20-06-2025, 11:16 PM
Nog geen topic over deze man, maar ik denk dat je hier nog veel over gaat horen. Pierre Vincent is misschien niet de luidste naam in de Bourgogne, maar wel een van de meest gerespecteerde wijnmakers onder kenners. Hij bouwde zijn reputatie eerst op bij Domaine de la Vougeraie, waar hij als technisch directeur verantwoordelijk was voor de overgang naar biodynamie en een enorm diverse portefeuille van terroirs in goede banen leidde.
In 2017 werd hij aangetrokken door Domaine Leflaive als algemeen directeur en hoofd van de vinificatie om het domein weer op koers krijgen na de premox-problemen van de jaren 2000. En met succes: onder zijn leiding werd er o.a. gewerkt met Diam-kurken, werd de vinificatie gecentraliseerd, en kregen de wijnen opnieuw een strak, mineraal profiel zonder in te boeten op diepte of finesse.
Sinds 2022 vliegt hij solo met zijn eigen domein in Auxey-Duresses (op de gronden van het vroegere Terres de Velle). Oude stokken (veelal >60 jaar), lage interventie in de kelder, weinig nieuw hout, en pure expressie van het terroir. De eerste jaargang (2023) was veelbelovend: spanning, fraîcheur en een duidelijke signatuur. In proefde gisteren als een van de eerste de 2024 op vat, en ik werd zowaar emotioneel bij het drinken van enkele wijnen.
Ik ben verre van een Bourgogne-kenner, maar heb de laatste tijd toch veel bourgogne gedronken, en sommige van de wijnen die ik gisteren proefde waren van een totaal ander niveau dan wat ik gewoon ben. Dit was voor mij een echte openbaring.
Hoogtepunten van de tasting (15 wijnen) waren voor mij:
1. Meursault 1er cru Les Charmes
2. Corton Charlemagne Grand Cru
3. Chassagne Montrachet La Platière
4. Puligny 1er cru Les Referts
5. Volnay Ez Blanches
In 2017 werd hij aangetrokken door Domaine Leflaive als algemeen directeur en hoofd van de vinificatie om het domein weer op koers krijgen na de premox-problemen van de jaren 2000. En met succes: onder zijn leiding werd er o.a. gewerkt met Diam-kurken, werd de vinificatie gecentraliseerd, en kregen de wijnen opnieuw een strak, mineraal profiel zonder in te boeten op diepte of finesse.
Sinds 2022 vliegt hij solo met zijn eigen domein in Auxey-Duresses (op de gronden van het vroegere Terres de Velle). Oude stokken (veelal >60 jaar), lage interventie in de kelder, weinig nieuw hout, en pure expressie van het terroir. De eerste jaargang (2023) was veelbelovend: spanning, fraîcheur en een duidelijke signatuur. In proefde gisteren als een van de eerste de 2024 op vat, en ik werd zowaar emotioneel bij het drinken van enkele wijnen.
Ik ben verre van een Bourgogne-kenner, maar heb de laatste tijd toch veel bourgogne gedronken, en sommige van de wijnen die ik gisteren proefde waren van een totaal ander niveau dan wat ik gewoon ben. Dit was voor mij een echte openbaring.
Hoogtepunten van de tasting (15 wijnen) waren voor mij:
1. Meursault 1er cru Les Charmes
2. Corton Charlemagne Grand Cru
3. Chassagne Montrachet La Platière
4. Puligny 1er cru Les Referts
5. Volnay Ez Blanches