wijnliefhebbers

Volledige versie: WVD trekt naar Bourgogne
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Pagina's: 1 2
't Is te zeggen, als ik er binnen mag morgen, als alle papieren goed ingevuld zijn, als de Franse Douane het Engels op mijn bewijs van negatieve Coronatest begrijpt en als die test daartegen niet net een paar minuten te oud is dan....
DAN zal ik morgenavond aankomen in mijn geliefde B&B, dar 's avonds op mijn kamertje een meegebracht schoteltje verorberen bij een glaasje pompwater en wat verder tokkelen op dit laptopje en vroeg in bed kruipen WANT:
maandag voormiddag afspraak bij Fournier om alle 2020 te proeven en dat kan even duren, het zijn er nogal wat en ze liggen op 2 of 3 verschillende plaatsen en we moeten wat bijklappen (hoe is dat in 't Frans?)
Dan haast je rep je naar Givry, onderweg ergens broodje mee scharrelen en dan 3 domeinen bezoeken waarna naar Philippe Colin om het gamma 2019 te bekijken (dat in voorverkoop al bijna uitverkocht is...) en zien dat ik voor 18u terug op mijn kamertje ben om een soepje te nuttigen. Dinsdag eerst naar Monthelie, dan naar Beaune en dan nog een nieuw heel klein domein bekijken ( met toplocaties in Volnay & Pommard) dat graag met ons wil werken en in de namiddag naar een klein privé proefevenement waar ik o.a. Laurent terug zie voor de 2019 op fles (of bijna) en alwaar ik verwacht de wijnen van nog een nieuw domein te proeven dat nou net heeft wat ik nog zoek: Meursault en volgens Laurent zou het top zijn. Hopelijk zijn de prijzen wat bescheiden, maar dat zal wel wishfull thiking zijn vrees ik. Daarna terug soepje of zoiets en woensdag via Noëllat terug naar af. Ik tracht en hoop wat foto's te kunnen posten hier en eventueel zelfs wat impressies.
(13-03-2021 05:48 PM)wvd schreef: [ -> ]'t Is te zeggen, als ik er binnen mag morgen, als alle papieren goed ingevuld zijn, als de Franse Douane het Engels op mijn bewijs van negatieve Coronatest begrijpt en als die test daartegen niet net een paar minuten te oud is dan....
DAN zal ik morgenavond aankomen in mijn geliefde B&B, dar 's avonds op mijn kamertje een meegebracht schoteltje verorberen bij een glaasje pompwater en wat verder tokkelen op dit laptopje en vroeg in bed kruipen WANT:
maandag voormiddag afspraak bij Fournier om alle 2020 te proeven en dat kan even duren, het zijn er nogal wat en ze liggen op 2 of 3 verschillende plaatsen en we moeten wat bijklappen (hoe is dat in 't Frans?)
Dan haast je rep je naar Givry, onderweg ergens broodje mee scharrelen en dan 3 domeinen bezoeken waarna naar Philippe Colin om het gamma 2019 te bekijken (dat in voorverkoop al bijna uitverkocht is...) en zien dat ik voor 18u terug op mijn kamertje ben om een soepje te nuttigen. Dinsdag eerst naar Monthelie, dan naar Beaune en dan nog een nieuw heel klein domein bekijken ( met toplocaties in Volnay & Pommard) dat graag met ons wil werken en in de namiddag naar een klein privé proefevenement waar ik o.a. Laurent terug zie voor de 2019 op fles (of bijna) en alwaar ik verwacht de wijnen van nog een nieuw domein te proeven dat nou net heeft wat ik nog zoek: Meursault en volgens Laurent zou het top zijn. Hopelijk zijn de prijzen wat bescheiden, maar dat zal wel wishfull thiking zijn vrees ik. Daarna terug soepje of zoiets en woensdag via Noëllat terug naar af. Ik tracht en hoop wat foto's te kunnen posten hier en eventueel zelfs wat impressies.

