wijnliefhebbers

Volledige versie: Produttori del Barbaresco bij Tom
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Gisteren een degustatie Produttori del Barbaresco bij Tom.
We hadden 6 flights, één met 2 jaren "Torre", dan 5 maal telkens 1 cru in twee jaren.
Dit was de line-up:
[attachment=6581]
We hadden geluk, geen enkele fles met kurk, wel enkele die problematisch waren om te ontkurken en ik had helaas mijn Durand niet mee... De kurk van de Ovello 2009 was helemaal zacht en die wijn was dan ook veel verder geëvolueerd dan had gemoeten.
De oudere wijnen kwamen alle uit mijn privé kelder, uitgenomen de Torre 1971. Die werd blind toegevoegd aan de eerste flight met de vraag "hoe oud is deze wijn?" De oudste schatting was 1988. Stephan had die wijn pas 2 jaar geleden ter plaatse gekocht in een winkeltje, dus weinig info over de bewaring. Toch was hij nog levend. Het fruit was wel verdwenen en vervangen door tertiaire aroma's van oosterse specerijen, natte bosgrond en iets ijl-floraals, maar geen spoor van uitdroging in de mond, wat toch wel straf is voor een wijn van ruim 50 jaar. 1971 was natuurlijk een bijzonder groot jaar voor die tijd.
Conclusie van de avond: Produttori maakt verbluffend mooie wijnen aan de beste rqp van de Langhe. En eigenaardig: in de meeste gevallen ging de voorkeur naar de jongste wijn van de twee, wat veel zegt over de recente jaren.
Ook de verschillen tussen de cru's en zeker ook tussen de jaargangen zijn duidelijk gemarkeerd, wat het uiteraard allemaal erg spannend maakt.
Koppelingen