wijnliefhebbers

Volledige versie: Avondje Bordeaux
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Mooi rijtje wijnen met de oude knarren die nog redelijk mooi waren en een geweldige pauillac als wijn van de avond!
(30-03-2024 11:57 AM)Sur la Table schreef: [ -> ]Mooi rijtje wijnen met de oude knarren die nog redelijk mooi waren en een geweldige pauillac als wijn van de avond!

Amaai, ik vind dat die drie "jonge" Pomerols toch al vrij veel depot hebben. Welke had je voorkeur?
(30-03-2024 12:53 PM)wvd schreef: [ -> ]
(30-03-2024 11:57 AM)Sur la Table schreef: [ -> ]Mooi rijtje wijnen met de oude knarren die nog redelijk mooi waren en een geweldige pauillac als wijn van de avond!

Amaai, ik vind dat die drie "jonge" Pomerols toch al vrij veel depot hebben. Welke had je voorkeur?

De 2016 chateau mazeyres was het eenvoudigste, wel lekker op zich maar beetje simpel voor een Pomerol. Le croix de gay 2015 was in een mooie fase en was de lekkerste op dit moment. Domaine Vieux Taillefer 2015 (importer alert) was nog wat gesloten maar gaat het over enkele jaren winnen. De volgende keer pak ik weer de 16, die is al erg lekker.

Maar die Pauillac, was echt heel compleet en mooi. Van de familie Lagnaux (eigenaars Chateau Petit Bocq)
Heb de twee oude knarren ook gedronken.
Zeer mooie wijnen die mooi ouderen.
Ik vind Branaire een van de meest onderschatte wijnen in Bordeaux.
(30-03-2024 01:36 PM)Jef schreef: [ -> ]Heb de twee oude knarren ook gedronken.
Zeer mooie wijnen die mooi ouderen.
Ik vind Branaire een van de meest onderschatte wijnen in Bordeaux.

SSSHHHHH!!
Branaire werd uiteindelijk het lekkerste van de 2 oudjes. Bij openen was de kleur licht dakpan. Transparant zelfs. Dat bood weinig hoop. Maar na wat tijd begon deze te openen tot een mooie bejaarde wijn. Herfstbos, boerenerf, lekker tertiair. Uiteindelijk kwam er een fijne fruittoets opzetten, die echt niet rijp ofzo was. Dat maakte hem heel genietbaar. Het blijft fragiel spul, maar wel lekker en bijzonder.

De Lascombes had ook even nodig. Wel iets donkerder en intenser van kleur, uiteraard wel dakpan. De kurk was zachter dan de kurk van Branaire. In het begin beetje ijzerachtig in de neus en in de mond slechts de beruchte tannine van 75. Hier kwam op slot wel volume bij en heerlijk donker fruit. Tijdelijk was dit mijn favoriet maar na zijn kortstondige hoogtepunt ging het weer snel bergafwaarts met deze ouderling. Een eenmalige opleving voor de laatste adem werd uitgeblazen. En dan is dit gauw vervelend in de mond, met de tannine die ineens weer scherper lijken en die ijzer toets. Branaire bleef mooier worden bij elke slok.
(04-04-2024 09:52 AM)Sur la Table schreef: [ -> ]Branaire werd uiteindelijk het lekkerste van de 2 oudjes. Bij openen was de kleur licht dakpan. Transparant zelfs. Dat bood weinig hoop. Maar na wat tijd begon deze te openen tot een mooie bejaarde wijn. Herfstbos, boerenerf, lekker tertiair. Uiteindelijk kwam er een fijne fruittoets opzetten, die echt niet rijp ofzo was. Dat maakte hem heel genietbaar. Het blijft fragiel spul, maar wel lekker en bijzonder.

