wijnliefhebbers
Verslag Champagne-trip - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Interessante Topic (/forum-41.html)
+--- Forum: Wijnreizen (/forum-79.html)
+--- Discussie: Verslag Champagne-trip (/thread-2514.html)


Verslag Champagne-trip - Dave - 15-04-2013 02:07 PM

Ik had dus beloofd om een verslagje op het forum te zetten over onze Champagne-trip van dit weekend. Here it goes:

Champagnehuizen:

- Chauvet (Rilly-la-Montagne): Zeer hartelijk onthaal door de wijnbouwer zelf, die ons meteen op sleeptouw nam in zijn zeer mooie kelders (11 meter diep). De man is duidelijk gepassioneerd en vertelt enthousiast over het productieproces en zijn verschillende cuvees (o.a. 1 cuvee waarvoor hij een deel op nieuwe eik opvoedt; beetje zijn dada ;-). thank you voor de tip, Tom !

Zijn Champagnes (voornamelijk op basis van Pinot Noir) zijn goed: aromatisch, fris maar toch met een zekere complexiteit.

- Tritant (Bouzy): Ook weer zeer hartelijk ontvangen, door een kranige dame van +/- 70, de dochter van stichter Alfred Tritant. Haar uitleg was wat minder technisch dan bij Chauvet en de kelders ook wat minder spectaculair, maar het geheel had wel iets meer authenticiteit.

De Champagnes zijn stevig en complex met een wat eigen karakter. Overall een zeer goed kwaliteit en de beste Rosé Champagne die we dit weekend dronken. Ze maken een stille wijn: Bouzy Rouge, op basis van Pinot Noir. Het was wat moeilijk om deze te beoordelen wegens wel zeer koel geserveerd, dus kon ik niet anders dan daar ook een paar flessen van mee te pakken ;-).

- Fallet-Prévostat (Avize): We hadden het adres, maar hebben toch serieus moeten zoeken om het te vinden; zo onopvallend (geen bord, geen reclame, niks). We worden vriendelijk ontvangen door mevrouw (+/- 80 jaar oud), die ons de “ontvangstruimte” binnenleidt: denk aan de woonkamer van je grootmoeder met plastieke tafeldoek met bloemekes, antieke kastjes, krakende stoelen en gedateerd behangpapier: je gaat letterlijk 50 jaar terug in de tijd. Madamme heeft ons daarna haar twee cuvees laten proeven: Brut (6g suiker) en Extra-Brut (4 g suiker) en toen werden we van onze stoel geblazen: Qua diepte, complexiteit en smaakrijkdom was dit gewoon een categorie hoger dan alle andere Champagnes die we dit weekend geproefd hebben.

Prijs is 18 euro/fles (let op; geen bancontact, VISA, of wat dan ook: als je, zoals wij, geen cash geld bij hebt, moet je naar de bank lopen ;-).

We zijn onder de indruk en kopen (met 2 koppels) 7 kartons. En Mme Fallet-Prévostat doet ons nog gewoon 2 flessen cadeau; zomaar !

En als klap op de vuurpijl geeft ze ons een rondleiding in de kelders, waar dus 7 jaargangen Champagne liggen te rijpen. Een paar dingen die we te weten komen tijdens de rondleiding: hun jongste wijnstokken zijn 50 jaar oud, hun oudste 80 jaar (!), ze gebruiken oude foeders uit de Elzas voor de fermentatie, hun Champagne rijpt 7 jaar (sur lattes) en voor de dosage gebruiken ze alleen rietsuiker. Maw, de kwaliteit die we geproefd hebben komt niet vanzelf.

Ik zou het iedereen aanraden om eens langs te gaan want dit is echt 100% puur en authentiek. Maar ik zou niet te lang wachten, want deze mensen gaan het helaas geen 20 jaar meer uitzingen.

- Henriet-Bazin (Villers-Marmery): Huischampagne van Pasqualinno zaliger en ook één van mijn favoriete Champagnes. We werden wel vriendelijk ontvangen, maar het was zeer druk, waardoor we geen rondleiding konden krijgen. We hebben hun champagnes nog eens geproefd en die zijn nog altijd van hoog niveau, met veel smaak en karakter. Het gamma is redelijk groot; van fris tot stevig en complex. Zeker een aanrader, maar ik had toch graag wat meer gezien/gehoord over de vinificatie. Maybe next time !

- Etienne Lefevre (Verzy): Qua ontvanst is dit een beetje een “specialleke”. Zowel de ontvangstruimte als de gastvrouw balanceren wat tussen Franse “chique” en kitsch. Ook hier kunnen we de kelders niet bezoeken wegens de grote drukte (ze ontvangen hier ook toeristenbussen) en de voorbereidingen van de botteling, die zondag zou beginnen. De mevrouw is wel vriendelijk, maar het geheel komt toch een klein beetje “gemaakt” over.

Maar de Champagnes zijn lekker, zij het misschien toch wat minder complex dan bv. Henriet-Bazin.

- G.H. Mumm: Dit zat in het pakket met ons hotel, dus het bezoek was gratis (normaal 13 €). Hier kunnen we kort over zijn: dit is gesneden op maat van de toeristen die weinig of niks van wijn kennen. Bij het bezoek hoort ook een degustatie van 1 glas “Cordon rouge”. In vergelijking met wat we de rest van het weekend dronken was dit: commercieel, vlak en karakterloos, maar dat zal wel niemand verbazen.

Eten:

- Le Mesnil: 3-gangen voor 29 €; zeer lekker en verzorgd, met zeer goeie service. We dronken een lokale Champagne van Gonet (47 €) en een Cotes du Rhone 2009 van Guigal (18 € voor een halfje). Aanrader (thank you Vinejo !).

- Le Spark (Reims): zat ook in het pakket van ons hotel. Is wel wat duurder dan Le Mesnil, maar ook iets verfijnder qua keuken. We dronken een Champagne van Janissot die OK was; wijnkaart was niet zo interessant en redelijk duur: we probeerden een glas huiswijn (bad idea ;-).

- Le Champ des Galipes (Verzy): Het enige restaurant in Verzy (dat was ook de reden dat we er geweest zijn). Absoluut te MIJDEN !!! Alle schotels (vis, rundsvlees, gevogelte) kregen dezelfde trieste garnituur, heel kleine porties, bakwijze van vlees en vis niet OK. Kortom: don’t go there !!!


RE: Verslag Champagne-trip - koen - 15-04-2013 02:22 PM

Thanks Dave, zeer interessant verslag en toffe tips


RE: Verslag Champagne-trip - carl - 15-04-2013 02:22 PM

Knap verslag Dave. applaus


RE: Verslag Champagne-trip - Innesto - 15-04-2013 07:12 PM

Dave,

Wat kosten de champagnes van Henriet-Bazin op het domein als ik vragen mag? Ik was gecharmeerd van de 'Millésime' 2006 en één van de 'Blanc de Blancs'. Hun 'Blanc de Noirs' en 'Rosé' brut heb ik jammer genoeg niet kunnen proeven. Maar daar ik binnenkort toch een blitsbezoek aan de Champagne breng kan ik misschien toch eens bij Henriet-Bazin langs gaan. Welke Cuvée genoot je voorkeur trouwens?

Fallet-Prévostat is hier ook al geruime tijd één van de favorieten, al van voor de lichte "hype" die o.a. door Van der Auwera in middens van de echte liefhebber gelanceerd werd. Maar ik blijf het wel een Champagne vinden voor bij verfijnde visgerechten, kreeft en oesters en iets minder als louter aperitief.

Ander huis wat bij in de smaak valt is Veuve Fourny & Fils in Vertus alsook Lepreux – Penet in Verzy. Altijd een zeer joviale ontvangst bij die laatste. Hier koop ik doorgaans de MILLESIME Brut Grand Cru.


RE: Verslag Champagne-trip - Mt - 15-04-2013 07:30 PM

Mooi hoor, Dave! thank you!


RE: Verslag Champagne-trip - Terretoir - 15-04-2013 07:41 PM

Leuk! Fijn dat je ervan genoten hebt :-)


RE: Verslag Champagne-trip - vinejo - 15-04-2013 11:42 PM

Schitterend verslag Dave, boordevol tips!
Wel heartbreaking, dat stukje over Fallet Prevostat... Welke grote negociant gaat binnenkort die wijngaarden binnendoen... Sad
Benieuwd hoe die Bouzy thuis zal smaken...


RE: Verslag Champagne-trip - Dave - 16-04-2013 07:59 AM

(15-04-2013 07:12 PM)Innesto schreef:  Dave,

Wat kosten de champagnes van Henriet-Bazin op het domein als ik vragen mag? Ik was gecharmeerd van de 'Millésime' 2006 en één van de 'Blanc de Blancs'. Hun 'Blanc de Noirs' en 'Rosé' brut heb ik jammer genoeg niet kunnen proeven. Maar daar ik binnenkort toch een blitsbezoek aan de Champagne breng kan ik misschien toch eens bij Henriet-Bazin langs gaan. Welke Cuvée genoot je voorkeur trouwens?

Fallet-Prévostat is hier ook al geruime tijd één van de favorieten, al van voor de lichte "hype" die o.a. door Van der Auwera in middens van de echte liefhebber gelanceerd werd. Maar ik blijf het wel een Champagne vinden voor bij verfijnde visgerechten, kreeft en oesters en iets minder als louter aperitief.

Ander huis wat bij in de smaak valt is Veuve Fourny & Fils in Vertus alsook Lepreux – Penet in Verzy. Altijd een zeer joviale ontvangst bij die laatste. Hier koop ik doorgaans de MILLESIME Brut Grand Cru.

Hey Innesto,

Dit hebben we geproefd en gekocht:

De "Selection Brut" is zowat hun basiscuvée aan +/- 15 euro. Voor mij zelfs meer dan een aperitief-champagne: niet alleen fris maar ook de nodige "weerhaken".

Blanc de Blancs kost +/- 16 €, dacht ik. Wat meer op de frisheid, maar ook heel lekker.

Carte d'Or, Millésime 2006, rond de 18 euro; meer body en complexiteit; meer een maaltijdchampagne.

Rosé hebben we ook niet geproefd. Blanc de Noirs heb ik vroeger al eens geproefd en ook lekker bevonden, maar een mens moet keuzes maken, hé ;-)

De prijzen zijn niet op de eurocent; ik heb dat wel allemaal ergens liggen, dus als je wil kijk ik wel eens.
(15-04-2013 11:42 PM)vinejo schreef:  Schitterend verslag Dave, boordevol tips!
Wel heartbreaking, dat stukje over Fallet Prevostat... Welke grote negociant gaat binnenkort die wijngaarden binnendoen... Sad
Benieuwd hoe die Bouzy thuis zal smaken...

Hey Vinejo,

Ja, die bedenking hebben wij ons ook gemaakt. En Mevr. Fallet beseft het ook maar al te goed. Het domein is trouwens al opgesplitst en verdeeld tussen de ouders en de twee dochters. Daarom zijn er ook 3 etiketten: Fallet-Prévostat, Fallet M. en Fallet-Gourron, ook al is het altijd dezelfde Champagne. Het is ook nog altijd de vader die de wijn maakt, maar de man is een paar maanden geleden aan het hart geopereerd, en het is nog niet duidelijk of hij terug aan de slag zal kunnen.

De dochters zijn allebei arts en hebben geen zin om het domein over te nemen, dus tenzij er iemand anders uit hun omgeving het wil overnemen (MET dezelfde werkmethodes), gaat dit verloren. En da's een heel spijtige zaak, hé !


RE: Verslag Champagne-trip - doc - 16-04-2013 12:12 PM

Dag Dave, heerlijk verslag ! Ik speel al een tijdje om eens af te reizen naar Fallet Prévostat, na jouw bevestiging van de topkwaliteit en idd het autenthieke, maak ik daar toch snel eens werk van ! Misschien heb ik dan nog wat plaats vrij in de wagen ...


RE: Verslag Champagne-trip - Mt - 16-04-2013 12:31 PM

(16-04-2013 12:12 PM)doc schreef:  Misschien heb ik dan nog wat plaats vrij in de wagen ...

Bedankt om aan mij te denken, Doc cheers!


RE: Verslag Champagne-trip - vinejo - 16-04-2013 12:54 PM

Dave, van die Carte d 'or herinner ik mij een leuke reclamespot Wink

http://www.youtube.com/watch?v=qzx0hTNCHWg


RE: Verslag Champagne-trip - doc - 16-04-2013 12:58 PM

(16-04-2013 12:54 PM)vinejo schreef:  Dave, van die Carte d 'or herinner ik mij een leuke reclamespot Wink

http://www.youtube.com/watch?v=qzx0hTNCHWg

Big Grin


RE: Verslag Champagne-trip - Dave - 16-04-2013 01:27 PM

(16-04-2013 12:12 PM)doc schreef:  Dag Dave, heerlijk verslag ! Ik speel al een tijdje om eens af te reizen naar Fallet Prévostat, na jouw bevestiging van de topkwaliteit en idd het autenthieke, maak ik daar toch snel eens werk van ! Misschien heb ik dan nog wat plaats vrij in de wagen ...

Thanks, guys !!!

Ik heb ook al vaak genoten van mooie wijn-verslagen (van Carl o.a.) dat ik er toch ook eentje wilde schrijven: blij dat jullie ervan genoten hebben.

Over plaats in de wagen gesproken: We dachten ook dat we meer dan plaats genoeg zouden hebben in mijn wagen (Berlingo), maar we zijn uiteindelijk de grens overgestoken met 214 flessen Champagne; vooral in de koffer maar toch ook nog 4 kisten op de achterbank tussen de passagiers in Blush

Ni allemaal voor ons hé: we hadden nog wat bestelling meegekregen


RE: Verslag Champagne-trip - doc - 16-04-2013 02:43 PM

(16-04-2013 01:27 PM)Dave schreef:  
(16-04-2013 12:12 PM)doc schreef:  Dag Dave, heerlijk verslag ! Ik speel al een tijdje om eens af te reizen naar Fallet Prévostat, na jouw bevestiging van de topkwaliteit en idd het autenthieke, maak ik daar toch snel eens werk van ! Misschien heb ik dan nog wat plaats vrij in de wagen ...

Thanks, guys !!!

Ik heb ook al vaak genoten van mooie wijn-verslagen (van Carl o.a.) dat ik er toch ook eentje wilde schrijven: blij dat jullie ervan genoten hebben.

Over plaats in de wagen gesproken: We dachten ook dat we meer dan plaats genoeg zouden hebben in mijn wagen (Berlingo), maar we zijn uiteindelijk de grens overgestoken met 214 flessen Champagne; vooral in de koffer maar toch ook nog 4 kisten op de achterbank tussen de passagiers in Blush

Ni allemaal voor ons hé: we hadden nog wat bestelling meegekregen

Big Grin Ik herken daarin de Jura-taferelen van 2011 ! thank you to you !


RE: Verslag Champagne-trip - Innesto - 16-04-2013 05:56 PM

(15-04-2013 11:42 PM)vinejo schreef:  Schitterend verslag Dave, boordevol tips!
Wel heartbreaking, dat stukje over Fallet Prevostat... Welke grote negociant gaat binnenkort die wijngaarden binnendoen... Sad
Benieuwd hoe die Bouzy thuis zal smaken...

De "grote jongens" staan al een tijdje in de rij met de portefeuille om de wijngaarden over te nemen. Voorlopig weigeren mijnheer en mevrouw echter kranig en koppig om hierop in te gaan.

Dave, bedankt voor de info.


RE: Verslag Champagne-trip - Terretoir - 16-04-2013 06:41 PM

Chauvet zen nieuwe cuvée nog niet gedronken hier! Weet weeral wat doen :-)


RE: Verslag Champagne-trip - macro - 16-04-2013 08:39 PM

Alleen jammer dat mr. Op de sukkel is met z'n gezondheid... Operatie aan z'n hart een paar maanden terug... En geen vlot herstel naar het schijnt...Dus ik vrees dat we idd geen jaren meer moeten wachten.... Trouwens... Heeft iemand al de " non dosé" geproefd watte Ik heb een fleske liggen,maar moet hem nog proeven...


RE: Verslag Champagne-trip - Biekini - 19-06-2013 09:19 PM

Ik heb familie in de buurt van Château-Thierry wonen en was daar op 10jarige leeftijd einde der 60iger jaren op vakantie. Alle dagen champagne.... Ik heb dus letterlijk "een champagne-trip" gehad. Ik heb jaren geen champagne meer kunnen zien....


RE: Verslag Champagne-trip - shiraz - 21-10-2013 06:01 PM

@ Dave :Fallet-Prévostat (Avize): We hadden het adres, maar hebben toch serieus moeten zoeken om het te vinden; zo onopvallend (geen bord, geen reclame, niks). We worden vriendelijk ontvangen door mevrouw (+/- 80 jaar oud), die ons de “ontvangstruimte” binnenleidt: denk aan de woonkamer van je grootmoeder met plastieke tafeldoek met bloemekes, antieke kastjes, krakende stoelen en gedateerd behangpapier: je gaat letterlijk 50 jaar terug in de tijd. Madamme heeft ons daarna haar twee cuvees laten proeven: Brut (6g suiker) en Extra-Brut (4 g suiker) en toen werden we van onze stoel geblazen: Qua diepte, complexiteit en smaakrijkdom was dit gewoon een categorie hoger dan alle andere Champagnes die we dit weekend geproefd hebben.



