wijnliefhebbers
Chateau Petrus - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Bordeaux (/forum-9.html)
+--- Discussie: Chateau Petrus (/thread-1843.html)


Chateau Petrus - vincent - 21-04-2012 10:34 PM

Matten wordt 32… ja, ik weet het, hij is niet meer van de jongste. Reuma treedt toe, grijze haren verschijnen en de wijsheid blijft achterwege… desalniettemin heb ik met hem een van de meest fantastische wijnweken achter de rug, zo niet de beste uit mijn leven…
Decadent was het, maar wie maalt erom, het was gewoon lekker, godendrank in overvloed, verlangens om finaal uit te kijken naar die ene fles die een wijnproever ooit eens wil ervaren. Je weet wel, net zoals een date met je eerste liefje… dagen duren te lang, je telt de seconden af tot ze er is, en en parcours de route ga je nog eens bij een andere schoonheid op bezoek…

Een Paul Vandendriesje als het ware… met dat kusje in de nek, en dat losse handje over een ronding… van een fles natuurlijk ;-)

Wat passeerde er allemaal de revue? Mijn punten:

1. La mission Haut-Brion 1997 (93 p.)
2. Malartic-Lagravière (92 p.)
3. Robert Chevillon, Nuits-Saint-Georges 1cru Les Chaignots 2002 (93 p.)
4. Domaine de la Janasse Châteauneuf vieilles vignes 1998 (89 p.)
5. Domaine du Pavillon, Corton–Charlemagne 2009 (93 p.)
6. Clinet 1998 (93 p.)
7. …

Om dan nog maar te zwijgen over de verjaardagsproeverij waar talrijke blondines en roodharigen op bezoek kwamen zoals Giscours, Trotanoy, Montrose, Rauzan-Ségla, Puligny-Montrachet 1cru van Clair, Chablis Grand cru van Raveneau, Nuits-Saint-Georges,… en zeker niet te vergeten, om onze jarige te plezieren, Gloria 2009. Maar de ster, de dame voor wie je alles laat vallen, was PETRUS 1975.

Bobke geeft deze wijn 98 punten, Neil Martin 97 en ooit 100 (hij vindt hem zelfs beter dan de '82). Het is een icoon, een legende,…
Matten ontkurkte heel vakkundig de fles en verzorgde de week voordien de fles uitermate. Zo kregen we een uitermate zuivere kleur, zonder bezinksel of onzuiverheden.

De kleur was baksteenrood, maar met een heel duidelijke donkerrode kern.

De neus gaf zich laag over laag. Eerst hadden we een klassieke tertiaire pomerol met toetsen van vlees, champignons in een natte kelder, truffels, gekonfijt fruit, gecompoteerde pruimen, drop, mos. Later meer zwart fruit, mineraliteit, koffie, subtiele kaneeltoetsen.

In de mond hetzelfde verhaal. In eerste instantie zeer tertiair, maar met meer body vanaf het tweede glas met nog steeds een aanwezigheid van zwart fruit en fijne zuurtjes met een mooie duidelijke structuur. (tabak, zoethout) Pure zijde.

Kortom, topklasse en in vergeleken met een VCC of Trotanoy was hij zeker van een hoger niveau. Maar hoe scoor je deze mythe? Zij is 37 jaar oud, super complex en verfijnd, maar ook uitermate prijzig… (haast de beschrijving van een echte vrouw)… Enerzijds geef ik deze magische wijn 96 tot 97 punten, maar ik kan me niet ontdoen van de indruk dat Evangile 2000 bij voorbeeld even lekker en volmaakt is. Daarnaast blies hij mij niet van de sokken niet zoals de Lafleur 2004 (nog steeds mijn all-time favorite pomerol en de 2de beste wijn die ik ooit dronk). Het is dus moeilijk om deze wijn te beoordelen, ook rekening houdend met de druk die op zo’n fles ligt (rekening houdend met prijs en status). Je verwacht niet minder dan perfectie en nog veel meer…

De beslissing ligt bij jullie, ik geef hem een 96 à 97 punten, en de dag dat ik uit het vraagstuk ben of dit nu wel aan alle verwachtingen voldeed, laat ik het jullie weten. Laat het wel duidelijk zijn, wie een Petrus 1975 nog op voorraad heeft mag mij altijd uitnodigen… heh ;-)

respect


RE: Chateau Petrus - doc - 21-04-2012 11:27 PM

Eigenlijk op het forum geraakt ang-el Mooi verhaal Vince !


