wijnliefhebbers
Michel Rolland: vloek of zegen? - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Dit wil ik (/forum-32.html)
+--- Forum: even kwijt... (/forum-38.html)
+--- Discussie: Michel Rolland: vloek of zegen? (/thread-2481.html)


Michel Rolland: vloek of zegen? - Mt - 30-03-2013 12:25 PM

Naar aanleiding van het bericht over de mogelijke inmenging van ambulant oenoloog Michel Rolland bij Château Figeac, een topic over de omstreden man.

Ik ben begonnen als een felle tegenstander van Rolland (en Parker) getuige dit stukje voor de onvolprezen blog van Vinejo: http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/archive/2008/03/13/mattens-message-in-a-bottle-or-five.html

Achteraf denk ik dat mijn kritiek het karakter van een soort vooringenomenheid aangenomen had en ik daardoor bijvoorbeeld te weinig genoot van Mondavi's Cabernet Sauvignon Reserve 1997.

Als ik bekijk wat ik allemaal proefde van wijnen waar Rolland een hand in had, dan moet ik zeggen dat er zeer veel knappe wijnen tussen zaten. Hoe het in de tussentijd met de evolutie van Lascombes 2004 is gesteld, dat moeten we nog eens checken. Maar dat Rolland geen voortreffelijke wijn op de linkeroever kan maken, is onzin. Vorig jaar genoot ik van verschillende flesjes Branas Grand Poujeaux 2004. Heerlijke wijn. (Rolland adviseerde er van 2002 t.e.m. 2005, vanaf 2006 nam Derenoncourt de scepter over)

Anderzijds ben ik zeker geen unanieme voorstander van de man. Ik stel mij dan ook vragen bij een wijn als Pavie. Het verschil tussen Pavie 1996 en Pavie van tijdens het Rolland-tijdperk kan moeilijk groter zijn. Een beetje terughoudendheid van de oenoloog en wijnmaker is hier misschien op zijn plaats. Wijn hoeft niet zonodig dé ster op tafel te zijn. Hoeft niet alle aandacht op te eisen. Wijn moet smakelijk zijn, geen blockbuster.

Daarenboven is de inmenging van Rolland doorgaans zo sterk dat terroir minder van tel is.

Zeer interessant zijn de 2 vergelijkingen die deze meneer op zijn blog maakt (check: http://www.connectionstowine.com/bordeaux/michel-rolland-chateau-figeac/):

"Compare also for example Vieux Chateau Certan with Pavie, and I think you can understand what I mean. Both come from exceptional terroirs – different certainly – but the grape make-up is not dissimilar. The Pavie will communicate its extraction more readily, and will tend to convey more heat, while the VCC will convey greater freshness and come across as more elegant. Same story when one would compare Haut Bailly with Pape Clement." Wat deze vergelijkingen betreft, ben ik volledig akkoord. VCC boven Pavie, Haut-Bailly boven Pape Clément. Maar Clinet acteert volgens mij op dit moment op het hoogste plan. Evangile is pure godendrank. Van die laatste zou men nog kunnen zeggen dat hij iets te glad is, of wat karakter mist... .

Daarenboven wil ik nog zeggen dat ik sceptisch blijf t.o.v. de grote invloed van 1 man.



Ik nam onderstaand lijstje van wikipedia over. (Er moet een check-up gebeuren qua juistheid en qua timing. Misschien is Rolland er al lang weg.)

Het kan interessant zijn om ervaringen over deze wijnen te noteren en het algemene beeld over Michel Rolland scherper te stellen.


