wijnliefhebbers

Volledige versie: Root day tasting 2.0
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Zaterdag was het nog eens een degustatie bij Bert. Het bleek alweer een root day, maar daar hebben we weinig van gemerkt, zowat alle wijnen waren van hoog tot zeer hoog niveau.
Zoals steeds waren we het eens over sommige wijnen en minder over andere en zo hoort het ook natuurlijk. Ik vond niet echt grote uitschieters, wat alles zegt over het algemeen niveau.
Geen nota's genomen en van de meeste wijnen ben ik intussen ook alweer de jaargang vergeten, dus degenen die het nog wel weten, mogen aanvullen.
[attachment=6756]
[attachment=6757]

En een speciale vermelding voor Bert's kookkunst.
[attachment=6758]
[attachment=6759]
Dit was echt super en op minstens dezelfde hoogte als de wijnen. Proficiat Bert, doe zo voort! Wink
Bedankt voor de foto's, Werner. Ik vul je uitgebreide proza wel aan met enkele beknopte schrijfsels Wink

De eerste wijn was een opwarmertje. Letterlijk dan, want hij kwam uit de kelder (was initeel niet voorzien) en was dus niet koel genoeg om correct te beoordelen. Het was de Rochet Bocart 2008
De volgende wijn was ook niet echt voorzien in de line-up. De Alheit Vinyards Fire by night 2021 werd niet gemaskeerd. Eerder een try-out van Fleer. Een nog wat ingetogen neus van peer en amandel. In de mond is dit een rijpe wijn, mooi maar moet zich uiteraard nog verder ontwikkelen.

Ik was tevreden hoe de Puligny 1er Cru Clos du Cailleret 2015 zich presenteerde. Niemand dacht aan een 2015: jonger en strakker. Puur en stony gedreven neus, boter, citrus en wat gunflint. In de mond een erg harmonieuze en precieze Puligny. Op finesse maar ook lang en elegant.

De volgende witte was van de hand van een topwijnbouwer Roulot - Auxey Duresses 2016 Een neus van patisseriecreme en limoen. Precies in de mond, maar moest het que lengte en complexiteit wel afleggen tegen de vorige.

Als ik het goed voor heb, is de wijn die hierop volgende van hand van de dezelfde wijnmaker, nl Roulot. De Bodega Chacra - Chardonnay 2020 uit Patagonië heeft een zeer intrigerende neus. Rijpe appeltjes, bloesems, peer en citrus. Ook de mond is koel en strak. Mooie wijn, maar aan 90EUR wel niet mals geprijsd.

De volgende Chardonnay was een getemde beer. Maar wel nog steeds een beer: Puligny 1er Cru Champs Canet 2012 In de neus vuursteen, rijp geel fruit, honing en lindebloesem. Je blijft hier aan snuffelen. In de mond is de aanzet vol en rond, een krachtige explosie van rijp geel fruit, ondersteund door mooie zuren. De afdronk is zeer lang, met opnieuw een vleugje honing in de afdronk. Absoluut een schitterende wijn, maar wel eentje die we niet zo gewend zijn van een witte bourgogne.

De Didier Dagueneau Buisson Renard 2016 was niet meteen herkenbaar als sauvignon blanc. Omdat we niet vaak sauvignons van dergelijk alooi drinken (ik toch niet). Ongelooflijk zuivere neus. Iets tropisch maar ook delikaat. Kiwi, meloen met een fijne mineraliteit. Evenwichtige harmonieuze textuur die in balans ligt met fijne zuurtjes. Zeer mooi en lang doch zal nog verbeteren.

Dr. Loosen Erdener Prälat Riesling Großes Gewächs Alte Reben Reserve 2012
Een hele mond vol. Wat een prachtig etiket. Zeer grote Riesling, duidelijk herkenbaar in de neus. Zeer lang en complex. Rijp wit en geel fruit, ook in de afdronk.

Tondonia - Rosado - jaartal?
Mooie heldere koperkleur. Gedroogd rood fruit, bessen, kruidig en vanille. Speciale wijn die me zeer kon bekoren. Doch eerder eentje om iets oosters bij te serveren (of omgekeerd :-).

