wijnliefhebbers
Couly-Dutheil Chinon - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Loire (/forum-7.html)
+--- Discussie: Couly-Dutheil Chinon (/thread-1497.html)


Couly-Dutheil Chinon - vinejo - 04-12-2011 04:49 PM

Dit familiale cultdomein bestaat reeds sedert 1921.
In Chinon (en ook Bourgueil bvb) heef men drie soorten bodems:
De vlakkere stukken met wat gravel maar vooral zand (naar de Vienne toe) geven lichtere wijnen, het plateau (klei-zand) dat fijnere en subtiele wijnen voortbrengt, en de hellingen met klei-kalk die zorgen voor pure bewaarwijnen.

En deze bewaarkracht werd perfect geïllustreerd door de Clos de L' Olive van dit domein...

Couly-Dutheil Clos de L' Olive 1989

Een kleur met amper evolutieve toetsen, matig intens robijnrood, waterachtig maar niet bruin naar de rand toe. De neus is heel fris, kruidig, boontjes die nét in het kookvocht liggen, champignons, bos en bijhorende bessen.
In de mond is deze wijn in ultiem evenwicht, fris en versmolten, fijne structuur, mooie afdronk.
Ik gokte op oogstjaar 2002... watte
Na verloop van tijd deed de wijn meer en meer op een perfect verouderde Bordeaux denken. Alweer het bewijs dat CFRanc uit de Loire énorm mooie en bewaarkrachtige wijnen voortbrengt.
Dank aan de gastheer (en -vrouw) om ons dit te laten proeven!!


RE: Couly-Dutheil Chinon - Johan M. - 07-07-2012 02:29 PM

Heb twee flesjes Domaine Couly-Dutheil - Chinon Clos de l'Echo 2009 liggen. Daar ik totaal geen ervaring heb met rode wijnen uit de Loire, laat staan met dit huis... wanneer zou deze wijn stilaan op dronk zijn?

De meningen van de (zogenaamde) experts lopen wel erg sterk uit elkaar:

Volgens Colruyt en Wine Spectator nu op dronk. Franse gidsen en recensenten bergen hem nog wat op, Bernard Burtschy zou de wijn zelfs niet voor 2017 opentrekken. De wijnmaker zelfs spreekt van "Agréable dès 5 à 6 ans".


RE: Couly-Dutheil Chinon - carl - 07-07-2012 02:59 PM

Het voordeel met de 2009-ers uit de Loire (zoals uit Bordeaux) is dat deze jong al genietbaar zijn maar onderschat het bewaarpotentieel toch niet hoor. Ik schat dat deze fles gemakkelijk 15 jaar zal meekunnen.


RE: Couly-Dutheil Chinon - doc - 07-07-2012 04:36 PM

Voor de 2009 geeft Bettane et Desseauve als drinking window 2014-2020...ik denk dat dit als raad kan tellen.
2005 heb ik tot nu toe zelfs nog niet open gedaan.
Als je de TN leest van de 1989 zie je dat er wel wat bewaarcapaciteit is voor deze cuvée Cool

Bettane over de Echo 2009:

"Boire un clos-de-l'echo jeune serait un vinicide. Ce clos a besoin de temps et le pari de le réaliser sans élevage en barriques peut être discuté. Il a néanmoins gardé une pureté étonnante et une suavité hors pair. Bien que non élévé, ce sauvageon de belle origine fera l'une des grandes bouteilles de Loire d'ici quelques années."


RE: Couly-Dutheil Chinon - Johan M. - 08-07-2012 11:37 AM

Bedankt voor de adviezen. Ga ze (zoals eigenlijk gepland) nog een tijdje laten rusten.


RE: Couly-Dutheil Chinon - doc - 11-07-2012 08:36 PM

Vandaag m'n 3 echo-flesjes opgehaald aan rode prijs in Colruyt..., Loire liefhebbers.., kopen deze handel en fikken af voor een paar jaar!


RE: Couly-Dutheil Chinon - Bert - 11-07-2012 08:55 PM

(11-07-2012 08:36 PM)dr_magooo schreef:  Vandaag m'n 3 echo-flesjes opgehaald aan rode prijs in Colruyt..., Loire liefhebbers.., kopen deze handel en fikken af voor een paar jaar!

allez dan... Ook besteld Smile


RE: Couly-Dutheil Chinon - vinejo - 11-07-2012 08:58 PM

(11-07-2012 08:55 PM)Bert schreef:  
(11-07-2012 08:36 PM)dr_magooo schreef:  Vandaag m'n 3 echo-flesjes opgehaald aan rode prijs in Colruyt..., Loire liefhebbers.., kopen deze handel en fikken af voor een paar jaar!

allez dan... Ook besteld Smile

Tweede deel van de opdracht wordt al een stuk moeilijker voor Bert...Cool


RE: Couly-Dutheil Chinon - doc - 11-07-2012 09:01 PM

(11-07-2012 08:58 PM)vinejo schreef:  
(11-07-2012 08:55 PM)Bert schreef:  
(11-07-2012 08:36 PM)dr_magooo schreef:  Vandaag m'n 3 echo-flesjes opgehaald aan rode prijs in Colruyt..., Loire liefhebbers.., kopen deze handel en fikken af voor een paar jaar!

allez dan... Ook besteld Smile

Tweede deel van de opdracht wordt al een stuk moeilijker voor Bert...Cool

@ Bert: Koop dan meteen wat triphop bij om 5 jaar te overbruggen, want zo lang ga je moeten wachten !cheers


RE: Couly-Dutheil Chinon - Bert - 11-07-2012 09:16 PM

(11-07-2012 09:01 PM)dr_magooo schreef:  
(11-07-2012 08:58 PM)vinejo schreef:  
(11-07-2012 08:55 PM)Bert schreef:  
(11-07-2012 08:36 PM)dr_magooo schreef:  Vandaag m'n 3 echo-flesjes opgehaald aan rode prijs in Colruyt..., Loire liefhebbers.., kopen deze handel en fikken af voor een paar jaar!

allez dan... Ook besteld Smile

Tweede deel van de opdracht wordt al een stuk moeilijker voor Bert...Cool

@ Bert: Koop dan meteen wat triphop bij om 5 jaar te overbruggen, want zo lang ga je moeten wachten !cheers

allez dan... Omdat je zo aandringt Smile


RE: Couly-Dutheil Chinon - doc - 15-07-2012 12:54 AM

Olive 1989

Dronk deze vanavond nog eens met kalfsvlees orloff en uien. Man, Chinon kan toch prachtig meegaan, nog goed op fruit, de paprika springt er nog uit, blijft boeiende wijn, lekkerrrrrl ! Wie gaat er mee naar de Loire ?


RE: Couly-Dutheil Chinon - Bert - 15-07-2012 01:54 PM

(11-07-2012 08:36 PM)dr_magooo schreef:  Vandaag m'n 3 echo-flesjes opgehaald aan rode prijs in Colruyt..., Loire liefhebbers.., kopen deze handel en fikken af voor een paar jaar!

Wine Spectator (James Molesworth) schrijft nochtans
Ripe and rounded, with delicious cassis, plum and blackberry fruit flavors guided by finely beaded acidity and a refreshing tobacco note on the finish, which has subtle persistence. Drink now through 2014


Toch al eentje proberen dan zeker?


RE: Couly-Dutheil Chinon - doc - 15-07-2012 01:59 PM

(15-07-2012 01:54 PM)Bert schreef:  
(11-07-2012 08:36 PM)dr_magooo schreef:  Vandaag m'n 3 echo-flesjes opgehaald aan rode prijs in Colruyt..., Loire liefhebbers.., kopen deze handel en fikken af voor een paar jaar!

Wine Spectator (James Molesworth) schrijft nochtans
Ripe and rounded, with delicious cassis, plum and blackberry fruit flavors guided by finely beaded acidity and a refreshing tobacco note on the finish, which has subtle persistence. Drink now through 2014


Toch al eentje proberen dan zeker?

Ge kunt dat nu drinken, maar ik zou er af blijven...je gaat er meer plezier mee beleven...mocht het flesje 30 euro gekost hebben zou James het ook laten liggen ...Wink


RE: Couly-Dutheil Chinon - doc - 18-07-2012 06:24 PM

Clos de l' Echo 2009

Ik kon het niet laten en heb me toch eens laten verleiden om ééntje voortijdig te openen. Een intens vegetale neus (++) van groene paprika stuift uit het glas. Kruidig.
Evenwichtig geheel maar alles zit toch naast elkaar. Goeie body, zachte tannines, aangename zuurdrempel. Licht chocolatterig toets in het wulpse fruit.
Een vijftal jaren kelderrust zal hem dus inderdaad deugd doen !


RE: Couly-Dutheil Chinon - vinejo - 18-07-2012 06:30 PM

(18-07-2012 06:24 PM)dr_magooo schreef:  Clos de l' Echo 2009

Ik kon het niet laten en heb me toch eens laten verleiden om ééntje voortijdig te openen. Een intens vegetale neus (++) van groene paprika stuift uit het glas. Kruidig.
Evenwichtig geheel maar alles zit toch naast elkaar. Goeie body, zachte tannines, aangename zuurdrempel. Licht chocolatterig toets in het wulpse fruit.
Een vijftal jaren kelderrust zal hem dus inderdaad deugd doen !

Maar toch al zeer lekker? zachte tannines?
Soms vraag ik me af of sommige wijnen niet het lekkerste zijn in hun jeugd... Maar dan drink ik een ouwe Bordeaux of Chinon (zoals de 89 van dit huis die jij me ooit schonk) en dan denk ik... Wachten loont toch.. Smile


RE: Couly-Dutheil Chinon - doc - 18-07-2012 06:37 PM

(18-07-2012 06:30 PM)vinejo schreef:  
(18-07-2012 06:24 PM)dr_magooo schreef:  Clos de l' Echo 2009

Ik kon het niet laten en heb me toch eens laten verleiden om ééntje voortijdig te openen. Een intens vegetale neus (++) van groene paprika stuift uit het glas. Kruidig.
Evenwichtig geheel maar alles zit toch naast elkaar. Goeie body, zachte tannines, aangename zuurdrempel. Licht chocolatterig toets in het wulpse fruit.
Een vijftal jaren kelderrust zal hem dus inderdaad deugd doen !

