wijnliefhebbers
Château Caronne Ste. Gemme Haut-Médoc - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Bordeaux (/forum-9.html)
+--- Discussie: Château Caronne Ste. Gemme Haut-Médoc (/thread-226.html)


Château Caronne Ste. Gemme Haut-Médoc - Kris G - 26-01-2010 08:40 PM

deze middag de 1995 ontkurkt en al eens geproefd natuurlijk : mooi op dronk, echte fruitbom : zwarte bessen, ook cassis
deze avond al iets minder, ik heb het gevoel dat hij heel snel zal achteruit gaan, dus het perfecte excuus om hem snel te drinken Wink
score : 88


RE: Château Caronne Ste. Gemme Haut-Médoc - Jan VG - 27-01-2010 10:34 AM

Kris,

zolang hij zijn geld maar waard is zeker :-)

Schol (alle, nog nie op dit moment van de dag)


RE: Château Caronne Ste. Gemme Haut-Médoc - Kris G - 27-01-2010 07:18 PM

ik had beetje vrees voor de verdere evolutie, maar ik had ongelijk : presteert deze avond nog steeds op hoog niveau : echt wel mooi wijntje Smile


RE: Château Caronne Ste. Gemme Haut-Médoc - koen - 31-12-2011 02:27 PM

Gisteren de 1997 gekraakt, neus behoorlijk geëvolueerd, herfst, leer, nog een beetje zwarte bessen. Typische bordeaux aanzet, versmolten maar dan valt ie een beetje weg en wordt ie wat wrang. Geen topper maar nog best te drinken 86


RE: Château Caronne Ste. Gemme Haut-Médoc - jazzper - 31-12-2011 03:37 PM

ik verkoop nog de '99 in het restaurant en die is gewoon super.... toch wel tof dat een goedkope wijn zo lang kan blijven liggen :-)


RE: Château Caronne Ste. Gemme Haut-Médoc - vinejo - 31-12-2011 03:57 PM

(31-12-2011 03:37 PM)jazzper schreef:  ik verkoop nog de '99 in het restaurant en die is gewoon super.... toch wel tof dat een goedkope wijn zo lang kan blijven liggen :-)

Gewone Médoc (prijsklasse 10-15 euro): 10 jaar
Betere Médoc (prijsklasse 20-25 euro): 15 jaar
Beste Médoc(prijsklasse 30-50+ euro): 20 jaar+
Wink

(5 jaar af voor mindere en 5 jaar bij voor topjaren)


RE: Château Caronne Ste. Gemme Haut-Médoc - koen - 01-01-2012 03:28 PM

(31-12-2011 03:57 PM)vinejo schreef:  [Gewone Médoc (prijsklasse 10-15 euro): 10 jaar
Betere Médoc (prijsklasse 20-25 euro): 15 jaar
Beste Médoc(prijsklasse 30-50+ euro): 20 jaar+
Wink

(5 jaar af voor mindere en 5 jaar bij voor topjaren)

Grappig, zijn ook +/- mijn "schalen" enige verschil voor de gewone reken ik 8 jaar.


RE: Château Caronne Ste. Gemme Haut-Médoc - don quichotte - 02-01-2012 12:12 AM

Heb nog een paar magnums van 97 van dit domein en ga ze zeker niet op nen barbecue ontkurken maar reserveren voor een betere gelegenheid.


RE: Château Caronne Ste. Gemme Haut-Médoc - nco - 03-01-2012 04:57 PM

(31-12-2011 03:57 PM)vinejo schreef:  Gewone Médoc (prijsklasse 10-15 euro): 10 jaar
Betere Médoc (prijsklasse 20-25 euro): 15 jaar
Beste Médoc(prijsklasse 30-50+ euro): 20 jaar+
Wink

(5 jaar af voor mindere en 5 jaar bij voor topjaren)

Interessant! Vraagje: gelden die windows voor de huidige prijzen? Ik bedoel maar, een wijn die vandaag in de vork 20-25 euro valt, viel 5 jaar geleden misschien nog in de vork 10-15....