RE: Chateau Petrus - jr02 - 22-04-2012 12:59 PM

Door menig wijnliefhebber begeerd maar weinigen gegeven om dit edele nat tot zich te nemen.
Een tasting note als deze hierboven verzacht het leed-jaloerseblikken...

Mvg

Een van die weinigen

respect


RE: Chateau Petrus - doc - 22-04-2012 02:11 PM

Wij konden enkel nog onze vinger in de droesem op de bodem van de fles steken en proeven ... maar goed man !


RE: Chateau Petrus - don quichotte - 22-04-2012 03:01 PM

De Petrus 75 nooit gedronken wel de 73 (en geen 20 jaar laten liggen)
La Fleur Petrus van 73 die ik ernaast dronk vond ik beter.Rolleyes

Moet wel deugd doen als jonge wijnliefhebber den dag van vandaag van het ongrijpbare (onbetaalbare) label Petrus te kunnen drinken.


RE: Chateau Petrus - Jef - 22-04-2012 03:11 PM

Ooit de 76 geproefd.Serieuze tegenvaller.
Zal het jaar wel zijn,maar voor dat geld mag die wijn toch in elk jaar goed zijn,dacht ik.


RE: Chateau Petrus - vincent - 22-04-2012 05:18 PM

Ik denk dat het voor elke wijnliefhebber deugd doet... ;-)


RE: Chateau Petrus - Jordaens - 22-04-2012 07:55 PM

Pétrus 1976 is, zeker na zoveel jaren, inderdaad een wijn die alleen maar "niet slecht" is.
1975 was een veel beter jaar op de rechteroever, maar ik ben er haast zeker van dat de meesten Cheval Blanc zullen prefereren over Pétrus.

Op de linkeroever was de oogst minder overtuigend (Gault & Millau had het in die tijd over "une année difficile" en dat was ook toen al een understatement), met slecht gerijpte cabernet sauvignon. Mouton was zwak. Lafite daarentegen echt een pruimke.


RE: Chateau Petrus - Mt - 22-04-2012 08:10 PM

Als je zegt dat Mouton zwak was, heb je het dan over de jaargang 1975?


RE: Chateau Petrus - don quichotte - 22-04-2012 08:13 PM

(22-04-2012 07:55 PM)Jordaens schreef:  ..........1975 was een veel beter jaar op de rechteroever, maar ik ben er haast zeker van dat de meesten Cheval Blanc zullen prefereren over Pétrus.
........

1975 was volgens mij zeker geen slecht jaar. Men zegde ervan: "l'année du siècle ". Maar dit heeft me nooit kunnen overtuigen.
Hun bewaar potentieel in mijn kelder was minder lang dan men voorspelde en in een verticale degustatie van bv Figeac haalde deze 75 de laatste plaats.
Van de 2009 heb ik soortgelijke indrukken.


RE: Chateau Petrus - Bert - 22-04-2012 08:16 PM

(22-04-2012 08:13 PM)don quichotte schreef:  
(22-04-2012 07:55 PM)Jordaens schreef:  ..........1975 was een veel beter jaar op de rechteroever, maar ik ben er haast zeker van dat de meesten Cheval Blanc zullen prefereren over Pétrus.
........

1975 was volgens mij zeker geen slecht jaar. Men zegde ervan: "l'année du siècle ". Maar dit heeft me nooit kunnen overtuigen.
Hun bewaar potentieel in mijn kelder was minder lang dan men voorspelde en in een verticale degustatie van bv Figeac haalde deze 75 de laatste plaats.
Van de 2009 heb ik soortgelijke indrukken.

Prachtig toch, zo'n levende encyclopedie op dit forum te hebben!
Wie anders kan hier over deze wijnjaren ervaringsgewijs meespreken?
thank you Don


RE: Chateau Petrus - vincent - 22-04-2012 08:30 PM

Ben het toch niet volledig eens met de kritiek op 75, maar ik heb er ook maar 4 geproefd uit dit jaar... maar ik was nooit teleurgesteld, integendeel...


RE: Chateau Petrus - Jordaens - 22-04-2012 08:48 PM

Mouton 75 was inderdaad zwak.
Pétrus 75 heb ik nooit geproefd, ik was echter zo onder de indruk van Cheval Blanc 75, dat ik ervan uitga dat er weinigen zullen zijn die dat niveau kunnen kloppen.
Figeac 75 zal allicht wel tegengevallen zijn, die was niet op zijn niveau. Wat nog maar eens bewijst dat er niet zoiets eenvoudigs is als rechts rules, links sucks.
Zo was Brane Cantenac 75 lang een uitblinker links.

