wijnliefhebbers
Brane Cantenac Margaux - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Bordeaux (/forum-9.html)
+--- Discussie: Brane Cantenac Margaux (/thread-1025.html)


Brane Cantenac Margaux - vinejo - 10-03-2011 06:07 PM

Een wat 'below the radar' GCC (tweede), waarvan ik nog nooit de eerste wijn dronk. Wel de tweede vorig weekend:

Baron de Brane 2000

Weinig notities genomen maar herinner me een mooie wijn met leder en peper in de neus, de mond is zacht maar toch nog een klein hoekje wat niet is versmolten.
Eerlijke tweede wijn, gedurende 5 jaar mooi geëvolueerd op een plaats waar het in de winter 10 en in de zomer tot 24 C° wordt... Sleepy


RE: Brane Cantenac Margaux - doc - 10-03-2011 06:16 PM

Als de schommelingen niet te bruusk zijn, valt het nog mee, alhoewel snellere evolutie...


Brane-Cantenac - Margaux - Mt - 02-02-2012 05:18 PM

Gisteren proefden we in de St.Cornil in Aalbeke Brane-Cantenac '04. (58 euro) Brane-Cantenac is niet bepaald een super second, maar ik was wel aangenaam verrast. Klasseneus (o.a. zwart fruit en ceder met mooie diepte), zeer degelijke verfijnde wijn van gemiddeld grote klasse. Zeer mooi.


RE: Brane-Cantenac - Margaux - vinejo - 02-02-2012 06:16 PM

Aan 58 euro op restaurant, da s zeer betaalbaar...!
Onderschat Chateau trouwens.


RE: Brane-Cantenac - Margaux - Mt - 02-02-2012 08:21 PM

Jep, die prijzen zijn daar zeer leuk. Ga B-C in de gaten houden vanaf nu.


RE: Brane-Cantenac - Margaux - Jordaens - 02-02-2012 10:10 PM

Dat lijkt me een wijze restauranthouder te zijn.

Brane-Cantenac blijft natuurlijk wel een tweede grand cru. Een beetje onder de mat geschoffeld door allerlei Léovilles en Pichons, maar laten we toch één ding niet vergeten. We hebben het allemaal wel eens in de boekskes gelezen of op een cursus geleerd: Margaux is de meest "vrouwelijke" van de médocs. Volgens de theorie mogen we bij een goeie Margaux dus eigenlijk niet de power van een pauillac verwachten of de hardheid van een St-Estèphe. We moeten wat lichtvoetigheid en elegantie verwachten en dat wordt al te vaak verward met dunheid en gebrek aan concentratie.
Om die reden herkent nauwelijks nog iemand blind een wijn als b.v. Labégorce-Zédé als zijnde Margaux. We zouden iets dergelijks kunnen zeggen over de haast karikaturale extractie van Angélus, maar dat zou ons te ver en tot helemaal over de Gironde leiden.
Nee, Brane-Cantenac is heel klassiek Margaux. Misschien in die zin ook eens opnieuw naar Kirwan of Cantenac-Brown kijken. Of zelfs Desmirail.


RE: Brane-Cantenac - Margaux - carl - 02-02-2012 10:39 PM

... Of Durfort Vivens, toch ook een 2e Cru.


RE: Brane-Cantenac - Margaux - Mt - 03-02-2012 07:34 PM

(02-02-2012 10:10 PM)Jordaens schreef:  Dat lijkt me een wijze restauranthouder te zijn.

Brane-Cantenac blijft natuurlijk wel een tweede grand cru. Een beetje onder de mat geschoffeld door allerlei Léovilles en Pichons, maar laten we toch één ding niet vergeten. We hebben het allemaal wel eens in de boekskes gelezen of op een cursus geleerd: Margaux is de meest "vrouwelijke" van de médocs. Volgens de theorie mogen we bij een goeie Margaux dus eigenlijk niet de power van een pauillac verwachten of de hardheid van een St-Estèphe. We moeten wat lichtvoetigheid en elegantie verwachten en dat wordt al te vaak verward met dunheid en gebrek aan concentratie.
Om die reden herkent nauwelijks nog iemand blind een wijn als b.v. Labégorce-Zédé als zijnde Margaux. We zouden iets dergelijks kunnen zeggen over de haast karikaturale extractie van Angélus, maar dat zou ons te ver en tot helemaal over de Gironde leiden.
Nee, Brane-Cantenac is heel klassiek Margaux. Misschien in die zin ook eens opnieuw naar Kirwan of Cantenac-Brown kijken. Of zelfs Desmirail.

Jep, er zijn nogal wat Margaux die niet aan die typering (vrouwelijk, charmant, delicaat) beantwoorden. Hoe komt het eigenlijk dat Margaux op die wijze getypeerd wordt? Dat ligt toch niet aan het terroir (of toch niet uitsluitend)? Heeft toch veel met de maker van de wijn te maken?

Was het niet Kirwan (Rolland) die in die docu (naam vergeten Confused) bestempeld wordt als een moderne Margaux die door toedoen van Rolland meer op een wijn van de rechteroever lijkt?

Maar er zijn dus nogal Margaux die niet vrouwelijk zijn, of niet meer (?). Lascombes, Palmer, jonge Rauzan-Gassies. Ooit een Marquis d'Alesme-Becker '99 gedronken die zo wild en stevig was dat die eerder op een Pauillac geleek.


RE: Brane-Cantenac - Margaux - Roeland V - 09-02-2012 02:42 PM

Brane-Cantenac 2009 was voor mij trouwens bij de 3 mooiste wijnen van de Union des Grands Crus proeverij begin november in Brussel.
Was waanzinnig goed, maar is helaas ook heeeeel duur geworden, heb ik gezien op het net...


RE: Brane-Cantenac - Margaux - doc - 09-02-2012 11:42 PM

D'r staat momenteel wat ouwe Brane op de baai te koop...hopelijk geen ouwe brol.


RE: Brane-Cantenac - Margaux - Kris G - 11-02-2012 07:37 PM

(09-02-2012 02:42 PM)Roeland V schreef:  Brane-Cantenac 2009 was voor mij trouwens bij de 3 mooiste wijnen van de Union des Grands Crus proeverij begin november in Brussel.
Was waanzinnig goed, maar is helaas ook heeeeel duur geworden, heb ik gezien op het net...

staat in promo bij Collishop dacht ik, maar nog steeds +50 € Sad


RE: Brane Cantenac Margaux 1975 - vinejo - 25-12-2012 01:49 PM

Brane Cantenac Margaux 1975

Tja, wat moet ik hierover schrijven... Niet te veel.
De wijn leek belachelijk jong (jaren 90) en was subliem in aroma, materie en evenwicht.
93/100


RE: Brane Cantenac Margaux 1975 - don quichotte - 26-12-2012 12:12 AM

(25-12-2012 01:49 PM)vinejo schreef:  Brane Cantenac Margaux 1975

Tja, wat moet ik hierover schrijven... Niet te veel.
De wijn leek belachelijk jong (jaren 90) en was subliem in aroma, materie en evenwicht.
93/100

Jo,
Deze wijn moet in een goede kelder gezeten hebben.
Als ik dit lees komt er gewoonweg een "smile" op mijn gezicht voor iemand die het verouderingsproces van (sommige) wijnen kan appreciëren.
Niet ingewijden schatten oudere wijnen die ik boven haal gemiddeld ook 10 jaar jonger dan ze in werkelijkheid zijn. :rolleyes:


RE: Brane Cantenac Margaux 1975 - vinejo - 26-12-2012 12:24 AM

(26-12-2012 12:12 AM)don quichotte schreef:  
(25-12-2012 01:49 PM)vinejo schreef:  Brane Cantenac Margaux 1975

Tja, wat moet ik hierover schrijven... Niet te veel.
De wijn leek belachelijk jong (jaren 90) en was subliem in aroma, materie en evenwicht.
93/100

Jo,
Deze wijn moet in een goede kelder gezeten hebben.
Als ik dit lees komt er gewoonweg een "smile" op mijn gezicht voor iemand die het verouderingsproces van (sommige) wijnen kan appreciëren.
Niet ingewijden schatten oudere wijnen die ik boven haal gemiddeld ook 10 jaar jonger dan ze in werkelijkheid zijn. Rolleyes

Inderdaad, Don, de wijn was in pérfecte omstandigheden bewaard. Ik beweer steeds dat dit niet zó belangrijk is, en dat ís ook zo, maar als het de bedoeling is om je wijnen meer dan 30 jaar te bewaren dan is een ideale kelder wel noodzakelijk...


