wijnliefhebbers
Château Cheval Blanc - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Bordeaux (/forum-9.html)
+--- Discussie: Château Cheval Blanc (/thread-1236.html)


Château Cheval Blanc - vinejo - 14-07-2011 06:37 PM

Waarom zijn die flessen toch zo duur...?

http://www.chateau-cheval-blanc.com/#/fr-WW/about-us/cellar/


RE: Cheval Blanc - doc - 14-07-2011 06:52 PM

Dedju dacht da 'k hier een TN ging lezen toen ik de topic opende, jammer... vooral voor jou ! :-)


RE: Cheval Blanc - vinejo - 14-07-2011 07:37 PM

Nee, ze hebben nieuwe chais en installatie - blijkbaar werkt de rechtstreekse link niet en moet je dus even bevestigen dat je >18 bent Rolleyes
Dan klikken naar de foto s

Eén maal gedronken, jammer genoeg de 1992 - een parodie op wijn..


RE: Cheval Blanc - doc - 14-07-2011 07:54 PM

Indrukwekkende architextuur, Spaans ? Iets voor Matten... Eénmaal de 1975 gedronken, imposant zoals de chais Cool


RE: Cheval Blanc - Jan VG - 15-07-2011 08:09 AM

Ik enkel de 93 - gewoon slecht...


RE: Cheval Blanc - jazzper - 17-07-2011 11:09 PM

dankzij mijn schoonvader reeds verschillende malen en millésimés kunnen drinken (steeds blind) en verdorie totnutoe steeds fantastisch (en durven om met een andere cépage dan de andere durven werken)


RE: Cheval Blanc - Venne - 03-02-2013 06:43 PM

Petit Cheval 2004
Zo fluwelig en in balans, wat caramel en moka, mooi fruit en breed en lang.
Eén van de beste rode wijnen die ik al gedronken heb... het laatste slokje gaat nu spijtig genoeg binnen en zal waarschijnlijk ook het laatste zijn :-)
Geweldig TOP


RE: Cheval Blanc - doc - 03-02-2013 07:12 PM

(03-02-2013 06:43 PM)Venne schreef:  Petit Cheval 2004
Zo fluwelig en in balans, wat caramel en moka, mooi fruit en breed en lang.
Eén van de beste rode wijnen die ik al gedronken heb... het laatste slokje gaat nu spijtig genoeg binnen en zal waarschijnlijk ook het laatste zijn :-)
Geweldig TOP

Van bij het eerste contact verraadde deze wijn een absolute topper te zijn. Pure finesse en zeer uitgebalanceerde, ingetogen kracht. Een meesterwerkje. 95
En een dikke merci aan de schenker thank you


RE: Cheval Blanc - Terretoir - 03-02-2013 08:59 PM

Onmiddellijk na het schenken viel me al op dat dit iets bijzonder was. Dit waren de jongste van de avond maar o zo mooi, stond in een mooi duo maar sprong eruit! Voor mij de ster van de avond... Thanks Venne, credits!


RE: Cheval Blanc - vinejo - 03-02-2013 09:54 PM

(03-02-2013 08:59 PM)Tom T schreef:  Onmiddellijk na het schenken viel me al op dat dit iets bijzonder was. Dit waren de jongste van de avond maar o zo mooi, stond in een mooi duo maar sprong eruit! Voor mij de ster van de avond... Thanks Venne, credits!

En dat er nu nog durven zeggen dat die 'zogenaamde topBordeaux' niet speciaal beter zijn dan gewonere Bordeaux.. Cool
Of dat tweede wijnen de moeite niet zijn... Rolleyes
Blind gedronken en onmiddellijk een gevoel van 'wow, dit soort goddelijke dranken drink je niet veel...'
Zelfs de PPR (Prachtige Pavillon Rouge) van t zelfde jaar die ernaast stond werd overklast...
95/100 indeed!!


RE: Château Cheval Blanc - Venne - 03-02-2013 10:15 PM

Wonderwijn.... zo een kracht en power... na zoveel jaren, heerlijke fles!!


RE: Château Cheval Blanc - Corto - 04-02-2013 11:44 AM

(03-02-2013 10:15 PM)Venne schreef:  Wonderwijn.... zo een kracht en power... na zoveel jaren, heerlijke fles!!

Ik vrees dat de prijs van een fles Petit Cheval toch wat boven mijn normale budget voor een fles wijn ligt. Sad (En de Cheval Blanc is zeker out of my league). Toch leuk om te horen dat het tenminste een schitterende wijn kan zijn.


RE: Château Cheval Blanc - Vinogan(s) - 04-02-2013 01:13 PM

Hoe goed ook, qua P/Q kan ik niet anders dan me hier vragen bij stellen. Voor dat geld heb je zeker 2 absolute topflessen in Italë (top uit het duurste segment - Sassicaia, Redigaffi,...), terwijl het hier "maar" om de "tweede wijn" gaat. Tenzij je de historiek van de Cheval bijrekent in de prijs...

Maar dit is natuurlijk weer de oude discussie over de wijnprijzen (in bordeaux)... dus never mind.


RE: Château Cheval Blanc - Terretoir - 04-02-2013 07:06 PM

(04-02-2013 01:13 PM)Vinogan(s) schreef:  Hoe goed ook, qua P/Q kan ik niet anders dan me hier vragen bij stellen. Voor dat geld heb je zeker 2 absolute topflessen in Italë (top uit het duurste segment - Sassicaia, Redigaffi,...), terwijl het hier "maar" om de "tweede wijn" gaat. Tenzij je de historiek van de Cheval bijrekent in de prijs...

Maar dit is natuurlijk weer de oude discussie over de wijnprijzen (in bordeaux)... dus never mind.

Ik durf dit niet "maar een tweede wijn" noemen ze. Veel eerste wijnen kunnen niet tippen aan de finesse die dit ding had. PQ zijn er misschien idd andere dingen te vinden maar ik (en anderen) waren direkt van onze sokken geblazen (blind gedronken).... Idem voor de Pavillion Rouge!


RE: Château Cheval Blanc - jr02 - 04-02-2013 09:10 PM

(04-02-2013 07:06 PM)Tom T schreef:  
(04-02-2013 01:13 PM)Vinogan(s) schreef:  Hoe goed ook, qua P/Q kan ik niet anders dan me hier vragen bij stellen. Voor dat geld heb je zeker 2 absolute topflessen in Italë (top uit het duurste segment - Sassicaia, Redigaffi,...), terwijl het hier "maar" om de "tweede wijn" gaat. Tenzij je de historiek van de Cheval bijrekent in de prijs...

Maar dit is natuurlijk weer de oude discussie over de wijnprijzen (in bordeaux)... dus never mind.

Ik durf dit niet "maar een tweede wijn" noemen ze. Veel eerste wijnen kunnen niet tippen aan de finesse die dit ding had. PQ zijn er misschien idd andere dingen te vinden maar ik (en anderen) waren direkt van onze sokken geblazen (blind gedronken).... Idem voor de Pavillion Rouge!
Voila, nu ben ik toch blij dat ik een kelder heb van een 'ouden belg' met bordeauxrespect (Pavillon, Smith, Petit Cheval, Figeac... schone tastingSlurp)


RE: Château Cheval Blanc - Mt - 22-02-2013 12:13 AM

(04-02-2013 01:13 PM)Vinogan(s) schreef:  Hoe goed ook, qua P/Q kan ik niet anders dan me hier vragen bij stellen. Voor dat geld heb je zeker 2 absolute topflessen in Italë (top uit het duurste segment - Sassicaia, Redigaffi,...), terwijl het hier "maar" om de "tweede wijn" gaat.

Vanavond de proef op de som genomen in restaurant St. Cornil in Aalbeke - enigszins "gepikeerd" door de Le Petit Cheval '04 die ik moest missen omwille van een acute aanval van griep. Hier kost een fles Le Petit Cheval 2007 99 euro. Vinogans, voor dat geld koop je toch geen 2 flessen Sassicaia he Wink.

We bestelden de wijn en een bevallige juffrouw kwam de fles presenteren terwijl ze fluks het papiertje van de fles haalde. Meteen laten karaferen, maar de wijn bleek gesloten. Neus vertoonde duidelijke klasse: gedistingeerde houtinvloed met karamel en drop en pruimen. De neus bleef evolueren met nog meer karamel en zoethout. Duidelijke finesse en puur fluweel met in eerste instantie een finale zonder finale. Iets later tannine in de finale, maar zeer rijp. Nog iets later kwam de wijn in zijn volle glorie opzetten. Jong, maar puur fluweel en plots ook met meer body. Als dit de petit van Cheval Blanc is, welk effect heeft dan de grand op een menswatte


RE: Château Cheval Blanc - Terretoir - 22-02-2013 12:18 AM

(22-02-2013 12:13 AM)Matten schreef:  
(04-02-2013 01:13 PM)Vinogan(s) schreef:  Hoe goed ook, qua P/Q kan ik niet anders dan me hier vragen bij stellen. Voor dat geld heb je zeker 2 absolute topflessen in Italë (top uit het duurste segment - Sassicaia, Redigaffi,...), terwijl het hier "maar" om de "tweede wijn" gaat.

Vanavond de proef op de som genomen in restaurant St. Cornil in Aalbeke - enigszins "gepikeerd" door de Le Petit Cheval '04 die ik moest missen omwille van een acute aanval van griep. Hier kost een fles Le Petit Cheval 2007 99 euro. Vinogans, voor dat geld koop je toch geen 2 flessen Sassicaia he Wink.

We bestelden de wijn en een bevallige dame kwam de fles presenteren terwijl ze fluks het papiertje van de fles haalde. Meteen laten karaferen, maar de wijn bleek gesloten. Neus vertoonde duidelijke klasse: gedistingeerde houtinvloed met karamel en drop en pruimen. De neus bleef evolueren met nog meer karamel en zoethout. Duidelijke finesse en puur fluweel met in eerste instantie een finale zonder finale. Iets later tannine in de finale, maar zeer rijp. Nog iets later kwam de wijn in zijn volle glorie opzetten. Jong, maar puur fluweel en plots ook met meer body. Als dit de 2e van Cheval Blanc is, welk effect heeft dan de premier op een menswatte

Matten,
ik wil niet weten wat die eerste in petto heeft.... De "2de" is al zo mooi?! 99 lijkt me nog redelijk trouwens! Don't get me wrong, veel geld! Maar toch...


RE: Château Cheval Blanc - Mt - 22-02-2013 12:33 AM

Ik wel. Jammer, ik ging je net vragen om 'm te komen proeven woeha. Ja, 99 euro op restaurant is du jamais vu. Echt een zeer scherpe prijs... . Maar is inderdaad duur. Enfin, was zeer lekker.


RE: Château Cheval Blanc - Venne - 22-02-2013 12:48 AM

Vinogans, ge moet die flessen ook goed inkopen eh :-)
Welke Italiaan zou je er dan naast zetten?

Matten , ge hebt uw afwezigheid goed rechtgezet :-) spijtig dat je er niet bijwas maar morgen is nog nen dag eh:-)


RE: Château Cheval Blanc - Mt - 22-02-2013 08:06 AM

(22-02-2013 12:48 AM)Venne schreef:  Matten , ge hebt uw afwezigheid goed rechtgezet :-) spijtig dat je er niet bijwas maar morgen is nog nen dag eh:-)

Big Grin


RE: Château Cheval Blanc - Vinogan(s) - 22-02-2013 03:09 PM

99 € kan ik idd nog inkomen. Met mijn beperkte kennis van BDX had ik gewoon een search gedaan op het net en de prijzen die ik voor de laatste jaargangen vond (09 of 10, herinner me niet meer) was 220/250 € per fles.

Vandaar mijn opmerking over prijs van "2e wijn"...

