wijnliefhebbers

Volledige versie: Bordeaux 2016
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Een wijnvriend kwam met het idee om een Bordeaux avond te houden, met bekende huizen en uit het jaar 2016. 2016 vinden we beide tot nu toe goed, toch hebben we nog weinig grote namen gehad. We zijn dus erg benieuwd wat dit gaat geven bij de meer bekende Chateaux. Morgen gaat het gebeuren, het lijstje is tot nu toe:

Grand Puy Lacoste 2016
Branaire Ducru 2016
Leoville Barton 2016
Saint Pierre 2016
Kirwan 2016
Brane Cantenac 2016
Malescot St Exupery 2016
Du Tertre 2016
Fieuzal 2016
Pagodes de Cos 2016
Pavie Macquin 2016
Reignac 2016

Ik denk dat we daar ook wel genoeg aan hebben Smile
(24-11-2023 05:28 PM)Sur la Table schreef: [ -> ]Een wijnvriend kwam met het idee om een Bordeaux avond te houden, met bekende huizen en uit het jaar 2016. 2016 vinden we beide tot nu toe goed, toch hebben we nog weinig grote namen gehad. We zijn dus erg benieuwd wat dit gaat geven bij de meer bekende Chateaux. Morgen gaat het gebeuren, het lijstje is tot nu toe:

Grand Puy Lacoste 2016
Branaire Ducru 2016
Leoville Barton 2016
Saint Pierre 2016
Kirwan 2016
Brane Cantenac 2016
Malescot St Exupery 2016
Du Tertre 2016
Fieuzal 2016
Pagodes de Cos 2016
Pavie Macquin 2016
Reignac 2016

Ik denk dat we daar ook wel genoeg aan hebben Smile

Wreed curieus naar je bevindingen!
(24-11-2023 05:51 PM)wvd schreef: [ -> ]
(24-11-2023 05:28 PM)Sur la Table schreef: [ -> ]Een wijnvriend kwam met het idee om een Bordeaux avond te houden, met bekende huizen en uit het jaar 2016. 2016 vinden we beide tot nu toe goed, toch hebben we nog weinig grote namen gehad. We zijn dus erg benieuwd wat dit gaat geven bij de meer bekende Chateaux. Morgen gaat het gebeuren, het lijstje is tot nu toe:

Grand Puy Lacoste 2016
Branaire Ducru 2016
Leoville Barton 2016
Saint Pierre 2016
Kirwan 2016
Brane Cantenac 2016
Malescot St Exupery 2016
Du Tertre 2016
Fieuzal 2016
Pagodes de Cos 2016
Pavie Macquin 2016
Reignac 2016

Ik denk dat we daar ook wel genoeg aan hebben Smile

Wreed curieus naar je bevindingen!

Ik ook, wat een line up!
Benieuwd ook hoe je de wijnen zal “prepareren”.
(24-11-2023 06:29 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(24-11-2023 05:51 PM)wvd schreef: [ -> ]
(24-11-2023 05:28 PM)Sur la Table schreef: [ -> ]Een wijnvriend kwam met het idee om een Bordeaux avond te houden, met bekende huizen en uit het jaar 2016. 2016 vinden we beide tot nu toe goed, toch hebben we nog weinig grote namen gehad. We zijn dus erg benieuwd wat dit gaat geven bij de meer bekende Chateaux. Morgen gaat het gebeuren, het lijstje is tot nu toe:

Grand Puy Lacoste 2016
Branaire Ducru 2016
Leoville Barton 2016
Saint Pierre 2016
Kirwan 2016
Brane Cantenac 2016
Malescot St Exupery 2016
Du Tertre 2016
Fieuzal 2016
Pagodes de Cos 2016
Pavie Macquin 2016
Reignac 2016

Ik denk dat we daar ook wel genoeg aan hebben Smile

Wreed curieus naar je bevindingen!

Ik ook, wat een line up!
Benieuwd ook hoe je de wijnen zal “prepareren”.

