wijnliefhebbers
Santa Rita Chili - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Nieuwe wereld (/forum-29.html)
+--- Forum: Chili/Argentinië/Uruguay (/forum-52.html)
+--- Discussie: Santa Rita Chili (/thread-1557.html)


Santa Rita Chili - vinejo - 03-01-2012 03:41 PM

Carmenere Medalla Real Gran Reserva, Colchagua Valley 2008

Tijdelijk verkrijgbaar in carrefour en alweer zeer de moeite (net als de cabernet vroeger).
Heerlijke wollige maar toch kruidige wijn, perfect bij de Chiki Khan!


RE: Santa Rita - carl - 06-01-2012 02:06 PM

Wat bedoel je met tijdelijk en over welke jaargang heb je het eigenlijk?


RE: Santa Rita Chili - vinejo - 06-01-2012 02:26 PM

Ik snap u Carl, heb idd het slechte voorbeeld gegeven Blush
Was wat in a hurry op t forum gezet.
Ondertussen aangepast (ook streek en land)
De wijn was tijdelijk verkrijgbaar in wijnfestival Carrefour september...


RE: Santa Rita Chili - nco - 06-01-2012 02:29 PM

(06-01-2012 02:26 PM)vinejo schreef:  Ik snap u Carl, heb idd het slechte voorbeeld gegeven Blush
Was wat in a hurry op t forum gezet.
Ondertussen aangepast (ook streek en land)
De wijn was tijdelijk verkrijgbaar in wijnfestival Carrefour september...

En nu nog (althans in de Carrefours waar ik regelmatig binnenspring)...


RE: Santa Rita Chili - carl - 06-01-2012 02:29 PM

Geen probleem, Jo! Thanks.


RE: Santa Rita Chili - Franzo - 24-04-2013 11:24 PM

Santa Rita Medalla Real Cabernet Sauvignon 2005, zowat het beste dat ik op vlak van p/q ooit in mijn winkelkarreke heb gelegd, en enorm veel spijt dat ik toen heel da karreke niet heb volgeladen. Kan écht wedijveren met de grote jongens.
Cassis, bloedappelsien en mooi verweven hout in de neus, heel evenwichtig in de mond; rijp zonder één moment te storen.
Ik denk in promo ooit 7 euro te hebben betaald...


RE: Santa Rita Chili - claret - 25-04-2013 08:17 AM

Kon idd met gemak mee met de wijnen van 4-5x zn prijs... Mooie wijn!


RE: Santa Rita Chili - vinejo - 25-04-2013 08:46 AM

(24-04-2013 11:24 PM)Franzo schreef:  Santa Rita Medalla Real Cabernet Sauvignon 2005, zowat het beste dat ik op vlak van p/q ooit in mijn winkelkarreke heb gelegd, en enorm veel spijt dat ik toen heel da karreke niet heb volgeladen.

Heb al hetzelfde gedacht... Sedert zijn jaarlijkse verschijning in de WS top 100 is de cabernet in Carrefour niet meet verkrijgbaar. De Carmenere is echter ook mooi ( moet m dringend nog eens herproeven) en onlangs zag ik zelfs de merlot medalla real staan. Niet gekocht wegens merlot maar toch wel nieuwsgierig eigenlijk.

Ooit besproken op de blog trouwens:

http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/archive/2006/01/25/%C2%A0segonzac-en-santa-rita.html


RE: Santa Rita Chili - Dave - 25-04-2013 09:07 AM

(25-04-2013 08:17 AM)claret schreef:  Kon idd met gemak mee met de wijnen van 4-5x zn prijs... Mooie wijn!

Idd ! Op een bepaald moment stond de 2004 zelfs bij de kelderresten aan 5 €. Ik heb toen de resterende 5 flessen meegepakt. Ik heb nog 1 flesje en ik ga 'm, voor de leut, nog een paar jaar laten liggen. Zien wat dat geeft na 10 à 12 jaar.


RE: Santa Rita Chili - Corto - 11-09-2013 08:39 AM

Carmenere Medalla Real Gran Reserva, Colchagua Valley 2009
Ik zag deze toevallig bij de Carrefour in de rekken staan en kocht een proefflesje wegens de lyrische bovenstaande commentaren.
Neus: zeer dominante aanwezigheid van paprika. Enige paprika geur (en smaak) is typisch voor Carmenère, weet ik wel, maar dit vind ik er toch over. Het lijkt wel alsof je bij elke slok met je neus in een mand vers gesneden groene paprika's geduwd wordt. Ook de smaak wordt iets teveel door paprika gedomineerd. Not my cup of tea. (Misschien waren de druiven te vroeg geoogst en niet volledig rijp?)