De Lascombes had ook even nodig. Wel iets donkerder en intenser van kleur, uiteraard wel dakpan. De kurk was zachter dan de kurk van Branaire. In het begin beetje ijzerachtig in de neus en in de mond slechts de beruchte tannine van 75. Hier kwam op slot wel volume bij en heerlijk donker fruit. Tijdelijk was dit mijn favoriet maar na zijn kortstondige hoogtepunt ging het weer snel bergafwaarts met deze ouderling. Een eenmalige opleving voor de laatste adem werd uitgeblazen. En dan is dit gauw vervelend in de mond, met de tannine die ineens weer scherper lijken en die ijzer toets. Branaire bleef mooier worden bij elke slok.
't Is toch straf soms hé, Lascombes had indertijd een fors betere reputatie dan Branaire en ook 1975 werd als een groot jaar gebracht, veel beter dan 1976... 1976 was het eerste jaar waar ik flinke hoeveelheden Bordeaux van kocht, toen altijd in volle kisten van 12! Ik kocht o.a. Pontet-Canet, Grand-Puy-Lacoste, Léoville-Poyferré, Ducru-Beaucaillou, Malartic-Lagravière, La Lagune, d'Issan en Lanessan. Uiteindelijk was die laatste degene die het het langs volhield en, met La Lagune, de mooiste wijn van de reeks..... Maar alles is intussen al lang geleden gedronken (of verkocht)....
(04-04-2024 02:29 PM)wvd schreef: [ -> ]
(04-04-2024 09:52 AM)Sur la Table schreef: [ -> ]Branaire werd uiteindelijk het lekkerste van de 2 oudjes. Bij openen was de kleur licht dakpan. Transparant zelfs. Dat bood weinig hoop. Maar na wat tijd begon deze te openen tot een mooie bejaarde wijn. Herfstbos, boerenerf, lekker tertiair. Uiteindelijk kwam er een fijne fruittoets opzetten, die echt niet rijp ofzo was. Dat maakte hem heel genietbaar. Het blijft fragiel spul, maar wel lekker en bijzonder.

De Lascombes had ook even nodig. Wel iets donkerder en intenser van kleur, uiteraard wel dakpan. De kurk was zachter dan de kurk van Branaire. In het begin beetje ijzerachtig in de neus en in de mond slechts de beruchte tannine van 75. Hier kwam op slot wel volume bij en heerlijk donker fruit. Tijdelijk was dit mijn favoriet maar na zijn kortstondige hoogtepunt ging het weer snel bergafwaarts met deze ouderling. Een eenmalige opleving voor de laatste adem werd uitgeblazen. En dan is dit gauw vervelend in de mond, met de tannine die ineens weer scherper lijken en die ijzer toets. Branaire bleef mooier worden bij elke slok.
't Is toch straf soms hé, Lascombes had indertijd een fors betere reputatie dan Branaire en ook 1975 werd als een groot jaar gebracht, veel beter dan 1976... 1976 was het eerste jaar waar ik flinke hoeveelheden Bordeaux van kocht, toen altijd in volle kisten van 12! Ik kocht o.a. Pontet-Canet, Grand-Puy-Lacoste, Léoville-Poyferré, Ducru-Beaucaillou, Malartic-Lagravière, La Lagune, d'Issan en Lanessan. Uiteindelijk was die laatste degene die het het langs volhield en, met La Lagune, de mooiste wijn van de reeks..... Maar alles is intussen al lang geleden gedronken (of verkocht)....

De Lascombes is denk ik niet ideaal bewaard, op zo'n leeftijd komt dat er ook wel uit. Maar ja, het blijft altijd weer interessant om te kijken hoe de oudjes presteren. Een leuke hobby.
1975 was "une fausse grande année" (ik parafraseer even Gault-Milau uit 1983). De enorm straffe tannines deden een lang bewaarpotentieel vermoeden, maar ze gingen in de meeste gevallen nooit weg. Maar het oogstjaar moest wel une grande année zijn, want de vier jaar daarvoor waren een ramp in Bordeaux. Aan de top waren er natuurlijk wel wat uitzonderingen, ik herinner me o.m. mooie Lafite en Brane-Cantenac naar het einde van de eeuw toe. Maar daar stonden behoorlijk wat ontgoochelingen tegenover.

1976 was dan weer l'année de la canicule, nogal wat rijpe fruitigheid voor vrij snel drinkplezier, maar op langere termijn nogal wat flauwe plattigheid. Ik herinner me zelfs een behoorlijk tegenvallende Pétrus, zo'n 25 jaar geleden. Een categorie lager hielden veel bordeaux het geen tien jaar vol. Uitzondering alweer niet te na gesproken (herinner u b.v. onze Sociando-Mallet verticale van een paar jaar geleden, alhier na te lezen).

Intussen bijna een halve eeuw na de oogst moet ge gewoon veel geluk hebben.
Er is natuurlijk het element ouderdom van de wijn. Kijk eens wat er nog allemaal overblijft van een wijn die een halve eeuw oud is. Dat is ontegenzeggelijk zo, maar mocht die wijn tien jaar oud zijn, ge zoudt hem wellicht weggieten...
(06-04-2024 10:49 AM)Rik Martens schreef: [ -> ]Intussen bijna een halve eeuw na de oogst moet ge gewoon veel geluk hebben.
Er is natuurlijk het element ouderdom van de wijn. Kijk eens wat er nog allemaal overblijft van een wijn die een halve eeuw oud is. Dat is ontegenzeggelijk zo, maar mocht die wijn tien jaar oud zijn, ge zoudt hem wellicht weggieten...

