wijnliefhebbers
Domaine Rocher des Violettes, Montlouis sur Loire - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Loire (/forum-7.html)
+--- Discussie: Domaine Rocher des Violettes, Montlouis sur Loire (/thread-1194.html)


Domaine Rocher des Violettes, Montlouis sur Loire - doc - 13-06-2011 02:11 PM

Négrette 2009,

Up and coming domein van de jonge Xavier Weisskopf, die z'n carrière begon bij Saint Cosme als keldermeester. In 2005 gestart in Montlouis...
Dronk reeds een paar millésimes, tevens de Touche Mitaine en de rode Côt. Allen zeer geslaagd.
De Négrette bestaat uit 100% Chenin Blanc. Perceel ligt in Amboise, stokken van 70-80 jaar, lage rendementen van 25 hl/ha. Opgevoed op hout wv 30% nieuw gedurende 18 à 20 maanden.
Groengele kleur, hout , citrus en hintje peer in de neus. Rijke volle mond met opvallende zuurtoets. Terug peren, ananas, pompelmoes. Vettig. Lang...
Zie dit domein absoluut niet over het hoofd.
Toch nog even dit vermelden:
De rode Côt (Malbec zie Cahors) is wat wereldvreemd in de Loire, maar wat een pure jus, beetje troebel, een boerse autenthieke wijn, voor de liefhebbers... stokken van 65 tot 119 jaar ! Fermentation Carbonique die verantwoordelijk is voor de fruitigheid van de wijn.


RE: Domaine Rocher des Violettes, Montlouis sur Loire - vinejo - 13-06-2011 03:56 PM

Lijkt me een interessant domein! Weiskopf godbetert, Ernest Claes zou fier zijn...

(tussen haakjes, voor wanneer de eerste Frontoncuvée die men "chenin blanc" noemt..? Wink )


RE: Domaine Rocher des Violettes, Montlouis sur Loire - doc - 18-04-2012 09:25 PM

Touche Mitaine 2008

Groene appeltjes, witte perzik, mineraal, wat houtimpressies. Zeer aangenaam strak mondgevoel, brede tensie door het goed onderbouwde fruit. Hoog in zuren maar helemaal niet storend. We probeerden 'm eens met de macaroni met kaassaus. Ging goed. Upcoming vigneron Weisskopf. Voor mij minstens even interessant als Pattes Loup bvb. Te volgen dus !
Het weze gepost....


RE: Domaine Rocher des Violettes, Montlouis sur Loire - vinejo - 19-04-2012 12:02 AM

(18-04-2012 09:25 PM)dr_magooo schreef:  Touche Mitaine 2008

Best dat het geen touche Migraine was ;-)


RE: Domaine Rocher des Violettes, Montlouis sur Loire - Terretoir - 29-06-2012 07:24 PM

(13-06-2011 02:11 PM)dr_magooo schreef:  De rode Côt (Malbec zie Cahors) is wat wereldvreemd in de Loire, maar wat een pure jus, beetje troebel, een boerse autenthieke wijn, voor de liefhebbers... stokken van 65 tot 119 jaar ! Fermentation Carbonique die verantwoordelijk is voor de fruitigheid van de wijn.

2008
Côt Vieilles Vignes

Zeer fruitig zonder te moeten zeggen dat het overdreven is. Misschien nu iets te warm geschonken nu waardoor alcohol er wel wat doorkomt, iets wat ik tijdens de degustatie niet waarnam. Zoals al Doc al aangaf, enorm lekker! Smaakbommetje, niet enorm complex ofzo maar gewoon goed. Zachte tannines, mooi op dronk. Voor nog geen 8eu PQ een topper!


RE: Domaine Rocher des Violettes, Montlouis sur Loire - carl - 29-06-2012 07:35 PM

(29-06-2012 07:24 PM)Tom T schreef:  
(13-06-2011 02:11 PM)dr_magooo schreef:  De rode Côt (Malbec zie Cahors) is wat wereldvreemd in de Loire, maar wat een pure jus, beetje troebel, een boerse autenthieke wijn, voor de liefhebbers... stokken van 65 tot 119 jaar ! Fermentation Carbonique die verantwoordelijk is voor de fruitigheid van de wijn.

2008
Côt Vieilles Vignes

Zeer fruitig zonder te moeten zeggen dat het overdreven is. Misschien nu iets te warm geschonken nu waardoor alcohol er wel wat doorkomt, iets wat ik tijdens de degustatie niet waarnam. Zoals al Doc al aangaf, enorm lekker! Smaakbommetje, niet enorm complex ofzo maar gewoon goed. Zachte tannines, mooi op dronk. Voor nog geen 8eu PQ een topper!

Leuk dat je deze wijn ook gekocht hebt. Ik wacht nog even met mijn eerste flesje maar laat dan ook zeker iets weten.


RE: Domaine Rocher des Violettes, Montlouis sur Loire - Terretoir - 29-06-2012 07:56 PM

Had er 3 van bij, nu dus nog 2 liggen om over de tijd te drinken. Proef er altijd graag eens eentje, en ik moet zeggen dat ik er geen spijt van heb. Drinkt al lekker weg ze.


RE: Domaine Rocher des Violettes, Montlouis sur Loire - carl - 29-06-2012 08:15 PM

Groot gelijk. Zo heel lang moet deze wijn trouwens ook niet liggen,hoor.