@ Venne, als jij contacten hebt voor flessen Petit Cheval @ 99 €, mag je me dat altijd laten weten :-) - mijn nieuwsgierigheid is nu wel geprikkeld.

Ik zou er idd Sassicaia naastzetten @ 99 €. Ik denk ook aan Solaia of Ornellaia en dan kijken wie er best uitkomt - deze zitten tegenwoordig wel een stuk boven de 99 en eerder rond de prijs die ik op het net vond.

Misschien ook interessant om eens te vergelijken met een Montevetrano uit Campania, die dan een echt koopje blijkt voor een luttele +- 55 € :-).


RE: Château Cheval Blanc - vinejo - 22-02-2013 06:24 PM

(22-02-2013 03:09 PM)Vinogan(s) schreef:  99 € kan ik idd nog inkomen. Met mijn beperkte kennis van BDX had ik gewoon een search gedaan op het net en de prijzen die ik voor de laatste jaargangen vond (09 of 10, herinner me niet meer) was 220/250 € per fles.

Vandaar mijn opmerking over prijs van "2e wijn"...

@ Venne, als jij contacten hebt voor flessen Petit Cheval @ 99 €, mag je me dat altijd laten weten :-) - mijn nieuwsgierigheid is nu wel geprikkeld.

Ik zou er idd Sassicaia naastzetten @ 99 €. Ik denk ook aan Solaia of Ornellaia en dan kijken wie er best uitkomt - deze zitten tegenwoordig wel een stuk boven de 99 en eerder rond de prijs die ik op het net vond.

Misschien ook interessant om eens te vergelijken met een Montevetrano uit Campania, die dan een echt koopje blijkt voor een luttele +- 55 € :-).

Denk wel dat Petit Cheval de challenge tegen Sassicaia aankan, de tweede wijnen van de grote jongens zijn de laatste jaren écht wel top. Mochten de prijzen nu wat minder ridicuul zijn...( want idd ,2009 en 2010 zijn wel degelijk belachelijk duur)
Maar t is, zoals Venne zei, ook wel kwestie van weten waar te kopen, heb zelfs een zwaar vermoeden dat hij minder dan 99 € betaalde Wink


RE: Château Cheval Blanc - doc - 22-02-2013 08:42 PM

Wie wil, kan nu een vertikale samenstellen met Cheval Blanc van Ebay, indrukwekkend om te zien ;-)

http://www.benl.ebay.be/sch/i.html?_nkw=cheval+blanc&_sacat=93448&_odkw=&_osacat=93448&_trksid=p3286.c0.m270.l1313


RE: Château Cheval Blanc - Kris - 22-02-2013 09:39 PM

(22-02-2013 08:42 PM)doc schreef:  Wie wil, kan nu een vertikale samenstellen met Cheval Blanc van Ebay, indrukwekkend om te zien ;-)

Locatie is brasschaat...zou de jean-marie zijne kelder aant opruimen zijn?


RE: Château Cheval Blanc - jr02 - 22-02-2013 10:00 PM

(22-02-2013 09:39 PM)Kris schreef:  
(22-02-2013 08:42 PM)doc schreef:  Wie wil, kan nu een vertikale samenstellen met Cheval Blanc van Ebay, indrukwekkend om te zien ;-)

Locatie is brasschaat...zou de jean-marie zijne kelder aant opruimen zijn?

nono De Jean-Marie drinkt enkel Magnums Petrus!!! (was ooit te zien in een van de afleveringen)


RE: Château Cheval Blanc - Mathijs81 - 23-01-2015 01:23 PM

Leuk topic - recent een aantal flessen Petit Cheval 05/06 aangekocht - gewoon uit nieuwsgierigheid.
Thuis ligt er ook nog wat van de eerste wijn, deze avond hoop ik dat de 1967 nog te genieten is - TN volgt.

Edit, ditmaal met de tasting note voor de Cheval Blanc 1967

Fles aangekocht van een verzamelaar, niveau ongeveer 2 cm onder kurk.
Kurk eruit in drie verschillende delen, gelukkig geen kurk i/d fles terecht gekomen.

Deze middag uit de wijnkast gehaald en tot 18h30 laten chambreren.
Daarna ontkurkt en gedegusteerd bij de maaltijd en versnaperingen.

Neus - lichte neus, verre toets van fruit, maar duidelijke invloeden van tabak, sigaren en hout.
Kleur - nog maar weinig rood te bespeuren, grotendeels bruine invloeden
Smaak - heeft duidelijk wat lucht nodig, hinten van inkt en zoethout
Afdronk - licht zure, maar toch een milde afdronk die lang in de keel blijft hangen.

Conclusie - duidelijk een oude vermoeide kraker, maar nog eentje die hoofden doet draaien.
Blijf een aantal uren stevig op zijn poten staan en zelfs tot het laatste glas aangenaam te drinken.

Quotering ...... 93/100 ( 48 jaar oud en nog super te drinken, respect !!! )

Mathijs

[attachment=1024] [attachment=1025]


RE: Château Cheval Blanc - Mathijs81 - 28-03-2015 12:33 AM

Gezien MrCoone mij recent een korte reportage over Cheval Blanc doorstuurde, kwam de goesting weer naar boven.
Hij komt morgenavond dus op de visite en we gaan eens een 1974 ontkurken bij de voetbal Tongue.
Ik vermoed dat hij met voorbedachte rade mij attent maakte op deze reportage Slurp.

De 1974 had ik twee jaar geleden al eens bij een vriend / sommelier mogen drinken en liet mij een diepe indruk na.
Sindsdien mij één fles van dat jaartal aangeschaft - morgen gaat deze dus voor de bijl - hopen dus op een goede fles.

TN volgt natuurlijk cheers

Mathijs


RE: Château Cheval Blanc - vinejo - 28-03-2015 01:19 AM

(28-03-2015 12:33 AM)Mathijs81 schreef:  Gezien MrCoone mij recent een korte reportage over Cheval Blanc doorstuurde, kwam de goesting weer naar boven.
Hij komt morgenavond dus op de visite en we gaan eens een 1974 ontkurken bij de voetbal Tongue.
Ik vermoed dat hij met voorbedachte rade mij attent maakte op deze reportage Slurp.

De 1974 had ik twee jaar geleden al eens bij een vriend / sommelier mogen drinken en liet mij een diepe indruk na.
Sindsdien mij één fles van dat jaartal aangeschaft - morgen gaat deze dus voor de bijl - hopen dus op een goede fles.

TN volgt natuurlijk cheers

Mathijs

Hopen op een goed resultaat!*
* zowel voor de voetbal als voor de wijn


RE: Château Cheval Blanc - Mr Coone - 28-03-2015 10:27 AM

(28-03-2015 12:33 AM)Mathijs81 schreef:  Gezien MrCoone mij recent een korte reportage over Cheval Blanc doorstuurde, kwam de goesting weer naar boven.
Hij komt morgenavond dus op de visite en we gaan eens een 1974 ontkurken bij de voetbal Tongue.
Ik vermoed dat hij met voorbedachte rade mij attent maakte op deze reportage Slurp.

De 1974 had ik twee jaar geleden al eens bij een vriend / sommelier mogen drinken en liet mij een diepe indruk na.
Sindsdien mij één fles van dat jaartal aangeschaft - morgen gaat deze dus voor de bijl - hopen dus op een goede fles.

TN volgt natuurlijk cheers

Mathijs

Nu zoeken achter reportages van een paar andere lekkere wijntjes die je liggen hebt... Tongue


RE: Château Cheval Blanc - vinejo - 28-03-2015 10:57 AM

(28-03-2015 10:27 AM)Mr Coone schreef:  
(28-03-2015 12:33 AM)Mathijs81 schreef:  Gezien MrCoone mij recent een korte reportage over Cheval Blanc doorstuurde, kwam de goesting weer naar boven.
Hij komt morgenavond dus op de visite en we gaan eens een 1974 ontkurken bij de voetbal Tongue.
Ik vermoed dat hij met voorbedachte rade mij attent maakte op deze reportage Slurp.

De 1974 had ik twee jaar geleden al eens bij een vriend / sommelier mogen drinken en liet mij een diepe indruk na.
Sindsdien mij één fles van dat jaartal aangeschaft - morgen gaat deze dus voor de bijl - hopen dus op een goede fles.

TN volgt natuurlijk cheers

Mathijs

Nu zoeken achter reportages van een paar andere lekkere wijntjes die je liggen hebt... Tongue

https://m.youtube.com/watch?v=Cl94y5YU6Vo

Big Grin


RE: Château Cheval Blanc - Mr Coone - 28-03-2015 02:17 PM

(28-03-2015 10:57 AM)vinejo schreef:  https://m.youtube.com/watch?v=Cl94y5YU6Vo

Big Grin

Ik denk niet dat we veel zulke wijntjes in Mathijs z'n kast zullen vinden Smile


RE: Château Cheval Blanc - Mathijs81 - 28-03-2015 02:20 PM

(28-03-2015 02:17 PM)Mr Coone schreef:  
(28-03-2015 10:57 AM)vinejo schreef:  https://m.youtube.com/watch?v=Cl94y5YU6Vo

Big Grin

Ik denk niet dat we veel zulke wijntjes in Mathijs z'n kast zullen vinden Smile

We krijgen soms "cadeaus" van vrienden, collega's en werkgevers Rolleyes


RE: Château Cheval Blanc - Mathijs81 - 29-03-2015 12:07 AM

Tja, een echte TN voor deze Cheval Blanc 1974 is er niet ....

Conclusie ... oude en versleten wijn ... nog goed te drinken, maar meer niet.
Nog een lichte neus, maar qua smaak en afdronk bijna nihil ..... banghead.
Had hier veel meer van verwacht, gelukkig bracht de back-up fles Cos D'Estournel 1999 wel soelaas.

Mathijs

[attachment=1105]


RE: Château Cheval Blanc - vinejo - 29-03-2015 12:12 AM

(29-03-2015 12:07 AM)Mathijs81 schreef:  Tja, een echte TN voor deze Cheval Blanc 1974 is er niet ....

Conclusie ... oude en versleten wijn ... nog goed te drinken, maar meer niet.
Nog een lichte neus, maar qua smaak en afdronk bijna nihil ..... banghead.
Had hier veel meer van verwacht, gelukkig bracht de back-up fles Cos D'Estournel 1999 wel soelaas.

Mathijs

1974...

Maar kom, toch 5-0!
Wink


RE: Château Cheval Blanc - Mathijs81 - 29-03-2015 12:19 AM

(29-03-2015 12:12 AM)vinejo schreef:  
(29-03-2015 12:07 AM)Mathijs81 schreef:  Tja, een echte TN voor deze Cheval Blanc 1974 is er niet ....

Conclusie ... oude en versleten wijn ... nog goed te drinken, maar meer niet.
Nog een lichte neus, maar qua smaak en afdronk bijna nihil ..... banghead.
Had hier veel meer van verwacht, gelukkig bracht de back-up fles Cos D'Estournel 1999 wel soelaas.

Mathijs

1974...

Maar kom, toch 5-0!
Wink

Inderdaad .... ik zal maar snel mijn 1973 en 1979 ( die laatste zou nog wel eens kunnen verrassen ) maar degusteren ....


RE: Château Cheval Blanc - Mr Coone - 29-03-2015 10:22 AM

(29-03-2015 12:07 AM)Mathijs81 schreef:  Tja, een echte TN voor deze Cheval Blanc 1974 is er niet ....

Conclusie ... oude en versleten wijn ... nog goed te drinken, maar meer niet.
Nog een lichte neus, maar qua smaak en afdronk bijna nihil ..... banghead.
Had hier veel meer van verwacht, gelukkig bracht de back-up fles Cos D'Estournel 1999 wel soelaas.