RE: Brane Cantenac Margaux 1975 - don quichotte - 26-12-2012 12:41 AM

(26-12-2012 12:24 AM)vinejo schreef:  
(26-12-2012 12:12 AM)don quichotte schreef:  
(25-12-2012 01:49 PM)vinejo schreef:  Brane Cantenac Margaux 1975

Tja, wat moet ik hierover schrijven... Niet te veel.
De wijn leek belachelijk jong (jaren 90) en was subliem in aroma, materie en evenwicht.
93/100

Jo,
Deze wijn moet in een goede kelder gezeten hebben.
Als ik dit lees komt er gewoonweg een "smile" op mijn gezicht voor iemand die het verouderingsproces van (sommige) wijnen kan appreciëren.
Niet ingewijden schatten oudere wijnen die ik boven haal gemiddeld ook 10 jaar jonger dan ze in werkelijkheid zijn. Rolleyes

Inderdaad, Don, de wijn was in pérfecte omstandigheden bewaard. Ik beweer steeds dat dit niet zó belangrijk is, en dat ís ook zo, maar als het de bedoeling is om je wijnen meer dan 30 jaar te bewaren dan is een ideale kelder wel noodzakelijk...

Jo,

Zie ook mijn comments op Clos du Marcquis onder de rubriek "Wat ben jij aan het drink... "


RE: Brane-Cantenac - Margaux - Benz - 12-03-2014 10:55 PM

Vanavond Brane-Cantenac 2007 in het glas, 1ste fles uit een kistje van 6 dat ik vorig jaar in carrefour aan 37 euro het stuk op de kop kon tikken. Ik weet ook heel goed dat 2007 een slecht jaar is, en dit is dan ook het enige grote Chateau dat ik kocht van dat jaartal! Fles 3 uur op voorhand geopend, half uurtje karaf en daarna trg in de fles. Zeer mooie rode kleur, heel mooie herkenbare Margaux neus, in de mond zeer zacht maar mist toch wat body om een topper te zijn. Score op dag 1 88pnt. Half flesje leeg gedronken en zien wat hij morgenavond zegtWink


RE: Brane-Cantenac - Margaux - Benz - 13-03-2014 09:57 PM

Brane-Cantenac 2007 dag 2: Niet beter maar ook niet slechter, de score blijft dus 88pnt. Conclusie: Op dag 1 toch een mooie ronde wijn, zeer lekker maar mist wat body om top te zijn. Drinken word dus de boodschap! Trouwens Brane-Cantenac vind ik een ietwat onderschat Chateau dat in topjaren zeer grote wijnen maaktSlurp


RE: Brane-Cantenac - Margaux - vinejo - 13-03-2014 11:24 PM

(13-03-2014 09:57 PM)Benz schreef:  Trouwens Brane-Cantenac vind ik een ietwat onderschat Chateau dat in topjaren zeer grote wijnen maaktSlurp

Daar ben ik zeer mee akkoord!
Jammer echter van de 2007, 37 euro is toch veel voor een fles die uiteindelijk slechts 88 scoort..


RE: Brane-Cantenac - Margaux - nco - 14-03-2014 05:12 PM

Ik heb een flesje 2006 liggen, nog wat wachten zeker?


RE: Brane-Cantenac - Margaux - vinejo - 14-03-2014 07:25 PM

(14-03-2014 05:12 PM)nco schreef:  Ik heb een flesje 2006 liggen, nog wat wachten zeker?

Ik heb er ook eentje liggen en tracht er het komende decennium af te blijven... Rolleyes


RE: Brane-Cantenac - Margaux - nco - 14-03-2014 08:22 PM

(14-03-2014 07:25 PM)vinejo schreef:  
(14-03-2014 05:12 PM)nco schreef:  Ik heb een flesje 2006 liggen, nog wat wachten zeker?

Ik heb er ook eentje liggen en tracht er het komende decennium af te blijven... Rolleyes

Wow, ten vroegste dus in 2024... Ik denk niet dat mijn fles zo lang gaat leven...


RE: Brane-Cantenac - Margaux - Benz - 14-03-2014 09:55 PM

(14-03-2014 07:25 PM)vinejo schreef:  
(14-03-2014 05:12 PM)nco schreef:  Ik heb een flesje 2006 liggen, nog wat wachten zeker?

Ik heb er ook eentje liggen en tracht er het komende decennium af te blijven... Rolleyes

Zou ik persoonlijk ook nog een jaar of 10 mee wachten, 2006 gaat lang meegaanWink


RE: Brane-Cantenac - Margaux - Benz - 17-10-2014 11:16 AM

(12-03-2014 10:55 PM)Benz schreef:  Vanavond Brane-Cantenac 2007 in het glas, 1ste fles uit een kistje van 6 dat ik vorig jaar in carrefour aan 37 euro het stuk op de kop kon tikken. Ik weet ook heel goed dat 2007 een slecht jaar is, en dit is dan ook het enige grote Chateau dat ik kocht van dat jaartal! Fles 3 uur op voorhand geopend, half uurtje karaf en daarna trg in de fles. Zeer mooie rode kleur, heel mooie herkenbare Margaux neus, in de mond zeer zacht maar mist toch wat body om een topper te zijn. Score op dag 1 88pnt. Half flesje leeg gedronken en zien wat hij morgenavond zegtWink

Gisteren nog eens een Brane-Cantenac 2007 bovengehaald. Fles 3 uur op voorhand geopend, zeer mooie rode kleur, de neus zit ook meteen goed, maar in het glas net zoals de vorige fles een beetje flouw, de wijn mist body om echt mooi te zijn 87, dan maar meteen stevig in de karaf geschonken en een uurtje later komt de wijn dan toch al wat mooier voor de dag, maar meer dan een 88+ score kan ik hem toch niet gevenWink
Wil er wel even bij vermelden dat 2007 echt een minder jaar is dat weet iedereen, en dat dit Chateau in de betere jaargangen zeer grote wijnen maakt!


RE: Brane-Cantenac - Margaux - Biff - 20-10-2014 10:06 PM

Hier enkel nog de 2010 liggen....
Gekocht in mei dit jaar en staat nu al 14(!!) euro duurderGek?
Toch echt wel straf sommige prijzen....
Heeft me ook altijd wel kunnen bekorenthumbsup


RE: Brane-Cantenac - Margaux - Benz - 07-12-2014 10:12 PM

Vanavond nog maar eens de 2007 in het glas. En na mijn vorige ervaringen de wijn nu dik 5 uur op voorhand geopend, een half uurtje in de karaf en daarna terug in de originele fles. Af en toe eens geproefd en hij werd hoe langer hoe mooier. Mooie rode kleur. Zeer mooie bekende Margaux neus. In het begin weer wat te veel hout dat overheerst net zoals men vorige ervaringen met 2007 van dit Chateau maar hoe langer de wijn open staat hoe mooier en evenwichtiger deze wijn word. Mooie afdronk ook. Ik heb de indruk dat het met deze wijn nog volledig goed komt de komende jaren, de overige flessen gaan nog een tijdje dicht blijven nu! Hier nog maar eens ondervonden hoe een grote Bordeaux wijn zich kan evalueren tijdens het langdurig openstaan zowel in positieve zin (open komen) als in negatieve zin (zich weer even volledig sluiten) om een paar uur later dan weer volledig open te komen. 89+cheers


RE: Brane-Cantenac - Margaux - vinejo - 07-12-2014 10:57 PM

(07-12-2014 10:12 PM)Benz schreef:  Vanavond nog maar eens de 2007 in het glas. En na mijn vorige ervaringen de wijn nu dik 5 uur op voorhand geopend, een half uurtje in de karaf en daarna terug in de originele fles. Af en toe eens geproefd en hij werd hoe langer hoe mooier. Mooie rode kleur. Zeer mooie bekende Margaux neus. In het begin weer wat te veel hout dat overheerst net zoals men vorige ervaringen met 2007 van dit Chateau maar hoe langer de wijn open staat hoe mooier en evenwichtiger deze wijn word. Mooie afdronk ook. Ik heb de indruk dat het met deze wijn nog volledig goed komt de komende jaren, de overige flessen gaan nog een tijdje dicht blijven nu! Hier nog maar eens ondervonden hoe een grote Bordeaux wijn zich kan evalueren tijdens het langdurig openstaan zowel in positieve zin (open komen) als in negatieve zin (zich weer even volledig sluiten) om een paar uur later dan weer volledig open te komen. 89+cheers

Inderdaad, een Bordeaux lijkt soms een echte kameleon.
En Brane, ja, eigenlijk zou ik daar wat meer willen van liggen hebben (heb alleen 2 fl 2006). Is echte bewaarwijn, ik vermoed dat zelfs die 2007 pas binnen een jaar of vijf zijn ware kwaliteiten zal tonen...


