wijnliefhebbers

Volledige versie: Oudere Bordeaux Borrel
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Aanvankelijk 7 flessen klaar staan. Gezien de samenstelling van het gezelschap durfde ik alles wel te openen, het zou wel op gaan Smile Dorstige club. Rond 16:00 uur de flessen geopend, om 18 uur begonnen. We hebben de wijnen 3 maal geproefd. Bij de start, vlak voor het eten en tijdens het eten.

1) Fieuzal 89. Begon met een wat stoffige neus maar redelijk snel gevolgd door een mooie tertiaire neus van een nat boerenerf. Animaal, bladeren, kreupelhout, ceder. Nog geen wow, maar ik hou hier wel van. Hier bewaar je wijn voor want die heb je niet in jonge wijn. In de mond aanvankelijk wat dun met nog wat zuren en tannine. Ruim een uurtje later volgde ronde 2 en was dit een heel ander verhaal. Ondanks de stevige wijnen die hier op volgde kwam deze goed uit de verf. Er was ineens fruit bij en veel meer mondvulling. Een toets van groene kruidigheid. Hele complete wijn en perfect op dronk. Had dus wat tijd nodig om zich te tonen maar dat kwam helemaal goed. 1 iemand vond het zelfs de wijn van de avond. Voor mij nummer 5 gewoon omdat de rest nog beter was. Wel knap dat dit op deze leeftijd zo presteert naast de rest. Zonder eten top 3 notering denk ik.

2) Siran 2001. De eerste ronde kwam deze meteen erg mooi voor de dag. Lekker rood sappig fruit, vleugje ceder. Sappig ook in de mond, milde zuren. Mooie afdronk. Geen knaller maar een mooie wijn perfect op dronk. Genietbaar zonder eten. Vanaf ronde 2 was dit de enige wijn die achteruit ging. Wellicht lag het aan de stevige concurrentie maar hij viel wat weg. Kwam stroef over later, fruit was wat weg, tannine meer aanwezig. Toch geen straf om in het glas te hebben maar wel opvallend dat het de enige was die achteruit ging. Daardoor ondanks de vliegende start een laatste plek voor deze wijn. Toch zonder de andere wijnen er naast had je niemand horen klagen denk ik.

3) Branaire Ducru 1996. Fijn neusje meteen. Minder op het fruit, meer op de kruiden en meer tertiair dan de vorige. In de mond gaan we duidelijk omhoog in concentratie. Meer power, mondvulling, afdronk. Klassiek jaar en dat kwam terug in de mond. Stevig beestje met wat cassis fruit, goede zuren en nog wat drogende tannine maar niet storend. Gewoon zoals je ze wil in klassieke Bordeaux. Wisselende ervaring met deze jaargang recentelijk, maar deze fles is weer top. Hier beginnen de wijnen duidelijk om eten te vragen. De afdronk is lang en mooi. Kruidig valt mij op aan deze wijn. Ronde 2 en 3 werd de wijn iets meer open maar veranderde niet heel veel. Gewoon goed, voor mij nummer 4 van de avond. Ondankbare plaats net naast het podium Wink

4) Malescot 1998. De eerste ronde kwam dit erg jeugdig over. Vol op het fruit zowel in neus en smaak. Pittige zuren, goede tannine. Kwam iets te kort na de Branaire aanvankelijk. Kwam pas bij ronde 3 echt goed open en nestelde zich toen wel in de top 3 wat mij betreft. Heerlijk fris, mooi bosfruit, een munt toets. Dennenbos. Heerlijke afdronk. Klassiek linker oever en zou hem denk ik eerder in St Estephe plaatsen als ik moest gokken. Mooie bronzen medaille, of zilver.

5) Du Tertre 2000. Donker van kleur, donker fruit van geur. Cassis, bramen. Dit ruikt veelbelovend. Concentratie, fruit, ietwat leer in de verte. Een mond vol maar wat mij betreft alles op z’n plek. Nog aan de jonge kant. Veel fruit wederom, heerlijke zuren en behoorlijk stevige tannine maar van het goede soort. De langste afdronk van de avond en na de eerste ronde was dit gelijk mijn favoriet en in ronde 2 en 3 kwam daar geen verandering in. Klasse wijn met perfecte balans. Meeste concentratie. Zonder eten vond de rest dit iets te stevig maar voor mij is dit de Margaux zoals je hem wilt. Niet te gek qua hout en tannine maar mooi fruit gedomineerd. Toen de beef wellington op tafel stond waren er meer overtuigd. Echt mooi.

