van Querceto en aan die prijzen is het zeker en vast topspul, maar bij alles wat ik van Fontodi heb gedronken werd ik echt omver geblazen door de klasse en de complexiteit, dus stond in mijn beleving toch nog een trapje hoger.

Maar ik moet wel zeggen dat ik ze nog nooit naast elkaar heb gedronken en dat ik de 2014 van Fontodi ook nog niet heb gedronken (was een moeilijker jaar naar 't schijnt).

Zo zie je maar dat wijn je altijd maar blijft verrassen.
(29-11-2017 09:40 AM)Dave schreef: [ -> ]
(26-11-2017 09:33 PM)don quichotte schreef: [ -> ]
(26-11-2017 07:48 PM)Benz schreef: [ -> ]
(26-11-2017 07:44 PM)rik schreef: [ -> ]De querceto van 2013 heeft me gisteren toch gesmaakt bij de pasta bolognaise

Zal wel zijn topdomein! Wink

Rik & Benz ,

Als ik hierboven schreef "Werd dit een technische knock-out?" dan had ik daar een reden voor.
De Fontodi was gedoemd om als verliezer uit dit duel te komen.
Wat wil je, een gevecht van een zwaargewicht tegen een lichtgewicht?
Fontodi, een wijn zonder ruggengraat in vergelijking met de Castello.
Ik dronk beide wijnen op dezelfde temperatuur nadat ik beide flessen uit te kelder had gehaald en een paar uren had laten chambreren.
Daarna beide wijnen in een glas.
Alleen de geur van de Querceto overklaste de Fontodi zowel in rijkdom en kracht.( De Querceto moest ik niet walsen)
Na deze en eerste ronde was het al een technische knock-out voor de Fontodi.
De rest van het verhaal behoeft geen verder betoog. De Querceto was voor mij duidelijk de winnaar.
Toch een paar bedenkingen:
De tannines van de Querceto waren toch wat te sterk.
De aciditeit van de Fontodi te hoog ten opzichte van de bestanddelen om een lange bewaartijd te garanderen versus de Querceto.

Ik weet het niet, maar misschien is de selectie en het fatsoenlijk werk in de wijngaard bij Querceto anders dan bij Fontodi. huhuh

En nu de prijskaartjes:

Fontodi:19,22€
Querceto:11.99€

N.B.
Per gelegenheid ga ik de Fontodi 2007 eens naast de Querceto 2008 drinken.

Daar verschiet ik nu toch wel van, Don !

Don't get me wrong, ik ben ook fan van Querceto en aan die prijzen is het zeker en vast topspul, maar bij alles wat ik van Fontodi heb gedronken werd ik echt omver geblazen door de klasse en de complexiteit, dus stond in mijn beleving toch nog een trapje hoger.

Maar ik moet wel zeggen dat ik ze nog nooit naast elkaar heb gedronken en dat ik de 2014 van Fontodi ook nog niet heb gedronken (was een moeilijker jaar naar 't schijnt).

Zo zie je maar dat wijn je altijd maar blijft verrassen.

Dave,

Per gelegenheid drinken we te samen beide wijnen van 2014 eens blindelings naast elkaar.

Zie ook mijn bericht : #3 van 10-09-2011, 09:17 PM.
http://www.vinejo.freebb.be/thread-1342-...#pid16420.
Een vergelijking met een Barolo.
(29-11-2017 12:42 PM)don quichotte schreef: [ -> ]
(29-11-2017 09:40 AM)Dave schreef: [ -> ]
(26-11-2017 09:33 PM)don quichotte schreef: [ -> ]
(26-11-2017 07:48 PM)Benz schreef: [ -> ]
(26-11-2017 07:44 PM)rik schreef: [ -> ]De querceto van 2013 heeft me gisteren toch gesmaakt bij de pasta bolognaise

Zal wel zijn topdomein! Wink

Rik & Benz ,

Als ik hierboven schreef "Werd dit een technische knock-out?" dan had ik daar een reden voor.
De Fontodi was gedoemd om als verliezer uit dit duel te komen.
Wat wil je, een gevecht van een zwaargewicht tegen een lichtgewicht?
Fontodi, een wijn zonder ruggengraat in vergelijking met de Castello.
Ik dronk beide wijnen op dezelfde temperatuur nadat ik beide flessen uit te kelder had gehaald en een paar uren had laten chambreren.
Daarna beide wijnen in een glas.
Alleen de geur van de Querceto overklaste de Fontodi zowel in rijkdom en kracht.( De Querceto moest ik niet walsen)
Na deze en eerste ronde was het al een technische knock-out voor de Fontodi.
De rest van het verhaal behoeft geen verder betoog. De Querceto was voor mij duidelijk de winnaar.
Toch een paar bedenkingen:
De tannines van de Querceto waren toch wat te sterk.
De aciditeit van de Fontodi te hoog ten opzichte van de bestanddelen om een lange bewaartijd te garanderen versus de Querceto.