In elk geval was 1975 alleen maar l'année du siècle, omdat 1971 maar zozo was, 1972 ronduit slecht, 1973 onrijp en 1974 een flop. Zelfs als de druiven groen in de fles waren gegaan, zou 1975 nog uitgeroepen zijn tot jaar van de eeuw.
En de tegenspoed bleef duren met een te warm 1976, een zuur 1977 en dan eindelijk een goed jaar: 1978.

Enne, ik ben geen encyclopedie, dus best doublechecken wat ik hier zoal uit mijn duim zuig.


RE: Chateau Petrus - Bert - 22-04-2012 08:55 PM

(22-04-2012 08:48 PM)Jordaens schreef:  Mouton 75 was inderdaad zwak.
Pétrus 75 heb ik nooit geproefd, ik was echter zo onder de indruk van Cheval Blanc 75, dat ik ervan uitga dat er weinigen zullen zijn die dat niveau kunnen kloppen.
Figeac 75 zal allicht wel tegengevallen zijn, die was niet op zijn niveau. Wat nog maar eens bewijst dat er niet zoiets eenvoudigs is als rechts rules, links sucks.
Zo was Brane Cantenac 75 lang een uitblinker links.

In elk geval was 1975 alleen maar l'année du siècle, omdat 1971 maar zozo was, 1972 ronduit slecht, 1973 onrijp en 1974 een flop. Zelfs als de druiven groen in de fles waren gegaan, zou 1975 nog uitgeroepen zijn tot jaar van de eeuw.
En de tegenspoed bleef duren met een te warm 1976, een zuur 1977 en dan eindelijk een goed jaar: 1978.

Enne, ik ben geen encyclopedie, dus best doublechecken wat ik hier zoal uit mijn duim zuig.

Awel,
voor zover ik tot nu toe heb gehoord, is dat '78 (waar ikzelf een tijd heb naar gezocht) ook niet zo fameus was en dat enkel Mouton van dat jaar nu nog drinkbaar zou moeten zijn?
Indien ik complete onzin zou vertellen, kom en verblijdt mij aub, met een genietbare Bdx '78


RE: Chateau Petrus - vincent - 22-04-2012 09:04 PM

Ik heb echt geen zin om lijstjes af te gaan, smaak blijft smaak, sommigen drinken liever jonge wijnen andere oudere, sommige links en andere rechts en nog andere liever in het zuiden... maar als ik één wijntje wil aanhalen is het mouton 75... toen ik die proefde en tot op heden is dit de beste wijn die ik ooit dronk (in 2005), en 100 punter in mijn ogen en waarde heren vergeet het jaar 70 ook niet. Voor Haut-Brion was dit uitstekend...


RE: Chateau Petrus - FYFY - 22-04-2012 10:13 PM

Oeps dan moet ik dringend mijne mouton van 1975 drinken


RE: Chateau Petrus - vincent - 22-04-2012 10:15 PM

Je mag die altijd hier komen consumeren... ;-)


RE: Chateau Petrus - vinejo - 22-04-2012 11:08 PM

(22-04-2012 08:48 PM)Jordaens schreef:  Wat nog maar eens bewijst dat er niet zoiets eenvoudigs is als rechts rules, links sucks.

Ik hoor het u graag zeggen Cool

Zeer leuk overzicht trouwens van de jaren 70, ik had het net met een andere wino over het grote verschil tussen de 70- en 80-er jaren, zo slecht het was in het ene decennium, zo goed was het in het volgende.
Bert, die Lagrange van je geboortejaar, die was toch zeer oké? (1978 voor de niet ingewijden... Big Grin )


RE: Chateau Petrus - vincent - 06-05-2013 09:12 PM

Omlangs nog eens de gelegenheid gehad om deze wijn voor een 2de maal te proeven maar dan van het jaar 1934... hij was niet veel meer waard, had wel nog een nadronk, maar was dood... dus in feite geen memorabele grote wijn... maar ergens, ik heb nog eens een petrus geproefd... heh (al was hij comateus)


RE: Chateau Petrus - jazzper - 07-05-2013 11:59 AM

pétrus blijft top maar voor mij totnutoe niet de absolute top, als we dan toch over cultwijnen bezig zijn vind ik mouton, latour en cheval blanc een stuk verfijnder en meer mijn smaak om dan nog maar te zwijgen over chateau margaux uiteraard


