wijnliefhebbers

Volledige versie: Possums under the birch trees
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Speciale gelegenheden, speciale proeverijen.

De schoonzoon, die en primeur een Pinot Entente kon meemaken, vond de eerste (witte) witte wijn eerder zoet, wat inderdaad voor “wijnleken” zo kan overkomen. Toch was de Grippa St Joseph 2015 zeer droog, maar het rijpe jaar zorgde voor weelderig fruit en een vol mondgevoel. Edoch, deze wijn was geenszins lomp of zwaar op de hand, integendeel, de zuurtjes hielden er mooi de spanning in.
De Chenas 2016 van Thillardon was hét type voorbeeld van de aeriene maar toch complexe wijn waar wij zo van houden. De confraters zaten wel allen in de verkeerde streek: Jura-Noordelijke Bourgogne-Ahr. “Fout, maar ik kan je volgen” zeggen wij dan begripvol. Wink
Chicotot loste de verwachtingen volledig in met z’n Vaucrains 2008. De jaargang zelf overtróf die verwachtingen, niks zuren of onrijpheid, men gokte zelfs eerder op een warm jaar. Of neen, Fre ging voor 2008- maar met de opmerking dat enkel de beste terroirs in die jaargang zulke wijnen hebben voortgebracht.
Na de Grand Cru die er nog geen is, eentje die er wél één is, van een domein dat nooit ontgoochelt. Delarche zijn Corton 2013 kon alle tongen bekoren.
Bij de broodjes dronken we een heerlijke Nittardi Chianti Classico Vigna Doghessa 2018. De sympathieke Chianticus (6 jaar opleiding) Olivier poneerde stellig de jaargang, 2018. Vince (snotterend en snuitend) dacht eerst aan de La Croix van Capreoles van hetzelfde jaar, en..ik kon hem daar heel goed in volgen. (Écht!)
Tenslotte pleegden we een kleine kindermoord, maar niemand kreeg daar spijt van. De Chambolle Musigny Bussieres 2019 van Segaut deed me enigszins denken aan een mooie St Joseph, het huis staat dan ook bekend voor zijn iets “rijpere-stevigere-zwart fruiterige “ stijl. Maar wat een knappe wijn!
Even knap als de deelnemers aan deze hedonistische break-out.
[attachment=6287]
[attachment=6288]
Wat een heerlijke namiddag toch alweer.

De eerste witte was direct een topper: het rijke en rijpe jaar werd perfect onder controle gehouden door meesterwijnmaker Gripa. Een wijn die na 7 jaar op zijn hoogtepunt zit.

De Chenas was heerlijk fijn, complex en hedonistisch. Moeilijk om er een Gamay uit te halen. Een Beaujolais die indruk maakt.
De Vaucrains van één van mijn favorieten huizen waar ik een jaar of 3 klant ben geweest maar nu door de prijsstijgingen toch ben afgehaakt. Ik dacht eerst aan een Volnay 1er cru. En dat voor een Vaucrains uit 2008. Om maar te zeggen hoe de wijn zich toonde.
Ook de volgende was op niveau. Zoals altijd met de Corton (Renardes) bij Delarche.
De Nittardi zat nog een beetje in zijn schulp. Hoewel al zeker drinkbaar, zal hij toch nog een paar jaren nodig hebben om zich te ontplooien.
Bij de laatste wijn (de Chamboile van Sigaut) deed de rijke en rijpe stijl ons niet onmiddellijk aan een strakke Bourgogne denken. Maar de wereld is veranderd, en van wijnen uit een rijk jaar zal je moeten accepteren dat ze tijd nodig hebben om hun babyvet af te gooien. Ik vond dit toch wel een enorm mooie wijn met een zeer beloftevolle toekomst. We zullen zien wat er binnen 10 jaar uitkomt.
Heerlijke namiddag onder de berkskes Smile

Jo heeft efkes uitgepakt met een mooie line-up en daar werden wij allemaal heel blij van!