Ik weet het niet, maar misschien is de selectie en het fatsoenlijk werk in de wijngaard bij Querceto anders dan bij Fontodi. huhuh

En nu de prijskaartjes:

Fontodi:19,22€
Querceto:11.99€

N.B.
Per gelegenheid ga ik de Fontodi 2007 eens naast de Querceto 2008 drinken.

Daar verschiet ik nu toch wel van, Don !

Don't get me wrong, ik ben ook fan van Querceto en aan die prijzen is het zeker en vast topspul, maar bij alles wat ik van Fontodi heb gedronken werd ik echt omver geblazen door de klasse en de complexiteit, dus stond in mijn beleving toch nog een trapje hoger.

Maar ik moet wel zeggen dat ik ze nog nooit naast elkaar heb gedronken en dat ik de 2014 van Fontodi ook nog niet heb gedronken (was een moeilijker jaar naar 't schijnt).

Zo zie je maar dat wijn je altijd maar blijft verrassen.

Dave,

Per gelegenheid drinken we te samen beide wijnen van 2014 eens blindelings naast elkaar.

Zie ook mijn bericht : #3 van 10-09-2011, 09:17 PM.
http://www.vinejo.freebb.be/thread-1342-...#pid16420.
Een vergelijking met een Barolo.

Deal !
Haut Peychez - la sélection du chateau uit Fronsac tegen Aiguilhe Querre uit Castillion. Beiden uit het jaar 2010

Wie wint de strijd? Assemblage is ongeveer dezelfde meerderheid Merlot (75-80%) aangevuld met Cabernet Franc
(02-12-2017 06:55 PM)Fre schreef: [ -> ] Haut Peychez - la sélection du chateau uit Fronsac tegen Aiguilhe Querre uit Castillion. Beiden uit het jaar 2010

Wie wint de strijd? Assemblage is ongeveer dezelfde meerderheid Merlot (75-80%) aangevuld met Cabernet Franc

Normaal zou ik zeker op de Querre gokken.
Maar ik weet dat je met die eerste een beetje een band hebt, dus ik twijfel... ;-)
(02-12-2017 07:11 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(02-12-2017 06:55 PM)Fre schreef: [ -> ] Haut Peychez - la sélection du chateau uit Fronsac tegen Aiguilhe Querre uit Castillion. Beiden uit het jaar 2010

Wie wint de strijd? Assemblage is ongeveer dezelfde meerderheid Merlot (75-80%) aangevuld met Cabernet Franc

Normaal zou ik zeker op de Querre gokken.
Maar ik weet dat je met die eerste een beetje een band hebt, dus ik twijfel... ;-)

Een band is veel gezegd, maar PQ vind k die wel Ok. Nu het duel: beide wijnen werden op hetzelfde moment opengemaakt maar de Haut Peychez werd eerst uitgesloeberd. Een uurtje (of twee) later kwam de Querre aan bod. De Querre had dus meer lucht gehad. Ik vond de Peychez jonger, langer en meer kwaliteit bieden. Maar hij had ook nog wat tannines waardoor ie iets stugger was. De Querre was ook mooi maar zachter, had iets minder body en was qua evolutie ook al verder. Harmonieuzer dus maar mi niet beter. Ik was trouwens wel de enige die de Peychez beter vond. Iedereen aan tafel vond de Querre beter omwille van z'n zachtheid. Tja, binnen paar jaar gaat die Peychez mooie dingen tonen. Ben k zeker van.
Baron de boutisse 2010 saint emilion grand cru
Vs.
Haut Mazeris 2010 canon fronsac.