Petrus 1995 - Vinoco - 13-06-2020 10:38 AM

Naam, faam EN kwaliteit in het glas:

Chateau Petrus 1995: In de hotelkamer 3 uur voor vertrek in de karaf gegoten zodat hij een uur of 5 later in optima forma in het glas kwam. En of....Jeugdige zalvende neus. Bordeaux maar duidelijk Merlot geen Cabernet. Sjieke parfum. Rood fruit, frambozen. Wat is de wijn nog jong. De mannen zijn onder de indruk. Superlatieven links en rechts. Beiden roepen Pomerol. Ze kennen hun pappenheimers. Lafleur 2000 is de gok. Niet juist maar zeer goed. Petrus 1995 is een grote. Vaak stelt Petrus teleur (zeker blind) maar als Petrus het doet, gaat er in Bordeaux niets over heen. 98/100


RE: Chateau Petrus - Jef - 13-06-2020 11:41 AM

Ik vind het spijtig dat u alleen maar wijnen deelt met wijnliefhebbers die deze nooit zullen kunnen betalen en proeven.


RE: Petrus 1995 - wvd - 13-06-2020 11:41 AM

(13-06-2020 10:38 AM)Vinoco schreef:  Naam, faam EN kwaliteit in het glas:

Chateau Petrus 1995: In de hotelkamer 3 uur voor vertrek in de karaf gegoten zodat hij een uur of 5 later in optima forma in het glas kwam. En of....Jeugdige zalvende neus. Bordeaux maar duidelijk Merlot geen Cabernet. Sjieke parfum. Rood fruit, frambozen. Wat is de wijn nog jong. De mannen zijn onder de indruk. Superlatieven links en rechts. Beiden roepen Pomerol. Ze kennen hun pappenheimers. Lafleur 2000 is de gok. Niet juist maar zeer goed. Petrus 1995 is een grote. Vaak stelt Petrus teleur (zeker blind) maar als Petrus het doet, gaat er in Bordeaux niets over heen. 98/100

Zal wel heerlijk geweest zijn bij die carpaccio...Big Grin


RE: Chateau Petrus - Vinoco - 13-06-2020 12:03 PM

(13-06-2020 11:41 AM)Jef schreef:  Ik vind het spijtig dat u alleen maar wijnen deelt met wijnliefhebbers die deze nooit zullen kunnen betalen en proeven.

Jawel....daar is ie weer....
Ik vind het spijtig dat de keren dat ik iets van u lees het vooral negatief gezeik en geklaag is.
Ik heb een tip die u ongelofelijk gelukkig gaat maken: Lees vooral aub helemaal niets meer van mij en u voelt zich meteen weer goed.

Fijne zaterdag nog.
(13-06-2020 11:41 AM)wvd schreef:  Zal wel heerlijk geweest zijn bij die carpaccio...Big Grin

huhuh


RE: Chateau Petrus - Jef - 13-06-2020 12:07 PM

Ik vind het spijtig dat mensen als u dit forum overheersen.


RE: Chateau Petrus - WilD - 13-06-2020 12:11 PM

Ik niet. Lees graag de bevindingen van mooie wijnen. Ook al krijg ik ze niet maandelijks in mijn glasRolleyes


RE: Chateau Petrus - soiando - 13-06-2020 12:16 PM

(13-06-2020 12:07 PM)Jef schreef:  Ik vind het spijtig dat mensen als u dit forum overheersen.

Wat lezen we hier?
Een oproep om naast het lezen van dit forum vooral massaalapplaus te gaan posten.
Dacht toch dat dit de boodschap was?applaus


RE: Chateau Petrus - Vinoco - 13-06-2020 12:17 PM

(13-06-2020 12:07 PM)Jef schreef:  Ik vind het spijtig dat mensen als u dit forum overheersen.

En gewoon maar doorgaan met klagen en zeuren. Ik heb meelij met uw partner (als die nog niet gillend weggerend is...). Anderen respecteren is niet iedereen gegeven. Als u smurf zou zijn weet ik wel welke...…

Dit was mijn laatste reactie op uw negatieve berichtgevingen. Er moet iemand de slimste zijn.


RE: Chateau Petrus - Jef - 13-06-2020 01:40 PM

Dat bent u zeker niet.
Jij kan gewoon niet tegen een kritische reactie.