RE: Domaine Rocher des Violettes, Montlouis sur Loire - doc - 29-06-2012 08:39 PM

De cot is een echte rustieke "vin de campagne" bedoeld als wijn voor elke dag maar echt lekker ! En dat ze die niet kwijt geraken. Te ongewoon als druif in de Loire en te goedkoop ?


RE: Domaine Rocher des Violettes, Montlouis sur Loire - carl - 29-06-2012 08:44 PM

(29-06-2012 08:39 PM)dr_magooo schreef:  De cot is een echte rusthieke "vin de campagne" bedoeld als wijn voor elke dag maar echt lekker ! En dat ze die niet kwijt geraken. Te ongewoon als druif in de Loire en te goedkoop ?

DeLoire wordt door veel mensen nog steeds te veel gezien als een of zelfs de streek voor witte wijnen en daardoor krijgen de rode wijnen niet altijd de aandacht die ze verdienen. Dit ondanks het feit dat ze meestal een mooie prijs/kwaliteit bieden en doorgaans ook een mooie friste bezitten en sommigen zelfs kunnen ouderen tot velours. Misschien maar goed ook voor diegene die ze wel aprecieren zoals wij zodat de prijzen binnen de perken blijven Slurp


RE: Domaine Rocher des Violettes, Montlouis sur Loire - Terretoir - 29-06-2012 09:14 PM

(29-06-2012 08:44 PM)carl schreef:  Misschien maar goed ook voor diegene die ze wel aprecieren zoals wij zodat de prijzen binnen de perken blijven Slurp

Amen!


RE: Domaine Rocher des Violettes, Montlouis sur Loire - Venne - 29-06-2012 11:41 PM

de mannen zijn precies eens langsgeweest bij JC? :-)
Touche M is super en Carl gij zou de Borderies toch moeten kunnen smaken?


RE: Domaine Rocher des Violettes, Montlouis sur Loire - carl - 29-06-2012 11:48 PM

(29-06-2012 11:41 PM)Venne schreef:  de mannen zijn precies eens langsgeweest bij JC? :-)
Touche M is super en Carl gij zou de Borderies toch moeten kunnen smaken?

Vorige zaterdag zijn we er inderdaad gepasseerd onder de deskundige leiding van doc voor de zomerproeverij.
Touche Mitaine is inderdaad schitterend. De Borderies heb ik nog niet geproefd maar als dat in dezelfde lijn ligt dan moet dat wel goed zijn. Misschien iets voor in het najaar.


RE: Domaine Rocher des Violettes, Montlouis sur Loire - doc - 29-06-2012 11:50 PM

(29-06-2012 11:48 PM)carl schreef:  
(29-06-2012 11:41 PM)Venne schreef:  de mannen zijn precies eens langsgeweest bij JC? :-)
Touche M is super en Carl gij zou de Borderies toch moeten kunnen smaken?

Vorige zaterdag zijn we er inderdaad gepasseerd onder de deskundige leiding van doc voor de zomerproeverij.
Touche Mitaine is inderdaad schitterend. De Borderies heb ik nog niet geproefd maar als dat in dezelfde lijn ligt dan moet dat wel goed zijn. Misschien iets voor in het najaar.

Venne, is die Borderies niet wat zoeter ? Voor zover ik dacht te herinneren ?


RE: Domaine Rocher des Violettes, Montlouis sur Loire - carl - 29-06-2012 11:52 PM

(29-06-2012 11:50 PM)dr_magooo schreef:  
(29-06-2012 11:48 PM)carl schreef:  
(29-06-2012 11:41 PM)Venne schreef:  de mannen zijn precies eens langsgeweest bij JC? :-)
Touche M is super en Carl gij zou de Borderies toch moeten kunnen smaken?

Vorige zaterdag zijn we er inderdaad gepasseerd onder de deskundige leiding van doc voor de zomerproeverij.
Touche Mitaine is inderdaad schitterend. De Borderies heb ik nog niet geproefd maar als dat in dezelfde lijn ligt dan moet dat wel goed zijn. Misschien iets voor in het najaar.

Venne, is die Borderies niet wat zoeter ? Voor zover ik dacht te herinneren ?

Ik dacht dat dat de demi-sec cuvee was van het domein.


RE: Domaine Rocher des Violettes, Montlouis sur Loire - Venne - 29-06-2012 11:59 PM

ja ,daarom ook voor carl eh:-)
Niet zo zoet eh, beke in de zon gelegen maar nog steeds fris


RE: Domaine Rocher des Violettes, Montlouis sur Loire - doc - 30-06-2012 12:04 AM

(29-06-2012 11:59 PM)Venne schreef:  ja ,daarom ook voor carl eh:-)
Niet zo zoet eh, beke in de zon gelegen maar nog steeds fris

Not really my cup ...maar elk z'n ding !Slurp


RE: Domaine Rocher des Violettes, Montlouis sur Loire - Terretoir - 01-07-2012 01:16 AM

Nu op weer dezelfde fles in het glas, steeds bewaard in de klimaatkast met vacuvin. Op temperatuur van om en bij de 14gr toch o zooo lekker! Super! Schitterende ontdekking! thank you Doc, en Mostade natuurlijk cheers


RE: Domaine Rocher des Violettes, Montlouis sur Loire - doc - 01-07-2012 02:00 PM

(01-07-2012 01:16 AM)Tom T schreef:  Nu op weer dezelfde fles in het glas, steeds bewaard in de klimaatkast met vacuvin. Op temperatuur van om en bij de 14gr toch o zooo lekker! Super! Schitterende ontdekking! thank you Doc, en Mostade natuurlijk cheers

'k Vermoed dat je het over de cot hebt Tom ?


