wijnliefhebbers

Volledige versie: Grands Jours de Bourgogne 2024
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Vorige week met hindernissen toch even naar Bourgogne getuft voor de Grands Jours.
Pas aangekomen dinsdagavond, te laat om nog naar Palais des Congres te gaan en daar de wijnen van de Côte de Beaune te proeven maar gelukkig net op tijd voor het feestje Aligoté - Grenouilles met vriend Laurent in Bois Rouge. Daar eerst enkele heel erg mooie Aligoté's geproefd van diverse producenten waaronder die van Galeyrand. Daar was ook het eerste probeersel van zoon Antonin (2e van links) die dat helemaal naar eigen inzicht deed en dat was zeker geslaagd, de opvolging is verzekerd daar.
[attachment=6875]
Daarna aan tafel en dan was er nog wat anders te proeven. Behalve Laurent zaten ook een drietal Nederlanders aan tafel, aan de toog eigenlijk en ook de zoon van Virgile Lignier die ook begint op het ouderlijke domein. Sympathieke kerel, komt goed daar!
[attachment=6876]
Zoals je kan zien, waren we met z'n zevenen...Cool
Wegens allerlei omstandigheden, waar ik hier niet kan uitweiden, werd ons programma enkele keren gewijzigd... Enfin, in Chablis ben ik niet geraakt, maar op een "nevenactiviteit", Les Bio-rencontres in Nuits, toch ook wat Chablis geproefd waaronder de zeer, zeer mooie 2022's van "onze" Defaix. Daarnaast ook de absoluut sublieme (naar mijn smaak althans) wijnen van Château de Béru. Dat domein, het zal je niet verbazen, ligt in Béru, een deelgemeente die ver van de premier cru's en Grand Cru's ligt, maar de gansen wijngaard ligt wel op 1 massieve blok Kimméridgien. En of je dat proeft! Ik verkies deze "Villages" boven het grootste deel van premier en Grand cru's van bekende domeinen. Maar het is zeker niet voor iedereen, eerder voor de puristen (tiens...Wink ). Commercieel zal dat moeilijk zijn, maar ik vind hun Clos de Béru een grote Chablis en ook de andere zijn navenant.
(25-03-2024 05:02 PM)wvd schreef: [ -> ]Vorige week met hindernissen toch even naar Bourgogne getuft voor de Grands Jours.
Pas aangekomen dinsdagavond, te laat om nog naar Palais des Congres te gaan en daar de wijnen van de Côte de Beaune te proeven maar gelukkig net op tijd voor het feestje Aligoté - Grenouilles met vriend Laurent in Bois Rouge. Daar eerst enkele heel erg mooie Aligoté's geproefd van diverse producenten waaronder die van Galeyrand. Daar was ook het eerste probeersel van zoon Antonin (2e van links) die dat helemaal naar eigen inzicht deed en dat was zeker geslaagd, de opvolging is verzekerd daar.

Daarna aan tafel en dan was er nog wat anders te proeven. Behalve Laurent zaten ook een drietal Nederlanders aan tafel, aan de toog eigenlijk en ook de zoon van Virgile Lignier die ook begint op het ouderlijke domein. Sympathieke kerel, komt goed daar!

Zoals je kan zien, waren we met z'n zevenen...Cool

2 etiketten met wortels…
Dat ene herken ik precies…maar kan er niet opkomen,…
(28-03-2024 11:40 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(25-03-2024 05:02 PM)wvd schreef: [ -> ]Vorige week met hindernissen toch even naar Bourgogne getuft voor de Grands Jours.
Pas aangekomen dinsdagavond, te laat om nog naar Palais des Congres te gaan en daar de wijnen van de Côte de Beaune te proeven maar gelukkig net op tijd voor het feestje Aligoté - Grenouilles met vriend Laurent in Bois Rouge. Daar eerst enkele heel erg mooie Aligoté's geproefd van diverse producenten waaronder die van Galeyrand. Daar was ook het eerste probeersel van zoon Antonin (2e van links) die dat helemaal naar eigen inzicht deed en dat was zeker geslaagd, de opvolging is verzekerd daar.

Daarna aan tafel en dan was er nog wat anders te proeven. Behalve Laurent zaten ook een drietal Nederlanders aan tafel, aan de toog eigenlijk en ook de zoon van Virgile Lignier die ook begint op het ouderlijke domein. Sympathieke kerel, komt goed daar!

Zoals je kan zien, waren we met z'n zevenen...Cool

2 etiketten met wortels…
Dat ene herken ik precies…maar kan er niet opkomen,…
Die in zwart wit is van een mooie Champagne waar ik nog nooit van gehoord had en waarvan ik uiteraard ook de naam vergeten ben, de andere is een Riesling Fronholz of zoiets van Ostertag.
Woensdag ben ik eigenlijk niet naar de degustaties gegaan waarvoor ik ingeschreven was... Dat was omdat er een voor mij interessantere organisatie was in Nuits namelijk "Les Bio-rencontres" met vooral domeinen uit de Bourgogne? Daarbij ook enkele uit de Yonne, wat me goed uitkwam aangezien ik niet langs Chablis was kunnen gaan. Effe gecheckt of Richaud nog altijd bijzonder mooie Irancy maakt. Dat doen ze.... Dan langs geweest bij "onze" producent en ook bij Château de Béru, waar ik het elders al eens over had. Verder nog een redelijk aantal mensen lastig gevallen, de ene al met meer enthousiasme dan de andere en afspraakjes gemaakt om later op de dag nog eens langs te komen met ons eindelijk aangekomen proefwonder Tom..... Daarmee enkele domeinen herbezocht en gezien dat we het grossomodo eens waren met dien verstande dat hij het net wat kritischer is over rode Cote de Beaune. Ik heb daar een nieuw domein in de mot waar ik nogal enthousiast over ben, Tom veel minder....
Als ik in een Côte de Nuits een coulis van rood fruit zie, dan is daar in de Côte de Beaune een drupje room bij en daar hou je dan van of net wat minder. Enfin, vruchtbare dag, goede contacten gelegd.
[attachment=6880][attachment=6881]
Fotoke gevonden van die "wortel" Champagne. Iemand bekend mee?
Koppelingen