wijnliefhebbers

Volledige versie: One Step Beyond tasting
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Het is al (te) lang geleden, maar nu wordt het stilaan aftellen. Binnenkort komen we nog eens samen met ons groepje met o.a. enkele ex-forummers. De bedoeling is dat iedereen iets meebrengt dat voor de anderen de moeite van het proeven waard is ttz : gene flauwen bazaar alstublief! Wink
Benieuwd wat er allemaal op tafel gaat komen. Zelf ben ik nog aan het afstrepen, maar u hoort het allemaal op deze plaats.
(31-10-2022 04:45 PM)wvd schreef: [ -> ]Het is al (te) lang geleden, maar nu wordt het stilaan aftellen. Binnenkort komen we nog eens samen met ons groepje met o.a. enkele ex-forummers. De bedoeling is dat iedereen iets meebrengt dat voor de anderen de moeite van het proeven waard is ttz : gene flauwen bazaar alstublief! Wink
Benieuwd wat er allemaal op tafel gaat komen. Zelf ben ik nog aan het afstrepen, maar u hoort het allemaal op deze plaats.

Wordt pure Madness..!
(31-10-2022 06:44 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(31-10-2022 04:45 PM)wvd schreef: [ -> ]Het is al (te) lang geleden, maar nu wordt het stilaan aftellen. Binnenkort komen we nog eens samen met ons groepje met o.a. enkele ex-forummers. De bedoeling is dat iedereen iets meebrengt dat voor de anderen de moeite van het proeven waard is ttz : gene flauwen bazaar alstublief! Wink
Benieuwd wat er allemaal op tafel gaat komen. Zelf ben ik nog aan het afstrepen, maar u hoort het allemaal op deze plaats.

Wordt pure Madness..!

Dat valt nog af te wachten, ik ga in ieder geval trachten een bommetje te droppen.... Smile
(01-11-2022 12:18 PM)wvd schreef: [ -> ]
(31-10-2022 06:44 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(31-10-2022 04:45 PM)wvd schreef: [ -> ]Het is al (te) lang geleden, maar nu wordt het stilaan aftellen. Binnenkort komen we nog eens samen met ons groepje met o.a. enkele ex-forummers. De bedoeling is dat iedereen iets meebrengt dat voor de anderen de moeite van het proeven waard is ttz : gene flauwen bazaar alstublief! Wink
Benieuwd wat er allemaal op tafel gaat komen. Zelf ben ik nog aan het afstrepen, maar u hoort het allemaal op deze plaats.

Wordt pure Madness..!

Dat valt nog af te wachten, ik ga in ieder geval trachten een bommetje te droppen.... Smile

En na de degustatie samen zo naar buiten lopen..
Rolleyes
[attachment=6343]
(01-11-2022 12:34 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(01-11-2022 12:18 PM)wvd schreef: [ -> ]
(31-10-2022 06:44 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(31-10-2022 04:45 PM)wvd schreef: [ -> ]Het is al (te) lang geleden, maar nu wordt het stilaan aftellen. Binnenkort komen we nog eens samen met ons groepje met o.a. enkele ex-forummers. De bedoeling is dat iedereen iets meebrengt dat voor de anderen de moeite van het proeven waard is ttz : gene flauwen bazaar alstublief! Wink
Benieuwd wat er allemaal op tafel gaat komen. Zelf ben ik nog aan het afstrepen, maar u hoort het allemaal op deze plaats.

Wordt pure Madness..!

Dat valt nog af te wachten, ik ga in ieder geval trachten een bommetje te droppen.... Smile