RE: Chateau Petrus - Mathijs81 - 13-06-2020 01:53 PM

(13-06-2020 11:41 AM)Jef schreef:  Ik vind het spijtig dat u alleen maar wijnen deelt met wijnliefhebbers die deze nooit zullen kunnen betalen en proeven.

En waarom ? Iedereen mag drinken, proeven en posten wat hij wil.

Voor mijn persoonlijk zeer leuk om te lezen over wijnen die ik nooit ga kunnen proeven.

Mathijs


RE: Chateau Petrus - wvd - 13-06-2020 01:55 PM

(13-06-2020 12:16 PM)soiando schreef:  
(13-06-2020 12:07 PM)Jef schreef:  Ik vind het spijtig dat mensen als u dit forum overheersen.

Wat lezen we hier?
Een oproep om naast het lezen van dit forum vooral massaalapplaus te gaan posten.
Dacht toch dat dit de boodschap was?applaus

Het staat iedereen toch wel vrij om te posten over wijnen die hij/zij gedronken heeft mag ik hopen. Sommigen hebben meer geluk of geld of zijn gewoon bereid meer uit te geven aan een fles en dat is m.i. prima. Zelf vind ik het fijn af en toe eens iets te lezen over schier onvindbare en/of onbetaalbare wijnen. Als iemand vindt dat Vinoco "het forum overheerst" is daar zoals soiando zeer terecht opmerkt een goede oplossing voor. Cool


RE: Chateau Petrus - vinejo - 13-06-2020 02:30 PM

Anderzijds,(NIET weglopen he John) zijn de reacties van Vinoco toch altijd meteen heel scherp wanneer er ook maar iemand een kritische noot durft te posten. Jef beledigt niemand denk ik, hij heeft het enkel over wat Vinoco post. John daarentegen speelt onmiddellijk op de man en duwt Jef in een hoekje. Terwijl een beleefd antwoord ook zou kunnen, genre,
“Jef, ik zou je al deze wijnen ook willen gunnen maar dat kan nu eenmaal niet, dus schrijf ik erover zodat mensen die deze wijnen niet kunnen drinken een idee krijgen. Het is zeker niet de bedoeling de mensen jaloers te maken, ik wil gewoon mijn mooiste wijnmomenten met anderen delen, mijn passie noopt me tot posten.
Wie weet zitten we ooit aan dezelfde tafel, dan kunnen we er samen van genieten.”

Een zekere Juan bleef hier weg nadat een zekere Don hem op de tenen had getrapt. Die Don is hier ondertussen ook al boos weggelopen, boos op - fout geïnterpreteerde- woorden op een scherm. Don blijft koppig weg, maar Juan kwam terug. Ondere een andere naam dan wel, half plagiaat van de mijne Cool. Maar gelukkig dat ie terug is, want het is heerlijk lezen hoe hij geniet van de allermooiste wijnen, en we krijgen af en toe wat inside information over de wijnhandel in Bordeaux.

Dus, alles wat relativeren, aanvaarden dat er andere meningen bestaan en mensen ook toelaten die mening te uiten.

Zonder elkaar te schofferen, hoe goed dat soms ook kan voelen (ik spreek uit ervaringBig Grin )

Ik hoop dus uit de grond van mijn forumhart (dat al een paar keer een attakske heeft moeten doorstaan telkens iemand om een onnozeliteit wegliep en wegbleef) dat zowel Jef als Vinoco hun licht hier blijvend laten schijnen...


RE: Chateau Petrus - Olivier - 13-06-2020 03:45 PM

Volledig gelijk Jo!

Anderzijds is dit al de tweede tussenkomst van Jef in deze zin, dus ik kan John goed begrijpen als hij zich geviseerd voelt.

Maar hetgeen mij het meeste stoort is dat de kritiek op Vinoco komt van iemand die zelf zo goed als nooit deelt wat er in zijn glas zit.

Degene die zonder schuld is...


RE: Chateau Petrus - Vince - 13-06-2020 07:01 PM

"vaak stelt Petrus teleur (zeker blind)" vind ik een interessante quote van Vinoco,
stelt alles in perspectief, en zeker voor diegenen die geen toegang hebben tot dergelijke wijnen


RE: Chateau Petrus - vinejo - 13-06-2020 07:26 PM

(13-06-2020 07:01 PM)Vince schreef:  "vaak stelt Petrus teleur (zeker blind)" vind ik een interessante quote van Vinoco,
stelt alles in perspectief, en zeker voor diegenen die geen toegang hebben tot dergelijke wijnen

Inderdaad Vince, weet je nog in de lessen Syntra? We hadden het genoegen de betreurde Roland Verbraeken als lesgever Bordeaux te hebben. In Afsnee had hij een wijnwinkel uitgebaat. Hij had een voet binnen in alle grote Chateaux, waaronder ook Petrus.
5000 frank kostte dat toen.
“Maar als de mensen hem gedronken hadden waren ze altijd ontgoocheld.”
Is het dat maar?