RE: Domaine Rocher des Violettes, Montlouis sur Loire - Terretoir - 01-07-2012 02:47 PM

(01-07-2012 02:00 PM)dr_magooo schreef:  
(01-07-2012 01:16 AM)Tom T schreef:  Nu op weer dezelfde fles in het glas, steeds bewaard in de klimaatkast met vacuvin. Op temperatuur van om en bij de 14gr toch o zooo lekker! Super! Schitterende ontdekking! thank you Doc, en Mostade natuurlijk cheers

'k Vermoed dat je het over de cot hebt Tom ?

Yup, vergeten te quoten!


RE: Domaine Rocher des Violettes, Montlouis sur Loire - carl - 18-07-2012 09:09 PM

(29-06-2012 07:35 PM)carl schreef:  
(29-06-2012 07:24 PM)Tom T schreef:  
(13-06-2011 02:11 PM)dr_magooo schreef:  De rode Côt (Malbec zie Cahors) is wat wereldvreemd in de Loire, maar wat een pure jus, beetje troebel, een boerse autenthieke wijn, voor de liefhebbers... stokken van 65 tot 119 jaar ! Fermentation Carbonique die verantwoordelijk is voor de fruitigheid van de wijn.

2008
Côt Vieilles Vignes

Zeer fruitig zonder te moeten zeggen dat het overdreven is. Misschien nu iets te warm geschonken nu waardoor alcohol er wel wat doorkomt, iets wat ik tijdens de degustatie niet waarnam. Zoals al Doc al aangaf, enorm lekker! Smaakbommetje, niet enorm complex ofzo maar gewoon goed. Zachte tannines, mooi op dronk. Voor nog geen 8eu PQ een topper!

Leuk dat je deze wijn ook gekocht hebt. Ik wacht nog even met mijn eerste flesje maar laat dan ook zeker iets weten.

Ik heb me toch ook niet langer kunnen inhouden Blush maar eigenlijk moet ik me hier helemaal niet voor schamen want dit is een typische "vin de soif" en met het warmere weer vandaag had ik wel een beetje soif.
Nog steeds een mooie paarse kleur, volle geur van zwart fruit met mooie kruidigheid. Niet extreem complex maar dit mag je toch ook geen simpel wijntje noemen. Mooie volle fruitigheid en licht uitdrogende finale maar al bij al een mooie en vooral lekkere wijn. 87 applaus


RE: Domaine Rocher des Violettes, Montlouis sur Loire - Terretoir - 18-07-2012 09:23 PM

Maar toch boeiend he?! Laat dit nu net zijn pluspunt zijn... Eén van de weinige wijnen die me voor dit geld zo kunnen boeien. Ondertussen ook één van de favorieten van de Misses hierthuis!


RE: Domaine Rocher des Violettes, Montlouis sur Loire - doc - 18-07-2012 09:34 PM

(18-07-2012 09:23 PM)Tom T schreef:  Maar toch boeiend he?! Laat dit nu net zijn pluspunt zijn... Eén van de weinige wijnen die me voor dit geld zo kunnen boeien. Ondertussen ook één van de favorieten van de Misses hierthuis!

De Cot wordt toch nog hot ! En zeggen dat ze hem bij de wijnhandelaar niet aan de straatstenen kwijt geraken. Te onbekend, te wereldvreemd en te goedkoop wschl.


RE: Domaine Rocher des Violettes, Montlouis sur Loire - Terretoir - 18-07-2012 09:35 PM

(18-07-2012 09:34 PM)dr_magooo schreef:  
(18-07-2012 09:23 PM)Tom T schreef:  Maar toch boeiend he?! Laat dit nu net zijn pluspunt zijn... Eén van de weinige wijnen die me voor dit geld zo kunnen boeien. Ondertussen ook één van de favorieten van de Misses hierthuis!

De Cot wordt toch nog hot ! En zeggen dat ze hem bij de wijnhandelaar niet aan de straatstenen kwijt geraken. Te onbekend, te wereldvreemd en te goedkoop wschl.

is niet erg Doc, meer voor ons!


RE: Domaine Rocher des Violettes, Montlouis sur Loire - carl - 18-07-2012 09:45 PM

Dit is zeker een boeiende wijn waar ik duidelijk veel te weinig van gekocht heb. Maar zoals ik kan lezen is er ergens in Henegouwen nog voldoende voorraad. Smile


Touche Mitaine 2009 - carl - 01-08-2012 02:19 PM

4 Hectare groot perceel met Chenin Blanc-stokken van iets meer dan 30 jaar oud. 1/3e wordt opgevoed in tank, 2/3e in 3 jaar oude vaten (600 liter demi-muids). 6 maanden opvoeding wordt voorzien vergezeld van battonage (oproeren van de dode gistcellen om romig effect te bekomen).