RE: Brane-Cantenac - Margaux - Benz - 07-12-2014 11:01 PM

(07-12-2014 10:57 PM)vinejo schreef:  
(07-12-2014 10:12 PM)Benz schreef:  Vanavond nog maar eens de 2007 in het glas. En na mijn vorige ervaringen de wijn nu dik 5 uur op voorhand geopend, een half uurtje in de karaf en daarna terug in de originele fles. Af en toe eens geproefd en hij werd hoe langer hoe mooier. Mooie rode kleur. Zeer mooie bekende Margaux neus. In het begin weer wat te veel hout dat overheerst net zoals men vorige ervaringen met 2007 van dit Chateau maar hoe langer de wijn open staat hoe mooier en evenwichtiger deze wijn word. Mooie afdronk ook. Ik heb de indruk dat het met deze wijn nog volledig goed komt de komende jaren, de overige flessen gaan nog een tijdje dicht blijven nu! Hier nog maar eens ondervonden hoe een grote Bordeaux wijn zich kan evalueren tijdens het langdurig openstaan zowel in positieve zin (open komen) als in negatieve zin (zich weer even volledig sluiten) om een paar uur later dan weer volledig open te komen. 89+cheers

Inderdaad, een Bordeaux lijkt soms een echte kameleon.
En Brane, ja, eigenlijk zou ik daar wat meer willen van liggen hebben (heb alleen 2 fl 2006). Is echte bewaarwijn, ik vermoed dat zelfs die 2007 pas binnen een jaar of vijf zijn ware kwaliteiten zal tonen...

Idd dat heb ik bij deze mogen ondervinden en daar ben ik zeer blij mee. De overige flessen blijven dicht tot 2020Wink


RE: Brane-Cantenac - Margaux - don quichotte - 08-12-2014 01:34 AM

(07-12-2014 10:12 PM)Benz schreef:  ........................... Zeer mooie bekende Margaux neus.....................

Benz, hoe definieert je, of hoe karakteriseer je een " zeer mooie bekende Margaux neus"?

Ik heb daar andere ideeën over. Als er in de Medoc streek een herkomstbenaming is die zo verschillend is van domein tot domen is, in zowel van geur en smaak, dan moet je in Margaux zijn.Wink


RE: Brane-Cantenac - Margaux - Benz - 08-12-2014 10:35 AM

(08-12-2014 01:34 AM)don quichotte schreef:  
(07-12-2014 10:12 PM)Benz schreef:  ........................... Zeer mooie bekende Margaux neus.....................

Benz, hoe definieert je, of hoe karakteriseer je een " zeer mooie bekende Margaux neus"?

Ik heb daar andere ideeën over. Als er in de Medoc streek een herkomstbenaming is die zo verschillend is van domein tot domen is, in zowel van geur en smaak, dan moet je in Margaux zijn.Wink

Kan ik eigenlijk weinig over zeggen van wat of hoe ik juist ruik of proef, heb nooit wijnlessen of dergelijke gevolgd! Al wat ik kan beschrijven over wijn is door al hetgeen ik zelf heb ervaren door zeer veel wijn te drinken en te proeven. En dat nu net Margaux één van mijn favoriete wijnen is, is ook de wijn waarvan ik al het meest heb gedronken (juist omdat ik hem telkens weer zo een mooie neus vind hebben). Ik vind de neus van een Margaux wijn telkens weer zo prachtig dat hij in het glas daarna soms een beetje tegenvalt Wink. Het gaat bij mij veel meer om wat je zelf van een wijn vind en of hij lekker of goed is dan dat je hem perfect kunt beschrijven! Heb wel heel veel respect voor ervaren mensen die dit wel perfect kunnen maar merk ook daar heel vaak dat die meningen verschillen. Ben er ook nog niet zo heel lang mee bezig (5tal jaar) zoals velen onder jullie hier, maar vind wel dat ik op die korte tijd al heel wat heb geleerd en nog heel veel zal leren meden door dit forumWink


RE: Brane-Cantenac - Margaux - Olivier - 08-12-2014 10:44 AM

(08-12-2014 10:35 AM)Benz schreef:  
(08-12-2014 01:34 AM)don quichotte schreef:  
(07-12-2014 10:12 PM)Benz schreef:  ........................... Zeer mooie bekende Margaux neus.....................

Benz, hoe definieert je, of hoe karakteriseer je een " zeer mooie bekende Margaux neus"?

Ik heb daar andere ideeën over. Als er in de Medoc streek een herkomstbenaming is die zo verschillend is van domein tot domen is, in zowel van geur en smaak, dan moet je in Margaux zijn.Wink

Kan ik eigenlijk weinig over zeggen van wat of hoe ik juist ruik of proef, heb nooit wijnlessen of dergelijke gevolgd! Al wat ik kan beschrijven over wijn is door al hetgeen ik zelf heb ervaren door zeer veel wijn te drinken en te proeven. En dat nu net Margaux één van mijn favoriete wijnen is, is ook de wijn waarvan ik al het meest heb gedronken (juist omdat ik hem telkens weer zo een mooie neus vind hebben). Ik vind de neus van een Margaux wijn telkens weer zo prachtig dat hij in het glas daarna soms een beetje tegenvalt Wink. Het gaat bij mij veel meer om wat je zelf van een wijn vind en of hij lekker of goed is dan dat je hem perfect kunt beschrijven! Heb wel heel veel respect voor ervaren mensen die dit wel perfect kunnen maar merk ook daar heel vaak dat die meningen verschillen. Ben er ook nog niet zo heel lang mee bezig (5tal jaar) zoals velen onder jullie hier, maar vind wel dat ik op die korte tijd al heel wat heb geleerd en nog heel veel zal leren meden door dit forumWink

cheers


RE: Brane Cantenac Margaux - Dc - 09-04-2015 08:04 AM

Gisteren wijnavondje gehad met paar vrienden.

Iemand had de Chateau Notton (ook wel le Margaux D'Herni Lurton) bij. Onderdeel van het grote Brance Cantenac.
We kregen de 2009 voorgeschoteld. Snel even door de karaf gejaagd.

Fruit in de neus gevolgd door wat koffie. Typisch bordeaux neusje (als ik dit al mag zeggen Smile).
Lekker zonder meer, werd wel beter als de avond vorderde en steeg in punten.


RE: Brane Cantenac Margaux - Biff - 09-04-2015 05:39 PM

(09-04-2015 08:04 AM)Dc schreef:  Gisteren wijnavondje gehad met paar vrienden.

Iemand had de Chateau Notton (ook wel le Margaux D'Herni Lurton) bij. Onderdeel van het grote Brance Cantenac.
We kregen de 2009 voorgeschoteld. Snel even door de karaf gejaagd.

Fruit in de neus gevolgd door wat koffie. Typisch bordeaux neusje (als ik dit al mag zeggen Smile).
Lekker zonder meer, werd wel beter als de avond vorderde en steeg in punten.
Ik dronk een tweetal jaar terug de 2008 van Chateau Notton, hier gekocht bij een vistraiteur voor een 17tal euro... Geen notities genomen toen...


RE: Brane Cantenac Margaux - Benz - 09-04-2015 10:46 PM

Er is van dit Chateau nog een 2 de groot topic Wink


RE: Brane-Cantenac - Margaux - Benz - 02-06-2015 10:20 PM

Zin om vanavond nog eens iets moois te drinken, dus vanmiddag iets uit de kelder gaan halen! En het is de Brane-Cantenac 2007 geworden. Waarom juist? omdat ik hem ongeveer een jaar geleden voor het laatst geproefd had en hem toen al zo mooi vond evalueren. Dus vanavond nogmaals de 2007 in het glas. Fles 5 uur op voorhand geopend. Kleur mooi roodbruin met minuscuul lichtbruin randje. Zeer mooie neus van zwart fruit, potloodslijpsel, beetje hout (vanille) maar minder aanwezig als vorige keer wat zeer positief is, ook al wat natte bosgrond Slurp. In de mond een zeer mooie evenwichtige wijn met mooie evenwichtige zuren en tannines die mooi versmolten zijn. Mooie afdronk ook. IK dacht nog wat over te laten voor morgen maar dat gaat helaas niet meer lukken, deze wijn is zo lekker geworden en vertoond zoveel verschillende gedaantes naargelang hij openstaat dat het een schitterende ervaring is en hij te mooi is om te laten wachten tot morgen! cheers 90 +