En ik maar hopen dat ik binnenkort stillekes aan aan mijn 2005's kon beginnen Wink


RE: Château Caronne Ste. Gemme Haut-Médoc - vinejo - 03-01-2012 08:24 PM

Voorzienig als we zijn geldt dit voor de prijzen van oogstjaar 2011, Nico ;-)


RE: Château Caronne Ste. Gemme Haut-Médoc - nco - 04-01-2012 11:21 AM

(03-01-2012 08:24 PM)vinejo schreef:  Voorzienig als we zijn geldt dit voor de prijzen van oogstjaar 2011, Nico ;-)

SmileSmile


RE: Château Caronne Ste. Gemme Haut-Médoc - Bram80 - 20-06-2012 10:08 AM

Gisteren uit nieuwsgierigheid een 2009 gekraakt. Het was al tien uur 's avonds, dus het was 'pop and pour', maar heb het me niet beklaagd. Duidelijk nog jong met flink wat fruit na opschudden, soepele tannines die op het einde nog een beetje droogtrekken. Zal binnen enkele jaren wellicht mooi in evenwicht zijn. Goede wijn voor een bescheiden budget, die afgaande op wat hierboven over vroegere oogstjaren geschreven is, lange tijd kan meegaan. Mijn twee magnums mogen eerst nog wat stof happen.


RE: Château Caronne Ste. Gemme Haut-Médoc - dakur - 21-06-2012 11:33 AM

Heb nog één fles van 1995. Er was destijds een promotie in de Carrefour voor de 1997 aan 7€. Zoals gewoonlijk geen fles (meer) te vinden. Ze hadden wel nog 1995 maar aan +/- 11 €. Ik gebaarde mij van 'krommen haas' en vroeg waar de Caronne Ste. Gemme nog niet afgeprijsd was. Het logische antwoord kwam onmiddellijk : omdat dit een ander jaar betreft. Maar ik geef u een bon zodat u de 1995 aan 7€ krijgt. Direct 12 flessen ingeladen en van elke fles genoten. Ik heb sindsdien nog verschillende jaargangen geproefd van Caronne Ste. Gemme en vind dit één van de betere haut-médocs in die prijsklasse.


RE: Château Caronne Ste. Gemme Haut-Médoc - Hugel - 21-06-2012 02:34 PM

Is deze tegenwoordig nog verkrijgbaar in carrefour? Of waar halen jullie deze wijn? Tnx


RE: Château Caronne Ste. Gemme Haut-Médoc - vinejo - 21-06-2012 03:20 PM

(21-06-2012 02:34 PM)Hugel schreef:  Is deze tegenwoordig nog verkrijgbaar in carrefour? Of waar halen jullie deze wijn? Tnx

Verkrijgbaar bij Colruyt, Huge. De 2009 aan 14 euro - met 10% korting (in sept) zeer goede koop dus!


RE: Château Caronne Ste. Gemme Haut-Médoc - de populist - 22-06-2012 04:48 AM

Ik ben dit jaar mijn laatste Caronne Ste. Gemme 1996 aan het opdrinken. Volledig eens met lofzang op deze wijn, rijpt zeer mooi. Ik heb in september ook 2009 aangeschaft, aan de vermeldde korting.


RE: Château Caronne Ste. Gemme Haut-Médoc - Bram80 - 04-10-2012 12:41 PM

Dit weekend de 2004 ontkurkt voor een etentje met vier. Een drietal uur van tevoren ontkurkt en laten ademen. Had toch nog wat O2 nodig, want aanvankelijk weinig in de neus. Naarmate de avond vorderde (de madammen dronken niet mee) , steeds meer zwart fruit in de neus, beetje grafiet ook. Klassieke bdx, die zeker nog tannine-reserve had. Helaas was dat mijn enige flesje. Beemster-gewijs: lekker, echt lekker, maar had ik het geweten dan had ik hem nog een drietal jaar achtergehouden.

Een drietal jaar geleden bij familie de 1994 gedronken en die was weliswaar een klein beetje op de terugweg, maar zeker nog niet 'op'.

Heb dan ook wat 2009 ingeslagen, ook in magnum.


RE: Château Caronne Ste. Gemme Haut-Médoc - Vin1 - 04-10-2012 02:46 PM

Ik heb een kistje 2010 besteld voor 12,77 per fles.
Helaas duurt het nog wel even voor ze ontkurkt gaan worden, maar dat komt wel goed als ik het zo lees.