De Thillardon was toch wel de verrassing van de dag voor mij. Misschien de “minste” qua appellatie, maar in een stijl waar ik erg van hou. Complex, licht, digest, spannend,… Ik wil meer van dit domein!

De Vaucrain van Chicotot was ook verrassend. Zo evenwichtig en rijp voor een 2008. Ook perfect op dronk trouwens!

Leuk om eens een Chianti blind te krijgen. Door de rijpe jaargang zat ik eerst in Bandol, maar een wat lichtere stijl. En toeval wil dat Jo de vorige nog de vergelijking maakte met sommige Bandols en Sangiovese. Dus toen kwamen we snel uit op Chianti. Een wijn die inderdaad nog helemaal moet settelen, maar komt goed. Ik onthoud de mooie florale toetsen.

Ik kijk al uit naar de volgende berkskestasting Smile
wat kan ik daar nog allemaal aan toevoegen, ikzelf niets, maar Clive Coates wel over millésime 2008:
" 'Liquorice' said Aubert de Villaine, when we tasted the 2008 DRC wines together in November 2010. What I like about the best 2008 reds is their freshness, the frequency of sophisticated tannins and the amount of intensity of fruit in the best. Three years on it is clear, such are the high standards of wine-making and elevage today, that there is a lot of 'best', particularly in Nuits-Saint-Georges, Vosne-Romanée and Chambolle-Musigny.
Elsewhere, especially in the Côte de Beaune, the wines lack a certain amount of energy and intensity. They are fruity and easy to drink, with no excessive acidity, but also with less tannic structure than I had expected (though there are some which are a little over-extracted). Here there is a lack of backbone. The wines have a class and harmony which is admirable, but not the size and energy. There were also, at our tasting three years on, quite a number of wines which had marked amounts of reduction. This, I would suggest, is a result of the very late malos. This makes the red wine vintage overall very good but not better.
But what I would say finally – and this is not to denigrate the 2009s – is that I am convinced that there are some – not many but some - 2008s which are every bit as good, in their very different ways, as the same wines produced a year later. And I don't think I am alone in holding this view."

De laatste zin is veelzeggend.
(07-09-2022 05:12 PM)Vince schreef: [ -> ]wat kan ik daar nog allemaal aan toevoegen, ikzelf niets, maar Clive Coates wel over millésime 2008:
" 'Liquorice' said Aubert de Villaine, when we tasted the 2008 DRC wines together in November 2010. What I like about the best 2008 reds is their freshness, the frequency of sophisticated tannins and the amount of intensity of fruit in the best. Three years on it is clear, such are the high standards of wine-making and elevage today, that there is a lot of 'best', particularly in Nuits-Saint-Georges, Vosne-Romanée and Chambolle-Musigny.
Elsewhere, especially in the Côte de Beaune, the wines lack a certain amount of energy and intensity. They are fruity and easy to drink, with no excessive acidity, but also with less tannic structure than I had expected (though there are some which are a little over-extracted). Here there is a lack of backbone. The wines have a class and harmony which is admirable, but not the size and energy. There were also, at our tasting three years on, quite a number of wines which had marked amounts of reduction. This, I would suggest, is a result of the very late malos. This makes the red wine vintage overall very good but not better.
But what I would say finally – and this is not to denigrate the 2009s – is that I am convinced that there are some – not many but some - 2008s which are every bit as good, in their very different ways, as the same wines produced a year later. And I don't think I am alone in holding this view."

De laatste zin is veelzeggend.

Dat zal alweer even geleden zijn dat die brave man dat schreef want intussen is hij niet meer.....
2013 heeft een vergelijkbaar profiel. Sommige vallen tegen maar de beste zijn wel echt top.
(07-09-2022 09:49 PM)Fre schreef: [ -> ]2013 heeft een vergelijkbaar profiel. Sommige vallen tegen maar de beste zijn wel echt top.