6) Kirwan 99. Deze vrij laat in de line up ivm vorige ervaringen. Een stevig beestje schreef ik eerder. Dat is hij ook maar nu tussen de andere kleppers valt het eigenlijk wel mee. Komt er verrassend mooi uit. Deze zit niet op het fruit maar gaat meer richting espresso, leer, chocola. Leuk voor de afwisseling ook en mooi voorbeeld hoe divers wijnen uit 1 dorp kunnen zijn. Kwam ouder en meer op dronk over dan de vorige wijnen maar stond zijn mannetje. Ik had niet verwacht deze in de top van de avond te plaatsen maar denk toch nummer 2. Kantje boord met malescot, omdat deze meer op dronk is wint hij het. Over enkele jaren wint de Malescot. Daar ben ik zeker van.

7) Leoville Barton 1996. The law of big expectations? Zou kunnen, op papier de beste denk ik. Hij kwam er niet heel lekker uit. Wel echt linker oever natuurlijk. Echt dat cabernet cassis fruit. Ceder hout. Maar gaf zich niet helemaal leek wel. In de mond stug, ook bij het eten. Vrij strenge tannine en zuren. Wel fris daardoor en fruit is er ook wel. Blijft lang hangen evengoed. Maar de meeste andere wijnen zijn gewoon beter op dit moment. Een voorlaatste plek. Of misschien wel de laatste. Achterhoede gevecht met Siran.

Dit was het officiële gedeelte en het was zeer geslaagd. De scherpte raakte er wat af moet ik eerlijk bekennen. Er zijn nog wat flessen geopend naderhand. Iemand bracht nog een Pomerol 2009 in. La Providence 2009. Die hebben we vaker gehad. Modern gemaakte blockbuster die overal nog even overheen knalde maar wel de finesse mist die de top 4 vanavond wel had. Ik had nog Chateau Petit Bocq klaar staan uit 2005. Dat was dan wel weer mooi fris en kwam er goed uit na al dat geweld evengoed. Knap.

Voor mij dus Du Tertre 2000 de winnaar. En nu verder met m’n nadorst wegwerken en herstellen
Mooie tasting. Branaire en Leoville niet op t podium. Straf. Zo zie je maar, de waarheid zit in t glas.
Mooie tasting, mooi verslag.
Nu ga ik even verder watertanden...Big Grin
(07-01-2023 02:39 PM)Fre schreef: [ -> ]Mooie tasting. Branaire en Leoville niet op t podium. Straf. Zo zie je maar, de waarheid zit in t glas.

Heeft volgens mij met de jaargang te maken. Vandaar dat ik er benieuwd naar was. 1996 is nooit echt als top beschouwd, maar denk dat zelfs dat wat overroepen was.
Ik schrik niet van de goede prestatie van Du Tertre, je beschrijving deed me denken aan de 2005, evenzeer een fruitbom en even aantrekkelijk.
De 1989 Fieuzal, wijnen van die leeftijd open je sowieso best minstens 4 uur op voorhand. Hoe dié kunnen veranderen is echt fenomenaal. Wat ook bij jullie bleek blijkbaar.

Toch altijd leuk hè, zo wat ouwe Bordeaux proeven ;-)
Bedankt voor t mooie verslag!
(07-01-2023 03:33 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(07-01-2023 02:39 PM)Fre schreef: [ -> ]Mooie tasting. Branaire en Leoville niet op t podium. Straf. Zo zie je maar, de waarheid zit in t glas.

Heeft volgens mij met de jaargang te maken. Vandaar dat ik er benieuwd naar was. 1996 is nooit echt als top beschouwd, maar denk dat zelfs dat wat overroepen was.
Ik schrik niet van de goede prestatie van Du Tertre, je beschrijving deed me denken aan de 2005, evenzeer een fruitbom en even aantrekkelijk.
De 1989 Fieuzal, wijnen van die leeftijd open je sowieso best minstens 4 uur op voorhand. Hoe dié kunnen veranderen is echt fenomenaal. Wat ook bij jullie bleek blijkbaar.

Toch altijd leuk hè, zo wat ouwe Bordeaux proeven ;-)
Bedankt voor t mooie verslag!

Heel leuk vind ik het, die oude Bordeaux wijnen. De andere waren ook zeer enthousiast, ik voel een jaarlijkse traditie aankomen. Dit is ook alleen leuk met mensen die het net zo leuk vinden.

De Branaire miste wat fruit voor een top 3 notering. De Fieuzal 89 had ik al enkele keren ontzettend van genoten maar had verwacht dat hij wat weg zou vallen in dit geweld. Dat gebeurde dus echt niet.