Mathijs

Goh ja, het was nog drinkbaar. Het was tenminste geen vinaigrette Wink

En het idee een Cheval Blanc te drinken maakt ook wel het één en ander goed Smile


RE: Château Cheval Blanc - don quichotte - 29-03-2015 02:20 PM

(29-03-2015 10:22 AM)Mr Coone schreef:  ............
En het idee een Cheval Blanc te drinken maakt ook wel het één en ander goed Smile

Wat maakt dat eigenlijk goed ?
In de jaren zeventig kocht ik en heb menig flesje van dat domein gedronken. Vanaf 1982 niets meer gekocht; was te duur geworden
In 2014 dronk ik de jaargang 2000 die ik zelf niet kocht.( zeer mooie wijn)
Die zelfde avond dronk ik thuis op mijn gemak nog een Bordoke van 2004 van tussen de 5 en 10 Euro. Daar had ik meer plezier aan.
Het is toch ook zo dat met de mooiste vrouw n..ken niet altijd het meeste plezier oplevert. Wink


RE: Château Cheval Blanc - Dave - 29-03-2015 04:31 PM

(29-03-2015 02:20 PM)don quichotte schreef:  
(29-03-2015 10:22 AM)Mr Coone schreef:  ............
En het idee een Cheval Blanc te drinken maakt ook wel het één en ander goed Smile

Wat maakt dat eigenlijk goed ?
In de jaren zeventig kocht ik en heb menig flesje van dat domein gedronken. Vanaf 1982 niets meer gekocht; was te duur geworden
In 2014 dronk ik de jaargang 2000 die ik zelf niet kocht.( zeer mooie wijn)
Die zelfde avond dronk ik thuis op mijn gemak nog een Bordoke van 2004 van tussen de 5 en 10 Euro. Daar had ik meer plezier aan.
Het is toch ook zo dat met de mooiste vrouw n..ken niet altijd het meeste plezier oplevert. Wink

Ik stel me daar toch ook vragen bij.... Ik weet niet hoeveel je voor die fles hebt betaald, maar ik vrees toch wat voor de p/q als de wijn "nog drinkbaar" was Confused


RE: Château Cheval Blanc - Mr Coone - 29-03-2015 10:35 PM

(29-03-2015 02:20 PM)don quichotte schreef:  Het is toch ook zo dat met de mooiste vrouw n..ken niet altijd het meeste plezier oplevert. Wink

Quote of the day. Eentje om te onthouden Smile
edit: en een feit Wink

Nee, was geen flesje van mij (te oude wijn naar mijn smaak).
Maar gewoon het gedacht om een Cheval Blanc voor je neus te hebben, doet een Bordeaux-liefhebber als ik wel iets. Ook al zat er niet veel meer in.

Toch benieuwd om eens een Cheval Blanc te proeven die op volle sterkte is.


RE: Château Cheval Blanc - vinejo - 29-03-2015 11:02 PM

(29-03-2015 10:35 PM)Mr Coone schreef:  ...

(mooie quote onderaan je berichten!)


RE: Château Cheval Blanc - Venne - 30-03-2015 10:58 AM

Geweldige terechte quote Don! :-)
Die 1973 zou toch nog top moeten zijn... zo een topjaar.... :-)


RE: Château Cheval Blanc - Mr Coone - 30-03-2015 11:06 AM

(29-03-2015 11:02 PM)vinejo schreef:  
(29-03-2015 10:35 PM)Mr Coone schreef:  ...

(mooie quote onderaan je berichten!)

Thanks Smile
Gelezen op een kurk. Ik dacht van een Bogle Vinyards Zinfandel Old Vine.
Wijn heeft niet echt een grote indruk op me achtergelaten, de kurk daarentegen wel Smile


RE: Château Cheval Blanc - Mathijs81 - 30-03-2015 08:46 PM

(30-03-2015 10:58 AM)Venne schreef:  Geweldige terechte quote Don! :-)
Die 1973 zou toch nog top moeten zijn... zo een topjaar.... :-)

We zullen zien ... alvast niet meer TE lang wachten is de boodschap Tongue


RE: Château Cheval Blanc - Biff - 30-03-2015 10:31 PM

(29-03-2015 10:22 AM)Mr Coone schreef:  En het idee een Cheval Blanc te drinken maakt ook wel het één en ander goed Smile
Ik snap dit ergens wel!
Als beginnend wijndrinker -en zoals zovelen meestal Bordeaux- blijven die namen ook wel hangen bij mij....
Als ik boeken leen uit de bib of tweedehands koop zijn dit meestal Franse wijnboeken en daarin gaat het telkens/meestal over de GCC-wijnen.
Het lijkt me logisch dat je ergens wel nieuwsgierig bent hoe die wijnen dan smaken en dat die dan tot de verbeelding (kunnen) spreken!!
De wijnliefhebbers hier op het forum die reeds jaren wijn proeven en drinken hebben reeds een ervaring opgedaan ivm GCC wijnen en hebben een jarenlange ervaring opgebouwd mbt het proeven van andere wijnen...
Sommigen keren GCC wijnen de rug toe terwijl anderen de loftrompet afsteken over bepaalde chateau....
Persoonlijk wil ik ook nog graag bepaalde GCC wijnen gedronken hebben, gewoon omdat het GCC wijnen zijn, ofdat ze nu kwalitatief de moeite zijn of niet...
Daarmee dat ik Mr. Coone z'n opmerking " het idee een Cheval Blanc te drinken" wel goed begrijp ergens...


RE: Château Cheval Blanc - don quichotte - 30-03-2015 10:43 PM

(30-03-2015 10:31 PM)Biff schreef:  
(29-03-2015 10:22 AM)Mr Coone schreef:  En het idee een Cheval Blanc te drinken maakt ook wel het één en ander goed Smile
Ik snap dit ergens wel!
Als beginnend wijndrinker -en zoals zovelen meestal Bordeaux- blijven die namen ook wel hangen bij mij....
Als ik boeken leen uit de bib of tweedehands koop zijn dit meestal Franse wijnboeken en daarin gaat het telkens/meestal over de GCC-wijnen.
Het lijkt me logisch dat je ergens wel nieuwsgierig bent hoe die wijnen dan smaken en dat die dan tot de verbeelding (kunnen) spreken!!
De wijnliefhebbers hier op het forum die reeds jaren wijn proeven en drinken hebben reeds een ervaring opgedaan ivm GCC wijnen en hebben een jarenlange ervaring opgebouwd mbt het proeven van andere wijnen...
Sommigen keren GCC wijnen de rug toe terwijl anderen de loftrompet afsteken over bepaalde chateau....
Persoonlijk wil ik ook nog graag bepaalde GCC wijnen gedronken hebben, gewoon omdat het GCC wijnen zijn, ofdat ze nu kwalitatief de moeite zijn of niet...
Daarmee dat ik Mr. Coone z'n opmerking " het idee een Cheval Blanc te drinken" wel goed begrijp ergens...

Daarom dat ik ergens op dit forum ooit schreef dat ik het geluk of ongeluk heb gehad vele GCC te hebben gedronken. Rolleyes


RE: Château Cheval Blanc - Benz - 30-03-2015 10:58 PM

(30-03-2015 10:31 PM)Biff schreef:  
(29-03-2015 10:22 AM)Mr Coone schreef:  En het idee een Cheval Blanc te drinken maakt ook wel het één en ander goed Smile
Ik snap dit ergens wel!
Als beginnend wijndrinker -en zoals zovelen meestal Bordeaux- blijven die namen ook wel hangen bij mij....
Als ik boeken leen uit de bib of tweedehands koop zijn dit meestal Franse wijnboeken en daarin gaat het telkens/meestal over de GCC-wijnen.
Het lijkt me logisch dat je ergens wel nieuwsgierig bent hoe die wijnen dan smaken en dat die dan tot de verbeelding (kunnen) spreken!!
De wijnliefhebbers hier op het forum die reeds jaren wijn proeven en drinken hebben reeds een ervaring opgedaan ivm GCC wijnen en hebben een jarenlange ervaring opgebouwd mbt het proeven van andere wijnen...
Sommigen keren GCC wijnen de rug toe terwijl anderen de loftrompet afsteken over bepaalde chateau....
Persoonlijk wil ik ook nog graag bepaalde GCC wijnen gedronken hebben, gewoon omdat het GCC wijnen zijn, ofdat ze nu kwalitatief de moeite zijn of niet...
Daarmee dat ik Mr. Coone z'n opmerking " het idee een Cheval Blanc te drinken" wel goed begrijp ergens...

Idd. heb je wel gelijk in. Heb al zoveel verschillende wijnen en goede wijnen uit verschillende landen geproefd. En ook ik blijf er bij dat ne GCC Médoc wijn of GCC Saint-Emilion of ne lekkere Pomerol wijn veruit het beste is zonder maar enige twijfel!! Mààr wel vind ik dat die echt grote Chateau's veel te duur zijn in vergelijking met de P/K dat je kan hebben bij de "goedkopere of minder grote GCC wijnen". Je vindt heel veel GCC TOPWIJNEN tussen de 30 en 100 Euro die dubbel en dik hun geld waard zijn en géén 500 of 1000 Euro moeten kosten. Al moet ik wel toegeven sommige ook al wel geproefd heb en andere nog wel eens wil proeven mààr ik het geld er niet zou voor willen geven! Wink


RE: Château Cheval Blanc - don quichotte - 30-03-2015 11:18 PM

(30-03-2015 10:58 PM)Benz schreef:  ...........................
Idd. heb je wel gelijk in. Heb al zoveel verschillende wijnen en goede wijnen uit verschillende landen geproefd. En ook ik blijf er bij dat ne GCC Médoc wijn of GCC Saint-Emilion of ne lekkere Pomerol wijn veruit het beste is zonder maar enige twijfel!! Mààr wel vind ik dat die echt grote Chateau's veel te duur zijn in vergelijking met de P/K dat je kan hebben bij de iets "goedkopere of minder grote GCC wijnen". Je vind heel veel GCC TOPWIJNEN tussen de 30 en 100 Euro die dubbel en dik hun geld waard zijn en géén 500 of 1000 Euro moeten kosten. Al moet ik wel toegeven ze ook al wel ooit geproefd heb of noch wel eens wil proeven mààr ik het geld er niet zou voor willen geven Wink

"Right approach to the reality"
Maar ik ga uitzonderlijk nu nog boven de 50 Euro.


RE: Château Cheval Blanc - vinejo - 31-03-2015 08:00 AM

(30-03-2015 10:31 PM)Biff schreef:  
(29-03-2015 10:22 AM)Mr Coone schreef:  En het idee een Cheval Blanc te drinken maakt ook wel het één en ander goed Smile
Ik snap dit ergens wel!
Als beginnend wijndrinker -en zoals zovelen meestal Bordeaux- blijven die namen ook wel hangen bij mij....
Als ik boeken leen uit de bib of tweedehands koop zijn dit meestal Franse wijnboeken en daarin gaat het telkens/meestal over de GCC-wijnen.
Het lijkt me logisch dat je ergens wel nieuwsgierig bent hoe die wijnen dan smaken en dat die dan tot de verbeelding (kunnen) spreken!!
De wijnliefhebbers hier op het forum die reeds jaren wijn proeven en drinken hebben reeds een ervaring opgedaan ivm GCC wijnen en hebben een jarenlange ervaring opgebouwd mbt het proeven van andere wijnen...
Sommigen keren GCC wijnen de rug toe terwijl anderen de loftrompet afsteken over bepaalde chateau....
Persoonlijk wil ik ook nog graag bepaalde GCC wijnen gedronken hebben, gewoon omdat het GCC wijnen zijn, ofdat ze nu kwalitatief de moeite zijn of niet...
Daarmee dat ik Mr. Coone z'n opmerking " het idee een Cheval Blanc te drinken" wel goed begrijp ergens...