Angélus, St-Emilion GC;
Armens, St-Emilion GC;
Ausone, St-Emilion GC;
Beauregard, Pomerol;
Bellefont-Belcier, St-Emilion GC;
Bellevue Mondotte, St-Emilion GC;
Blason de l'Evangile, Pomerol;
le Bon Pasteur, Pomerol;
Bonalgue, Pomerol;
Branas Grand Poujeaux, Moulis; (2002-2005)
Brillette, Moulis;
de Camensac, Haut-Médoc;
Cap de Faugères, Côtes de Castillon;
Certan de May de Certan, Pomerol;
Chapelle d'Ausone, St-Emilion GC;
Clarke, Listrac-Médoc;
la Clémence, Pomerol;
Clément-Pichon, Haut-Médoc;
Clinet, Pomerol;
Clos des Jacobins, St-Emilion GC;
Clos du Clocher, Pomerol;
Clos l'Eglise, Pomerol;
Clos les Lunelles, Côtes de Castillon;
Clos Saint-Martin, St-Emilion GC;
la Commanderie de Mazeyres, Pomerol;
Corbin, St-Emilion GC;
Côte de Baleau, St-Emilion GC;
la Couspaude, St-Emilion GC;
le Crock, St-Estèphe;
Croix de Labrie, St-Emilion GC;
Destieux, St-Emilion GC;
Destieux, St-Emilion GC;
la Dominique, St-Emilion GC;
l'Evangile, Pomerol;
Faugères, St-Emilion GC;
Faugères Cuvée Péby, St-Emilion GC;
Figeac, St-Emilion 1er GCC B ?
la Fleur de Boüard, Lalande de Pomerol;
la Fleur de Gay, Pomerol;
Fombrauge, St-Emilion GC;
Fontenil, Fronsac;
Franc-Mayne, St-Emilion GC;
la Garde, Pessac-Léognan;
le Gay, Pomerol;
Giscours, Margaux;
Grand Mayne, St-Emilion GC;
Grand Ormeau, Lalande de Pomerol;
Grand-Pontet, St-Emilion GC;
les Grandes Murailles, St-Emilion GC;
les Grands Chênes, Médoc;
la Gravière, Lalande de Pomerol;
Jean de Gué, Lalande de Pomerol;
Kirwan, Margaux;
Larmande, St-Emilion GC;
Larrivet-Haut-Brion, Pessac-Léognan;
Lascombes, Margaux;
Latour-Martillac, Pessac-Léognan;
Léoville-Poyferré, St-Julien;
Loudenne, Médoc;
Magrez-Fombrauge, St-Emilion GC;
Malartic-Lagravière, Pessac-Léognan;
Malescot-Saint-Exupéry, Margaux;
Monbousquet, St-Emilion GC;
Pape Clément, Pessac-Léognan;
Pavie, St-Emilion GC;
Péby Faugères, St-Emilion GC;
Petit Village, Pomerol;
Phélan-Ségur, St-Estèphe;
le Plus de la Fleur de Boüard, Lalande de Pomerol;
Pontet-Canet, Pauillac;
Ripeau, St-Emilion GC;
Rochebelle, St-Emilion GC;
Rouget, Pomerol;
la Sérénité, Pessac-Léognan;
Smith Haut Lafitte, Pessac-Léognan;
la Tour-Carnet, Haut-Médoc;
Troplong-Mondot, St-Emilion GC;
de Valandraud, St-Emilion GC;
la Violette, Pomerol;
Virginie de Valandraud, St-Emilion GC;


RE: Michel Rolland: vloek of zegen? - doc - 30-03-2013 02:22 PM

Interessante oplijsting ! Nice topic, Mt en trouwens mooi ingeleid ! Wel wat opzoekwerk hè om te weten te komen wanneer Rolland er oenoloog is/was Wink


RE: Michel Rolland: vloek of zegen? - Venne - 30-03-2013 05:39 PM

Sjieke analyse, bel hem eens en overloop het lijstje...... Zou hij het zelf nog weten?


RE: Michel Rolland: vloek of zegen? - doc - 30-03-2013 06:12 PM

Als ik vroeger dacht aan Rolland, dacht ik aan gebalde wijn, veel materie en veel hout. Wijn die veel tijd nodig heeft. Beetje kort door de bocht en misschien wat simpel gesteld. In Cahors, zie Lagrézette, daar is 't ook van dat.