Benieuwd naar uw belevenissen! Heb hier ook heimwee naar een wijnreisje...
(13-03-2021 07:17 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(13-03-2021 05:48 PM)wvd schreef: [ -> ]'t Is te zeggen, als ik er binnen mag morgen, als alle papieren goed ingevuld zijn, als de Franse Douane het Engels op mijn bewijs van negatieve Coronatest begrijpt en als die test daartegen niet net een paar minuten te oud is dan....
DAN zal ik morgenavond aankomen in mijn geliefde B&B, dar 's avonds op mijn kamertje een meegebracht schoteltje verorberen bij een glaasje pompwater en wat verder tokkelen op dit laptopje en vroeg in bed kruipen WANT:
maandag voormiddag afspraak bij Fournier om alle 2020 te proeven en dat kan even duren, het zijn er nogal wat en ze liggen op 2 of 3 verschillende plaatsen en we moeten wat bijklappen (hoe is dat in 't Frans?)
Dan haast je rep je naar Givry, onderweg ergens broodje mee scharrelen en dan 3 domeinen bezoeken waarna naar Philippe Colin om het gamma 2019 te bekijken (dat in voorverkoop al bijna uitverkocht is...) en zien dat ik voor 18u terug op mijn kamertje ben om een soepje te nuttigen. Dinsdag eerst naar Monthelie, dan naar Beaune en dan nog een nieuw heel klein domein bekijken ( met toplocaties in Volnay & Pommard) dat graag met ons wil werken en in de namiddag naar een klein privé proefevenement waar ik o.a. Laurent terug zie voor de 2019 op fles (of bijna) en alwaar ik verwacht de wijnen van nog een nieuw domein te proeven dat nou net heeft wat ik nog zoek: Meursault en volgens Laurent zou het top zijn. Hopelijk zijn de prijzen wat bescheiden, maar dat zal wel wishfull thiking zijn vrees ik. Daarna terug soepje of zoiets en woensdag via Noëllat terug naar af. Ik tracht en hoop wat foto's te kunnen posten hier en eventueel zelfs wat impressies.

Benieuwd naar uw belevenissen! Heb hier ook heimwee naar een wijnreisje...

Het zal wel wat Spartaanser zijn dan gewoonlijk maar het gaat me zeker deugd doen. En met wat geluk komt er dan toch ook weer een nieuw domein bij.
Ik zit ook te twijfelen om te gaan. Is het veel gedoe om Frankrijk in te komen of is het enkel een negatieve testuitslag laten zien?
(13-03-2021 08:11 PM)Sur la Table schreef: [ -> ]Ik zit ook te twijfelen om te gaan. Is het veel gedoe om Frankrijk in te komen of is het enkel een negatieve testuitslag laten zien?

Je moet ook een vragenlijst downloaden en invullen. Voor België moet je een verklaring op eer ondertekenen, vind je ook ergens op het web en binnen de 48 uur voor terugkeer moet je een PLF document online invullen en dan krijg je een sms terug die je aan de grens of achteraf moet kunnen tonen. Geen idee wat voor Nederland moet,maar ik vermoed dat het daar wel eenvoudiger zal kunnen.
[attachment=5460]

I am home....Big Grin
(14-03-2021 06:37 PM)wvd schreef: [ -> ]I am home....Big Grin

Ah, zijn dat de stokken van Fournier?
Big Grin
(14-03-2021 08:25 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(14-03-2021 06:37 PM)wvd schreef: [ -> ]I am home....Big Grin

Ah, zijn dat de stokken van Fournier?
Big Grin
Iemand enig idee wat we hier zien.....?
(14-03-2021 08:26 PM)wvd schreef: [ -> ]
(14-03-2021 08:25 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(14-03-2021 06:37 PM)wvd schreef: [ -> ]I am home....Big Grin

Ah, zijn dat de stokken van Fournier?
Big Grin
Iemand enig idee wat we hier zien.....?

Een wijngaard met redelijk oude stokken, verder kom ik niet.
Es Chezots.
Vandaag de dag begonnen bij Fournier om een eerste blik te werpen op 2020.
Het was er weer erg druk, vvorbereiden degustatie morgen met 7 domeinen op het domein verspreid over de diverse ruimtes, benieuwd hoe dat gaat werken. Voor het eerst de vernieuwde cuverie gezien: verhoogd dak en extra isolatie. Let ook op de kleine cuves voor meer parcellaire te kunnen werken.
[attachment=5462]
Dan de kelder in, met de nieuwe lift om er de demi-muids in te krijgen. Die kelder is een halve meter uitgegraven om die grote vaten te kunnen stapelen en dat is dan weer met de bedoeling van een langere elevage te kunnen geven. Alles in de kelder is nu 2020 want alle 2019 is "en masse" en wordt deze week gebotteld.
[attachment=5463]
En dan aan 't werk...
[attachment=5464]
Amaaai, het duurt hier uuuuuren om iets opgeladen te krijgen....Sad