Stel je bent fervent voetballiefhebber ipv wijnliefhebber.
In Brussel vindt er een demonstratiewedstrijd plaats tussen de elftallen van Belgie en Argentinie die elkaar troffen in de halve finale van Mexico 1986.
De spelers zullen dan wel oud en behoorlijk versleten zijn, het spelniveau zal niet meer zijn wat het geweest is, maar hier en daar zal een leuke dribble of balcontrole je wel kunnen doen inzien hoe goed deze spelers ooit waren. En net zoals de fervente wijnliefhebber kan zeggen " ik heb toch eens een cheval Blanc gedronken en de grootsheid ervan kunnen vermoeden" zal de voetbalfreak verheugd zijn dat hij een flits van het grote talent van Diego Maradonna heeft mogen aanschouwen...


RE: Château Cheval Blanc - Biff - 31-03-2015 09:15 AM

(31-03-2015 08:00 AM)vinejo schreef:  
(30-03-2015 10:31 PM)Biff schreef:  
(29-03-2015 10:22 AM)Mr Coone schreef:  En het idee een Cheval Blanc te drinken maakt ook wel het één en ander goed Smile
Ik snap dit ergens wel!
Als beginnend wijndrinker -en zoals zovelen meestal Bordeaux- blijven die namen ook wel hangen bij mij....
Als ik boeken leen uit de bib of tweedehands koop zijn dit meestal Franse wijnboeken en daarin gaat het telkens/meestal over de GCC-wijnen.
Het lijkt me logisch dat je ergens wel nieuwsgierig bent hoe die wijnen dan smaken en dat die dan tot de verbeelding (kunnen) spreken!!
De wijnliefhebbers hier op het forum die reeds jaren wijn proeven en drinken hebben reeds een ervaring opgedaan ivm GCC wijnen en hebben een jarenlange ervaring opgebouwd mbt het proeven van andere wijnen...
Sommigen keren GCC wijnen de rug toe terwijl anderen de loftrompet afsteken over bepaalde chateau....
Persoonlijk wil ik ook nog graag bepaalde GCC wijnen gedronken hebben, gewoon omdat het GCC wijnen zijn, ofdat ze nu kwalitatief de moeite zijn of niet...
Daarmee dat ik Mr. Coone z'n opmerking " het idee een Cheval Blanc te drinken" wel goed begrijp ergens...

Stel je bent fervent voetballiefhebber ipv wijnliefhebber.
In Brussel vindt er een demonstratiewedstrijd plaats tussen de elftallen van Belgie en Argentinie die elkaar troffen in de halve finale van Mexico 1986.
De spelers zullen dan wel oud en behoorlijk versleten zijn, het spelniveau zal niet meer zijn wat het geweest is, maar hier en daar zal een leuke dribble of balcontrole je wel kunnen doen inzien hoe goed deze spelers ooit waren. En net zoals de fervente wijnliefhebber kan zeggen " ik heb toch eens een cheval Blanc gedronken en de grootsheid ervan kunnen vermoeden" zal de voetbalfreak verheugd zijn dat hij een flits van het grote talent van Diego Maradonna heeft mogen aanschouwen...
Ik ben nu geen voetballiefhebber, maar kvind dit een schoon vergelijking sé!!


RE: Château Cheval Blanc - Dave - 31-03-2015 09:32 AM

(31-03-2015 08:00 AM)vinejo schreef:  
(30-03-2015 10:31 PM)Biff schreef:  
(29-03-2015 10:22 AM)Mr Coone schreef:  En het idee een Cheval Blanc te drinken maakt ook wel het één en ander goed Smile
Ik snap dit ergens wel!
Als beginnend wijndrinker -en zoals zovelen meestal Bordeaux- blijven die namen ook wel hangen bij mij....
Als ik boeken leen uit de bib of tweedehands koop zijn dit meestal Franse wijnboeken en daarin gaat het telkens/meestal over de GCC-wijnen.
Het lijkt me logisch dat je ergens wel nieuwsgierig bent hoe die wijnen dan smaken en dat die dan tot de verbeelding (kunnen) spreken!!
De wijnliefhebbers hier op het forum die reeds jaren wijn proeven en drinken hebben reeds een ervaring opgedaan ivm GCC wijnen en hebben een jarenlange ervaring opgebouwd mbt het proeven van andere wijnen...
Sommigen keren GCC wijnen de rug toe terwijl anderen de loftrompet afsteken over bepaalde chateau....
Persoonlijk wil ik ook nog graag bepaalde GCC wijnen gedronken hebben, gewoon omdat het GCC wijnen zijn, ofdat ze nu kwalitatief de moeite zijn of niet...
Daarmee dat ik Mr. Coone z'n opmerking " het idee een Cheval Blanc te drinken" wel goed begrijp ergens...

Stel je bent fervent voetballiefhebber ipv wijnliefhebber.
In Brussel vindt er een demonstratiewedstrijd plaats tussen de elftallen van Belgie en Argentinie die elkaar troffen in de halve finale van Mexico 1986.
De spelers zullen dan wel oud en behoorlijk versleten zijn, het spelniveau zal niet meer zijn wat het geweest is, maar hier en daar zal een leuke dribble of balcontrole je wel kunnen doen inzien hoe goed deze spelers ooit waren. En net zoals de fervente wijnliefhebber kan zeggen " ik heb toch eens een cheval Blanc gedronken en de grootsheid ervan kunnen vermoeden" zal de voetbalfreak verheugd zijn dat hij een flits van het grote talent van Diego Maradonna heeft mogen aanschouwen...

Ik ben nu wél voetballiefhebber en ik snap de vergelijking, maar het zou bij mij toch wel afhangen van de prijs van de toegangskaart Wink

Maar dat zijn natuurlijk afwegingen die iedereen maakt volgens zijn persoonlijke voorkeuren en financiële middelen; daar is niks mee.


RE: Château Cheval Blanc - Mathijs81 - 31-03-2015 11:07 AM

Alle discussies ter zijde genomen - ik ben een liefhebber van oudere wijnen ( jaren 70 ), dat weten de meesten wel.
De kans dat een "onderste schap wijn van de GB" de tand des tijds overleeft, is tamelijk miniem tot nihil.
De kans dat een fles van een gerenommeerd Chateau na 40 jaar nog te genieten is, die is al heel wat groter.
( Natuurlijk moet ook het jaartal in acht genomen worden, dat wil ik ook hier niet vergeten ).

Daarom - de huidige jaren zijn onbetaalbaar geworden, dus waarom niet de oudere meer betaalbare jaren proberen ?
In dit geval ( 1974 ) draaide het op een teleurstelling uit ... daarentegen de 1967 die ik proefde zit in mijn top drie :

1. Mouton Rotschild 1967
2. Cheval Blanc 1967
3. Latour 1979

Verder in de jaren 70 enkel nog de "groten der aarde" zitten, als zijnde Angelus, Margaux, Palmer, Cheval Blanc, Mouton, etc.

Tot op heden nog maar één van die flessen in de pompbak moeten kieperen, dat was een Margaux 1970 ( was ook een gokje aan die prijs ). De rest was nog goed tot enorm te genieten - en daar ben ik tevreden mee.

Mathijs


RE: Château Cheval Blanc - Mr Coone - 31-03-2015 04:29 PM

(30-03-2015 10:31 PM)Biff schreef:  
(29-03-2015 10:22 AM)Mr Coone schreef:  En het idee een Cheval Blanc te drinken maakt ook wel het één en ander goed Smile
Ik snap dit ergens wel!
Als beginnend wijndrinker -en zoals zovelen meestal Bordeaux- blijven die namen ook wel hangen bij mij....
Als ik boeken leen uit de bib of tweedehands koop zijn dit meestal Franse wijnboeken en daarin gaat het telkens/meestal over de GCC-wijnen.
Het lijkt me logisch dat je ergens wel nieuwsgierig bent hoe die wijnen dan smaken en dat die dan tot de verbeelding (kunnen) spreken!!
De wijnliefhebbers hier op het forum die reeds jaren wijn proeven en drinken hebben reeds een ervaring opgedaan ivm GCC wijnen en hebben een jarenlange ervaring opgebouwd mbt het proeven van andere wijnen...
Sommigen keren GCC wijnen de rug toe terwijl anderen de loftrompet afsteken over bepaalde chateau....
Persoonlijk wil ik ook nog graag bepaalde GCC wijnen gedronken hebben, gewoon omdat het GCC wijnen zijn, ofdat ze nu kwalitatief de moeite zijn of niet...
Daarmee dat ik Mr. Coone z'n opmerking " het idee een Cheval Blanc te drinken" wel goed begrijp ergens...

Goed verwoord. En daar kan ik mij volledig in terug vinden.

Ik ben inderdaad een "newbie" wat wijn betreft. Nog maar slechts een kleine 2 jaar ermee bezig en dan eigenlijk maar bijna uitsluitend Bordeaux.
Ik wil eerst eens alle GCC's proberen om er daarna ook mijn mening over te kunnen vormen.

En ik heb trouwens al heel wat "kleinere" Château's ontdekt die ik vele malen beter vind dan een paar GCC's die ik tot nu toe al geproefd heb (dat vind ik dan net het leuke aan wijn proeven: het ontdekken van wijnen).

Maar back on topic: Nog geen Cheval Blanc op dronk geproefd, maar hier hoop ik na onze geplande Bordeaux-reis in september, toch verandering in te brengen Smile


RE: Château Cheval Blanc - Mathijs81 - 31-03-2015 08:28 PM

(31-03-2015 04:29 PM)Mr Coone schreef:  Maar back on topic: Nog geen Cheval Blanc op dronk geproefd, maar hier hoop ik na onze geplande Bordeaux-reis in september, toch verandering in te brengen Smile

Hmm ... blijkbaar de Cheval Blanc 1995 vergeten die ik voor je verjaardag uit de kast had gehaald Confused.
En dan ook de Petit Cheval 2006 laatst op restaurant Slurp. Teveel wijn = hersenletsels cheers


RE: Château Cheval Blanc - don quichotte - 31-03-2015 10:40 PM

(31-03-2015 08:28 PM)Mathijs81 schreef:  
(31-03-2015 04:29 PM)Mr Coone schreef:  Maar back on topic: Nog geen Cheval Blanc op dronk geproefd, maar hier hoop ik na onze geplande Bordeaux-reis in september, toch verandering in te brengen Smile

Hmm ... blijkbaar de Cheval Blanc 1995 vergeten die ik voor je verjaardag uit de kast had gehaald Confused.
En dan ook de Petit Cheval 2006 laatst op restaurant Slurp. Teveel wijn = hersenletsels cheers

Zie het onderwerp op dit forum: Dementia (prae)senilis


RE: Château Cheval Blanc - Mr Coone - 01-04-2015 12:50 PM

(31-03-2015 08:28 PM)Mathijs81 schreef:  Hmm ... blijkbaar de Cheval Blanc 1995 vergeten die ik voor je verjaardag uit de kast had gehaald Confused.
En dan ook de Petit Cheval 2006 laatst op restaurant Slurp. Teveel wijn = hersenletsels cheers

Deze ben ik inderdaad vergeten blijkbaar. Cheval Blanc 1995 gedronken deze zomer? hmm [Afbeelding: thinking-002.gif]
Zeker dat het geen Angelus was?

Come to think of it, herinner me m'n laatste verjaardag zelfs helemaal niet zo goed meer. Zal wel niet bij één fles gebleven zijn zeker?


RE: Château Cheval Blanc - Mathijs81 - 01-04-2015 01:23 PM

(01-04-2015 12:50 PM)Mr Coone schreef:  Come to think of it, herinner me m'n laatste verjaardag zelfs helemaal niet zo goed meer. Zal wel niet bij één fles gebleven zijn zeker?