Zeker ook benieuwd of de bevindingen van de groep nog zowat overeenkomen met de mijne toen ik ze jong proefde.
Ik denk dat ik ze 13:30 open maak en om 16:30 begin met de eerste ronde.
(24-11-2023 08:24 PM)Sur la Table schreef: [ -> ]Ik denk dat ik ze 13:30 open maak en om 16:30 begin met de eerste ronde.

Niet makkelijk hè.
Héel jonge wijnen popnpour, echt oude wijnen minstens 4 uur op voorhand, maar Bordeaux in tussenleeftijd is altijd wat gokken…
Da's durven inderdaad. Zo'n grote kleppers, daar is de kans reëel dat ze na 7 jaar in een gesloten fase zitten.
Ja ik had liever ook wat oudere jaren gepakt. Maar ja,we gaan het zien. Niet alles zal pot dicht zitten waarschijnlijk en tot nog toe geen 2016 gehad die echt gesloten was.
Valt allemaal behoorlijk mee, wat een wijnen. Zal morgen verslag plaatsen. Tip van de sluier, Leoville Barton Heart
Het rondje pnp:

Reignac, goed. Pavie mcquin, lekker neusje maar dun en scherpe tannine in mond. Fieuzal, jaa lekker, zachter zwoeler maar mooi. Du tertu, cassis en fris, geef me lucht. Kirwan: meer hout minder finesse, lijkt me niet mijn stijl. Malescot, oei gesloten, iets boerser hoor ik. Brane Cantenac, pot dicht, echt niks aan. Saint Pierre, is dit GCC? Dun en wrang. Branaire, ah gaan we nu wijn drinken? Fruit kruiden en al mooi in mond. Leoville B, zei er iemand cabernet? Cassis zwarte bessen, meteen een mooie neus en dito frisse fruit smaak met lengte. Ja dit is waarom we zo’n avond doen. Grand Puy Lacoste, ook mooi meteen alleen heel anders, meer kruiden, ander fruit. Maar deze staat er ook meteen en doet niet onder. Pagodes, je mag dan een 2e wijn zijn maar damn wat doe je het goed. Wel minder dan de vorige wijnen maar compleet en ready to go.

En dan de ronde 2 uur later, ik kan echt zeggen: geef deze wijnen even lucht. Alle wijnen werden beter, tot echt grote verschillen aan toe in deze korte tijd.

1) Reignac, ja dit is gewoon top Bordeaux en ontstijgt zijn aop. Maar als dit de rest van tafel blaast zijn we bekocht. Is ook niet zo, wel heel goed, maar mist voor mij iets wat hem echt de moeite waard maakt. Kan het niet omschrijven. Kan er ook weinig commentaar op hebben.

2) Pavie Macquin, deze moest even wakker worden maar nu aanwezig op het feestje. Mooie neus met rood fruit en groene kruiden, de kenmerkende stijl van die hoek van St Emilion. Ik hou er wel van. Geen blockbuster maar wel pit.

3) Fieuzal, noem het maar de allemansvriend, ronder en zachter, mooie smaken, duidelijk anders dan de rest (enige pessac) stelt niet teleur maar was voor mij wel de enige wijn die achteruit ging vanaf openen. Trok zich meer terug en uiteindelijk werden de tannine wat wranger

4) Du Tertre. Als ik de boeken over Margaux lees dan heb ik zo’n wijn in mijn hoofd. Verfijnd, vrouwelijk, mooi fruit, deze vinkt alles aan en dat is juist waarom ik zo’n Margaux fan ben. Pnp m’n twijfels maar nu, fantastisch. Mijn smaak.

5) Kirwan doet dat minder. Meer extractie, meer hout, maar toch niet meer power ofzo. Kan mij niet echt bekoren.

6) Malescot, deze mist dan ook de vrouwelijke verfijning maar dit vind ik wel echt heerlijk. Lekker boers, stevig, klein bosfruit, misschien meer een Pauillac of St Estephe maar het zal, top wijn.

7) Brane Cantenac. Helaas, deze is verlegen en laat zich nog niet zien. Waarom is dit de duurste Margaux? Stelt echt teleur. Misschien ook teveel van verwacht.