En na de degustatie samen zo naar buiten lopen..
Rolleyes
Zelfs dat gaat niet meer lukken vrees ik....
Alle gekheid, er wordt daar aardig wat afgespuwd, ik ben gewoonlijk ook de enige die met openbaar vervoer komt.
Dit kwam op tafel gisteren. Ons groepje komt duidelijk op kruissnelheid. Big Grin
Veel geluk, geen kurk en uiteraard wat discussie, dat is de bedoeling tenslotte.
We begonnen groots met een razend frisse Champagne en dan de wijnen:
[attachment=6393][attachment=6395][attachment=6396][attachment=6394][attachment=6397][attachment=6398][attachment=6401][attachment=6399]
[attachment=6402][attachment=6403][attachment=6404][attachment=6405]
[attachment=6406][attachment=6407][attachment=6408][attachment=6409]
[attachment=6410][attachment=6411][attachment=6412][attachment=6413]
We waren met 7, enkele ex-forummers en enkele (soon to be ex?) nog actieve forummers.
Deze tasting bracht enkele van de grootste wijnen die ik de laatste jaren proefde. De Petrus 1969, een zeer matig jaar, presenteerde zich geweldig mooi, een Bordeaux op dronk en zonder enige sleet. Deze fles kwam recent uit de kelders van Moueix en was gecontroleerd en herkurkt, getuige het label met qr code op de achterkant. Van Allary Haut-Brion had ik nog nooit gehoord. Dat was een absolute topwijn! Strafste was: quasi iedereen dacht aan Pessac! Zou een heel klein domeintje zijn met wijngaarden die intussen deel uitmaken van Haut-Brion.
Van een Montrachet zou je een enorm vette, volle wijn verwachten. Niets is minder waar, dit was pure finesse, mineralig (ik plaatste hem in Corton-Charlemagne), en vooral een enorm lange afdronk. Voor velen de WVDD Big Grin (wijn van de dag..)
Maar ook de witte Jumilla en Bairrada scoorden goed, Boutières is zowat de mooiste Aligoté die ik ooit proefde en beide Chablis waren ook toppie zij het in erg andere stijl. Misschien had ik een kleine voorkeur voor de stijl van Droin, maar de andere kwam na de Montrachet en hield zich goed staande, dus het is wat muggenziften. Van één wijn is geen photo, Sed e Cana' Ribera del Duero 2015. Ook een pak te jong, maar komt goed. d'Alceo vond ik heel goed ook, erg fris voor Panzano 2009, mooie evolutie al. Dat kan niet gezegd worden van de m.i. veel te harde Flaccianello en ik denk dat die nooit goed komt, het fruit zal verdwenen zijn voor die (onrijpe...) tannines ooit versmelten. Maar ja, uitgenomen de eerste jaren ben ik zelden fan van deze wijn. Eigenlijk had ik ook twijfels bij l'Evangile 1998.Dat was zeer mooi in bouquet, gelaagd ook, heerlijk midden, maar toch nog erg veel structuur voor bijna 25 jaar en Pomerol. Ik hield eigenlijk nog meer van de Allary. De ster in rood, het zal niemand verbazen, was echter Screaming Eagle. Nee, ook hier geen blockbuster, maar een geweldig zachte, volle, genuanceerde wijn die binnen gleed voor je het merkte,super gewoon!
Al bij al een fantastische dag met dank aan organisator Patrik!

Op naar de volgende... applaus
als ik de eerste zin lees heb ik al geen zin meer om verder te lezen, de relevantie ontgaat me volledig, behalve als het gaat om te stoken
En uit welk jaar komt die Screaming Eagle? Heeft dat ook tijd nodig of wordt dat heel anders gemaakt dan de meer klassieke wijnen?
(06-12-2022 03:45 PM)Vince schreef: [ -> ]als ik de eerste zin lees heb ik al geen zin meer om verder te lezen, de relevantie ontgaat me volledig, behalve als het gaat om te stoken

Ah, toch enige reactie, bedankt daarvoor.
Ik doe hier al lang veel moeite om wat te posten dat, hoop ik althans, enigszins interessant is en als daar dan geen hond op reageert wordt ik dat zo zoetjesaan beu. Ik hoop dat je dat begrijpt.
(06-12-2022 04:25 PM)Sur la Table schreef: [ -> ]En uit welk jaar komt die Screaming Eagle? Heeft dat ook tijd nodig of wordt dat heel anders gemaakt dan de meer klassieke wijnen?