Voor zover ik me van 2008 herinner waren er toch minder geslaagden dan in 2013. Ik heb vanwege de te strenge zuren toen bijna niets gekocht. 2013 had initieel ook enorm veel appelzuur, maar werd gered door een wonderbaarlijke lange malo en je zag in de loop van winter 2014 de mondhoeken bij de wijnbouwers langzaam terug omhoog komen. Uiteraard is niet alles geslaagd in 2013, dat is in bijna geen enkel jaar, maar ik ben er erg vlij mee met de wijnen die ik had en de weinige die ik nog heb
(07-09-2022 09:49 PM)Fre schreef: [ -> ]2013 heeft een vergelijkbaar profiel. Sommige vallen tegen maar de beste zijn wel echt top.

Voor zover ik me van 2008 herinner waren er toch minder geslaagden dan in 2013. Ik heb vanwege de te strenge zuren toen bijna niets gekocht. 2013 had initieel ook enorm veel appelzuur, maar werd gered door een wonderbaarlijke lange malo en je zag in de loop van winter 2014 de mondhoeken bij de wijnbouwers langzaam terug omhoog komen. Uiteraard is niet alles geslaagd in 2013, dat is in bijna geen enkel jaar, maar ik ben erg blij met de wijnen die ik had en de weinige die ik nog heb
los van de uitwijdingen over 2013, het punt van het artikel is om aan te tonen dat we niet verwonderd hoeven te zijn dat de Vaucrains 2008 er zo goed uit kwam (en dat wijlen Clive Coates verdomd goede analyses kon maken)
Morgen een nieuwe Possums.
Met live verslaggeving!
















Kwestie van hier weer wat leven in de brouwe…eh…de wijnmakerij te brengen.
Wijn 1

Hmm, zeer fris
Wat anijs.
Bloemetjes, pompelmoes, wat abrikoos, wat koriander.
Mooi zoetzuurspel, zuurtjes overheersen maar zijn zacht
Mooi bittertje
Savoie? Niet Frankrijk.
Pinot Bianco uit Alto Adige?
Goede gok!
Maar…
Het woord boksbeutel valt
Yes.
Het is de cuvee Vinz van Weingut am Stein.
Top sylvaner.
Wijn 2 en 3, een duo
1
Stenig
Heel licht oxidatieve toets
Wit fruit, peer
Lichte sucrosité, wat ronder, licht caramelletje in de afdronk.

Wijn 2
Buxus, Wat vegetaliteit, redelijk typisch sauvignon.
Heel mooi mondgevoel.
Doet Oli denken aan Dog Point van N Zeeland. Huh…Waw.

1 mooi gemaakt, redelijk traditioneel
2 fijner en frisser.

1/ Domaine De Villargeau Les Belles paresseuses 2019 Coteaux de Giennois
2/Blank Canvas Abstract Three Rowes 2019 sauvignon blanc.
Wijn 4 (wit)

Vuursteen,
Pure klasse in de mond.
Hmmm, weder sauvignon blanc zegt Vince.
Mm ja, eerder een moooe Bourgogne?
Er wordt getwijfeld.
Lijkt chardonnay maar zo n mooie zuurtjes.
Fraicheur in de mond, chalky.

Even wordt er over het holfactorisch vermogen van Conner Rousseau gepraat.
Maar dat brengt hen niet verder bij de juiste wijn.
Puligny?
Sauvignon van Cotat, zegt Vince.

Niet slecht.
Het is…Section 94 van Dog Point, Marlborough
94 punten van Vince!
Wijn 1
Hoho
Dit is fruhburgunder, zegt Fre.
Frivool
Ahrbeitjes, goed gemaakt maar geen grote ahr zegt Vince.
Iets om koel te drinken
Beetje sletterig.

Tweede wijn
Iets ernstiger, houtlagering, heel fris, doet eerste wijn verbleken.
Domaine de Poitiers? Pinot noir uit de Loire?
Beter dan de eerste.
Stijl pinot die ik niet herken, zegt Fre.
Wel een stuk fijner dan de eerste.

Wijn 1 Bon Baron pinot noir 2015
Wijn 2: pinot noir Escarpment Martinsborough N Zeeland 2015[/b]
Oud hout, grafiet, rode bes, ceder.
Mondvullend en toch dorstlessend. Aardbei met peper.
Puntig.
Frans zegt Vince.