RE: Château Caronne Ste. Gemme Haut-Médoc - doc - 18-10-2013 12:19 AM

2010

Ferm mooie wijn. Ik ga gans het verhaaltje niet aframmelen maar dit is echt een wijn met toekomst. Zit in de lijn van Sénéjac. Cassis, kruidig, zwarte woudham, tonisch, strak en perfecte zuurbalans ! Merci aan de forumleden die me over de streep hebben getrokken om een paar flesjes te kopen ...zou iedereen moeten doen ! 12.99 rode prijs op klassewijnen.


RE: Château Caronne Ste. Gemme Haut-Médoc - koen - 18-10-2013 10:01 AM

Hij lag bij mij in 't karretje van de CORA Slurp, knappe Médoc voor een mooie prijs ... het kan Wink


RE: Château Caronne Ste. Gemme Haut-Médoc - rik - 18-10-2013 01:24 PM

Ook zeker eens proberen chateau labat 2010, wordt eveneens op het chateau caronne ste gemme gemaakt. Heb een flesje geproefd en er direkt een voorraad van ingedaan. Nu reeds zalig om van te genieten.


RE: Château Caronne Ste. Gemme Haut-Médoc - jazzper - 19-10-2013 11:07 AM

vorige week nog een magnum van 90 gedronken en zwaar verbaasd, minder tertiair dan ik had verwacht met fijne zuren en graffiet toets. ik heb nog wat magnums van 2005 en 2009 liggen die ik ga gebruiken als kelderornament tot de dozen uit mekaar vallen Tongue


RE: Château Caronne Ste. Gemme Haut-Médoc - Dc - 30-12-2013 03:30 PM

Nu de 1995 in het glas, kan me aansluiten bij het op de terugweg zijn maar ik vind hem nog verrassend goed drinkbaar. Lekker!


RE: Château Caronne Ste. Gemme Haut-Médoc - Bram80 - 09-07-2014 02:39 PM

2010 andermaal in rode prijs (13,20) bij een bekend Hals distributeur, waardoor mijn vakantiebudget weer een beetje geslonken is.


RE: Château Caronne Ste. Gemme Haut-Médoc - TheWineVet - 24-05-2015 09:52 AM

2004: gisteren op restaurant stond deze goedkoper dan de 2007. Man, bdx op dronk zoals het hoort: cederhout, rokerig, nog een beetje rijp, zwart fruit. Mooi verweven tannines. Lekker, lekker...


RE: Château Caronne Ste. Gemme Haut-Médoc - Benz - 15-01-2016 09:22 PM

Vanavond de 2009 Caronne Ste. Gemme in het glas. Wijn deze namiddag uit de kelder gehaald en 3 tal uurtjes op voorhand geopend. Heel de huiskamer ruikt er intussen al naar mmmm.... In het glas een mooie jonge paarsrode kleur zoals ik had verwacht. Neus van zwart fruit, cassis ook wat tabbak en eik (misschien nog klein beetje te veel hout wat normaal is, nog wat jong) maar niet storend! In de mond een zeer mooie evenwichtige wijn, nog een ietsiepietsie te veel tannines aanwezig (jong) maar wederom niet storend, en hele mooie zuren. Mooie afdronk ook. Voor mij een wijn die binnen een 5 tal jaar heel mooi zal zijn en volgens mij makkelijk heel wat langer meekan, dus duidelijk een wijn die zoals hier boven al meermaals vermeld en bevestigd een lang leven te zijn beschoren. P/K is dit dus zéér mooi. Voor mij nu al een mooie 88+ cheers


RE: Château Caronne Ste. Gemme Haut-Médoc - vinejo - 16-01-2016 12:56 AM

(15-01-2016 09:22 PM)Benz schreef:  Vanavond de 2009 Caronne Ste. Gemme in het glas. Wijn deze namiddag uit de kelder gehaald en 3 tal uurtjes op voorhand geopend. Heel de huiskamer ruikt er intussen al naar mmmm.... In het glas een mooie jonge paarsrode kleur zoals ik had verwacht. Neus van zwart fruit, cassis ook wat tabbak en eik (misschien nog klein beetje te veel hout wat normaal is, nog wat jong) maar niet storend! In de mond een zeer mooie evenwichtige wijn, nog een ietsiepietsie te veel tannines aanwezig (jong) maar wederom niet storend, en hele mooie zuren. Mooie afdronk ook. Voor mij een wijn die binnen een 5 tal jaar heel mooi zal zijn en volgens mij makkelijk heel wat langer meekan, dus duidelijk een wijn die zoals hier boven al meermaals vermeld en bevestigd een lang leven te zijn beschoren. P/K is dit dus zéér mooi. Voor mij nu al een mooie 88+ cheers