Met de jaargang 1998 had ik weinig ervaring maar dat moet ook een klassiek jaar zijn geweest getuige het karakter van de Malescot. Deze gaat het lang uitzingen.
Wegens succes in de herhaling, morgen de 2e editie van de oude Bordeaux Borrel. Er staat weer een mooi rijtje klaar. Enkele dezelfde (mijn voorraad oude Bordeaux is nu ook weer niet zo breed) en heel wat nieuwe gezichten. We zijn benieuwd. Ducru Beaucaillou op papier de favoriet.
(03-01-2024 10:07 PM)Sur la Table schreef: [ -> ]Wegens succes in de herhaling, morgen de 2e editie van de oude Bordeaux Borrel. Er staat weer een mooi rijtje klaar. Enkele dezelfde (mijn voorraad oude Bordeaux is nu ook weer niet zo breed) en heel wat nieuwe gezichten. We zijn benieuwd. Ducru Beaucaillou op papier de favoriet.

Waw, zeer benieuwd.
Is Ducru 1994?
Die Lascombes zou wel eens kunnen verrassen…
Op tijd openen hé, zie Fieuzal 1989 van vorige keer ;-)
(03-01-2024 11:54 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(03-01-2024 10:07 PM)Sur la Table schreef: [ -> ]Wegens succes in de herhaling, morgen de 2e editie van de oude Bordeaux Borrel. Er staat weer een mooi rijtje klaar. Enkele dezelfde (mijn voorraad oude Bordeaux is nu ook weer niet zo breed) en heel wat nieuwe gezichten. We zijn benieuwd. Ducru Beaucaillou op papier de favoriet.

Waw, zeer benieuwd.
Is Ducru 1994?
Die Lascombes zou wel eens kunnen verrassen…
Op tijd openen hé, zie Fieuzal 1989 van vorige keer ;-)

Zeker wel, erg benieuwd. Wordt er blind geproefd?
(03-01-2024 11:54 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(03-01-2024 10:07 PM)Sur la Table schreef: [ -> ]Wegens succes in de herhaling, morgen de 2e editie van de oude Bordeaux Borrel. Er staat weer een mooi rijtje klaar. Enkele dezelfde (mijn voorraad oude Bordeaux is nu ook weer niet zo breed) en heel wat nieuwe gezichten. We zijn benieuwd. Ducru Beaucaillou op papier de favoriet.

Waw, zeer benieuwd.
Is Ducru 1994?
Die Lascombes zou wel eens kunnen verrassen…
Op tijd openen hé, zie Fieuzal 1989 van vorige keer ;-)

Ducru is 1996. Als het goed is wordt vandaag de Durand opener geleverd, voor de middag, dus dan kan ik die begin van de middag mooi gebruiken om rustig de boel te openen Smile
(04-01-2024 01:02 AM)wvd schreef: [ -> ]
(03-01-2024 11:54 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(03-01-2024 10:07 PM)Sur la Table schreef: [ -> ]Wegens succes in de herhaling, morgen de 2e editie van de oude Bordeaux Borrel. Er staat weer een mooi rijtje klaar. Enkele dezelfde (mijn voorraad oude Bordeaux is nu ook weer niet zo breed) en heel wat nieuwe gezichten. We zijn benieuwd. Ducru Beaucaillou op papier de favoriet.

Waw, zeer benieuwd.
Is Ducru 1994?
Die Lascombes zou wel eens kunnen verrassen…
Op tijd openen hé, zie Fieuzal 1989 van vorige keer ;-)

Zeker wel, erg benieuwd. Wordt er blind geproefd?

Er wordt niet blind geproefd, wellicht een volgende keer maar het is verder geen officiele bijeenkomst. Ongedwongen genieten van hopelijk mooie oude wijnen.
Zo op het eerste zicht zou ik durven inzetten op de Branaire (Duluc-Ducru) 1996. Valt er iets te winnen?
... Maar dan zag ik dat die er vorige keer ook bij was en blijkbaar tegensloeg. Ik kan nog hopen op flessenverschil en anders zal ik al beginnen nadenken over een excuus waarom ik er alweer naast zat.
(04-01-2024 05:24 PM)Rik Martens schreef: [ -> ]Zo op het eerste zicht zou ik durven inzetten op de Branaire (Duluc-Ducru) 1996. Valt er iets te winnen?
... Maar dan zag ik dat die er vorige keer ook bij was en blijkbaar tegensloeg. Ik kan nog hopen op flessenverschil en anders zal ik al beginnen nadenken over een excuus waarom ik er alweer naast zat.

