wijnliefhebbers
Haut-Vigneau Pessac-Léognan - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: BESTE prijs kwaliteit! (/forum-47.html)
+--- Forum: Tot 12 euro (/forum-49.html)
+--- Discussie: Haut-Vigneau Pessac-Léognan (/thread-130.html)


Haut-Vigneau Pessac-Léognan - Kris G - 06-01-2010 06:47 PM

te verkrijgen in de GB of Colruyt : prachtige Pessac, constante kwaliteit over de verschillende jaargangen heen, ook hoge scores op CT, ik durf dit gerust ontkurken als er een wijnenthousiasteling op bezoek komt


RE: Haut-Vigneau Pessac-Léognan - vinejo - 06-01-2010 06:53 PM

Inderdaad, wordt gemaakt door de ploeg van Carbonnieux en staat geregeld in de wijnfestivals aan zeer mooie prijzen (rond de 10 zelfs dacht ik)


RE: Haut-Vigneau Pessac-Léognan - Bert - 06-01-2010 10:19 PM

Nog nooit gedronken, maar heb wel de 05 liggen.
Benieuwd (binnen enkele jaren....)


RE: Haut-Vigneau Pessac-Léognan - Kris G - 14-11-2010 07:56 PM

gisterenavond magnum '05 ontkurkt : kon me echt bekoren, die typische Pessac-Léognan tint kwam mooi naar boven, score van 88 gegeven, viel bij de gasten ook goed in smaak, begint echt op dronk te komen, volgende (en laatste) magnum binnen jaar of twee eens ontkurken (erna nog 6 flessen Artix 2008 geledigd ook, zelf enkel nog eens beetje geproefd : zit P/K echt wel goed)


RE: Haut-Vigneau Pessac-Léognan - jazzper - 25-02-2011 07:01 PM

ik ben onlangs veranderd van wijnleverancier en behalve zijn cava is dit echt wel de énige wijn die ik ga missen... PQ is dit gewoon super!


RE: Haut-Vigneau Pessac-Léognan - wh - 25-02-2011 07:07 PM

wat is de huidige courante jaargang in de supermarkt?


RE: Haut-Vigneau Pessac-Léognan - 33S - 25-02-2011 09:18 PM

Ik denk dat ze in de Colruyt nog de 2008 verkopen. Een paar maand terug alleszins, want heb er een gekocht.


RE: Haut-Vigneau Pessac-Léognan - Dave - 26-02-2011 09:02 AM

In de GB/Carrefour is 't ook 2008 volgens mij. Heb er laatst toch nog zien staan.


RE: Haut-Vigneau Pessac-Léognan - filip - 18-03-2011 08:48 AM

Gisteren de 2008 geproefd. Zwart fruit, peper, in het begin vrij veel tannine, maar na een paar uur was dit niet zo uitgesproken meer. Heel lekker. maw: ik ga een kistje halen in de Colruyt Smile


RE: Haut-Vigneau Pessac-Léognan - Dave - 18-03-2011 09:39 AM

Staat in hun "Wijnfestival" hé ! Misschien wel de moeite als er volume-korting op zit.......?


RE: Haut-Vigneau Pessac-Léognan - filip - 18-03-2011 12:04 PM

(18-03-2011 09:39 AM)Dave schreef:  Staat in hun "Wijnfestival" hé ! Misschien wel de moeite als er volume-korting op zit.......?

€10.25, ik zie niet direct iets van 6 kopen en bv -15% in de folder...


RE: Haut-Vigneau Pessac-Léognan - Kris G - 18-03-2011 12:09 PM

ik zal dan ook nog eens de 2008 moeten gaan kopen Smile

is echt wel een type voorbeeld van Pessac, als je eens iemand wil laten proeven hoe een typische Pessac smaakt zou ik deze wijn aanraden


RE: Haut-Vigneau Pessac-Léognan - don quichotte - 21-03-2011 12:03 AM

Deze avond de 2008 geopend en gedronken.(zonder decanteren en niet ontkurkt een paar uur op voorhand; sorry)

Mooie neus als aanzet,iets aards en zelfs een tikkeltje stalgeur.
De start in het smaakpatroon mist iets, de kruidigheid zoals de voorganger(s) beschreven vind ik wel hierin terug.( ben op zoek geweest naar zwart rood fruit)
Afdronk sterke bitterheid primeert te samen met iets branderige alcohol.
Geen sterke tannines.