Dan maar zonder foto's...Rolleyes
Begonnen met de Aligoté's: En Auvonne is erg fris met vleugje peer, licht en vrolijk in de mond, zuiver. Champ Forey geeft meer volume ten koste van de neus maar maakt dat goed in de mond, meer diepte, meer vet. Boutières is nog andere koek, 80 jarige vignes en (te) laag rendement, nog wat troebel, zeer veel volume, lange afdronk. Sommigen drinken liefst En auvonne zegt Laurent en dat snap ik wel, maar die Boutières...
Dan Bourgogne Origines. Eerste vat vooral Pinot Blanc met wat Pinot Beurot, zeer fris, floraal, mooie spanning, tweede vat totaal anders, puur Beurot, voller, vetter, de blend is 't mooist, interessante wijn worden. Over naar Marsannay Saint-Urbain. Bland van Chardonnay Blanc, Chardonnay muscaté, Chardonnay rosé en wat Pinot Blanc. Krachtige neus met wit fruit en alreeds wat verfijning, dan uit nieuw vat (600l Schneckenleitner), geen snars hout te bespeuren, wel veel spanning hier ook, hmm en wat "salin" op de afdronk. Clos du Roy is iets dieper van kleur, erg kruidig, dan toets geler fruit, erg intens minerale afdronk, wow, niveau 2014! Longeroies is "klassieker", meer Côte de Beaune-achtig, gemakkelijker en dat is nu ook zo. Meestal heb ik een voorkeur voor deze, maar niet vandaag. Het is nog vroeg uiteraard, deze wijnen zijn nog verre van klaar, nog een jaar te gaan. Marsannay Rosé dan om deze kelder te besluiten: vol zoet fruit, mollige wijn, een Rosé "de gastronomie". Best mooie wijn, maar hier onverkoopbaar (daar ook...).
En dan rood....
Het probleem met rode 2020 zijn de (te) lage rendementen. Het klinkt altijd mooi en overal lees je dat de nummer 1 factor om kwaliteitswijn te maken het beheersen van het rendement is. Dat is waar, maar het is verre van rechtevenredig en soms worden de wijnen wat te geconcentreerd en daardoor vermoeiend, ze verliezen aan finesse, aan drinkbaarheid. 2020 doet hier wat denken aan 2012 met rendementen rond de 20hl en dat is wat aan de lage kant. We krijgen dus erg geconcentrreerde wijnen die nu hier en daar nog mooi proeven, maar die zich wellicht gaan sluiten na botteling. Enfin, je snapt het, het wordt een bewaarjaar. Er is nu ook minder van de Bourgogne Côte d'Or met de uitbreiding van de AOP Marsannay: de wijngaarden die upgradet zijn gaan nu in de Saint-Urbain en de rest is dan aangevuld met druiven van nieuwe aanplant. De wijn is vrij donker met een mooi volume, ik kan dat al drinken. Saint-Urbain is donkerder, kruidig, meer mondvolume, streng. Dan geeft Laurent de Fixin. Er werd daar hard gewerkt, want je weet Fixin... dat is rustiek! Of was, want hoewel (voorlopig) niet de meest genuanceerde is hier weer dat volumineuze midden, ook op fruits noirs en vrij soepel op de afdronk, vetter dan Saint-Urbain. Dan naar Aloxe. Laurent's eerste jaar vond ik wat fluide (hij ook), maar ook daar heeft het wijngaardwerk zijn vruchten afgeworpen. Halfvol, aantrekkelijk boeket, fijner, wat structuur, interessante wijn. De Gevrey is ook al vrij open, dat is ongewoon, fruitiger dan vorige jaren, komt goed.
Dan beginnen we aan de cuvées terroir in Marsannay en dat zijn er nu vier met de upgrade van Chapître. Toch komt die eerst, het is inderdaad de meest etherische, voor zover je dat kan zeggen in zo'n jonge 2020. Altijd een heel eigen, boeket, een eerder elegante stijl, ik hou er erg van.
Toen ik pas bij Fournier kwam, was de volgorde van de 3 naast elkaar gelegen wijngaarden altijd Es Chezots, Longeroies, Clos du Roy. Welnu, sinds 2016 - 2017 is dat veranderd en nu is die helemaal omgekeerd. Clos du Roy komt eerst en wat is die al mooi in 2020! Was vroeger altijd de strengste, nu al zo charmant, heerlijk fruit, steentje, spanning op de nog bijna ziltige afdronk. Longeroies doet moeilijk: nukkig, gesloten, streng, veel tannine. Dan maar naar Es Chezots. Die vond ik de laatste jaren echt geweldig en in 2015 de mooiste van de drie. Er is een nieuw perceel met oude vignes, maar toch. We proeven hem eerst uit demi-muid, vrij geurig, fruit, onzuivere toets nog en je merkt de vendange entière iets te goed, dat moet nog afronden. Wel volume en rondeur in de mond. Dan uit pièce (deze drie gaan voor 50% in 600L, 50% in 228l) en dat is veel puurder fruit ondanks de toets (nieuw) hout. Wordt mooi, maar nog een jaar te gaan. Dan een versnelling hoger: zeer mooie neus al voor een wijn in opvoeding, echt al nuance, zinderend fruit, anders, iets meer kriek? Pernand 1°cru Vergelesses. Onthouden!
En dan... ongelovigen dienen nu te stoppen met lezen. Croix Violettes is alweer zo beestig mooi, nog zo jong en al zo groot, ik weet het, het is "maar" CdNV en dus veel te duur...Rolleyes maar ik wil dit altijd eens in een degustatie schuiven van Bg's die drie keer zo duur zijn. En het gaat crescendo: Trois terres is sinds 2017 3 andere Terres; 2 wijngaarden moeten afgeven en 1 uitgetrokken, dus sindsdien (er was geen TT 2016) een VV selectie in zijn 3 glorieuses; Clos du Roy, Es Chezots en Longeroies. Sindsdien vind ik TT nog beter dan voorheen, minder massief dan CV, eleganter, nu ook wat toegankelijker, zeer lang... Te duur, ik weet het, het is maar Marsannay. Ik heb met Laurent afgesproken om een verticale te doen van 3 cuvées. Beginnen met de gewone Bourgogne, dan één van de drie, wellicht Longeroies en dan Croix Violettes. Zodra het weer mag. Het is nog niet gedaan: nog 2 kleine cuvées. Eerst P'tite Grumotte. 2 nieuwe vaten maar, vinif en fût, enkel millerandé druifjes, handgeplukt... daar kruipt werk in. Geen pitjes, dat zijn andere tannines, vollere wijn, echt héél vet, superlang. Ik heb nog een paar flessen van het eerste jaar 2011 en dat begint goed te komen... En uiteindelijk de superselectie in Clos du Roy. Het hoogste perceel, puur op "la roche mère", weinig aarde, de oudste stokken in Clos du Roy, ook maar 2 of 3 Fûts. En dit vind ik bijna nog mooier dan PG: meer spanning (pure kalk dus!), veel volume maar wat een nervositeit tot op de ziltige afdronk. En hij vindt 2019 een mooier jaar....? Benieuwd naar morgen, maar dat zal helaas een kleinere selectie zijn. O ja, die laatste. Dat ging tot vorig jaar onder de naam Pur Pôt, maar recent opzoekwerk in oude archieven bracht de juiste schrijfwijze aan het licht en nu komt deze wijn, die ik zonder aarzeling Grand Cru noem onder de naam "Le Pau". Zoals Le Musigny, of Le Chambertin. Wink
Ben ik te enthousiast? Afspraak aan de proeftafel! Ik proef maar al te dikwijls veel duurdere Bourgognes die verre van dit niveau halen, maar hier staat inderdaad geen "Grand Cru" op het label.
Het is niet gek dat je zeer enthousiast bent na zo'n mooie proeverij op een domein wat je goed kent en wiens stijl je waardeert, het zou eerder raar zijn als je het niet was. Daarnaast ben je al een tijdje niet geweest, een beetje het effect van: de koeien voor het eerst de wei in na de winter. Ik snap dat volkomen Wink