Hij doet het erg goed, inderdaad flesvariatie maar die van vanavond was top. Maar Ducru Beaucaillou was een klasse apart en paste er eigenlijk niet tussen. Niet het idee dat we een wijn uit de jaren 90 dronken. Bizar wat een wijn. Ik denk voor nu deze op 1, en 2 en 3 waren Branaire Ducru en Malescot. Maar zal het morgen even uiteenzetten. Nu nog even in love met Rayne Vigneau 2006
Alle kurken kwamen er netjes uit, de Fieuzal en Lascombes hadden de Durand echt wel nodig. Vooral de Lascombes had een 'zompige' kurk. Een rondje snuffelen en mini beetjes proeven beloofde al veel goeds, geen kurkziek en geen dode flessen. Dit was omstreeks 15:30, iets later dan ik wilde maar de werkzaamheden liepen iets uit.

Om 17:45 trapten we af met een Veuve Cliquot Grande Dame 1990. Nog nooit een Champagne van deze leeftijd gehad. Past its prime, maar desondanks wel bijzonder. Ook een belegen champagne heeft tijd nodig om te openen, zo merkten wij. De kleur was goudgeel en er waren nog wat bubbels zichtbaar. De eerste neus was nogal appelig, wat duidde op oxidatie. De smaak daarentegen was rijp, maar nog verrassend fris en droog met een behoorlijke afdronk. Nog wat mousse aanwezig. Het appelige aroma trok wat weg, het ging nu wat meer naar sherry achtig, met wel nog de 'gist' geuren, beetje brioche achtig ook. Over the hill, maar zeker nog drinkbaar en sowieso bijzonder.

Vervolgens schonk ik de Siran 2001. Even starten met een niet GCC wijn. En ik heb er nu eenmaal ooit 12 gekocht, en deze wijn gaat niet meer beteren en is nu gewoon erg lekker. Ook nu was dit weer goed. Voor mij precies op zijn best, met de aroma's van de sigarenkist, potloodslijpsel en zwarte besjes. Soepel in de mond, maar toch smaakvol. De tannine zijn versmolten, de zuurgraad is vriendelijk maar nog net genoeg aanwezig en er is een mooie balans tussen fruit en de tertiaire smaken.

Dan belanden we in Pessac. Fieuzal 1990. Hier ruik je meteen dat je een oude wijn te pakken hebt. De kleur is ook iets bruiner, en niet meer zo intens. Beetje boers in de neus, en kruidig. In de mond mist hij wat vulling vind ik, vrij hoge zuren en nog wat rest tannine. Mist wat fruit. Vond hem later ook niet echt beteren. Geen straf om te drinken evengoed maar geen hoge notering. In mijn beleving was 1989 van de vorige keer een klasse beter.

Smith Haut Lafite 1996. Nog donker en intens van kleur met een heel licht bruin randje, maar dat mag eigenlijk geen naam hebben. Zou hem jonger geschat hebben. Dit is wel een stevige knaap. Donker fruit, kruiden. Deze had denk ik baat gehad bij nog meer lucht, voor mijn gevoel nog niet helemaal open en nog niet op zijn hoogtepunt. Een mond vol, met ook weer donker fruit en nog behoorlijke tannine. Deze gaat vlotjes over de vorige 2 heen. Wel het gevoel van ingehouden kracht, beetje gebald nog. Is op dit moment nog geen verleider.

Chateau Prieure Lichine 2000 had nog een frisse kleur, en dito smaak en geur. Kwam jeugdig over, mooie zuurtjes, fris rood fruit. Sappig. Echt lekker. Als een wijn uit 2000 zo jeugdig overkomt verwacht je ook wel power, maar deze zat echt op finesse. Miste wel een beetje kracht om hem een echte topper te laten zijn vond ik. Wel een heerlijke stijl en zo zonder de maaltijd perfect.

Chateau Kirwan 1999 was niet echt in vorm. Beetje gesloten, licht chemisch neusje en de kruidige kant op van anijsachtig. Apart. Wel weer een mond vol maar miste wat fruit. Deed het wel veel beter bij de maaltijd maar desondanks geen favoriet. Deze deed het de vorige editie vele malen beter.

Chateau Malescot st Exupery 1998. Deze leverde wel weer. Blijft een prachtige wijn volledig in mijn straatje. Al vaker beschreven en weinig aan toe te voegen. Zeer complete Bordeaux. De 2e plaats achter de Ducru Beaucaillou. Deze kan nog jaren mee.

Lascombes 1975. De kurk voorspelde weinig goeds, de kleur was ook al behoorlijk dakpan. Hij was nog niet helemaal vertrokken, maar wel op weg. Jammer! Nog wat licht rood fruit, naast de vele tertiaire geuren. Nog steeds tannine en zuren. Sneeuwde natuurlijk wel wat onder tussen de goede flessen. Was nog steeds drinkbaar, en de magnum is ook keurig leeg gegaan. Maar geen memorabele fles, helaas.