8) Saint Pierre, mmm wat een fijne neus. Minder op het fruit maar genoeg andere zaken. In de mond ook echt mooi nu, zo schraal als hij paar uur terug was, zo mooi is dit nu. De smaak kan ik lastig omschrijven. Echt een eigen stijl en qua prijs valt ie ook nog mee.

9) Branaire. Stelt nooit teleur en ook nu niet. Steady subtopper met alles wat je wilt in Bordeaux. Gaat het podium wederom niet halen maar we zeggen wel altijd, dit huis is top. Een mooie stijl met voldoende fruit. Tannine nooit te scherp. Heerlijke afdronk. Waren alle huizen maar zo consistent als deze.

10) Leoville Barton. Dit is puur cassis fruit, met wat diepere lagen. Zo puur. En dan die smaak, mooi sappig, de lengte, de zijdezachte tannine. Dit is de eerste Leoville Barton die mij overtuigt van zijn statuur. Wat een wijn. Ondanks zijn verfijning, is dit ook een powerhouse. Voor mij duidelijk WOTN. Tegen de verwachtingen in, want alleen de eeuwige belofte ervaringen gehad met deze meneer.

11) Grand Puy Lacoste. Snuffel neus, veel te ontdekken. Potloodslijpsel, bos, fruit kruiden. Ook een mond vol, aanwezige maar rijpe tannine, deze heeft alles voor een lang leven en toch nu al redelijk drinkbaar. Het is dan toch Pauillac, net even meer dan de meeste wijnen. Topper.

12) Pagodes de Cos. Zwarte bessen en mooi drinkbaar. Even stapje terug na de vorige klappers, maar echt een mooi glas. De wijn die het best op dronk is van het rijtje, en PK goed. Toch duidelijk een 2e wijn, vergeleken met de meeste vorige wijnen iets minder compleet.

Beknopte omschrijvingen. Het rondje pnp was beduidend minder dan enkele uren later. Brane Cantenac de enige die echt gesloten was, jammer.

Mijn nummer 1 dus Leoville Barton. Nummer 2 Grand Puy Lacoste. Gedeelde 3e plek voor Du Tertre en Malescot, kon niet kiezen. De verfijning van du tertre zal waarschijnlijk de doorslag geven als ik wel moest kiezen. En vlak daarna Branaire Ducru. Dat is mijn top 5.

Brane Cantenac enige misser, Reignac wel verrassend maar wat mij betreft niet in de top.
(26-11-2023 07:54 AM)Sur la Table schreef: [ -> ]10) Leoville Barton. Dit is puur cassis fruit, met wat diepere lagen. Zo puur. En dan die smaak, mooi sappig, de lengte, de zijdezachte tannine. Dit is de eerste Leoville Barton die mij overtuigt van zijn statuur. Wat een wijn. Ondanks zijn verfijning, is dit ook een powerhouse. Voor mij duidelijk WOTN. Tegen de verwachtingen in, want alleen de eeuwige belofte ervaringen gehad met deze meneer.


Mijn nummer 1 dus Leoville Barton. Nummer 2 Grand Puy Lacoste. Gedeelde 3e plek voor Du Tertre en Malescot, kon niet kiezen. De verfijning van du tertre zal waarschijnlijk de doorslag geven als ik wel moest kiezen. En vlak daarna Branaire Ducru. Dat is mijn top 5.

Net voor de zomer de Château Léoville Barton La Réserve de Léoville Barton 2016 (+/- 40€) in het glas gehad. Op slag verliefd en er prompt 6 stuks bijgekocht. Wat een wijn...en hier praten we of de nr 2. Absoluut geen verrassing dat hij hier dan ook bejubeld werd als WOTN Heart
Het rijtje, het eten, de kaasselectie:
Mooie line-up zeg! Benieuwd naar jullie conclusies over 2016.
(26-11-2023 12:23 PM)Olivier schreef: [ -> ]Mooie line-up zeg! Benieuwd naar jullie conclusies over 2016.