Maar toch al zeer lekker? zachte tannines?
Soms vraag ik me af of sommige wijnen niet het lekkerste zijn in hun jeugd... Maar dan drink ik een ouwe Bordeaux of Chinon (zoals de 89 van dit huis die jij me ooit schonk) en dan denk ik... Wachten loont toch.. Smile

Ja klopt, maar mijn kleine teen zegt dat 't schoner gaat worden Wink Nee, niet het weer.
Had hetzelfde gevoel bij de Grand Clos van Amirault, die eigenlijk momenteel nog een trapje hoger staat bij mij tov de Couly. huhuh Meer op 't fruit en steviger backbone...eigen aan Bourgeuil.


RE: Couly-Dutheil Chinon - nco - 19-07-2012 11:47 AM

(18-07-2012 06:24 PM)dr_magooo schreef:  Clos de l' Echo 2009

Ik kon het niet laten en heb me toch eens laten verleiden om ééntje voortijdig te openen. Een intens vegetale neus (++) van groene paprika stuift uit het glas. Kruidig.
Evenwichtig geheel maar alles zit toch naast elkaar. Goeie body, zachte tannines, aangename zuurdrempel. Licht chocolatterig toets in het wulpse fruit.
Een vijftal jaren kelderrust zal hem dus inderdaad deugd doen !

Ook recent proefflesje gedronken en me ook zeer bevallen, doet me er aan denken dat ik wat flessen moeten bijkopen!


RE: Couly-Dutheil Chinon - Kris - 26-07-2012 06:46 PM

Clos de l' Echo 2009: knappe CF, mooi fruit (kers), nog hard met een stevige beet en ijzer in de mond. Zoals Doc zegt... alles zit erin maar het moet nog in zijn plooi vallen. Two left....toch nog es op de site van colruyt zien.


RE: Couly-Dutheil Chinon - doc - 26-07-2012 11:22 PM

(26-07-2012 06:46 PM)Kris schreef:  Clos de l' Echo 2009: knappe CF, mooi fruit (kers), nog hard met een stevige beet en ijzer in de mond. Zoals Doc zegt... alles zit erin maar het moet nog in zijn plooi vallen. Two left....toch nog es op de site van colruyt zien.

Doe maar in, geen zorg, je kunt er jarenlang plezier aan beleven, genoeg bewaarpotentieel en mooie P/Q. Vanop de burcht van Chinon heb je een spectaculair zich op deze ommuurde wijngaard ! Een lapje groot ...


RE: Couly-Dutheil Chinon - Venne - 27-07-2012 11:50 PM

Pas nog een 95 in het glas gehad.... dik ok.... kan tegen een decenniake
heb hier nog een 97 van een ander huis liggen.... moet eens dringend open. blijkbaar topjaar:-)


RE: Couly-Dutheil Chinon - Terretoir - 12-06-2014 09:08 PM

Iemand de Crescendo al geproefd van hen? Nu in rode prijs bij Colruyt...

Edit, blijkbaar nu terug normale prijs... Begin deze week dus niet.


RE: Couly-Dutheil Chinon - carl - 12-06-2014 09:15 PM

(12-06-2014 09:08 PM)Tom T schreef:  Iemand de Crescendo al geproefd van hen? Nu in rode prijs bij Colruyt...

Edit, blijkbaar nu terug normale prijs... Begin deze week dus niet.

Ik heb de Crescendo besteld (in rode prijs) maar heb nog geen bericht gekregen dat hij al aangekomen is. Nog niet geproefd, dus. De Winedoctor proefde een tijdje terug wel de 2003 : http://www.thewinedoctor.com/weekend/coulydutheilchinonclosdelechocrescendo2003.shtml

Misschien niet helemaal een indicatie over de 2009 maar het zegt toch al iets Cool


RE: Couly-Dutheil Chinon - Terretoir - 12-06-2014 09:22 PM

Carl, ik heb 2min geleden dat artikel gelezen!
Daarstraks men 2 flesjes opgehaald (rode prijs) :-)

Ps,
zeker posten als je hem proeft! Ik durf het momenteel nog niet opentrekken... Hoewel Chinon, zelfs jong, toch zo lekker kan zijn :-)


RE: Couly-Dutheil Chinon - vinejo - 12-06-2014 09:31 PM

Was er ook wel benieuwd naar, was wel prijzig hé, zelfs in rode prijs... (30+)
Normaal zou k zeggen trek er al eens eentje open maar vrees dat 2009 wel eens gesloten zou kunnen zijn...


RE: Couly-Dutheil Chinon - Terretoir - 12-06-2014 09:44 PM

Moest deze nu 20eu zijn zou'k het allang gedaan hebben, maar aan deze prijs wil'k geen gokje wagen :-)

Edit, voor Chinon: Duur... BDX, Bourgogne of Italianen zitten er dikwijls boven...


RE: Couly-Dutheil Chinon - vinejo - 12-06-2014 09:57 PM

(12-06-2014 09:44 PM)Tom T schreef:  Moest deze nu 20eu zijn zou'k het allang gedaan hebben, maar aan deze prijs wil'k geen gokje wagen :-)

Edit, voor Chinon: Duur... BDX, Bourgogne of Italianen zitten er dikwijls boven...

Ik reken op een TN in 2020 (hopelijk bestaat het forum dan nog... Wink )


RE: Couly-Dutheil Chinon - carl - 12-06-2014 10:37 PM

Ik heb er slechts 1 flesje van besteld. Het zal dus niet voor meteen zijn, vrees ik Wink


RE: Couly-Dutheil Chinon - Innesto - 30-06-2014 11:09 AM

Chinon Clos de l'Echo 2009

Lang getwijfeld om deze Clos de l'Echo 2009 nu al open te trekken maar uiteindelijk toch gezwicht... Vlak na het ontkurken bleek deze twijfel gerechtvaardigd. Zeer "discreet" in de neus alsook in de mond, m.a.w. "potdicht". Na een uurtje of twee in de karaf een ander verhaal...

In het glas een diepe roodzwarte kleur, in de neus een heel fijn en fruitig boeket van frambozen, aardbeien, zwarte bessen en zoete paprika's. In de mond sappig en fluweelzacht met rijpe tannines, opvallend frisse en fruitige zuren, die de wijn fris en elegant houden, en een lange aromatische afdronk als toetje.

Ik heb weinig of geen ervaring met rode wijnen uit de Loire, maar dit smaakt naar meer. Dit is na een zuurstofkuurtje nu reeds heel lekker. Deze Clos de l'Echo 2009 is vandaag stilaan helemaal in zijn plooi aan het vallen maar ik durf vermoeden dat nog een extra jaartje kelderrust hem geen kwaad gaat doen. Trouwens, de wijn deed het naar mijn gevoel uitstekend in combinatie met een lekker stukje Duroc d'olives varkensvlees.

Gekocht bij Colruyt Klassewijnen: 14,99 euro (rode prijs)


RE: Couly-Dutheil Chinon - vinejo - 30-06-2014 09:45 PM

(30-06-2014 11:09 AM)Innesto schreef:  Chinon Clos de l'Echo 2009

Lang getwijfeld om deze Clos de l'Echo 2009 nu al open te trekken maar uiteindelijk toch gezwicht... Vlak na het ontkurken bleek deze twijfel gerechtvaardigd. Zeer "discreet" in de neus alsook in de mond, m.a.w. "potdicht". Na een uurtje of twee in de karaf een ander verhaal...

In het glas een diepe roodzwarte kleur, in de neus een heel fijn en fruitig boeket van frambozen, aardbeien, zwarte bessen en zoete paprika's. In de mond sappig en fluweelzacht met rijpe tannines, opvallend frisse en fruitige zuren, die de wijn fris en elegant houden, en een lange aromatische afdronk als toetje.

Ik heb weinig of geen ervaring met rode wijnen uit de Loire, maar dit smaakt naar meer. Dit is na een zuurstofkuurtje nu reeds heel lekker. Deze Clos de l'Echo 2009 is vandaag stilaan helemaal in zijn plooi aan het vallen maar ik durf vermoeden dat nog een extra jaartje kelderrust hem geen kwaad gaat doen. Trouwens, de wijn deed het naar mijn gevoel uitstekend in combinatie met een lekker stukje Duroc d'olives varkensvlees.

Gekocht bij Colruyt Klassewijnen: 14,99 euro (rode prijs)

Heb een flesje liggen, ga dus minstens nog een jaartje wachten thank you


RE: Couly-Dutheil Chinon - Terretoir - 10-07-2014 10:45 PM

Crescendo 09

Ik dacht, kom... Dat is al een jaar of 5 oud, dat zal wel meevallen. Nee dus... Streng, veel hout, tanninnes. Geen Loire (CF) gevoel! Eerder nen BDX dat overdreven veel hout had gezien... Ik heb er nog eentje liggen, zal voor binnen een jaar of 10 tien zijn. Wel serieuze materie ze. Gaat wel goed komen. Zou er zelfs nog wel eentje durven bijkopen, zo hoog schat ik deze in.


RE: Couly-Dutheil Chinon - carl - 10-07-2014 11:15 PM

Bedankt voor deze TN. Interessante info, Tom T Smile


RE: Couly-Dutheil Chinon - Terretoir - 11-07-2014 10:22 PM

Ik dacht, zal me effe opofferen voor die mede Loire liefhebbers hier...


RE: Couly-Dutheil Chinon - Innesto - 01-01-2015 11:03 PM

Chinon Clos de l'Echo 2009

In de neus wat animaal, mineraal, "ijzer", fruit staat te drummen op de achtergrond. Donkere ondoordringbare, zwarte kleur... en dan vormt zich na het uitschenken van een tweede, derde,... glas een troebele grauwwitte sluier op de wijn. Na walsen blijft deze droesem aan het glas plakken en verandert de wijn als het ware in een papje. Bij het overgieten in de karaf verstopt het gebruikte zeefje/filtertje quasi direct door deze melkachtige droesem. De resterende wijn in de fles ziet er uit alsof men er een haas in gemarineerd heeft...

Nooit meegemaakt. Eerste spontane reactie: de wijn is aan het hergisten op fles.Huh


RE: Couly-Dutheil Chinon - don quichotte - 02-01-2015 02:32 AM

(01-01-2015 11:03 PM)Innesto schreef:  Chinon Clos de l'Echo 2009

In de neus wat animaal, mineraal, "ijzer", fruit staat te drummen op de achtergrond. Donkere ondoordringbare, zwarte kleur... en dan vormt zich na het uitschenken van een tweede, derde,... glas een troebele grauwwitte sluier op de wijn. Na walsen blijft deze droesem aan het glas plakken en verandert de wijn als het ware in een papje. Bij het overgieten in de karaf verstopt het gebruikte zeefje/filtertje quasi direct door deze melkachtige droesem. De resterende wijn in de fles ziet er uit alsof men er een haas in gemarineerd heeft...