Dus als je de 'roze bril filter' uitzet is het best een mooi beeld van 2020. Ben benieuwd naar je ervaringen van 2019 maar ik denk dat ik de conclusie wel weet, 2019 is beter en meer typisch Bourgogne, verwacht ik.

Bedankt sowieso, dat je ons meeneemt op reis, altijd leuk om te volgen.
Haha, dat is echt een mooie vergelijking!
Het is net een jaar geleden dat ik hier voor het laatst was. Toen was er minder tijd en heb ik niet alle 2019 kunnen proeven + een klaarstaande selectie 2018 die bijna allemaal gebotteld waren.
Vandaag eerste afspraak bij Changarnier, nieuw domein, dan naar David Croix in Beaune en op de middag casser la croûte in Bligny bij een klein (4ha) nieuw domein van een Amerikaanse investeerder met wijngaarden in toplocaties in Volnay en Pommard. Benieuwd. Na de middag gaat het dan terug naar Fournier. Daar staan dan diverse domeinen hun wijnen voor te stellen: Fournier met 2019 + een paar oude, Chevrot, Perrault, Galeyrand, een fonkelnieuw domein in Meursault waar ik veel van verwacht dus het zal heel goed moeten zijn na Ph. Colin gisteren...! Daarover later meer. En dan nog een domein van nog een vriend (Laurent heeft echt veeeel vrienden Smile ). Morgen dan om 9u30 bij Noëllat en dan alweer terug naar Laurent om voor een klant een oud vat te laden en dan huiswaarts want ik moet voor 18 het land uit zijn.
Hopelijk lukt het vandaag na zo'n quasi slapeloos nachtje...Sad
(16-03-2021 07:36 AM)Sur la Table schreef: [ -> ]Het is niet gek dat je zeer enthousiast bent na zo'n mooie proeverij op een domein wat je goed kent en wiens stijl je waardeert, het zou eerder raar zijn als je het niet was. Daarnaast ben je al een tijdje niet geweest, een beetje het effect van: de koeien voor het eerst de wei in na de winter. Ik snap dat volkomen Wink

Dus als je de 'roze bril filter' uitzet is het best een mooi beeld van 2020. Ben benieuwd naar je ervaringen van 2019 maar ik denk dat ik de conclusie wel weet, 2019 is beter en meer typisch Bourgogne, verwacht ik.

Bedankt sowieso, dat je ons meeneemt op reis, altijd leuk om te volgen.

