wijnliefhebbers

Volledige versie: Bio - Biodyn en Natuurlijke wijnen
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8
Zal dus niet draaien op Microsoft GSM dan.Sad

Het is Gonzalez domein la perdida uit de Valdeorras.
De moeite waard een specialeke.
Interessant artikel over enkele van de technieken in natuurlijke wijn :

http://punchdrink.com/articles/separatin...ural-wine/
Dus deze app dan maar op de tablet geïnstalleerd.

Leuke app!
Zeker voor een liefhebber van natuurlijke wijnen.( als mezelf )
Nog niets gepost maar herken redelijk wat van hetgeen erop komt.

Vergeet niet dat er een nieuw restaurant bij komt begin oktober.
Rebelle te Marke.

Steeds meer merk ik dat mijn consumptie gedrag .
Meer en meer naar deze wijnen neigt.

De wijnen worden het vaakst aangekocht.
Dat waarschijnlijk,ook wel omdat ze het meeste gedronken worden...

Divino te Dendermonde wat vind je van zijn gamma Venne?
Yep, Martijn komt er zeker op! :-)

Divino , goed leuk gamma...maar heeft doorheen de jaren wat referenties verloren. Ook toffe degustaties!

Om ook even op het artikel van Alice Feiring terug te komen.
Beetje commerciëel toch , Alice heeft ook net een boek geschreven Dirty Guide of wine . Nog niet gelezen.
Maar of dat nu de 5 iconen zijn van de natuurlijke wijnwereld in haar artikel weet ik niet :-)
Tips van bij divino?
Zou eens buiten de opendeurdagen gaan.
Dus voorproeven zit er niet in. Rolleyes

Ons tafeltje is al geboekt voor bij Rebelle!
Vraag gewoon om een pakketje te maken :-)
wat tips : France Gonzalvez , Bock , Temps de cerises, Princic, Gravner , Radikon , Vodopivec, Maule , Cornelisssen,...
(01-10-2017 02:01 PM)Venne schreef: [ -> ]Vraag gewoon om een pakketje te maken :-)
wat tips : France Gonzalvez , Bock , Temps de cerises, Princic, Gravner , Radikon , Vodopivec, Maule , Cornelisssen,...

..en dan hopen dat je geen off-botlle hebt ;-)
Toch een vreemde man die Gravner

Gisteren las ik nog

" Bottles should always be stored upright, Gravner explains, to allow the cork to facilitate a communication between the universe and the wine."
en
"I only make wine for myself. If there’s any left over, we sell it."

watte
Niet alle jaren wordt de Breg Anfora gemaakt.
Maar als je van die cuvée alleen al een jaarproductie van 20.000 flessen hebt is die laatste uitspraak toch op zijn minst vreemd te noemen. En dat je niet alle jaren deze cuvée maakt in voor mij geen excuus.

Een aantal jaren geleden even van hem een flesje geprobeerd.
Was helemaal mijn smaak niet. Sherry stijl (geoxideerd ?)wijn doordrongen van sinaasappelschil en zuur/zoeterig bitter gedoe. Wel zeer krachtig spul.Werd nochtans bekroond met "3 bichieri"
Gekocht begin 2014. Kostte toen al rond de 50€
(01-10-2017 02:01 PM)Venne schreef: [ -> ]Vraag gewoon om een pakketje te maken :-)
wat tips : France Gonzalvez , Bock , Temps de cerises, Princic, Gravner , Radikon , Vodopivec, Maule , Cornelisssen,...

Hey Venne,

Nu ik toch bezig ben ... Wink

Zit met wat twijfel ofwel Divino ofwel naar Hans Dusselier.
Een voorkeur?
Zit met een beperkt budget daarmee.
(01-10-2017 03:01 PM)gertjeuh schreef: [ -> ]
(01-10-2017 02:01 PM)Venne schreef: [ -> ]Vraag gewoon om een pakketje te maken :-)
wat tips : France Gonzalvez , Bock , Temps de cerises, Princic, Gravner , Radikon , Vodopivec, Maule , Cornelisssen,...

Hey Venne,

Nu ik toch bezig ben ... Wink

Zit met wat twijfel ofwel Divino ofwel naar Hans Dusselier.
Een voorkeur?
Zit met een beperkt budget daarmee.