Dat was een 2007 en die was 28 uur op voorhand gedecanteerd, wat duidelijk hielp. Zoals wel meer (top)wijnen uit Napa zijn de tannines veel soepeler dan in Bordeaux, wat ze zo toch toegankelijker maakt jong. Maar ook deze is al 15 jaar natuurlijk. Ik vind wel dat vele Napa's en andere USA wijnen het eerder van hun ongelooflijk lekkere fruit moeten hebben, dan van de meer tertiaire aroma's die we soms aantreffen in oudere Bordeaux. Bij een vorige ontmoeting (de eerste dacht ik?) hadden we een Harlan 1994 en die gaf iedereen toen een perfecte score. Ik kende die wijn van net na de release en die was toen enorm indrukwekkend, maar niet "lekker", te intens, te jong, te rauw en eerlijk, ik dacht toen dat dat niet goed ging komen, maar zie... Deze was eigenlijk meer in mijn straatje dan die Harlan, allebei absolute topwijnen, maar zo zie je maar, de ene 100 punter is de andere niet, het blijft persoonlijk.
(06-12-2022 04:47 PM)wvd schreef: [ -> ]
(06-12-2022 03:45 PM)Vince schreef: [ -> ]als ik de eerste zin lees heb ik al geen zin meer om verder te lezen, de relevantie ontgaat me volledig, behalve als het gaat om te
stoken

Ah, toch enige reactie, bedankt daarvoor.
Ik doe hier al lang veel moeite om wat te posten dat, hoop ik althans, enigszins interessant is en als daar dan geen hond op reageert wordt ik dat zo zoetjesaan beu. Ik hoop dat je dat begrijpt.

Mocht ik zo geredeneerd hebben was er van dit hele forum nooit of te nimmer sprake geweest
Ik heb talloze posts geschreven op mijn blog waar ik veel tijd en inspiratie in gestoken heb maar waar nooit enige reactie op kwam.
En ook op dit forum kwam er van bij het begin op het grootste deel van wat ik schreef nul reactie.
Ik kom soms toevallig wel eens een (lange) post van mezelf tegen waarvan ik (zonder bescheidenheid) denk “goh, leuk geschreven” maar waar nooit iemand heeft op gereageerd.
Je moet het doen voor jezelf, én in de wetenschap dat veel mensen je posts wel degelijk lezen en appreciëren.
Veelal reageert men niet omdat er niet echt iets relevants aan toe te voegen is en omdat men wil vermijden om constant “interessant”, “leuk” of “thank you” te posten…
Geweldige degustatie! Slurp
(06-12-2022 03:41 PM)wvd schreef: [ -> ]We waren met 7, enkele ex-forummers en enkele (soon to be ex?) nog actieve forummers.
Deze tasting bracht enkele van de grootste wijnen die ik de laatste jaren proefde. De Petrus 1969, een zeer matig jaar, presenteerde zich geweldig mooi, een Bordeaux op dronk en zonder enige sleet. Deze fles kwam recent uit de kelders van Moueix en was gecontroleerd en herkurkt, getuige het label met qr code op de achterkant. Van Allary Haut-Brion had ik nog nooit gehoord. Dat was een absolute topwijn! Strafste was: quasi iedereen dacht aan Pessac! Zou een heel klein domeintje zijn met wijngaarden die intussen deel uitmaken van Haut-Brion.
Van een Montrachet zou je een enorm vette, volle wijn verwachten. Niets is minder waar, dit was pure finesse, mineralig (ik plaatste hem in Corton-Charlemagne), en vooral een enorm lange afdronk. Voor velen de WVDD Big Grin (wijn van de dag..)
Maar ook de witte Jumilla en Bairrada scoorden goed, Boutières is zowat de mooiste Aligoté die ik ooit proefde en beide Chablis waren ook toppie zij het in erg andere stijl. Misschien had ik een kleine voorkeur voor de stijl van Droin, maar de andere kwam na de Montrachet en hield zich goed staande, dus het is wat muggenziften. Van één wijn is geen photo, Sed e Cana' Ribera del Duero 2015. Ook een pak te jong, maar komt goed. d'Alceo vond ik heel goed ook, erg fris voor Panzano 2009, mooie evolutie al. Dat kan niet gezegd worden van de m.i. veel te harde Flaccianello en ik denk dat die nooit goed komt, het fruit zal verdwenen zijn voor die (onrijpe...) tannines ooit versmelten. Maar ja, uitgenomen de eerste jaren ben ik zelden fan van deze wijn. Eigenlijk had ik ook twijfels bij l'Evangile 1998.Dat was zeer mooi in bouquet, gelaagd ook, heerlijk midden, maar toch nog erg veel structuur voor bijna 25 jaar en Pomerol. Ik hield eigenlijk nog meer van de Allary. De ster in rood, het zal niemand verbazen, was echter Screaming Eagle. Nee, ook hier geen blockbuster, maar een geweldig zachte, volle, genuanceerde wijn die binnen gleed voor je het merkte,super gewoon!
Al bij al een fantastische dag met dank aan organisator Patrik!