Ik vraag me af of deze wijn voldoende bestanddelen heeft om deze bitterheid door veroudering te verzachten en laten te versmelten.

(Mijn dochter definieerde de wijn als te zerp met bitterheid gedomineerd die je ervaart bij het bijten in druivenpitten en stelen)


RE: Haut-Vigneau Pessac-Léognan - claret - 14-09-2011 08:38 AM

De 2009 staat in promotie. Vanaf 6 flessen: 10,58 euro/fles. Kga em sowieso deze zaterdag eens gaan proeven in mn plaatselijke Colruyt (Oudenaarde).


RE: Haut-Vigneau Pessac-Léognan - Hugel - 14-09-2011 09:44 PM

kelderrestje gekocht in de Carrefour:
6 fl 2008 aan 7.74/ fles
was het enige dat de moeite was, het wijnfestival heb ik voor bij laten gaan... echt elk jaar triestiger


RE: Haut-Vigneau Pessac-Léognan - Kris G - 14-09-2011 09:57 PM

(14-09-2011 08:38 AM)claret schreef:  De 2009 staat in promotie. Vanaf 6 flessen: 10,58 euro/fles. Kga em sowieso deze zaterdag eens gaan proeven in mn plaatselijke Colruyt (Oudenaarde).

iemand uit de streek Smile is ook mijn Colruyt, ik zal hem ook eens moeten proeven denk ik, al goeie ervaringen gehad met dat kasteel


RE: Haut-Vigneau Pessac-Léognan - Kris G - 29-09-2011 11:49 PM

mijn laatste magnum 2005 gekraakt : viel echt in de smaak : aards, humus, niet echt het elegantere werk, eerder wat boertig Wink is precies of je de terroir aan het drinken bent ipv de druiven, maar ik ben fan, score 88-89


RE: Haut-Vigneau Pessac-Léognan - doc - 29-09-2011 11:56 PM

'k Denk dat ge da goed beschreven hebt, vond dat ook van de 08, heeft wat rek en wat lucht nodig, beetje boers inderdaad, maar niet echt slecht, beetje back to basics zonder franje. Mijn madame bracht er nog ééntje mee vandaag. Ga hem nog beetje respijt geven dus. Vandaag wat losse gekocht op klassewijnen, vind nog altijd Colruyt zeer te doen qua aanbod tussen z'n gelijken, Cora niet meegeteld, want hier is er géén.


RE: Haut-Vigneau Pessac-Léognan - bowmore - 04-02-2013 09:18 AM

10,95 in de Colruyt winkel voor de 2010. Hier in Bachten de Kupe reeds uitverkocht door mij.


RE: Haut-Vigneau Pessac-Léognan - Mr Coone - 08-01-2015 10:54 AM

Bedankt voor de tip.

Ik merk dat ik een flesje 2010 in m'n kast liggen heb. En op cellartracker ligt de drinking window tussen 2013 en 2018, dus ik zal die waarschijnlijk heel binnenkort eens uitproberen :-)

Wijntje is ondertussen wel niet meer te vinden in de Colruyt...


RE: Haut-Vigneau Pessac-Léognan - Mr Coone - 12-01-2015 04:30 PM

(08-01-2015 10:54 AM)Mr Coone schreef:  Bedankt voor de tip.

Ik merk dat ik een flesje 2010 in m'n kast liggen heb. En op cellartracker ligt de drinking window tussen 2013 en 2018, dus ik zal die waarschijnlijk heel binnenkort eens uitproberen :-)

Wijntje is ondertussen wel niet meer te vinden in de Colruyt...

Dit weekend eens samen met Mathijs81 geproefd, maar is niet echt mijn ding. Neus en pallet waren tamelijk zuur en smaakte voor mij eerder als een tafelwijntje. Heeft van mij een GVDS-score gekregen.

Ik moet er wel aan toevoegen dat ik de fles een 5-tal uur op voorhand geopend en daarna gekaraffeerd heb. Zou ik hem zo een beetje kapot gemaakt hebben? Huh


RE: Haut-Vigneau Pessac-Léognan - Hugel - 12-01-2015 10:57 PM

volgens mij hebben jullie de 2010 wat te vroeg gedronken!