Zeker weten .... zowel het feit van de fles als het feit dat het er meerdere waren cheers


RE: Château Cheval Blanc - Mr Coone - 01-04-2015 03:10 PM

(01-04-2015 01:23 PM)Mathijs81 schreef:  
(01-04-2015 12:50 PM)Mr Coone schreef:  Come to think of it, herinner me m'n laatste verjaardag zelfs helemaal niet zo goed meer. Zal wel niet bij één fles gebleven zijn zeker?

Zeker weten .... zowel het feit van de fles als het feit dat het er meerdere waren cheers

[Afbeelding: stupid.gif]


RE: Château Cheval Blanc - Mathijs81 - 08-07-2015 09:18 PM

Sedert ik de eerste van deze flessen opentrok en het wrange gevoel van kurk smaakte zat deze tweede fles te loeren.

Saint Emilion - Société Civile du Cheval Blanc 2007

Ik vermoed de officieuze derde wijn van Cheval Blanc - "zou" eigenlijk niet op de markt mogen komen.
Dankzij Kris leren kennen en sindsdien actief op zoek en in totaal maar drie flessen ( 05/07 ) gevonden.

Eerste fles 07 was gekurkt, dus deze avond met een bang hartje de tweede fles ontkurkt.
Neus niets verkeerd ... mooie kleur .... even kort nippen .... en .... eureka ... dat zit wel goed.

Kleur - mooi donker robijnrode kleur
Neus - scherpe rijke neus, een beetje funky, maar dat blies al gauw af
Smaak - initieel nog een kleine zure smaak, naarmate tijd verstreek voller in de mond
Afdronk - ietwat zurig, maar een mooie volle afdronk, doch blijft niet lang hangen

Conclusie - dit is duidelijk niet te vergelijken met Cheval noch Petit Cheval.
Deze wijn is niet gemaakt om decennia te overleven, maar om jong te drinken.
Ik had hier dan ook een dubieus gevoel ... initieel een leuke wijn, maar al snel slaat de verveling toe.
Ik mis diepte, ik mis de traan in de ooghoek bij iedere slok ... dit is Cheval Blanc maar dan ook weer niet.

Niettemin - 2007 is een moeilijk jaar, ik ben benieuw wat de laatste fles (05) zal geven.
Ik heb de kans gehad om deze toch vreemde wijn te proeven en dat alleen al stemt me gelukkig.

Mathijs

[attachment=1254]


RE: Château Cheval Blanc - Mathijs81 - 15-08-2015 11:00 PM

Deze avond een kleine vergelijking gemaakt .... Petit Cheval 2007 vs 2006.
De 2007 ging bij het eten ( gebraden eendenborst & puree ), de 2006 achteraf.

Een zeer duidelijk verschil ... daar waar de 07 al mooi op dronk geeft, is de 06 duidelijk nog te jong.
Maar die 07 geeft me wel een goeie indruk, mooi rijpe wijn, prachtige neus en lange afdronk.
De 06 had beter nog een paar jaar gesloten gebleven, veel tannines aanwezig, maar duidelijk potentieel voor de toekomst.

Mathijs


RE: Château Cheval Blanc - Benz - 15-08-2015 11:31 PM

(15-08-2015 11:00 PM)Mathijs81 schreef:  Deze avond een kleine vergelijking gemaakt .... Petit Cheval 2007 vs 2006.
De 2007 ging bij het eten ( gebraden eendenborst & puree ), de 2006 achteraf.

Een zeer duidelijk verschil ... daar waar de 07 al mooi op dronk geeft, is de 06 duidelijk nog te jong.
Maar die 07 geeft me wel een goeie indruk, mooi rijpe wijn, prachtige neus en lange afdronk.
De 06 had beter nog een paar jaar gesloten gebleven, veel tannines aanwezig, maar duidelijk potentieel voor de toekomst.

Mathijs

De betere wijnen 2006 blijven bij mij minstens dicht tot 2020. Jaargang 2006 gaat zeer lang meegaan! 2007 daarentegen is nu al mooi op dronk, is hier al meermaals bevestigt en nu weer zoals je in deze TN perfect weergeeft Wink


RE: Château Cheval Blanc - Mathijs81 - 16-08-2015 08:40 AM

(15-08-2015 11:31 PM)Benz schreef:  De betere wijnen 2006 blijven bij mij minstens dicht tot 2020. Jaargang 2006 gaat zeer lang meegaan! 2007 daarentegen is nu al mooi op dronk, is hier al meermaals bevestigt en nu weer zoals je in deze TN perfect weergeeft Wink

Tja ... voor de 2006 staat op CT een drinking window 2012-2016 .... klopt dus totaal niet.
Gelukkig nog twee flessen Petit Cheval 06 - tijdje negeren dus Rolleyes


RE: Château Cheval Blanc - don quichotte - 16-08-2015 12:06 PM

(15-08-2015 11:31 PM)Benz schreef:  ....................................
De betere wijnen 2006 blijven bij mij minstens dicht tot 2020. Jaargang 2006 gaat zeer lang meegaan! 2007 daarentegen is nu al mooi op dronk, is hier al meermaals bevestigt en nu weer zoals je in deze TN perfect weergeeft Wink

De meeste Bordeaux wijnen van 2006 blijven in mijn kelder zelfs tot na 2025.
Maar toch binnen een paar jaar er eentje van proeven om de evolutie na te gaan en om mijn gemoedsrust niet op proef te stellen. Sleepy


RE: Château Cheval Blanc - Benz - 16-08-2015 04:28 PM

(16-08-2015 12:06 PM)don quichotte schreef:  
(15-08-2015 11:31 PM)Benz schreef:  ....................................
De betere wijnen 2006 blijven bij mij minstens dicht tot 2020. Jaargang 2006 gaat zeer lang meegaan! 2007 daarentegen is nu al mooi op dronk, is hier al meermaals bevestigt en nu weer zoals je in deze TN perfect weergeeft Wink

De meeste Bordeaux wijnen van 2006 blijven in mijn kelder zelfs tot na 2025.
Maar toch binnen een paar jaar er eentje van proeven om de evolutie na te gaan en om mijn gemoedsrust niet op proef te stellen. Sleepy

thumbsup


RE: Château Cheval Blanc - Mathijs81 - 28-09-2015 11:13 AM

(08-07-2015 09:18 PM)Mathijs81 schreef:  Saint Emilion - Société Civile du Cheval Blanc 2007

Niettemin - 2007 is een moeilijk jaar, ik ben benieuw wat de laatste fles (05) zal geven.

Moet zeggen dat ik ondertussen ook de 2005 heb genuttigd en dat was pakken beter, zelfs semi-indrukwekkend applaus.

[attachment=1595]


RE: Château Cheval Blanc - Kris G - 29-09-2015 02:27 PM

(28-09-2015 11:13 AM)Mathijs81 schreef:  
(08-07-2015 09:18 PM)Mathijs81 schreef:  Saint Emilion - Société Civile du Cheval Blanc 2007

Niettemin - 2007 is een moeilijk jaar, ik ben benieuw wat de laatste fles (05) zal geven.

Moet zeggen dat ik ondertussen ook de 2005 heb genuttigd en dat was pakken beter, zelfs semi-indrukwekkend applaus.

die fles komt me precies bekend voor Wink


RE: Château Cheval Blanc - Mathijs81 - 03-10-2015 06:31 PM

Niets is pijnlijker dan een Cheval Blanc 1973 in de gootsteen te moeten kappen - gekurkt Confused.

Wordt vervangen door Pavillon Rouge 2008 ( back-up fles ) - TN volgt.


RE: Château Cheval Blanc - vinejo - 03-10-2015 06:58 PM

(03-10-2015 06:31 PM)Mathijs81 schreef:  Niets is pijnlijker dan een Cheval Blanc 1973 in de gootsteen te moeten kappen - gekurkt Confused.

Wordt vervangen door Pavillon Rouge 2008 ( back-up fles ) - TN volgt.

Troost u, wellicht was die zelfs zonder kurk goed voor de gootsteen.. Cool


RE: Château Cheval Blanc - Mathijs81 - 16-01-2016 11:59 PM

Cheval Blanc 1979

Heel lang van deze fles kunnen blijven, maar 15/01/16 ging ze toch open.
Ook heel grote verwachtingen, maar jammer genoeg niet volledig kunnen inlossen.

+ Fles - absoluut fantastische toestand qua niveau & stevige kurk
+ Voorbereiding - dagje voordien rechtop gezet ( eventueel bezinksel )
+ Kleur - overvloed aan bruine toetsen, doorzichtig
+ Neus - kruidig, gehard, koffie, spaanderhout
+ Smaak - zeer soepel in de mond, vlotjes, meer Bourgogne smaak
+ Afdronk - zeer kort maar mooi, ietwat snoeperig in nadronk

Niet echt wat ik hiervan had verwacht ( natuurlijk niet te vergelijken met oude Pauillac ).
Een duidelijk vermoeide wijn, maar ging nog vlotjes door de keel naar beneden.
In dit geval moet ik zeggen dat ik al betere 1979 flessen ( vooral linkeroever ) mocht degusteren.

[attachment=1768]

Mathijs


RE: Château Cheval Blanc - vinejo - 17-01-2016 10:11 AM

(16-01-2016 11:59 PM)Mathijs81 schreef:  Heel lang van deze fles kunnen blijven, maar 15/01/16 ging ze toch open.
Ook heel grote verwachtingen, maar jammer genoeg niet volledig kunnen inlossen.

+ Fles - absoluut fantastische toestand qua niveau & stevige kurk
+ Voorbereiding - dagje voordien rechtop gezet ( eventueel bezinksel )
+ Kleur - overvloed aan bruine toetsen, doorzichtig
+ Neus - kruidig, gehard, koffie, spaanderhout
+ Smaak - zeer soepel in de mond, vlotjes, meer Bourgogne smaak
+ Afdronk - zeer kort maar mooi, ietwat snoeperig in nadronk

Niet echt wat ik hiervan had verwacht ( natuurlijk niet te vergelijken met oude Pauillac ).
Een duidelijk vermoeide wijn, maar ging nog vlotjes door de keel naar beneden.
In dit geval moet ik zeggen dat ik al betere 1978 flessen ( vooral linkeroever ) mocht degusteren.



Mathijs

Had ik ergens wel verwacht, CB in de jaren 70 was niet altijd top dacht ik..
Ik dronk deze week een Bordeaux Superieur van 59(!), eerste keer dat ik een fles uit dit mythische jaar mocht degusteren, de kleur was ook zo bruin (cola), neus was gemaderiseerd, in de mond viel dit wel nog mee maar eerder iets voor Porto-liefhebbers.

PS : Mss eens in je titel specifieren dat het de 1979 was (en ook in je bericht corrigeren ;-) )


RE: Château Cheval Blanc - Jordaens - 17-01-2016 11:16 AM

Was het 1979 (de titel) of 1978 (de tekst)? Enorm verschil toch. Ik herinner me enkel de Cheval Blanc 1975 te hebben geproefd uit die jaren zeventig, dus over het decennium spreek ik me niet uit (tenzij in algemeenheden, zoals: '72, '73, '74 en '77 suckten big time). En die stak met kop en schouders boven de grote 75-ers van de linkeroever uit.


RE: Château Cheval Blanc - Mathijs81 - 17-01-2016 11:55 AM

(17-01-2016 11:16 AM)Jordaens schreef:  Was het 1979 (de titel) of 1978 (de tekst)? Enorm verschil toch. Ik herinner me enkel de Cheval Blanc 1975 te hebben geproefd uit die jaren zeventig, dus over het decennium spreek ik me niet uit (tenzij in algemeenheden, zoals: '72, '73, '74 en '77 suckten big time). En die stak met kop en schouders boven de grote 75-ers van de linkeroever uit.