RE: Brane-Cantenac - Margaux - vinejo - 02-06-2015 10:39 PM

(02-06-2015 10:20 PM)Benz schreef:  Zin om vanavond nog eens iets moois te drinken, dus vanmiddag iets uit de kelder gaan halen! En het is de Brane-Cantenac 2007 geworden. Waarom juist? omdat ik hem ongeveer een jaar geleden voor het laatst geproefd had en hem toen al zo mooi vond evalueren. Dus vanavond nogmaals de 2007 in het glas. Fles 5 uur op voorhand geopend. Kleur mooi roodbruin met minuscuul lichtbruin randje. Zeer mooie neus van zwart fruit, potloodslijpsel, beetje hout (vanille) maar minder aanwezig als vorige keer wat zeer positief is, ook al wat natte bosgrond Slurp. In de mond een zeer mooie evenwichtige wijn met mooie evenwichtige zuren en tannines die mooi versmolten zijn. Mooie afdronk ook. IK dacht nog wat over te laten voor morgen maar dat gaat helaas niet meer lukken, deze wijn is zo lekker geworden en vertoond zoveel verschillende gedaantes naargelang hij openstaat dat het een schitterende ervaring is en hij te mooi is om te laten wachten tot morgen! cheers 90 +

75 cl Brane op een lousy tuesdaynight, niet slecht! ;-)


RE: Brane-Cantenac - Margaux - Benz - 02-06-2015 10:53 PM

(02-06-2015 10:39 PM)vinejo schreef:  
(02-06-2015 10:20 PM)Benz schreef:  Zin om vanavond nog eens iets moois te drinken, dus vanmiddag iets uit de kelder gaan halen! En het is de Brane-Cantenac 2007 geworden. Waarom juist? omdat ik hem ongeveer een jaar geleden voor het laatst geproefd had en hem toen al zo mooi vond evalueren. Dus vanavond nogmaals de 2007 in het glas. Fles 5 uur op voorhand geopend. Kleur mooi roodbruin met minuscuul lichtbruin randje. Zeer mooie neus van zwart fruit, potloodslijpsel, beetje hout (vanille) maar minder aanwezig als vorige keer wat zeer positief is, ook al wat natte bosgrond Slurp. In de mond een zeer mooie evenwichtige wijn met mooie evenwichtige zuren en tannines die mooi versmolten zijn. Mooie afdronk ook. IK dacht nog wat over te laten voor morgen maar dat gaat helaas niet meer lukken, deze wijn is zo lekker geworden en vertoond zoveel verschillende gedaantes naargelang hij openstaat dat het een schitterende ervaring is en hij te mooi is om te laten wachten tot morgen! cheers 90 +

75 cl Brane op een lousy tuesdaynight, niet slecht! ;-)

Idd. het kan slechter, en waar ik vooral zeer blij mee ben is dat het met deze 2007 meer dan goed komt. cheers


RE: Brane-Cantenac - Margaux - Biff - 03-06-2015 08:52 AM

Heart Brane Cantenac
Dit weekend de 2009 kdo gekregen....


RE: Brane-Cantenac - Margaux - Mathijs81 - 16-07-2015 09:30 PM

Hopen wijn en toch altijd blijven staren welke er nu moet sneuvelen Sleepy.
Het werd deze avond de Brane Cantenac - een lichtere wijn op een zwoele avond.

Weinig ervaring met Margaux, maar dit is mooi verfijnd .... ja, het woord "vrouwelijk" komt naar boven.
Hierbij wat indrukken, wild op een blad papier gepend tijdens het nuttigen van de fles.

+ Kleur - nog een mooie rode, frivole kleur
+ Neus - veel onbekende geuren komen mij tegemoet, ietwat uit het lood geslagen bij de eerste haal
Bekomen en ik herken zeer aangename geuren, toetsen van hout, vuur, gebrand, rokerig.
+ Smaak - ik ken er te weinig van om toch maar iets thuis te brengen - jammer.
+ Afdronk - smeuïg, verfijnde, frisse en fruitige afdronk.

Nu ja, ik ben meer de kracht van St. Julien en Pomerol gewend, maar deze Margaux is vooral finesse.

Ik ken de regio totaal niet, idem voor de wijnen, maar dit krijgt tot vlotjes 90+ !!!

Mathijs

[attachment=1262]


RE: Brane-Cantenac - Margaux - don quichotte - 29-11-2015 02:12 AM

Baron de Brane 2010

Deze tweede wijn dronk ik een paar dagen geleden.
Enkel bij het zien van de kleur en de geur in de neus was mijn besluit onverbiddelijk: "Really promising". Dit wordt zeer, zeer mooi.
Vandaag verder een stock van ingedaan aan 19,73 Euro.

Begin oktober degusteerde ik nog de eerste wijn de Brane-Cantenac 2012. Deze laatste ( prijs x 2) kan volgens mij niet rieken aan deze tweede wijn van 2010.


RE: Brane-Cantenac - Margaux - Benz - 29-11-2015 10:24 AM

(29-11-2015 02:12 AM)don quichotte schreef:  Baron de Brane 2010

Deze tweede wijn dronk ik een paar dagen geleden.
Enkel bij het zien van de kleur en de geur in de neus was mijn besluit onverbiddelijk: "Really promising". Dit wordt zeer, zeer mooi.
Vandaag verder een stock van ingedaan aan 19,73 Euro.

Begin oktober degusteerde ik nog de eerste wijn de Brane-Cantenac 2012. Deze laatste ( prijs x 2) kan volgens mij niet rieken aan deze tweede wijn van 2010.

Prachtige wijn voor een zeer mooie prijs, scoort niet voor niets 91 op CT! thumbsup


RE: Brane-Cantenac - Margaux - Mathijs81 - 12-01-2016 11:11 PM

Chateau Notton 2008 ( onderdeel van Brane-Cantenac )

Een wijntje uit de kelder dat eerst nog wat diende op te warmen.

Kleur - zeer licht qua kleur, doorzichtig in het glas
Neus - pittig, rijp fruit, maar snel vervlogen
Smaak - vrouwelijk, verfijnd, maar te licht
Afdronk - te licht en te te flets, valt hier door de mand

Een goed wijntje, ging mooi bij het lamsvlees deze avond, maar zeker niet memorabel.
Aangekocht in lokale wijnhandel, kostte mij destijds 35 Euro - TE duur IMO.

[attachment=1761]

Mathijs


RE: Brane-Cantenac - Margaux - Biff - 13-01-2016 10:56 AM

(12-01-2016 11:11 PM)Mathijs81 schreef:  Chateau Notton 2008 ( onderdeel van Brane-Cantenac )

Een wijntje uit de kelder dat eerst nog wat diende op te warmen.

Kleur - zeer licht qua kleur, doorzichtig in het glas
Neus - pittig, rijp fruit, maar snel vervlogen
Smaak - vrouwelijk, verfijnd, maar te licht
Afdronk - te licht en te te flets, valt hier door de mand
Mathijs
Kan me hier volledig in vinden...
Dronk de 2008 een tweetal jaar terug, met grote verwachtingen mbt zn grote broer....maar ze werden niet ingelost!
Betaalde toen een 27tal euro, nog steeds teveel!
Dat te licht en te flets is me bijgebleven...
Staat hier ergens op restaurant aan 45 euro, ik blijf er wijselijk af Smile

Nu ik zie dat Chateau Notton de 3e wijn is begrijp ik al hoe die te licht en te flets is...


RE: Brane-Cantenac - Margaux - Dc - 13-01-2016 11:34 AM

Ik heb de 2009 vorig jaar gedronken (staat in andere topic van dit chateau, misschien samenvoegen?)

De lichte kleur is me toen ook bijgebleven als ik het goed herinner. Kwam wel iets minder flets voor de dag, maar in mijn ogen p/q niet voldoende om opnieuw te kopen


RE: Brane Cantenac Margaux - vinejo - 13-01-2016 02:43 PM

Topics samengevoegd, bedankt DC en Benz


RE: Brane Cantenac Margaux 1975 - vinejo - 18-09-2016 12:20 AM

(25-12-2012 01:49 PM)vinejo schreef:  Brane Cantenac Margaux 1975

Tja, wat moet ik hierover schrijven... Niet te veel.
De wijn leek belachelijk jong (jaren 90) en was subliem in aroma, materie en evenwicht.
93/100

Johan had hier nog een flesje van. t Was zijn verjaardag dus haalde hij het boven.
Zelfde impressie als vorige keer. De kwintessens van Bordeaux. Nog pakken zwart fruit in deze 41-jarige wijn. Ook grafiet , zoethout, ceder. Heerlijk evenwicht in de mond, geenszins dun maar nog veel materie, mooi verdeeld. Elegant.
Subliem. 94


RE: Brane-Cantenac - Margaux - Fre - 11-12-2016 12:45 PM

(29-11-2015 02:12 AM)don quichotte schreef:  Baron de Brane 2010

Deze tweede wijn dronk ik een paar dagen geleden.
Enkel bij het zien van de kleur en de geur in de neus was mijn besluit onverbiddelijk: "Really promising". Dit wordt zeer, zeer mooi.
Vandaag verder een stock van ingedaan aan 19,73 Euro.