Chateau Branaire Ducru 1996. Deze was meteen mooi, met het typische boerenerf neusje, kruiden en donker fruit. In de mond 1 mooi versmolten geheel. Goede vulling, prachtige afdronk. Een mooiere belegen bordeaux kom je niet vaak tegen, ik zou niet langer wachten met deze jaargang. Kan alleen maar achteruit gaan. Nummer 3 vd avond.

Chateau Beychevelle 1997. Iets bruiner dan de vorige. In de neus cassis, bos, cederhout. Iets minder gevuld dan de vorige, frisser, meer zuren, meer fruit maar minder compleet. Zal ook het jaar zijn. Hij viel me evengoed erg mee. Niet memorabel, wel lekker.

Chateau Ducru Beaucaillou 1996. Lijkt wel een Noord Rhone qua kleur. Zeer intens en nog geen sporen van ouderdom. Alles is intens aan deze wijn. De geur, cassis. Donker fruit. Frisse groene kruiden, munt. Nog vrij primair. De mond is ook echt intens geconcentreerd van weer donker fruit. Goede tannine structuur, perfect rijp en stevig genoeg voor een wijn van dit kaliber. Ellenlange afdronk. Voor mijn gevoel echt een jong veulen. Weet niet hoe dit 5 jaar terug was, maar het lijkt of hij net in z'n drinking window begint te komen. Deze kan makkelijk nog vele jaren mee. Ongekend, want hij gaat al zoveel jaren mee. Wanneer zal zo'n wijn op zijn hoogtepunt zijn? Ben benieuwd wat dat gaat geven, het is nu al bijzonder mooi. De wijn van de avond dus.
(05-01-2024 11:53 AM)Sur la Table schreef: [ -> ]Alle kurken kwamen er netjes uit, de Fieuzal en Lascombes hadden de Durand echt wel nodig. Vooral de Lascombes had een 'zompige' kurk. Een rondje snuffelen en mini beetjes proeven beloofde al veel goeds, geen kurkziek en geen dode flessen. Dit was omstreeks 15:30, iets later dan ik wilde maar de werkzaamheden liepen iets uit.

Om 17:45 trapten we af met een Veuve Cliquot Grande Dame 1990. Nog nooit een Champagne van deze leeftijd gehad. Past its prime, maar desondanks wel bijzonder. Ook een belegen champagne heeft tijd nodig om te openen, zo merkten wij. De kleur was goudgeel en er waren nog wat bubbels zichtbaar. De eerste neus was nogal appelig, wat duidde op oxidatie. De smaak daarentegen was rijp, maar nog verrassend fris en droog met een behoorlijke afdronk. Nog wat mousse aanwezig. Het appelige aroma trok wat weg, het ging nu wat meer naar sherry achtig, met wel nog de 'gist' geuren, beetje brioche achtig ook. Over the hill, maar zeker nog drinkbaar en sowieso bijzonder.

Vervolgens schonk ik de Siran 2001. Even starten met een niet GCC wijn. En ik heb er nu eenmaal ooit 12 gekocht, en deze wijn gaat niet meer beteren en is nu gewoon erg lekker. Ook nu was dit weer goed. Voor mij precies op zijn best, met de aroma's van de sigarenkist, potloodslijpsel en zwarte besjes. Soepel in de mond, maar toch smaakvol. De tannine zijn versmolten, de zuurgraad is vriendelijk maar nog net genoeg aanwezig en er is een mooie balans tussen fruit en de tertiaire smaken.

Dan belanden we in Pessac. Fieuzal 1990. Hier ruik je meteen dat je een oude wijn te pakken hebt. De kleur is ook iets bruiner, en niet meer zo intens. Beetje boers in de neus, en kruidig. In de mond mist hij wat vulling vind ik, vrij hoge zuren en nog wat rest tannine. Mist wat fruit. Vond hem later ook niet echt beteren. Geen straf om te drinken evengoed maar geen hoge notering. In mijn beleving was 1989 van de vorige keer een klasse beter.

Smith Haut Lafite 1996. Nog donker en intens van kleur met een heel licht bruin randje, maar dat mag eigenlijk geen naam hebben. Zou hem jonger geschat hebben. Dit is wel een stevige knaap. Donker fruit, kruiden. Deze had denk ik baat gehad bij nog meer lucht, voor mijn gevoel nog niet helemaal open en nog niet op zijn hoogtepunt. Een mond vol, met ook weer donker fruit en nog behoorlijke tannine. Deze gaat vlotjes over de vorige 2 heen. Wel het gevoel van ingehouden kracht, beetje gebald nog. Is op dit moment nog geen verleider.