Op naar de volgende... applaus
Zo zo, Werner, we hoeven geen knuppel. Dat zou de aandacht teveel afleiden van wat really matters. De wijnen dus: ik ga kort zijn want ik neem tegenwoordig geen nota's meer op tastings.
De Comtes de Champagne 2008 was een knappe opener. Heel vineus en toch strak. Zo heb ik ze wel graag. Ik dacht aan een Blanc de Noir. Niet één champagnefles ligt in mijn kelder, dus ik ben misschien niet de ideale persoon om te beoordelen.
In wit stond er 1 wijn boven alles. Het overschaduwde toch de rest. De Cerron is gemaakt van de Airén druif: zowat de meest simpele en tevens meest aangeplantte druif ter wereld. Maar deze is blijkbaar een hebbedingetje. Speciaal, maar ik zou er nu ook niet direct achter zoeken. We kregen 2 GC's uit Chablis in 't glas: de ene was de Vaudésir 2013 van Droin die ik zelf meebracht. De andere Bougros van Lavantureux (2017). 2 redelijk verschillende stijlen: de eerste was redelijk strak, de andere meer opulent. Niet alleen de wijnbouwer zal hier mee te maken hebben, ook de jaargang zal hier voor iets tussen zitten. Verder had ik ook de Clos Chanson 2019 van André Perret mee. Deze Condrieu heb ik al een paar keer geschonken in andere proeverijen. Vooral verleidelijk omwille van 't evenwicht tussen rijp fruit en toch die fraicheur: deze valt me nooit te zwaar of te lomp. De Smaragd van Franz Hitzberger uit 2014 zou blijkbaar een refentie zijn in Oostenrijk. Enorm krachtige stijl die me persoonlijk iets minder lag. Komt waarschijnlijk beter tot zijn recht bij eten. En verder, mijn eerste Montrachet ooit. Van Ramonet dan nog. En ik begrijp gelijk de fuzz. Iets wat Jasper Morris als 'gunflint' omschrijft. Niet in your face, maar wel mooi vermengd met het witte fruit. Er is ook wel wat hout aanwezig in de neus, dat zich de komende jaren nog verder zal integreren in de enorme materie. Ook in de mond die pure mineraliteit, aangevuld met een gigantische lengte.

Om de topper van de namiddag in rood te worden, was 't meer dringen. We starten met mijn flesje Robert Chevillon. Pop 'n pour was niet zo'n goed idee. De neus was aanvankelijk wat funky. Maar na een tijdje kwam het rode fruit er wat door. Verder ook wat geplette hemelbeestjes, iets wat je wel vaker ziet in 2011. In de mond was de wijn wel rijp en evenwichtig met dat pure dat chevillon toch kenmerkt.

De Sed de Cana was een klein monstertje. Net na inschenken had ik heerlijk gesneden fruit, maar gaandeweg werd deze zwaarder en moeilijker. Te jong en misschien ook te weinig op finesse om in mijn kraam te passen. De Clos Nouveau 2015 van domaine du Bel Air was voor mij dé wijn die over het hoofd werd gezien. Had wat tijd nodig om open te komen. Maar deze cabernet franc speelde toch op een zeer hoog niveau: aards, leafy, chocolade maar ook mineraal. Dikke wijn die blijkbaar moeilijk te vinden is. Ik kende 't niet maar was wel raak.
De Capana 2016 was een monstertje waar de Rampolla 2009 inderdaad een stuk beter op zijn plooi zat maar met nog marge.
Screaming eagle had onze goeie ouwe John 2 volle dagen in karaf laten zitten. Maar niets oxidatie. Eén van de summum cabernet wijnen in Napa, zoniet dé. Cabernet in zijn puurheid, zo zacht en evenwichtig en lang tegelijk. Maar ik weet wel niet of de Amerikaanse stijl van wijnen me 100% ligt. Het is allemaal iets rijper, meer afgevijld, iets minder met een hoek af. Dat is waarschijnlijk net dat wat vele mensen zoeken, maar ik ben opgegroeid met cool climate Bordeaux (amongst others)... if you know what I mean.
De Allary Haut Brion 2010 krijgt 90,5 punten op CT. Huh? Vreemd want toch een dikke Pessac. Het verhaal erachter is ook wel cool. Zou 's tof zijn om dit naast de echte Haut Brion te plaatsen (hint hint ;-)
De Pétrus 1969. Naar 't schijnt is '69 een matig jaar. Vreemd want deze is nog in volle glorie. Niets tertiair. Misschien is de kracht van Petrus in matige jaren niet de ultieme complexiteit, maar wel de ongelooflijke elegantie. Allé, op basis van 1 Petrus is dat misschien niet te beoordelen. Daarvoor zouden we nog 's de test met een Petrus uit een groot jaar moeten overdoen (hint hint ;-)