RE: Santa Rita Chili - vinejo - 11-09-2013 09:03 AM

(11-09-2013 08:39 AM)Corto schreef:  Carmenere Medalla Real Gran Reserva, Colchagua Valley 2009
Ik zag deze toevallig bij de Carrefour in de rekken staan en kocht een proefflesje wegens de lyrische bovenstaande commentaren.
Neus: zeer dominante aanwezigheid van paprika. Enige paprika geur (en smaak) is typisch voor Carmenère, weet ik wel, maar dit vind ik er toch over. Het lijkt wel alsof je bij elke slok met je neus in een mand vers gesneden groene paprika's geduwd wordt. Ook de smaak wordt iets teveel door paprika gedomineerd. Not my cup of tea. (Misschien waren de druiven te vroeg geoogst en niet volledig rijp?)

Tiens, paprika in een Chileense wijn heb ik nog niet echt ondervonden, lijkt me inderdaad meer iets voor een Bordeaux ( onrijpheid ;-) )
De 2008 was nochtans heel mooi rijp en had eerder de kenmerkende cassis als dominant aroma. Zijn er dan toch slechte jaren mogelijk in Chili ?


RE: Santa Rita Chili - de populist - 11-09-2013 05:08 PM

(11-09-2013 08:39 AM)Corto schreef:  Carmenere Medalla Real Gran Reserva, Colchagua Valley 2009
Ik zag deze toevallig bij de Carrefour in de rekken staan en kocht een proefflesje wegens de lyrische bovenstaande commentaren.
Neus: zeer dominante aanwezigheid van paprika. Enige paprika geur (en smaak) is typisch voor Carmenère, weet ik wel, maar dit vind ik er toch over. Het lijkt wel alsof je bij elke slok met je neus in een mand vers gesneden groene paprika's geduwd wordt. Ook de smaak wordt iets teveel door paprika gedomineerd. Not my cup of tea. (Misschien waren de druiven te vroeg geoogst en niet volledig rijp?)
Dit is wat ik schreef over het grote Carmenèrebroertje Pehuen 2007, ook Santa Rita:
"Een grote Chileense Carmenère heb ik tot nu nog maar één keer mogen drinken maar ik herinner me alleen nog dat hij over de 40 euro ging. Niet gekocht dus. Ik kocht daarstraks, in kelderresten, deze Pehuen van Santa Rita 2007. Wordt dit de tweede grote wijn in mijn cerebraal wijnarchief? Geen gebarbecuede paprikaschijfjes uit een gemarineerde brochette in de neus. Een geur die voor mij Carmenère verraadt (gerookt, vegetaal, kruiden). Dit is eerder fijn in de neus, zachte Oosterse kruiden, tabak, geen cassis(likeur) te bespeuren, grafiet wel, munt, bosbes en bosbesblad, toch subtiel. Doet een beetje aan een coulis van bosbessen denken. Heerlijke neus eigenlijk. De mond is vol, fruitig, licht pikant qua kruiderij, het hout is helemaal ondergeschikt, wat ik apprecieer (dit is géén romige chocolade-Carmenère zoals zoveel dure versies). De fraîcheur zit goed. Normaal kost dit 25 euro. Dat zou ik er niet aan willen geven. De helft van de prijs: dat geef ik er met veel plezier voor. Chili, het is mijn favoriete wijnland niet echt, maar een paar wijnen zoals dit mogen gerust mijn kelder in. Is dit grote wijn? Nee, voor mij niet (Wine Spectator 91). Waarom niet? Ik mis in de mond vuurwerk, diepgang, verfijning, verrassing, creatie... Maar het is wel één van de beste Carmenères die ik al dronk. Is Carmenère een grootse druif? In de geschiedenis van Bordeaux blijkbaar wel. Ik twijfel."


RE: Santa Rita Chili - claret - 09-11-2013 08:35 PM

Santa Rita 120 Cab Sauv 2011. Al enkele malen ergens op dit forum ter sprake gekomen maar ik blijf er bij: aan een kleine 4 euro is dit p/q ONKLOPBAAR. Cassis, bosbes, sigarenkistje. Vol en fruitig id mond met genoeg zuren id afdronk om het geheel spanning te geven. Top in zijn segment.