Barbaresco Rabaja 2005 van Produttori : ik herinner me de neus niet meer maar in de mond zeer tanninerijk.

De volgende had hier ook last van: Castello dei Rampolla d'Alceo 2010. Redelijk wat zwart fruit, leder en cederhout. De mond was vol, rijp en dus zeer tanninerijk. Moeilijk.

De volgende daarentegen was voor mij dé ontdekking: Gantenbein Pinot Noir 2018. De neus was nog niet helemaal geintegreerd: na het wegtrekken van de 'funk' was het rokerige nog wat aan het vechten met het fruit. In de mond wel zeer fijn, lang en elegant. Ik dacht aan een grote spätburgunder.

De Domaine du Clos des Tourelles -jaar? had de stempel van de wijnmaker, nl de familie Perrin. Redelijk krachtige Gigondas, rijp maar niet echt 'warm'.

Fioretti Santinovo I.G.T. Toscana Rosso 2020
Deze Cabernet Franc / Cabernet Sauvignon blend had geen last van tannines. Integendeel, zeer mooie elegante super tuscan!

De Pennfolds Grange 1997 had ik niet direct als syrah herkend. Lang en complex, doch ook wel duidelijk geen NRH.

Ik bracht een flesje Sereine Noir 2016 van Gangloff mee. Niet de finesse van de Barbarine die ik met de Pinot Entente wijnclub in mei dronk. Iedereen dacht aan mooie cabernet franc. Nog te gebald.

Dé rode wijn van de avond was voor mij deze Tertre Roteboeuf 2007. Over de top, riep iemand. Serieuswatte? Hemels sap. Stond al lang op mijn 'to drink' lijstje en maakte het voor mij helemaal waar. Heart

De laatste wijn was een extraatje van Bert. En wat voor één. De Côte Rotie La Landonne 2016 van Xavier Gérard was zeker te jong maar wel een dikke grote wijn in wording. Een jonge rising star blijkbaar. En ik begrijp waarom.

Afsluiten deden we met een fantastisch voorgerechtje en een memorabel stukje hert dat voor het goeie doel, nl mijn culinair orgasme, is gestorven.
thank you voor de mooie notes, Fre!

Mitjaville doet het toch maar weer..!
En je bevindingen over Rampolla bevestigen mn oordeel over die wijnen (sorry wvd Wink )
(21-11-2023 08:37 AM)vinejo schreef: [ -> ]thank you voor de mooie notes, Fre!

Mitjaville doet het toch maar weer..!
En je bevindingen over Rampolla bevestigen mn oordeel over die wijnen (sorry wvd Wink )

Of hoe meningen kunnen verschillen....
Ik vond Tertre Roteboeuf 2007 niet slecht, maar verre van memorabel, een goede Bordeaux met wat volume, maar nogal kort en inderdaad op retour getuige de licht drogende afdronk.
d'Alceo 2010 daarentegen is een beest van een wijn met nog steeds teveel van alles. Het is één van de grootste Cabernet-based wijnen die ik ooit proefde, maar "pop & pour", dat lukt niet....
Ik had bij een vorige degustatie een dubbel gedecanteerde 2009 mee en die was vrij subliem. De 2010 is nog veel te jong. Hoe komt het toch dat men dit wel verdraagt en zelfs blij is minstens twintig jaar te moeten wachten op een Latour, Monte Bello of Harlan, maar dan niet bij d'Alceo, een wijn die op minstens hetzelfde niveau staat.
Ter info:
[attachment=6760]
Zoals je kan zien proefde Antonio hem in 2014 en hoopte toen dat hij nu klaar zou zijn. Niet dus.
Gelukkig heb ik net iets meer ervaring met de wijnen van Rampolla en ben ik er nogal gerust in: dit is wereldklasse, maar zonder geduld of tenminste goede voorbereiding, loop je kans dat niet op te merken.
Onlangs plaatste een klant de 2006 op ook zo'n degustatie. Hij vertelde me nadien dat men amper kon geloven dat die wijn zo onwerkelijk groot was. Maar ja, ieder zijn smaak natuurlijk.
Ik denk vooral dat die Rampolla-mensen nog de oude stijl van wijn maken hanteren. Beetje zoals Pavie 2000 destijds. 100 van Parker, afgeschreven door Robinson. Veel te veel extractie. En daardoor een wijn waarvan men altijd blijft zeggen dat hij te jong is. Galloni houdt van die oude stijl wellicht.
Ik durf élke grote Bordeaux van 2010 openen, ben zeker dat die niet onevenwichtig, off putting of te tanninerijk zal zijn.
(21-11-2023 08:04 PM)vinejo schreef: [ -> ]Ik denk vooral dat die Rampolla-mensen nog de oude stijl van wijn maken hanteren. Beetje zoals Pavie 2000 destijds. 100 van Parker, afgeschreven door Robinson. Veel te veel extractie. En daardoor een wijn waarvan men altijd blijft zeggen dat hij te jong is. Galloni houdt van die oude stijl wellicht.
Ik durf élke grote Bordeaux van 2010 openen, ben zeker dat die niet onevenwichtig, off putting of te tanninerijk zal zijn.

