wijnliefhebbers

Volledige versie: Jura tripje
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Voor een aantal zaken in de Jura, onderandere om bij een aantal domeinen binnen te springen. In a nutshell, ik haal er voor alle domein wat wijnen uit:

Domaine Pignier, Montaigu: biodynamisch sinds lang, gepassioneerd, familiaal domein van 14ha. Prachtig gelegen wijngaarden & domein in sympathiek dorpje.
Complexe wijnen, niet altijd evident, maar zeer goede exemplaren! Niet goedkoop. Voor mij sprongen de Chardonnay de Reculée (12m barrique, ouillé) & de Cellier des Chartreux (36m barriques, non ouillé) & de Savagnin: non ouillé, 4 jaar sous voile denk ik. Elegant en krachtig tegelijk, er uit, maar in wit vonden we zo goed als alles goed. En ze mogen allemaal gerust een tijdje de kelder in.
Zeer interessante wijnen die gedronken en bestudeerd kunnen worden en nog eens drinkplezier verschaffen ook.

Désiré Petit, Pupillin: 27ha in conversie naar bio, ook een familiaal domein. Een drietal jaar geleden kennis gemaakt met Damien op een wijnsalon in Arras. De wijnen zijn een stuk strakker en wat minder gelaagd, maar met grote precisie, clean. De Poulsard is een heerlijke frisse rode, krakend vers, I like. De trousseau is een stuk serieuzer en wat hout, nog wat weg te leggen. Chardonnay Grapiot 18: op foeder, zonder SO2 en stond al 2 dagen open maar nog geen oxidatie te bemerken, zeer smakelijke wijn! Essenciel 17, Savagnin ouillé, een beetje het visitekaartje van het domein. Strak, nog steeds fruitig maar met een oxidatieve structuur. Drinkt zeer goed momenteel! Prijs kwaliteit topdomein.

Domaine Montbourgeau, l'Etoile: Alweer familiaal sinds enkele generaties, 11ha, in de kleinste appellatie van de Jura. Cuvée en Banode, Chardonnay & Savagnin complanté en samen geoogst. Non ouillé, met de volheid van Chardonnay & structuur en oxidatief karakter van Savagnin & opvoeding. Cuvée spéciale, Chardonnay 4 jaar sous voile, ronder dan een soortgelijke Savagnin, wellicht iets toegankelijker als kennismaking met het genre.

Berthet-Bondet, Chateau Chalon: een bezoek waardig voor het uitzicht alleen al. Ook hier een familiaal domein sinds enkele generaties. Elegante wijnen, gelaagd en geslaagd. La Poirière; Chardonnay ouillé, floraal en elegant. Tradition: Chardo & Savagnin, 4 jaar non ouillé, jawel hoor: elegant! Mooi samenspel tussen de 2, met de Savagnin die de extra punch geeft.

Ik hou van de Jura wijnen maar kan begrijpen dat de oxidatieve stijl niet voor iedereen is weggelegd. Gelukkig is er ook veel ander lekkers te vinden in de streek. We hebben het dan nog niet eens over de crémants gehad.

De vin jaune was (uiteraard) ook lekker, maar ik had iemand mee die het budget in het oog hield. Nu zitten ze aan 2013/2014. 2013, zoals voor vele wijnen van dat jaar hoog in zuren en eentje om even te vergeten in de kelder. Maar voor welke vin jaune is dat niet het geval..

Al bij al een zeer partieel verslag. Om het goed te maken een zicht op de prachtige regio:
[attachment=5597]
[attachment=5598]
(09-05-2021 11:50 PM)Jerver schreef: [ -> ]Ik hou van de Jura wijnen maar kan begrijpen dat de oxidatieve stijl niet voor iedereen is weggelegd. Gelukkig is er ook veel ander lekkers te vinden in de streek. We hebben het dan nog niet eens over de crémants gehad.