Lichte gele kleur met groene flitsen
Wat koud geserveerd maar eens op, temperatuur gekomen toont deze wijn mooie aroma's van appeltjes (zowel gestoofd als groen), citrus, amandel en vuursteen. In de mond is hij mooi droog met strakke zuren alsook toch een zekere vettigheid. 90+


RE: Touche Mitaine 2009 - doc - 01-08-2012 02:22 PM

(01-08-2012 02:19 PM)carl schreef:  4 Hectare groot perceel met Chenin Blanc-stokken van iets meer dan 30 jaar oud. 1/3e wordt opgevoed in tank, 2/3e in 3 jaar oude vaten (600 liter demi-muids). 6 maanden opvoeding wordt voorzien vergezeld van battonage (oproeren van de dode gistcellen om romig effect te bekomen).

Lichte gele kleur met groene flitsen
Wat koud geserveerd maar eens op, temperatuur gekomen toont deze wijn mooie aroma's van appeltjes (zowel gestoofd als groen), citrus, amandel en vuursteen. In de mond is hij mooi droog met strakke zuren alsook toch een zekere vettigheid. 90+

"Gestoofde appeltjes" of zolderappels...vind je dat ook niet iets typisch voor bio Chenin ? Is me al dikwijls opgevallen.


RE: Touche Mitaine 2009 - vinejo - 01-08-2012 02:22 PM

(01-08-2012 02:19 PM)carl schreef:  Lichte gele kleur met groene flitsen

Wiggins en Sagan rijden blijkbaar na-Tourcriteriums! Wink

Lijkt me PQ toch een toppertje als ik dit lees (10tal euro?)


RE: Touche Mitaine 2009 - carl - 01-08-2012 02:33 PM

(01-08-2012 02:22 PM)dr_magooo schreef:  
(01-08-2012 02:19 PM)carl schreef:  4 Hectare groot perceel met Chenin Blanc-stokken van iets meer dan 30 jaar oud. 1/3e wordt opgevoed in tank, 2/3e in 3 jaar oude vaten (600 liter demi-muids). 6 maanden opvoeding wordt voorzien vergezeld van battonage (oproeren van de dode gistcellen om romig effect te bekomen).

Lichte gele kleur met groene flitsen
Wat koud geserveerd maar eens op, temperatuur gekomen toont deze wijn mooie aroma's van appeltjes (zowel gestoofd als groen), citrus, amandel en vuursteen. In de mond is hij mooi droog met strakke zuren alsook toch een zekere vettigheid. 90+

"Gestoofde appeltjes" of zolderappels...vind je dat ook niet iets typisch voor bio Chenin ? Is me al dikwijls opgevallen.

Komt inderdaad ook steeds voor bij Mosse en laatst ook bij Juchepie.

@ Vinjo : Inderdaad, normaal rond de 11 € maar mits 10 % korting net onder de 10 Wink


RE: Touche Mitaine 2009 - doc - 01-08-2012 02:47 PM

(01-08-2012 02:33 PM)carl schreef:  
(01-08-2012 02:22 PM)dr_magooo schreef:  
(01-08-2012 02:19 PM)carl schreef:  4 Hectare groot perceel met Chenin Blanc-stokken van iets meer dan 30 jaar oud. 1/3e wordt opgevoed in tank, 2/3e in 3 jaar oude vaten (600 liter demi-muids). 6 maanden opvoeding wordt voorzien vergezeld van battonage (oproeren van de dode gistcellen om romig effect te bekomen).

Lichte gele kleur met groene flitsen
Wat koud geserveerd maar eens op, temperatuur gekomen toont deze wijn mooie aroma's van appeltjes (zowel gestoofd als groen), citrus, amandel en vuursteen. In de mond is hij mooi droog met strakke zuren alsook toch een zekere vettigheid. 90+

"Gestoofde appeltjes" of zolderappels...vind je dat ook niet iets typisch voor bio Chenin ? Is me al dikwijls opgevallen.

Komt inderdaad ook steeds voor bij Mosse en laatst ook bij Juchepie.

@ Vinjo : Inderdaad, normaal rond de 11 € maar mits 10 % korting net onder de 10 Wink

Domein dat al enkele jaren serieus in de lift zit, in de gaten blijven houden en proeven !Slurp


RE: Domaine Rocher des Violettes, Montlouis sur Loire - de populist - 01-08-2012 02:59 PM

Chenin legt voor mij essentie van den appel bloot, wat dat ook moge wezen. Chenin en appel, inderdaad (in een Platoonse bui vandaag precies...).


RE: Touche Mitaine 2009 - carl - 01-08-2012 03:39 PM

(01-08-2012 02:47 PM)dr_magooo schreef:  
(01-08-2012 02:33 PM)carl schreef:  
(01-08-2012 02:22 PM)dr_magooo schreef:  
(01-08-2012 02:19 PM)carl schreef:  4 Hectare groot perceel met Chenin Blanc-stokken van iets meer dan 30 jaar oud. 1/3e wordt opgevoed in tank, 2/3e in 3 jaar oude vaten (600 liter demi-muids). 6 maanden opvoeding wordt voorzien vergezeld van battonage (oproeren van de dode gistcellen om romig effect te bekomen).

Lichte gele kleur met groene flitsen
Wat koud geserveerd maar eens op, temperatuur gekomen toont deze wijn mooie aroma's van appeltjes (zowel gestoofd als groen), citrus, amandel en vuursteen. In de mond is hij mooi droog met strakke zuren alsook toch een zekere vettigheid. 90+

"Gestoofde appeltjes" of zolderappels...vind je dat ook niet iets typisch voor bio Chenin ? Is me al dikwijls opgevallen.