RE: Haut-Vigneau Pessac-Léognan - vinejo - 12-01-2015 11:53 PM

(12-01-2015 10:57 PM)Hugel schreef:  volgens mij hebben jullie de 2010 wat te vroeg gedronken!

Denk ik ook. Of je had m twee jaar terug moeten proeven. Nu zit hij in een gesloten fase, dat lijkt wel duidelijk.

GVDS = Gewoon Voor Doordeweek Sparen?


RE: Haut-Vigneau Pessac-Léognan - Mathijs81 - 13-01-2015 12:02 AM

(12-01-2015 11:53 PM)vinejo schreef:  
(12-01-2015 10:57 PM)Hugel schreef:  volgens mij hebben jullie de 2010 wat te vroeg gedronken!

Denk ik ook. Of je had m twee jaar terug moeten proeven. Nu zit hij in een gesloten fase, dat lijkt wel duidelijk.

GVDS = Gewoon Voor Doordeweek Sparen?

Inderdaad een spijtige zaak - zeker gezien hoge verwachting met de goeie kritieken.

Ik vermoed dat GVDS = GodVerDommeShit betekent Tongue

Mathijs


RE: Haut-Vigneau Pessac-Léognan - Mr Coone - 13-01-2015 10:15 AM

(13-01-2015 12:02 AM)Mathijs81 schreef:  
(12-01-2015 11:53 PM)vinejo schreef:  
(12-01-2015 10:57 PM)Hugel schreef:  volgens mij hebben jullie de 2010 wat te vroeg gedronken!

Denk ik ook. Of je had m twee jaar terug moeten proeven. Nu zit hij in een gesloten fase, dat lijkt wel duidelijk.

GVDS = Gewoon Voor Doordeweek Sparen?

Inderdaad een spijtige zaak - zeker gezien hoge verwachting met de goeie kritieken.

Ik vermoed dat GVDS = GodVerDommeShit betekent Tongue

Mathijs

Volgens sommige sites was hij al op dronk. En ik heb hem op voorhand gekaraffeerd. Misschien té veel zuurstof gegeven? I don't know.

GVDS: Goed Voor De Saus ;-)


RE: Haut-Vigneau Pessac-Léognan - vinejo - 13-01-2015 10:28 AM

(13-01-2015 10:15 AM)Mr Coone schreef:  
(13-01-2015 12:02 AM)Mathijs81 schreef:  
(12-01-2015 11:53 PM)vinejo schreef:  
(12-01-2015 10:57 PM)Hugel schreef:  volgens mij hebben jullie de 2010 wat te vroeg gedronken!

Denk ik ook. Of je had m twee jaar terug moeten proeven. Nu zit hij in een gesloten fase, dat lijkt wel duidelijk.

GVDS = Gewoon Voor Doordeweek Sparen?

Inderdaad een spijtige zaak - zeker gezien hoge verwachting met de goeie kritieken.

Ik vermoed dat GVDS = GodVerDommeShit betekent Tongue

Mathijs

Volgens sommige sites was hij al op dronk. En ik heb hem op voorhand gekaraffeerd. Misschien té veel zuurstof gegeven? I don't know.

GVDS: Goed Voor De Saus ;-)

Ik heb al ervaren dat piepjonge Bordeaux uit klassieke Bordeauxjaren na een zuurstofkuur veelal nog strenger worden (zuren en tannines op de voorgrond). En ook de relatieve simpelheid van de wijn kan evolueren naar meer compexiteit, hoe eigenaardig dit ook kan klinken.
Anderzijds, die Haut Vigneau is nu ook weer geen (sub)topper hé...


RE: Haut-Vigneau Pessac-Léognan - Mr Coone - 13-01-2015 11:37 AM

(13-01-2015 10:28 AM)vinejo schreef:  Ik heb al ervaren dat piepjonge Bordeaux uit klassieke Bordeauxjaren na een zuurstofkuur veelal nog strenger worden (zuren en tannines op de voorgrond). En ook de relatieve simpelheid van de wijn kan evolueren naar meer compexiteit, hoe eigenaardig dit ook kan klinken.
Anderzijds, die Haut Vigneau is nu ook weer geen (sub)topper hé...