Nooit meegemaakt. Eerste spontane reactie: de wijn is aan het hergisten op fles.Huh

Wijn kan toch interessant zijn hé Innesto.Wink


RE: Couly-Dutheil Chinon - vinejo - 02-01-2015 09:43 AM

(02-01-2015 02:32 AM)don quichotte schreef:  
(01-01-2015 11:03 PM)Innesto schreef:  Chinon Clos de l'Echo 2009

In de neus wat animaal, mineraal, "ijzer", fruit staat te drummen op de achtergrond. Donkere ondoordringbare, zwarte kleur... en dan vormt zich na het uitschenken van een tweede, derde,... glas een troebele grauwwitte sluier op de wijn. Na walsen blijft deze droesem aan het glas plakken en verandert de wijn als het ware in een papje. Bij het overgieten in de karaf verstopt het gebruikte zeefje/filtertje quasi direct door deze melkachtige droesem. De resterende wijn in de fles ziet er uit alsof men er een haas in gemarineerd heeft...

Nooit meegemaakt. Eerste spontane reactie: de wijn is aan het hergisten op fles.Huh

Wijn kan toch interessant zijn hé Innesto.Wink

Iets heel raar toch. Hergisting zou toch wat CO2 moeten veroorzaken. Lijkt me een fout bij de klaring of zo (eiwitten of bentoniet)?
Nooit meegemaakt hier, hoop het ook nooit mee te maken want heb zo 1 flesje liggen Rolleyes (van Colruyt ook bij jou? )


RE: Couly-Dutheil Chinon - Innesto - 02-01-2015 07:14 PM

(02-01-2015 09:43 AM)vinejo schreef:  
(02-01-2015 02:32 AM)don quichotte schreef:  
(01-01-2015 11:03 PM)Innesto schreef:  Chinon Clos de l'Echo 2009

In de neus wat animaal, mineraal, "ijzer", fruit staat te drummen op de achtergrond. Donkere ondoordringbare, zwarte kleur... en dan vormt zich na het uitschenken van een tweede, derde,... glas een troebele grauwwitte sluier op de wijn. Na walsen blijft deze droesem aan het glas plakken en verandert de wijn als het ware in een papje. Bij het overgieten in de karaf verstopt het gebruikte zeefje/filtertje quasi direct door deze melkachtige droesem. De resterende wijn in de fles ziet er uit alsof men er een haas in gemarineerd heeft...

Nooit meegemaakt. Eerste spontane reactie: de wijn is aan het hergisten op fles.Huh

Wijn kan toch interessant zijn hé Innesto.Wink

Iets heel raar toch. Hergisting zou toch wat CO2 moeten veroorzaken. Lijkt me een fout bij de klaring of zo (eiwitten of bentoniet)?
Nooit meegemaakt hier, hoop het ook nooit mee te maken want heb zo 1 flesje liggen Rolleyes (van Colruyt ook bij jou? )

Inderdaad rare boel... Ik dronk afgelopen jaar nog een fles uit hetzelfde lot en die was meer dan oké. Vraag is wat ik met mijn twee resterende flessen moet aanvangen. Nu nog eentje opentrekken of ze zoals gepland de nodige kelderrust geven. Ze komen inderdaad van de Colruyt. Dus omruilen zal wel geen probleem zijn daar het overduidelijk een serieus foute fles is.


RE: Couly-Dutheil Chinon - Kris - 18-02-2015 07:35 PM

Clos de l'echo 1997: kortom topfles aan 13eurokes destijds. Mooier kan Cab F niet worden, groene paprika, grafiet, inkt, sousbois. Perfect versmolten Cf, love it...2020 halen lijkt me geen probleem, er tot dan afblijven wel.
Op Claude !!


RE: Couly-Dutheil Chinon - Venne - 20-02-2015 10:17 AM

97 was een topjaar in loire, heb ook nog een loireke van 97 liggen.... dit brengt me op een idee kris :-)


RE: Couly-Dutheil Chinon - Kris - 20-02-2015 05:42 PM

https://www.youtube.com/watch?v=ErQvjmme_L0 punk

(20-02-2015 10:17 AM)Venne schreef:  97 was een topjaar in loire, heb ook nog een loireke van 97 liggen.... dit brengt me op een idee kris :-)



RE: Couly-Dutheil Chinon - Olivier - 09-03-2015 09:18 PM

Clos de l'echo 2011

ik wist dat dit een bewaarwijn is, maar ik hoopte dat het mindere jaar een minder stevige wijn zou geven. Niet dus... Bescheiden neus met wat rood fruit, mineralig, en wat laurier. In de mond ook rood fruit, stevig droogtrekkende tannines, fijne zuren, en een bittere afdronk. Op een bepaald moment had ik retronasaal wat alcohol. Blijkt dat deze wijn 14,5% (!) heeft. Dit is echt moeilijk te behappen op dit moment.


RE: Couly-Dutheil Chinon - Terretoir - 10-03-2015 12:02 AM

Ik heb me nog een flesje Crescendo besteld. 2010, Loire... Eentje voor binnen een jaar of 10-15 :-)


RE: Couly-Dutheil Chinon - vinejo - 10-03-2015 12:48 AM

(09-03-2015 09:18 PM)Olivier schreef:  Clos de l'echo 2011

ik wist dat dit een bewaarwijn is, maar ik hoopte dat het mindere jaar een minder stevige wijn zou geven. Niet dus... Bescheiden neus met wat rood fruit, mineralig, en wat laurier. In de mond ook rood fruit, stevig droogtrekkende tannines, fijne zuren, en een bittere afdronk. Op een bepaald moment had ik retronasaal wat alcohol. Blijkt dat deze wijn 14,5% (!) heeft. Dit is echt moeilijk te behappen op dit moment.

Is hij al uit? Ben wel benieuwd hoe die evolueert anders...


RE: Couly-Dutheil Chinon - Olivier - 10-03-2015 07:54 PM

was nog niet uit... Maar weinig evolutie eigenlijk. Blijft streng karakter behouden, inclusief bittere afdronk en wat alcoholisch karakter. Komt de hoge alcohol van chaptalisatie, denk je?


RE: Couly-Dutheil Chinon - vinejo - 10-03-2015 10:34 PM

(10-03-2015 07:54 PM)Olivier schreef:  was nog niet uit... Maar weinig evolutie eigenlijk. Blijft streng karakter behouden, inclusief bittere afdronk en wat alcoholisch karakter. Komt de hoge alcohol van chaptalisatie, denk je?

Hm... Geen idee.. Anderzijds, waarom zouden ze een Chinon naar 14,5° chaptaliseren...?


RE: Couly-Dutheil Chinon - de populist - 10-03-2015 11:17 PM

(10-03-2015 10:34 PM)vinejo schreef:  
(10-03-2015 07:54 PM)Olivier schreef:  was nog niet uit... Maar weinig evolutie eigenlijk. Blijft streng karakter behouden, inclusief bittere afdronk en wat alcoholisch karakter. Komt de hoge alcohol van chaptalisatie, denk je?

Hm... Geen idee.. Anderzijds, waarom zouden ze een Chinon naar 14,5° chaptaliseren...?
Inderdaad, dat is zelfs verboden.


RE: Couly-Dutheil Chinon - Olivier - 10-03-2015 11:32 PM

(10-03-2015 11:17 PM)de populist schreef:  
(10-03-2015 10:34 PM)vinejo schreef:  
(10-03-2015 07:54 PM)Olivier schreef:  was nog niet uit... Maar weinig evolutie eigenlijk. Blijft streng karakter behouden, inclusief bittere afdronk en wat alcoholisch karakter. Komt de hoge alcohol van chaptalisatie, denk je?

Hm... Geen idee.. Anderzijds, waarom zouden ze een Chinon naar 14,5° chaptaliseren...?
Inderdaad, dat is zelfs verboden.

"La chaptalisation est réalisée si le degré naturel est insuffisant : cette pratique est réglementée" (wikipedia over chinon)

"Winemaking in the Loire is characterized by a general avoidance of barrel aging and malolactic fermentation. However some winemakers have begun experimenting with both. Chaptalization is permitted here and can help wine makers compensate for the under ripeness of the grapes in some years. " (wikipedia over Loire)

Ik weet niet of deze wijn gechaptaliseerd is, maar het mag dus wel degelijk.


RE: Couly-Dutheil Chinon - de populist - 10-03-2015 11:38 PM

(10-03-2015 11:32 PM)Olivier schreef:  
(10-03-2015 11:17 PM)de populist schreef:  
(10-03-2015 10:34 PM)vinejo schreef:  
(10-03-2015 07:54 PM)Olivier schreef:  was nog niet uit... Maar weinig evolutie eigenlijk. Blijft streng karakter behouden, inclusief bittere afdronk en wat alcoholisch karakter. Komt de hoge alcohol van chaptalisatie, denk je?

Hm... Geen idee.. Anderzijds, waarom zouden ze een Chinon naar 14,5° chaptaliseren...?
Inderdaad, dat is zelfs verboden.

"La chaptalisation est réalisée si le degré naturel est insuffisant : cette pratique est réglementée" (wikipedia over chinon)

"Winemaking in the Loire is characterized by a general avoidance of barrel aging and malolactic fermentation. However some winemakers have begun experimenting with both. Chaptalization is permitted here and can help wine makers compensate for the under ripeness of the grapes in some years. " (wikipedia over Loire)

Ik weet niet of deze wijn gechaptaliseerd is, maar het mag dus wel degelijk.
Chaptalisatie mag wel natuurlijk, maar niet tot zo'n hoog alcoholgehalte. Dat is gelimiteerd in het cahier de charge.


RE: Couly-Dutheil Chinon - Dave - 11-03-2015 09:25 AM

Ik heb nog 5 flessen "Baronnie Madeleine" 2011. Die eerste fles was behoorlijk tegengevallen, maar waarschijnlijk ook veel te vroeg gedronken.

Ik ga dit weekend nog eens ééntje checken...