Tja, het blijft gegist druivensap he, en een wijn die 5 keer duurder is dan een andere zal nooit ofte nimmer 5 noch 4 noch 3 noch zelfs 2 keer beter zijn dan een andere. Enfin, vanaf wijnen van 20 euro dan toch.

Maar het etiket en al wat er rond hangt speelt mee in de proefervaring, en daar is niks mis mee. Als je gaat kijken naar Bruce Springsteen zal zijn versie van “For You” altijd veel en veel beter zijn dan de versie van de beste onbekende zanger van de wereld.


RE: Chateau Petrus - Jordaens - 13-06-2020 07:53 PM

Wat ik veel erger vind is dat je, zo te zien op de foto, blijkbaar je lever en je bijnieren in je bord had uitgekotst, alvorens je glas leeg was...


RE: Chateau Petrus - FRANCISPICCART - 13-06-2020 08:04 PM

(13-06-2020 07:53 PM)Jordaens schreef:  Wat ik veel erger vind is dat je, zo te zien op de foto, blijkbaar je lever en je bijnieren in je bord had uitgekotst, alvorens je glas leeg was...

OMG, is deze reactie serieus?


RE: Chateau Petrus - Fre - 13-06-2020 10:49 PM

(13-06-2020 08:04 PM)FRANCISPICCART schreef:  
(13-06-2020 07:53 PM)Jordaens schreef:  Wat ik veel erger vind is dat je, zo te zien op de foto, blijkbaar je lever en je bijnieren in je bord had uitgekotst, alvorens je glas leeg was...

OMG, is deze reactie serieus?

Ik had iets meer verfijning van jou verwacht, Jordaens.

En er is inderdaad helemaal niets mis met het posten van TN’s van dure wijnen. Als er zijn die vinden dat deze posts dit forum domineren, dan moeten ze maar zelf meer posten.


RE: Chateau Petrus - Jordaens - 14-06-2020 12:08 AM

Och, ik vond dat wel grappig. Een beetje weerwerk, nu blijkt dat de seuten definitief de wereld hebben overgenomen.

Btw, ik heb maar één keer Pétrus gedronken. En die viel een beetje tegen...


RE: Chateau Petrus - 150pk - 14-06-2020 11:18 AM

Het is inderdaad al de tweede keer dat Jef kritiek had gegeven op een tn van Vinoco.
Het is toch juist interessant om te weten of zo'n dure wijnen en champagnes het waard zijn of niet?
Ik heb zelf ook enkele dure wijnen liggen die sommige onder ons niet kunnen of willen kopen. Daar is denk ik niks mis mee.

Enfin beetje begrip voor elks en iedereen, er is denk ik al miserie genoeg in ons klein belgenlandje om hier nu ook al te beginnen bekvechten.

Dat doen de politiekers al met veel overtuiging Wink

Ik wacht trouwens vol ongeduld op Vinoco zijn ondervindingen van zijn primeur proeverij gisteren.


RE: Chateau Petrus - Vinoco - 14-06-2020 11:31 AM

(13-06-2020 02:30 PM)vinejo schreef:  Anderzijds,(NIET weglopen he John) zijn de reacties van Vinoco toch altijd meteen heel scherp wanneer er ook maar iemand een kritische noot durft te posten. Jef beledigt niemand denk ik, hij heeft het enkel over wat Vinoco post. John daarentegen speelt onmiddellijk op de man en duwt Jef in een hoekje. Terwijl een beleefd antwoord ook zou kunnen, genre,
“Jef, ik zou je al deze wijnen ook willen gunnen maar dat kan nu eenmaal niet, dus schrijf ik erover zodat mensen die deze wijnen niet kunnen drinken een idee krijgen. Het is zeker niet de bedoeling de mensen jaloers te maken, ik wil gewoon mijn mooiste wijnmomenten met anderen delen, mijn passie noopt me tot posten.
Wie weet zitten we ooit aan dezelfde tafel, dan kunnen we er samen van genieten.”