De Flaccianello 2006 had last van stroefheid. Komt niet meer goed vrees ik.

De Evangile 1998 was voor mij misschien wel de rode van de avond, alhoewel de volgende ook wel imponeerde. Deze had iets 'onaf': unresolved tannins staat te lezen bij de voorlaatste TN op CT. Ze waren aanwezig maar niet storend voor mij. Maar wel een lengte en puurheid om 'u' tegen te zeggen.

De laatste was de La Mouline 2011 van Guigal. Iedereen aan tafel zei: te jong. Ja, ok maar so what. In tegenstelling tot een aantal andere jonge wijnen had deze niets storends. Wat ingehouden power, dat wel. Maar de klasse was toch al goed zichtbaar. Groots en volledig in mijne rayon. Met de volgende zou ik wel efkes wachten :-)

Eh voila, de notities zijn iets langer uitgevallen. Niet alles is beschreven maar van een aantal zaken laat mijn geheugen me in de steek. Top proeverij met ditto ontvangst.
Knappe beschrijvingen Werner en Fré! Kan hier eigenlijk nog maar weinig extra aan toe voegen. Het was een namiddag vol verwondering, verbazing en regelmatig een lesje in nederigheid.
Allary Haut Brion, nooit van gehoord. Dacht een derde wijn of zo maar blijkbaar niks met HB te maken?
(07-12-2022 12:25 AM)vinejo schreef: [ -> ]Allary Haut Brion, nooit van gehoord. Dacht een derde wijn of zo maar blijkbaar niks met HB te maken?
Opzoekwerk ( niet van mij) leert dat het een onafhankelijk domein was naast Haut Brion. De zaak werd verkocht aan die laatste toen de 92 jarige eigenaar uiteindelijk jzt tojdelijke let jzt eeuwige verwisselde. Ik had nog nooit iets van dit kleinood gehoord. Het was een toppertje.
En die Petrus, was dat nu een beetje de moeite?
Was de wijn (nog) mooi omdat hij al 53 jaar oud was?
Of was hij gewoon mooi tout court. Enfin, was hij top? Of was hij top omdat het Petrus was?
Oprechte vraag, ben ook gevoelig voor etiketten.
Over de prijs wil ik het zelfs niet hebben.
(07-12-2022 03:17 PM)vinejo schreef: [ -> ]En die Petrus, was dat nu een beetje de moeite?
Was de wijn (nog) mooi omdat hij al 53 jaar oud was?
Of was hij gewoon mooi tout court. Enfin, was hij top? Of was hij top omdat het Petrus was?
Oprechte vraag, ben ook gevoelig voor etiketten.
Over de prijs wil ik het zelfs niet hebben.

Alles was blind, enkel de schenker weet wat het is. Ik vond het een erg mooie, lekkere wijn, helemaal à point en ging zeer vlot binnen. De wijn was echt veel beter dan je zou verwachten op basis van het jaar, maar het was wel een fles die recht van Bordeaux kwam, gecheckt, herkurkt enz. , dus wellicht niet te vergelijken met een Petrus 1969 die je op de veiling zou kopen. Was het een heel "grote" wijn? Misschien net niet, maar zoals je zelf maar al te dikwijls hebt ondervonden, Bordeaux van "mindere" jaren geeft soms veel meer genot dan de echt grote jaren. En genot gaf deze volop, maar het was voor mij niet de WVDD.
Nadat ik versie 2 diende te missen door een "covid scare", kon ik aanschuiven.