RE: Couly-Dutheil Chinon - Dave - 14-03-2015 09:08 PM

La Baronnie Madeleine 2011

Is al een stuk meer op z'n plooi gekomen na een jaartje kelderrust.
Eerst overheerst de alcohol (14,5 % !) zowel in de neus als de mond, maar dat verbetert heel snel. Opgelegde kersen, gekookte groenten, natte steen en een vleugje kruiden zijn aroma's die achtereenvolgens tevoorschijn komen. In de mond zit alles nog niet helemaal op z'n plaats (alcohol komt soms nog piepen), maar komt goed; alles is aanwezig om binnen 2 a 3 jaar helemaal in orde te zijn !


RE: Couly-Dutheil Chinon - Olivier - 14-03-2015 09:31 PM

(14-03-2015 09:08 PM)Dave schreef:  La Baronnie Madeleine 2011

Is al een stuk meer op z'n plooi gekomen na een jaartje kelderrust.
Eerst overheerst de alcohol (14,5 % !) zowel in de neus als de mond, maar dat verbetert heel snel. Opgelegde kersen, gekookte groenten, natte steen en een vleugje kruiden zijn aroma's die achtereenvolgens tevoorschijn komen. In de mond zit alles nog niet helemaal op z'n plaats (alcohol komt soms nog piepen), maar komt goed; alles is aanwezig om binnen 2 a 3 jaar helemaal in orde te zijn !

klinkt herkenbaar. Ik denk ook dat het wel goed komt met de Clos de l'Echo, maar zal toch nog een tijdje duren. Denk zelfs meer dan 3 jaar. Ik heb er nog eentje liggen. Nu nog zo lang kunnen laten liggen natuurlijk...


RE: Couly-Dutheil Chinon - Dave - 17-03-2015 08:53 AM

(14-03-2015 09:31 PM)Olivier schreef:  
(14-03-2015 09:08 PM)Dave schreef:  La Baronnie Madeleine 2011

Is al een stuk meer op z'n plooi gekomen na een jaartje kelderrust.
Eerst overheerst de alcohol (14,5 % !) zowel in de neus als de mond, maar dat verbetert heel snel. Opgelegde kersen, gekookte groenten, natte steen en een vleugje kruiden zijn aroma's die achtereenvolgens tevoorschijn komen. In de mond zit alles nog niet helemaal op z'n plaats (alcohol komt soms nog piepen), maar komt goed; alles is aanwezig om binnen 2 a 3 jaar helemaal in orde te zijn !

klinkt herkenbaar. Ik denk ook dat het wel goed komt met de Clos de l'Echo, maar zal toch nog een tijdje duren. Denk zelfs meer dan 3 jaar. Ik heb er nog eentje liggen. Nu nog zo lang kunnen laten liggen natuurlijk...

Was uiteindelijk op z'n best (meest in balans) op dag 3. Ik heb geen haast voor de volgende fles.


RE: Couly-Dutheil Chinon - Jordaens - 17-03-2015 05:41 PM

Een hele poos geleden (waardoor ik me geen jaartallen meer herinner) heb ik ergens eens een Clos de l'Echo besteld in een restaurantje in Wilrijk. Een kelderrestje van zo'n 15 jaar oud. Niet te duur, dus ik wou toch echt wel eens meemaken wat dat zou geven. En dat viel dus bijzonder goed mee, geen slijtage of niks, gewoon lekker.

Vorige maand de '11 geproefd en die lijkt me toch ook dat potentieel te hebben.


RE: Couly-Dutheil Chinon - Gerten - 03-12-2015 10:17 PM

(17-03-2015 05:41 PM)Jordaens schreef:  Een hele poos geleden (waardoor ik me geen jaartallen meer herinner) heb ik ergens eens een Clos de l'Echo besteld in een restaurantje in Wilrijk. Een kelderrestje van zo'n 15 jaar oud. Niet te duur, dus ik wou toch echt wel eens meemaken wat dat zou geven. En dat viel dus bijzonder goed mee, geen slijtage of niks, gewoon lekker.

Vorige maand de '11 geproefd en die lijkt me toch ook dat potentieel te hebben.

Vanavond de 2011 geopend en die bevalt me enorm. Zwart fruit, mooie tannines. Zeer zacht en evenwichtig. 14,5°, maar licht gekoeld komt hij niet alcoholisch over.


RE: Couly-Dutheil Chinon - Kris - 03-12-2015 10:48 PM

(10-07-2014 10:45 PM)Terretoir schreef:  Crescendo 09

Ik dacht, kom... Dat is al een jaar of 5 oud, dat zal wel meevallen. Nee dus... Streng, veel hout, tanninnes. Geen Loire (CF) gevoel! Eerder nen BDX dat overdreven veel hout had gezien... Ik heb er nog eentje liggen, zal voor binnen een jaar of 10 tien zijn. Wel serieuze materie ze. Gaat wel goed komen. Zou er zelfs nog wel eentje durven bijkopen, zo hoog schat ik deze in.

Heb ooit hetzelfde gevoel gehad bij ne jonge Noiré van Alliet. Topcuvées uit de loire hebben echt wel tijd nodig, 10-15jaar ?


RE: Couly-Dutheil Chinon - vinejo - 03-12-2015 10:52 PM

(03-12-2015 10:17 PM)Gerten schreef:  
(17-03-2015 05:41 PM)Jordaens schreef:  Een hele poos geleden (waardoor ik me geen jaartallen meer herinner) heb ik ergens eens een Clos de l'Echo besteld in een restaurantje in Wilrijk. Een kelderrestje van zo'n 15 jaar oud. Niet te duur, dus ik wou toch echt wel eens meemaken wat dat zou geven. En dat viel dus bijzonder goed mee, geen slijtage of niks, gewoon lekker.

Vorige maand de '11 geproefd en die lijkt me toch ook dat potentieel te hebben.

Vanavond de 2011 geopend en die bevalt me enorm. Zwart fruit, mooie tannines. Zeer zacht en evenwichtig. 14,5°, maar licht gekoeld komt hij niet alcoholisch over.

Niveau Alliet Noiré voor u, Gerten? (zie ook bovenstaande post van Kris)


RE: Couly-Dutheil Chinon - Gerten - 04-12-2015 09:16 PM

(03-12-2015 10:52 PM)vinejo schreef:  
(03-12-2015 10:17 PM)Gerten schreef:  
(17-03-2015 05:41 PM)Jordaens schreef:  Een hele poos geleden (waardoor ik me geen jaartallen meer herinner) heb ik ergens eens een Clos de l'Echo besteld in een restaurantje in Wilrijk. Een kelderrestje van zo'n 15 jaar oud. Niet te duur, dus ik wou toch echt wel eens meemaken wat dat zou geven. En dat viel dus bijzonder goed mee, geen slijtage of niks, gewoon lekker.

Vorige maand de '11 geproefd en die lijkt me toch ook dat potentieel te hebben.

Vanavond de 2011 geopend en die bevalt me enorm. Zwart fruit, mooie tannines. Zeer zacht en evenwichtig. 14,5°, maar licht gekoeld komt hij niet alcoholisch over.

Niveau Alliet Noiré voor u, Gerten? (zie ook bovenstaande post van Kris)

Ja, echt de nagel op de kop. Samen met Alliet voor mij de beste Loire in het rood. Diezelfde vlezigheid, zwart rijp fruit en toch elegant en totaal niet vermoeiend, ondanks het verbazend alcoholgehalte.


RE: Couly-Dutheil Chinon - Hugel - 05-12-2015 11:31 AM

In delhaize zag ik de cuvee 'les gravieres' 2014. Ik kon er wel niks van op de couly dutheil website terugvinden. Kent iemand van jullie deze cuvee? Supermarktcuvee? Zou 3-5 j bewaren. Kost net geen 10 euro.


RE: Couly-Dutheil Chinon - Olivier - 05-12-2015 06:31 PM

Deze?

http://coulydutheil-chinon.com/images/vs_shop/132_fr.pdf


RE: Couly-Dutheil Chinon - Hugel - 11-12-2015 09:47 PM

(05-12-2015 06:31 PM)Olivier schreef:  Deze?

http://coulydutheil-chinon.com/images/vs_shop/132_fr.pdf

Nee, heb me vergist, de cuvee in delhaize noemt 'les chatelieres' en is niet terug te vinden op de site...


RE: Couly-Dutheil Chinon - Cisse M - 13-12-2015 12:14 PM

Ik proefde de Chatelieres 2014 van Delhaize en vond hem p/q zééér goed. Omdat de wijn niet terug te vinden was op de site can Couly-Dutheil stuurde ik hen een mailtje. Antwoord:

"Bonjour et merci de l’intérêt que vous portez à notre domaine et ses vins.
Les Chatelières sont réservées à certains marchés à l’export (Delhaize en Belgique). L’équivalent sur notre site est représenté par Les gravières 2014

Bien cordialement,

Catherine Gohier
Arnaud & Jacques Couly Dutheil


RE: Couly-Dutheil Chinon - Jordaens - 13-12-2015 03:37 PM

Beetje vreemd wel, net nu men in Chinon de lieux-dits wil gaan benadrukken. Zij het zonder lastenboek en met enige achterliggende gedachte, dat een lieu-dit vanzelf een gevoel van hogere kwaliteit geeft bij de consument. Noch Les Gravières, noch Les Chatelières zijn werkelijke lieu-dits en bovendien gaat het om dezelfde wijn... Ik breek de kwaliteit van de wijnen van Couly-Dutheil zeker niet af, ze zijn bij de beste, maar ook zij kunnen het klaarblijkelijk niet laten om een beetje mist te spuiten als het om klanteninformatie gaat.


RE: Couly-Dutheil Chinon - vinejo - 13-12-2015 08:38 PM

(13-12-2015 03:37 PM)Jordaens schreef:  Beetje vreemd wel, net nu men in Chinon de lieux-dits wil gaan benadrukken. Zij het zonder lastenboek en met enige achterliggende gedachte, dat een lieu-dit vanzelf een gevoel van hogere kwaliteit geeft bij de consument. Noch Les Gravières, noch Les Chatelières zijn werkelijke lieu-dits en bovendien gaat het om dezelfde wijn... Ik breek de kwaliteit van de wijnen van Couly-Dutheil zeker niet af, ze zijn bij de beste, maar ook zij kunnen het klaarblijkelijk niet laten om een beetje mist te spuiten als het om klanteninformatie gaat.

Yup, mee akkoord. Die domeinen moeten maar eens de beslissing nemen of ze al dan niet aan de groothandel verkopen. Als ze het niét doen, alle respect, als ze het wél doen, verkoop ze dan onder hetzelde etiket als op het domein. En beschouw de wijnliefhebber niet als idioot.