Een gelijk opgaand duel. Maar de eerste meer geevolueerd. Ik zou zeggen op zn top. De 2e kan nog een aantal jaren mee, zal zeker binnen aantal jaren de betere zijn.
Een leuke oefening. Canon fronsac en saint emilion zeer vergelijkbaar in stijl. Maar ik vermoed wel een voordeel in pq voor de canon fronsac.
Opmerkelijk: Haut mazeris 15.5% alcohol maar niks van te merken! Heel mooi geintegreerd. De meesterhand van Thunevin?
In ieder geval een wijn met nog veel potentieel.
Van allebei de wijnen genoten.
(03-12-2017 06:43 PM)Hugel schreef: [ -> ]Baron de boutisse 2010 saint emilion grand cru
Vs.
Haut Mazeris 2010 canon fronsac.

Een gelijk opgaand duel. Maar de eerste meer geevolueerd. Ik zou zeggen op zn top. De 2e kan nog een aantal jaren mee, zal zeker binnen aantal jaren de betere zijn.
Een leuke oefening. Canon fronsac en saint emilion zeer vergelijkbaar in stijl. Maar ik vermoed wel een voordeel in pq voor de canon fronsac.
Opmerkelijk: Haut mazeris 15.5% alcohol maar niks van te merken! Heel mooi geintegreerd. De meesterhand van Thunevin?
In ieder geval een wijn met nog veel potentieel.
Van allebei de wijnen genoten.

Beide wijnen kan ik zeer appreciëren maar ik had wel mijn pijlen gemikt op de Haut Mazeris.

Waarom?
Dat zie je aan mijn bijlage hieronder.
En het potentieel kan ik er zeker nog van volgen.
(03-12-2017 08:05 PM)don quichotte schreef: [ -> ]
(03-12-2017 06:43 PM)Hugel schreef: [ -> ]Baron de boutisse 2010 saint emilion grand cru
Vs.
Haut Mazeris 2010 canon fronsac.

Een gelijk opgaand duel. Maar de eerste meer geevolueerd. Ik zou zeggen op zn top. De 2e kan nog een aantal jaren mee, zal zeker binnen aantal jaren de betere zijn.
Een leuke oefening. Canon fronsac en saint emilion zeer vergelijkbaar in stijl. Maar ik vermoed wel een voordeel in pq voor de canon fronsac.
Opmerkelijk: Haut mazeris 15.5% alcohol maar niks van te merken! Heel mooi geintegreerd. De meesterhand van Thunevin?
In ieder geval een wijn met nog veel potentieel.
Van allebei de wijnen genoten.

Beide wijnen kan ik zeer appreciëren maar ik had wel mijn pijlen gemikt op de Haut Mazeris.

Waarom?
Dat zie je aan mijn bijlage hieronder.
En het potentieel kan ik er zeker nog van volgen.

Ook nog wat voorraad om de evolutie op te volgen... Blush
(03-12-2017 08:58 PM)Hugel schreef: [ -> ]
(03-12-2017 08:05 PM)don quichotte schreef: [ -> ]
(03-12-2017 06:43 PM)Hugel schreef: [ -> ]Baron de boutisse 2010 saint emilion grand cru
Vs.
Haut Mazeris 2010 canon fronsac.

Een gelijk opgaand duel. Maar de eerste meer geevolueerd. Ik zou zeggen op zn top. De 2e kan nog een aantal jaren mee, zal zeker binnen aantal jaren de betere zijn.
Een leuke oefening. Canon fronsac en saint emilion zeer vergelijkbaar in stijl. Maar ik vermoed wel een voordeel in pq voor de canon fronsac.
Opmerkelijk: Haut mazeris 15.5% alcohol maar niks van te merken! Heel mooi geintegreerd. De meesterhand van Thunevin?
In ieder geval een wijn met nog veel potentieel.
Van allebei de wijnen genoten.

Beide wijnen kan ik zeer appreciëren maar ik had wel mijn pijlen gemikt op de Haut Mazeris.

Waarom?
Dat zie je aan mijn bijlage hieronder.
En het potentieel kan ik er zeker nog van volgen.

Ook nog wat voorraad om de evolutie op te volgen... Blush

Inderdaad Hugel, en ik weet waarom ik deze kocht.
Gisteren bij vrienden een chateau de la Tour Bessan 2011 (Margaux) versus een chateau Lalande Borie 2011 (St-Julien). Welke wijn won de tweestrijd?
de St Julien
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Koppelingen