Idem hier … ook wel wat 16 liggen .. beetje “angstig” om dit nu open te trekken … hopelijk ongegrond Sleepy
(26-11-2023 05:20 PM)Mathijs81 schreef: [ -> ]
(26-11-2023 12:23 PM)Olivier schreef: [ -> ]Mooie line-up zeg! Benieuwd naar jullie conclusies over 2016.

Idem hier … ook wel wat 16 liggen .. beetje “angstig” om dit nu open te trekken … hopelijk ongegrond Sleepy

Conclusies zijn toch al te lezen dacht ik? Wink
(26-11-2023 06:32 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(26-11-2023 05:20 PM)Mathijs81 schreef: [ -> ]
(26-11-2023 12:23 PM)Olivier schreef: [ -> ]Mooie line-up zeg! Benieuwd naar jullie conclusies over 2016.

Idem hier … ook wel wat 16 liggen .. beetje “angstig” om dit nu open te trekken … hopelijk ongegrond Sleepy

Conclusies zijn toch al te lezen dacht ik? Wink

Oei, enkel de foto’s gezien. Merci Jo! En Sam Wink
Bedankt Sam. Zoals eerder aangegeven : een gedurfde proeverij. Maar wel fijn voor de forumlezer om te volgen. Ik zou inderdaad verwachten dat de grote kanonnen zich (nog) niet tonen. Dat Leoville wel al preseert, is dus voor mij des te verwonderlijk.
Margaux zou blijkbaar niet op hetzelfde niveau preseteren in 2016 dan andere appellaties (en ook minder dan in 2015), maar dat verklaart dan weer niet waarom Brane niet heeft gescoord en du Tertre wel. Soit, de waarheid zit in het glas. Hopelijk nog voldoende van elk chateau om de komende jaren verder op te volgen.
Terugkomend op 2016, dit jaar heeft mij altijd gecharmeerd vanwege de fraicheur. Het type fruit wat in de meeste wijnen zit is erg aangenaam, de zuurgraad is goed en de tannine zijn er wel maar nooit echt te stevig of niet rijp genoeg. Toch wel voldoende body wat bij Bordeaux hoort en wat meer klassiek dan de jaren 18 t/m 20. Blijkbaar heb ik meerdere mensen aangestoken door mijn enthousiasme en zodoende kwam er iemand met dit idee.

Nu was mijn mening meer gebasseerd op de minder bekende wijnen, dus in dat opzicht wel een risicootje. Maar, toch wel een beetje weloverwogen. Bij jaargang 2015 of 2014 had ik het denk ik niet aangedurfd. Ik heb namelijk van enkele kleine onbekende huizen jaargang 2014, 2015 en 2016 liggen. In veel gevallen ging 2014 als eerste de schuilkelder in, ondergedoken, en even later volgde 2015. Bij 2016 van dezelfde huizen heb ik dat nog niet ervaren. Natuurlijk zijn ze wel eens (te) jong maar met wat lucht zijn het altijd erg genietbare wijnen.

Wel blij dat het ook voor de grote jongens geldt! Hoewel het nog steeds kan gebeuren dat ze schuil gaan natuurlijk. Geen garanties helaas.

Gisteren nog wat restjes op gemaakt. Brane Cantenac, stevig maar nog steeds geen verlijder, denk toch een minder jaar voor dit huis. Fieuzal was beetje scherp en wrang, was ook niet beter geworden. Reignac, deed het nog steeds goed, mist iets van het fruit wat veel andere wel hebben. Pagodes de Cos, heerlijke wijn. De rest haalde de volgende dag niet.
Mooie lijst.
Heb nog het volgende van 2016:
Ch Branaire Ducru 2016
Prieuré Lichine 2016
Talbot 2016 magnum
Dom de Chevalier 2016 wit
(26-11-2023 09:59 AM)jr02 schreef: [ -> ]
(26-11-2023 07:54 AM)Sur la Table schreef: [ -> ]10) Leoville Barton. Dit is puur cassis fruit, met wat diepere lagen. Zo puur. En dan die smaak, mooi sappig, de lengte, de zijdezachte tannine. Dit is de eerste Leoville Barton die mij overtuigt van zijn statuur. Wat een wijn. Ondanks zijn verfijning, is dit ook een powerhouse. Voor mij duidelijk WOTN. Tegen de verwachtingen in, want alleen de eeuwige belofte ervaringen gehad met deze meneer.