In topjaren altijd een koopwaardige wijn. Wel opvallend, die tannines. Minder gedekt door het fruit dan in de jeugd waarschijnlijk. 2009 is misschien wel bewaarkrachtiger dan soms wordt verondersteld.


RE: Château Caronne Ste. Gemme Haut-Médoc - Benz - 16-01-2016 11:09 PM

(16-01-2016 12:56 AM)vinejo schreef:  
(15-01-2016 09:22 PM)Benz schreef:  Vanavond de 2009 Caronne Ste. Gemme in het glas. Wijn deze namiddag uit de kelder gehaald en 3 tal uurtjes op voorhand geopend. Heel de huiskamer ruikt er intussen al naar mmmm.... In het glas een mooie jonge paarsrode kleur zoals ik had verwacht. Neus van zwart fruit, cassis ook wat tabbak en eik (misschien nog klein beetje te veel hout wat normaal is, nog wat jong) maar niet storend! In de mond een zeer mooie evenwichtige wijn, nog een ietsiepietsie te veel tannines aanwezig (jong) maar wederom niet storend, en hele mooie zuren. Mooie afdronk ook. Voor mij een wijn die binnen een 5 tal jaar heel mooi zal zijn en volgens mij makkelijk heel wat langer meekan, dus duidelijk een wijn die zoals hier boven al meermaals vermeld en bevestigd een lang leven te zijn beschoren. P/K is dit dus zéér mooi. Voor mij nu al een mooie 88+ cheers

In topjaren altijd een koopwaardige wijn. Wel opvallend, die tannines. Minder gedekt door het fruit dan in de jeugd waarschijnlijk. 2009 is misschien wel bewaarkrachtiger dan soms wordt verondersteld.

Op dag 2 is deze wijn zowaar nog mooier geworden, en hoe langer hij openstaat hoe beter deze word, vertoond heel veel verschillende gedaantes tijdens de uren die hij open staat, is met zijn momenten echt zeer mooi, dag 3 gaat hij echter jammer genoeg niet halen (al kan hij het makkelijk aan) wegens te lekker... Slurp 89+ cheers


RE: Château Caronne Ste. Gemme Haut-Médoc - Mathijs81 - 17-01-2016 12:08 AM

Mooie wijnen - tijd geleden ergens de 1998 gevonden & gedegusteerd - viel goed mee.


RE: Château Caronne Ste. Gemme Haut-Médoc - Bram80 - 18-01-2016 11:40 AM

(16-01-2016 11:09 PM)Benz schreef:  
(16-01-2016 12:56 AM)vinejo schreef:  
(15-01-2016 09:22 PM)Benz schreef:  Vanavond de 2009 Caronne Ste. Gemme in het glas. Wijn deze namiddag uit de kelder gehaald en 3 tal uurtjes op voorhand geopend. Heel de huiskamer ruikt er intussen al naar mmmm.... In het glas een mooie jonge paarsrode kleur zoals ik had verwacht. Neus van zwart fruit, cassis ook wat tabbak en eik (misschien nog klein beetje te veel hout wat normaal is, nog wat jong) maar niet storend! In de mond een zeer mooie evenwichtige wijn, nog een ietsiepietsie te veel tannines aanwezig (jong) maar wederom niet storend, en hele mooie zuren. Mooie afdronk ook. Voor mij een wijn die binnen een 5 tal jaar heel mooi zal zijn en volgens mij makkelijk heel wat langer meekan, dus duidelijk een wijn die zoals hier boven al meermaals vermeld en bevestigd een lang leven te zijn beschoren. P/K is dit dus zéér mooi. Voor mij nu al een mooie 88+ cheers

In topjaren altijd een koopwaardige wijn. Wel opvallend, die tannines. Minder gedekt door het fruit dan in de jeugd waarschijnlijk. 2009 is misschien wel bewaarkrachtiger dan soms wordt verondersteld.