Op re oever nog niet echt veel ervaring, behalve Clos Eglise, Dominique, Clinet, Fombrauge, Grands Chênes, Virginie, Grand Mayne, Giscours, Monbousquet, Troplong, Larmande. Binnenkort misschien Evangile, wie weet Smile
De Larmande 88 is de laatste ervaring. Heel mooi geëvolueerde wijn met nog dat puntje menthol (wat het hout van weleer toch weer verraadt, maar zie het komt buitengewoon goed, tijd dus).
Uit bovenstaande reeks toch al dikwijls m'n vroegere, simpele gedachte in waarheid zien opgaan. En het feit dat die wijnen tijd nodig hebben, maar welke toppers niet natuurlijk ? Verder blijf ik uiterst nederig in m'n bedenkingen !
Je stelt zelf: "Daarenboven is de inmenging van Rolland doorgaans zo sterk dat terroir minder van tel is." Maar is dat inderdaad niet jammer ?


Ik prefereer wel wijn met gebalanceerde houtlagering, friste enz. De Figeac 88 was daar een voorbeeld van. Ik ben benieuwd wat Michel hiermee zal uitrichten...hopelijk wordt de mineraliteit/finesse hier niet gemaskeerd door mateloos hout en concentratie.

Allez wie durft nog ...Confused We zijn in elk geval vertrokken....


RE: Michel Rolland: vloek of zegen? - vinejo - 30-03-2013 07:37 PM

Interessante topic, Matten, knap werk!
Ik ga daar binnenkort eens op t gemak op reageren...


RE: Michel Rolland: vloek of zegen? - doc - 31-03-2013 01:59 AM

(30-03-2013 07:37 PM)vinejo schreef:  Interessante topic, Matten, knap werk!
Ik ga daar binnenkort eens op t gemak op reageren...

Inderdaad niet simpel ! Eerst Mondovino nog 's bekijken...Wink


RE: Michel Rolland: vloek of zegen? - Mt - 31-03-2013 10:45 AM

thank you mannen! Tja, Mondovino is een schitterende film, maar iemand als Rolland komt naar voor als een arrogante zak die enkel het woord micro-bullage kent. Ik vrees dat de filmmakers een weinig genuanceerd beeld van hem ophangen. En ik beoordeel het liefst een wijn in het glas en dan is de lijst met uitstekende (Rolland-)wijnen zeer lang.

Ik denk dat iemand als Rolland het vak zeer grondig beïnvloed heeft en dat velen hem ook zijn gevolgd (los van technische dingen en lagering begint het al bij het (zeer) rijp plukken). De interventie van Rolland is dermate groot dat het evenwicht soms zoek is (blockbusters) en dat de notie terroir te weinig gerespecteerd wordt (ook al zijn Rolland-wijnen niet elk jaar hetzelfde!). Ik ben voorstander van een gematigde aanpak.


RE: Michel Rolland: vloek of zegen? - doc - 31-03-2013 11:30 AM

(31-03-2013 10:45 AM)Mt schreef:  . Ik ben voorstander van een gematigde aanpak.

Dat was ook m'n punt...Wink En akkoord met de Mondovino film, Rolland wordt daar wel behoorlijk uitvergroot, ...


RE: Michel Rolland: vloek of zegen? - de populist - 31-03-2013 12:03 PM

(30-03-2013 12:25 PM)Mt schreef:  Naar aanleiding van het bericht over de mogelijke inmenging van ambulant oenoloog Michel Rolland bij Château Figeac, een topic over de omstreden man.

Ik ben begonnen als een felle tegenstander van Rolland (en Parker) getuige dit stukje voor de onvolprezen blog van Vinejo: http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/archive/2008/03/13/mattens-message-in-a-bottle-or-five.html

Achteraf denk ik dat mijn kritiek het karakter van een soort vooringenomenheid aangenomen had en ik daardoor bijvoorbeeld te weinig genoot van Mondavi's Cabernet Sauvignon Reserve 1997.