RE: Santa Rita Chili - 33S - 09-11-2013 11:50 PM

Ik dronk begin dit jaar de 2007, gekregen met kerstmis van een nonkel die nooit wijn drinkt, en die was nog zeer ok Smile


RE: Santa Rita Chili - vinejo - 10-11-2013 02:14 AM

(09-11-2013 08:35 PM)claret schreef:  Santa Rita 120 Cab Sauv 2011. Al enkele malen ergens op dit forum ter sprake gekomen maar ik blijf er bij: aan een kleine 4 euro is dit p/q ONKLOPBAAR. Cassis, bosbes, sigarenkistje. Vol en fruitig id mond met genoeg zuren id afdronk om het geheel spanning te geven. Top in zijn segment.

100% akkoord!


RE: Santa Rita Chili - vinejo - 07-06-2015 10:14 PM

(03-01-2012 03:41 PM)vinejo schreef:  Carmenere Medalla Real Gran Reserva, Colchagua Valley 2008

Tijdelijk verkrijgbaar in carrefour en alweer zeer de moeite (net als de cabernet vroeger).
Heerlijke wollige maar toch kruidige wijn, perfect bij de Chiki Khan!

Nu in het glas (terwijl Frankrijk hier zonet de minst terechte strafschop ooit krijgt) - Gerten dacht aan een Bordeaux (wat ik kan begrijpen door de mooie structuur en de cassis en lichte peper). Zoethout ook, rijp fruit en zeer zacht en evenwichtog. Heel mooi op dronk maar nog wat reserve.
89


RE: Santa Rita Chili - Olivier - 07-06-2015 11:13 PM

Citaat:terwijl Frankrijk hier zonet de minst terechte strafschop ooit krijgt

jawadde, die mag terug in provinciale gaan fluiten! Sorry voor de off-topic, maar 't was er echt over Rolleyes


RE: Santa Rita Chili - vinejo - 08-06-2015 12:04 AM

(07-06-2015 11:13 PM)Olivier schreef:  
Citaat:terwijl Frankrijk hier zonet de minst terechte strafschop ooit krijgt

jawadde, die mag terug in provinciale gaan fluiten! Sorry voor de off-topic, maar 't was er echt over Rolleyes

Wij vonden dat ook, om nog maar te zwijgen van de rode kaart op Mertens... sorry voor de off topic maar dat was er ook over Rolleyes


RE: Santa Rita Chili - vinejo - 27-11-2015 12:59 PM

(07-06-2015 10:14 PM)vinejo schreef:  
(03-01-2012 03:41 PM)vinejo schreef:  Carmenere Medalla Real Gran Reserva, Colchagua Valley 2008

Tijdelijk verkrijgbaar in carrefour en alweer zeer de moeite (net als de cabernet vroeger).
Heerlijke wollige maar toch kruidige wijn, perfect bij de Chiki Khan!

Nu in het glas (terwijl Frankrijk hier zonet de minst terechte strafschop ooit krijgt) - Gerten dacht aan een Bordeaux (wat ik kan begrijpen door de mooie structuur en de cassis en lichte peper). Zoethout ook, rijp fruit en zeer zacht en evenwichtog. Heel mooi op dronk maar nog wat reserve.
89

Woensdagavond deze wijn geschonken. In topform! Kruidig, cassis, zoethout... Zeer mooi versmolten in de mond.

Ook geschonken: Medalla Real cabernet sauvignon 2003

Had deze wijn bewust opzij gelegd om de veroudering te volgen.
Men vond dat ie naar een hele mooie Medoc ging.
Tertiaire toetsen, zwart fruit, tabak,... In de mond zalig zacht en mooie afdronk. 91

Mijn laatste flesje Sad
(En geen idee waar ie nog te vinden is)


RE: Santa Rita Chili - Mathijs81 - 27-11-2015 09:45 PM

(27-11-2015 12:59 PM)vinejo schreef:  Mijn laatste flesje Sad
(En geen idee waar ie nog te vinden is)

Tresors de la Cave ( Tanguy Derde ) heeft blijkbaar nog wat voorraad liggen - er staat wat van hem op eBay.

http://www.benl.ebay.be/itm/6-x-Casa-Real-Santa-Rita-2009-In-CBO-Top-/401030980537?hash=item5d5f4f23b9:g:93QAAOSwhcJWOnD7

Mathijs


RE: Santa Rita Chili - Dave - 27-11-2015 10:04 PM

(27-11-2015 12:59 PM)vinejo schreef:  
(07-06-2015 10:14 PM)vinejo schreef:  
(03-01-2012 03:41 PM)vinejo schreef:  Carmenere Medalla Real Gran Reserva, Colchagua Valley 2008

Tijdelijk verkrijgbaar in carrefour en alweer zeer de moeite (net als de cabernet vroeger).
Heerlijke wollige maar toch kruidige wijn, perfect bij de Chiki Khan!