Gisteren ook deze wijn gedronken, eveneens van 2010. Expressieve neus van rijp zwart fruit en 'tabacco'. Schoon!
Een evenwichtige wijn (mooi in balans) met reeds mooi geintegreerde tannines en mooie lengte. Als je deze aan de prijs van Don kunt kopen, dan is dat een schot in de roos!


RE: Brane-Cantenac - Margaux - vinejo - 12-12-2016 09:55 PM

(11-12-2016 12:45 PM)Fre schreef:  
(29-11-2015 02:12 AM)don quichotte schreef:  Baron de Brane 2010

Deze tweede wijn dronk ik een paar dagen geleden.
Enkel bij het zien van de kleur en de geur in de neus was mijn besluit onverbiddelijk: "Really promising". Dit wordt zeer, zeer mooi.
Vandaag verder een stock van ingedaan aan 19,73 Euro.

Gisteren ook deze wijn gedronken, eveneens van 2010. Expressieve neus van rijp zwart fruit en 'tabacco'. Schoon!
Een evenwichtige wijn (mooi in balans) met reeds mooi geintegreerde tannines en mooie lengte. Als je deze aan de prijs van Don kunt kopen, dan is dat een schot in de roos!

Verder deze fles soldaat aan t maken.
Wat een klassevol sap zeg.
Cassis, zoethout, ceder, gebrande toetsen en grafiet in de neus.
Elegant en sappig in de mond, met tannines die op bescheiden manier hun belangrijke rol spelen.
Deze tweede wijn die zijn pédigree overstijgt bewijst de goede wijnwind die waait bij Chateau Brane Cantenac.


RE: Brane-Cantenac - Margaux - don quichotte - 13-12-2016 12:45 AM

(12-12-2016 09:55 PM)vinejo schreef:  
(11-12-2016 12:45 PM)Fre schreef:  
(29-11-2015 02:12 AM)don quichotte schreef:  Baron de Brane 2010

Deze tweede wijn dronk ik een paar dagen geleden.
Enkel bij het zien van de kleur en de geur in de neus was mijn besluit onverbiddelijk: "Really promising". Dit wordt zeer, zeer mooi.
Vandaag verder een stock van ingedaan aan 19,73 Euro.

Gisteren ook deze wijn gedronken, eveneens van 2010. Expressieve neus van rijp zwart fruit en 'tabacco'. Schoon!
Een evenwichtige wijn (mooi in balans) met reeds mooi geintegreerde tannines en mooie lengte. Als je deze aan de prijs van Don kunt kopen, dan is dat een schot in de roos!

Verder deze fles soldaat aan t maken.
Wat een klassevol sap zeg.
Cassis, zoethout, ceder, gebrande toetsen en grafiet in de neus.
Elegant en sappig in de mond, met tannines die op bescheiden manier hun belangrijke rol spelen.
Deze tweede wijn die zijn pédigree overstijgt bewijst de goede wijnwind die waait bij Chateau Brane Cantenac.

Fre & Jo,

Als je deze wijn onder de neus, aan de lippen en in de mond hebt begrijp je gemakkelijk dat ik toen mijn " Stock" er van binnen heb gedaan.
Heb er nog 5 van. (Alles van 't schap meegenomen)Cool


RE: Brane Cantenac Margaux - Benz - 07-04-2017 09:41 PM

Vanavond nogmaals (inmiddels bijna 2 jaar geleden mijn vorige flesje, wat gaat de tijd snel watte ....) Chateau Brane-Cantenac 2007 in het glas. Het enige kistje van het mindere jaartal 2007 wat ik heb liggen. Inmiddels aan mijn 4 de flesje bezig van dit kistje en met de vorige flesjes ging langzaam maar zeker de goede richting uit, dus vanavond heel benieuwd of dit 2 jaar later opnieuw het geval zou zijn. En of......! Wijn 4tal uurtjes op voorhand geopend, kurk in perfecte conditie. In het glas een zeer mooie donkerrode kleur met een heel minuscuul lichtbruin randje. Hele mooie neus van zwart fruit, tabbak, natte bosgrond, potloodslijpsel, kruiden, en ook een heel klein beetje munt (zoethout). In de mond een hele mooie frisse wijn, met hele mooie prachtige zuurtjes en mooie afgeronde tannines. Hele mooie afdronk, heel licht rokerig. Chapeau als je dit in een mindere jaargang kan brengen, heb dit altijd al een licht onderschat Chateau gevonden! Een DIK verdiende 91-92 cheers


RE: Brane Cantenac Margaux - don quichotte - 07-04-2017 11:13 PM

(07-04-2017 09:41 PM)Benz schreef:  Vanavond nogmaals (inmiddels bijna 2 jaar geleden mijn vorige flesje, wat gaat de tijd snel watte ....) Chateau Brane-Cantenac 2007 in het glas. Het enige kistje van het mindere jaartal 2007 wat ik heb liggen. Inmiddels aan mijn 4 de flesje bezig van dit kistje en met de vorige flesjes ging langzaam maar zeker de goede richting uit, dus vanavond heel benieuwd of dit 2 jaar later opnieuw het geval zou zijn. En of......! Wijn 4tal uurtjes op voorhand geopend, kurk in perfecte conditie. In het glas een zeer mooie donkerrode kleur met een heel minuscuul lichtbruin randje. Hele mooie neus van zwart fruit, tabbak, natte bosgrond, potloodslijpsel, kruiden, en ook een heel klein beetje munt (zoethout). In de mond een hele mooie frisse wijn, met hele mooie prachtige zuurtjes en mooie afgeronde tannines. Hele mooie afdronk, heel licht rokerig. Chapeau als je dit in een mindere jaargang kan brengen, heb dit altijd al een licht onderschat Chateau gevonden! Een DIK verdiende 91-92 cheers

Benz, als je de ervaring heb zoals ik dan ga je de verhaaltjes van de goede en de minder goede jaargangen zeker relativeren.Wink


RE: Brane Cantenac Margaux - vinejo - 07-04-2017 11:19 PM

En akkoord met licht onderschat. Zelfs eerder nogal zwaar Wink
Tijdje geleden nog 2 flesjes 2014 gekocht aan 50 euro, een nog "betaalbare" prijs voor zulke wijn...


RE: Brane Cantenac Margaux - Benz - 08-04-2017 12:13 PM

(07-04-2017 11:19 PM)vinejo schreef:  En akkoord met licht onderschat. Zelfs eerder nogal zwaar Wink
Tijdje geleden nog 2 flesjes 2014 gekocht aan 50 euro, een nog "betaalbare" prijs voor zulke wijn...

Ben ik het volledig mee eens, voor mij een heel groot Chateau, 2de wijn ook een toppertje, en 50 euro is idd. zeer mooi voor een mooie jaargang zoals 2014! Wink

@ don quichotte: Dat had ik zelfs indertijd als beginend wijnliefhebber al heel snel in het snuitje. Wink


RE: Brane Cantenac Margaux - Vince - 16-04-2017 11:12 AM

op http://frw.co.uk lees ik volgende poëtische proefnotitie

"The 2014 Brane-Cantenac is a striking, wonderfully complex wine with a lot going on. Powerful at the outset yet also quite floral almost to the point of being exotic, the 2014 is certainly not lacking in nuance or personality. Hints of orange peel, mint, white flowers and berries open up gradually in a wine of understatement. The firm tannins add energy and convey an overall impression of classicism, while tobacco, iron and smoke punctuate the powerful, expressive finish. This is going to be a fascinating wine to follow over the coming years and decades. Tasted twice."


RE: Brane Cantenac Margaux - vinejo - 16-04-2017 11:48 AM

(16-04-2017 11:12 AM)Vince schreef:  op http://frw.co.uk lees ik volgende poëtische proefnotitie

"The 2014 Brane-Cantenac is a striking, wonderfully complex wine with a lot going on. Powerful at the outset yet also quite floral almost to the point of being exotic, the 2014 is certainly not lacking in nuance or personality. Hints of orange peel, mint, white flowers and berries open up gradually in a wine of understatement. The firm tannins add energy and convey an overall impression of classicism, while tobacco, iron and smoke punctuate the powerful, expressive finish. This is going to be a fascinating wine to follow over the coming years and decades. Tasted twice."