Komt inderdaad ook steeds voor bij Mosse en laatst ook bij Juchepie.

@ Vinjo : Inderdaad, normaal rond de 11 € maar mits 10 % korting net onder de 10 Wink

Domein dat al enkele jaren serieus in de lift zit, in de gaten blijven houden en proeven !Slurp

Gaf elke dr maar zulke lekkere remedies Cool

Hoedanook, ik zal uw raad opvolgen cheers


RE: Domaine Rocher des Violettes, Montlouis sur Loire - doc - 05-09-2012 07:26 PM

De Côt 2011 krijgt eventjes 17/20 in de Bettane...geen wonder dat we er hem uit haalden :-)


RE: Domaine Rocher des Violettes, Montlouis sur Loire - Terretoir - 05-09-2012 07:40 PM

(05-09-2012 07:26 PM)doc schreef:  De Côt 2011 krijgt eventjes 17/20 in de Bettane...geen wonder dat we er hem uit haalden :-)

thumbsup
Kan ze geen ongelijk geven... Zonde dat ik er geen heb kunnen meebrengen van het domein, maar dat gaat me niet tegenhouden er nog van in huis te halen Wink


RE: Domaine Rocher des Violettes, Montlouis sur Loire - Terretoir - 12-03-2013 08:04 PM

Cot VV 2008

Alles is hier al over gezegd geweest, dus ik hou het op: top! Had nog eens zin in iets waarvan ik wist dat het me welgeluimd ging maken, boenk erop. Zonde dat Mostade deze niet meer gaat verdelen... Hier kocht ik anders nog van ze.


RE: Domaine Rocher des Violettes, Montlouis sur Loire - doc - 12-03-2013 11:11 PM

(12-03-2013 08:04 PM)Tom T schreef:  Cot VV 2008

Alles is hier al over gezegd geweest, dus ik hou het op: top! Had nog eens zin in iets waarvan ik wist dat het me welgeluimd ging maken, boenk erop. Zonde dat Mostade deze niet meer gaat verdelen... Hier kocht ik anders nog van ze.

Gelijk zu maar er is nog zoveel lekkers te proeven, zie Mabileau !


RE: Domaine Rocher des Violettes, Montlouis sur Loire - Terretoir - 18-04-2013 08:03 PM

Kon het niet laten, na de helse werkweken de laatste tijd, en verbouwingen, en het vooruitzicht tot eind mei ongeveer dubbele schiften te moeten draaien...

Cot vv 2008

Man toch, hemels! Ik zou er zo voor naar de Loire rijden! Simpel, maar zo mooi... Thanks Doc voor deze revelatie :-)

Nog 1 flesje te gaan... pff


RE: Domaine Rocher des Violettes, Montlouis sur Loire - doc - 18-04-2013 10:26 PM

(18-04-2013 08:03 PM)Tom T schreef:  Kon het niet laten, na de helse werkweken de laatste tijd, en verbouwingen, en het vooruitzicht tot eind mei ongeveer dubbele schiften te moeten draaien...

Cot vv 2008

Man toch, hemels! Ik zou er zo voor naar de Loire rijden! Simpel, maar zo mooi... Thanks Doc voor deze revelatie :-)

Nog 1 flesje te gaan... pff

Ja en jammer dat onze kameraden uit het zuiden ze niet meer indoen ...ik heb er al lang geen meer liggen banghead


RE: Domaine Rocher des Violettes, Montlouis sur Loire - carl - 18-04-2013 10:29 PM

(18-04-2013 10:26 PM)doc schreef:  
(18-04-2013 08:03 PM)Tom T schreef:  Kon het niet laten, na de helse werkweken de laatste tijd, en verbouwingen, en het vooruitzicht tot eind mei ongeveer dubbele schiften te moeten draaien...

Cot vv 2008

Man toch, hemels! Ik zou er zo voor naar de Loire rijden! Simpel, maar zo mooi... Thanks Doc voor deze revelatie :-)

Nog 1 flesje te gaan... pff

Ja en jammer dat onze kameraden uit het zuiden ze niet meer indoen ...ik heb er al lang geen meer liggen banghead

Je hebt de mijne toch nog liggen, hoop ik Wink


RE: Domaine Rocher des Violettes, Montlouis sur Loire - doc - 18-04-2013 11:47 PM

(18-04-2013 10:29 PM)carl schreef:  
(18-04-2013 10:26 PM)doc schreef:  
(18-04-2013 08:03 PM)Tom T schreef:  Kon het niet laten, na de helse werkweken de laatste tijd, en verbouwingen, en het vooruitzicht tot eind mei ongeveer dubbele schiften te moeten draaien...