Als ik bekijk wat ik allemaal proefde van wijnen waar Rolland een hand in had, dan moet ik zeggen dat er zeer veel knappe wijnen tussen zaten. Hoe het in de tussentijd met de evolutie van Lascombes 2004 is gesteld, dat moeten we nog eens checken. Maar dat Rolland geen voortreffelijke wijn op de linkeroever kan maken, is onzin. Vorig jaar genoot ik van verschillende flesjes Branas Grand Poujeaux 2004. Heerlijke wijn. (Rolland adviseerde er van 2002 t.e.m. 2005, vanaf 2006 nam Derenoncourt de scepter over)

Anderzijds ben ik zeker geen unanieme voorstander van de man. Ik stel mij dan ook vragen bij een wijn als Pavie. Het verschil tussen Pavie 1996 en Pavie van tijdens het Rolland-tijdperk kan moeilijk groter zijn. Een beetje terughoudendheid van de oenoloog en wijnmaker is hier misschien op zijn plaats. Wijn hoeft niet zonodig dé ster op tafel te zijn. Hoeft niet alle aandacht op te eisen. Wijn moet smakelijk zijn, geen blockbuster.

Daarenboven is de inmenging van Rolland doorgaans zo sterk dat terroir minder van tel is.

Zeer interessant zijn de 2 vergelijkingen die deze meneer op zijn blog maakt (check: http://www.connectionstowine.com/bordeaux/michel-rolland-chateau-figeac/):

"Compare also for example Vieux Chateau Certan with Pavie, and I think you can understand what I mean. Both come from exceptional terroirs – different certainly – but the grape make-up is not dissimilar. The Pavie will communicate its extraction more readily, and will tend to convey more heat, while the VCC will convey greater freshness and come across as more elegant. Same story when one would compare Haut Bailly with Pape Clement." Wat deze vergelijkingen betreft, ben ik volledig akkoord. VCC boven Pavie, Haut-Bailly boven Pape Clément. Maar Clinet acteert volgens mij op dit moment op het hoogste plan. Evangile is pure godendrank. Van die laatste zou men nog kunnen zeggen dat hij iets te glad is, of wat karakter mist... .

Daarenboven wil ik nog zeggen dat ik sceptisch blijf t.o.v. de grote invloed van 1 man.



Ik nam onderstaand lijstje van wikipedia over. (Er moet een check-up gebeuren qua juistheid en qua timing. Misschien is Rolland er al lang weg.)

Het kan interessant zijn om ervaringen over deze wijnen te noteren en het algemene beeld over Michel Rolland scherper te stellen.