Afspraak binnen 10 jaar... ;-)


RE: Brane Cantenac Margaux - wvd - 18-04-2017 08:28 PM

(16-04-2017 11:48 AM)vinejo schreef:  
(16-04-2017 11:12 AM)Vince schreef:  op http://frw.co.uk lees ik volgende poëtische proefnotitie

"The 2014 Brane-Cantenac is a striking, wonderfully complex wine with a lot going on. Powerful at the outset yet also quite floral almost to the point of being exotic, the 2014 is certainly not lacking in nuance or personality. Hints of orange peel, mint, white flowers and berries open up gradually in a wine of understatement. The firm tannins add energy and convey an overall impression of classicism, while tobacco, iron and smoke punctuate the powerful, expressive finish. This is going to be a fascinating wine to follow over the coming years and decades. Tasted twice."

Afspraak binnen 10 jaar... ;-)
Ik vind Brane de laatste jaren (sinds 2006) 1 van de mooiste Margaux. Helaas niet meer aanwezig op de UGCb degustatie, dus geen 2014 geproefd. De prijzen beginnen nu wel fors te klimmen, wat zeker te verwachten was.


RE: Brane Cantenac Margaux - Biff - 18-04-2017 08:53 PM

Ik kocht de 2010 ooit in de Auchan in 2012, om kado te doen aan mn pa en betaalde toen 69.95 wat ik persoonlijk al een stevige prijs vond.
Vandaag staat die 2010 bij Topwijnen reeds aan 89 euro!


RE: Brane Cantenac Margaux - vinejo - 18-04-2017 09:47 PM

(18-04-2017 08:53 PM)Biff schreef:  Ik kocht de 2010 ooit in de Auchan in 2012, om kado te doen aan mn pa en betaalde toen 69.95 wat ik persoonlijk al een stevige prijs vond.
Vandaag staat die 2010 bij Topwijnen reeds aan 89 euro!

Klopt maar de 2010 Bordeaux zijn (net als de 2009) vanaf het begin al te hoog geprijsd geweest... however, zal topwijn zijn. Hopelijk doet uw pa hem open met jou erbij Wink


RE: Brane Cantenac Margaux - Biff - 19-04-2017 08:25 AM

(18-04-2017 09:47 PM)vinejo schreef:  
(18-04-2017 08:53 PM)Biff schreef:  Ik kocht de 2010 ooit in de Auchan in 2012, om kado te doen aan mn pa en betaalde toen 69.95 wat ik persoonlijk al een stevige prijs vond.
Vandaag staat die 2010 bij Topwijnen reeds aan 89 euro!

Klopt maar de 2010 Bordeaux zijn (net als de 2009) vanaf het begin al te hoog geprijsd geweest... however, zal topwijn zijn. Hopelijk doet uw pa hem open met jou erbij Wink
De 2009 hebben we trouwens ook liggen Wink
Ik heb zo'n vermoeden dat het samen openen wel de bedoeling zal zijn.........in 15 jaarRolleyes


RE: Brane Cantenac Margaux 1975 - Biff - 23-08-2018 02:33 PM

(18-09-2016 12:20 AM)vinejo schreef:  
(25-12-2012 01:49 PM)vinejo schreef:  Brane Cantenac Margaux 1975

Tja, wat moet ik hierover schrijven... Niet te veel.
De wijn leek belachelijk jong (jaren 90) en was subliem in aroma, materie en evenwicht.
93/100
Zelfde impressie als vorige keer. De kwintessens van Bordeaux. Nog pakken zwart fruit in deze 41-jarige wijn. Ook grafiet , zoethout, ceder. Heerlijk evenwicht in de mond, geenszins dun maar nog veel materie, mooi verdeeld. Elegant.
Subliem. 94
Gisteren nog 2 flesjes 1975 gekocht.
Enerzijds omdat het mn geboortejaar is en anderzijds omdat mn pa een grote Brane Cantenac liefhebber is.
Altijd in wijnkelder bewaard geweest.
Ik ben benieuwd!


RE: Brane Cantenac Margaux 1975 - vinejo - 23-08-2018 03:17 PM

(23-08-2018 02:33 PM)Biff schreef:  
(18-09-2016 12:20 AM)vinejo schreef:  
(25-12-2012 01:49 PM)vinejo schreef:  Brane Cantenac Margaux 1975

Tja, wat moet ik hierover schrijven... Niet te veel.
De wijn leek belachelijk jong (jaren 90) en was subliem in aroma, materie en evenwicht.
93/100
Zelfde impressie als vorige keer. De kwintessens van Bordeaux. Nog pakken zwart fruit in deze 41-jarige wijn. Ook grafiet , zoethout, ceder. Heerlijk evenwicht in de mond, geenszins dun maar nog veel materie, mooi verdeeld. Elegant.
Subliem. 94
Gisteren nog 2 flesjes 1975 gekocht.
Enerzijds omdat het mn geboortejaar is en anderzijds omdat mn pa een grote Brane Cantenac liefhebber is.
Altijd in wijnkelder bewaard geweest.
Ik ben benieuwd!

Ook benieuwd of ie het weer zo goed doet...!
Redelijke prijs bedongen?


RE: Brane Cantenac Margaux - Biff - 23-08-2018 03:20 PM

Voor de geïnteresseerden, ik betaalde 75/fles.
Wat veel geld is -uiteraard- maar die flessen gaan toch een speciale betekenis hebben, en das ook wel wat waard!
Wanneer we ze ontkurken op 30 december (mijn verjaardag) gaan we nog es terugdenken aan Maître Noel.
Die schonk Chateau Brane Cantenac eind jaren 70 voor de eerste keer aan mn ouders op restaurant hier in Ieper.
Mn pa zegt dat ie dat moment nog altijd herinnerd, dus het moet wat geweest zijn Big Grin


RE: Brane Cantenac Margaux - vinejo - 23-08-2018 03:29 PM

(23-08-2018 03:20 PM)Biff schreef:  Voor de geïnteresseerden, ik betaalde 75/fles.
Wat veel geld is -uiteraard- maar die flessen gaan toch een speciale betekenis hebben, en das ook wel wat waard!
Wanneer we ze ontkurken op 30 december (mijn verjaardag) gaan we nog es terugdenken aan Maître Noel.
Die schonk Chateau Brane Cantenac eind jaren 70 voor de eerste keer aan mn ouders op restaurant hier in Ieper.
Mn pa zegt dat ie dat moment nog altijd herinnerd, dus het moet wat geweest zijn Big Grin

Extra mooi dan om ze samen te drinken...
Als de fles het niveau haalt van wat ik me herinner zal je die prijs trouwens snel vergeten.
Verjaren op 30 december, nochtans niet ideaal.. Wink


RE: Brane Cantenac Margaux - Biff - 23-08-2018 04:48 PM

(23-08-2018 03:29 PM)vinejo schreef:  Verjaren op 30 december, nochtans niet ideaal.. Wink
Zwijgt stil Jo!
Vroeger kreeg ik al mn kadootjes in 1 week en de rest van het jaar kinneklop Big Grin


RE: Brane Cantenac Margaux - Mathijs81 - 23-08-2018 07:55 PM

(23-08-2018 03:20 PM)Biff schreef:  Voor de geïnteresseerden, ik betaalde 75/fles.

Een faire prijs voor een wijn die zo lang werd bewaard.
Het is en blijft een discussie ... hogere prijzen voor oudere jaargangen.
Maar ja, iemand heeft deze sedert aankoop liefdevol verzorgd en bewaard.
En weten dat in België de loonkost zeer hoog is en de zorgsector een knelpunt is Tongue.


RE: Brane Cantenac Margaux - Biff - 23-08-2018 08:17 PM

(23-08-2018 07:55 PM)Mathijs81 schreef:  En weten dat in België de loonkost zeer hoog is en de zorgsector een knelpunt is Tongue.
woeha


RE: Brane Cantenac Margaux - Biff - 30-08-2018 07:49 AM

Gisterenavond dus de 2 flesjes gaan ophalen!
Bij thuiskomst gezien dat er ene de rit niet had overleefd Sad
Kurk was volledig naar binnen doorgeschoten en beginnen lekken uiteraard.
Kurk niet uitgekregen en dan in de karaf gegoten.
Volledig geoxideerd Sad
-1


RE: Brane Cantenac Margaux - vinejo - 30-08-2018 08:30 AM

(30-08-2018 07:49 AM)Biff schreef:  Gisterenavond dus de 2 flesjes gaan ophalen!
Bij thuiskomst gezien dat er ene de rit niet had overleefd Sad
Kurk was volledig naar binnen doorgeschoten en beginnen lekken uiteraard.
Kurk niet uitgekregen en dan in de karaf gegoten.
Volledig geoxideerd Sad
-1

Angry
Ik zou dat toch terug verhalen op de verkoper hoor..!