Mijn nummer 1 dus Leoville Barton. Nummer 2 Grand Puy Lacoste. Gedeelde 3e plek voor Du Tertre en Malescot, kon niet kiezen. De verfijning van du tertre zal waarschijnlijk de doorslag geven als ik wel moest kiezen. En vlak daarna Branaire Ducru. Dat is mijn top 5.

Net voor de zomer de Château Léoville Barton La Réserve de Léoville Barton 2016 (+/- 40€) in het glas gehad. Op slag verliefd en er prompt 6 stuks bijgekocht. Wat een wijn...en hier praten we of de nr 2. Absoluut geen verrassing dat hij hier dan ook bejubeld werd als WOTN Heart

Mooie degustatie!
Ik proefde een aantal hiervan destijds op de UGCB,toen ze net op de markt kwamen. Ik heb mijn nota's hier niet bij, maar als ik me goed herinner was wat ik proefde uit deze lijst veelbelovend. Reignac, Malescot, GPL en Saint-Pierre waren er toen niet. Ik vond vooral de aanwezige Saint-Juliens toen top, maar Brane-Cantenac was echt impressionnant mooi, gelaagd en complex. Saint-Pierre had ik gekocht en nadien geproefd en heb daar geen spijt van.... Ook Gloria is erg mooi en eigenlijk ook in allle latere jaren die ik proefde.
@Jef Branaire is sindsdien altijd bij mijn favorieten, ge kunt daar weinig aan misdoen en hoplijk blijven de prijzen daar toch een klein beetje realistisch.
Dan zal de Brane last hebben van de beruchte gesloten fase. Helaas.
Werner,ik heb al verschillende jaargangen gedronken en altijd lekker.
1990,2000,2006,2008,2010.
(27-11-2023 02:04 PM)Jef schreef: [ -> ]Werner,ik heb al verschillende jaargangen gedronken en altijd lekker.
1990,2000,2006,2008,2010.

Branaire altijd goed inderdaad. Prachtig stabiel Chateau. Ik heb ook meerdere jaren liggen.
(27-11-2023 02:04 PM)Jef schreef: [ -> ]Werner,ik heb al verschillende jaargangen gedronken en altijd lekker.
1990,2000,2006,2008,2010.

Wordt alleen maar beter! Misschien niet de meest complexe Saint-Julien (who cares?), maar altijd vrij toegankelijk, heerlijk rond en fruitig, ik ben fan en met Gloria bij de enige linkeroevers die ik nog koop. Of kocht...
Ik vind dit met Sociando Mallet p/q top.
Brane zal ongetwijfeld in gesloten fase zitten, zie TN's hieronder. Ik laat mijn flesjes rusten.

"The 2016 Brane-Cantenac has been on a roll of late, under the watchful eye of Henri Lurton. This latest bottled vintage is superb. The divine, pure blackberry and bilberry bouquet develops touches of graphite in the glass. The palate is medium-bodied with fine tannin, silky-smooth texture and a superb bead of acidity. This is not a powerful Brane-Cantenac, and it is perhaps less austere than I suspected en primeur, but it should drink beautifully over the next three decades. If you have a penchant for traditional claret, it really doesn’t come better than this. Drink 2028-2056."
96
Neal Martin, vinous.com (Jan 2019), January 2019

Strenge tante Jancis Robinson:
"Tasted blind. Sweet and easy. Not dramatic but well mannered and all in balance. Inky and very Margaux. Henri Lurton and his sustainable viticulture will presumably be very pleased that his wine was the group's second-favourite Margaux after Ch Margaux in this Southwold tasting."
Drink 2025 – 2048
17.5
Jancis Robinson MW, JancisRobinson.com, February 2020
Bizar, de brane had over enkele jaren een top 3 notering gehaald waarschijnlijk. Het blijft een momentopname.

Ik doe dit graag nog eens over over een jaar of 8 Tongue
Koppelingen