Dus, alles wat relativeren, aanvaarden dat er andere meningen bestaan en mensen ook toelaten die mening te uiten.

Zonder elkaar te schofferen, hoe goed dat soms ook kan voelen (ik spreek uit ervaringBig Grin )

Ik hoop dus uit de grond van mijn forumhart (dat al een paar keer een attakske heeft moeten doorstaan telkens iemand om een onnozeliteit wegliep en wegbleef) dat zowel Jef als Vinoco hun licht hier blijvend laten schijnen...

Een hele goedemorgen allemaal. Het beloofd weer een mooie dag te worden. Beste Jo, Ik vind het prima wat je zegt maar ik ben geen sociaal werker en ben zeker niet van plan dat te gaan worden. Daar zijn anderen veel beter in. Een beleefde reactie naar iemand die voor de zoveelste keer zinloos zijn frustratie uit omdat ik voor zijn zin te dure wijnen drink en daar ook nog iets over durf te schrijven? Echt?
Gaat ie nu na iedere 10 wijnen die ik post zijn frustratie uitspreken? Met wat voor doel?
Vorige keer heeft ie het gedaan. Prima. Er is toen duidelijk gemaakt dat dit forum voor iedereen is en over alle wijnen gepost mag worden.
Vervolgens hebben anderen aangegeven het wel prettig te vinden iets van mij te lezen. Dan is het toch duidelijk en klaar voor iedereen. Althans dat zou je denken. Blijkbaar voor hem niet en blijft zijn gal af en toe naar boven komen wat dan weer hier verschijnt.

Zoals ik vorige keer al aangaf zullen wijnigen (met lange ij Wink ) zoveel passie voor wijn hebben als ik. Ik post mijn proefnotities niet uit zelfverheerlijking maar uit pure passie voor het product wat wij hier allemaal zo lief hebben. Uren en uren typ tijd gaat daar in zitten maar dat doe ik graag als je ziet en leest dat anderen daar plezier aan beleven zoals ik veel plezier beleef aan postings van anderen waarvoor ik anderen ook vaak bedank (ik weet als geen ander hoeveel tijd daar in gaat zitten). Dat is de motor van dit (jouw) prachtige forum.
Dan gaat er 1 of andere pannenkoek....ow wacht dat is natuurlijk te veel op de man....ik bedoel 1 of andere man (daar ga ik bij de naam dan even vanuit) ook nog melden dat ik het forum te veel domineer. Uiteraard uit hij dat in max 1 zin want te veel tijd wil hij zelf, naast klagen, blijkbaar niet besteden aan het forum. Gek?
Beleefd op ingaan? Nee, integendeel. Ik ben daar helemaal klaar mee. Ik moet er hard om lachen. Zal zoals gezegd ook niet meer ingaan op zijn inhoudelijk enorm bijdragende postings. Daar zijn anderen beter in.

Ondertussen kijk ik uit naar ontmoetingen met andere wijnfreaks van dit forum waarbij we ongetwijfeld samen vol passie genieten van vergist druivensap.

Ik sprak Juan recent nog. Het gaat hem inmiddels vrij goed. Hij gaf aan een aantal jaren geleden nog te veel last te hebben van zijn trots dat wel eens in de weg zat. Met wat extra levensjaren heeft dat allemaal een plaats gekregen en is het eigenlijk wel een aardige vent geworden. Zal hem de groeten doen.

Geniet van een mooi glas mannen. kusknipoog


RE: Chateau Petrus - Jordaens - 14-06-2020 11:36 AM

Natuurlijk. Een wijnliefhebber wil zo'n dingen toch lezen?

In de tijd dat ik nog af en toe een wijnmagazine kocht (RVF, Decanter, Wine Spectator, dat soort dingen), stonden daar toch ook vooral artikelen in over de grote Châteaux, de grote Bourgognes... De prijzen waar in die tijd nog wat menselijker dan nu, wat niet wou zeggen dat ik bij de lokale kruidenier om Leroy ging vragen of om Le Pin... Maar ik wou dat wel lezen.

Ik ben dan ook gestopt met die tijdschriften te kopen omdat ze in een perpetual loop leken te zitten en je na een paar jaar opnieuw werd geconfronteerd met dezelfde teksten en met dezelfde foto van de voorgevel van Château Margaux.

Maar dat neemt niet weg dat het interessant blijft om te vernemen hoe het met de kwaliteit van de toppers is gesteld, want m.i. hebben ze een directe invloed op de overige wijnen uit hun regio.