Oops, ik zie nu pas de tikfout, gaat hem wel degelijk over de 1979.
Even op een rijtje zetten wat ik al mocht degusteren van dit wijnjaar :

- Cheval Blanc ( 15/01/2016 )
- Palmer ( 26/06/2015 )
- Latour ( 08/03/2015 )
- Margaux ( 14/12/2014 )
- Trottevieille ( 15/12/2014 )
- Leoville Las Cases ( 21/06/2014 )

Vooral de Latour, Margaux en Leoville Las Cases staken ver boven hun broeders van rechteroever uit.
Dan vooral de Latour, die in dit lijstje het hoogste kon scoren en ook het beste had gesmaakt.

Mathijs


RE: Château Cheval Blanc - Mathijs81 - 06-03-2016 12:28 AM

De eerste wijn van deze avond, zowel bij voorgerecht als hoofdgerecht.

Saint Emilion, Société Civile du Cheval Blanc 2005 ( de zogenaamde "promotie" wijn van Cheval Blanc ).
Ooit een fles van KrisG gekocht en kunnen proeven, recent 14 flessen in Charleroi gevonden.
Deels voor eigen gebruik, de rest vermoedelijk in verkoop - benieuwd dus.

+ Kleur - al tamelijk licht, duidelijk evolutie, maar nog mooi rood
+ Neus - vooral rijp fruit dat me tegemoet kwam
+ Smaak - men proeft de evolutie, netjes en gedistingeerd
+ Afdronk - vol en rond, nog een licht zuurtje te bespeuren.

Leuke wijn - vooral om eens een product van Cheval Blanc in de betaalbare klasse te kunnen proeven.

[attachment=1839]

Mathijs


RE: Château Cheval Blanc - Mr Coone - 15-03-2016 01:46 PM

Hi guys.

Even een vraagje.
Ik ben van plan om dit weekend een Cheval Blanc 2006 te ontkurken voor m'n moeder haar 60e verjaardag.
Aangezien dit één van mijn duurdere flessen is, wil ik deze uiteraard ook zo goed mogelijk serveren (en ook omdat het voor de mama is natuurlijk Wink ).

Iemand een idee of ik deze wijn zou karaferen of niet en hoe lang?

Hier ook al gelezen dat ik deze fles misschien beter niet voor 2020 open trek, dus ik begin wel te twijfelen om geen andere te serveren...


RE: Château Cheval Blanc - vinejo - 15-03-2016 03:24 PM

(15-03-2016 01:46 PM)Mr Coone schreef:  Hi guys.

Even een vraagje.
Ik ben van plan om dit weekend een Cheval Blanc 2006 te ontkurken voor m'n moeder haar 60e verjaardag.
Aangezien dit één van mijn duurdere flessen is, wil ik deze uiteraard ook zo goed mogelijk serveren (en ook omdat het voor de mama is natuurlijk Wink ).

Iemand een idee of ik deze wijn zou karaferen of niet en hoe lang?

Hier ook al gelezen dat ik deze fles misschien beter niet voor 2020 open trek, dus ik begin wel te twijfelen om geen andere te serveren...

Ik ging u eigenlijk antwoorden met uw laatste zin.. ;-)
Kans dat ie in gesloten fase zit is groot, kans dat ie beter is binnen 5 jaar nog groter...


RE: Château Cheval Blanc - Mathijs81 - 15-03-2016 06:40 PM

(15-03-2016 01:46 PM)Mr Coone schreef:  Hi guys.

Even een vraagje.
Ik ben van plan om dit weekend een Cheval Blanc 2006 te ontkurken voor m'n moeder haar 60e verjaardag.
Aangezien dit één van mijn duurdere flessen is, wil ik deze uiteraard ook zo goed mogelijk serveren (en ook omdat het voor de mama is natuurlijk Wink ).

Iemand een idee of ik deze wijn zou karaferen of niet en hoe lang?

Hier ook al gelezen dat ik deze fles misschien beter niet voor 2020 open trek, dus ik begin wel te twijfelen om geen andere te serveren...

Ik heb thuis anders nog een Cheval Blanc 1995 die ik u aan een prijzeke kan laten gaan Slurp.


RE: Château Cheval Blanc - Mr Coone - 16-03-2016 10:44 AM

(15-03-2016 03:24 PM)vinejo schreef:  
(15-03-2016 01:46 PM)Mr Coone schreef:  Hi guys.

Even een vraagje.
Ik ben van plan om dit weekend een Cheval Blanc 2006 te ontkurken voor m'n moeder haar 60e verjaardag.
Aangezien dit één van mijn duurdere flessen is, wil ik deze uiteraard ook zo goed mogelijk serveren (en ook omdat het voor de mama is natuurlijk Wink ).

Iemand een idee of ik deze wijn zou karaferen of niet en hoe lang?

Hier ook al gelezen dat ik deze fles misschien beter niet voor 2020 open trek, dus ik begin wel te twijfelen om geen andere te serveren...

Ik ging u eigenlijk antwoorden met uw laatste zin.. ;-)
Kans dat ie in gesloten fase zit is groot, kans dat ie beter is binnen 5 jaar nog groter...

Bedankt Jo.

Ik denk dat ik die 2006 inderdaad nog eventjes ga laten liggen en mijn drinking window voor die fles op 2020 ga zetten.

Het zal de Haut-Brion 1999 worden. Het magische jaar dat ik 18 werd Smile
Zal wel goed passen bij een lamsbout in de oven met gratin dauphinois denk ik.


RE: Château Cheval Blanc - Olivier - 16-03-2016 12:03 PM

Citaat:Het zal de Haut-Brion 1999 worden. Het magische jaar dat ik 18 werd Smile
Zal wel goed passen bij een lamsbout in de oven met gratin dauphinois denk ik.

even off topic, maar als je zo'n wijn gaat open doen, wil je dat dan echt bij lamsbout geven? Ik zou daar een mooie languedoc bij zetten die perfect bij uw lamsbout zal passen. En daarna gewoon genieten van de Haut-Brion, zonder iets bij. Kwestie van die wijn de nodige honneurs te geven en er volop van te kunnen genieten. Maar het is maar een suggestie natuurlijk...


RE: Château Cheval Blanc - Mr Coone - 16-03-2016 12:05 PM

(16-03-2016 12:03 PM)Olivier schreef:  
Citaat:Het zal de Haut-Brion 1999 worden. Het magische jaar dat ik 18 werd Smile
Zal wel goed passen bij een lamsbout in de oven met gratin dauphinois denk ik.

even off topic, maar als je zo'n wijn gaat open doen, wil je dat dan echt bij lamsbout geven? Ik zou daar een mooie languedoc bij zetten die perfect bij uw lamsbout zal passen. En daarna gewoon genieten van de Haut-Brion, zonder iets bij. Kwestie van die wijn de nodige honneurs te geven en er volop van te kunnen genieten. Maar het is maar een suggestie natuurlijk...

*zucht*, het wordt er niet makkelijker op Confused


RE: Château Cheval Blanc - Olivier - 16-03-2016 12:14 PM

(16-03-2016 12:05 PM)Mr Coone schreef:  
(16-03-2016 12:03 PM)Olivier schreef:  
Citaat:Het zal de Haut-Brion 1999 worden. Het magische jaar dat ik 18 werd Smile
Zal wel goed passen bij een lamsbout in de oven met gratin dauphinois denk ik.

even off topic, maar als je zo'n wijn gaat open doen, wil je dat dan echt bij lamsbout geven? Ik zou daar een mooie languedoc bij zetten die perfect bij uw lamsbout zal passen. En daarna gewoon genieten van de Haut-Brion, zonder iets bij. Kwestie van die wijn de nodige honneurs te geven en er volop van te kunnen genieten. Maar het is maar een suggestie natuurlijk...

*zucht*, het wordt er niet makkelijker op Confused

Gene paniek! De Haut-Brion zal zeker smaken he, maar het is uit ervaring dat ik zie dat mensen hun aandacht verdelen over meerdere dingen als ze aan tafel zitten : het eten, de wijn, het gezelschap, etc En daarom denk ik dat het dan misschien jammer is om zo'n wijn op zo'n moment te serveren.
Aangezien ik geen taartenman ben, zou ik zo een fles geweldig appreciëren na het eten ipv een dessert. Maar je moeder zal het sowieso appreciëren. No worries Wink


RE: Château Cheval Blanc - Mr Coone - 16-03-2016 01:38 PM

(16-03-2016 12:14 PM)Olivier schreef:  Gene paniek! De Haut-Brion zal zeker smaken he, maar het is uit ervaring dat ik zie dat mensen hun aandacht verdelen over meerdere dingen als ze aan tafel zitten : het eten, de wijn, het gezelschap, etc En daarom denk ik dat het dan misschien jammer is om zo'n wijn op zo'n moment te serveren.
Aangezien ik geen taartenman ben, zou ik zo een fles geweldig appreciëren na het eten ipv een dessert. Maar je moeder zal het sowieso appreciëren. No worries Wink

Daar heb je wel een punt.
Maar ze weten ondertussen al dat ze bij mij eventjes moeten stil staan bij de wijn hoor. Anders krijgen ze geen dessert Tongue


RE: Château Cheval Blanc - Kris - 16-03-2016 02:37 PM

(16-03-2016 01:38 PM)Mr Coone schreef:  
(16-03-2016 12:14 PM)Olivier schreef:  Gene paniek! De Haut-Brion zal zeker smaken he, maar het is uit ervaring dat ik zie dat mensen hun aandacht verdelen over meerdere dingen als ze aan tafel zitten : het eten, de wijn, het gezelschap, etc En daarom denk ik dat het dan misschien jammer is om zo'n wijn op zo'n moment te serveren.
Aangezien ik geen taartenman ben, zou ik zo een fles geweldig appreciëren na het eten ipv een dessert. Maar je moeder zal het sowieso appreciëren. No worries Wink

Daar heb je wel een punt.
Maar ze weten ondertussen al dat ze bij mij eventjes moeten stil staan bij de wijn hoor. Anders krijgen ze geen dessert Tongue

Vorig jaar dronk ik de HB 99. Prachtige wijn met een zalige oosterse neus.


RE: Château Cheval Blanc - vinejo - 16-03-2016 02:40 PM

(16-03-2016 02:37 PM)Kris schreef:  
(16-03-2016 01:38 PM)Mr Coone schreef:  
(16-03-2016 12:14 PM)Olivier schreef:  Gene paniek! De Haut-Brion zal zeker smaken he, maar het is uit ervaring dat ik zie dat mensen hun aandacht verdelen over meerdere dingen als ze aan tafel zitten : het eten, de wijn, het gezelschap, etc En daarom denk ik dat het dan misschien jammer is om zo'n wijn op zo'n moment te serveren.
Aangezien ik geen taartenman ben, zou ik zo een fles geweldig appreciëren na het eten ipv een dessert. Maar je moeder zal het sowieso appreciëren. No worries Wink

Daar heb je wel een punt.
Maar ze weten ondertussen al dat ze bij mij eventjes moeten stil staan bij de wijn hoor. Anders krijgen ze geen dessert Tongue

Vorig jaar dronk ik de HB 99. Prachtige wijn met een zalige oosterse neus.

Is al enkele jaren langer geleden hoor Kris - time flies.. tenzij je m ondertussen een tweede maal dronk..;-)


RE: Château Cheval Blanc - Kris - 16-03-2016 06:40 PM

(16-03-2016 02:40 PM)vinejo schreef:  
(16-03-2016 02:37 PM)Kris schreef:  
(16-03-2016 01:38 PM)Mr Coone schreef:  
(16-03-2016 12:14 PM)Olivier schreef:  Gene paniek! De Haut-Brion zal zeker smaken he, maar het is uit ervaring dat ik zie dat mensen hun aandacht verdelen over meerdere dingen als ze aan tafel zitten : het eten, de wijn, het gezelschap, etc En daarom denk ik dat het dan misschien jammer is om zo'n wijn op zo'n moment te serveren.
Aangezien ik geen taartenman ben, zou ik zo een fles geweldig appreciëren na het eten ipv een dessert. Maar je moeder zal het sowieso appreciëren. No worries Wink

Daar heb je wel een punt.
Maar ze weten ondertussen al dat ze bij mij eventjes moeten stil staan bij de wijn hoor. Anders krijgen ze geen dessert Tongue

Vorig jaar dronk ik de HB 99. Prachtige wijn met een zalige oosterse neus.