Angélus, St-Emilion GC;
Armens, St-Emilion GC;
Ausone, St-Emilion GC;
Beauregard, Pomerol;
Bellefont-Belcier, St-Emilion GC;
Bellevue Mondotte, St-Emilion GC;
Blason de l'Evangile, Pomerol;
le Bon Pasteur, Pomerol;
Bonalgue, Pomerol;
Branas Grand Poujeaux, Moulis; (2002-2005)
Brillette, Moulis;
de Camensac, Haut-Médoc;
Cap de Faugères, Côtes de Castillon;
Certan de May de Certan, Pomerol;
Chapelle d'Ausone, St-Emilion GC;
Clarke, Listrac-Médoc;
la Clémence, Pomerol;
Clément-Pichon, Haut-Médoc;
Clinet, Pomerol;
Clos des Jacobins, St-Emilion GC;
Clos du Clocher, Pomerol;
Clos l'Eglise, Pomerol;
Clos les Lunelles, Côtes de Castillon;
Clos Saint-Martin, St-Emilion GC;
la Commanderie de Mazeyres, Pomerol;
Corbin, St-Emilion GC;
Côte de Baleau, St-Emilion GC;
la Couspaude, St-Emilion GC;
le Crock, St-Estèphe;
Croix de Labrie, St-Emilion GC;
Destieux, St-Emilion GC;
Destieux, St-Emilion GC;
la Dominique, St-Emilion GC;
l'Evangile, Pomerol;
Faugères, St-Emilion GC;
Faugères Cuvée Péby, St-Emilion GC;
Figeac, St-Emilion 1er GCC B ?
la Fleur de Boüard, Lalande de Pomerol;
la Fleur de Gay, Pomerol;
Fombrauge, St-Emilion GC;
Fontenil, Fronsac;
Franc-Mayne, St-Emilion GC;
la Garde, Pessac-Léognan;
Giscours, Margaux;
le Gay, Pomerol;
Grand Mayne, St-Emilion GC;
Grand Ormeau, Lalande de Pomerol;
Grand-Pontet, St-Emilion GC;
les Grandes Murailles, St-Emilion GC;
les Grands Chênes, Médoc;
la Gravière, Lalande de Pomerol;
Jean de Gué, Lalande de Pomerol;
Kirwan, Margaux;
Larmande, St-Emilion GC;
Larrivet-Haut-Brion, Pessac-Léognan;
Lascombes, Margaux;
Latour-Martillac, Pessac-Léognan;
Léoville-Poyferré, St-Julien;
Loudenne, Médoc;
Magrez-Fombrauge, St-Emilion GC;
Malartic-Lagravière, Pessac-Léognan;
Malescot-Saint-Exupéry, Margaux;
Monbousquet, St-Emilion GC;
Pape Clément, Pessac-Léognan;
Pavie, St-Emilion GC;
Péby Faugères, St-Emilion GC;
Petit Village, Pomerol;
Phélan-Ségur, St-Estèphe;
le Plus de la Fleur de Boüard, Lalande de Pomerol;
Pontet-Canet, Pauillac;
Ripeau, St-Emilion GC;
Rochebelle, St-Emilion GC;
Rouget, Pomerol;
la Sérénité, Pessac-Léognan;
Smith Haut Lafitte, Pessac-Léognan;
la Tour-Carnet, Haut-Médoc;
Troplong-Mondot, St-Emilion GC;
de Valandraud, St-Emilion GC;
la Violette, Pomerol;
Virginie de Valandraud, St-Emilion GC;
Michel Rolland is opgeleid door wetenschappers/oenologen zoals Pascal Ribéreau-Gayon, Jean Ribéreau-Gayon en vooral Émile Peynaud, een product dus van de moderne oenologie. Ook Peynaud werd verweten dat hij zorgde voor een 'Peynaudization' van de Bordeauxwijnen, waarbij oorspronkelijke verschillen tussen de wijnen verdwenen in het voordeel van een bepaalde wijnmakersstijl (bv nadruk op rijp fruit, rijpe tannine, controle van malo, temperatuurscontrole, beperken van vluchtige zuren, ...). Voor mij is er geen twijfel dat deze traditie een positieve invloed heeft gehad op de kwaliteit van Bordeauxwijnen (als men de richtlijnen niet schools of slaafs gaat imiteren). De kritiek op Rolland is eigenlijk een kritiek op een bepaalde, in de universiteit gewortelde wijnmakerstraditie waar hij een exponent van is. Afgaande op verhalen van wijnmakers die hem inhuurden, is duidelijk dat de man zeer competent is (zowel in wijngaard als cave). Spijtig genoeg gaat men de man klakkeloos kopiëren (of, in het geval van veel geld, de man inhuren) in plaats van inzichten over te nemen waar men kan achterstaan (en een eigen stijl behouden). Zoals in het geval van zijn vriend Parker, is het de (belanghebbende, commerciële) omgeving die hem op zo'n ongezonde manier groot heeft gemaakt.


RE: Michel Rolland: vloek of zegen? - vinejo - 31-03-2013 01:15 PM

Akkoord met de stellingen over Roland
Wijnen die ik al van hem dronk:

Angélus, St-Emilion GC: 2006, wat overdone toch, mss wel top binnen 25 jaar
Blason de l'Evangile, Pomerol: zeer mooi, jaartal vergeten ( mss wel préRoland)
Brillette, Moulis; goed maar nog niet onder de indruk geweest, niet uitzonderlijk modern dacht ik (2008)
de Camensac, Haut-Médoc; Veelal stug en tijd nodig, allesbehalve Rollandstijl (2001, 2005, 2006)
Cap de Faugères, Côtes de Castillon; top in zijn prijsklasse, zowel de 2001, 2003 als de 2005- moderne stijl maar toch evenwicht en ouderingscapaciteit ( 2001)
Clarke, Listrac-Médoc; éen maal gedronken ( 2001 dacht ik) zeer goed, niet overdreven Rolland
Clinet, Pomerol; shitterende, weliswaar moderne, 2007
Clos des Jacobins, St-Emilion GC; 2004 paar keer gedronken, oké maar niet bijzonder
Corbin, St-Emilion GC; over t algemeen goed, vrij klassiek maar dronk geen recente jaargangen
la Couspaude, St-Emilion GC; zeer mooie 2007!
le Crock, St-Estèphe; dronk enkel oudere jaargangen, bewaarwijn, klassiek

Faugères, St-Emilion GC; stijl van de Castillon, dronk 2003 vele keren, altijd verleidelijk
Figeac, St-Emilion 1er GCC B ? Angstig afwachten, ik hou van de old style
la Fleur de Gay, Pomerol; ter plaatse zeer mooie 1999 gedronken, toen nog geen Rolland
Fombrauge, St-Emilion GC; zowat de mooiste St Emilion GCC aan die prijs, in zijn jeugd veel hout maar de wijn kan dit perfect aan, steeds hedonistisch
la Garde, Pessac-Léognan; 2002 zeer mooi, klassiek, 2009 moderner maar ook echt de moeite waard
Giscours, Margaux; 2002 alesbehalve modern, eerder oude stijl. Geen jongere jaargangen geproefd
Grand Mayne, St-Emilion GC; prachtige 98,nog geen recente jaren
Grand-Pontet, St-Emilion GC; klassieke 1998, hoewel zeer rijp. 2005 te jong geopend, tijd nodig. Had het gevoel van overextractie..
les Grands Chênes, Médoc; zoek geen terroir, wel hedonistisch genoegen. Dé typecast Rolland wijn voor mij
Kirwan, Margaux; ik herinner me een schitterend rijpe 2003, namen volgens mij onlangs afstand van Rolland
Larmande, St-Emilion GC; Onderschat in oude jaren ( prachtige 1981 en 1988geproefd, leken wel linkeroevers. Maar daar Zal Rolland sowieso niks mee te maken hebben ;-)
Larrivet-Haut-Brion, Pessac-Léognan; sublieme 2009
Lascombes, Margaux; tegenvallende 98, jonger vermoedelijk beter maar herinner me geen degustaties, deze wijn wordt weinig geopend
Latour-Martillac, Pessac-Léognan; zeer mooie 2002, eerder ook de 99 behoorlijk. Geen Rollandinvloeden, zal recenter zijn waarschijnlijk
Léoville-Poyferré, St-Julien; wist niet dat Rolland hier zat, 1997 ooit als eerste topwijn gedronken, herinner me een zeer verleidelijke neus met mooi nieuw branderig hout.
Magrez-Fombrauge, St-Emilion GC; een maal gedronken, denk dat we hier een topwijn in zagen maar ben t niet 100%zeker
Malartic-Lagravière, Pessac-Léognan; 2008 zeer klassiek, allesbehalve Rolland
Malescot-Saint-Exupéry, Margaux; Sublieme 1996, middelmatige 1999, 2004 mooi maar geen echte Rolland touch
Monbousquet, St-Emilion GC; typische Rollandwijn maar in tegenstelling tot Fombrauge wél tijd nodig om t hout te laten versmelten. 1997 was in ijn jeugd ontgoochelend, na 12 jaar top
Pape Clément, Pessac-Léognan; Rolland en Magrez samen, net zoals bij Fombrauge en LTC... Ik ben er niet vies van, maar de controverse is begrijpelijk. Enkel de 2004 viel me tegen, andere jaargangen super.
Pavie, St-Emilion GC; dronk de 1999, eerder ontgoochelend, ook 1997, maar dat was voorspeld door Parker. De 2002 vond ik wel boeiend, allesbehalve klassiek maar heerljk drinkplezier. Vraag me af hoe dit oudert.
Phélan-Ségur, St-Estèphe; tiens, vanaf 2004 dan? Want die was inderdaad zeer vlot en zacht, met mooi modern hout. Nu ik eraan denk, de 2003 vond ik nog veel beter, maar ook zeer new style
Pontet-Canet, Pauillac; Rolland? Tot 2000 of zo?
Smith Haut Lafitte, Pessac-Léognan; 2001 was top, wel wat gerooktetoetsen maar verder niet té veel extractie
la Tour-Carnet, Haut-Médoc; zoals gezegd, dé Rolland-Magrez wijn bij uitstek, voor mij elk jaar een aanrader, hoewel hij de laatste jaren wat duur is geworden
Troplong-Mondot, St-Emilion GC; Tja, zie topic op dit forum, lijkt me toch een wijn die veel beter kan en lijdt onder de overmodernisering van het wijnmaken.