Afspraak gemaakt voor donderdag 7 november, ik ben benieuwd


RE: Verslag Champagne-trip - Dave - 22-10-2013 08:37 AM

(21-10-2013 06:01 PM)shiraz schreef:  @ Dave :Fallet-Prévostat (Avize): We hadden het adres, maar hebben toch serieus moeten zoeken om het te vinden; zo onopvallend (geen bord, geen reclame, niks). We worden vriendelijk ontvangen door mevrouw (+/- 80 jaar oud), die ons de “ontvangstruimte” binnenleidt: denk aan de woonkamer van je grootmoeder met plastieke tafeldoek met bloemekes, antieke kastjes, krakende stoelen en gedateerd behangpapier: je gaat letterlijk 50 jaar terug in de tijd. Madamme heeft ons daarna haar twee cuvees laten proeven: Brut (6g suiker) en Extra-Brut (4 g suiker) en toen werden we van onze stoel geblazen: Qua diepte, complexiteit en smaakrijkdom was dit gewoon een categorie hoger dan alle andere Champagnes die we dit weekend geproefd hebben.



Afspraak gemaakt voor donderdag 7 november, ik ben benieuwd

Ben benieuwd naar je bevindingen ! Het doet alleszins plezier te horen dat ze nog bezig zijn: hopelijk is het OK met de gezondheid van Dhr. Fallet; bij ons bezoek was hij net aan het hart geopereerd. En aangezien hij nog altijd de wijnmaker is, hangt het voortbestaan van het domein toch wel wat van zijn gezondheid af....


RE: Verslag Champagne-trip - Corto - 22-10-2013 09:08 AM

(21-10-2013 06:01 PM)shiraz schreef:  Madamme heeft ons daarna haar twee cuvees laten proeven: Brut (6g suiker) en Extra-Brut (4 g suiker) en toen werden we van onze stoel geblazen
Wat waren de prijzen ter plaatse?


RE: Verslag Champagne-trip - pieterb - 22-10-2013 11:47 AM

Dave, hoe en waar hebben jullie de afspraak met Fallet-Prévostat kunnen maken? Ik kan hier moeilijk iets over vinden online.


RE: Verslag Champagne-trip - Corto - 22-10-2013 12:39 PM

(22-10-2013 11:47 AM)pieterb schreef:  Dave, hoe en waar hebben jullie de afspraak met Fallet-Prévostat kunnen maken? Ik kan hier moeilijk iets over vinden online.

Fallet-Prévostat
Rue Pasteur 56 te Avize
Tel: +33 326575197


RE: Verslag Champagne-trip - shiraz - 22-10-2013 01:46 PM

(22-10-2013 09:08 AM)Corto schreef:  
(21-10-2013 06:01 PM)shiraz schreef:  Madamme heeft ons daarna haar twee cuvees laten proeven: Brut (6g suiker) en Extra-Brut (4 g suiker) en toen werden we van onze stoel geblazen
Wat waren de prijzen ter plaatse?

Ik moet nog gaan, het stukje hierboven is van Dave zijn hand.
http://www.vinejo.freebb.be/thread-2514-page-1.html
(Wat ongelukkig geknipt en geplakt banghead )
Ik laat u nog iets weten.


RE: Verslag Champagne-trip - Dave - 22-10-2013 02:09 PM

(22-10-2013 09:08 AM)Corto schreef:  
(21-10-2013 06:01 PM)shiraz schreef:  Madamme heeft ons daarna haar twee cuvees laten proeven: Brut (6g suiker) en Extra-Brut (4 g suiker) en toen werden we van onze stoel geblazen
Wat waren de prijzen ter plaatse?

18 euro/fles voor beide cuvées (in april). Zorg wel dat je cash geld hebt, want Bancontact of VISA hebben ze niet. Wij zijn dus naar de automaat op het Dorpsplein moeten lopen.
(22-10-2013 12:39 PM)Corto schreef:  
(22-10-2013 11:47 AM)pieterb schreef:  Dave, hoe en waar hebben jullie de afspraak met Fallet-Prévostat kunnen maken? Ik kan hier moeilijk iets over vinden online.

Fallet-Prévostat
Rue Pasteur 56 te Avize
Tel: +33 326575197

Inderdaad ! Gewoon bellen en een afspraak maken.

Naar een website ga je nog lang zoeken, vrees ik. Als je
er één keer geweest ben, dan begrijp je wel waarom ;-)


RE: Verslag Champagne-trip - macro - 24-10-2013 06:56 AM

Jaja,en als souvenir... Ne schone stylo of kalender of flessendop... Dat zijn nog de echte :-)
Hopelijk kunnen we nog lang van hun champagne genieten ...


RE: Verslag Champagne-trip - Dave - 24-10-2013 10:56 AM

(24-10-2013 06:56 AM)macro schreef:  Jaja,en als souvenir... Ne schone stylo of kalender of flessendop... Dat zijn nog de echte :-)
Hopelijk kunnen we nog lang van hun champagne genieten ...

Bij ons was het een Screwpull kurkentrekker Wink


RE: Verslag Champagne-trip - Terretoir - 24-10-2013 12:28 PM

Bijna wijnbeurs in Lille, nog nekeer wat Chauvet inslaan se!


RE: Verslag Champagne-trip - shiraz - 07-11-2013 08:12 PM

(22-10-2013 08:37 AM)Dave schreef:  
(21-10-2013 06:01 PM)shiraz schreef:  @ Dave :Fallet-Prévostat (Avize): We hadden het adres, maar hebben toch serieus moeten zoeken om het te vinden; zo onopvallend (geen bord, geen reclame, niks). We worden vriendelijk ontvangen door mevrouw (+/- 80 jaar oud), die ons de “ontvangstruimte” binnenleidt: denk aan de woonkamer van je grootmoeder met plastieke tafeldoek met bloemekes, antieke kastjes, krakende stoelen en gedateerd behangpapier: je gaat letterlijk 50 jaar terug in de tijd. Madamme heeft ons daarna haar twee cuvees laten proeven: Brut (6g suiker) en Extra-Brut (4 g suiker) en toen werden we van onze stoel geblazen: Qua diepte, complexiteit en smaakrijkdom was dit gewoon een categorie hoger dan alle andere Champagnes die we dit weekend geproefd hebben.



Afspraak gemaakt voor donderdag 7 november, ik ben benieuwd

Ben benieuwd naar je bevindingen ! Het doet alleszins plezier te horen dat ze nog bezig zijn: hopelijk is het OK met de gezondheid van Dhr. Fallet; bij ons bezoek was hij net aan het hart geopereerd. En aangezien hij nog altijd de wijnmaker is, hangt het voortbestaan van het domein toch wel wat van zijn gezondheid af....

Vandaag bij mevr. Fallet geweest, mr Fallet is blijkbaar nog steeds herstellend van zijn hartoperatie. Vriendelijk ontvangst en ik kan uw bovenstaand verslag alleen maar beamen. De beide champagnes geproefd, maar enkel de 6g dosage was te koop. Ook de millésime ( 30 jaar sur latte watte) was spijtig genoeg niet beschikbaar (door de ziekte van meneer). Volgend jaar ga ik zeker terug, als het god belieft zei mevrouw.


RE: Verslag Champagne-trip - Dave - 07-11-2013 09:09 PM

(07-11-2013 08:12 PM)shiraz schreef:  
(22-10-2013 08:37 AM)Dave schreef:  
(21-10-2013 06:01 PM)shiraz schreef:  @ Dave :Fallet-Prévostat (Avize): We hadden het adres, maar hebben toch serieus moeten zoeken om het te vinden; zo onopvallend (geen bord, geen reclame, niks). We worden vriendelijk ontvangen door mevrouw (+/- 80 jaar oud), die ons de “ontvangstruimte” binnenleidt: denk aan de woonkamer van je grootmoeder met plastieke tafeldoek met bloemekes, antieke kastjes, krakende stoelen en gedateerd behangpapier: je gaat letterlijk 50 jaar terug in de tijd. Madamme heeft ons daarna haar twee cuvees laten proeven: Brut (6g suiker) en Extra-Brut (4 g suiker) en toen werden we van onze stoel geblazen: Qua diepte, complexiteit en smaakrijkdom was dit gewoon een categorie hoger dan alle andere Champagnes die we dit weekend geproefd hebben.



Afspraak gemaakt voor donderdag 7 november, ik ben benieuwd

Ben benieuwd naar je bevindingen ! Het doet alleszins plezier te horen dat ze nog bezig zijn: hopelijk is het OK met de gezondheid van Dhr. Fallet; bij ons bezoek was hij net aan het hart geopereerd. En aangezien hij nog altijd de wijnmaker is, hangt het voortbestaan van het domein toch wel wat van zijn gezondheid af....

Vandaag bij mevr. Fallet geweest, mr Fallet is blijkbaar nog steeds herstellend van zijn hartoperatie. Vriendelijk ontvangst en ik kan uw bovenstaand verslag alleen maar beamen. De beide champagnes geproefd, maar enkel de 6g dosage was te koop. Ook de millésime ( 30 jaar sur latte watte) was spijtig genoeg niet beschikbaar (door de ziekte van meneer). Volgend jaar ga ik zeker terug, als het god belieft zei mevrouw.

Fijn !!! Ik ga toch ook ni te lang wachten om een volgend bezoekje in te plannen.


RE: Verslag Champagne-trip - Benz - 28-03-2014 11:38 AM

Oktober 2013,
Champagnetrip Avize, Fallet-Prévostat.

Na eventjes zoeken (op nog geen 200m van onze motorhome parking) het oude champagnehuis gevonden d.m.v. het huisnummer. Daar stonden we dan voor een groot oud champagnehuis alle luikjes dicht en op de grote houten poort plakte een briefje met daarop FERME. Ik natuurlijk blij dat we het gevonden en gezien hadden natuurlijk. Maar dat briefje op de deur maakte mij een beetje ongerust. We besloten dan maar terug naar de motorhome te gaan om ons middagmaal te nuttigen. Na het middagmaal besloten ik en mijn vrouw om het toch maar te proberen, het kan toch niet daar geweest te zijn zonder Fallet-Prevostat gezien te hebbenWink. Dus wij terug naar het oude champagnehuis. Daar aangekomen besloten we maar eens aan te bellen 1 keer 2 keer 3 keer niets... we zeiden tegen elkaar het zal niets worden maar ik dacht verdorie ik probeer het nog één keer je weet maar nooit en plots ging die grote oude houten poort automatisch open. Het was ons gelukt wist niet wat me overkwam. Het oude vrouwtje stond linksboven op haar oude balkonnetje en vroeg of we een afspraak hadden. We zeiden nee sorry dat wisten we niet maar is het mogelijk om uw champagne te mogen degusteren. Waarop ze vriendelijk antwoorden natuurlijk maar snel dan want binnen 15 min. hebben we een afspraak met klanten. Na eventjes wachten kwam de lieve oude dame met een rieten mandje vol klingelende champagneglazen van de trap van het balkon naar beneden naar ons toe gewandeld. We gaan dan samen met mevrouw naar de (zoals Dave hierboven perfect beschreven) oude ontvangstruimte en mogen daar de Champagne BRUT (6g suiker) proeven. Dat was de enige die ze nog hadden, de rest was niet meer beschikbaar zei mevrouw ons. Mevrouw wist ons ook nog te vertellen dat ze nu 3 verschillende soorten etiketten hebben. Het oude etiket met daarop Fallet-Prevostat en de 2 nieuwe met de namen van beide dochters er op. We besloten ieder één karton champagne mee te nemen aan 18 euro de fles. Op onze flessen die we kochten staat het nieuwe etiket Fallet-Gourron. Ondertussen waren de mensen toegekomen met wie ze een afspraak hadden dus was het tijd om door te gaan en afscheid te nemen van deze lieve oude dame. Ook mijnheer Fallet (nog steeds herstellende van zijn ziekte) kwam vriendelijk goedendag zeggen en we konden zeer tevreden terug naar de motorhome met nog een mooie souvenir (een mooie sleutelhanger in de vorm van een tros druiven) die we van mevrouw gekregen haddenapplaus


RE: Verslag Champagne-trip - Corto - 27-10-2014 10:27 AM

Dit weekend hebben we ook een kleine champagne trip gedaan. We hebben de volgende huizen bezocht:
-Sourdet-Diot (La Chapelle Monthodon). We werden goed ontvangen door de schoonzoon in de zeer mooie ontvangstruimte. Alle materiaal dat we mochten bekijken in de kelders was zeer modern (alles was 4 jaar geleden vervangen). De geproefde champagnes waren degelijk zonder meer.

- Pierre Lété (Damery). We werden enorm hartelijk ontvangen door Pierre Lété op zijn kleine terrasje met zicht op zijn mooie tuin. Pierre Lété was zeer entertainend en joviaal en bleef de glazen maar bijvullen. Zijn Première Cuvée en zijn Rosé vielen in de smaak (al moet ik toegeven dat omwille van de zeer gezellige atmosfeer ook een glas Perrier op dat terras goed had gesmaakt).

- Legras & Haas (Chouilly). Ik heb dit huis leren kennen dankzij La Cuchara te Lommel waar de "Tradition" als aperitief werd geschonken. Omdat het bezoek bij Pierre Lété wat uitgelopen was, konden we nog maar net voor de officiële sluitingstijd aankomen. Het onthaal was eerst wat timide maar uiteindelijk kwam de jongeman die ons ontving wat los en bleek hij zeer gastvrij te zijn. Alles wat we te proeven kregen (de basis cuvée "Tradition", de Blanc de blancs en de Exigence) was top.

- Fallet-Prévostat (Avize). Na alle hagiografieën die ik over Mevrouw Fallet heb gelezen, mocht dit huis niet ontbreken. We kwamen ongeveer gelijktijdig met een andere Vlaamse groep aan. Ondanks mijn herinneringstelefoontje 2 dagen tevoren kwam ons bezoek toch blijkbaar als een verrassing. De Extra-Brut werd veel te koud geschonken en gaf dus weinig smaak. De Brut werd bij aankomst in de diepvries gestoken en kregen we lauw te drinken wat - ondanks de dosage van slechts 6 gram - toch een overdreven zoete indruk gaf. De non-dosage was perfect gekoeld en was een ervaring. We hebben bij de zeer vriendelijke en gastvrije mevrouw Fallet van elke Cuvée besteld en zullen thuis nog eens alles herproeven. ;-) De caves zijn idd. uniek en erg de moeite van een bezoek waard. (Vooral de warm gestookte ruimte met de tonnen uit de Alsace die nog nooit vervangen zijn geweest.)

- Philippe Glavier (Cramant). Is vergeleken met Fallet-Prévostat een wereld van verschil. Heeft zijn eigen volledige naam i.p.v. enkel de familienaam op zijn etiket staan omdat hij - in tegenstelling tot zijn vader- met zoveel mogelijk controle en zo nauwgezet mogelijk champagne wou maken. Zeer kleinschalig. Zeer moderne apparatuur. Goede ontvangst door een zeer gedreven Philippe Glavier. Mooie Blanc de Blanc "Raphael" kunnen proeven.

- Henri Chauvet – Damien Chauvet (Rilly La Montagne).
Een bezoek aan de (oude en impressionante) caves is hier zeker de moeite waard. Hier maakt men geen gebruik van gyropalettes en wordt de remuage nog volledig manueel gedaan. We hebben 5 cuvées mogen proeven. 4 van de 5 waren uitstekend. Enkel jammer dat hun zogenaamde "top" cuvée Adonis (een Blanc de Blancs gelagerd op nieuwe eiken vaten) veel te nadrukkelijk houtaromas vertoonde. We hadden ook nog zeer graag hun Blanc de Noir Millésime 2009 geproefd, maar die was jammer genoeg niet meer beschikbaar.

- Feneuil-Pointillart (Chamery). Het onthaal is niets bijzonders. Hun basis cuvée (die ik ook bij La Cuchara een eerste keer heb gedronken) is prijs/kwaliteit wel zeer goed.


RE: Verslag Champagne-trip - vinejo - 27-10-2014 12:49 PM

Dank aan Corto (en ook nog aan Benz) voor de mooie verslagjes en tips! Altijd handig voor de vele Vlaamse liefhebbers die een tripje Champagne plannen..


RE: Verslag Champagne-trip - shiraz - 27-10-2014 01:48 PM

[quote='Corto' pid='50934' dateline='1414398420']
Dit weekend hebben we ook een kleine champagne trip gedaan. We hebben de volgende huizen bezocht:
-Sourdet-Diot (La Chapelle Monthodon). We werden goed ontvangen door de schoonzoon in de zeer mooie ontvangstruimte. Alle materiaal dat we mochten bekijken in de kelders was zeer modern (alles was 4 jaar geleden vervangen). De geproefde champagnes waren degelijk zonder meer.

Staan ook altijd op de wijnbeurs in Seclin ( Lille)

http://www.vins-de-terroir.com/vignerons_liste.php?idSalon=32


RE: Verslag Champagne-trip - Terretoir - 27-10-2014 07:41 PM

Aha, langst den Damien geweest :-) Kga van't jaar spijtig genoeg geen kunnen inslaan. Onze huis champagne hier sinds enkele jaren.... Dit jaar inderdaad geen cuvée noir, zonde want die is voor mij net de lekkerste!