Is al enkele jaren langer geleden hoor Kris - time flies.. tenzij je m ondertussen een tweede maal dronk..;-)

Neen toch niet, even opgezocht...het was december 2013. Pfff time flies


RE: Château Cheval Blanc - frank - 11-05-2016 01:51 PM

[quote='Mathijs81' pid='64066' dateline='1457216911']
De eerste wijn van deze avond, zowel bij voorgerecht als hoofdgerecht.

Saint Emilion, Société Civile du Cheval Blanc 2005 ( de zogenaamde "promotie" wijn van Cheval Blanc ).
Ooit een fles van KrisG gekocht en kunnen proeven, recent 14 flessen in Charleroi gevonden.
Deels voor eigen gebruik, de rest vermoedelijk in verkoop - benieuwd dus.

Ik kan een kistje aankopen van deze 'derde' wijn, wel 2004, maar aangezien het niet de 'echte' Cheval Blanc is, weet ik eigenlijk niet elke prijs hier ik moet geven. Ik vind er ook nergens info over. iemand raad ?


RE: Château Cheval Blanc - Mathijs81 - 11-05-2016 04:59 PM

(11-05-2016 01:51 PM)frank schreef:  Ik kan een kistje aankopen van deze 'derde' wijn, wel 2004, maar aangezien het niet de 'echte' Cheval Blanc is, weet ik eigenlijk niet elke prijs hier ik moet geven. Ik vind er ook nergens info over. iemand raad ?

Ik heb op het forum een deel van mijn 2005 verkocht aan 30 Euro / fles.
Niet zeker wat 2004 nog kan geven, maar ergens rond die prijs ?


RE: Château Cheval Blanc - Mathijs81 - 02-09-2017 11:40 PM

Petit Cheval 2005 ( gekocht in 2015, ex vast contact, particulier Noord-Frankrijk, kostprijs 157 € )

Goed .... een wijntje dat ik al meermaals heb verplaatst binnen de wijnbewaarkast.
Deze avond gepaard met traag gegaarde varkenswangen, gestoofd witlof en een romige puree.

+ Voorbereiding - 1/2 in karaf, de rest beetje bij beetje aangevuld in karaf
+ Kleur - medium rood, bij walsen in het zonlicht een vleugje paars in het glas
+ Neus - rood fruit, zoete kers, cassis, bloemen, delicaat, finesse, rokerig, lichte houttoets
+ Mond - zeer zacht ( zijdezacht ), doch krachtig, volop rood fruit, rond
+ Afdronk - zeer lang, intens, wow (!), vol, kruidig ( laurier ? ), later meer gedroogd fruit

Gedegusteerd over periode van ongeveer 5-6 hrs en bleef me boeien.
Mooi op dronk, maar duidelijk nog flink wat jaren voor de boeg op dit niveau.
De P/K blijft een discussie op zich ..... qua score volg ik CT .... 93/100.

Mathijs

[attachment=2763]


RE: Château Cheval Blanc - wvd - 03-09-2017 11:59 AM

(16-03-2016 12:03 PM)Olivier schreef:  
Citaat:Het zal de Haut-Brion 1999 worden. Het magische jaar dat ik 18 werd Smile
Zal wel goed passen bij een lamsbout in de oven met gratin dauphinois denk ik.

even off topic, maar als je zo'n wijn gaat open doen, wil je dat dan echt bij lamsbout geven? Ik zou daar een mooie languedoc bij zetten die perfect bij uw lamsbout zal passen. En daarna gewoon genieten van de Haut-Brion, zonder iets bij. Kwestie van die wijn de nodige honneurs te geven en er volop van te kunnen genieten. Maar het is maar een suggestie natuurlijk...

Wat late reactie....
Als je een mooie Bordeaux zelfs al niet meer bij een zo "braaf" gerecht als een heerlijke lamsbout met gratin dauphinois kan schenken, dan begin ik me af te vragen wat je er dan wel mee moet. Rode wijn dient om aan tafel te drinken, bij een aangepast gerecht. Voor na de maaltijd heb je Port, Madeira, Sherry, Sauternes enz. Of koffie.


RE: Château Cheval Blanc - vinejo - 03-09-2017 01:05 PM

(03-09-2017 11:59 AM)wvd schreef:  
(16-03-2016 12:03 PM)Olivier schreef:  
Citaat:Het zal de Haut-Brion 1999 worden. Het magische jaar dat ik 18 werd Smile
Zal wel goed passen bij een lamsbout in de oven met gratin dauphinois denk ik.

even off topic, maar als je zo'n wijn gaat open doen, wil je dat dan echt bij lamsbout geven? Ik zou daar een mooie languedoc bij zetten die perfect bij uw lamsbout zal passen. En daarna gewoon genieten van de Haut-Brion, zonder iets bij. Kwestie van die wijn de nodige honneurs te geven en er volop van te kunnen genieten. Maar het is maar een suggestie natuurlijk...

Wat late reactie....
Als je een mooie Bordeaux zelfs al niet meer bij een zo "braaf" gerecht als een heerlijke lamsbout met gratin dauphinois kan schenken, dan begin ik me af te vragen wat je er dan wel mee moet. Rode wijn dient om aan tafel te drinken, bij een aangepast gerecht. Voor na de maaltijd heb je Port, Madeira, Sherry, Sauternes enz. Of koffie.

Neenee, den Olivier drinkt zijn rode wijn sinds zijn bezoek aan Engeland sowieso na de maaltijd Big Grin


RE: Château Cheval Blanc - Olivier - 03-09-2017 02:41 PM

(03-09-2017 01:05 PM)vinejo schreef:  
(03-09-2017 11:59 AM)wvd schreef:  
(16-03-2016 12:03 PM)Olivier schreef:  
Citaat:Het zal de Haut-Brion 1999 worden. Het magische jaar dat ik 18 werd Smile
Zal wel goed passen bij een lamsbout in de oven met gratin dauphinois denk ik.

even off topic, maar als je zo'n wijn gaat open doen, wil je dat dan echt bij lamsbout geven? Ik zou daar een mooie languedoc bij zetten die perfect bij uw lamsbout zal passen. En daarna gewoon genieten van de Haut-Brion, zonder iets bij. Kwestie van die wijn de nodige honneurs te geven en er volop van te kunnen genieten. Maar het is maar een suggestie natuurlijk...

Wat late reactie....
Als je een mooie Bordeaux zelfs al niet meer bij een zo "braaf" gerecht als een heerlijke lamsbout met gratin dauphinois kan schenken, dan begin ik me af te vragen wat je er dan wel mee moet. Rode wijn dient om aan tafel te drinken, bij een aangepast gerecht. Voor na de maaltijd heb je Port, Madeira, Sherry, Sauternes enz. Of koffie.

Neenee, den Olivier drinkt zijn rode wijn sinds zijn bezoek aan Engeland sowieso na de maaltijd Big Grin

Big Grin daarom vraag ik sauternes bij mijne steak!


RE: Château Cheval Blanc - wvd - 03-09-2017 02:56 PM

(03-09-2017 02:41 PM)Olivier schreef:  
(03-09-2017 01:05 PM)vinejo schreef:  
(03-09-2017 11:59 AM)wvd schreef:  
(16-03-2016 12:03 PM)Olivier schreef:  
Citaat:Het zal de Haut-Brion 1999 worden. Het magische jaar dat ik 18 werd Smile
Zal wel goed passen bij een lamsbout in de oven met gratin dauphinois denk ik.

even off topic, maar als je zo'n wijn gaat open doen, wil je dat dan echt bij lamsbout geven? Ik zou daar een mooie languedoc bij zetten die perfect bij uw lamsbout zal passen. En daarna gewoon genieten van de Haut-Brion, zonder iets bij. Kwestie van die wijn de nodige honneurs te geven en er volop van te kunnen genieten. Maar het is maar een suggestie natuurlijk...

Wat late reactie....
Als je een mooie Bordeaux zelfs al niet meer bij een zo "braaf" gerecht als een heerlijke lamsbout met gratin dauphinois kan schenken, dan begin ik me af te vragen wat je er dan wel mee moet. Rode wijn dient om aan tafel te drinken, bij een aangepast gerecht. Voor na de maaltijd heb je Port, Madeira, Sherry, Sauternes enz. Of koffie.

Neenee, den Olivier drinkt zijn rode wijn sinds zijn bezoek aan Engeland sowieso na de maaltijd Big Grin

Big Grin daarom vraag ik sauternes bij mijne steak!

Da's misschien net geen marriage parfait, maar met kip of stevige vis in (room)sauzen: heerlijk!


RE: Château Cheval Blanc - Dc - 04-09-2017 08:31 AM

(03-09-2017 02:56 PM)wvd schreef:  
(03-09-2017 02:41 PM)Olivier schreef:  
(03-09-2017 01:05 PM)vinejo schreef:  
(03-09-2017 11:59 AM)wvd schreef:  
(16-03-2016 12:03 PM)Olivier schreef:  
Citaat:Het zal de Haut-Brion 1999 worden. Het magische jaar dat ik 18 werd Smile
Zal wel goed passen bij een lamsbout in de oven met gratin dauphinois denk ik.

even off topic, maar als je zo'n wijn gaat open doen, wil je dat dan echt bij lamsbout geven? Ik zou daar een mooie languedoc bij zetten die perfect bij uw lamsbout zal passen. En daarna gewoon genieten van de Haut-Brion, zonder iets bij. Kwestie van die wijn de nodige honneurs te geven en er volop van te kunnen genieten. Maar het is maar een suggestie natuurlijk...

Wat late reactie....
Als je een mooie Bordeaux zelfs al niet meer bij een zo "braaf" gerecht als een heerlijke lamsbout met gratin dauphinois kan schenken, dan begin ik me af te vragen wat je er dan wel mee moet. Rode wijn dient om aan tafel te drinken, bij een aangepast gerecht. Voor na de maaltijd heb je Port, Madeira, Sherry, Sauternes enz. Of koffie.

Neenee, den Olivier drinkt zijn rode wijn sinds zijn bezoek aan Engeland sowieso na de maaltijd Big Grin

Big Grin daarom vraag ik sauternes bij mijne steak!

Da's misschien net geen marriage parfait, maar met kip of stevige vis in (room)sauzen: heerlijk!
Nochtans goeie geuze, die marriage parfait Wink


RE: Château Cheval Blanc - wvd - 04-09-2017 10:47 AM

(04-09-2017 08:31 AM)Dc schreef:  
(03-09-2017 02:56 PM)wvd schreef:  
(03-09-2017 02:41 PM)Olivier schreef:  
(03-09-2017 01:05 PM)vinejo schreef:  
(03-09-2017 11:59 AM)wvd schreef:  
(16-03-2016 12:03 PM)Olivier schreef:  
Citaat:Het zal de Haut-Brion 1999 worden. Het magische jaar dat ik 18 werd Smile
Zal wel goed passen bij een lamsbout in de oven met gratin dauphinois denk ik.

even off topic, maar als je zo'n wijn gaat open doen, wil je dat dan echt bij lamsbout geven? Ik zou daar een mooie languedoc bij zetten die perfect bij uw lamsbout zal passen. En daarna gewoon genieten van de Haut-Brion, zonder iets bij. Kwestie van die wijn de nodige honneurs te geven en er volop van te kunnen genieten. Maar het is maar een suggestie natuurlijk...