Voila, my 50ct, draagt niet echt veel bij vermoed ik, sommige domeinen hebben veel te danken aan Rolland, andere zouden misschien beter af zijn zonder hem...


RE: Michel Rolland: vloek of zegen? - Vinogan(s) - 31-03-2013 02:53 PM

Vergeet ook "Rolland in Italie of beter gezegd, Bolgheri" niet: Ornellaia (in elk geval toen Lodovico Antinori het nog bezat (tot +-03), en recenter: Biserno - het nieuwe domein van Lodovico Antinori in Bibbona naast Bolgheri.

Proefde vorige week toevallig de Il Pino di Biserno, 08 en 09. Dit is de 2e wijn - als je kijkt naar Ornellaia zou dit dus de "nieuwe" Serre Nuove zijn.

35% CF, 30% CS, 25% Merlot en 10% petit verdot.

Dit is een zeer moderne wijn, duidelijk te jong, duidelijk houtinvloed. Wel goed "gekalibreerd", maar naar mijn smaak domineert het karakter van de CF eigenlijk te veel, hoewel het maar 1/3 van de blend uitmaakt. Typische (groene) paprika in de neus, zeer geconcentreerd en krachtig.

Voor mij (voor zover ik kan beoordelen) is dit inderdaad een typische Rolland wijn. Hoe dit evolueert vind ik moeilijker te zeggen. Heb nog 1 fles 08, zal dit dus kunnen zeggen als ik deze kraak (schat eind 14 begin 15).

Vinogan(s)
On topic: de man heeft inderdaad zijn verdiensten (gehad) voor de kwaliteit van de wijn(en), maar hij drukt wel een stempel - die bovendien nog zeer vaak gekopieerd geweest is, wat het nog spijtiger maakt, want hoewel de wijnen technisch eigenlijk quasi altijd "perfect" zijn, loopt men wel een groot risico op het verlies van eigenheid/karakter ten koste van de "spierballen" die hij de wijn bezorgt.


RE: Michel Rolland: vloek of zegen? - doc - 31-03-2013 04:14 PM

Imposante lijst, Jo (uit het hoofd ?je vergat nog een aantal jaargangen waarvan ik weet dat je ze dronk ...) en interessante opm Populist !

Eigenlijk hou ik niet zo van die "vliegende" oenologen, globalisering, eenheidsworst...pfff. 't Zou veel boeiender zijn mocht elk domein z'n eigen oenoloog/wijnmaker hebben. Enfin, ik weet het "loodzware" quote, ongenuanceerd, maar ik heb eerst toelating gevraagd Big Grin Ik bedoel het uiteraard karikaturaal Cool Wie volgt ?
Ik dronk lang geleden ook een 10 jaar oude Mondavi, de vgl met een Bdx blijf je toch maken, inderdaad beter niet doen. Maar ik vond het toen ook een wat gepimpte Pauillac of zo iets. Voilà, nog een dooddoener Smile En nu stop ik met ongenuanceerde quotes ...Sleepy en die icoontjes ....Rolleyes


RE: Michel Rolland: vloek of zegen? - vinejo - 31-03-2013 10:51 PM

(31-03-2013 04:14 PM)doc schreef:  Imposante lijst, Jo (uit het hoofd ?