Deze ook niet, geloof me. Ik vergelijk liever met bvb Monte Bello, in Bx met Latour en ja, die hun 2010 zal nu ook nog niet te pruimen zijn. Misschien eens een ouder en rijper jaar Sammarco / d'Alceo proeven!
18 augustus 2020 was de laatste keer dat ik inlogde zag ik zojuist. Tijd gaat snel….

Nee wees niet bang, ik ga niets meer plaatsen op dit forum. Dat bezorgt velen te veel stress haha.

Fre stuurde me de link van deze posting dus even reageren is wel zo dankbaar. Fijn dat je de moeite deed om de notities te plaatsen Fre! Daar maak je anderen altijd blij mee.

Het was inderdaad weer een mooie middag/avond met veel prachtige wijnen en heerlijke gerechten. Je hebt jezelf overtroffen Bert!

Wat bevindingen van mijn kant:

Mijn top 3 wit:

1. Chartron PM Clos du Cailleret 2015 (97/100). Zeer verfijnd voor een 2015.
2. Lucien Lemoine PM Les Combettes 2012 (96/100). Rijke aardse stijl waar ik enorm van hou. Volgens wijnboeren uit Bourgogne zelf is hij 1 van de grootste wijnmakers van allemaal.
3. Dr. Loosen Erdener Prälat Reserve 2012 (95/100) Mooie vettige riesling met verfijning en frisheid. Fles 1019 van 1190.

Mijn top 3 rood:

1. Penfold Grange 1997 (97/100) Enorme complexiteit en lengte. 5 van de 6 aanwezigen waren overtuigd dat het een oude wereld wijn was.
2. Cote Rotie La Landonne Xavier Gérard 2016 (95++/100) nog 10 jaar te jong maar dat gaat helemaal goedkomen. Fles 251 van 755
3. Gantenbein Pinot Noir 2018 (94/100) 3e op basis van mijn score. De neus is voor mij 100/100. De mond is typisch PN en daar heb ik niets mee.

Voor rood hadden we voor mij helaas veel jonge wijnen wat ik persoonlijk lastig vind om van te genieten. De D’Alceo 2010 was een gesloten monster nu maar dat gaat helemaal goedkomen in 10-15 jaar tijd afgaande op hoe de 90er jaren nu drinken. Deed mij enorm denken aan Latour 2010, LLC 2010, Ausone 2010 en vorige week woensdag Angelus 2010. Al deze 2010 waren dit jaar hard en lastig van te genieten. 2010 in Bordeaux gaat een jaar zijn als 1986. Zij die geduld hebben gaan beloond worden. Hubert de Bouard deelde deze mening overigens afgelopen woensdag.