RE: Verslag Champagne-trip - orion - 06-02-2015 04:12 PM

(28-03-2014 11:38 AM)Benz schreef:  Oktober 2013,
Champagnetrip Avize, Fallet-Prévostat.

Na eventjes zoeken (op nog geen 200m van onze motorhome parking) het oude champagnehuis gevonden d.m.v. het huisnummer. Daar stonden we dan voor een groot oud champagnehuis alle luikjes dicht en op de grote houten poort plakte een briefje met daarop FERME. Ik natuurlijk blij dat we het gevonden en gezien hadden natuurlijk. Maar dat briefje op de deur maakte mij een beetje ongerust. We besloten dan maar terug naar de motorhome te gaan om ons middagmaal te nuttigen. Na het middagmaal besloten ik en mijn vrouw om het toch maar te proberen, het kan toch niet daar geweest te zijn zonder Fallet-Prevostat gezien te hebbenWink. Dus wij terug naar het oude champagnehuis. Daar aangekomen besloten we maar eens aan te bellen 1 keer 2 keer 3 keer niets... we zeiden tegen elkaar het zal niets worden maar ik dacht verdorie ik probeer het nog één keer je weet maar nooit en plots ging die grote oude houten poort automatisch open. Het was ons gelukt wist niet wat me overkwam. Het oude vrouwtje stond linksboven op haar oude balkonnetje en vroeg of we een afspraak hadden. We zeiden nee sorry dat wisten we niet maar is het mogelijk om uw champagne te mogen degusteren. Waarop ze vriendelijk antwoorden natuurlijk maar snel dan want binnen 15 min. hebben we een afspraak met klanten. Na eventjes wachten kwam de lieve oude dame met een rieten mandje vol klingelende champagneglazen van de trap van het balkon naar beneden naar ons toe gewandeld. We gaan dan samen met mevrouw naar de (zoals Dave hierboven perfect beschreven) oude ontvangstruimte en mogen daar de Champagne BRUT (6g suiker) proeven. Dat was de enige die ze nog hadden, de rest was niet meer beschikbaar zei mevrouw ons. Mevrouw wist ons ook nog te vertellen dat ze nu 3 verschillende soorten etiketten hebben. Het oude etiket met daarop Fallet-Prevostat en de 2 nieuwe met de namen van beide dochters er op. We besloten ieder één karton champagne mee te nemen aan 18 euro de fles. Op onze flessen die we kochten staat het nieuwe etiket Fallet-Gourron. Ondertussen waren de mensen toegekomen met wie ze een afspraak hadden dus was het tijd om door te gaan en afscheid te nemen van deze lieve oude dame. Ook mijnheer Fallet (nog steeds herstellende van zijn ziekte) kwam vriendelijk goedendag zeggen en we konden zeer tevreden terug naar de motorhome met nog een mooie souvenir (een mooie sleutelhanger in de vorm van een tros druiven) die we van mevrouw gekregen haddenapplaus

ik heb net ontdekt dat terrovin in Antwerpen Fallet-Prevostat in zijn gamma heeft : Grand Cru non-dosé en de Extra Brut allebei aan 32 Euro de fles (26,45 € excl) - lijkt mij nogal stevig doorgerekend als ik hier lees dat men op het domein zelf 18 € vraagt....heeft er iemand nog recent Fallet Prévostat gekocht en tegen welke prijs ?


RE: Verslag Champagne-trip - Kupers - 06-02-2015 04:58 PM

Op het domein betaal je nog steeds 18 euro, en als je genoeg koopt mag je een pen of flessenstop uit de doos kiezen Big Grin. Ik weet toevallig dat terrovin dezelfde prijs betaald, geen handelaarskorting, en als je dan allee a de accijnzen en het transport er bij telt plus een marge vind ik het nog redelijk qua prijs, alhoewel het me niet zou tegenhouden om mijn flessen ter plaatse te halen.


RE: Verslag Champagne-trip - Dave - 06-02-2015 04:58 PM

(06-02-2015 04:12 PM)orion schreef:  
(28-03-2014 11:38 AM)Benz schreef:  Oktober 2013,
Champagnetrip Avize, Fallet-Prévostat.

Na eventjes zoeken (op nog geen 200m van onze motorhome parking) het oude champagnehuis gevonden d.m.v. het huisnummer. Daar stonden we dan voor een groot oud champagnehuis alle luikjes dicht en op de grote houten poort plakte een briefje met daarop FERME. Ik natuurlijk blij dat we het gevonden en gezien hadden natuurlijk. Maar dat briefje op de deur maakte mij een beetje ongerust. We besloten dan maar terug naar de motorhome te gaan om ons middagmaal te nuttigen. Na het middagmaal besloten ik en mijn vrouw om het toch maar te proberen, het kan toch niet daar geweest te zijn zonder Fallet-Prevostat gezien te hebbenWink. Dus wij terug naar het oude champagnehuis. Daar aangekomen besloten we maar eens aan te bellen 1 keer 2 keer 3 keer niets... we zeiden tegen elkaar het zal niets worden maar ik dacht verdorie ik probeer het nog één keer je weet maar nooit en plots ging die grote oude houten poort automatisch open. Het was ons gelukt wist niet wat me overkwam. Het oude vrouwtje stond linksboven op haar oude balkonnetje en vroeg of we een afspraak hadden. We zeiden nee sorry dat wisten we niet maar is het mogelijk om uw champagne te mogen degusteren. Waarop ze vriendelijk antwoorden natuurlijk maar snel dan want binnen 15 min. hebben we een afspraak met klanten. Na eventjes wachten kwam de lieve oude dame met een rieten mandje vol klingelende champagneglazen van de trap van het balkon naar beneden naar ons toe gewandeld. We gaan dan samen met mevrouw naar de (zoals Dave hierboven perfect beschreven) oude ontvangstruimte en mogen daar de Champagne BRUT (6g suiker) proeven. Dat was de enige die ze nog hadden, de rest was niet meer beschikbaar zei mevrouw ons. Mevrouw wist ons ook nog te vertellen dat ze nu 3 verschillende soorten etiketten hebben. Het oude etiket met daarop Fallet-Prevostat en de 2 nieuwe met de namen van beide dochters er op. We besloten ieder één karton champagne mee te nemen aan 18 euro de fles. Op onze flessen die we kochten staat het nieuwe etiket Fallet-Gourron. Ondertussen waren de mensen toegekomen met wie ze een afspraak hadden dus was het tijd om door te gaan en afscheid te nemen van deze lieve oude dame. Ook mijnheer Fallet (nog steeds herstellende van zijn ziekte) kwam vriendelijk goedendag zeggen en we konden zeer tevreden terug naar de motorhome met nog een mooie souvenir (een mooie sleutelhanger in de vorm van een tros druiven) die we van mevrouw gekregen haddenapplaus

ik heb net ontdekt dat terrovin in Antwerpen Fallet-Prevostat in zijn gamma heeft : Grand Cru non-dosé en de Extra Brut allebei aan 32 Euro de fles (26,45 € excl) - lijkt mij nogal stevig doorgerekend als ik hier lees dat men op het domein zelf 18 € vraagt....heeft er iemand nog recent Fallet Prévostat gekocht en tegen welke prijs ?

Bijna 2 jaar geleden ondertussen en toen inderdaad 18 euro. Ik hoop dit voorjaar nog eens terug te gaan.


RE: Verslag Champagne-trip - Kupers - 06-02-2015 05:34 PM

Ge moet snel zijn want ze loopt ondertussen al zo traag dat het alleen al een uur duurt voor ze aan de deur is Wink.


RE: Verslag Champagne-trip - Mr Coone - 04-06-2015 03:13 PM

Interessante verslagen hierboven!

We zijn eind deze maand ook van plan om eens naar de Champagnestreek te gaan, maar aangezien mijn Champagnekennis zich maar beperkt tot de grote merken, zijn deze tips wel heel interessant om te lezen.

Ik onthou dus dat Fallet-Prévostat een absolute aanrader is qua kwaliteit.
Aangezien we maar een paar dagen in de streek zijn (en ook een dagje willen uittrekken aan het oorlogsverleden van de streek), blijft er niet veel tijd over om de wijnhuizen te gaan bezoeken. Welke champagnehuizen zouden we écht moeten bezoeken of zijn écht een aanrader? Liefst waar het mogelijk is om de kelders te bezoeken?


RE: Verslag Champagne-trip - Dave - 04-06-2015 03:46 PM

(04-06-2015 03:13 PM)Mr Coone schreef:  Interessante verslagen hierboven!

We zijn eind deze maand ook van plan om eens naar de Champagnestreek te gaan, maar aangezien mijn Champagnekennis zich maar beperkt tot de grote merken, zijn deze tips wel heel interessant om te lezen.

Ik onthou dus dat Fallet-Prévostat een absolute aanrader is qua kwaliteit.
Aangezien we maar een paar dagen in de streek zijn (en ook een dagje willen uittrekken aan het oorlogsverleden van de streek), blijft er niet veel tijd over om de wijnhuizen te gaan bezoeken. Welke champagnehuizen zouden we écht moeten bezoeken of zijn écht een aanrader? Liefst waar het mogelijk is om de kelders te bezoeken?

Er zijn er waarschijnlijk heeeeeel veel die de moeite zijn, maar bij Chauvet waren zowel de kelders als de technische uitleg zeer de moeite, vond ik. En de Champagne ook uiteraard Slurp


RE: Verslag Champagne-trip - koen - 04-06-2015 04:11 PM

(06-02-2015 04:58 PM)Kupers schreef:  Op het domein betaal je nog steeds 18 euro, en als je genoeg koopt mag je een pen of flessenstop uit de doos kiezen Big Grin. Ik weet toevallig dat terrovin dezelfde prijs betaald, geen handelaarskorting, en als je dan allee a de accijnzen en het transport er bij telt plus een marge vind ik het nog redelijk qua prijs, alhoewel het me niet zou tegenhouden om mijn flessen ter plaatse te halen.

Ben vorige maand nog langs geweest en de prijs is nu 19€, voor grotere hoeveelheden zeker op voorhand vastleggen want de extra-brut is regelmatig niet meer beschikbaar. Mijnheer moet absolute rust houden en een externe firma komt nu degorgeren.


RE: Verslag Champagne-trip - shiraz - 04-06-2015 05:19 PM

(04-06-2015 03:13 PM)Mr Coone schreef:  Interessante verslagen hierboven!

We zijn eind deze maand ook van plan om eens naar de Champagnestreek te gaan, maar aangezien mijn Champagnekennis zich maar beperkt tot de grote merken, zijn deze tips wel heel interessant om te lezen.

Ik onthou dus dat Fallet-Prévostat een absolute aanrader is qua kwaliteit.
Aangezien we maar een paar dagen in de streek zijn (en ook een dagje willen uittrekken aan het oorlogsverleden van de streek), blijft er niet veel tijd over om de wijnhuizen te gaan bezoeken. Welke champagnehuizen zouden we écht moeten bezoeken of zijn écht een aanrader? Liefst waar het mogelijk is om de kelders te bezoeken?

http://www.champagne-godme.fr/ is zeker een aanrader, wel op voorhand een afspraak maken via mail


RE: Verslag Champagne-trip - koen - 05-06-2015 10:28 AM

(04-06-2015 04:11 PM)koen schreef:  
(06-02-2015 04:58 PM)Kupers schreef:  Op het domein betaal je nog steeds 18 euro, en als je genoeg koopt mag je een pen of flessenstop uit de doos kiezen Big Grin. Ik weet toevallig dat terrovin dezelfde prijs betaald, geen handelaarskorting, en als je dan allee a de accijnzen en het transport er bij telt plus een marge vind ik het nog redelijk qua prijs, alhoewel het me niet zou tegenhouden om mijn flessen ter plaatse te halen.

Ben vorige maand nog langs geweest en de prijs is nu 19€, voor grotere hoeveelheden zeker op voorhand vastleggen want de extra-brut is regelmatig niet meer beschikbaar. Mijnheer moet absolute rust houden en een externe firma komt nu degorgeren.

Kleine caveat, bij Fallet zijn de wijnen altijd recent gedegorgeerd (2-4weken) en algemeen wordt er aangenomen dat een fles zo'n 6 maanden na degorgement zou moeten rusten om optimaal te zijn.


RE: Verslag Champagne-trip - Mr Coone - 05-06-2015 12:27 PM

Thanks for the tips!
Zal het eens goed bekijken Smile


RE: Verslag Champagne-trip - Mr Coone - 25-06-2015 09:47 PM

Wel, onze Champagnetrip heeft zich maar beperkt tot één dag champagne.
's morgens Veuve Clicquot bezocht en 's middags Vranken-Pommery. 2 mooie kelders, maar vooral een toeristische trekpleister waar je wat rondwandelt in hun kelders en vooral kunstwerken ziet. En met mijn inziens veel te hoge inkomprijzen.

In tussentijd één lokale wijnboer bezocht, en dit was J. Charpentier, niet ver van Epernay.
Voor ons vertrek naar de Champagnestreek nog even snel de aflevering "Champagne" van Wijn aan Gort bekeken (god... daar is ie weer met z'n Hollander), en dat was de lokale wijnboer die hij destijds bezocht. Dus wij daar achterna.

Hele lekkere wijntjes geproefd, en dus ook elk een doosje mee genomen. Maar geen extraatjes gekregen :-(
Hier wel, in tegenstelling tot die 2 grote wijnhuizen, de wijnpersen en foudres gezien. Hier lag het aspect iets meer op de wijn zelf, dan op het omliggende.


RE: Verslag Champagne-trip - TheWineVet - 26-06-2015 10:40 AM

(06-02-2015 04:12 PM)orion schreef:  
(28-03-2014 11:38 AM)Benz schreef:  Oktober 2013,
Champagnetrip Avize, Fallet-Prévostat.

Na eventjes zoeken (op nog geen 200m van onze motorhome parking) het oude champagnehuis gevonden d.m.v. het huisnummer. Daar stonden we dan voor een groot oud champagnehuis alle luikjes dicht en op de grote houten poort plakte een briefje met daarop FERME. Ik natuurlijk blij dat we het gevonden en gezien hadden natuurlijk. Maar dat briefje op de deur maakte mij een beetje ongerust. We besloten dan maar terug naar de motorhome te gaan om ons middagmaal te nuttigen. Na het middagmaal besloten ik en mijn vrouw om het toch maar te proberen, het kan toch niet daar geweest te zijn zonder Fallet-Prevostat gezien te hebbenWink. Dus wij terug naar het oude champagnehuis. Daar aangekomen besloten we maar eens aan te bellen 1 keer 2 keer 3 keer niets... we zeiden tegen elkaar het zal niets worden maar ik dacht verdorie ik probeer het nog één keer je weet maar nooit en plots ging die grote oude houten poort automatisch open. Het was ons gelukt wist niet wat me overkwam. Het oude vrouwtje stond linksboven op haar oude balkonnetje en vroeg of we een afspraak hadden. We zeiden nee sorry dat wisten we niet maar is het mogelijk om uw champagne te mogen degusteren. Waarop ze vriendelijk antwoorden natuurlijk maar snel dan want binnen 15 min. hebben we een afspraak met klanten. Na eventjes wachten kwam de lieve oude dame met een rieten mandje vol klingelende champagneglazen van de trap van het balkon naar beneden naar ons toe gewandeld. We gaan dan samen met mevrouw naar de (zoals Dave hierboven perfect beschreven) oude ontvangstruimte en mogen daar de Champagne BRUT (6g suiker) proeven. Dat was de enige die ze nog hadden, de rest was niet meer beschikbaar zei mevrouw ons. Mevrouw wist ons ook nog te vertellen dat ze nu 3 verschillende soorten etiketten hebben. Het oude etiket met daarop Fallet-Prevostat en de 2 nieuwe met de namen van beide dochters er op. We besloten ieder één karton champagne mee te nemen aan 18 euro de fles. Op onze flessen die we kochten staat het nieuwe etiket Fallet-Gourron. Ondertussen waren de mensen toegekomen met wie ze een afspraak hadden dus was het tijd om door te gaan en afscheid te nemen van deze lieve oude dame. Ook mijnheer Fallet (nog steeds herstellende van zijn ziekte) kwam vriendelijk goedendag zeggen en we konden zeer tevreden terug naar de motorhome met nog een mooie souvenir (een mooie sleutelhanger in de vorm van een tros druiven) die we van mevrouw gekregen haddenapplaus

ik heb net ontdekt dat terrovin in Antwerpen Fallet-Prevostat in zijn gamma heeft : Grand Cru non-dosé en de Extra Brut allebei aan 32 Euro de fles (26,45 € excl) - lijkt mij nogal stevig doorgerekend als ik hier lees dat men op het domein zelf 18 € vraagt....heeft er iemand nog recent Fallet Prévostat gekocht en tegen welke prijs ?

48 flessen extra brut gaan halen, 's morgens nog gebeld en in de namiddag gaan halen.2 flessen erbij gekregen en wat stoppen. 18€ toen (Kerst 2014)


RE: Verslag Champagne-trip - Mr Coone - 27-06-2015 11:27 AM

(25-06-2015 09:47 PM)Mr Coone schreef:  In tussentijd één lokale wijnboer bezocht, en dit was J. Charpentier, niet ver van Epernay.
Voor ons vertrek naar de Champagnestreek nog even snel de aflevering "Champagne" van Wijn aan Gort bekeken (god... daar is ie weer met z'n Hollander), en dat was de lokale wijnboer die hij destijds bezocht. Dus wij daar achterna.