Hier inderdaad geen fan van oxidatieve stijl, maar wel van de niet-oxidatieve Chardo's en Savagnins, maar ook zeker van de rode wijnen, met Trousseau op kop.
Pignier deden we ook in november 2019 (toen corona nog een bank of biermerk was), we waren daar redelijk ontgoocheld- maar veel cuvees waren uitverkocht en niet te proeven. Enkel cremant gekocht daar.
Prachtige foto s, je had geluk met het weer precies- toen wij er waren hing er een dikke mist...Rolleyes
Hoi Jerver,

Bedankt voor het leuke verslag en foto's die doen wegdromen.
Akkoord met de conclusie over Désiré Petit. PQ een zeer mooi domein. Staan jaarlijks in Arras & Lille. Redelijk constante kwaliteit ook. Ik ben inderdaad ook meest fan van hun L'essen'ciel.
Waar zet je Berthet Bondet tav bvb een Désiré of Pignier (zowel qua kwaliteit als que prijs)?
(10-05-2021 04:53 PM)vinejo schreef: [ -> ]Pignier deden we ook in november 2019 (toen corona nog een bank of biermerk was), we waren daar redelijk ontgoocheld- maar veel cuvees waren uitverkocht en niet te proeven. Enkel cremant gekocht daar.
Prachtige foto s, je had geluk met het weer precies- toen wij er waren hing er een dikke mist...Rolleyes

2 dagen regen & 2 dagen zon, mooi verdeeld.

Marie-Florence gaf zelf ook aan dat ze slechts een tweetal maand op het jaar al hun wijnen te koop hebben op het domein, de maanden volgend op de meeste bottelingen.
Ter info, dat is nu Smile
[attachment=5601]
Erna volgden nog 3 andere wijnen als ik de tel goed heb bijgehouden.
Geen fan van alle wijnen, maar er zitten parels tussen, vooral dan bij de witte. Een groot deel van de wijnen is voor mij wel gebaat bij wat veroudering, maar ook dat is smaak. Het zijn ook wijnen waar je een beetje moet in zoeken, maar voor mij in een positieve zin.

(10-05-2021 08:55 PM)Fre schreef: [ -> ]Hoi Jerver,

Bedankt voor het leuke verslag en foto's die doen wegdromen.
Akkoord met de conclusie over Désiré Petit. PQ een zeer mooi domein. Staan jaarlijks in Arras & Lille. Redelijk constante kwaliteit ook. Ik ben inderdaad ook meest fan van hun L'essen'ciel.
Waar zet je Berthet Bondet tav bvb een Désiré of Pignier (zowel qua kwaliteit als que prijs)?

Moeilijk om een klassement van domeinen te maken vind ik, voor mij zijn de wijnen van Berthet Bondet zeer geslaagd. Elegant, heb ik dat al gezegd?
Qua prijs zit Pignier een stuk boven de 2 andere en BB iets boven Kleine Désiré, maar dat verschil is minder groot. Kwaliteit hangt af van de definitie, maar sowieso hangt de appreciatie van wijnen af van persoonlijke voorkeuren. Pignier zijn compromisloze wijnen met karakter, Désiré Petit clean, fris gemaakt, BB elegant en gelaagd. Bij Berthet Bondet staan ze vooral bekend voor hun wijnen sous voile, maar hun rode en witte zonder voile vind ik toch ook zeer goed.
thank you
Mooi en interessant verslag en prachtige foto's! Het uitzicht vanaf Chateau-Chalon is inderdaad geweldig.

Vertelden de wijnboeren iets over de gevolgen van klimaatverandering voor de wijnbouw in de streek? Herinner me van een bezoek twee jaar geleden dat sommige wijnboeren moeite hadden om het alcoholpercentage van een 'gewone' chardonnay onder de 15 procent te houden.
(11-05-2021 08:26 AM)troisetoiles schreef: [ -> ]Mooi en interessant verslag en prachtige foto's! Het uitzicht vanaf Chateau-Chalon is inderdaad geweldig.