Inderdaad perfect gezegd.
Heel leuk om lezen, maar de filter moet wel aan Wink
Benieuwd naar de drukke dag van vandaag. Hopelijk kunnen er toch nog wat foto s wordend upgeload.
Altijd mooi om te lezen een reisverslag.
Werner, laat u maar eens goed gaanshoot
Druk dagje vandaag. Heel vroeg op dus eerst nog vanalles doen om dan uiteindelijk te constateren dat het plots al laat is...Rolleyes
Dan vlug naar Monthelie, druk op de baan, vervelende lichten in Nuits met een truck die in de weg staat, dat is niet het moment hé vriend....! Net iets ne negen op het domein, geen kat te zien... of toch, er is iemand, ja, ik heb hier een afspraak. Oh, euh, ik zal eens bellen want hij is dans les vignes. Oei, afspraak... glad vergeten, maar wacht, ik kom eraan. Daar ben ik, maar sorry, ik heb niets klaar staan, even in de kelder duike, kom maar mee. Met de regen blijkt de kelder wat ondergelopen, pomp werkt niet want elektiek uitgevallen ==> natte voeten....Angry
Grrmbl! Maar gast is heel eerlijk, vertelt waar het op staat zonder franje: dit is "sur le fruit", om jong te drinken, dit is serieuzer, klopt allemaal, moeilijk te proeven want net open, heel koud, streng jaar, tannine weet je wel. Ik zeg het niet, maar ik proef ze graag zo: naakt en echt. De wijnen zinderen, ik hou ervan, niet voor iedereen, we gaan moeten open snokken voor de klant, hopen dat ze het zien. Klein domein, 4,8ha, beetje négoce in Volnay en Pommard premier cru en dan nog Grans Epenots. Ja, het terroir is er natuurlijk, de wijn is mooi, aantrekkelijk, even goed gemaakt als die van het domein, maar.... ik mis de spanning, den elektrik die in de domeinwijnen hangt. Bio-dynamie, de négoce geen bio, moeilijk bio-druiven te vinden. De keuze is snel gemaakt voor mij: geen compromis.
Te laat bij David, maar de man is de vriendelijkheid zelve. De wijnen zijn allemaal onvoorstelbaar mooi. Niemand gelooft het tot hij ze geproefd heeft. Neal Martin geeft de nieuwe Bas des Theurons de hoogste score blijkbaar, maar David geeft die eerst, na de ook al mooie Beaune Villages en dan weet ik het wel. De wijn is inderdaad erg mooi, toch maar liever de flatterende Cent Vignes, de Savigny Peuillets (...) die wat aardser is, de zinderende Bressandes die David blend uit 2 vaten. Alles ligt hier nog op vat en is nog niet overgestoken, dat is voor één dezer en we bottelen in mei (Beaune Villages + ) en in Juli, lange élevage hier, geen maceration à froid want David houdt niet van blauw (noir) fruit in zijn Pinot. Dan de Grand Cru van Beaune, de altijd superbe Grèves, de gemakkelijke Corton Vigne au Saints en de échte Corton Grèves, een wijn om minimum 10 jaar te vergeten.
En dan de enige witte van het domein: Corton-Charlemagne. De mineralen vliegen je om de oren, dit is absoluut niet voor iedereen! Net als de rode ook hier graag 10 jaar fles aub! Het lege glas geeft pas echt het niveau aan met alsmaar wisselende aroma's, je blijft ruiken, maar dat gaat niet want ik ben al te laat voor de volgende afspraak en nog steeds geen droge voeten. Terug andere richting naar Château de Bligny. Gevonden, ziet er wat vervallen uit, maar er zit al iemand op me te wachten buiten. Door het leegstaande kasteel, mufje hier, mufje daar tot we in een wat warmer vertrek komen, de wijnen staan klaar. Vooral 2018 want er zal te weinig 2019 zijn voor nieuwe klanten en 2020 is er ook niet veel. Allemaal premier cru's uit Beaune, Volnay en Pommard. Andee stijl, vrij vol, mooie aciditeit voor 2018, blijkt ook in bio-dynamie, wat dus helpt in tijden van klimaatopwarming. Hmmm, valt te bekijken, leuk praatje terwijl we "cassr la croûte", lief van de man en hop, terug naar Marsannay via de B&B voor droog schoeisel en dan naar de degustatie bij Laurent & friends, waarover later meer want ik krijg honger.
PS: weinig tot geen foto's vandaag, geen tijd en weinig speciaals te zien, misschien later.
Voilà, het zit er alweer bijna op. Gisteren toch weer wat ontdekt, zelfs een Jura-domein, daarvoor moet je dan naar Bourgogne komen... Nu naar Michel Noëllat tegen 9u30 en dan terug naar Marsannay, bij Fournier een vat laden, tanken en bye bye... (snif)
Zo, weer thuis. Onderweg officieel mailtje: "U komt terug uit een rood gebied...". Opzoekwerk levert op dat Côte d'Or vandaag opgewaardeerd is naar code rood. Eigenlijk net nadat ik er weg was... Jammer, morgen verplicht testen in dichtst bijzijnde centrum en verplicht 7 dagen quarantaine. Winkel is dus dicht zaterdag, men zegge het voort. Confused
(18-03-2021 12:44 AM)wvd schreef: [ -> ]Zo, weer thuis. Onderweg officieel mailtje: "U komt terug uit een rood gebied...". Opzoekwerk levert op dat Côte d'Or vandaag opgewaardeerd is naar code rood. Eigenlijk net nadat ik er weg was... Jammer, morgen verplicht testen in dichtst bijzijnde centrum en verplicht 7 dagen quarantaine. Winkel is dus dicht zaterdag, men zegge het voort. Confused