Voor wie interesse mocht hebben. Charpentier begint aan minuut 08:08

https://www.youtube.com/watch?v=OS4wKxZCSxk


RE: Verslag Champagne-trip - shiraz - 24-10-2016 08:21 AM

Dit weekend bij Fallet geweest en er is goed nieuws en minder goed nieuws. Het goede nieuws is dat de kleinzoon van madam in de zaak stapt en er dus opvolging is. Het minder goede nieuws is dat een fleske 20€ kost ipv de 19€ van vorig jaar. Nog altijd niet veel voor deze kwaliteitsvolle champagne, maar toch. Het is nu maar te hopen dat, met de komst van haar kleinzoon,de prijzen niet verder zullen oplopen.


RE: Verslag Champagne-trip - TheWineVet - 24-10-2016 11:51 AM

(24-10-2016 08:21 AM)shiraz schreef:  Dit weekend bij Fallet geweest en er is goed nieuws en minder goed nieuws. Het goede nieuws is dat de kleinzoon van madam in de zaak stapt en er dus opvolging is. Het minder goede nieuws is dat een fleske 20€ kost ipv de 19€ van vorig jaar. Nog altijd niet veel voor deze kwaliteitsvolle champagne, maar toch. Het is nu maar te hopen dat, met de komst van haar kleinzoon,de prijzen niet verder zullen oplopen.
Goed om weten. Ik ga binnen 2 maanden. De prijzen zullen wel oplopen vrees ik. Ik gok, bij volledige overname door de kleinzoon, op 25€ per fles voor de gewone Sleepy


RE: Verslag Champagne-trip - Dave - 24-10-2016 01:16 PM

(24-10-2016 11:51 AM)TheWineVet schreef:  
(24-10-2016 08:21 AM)shiraz schreef:  Dit weekend bij Fallet geweest en er is goed nieuws en minder goed nieuws. Het goede nieuws is dat de kleinzoon van madam in de zaak stapt en er dus opvolging is. Het minder goede nieuws is dat een fleske 20€ kost ipv de 19€ van vorig jaar. Nog altijd niet veel voor deze kwaliteitsvolle champagne, maar toch. Het is nu maar te hopen dat, met de komst van haar kleinzoon,de prijzen niet verder zullen oplopen.
Goed om weten. Ik ga binnen 2 maanden. De prijzen zullen wel oplopen vrees ik. Ik gok, bij volledige overname door de kleinzoon, op 25€ per fles voor de gewone Sleepy

Ik vind dat toch vooral goed nieuws ! Er van uit gaande dat hij niet te veel wil veranderen aan de productiemethode, natuurlijk ;-)


RE: Verslag Champagne-trip - Benz - 24-10-2016 01:40 PM

(24-10-2016 01:16 PM)Dave schreef:  
(24-10-2016 11:51 AM)TheWineVet schreef:  
(24-10-2016 08:21 AM)shiraz schreef:  Dit weekend bij Fallet geweest en er is goed nieuws en minder goed nieuws. Het goede nieuws is dat de kleinzoon van madam in de zaak stapt en er dus opvolging is. Het minder goede nieuws is dat een fleske 20€ kost ipv de 19€ van vorig jaar. Nog altijd niet veel voor deze kwaliteitsvolle champagne, maar toch. Het is nu maar te hopen dat, met de komst van haar kleinzoon,de prijzen niet verder zullen oplopen.
Goed om weten. Ik ga binnen 2 maanden. De prijzen zullen wel oplopen vrees ik. Ik gok, bij volledige overname door de kleinzoon, op 25€ per fles voor de gewone Sleepy

Ik vind dat toch vooral goed nieuws ! Er van uit gaande dat hij niet te veel wil veranderen aan de productiemethode, natuurlijk ;-)

Idd. zeer goed nieuws, dat hij duurder zal worden is ook vrij logisch als je ziet wat deze jonge man van investeringen zal moeten doen aan het huis om het trg wat leefbaar en mooi te maken, degene die er al geweest zijn zullen wel weten wat ik daarmee bedoel. Wink


RE: Verslag Champagne-trip - Dave - 24-10-2016 02:33 PM

(24-10-2016 01:40 PM)Benz schreef:  
(24-10-2016 01:16 PM)Dave schreef:  
(24-10-2016 11:51 AM)TheWineVet schreef:  
(24-10-2016 08:21 AM)shiraz schreef:  Dit weekend bij Fallet geweest en er is goed nieuws en minder goed nieuws. Het goede nieuws is dat de kleinzoon van madam in de zaak stapt en er dus opvolging is. Het minder goede nieuws is dat een fleske 20€ kost ipv de 19€ van vorig jaar. Nog altijd niet veel voor deze kwaliteitsvolle champagne, maar toch. Het is nu maar te hopen dat, met de komst van haar kleinzoon,de prijzen niet verder zullen oplopen.
Goed om weten. Ik ga binnen 2 maanden. De prijzen zullen wel oplopen vrees ik. Ik gok, bij volledige overname door de kleinzoon, op 25€ per fles voor de gewone Sleepy

Ik vind dat toch vooral goed nieuws ! Er van uit gaande dat hij niet te veel wil veranderen aan de productiemethode, natuurlijk ;-)

Idd. zeer goed nieuws, dat hij duurder zal worden is ook vrij logisch als je ziet wat deze jonge man van investeringen zal moeten doen aan het huis om het trg wat leefbaar en mooi te maken, degene die er al geweest zijn zullen wel weten wat ik daarmee bedoel. Wink

Ja, maar da's ook wel wat de charme van Fallet, natuurlijk.

Als je dan de Hollywood-vibe van Veuve-Fourny daarnaast zet,
dan weet ik wat ik kies. Om nog maar te zwijgen van de kwaliteit van de
Champagne Wink


RE: Verslag Champagne-trip - Benz - 24-10-2016 03:12 PM

(24-10-2016 02:33 PM)Dave schreef:  
(24-10-2016 01:40 PM)Benz schreef:  
(24-10-2016 01:16 PM)Dave schreef:  
(24-10-2016 11:51 AM)TheWineVet schreef:  
(24-10-2016 08:21 AM)shiraz schreef:  Dit weekend bij Fallet geweest en er is goed nieuws en minder goed nieuws. Het goede nieuws is dat de kleinzoon van madam in de zaak stapt en er dus opvolging is. Het minder goede nieuws is dat een fleske 20€ kost ipv de 19€ van vorig jaar. Nog altijd niet veel voor deze kwaliteitsvolle champagne, maar toch. Het is nu maar te hopen dat, met de komst van haar kleinzoon,de prijzen niet verder zullen oplopen.
Goed om weten. Ik ga binnen 2 maanden. De prijzen zullen wel oplopen vrees ik. Ik gok, bij volledige overname door de kleinzoon, op 25€ per fles voor de gewone Sleepy

Ik vind dat toch vooral goed nieuws ! Er van uit gaande dat hij niet te veel wil veranderen aan de productiemethode, natuurlijk ;-)

Idd. zeer goed nieuws, dat hij duurder zal worden is ook vrij logisch als je ziet wat deze jonge man van investeringen zal moeten doen aan het huis om het trg wat leefbaar en mooi te maken, degene die er al geweest zijn zullen wel weten wat ik daarmee bedoel. Wink

Ja, maar da's ook wel wat de charme van Fallet, natuurlijk.

Als je dan de Hollywood-vibe van Veuve-Fourny daarnaast zet,
dan weet ik wat ik kies. Om nog maar te zwijgen van de kwaliteit van de
Champagne Wink

Daar heb je wel een heel groot punt! Maar restauratie van het gebouw is hier zeker niet overbodig. Wink


RE: Verslag Champagne-trip - shiraz - 24-10-2016 07:23 PM

(24-10-2016 03:12 PM)Benz schreef:  
(24-10-2016 02:33 PM)Dave schreef:  
(24-10-2016 01:40 PM)Benz schreef:  
(24-10-2016 01:16 PM)Dave schreef:  
(24-10-2016 11:51 AM)TheWineVet schreef:  
(24-10-2016 08:21 AM)shiraz schreef:  Dit weekend bij Fallet geweest en er is goed nieuws en minder goed nieuws. Het goede nieuws is dat de kleinzoon van madam in de zaak stapt en er dus opvolging is. Het minder goede nieuws is dat een fleske 20€ kost ipv de 19€ van vorig jaar. Nog altijd niet veel voor deze kwaliteitsvolle champagne, maar toch. Het is nu maar te hopen dat, met de komst van haar kleinzoon,de prijzen niet verder zullen oplopen.
Goed om weten. Ik ga binnen 2 maanden. De prijzen zullen wel oplopen vrees ik. Ik gok, bij volledige overname door de kleinzoon, op 25€ per fles voor de gewone Sleepy

Ik vind dat toch vooral goed nieuws ! Er van uit gaande dat hij niet te veel wil veranderen aan de productiemethode, natuurlijk ;-)

Idd. zeer goed nieuws, dat hij duurder zal worden is ook vrij logisch als je ziet wat deze jonge man van investeringen zal moeten doen aan het huis om het trg wat leefbaar en mooi te maken, degene die er al geweest zijn zullen wel weten wat ik daarmee bedoel. Wink

Ja, maar da's ook wel wat de charme van Fallet, natuurlijk.

Als je dan de Hollywood-vibe van Veuve-Fourny daarnaast zet,
dan weet ik wat ik kies. Om nog maar te zwijgen van de kwaliteit van de
Champagne Wink

Daar heb je wel een heel groot punt! Maar restauratie van het gebouw is hier zeker niet overbodig. Wink

al was het maar een nieuw papierken aan de muur Tongue


RE: Verslag Champagne-trip - TheWineVet - 24-10-2016 07:55 PM

(24-10-2016 02:33 PM)Dave schreef:  
(24-10-2016 01:40 PM)Benz schreef:  
(24-10-2016 01:16 PM)Dave schreef:  
(24-10-2016 11:51 AM)TheWineVet schreef:  
(24-10-2016 08:21 AM)shiraz schreef:  Dit weekend bij Fallet geweest en er is goed nieuws en minder goed nieuws. Het goede nieuws is dat de kleinzoon van madam in de zaak stapt en er dus opvolging is. Het minder goede nieuws is dat een fleske 20€ kost ipv de 19€ van vorig jaar. Nog altijd niet veel voor deze kwaliteitsvolle champagne, maar toch. Het is nu maar te hopen dat, met de komst van haar kleinzoon,de prijzen niet verder zullen oplopen.
Goed om weten. Ik ga binnen 2 maanden. De prijzen zullen wel oplopen vrees ik. Ik gok, bij volledige overname door de kleinzoon, op 25€ per fles voor de gewone Sleepy

Ik vind dat toch vooral goed nieuws ! Er van uit gaande dat hij niet te veel wil veranderen aan de productiemethode, natuurlijk ;-)

Idd. zeer goed nieuws, dat hij duurder zal worden is ook vrij logisch als je ziet wat deze jonge man van investeringen zal moeten doen aan het huis om het trg wat leefbaar en mooi te maken, degene die er al geweest zijn zullen wel weten wat ik daarmee bedoel. Wink

Ja, maar da's ook wel wat de charme van Fallet, natuurlijk.

Als je dan de Hollywood-vibe van Veuve-Fourny daarnaast zet,
dan weet ik wat ik kies. Om nog maar te zwijgen van de kwaliteit van de
Champagne Wink

Inderdaad. Fourny vorig jaar gedaan en nooit meer. De wagen dan maar volgeladen met fallet en rochet. Hoewel bij fallet ne nieuwe stok uit notelarenhout een mooie investering zou zijn Tongue


RE: Verslag Champagne-trip - Dave - 25-10-2016 01:01 AM

(24-10-2016 07:55 PM)TheWineVet schreef:  
(24-10-2016 02:33 PM)Dave schreef:  
(24-10-2016 01:40 PM)Benz schreef:  
(24-10-2016 01:16 PM)Dave schreef:  
(24-10-2016 11:51 AM)TheWineVet schreef:  
(24-10-2016 08:21 AM)shiraz schreef:  Dit weekend bij Fallet geweest en er is goed nieuws en minder goed nieuws. Het goede nieuws is dat de kleinzoon van madam in de zaak stapt en er dus opvolging is. Het minder goede nieuws is dat een fleske 20€ kost ipv de 19€ van vorig jaar. Nog altijd niet veel voor deze kwaliteitsvolle champagne, maar toch. Het is nu maar te hopen dat, met de komst van haar kleinzoon,de prijzen niet verder zullen oplopen.
Goed om weten. Ik ga binnen 2 maanden. De prijzen zullen wel oplopen vrees ik. Ik gok, bij volledige overname door de kleinzoon, op 25€ per fles voor de gewone Sleepy

Ik vind dat toch vooral goed nieuws ! Er van uit gaande dat hij niet te veel wil veranderen aan de productiemethode, natuurlijk ;-)

Idd. zeer goed nieuws, dat hij duurder zal worden is ook vrij logisch als je ziet wat deze jonge man van investeringen zal moeten doen aan het huis om het trg wat leefbaar en mooi te maken, degene die er al geweest zijn zullen wel weten wat ik daarmee bedoel. Wink

Ja, maar da's ook wel wat de charme van Fallet, natuurlijk.

Als je dan de Hollywood-vibe van Veuve-Fourny daarnaast zet,
dan weet ik wat ik kies. Om nog maar te zwijgen van de kwaliteit van de
Champagne Wink

Inderdaad. Fourny vorig jaar gedaan en nooit meer. De wagen dan maar volgeladen met fallet en rochet. Hoewel bij fallet ne nieuwe stok uit notelarenhout een mooie investering zou zijn Tongue

Zo lang er TUC-koekskes zijn, is 't allemaal goed voor mij.


RE: Verslag Champagne-trip - carl - 25-10-2016 02:02 PM

(25-10-2016 01:01 AM)Dave schreef:  
(24-10-2016 07:55 PM)TheWineVet schreef:  
(24-10-2016 02:33 PM)Dave schreef:  
(24-10-2016 01:40 PM)Benz schreef:  
(24-10-2016 01:16 PM)Dave schreef:  
(24-10-2016 11:51 AM)TheWineVet schreef:  
(24-10-2016 08:21 AM)shiraz schreef:  Dit weekend bij Fallet geweest en er is goed nieuws en minder goed nieuws. Het goede nieuws is dat de kleinzoon van madam in de zaak stapt en er dus opvolging is. Het minder goede nieuws is dat een fleske 20€ kost ipv de 19€ van vorig jaar. Nog altijd niet veel voor deze kwaliteitsvolle champagne, maar toch. Het is nu maar te hopen dat, met de komst van haar kleinzoon,de prijzen niet verder zullen oplopen.
Goed om weten. Ik ga binnen 2 maanden. De prijzen zullen wel oplopen vrees ik. Ik gok, bij volledige overname door de kleinzoon, op 25€ per fles voor de gewone Sleepy

Ik vind dat toch vooral goed nieuws ! Er van uit gaande dat hij niet te veel wil veranderen aan de productiemethode, natuurlijk ;-)

Idd. zeer goed nieuws, dat hij duurder zal worden is ook vrij logisch als je ziet wat deze jonge man van investeringen zal moeten doen aan het huis om het trg wat leefbaar en mooi te maken, degene die er al geweest zijn zullen wel weten wat ik daarmee bedoel. Wink

Ja, maar da's ook wel wat de charme van Fallet, natuurlijk.

Als je dan de Hollywood-vibe van Veuve-Fourny daarnaast zet,
dan weet ik wat ik kies. Om nog maar te zwijgen van de kwaliteit van de
Champagne Wink

Inderdaad. Fourny vorig jaar gedaan en nooit meer. De wagen dan maar volgeladen met fallet en rochet. Hoewel bij fallet ne nieuwe stok uit notelarenhout een mooie investering zou zijn Tongue

Zo lang er TUC-koekskes zijn, is 't allemaal goed voor mij.

applaus


RE: Verslag Champagne-trip - FRANCISPICCART - 25-10-2016 02:31 PM

(25-10-2016 02:02 PM)carl schreef:  
(25-10-2016 01:01 AM)Dave schreef:  
(24-10-2016 07:55 PM)TheWineVet schreef:  
(24-10-2016 02:33 PM)Dave schreef:  
(24-10-2016 01:40 PM)Benz schreef:  
(24-10-2016 01:16 PM)Dave schreef:  
(24-10-2016 11:51 AM)TheWineVet schreef:  
(24-10-2016 08:21 AM)shiraz schreef:  Dit weekend bij Fallet geweest en er is goed nieuws en minder goed nieuws. Het goede nieuws is dat de kleinzoon van madam in de zaak stapt en er dus opvolging is. Het minder goede nieuws is dat een fleske 20€ kost ipv de 19€ van vorig jaar. Nog altijd niet veel voor deze kwaliteitsvolle champagne, maar toch. Het is nu maar te hopen dat, met de komst van haar kleinzoon,de prijzen niet verder zullen oplopen.
Goed om weten. Ik ga binnen 2 maanden. De prijzen zullen wel oplopen vrees ik. Ik gok, bij volledige overname door de kleinzoon, op 25€ per fles voor de gewone Sleepy

Ik vind dat toch vooral goed nieuws ! Er van uit gaande dat hij niet te veel wil veranderen aan de productiemethode, natuurlijk ;-)

Idd. zeer goed nieuws, dat hij duurder zal worden is ook vrij logisch als je ziet wat deze jonge man van investeringen zal moeten doen aan het huis om het trg wat leefbaar en mooi te maken, degene die er al geweest zijn zullen wel weten wat ik daarmee bedoel. Wink

Ja, maar da's ook wel wat de charme van Fallet, natuurlijk.