RE: Brane Cantenac Margaux - Biff - 30-08-2018 08:44 AM

(30-08-2018 08:30 AM)vinejo schreef:  Angry
Ik zou dat toch terug verhalen op de verkoper hoor..!
Zopas mail gestuurd naar verkoper!
Dit is zo jammer, ik keek hier echt naar uit Sad
Hopelijk wordt de tweede wat...


RE: Brane Cantenac Margaux - wvd - 30-08-2018 10:15 AM

(30-08-2018 08:44 AM)Biff schreef:  
(30-08-2018 08:30 AM)vinejo schreef:  Angry
Ik zou dat toch terug verhalen op de verkoper hoor..!
Zopas mail gestuurd naar verkoper!
Dit is zo jammer, ik keek hier echt naar uit Sad
Hopelijk wordt de tweede wat...

In principe reizen flessen op risico van de koper, met dien verstande dat ze verzekerd zijn voor factuurbedrag (ex.btw) tot een bepaald maximum bedrag (bij ons 520€). Je kan dan eventueel een extra verzekering nemen tot zo'n 15.000€ maximum.


RE: Brane Cantenac Margaux - Biff - 30-08-2018 02:38 PM

Zopas de verkoopster gehoord en ze vindt het enorm jammer.
Ze stelt dan ook voor om de La Fleur Petrus '77 kado te doen ter compensatie...


RE: Brane Cantenac Margaux - vinejo - 30-08-2018 02:50 PM

(30-08-2018 02:38 PM)Biff schreef:  Zopas de verkoopster gehoord en ze vindt het enorm jammer.
Ze stelt dan ook voor om de La Fleur Petrus '77 kado te doen ter compensatie...

Misschien toch nog even het moment om onze vriend Parker aan het woord te laten.
In 2004 schreef hij:

Le millesime 1977 est certainement le plus desastreux de la decennie et demeur, dans la mediocrite, inegale.
Tous les vins de 1977, y compris les quelques uns qui etaient buvables, auraient du etre consommés avant le milieu des annees 80.


De score die hij gaf voor Pomerol: 0/5

Je n ai jamais pu recommander un 77, dont j estime qu ils n ont aucune valeur, tant gustative que pécuniaire.
La vie est trop court pour boire des 1977.


Ik zou die dame alvast schrappen als wijnconnectie.


RE: Brane Cantenac Margaux - Biff - 30-08-2018 03:10 PM

Ik vrees dat er niks anders meer is om mee te ruilen...
Blijkbaar nog enkele flessen uit de restaurantkelder.
Chateau du Gauze , St Emilion grand cru,  1970
Clos René Pomerol 1967
Gevrey  Chambertin,  Bourgogne 1969 ( exclusief wijntje )C
Chateau La fleur Pétrus,  grand cru , Pomerol 1977
Sauternes ,  chateau Carretey 1993

Dit had ze nog liggen...
(30-08-2018 02:38 PM)Biff schreef:  Ze stelt dan ook voor om de La Fleur Petrus '77 kado te doen ter compensatie...
Geen goeie deal dus?


RE: Brane Cantenac Margaux - vinejo - 13-05-2019 06:48 PM

Vorige week dronk ik de Baron de Brane 2010.
Een wijn die boeit, maar nog een jaar of drie te jong is. Iets te compact nog, te geconcentreerd om voluit te genieten.
Nochtans al genoten hoor. Maar tegenwoordig moet een Bordeaux voor mij perfect op dronk zijn.
Binnen 3 jaar wordt dit gedurende het decennium dat volgt een toppertje.


RE: Brane-Cantenac - Margaux - vinejo - 19-08-2020 01:12 PM

(12-12-2016 09:55 PM)vinejo schreef:  
(11-12-2016 12:45 PM)Fre schreef:  Baron de Brane 2010

Gisteren ook deze wijn gedronken, eveneens van 2010. Expressieve neus van rijp zwart fruit en 'tabacco'. Schoon!
Een evenwichtige wijn (mooi in balans) met reeds mooi geintegreerde tannines en mooie lengte. Als je deze aan de prijs van Don kunt kopen, dan is dat een schot in de roos!

Verder deze fles soldaat aan t maken.
Wat een klassevol sap zeg.
Cassis, zoethout, ceder, gebrande toetsen en grafiet in de neus.
Elegant en sappig in de mond, met tannines die op bescheiden manier hun belangrijke rol spelen.
Deze tweede wijn die zijn pédigree overstijgt bewijst de goede wijnwind die waait bij Chateau Brane Cantenac.

Bijna 4 (!) jaar later (What s another year..) opende ik hier nog eens een flesje van.

Kleur nu wel al bruinig naar de rand toe.
Deze tweede wijn bevat 53% cabernet sauvignon en dat ruik en smaak je. Leder, ceder, cassis, laurier en een prettige vegetaliteit in de complexe neus.
Sappige en zachte aanzet in de mond, koffie blauwe bes en grafiet. Een behoorlijk voelbare cabernetbitter naar het einde en de afdronk toe. In die afdronk is het zelfs even alsof je op een koffieboon zit te sabbelen.

Nog steeds een schitterend voorbeeld van hoe mooi een cabernet-merlot blend kan zijn in de Medoc. Mensen die gevoelig zijn aan bitter laten deze wijn echter best links liggen. Of rechts, mag ook.


RE: Brane Cantenac Margaux - Jef - 19-08-2020 03:09 PM

Heb nog Brane Cantecac 2009 liggen.
Nog afblijven dus?


RE: Brane Cantenac Margaux - vinejo - 19-08-2020 05:35 PM

(19-08-2020 03:09 PM)Jef schreef:  Heb nog Brane Cantecac 2009 liggen.
Nog afblijven dus?

Als ik terugdenk aan hoe mooi de Segla 2001 was enkele weken terug zou ik sowieso nog een jaar of 8 wachten...
Tenzij je meerdere flessen hebt natuurlijk...


RE: Brane Cantenac Margaux - rlin - 20-08-2020 12:24 PM

(19-08-2020 03:09 PM)Jef schreef:  Heb nog Brane Cantenac 2009 liggen.
Nog afblijven dus?
1ste fles in 2024 (15 jaar ouderen).


RE: Brane Cantenac Margaux - Biff - 25-08-2020 01:12 PM

We dronken enkele weken terug Margaux de Brane 2015 die ik verkeerdelijk (alweer) Smile dacht 2e wijn te zijn.
3e wijn dus, veel te duur betaald en niet onder de indruk.
Jammer.....


RE: Brane Cantenac Margaux - Vince - 05-09-2021 03:21 PM

Baron de Brane 2010,
ik kan enkel beamen wat voorafgaand werd beschreven. Sappig, fruit met lichtgerookte ondertoon, en vooral die rijpe cassis! Onmiskenbaar linkeroever - cabernet sauvignon. Ik heb genoten van iedere slok. Kwaliteitsniveau van een mooie cru bourgeois, maar dag 3 was de laatste slok de beste en kwam er meer verfijndheid op de proppen. Mooie toekomst gegarandeerd.


RE: Brane Cantenac Margaux - wvd - 05-09-2021 05:56 PM

Een Bordeaux van 10 jaar oud nog drinkbaar op dag 3 nono
Nog niet dikwijls meegemaakt, meestal vonden we ze al geoxideerd op dag 2.


RE: Brane Cantenac Margaux - vinejo - 05-09-2021 06:31 PM

(05-09-2021 05:56 PM)wvd schreef:  Een Bordeaux van 10 jaar oud nog drinkbaar op dag 3 nono
Nog niet dikwijls meegemaakt, meestal vonden we ze al geoxideerd op dag 2.