Chateau Prieure Lichine 2000 had nog een frisse kleur, en dito smaak en geur. Kwam jeugdig over, mooie zuurtjes, fris rood fruit. Sappig. Echt lekker. Als een wijn uit 2000 zo jeugdig overkomt verwacht je ook wel power, maar deze zat echt op finesse. Miste wel een beetje kracht om hem een echte topper te laten zijn vond ik. Wel een heerlijke stijl en zo zonder de maaltijd perfect.

Chateau Kirwan 1999 was niet echt in vorm. Beetje gesloten, licht chemisch neusje en de kruidige kant op van anijsachtig. Apart. Wel weer een mond vol maar miste wat fruit. Deed het wel veel beter bij de maaltijd maar desondanks geen favoriet. Deze deed het de vorige editie vele malen beter.

Chateau Malescot st Exupery 1998. Deze leverde wel weer. Blijft een prachtige wijn volledig in mijn straatje. Al vaker beschreven en weinig aan toe te voegen. Zeer complete Bordeaux. De 2e plaats achter de Ducru Beaucaillou. Deze kan nog jaren mee.

Lascombes 1975. De kurk voorspelde weinig goeds, de kleur was ook al behoorlijk dakpan. Hij was nog niet helemaal vertrokken, maar wel op weg. Jammer! Nog wat licht rood fruit, naast de vele tertiaire geuren. Nog steeds tannine en zuren. Sneeuwde natuurlijk wel wat onder tussen de goede flessen. Was nog steeds drinkbaar, en de magnum is ook keurig leeg gegaan. Maar geen memorabele fles, helaas.

Chateau Branaire Ducru 1996. Deze was meteen mooi, met het typische boerenerf neusje, kruiden en donker fruit. In de mond 1 mooi versmolten geheel. Goede vulling, prachtige afdronk. Een mooiere belegen bordeaux kom je niet vaak tegen, ik zou niet langer wachten met deze jaargang. Kan alleen maar achteruit gaan. Nummer 3 vd avond.

Chateau Beychevelle 1997. Iets bruiner dan de vorige. In de neus cassis, bos, cederhout. Iets minder gevuld dan de vorige, frisser, meer zuren, meer fruit maar minder compleet. Zal ook het jaar zijn. Hij viel me evengoed erg mee. Niet memorabel, wel lekker.

Chateau Ducru Beaucaillou 1996. Lijkt wel een Noord Rhone qua kleur. Zeer intens en nog geen sporen van ouderdom. Alles is intens aan deze wijn. De geur, cassis. Donker fruit. Frisse groene kruiden, munt. Nog vrij primair. De mond is ook echt intens geconcentreerd van weer donker fruit. Goede tannine structuur, perfect rijp en stevig genoeg voor een wijn van dit kaliber. Ellenlange afdronk. Voor mijn gevoel echt een jong veulen. Weet niet hoe dit 5 jaar terug was, maar het lijkt of hij net in z'n drinking window begint te komen. Deze kan makkelijk nog vele jaren mee. Ongekend, want hij gaat al zoveel jaren mee. Wanneer zal zo'n wijn op zijn hoogtepunt zijn? Ben benieuwd wat dat gaat geven, het is nu al bijzonder mooi. De wijn van de avond dus.

Bedankt voor dit rapport, alweer klaar en duidelijk. Straf toch dat sommige 1996 na meer dan 25 jaar fles nog steeds niet op hun top zijn. Zoals bvb 1986 was 1996 ook wel een echt "klassiek" groot Bordeaux jaar en laat ik er maar bij zeggen "oude stijl". Als latere vergelijkbare jaren zie ik eigenlijk enkel nog 2000, 2005 en 2010 en heel, heel misschien maar zeker in mindere mate 2015. Tiens, da's om de vijf jaar...
thank you voor het accurate verslag, Sam!
Goed dat een grote naam de beloften ((nog maar?) eens) waar maakt.
Jammer van de magnum, maar tussen de 20 jaar jongere wijnen zal z’n gebrek aan fruit en kracht hem wel parten gespeeld hebben.
Verrassend voor mij dat de 1996 s zo mooi presteerden, nooit fan geweest van dat jaar en zelfs geen enkele fles van liggen. Te weinig geproefd dus waarschijnlijk. ;-)
(05-01-2024 08:28 PM)vinejo schreef: [ -> ]thank you voor het accurate verslag, Sam!
Goed dat een grote naam de beloften ((nog maar?) eens) waar maakt.
Jammer van de magnum, maar tussen de 20 jaar jongere wijnen zal z’n gebrek aan fruit en kracht hem wel parten gespeeld hebben.
Verrassend voor mij dat de 1996 s zo mooi presteerden, nooit fan geweest van dat jaar en zelfs geen enkele fles van liggen. Te weinig geproefd dus waarschijnlijk. ;-)

1996 heeft ook echt heel veel tijd nodig gehad vind ik. Ik denk dat de meeste te vroeg geopende wijnen uit dat jaar weinig genot hebben verschaft, misschien heel in het begin. Als ik nu de Smith Haut Lafite proefde, en de vorige keer de Leoville Barton dan denk ik dat die wijnen nog langer moeten liggen voordat hun ware gezicht tevoorschijn komt en voordat ze echt genietbaar zijn.