Eerst en vooral bedankt aan alle aanwezigen voor de prachtige wijnen.
Ook ode aan onze "Fleer" voor locatie, omkadering en heerlijke ovenschotel !

Gezien de vorige samenkomst, altijd wat zoeken om er uiteindelijk twee flessen uit de kelder te halen
Het werd voor mij de Domaine Allary Haut Brion 2010 en Guigal La Mouline 2011.
Van beide wijnen slechts één fles in de kelder en geen voorgaande ervaringen.

Alles werd blind geschonken, zeer gezapig tempo, voldoende ruimte voor discussie, rare uitspraken en zelfs een quiz !

Startschot is met Comtes de Champagne BdB Taittinger 2006 ... blijkbaar zalm in de neus, iemand Huh

Vervolgens passeren een mooie selectie aan witten wijnen ...

- Bodega Cerron, El Cerrico 2019
- Domaine Jean Fournier, Aux Boutieres, Vieilles Vignes 2019
- Quinta Do Encontro, Nr. 1 214
- Jean-Paul & Benoit Droin, Vaudésir Chablis Grand Cru 2013 ( mijn eerste GC Chablis ooit )
- Andre Perret Condrieu Clos Chanson 2019
- Domaine Ramonet Montrachet Grand Cru 2011 ( iedereen wordt een eerste keer stil rond de tafel )
- Roland Lavantureaux Chablis Grand Cru Bourgros 2017 ( en dan ook mijn tweede GC Chablis )
- Franz Hirtzberger, Singerriedel Riesling, Smaragd 2014

Dan is het tijd om de rode te ontkurken

- Domaine Chevillon, Nuits-Saint-Georges Les Perrieres 1er Cru 2011 ( had wat tijd nodig om de funk af te blazen )
- Vinas del Jaro, Sed de Cana 2015
- Domaine du Bel Air, Clos Nouveau Bourgueil 2015 ( ik raad eindelijk eens tamelijk goed )
- Brunello Di Montaltino, Capanna Riserva 2016
- Screaming Eagle 2007 ( het wordt een tweede keer muisstil rond de tafel - iedereen unaniem )
- Domaine Allary, Haut Brion 2010 ( oef, niet gekurkt en presteert fenomenaal )
- Castello Dei Rampolla, d'Alceo 2009
- Petrus 1969 ( opnieuw verschijnen glimlachen rondom de tafel ... er wordt gegokt, ik zit met Mouton 61 veraf )
- Flaccianello Della Pieve 2006
- Evangile 1998 ( of hoe rechteroever 98 voor mij blijft verbazen )
- Guigal La Mouline 2011 ( veel te jong, doch potentieel druipt ervan af )

Geweldige middag ... ik sleur nog 150+ flessen achterstallige bestelling in de auto en terug naar de Kust !

Op naar ronde 4 !!!!

Mathijs
1998 was voor mij een echt topjaar in Bordeaux. Nooit een mindere fles gehad. Maar we dronken toen vooral rechteroever... Helaas niks meer van liggen.
Te dju en ik had nu zo graag eens den John nen oxidatieve wijn geserveerd.

Kl*te spamfolder.
(07-12-2022 03:17 PM)vinejo schreef: [ -> ]En die Petrus, was dat nu een beetje de moeite?
Was de wijn (nog) mooi omdat hij al 53 jaar oud was?
Of was hij gewoon mooi tout court. Enfin, was hij top? Of was hij top omdat het Petrus was?
Oprechte vraag, ben ook gevoelig voor etiketten.
Over de prijs wil ik het zelfs niet hebben.

Een zeer terechte vraag, waar ik niet zomaar kan op antwoorden. Zoals Wvd zei, werden de wijnen blind geproefd. Ik zou 't als volgt omschrijven: de wijn had een uitzonderlijke elegantie (ze smolt echt op de tong) maar geen exceptionele complexiteit. Als je daarna iemand hoort vertellen (zonder nog de naam van het domein te onthullen) dat deze uit '69 komt, dan besef je dat dit een zeer speciale fles is.
(10-12-2022 10:36 AM)Fre schreef: [ -> ]
(07-12-2022 03:17 PM)vinejo schreef: [ -> ]En die Petrus, was dat nu een beetje de moeite?
Was de wijn (nog) mooi omdat hij al 53 jaar oud was?
Of was hij gewoon mooi tout court. Enfin, was hij top? Of was hij top omdat het Petrus was?
Oprechte vraag, ben ook gevoelig voor etiketten.
Over de prijs wil ik het zelfs niet hebben.