Op dag 2 is deze wijn zowaar nog mooier geworden, en hoe langer hij openstaat hoe beter deze word, vertoond heel veel verschillende gedaantes tijdens de uren die hij open staat, is met zijn momenten echt zeer mooi, dag 3 gaat hij echter jammer genoeg niet halen (al kan hij het makkelijk aan) wegens te lekker... Slurp 89+ cheers

Enkele maanden geleden ook de 2009 ontkurkt, tot algemene waardering van de (schoon)familie. Kan me volledig vinden in de bovenstaande opmerkingen en scores.

Heb nog twee magnums liggen (must... resist... temptation... argghhhh). Tongue


RE: Château Caronne Ste. Gemme Haut-Médoc - Benz - 07-02-2016 09:28 PM

Vanavond de Caronne Ste. Gemme 1985 in het glas.
Tijd om nog eens een oudje uit de kelder te halen. Wijn deze morgen rechtop gezet. Niveau van de fles nog zoals bij aankoop! Fles 4 uurtjes op voorhand geopend. Prachtige mooie donkere granaatrode kleur, zelfs nog geen licht bruin randje te bespeuren! Prachtige neus van nog steeds mooi zwart fruit, cassis, eik, aarde, tabak, leder, sigarenkistje, potloodslijpsel, chocolade enz.... In de mond zeer mooie zachte versmolten tannines met nog steeds hele mooie zuren die deze wijn nog steeds zeer levendig en (jong) maken. Hele mooie afdronk. Deze wijn is verre van versleten! Wat kan oude Bordeaux zo mooi zijn en oooh zo lang meegaan mits goede bewaring. Mooie 90-91 score applaus Heart

[attachment=1797]


RE: Château Caronne Ste. Gemme Haut-Médoc - Olivier - 07-02-2016 11:02 PM

Straf he. 30 jaar oud...


RE: Château Caronne Ste. Gemme Haut-Médoc - don quichotte - 08-02-2016 12:08 AM

Een wijn die me nog nooit ontgoocheld heeft en die zeker behoort tot het lijstje van de betere P/K verhouding.
Een wijn waar je wel wat geduld moet voor hebben.

@Benz,
BTW, mooie foto. Moeilijk om van dat soort glas wijn af te blijven.Rolleyes


RE: Château Caronne Ste. Gemme Haut-Médoc - Benz - 27-02-2022 10:11 PM

Vanavond Caronne Ste. Gemme 2015 in het glas.

Wijn een uurtje op voorhand geopend.
In het glas mooi donkerrood paars van kleur.
Neus van rood en zwart fruit, licht rokerig, tabbak, leder, cederhout en klein beetje kruiden.
In de mond rood en zwart fruit, heerlijke tannines en lichte zuurtjes perfect in evenwicht.
hele mooie afdronk. 90! cheers

Wijn is nog veel te jong natuurlijk maar wat een potentieel naar de toekomst toe, 2015 is natuurlijk een mooi wijnjaar voor Bordeaux.

PS: Voor de eerste maal mijn Bordeaux Zalto glazen gebruikt en dit is nu niet om te zeveren maar wat een topglazen zijn dit zeg, niet normaal en zijn geld meer dan waard! Wink


RE: Château Caronne Ste. Gemme Haut-Médoc - Olivier - 28-02-2022 01:08 PM

Citaat: PS: Voor de eerste maal mijn Bordeaux Zalto glazen gebruikt en dit is nu niet om te zeveren maar wat een topglazen zijn dit zeg, niet normaal en zijn geld meer dan waard!

Ja, toch wel fijn he. Letterlijk en figuurlijk.


RE: Château Caronne Ste. Gemme Haut-Médoc - vinejo - 28-02-2022 02:23 PM

(28-02-2022 01:08 PM)Olivier schreef:  
Citaat: PS: Voor de eerste maal mijn Bordeaux Zalto glazen gebruikt en dit is nu niet om te zeveren maar wat een topglazen zijn dit zeg, niet normaal en zijn geld meer dan waard!

Ja, toch wel fijn he. Letterlijk en figuurlijk.

Inderdaad. En ze maken echt een verschil hè.
Zoals luisteren naar muziek via B&W speakers ipv met je Iphone Wink