Cot vv 2008

Man toch, hemels! Ik zou er zo voor naar de Loire rijden! Simpel, maar zo mooi... Thanks Doc voor deze revelatie :-)

Nog 1 flesje te gaan... pff

Ja en jammer dat onze kameraden uit het zuiden ze niet meer indoen ...ik heb er al lang geen meer liggen banghead

Je hebt de mijne toch nog liggen, hoop ik Wink

Oei, ...Wink


RE: Domaine Rocher des Violettes, Montlouis sur Loire - carl - 09-09-2013 07:37 PM

Cot VV 2008

Vandaag nog eens deze wijn gedronken. Wat vooral opvalt is dat de hogere zuren (die duidelijk aanwezig zijn) eigenlijk wel mooi verpakt zitten in het rode fruit. Deze wijn blijft toch wel één van mijn lievelingen. Spijtig dat het nu moeilijker zal worden om aan deze wijn te geraken Sad 87


RE: Domaine Rocher des Violettes, Montlouis sur Loire - de populist - 09-09-2013 07:45 PM

(09-09-2013 07:37 PM)carl schreef:  Cot VV 2008

Vandaag nog eens deze wijn gedronken. Wat vooral opvalt is dat de hogere zuren (die duidelijk aanwezig zijn) eigenlijk wel mooi verpakt zitten in het rode fruit. Deze wijn blijft toch wel één van mijn lievelingen. Spijtig dat het nu moeilijker zal worden om aan deze wijn te geraken Sad 87
@Carl Ik vind hem ook mooi en hij kan zonder probleem een week of twee openstaan (zoals ik bij toeval ontdekte met één van jouw flessen die in de garage was blijven staan).


RE: Domaine Rocher des Violettes, Montlouis sur Loire - Mt - 10-09-2013 11:27 AM

(09-09-2013 07:37 PM)carl schreef:  Cot VV 2008

Vandaag nog eens deze wijn gedronken. Wat vooral opvalt is dat de hogere zuren (die duidelijk aanwezig zijn) eigenlijk wel mooi verpakt zitten in het rode fruit. Deze wijn blijft toch wel één van mijn lievelingen. Spijtig dat het nu moeilijker zal worden om aan deze wijn te geraken Sad 87

Cot (Malbec) in de Loire watte? Oei, het topic bestaat al een tijdje....


RE: Domaine Rocher des Violettes, Montlouis sur Loire - Kris - 10-09-2013 03:14 PM

(10-09-2013 11:27 AM)Mt schreef:  
(09-09-2013 07:37 PM)carl schreef:  Cot VV 2008

Vandaag nog eens deze wijn gedronken. Wat vooral opvalt is dat de hogere zuren (die duidelijk aanwezig zijn) eigenlijk wel mooi verpakt zitten in het rode fruit. Deze wijn blijft toch wel één van mijn lievelingen. Spijtig dat het nu moeilijker zal worden om aan deze wijn te geraken Sad 87

Cot (Malbec) in de Loire watte? Oei, het topic bestaat al een tijdje....

Domaine Montcy heeft ook ne cuvée met veel malbec. Strakke boel! Doc postte hier al over.


RE: Touche Mitaine 2009 - carl - 16-02-2014 03:31 PM

(01-08-2012 02:19 PM)carl schreef:  4 Hectare groot perceel met Chenin Blanc-stokken van iets meer dan 30 jaar oud. 1/3e wordt opgevoed in tank, 2/3e in 3 jaar oude vaten (600 liter demi-muids). 6 maanden opvoeding wordt voorzien vergezeld van battonage (oproeren van de dode gistcellen om romig effect te bekomen).

Lichte gele kleur met groene flitsen
Wat koud geserveerd maar eens op, temperatuur gekomen toont deze wijn mooie aroma's van appeltjes (zowel gestoofd als groen), citrus, amandel en vuursteen. In de mond is hij mooi droog met strakke zuren alsook toch een zekere vettigheid. 90+

Vandaag de 2010 van deze wijn in het glas en ook deze heeft wat baat bij niet te koud serveren. Hij zit nogal hoog op zuren zodat wanneer je deze te koud serveert hij wel heel strak overkomt Smile
Licht oxidatief karakter met zure appel, onrijpe perzik, sinaasappel en zolderappeltjes. Duidelijk de strakkere stijl met een middelange afdronk. 88
Om eerlijk te zijn had de 2009 meer body en bestanddelen en dronk ik die wijn dan ook liever. Maar dit blijft toch een domein om in het oog te houden.


RE: Touche Mitaine 2009 - doc - 16-02-2014 05:02 PM

(16-02-2014 03:31 PM)carl schreef:  
(01-08-2012 02:19 PM)carl schreef:  4 Hectare groot perceel met Chenin Blanc-stokken van iets meer dan 30 jaar oud. 1/3e wordt opgevoed in tank, 2/3e in 3 jaar oude vaten (600 liter demi-muids). 6 maanden opvoeding wordt voorzien vergezeld van battonage (oproeren van de dode gistcellen om romig effect te bekomen).

Lichte gele kleur met groene flitsen
Wat koud geserveerd maar eens op, temperatuur gekomen toont deze wijn mooie aroma's van appeltjes (zowel gestoofd als groen), citrus, amandel en vuursteen. In de mond is hij mooi droog met strakke zuren alsook toch een zekere vettigheid. 90+

Vandaag de 2010 van deze wijn in het glas en ook deze heeft wat baat bij niet te koud serveren. Hij zit nogal hoog op zuren zodat wanneer je deze te koud serveert hij wel heel strak overkomt Smile
Licht oxidatief karakter met zure appel, onrijpe perzik, sinaasappel en zolderappeltjes. Duidelijk de strakkere stijl met een middelange afdronk. 88
Om eerlijk te zijn had de 2009 meer body en bestanddelen en dronk ik die wijn dan ook liever. Maar dit blijft toch een domein om in het oog te houden.

Er ligt hier nog een Négrette 09 te wachten. Maar haast is er niet bij. Die zuurtjes zijn wel altijd prominent hè...maar ik ben daar wel fan van ! Een domein om te blijven volgen ! De Cot is ook opnieuw binnen bij Mostade !