De complexe wereld van de wijn Smile
Maar ik denk dat we inderdaad een beetje teveel met onze neus tussen de toppers zitten en andere wijnen niet meer juist naar waarde weten te schatten. (laatste 3 Pessac-Léognans waren allemaal Smith Haut Lafittes)

Ter info, gisteren in de Colruyt bij de kelderrestjes nog een kistje van deze wijn zien liggen. Ze zijn dus nog te vinden ;-)


RE: Haut-Vigneau Pessac-Léognan - Biff - 13-01-2015 03:36 PM

(13-01-2015 11:37 AM)Mr Coone schreef:  De complexe wereld van de wijn Smile
Maar ik denk dat we inderdaad een beetje teveel met onze neus tussen de toppers zitten en andere wijnen niet meer juist naar waarde weten te schatten
Ik heb dat hier ook al es aangehaald...
Just hetzelfde probleem bij ons, Chateau Kirwan en Brane Cantenac en Chasse-Spleen in het weekend, en tijdens de week de andere wijnen niet meer naar hun waarde schatten, jammer eigenlijk...


RE: Haut-Vigneau Pessac-Léognan - Mr Coone - 13-01-2015 05:21 PM

(13-01-2015 03:36 PM)Biff schreef:  
(13-01-2015 11:37 AM)Mr Coone schreef:  De complexe wereld van de wijn Smile
Maar ik denk dat we inderdaad een beetje teveel met onze neus tussen de toppers zitten en andere wijnen niet meer juist naar waarde weten te schatten
Ik heb dat hier ook al es aangehaald...
Just hetzelfde probleem bij ons, Chateau Kirwan en Brane Cantenac en Chasse-Spleen in het weekend, en tijdens de week de andere wijnen niet meer naar hun waarde schatten, jammer eigenlijk...

Het is misschien eens goed om af en toe een "mindere" wijn te drinken, zodat we toch proeven hoe goed die toppers wel zijn hé ;-)


RE: Haut-Vigneau Pessac-Léognan - Biff - 14-01-2015 12:24 AM

(13-01-2015 05:21 PM)Mr Coone schreef:  
(13-01-2015 03:36 PM)Biff schreef:  
(13-01-2015 11:37 AM)Mr Coone schreef:  De complexe wereld van de wijn Smile
Maar ik denk dat we inderdaad een beetje teveel met onze neus tussen de toppers zitten en andere wijnen niet meer juist naar waarde weten te schatten
Ik heb dat hier ook al es aangehaald...
Just hetzelfde probleem bij ons, Chateau Kirwan en Brane Cantenac en Chasse-Spleen in het weekend, en tijdens de week de andere wijnen niet meer naar hun waarde schatten, jammer eigenlijk...

Het is misschien eens goed om af en toe een "mindere" wijn te drinken, zodat we toch proeven hoe goed die toppers wel zijn hé ;-)
Want stel je voor dat we dat straks ook nog es vergetenBig Grin


RE: Haut-Vigneau Pessac-Léognan - Hugel - 19-07-2017 08:43 PM

2009. Fles 3u op voorhand geopend. Prachtig. Mooi geevolueerd, is nu op zn top denk ik. Tot vorig jaar had ik mn voorbehoud, kwam steeds wat dunnetjes over maar is nu mooi opengebloeid. Erna kwamen nog Salle de Poujeaux 2009 en Sirene de Giscours 2009 en deze Haut-vigneau kon er heel mooi naast staan. In de vergelijking scoorde HV de beste pq, naar mijn mening omdat de andere 2 wijnen nog hun volle potentieel niet hebben bereikt... Bordeaux, de kunst is om ze perfect a point te kunnen drinken!!


RE: Haut-Vigneau Pessac-Léognan - Olivier - 19-07-2017 09:17 PM

Citaat:Bordeaux, de kunst is om ze perfect a point te kunnen drinken!!

Volledig akkoord!

Bedankt trouwens om deze thread nog eens te voeden, is nuttig om een aantal dergelijke P/K toppers onder één topic tesamen te hebben. thumbsup


RE: Haut-Vigneau Pessac-Léognan - Dave - 15-09-2017 09:57 PM

Ben wat "simpele" bdx aan 't liquideren.
Vandaag Haut-Vigneau '06.

Zonder verwachtingen open getrokken, want een vergeten cadeaufles, maar wel mooi.

De neus is niet extreem expressief, maar wel een mooie houttoets, iets aards en wat tertiaire toetsen. Verder mooi versmolten, rijpe tannines en evenwichtig. Al bij al zeer aangename wijn.