Dit is natuurlijk waar. Wellicht waren ze ook weggegoten als we eerst de jonkies hadden genuttigd. Het is ook waanzin om ze aan te schaffen aan de huidige prijzen.

Toch is het leuk om ze te proberen als ze er zijn. Je maakt er zelf een ding van en dan is het speciaal. Dat hoort toch een beetje bij wijn. En soms word je positief verrast en is het wel echt genieten en dan heb je toch iets in je glas wat gewoon niet kan met jonge(re) wijnen. Maar ja, het blijft schieten met hagel
(06-04-2024 01:55 PM)Sur la Table schreef: [ -> ]
(06-04-2024 10:49 AM)Rik Martens schreef: [ -> ]Intussen bijna een halve eeuw na de oogst moet ge gewoon veel geluk hebben.
Er is natuurlijk het element ouderdom van de wijn. Kijk eens wat er nog allemaal overblijft van een wijn die een halve eeuw oud is. Dat is ontegenzeggelijk zo, maar mocht die wijn tien jaar oud zijn, ge zoudt hem wellicht weggieten...

Dit is natuurlijk waar. Wellicht waren ze ook weggegoten als we eerst de jonkies hadden genuttigd. Het is ook waanzin om ze aan te schaffen aan de huidige prijzen.

Toch is het leuk om ze te proberen als ze er zijn. Je maakt er zelf een ding van en dan is het speciaal. Dat hoort toch een beetje bij wijn. En soms word je positief verrast en is het wel echt genieten en dan heb je toch iets in je glas wat gewoon niet kan met jonge(re) wijnen. Maar ja, het blijft schieten met hagel

Ik laat mijn wijnen meestal niet zo heel oud worden, maar een goede Bewaarwijn van 20 tot 30 jaar oud uit Bordeax, Bourgogne, Langhe of Toscane en ook de Rhône, dat valt toch niet te versmaden vind ik. En met flessen van die leeftijd heb ik nog weinig tegenvallers gehad moet ik toegeven. Soms wat kurk - perikelen, maar verder komt het met de meeste flessen wel goed.
Tuurlijk, maar een marge van 20-30 jaar (1994 - enfin, 1995 lijkt me beter - tot 2004), dat is iets anders dan 50 jaar...
Voor oudere wijnen toch even naar het oogstjaar kijken (nee, er zijn geen fatsoenlijke bordeaux meer van 1977), en voor je iets weggiet natuurlijk eerst minstens eens ruiken!
(06-04-2024 03:27 PM)Rik Martens schreef: [ -> ]Tuurlijk, maar een marge van 20-30 jaar (1994 - enfin, 1995 lijkt me beter - tot 2004), dat is iets anders dan 50 jaar...
Voor oudere wijnen toch even naar het oogstjaar kijken (nee, er zijn geen fatsoenlijke bordeaux meer van 1977), en voor je iets weggiet natuurlijk eerst minstens eens ruiken!
En even wachten.... Soms duurt het wat voor de wijn "wakker" wordt. Ik heb ooit spectaculaire heropstandingen meegemaakt!8
(06-04-2024 03:27 PM)Rik Martens schreef: [ -> ]Voor oudere wijnen toch even naar het oogstjaar kijken (nee, er zijn geen fatsoenlijke bordeaux meer van 1977)
Jah lap, sta ik daar met mn La Fleur Petrus van '77 Big Grin
Mijn maagwand begint hier en daar al een beetje te lossen bij de gedachte alleen al... Maar ruik er toch eens aan, boven de gootsteen...
(08-04-2024 09:40 AM)Rik Martens schreef: [ -> ]Mijn maagwand begint hier en daar al een beetje te lossen bij de gedachte alleen al... Maar ruik er toch eens aan, boven de gootsteen...
Ik houd jullie op de hoogte! wijn
(08-04-2024 11:06 AM)Biff schreef: [ -> ]
(08-04-2024 09:40 AM)Rik Martens schreef: [ -> ]Mijn maagwand begint hier en daar al een beetje te lossen bij de gedachte alleen al... Maar ruik er toch eens aan, boven de gootsteen...
Ik houd jullie op de hoogte! wijn

Ik zou die verkopen..
(08-04-2024 03:18 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(08-04-2024 11:06 AM)Biff schreef: [ -> ]
(08-04-2024 09:40 AM)Rik Martens schreef: [ -> ]Mijn maagwand begint hier en daar al een beetje te lossen bij de gedachte alleen al... Maar ruik er toch eens aan, boven de gootsteen...
Ik houd jullie op de hoogte! wijn