RE: Couly-Dutheil Chinon - Hugel - 13-12-2015 08:40 PM

Les chatelieres 2014.
Je proeft dat dit een geslaagde jaargang is. Heel typisch loire. Beetje paprika . Moet het heel goed doen op een zonnige dag licht gekoeld.
Alhoewel ik dit zeer kan apprecieren, heb ik steeds weer de indruk dat geselecteerde bordeaux van dezelfde prijsklasse - weliswaar na enkele jaren bewaren- mij een pak meer plezier kan geven...
Loire... Ik weet nog steeds niet of het voor mij is of niet...( in rood althans...)


RE: Couly-Dutheil Chinon - Jordaens - 13-12-2015 09:10 PM

Hugel, ga ongeremd voor de Clos de l'Echo. Proef al eens, maar leg ongedwongen weg zolang je wil. Bordeaux is Bordeaux, Loire is Loire, ze komen van de tegenovergestelde kanten van The Wall...


RE: Couly-Dutheil Chinon - don quichotte - 14-12-2015 12:07 AM

(13-12-2015 08:38 PM)vinejo schreef:  
(13-12-2015 03:37 PM)Jordaens schreef:  Beetje vreemd wel, net nu men in Chinon de lieux-dits wil gaan benadrukken. Zij het zonder lastenboek en met enige achterliggende gedachte, dat een lieu-dit vanzelf een gevoel van hogere kwaliteit geeft bij de consument. Noch Les Gravières, noch Les Chatelières zijn werkelijke lieu-dits en bovendien gaat het om dezelfde wijn... Ik breek de kwaliteit van de wijnen van Couly-Dutheil zeker niet af, ze zijn bij de beste, maar ook zij kunnen het klaarblijkelijk niet laten om een beetje mist te spuiten als het om klanteninformatie gaat.

Yup, mee akkoord. Die domeinen moeten maar eens de beslissing nemen of ze al dan niet aan de groothandel verkopen. Als ze het niét doen, alle respect, als ze het wél doen, verkoop ze dan onder hetzelde etiket als op het domein. En beschouw de wijnliefhebber niet als idioot.

thumbsup thumbsup

Wel Jo; met die duimen ondersteun ik je volledig.
En toch bekijk ik dit breder. Moest je nu een icoontje hebben met de duim naar beneden plaatste ik er ook zo eentje.
Niet alle domeinen en ook gerenommeerde Château wijnen geraken hun specifieke wijnen kwijt aan het markt segment waar je naar refereert onder hun verwachte commerciële voorwaarden.
Ze proberen dan ook onder meer hun stocks te liquideren onder een andere naam; tweede wijn; ander kleur etiket enz.
En dit impliceert meestal wel aan gereduceerde prijzen voor dezelfde wijn of misschien toch verschillend. Rolleyes

Ik zal nooit vergeten de ervaring die ik had met Château Latour en Les Forts de Latour van 1993. ( Omschreven als " une année mediocre")
In twee blinde proeverijen bij mij thuis werd de 2de wijn als beste ervaren.
Nu als Château Latour niet van zijn wijn afgeraakt aan de verwachte prijzen baart me zeker geen zorgen. Big Grin

Het zijn soms wel kleinere en minder gereputeerde domeinen die omwille van te overleven in dit keurslijf worden gedwongen .


RE: Couly-Dutheil Chinon - Jordaens - 14-12-2015 11:17 AM

Volgens mij worden er twee dingen door elkaar gehaald. Er is enerzijds het soort "gentleman's agreement" waarbij twee namen voor dezelfde wijn worden gebruikt opdat de klant niet meteen zou zien dat een fles van 30 euro op een menukaart, in de supermarkt aan de overkant maar 5,50 euro kost. Anderzijds is er het feit dat een naam met een toevoeging altijd beter klinkt dan zonder. Wat we in de froebelschool al leerden: puisseguin-st-emilion is beter dan puisseguin... De diverse gemeenten uit de appellatie Chinon willen zich ook op deze manier profileren en een lieu-dit aan hun naam hangen. Good for them. Alleen, als een toonaangevend bedrijf als Couly-Dutheil dan meteen namen als Gravières en Whatshisface begint te verzinnen, die ik als lieu-dit niet terugvind, en als dan bovendien die beide wijnen eigenlijk krèk hetzelfde zijn, dan vind ik dat op zijn zachtst gezegd merkwaardig.


RE: Couly-Dutheil Chinon - Hugel - 11-07-2016 10:38 PM

Couly dutheil clos de l'echo 2014

Nu te koop aan 12. 60 in delhaize wineworld. Zoek onder clos echo. Domein staat er niet bij maar is wel degelijk C- D wist men mij te vertellen.
1e koopje ooit in delhaize? Colruytprijs 18.49...
Of zou dit een supermarktcuvee zijn...
?
In dat geval de rode telefoon bellen
Wat denken jullie?


RE: Couly-Dutheil Chinon - Tienne - 14-07-2016 12:11 AM

(11-07-2016 10:38 PM)Hugel schreef:  Couly dutheil clos de l'echo 2014

Nu te koop aan 12. 60 in delhaize wineworld. Zoek onder clos echo. Domein staat er niet bij maar is wel degelijk C- D wist men mij te vertellen.
1e koopje ooit in delhaize? Colruytprijs 18.49...
Of zou dit een supermarktcuvee zijn...
?
In dat geval de rode telefoon bellen
Wat denken jullie?

Zou best eens een goede koop kunnen zijn.

Ik heb aan een euro of 12 hier de domaine René Couly 2014 in het glas.
Aanvankelijk is de wijn wat 'braaf' maar onplooit zich nu ten volle.
Ik vind deze zeer mooi en zijn prijs waard.

NB: tweede koopje na de les Varonniers


RE: Couly-Dutheil Chinon - Fre - 18-09-2016 08:25 PM

Clos de L'Echo 2014

Materie & kracht, maar ondanks z'n leeftijd al toegankelijk. Al zal deze wijn nog mooier evolueren bij ouderen. Wel nog die paprika op dag 1. Maar ik dronk gisteren dezelfde wijn (maar een andere fles) op dag 5 en dat was hedonisme ten top. Voor zij die nog twijfelen: bij Klassewijnen in normale prijs aan 18.5 EUR maar -15% (bij aankoop van 12 wijnen bij Klassewijnen), sowieso een mega deal!


RE: Couly-Dutheil Chinon - vinejo - 18-09-2016 08:49 PM

(18-09-2016 08:25 PM)Fre schreef:  Clos de L'Echo 2014

Materie & kracht, maar ondanks z'n leeftijd al toegankelijk. Al zal deze wijn nog mooier evolueren bij ouderen. Wel nog die paprika op dag 1. Maar ik dronk gisteren dezelfde wijn (maar een andere fles) op dag 5 en dat was hedonisme ten top. Voor zij die nog twijfelen: bij Klassewijnen in normale prijs aan 18.5 EUR maar -15% (bij aankoop van 12 wijnen bij Klassewijnen), sowieso een mega deal!

Een zeer sappige cabernet, heerlijk drinkplezier..! Ook besteld Wink


RE: Couly-Dutheil Chinon - Tienne - 19-09-2016 10:01 AM

(18-09-2016 08:49 PM)vinejo schreef:  
(18-09-2016 08:25 PM)Fre schreef:  Clos de L'Echo 2014

Materie & kracht, maar ondanks z'n leeftijd al toegankelijk. Al zal deze wijn nog mooier evolueren bij ouderen. Wel nog die paprika op dag 1. Maar ik dronk gisteren dezelfde wijn (maar een andere fles) op dag 5 en dat was hedonisme ten top. Voor zij die nog twijfelen: bij Klassewijnen in normale prijs aan 18.5 EUR maar -15% (bij aankoop van 12 wijnen bij Klassewijnen), sowieso een mega deal!

Een zeer sappige cabernet, heerlijk drinkplezier..! Ook besteld Wink

Staat bij delizzewainworld @ 16.00, dus...


RE: Couly-Dutheil Chinon - Fre - 19-09-2016 12:56 PM

(19-09-2016 10:01 AM)Tienne schreef:  
(18-09-2016 08:49 PM)vinejo schreef:  
(18-09-2016 08:25 PM)Fre schreef:  Clos de L'Echo 2014

Materie & kracht, maar ondanks z'n leeftijd al toegankelijk. Al zal deze wijn nog mooier evolueren bij ouderen. Wel nog die paprika op dag 1. Maar ik dronk gisteren dezelfde wijn (maar een andere fles) op dag 5 en dat was hedonisme ten top. Voor zij die nog twijfelen: bij Klassewijnen in normale prijs aan 18.5 EUR maar -15% (bij aankoop van 12 wijnen bij Klassewijnen), sowieso een mega deal!

Een zeer sappige cabernet, heerlijk drinkplezier..! Ook besteld Wink

Staat bij delizzewainworld @ 16.00, dus...
Ik zie bij Delhaiezewinewolrd een wijn staan 'Clos Olive 2014' aan 12.6 EUR. Er staat geen benaming van producent bij, noch een etiket (wie maakt die website toch altijd-percies of ze willen niet verkopen). Zou dit dezelfde wijn zijn?


RE: Couly-Dutheil Chinon - Tienne - 19-09-2016 02:59 PM

(19-09-2016 12:56 PM)Fre schreef:  
(19-09-2016 10:01 AM)Tienne schreef:  
(18-09-2016 08:49 PM)vinejo schreef:  
(18-09-2016 08:25 PM)Fre schreef:  Clos de L'Echo 2014

Materie & kracht, maar ondanks z'n leeftijd al toegankelijk. Al zal deze wijn nog mooier evolueren bij ouderen. Wel nog die paprika op dag 1. Maar ik dronk gisteren dezelfde wijn (maar een andere fles) op dag 5 en dat was hedonisme ten top. Voor zij die nog twijfelen: bij Klassewijnen in normale prijs aan 18.5 EUR maar -15% (bij aankoop van 12 wijnen bij Klassewijnen), sowieso een mega deal!

Een zeer sappige cabernet, heerlijk drinkplezier..! Ook besteld Wink

Staat bij delizzewainworld @ 16.00, dus...
Ik zie bij Delhaiezewinewolrd een wijn staan 'Clos Olive 2014' aan 12.6 EUR. Er staat geen benaming van producent bij, noch een etiket (wie maakt die website toch altijd-percies of ze willen niet verkopen). Zou dit dezelfde wijn zijn?