Een zeer terechte vraag, waar ik niet zomaar kan op antwoorden. Zoals Wvd zei, werden de wijnen blind geproefd. Ik zou 't als volgt omschrijven: de wijn had een uitzonderlijke elegantie (ze smolt echt op de tong) maar geen exceptionele complexiteit. Als je daarna iemand hoort vertellen (zonder nog de naam van het domein te onthullen) dat deze uit '69 komt, dan besef je dat dit een zeer speciale fles is.

Ik kwam onderstaande afbeelding tegen in mijn fotobibliotheek die ik aan het opkuisen was. Had dit toen opgezocht omdat ik een VCC 1969 had geproefd bij LL. Wegens tijdsgebrek heb ik er toen enkel over geschreven dat ie verrassend zacht was. http://www.vinejo.freebb.be/thread-545-p...l#pid92717
RP vond 1969 algemeen het slechtste Bordeauxjaar van de laatste 35 jaar.
Petrus 1969 dronk hij omstreeks 1989 en hij gaf m tussen de 75 en 80 punten..Rolleyes
Enfin, we kennen Parker wel natuurlijk als het gaat over jaargangen…
(10-01-2023 01:04 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(10-12-2022 10:36 AM)Fre schreef: [ -> ]
(07-12-2022 03:17 PM)vinejo schreef: [ -> ]En die Petrus, was dat nu een beetje de moeite?
Was de wijn (nog) mooi omdat hij al 53 jaar oud was?
Of was hij gewoon mooi tout court. Enfin, was hij top? Of was hij top omdat het Petrus was?
Oprechte vraag, ben ook gevoelig voor etiketten.
Over de prijs wil ik het zelfs niet hebben.

Een zeer terechte vraag, waar ik niet zomaar kan op antwoorden. Zoals Wvd zei, werden de wijnen blind geproefd. Ik zou 't als volgt omschrijven: de wijn had een uitzonderlijke elegantie (ze smolt echt op de tong) maar geen exceptionele complexiteit. Als je daarna iemand hoort vertellen (zonder nog de naam van het domein te onthullen) dat deze uit '69 komt, dan besef je dat dit een zeer speciale fles is.

Ik kwam onderstaande afbeelding tegen in mijn fotobibliotheek die ik aan het opkuisen was. Had dit toen opgezocht omdat ik een VCC 1969 had geproefd bij LL. Wegens tijdsgebrek heb ik er toen enkel over geschreven dat ie verrassend zacht was. http://www.vinejo.freebb.be/thread-545-p...l#pid92717
RP vond 1969 algemeen het slechtste Bordeauxjaar van de laatste 35 jaar.
Petrus 1969 dronk hij omstreeks 1989 en hij gaf m tussen de 75 en 80 punten..Rolleyes
Enfin, we kennen Parker wel natuurlijk als het gaat over jaargangen…
Volgens de Guide Hachette scoorde Bordeaux in rood een 10 op 20 in 1969 en was het in de Bourgogne in 1969 een topjaar van 19 op 20. Ik meen me ook zoiets ervaren te hebben. Magere Bordeauxwijnen en bloemrijke, elegante Bourgognes.
Van wat ik me herinner was 1969 in Bordeaux net iets minder slecht dan de drie grote rampjaren van dat decennium: 1963, 1965 en 1968. Nochtans ooit een 30 jarige drinkbare Latour geproefd begin jaren 90.
(13-01-2023 10:26 AM)wvd schreef: [ -> ]Van wat ik me herinner was 1969 in Bordeaux net iets minder slecht dan de drie grote rampjaren van dat decennium: 1963, 1965 en 1968. Nochtans ooit een 30 jarige drinkbare Latour geproefd begin jaren 90.
Het kan verkeren. Ik herinner me een Air France vlucht uit Manila naar Parijs waarbij ik 'upgraded' in 1ste klas een voortreffelijke Rauzan-Ségla 1972 te drinken kreeg. Ook een jaar dat algemeen als een 'rampjaar' beschouwd werd. Hetgeen eerder wijst op de kwaliteitszorg van de producent.
Koppelingen