Hans Dusselier is een toffe mens en heeft een mooi gamma.
Toch is hij voor mij het prototype van het sektarische van de Natuurlijke wijnen stroming. Zo vertelde hij me letterlijk dat hij, op bezoek bij mensen, nooit zal drinken van een wijn die hij niet kent (omdat ie niet op natuurlijke wijze is gemaakt). Dan vraagt hij een biertje. Rolleyes
Er zijn prachtige natuurlijke wijnen en ook schitterende conventionele wijnen. Maar dit zal je Hans Dusselier nooit horen zeggen.
Maakt de keuze er nu niet makkelijker op hé...
Bedankt wel voor de info!
(01-10-2017 04:46 PM)gertjeuh schreef: [ -> ]Maakt de keuze er nu niet makkelijker op hé...
Bedankt wel voor de info!

Maar hij is wel steeds correct hoor.
Iets wat ik van D...enfin... censor
Afgelopen weekend in Parijs een leuke wijnbar ontdekt met natuurwijnen: la Buvette in de Rue Saint-Maur 67 in Belleville, het stadsdeel dat ondanks de aan de gang zijnde gentrificatie toch nog een beetje van z'n ruwheid heeft weten te bewaren...

Ik proefde er een oranje natuurwijn uit Noord-Italië - nu heb ik natuurlijk spijt dat ik het domein niet heb genoteerd. De geur deed mij denken aan... appelcider, de smaak ook wel een beetje. Behoorlijk stevige structuur voor een 'witte' wijn. Ook in de mond deed de wijn me vooral aan appelcider denken. Als ik de wijn probeer te omschrijven, kom ik niet veel verder dan woorden als ruw, puur, ongepolijst, ... Geen onprettige eerste ervaring met natuurwijn, maar ik zou er niet meteen een fles van kopen. Ook even geproefd van een chenin uit de Loire: honinggeur, frisse zuurtjes in de mond. Die vond ik wel erg lekker.

De bar op zich is redelijk hip - overigens opvallend veel wijnbars in de buurt - en er is niet veel zitplaats, maar dat wordt gecompenseerd door een erg mooie houten comptoir. Veel lekkere hapjes op de kaart: witte bonen besprenkeld met citroen en olijfolie, burrata met framboospoeder, stukjes droge worst, ...
(01-10-2017 05:14 PM)vinejo schreef: [ -> ]Maar hij is wel steeds correct hoor.
Iets wat ik van D...enfin... censor

Wie A zegt ...
(02-10-2017 12:37 PM)Corto schreef: [ -> ]
(01-10-2017 05:14 PM)vinejo schreef: [ -> ]Maar hij is wel steeds correct hoor.
Iets wat ik van D...enfin... censor

Wie A zegt ...

Iets wat ik van Donald Trump niet kan zeggen.
Indien je slechts A zegt in plaats van de rest van het alfabet schijnt het dat je deze smiley nog erbij moet zetten: huhuh.
@ drei sterren
Camille haar bar is geweldig! Ze is en beetje eigenwijs maar dat siert haar en ze maakt fucking great food en ze heeft een mooie selectie aan wijnen.
Ge zat op een goeie plek in 11ieme
(22-10-2017 03:11 PM)Venne schreef: [ -> ]@ drei sterren
Camille haar bar is geweldig! Ze is en beetje eigenwijs maar dat siert haar en ze maakt fucking great food en ze heeft een mooie selectie aan wijnen.
Ge zat op een goeie plek in 11ieme

Aan zijn comments te zien is Venne lekkere wijn aan t drinken Big Grin
idd Jo , La Badinerie du pech 2011 van Ludovic Bonelle , sauvignon zoals hij moet zijn ! :-)
(23-10-2017 07:06 PM)Venne schreef: [ -> ]idd Jo , La Badinerie du pech 2011 van Ludovic Bonelle , sauvignon zoals hij moet zijn ! :-)
Stond vant weekend open in Harelbeke. Wink
Vandaag ook nog.