Uiteraard, parate kennis! ;-) Besef wel dat ik hier en daar wat vergeten ben, maar waar ik niet zeker was van de jaargang heb ik niks vermeld.

@vinogans: had die Italiaan getoaste toetsen? Zeer rijp? Zacht mondgevoel? Het karakter van de CF dat domineerde, maakt dat de wijn niet net wat minder Rolland?


RE: Michel Rolland: vloek of zegen? - Vinogan(s) - 02-04-2013 08:59 AM

[
@vinogans: had die Italiaan getoaste toetsen? Zeer rijp? Zacht mondgevoel? Het karakter van de CF dat domineerde, maakt dat de wijn niet net wat minder Rolland?
[/quote]

Qua gebruikte druiven misschien wat atypisch. Blijft wel een wijn met veel materie, extractie en grote concentratie (de echtgenote vond hem 'te straf', dan weet je't wel). Moet wel zeggen dat de wijn, achterliggend aan die grote concentratie, wel niet onevenwichtig overkwam. Zeer uitgebalanceerd en idd wel zacht in de mond - qua tannines ook niet agressief.

Ik associeer sterke groene paprikatoetsen niet dadelijk met optimaal rijpe CF, maar dat kan aan mij liggen...


RE: Michel Rolland: vloek of zegen? - vinejo - 03-04-2013 09:23 PM

(02-04-2013 08:59 AM)Vinogan(s) schreef:  Ik associeer sterke groene paprikatoetsen niet dadelijk met optimaal rijpe CF, maar dat kan aan mij liggen...

Neen hoor, heel wat kenners zeggen hetzelfde. Persoonlijk ben ik er nog steeds niet uit eigenlijk. Ik stoor me geenszins aan een paprika- toets in een CF, integendeel, veelal vind ik dit the benchmark van een Chinon of een andere CF uit de Loire. Joguet bijvoorbeeld, toch geen slechte wijnen, zeer duidelijk paprika, ook de duurdere cuvéés.
thank you voor de verduidelijking voor wat betreft de Biserno!


RE: Michel Rolland: vloek of zegen? - Mathijs81 - 11-09-2019 03:57 PM

(31-03-2013 11:30 AM)doc schreef:  Dat was ook m'n punt...Wink En akkoord met de Mondovino film, Rolland wordt daar wel behoorlijk uitvergroot, ...

Heb gisterenavond eindelijk de bewuste documentaire Mondovino op DVD gezien. Jawadde.

En alhoewel men niet mag oordelen vanuit één standpunt, lijkt Rolland me toch een ... tja .... speciaal manneke.
Voor de ene een goeroe die wijnen naar een "ander" niveau tilt, voor de andere een egotripper die overal Pomerol maakt.
Vooral denigrerend toen hij bezig was over de "keuterboertjes" uit "achtergestelde gebieden" met eigen identiteit.
En hoe ze proberen om ocharme wijn te maken en hoe idioot ze zijn om niet te verkopen aan het Mondavi concern.

Noem me naïef, maar dit was voor mij toch een flinke aanraking met de harde realiteit van de wijnbouw.
Misschien lange tijd verblind door de charmes en sprookjeskastelen van Bordeaux, maar die Fransen kunnen het verdomd goed verkopen.
Maar eerlijkheid gebied me te zeggen dan flink wat wijnen een "copy/paste" zijn en dus eenheidsworst zijn geworden - "Parkerized".
Niettemin, die gasten in Bordeaux weten nog steeds verdomme goeie bewaarwijnen te maken ... ongeacht de invloeden van buitenaf.

Rest van de docu kon ik me volledig in vinden ... moet zeggen, het begint hierdoor wel te kriebelen om eens wat meer Bourgogne te proeven.
Lijkt me een regio te zijn, waar inderdaad terroir en individuele invloeden van de wijnmaker voor een unieke wijn zorgen.

Niettemin, ik zag het allemaal aan met een leuke Bordeaux wijn in het glas, en afsluiten deed ik met een halfje Yquem Big Grin.

And the wheels of the bus go round and round ....Sleepy

Mathijs