Een van de deelnemers is geboren in 1996, vandaar wat meer flessen uit dat jaar. Gelukkig voor hem kunnen veel wijnen er nog lang tegenaan. Hij had bij mij toen een keer de Branaire 96 gehad en sindsdien is hij verkocht.
(05-01-2024 04:11 PM)wvd schreef: [ -> ]
(05-01-2024 11:53 AM)Sur la Table schreef: [ -> ]Alle kurken kwamen er netjes uit, de Fieuzal en Lascombes hadden de Durand echt wel nodig. Vooral de Lascombes had een 'zompige' kurk. Een rondje snuffelen en mini beetjes proeven beloofde al veel goeds, geen kurkziek en geen dode flessen. Dit was omstreeks 15:30, iets later dan ik wilde maar de werkzaamheden liepen iets uit.

Om 17:45 trapten we af met een Veuve Cliquot Grande Dame 1990. Nog nooit een Champagne van deze leeftijd gehad. Past its prime, maar desondanks wel bijzonder. Ook een belegen champagne heeft tijd nodig om te openen, zo merkten wij. De kleur was goudgeel en er waren nog wat bubbels zichtbaar. De eerste neus was nogal appelig, wat duidde op oxidatie. De smaak daarentegen was rijp, maar nog verrassend fris en droog met een behoorlijke afdronk. Nog wat mousse aanwezig. Het appelige aroma trok wat weg, het ging nu wat meer naar sherry achtig, met wel nog de 'gist' geuren, beetje brioche achtig ook. Over the hill, maar zeker nog drinkbaar en sowieso bijzonder.

Vervolgens schonk ik de Siran 2001. Even starten met een niet GCC wijn. En ik heb er nu eenmaal ooit 12 gekocht, en deze wijn gaat niet meer beteren en is nu gewoon erg lekker. Ook nu was dit weer goed. Voor mij precies op zijn best, met de aroma's van de sigarenkist, potloodslijpsel en zwarte besjes. Soepel in de mond, maar toch smaakvol. De tannine zijn versmolten, de zuurgraad is vriendelijk maar nog net genoeg aanwezig en er is een mooie balans tussen fruit en de tertiaire smaken.

Dan belanden we in Pessac. Fieuzal 1990. Hier ruik je meteen dat je een oude wijn te pakken hebt. De kleur is ook iets bruiner, en niet meer zo intens. Beetje boers in de neus, en kruidig. In de mond mist hij wat vulling vind ik, vrij hoge zuren en nog wat rest tannine. Mist wat fruit. Vond hem later ook niet echt beteren. Geen straf om te drinken evengoed maar geen hoge notering. In mijn beleving was 1989 van de vorige keer een klasse beter.

Smith Haut Lafite 1996. Nog donker en intens van kleur met een heel licht bruin randje, maar dat mag eigenlijk geen naam hebben. Zou hem jonger geschat hebben. Dit is wel een stevige knaap. Donker fruit, kruiden. Deze had denk ik baat gehad bij nog meer lucht, voor mijn gevoel nog niet helemaal open en nog niet op zijn hoogtepunt. Een mond vol, met ook weer donker fruit en nog behoorlijke tannine. Deze gaat vlotjes over de vorige 2 heen. Wel het gevoel van ingehouden kracht, beetje gebald nog. Is op dit moment nog geen verleider.

Chateau Prieure Lichine 2000 had nog een frisse kleur, en dito smaak en geur. Kwam jeugdig over, mooie zuurtjes, fris rood fruit. Sappig. Echt lekker. Als een wijn uit 2000 zo jeugdig overkomt verwacht je ook wel power, maar deze zat echt op finesse. Miste wel een beetje kracht om hem een echte topper te laten zijn vond ik. Wel een heerlijke stijl en zo zonder de maaltijd perfect.

Chateau Kirwan 1999 was niet echt in vorm. Beetje gesloten, licht chemisch neusje en de kruidige kant op van anijsachtig. Apart. Wel weer een mond vol maar miste wat fruit. Deed het wel veel beter bij de maaltijd maar desondanks geen favoriet. Deze deed het de vorige editie vele malen beter.