Als je dan de Hollywood-vibe van Veuve-Fourny daarnaast zet,
dan weet ik wat ik kies. Om nog maar te zwijgen van de kwaliteit van de
Champagne Wink

Inderdaad. Fourny vorig jaar gedaan en nooit meer. De wagen dan maar volgeladen met fallet en rochet. Hoewel bij fallet ne nieuwe stok uit notelarenhout een mooie investering zou zijn Tongue

Zo lang er TUC-koekskes zijn, is 't allemaal goed voor mij.

applaus

Ivm met de overname van Fallet-Prévostat door de kleinzoon. Hier het officiële nieuws.
https://marouteduvin.com/une-visite-et-un-scoop-champagne-fallet-prevostat/


RE: Verslag Champagne-trip - Marc - 21-04-2017 11:14 PM

Fallet-Prevostat: de kleinzoon vertelde gisteren dat hij ermee ophoudt.
Er lijkt geen opvolging te zijn. Ziet er niet goed uit.
De prijs van een fles is intussen ook al 22€ geworden.


RE: Verslag Champagne-trip - Dc - 22-09-2017 08:53 AM

(21-04-2017 11:14 PM)Marc schreef:  Fallet-Prevostat: de kleinzoon vertelde gisteren dat hij ermee ophoudt.
Er lijkt geen opvolging te zijn. Ziet er niet goed uit.
De prijs van een fles is intussen ook al 22€ geworden.

22 euro inderdaad. Ik heb de bevallige dame net aan de lijn gehad voor een bezoekje in november. Momentele alleen nog de Brut en Extra Brut beschikbaar (als ik het goed verstaan heb, communicatie niet altijd vlekkeloos gezien de leeftijd)
Vinden jullie die p/q nog interessant?

Zijn dit bovendien assemblages of millesimes?

Deze telefoon was trouwens in het kader van een 1-dagtripje... Een vriend van me wordt papa en heeft het idee gekregen om eens op en af naar Champagne te rijden (oa voor in het ziekenhuis te schenkenTongue)... Ik zeg uiteraard niet neen.
We kunnen dus maar een 3-tal huizen bezoeken.
1 ligt al vast aangezien hij dit p/q goed vind: Jean Marniquet.

We kunnen dus nog een 2-tal anderen doen. Ik hoor graag andere ervaringen, al probeer ik zeker de posts te lezen. Fallet dus al gebeld en Rochet-Bocart ook gecontacteerd.

We hopen toch een en ander te vinden onder de 20 euro. Maar gezien de commentaren over Fallet toch ook even die vraag aangezien die nu 22 euro kost...


RE: Verslag Champagne-trip - Olivier - 22-09-2017 10:35 AM

Binnenkort (17-20 november) is er ook weer de wijnbeurs in Rijssel. Daar staan ook redelijk wat domeinen uit champagne, waaronder dhondt-grellet die ik zeer mooi vind. Hun basiscuvee zal rond 16-17€ liggen denk ik.


RE: Verslag Champagne-trip - Dave - 22-09-2017 12:08 PM

(22-09-2017 08:53 AM)Dc schreef:  
(21-04-2017 11:14 PM)Marc schreef:  Fallet-Prevostat: de kleinzoon vertelde gisteren dat hij ermee ophoudt.
Er lijkt geen opvolging te zijn. Ziet er niet goed uit.
De prijs van een fles is intussen ook al 22€ geworden.

22 euro inderdaad. Ik heb de bevallige dame net aan de lijn gehad voor een bezoekje in november. Momentele alleen nog de Brut en Extra Brut beschikbaar (als ik het goed verstaan heb, communicatie niet altijd vlekkeloos gezien de leeftijd)
Vinden jullie die p/q nog interessant?

Zijn dit bovendien assemblages of millesimes?

Deze telefoon was trouwens in het kader van een 1-dagtripje... Een vriend van me wordt papa en heeft het idee gekregen om eens op en af naar Champagne te rijden (oa voor in het ziekenhuis te schenkenTongue)... Ik zeg uiteraard niet neen.
We kunnen dus maar een 3-tal huizen bezoeken.
1 ligt al vast aangezien hij dit p/q goed vind: Jean Marniquet.

We kunnen dus nog een 2-tal anderen doen. Ik hoor graag andere ervaringen, al probeer ik zeker de posts te lezen. Fallet dus al gebeld en Rochet-Bocart ook gecontacteerd.

We hopen toch een en ander te vinden onder de 20 euro. Maar gezien de commentaren over Fallet toch ook even die vraag aangezien die nu 22 euro kost...

Wij hebben dat ook al 2x gedaan: 's morgens vertrekken, 's avonds terug, 4 domeinen: 2 voormiddag, 2 namiddag én een lekkere lunch ertussen Wink. It's all about timing.

Domeinen die zeker de moeite zijn in de prijsklasse waar je over spreekt: Henriet-Bazin en Alfred Tritant.


RE: Verslag Champagne-trip - Corto - 22-09-2017 01:30 PM

(22-09-2017 12:08 PM)Dave schreef:  Domeinen die zeker de moeite zijn in de prijsklasse waar je over spreekt: Henriet-Bazin en Alfred Tritant.
Henriet-Bazin is idd. een aanrader.
Aanvaarden ze bij Alfred Tritant terug nieuwe klanten? 2 jaar geleden lieten ze me weten dat ze geen nieuwe klanten meer konden aanvaarden.


RE: Verslag Champagne-trip - Dc - 22-09-2017 03:40 PM

Rochet-Bocart reeds prijzen van ontvangen en die gaan we zeker bezoeken. (-20 euro, ook milésimes).

Fallet hoor ik nog graag meningen over de nieuwe prijssetting, al lijkt een rondleiding me hier wel de moeite.

Henriet-Bazin heb ik opgevraagd en prijzen starten aan 24 euro... (plus gesloten op de dag dat we willen gaan..., maar vind 24 euro al stevig genoeg om mee te beginnen voor mij momenteel)


RE: Verslag Champagne-trip - Corto - 22-09-2017 03:46 PM

(22-09-2017 03:40 PM)Dc schreef:  Henriet-Bazin heb ik opgevraagd en prijzen starten aan 24 euro... (plus gesloten op de dag dat we willen gaan..., maar vind 24 euro al stevig genoeg om mee te beginnen voor mij momenteel)
Amai, die hun prijzen zijn dan ook opgeslagen op 1 jaar tijd.
Verleden jaar waren er de volgende cuvées onder de 20 euro:
- Champagne ROSÉ BRUT: 19 euro
- EXTRA-BRUT Champagne GRAND CRU Blanc de Noirs:19 euro
- Champagne GRAND CRU BRUT Blanc de Noirs:17,50 euro
- BRUT NATURE Champagne MILLÉSIME 2009: 19,50 euro
- Champagne CARTE OR BRUT MILLÉSIME 2010: 19,50 euro
- Champagne BRUT BLANC DE BLANCS: 17 euro
- EXTRA-DRY Champagne BLANC DE BLANCS: 17 euro
- Champagne Sélection de Parcelles BRUT: 15,90 euro


RE: Verslag Champagne-trip - Dave - 22-09-2017 03:48 PM

Ahhh, nu wordt het één en ander duidelijk. Ik heb laatst een brief gekregen met een soort "klantenkaart". Daar stond inderdaad bij dat de prijzen gevoelig gingen stijgen, maar dat bestaande klanten met hun klantenkaart, nog steeds van de "normale" prijzen kunnen genieten. Hierbij de prijslijst van ons bezoek in mei 2017.
(22-09-2017 01:30 PM)Corto schreef:  
(22-09-2017 12:08 PM)Dave schreef:  Domeinen die zeker de moeite zijn in de prijsklasse waar je over spreekt: Henriet-Bazin en Alfred Tritant.
Henriet-Bazin is idd. een aanrader.
Aanvaarden ze bij Alfred Tritant terug nieuwe klanten? 2 jaar geleden lieten ze me weten dat ze geen nieuwe klanten meer konden aanvaarden.

Geen idee, maar wij zijn er al jaren klant.


RE: Verslag Champagne-trip - Dc - 22-09-2017 03:56 PM

(22-09-2017 03:48 PM)Dave schreef:  Ahhh, nu wordt het één en ander duidelijk. Ik heb laatst een brief gekregen met een soort "klantenkaart". Daar stond inderdaad bij dat de prijzen gevoelig gingen stijgen, maar dat bestaande klanten met hun klantenkaart, nog steeds van de "normale" prijzen kunnen genieten. Hierbij de prijslijst van ons bezoek in mei 2017.
(22-09-2017 01:30 PM)Corto schreef:  
(22-09-2017 12:08 PM)Dave schreef:  Domeinen die zeker de moeite zijn in de prijsklasse waar je over spreekt: Henriet-Bazin en Alfred Tritant.
Henriet-Bazin is idd. een aanrader.
Aanvaarden ze bij Alfred Tritant terug nieuwe klanten? 2 jaar geleden lieten ze me weten dat ze geen nieuwe klanten meer konden aanvaarden.

Geen idee, maar wij zijn er al jaren klant.

Een stijging om U tegen te zeggen denk ik dan...


RE: Verslag Champagne-trip - Dave - 22-09-2017 03:58 PM

Inderdaad !


RE: Verslag Champagne-trip - TheWineVet - 22-09-2017 05:07 PM

(22-09-2017 03:40 PM)Dc schreef:  Rochet-Bocart reeds prijzen van ontvangen en die gaan we zeker bezoeken. (-20 euro, ook milésimes).

Fallet hoor ik nog graag meningen over de nieuwe prijssetting, al lijkt een rondleiding me hier wel de moeite.

De mill 2005 van Rochet zal nog onder de 20 zitten, maar de 2006 (top) zit ook al aan 22€. Ik ga eind november...


RE: Verslag Champagne-trip - Dc - 22-09-2017 05:17 PM

(22-09-2017 05:07 PM)TheWineVet schreef:  
(22-09-2017 03:40 PM)Dc schreef:  Rochet-Bocart reeds prijzen van ontvangen en die gaan we zeker bezoeken. (-20 euro, ook milésimes).

Fallet hoor ik nog graag meningen over de nieuwe prijssetting, al lijkt een rondleiding me hier wel de moeite.

De mill 2005 van Rochet zal nog onder de 20 zitten, maar de 2006 (top) zit ook al aan 22€. Ik ga eind november...

Je hebt uiteraard gelijkWink. Ik half november


RE: Verslag Champagne-trip - FRANCISPICCART - 22-09-2017 06:19 PM

(22-09-2017 08:53 AM)Dc schreef:  22 euro inderdaad. Ik heb de bevallige dame net aan de lijn gehad voor een bezoekje in november. Momentele alleen nog de Brut en Extra Brut beschikbaar (als ik het goed verstaan heb, communicatie niet altijd vlekkeloos gezien de leeftijd)
Vinden jullie die p/q nog interessant?

Zijn dit bovendien assemblages of millesimes?

Deze telefoon was trouwens in het kader van een 1-dagtripje... Een vriend van me wordt papa en heeft het idee gekregen om eens op en af naar Champagne te rijden (oa voor in het ziekenhuis te schenkenTongue)... Ik zeg uiteraard niet neen.
We kunnen dus maar een 3-tal huizen bezoeken.
1 ligt al vast aangezien hij dit p/q goed vind: Jean Marniquet.

We kunnen dus nog een 2-tal anderen doen. Ik hoor graag andere ervaringen, al probeer ik zeker de posts te lezen. Fallet dus al gebeld en Rochet-Bocart ook gecontacteerd.

We hopen toch een en ander te vinden onder de 20 euro. Maar gezien de commentaren over Fallet toch ook even die vraag aangezien die nu 22 euro kost...

Fallet is steeds een assemblage van 2 op elkaar volgende jaren (2/3 van het oudste jaar). Toen ik de laatste maal daar was in 2014 betaalde ik € 18. Mevrouw wordt dus misschien wel een dagje ouder maar ze vergeet toch niet om haar prijs telkens wat aan te passenWink Maar ze is niet alleen hoor, het is jammer genoeg op veel plaatsen zo.
Ik zou de champagne van Fallet toch niet in het ziekenhuis aan de bezoekers schenken. Het is nogal een karakter champagne voor de eerder wat ervaren wijnliefhebber zou ik zeggen.
Ik zou dan eerder de ietwat frissere stijl opzoeken. Ik kan je enkele namen geven waar je zeker niet teleurgesteld zult buitengaan. Ik vermeld enkel de prijs voor hun meest verkochte, en dat is dan meestal de basiscuvée, die ik best te pruimen vind.

Sabine Godmé in Verzenay: Brut Réserve Premier Cru (15,50)
Sadi Malot in Villers-Marmery: Cuvée d'Origine Bl de Blancs (15,80)
Delavenne in Bouzy: Brut Tradition (16,50)
Bouquin-Dupont in Avize: Brut GC (16,75)
Guy Larmandier in Vertus: Cuvée GL (17,50)

Bij Rochet-Bocart zit je heel goed. Godmé en Sadi Malot liggen op een boogscheut.
Ik ken er nog wel wat maar ik hoop dat ik je hier al wat mee kan helpen.


RE: Verslag Champagne-trip - Dc - 22-09-2017 06:43 PM

Dank je Francis, delavenne heb ik reeds gecontacteerd op basis v je commentarenSmile.

Marniquet zal voor de babybezoeken zijn, de rest voor persoonlijk gebruikeSmile. Daarom staat Fallet bvb op het lijstje


RE: Verslag Champagne-trip - troisetoiles - 16-10-2017 09:57 AM

Afgelopen weekend voor het eerst naar de Champagne geweest. Wat hadden we geluk met het weer!

Ter plekke drie champagnehuizen bezocht:
- Vincent Bliard in Hautvillers. In de auto naar hem toe hing er nog overal dikke mist, maar Hautvillers lag er mooi bij boven de wolken. Bliard is een biologische champagneboer. We hadden op voorhand een afspraak gemaakt en kregen een rondleiding van ruim een uur en twintig minuten. Vroeger werkte iedereen in de Champagne biologisch volgens Bliard, na de wereldoorlogen is dat veranderd. Zij zijn gewoon volgens de oude methode blijven werken, zonder pesticiden en herbiciden. Volgens Bliard zijn er vandaag een honderdtal huizen in de Champagne die biologisch werken. Sommige grotere huizen hebben ook een bio cuvée, soms gewoon uit marketingoverwegingen. (Was toch een ander verhaal dan we hoorden bij een biologische boer in de Loire, die vertelde dat bioboeren daar een marginale minderheid blijven). Hij werkt nog met een antieke wijnpers en maakt 12.000 tot 15.000 flessen per jaar. Een deel van zijn wijngaarden (vooral die dichtbij andere boeren liggen, waar de grond iets minder zuiver kan zijn) verpacht hij aan grote huizen. Een kleine minderheid van de remuage doen ze handmatig, het grootste deel gaat automatisch want dat gaat tot acht keer sneller. Hij doet zowel aan dégorgement à la glace als à la volée. Ik had nog gehoopt om dat laatste live te mogen aanschouwen, maar helaas! We proefden zijn blanc de blancs en zijn carte noir (assemblage van pn, pm en ch). Vooral de laatste was subliem. Klein voorraadje ingeslagen.

- Launois in Le Mesnil-sur-Oger. Hier ga ik korter over zijn. Redelijk druk bij aankomst. Je had de keuze voor een bezoek aan het museum met degustatie (duur: twee uur, kostprijs: een euro of 12, geloof ik) en een degustatie. We kozen voor het laatste. In een mooi salon met dure zetels kregen we vijf verschillende cuvées in het glas, telkens met één zinnetje uitleg erbij. Eén champagne stak er voor ons allemaal bovenuit: Dorine, een blancs de blancs die een jaar op eik heeft gelegen. De rest kon me minder bekoren. Daarna toch nog even door het museum gewandeld, dat er op zich wel heel mooi uitziet, maar ik denk niet dat ik hier terugkom - tenzij om enkele flessen Dorine in te slaan.

- J. Charpentier in Villers sur Chatillon. Uitgekozen dankzij jullie tips op dit forum. Wat een geluk: we arriveerden net tijdens de portes ouvertes. De dochter en de schoonzoon lieten ons vijf champagnes proeven en gaven telkens wat uitleg. Prijs-kwaliteit had de prestige-brut toch de voorkeur: 60% pinot noir,20% pinot meunier, 20% chardonnay. Op het einde kregen we nog de Pierre Henri in het glas: 100% pinot meunier van oude wijnstokken. Een heel stevige, gastronomische champagne. Leuk dat we deze ook nog mochten proeven, maar toch iets te duur. We hadden niet gereserveerd om te eten, maar er was nog een tafeltje vrij, dus hebben we aansluitend genoten van een lekker menu tussen de wijnpersen, met champagne erbij... Deze ervaring zal ik niet licht vergeten!