Zie hier


RE: Couly-Dutheil Chinon - Fre - 21-09-2016 08:11 PM

Dag 4 van de Clos de L'echo 2014 en toch schoon gerief ze, mannekes. Mooi geïntegreerde tannines, body, structuur, zuren op de juiste plaats.


RE: Couly-Dutheil Chinon - vinejo - 14-10-2016 11:15 PM

De clos d Olive geschonken deze avond, ging heel vlot binnen, iets lichter dan de Echo maar heel veel drinkplezier en perfect bij de mozarella met tomaat en prosciutto.


RE: Couly-Dutheil Chinon - stevendr - 11-03-2017 10:35 AM

Vandaag aan 12€ bij DWW:
https://nl.delhaizewineworld.com/F-10002-wijnen/P-26940-chinon-clos-echo


RE: Couly-Dutheil Chinon - Olivier - 11-03-2017 10:40 AM

(11-03-2017 10:35 AM)stevendr schreef:  Vandaag aan 12€ bij DWW:
https://nl.delhaizewineworld.com/F-10002-wijnen/P-26940-chinon-clos-echo

Scherpe prijs! Thanks Steven.


RE: Couly-Dutheil Chinon - TheWineVet - 11-03-2017 01:52 PM

(11-03-2017 10:40 AM)Olivier schreef:  
(11-03-2017 10:35 AM)stevendr schreef:  Vandaag aan 12€ bij DWW:
https://nl.delhaizewineworld.com/F-10002-wijnen/P-26940-chinon-clos-echo

Scherpe prijs! Thanks Steven.
Doorsturen naar Colruyt! Dan krijg je daarna nog 10 of 15% korting!!


RE: Couly-Dutheil Chinon - vinejo - 03-06-2017 06:50 PM

Gisterenavond de WOTN: Saint Nicolas de Bourgueil Les Aisselières 1989

Een cuvee die blijkbaar niet meer wordt gemaakt, vermoed dat dit hun toenmalige instapcuvee was.
Wel wel wel...
De 1989 was onmiskenbaar klasse. Heerlijke neus, met specerijen, nieuw leder, zwart fruit,... Lang en fris, evenwichtig in de mond. 91
Al wie Loire heeft liggen van goeden huize....blijf er eens een tijdje van, deze wijnen kunnen echt groot worden bij ouderen.


RE: Couly-Dutheil Chinon - Tienne - 04-06-2017 09:56 AM

(03-06-2017 06:50 PM)vinejo schreef:  Al wie Loire heeft liggen van goeden huize....blijf er eens een tijdje van, deze wijnen kunnen echt groot worden bij ouderen.

De Clos d'Olive en de Clos de l'Echo 2014 hebben ook veel potentieel maar zijn nu ook al heel lekker.
Thierry kocht 9 flessen van beide cuvées met gedacht ze te bewaren...
'Ils étaient tellement agréables que je n'ai pas résisté, j'ai tout bu Wink '

We doen een poging.


RE: Couly-Dutheil Chinon - vinejo - 04-06-2017 11:00 AM

(04-06-2017 09:56 AM)Tienne schreef:  
(03-06-2017 06:50 PM)vinejo schreef:  Al wie Loire heeft liggen van goeden huize....blijf er eens een tijdje van, deze wijnen kunnen echt groot worden bij ouderen.

De Clos d'Olive en de Clos de l'Echo 2014 hebben ook veel potentieel maar zijn nu ook al heel lekker.
Thierry kocht 9 flessen van beide cuvées met gedacht ze te bewaren...
'Ils étaient tellement agréables que je n'ai pas résisté, j'ai tout bu Wink '

We doen een poging.

Big Grin

Is dat den Thierry D.?


RE: Couly-Dutheil Chinon - Tienne - 04-06-2017 11:39 AM

(04-06-2017 11:00 AM)vinejo schreef:  
(04-06-2017 09:56 AM)Tienne schreef:  
(03-06-2017 06:50 PM)vinejo schreef:  Al wie Loire heeft liggen van goeden huize....blijf er eens een tijdje van, deze wijnen kunnen echt groot worden bij ouderen.

De Clos d'Olive en de Clos de l'Echo 2014 hebben ook veel potentieel maar zijn nu ook al heel lekker.
Thierry kocht 9 flessen van beide cuvées met gedacht ze te bewaren...
'Ils étaient tellement agréables que je n'ai pas résisté, j'ai tout bu Wink '

We doen een poging.

Big Grin

Is dat den Thierry D.?

Oui, bien sur!


RE: Couly-Dutheil Chinon - claret - 12-08-2017 08:00 PM

Clos de l'echo 2014. Hier al meermaals besproken. Na wat lucht al te genieten maar je voelt dat dit er 1 is voor de lange afstand. Vrij veel materie. Aan de promo prijs waaraan ik em kocht (een 12 tal euro) extreem strakke p/q.


RE: Couly-Dutheil Chinon - TheWineVet - 01-02-2018 07:19 PM

Les Chatelières 2014 Chinon: vlak, zo eentje van 13 in een dozijn (of 15?). Uit Delhaize, ik wou het eens proberen...


RE: Couly-Dutheil Chinon - Tienne - 23-06-2018 08:49 PM

(01-02-2018 07:19 PM)TheWineVet schreef:  Les Chatelières 2014 Chinon: vlak, zo eentje van 13 in een dozijn (of 15?). Uit Delhaize, ik wou het eens proberen...

In feite hoort men blijkbaar van de Clos d'Olive 2014 af te blijven maar dat is ondertussen te laat.

De wijn had aanvankelijk een iets rijpere neus dan vorige keer.
Ik blijf dit zeer mooi vinden.

NB: Voor kennismaking of aanvulling of voor uw ongemak moet men momenteel in de l'aise zijn.


RE: Couly-Dutheil Chinon - vinejo - 24-06-2018 12:15 AM

(23-06-2018 08:49 PM)Tienne schreef:  
(01-02-2018 07:19 PM)TheWineVet schreef:  Les Chatelières 2014 Chinon: vlak, zo eentje van 13 in een dozijn (of 15?). Uit Delhaize, ik wou het eens proberen...

In feite hoort men blijkbaar van de Clos d'Olive 2014 af te blijven maar dat is ondertussen te laat.

De wijn had aanvankelijk een iets rijpere neus dan vorige keer.
Ik blijf dit zeer mooi vinden.

NB: Voor kennismaking of aanvulling of voor uw ongemak moet men momenteel in de l'aise zijn.

Inderdaad, ze blijven die verkopen aan 12 euro.
Toch een teken aan de wand dat dit zo moeilijk verkocht wordt.
De Loire blijft blijkbaar ondergewaardeerd.

Stelt me dan weer wat gerust eigenlijk Wink


RE: Couly-Dutheil Chinon - Fre - 15-12-2018 12:49 AM

clos d’Olive 2014

86 krijgt deze jongen op CT. Geen unaniem handgeklap dus. Terwijl ik hier 7 flesjes van heb. Toch maar even proberen. Kersen, redelijk wat paplaurier. Sappige aanzet, mooie zuren en rijpe tannines. Toch nog een klein hard lijntje die door de tijd zal worden uitgevlakt. Eentje om weg te leggen maar nu al verleidelijk is.


RE: Couly-Dutheil Chinon - vinejo - 15-12-2018 09:48 AM

(15-12-2018 12:49 AM)Fre schreef:  clos d’Olive 2014

86 krijgt deze jongen op CT. Geen unaniem handgeklap dus. Terwijl ik hier 7 flesjes van heb. Toch maar even proberen. Kersen, redelijk wat paplaurier. Sappige aanzet, mooie zuren en rijpe tannines. Toch nog een klein hard lijntje die door de tijd zal worden uitgevlakt. Eentje om weg te leggen maar nu al verleidelijk is.

Dat kleine harde lijntje, herkenbaar.
Ik laat mijn flessen ook lang rusten, dronk ooit een 89 van dit huis, die was subliem.


RE: Couly-Dutheil Chinon - Thomas - 08-09-2019 01:46 PM

Ze krijgen de Clos de l'Olive 11 en 14 maar niet kwijt bij Delhaize: tot 11/09 wederom -30%. Opnieuw een doosje besteld na de eerste fles deze lente te hebben geopend en te hebben vastgesteld dat ik best wel wat meer Cab Franc binnen handbereik wil hebben.


RE: Couly-Dutheil Chinon - vinejo - 08-09-2019 01:56 PM

(08-09-2019 01:46 PM)Thomas schreef:  Ze krijgen de Clos de l'Olive 11 en 14 maar niet kwijt bij Delhaize: tot 11/09 wederom -30%. Opnieuw een doosje besteld na de eerste fles deze lente te hebben geopend en te hebben vastgesteld dat ik best wel wat meer Cab Franc binnen handbereik wil hebben.

Inderdaad, echt strange, mss te maken met hun triestige website en bestelprocedure.
Nochtans mooie koopjes, ik dronk vorige week de 2014 Olive en die beviel zeer (begint echt op dronk te komen).


RE: Couly-Dutheil Chinon - PvdW - 14-09-2019 10:18 AM

(08-09-2019 01:56 PM)vinejo schreef:  
(08-09-2019 01:46 PM)Thomas schreef:  Ze krijgen de Clos de l'Olive 11 en 14 maar niet kwijt bij Delhaize: tot 11/09 wederom -30%. Opnieuw een doosje besteld na de eerste fles deze lente te hebben geopend en te hebben vastgesteld dat ik best wel wat meer Cab Franc binnen handbereik wil hebben.

Inderdaad, echt strange, mss te maken met hun triestige website en bestelprocedure.
Nochtans mooie koopjes, ik dronk vorige week de 2014 Olive en die beviel zeer (begint echt op dronk te komen).

Ik bestelde een doos 2011 en bracht ze gisteren terug. De fles die ik opengedaan had was behoorlijk 'over'. Nu natuurlijk te laat om in de plaats 2014 met korting te kopen...


RE: Couly-Dutheil Chinon - Mathijs81 - 14-09-2019 12:31 PM

(14-09-2019 10:18 AM)PvdW schreef:  Ik bestelde een doos 2011 en bracht ze gisteren terug. De fles die ik opengedaan had was behoorlijk 'over'. Nu natuurlijk te laat om in de plaats 2014 met korting te kopen...