Nu in het glas (terwijl Frankrijk hier zonet de minst terechte strafschop ooit krijgt) - Gerten dacht aan een Bordeaux (wat ik kan begrijpen door de mooie structuur en de cassis en lichte peper). Zoethout ook, rijp fruit en zeer zacht en evenwichtog. Heel mooi op dronk maar nog wat reserve.
89

Woensdagavond deze wijn geschonken. In topform! Kruidig, cassis, zoethout... Zeer mooi versmolten in de mond.

Ook geschonken: Medalla Real cabernet sauvignon 2003

Had deze wijn bewust opzij gelegd om de veroudering te volgen.
Men vond dat ie naar een hele mooie Medoc ging.
Tertiaire toetsen, zwart fruit, tabak,... In de mond zalig zacht en mooie afdronk. 91

Mijn laatste flesje Sad
(En geen idee waar ie nog te vinden is)

Aha, ik heb nog zo'n flesje 2004 liggen: met dezelfde bedoeling weggelegd. Benieuwd...


RE: Santa Rita Chili - vinejo - 27-11-2015 10:21 PM

@Mathijs
thank you
gaat wel over de casa real, is een nog betere cuvee... Mocht ik via ebay kopen zou k er wel voor gaan hoor.

@Dave
Benieuwd of die 2004 even goed zal zijn..Zou t niet al te lang meer uitstellen.


RE: Santa Rita Chili - Mathijs81 - 27-11-2015 10:42 PM

(27-11-2015 10:21 PM)vinejo schreef:  gaat wel over de casa real, is een nog betere cuvee... Mocht ik via ebay kopen zou k er wel voor gaan hoor.

Heeft ook een website en ophalen in Aalst / Erembodegem is ook altijd mogelijk ...


RE: Santa Rita Chili - Franzo - 27-11-2015 11:07 PM

Ik kocht onlangs enkele flessen van de Cabernet Sauvignon Medalla Real bij Crushwine in Brussel. Met die 10% korting komt hij onder de 10 euro, lijkt me nog steeds een heel faire prijs.


RE: Santa Rita Chili - vinejo - 27-11-2015 11:57 PM

(27-11-2015 11:07 PM)Franzo schreef:  Ik kocht onlangs enkele flessen van de Cabernet Sauvignon Medalla Real bij Crushwine in Brussel. Met die 10% korting komt hij onder de 10 euro, lijkt me nog steeds een heel faire prijs.

Zeker een faire prijs, dat is ie meer dan waard - thanks voor de tip!


RE: Santa Rita Chili - TheWineVet - 18-06-2016 11:17 AM

Santa Rita Casa Real Cabernet 2009: straks voor bij de biefstuk friet met champignonsaus.
Al wel geopend en 'k heb er goesting in. Merci Jo! Slurp


RE: Santa Rita Chili - vinejo - 18-06-2016 11:22 AM

(18-06-2016 11:17 AM)TheWineVet schreef:  Santa Rita Casa Real Cabernet 2009: straks voor bij de biefstuk friet met champignonsaus.
Al wel geopend en 'k heb er goesting in. Merci Jo! Slurp

Ideaal bij dit zomerse weer Wink
Cheers!


RE: Santa Rita Chili - Smaakatleet - 18-06-2016 12:46 PM

(18-06-2016 11:17 AM)TheWineVet schreef:  Santa Rita Casa Real Cabernet 2009: straks voor bij de biefstuk friet met champignonsaus.
Al wel geopend en 'k heb er goesting in. Merci Jo! Slurp

Lijkt me een top combo dit !
Smakelijk cheers.


RE: Santa Rita Chili - TheWineVet - 18-06-2016 07:40 PM

(18-06-2016 11:17 AM)TheWineVet schreef:  Santa Rita Casa Real Cabernet 2009: straks voor bij de biefstuk friet met champignonsaus.
Al wel geopend en 'k heb er goesting in. Merci Jo! Slurp
Staat al gans de dag open. Ronde, fluwelige wijn. Zwart fruit vooral, wat ceder. Afgeronde tannines. Een knappe wijn voor wijnliefhebbers, maar tegelijk een allemansvriend. Ben er al van aan't drinken van tijdens de Duivels en staat open van deze morgen half 10. Nu nog wat examens verbeteren, met een half oog op 't forum en de voetbal... Ethisch verantwoord voor mijn studentenwatte?
90+-91


RE: Santa Rita Chili - vinejo - 18-06-2016 07:53 PM

(18-06-2016 07:40 PM)TheWineVet schreef:  Een knappe wijn voor wijnliefhebbers, maar tegelijk een allemansvriend.
90+-91

Klop derop!