RE: Touche Mitaine 2009 - carl - 16-02-2014 05:26 PM

(16-02-2014 05:02 PM)doc schreef:  Er ligt hier nog een Négrette 09 te wachten. Maar haast is er niet bij. Die zuurtjes zijn wel altijd prominent hè...maar ik ben daar wel fan van ! Een domein om te blijven volgen ! De Cot is ook opnieuw binnen bij Mostade !

Ligt die op mij te wachten Wink Ik zal er nog wel eens voor binnenspringen, dan Cool
Zuren zijn idd altijd sterk aanwezig maar 2009 had toch iets meer vet op de knoken naar mijn gevoel. Wanneer zuren van nature al in de wijn aanwezig zijn ben je soms beter met iets warmere jaren, blijkbaar.
Cot is opnieuw binnen maar is wel serieus opgeslagen in prijs, hé.


RE: Touche Mitaine 2009 - doc - 16-02-2014 09:17 PM

(16-02-2014 05:26 PM)carl schreef:  
(16-02-2014 05:02 PM)doc schreef:  Er ligt hier nog een Négrette 09 te wachten. Maar haast is er niet bij. Die zuurtjes zijn wel altijd prominent hè...maar ik ben daar wel fan van ! Een domein om te blijven volgen ! De Cot is ook opnieuw binnen bij Mostade !

Ligt die op mij te wachten Wink Ik zal er nog wel eens voor binnenspringen, dan Cool
Zuren zijn idd altijd sterk aanwezig maar 2009 had toch iets meer vet op de knoken naar mijn gevoel. Wanneer zuren van nature al in de wijn aanwezig zijn ben je soms beter met iets warmere jaren, blijkbaar.
Cot is opnieuw binnen maar is wel serieus opgeslagen in prijs, hé.

Ja enkele euro's meer, ...maar blijft toch een betaalbaar genot natuurlijk ...Ik hou die Négrette aan de kant tot een volgende, afgesproken !!


RE: Touche Mitaine 2009 - carl - 16-02-2014 10:25 PM

(16-02-2014 09:17 PM)doc schreef:  
(16-02-2014 05:26 PM)carl schreef:  
(16-02-2014 05:02 PM)doc schreef:  Er ligt hier nog een Négrette 09 te wachten. Maar haast is er niet bij. Die zuurtjes zijn wel altijd prominent hè...maar ik ben daar wel fan van ! Een domein om te blijven volgen ! De Cot is ook opnieuw binnen bij Mostade !

Ligt die op mij te wachten Wink Ik zal er nog wel eens voor binnenspringen, dan Cool
Zuren zijn idd altijd sterk aanwezig maar 2009 had toch iets meer vet op de knoken naar mijn gevoel. Wanneer zuren van nature al in de wijn aanwezig zijn ben je soms beter met iets warmere jaren, blijkbaar.
Cot is opnieuw binnen maar is wel serieus opgeslagen in prijs, hé.

Ja enkele euro's meer, ...maar blijft toch een betaalbaar genot natuurlijk ...Ik hou die Négrette aan de kant tot een volgende, afgesproken !!

Hé doc, dat van die Negrette was maar om te zeveren hé Wink Ik heb hier thuis zelf nog Negrette 2010 liggen, hoor. Drink je flesje 2009 maar eens op een rustig momentje.


RE: Touche Mitaine 2009 - doc - 17-02-2014 12:28 AM

(16-02-2014 10:25 PM)carl schreef:  
(16-02-2014 09:17 PM)doc schreef:  
(16-02-2014 05:26 PM)carl schreef:  
(16-02-2014 05:02 PM)doc schreef:  Er ligt hier nog een Négrette 09 te wachten. Maar haast is er niet bij. Die zuurtjes zijn wel altijd prominent hè...maar ik ben daar wel fan van ! Een domein om te blijven volgen ! De Cot is ook opnieuw binnen bij Mostade !

Ligt die op mij te wachten Wink Ik zal er nog wel eens voor binnenspringen, dan Cool
Zuren zijn idd altijd sterk aanwezig maar 2009 had toch iets meer vet op de knoken naar mijn gevoel. Wanneer zuren van nature al in de wijn aanwezig zijn ben je soms beter met iets warmere jaren, blijkbaar.
Cot is opnieuw binnen maar is wel serieus opgeslagen in prijs, hé.

Ja enkele euro's meer, ...maar blijft toch een betaalbaar genot natuurlijk ...Ik hou die Négrette aan de kant tot een volgende, afgesproken !!

Hé doc, dat van die Negrette was maar om te zeveren hé Wink Ik heb hier thuis zelf nog Negrette 2010 liggen, hoor. Drink je flesje 2009 maar eens op een rustig momentje.

Maar binnenspringen mag altijd zu ! Cool


RE: Touche Mitaine 2009 - carl - 17-02-2014 08:57 AM

(17-02-2014 12:28 AM)doc schreef:  
(16-02-2014 10:25 PM)carl schreef:  
(16-02-2014 09:17 PM)doc schreef:  
(16-02-2014 05:26 PM)carl schreef:  
(16-02-2014 05:02 PM)doc schreef:  Er ligt hier nog een Négrette 09 te wachten. Maar haast is er niet bij. Die zuurtjes zijn wel altijd prominent hè...maar ik ben daar wel fan van ! Een domein om te blijven volgen ! De Cot is ook opnieuw binnen bij Mostade !