Inderdaad.

Domaine Jacob Les Valezieres 2015
Wijn 1 mandarientjes, rood fruit, Chambolesque.
Oh ja, zo mooi….maar wijn 2 gaat erover.
Wijn 2 doet denken aan Bordeaux in de neus zegt Vince.
Wat een topper.
Twee overtreft 1 van kracht maar is toch ook heel mooi. Ik zit met een 2014 gevoel, zegt Vince. Ok watte Klopderop.
Tweede wijn —Bourgognesk in de mond maar de neus is Medoc. Zegt Vince.
Tweede beter? Hmmmm Ja, maar eerste is ook zo mooi.
Ik heb een cabernet franc radar.
Mocht het Bourgogne zijn is het Nuits.
Potloodpunt.
Bordeaux…Óf cabernet franc uit de Loire zegt Fre,
Knáp!

Wijn 1 Sancerre Oriane Boulay 2014
Wijn z Charles Joguet Dioterie 2014
Laatste wijn valt niet in de smaak. Geoxideerd in de neus. Beetje Banyuls.
In de mond heel lang, fris, complex, chocolade à gogo.
Onderschat naar mijn gevoel, de Casa Real 2009 van Santa Rita.
Nu ja, t zijn Bourgogne freaks natuurlijk.
Állerlaatse wijn
Domaine des Cambes
Mitjaville
2015
Rijp, precies, hedonistisch.
Zalige avond weer. Avontuurlijke line-up, I like!

De Dog Point was werkelijk toppie. In rood ook zeer mooie ontdekkingen gedaan. Rode Sancerre van Boulay, wow! La Dioterie, zo mooi na 24 jaar… En de klasse van de Mitjaville, waardige afsluiter Heart
Boeiend tasting alweer, bedankt voor het verslag!
Ik vroeg mij al af of die rode Sancerres van Boulay hun geld waard zijn en blijkbaar is dat toch het geval.
Joguet zou ik ook graag eens drinken, maar de huidige jaargangen worden ook al prijzig.
(17-06-2023 10:48 AM)Olivier schreef: [ -> ]Zalige avond weer. Avontuurlijke line-up, I like!

De Dog Point was werkelijk toppie. In rood ook zeer mooie ontdekkingen gedaan. Rode Sancerre van Boulay, wow! La Dioterie, zo mooi na 24 jaar… En de klasse van de Mitjaville, waardige afsluiter Heart

Daar heb ik nu s niets aan toe te voegen zie. Heerlijke avonden zoals deze doen ons herinneren aan wat echt telt in t leven. Iets wat we door de drukte van t leven af en toe uit t oog verliezen. Heart
(17-06-2023 11:41 AM)redacteur schreef: [ -> ]Boeiend tasting alweer, bedankt voor het verslag!
Ik vroeg mij al af of die rode Sancerres van Boulay hun geld waard zijn en blijkbaar is dat toch het geval.
Joguet zou ik ook graag eens drinken, maar de huidige jaargangen worden ook al prijzig.

Bij de Sancerre dacht men aan een goede Chambolle.
Aan 35 euro in de winkel is dit dus inderdaad wel nog steeds een mooie koop.
En Joguet bevestigt weer, zeer Bourgondisch maar toch ook een Bordeaux-touch. Sedert de overname van de Amerikanen is hij inderdaad nogal duur geworden, toch voor een Chinon.. (mocht het een Bordeaux zijn zou men aan 45 euro nog steeds van een koopje spreken ;-) )
(16-06-2023 11:09 PM)vinejo schreef: [ -> ]Ik heb een cabernet franc radar.
Mocht het Bourgogne zijn is het Nuits.
Potloodpunt.
Bordeaux…Óf cabernet franc uit de Loire zegt Fre,
Knáp!

Wijn 1 Sancerre Oriane Boulay 2014
Wijn z Charles Joguet Dioterie 2014

De Joguet was 1999, foutje. Typen en drinken tegelijkertijd…Rolleyes
Koppelingen