Oei flink balen! Wel een voordeel voor ons dat je mooi de tijd hebt om je ervaringen uitgebreid te delen Wink
(18-03-2021 08:17 AM)Sur la Table schreef: [ -> ]
(18-03-2021 12:44 AM)wvd schreef: [ -> ]Zo, weer thuis. Onderweg officieel mailtje: "U komt terug uit een rood gebied...". Opzoekwerk levert op dat Côte d'Or vandaag opgewaardeerd is naar code rood. Eigenlijk net nadat ik er weg was... Jammer, morgen verplicht testen in dichtst bijzijnde centrum en verplicht 7 dagen quarantaine. Winkel is dus dicht zaterdag, men zegge het voort. Confused

Oei flink balen! Wel een voordeel voor ons dat je mooi de tijd hebt om je ervaringen uitgebreid te delen Wink

t Wordt hier stilaan ook weer een rood gebied Rolleyes
thank you voor de notes!
(18-03-2021 08:17 AM)Sur la Table schreef: [ -> ]Oei flink balen! Wel een voordeel voor ons dat je mooi de tijd hebt om je ervaringen uitgebreid te delen Wink

Was ook juist hetzelfde aan het denken. Ik heb alvast genoten van het beetje 'mee'reizen applaus
Ge moet u niet inhouden Werner.

Hopelijk mogen wij ook vlug terug eens de grens over, al was het maar op en af om wat champagne in te slaan (het enige mbt wijnen die ik nooit niet online koop)
Enkele sfeerbeelden in een lichtjes ondergelopen kelder hoewel dat amper te zien is hier:
[attachment=5470]
[attachment=5471]
[attachment=5472]

Iedereen die hierboven alles las en ook op de hoogte is van onze mailings weet bij welk domein we hier zijn.
UITDAGING: Heb jij goed gelezen...?
Cool
(te) laat aangekomen bij het clubje van Laurent, dat wordt kiezen want om 5u moet iedereen naar huis. Ieder krijgt een glas en isomo spuwbakje nadat je je handen al ingesmeerd hebt met alcohol.
Eerste station: Jérôme Galeyrand. Die is in gesprek, dus ik praat maar met de andere man achter de ton. Ondanks zijn mondmasker herken ik hem. Is dit nu niet de (nieuwe) oenoloog van Laurent? Jawel hoor, Benoit Pagot werkt ook met Jérôme. Later verneem ik dat Benoit met maar een 5-tal domeinen werkt, bijzonder weinig voor een oenoloog, maar hij doet dit uit passie, geld speelt geen rol. En de wijnen van Jérôme zijn inderdaad wet expressiever dan voorheen. Ik proef een mooie Aligoté en dan de (nieuwe) Marsannay blanc Champ Perdix. Ik was er jaren terug met hem om naar de wijngaard te kijken. Een deel was al beplant, in een volgend deel waren net de bomen gerooid en voor het perceel ernaast was hij op zoek naar de eigenaar van het bos om dat ook aan te kopen en klaar te maken voor wijngaard. Dit is het hoogste punt van niet alleen Marsannay, maar de ganse Côte d'Or, meer dan 400m. Helemaal aangeplant met hoogwaardige Chardonnay klonen aan hoge densiteit. Intussen blijkt de eigenaar van het laatste stuk gevonden en de koop is gesloten, het rooien kan beginnen. Daarna wordt luzerne gezaaid die enkele jaren blijft staan en dan pas komen de stokken.
De wijn is erg mooi aan de neus, wat mineralen, een zekere zindering die ik heb, maar mist nog wat volume in het midden. Dat komt wel met de jaren. Dan komt Gevrey Billard 2019 in het glas. De stijl blijf Galeyrand, deze is een erg geurige Gevrey, 15% entière, geen spoor van vegetaal, mooie wijn. Dan Croisettes VV met 50% steeltjes. Die is wat minder aromatisch, strengere aanzet maar opent breder in de mond. Beide wijnen hebben donker fruit, maar hoewel de oogst eerst gekoeld wordt bij ontvangst, is er geen eigenlijke macération à froid, de blauwe bessen komen zonder ook goed door. Deze wijn zal tijd nodig hebben, maar dat is altijd zo met Croisettes. Daarna gaat het naar Comblanchien met de Côtes de Nuits Villages Les Retraits van een perceel met deels honderd jarige stokken. De aanzet is vetter hier, breder, het fruit een fractie warmer, roder ook, een wijn op Nuits premier cru niveau, het perceel grenst dan ook aan Clos de la Maréchale. Tot mijn verbazing wordt de Fixin als laatste gegeven. Tiens, ik heb dan toch ook vooroordelen...Blush Dit is inderdaad de meest stoere wijn, redelijk gecorseerd, veel structuur, goede afdronk. Een heel mooie Fixin, maar mijn voorkeur gaat toch naar de vorige en Billard voor de kortere termijn.
Tweede station is bij Alexandre Brault. Dat is voor straks.
Heel fijn om te lezen, WVD, dank voor de verslagen!