Ligt die op mij te wachten Wink Ik zal er nog wel eens voor binnenspringen, dan Cool
Zuren zijn idd altijd sterk aanwezig maar 2009 had toch iets meer vet op de knoken naar mijn gevoel. Wanneer zuren van nature al in de wijn aanwezig zijn ben je soms beter met iets warmere jaren, blijkbaar.
Cot is opnieuw binnen maar is wel serieus opgeslagen in prijs, hé.

Ja enkele euro's meer, ...maar blijft toch een betaalbaar genot natuurlijk ...Ik hou die Négrette aan de kant tot een volgende, afgesproken !!

Hé doc, dat van die Negrette was maar om te zeveren hé Wink Ik heb hier thuis zelf nog Negrette 2010 liggen, hoor. Drink je flesje 2009 maar eens op een rustig momentje.

Maar binnenspringen mag altijd zu ! Cool

Mocht het niet zo ver zijn, moest je me misschien wel meermaals weeks buitenjagen Wink


RE: Touche Mitaine 2009 - vinejo - 20-05-2017 12:28 AM

(01-08-2012 02:19 PM)carl schreef:  4 Hectare groot perceel met Chenin Blanc-stokken van iets meer dan 30 jaar oud. 1/3e wordt opgevoed in tank, 2/3e in 3 jaar oude vaten (600 liter demi-muids). 6 maanden opvoeding wordt voorzien vergezeld van battonage (oproeren van de dode gistcellen om romig effect te bekomen).

Lichte gele kleur met groene flitsen
Wat koud geserveerd maar eens op, temperatuur gekomen toont deze wijn mooie aroma's van appeltjes (zowel gestoofd als groen), citrus, amandel en vuursteen. In de mond is hij mooi droog met strakke zuren alsook toch een zekere vettigheid. 90+

Deze avond van dezelfde wijn de 2014 in het glas gehad.
Proefervaring komt verbazend goed overeen met die van Carl.
Qua punten zou k het voor de 2014 toch bij 88 houden, mist toch wat complexiteit en originaliteit.


RE: Domaine Rocher des Violettes, Montlouis sur Loire - FRANCISPICCART - 07-07-2018 07:49 PM

Le Rocher des Violettes - Xavier Weisskopf - Chardonnay 2016 - IGP Val de Loire

Onlangs kwam ik deze wijn tegen, een chardonnay uit de Loire van een domein dat zeer interessante Montlouis van chenin blanc maakt. Echter, chardonnay uit de Loire is niet alledaags en daarom wilde ik dit wel even proeven.
Subtiel lichtgele kleur met groene reflecties. Opent vrij bescheiden in het glas met frisse citrus, een lichte kruidigheid van verse muntblaadjes en wat kruisbes. Komt in de mond aangenaam rond en fris over met aantrekkelijke zuren. Alhoewel de afdronk vrij bescheiden is kan deze wijn me wel bekoren. Wordt verkocht rond de €12 en daarvoor voel ik me niet bekocht.


RE: Domaine Rocher des Violettes, Montlouis sur Loire - don quichotte - 07-07-2018 09:48 PM

(16-02-2014 03:31 PM)carl schreef:  
(01-08-2012 02:19 PM)carl schreef:  4 Hectare groot perceel met Chenin Blanc-stokken van iets meer dan 30 jaar oud. 1/3e wordt opgevoed in tank, 2/3e in 3 jaar oude vaten (600 liter demi-muids). 6 maanden opvoeding wordt voorzien vergezeld van battonage (oproeren van de dode gistcellen om romig effect te bekomen).

Lichte gele kleur met groene flitsen
Wat koud geserveerd maar eens op, temperatuur gekomen toont deze wijn mooie aroma's van appeltjes (zowel gestoofd als groen), citrus, amandel en vuursteen. In de mond is hij mooi droog met strakke zuren alsook toch een zekere vettigheid. 90+

Vandaag de 2010 van deze wijn in het glas en ook deze heeft wat baat bij niet te koud serveren. Hij zit nogal hoog op zuren zodat wanneer je deze te koud serveert hij wel heel strak overkomt Smile
Licht oxidatief karakter met zure appel, onrijpe perzik, sinaasappel en zolderappeltjes. Duidelijk de strakkere stijl met een middelange afdronk. 88
Om eerlijk te zijn had de 2009 meer body en bestanddelen en dronk ik die wijn dan ook liever. Maar dit blijft toch een domein om in het oog te houden.


Gisterenavond en vandaag de Touche Mitaine 2010 Montlouis AOC als aperitief. De beschrijving van Carl klopt zeker grotendeels met wat ik het glas kreeg.
Toch denk ik dat je dat licht oxidatief karakter moet relativeren.
Wat betreft de sinaasappel definieerde ik deze smaak en geur van sinaasappelschil wat je aan een oxidatief karakter zou kunnen verbinden.
Wat ik wel vind is dat deze wijn met zijn hoge zuurtegraad in combinatie met zijn bestanddelen alles behalve uitgeput is.
Een voorbeeld van een witte wijn met enig bewaarpotentieel dat door een combinatie van aciditeit en een complex van bestanddelen wordt gerealiseerd.
Maar, ....niet iedereen houdt van dit hoog gehalte aan aciditeit.