Vertelden de wijnboeren iets over de gevolgen van klimaatverandering voor de wijnbouw in de streek? Herinner me van een bezoek twee jaar geleden dat sommige wijnboeren moeite hadden om het alcoholpercentage van een 'gewone' chardonnay onder de 15 procent te houden.

Dat vind ik inderdaad een interessant fenomeen: het lijkt me alsof in de (vroeger) koelere regio's de alcoholpercentages nu sneller oplopen dan in de wat warmere terroirs. Zo vond ik in 2018 de Pinot Noir met het hoogste alcoholpercentage in Irancy! En de Chardonnay blijkt nu dus ook meer suiker te maken in de Jura dan in Meursault of Pouilly-Fuissé.
Enkele jaren geleden vernam ik bij Antoniolo in Gattinara (Alto-Piëmonte) dat ze traditioneel 2 tot 3 weken oogstten na de Langhe en in recente warme jaren net iets vroeger dan in Barolo/Barbaresco.

Nog iemand voorbeelden hiervan opgesnuffeld?
(11-05-2021 03:38 PM)wvd schreef: [ -> ]
(11-05-2021 08:26 AM)troisetoiles schreef: [ -> ]Mooi en interessant verslag en prachtige foto's! Het uitzicht vanaf Chateau-Chalon is inderdaad geweldig.

Vertelden de wijnboeren iets over de gevolgen van klimaatverandering voor de wijnbouw in de streek? Herinner me van een bezoek twee jaar geleden dat sommige wijnboeren moeite hadden om het alcoholpercentage van een 'gewone' chardonnay onder de 15 procent te houden.

Dat vind ik inderdaad een interessant fenomeen: het lijkt me alsof in de (vroeger) koelere regio's de alcoholpercentages nu sneller oplopen dan in de wat warmere terroirs. Zo vond ik in 2018 de Pinot Noir met het hoogste alcoholpercentage in Irancy! En de Chardonnay blijkt nu dus ook meer suiker te maken in de Jura dan in Meursault of Pouilly-Fuissé.
Enkele jaren geleden vernam ik bij Antoniolo in Gattinara (Alto-Piëmonte) dat ze traditioneel 2 tot 3 weken oogstten na de Langhe en in recente warme jaren net iets vroeger dan in Barolo/Barbaresco.

Nog iemand voorbeelden hiervan opgesnuffeld?

Komt denk ik meer omdat ze voorheen nooit rekening hoefde te houden met een te hoog suikergehalte en daardoor de (te) hoge alcoholpercentages. Dus ze hebben er met snoeien, plukken etc nooit rekening mee gehouden. De warme zomers van de laatste jaren zijn toch wel extreem geweest, zowel qua temp als qua zonne-uren. De languedoc bijvoorbeeld had dat altijd al, en blijkbaar is het stapje van heet naar nog heter minder spannend dan van gematigd naar heet. Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel
(11-05-2021 03:51 PM)Sur la Table schreef: [ -> ]
(11-05-2021 03:38 PM)wvd schreef: [ -> ]
(11-05-2021 08:26 AM)troisetoiles schreef: [ -> ]Mooi en interessant verslag en prachtige foto's! Het uitzicht vanaf Chateau-Chalon is inderdaad geweldig.

Vertelden de wijnboeren iets over de gevolgen van klimaatverandering voor de wijnbouw in de streek? Herinner me van een bezoek twee jaar geleden dat sommige wijnboeren moeite hadden om het alcoholpercentage van een 'gewone' chardonnay onder de 15 procent te houden.

Dat vind ik inderdaad een interessant fenomeen: het lijkt me alsof in de (vroeger) koelere regio's de alcoholpercentages nu sneller oplopen dan in de wat warmere terroirs. Zo vond ik in 2018 de Pinot Noir met het hoogste alcoholpercentage in Irancy! En de Chardonnay blijkt nu dus ook meer suiker te maken in de Jura dan in Meursault of Pouilly-Fuissé.
Enkele jaren geleden vernam ik bij Antoniolo in Gattinara (Alto-Piëmonte) dat ze traditioneel 2 tot 3 weken oogstten na de Langhe en in recente warme jaren net iets vroeger dan in Barolo/Barbaresco.