Top Sauvignon geproefd van Domaine de PZ en Cailloux du paradis ook. Wink

Hun Sauvignon in orange wijn van Du pech is echt top naar mijn smaak.
Ook nog wat liggen van 11 en 12.
(22-10-2017 03:11 PM)Venne schreef: [ -> ]@ drei sterren
Camille haar bar is geweldig! Ze is en beetje eigenwijs maar dat siert haar en ze maakt fucking great food en ze heeft een mooie selectie aan wijnen.
Ge zat op een goeie plek in 11ieme

En of, ik ga zeker nog eens terug. Ben je er ook al geweest?
Yep :-)

@gertjeuh , ik kon er spijtig genoeg niet naartoe :-(
Dit weekend voor de eerste keer sinds lang in een kerk geweest.
Je kan zo wel al afleiden dat ik niet bij Divino binnensprong...

Tjah mooie dingen in het glas gekregen...
Ook mee naar huis genomen.

Geen spijt dat ik Hans Dusselier heb ontmoet!
Vanavond een Amaròs uit 2009 gedronken, een vin orange van Lapeyre (Jurançon) - vandaag op het domein gekocht. Natuurwijn, dus zonder sulfiet of andere toegevoegde stoffen. Drie weken maceratie, gemaakt van 100 procent gros manseng.

Dankzij de tannines kan de wijn lang bewaren. De kleur van de wijn is iets tussen bruin en oranje. In de neus doet hij me wat denken aan porto - is de wijn soms over zijn top? Absoluut niet! In de mond voel je dat de structuur apart is voor een witte wijn, met wat tannines. Ik proef een bittertje - gekonfijt fruit. De gros manseng zorgt voor de nodige fraîcheur: mooi evenwicht, waardoor deze wijn aangenaam om te drinken is. Zelfs zonder begeleidende maaltijd. (Op het domein kreeg ik er een stukje bittere chocolade bij te proeven: geslaagde pairing, maar absoluut niet noodzakelijk).

Wat is dit lekker, zeg! In 2009 zijn er hier slechts 600 flessen gemaakt, in 2011 een duizendtal met 6 weken maceratie. De 2015 heeft 3 maanden maceratie gehad maar heb ik niet geproefd - wellicht toch nog wat te vroeg.

De andere natuurwijn die ik proefde, de Evidencia (1/3 petit manseng, 1/3 gros manseng, 1/3 courbu) rook naar groene appeltjes en smaakte erg fruitig. Spuwen viel me zwaar. Mijn interesse in (en liefde voor) natuurwijnen is bij dezen weer wat groter geworden...
een zeer interessant artikel van Jamie Goode:

https://vinepair.com/articles/natural-wine-train/
(06-12-2017 11:21 PM)Kupers schreef: [ -> ]een zeer interessant artikel van Jamie Goode:

https://vinepair.com/articles/natural-wine-train/

Kupers,

Ik las dit artikel en hoopte dat die gast eens neerpende dat eik ook uit ten boze is.
Ik zou eens graag al die fenomenale wijnbouwers met hun "teroirs "uit de Bourgogne wijn op de markt zien brengen zonder eik gezien te hebben tijdens het gistingsproces en/of elevatie.
Over dit additief "eik" zwijgen ze angstvallig.
Om concreet te zijn :
Hoe zou een rode Romanée-Conti smaken zonder eik?
Hoe zou een witte Domaine de la Romanee-Conti Montrachet Grand Cru smaken zonder eik?
(07-12-2017 01:15 AM)don quichotte schreef: [ -> ]
(06-12-2017 11:21 PM)Kupers schreef: [ -> ]een zeer interessant artikel van Jamie Goode:

https://vinepair.com/articles/natural-wine-train/

Kupers,

Ik las dit artikel en hoopte dat die gast eens neerpende dat eik ook uit ten boze is.
Ik zou eens graag al die fenomenale wijnbouwers met hun "teroirs "uit de Bourgogne wijn op de markt zien brengen zonder eik gezien te hebben tijdens het gistingsproces en/of elevatie.
Over dit additief "eik" zwijgen ze angstvallig.
Om concreet te zijn :
Hoe zou een rode Romanée-Conti smaken zonder eik?
Hoe zou een witte Domaine de la Romanee-Conti Montrachet Grand Cru smaken zonder eik?