RE: Chateau Petrus - Jef - 14-06-2020 12:07 PM

Jo,ik denk dat u weet dat ik geen pannekoek ben.
Je weet dat wijn ook mijn passie is.
Spijtig dat er op het forum mensen zitten die niet tegen een beetje kritiek kunnen.
Dat wil ik zeggen met overheersen op het forum.


RE: Chateau Petrus - vinejo - 14-06-2020 12:55 PM

(14-06-2020 12:07 PM)Jef schreef:  Je weet dat wijn ook mijn passie is.

Dat is inderdaad zo.
Ik heb het genoegen gehad om Jef een paar keer te ontmoeten, in het kader van het ruilen van wijnen.
Ik herinner me de eerste keer dat hij voor mij als extraatje een fles mee had. Chevalier Montrachet 199.... (begin jaren 90, herinner me niet exact de jaargang, is ook al meer dan 10 jaar geleden.)
Wel, ik dronk die wijn een tijdje later en het is een van de beste witte wijnen die ik ooit mocht drinken.
Later mocht ik ook zes flessen Pialade overkopen van Jef.
Ik betaalde wat hij in de winkel had betaald, denk 23 euro.
Ondertussen zijn die flessen drie x zoveel waard.

Om maar te zeggen, Jef is inderdaad een echte liefhebber, en hij dronk ook al alle grote kleppers (en heeft er nog liggen denk ik). Hij is ook bijzonder vrijgevig als het over wijn gaat.

Ik zou die mens, ook al komt hij eens kritisch uit de hoek, dus nooit een smurf of een pannekoek noemen en vind het jammer dat John dat wel doet.

Maar laat het ons hierbij houden want ik heb me voorgenomen om als moderator te trachten niemand meer voor het hoofd te stoten. Er zijn al genoeg mensen die, om futiliteiten zoals dit, boos van het forum wegblijven.

BTW, heb 15 mooie wijnen klaarstaan voor deze namiddag, daar zal ik met veel plezier de moeite voor doen om er iets over te schrijven. Zoals ik al 15 jaar doe....


RE: Chateau Petrus - Jordaens - 14-06-2020 01:07 PM

Vinoco is natuurlijk een arrogant stuk vreten en daar kan ik perfect mee leven, zolang hij me niet te vaak tegenspreekt.

Waarmee meteen de zwakte van fora op het internet nogmaals wordt blootgelegd: je kan de ironie niet lezen.


RE: Chateau Petrus - Vinoco - 14-06-2020 02:26 PM

(14-06-2020 01:07 PM)Jordaens schreef:  Vinoco is natuurlijk een arrogant stuk vreten en daar kan ik perfect mee leven, zolang hij me niet te vaak tegenspreekt.

Waarmee meteen de zwakte van fora op het internet nogmaals wordt blootgelegd: je kan de ironie niet lezen.

Nee joh! Ik ben veel erger dan dat! Haha


RE: Chateau Petrus - wvd - 14-06-2020 03:03 PM

(14-06-2020 02:26 PM)Vinoco schreef:  
(14-06-2020 01:07 PM)Jordaens schreef:  Vinoco is natuurlijk een arrogant stuk vreten en daar kan ik perfect mee leven, zolang hij me niet te vaak tegenspreekt.

Waarmee meteen de zwakte van fora op het internet nogmaals wordt blootgelegd: je kan de ironie niet lezen.

Nee joh! Ik ben veel erger dan dat! Haha

Ben ik helemaal mee eens... Wink

Zoals ik al schreef, ieder heeft hier zijn plaats en John Vinoco is zeker één van de sterkhouders / veelposters en brengt wat animo en dat is fijn.
En moeten er van alle soorten zijn: John post vanalles over veel te dure wijnen die wij nog niet zouden wíllen drinken, zelf post ik over superwijnen aan onovertrefbare prijzen en anderen posten dan weer over flutwijntjes van nog geen €20, voor elk wat wils dus. Sleepy

@Jordaens: zo maak je duidelijk dat je ironisch bent, het moet er echt dik opliggen...watte


RE: Chateau Petrus - Jordaens - 14-06-2020 03:26 PM

Nee, manneke, gij meent dat allemaal!


RE: Chateau Petrus - wvd - 14-06-2020 04:25 PM

(14-06-2020 03:26 PM)Jordaens schreef:  Nee, manneke, gij meent dat allemaal!

Als ge 't maar weet...!