Nog iemand voorbeelden hiervan opgesnuffeld?

Komt denk ik meer omdat ze voorheen nooit rekening hoefde te houden met een te hoog suikergehalte en daardoor de (te) hoge alcoholpercentages. Dus ze hebben er met snoeien, plukken etc nooit rekening mee gehouden. De warme zomers van de laatste jaren zijn toch wel extreem geweest, zowel qua temp als qua zonne-uren. De languedoc bijvoorbeeld had dat altijd al, en blijkbaar is het stapje van heet naar nog heter minder spannend dan van gematigd naar heet. Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel

Volkomen en daar leg je de vinger op de wonde of zoiets... Wink
Het is een volledige mindswap: vroeger werd alles in het werk gesteld om de druiven rijp te krijgen. Een jaar met veel alcohol (relatief...) was de facto een groot jaar. Cheval Blanc 1947 wordt door velen beschouwd als de grootste Bordeaux van vorige eeuw, wel, die had 15%!
Nu moet er gewerkt worden naar rijpe druiven net zonder teveel suiker. Dat vereist de nodige aanpassingen.
Er zijn aanpassingen nodig in alle koelere regio's of regio's waar variëteiten voor koele regio's staan aangeplant. 100% akkoord dat er wijnbouwers zijn die nog 'vastzitten' in het opbouwen van suikers, maar er zijn er heel wat die werken naar een optimale rijpheid, waarbij technische, phenolische en aromatische rijpheid in het ideale scenario samenvallen.

In het zuiden zijn ze er inderdaad al meer op aangepast, zowel qua technieken als aanplant. De aanplant is natuurlijk niet op 1 2 3 te veranderen, terwijl dit een zeer grote impact heeft. De porte greffe speelt een zeer belangrijke rol in de datum waarop de plant uitloopt, capaciteit om aan waterstress te weerstaan, groeikracht,... De cépage zelf, maar ook binnen de variëteit de klonen of verschillende selection massale. De densiteit van de planten (water & rijpheid). Expositie perceel... Veel factoren dus die maar kunnen worden aangepast bij (her)aanplant.

De werkwijze in de wijngaard heeft natuurlijk ook een grote impact; bladerdek, ontbladeren, bewerken grond,... Snoeien heeft mijn inziens een beperktere impact, later snoeien zal de plant met een 2, max 3 weken later laten uitlopen, maar bij de eindafrekening zal dit mbt de suikers zeer weinig verschil uitmaken. Zelfs al mocht dit theoretisch gezien betekenen dat er 3 weken later wordt geoogst (wat niet het geval is), dan is het probleem nog altijd hetzelfde bij hete & droge zomers: de balans suiker/zuren vs aromatische en phenolische rijpheid. De suikers zullen nog altijd veel sneller stijgen dan de aroma's & phenolische componenten.

Dit gezegd zijnde zoekt de grote meerderheid van de wijnbouwers naar het goede evenwicht en de juiste methodes. Het is niet zo dat er hoera wordt geroepen omdat de wijnen 15% alcohol hebben of men met de kop in het zand zit omdat dit vroeger niet zo was...
wat je daar aanstipt over de porte greffe is één van de meest onderschatte terroirfactoren bij de goegemeente. Men spreekt altijd van terroir, maar als je de pech hebt van een mooie terroir met de juiste cépage te bezitten, maar waarop de verkeerde onderstokken staan, dan zal het nooit top worden. En dan zal men het ondermaats presteren in het glas ook nog verkeerdelijk toeschrijven aan de kunde van de wijnbouwer. Dat moet wel frustrerend zijn. In Bourgogne aujourd'hui las ik een paar nummers terug iets over een jonge wijnbouwer in de Châlonnais die alles ging heraanplanten omdat zijn vader de verkeerde onderstokken had gebruikt... . Ingrijpend, kostelijk, een werk van lange adem maar de enige juiste weg op lange termijn.
Koppelingen