Chateau Malescot st Exupery 1998. Deze leverde wel weer. Blijft een prachtige wijn volledig in mijn straatje. Al vaker beschreven en weinig aan toe te voegen. Zeer complete Bordeaux. De 2e plaats achter de Ducru Beaucaillou. Deze kan nog jaren mee.

Lascombes 1975. De kurk voorspelde weinig goeds, de kleur was ook al behoorlijk dakpan. Hij was nog niet helemaal vertrokken, maar wel op weg. Jammer! Nog wat licht rood fruit, naast de vele tertiaire geuren. Nog steeds tannine en zuren. Sneeuwde natuurlijk wel wat onder tussen de goede flessen. Was nog steeds drinkbaar, en de magnum is ook keurig leeg gegaan. Maar geen memorabele fles, helaas.

Chateau Branaire Ducru 1996. Deze was meteen mooi, met het typische boerenerf neusje, kruiden en donker fruit. In de mond 1 mooi versmolten geheel. Goede vulling, prachtige afdronk. Een mooiere belegen bordeaux kom je niet vaak tegen, ik zou niet langer wachten met deze jaargang. Kan alleen maar achteruit gaan. Nummer 3 vd avond.

Chateau Beychevelle 1997. Iets bruiner dan de vorige. In de neus cassis, bos, cederhout. Iets minder gevuld dan de vorige, frisser, meer zuren, meer fruit maar minder compleet. Zal ook het jaar zijn. Hij viel me evengoed erg mee. Niet memorabel, wel lekker.

Chateau Ducru Beaucaillou 1996. Lijkt wel een Noord Rhone qua kleur. Zeer intens en nog geen sporen van ouderdom. Alles is intens aan deze wijn. De geur, cassis. Donker fruit. Frisse groene kruiden, munt. Nog vrij primair. De mond is ook echt intens geconcentreerd van weer donker fruit. Goede tannine structuur, perfect rijp en stevig genoeg voor een wijn van dit kaliber. Ellenlange afdronk. Voor mijn gevoel echt een jong veulen. Weet niet hoe dit 5 jaar terug was, maar het lijkt of hij net in z'n drinking window begint te komen. Deze kan makkelijk nog vele jaren mee. Ongekend, want hij gaat al zoveel jaren mee. Wanneer zal zo'n wijn op zijn hoogtepunt zijn? Ben benieuwd wat dat gaat geven, het is nu al bijzonder mooi. De wijn van de avond dus.

Bedankt voor dit rapport, alweer klaar en duidelijk. Straf toch dat sommige 1996 na meer dan 25 jaar fles nog steeds niet op hun top zijn. Zoals bvb 1986 was 1996 ook wel een echt "klassiek" groot Bordeaux jaar en laat ik er maar bij zeggen "oude stijl". Als latere vergelijkbare jaren zie ik eigenlijk enkel nog 2000, 2005 en 2010 en heel, heel misschien maar zeker in mindere mate 2015. Tiens, da's om de vijf jaar...

Ik ben van 1986, toch maar eens op zoek naar een mooi kistje linkeroever dan Wink
dat is exact wat ik in december op de kop kon tikken
great minds think alike Cool
(06-01-2024 11:09 AM)Vince schreef: [ -> ]dat is exact wat ik in december op de kop kon tikken
great minds think alike Cool

Wat heb je gescoord?
(06-01-2024 01:12 PM)wvd schreef: [ -> ]
(06-01-2024 11:09 AM)Vince schreef: [ -> ]dat is exact wat ik in december op de kop kon tikken
great minds think alike Cool

Wat heb je gescoord?

Hij zal dat enkel via PB laten weten vrees ik Wink
Meerdere 86'ers hier blijkbaar... ben zelf ook een Tsjernobyl-geval! aaarggl

Heb mij een paar jaar terug drie flessen Potensac '86 op de kop getikt.
Eentje duidelijk over the top, eentje die best wel nog mooi toonde en dan eentje die nog moet sneuvelen.

Weliswaar één of meerdere stapjes lager nog dan de wijnen die hier worden besproken. Maar sowieso boeiend om eens te drinken, zeker met leeftijdsgenoten.
Al de 1996 die ik al dronk waren er toch redelijk boenk op, behalve de Chateau Mouton Rothschild, daar bleef ik wat op mn honger zitten Confused

Uit het jaar 1986 enkel nog een Chateau Rieussec liggen.

Een kind zijnde uit het stugge 1975 Wink dronk ik al 2 maal Chateau Brane Cantenac en 2 maal Chateau Rieussec, telkens meer dan geslaagd!
Koppelingen