Nog een vraagje: vertelden de wijnboeren ter plekke iets over de invloed van klimaatverandering op hun werk? En proefde je daar iets van terug in de wijnen? Hebben ze bijvoorbeeld hogere alcoholpercentages?
(21-03-2021 11:39 AM)troisetoiles schreef: [ -> ]Heel fijn om te lezen, WVD, dank voor de verslagen!

Nog een vraagje: vertelden de wijnboeren ter plekke iets over de invloed van klimaatverandering op hun werk? En proefde je daar iets van terug in de wijnen? Hebben ze bijvoorbeeld hogere alcoholpercentages?

Ik zou zeggen: we hebben over niets anders gepraat, maar dat is nu ook niet helemaal waar. Wat ieder verbaasd is dat amper 30 jaar geleden er in de meeste jaren gechaptaliseerd werd, nu nooit meer. De alcohol ligt dus hoger dan vroeger en dat merk je: bijna alle jaren zijn nu op het niveau van de uitzonderlijke jaren van vroeger. Beroemde jaren als 1947 en 1959 hadden alcoholpercentages die in de lijn van de laatste jaren liggen. Wat mij het meest verbaast is dat die in de Côte d'Or eigenlijk erg meevallen. Bij Fournier is zijn meest alcoholrijke wijn 14%, vorig jaar proefde ik er in Irancy van 15%! Ook in de Côte Chalonnaise liggen de alcoholgehaltes iets hoger.
Wat me het meeste opviel: de bio en vooral biodynamiewijnen, die druivelaars dus, kunnen de klimaatopwarming blijkbaar veel beter aan. Straf hé! De uitleg is dat die stokken gezonder zijn en een beter afweersysteem hebben. Zie mijn verslag hierboven van degustatie in Monthlelie, daar was dat voor mij erg duidelijk. Anderzijds was bij Noëllat, die nog niet in bio(dynamie) zijn maar wel erg milieubewust werken, dezelfde trend merkbaar en ik kreeg dar wonderbaarlijk mooie wijnen in het glas. Maar ook zij zaaien luzerne, bewerken de grond enz. En men experimenteert met allerhande technieken. Het nieuwe super gehypet domein is Arnoux-Lachaud. Die man verhoogd de pallisage (meer schaduw) en doet zelfs geen rognage meer. De pers struikelt over de lofbetuigingen, ik ben aardig wat minder enthousiast (maar de pers heeft altijd gelijkWink). Hij heeft dus meer bladeren en laat dat nou net zijn wat de suiker aanmaakt... En de tannines rijpen minder vlot doordat ze geen rechtstreekse zon krijgen. Wellicht geeft dat dus meer "backbone" voor de Angelsaksen, ik lach me daar kapot mee. Het verhogen van de pallisage is wel een goed idee denk ik. Fournier doet dat trouwens al jaren, niet zo hoog, maar toch zo'n 50 cm hoger dan de buren en bij hem hangen de druiven ook wat hoger, er blijft gras onder, de beste wijngaarden worden per paard bewerkt enz., dat helpt ook om de grond minder compact te maken (waterinsijpeling) enz. Iets hogere rendementen zijn ook een goed idee, in tegenstelling tot de algemene opvatting. Meer druiven = minder suiker per druif, wat hogere zuren, alle tegengestelde technieken van voor 20 - 30 jaar.
Wat in Bourgogne niet mag, maar wat men wel in de Langhe doet is de anti-hagel netten openhouden bij fellere zon. Dat beetje schaduw heeft een voldoende positief effect en wellicht zal dat ooit ook in Bourgogne mogen. Dat lijkt me een veel betere oplossing dan Syrah of Merlot aanplanten....Gek?
Citaat:En de tannines rijpen minder vlot doordat ze geen rechtstreekse zon krijgen.