Hoe bedoel je ... gekurkt, geoxideerd, hitte, of reeds te lang op dronk Blush ?


RE: Couly-Dutheil Chinon - PvdW - 14-09-2019 01:57 PM

(14-09-2019 12:31 PM)Mathijs81 schreef:  
(14-09-2019 10:18 AM)PvdW schreef:  Ik bestelde een doos 2011 en bracht ze gisteren terug. De fles die ik opengedaan had was behoorlijk 'over'. Nu natuurlijk te laat om in de plaats 2014 met korting te kopen...

Hoe bedoel je ... gekurkt, geoxideerd, hitte, of reeds te lang op dronk Blush ?

Dat laatste. Hij was niet geoxideerd, maar had nogal uitgesproken verouderingsaroma's. Slecht was hij zeker niet, maar omdat ik niet van plan was om ze allemaal na mekaar uit te drinken, durfde ik het toch niet te riskeren.


RE: Couly-Dutheil Chinon - Thierry Debaisieux - 16-09-2019 08:53 PM

De wijnen waren zo goed dat ik de 9 flessen Clos de l'Echo en Clos de l'Olive 2014 heb gedronken, andere heb ik gekocht en gedronken. Wink

Ik wou nog een ander interessant Domaine noemen: Pierre en Bertrand Couly.
https://pb-couly.fr/index.php


RE: Couly-Dutheil Chinon - wvd - 17-09-2019 11:24 AM

Ik zou toch veronderstellen dat een pure CF uit de Loire wel een paar jaar fles aankan en zelfs nodig heeft. Lijkt me dus allesbehalve normaal dat die 2011 te oud zou zijn. Wat denk jij Thierry?


RE: Couly-Dutheil Chinon - PvdW - 17-09-2019 11:29 AM

(17-09-2019 11:24 AM)wvd schreef:  Ik zou toch veronderstellen dat een pure CF uit de Loire wel een paar jaar fles aankan en zelfs nodig heeft. Lijkt me dus allesbehalve normaal dat die 2011 te oud zou zijn. Wat denk jij Thierry?

Ik vond het ook heel vreemd, zeker omdat ik in mijn kelder andere, zelfs iets oudere cuvées van C-D heb liggen die nog nauwelijks op dronk zijn. Misschien was het gewoon een slechte fles, maar zoals gezegd durfde ik het risico toch niet te nemen...


RE: Couly-Dutheil Chinon - wvd - 17-09-2019 11:40 AM

(17-09-2019 11:29 AM)PvdW schreef:  
(17-09-2019 11:24 AM)wvd schreef:  Ik zou toch veronderstellen dat een pure CF uit de Loire wel een paar jaar fles aankan en zelfs nodig heeft. Lijkt me dus allesbehalve normaal dat die 2011 te oud zou zijn. Wat denk jij Thierry?

Ik vond het ook heel vreemd, zeker omdat ik in mijn kelder andere, zelfs iets oudere cuvées van C-D heb liggen die nog nauwelijks op dronk zijn. Misschien was het gewoon een slechte fles, maar zoals gezegd durfde ik het risico toch niet te nemen...

Daar heb je helemaal gelijk in, wijn genoeg!


RE: Couly-Dutheil Chinon - Thierry Debaisieux - 17-09-2019 12:24 PM

Ik dronk Clos de l'Echo die meer dan 15 jaar oud waren en die zeer goed bleef, misschien vanwege een flessenprobleem met deze 2011.


RE: Couly-Dutheil Chinon - wvd - 17-09-2019 05:28 PM

(17-09-2019 12:24 PM)Thierry Debaisieux schreef:  Ik dronk Clos de l'Echo die meer dan 15 jaar oud waren en die zeer goed bleef, misschien vanwege een flessenprobleem met deze 2011.

Dacht ik ook , kan bijna niet anders. Toch geef ik PvdW gelijk, als ik een 1e keer een wijn proef en hij deugt niet, dan komt er geen aankoop, zoveel is zeker.


RE: Couly-Dutheil Chinon - soiando - 18-09-2019 09:35 AM

Ik dronk dit jaar al enkele flesjes 2011, niks mis mee en kan zeker nog een tijdje blijven liggen.


RE: Couly-Dutheil Chinon - Thierry Debaisieux - 24-09-2019 06:50 PM

Zondag dronk ik een Chinon van Couly-Dutheil, Domaine René Couly 2014.
De neus is zeer aangenaam met aroma's van verse bessen op een achtergrond van vlierbes en een sigarendoos.
De mond is geconcentreerd, ruim, vers en lang. Deze evenwichtige wijn charmeert met zijn zwartfruitaroma's en zijn mooie zuurgraad die frisheid en lengte brengt. De finale op het verse fruit is zeer aangenaam.
Met 10 € is het volgens mij een opmerkelijke kwaliteitsverhouding


RE: Couly-Dutheil Chinon - vinejo - 28-10-2019 08:39 PM

Rijpe kers, cassis, peper en munt.
Heel donker van kleur.
In de mond zeer geconcentreerd, veel materie die mooi verdeeld is en fris blijft, tannines zijn rijp en zelfs mild te noemen. Complexe wijn.
Dit was genoeg voor Vince om te zeggen dat we in een aop zitten die begint met C en eindigt op N.
Wij waren even danig onder de indruk.
Van de wijn én van Vince. Smile


RE: Couly-Dutheil Chinon - Baldrick - 01-03-2020 10:04 AM

Gisteren 'Les Chatellieres' 2018 gekocht aan 7,49 euro (was in promotie) en meteen gedronken. De gestoofde paprika vliegt zo uit je glas, in de mond heel vol, gestructureerd maar toch opvallend drinkbaar.
Voor dat geld toch een erg mooie wijn.


RE: Couly-Dutheil Chinon - soiando - 21-06-2020 11:38 AM

Clos d'Olive 2014
Las hier eerder dat dit zeer jong is, klopt!
Full body, bakken fruit materie en kracht.
Rijp fruit & voldoende zuren, tis een krachtpatser.
Veeeeeel te jong dus maar een grote belofte voor de lange termijn.
Probeer mijn overige flessen nog 10 jaar te laten liggen.
Loire uit een goed jaar is prijs kwaliteit gewoon topSmile


RE: Couly-Dutheil Chinon - vinejo - 21-06-2020 12:12 PM

(21-06-2020 11:38 AM)soiando schreef:  Clos d'Olive 2014
Las hier eerder dat dit zeer jong is, klopt!
Full body, bakken fruit materie en kracht.
Rijp fruit & voldoende zuren, tis een krachtpatser.
Veeeeeel te jong dus maar een grote belofte voor de lange termijn.
Probeer mijn overige flessen nog 10 jaar te laten liggen.
Loire uit een goed jaar is prijs kwaliteit gewoon topSmile

+1!!


RE: Couly-Dutheil Chinon - Jordaens - 21-06-2020 04:47 PM

Van Couly-Dutheil ken ik alleen de Clos de l'Echo (haal ik al een jaar of dertig zo af en toe in huis). De wijn kan in een fatsoenlijk wijnjaar gemakkelijk 15 en meer jaar liggen. Alleen: ik heb geen idee waarom je dat zou doen, want de wijn is meteen zeer mooi om te drinken, er hoeft niet persé veel aan af te ronden en jong fruit heeft ook zijn rechten. Enfin, volgens mijn goesting, hé.


RE: Couly-Dutheil Chinon - soiando - 21-06-2020 06:20 PM

(21-06-2020 04:47 PM)Jordaens schreef:  Van Couly-Dutheil ken ik alleen de Clos de l'Echo (haal ik al een jaar of dertig zo af en toe in huis). De wijn kan in een fatsoenlijk wijnjaar gemakkelijk 15 en meer jaar liggen. Alleen: ik heb geen idee waarom je dat zou doen, want de wijn is meteen zeer mooi om te drinken, er hoeft niet persé veel aan af te ronden en jong fruit heeft ook zijn rechten. Enfin, volgens mijn goesting, hé.

Persoonlijk verkies ik uitgerijpte wijnen, maar is idd naar ieders smaak.


RE: Couly-Dutheil Chinon - Fre - 27-12-2020 10:33 AM

(28-10-2019 08:39 PM)vinejo schreef:  Rijpe kers, cassis, peper en munt.
Heel donker van kleur.
In de mond zeer geconcentreerd, veel materie die mooi verdeeld is en fris blijft, tannines zijn rijp en zelfs mild te noemen. Complexe wijn.
Dit was genoeg voor Vince om te zeggen dat we in een aop zitten die begint met C en eindigt op N.
Wij waren even danig onder de indruk.
Van de wijn én van Vince. Smile

Opnieuw de 2014 geprobeerd. Zit wat in een overgangsfase. De groene paprika domineerde aanvankelijk maar werd na luchten toch gecountered door mooi zwart fruit. Lichte droogtrekking zelfs. Mooi maar toch een tikje minder dan een paar jaar terug. Komt wel goed.


RE: Couly-Dutheil Chinon - Olivier - 15-01-2021 09:35 PM

(09-03-2015 09:18 PM)Olivier schreef:  Clos de l'echo 2011

ik wist dat dit een bewaarwijn is, maar ik hoopte dat het mindere jaar een minder stevige wijn zou geven. Niet dus... Bescheiden neus met wat rood fruit, mineralig, en wat laurier. In de mond ook rood fruit, stevig droogtrekkende tannines, fijne zuren, en een bittere afdronk. Op een bepaald moment had ik retronasaal wat alcohol. Blijkt dat deze wijn 14,5% (!) heeft. Dit is echt moeilijk te behappen op dit moment.

Kijk, bijna zes jaar later opnieuw in het glas. Time flies... ik was zelfs al vergeten dat ik deze al eerder gedronken had. Deze wijn heeft duidelijk een transformatie ondergaan.

Direct na openen al direct een mooi, wat belegen neusje, maar ook een vleugje as. Na wat openstaan plooit dit helemaal open, met bosbes, een rokerig toetsje (die as wel nog een beetje), ceder/sigarenkistje, koffie. Bij momenten heb ik ook asperge! Maar ik vind het niet onaangenaam.

In de mond krachtig, prikkelende tannines nog, maar nog goed ingekleed. Ik kan ze wel hebben, maar dit is dus wat ze bedoelen met “rustieke tannines”. Van de alcohol (14,5°C) geen spoor, alhoewel ik daar na een fles misschien wel anders over zou denken.

