wijnliefhebbers

Volledige versie: Domaine Raphaël Chopin
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Nog geen topic over dit domein in de Beaujolais. Zoekfunctie toont wel dat macro er een tijdje terug een bezoekje bracht.

De jonge wijnbouwer Raphaël Chopin nam, na zijn studies en een periode als wijnmaker in Australië, het domein in 2009 over van zijn overgrootvader.
Er wordt Régnié (Gaïa, Archambault en Caprice), Morgon (La Ronze en Les Charmes) en Beaujolais-Villages (Le Savoye, Le Primeur en Fleur de Péché - een rosé) gemaakt.

Régnié Caprice 2013 in het glas.

Al wat kleurevolutie merkbaar aan de rand.
Neus van zure krieken, aardbei en aardse toetsen. Op dag twee ook een licht medicinale toets.
Mooie aciditeit met zuren die meteen de voorkant van je tong onder handen nemen en blijven nazinderen in een licht bittere finale.
Geen al te complexe wijn, maar toch voldoende finesse en veel drinkplezier.

Op dag twee komt de wijn wat vermoeider voor de dag met een duidelijkere alcoholtoets.
Enerzijds een teken om de rest van mijn flessen niet té lang meer te laten liggen.
Anderzijds... hoe vaak haalt zo'n sappige Bojo dag twee? Slurp
Vaak zo met klassieke bojotypes dat ze beter op dag 1 zijn. Wanneer het fruit wat naar de achtergrond gaat, komen alcohol en soms te prominente zuren op het voorplan. Weet je of deze maceration carbonique hanteert?
(21-03-2019 11:12 PM)Fre schreef: [ -> ]Vaak zo met klassieke bojotypes dat ze beter op dag 1 zijn. Wanneer het fruit wat naar de achtergrond gaat, komen alcohol en soms te prominente zuren op het voorplan. Weet je of deze maceration carbonique hanteert?

semi-carbonique

Côté vinifications, elles sont très traditionnelles globalement au domaine ; sur la quasi-totalité des cuvées, la vendange entière est travaillée en macération semi-carbonique avec des remontages réguliers. Seule la durée varie en fonction du millésime et du profil plus ou moins sérieux qu'il souhaite donner aux vins. Raphaël a fait des essais de macérations carboniques mais il n'a pas été particulièrement séduit par le résultat, il ne souhaite donc pas développer cette manière de vinifier.
(21-03-2019 11:16 PM)redacteur schreef: [ -> ]et du profil plus ou moins sérieux qu'il souhaite donner aux vins. .

Big Grin

PS Speciale fles toch voor een Beaujolais... Confused
Enkel de Caprice kwam in zo'n speciale fles, ondertussen (sinds 2015) gebruikt Chopin ook een gewone Bourgogne-fles voor deze cuvée.
(22-03-2019 10:15 AM)redacteur schreef: [ -> ]Enkel de Caprice kwam in zo'n speciale fles, ondertussen (sinds 2015) gebruikt Chopin ook een gewone Bourgogne-fles voor deze cuvée.

Dat klopt, heb er me een flesje 2016 van gekocht bij L Avinture in Assebroek.

Het domein ligt op een km van Capreoles. Werkt niet bio, wel lutte raissonee...Rolleyes

Gedronken over drie dagen en gematigd enthousiast.
Eerste dag deed de neus me een klein beetje denken aan iets tussen Bouland en Capreoles in. Behoorlijk complex krachtig, met veel (zwart) fruit en na opschudden ook mooie, frisse minerale toetsen.
In de mond viel de wijn me wat tegen, het fruitige overheerste me wat teveel. Niet slecht hoor, maar de wijn deed me niks.

Tweede en vooral derde dag (nu dus) is dit wel beter, de wijn is sappig en zeker vandaag evenwichtiger een stuk lichtvoetiger geworden. Ik grijp sneller terug naar mijn glas nu.

Op zijn website schrijft Raphael Chopin het volgende over deze cuvee:

Cette Cuvée est née en 2010, c’est cette année-là que j’ai pris connaissance de toute l’ampleur de la difficulté de vinifier les vielles vignes de la Ronze. Un jour délicat, un jour rustique les arômes et la bouche mon rendu perplexe durant tout l’élevage. Capricieuse! Mon grand-père le disait souvent en parlant de cette cuvée, il avait raison. Elle ne se laisse pas apprivoiser facilement, il lui faut bien ces 12 mois d'élevage pour adoucir son caractère ! Sa bouche est un baisé volé à la suavité fougueuse ! Elle s'accordera aussi bien avec du saucisson au vin, qu'avec une viande rouge. Merci à Bénédict Montoy, artiste à Lantignié pour son illustration et tous les moments agréables passés en sa compagnie.

Dat rustieke zat er zeker de eerste dag in.
Ik denk dus dat deze wijn enkele jaren rust nodig heeft en dan pas al zijn kwaliteiten zal tonen.

Zeer ok wijn, maar zoals Redacteur schreef, niet al te complex. Bouland en Capreoles kosten even veel en verschaffen toch meer genot.
Ik heb in 2018 zowat alle cuvées geproefd bij L'Avinture en vond ook dat de betere cuvées (2015 toen) nog vrij gesloten overkwamen.

Ik kocht toen enkel kelderrestjes, 2013 van Morgon 'Les Charmes' en deze Régnié, die wel al mooi toonden en toen aan 4+2 stonden. Aan de volle pot zijn er inderdaad betere alternatieven.
Koppelingen