RE: Verslag Champagne-trip - vinejo - 16-10-2017 02:34 PM

(16-10-2017 09:57 AM)troisetoiles schreef:  Afgelopen weekend voor het eerst naar de Champagne geweest. Wat hadden we geluk met het weer!

Ter plekke drie champagnehuizen bezocht:
- Vincent Bliard in Hautvillers. In de auto naar hem toe hing er nog overal dikke mist, maar Hautvillers lag er mooi bij boven de wolken. Bliard is een biologische champagneboer. We hadden op voorhand een afspraak gemaakt en kregen een rondleiding van ruim een uur en twintig minuten. Vroeger werkte iedereen in de Champagne biologisch volgens Bliard, na de wereldoorlogen is dat veranderd. Zij zijn gewoon volgens de oude methode blijven werken, zonder pesticiden en herbiciden. Volgens Bliard zijn er vandaag een honderdtal huizen in de Champagne die biologisch werken. Sommige grotere huizen hebben ook een bio cuvée, soms gewoon uit marketingoverwegingen. (Was toch een ander verhaal dan we hoorden bij een biologische boer in de Loire, die vertelde dat bioboeren daar een marginale minderheid blijven). Hij werkt nog met een antieke wijnpers en maakt 12.000 tot 15.000 flessen per jaar. Een deel van zijn wijngaarden (vooral die dichtbij andere boeren liggen, waar de grond iets minder zuiver kan zijn) verpacht hij aan grote huizen. Een kleine minderheid van de remuage doen ze handmatig, het grootste deel gaat automatisch want dat gaat tot acht keer sneller. Hij doet zowel aan dégorgement à la glace als à la volée. Ik had nog gehoopt om dat laatste live te mogen aanschouwen, maar helaas! We proefden zijn blanc de blancs en zijn carte noir (assemblage van pn, pm en ch). Vooral de laatste was subliem. Klein voorraadje ingeslagen.

- Launois in Le Mesnil-sur-Oger. Hier ga ik korter over zijn. Redelijk druk bij aankomst. Je had de keuze voor een bezoek aan het museum met degustatie (duur: twee uur, kostprijs: een euro of 12, geloof ik) en een degustatie. We kozen voor het laatste. In een mooi salon met dure zetels kregen we vijf verschillende cuvées in het glas, telkens met één zinnetje uitleg erbij. Eén champagne stak er voor ons allemaal bovenuit: Dorine, een blancs de blancs die een jaar op eik heeft gelegen. De rest kon me minder bekoren. Daarna toch nog even door het museum gewandeld, dat er op zich wel heel mooi uitziet, maar ik denk niet dat ik hier terugkom - tenzij om enkele flessen Dorine in te slaan.

- J. Charpentier in Villers sur Chatillon. Uitgekozen dankzij jullie tips op dit forum. Wat een geluk: we arriveerden net tijdens de portes ouvertes. De dochter en de schoonzoon lieten ons vijf champagnes proeven en gaven telkens wat uitleg. Prijs-kwaliteit had de prestige-brut toch de voorkeur: 60% pinot noir,20% pinot meunier, 20% chardonnay. Op het einde kregen we nog de Pierre Henri in het glas: 100% pinot meunier van oude wijnstokken. Een heel stevige, gastronomische champagne. Leuk dat we deze ook nog mochten proeven, maar toch iets te duur. We hadden niet gereserveerd om te eten, maar er was nog een tafeltje vrij, dus hebben we aansluitend genoten van een lekker menu tussen de wijnpersen, met champagne erbij... Deze ervaring zal ik niet licht vergeten!

Zalig...
Bedankt voor t verslagje, heel leuk om lezen!


RE: Verslag Champagne-trip - troisetoiles - 16-10-2017 05:00 PM

(16-10-2017 02:34 PM)vinejo schreef:  Zalig...
Bedankt voor t verslagje, heel leuk om lezen!

Voorts natuurlijk even naar de kathedraal van Reims geweest (prachtig glasraam van Chagal!) en tussen de nouveaux riches geflaneerd op de Avenue de Champagne in Epernay. Veel Japanners op bezoek bij Moët-Chandon... Wel leuk om eens gezien te hebben, maar dat gepronk hoeft niet voor mij.
In Epernay overigens een lekkere lunch (blanquette de veau) op het terras van Le Parisien, met een glaasje Mouton Cadet voor 3,5 euro.


RE: Verslag Champagne-trip - vinejo - 16-10-2017 06:34 PM

(16-10-2017 05:00 PM)troisetoiles schreef:  
(16-10-2017 02:34 PM)vinejo schreef:  Zalig...
Bedankt voor t verslagje, heel leuk om lezen!

Voorts natuurlijk even naar de kathedraal van Reims geweest (prachtig glasraam van Chagal!) en tussen de nouveaux riches geflaneerd op de Avenue de Champagne in Epernay. Veel Japanners op bezoek bij Moët-Chandon... Wel leuk om eens gezien te hebben, maar dat gepronk hoeft niet voor mij.
In Epernay overigens een lekkere lunch (blanquette de veau) op het terras van Le Parisien, met een glaasje Mouton Cadet voor 3,5 euro.

Oei, Mouton Cadet, hopelijk bleef het bij 1 glaasje...

http://www.hellogreen.news/2015/12/wijn-zit-vol-met-gif-en-chemische-bestrijdingsmiddelen/

Confused


RE: Verslag Champagne-trip - troisetoiles - 16-10-2017 06:39 PM

(16-10-2017 06:34 PM)vinejo schreef:  
(16-10-2017 05:00 PM)troisetoiles schreef:  
(16-10-2017 02:34 PM)vinejo schreef:  Zalig...
Bedankt voor t verslagje, heel leuk om lezen!

Voorts natuurlijk even naar de kathedraal van Reims geweest (prachtig glasraam van Chagal!) en tussen de nouveaux riches geflaneerd op de Avenue de Champagne in Epernay. Veel Japanners op bezoek bij Moët-Chandon... Wel leuk om eens gezien te hebben, maar dat gepronk hoeft niet voor mij.
In Epernay overigens een lekkere lunch (blanquette de veau) op het terras van Le Parisien, met een glaasje Mouton Cadet voor 3,5 euro.

Oei, Mouton Cadet, hopelijk bleef het bij 1 glaasje...

http://www.hellogreen.news/2015/12/wijn-zit-vol-met-gif-en-chemische-bestrijdingsmiddelen/

Confused
Nu voel ik me even heel vies! rest van het jaar dan maar op een dieet van natuurwijnen...


RE: Verslag Champagne-trip - Mathijs81 - 16-10-2017 08:13 PM

(16-10-2017 09:57 AM)troisetoiles schreef:  - J. Charpentier in Villers sur Chatillon. Uitgekozen dankzij jullie tips op dit forum. Wat een geluk: we arriveerden net tijdens de portes ouvertes. De dochter en de schoonzoon lieten ons vijf champagnes proeven en gaven telkens wat uitleg. Prijs-kwaliteit had de prestige-brut toch de voorkeur: 60% pinot noir,20% pinot meunier, 20% chardonnay. Op het einde kregen we nog de Pierre Henri in het glas: 100% pinot meunier van oude wijnstokken. Een heel stevige, gastronomische champagne. Leuk dat we deze ook nog mochten proeven, maar toch iets te duur. We hadden niet gereserveerd om te eten, maar er was nog een tafeltje vrij, dus hebben we aansluitend genoten van een lekker menu tussen de wijnpersen, met champagne erbij... Deze ervaring zal ik niet licht vergeten!

Inderdaad een geweldig adres - dito champagne - ook hier gaf ik de voorkeur aan de Prestige-Brut.
Hopelijk binnenkort zelf ook nog even passeren, nog eens wat proeven en voorraadje inslaan.

Mathijs


RE: Verslag Champagne-trip - Corto - 30-10-2017 12:01 PM

Eerste stop Sadi-Malot (Villers-Marmery).
Verleden jaar waren we reeds in de buurt bij Henriet-Bazin (een aanrader) geweest. Daar zouden de prijzen inmiddels aanzienlijk gestegen zijn.
Wat afstandelijke, maar vriendelijke ontvangst.
Mijn favoriet was de cuvée d'origine. Zeer mooie, minerale blanc de blans aan een betaalbare prijs.

Volgend bezoek: J. Charpentier (Villers-sous-Châtillon). Zeer gevarieerd aanbod. Favorieten waren de Blanc de blancs Brut en de Prestige (de laatste is wel meer een maaltijd dan een aperitiefchampagne).

De dag nadien langs geweest bij Rochet-Bocart (Vaudemange) in hun nieuwe ontvangstruimte. Zoals altijd een zeer enthousiaste ontvangst. Zeer mooie basiscuvé. Excellente rosé. Ook nog wat mijn voorraad van de Millésimé 2005 bijgevuld.

Een volgend adres was Jean Sélèque (Pierry). Geen apart proeflokaal, dus proeven in de bureau. Zeer vriendelijke ontvangst. Erg toegankelijke en lekkere basiscuvée. Een allemansvriend, maar dan op een positieve manier.

Afsluiter was Feneuil-Pointillart (Chamery). Zeer gevarieerd gamma. Hoewel het geen manipulant is (zit in een coopérative), is dit toch kwaliteit. Zeer betaalbare basiscuvée. Lekkere La Belle Vie en boeiende Millésime 2008. Aangename ontvangst.

Te Reims hebben we gegeten in Le Jamin. De P/K verhouding is daar uitstekend.

De 2de avond in Reims zijn we gaan eten in Au Cul de Poule. Alle gerechten waren met een originele twist. Zeer lekkere bereidingen. Enkel jammer van de zeer dure (maar wel interessante) bierkaart, voor wie een keer een lokaal bier wil drinken.


RE: Verslag Champagne-trip - Dc - 08-11-2017 11:13 AM

(30-10-2017 12:01 PM)Corto schreef:  De dag nadien langs geweest bij Rochet-Bocart (Vaudemange) in hun nieuwe ontvangstruimte. Zoals altijd een zeer enthousiaste ontvangst. Zeer mooie basiscuvé. Excellente rosé. Ook nog wat mijn voorraad van de Millésimé 2005 bijgevuld.

Ik ga deze zaterdag oa naar Rochet. Ben benieuwd. Zit er qua kwalitiet veel verschil tussen de Millésimé 2005 en 2006 (wel wat verschil qua prijs daarmee...)


RE: Verslag Champagne-trip - FRANCISPICCART - 08-11-2017 12:22 PM

(08-11-2017 11:13 AM)Dc schreef:  
(30-10-2017 12:01 PM)Corto schreef:  De dag nadien langs geweest bij Rochet-Bocart (Vaudemange) in hun nieuwe ontvangstruimte. Zoals altijd een zeer enthousiaste ontvangst. Zeer mooie basiscuvé. Excellente rosé. Ook nog wat mijn voorraad van de Millésimé 2005 bijgevuld.

Ik ga deze zaterdag oa naar Rochet. Ben benieuwd. Zit er qua kwalitiet veel verschil tussen de Millésimé 2005 en 2006 (wel wat verschil qua prijs daarmee...)

Ik denk dat Corto alles opgekocht heeft van de 2005 Wink Ik ben pas zaterdag daar geweest en deze millésime was uitverkocht. Het is nu enkel de 2006 die nog verkrijgbaar is. Ik heb mijn laatste fles 2005 vorige week ook opgedronken. Maak je geen zorgen, ik vind persoonlijk de 2006 van betere kwaliteit. Veel meer fraîcheur en de mineraliteit komt er beter door.
En morgen passeer ik weer eens bij Charpentier in Villers-sous-Châtillon Smile


RE: Verslag Champagne-trip - Corto - 08-11-2017 12:37 PM

(08-11-2017 12:22 PM)FRANCISPICCART schreef:  Ik denk dat Corto alles opgekocht heeft van de 2005 Wink Ik ben pas zaterdag daar geweest en deze millésime was uitverkocht. Het is nu enkel de 2006 die nog verkrijgbaar is. Ik heb mijn laatste fles 2005 vorige week ook opgedronken. Maak je geen zorgen, ik vind persoonlijk de 2006 van betere kwaliteit. Veel meer fraîcheur en de mineraliteit komt er beter door.

Ik vind de 2005 een schitterende champagne. Na ons vertrek waren er nog een 4-tal flessen in voorraad.

De 2006 is inderdaad meer geschikt voor wie een strakkere, drogere champagne verkiest.
Voor liefhebbers van een uitstekende zero dosage (de 2005 is geen zero dosage).
Wel jammer van de prijsstijging ten opzichte van de 2005.


RE: Verslag Champagne-trip - Dc - 08-11-2017 02:47 PM

Merci!
Die 2005 zullen we dan inderdaad niet te proeven krijgen, jammer Smile
Ik kijk alleszins uit naar Rochet-Bocart en Fallet owv de commentaren hier.

En Henriet Bazin is nu zaterdag niet open, was ook serieus in prijs gestegen op mijn prijslijsten tov de prijzen die ik hier vond...


RE: Verslag Champagne-trip - Corto - 08-11-2017 03:18 PM

(08-11-2017 02:47 PM)Dc schreef:  En Henriet Bazin is nu zaterdag niet open, was ook serieus in prijs gestegen op mijn prijslijsten tov de prijzen die ik hier vond...
Je mag me die prijslijst altijd eens doorsturen via PM. Ik ben er verleden jaar geweest en ik ben benieuwd of het nog de moeite is om er terug te keren.
Een goed alternatief een paar honderd meter verder is Sadi-Malot.


RE: Verslag Champagne-trip - Dc - 08-11-2017 03:19 PM

Done Smile


RE: Verslag Champagne-trip - Dc - 13-11-2017 09:48 AM

Afgelopen zaterdag ook "op en af" gereden...

De bezochte domeinen:
- Fallet-Prévostat: We hadden het genoegen de dochter te leren kennen. Normaal hadden we een afspraak met de mama en aangezien ze niet goed te been is, zou een rondleiding er niet inzitten.
De dochter is echter beter te been, dus daarom ook een rondleiding gekregen en de kelders mogen bezichtigen. Indrukwekkend.
Ze is ook iets vrijgeviger als de mama wist ze me te vertellen Smile
Vielen in de smaak: Extra Brut en de Extra brut non dosage. De Brut is me een tikkeltje te zoet.

- Rochet-Bocart: Hier ontvangen door de dochter die het roer heeft overgenomen. Ze doet dit ook met passie en ook hier een kleine rondleiding gehad. Ik verschoot ervan dat hun "gewone" Brut ook 7 jaar sur lattes heeft gelegen.
Deze Brut viel bij mij alleszins in de smaak, net als de Blanc de Blancs Brut Nature (non dosage, en deze heeft zelfs 9 jaar sur lattes gelegen).
De Millésime 2006 heb ik niet gekocht. Was voor mij niet niet dat en de Blanc de Blancs wel Smile

- Jean Marniquet: Iets commerciëler en is niet zoals de 2 voorgaanden bezig met de langere periode sur lattes.
Hun Grande Reserve 1er Cru viel wel in de smaak. Hier zitten we met Chardonnay + Pinot Noir (mijn reisgezel is meer fan van deze assemblage). Net als hun Millésime 2012 non dosage.

Een leuke trip waar we echter meer in de auto zaten als iets andersSmile. Desalniettemin alles behalve teleur gesteld in de gekregen tips van Fallet en Rochet-Bocart hier! Ik heb NU al spijt dat ik niet meer van Rochet-Bocart gekocht heb. Die Brut aan 14,7 euro is een steal...


RE: Verslag Champagne-trip - vinejo - 13-11-2017 02:25 PM

(13-11-2017 09:48 AM)Dc schreef:  Afgelopen zaterdag ook "op en af" gereden...

De bezochte domeinen:
- Fallet-Prévostat: We hadden het genoegen de dochter te leren kennen. Normaal hadden we een afspraak met de mama en aangezien ze niet goed te been is, zou een rondleiding er niet inzitten.
De dochter is echter beter te been, dus daarom ook een rondleiding gekregen en de kelders mogen bezichtigen. Indrukwekkend.
Ze is ook iets vrijgeviger als de mama wist ze me te vertellen Smile
Vielen in de smaak: Extra Brut en de Extra brut non dosage. De Brut is me een tikkeltje te zoet.

- Rochet-Bocart: Hier ontvangen door de dochter die het roer heeft overgenomen. Ze doet dit ook met passie en ook hier een kleine rondleiding gehad. Ik verschoot ervan dat hun "gewone" Brut ook 7 jaar sur lattes heeft gelegen.
Deze Brut viel bij mij alleszins in de smaak, net als de Blanc de Blancs Brut Nature (non dosage, en deze heeft zelfs 9 jaar sur lattes gelegen).
De Millésime 2006 heb ik niet gekocht. Was voor mij niet niet dat en de Blanc de Blancs wel Smile

- Jean Marniquet: Iets commerciëler en is niet zoals de 2 voorgaanden bezig met de langere periode sur lattes.
Hun Grande Reserve 1er Cru viel wel in de smaak. Hier zitten we met Chardonnay + Pinot Noir (mijn reisgezel is meer fan van deze assemblage). Net als hun Millésime 2012 non dosage.