Veel cabernet + 2010 zuurtjes…


RE: Brane Cantenac Margaux - Benz - 21-11-2021 09:24 PM

Vandaag mijn voorlaatste fles Brane-Cantenac 2007 in het glas.
Fles 4 uur op voorhand geopend.
In het glas donker granaatrood van kleur met een heel minuscuul lichtbruin randje.
Neus van zwart fruit, cassis, tabbak, leder, sigarenkistje, potloodslijpsel, vanille, klein tikkeltje munt enz.....
In de mond zwart fruit, heerlijke versmolten taninnes, licht rokerige toetsen.
Hele mooie lange afdronk.
Dit is de zoveelste heerlijke Bordeaux uit het zogezegde (verguisde) jaar 2007 in mijn glas.
Zo zie je maar hoe relatief je de slechte.... en goede.... jaargangen moet nemen in Bordeaux.
Deze fles staat nu liefst 7 uur open en de neus word nog steeds intenser en beter, ja jongens dit is weer genieten van een heerlijk glas Bordeaux, deze wijn is ver van versleten en mijn laatste flesje ga ik dan ook nog een paar jaartjes laten liggen!
Dik verdiende 92+. Slurp cheers


RE: Brane Cantenac Margaux - Biff - 21-11-2021 10:39 PM

Mooie tn thumbsup
Een chateau die me nog nooit teleurstelde, we dronken mei 2020 een '75 die nog top was Slurp


RE: Brane Cantenac Margaux - vinejo - 25-09-2022 06:03 AM

Gisteren, naast veel ander moois, een sublieme Brane Cantenac 1998 gedronken.
Zo heerlijk cabernet (hoewel net minder dan 50%), zo mooi evenwichtig en zacht.
Bordeaux op dronk Heart


RE: Brane Cantenac Margaux - Benz - 25-09-2022 10:47 AM

(25-09-2022 06:03 AM)vinejo schreef:  Gisteren, naast veel ander moois, een sublieme Brane Cantenac 1998 gedronken.
Zo heerlijk cabernet (hoewel net minder dan 50%), zo mooi evenwichtig en zacht.
Bordeaux op dronk Heart

Zal wel zijn, Brane Cantenac niet voor niets één van mijn favoriete Margaux wijnen!
Er gaat weinig boven een Bordeaux op dronk. cheers


RE: Brane Cantenac Margaux - Olivier - 25-09-2022 10:25 PM

(25-09-2022 06:03 AM)vinejo schreef:  Gisteren, naast veel ander moois, een sublieme Brane Cantenac 1998 gedronken.
Zo heerlijk cabernet (hoewel net minder dan 50%), zo mooi evenwichtig en zacht.
Bordeaux op dronk Heart

Inderdaad, prachtig!


RE: Brane Cantenac Margaux 1975 - Biff - 31-12-2023 03:53 PM

(25-12-2012 01:49 PM)vinejo schreef:  Brane Cantenac Margaux 1975

Tja, wat moet ik hierover schrijven... Niet te veel.
De wijn leek belachelijk jong (jaren 90) en was subliem in aroma, materie en evenwicht.
93/100
We zijn 11 jaar verder...

Gisteren was het dan eindelijk zo ver!
Ik werd er 48 en de Chateau Brane Cantenac 1975 werd erbij gehaald.

Zoals hier geopperd opende ik ze een 3tal uur op voorhand, met de Durand Wink
Kurk kwam er mooi uit, behalve de laatste 4mm maar die kon ik er mooi uitvissen, dit begon goed.
Flesje aan de kant op een frisse plaats.

Mn ouders arriveerden rond 15u en de wijnglazen stonden klaar.
Mn vrouw en mn ma drinken geen alcohol meer, prima zo, meer voor mn pa en ik dus Big Grin

Ik durfde niet te decanteren maar de wijn verbeterde wel gedurende de namiddag in het glas, dus ze ging er wel degelijk deugd van gehad hebben, een 30tal min ofzo...

Kleur: helder lichtrood, geen spoor van bruin of oranje!
Neus: oud uiteraard, herfst, zolder, 85+ chocolade, kleine hint van ijzer/bloed mss
Mond: uiteraard versmolten wijn, na +30 sec walsen in de mond nog een tannine stulptrekkingetje, heel fijn zuurtjes, allemaal mooi in evenwicht.

Dit is toch straf, na 48 jaar opgesloten te zitten.
1975 was een stug jaar las ik hier, waardoor dit nu mss wel in haar voordeel speelde.

Anyway, ik werd er 48 en heb dit moment vereeuwigd samen met mn pa, met 1 van zn favoriete chateau en mijn geboortejaar.

Beter wordt het niet Heart
Of mss wel, het konden 2 flessen geweest zijn huhuh

Ps: na een uurtje snuffelde ik nog even in het lege glas.
Heerlijke aromas van mokka, tabak, sjokola,....


RE: Brane Cantenac Margaux 1975 - vinejo - 31-12-2023 04:04 PM

(31-12-2023 03:53 PM)Biff schreef:  
(25-12-2012 01:49 PM)vinejo schreef:  Brane Cantenac Margaux 1975

Tja, wat moet ik hierover schrijven... Niet te veel.
De wijn leek belachelijk jong (jaren 90) en was subliem in aroma, materie en evenwicht.
93/100
We zijn 11 jaar verder...

Gisteren was het dan eindelijk zo ver!
Ik werd er 48 en de Chateau Brane Cantenac 1975 werd erbij gehaald.

Zoals hier geopperd opende ik ze een 3tal uur op voorhand, met de Durand Wink
Kurk kwam er mooi uit, behalve de laatste 4mm maar die kon ik er mooi uitvissen, dit begon goed.
Flesje aan de kant op een frisse plaats.

Mn ouders arriveerden rond 15u en de wijnglazen stonden klaar.
Mn vrouw en mn ma drinken geen alcohol meer, prima zo, meer voor mn pa en ik dus Big Grin

Ik durfde niet te decanteren maar de wijn verbeterde wel gedurende de namiddag in het glas, dus ze ging er wel degelijk deugd van gehad hebben, een 30tal min ofzo...

Kleur: helder lichtrood, geen spoor van bruin of oranje!
Neus: oud uiteraard, herfst, zolder, 85+ chocolade, kleine hint van ijzer/bloed mss
Mond: uiteraard versmolten wijn, na +30 sec walsen in de mond nog een :heart:tannine stulptrekkingetje, heel fijn zuurtjes, allemaal mooi in evenwicht.

Dit is toch straf, na 48 jaar opgesloten te zitten.
1975 was een stug jaar las ik hier, waardoor dit nu mss wel in haar voordeel speelde.

Anyway, ik werd er 48 en heb dit moment vereeuwigd samen met mn pa, met 1 van zn favoriete chateau en mijn geboortejaar.

Beter wordt het niet Heart
Of mss wel, het konden 2 flessen geweest zijn huhuh

Ps: na een uurtje snuffelde ik nog even in het lege glas.
Heerlijke aromas van mokka, tabak, sjokola,....

Proficiat, Biff met je 48 jaar, waarvan bijna 10 hier op t forumapplaus Heart


RE: Brane Cantenac Margaux - Sur la Table - 31-12-2023 04:13 PM

Van harte gefeliciteerd en wat een mooie wijn om dat te vieren. Extra special om te kunnen delen met je vader. Prachtige ervaring!

De Margaux wijnen uit 75 doen het blijkbaar goed momenteel, heb ik ook mogen ervaren met de Lascombes.


RE: Brane Cantenac Margaux - wvd - 31-12-2023 05:33 PM

Proficiat Biff!
Klopt, 1975 werd als heel groot jaar verkocht, vooral omdat het het eerste goede jaar was na 1970, de tussenliggende jaren waren inderdaad niet veel soeps, misschien met uitzondering van 1971.
1975 was inderdaad een jaar met flinke concentratie, maar ook gekenmerkt door stevige tannines, misschien werd er na een aantal verregende oogsten hier en daar te vroeg geoogst. De meest geslaagde wijnen van het jaar waren toch wel te vinden in Pomerol, waar de tannines zachter waren. Pomerol was toen nog niet zo populair en werd vooral verkocht in...Vlaanderen! Het waren echt andere tijden, Petrus was toen boven mijn budget aan 1500Bef... Had ik toen maar.....


RE: Brane Cantenac Margaux 1975 - Fre - 31-12-2023 06:00 PM

Heerlijk moment! Proficiat Biff!


RE: Brane Cantenac Margaux - Jef - 31-12-2023 06:33 PM

Prachtig Biff.Mooie 48ste verjaardag.


RE: Brane Cantenac Margaux - UC - 01-01-2024 10:42 AM

Proficiat Biff! Mooi om het zo te kunnen vieren.


RE: Brane Cantenac Margaux - Olivier - 01-01-2024 05:50 PM

Ongelooflijk, dat kleur is inderdaad nog mooi rood.

Proficiat Biff!


RE: Brane Cantenac Margaux - Biff - 01-01-2024 09:45 PM

Bedankt iedereen!
Intussen zit ik met een kopvalling....veel snot vooral Smile
We zijn het jaar goed gestart...


RE: Brane Cantenac Margaux - wvd - 01-01-2024 10:32 PM

(01-01-2024 09:45 PM)Biff schreef:  Bedankt iedereen!
Intussen zit ik met een kopvalling....veel snot vooral Smile
We zijn het jaar goed gestart...

Beterschap, Biff, het kan alleen maar beteren dan...! Wink


RE: Brane Cantenac Margaux - Biff - 03-01-2024 09:20 PM

(01-01-2024 10:32 PM)wvd schreef:  
(01-01-2024 09:45 PM)Biff schreef:  Bedankt iedereen!
Intussen zit ik met een kopvalling....veel snot vooral Smile
We zijn het jaar goed gestart...

Beterschap, Biff, het kan alleen maar beteren dan...! Wink
Merci Werner!