Ik zou die verkopen..
Zit er daar écht iemand op te wachten?
Of ruilen, zoals destijds met Mathijs81 en de Chateau Margaux van '58.
Dát was veel leuker!
(08-04-2024 06:41 PM)Biff schreef: [ -> ]
(08-04-2024 03:18 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(08-04-2024 11:06 AM)Biff schreef: [ -> ]
(08-04-2024 09:40 AM)Rik Martens schreef: [ -> ]Mijn maagwand begint hier en daar al een beetje te lossen bij de gedachte alleen al... Maar ruik er toch eens aan, boven de gootsteen...
Ik houd jullie op de hoogte! wijn

Ik zou die verkopen..
Zit er daar écht iemand op te wachten?
Of ruilen, zoals destijds met Mathijs81 en de Chateau Margaux van '58.
Dát was veel leuker!

Ruilen met een wijnliefhebber zou k toch niet doen… Confused
Via Belgium Winewatchers krijg je mss een Chinees zo gek om er nog 100 euro voor te geven.
De wijn is niet eens gekwoteerd op CT.
(08-04-2024 03:18 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(08-04-2024 11:06 AM)Biff schreef: [ -> ]
(08-04-2024 09:40 AM)Rik Martens schreef: [ -> ]Mijn maagwand begint hier en daar al een beetje te lossen bij de gedachte alleen al... Maar ruik er toch eens aan, boven de gootsteen...
Ik houd jullie op de hoogte! wijn

Ik zou die verkopen..

Mijn broer heeft mijn Fleur de Petrus 1977 in 2019 verkocht via Catawiki aan de biedprijs van 150€. Daar koop je al wat beters mee dan die 1977.kusknipoog
(08-04-2024 07:54 PM)vinejo schreef: [ -> ]Ruilen met een wijnliefhebber zou k toch niet doen… Confused
Via Belgium Winewatchers krijg je mss een Chinees zo gek om er nog 100 euro voor te geven.
De wijn is niet eens gekwoteerd op CT.
De wijnliefhebber zal daar wel van wegblijven Smile

Belgium Winewatchers staan daar ook niet voor te springen, ooit die 2 flessen Chateau Margaux 1958 aangeboden en er was geen interesse wegens 'slechts' 2 flessen.
Alhoewel ze regelmatig enkele flessen aanbieden en zelfs van het topjaar 1958.
Heb daar nog Premier grand cru classé uit 1958 zien te koop staan voor +€500 Gek? (dacht Latour en Mouton Rothschild)
Blijkbaar zijn ze toch verkocht geraakt want ze staan er al een tijdje niet meer op...

Via Catawiki kan een oplossing zijn, maar ik zie dan dat getjool met versturen en al nie zitten. Er is dan altijd wel iets die nie oké is.
(09-04-2024 07:59 AM)Biff schreef: [ -> ]
(08-04-2024 07:54 PM)vinejo schreef: [ -> ]Ruilen met een wijnliefhebber zou k toch niet doen… Confused
Via Belgium Winewatchers krijg je mss een Chinees zo gek om er nog 100 euro voor te geven.
De wijn is niet eens gekwoteerd op CT.
De wijnliefhebber zal daar wel van wegblijven Smile

Belgium Winewatchers staan daar ook niet voor te springen, ooit die 2 flessen Chateau Margaux 1958 aangeboden en er was geen interesse wegens 'slechts' 2 flessen.
Alhoewel ze regelmatig enkele flessen aanbieden en zelfs van het topjaar 1958.
Heb daar nog Premier grand cru classé uit 1958 zien te koop staan voor +€500 Gek? (dacht Latour en Mouton Rothschild)
Blijkbaar zijn ze toch verkocht geraakt want ze staan er al een tijdje niet meer op...

Via Catawiki kan een oplossing zijn, maar ik zie dan dat getjool met versturen en al nie zitten. Er is dan altijd wel iets die nie oké is.

Ja, dat begrijp ik wel, voor één flesje zo n gedoe…
Mss eens checken of je niemand kent die geboren is in 77?
(09-04-2024 09:34 AM)vinejo schreef: [ -> ]Ja, dat begrijp ik wel, voor één flesje zo n gedoe…
Mss eens checken of je niemand kent die geboren is in 77?
Jawel, mn vrouw wijn

Aangezien ze geen alcohol meer drinkt sedert 2 jaar heeft de fles ook nog weinig betekenis voor haar.
Wijn was voor haar trouwens ook gewoon lekker of niet lekker Smile

Mss is dat zo'n flesje dat nooit meer geopend zal worden en voor eeuwig in mn klimaatkast zal blijven liggen Big Grin

Of idd, ik zoek of er ergens iemand van de vrienden van '77 is en schenk die fles kado, maar ik betwijfel het.
Koppelingen