Tertre Roteboeuf 2007 heb ik de afgelopen 10 jaar een keer of 10 gedronken. In de beginjaren was hij prachtig en oversteeg hij de matige vintage. Zo’n jaar of 5 geleden is hij aan zijn retour begonnen (zoals veel BDX 2007 overigens). Nog steeds een meer dan acceptabel glas wijn maar voor mij niet meer dan 90/100. Drink op als je nog hebt liggen. Mooier gaat het niet worden.

Chacra 2021 gaat over een paar jaar groots zijn. Geef het nog een jaar of 5.

Dank mannen voor weer een mooi samenzijn. Op naar de volgende die weer gaat plaatsvinden in een top restaurant namelijk Zarzo. Kijken of we in de buurt kunnen komen van onze magische Tribeca lunch eerder dit jaar.

Ik wens iedereen mooie wijnen toe in liefdevol gezelschap.
Overigens iets heel anders en minder leuk.

1 van de personen die ruim 10 jaar hier op het forum zat is een paar weken geleden overleden aan de vreselijke ziekte. Ik heb het over WilD.
Ik weet van Wil dat hij niet zo vaak een bericht plaatste maar dat hij heel vaak keek. Ik zie dat hij op 16 okt voor het laatst online was. Niet lang daarna stierf hij op 57 jarige leeftijd.

Wil was een enorme liefhebber van Spaanse wijnen en vooral uit Priorat.

Ik wens een ieder een gezond leven toe met heel veel hoogtepunten.

Carpe Diem! Het kan snel voorbij zijn.

Fijn weekend allemaal
Voor de goede orde ... ook hier weinig tot geen notities, gewoon effe rustig genieten van de middag/ avond.

1. Rochet-Bocart 2008
2. Alheit Vineyards "Fire by Night" 2021
3. Jean Chartron, Puligny-Montrachet 1er Cru "Clos du Cailleret" 2015
4. Domaine Roulot Auxey Duresses 2016
5. Chacra Chardonnay 2020
6. Lucien Le Moine, Puligny Montrachet 1er cru "Les Combettes" 2012
7. Buisson Renard 2015
8. Dr. Loosen Erdener Prälat Réserve Alte Reben GG 2012
9. Gantenbein Pinot Noir 2018
10. Vina Tondonia Rosado 2009
11. Rabaja Riserve 2005 Barbaresco
12. Castello Dei Rampolla d'Alceo 2010
13. Domaine du Clos des Tourelles 2016
14. Santinovo 2020 ( Fioretti )
15. Penfolds Grange 1997
16. Domaine Gangloff La Serene Noire Cote Rotie 2016
17. Tertre Roteboeuf 2007
18. Xavier Gerard La Landonne Cote Rotie 2016

My WOTN wit : Jean Chartron, Puligny-Montrachet 1er Cru "Clos du Cailleret" 2015
My WOTN rood : Gantenbein Pinot Noir 2018 ( met Penfolds op een half punt tweede )

Mathijs

Edit - lees hier net ook bericht over WilD. Geen idee indien hij fan was van rode Bourgogne, maar het eerste glas is voor hem deze avond !
thank you voor de notities, Mathijs en Vinoco.
En altijd welkom hier, John, leuk om je terug te lezen. Ik hoor van Fre dat je in levende lijve een toffe peer bent ;-)

Wild…Nooit ontmoet maar tóch gepakt door dit droevige nieuws...RIP Sad
Citaat: Overigens iets heel anders en minder leuk.

1 van de personen die ruim 10 jaar hier op het forum zat is een paar weken geleden overleden aan de vreselijke ziekte. Ik heb het over WilD.
Ik weet van Wil dat hij niet zo vaak een bericht plaatste maar dat hij heel vaak keek. Ik zie dat hij op 16 okt voor het laatst online was. Niet lang daarna stierf hij op 57 jarige leeftijd.

Wil was een enorme liefhebber van Spaanse wijnen en vooral uit Priorat.

Oh nee, verschrikkelijk. Veel te vroeg heen gegaan.

RIP WilD.

(Bedankt om dit te melden, John)
Koppelingen