RE: Santa Rita Chili - Fre - 23-10-2016 02:14 PM

In een duo Merlot versus Cabernet was de Cabernet Sauvignon Reserva van Santa Rita veruit de minste van de avond. Typische cassis, zwartebesconfituur die de wijn allerminst charmeert. En toch vond deze wijn in het publiek 2 medestanders. Voor mij te lomp en een van de oorzaken waarom er geen Chilenen in m'n wijnkast/kelder liggen


RE: Santa Rita Chili - vinejo - 30-12-2016 01:34 PM

Triple C 2007

2011 in de Carrefourfolder, 2007 en 2008 in de rekken Rolleyes

Uiteraard tóch geprobeerd, en niet ontgoocheld, integendeel.

Triple C staat voor Cabernet franc, cabernet sauvignon en Carmenere.
De wijn is typisch Chileens (cassis!) maar heeft ook Bordeauxkenmerken (tabak, grafiet, zoethout).
Behoorlijk complex in de mond, rijp maar met een mooie lijn, zacht, in de afdronk wel wat droogtrekkend.
Dikke 90!


RE: Santa Rita Chili - don quichotte - 31-12-2016 01:02 AM

(30-12-2016 01:34 PM)vinejo schreef:  Triple C 2007

2011 in de Carrefourfolder, 2007 en 2008 in de rekken Rolleyes

Uiteraard tóch geprobeerd, en niet ontgoocheld, integendeel.

Triple C staat voor Cabernet franc, cabernet sauvignon en Carmenere.
De wijn is typisch Chileens (cassis!) maar heeft ook Bordeauxkenmerken (tabak, grafiet, zoethout).
Behoorlijk complex in de mond, rijp maar met een mooie lijn, zacht, in de afdronk wel wat droogtrekkend.
Dikke 90!

De 2007 kocht ik in afslag aan 14,83€ ipv 21,19€. ( augustus 2016)
Mijn notities: Lekker maar geen 21,19€ waard


RE: Santa Rita Chili - vinejo - 31-12-2016 11:28 AM

(31-12-2016 01:02 AM)don quichotte schreef:  
(30-12-2016 01:34 PM)vinejo schreef:  Triple C 2007

2011 in de Carrefourfolder, 2007 en 2008 in de rekken Rolleyes

Uiteraard tóch geprobeerd, en niet ontgoocheld, integendeel.

Triple C staat voor Cabernet franc, cabernet sauvignon en Carmenere.
De wijn is typisch Chileens (cassis!) maar heeft ook Bordeauxkenmerken (tabak, grafiet, zoethout).
Behoorlijk complex in de mond, rijp maar met een mooie lijn, zacht, in de afdronk wel wat droogtrekkend.
Dikke 90!

De 2007 kocht ik in afslag aan 14,83€ ipv 21,19€. ( augustus 2016)
Mijn notities: Lekker maar geen 21,19€ waard

Inderdaad, ik betaalde vorige maand voor die fles 12 euro in Carrefour, dat was ie zeker waard Wink


RE: Santa Rita Chili - Fre - 06-01-2017 01:29 PM

We dronken gisteren de Medalla Real Gran Reserva Sauvignon Blanc van Santa Rita.
Een wijn die me spijtig genoeg niet echt kon bekoren door de overheersende aspergesgeur die de limoen en peer overheerst. In de mond een aromatische wijn met relatief beperkte zuren voor een Sauvignon Blanc. Ik ben persoonlijk toch meer aan de Loire-stijl.


RE: Santa Rita Chili - vinejo - 06-01-2017 02:07 PM

(06-01-2017 01:29 PM)Fre schreef:  We dronken gisteren de Medalla Real Gran Reserva Sauvignon Blanc van Santa Rita.
Een wijn die me spijtig genoeg niet echt kon bekoren door de overheersende aspergesgeur die de limoen en peer overheerst. In de mond een aromatische wijn met relatief beperkte zuren voor een Sauvignon Blanc. Ik ben persoonlijk toch meer aan de Loire-stijl.

Ja, vooral die mooie zuren ontbraken wat. Nochtans was de neus bij aanvang heel aantrekkelijk, met naast de asperge (die er later in kwam) ook limoen, en toen Olivier mango opperde vond ik dit klop erop. In de mond sappig en redelijk vol voor een sauvignon, toch wel bekoorlijk maar dus jammer genoeg met dat gebrek aan zuurtjes naar het einde toe.
84