Wat late reactie....
Als je een mooie Bordeaux zelfs al niet meer bij een zo "braaf" gerecht als een heerlijke lamsbout met gratin dauphinois kan schenken, dan begin ik me af te vragen wat je er dan wel mee moet. Rode wijn dient om aan tafel te drinken, bij een aangepast gerecht. Voor na de maaltijd heb je Port, Madeira, Sherry, Sauternes enz. Of koffie.

Neenee, den Olivier drinkt zijn rode wijn sinds zijn bezoek aan Engeland sowieso na de maaltijd Big Grin

Big Grin daarom vraag ik sauternes bij mijne steak!

Da's misschien net geen marriage parfait, maar met kip of stevige vis in (room)sauzen: heerlijk!
Nochtans goeie geuze, die marriage parfait Wink

De beste! En dat rijpt perfecter dan wijn. Ik heb nog 1 fles 1982-1984....
[attachment=2764]


RE: Château Cheval Blanc - frank - 14-09-2017 08:33 PM

niet de eerste wijn maar de 'derde' wijn alhoewel hij officieel niet bestaat. Het is wijn van het domein die meegegeven wordt aan vrienden. Voor alle duidelijkheid ik ben geen vriend van Albert Frère (semi-eigenaar van Cheval Blanc) maar het is wel via via dat hij mij terecht is gekomen.
Soit. Ik drink de 2004. De neus is volledig tertiair: potlood, grafiet, sigarenbandjes, ... . Het fruit is nagenoeg weg, nog wat aardse geuren. Maar niet slecht. Bijlange niet.
De wijn prikkelt nog op de tong maar ebt eigenlijk snel weg. Al bij al nog straffe kost want de dozen stonden al jaren in een living. Ik geef hem nog 2 jaar.
Benieuwd hoe de authentieke Cheval Blanc zou smaken. iemand ruilen huhuh ?


RE: Château Cheval Blanc - wvd - 15-09-2017 09:42 AM

(14-09-2017 08:33 PM)frank schreef:  Het fruit is nagenoeg weg, ...........Ik geef hem nog 2 jaar.

wattewatte


RE: Château Cheval Blanc - Vinoco - 06-07-2020 01:07 PM

Al weer 3 jaar terug zie ik dat dit draadje gebruikt werd.....tijd voor nieuw oud leven....

Afgelopen week kocht ik een privé kelder in België. Althans de inhoud ervan...Wink. 1713 flessen in totaal. De kelder is zeer vochtig (95 tot 98%) en dus zijn veel etiketten aangetast. Sommige etiketten zijn zelfs volledig verdwenen. Zo zitten er een fles of 200 Bordeaux bij zonder etiket. Aangezien we snel overeenstemming kregen mbt de prijs was het voor mij (nog) niet belangrijk welke jaren het betrof. Ook wel weer spannend eigenlijk. De capsules geven in ieder aan dat het vooral om Mouton, Pavie, Lafite, LLC, Gazin en Cheval Blanc gaat. Vulling geweldig. Kleur top.

Gisteren had ik een lunch in restaurant Codium in Goes (pas juist geopend maar gaan absoluut een ster krijgen. Aanrader!) en leek het me leuk om naast Dom Perignon 08 en Krug GC edt 164 (basis 08) zo'n "spookfles" mee te nemen. Het werd een Cheval Blanc. Jaren 70 of 80 moet het zijn gezien de inhoud van de kelder. Ik vertelde de sommelier dat ik niet wist welk jaar het was en het ook pas wil weten na dat we hem gedronken hadden. We hoopten uiteraard op een 75, 82 of 85.

De sommelier knikte vanaf een afstand bemoedigend. De wijn deed het. Neus in het glas en meteen werden we allemaal vrolijk. Woow! Het summum van een grote prachtig gerijpte Bordeaux! Herfstbos, tabak, nat zadelleer. Kreupelhout, truffel, nog iets van frambozen. Benieuwd naar de mond. Kan na zo'n neus eigenlijk alleen maar tegenvallen. Dat deed ie niet! Hij bracht exact wat de neus je deed voorspellen en hopen. Geweldige Cheval Blanc. Een rondje rond de tafel deed de wijn gemiddeld op 95-96 punten uitkomen. Dan het jaar? inmiddels was de sommelier met twinkelogen aan tafel gekomen. Het kan niet anders dan 1 van die jaren zijn en dan ga ik gezien de fitheid van de wijn eerder naar 85 dan 75...…..nee dus.....1974.....wat? nee joh!! zo'n baggerjaar!! wow! respect! het klopt...goede wijn bestaat niet, alleen goede flessen. Dat beloofd wat voor de grote wijnen uit deze kelder!


RE: Château Cheval Blanc - vinejo - 06-07-2020 01:55 PM

(06-07-2020 01:07 PM)Vinoco schreef:  Al weer 3 jaar terug zie ik dat dit draadje gebruikt werd.....tijd voor nieuw oud leven....

Afgelopen week kocht ik een privé kelder in België. Althans de inhoud ervan...Wink. 1713 flessen in totaal. De kelder is zeer vochtig (95 tot 98%) en dus zijn veel etiketten aangetast. Sommige etiketten zijn zelfs volledig verdwenen. Zo zitten er een fles of 200 Bordeaux bij zonder etiket. Aangezien we snel overeenstemming kregen mbt de prijs was het voor mij (nog) niet belangrijk welke jaren het betrof. Ook wel weer spannend eigenlijk. De capsules geven in ieder aan dat het vooral om Mouton, Pavie, Lafite, LLC, Gazin en Cheval Blanc gaat. Vulling geweldig. Kleur top.

Gisteren had ik een lunch in restaurant Codium in Goes (pas juist geopend maar gaan absoluut een ster krijgen. Aanrader!) en leek het me leuk om naast Dom Perignon 08 en Krug GC edt 164 (basis 08) zo'n "spookfles" mee te nemen. Het werd een Cheval Blanc. Jaren 70 of 80 moet het zijn gezien de inhoud van de kelder. Ik vertelde de sommelier dat ik niet wist welk jaar het was en het ook pas wil weten na dat we hem gedronken hadden. We hoopten uiteraard op een 75, 82 of 85.

De sommelier knikte vanaf een afstand bemoedigend. De wijn deed het. Neus in het glas en meteen werden we allemaal vrolijk. Woow! Het summum van een grote prachtig gerijpte Bordeaux! Herfstbos, tabak, nat zadelleer. Kreupelhout, truffel, nog iets van frambozen. Benieuwd naar de mond. Kan na zo'n neus eigenlijk alleen maar tegenvallen. Dat deed ie niet! Hij bracht exact wat de neus je deed voorspellen en hopen. Geweldige Cheval Blanc. Een rondje rond de tafel deed de wijn gemiddeld op 95-96 punten uitkomen. Dan het jaar? inmiddels was de sommelier met twinkelogen aan tafel gekomen. Het kan niet anders dan 1 van die jaren zijn en dan ga ik gezien de fitheid van de wijn eerder naar 85 dan 75...…..nee dus.....1974.....wat? nee joh!! zo'n baggerjaar!! wow! respect! het klopt...goede wijn bestaat niet, alleen goede flessen. Dat beloofd wat voor de grote wijnen uit deze kelder!

Mooi!
Dronk ooit de 1992, dat was wel degelijk bagger.
Wellicht moeilijk doorverkoopbaar zonder etiketten?
Ik wil wel helpen anders, hou wel van een gokje ;-)


RE: Château Cheval Blanc - Olivier - 06-07-2020 01:56 PM

Mooi verhaal! En leuk dat het voor jou ook een verrassing was Smile


RE: Château Cheval Blanc - Vinoco - 06-07-2020 02:13 PM

(06-07-2020 01:55 PM)vinejo schreef:  Wellicht moeilijk doorverkoopbaar zonder etiketten?
Ik wil wel helpen anders, hou wel van een gokje ;-)

Ja dat klopt. Vandaar dat we er ook snel uit waren qua prijs.
Deze wijnen in deze conditie met een goed etiket zullen rond de 300-350 euro doen mbt verkoop. Zonder etiket is de waarde ongeveer 100 euro per fles. Perfect dus voor liefhebbers om te drinken.


RE: Château Cheval Blanc - wvd - 06-07-2020 02:53 PM

(06-07-2020 02:13 PM)Vinoco schreef:  
(06-07-2020 01:55 PM)vinejo schreef:  Wellicht moeilijk doorverkoopbaar zonder etiketten?
Ik wil wel helpen anders, hou wel van een gokje ;-)

Ja dat klopt. Vandaar dat we er ook snel uit waren qua prijs.
Deze wijnen in deze conditie met een goed etiket zullen rond de 300-350 euro doen mbt verkoop. Zonder etiket is de waarde ongeveer 100 euro per fles. Perfect dus voor liefhebbers om te drinken.

Zeker en vast, dit is duidelijk niets voor etikettendrinkers... Wink


RE: Château Cheval Blanc - vinejo - 06-07-2020 03:05 PM

(06-07-2020 02:53 PM)wvd schreef:  
(06-07-2020 02:13 PM)Vinoco schreef:  
(06-07-2020 01:55 PM)vinejo schreef:  Wellicht moeilijk doorverkoopbaar zonder etiketten?
Ik wil wel helpen anders, hou wel van een gokje ;-)

Ja dat klopt. Vandaar dat we er ook snel uit waren qua prijs.
Deze wijnen in deze conditie met een goed etiket zullen rond de 300-350 euro doen mbt verkoop. Zonder etiket is de waarde ongeveer 100 euro per fles. Perfect dus voor liefhebbers om te drinken.

Zeker en vast, dit is duidelijk niets voor etikettendrinkers... Wink

Mja, inderdaad, de liefhebber kan voor 100 euro zoveel mooie wijnen kopen, mét etiket zelfs Wink


RE: Château Cheval Blanc - Vinoco - 06-07-2020 05:17 PM

(06-07-2020 03:05 PM)vinejo schreef:  
(06-07-2020 02:53 PM)wvd schreef:  
(06-07-2020 02:13 PM)Vinoco schreef:  
(06-07-2020 01:55 PM)vinejo schreef:  Wellicht moeilijk doorverkoopbaar zonder etiketten?
Ik wil wel helpen anders, hou wel van een gokje ;-)

Ja dat klopt. Vandaar dat we er ook snel uit waren qua prijs.
Deze wijnen in deze conditie met een goed etiket zullen rond de 300-350 euro doen mbt verkoop. Zonder etiket is de waarde ongeveer 100 euro per fles. Perfect dus voor liefhebbers om te drinken.

Zeker en vast, dit is duidelijk niets voor etikettendrinkers... Wink

Mja, inderdaad, de liefhebber kan voor 100 euro zoveel mooie wijnen kopen, mét etiket zelfs Wink

Maar geen wijn van 35 jaar oud in het 95/100 punten segment....


RE: Château Cheval Blanc - Mathijs81 - 24-04-2021 11:29 PM

Petit Cheval 2007

Werd blind voor mijn neus gezet. Oei, das ook al weer een tijd geleden Confused.

Ik haalde er direct de Cab Franc eruit. Samen met een dot Merlot.
Goed, dan gaan we naar Bordeaux, rechteroever, St. Emilion.
Jaargang, iets vegetaal, dus gok op 2013, maar alles kleurt & geurt anders.
Deductie, is dus iets ouder dan 2010, volgende gok 2007, boenk.
Lijkt me zeker GCC te zijn, ja. Keuze genoeg dus.
Ben ik er al geweest. Neen. Hint nodig aub. Tweede wijn.
Toch niet Petit Cheval ? Ja dus. Still got it.

Mooie wijn, inderdaad aan het einde van drinking window, maar op en top BDX.
Had meer intensiteit verwacht, iets te waterachtig, maar verdomd lekker.
Zet dat bij steak friet en dat noemen we een geslaagde zaterdagavond !

Trouwens, ik mis het proeven met de bende Confused

Mathijs