Nochtans zou die techniek bedoeld zijn om de hangtijd te verlengen, want als de druiven rechtstreeks in de zon hangen, moeten ze te snel geoogst worden. Door ze meer schaduw te geven, kunnen ze langer hangen en proberen ze de opboux van de suikers te vertragen, zodat de tannines ook beter kunnen rijpen.
(21-03-2021 08:54 PM)Olivier schreef: [ -> ]
Citaat:En de tannines rijpen minder vlot doordat ze geen rechtstreekse zon krijgen.

Nochtans zou die techniek bedoeld zijn om de hangtijd te verlengen, want als de druiven rechtstreeks in de zon hangen, moeten ze te snel geoogst worden. Door ze meer schaduw te geven, kunnen ze langer hangen en proberen ze de opboux van de suikers te vertragen, zodat de tannines ook beter kunnen rijpen.

Er valt inderdaad nog veel te experimenteren en mij lijkt het zo op het eerste zicht wel nuttig om de pallissage te verhogen maar geen rognage.... daarvan ontgaat het nut me toch want dan geef je meer ruimte aan de suikerfabriek en dat kan toch niet de bedoeling zijn tenzij je ook meer druiven laat hangen om hoger rendement te halen. Bij de weg, ik vernam bij meer dan 1 dat er in 2018 in Meursault vrij veel geoogst werd door een paar domeinen. Rendementen van 3 cijfers, zodanig zelfs dat er vaten "onder de toog" gekocht zijn! Best beetje opletten hier en daar.
Citaat:Ik zou zeggen: we hebben over niets anders gepraat, maar dat is nu ook niet helemaal waar. Wat ieder verbaasd is dat amper 30 jaar geleden er in de meeste jaren gechaptaliseerd werd, nu nooit meer. De alcohol ligt dus hoger dan vroeger en dat merk je: bijna alle jaren zijn nu op het niveau van de uitzonderlijke jaren van vroeger. Beroemde jaren als 1947 en 1959 hadden alcoholpercentages die in de lijn van de laatste jaren liggen. Wat mij het meest verbaast is dat die in de Côte d'Or eigenlijk erg meevallen. Bij Fournier is zijn meest alcoholrijke wijn 14%, vorig jaar proefde ik er in Irancy van 15%! Ook in de Côte Chalonnaise liggen de alcoholgehaltes iets hoger.
Vroeger werd er ook relatief veel vroeger geoogst. De nadruk lag op hoeveelheid en op het ontwijken van allerlei ziekten, die optraden in het laatste rijpingsproces van de druif. De alcoholpercentages lagen dan ook veel lager en dit werd opgekrikt met de zogenaamde 'soleil de minuit' ofte suiker. De prijzen lagen ook lager, men kon het mogelijke verlies van te late rijping niet nemen. De kwaliteit lag toen door de band ook lager. Eigenlijk had men een uitzonderlijk najaar nodig om een behoorlijke wijn te maken zoals o.a. in 1947 en 1959. Maar zelfs toen lagen de alcoholpercentages lager dan nu.
(22-03-2021 12:31 PM)rlin schreef: [ -> ]
Citaat:Ik zou zeggen: we hebben over niets anders gepraat, maar dat is nu ook niet helemaal waar. Wat ieder verbaasd is dat amper 30 jaar geleden er in de meeste jaren gechaptaliseerd werd, nu nooit meer. De alcohol ligt dus hoger dan vroeger en dat merk je: bijna alle jaren zijn nu op het niveau van de uitzonderlijke jaren van vroeger. Beroemde jaren als 1947 en 1959 hadden alcoholpercentages die in de lijn van de laatste jaren liggen. Wat mij het meest verbaast is dat die in de Côte d'Or eigenlijk erg meevallen. Bij Fournier is zijn meest alcoholrijke wijn 14%, vorig jaar proefde ik er in Irancy van 15%! Ook in de Côte Chalonnaise liggen de alcoholgehaltes iets hoger.
Vroeger werd er ook relatief veel vroeger geoogst. De nadruk lag op hoeveelheid en op het ontwijken van allerlei ziekten, die optraden in het laatste rijpingsproces van de druif. De alcoholpercentages lagen dan ook veel lager en dit werd opgekrikt met de zogenaamde 'soleil de minuit' ofte suiker. De prijzen lagen ook lager, men kon het mogelijke verlies van te late rijping niet nemen. De kwaliteit lag toen door de band ook lager. Eigenlijk had men een uitzonderlijk najaar nodig om een behoorlijke wijn te maken zoals o.a. in 1947 en 1959. Maar zelfs toen lagen de alcoholpercentages lager dan nu.

Nochtans las ik ooit ergens dat Cheval Blanc 1947, ooit geroemd als de grootste wijn van de vorige eeuw, een alcoholgehalte van ruim boven de 14% had, eerder richting 15%! Helaas heeft niemand me die wijn ooit aangeboden.
Pagina's: 1 2
Koppelingen