Dit is een boeiende en karaktervolle wijn geworden. En nog jaren voor de boeg. Alhoewel ik me afvraag hoe dit gaat evolueren en vooral of dit nog gaat verbeteren. Dit zijn tannines die er volgens mij nooit helemaal uit gaan gaan. Of misschien op het moment dat de rest al lang wijnazijn geworden is.


RE: Couly-Dutheil Chinon - dakur - 16-01-2021 10:16 AM

(15-01-2021 09:35 PM)Olivier schreef:  
(09-03-2015 09:18 PM)Olivier schreef:  Clos de l'echo 2011

ik wist dat dit een bewaarwijn is, maar ik hoopte dat het mindere jaar een minder stevige wijn zou geven. Niet dus... Bescheiden neus met wat rood fruit, mineralig, en wat laurier. In de mond ook rood fruit, stevig droogtrekkende tannines, fijne zuren, en een bittere afdronk. Op een bepaald moment had ik retronasaal wat alcohol. Blijkt dat deze wijn 14,5% (!) heeft. Dit is echt moeilijk te behappen op dit moment.

Kijk, bijna zes jaar later opnieuw in het glas. Time flies... ik was zelfs al vergeten dat ik deze al eerder gedronken had. Deze wijn heeft duidelijk een transformatie ondergaan.

Direct na openen al direct een mooi, wat belegen neusje, maar ook een vleugje as. Na wat openstaan plooit dit helemaal open, met bosbes, een rokerig toetsje (die as wel nog een beetje), ceder/sigarenkistje, koffie. Bij momenten heb ik ook asperge! Maar ik vind het niet onaangenaam.

In de mond krachtig, prikkelende tannines nog, maar nog goed ingekleed. Ik kan ze wel hebben, maar dit is dus wat ze bedoelen met “rustieke tannines”. Van de alcohol (14,5°C) geen spoor, alhoewel ik daar na een fles misschien wel anders over zou denken.

Dit is een boeiende en karaktervolle wijn geworden. En nog jaren voor de boeg. Alhoewel ik me afvraag hoe dit gaat evolueren en vooral of dit nog gaat verbeteren. Dit zijn tannines die er volgens mij nooit helemaal uit gaan gaan. Of misschien op het moment dat de rest al lang wijnazijn geworden is.

Bedankt voor de TN ! Ook nog een 4-tal flessen liggen. Ik open er binnenkort ook nog ééntje !


RE: Couly-Dutheil Chinon - Olivier - 16-01-2021 04:06 PM

Citaat: Bedankt voor de TN ! Ook nog een 4-tal flessen liggen. Ik open er binnenkort ook nog ééntje !

Zeker doen! Zal leuk zijn om de evolutie verder te volgen als je er nog 4 hebt. Ik lees hier verschillende TNs die spreken over 15 jaar en meer. Ben benieuwd!


RE: Couly-Dutheil Chinon - dakur - 16-01-2021 04:54 PM

(16-01-2021 04:06 PM)Olivier schreef:  
Citaat: Bedankt voor de TN ! Ook nog een 4-tal flessen liggen. Ik open er binnenkort ook nog ééntje !

Zeker doen! Zal leuk zijn om de evolutie verder te volgen als je er nog 4 hebt. Ik lees hier verschillende TNs die spreken over 15 jaar en meer. Ben benieuwd!

Ik had me vergist, het is de 2014. Ik had de fles nu toch vast. Wink
De meer donkere fruittonen in de neus, paprika (niet overheersend),aardse tonen en wat sigarenkist. Mondvullend, sappig, mooi in balans. Zacht maar met voldoende grip. Moeilijk om te wachten tot de volgende slok... Ik zet de fles nu toch weg om vanavond nog een paar glazen te proeven !


RE: Couly-Dutheil Chinon - Olivier - 16-01-2021 06:48 PM

Citaat:Moeilijk om te wachten tot de volgende slok...

Dat zegt alles! Smile Geniet ervan.


RE: Couly-Dutheil Chinon - soiando - 08-05-2021 01:48 PM

(15-01-2021 09:35 PM)Olivier schreef:  
(09-03-2015 09:18 PM)Olivier schreef:  Clos de l'echo 2011

ik wist dat dit een bewaarwijn is, maar ik hoopte dat het mindere jaar een minder stevige wijn zou geven. Niet dus... Bescheiden neus met wat rood fruit, mineralig, en wat laurier. In de mond ook rood fruit, stevig droogtrekkende tannines, fijne zuren, en een bittere afdronk. Op een bepaald moment had ik retronasaal wat alcohol. Blijkt dat deze wijn 14,5% (!) heeft. Dit is echt moeilijk te behappen op dit moment.

Kijk, bijna zes jaar later opnieuw in het glas. Time flies... ik was zelfs al vergeten dat ik deze al eerder gedronken had. Deze wijn heeft duidelijk een transformatie ondergaan.

Direct na openen al direct een mooi, wat belegen neusje, maar ook een vleugje as. Na wat openstaan plooit dit helemaal open, met bosbes, een rokerig toetsje (die as wel nog een beetje), ceder/sigarenkistje, koffie. Bij momenten heb ik ook asperge! Maar ik vind het niet onaangenaam.

In de mond krachtig, prikkelende tannines nog, maar nog goed ingekleed. Ik kan ze wel hebben, maar dit is dus wat ze bedoelen met “rustieke tannines”. Van de alcohol (14,5°C) geen spoor, alhoewel ik daar na een fles misschien wel anders over zou denken.

Dit is een boeiende en karaktervolle wijn geworden. En nog jaren voor de boeg. Alhoewel ik me afvraag hoe dit gaat evolueren en vooral of dit nog gaat verbeteren. Dit zijn tannines die er volgens mij nooit helemaal uit gaan gaan. Of misschien op het moment dat de rest al lang wijnazijn geworden is.

Recent ook de 2011 gedronken.
Deze wijn is erg mooi geworden, zo een beetje op zijn kantelpunt momenteel.
Mooie rode kleur, geen bruin randje te bespeuren.
Tertiair nog zeker niet, kan dus nog wat jaren aan.
Ik sluit mij volledig aan bij bovenvermelde tasting notes van Olivier.
Ben meer en meer fan aan het worden van CF uit de Loire.


RE: Couly-Dutheil Chinon - Fre - 23-08-2021 10:49 AM

Opnieuw de Clos de L'echo 2014 gedronken gisteren avond.
Peper, tabak en donker fruit. Geconcentreerde wijn die toch zijn evenwicht behoudt. De wijn is na 7 jaar een beetje meer 'uitgediept', complex. Heel mooi!


RE: Couly-Dutheil Chinon - Rik Martens - 22-04-2022 09:13 PM

Aan die 30% korting bij Delhaize kon ik niet weerstaan. Ik ben al jaren een fan van de Echo (de '15 was bijzonder en al geruime tijd op) en dus waagde ik me ook aan de Olive '15. Die blijkt toch een klasse lager te spelen. Niet slecht, maar zonder veel umpff.


RE: Couly-Dutheil Chinon - Rik Martens - 06-08-2022 09:15 AM

Colruyt zet de Saumur Les Bondonnières 2021 in de schijnwerper-annex-aanbieding.
Chenin vind ik wel een leuke - weze het niet altijd simpele - druif, dus voor net onder de tien euro leek me dit wel wat. Als trouwe Clos de l'Echo-fan wil ik van dit huis ook wel eens een witte proeven.

Alleen kwam de oude gedachtewisseling in deze thread me weer voor de geest. "Les Bondonnières" staat niet op de site van Couly-Dutheil, wel Les Chanteaux... Weer een supermarktlabel dus?

Ik vond op google maps één lieu-dit Les Bondonnières, maar dan in de buurt van Gien: Les Bondonnières d'en Haut en les Bondonnières d'en Bas, twee boerderijen en geen druif in zicht...

Iemand ervaring met de wijn onder één van beide namen?


RE: Couly-Dutheil Chinon - Fre - 20-01-2023 10:25 PM

Clos de l’Olive 2014
Is hier al meerdere keren besproken , ook door mij. Maar deze fles kan me opnieuw zo bekoren. zwarte olijven, vlees recht van de gril, mediterraans zout (ik citeer mijn vrouw - de wijn heeft inderdaad iets ziltig). In de mond heerlijk frisse aanzet, alles mooie evenwichtig nu. Ik vind deze wijn nu perfect op dronk. Terwijl ie zeker nog een mooie toekomst heeft.


RE: Couly-Dutheil Chinon - Thomas - 21-01-2023 12:00 AM

(20-01-2023 10:25 PM)Fre schreef:  Clos de l’Olive 2014
Is hier al meerdere keren besproken , ook door mij. Maar deze fles kan me opnieuw zo bekoren. zwarte olijven, vlees recht van de gril, mediterraans zout (ik citeer mijn vrouw - de wijn heeft inderdaad iets ziltig). In de mond heerlijk frisse aanzet, alles mooie evenwichtig nu. Ik vind deze wijn nu perfect op dronk. Terwijl ie zeker nog een mooie toekomst heeft.

Leuk om te lezen want heb nog 5 flessen. Alleen open ik ze liever bij een lentezonnetje en die eerste grill van het seizoen...


RE: Couly-Dutheil Chinon Clos de l'Echo 2009 - PietW - 22-07-2023 09:00 PM

Ooit 12 van gekocht en vorig jaar bedacht dat ze op moesten. Geen ontwikkeling verlies aan fruit, te streng. Vandaag nog maar eentje gedronken. Netjes gedecanteerd, fijn, lastig depot maar goed gelukt. Na een uurtje; Geur van natte vaatdoek, meer kon ik er niet van maken. Mooie rood-paarse kleur met nul oxidatie. Strenge ,krachtige wijn, peper, groene paprika en mooi rood fruit. Goede vulling en een lange afdronk. Geen allemans vriend maar wel karakter. Misschien over langere tijd moeten drinken maar dat lukt mij niet. De rest opdrinken? Ben benieuwd hoe deze over 5 jaar smaakt. Deo volente, dat wel.


RE: Couly-Dutheil Chinon - claret - 02-04-2024 11:40 PM

Clos de l’Echo 2014. Waar dit in z’n jeugd een fruitige, sappige wijn was waarvan je voelde dat er potentieel in zat, heeft dit toch de stap gezet naar een serieuzere, complexere wijn. Bijzonder mooi. Ik zie in m’n vorige post dat ik hier in promo 12 euro voor betaalde, wat gewoonweg belachelijke p/q is.