Een leuke trip waar we echter meer in de auto zaten als iets andersSmile. Desalniettemin alles behalve teleur gesteld in de gekregen tips van Fallet en Rochet-Bocart hier! Ik heb NU al spijt dat ik niet meer van Rochet-Bocart gekocht heb. Die Brut aan 14,7 euro is een steal...

Dankzij bijdragen zoals de jouwe is er op het forum idd al een schat aan informatie te vinden voor Champagnereizigers Smile
Dank aan alle tipgevers!!


RE: Verslag Champagne-trip - Dc - 15-11-2017 09:49 AM

Fallet-Prévostat heeft zijn naam trouwens veranderd in Fallet-Gourron als ik mijn flessen mag geloven Smile


RE: Verslag Champagne-trip - shiraz - 15-11-2017 11:53 AM

De champagne van Fallet is te verkrijgen onder 3 verschillende namen.
1 onder de naam van de ouders en 1 onder de naam van elk van de twee dochters. Dus de tweede naam op het etiket is de naam van de schoonzoons.


RE: Verslag Champagne-trip - Benz - 15-11-2017 12:35 PM

(15-11-2017 11:53 AM)shiraz schreef:  De champagne van Fallet is te verkrijgen onder 3 verschillende namen.
1 onder de naam van de ouders en 1 onder de naam van elk van de twee dochters. Dus de tweede naam op het etiket is de naam van de schoonzoons.

Idd. thumbsup


RE: Verslag Champagne-trip - Dc - 16-11-2017 09:51 AM

Hangt dus af van wie je de flessen verkoopt Smile


RE: Verslag Champagne-trip - Dave - 23-03-2018 03:22 PM

Om nog even terug te komen op de discussie rond de gestegen prijzen van Henriet-Bazin.

Ik heb gisteren de prijzen ontvangen in functie van ons volgende tripje in mei. Ik post ze in bijlage.

Zoals je ziet is dat een stuk goedkoper dat de lijst die hier een tijdje terug werd gepost.
Er staat bij dat dit de "Privilège" lijst. Dit zijn volgens mij de prijzen voor bestaande klanten. Maar als we er zijn in mei zal ik eens vragen hoe de vork nu juist in de steel zit en dan post ik het hier.


RE: Verslag Champagne-trip - orion - 03-04-2018 12:42 PM

afgelopen weekend in Avize doorgebracht (huisje gehuurd in het centrum "La recommandé" - piekfijn in orde) - wat wel opvalt is de doodse sfeer die in de meeste dorpjes en stadjes hangt : na 6 u 's avond kan je met je gat bloot lopen op straat - veel leegstand etc...
2 champagneboeren bezocht : Sabine Godme in Verzenay (sublieme Blanc de noirs) en Rochet-Bocart in Vaudemange (goedkoper en prachtige Blanc de blancs brut nature - hier al uitvoerig bejubeld)
Gegeten in Le Mesnil sur Oger (La Gare) en Epernay (La Grillade gourmande), allebei top P/Q en mooie champagne/wijn-kaart aan normale prijzen


RE: Verslag Champagne-trip - TheWineVet - 03-04-2018 12:58 PM

na 6 u 's avond kan je met je gat bloot lopen op straat - veel leegstand etc...
Ervoor ookhuhuh

Epernay (La Grillade gourmande), allebei top P/Q en mooie champagne/wijn-kaart aan normale prijzen
Ben ik ook al tevreden vertrokken, ik denk vorig jaar.


RE: Verslag Champagne-trip - Vince - 05-07-2018 09:57 AM

Onlangs bij fallet prevostat gepasseerd, ook een dochter maar wellicht de andere want geen rondleiding, vriendelijk en discreet, op een half uurtje buiten maar wel met een paar kartons extra brut, de zero brut miste net dat tikkeltje en de brut was idd iets te gedoseerd, nochtans slechts 8 gram.
Onder de naam Prevostat zijn enkel nog magnums te koop, wij hadden fallet crouzet mee. Grand cru, heel mooie kwaliteit tegen 22 euro, een terugkeeradresje. Dit domein zit in een transitie, de dochters zijn beiden dokter, de kleinkinderen zijn tussen ca. 18 en 23 jr oud en zitten wel deels in wijn studies maar de oudste zit voorlopig in wijnjournalistiek....


RE: Verslag Champagne-trip - Corto - 05-07-2018 10:06 AM

(23-03-2018 03:22 PM)Dave schreef:  Om nog even terug te komen op de discussie rond de gestegen prijzen van Henriet-Bazin.

Ik heb gisteren de prijzen ontvangen in functie van ons volgende tripje in mei. Ik post ze in bijlage.

Zoals je ziet is dat een stuk goedkoper dat de lijst die hier een tijdje terug werd gepost.
Er staat bij dat dit de "Privilège" lijst. Dit zijn volgens mij de prijzen voor bestaande klanten. Maar als we er zijn in mei zal ik eens vragen hoe de vork nu juist in de steel zit en dan post ik het hier.

En Dave? Weet je inmiddels hoe de vork nu in de steel zit?

De champagnes van Henriet-Bazin zijn zeker de moeite waard. De prijsverhogingen vind ik er echter over.


RE: Verslag Champagne-trip - Dave - 05-07-2018 11:33 AM

(05-07-2018 10:06 AM)Corto schreef:  
(23-03-2018 03:22 PM)Dave schreef:  Om nog even terug te komen op de discussie rond de gestegen prijzen van Henriet-Bazin.

Ik heb gisteren de prijzen ontvangen in functie van ons volgende tripje in mei. Ik post ze in bijlage.

Zoals je ziet is dat een stuk goedkoper dat de lijst die hier een tijdje terug werd gepost.
Er staat bij dat dit de "Privilège" lijst. Dit zijn volgens mij de prijzen voor bestaande klanten. Maar als we er zijn in mei zal ik eens vragen hoe de vork nu juist in de steel zit en dan post ik het hier.

En Dave? Weet je inmiddels hoe de vork nu in de steel zit?

De champagnes van Henriet-Bazin zijn zeker de moeite waard. De prijsverhogingen vind ik er echter over.

Neen sorry, ik ben het vergeten te vragen, maar ze doen het blijkbaar zowel bij Henriet-Bazin als bij Tritant: bestaande klanten krijgen het "privilege"-tarief, anderen een hoger tarief.

Bij Pertois-Lebrun was er volgens mij maar 1 prijslijst.


RE: Verslag Champagne-trip - jr02 - 26-06-2021 11:10 AM

Vorige week maandag onder een blakende zon met 32° graden op het dashbord richting Cramant/Avize. Er even tussenuit met de vrouw, beide reeds gevaccineerd dus moesten we ons niet al te veel zorgen maken ivm al het papierwerk. Met wat tips op zak van enkele forumleden, waarvoor mijn dank, klaar om in alle rust te genieten en te bekomen van een hels coronajaar.
De werkzaamheden in de Champagnestreek zijn al volop bezig dus met alle respect een paar huizen aangeschreven van de tips die ik mocht ontvangen. Ik wou dit keer geen helse champagnejacht, we kwamen tenslotte voor de rust en ik wou eens geen van mijn gekende huizen bezoeken. (aankloppen zonder afspraak wordt ook hier minder en minder getolereerd)
Rond de middag arriveerden we op het marktje van Oger, op de planner: Boucle d'Avize, een wandeling door de wijnvelden van Oger naar Cramant via Avize en terug. Een tocht van 11km. Zaaaaaalig genoten van de rust, het kuieren tussen de wijnranken....Heart

Scheel van den dorst werden we om 18u welkom gegeten bij Voirin-Jumel, niet alleen een champagnehuis bij het binnenrijden van Cramant maar tevens ook een chambres d'hôtes met 4 mooie kamers met zicht op de wijnvelden. Geen welkomstdankje maar wel een korte toewijzing van de kamer met de nodige uitleg. Droog, kort en bondig Confused
Dan maar onze dorst gaan lessen in Epernay. Restaurant Symbiose. Bib gourmand genoteerd in Michelin en zeker een aanrader. Fijne keuken, mooie wijn- en champagnekaart.
Na een verkwikkende nachtrust en een frans ontbijt klaar om richting Petitjean Pienne te trekken. Op bijna het hoogste punt van Cramant ligt hun woonhuis waar we heel vriendelijk werden ontvangen door de vrouw des huizes. We werden vriendelijk uitgenodigd om plaats te nemen aan de tafel buiten, een schamel parasolletje ontweek de blakende zon maar het uitzicht over de wijngaarden van Cramant was adembenemend. Promt 3 glaasjes op tafel en de kurk van de 'Cuvée Coeur de Chardonnay' Brut werd vlijtig ontdaan. De dame des huizes excuseerde zich dat ze maar enkel deze champagne kon laten proeven. De kelders liggen beneden in het dorp, zijn toegankelijk voor bezoek maar dit enkel op afspraak. De heer des huizes maakt er steevast zijn werk en kan u wel tot 3 uur bezighouden wist ze met te vertellen.
Na 1.5 uur, een lege fles op tafel, een paar dozen armer en vele verhalen rijker zwaaiden we elkaar uit. Als het aan haar lag dan zaten we er nog, het ene verhaal na het andere.... zo kwam ik te weten dat ze eigenlijk familie zijn van Fallet Prévostat en mevrouw wist mij in mijn oor te fluiteren dat Petitjean hen adoreert en hun werkwijze overneemt. (veel handenarbeid in hun 4 hectaren Grand Cru) Dit merkt je ook in hun champagne. 8-10 jaar sur latte, enorm fris, bruisend van temperament, toegankelijke bubbels om zowel van apero tot dessert van te genieten.
Een paar dozen 'Cuvée Coeur de Chardonnay' Brut en extra Brut, Prestige en Millesime 2008 werden aan gebracht rechtstreeks vanuit de kelders door Petitjean en verdwenen de koffer in. (De rest was niet meer voorradig) Een afspraak gemaakt om in oktober nog eens langs te komen met een bevriend-champagne-liefhebbend-koppel om de kelders te bezoeken en te blijven overnachten op hun domeinHeart . Met de koffer vol dan richting Le Mesnil sur Oger. De lunch in La Gare werd wederom gesmaakt en sterkte de innerlijke mens om de volgende wandeling aan te vatten.
Twee dagjes in de Champagne voelde als herboren. Op 3.5 uurtje rijden....meer was er niet nodig om mijn batterijen te laden applaus
Op naar oktober....
Foto: domein Petitjean Pienne
Foto: uitzicht kamer Voirin
[attachment=5674][attachment=5675]


RE: Verslag Champagne-trip - Olivier - 26-06-2021 12:37 PM

Klinkt heerlijk! Doet mij ook weer zin krijgen om naar Champagne te gaan. Mijn stash is op… taz


RE: Verslag Champagne-trip - troisetoiles - 02-07-2021 07:43 PM

Dank voor het heerlijke verslag en voor de mooie foto's. Fijn idee om het een keer rustig aan te doen met een mooie wandeling. La Gare is een geweldige en gezellige plek om te eten!


RE: Verslag Champagne-trip - shiraz - 02-07-2021 10:30 PM

In welke prijsklasse zit Petitjean-Pienne?


RE: Verslag Champagne-trip - jr02 - 02-07-2021 11:14 PM

(02-07-2021 10:30 PM)shiraz schreef:  In welke prijsklasse zit Petitjean-Pienne?

Van 18.5€ tot 26€ voor de millesime 2008 Smile


RE: Verslag Champagne-trip - jr02 - 04-07-2021 06:45 PM

(26-06-2021 11:10 AM)jr02 schreef:  Vorige week maandag onder een blakende zon met 32° graden op het dashbord richting Cramant/Avize. Er even tussenuit met de vrouw, beide reeds gevaccineerd dus moesten we ons niet al te veel zorgen maken ivm al het papierwerk. Met wat tips op zak van enkele forumleden, waarvoor mijn dank, klaar om in alle rust te genieten en te bekomen van een hels coronajaar.
De werkzaamheden in de Champagnestreek zijn al volop bezig dus met alle respect een paar huizen aangeschreven van de tips die ik mocht ontvangen. Ik wou dit keer geen helse champagnejacht, we kwamen tenslotte voor de rust en ik wou eens geen van mijn gekende huizen bezoeken. (aankloppen zonder afspraak wordt ook hier minder en minder getolereerd)
Rond de middag arriveerden we op het marktje van Oger, op de planner: Boucle d'Avize, een wandeling door de wijnvelden van Oger naar Cramant via Avize en terug. Een tocht van 11km. Zaaaaaalig genoten van de rust, het kuieren tussen de wijnranken....Heart

Scheel van den dorst werden we om 18u welkom gegeten bij Voirin-Jumel, niet alleen een champagnehuis bij het binnenrijden van Cramant maar tevens ook een chambres d'hôtes met 4 mooie kamers met zicht op de wijnvelden. Geen welkomstdankje maar wel een korte toewijzing van de kamer met de nodige uitleg. Droog, kort en bondig Confused
Dan maar onze dorst gaan lessen in Epernay. Restaurant Symbiose. Bib gourmand genoteerd in Michelin en zeker een aanrader. Fijne keuken, mooie wijn- en champagnekaart.
Na een verkwikkende nachtrust en een frans ontbijt klaar om richting Petitjean Pienne te trekken. Op bijna het hoogste punt van Cramant ligt hun woonhuis waar we heel vriendelijk werden ontvangen door de vrouw des huizes. We werden vriendelijk uitgenodigd om plaats te nemen aan de tafel buiten, een schamel parasolletje ontweek de blakende zon maar het uitzicht over de wijngaarden van Cramant was adembenemend. Promt 3 glaasjes op tafel en de kurk van de 'Cuvée Coeur de Chardonnay' Brut werd vlijtig ontdaan. De dame des huizes excuseerde zich dat ze maar enkel deze champagne kon laten proeven. De kelders liggen beneden in het dorp, zijn toegankelijk voor bezoek maar dit enkel op afspraak. De heer des huizes maakt er steevast zijn werk en kan u wel tot 3 uur bezighouden wist ze met te vertellen.
Na 1.5 uur, een lege fles op tafel, een paar dozen armer en vele verhalen rijker zwaaiden we elkaar uit. Als het aan haar lag dan zaten we er nog, het ene verhaal na het andere.... zo kwam ik te weten dat ze eigenlijk familie zijn van Fallet Prévostat en mevrouw wist mij in mijn oor te fluiteren dat Petitjean hen adoreert en hun werkwijze overneemt. (veel handenarbeid in hun 4 hectaren Grand Cru) Dit merkt je ook in hun champagne. 8-10 jaar sur latte, enorm fris, bruisend van temperament, toegankelijke bubbels om zowel van apero tot dessert van te genieten.
Een paar dozen 'Cuvée Coeur de Chardonnay' Brut en extra Brut, Prestige en Millesime 2008 werden aan gebracht rechtstreeks vanuit de kelders door Petitjean en verdwenen de koffer in. (De rest was niet meer voorradig) Een afspraak gemaakt om in oktober nog eens langs te komen met een bevriend-champagne-liefhebbend-koppel om de kelders te bezoeken en te blijven overnachten op hun domeinHeart . Met de koffer vol dan richting Le Mesnil sur Oger. De lunch in La Gare werd wederom gesmaakt en sterkte de innerlijke mens om de volgende wandeling aan te vatten.
Twee dagjes in de Champagne voelde als herboren. Op 3.5 uurtje rijden....meer was er niet nodig om mijn batterijen te laden applaus
Op naar oktober....
Foto: domein Petitjean Pienne
Foto: uitzicht kamer Voirin

En dit mocht ik vandaag ontvangen, ik had dit voor alle duidelijkheid zelf nog niet gezien:

Bonjour Madame et Monsieur


Lors de votre venue, je vous ai établi une facture pour l'achat de champagnes.

Je vous l'envoie en pièce jointe.

Et comme vous pouvez le constater, j'ai fait une erreur sur le prix des demies bouteilles: j'ai dû taper un 2 au lieu d'un 0, ce qui vous a fait la demie bouteille à 12.30 € au lieu de 10.30 €.

Je vous dois donc 24 €.


Pouvez vous m'envoyer vos coordonnées bancaires ( code IBAN) afin que je puisse effectuer ce remboursement.