Don,

Het werd toch vermeld dat ze een bepaalde voorkeur hebben kwestie van gebruik van hout?

Heb jij al eens een Romanée-Conti gedronken zonder eik?

Persoonlijk zelfs nog geen gedronken met eik. Big Grin

Zijn er "natuurlijke" wijnbouwers actief daar?
Zo niet dan is de kans nihil dat je dit ooit kunt proeven...

Zelf zou ik heel nieuwsgierig zijn ook om dat eens te mogen proeven.

Tzal wel zo slecht niet zijn zeker omdat men niet kiest voor een houtopvoeding?

Al verschillende malen pinot noir gedronken die geen hout gezien heeft.
En sommige waren daarom niet minder typisch aan hun regio of de druif.


Ook al enkele malen gelezen ja maar als je de wijnen houtopvoeding geeft dat is dan toch ook niet natuurlijk, en je manipuleert de smaak van de wijn?

Al gebruik je nu polyester, inox, amfoor of een houten vat.
Het is allemaal vervaardigd door de mens.

Elk van bovenstaande geeft een resultaat toch?

Je bekomt een bepaald resultaat uit door de wijn in 1 van bovenstaande op te voeden?

Kbedoel men kan toch moeilijk een boom van zijn kruin ontdoen.
Uithollen en daar hun druiven ingooien terwijl de wortels nog in de grond steken.

Ah nee want dan bekom je weer een ander resultaat dan druiven zelf.
En kwestie mag het dan van hoe heet dat daar al weer het FAVV?


Dit is zo even mijn gevoel erover.
Rond kwart voor 7 op nen donderdagochtend...



Edit: @Kupers bedankt voor de post!
Tof leesvoer voor ontbijt. Smile
Het tweede deel van het stuk is voer voor een stevige discussie, lijkt me. Wijnmakers van natuurwijnen, maar ook van biodynamische en biologische wijnen die ik sprak, zeggen inderdaad altijd dat ze op hun manier werken om het terroir meer tot zijn recht te laten komen in hun wijnen. Maar wat Goode schrijft, heb ik ook al ervaren: dat deze wijnen - en zeker natuurwijnen - meer lijken op andere natuurwijnen en dat het niet eenvoudig is, soms zelfs onmogelijk, om er überhaupt kenmerken van het terroir in terug te vinden.

Dat hoeft niet erg te zijn, misschien moeten we gewoon leren aanvaarden dat het terroirargument doorgaans niet opgaat voor natuurwijnen en dat het vooral een verkoopsargument betreft. Misschien moeten we natuurwijnen leren zien als een aparte categorie binnen de wijnwereld. Ik vind het vaak niet eenvoudig om een natuurwijn te beschrijven. Meestal kom ik uit bij termen als 'ruw' en 'ongepolijst' en met vergelijkingen met bijvoorbeeld appelcider. 'Gewone' wijnen zijn veel schematischer te benaderen.

Toch is er binnen natuurwijnen ook een groot kwaliteitsverschil. Onlangs beleefde ik zoveel plezier aan een oranje natuurwijn (zie hierboven) dat ik met plezier mijn voornemen verbrak om nooit meer dan twintig euro aan een fles wijn te geven. Daarom ben ik het niet helemaal eens met Goode: wat betreft natuurwijnen hebben we volgens mij het laatste nog niet gezien, veel wijnmakers zijn er nog maar recent mee aan het experimenteren. Het lijkt me iets te gemakkelijk om te stellen dat het werk van de natuurwijnbeweging vandaag al is afgerond. Wat betreft natuurwijnen combineren met eten combineren valt er volgens mij ook nog veel te ontdekken, om maar iets te zeggen.

Ik ga me in ieder geval blijven verdiepen in natuurwijnen - om heel eerlijk te zijn: van nature uit voel ik me er toe aangetrokken - maar zonder het kritisch oog te verliezen. Te beginnen met een bezoek aan een fijn adresje in Berlijn morgen - verslag volgt.

Tot slot nog een vraag met betrekking tot amforen vaten: wat is precies het verschil tussen tinajas en qvevri?
Gisteravond uiteindelijk in Markthalle Neun beland: een grote food market met kraampjes met Duitse curryworst, heerlijke dumplings, Japanse octopusballetjes, broodjes pulled pork, oesters, enzovoort.