Avec toutes mes excuses


Dans cette attente, je vous souhaite une excellente fin de Week end


RE: Verslag Champagne-trip - vinejo - 04-07-2021 08:22 PM

(04-07-2021 06:45 PM)jr02 schreef:  
(26-06-2021 11:10 AM)jr02 schreef:  Vorige week maandag onder een blakende zon met 32° graden op het dashbord richting Cramant/Avize. Er even tussenuit met de vrouw, beide reeds gevaccineerd dus moesten we ons niet al te veel zorgen maken ivm al het papierwerk. Met wat tips op zak van enkele forumleden, waarvoor mijn dank, klaar om in alle rust te genieten en te bekomen van een hels coronajaar.
De werkzaamheden in de Champagnestreek zijn al volop bezig dus met alle respect een paar huizen aangeschreven van de tips die ik mocht ontvangen. Ik wou dit keer geen helse champagnejacht, we kwamen tenslotte voor de rust en ik wou eens geen van mijn gekende huizen bezoeken. (aankloppen zonder afspraak wordt ook hier minder en minder getolereerd)
Rond de middag arriveerden we op het marktje van Oger, op de planner: Boucle d'Avize, een wandeling door de wijnvelden van Oger naar Cramant via Avize en terug. Een tocht van 11km. Zaaaaaalig genoten van de rust, het kuieren tussen de wijnranken....Heart

Scheel van den dorst werden we om 18u welkom gegeten bij Voirin-Jumel, niet alleen een champagnehuis bij het binnenrijden van Cramant maar tevens ook een chambres d'hôtes met 4 mooie kamers met zicht op de wijnvelden. Geen welkomstdankje maar wel een korte toewijzing van de kamer met de nodige uitleg. Droog, kort en bondig Confused
Dan maar onze dorst gaan lessen in Epernay. Restaurant Symbiose. Bib gourmand genoteerd in Michelin en zeker een aanrader. Fijne keuken, mooie wijn- en champagnekaart.
Na een verkwikkende nachtrust en een frans ontbijt klaar om richting Petitjean Pienne te trekken. Op bijna het hoogste punt van Cramant ligt hun woonhuis waar we heel vriendelijk werden ontvangen door de vrouw des huizes. We werden vriendelijk uitgenodigd om plaats te nemen aan de tafel buiten, een schamel parasolletje ontweek de blakende zon maar het uitzicht over de wijngaarden van Cramant was adembenemend. Promt 3 glaasjes op tafel en de kurk van de 'Cuvée Coeur de Chardonnay' Brut werd vlijtig ontdaan. De dame des huizes excuseerde zich dat ze maar enkel deze champagne kon laten proeven. De kelders liggen beneden in het dorp, zijn toegankelijk voor bezoek maar dit enkel op afspraak. De heer des huizes maakt er steevast zijn werk en kan u wel tot 3 uur bezighouden wist ze met te vertellen.
Na 1.5 uur, een lege fles op tafel, een paar dozen armer en vele verhalen rijker zwaaiden we elkaar uit. Als het aan haar lag dan zaten we er nog, het ene verhaal na het andere.... zo kwam ik te weten dat ze eigenlijk familie zijn van Fallet Prévostat en mevrouw wist mij in mijn oor te fluiteren dat Petitjean hen adoreert en hun werkwijze overneemt. (veel handenarbeid in hun 4 hectaren Grand Cru) Dit merkt je ook in hun champagne. 8-10 jaar sur latte, enorm fris, bruisend van temperament, toegankelijke bubbels om zowel van apero tot dessert van te genieten.
Een paar dozen 'Cuvée Coeur de Chardonnay' Brut en extra Brut, Prestige en Millesime 2008 werden aan gebracht rechtstreeks vanuit de kelders door Petitjean en verdwenen de koffer in. (De rest was niet meer voorradig) Een afspraak gemaakt om in oktober nog eens langs te komen met een bevriend-champagne-liefhebbend-koppel om de kelders te bezoeken en te blijven overnachten op hun domeinHeart . Met de koffer vol dan richting Le Mesnil sur Oger. De lunch in La Gare werd wederom gesmaakt en sterkte de innerlijke mens om de volgende wandeling aan te vatten.
Twee dagjes in de Champagne voelde als herboren. Op 3.5 uurtje rijden....meer was er niet nodig om mijn batterijen te laden applaus
Op naar oktober....
Foto: domein Petitjean Pienne
Foto: uitzicht kamer Voirin

En dit mocht ik vandaag ontvangen, ik had dit voor alle duidelijkheid zelf nog niet gezien:

Bonjour Madame et Monsieur


Lors de votre venue, je vous ai établi une facture pour l'achat de champagnes.

Je vous l'envoie en pièce jointe.

Et comme vous pouvez le constater, j'ai fait une erreur sur le prix des demies bouteilles: j'ai dû taper un 2 au lieu d'un 0, ce qui vous a fait la demie bouteille à 12.30 € au lieu de 10.30 €.

Je vous dois donc 24 €.


Pouvez vous m'envoyer vos coordonnées bancaires ( code IBAN) afin que je puisse effectuer ce remboursement.

Avec toutes mes excuses


Dans cette attente, je vous souhaite une excellente fin de Week end

Knáp…
Die halfjes gaan meteen nog beter smaken! Wink


RE: Verslag Champagne-trip - BertPeeters - 10-10-2021 08:09 PM

Hoi,

In november gaan wij naar jaarlijkse gewoonte een weekendje naar de Champagne streek (Aÿ).

Ik heb het forum al ff doorspit maar heeft er iemand nog actuele tips (P/Q, max. 26euro) die de moeite waard zijn. Huizen die we de recente jaren al bezocht hebben (Charpentier, Rochet-Bocart, Sadi Malot, Chauvet, Godmé).

Alvast bedankt,
Bert


RE: Verslag Champagne-trip - Ollie - 17-10-2021 10:33 PM

Hi,

We zijn vorig weekend langgewenst bij Charpentier( al vermeld op forum), Charlot (zero dosage, eerder natuurlijke wijnbouwer , wel goed , maar serieuze prijsstijging sinds vorige keer)
en Apollonis ( Michel Loriot in Festigny).
Apollonis is naast Charpentier een aanrader. Vnl hun authentic meunier en Palmyre.
Ietwat stroevere ontvangst maar eens je interesse toont kwam mevrouw helemaal open.
prijzen in bijlage
Veel plezier!


RE: Verslag Champagne-trip - ntr0 - 19-10-2021 08:34 PM

(10-10-2021 08:09 PM)BertPeeters schreef:  Hoi,

In november gaan wij naar jaarlijkse gewoonte een weekendje naar de Champagne streek (Aÿ).

Ik heb het forum al ff doorspit maar heeft er iemand nog actuele tips (P/Q, max. 26euro) die de moeite waard zijn. Huizen die we de recente jaren al bezocht hebben (Charpentier, Rochet-Bocart, Sadi Malot, Chauvet, Godmé).

Alvast bedankt,
Bert

Wij gingen een paar jaar geleden langs bij Pascal Hénin.
Dit was op afspraak en was een vrij hete dag. Wij kwamen nogal toeristisch gekleed aan en mijn schoonzus had haar golden retriever mee. De hond was eerst een probleem, die mocht niet mee binnen. Maar het is een doodbraaf beest en na een beetje uitleg toch verkregen dat het beestje niet in de zon buiten moest wachten en mee binnen mocht. Niet in de proefzaal, maar wel in een soort bureautje waar wij ook werden neergeploft rond een ton.
In het begin was mevrouw zeer kort en afstandelijk. Maar dankzij ons enthousiasme en interesse was ze na een tijdje geheel ontdooid en zijn we alsnog goed ontvangen. Uiteindelijk is meneer ook nog langsgekomen. Ook de nodige doosjes besteld. Hun brut zat toen rond de 18 euro als ik het mij nog goed herinner en vooral hun terre de craie vond ik goed. Die was wel iets duurder.

https://www.champagne-pascal-henin.fr/


RE: Verslag Champagne-trip - troisetoiles - 19-04-2023 05:48 PM

Vorige week van donderdagmiddag tot en met zondagochtend doorgebracht in de Champagne met vrienden. Ik was eerder al een keer of vier - vijf in de Champagne en daardoor had ik een beetje het idee dat ik er klaar mee was, maar dat bleek toch niet zo te zijn. Deze keer logeerden we in Cumières, in het Marnedal, niet ver van Epernay. Ideaal om 's ochtends een stukje te lopen langs de Marne of door de wijngaarden, de berg op, richting het nabijgelegen Hautvillers. Donderdagmiddag de reis goed ingezet met een lunch op een zonnig terras in Reims, voelde meteen lekker ontspannen.

Uiteraard hebben we ook enkele wijnboeren bezocht. Bij champagnehuis Vincent Bliard in Hautvillers, dat inmiddels wordt beheerd door de volgende generatie (dochter Florence en haar man Antoine) werden we na afspraak hartelijk ontvangen door Florence. Bliard is in de Champagne een pionier in biologisch werken. Sinds de overname een jaar of twee geleden hebben Florence en Antoine niet stilgezeten: alle cuvées hebben nieuwe namen en nieuwe etiketten gekregen. Waar Bliard zich vroeger vooral op particulieren richtte (tot wel 80 procent van de verkoop) wordt 60 procent nu verkocht aan professionals, vooral voor export. Er is meer vraag dan aanbod, waardoor je voor de blanc de blancs bijvoorbeeld maximaal 6 flessen kon bestellen. In dit huis ben ik vooral fan van cuvée Les Fondamentaux, assemblage van de drie druiven, die ik prijs-kwaliteit (24 euro) echt goed vind. BdB en BdN zitten allebei al aan 36 euro, toch al aan de dure kant.

Na een lekkere lunch bij het café d'Hautvillers gingen we na de middag naar Damery, naar champagnehuis Caillez-Lemaire. Hier ook een korte proeverij gedaan. De Cuvée Reflets (extra brut) vind ik hier een prima instapchampagne. De Cuvée Jadis van dit huis vind ik ook heel erg goed, maar zit inmiddels helaas al aan 40 euro. En ik ben geen liefhebber van Ratafia, maar die van Caillez-Lemaire vind ik wel erg lekekr.

Op zaterdagochtend na afspraak een rondleiding gekregen bij Lequien & fils in Chavot-Courtcourt, een domein met 6,90 ha wijngaarden op verschillende plekken in het Marnedal dat ik eerder nooit bezocht. Van de vrouw van de wijnboer kregen we een leuke rondleiding door het bedrijf, die eindigde in een nieuw proeflokaal met prachtig zicht op de omliggende wijngaarden. Bedoeling is om dit lokaal in de toekomst te verhuren voor feesten of bedrijfsuitjes. De Champagnes zijn erg betaalbaar, daardoor ook niet erg complex maar wat mij betreft prijs-kwaliteit prima. De Brut Tradition kost bijvoorbeeld 16,10 euro. Beste Champagne die we ter plekke proefden vond ik de Cuvée de Réserve (17,30 euro); deze heeft langer in het vat gelegen. De Blanc de Noirs, die ik eerder proefde van dit huis en die me ook kon bekoren, was helaas niet beschikbaar. Reden hiervoor waren twee slechte oogsten na elkaar van de pinot noir en de pinot meunier.

Tot slot nog een bezoek gebracht aan Launois Père et Fils in Le-Mesnil-sur-Oger, altijd een grappige plek om te bezoeken. In het wijnhuis is ook een wijnmuseum dat naar verluidt wel de moeite is om te bezoeken. Dit is wel een adresje waar veel Belgen komen proeven en daarna de hele koffer vol laden. Mijn favoriete Champagne van dit huis, dit bekend staat om de bijzondere vorm van de flessen, is de Cuvée Dorine (genoemd naar een van de dochters), een blanc de blancs die momenteel 22 euro kost.

Alles bij elkaar weer een fijn bezoek aan de Champagne. De wijnboeren die wij bezochten leken het allemaal prima voor elkaar te hebben, de vraag naar Champagne is nog altijd erg groot, groter dan het aanbod, zo leek het wel. De oogsten waren de laatste twee jaar niet overal even goed en klimaatverandering laat zich voelen (niet alleen in het alcoholpercentage dat hierdoor wat hoger is dan vroeger, maar vooral extremer weer zoals voorjaarshagel of extreme droogte zijn lastig), maar de zaken gingen in de vier bezochte huizen nog steeds erg goed.


RE: Verslag Champagne-trip - Olivier - 19-04-2023 09:20 PM

Merci voor het verslagje! Veel namen die ik nog niet kende. En nog redelijke prijzen hier en daar.


RE: Verslag Champagne-trip - vinejo - 19-04-2023 11:14 PM

(19-04-2023 09:20 PM)Olivier schreef:  Merci voor het verslagje! Veel namen die ik nog niet kende. En nog redelijke prijzen hier en daar.

+1!


RE: Verslag Champagne-trip - troisetoiles - 20-04-2023 08:35 AM

(19-04-2023 09:20 PM)Olivier schreef:  Merci voor het verslagje! Veel namen die ik nog niet kende. En nog redelijke prijzen hier en daar.

Was een bewuste keuze om daar naar op zoek te gaan, ze zijn zeker nog te vinden.
Bij Bliard, Caillez-Lemaire hebben we de prijzen de laatste jaren wel langzaam zien stijgen, bij Launois Père et Fils in iets mindere mate ook. Lequien et fils, dat we voor de eerste keer bezochten, is duidelijk het goedkoopst, maar daar moet ik eerlijk bij zeggen dat de Champagnes van iets mindere kwaliteit zijn dan in de andere huizen. Maar dan nog zal ik zeer blij zijn als ik een fles van dit huis als aperitief in het glas krijg.

Wat opviel: in drie van de vier Champagnehuizen was de proeverij (en desgewenst rondleiding) betalend, al viel die bijdrage wel weg bij het plaatsen van een - voldoende grote - bestelling. Maar dat was de eerste keer dat ik dit meemaakte in de Champagne.

En, aangezien ik een paar keer Bob was, viel me ook op dat er niet standaard een spuwemmer op tafel staat in de Champagne, je moet er echt naar vragen. En als je aangeeft dat je niet mee proeft, blijven de wijnboeren soms aandringen en schenken ze in sommige gevallen goed door voor een proevertje. Zal vast een verkoopstrategie zijn, maar daar stel ik me wel vragen bij.


RE: Verslag Champagne-trip - jr02 - 07-06-2023 04:42 AM

Mini tripje naar den Champagne,
Jaarlijks een traditie voor ons om thv Avize/Cramant een B&B te boeken, een wandeling uit te stippelen en wat champagne in te slaan voor het komende jaar. Dit jaar kregen we het gezelschap van een wijn minnend koppel die het aan lef ontbrak om eens de ‘trot’ van 3 uur te maken. Ik kreeg vrij spel met als hoofddoel: rust en champagne. Dus Reims en Epernay was niet de bedoeling.

Dus richting Avize, waar ik een wandeling gepland had maar eerst hielden we halt aan "Champagne Cl de la Chapelle" (Ville Dommange), een premier Cru waar mooie champagnes aan democratische prijzen te scoren waren maar vooral dorstlessend bij 28°en ideaal als apero voor de picnic.

Om 14u mocht ik mijn 12 flesje gaan oppikken bij Fallet Prevostat en het plan was om vandaar uit de wandeling aan te vatten…
Klokslag 14u steekt een jonge kerel zijn hoofd buiten de poort bij Fallet. Ja hoor, we zijn perfect op tijd. De flesjes stonden klaar en ik vraag nog terwijl ik al met 1 voet terug buiten de poort stond: ‘Hoe gaat het met opa en oma’. Een wilde gok die boenk er op zat. Het was de kleinzoon, journalist, die ons bediende en gelijk was het ijs gebroken. Hij voelde aan dat het niet de eerste maal was dat we op bezoek kwamen en al vlug stelde hij voor of we nog eens de kelder wilden zien. Tja, wat een vraag, natuurlijk kusknipoog. Zoals reeds beschreven op het forum, de grootouders runnen nog steeds het wijnbedrijf, de 2 dochter zijn arts en hebben weinig interesse het bedrijf over te nemen al hebben ze elk hun eigen label maar het is en blijft dezelfde champagne. De oudste dochter heeft een zoon, die stond ons te woord en is journalist en halftijds ook bezig met het bedrijf. Zijn zus studeert dit jaar af als oenologe en komt dan in het bedrijf.
Alles is er nog zoals een 5 tal jaar terug, enkel nieuwe gordijntjes in de ‘degustatieruimte’ wist de kleinzoon mij te vertellen.Wink
De Brut, extra Brut en zero dosage in het glas gehad en tevens ook mee naar huis. De zero dosage was volgens de dochter niet voorradig maar de kleinzoon toverde zowaar er een kist van 6. 18 flessen en een magnum rijker en na 2 uur te hebben genoten van de gepassioneerde babbel van de kleinzoon en een zwaai van de oma, konden we onze wandeling aanvangen. (Prijs 30€/fles wat flink omhoog is sinds mijn laatste bezoek)
Diner in La Gare: sinds vorig jaar een nieuwe kok die het voor mij iets minder doet maar de Raveneau aan 60€ was dan weer geweldig.

Foto 1: fiere glunderende kleinzoon
Foto 2: Hun privé voorraad met van ieder jaar een paar flessen die terug gaan tot 1942
Foto 3: de gelukkigen
Foto 4... sfeerbeelden waar vroeger Mevr Fallet weigerachtig stond tegen foto's en de kleinzoon ons prompt toestemming gaf.

De zondag, weinig champagnehuizen die dan hun deur openen en daarbij was het moederdag in Frankrijk. Maar op voorhand een onbekend domein uitgezocht waar er tevens genoten kon worden van bubbels en tapas.
Om 12u werden we verwacht, om 14u30 waren we buiten. Heerlijke champagnes, wel alles te betalen (6€/glas), een kaas en charcuterie plankje... en de dames des huizes die neemt alle tijd voor u. Belgische roots: Desloovere Pienne
De Brut 75/25 op de website 29€, ter plaatse 20.5€


RE: Verslag Champagne-trip - Olivier - 07-06-2023 07:38 PM

Nice! Tof dat ze je toch goed ontvangen hebben. Die persoonlijke touch maakt toch een groot verschil.


RE: Verslag Champagne-trip - Benz - 08-06-2023 11:46 PM

Geweldig om te horen dit, top champagne laatste bezoek 2013 inmiddels dus al 10 jaar geleden wat gaat de tijd snel... Fallet-Prevostat Heart