Tot mijn verrassing en blijdschap ook een groot aanbod aan wijnen per glas, waaronder enkele natuurwijnen. Gelukkig ook de mogelijkheid om een glas van 10 centiliter te bestellen - de norm in Duitsland is vaak het dubbele. Twee zomers terug kreeg ik op een wijnproeverij in München een glas van 25 centiliter aangeboden...

Eerst proefde ik een Welschriesling uit Slovenië: een oranje wijn (witte wijn met maceratieproces van een rode wijn). Redelijk transparant voor voor een oranje wijn, eerder oranjegeel van kleur. Niet te bitter om te drinken, een aards toetsje - het terroir bleef in deze natuurwijn wel min of meer overeind.

Daarna een Fitou Grand Guilhem 2015. Wijn uit Corbières (grenache, carignan, syrah, mourvèdre). paarsrood, felle kleur. Deed me in de neus denken aan een Saint-Chinian die ik ooit dronk. Ruikt nogal animaal. Aanzet van rood fruit die mooi in balans is met de aanwezige zuren. Ik vind dit best te pruimen.

Nog een kleine aanvulling bij wat ik gisteren postte over dat natuurwijnen moeilijker in schema's te vatten zouden zijn dan traditionele wijnen. Misschien klopt dat niet helemaal en is mijn referentiekader gewoon nog niet groot genoeg. In oranje wijnen heb ik ondertussen wel al heel uiteenlopende dingen in het glas gekregen: transparante en eerder troebele wijnen, van oranjegeel tot oranjerode wijnen. Al dan niet bitter, meer of minder fruit, steviger van structuur of zachter, meer of minder tannines, enzovoort. The proof of the pudding... Vanavond opnieuw op onderzoek!
(08-12-2017 09:59 AM)troisetoiles schreef: [ -> ]Gisteravond uiteindelijk in Markthalle Neun beland: een grote food market met kraampjes met Duitse curryworst, heerlijke dumplings, Japanse octopusballetjes, broodjes pulled pork, oesters, enzovoort.

Tot mijn verrassing en blijdschap ook een groot aanbod aan wijnen per glas, waaronder enkele natuurwijnen. Gelukkig ook de mogelijkheid om een glas van 10 centiliter te bestellen - de norm in Duitsland is vaak het dubbele. Twee zomers terug kreeg ik op een wijnproeverij in München een glas van 25 centiliter aangeboden...

Eerst proefde ik een Welschriesling uit Slovenië: een oranje wijn (witte wijn met maceratieproces van een rode wijn). Redelijk transparant voor voor een oranje wijn, eerder oranjegeel van kleur. Niet te bitter om te drinken, een aards toetsje - het terroir bleef in deze natuurwijn wel min of meer overeind.

Daarna een Fitou Grand Guilhem 2015. Wijn uit Corbières (grenache, carignan, syrah, mourvèdre). paarsrood, felle kleur. Deed me in de neus denken aan een Saint-Chinian die ik ooit dronk. Ruikt nogal animaal. Aanzet van rood fruit die mooi in balans is met de aanwezige zuren. Ik vind dit best te pruimen.

Nog een kleine aanvulling bij wat ik gisteren postte over dat natuurwijnen moeilijker in schema's te vatten zouden zijn dan traditionele wijnen. Misschien klopt dat niet helemaal en is mijn referentiekader gewoon nog niet groot genoeg. In oranje wijnen heb ik ondertussen wel al heel uiteenlopende dingen in het glas gekregen: transparante en eerder troebele wijnen, van oranjegeel tot oranjerode wijnen. Al dan niet bitter, meer of minder fruit, steviger van structuur of zachter, meer of minder tannines, enzovoort. The proof of the pudding... Vanavond opnieuw op onderzoek!

Voor mij klopt dit veelal wel hoor. En wat je schrijft over het herkennen van de terroir, probleem bij vele natuurlijke wijnen (let wel, ik schrijf bewust "vele") is dat je zelfs.. de druif niet herkent.
Bedankt trouwens voor je verslagjes, sowieso leuk leesvoer!
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8
Koppelingen