wijnliefhebbers
Ansgar Clusserath - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Duitsland (/forum-22.html)
+--- Forum: Riesling (/forum-23.html)
+--- Discussie: Ansgar Clusserath (/thread-2540.html)


Ansgar Clusserath - nco - 23-04-2013 10:23 AM

RIESLING TROCKEN, TRITTENHEIMER APOTHEKE 2011


Een beetje verrast dat hier nog geen topic over Eva Clusserath is. Ik dronk gisteren in de wijnclub haar Trittenheimer Apotheke 2011. Het waren allemaal Duitse Rieslings gisteren maar deze sprong er wat mij betreft toch wel uit.

Wijn ontdaan van alle ballast: licht van stijl maar zo puur, zo zuiver, zo elegant en fijn en een ellenlange afdonk. Dringend wat van in huis halen!


RE: Ansgar Clusserath - koen - 23-04-2013 10:50 AM

Inderdaad schitterend spul, puur en zuiver. Als je deze graag drinkt dan ook eens die van hare vent Wittmann proberen of van die andere Eva (Fricke).


Ansgar Clusserath Vom Schiefer 2011 - carl - 29-01-2014 03:53 PM

Instapwijn van het domein die nu redelijk mooi begint open te komen. Zeer fijne wijn, mooie mineraliteit, licht van structuur, goede vulling, geelfruitig, lichte kruidigheid en vooral lekker. 88
Deze wijn haalt amper 11,5 volumeprocent alcohol en dat is een extra voordeel. Wink


RE: Ansgar Clusserath - Vinogan(s) - 29-01-2014 04:49 PM

Respect Carl. Je bent een man van daden en geen woorden ;-)


RE: Ansgar Clusserath - vinejo - 29-01-2014 04:54 PM

(29-01-2014 04:49 PM)Vinogan(s) schreef:  Respect Carl. Je bent een man van daden en geen woorden ;-)

Haha, Carl heeft niet veel nodig om een flesje open te trekken ;-)

Btw, had beter die instapcuvee opengetrokken maandag, de Steinreich zat behoorlijk gesloten en deed zelfs wat aan een pinot blanc denken. Nochtans herkenden de meesten hem als riesling, had m in een "zoek de rieslingcontest" tegen de gewurtz van Weegmuller geplaatst. Tongue


RE: Ansgar Clusserath - Marc - 29-01-2014 09:31 PM

Steinreich 2009:
Licht goudgeel met intense schittering.
Frisse mineraliteit met duidelijk vanille(pudding) in de neus, verder tropisch fruit (vijgen, dadels, lokum) en rijpe appel(schil) en kweepeer. Ook nog wat primair fruit (perzik, beetje grapefruit).
Zalvende aanzet, romig mondgevoel met niet veel aciditeit. Fruitig en vol, goede concentratie, boterige toetsen (opvoeding “sur lie” en hout). In de afdronk komen de zuurtjes samen met een fijn bittertje alles vervolledigen. Mooie wijn.
Lijkt in volle evolutie te zijn: het primaire fruit maakt plaats voor wat complexere impressies. Ik ben blij dat ik nog wat flesjes heb liggen.


RE: Ansgar Clusserath - carl - 29-01-2014 10:24 PM

(29-01-2014 04:54 PM)vinejo schreef:  
(29-01-2014 04:49 PM)Vinogan(s) schreef:  Respect Carl. Je bent een man van daden en geen woorden ;-)

Haha, Carl heeft niet veel nodig om een flesje open te trekken ;-)

Btw, had beter die instapcuvee opengetrokken maandag, de Steinreich zat behoorlijk gesloten en deed zelfs wat aan een pinot blanc denken. Nochtans herkenden de meesten hem als riesling, had m in een "zoek de rieslingcontest" tegen de gewurtz van Weegmuller geplaatst. Tongue
Graag gedaan. Na jou en Marc eerder deze week kon ik toch niet achterblijven, hé Wink
Die Gewürtztraminer van Weegmuller is anders ook wel een leuke wijn. Heb die laatst ook eens in een proeverij gestoken in de 2008-versie. Kwam daar toen goed uit :


RE: Ansgar Clusserath - nco - 30-01-2014 10:59 AM

Eind februari ben ik een weekendje aan de Moezel. Ik verblijf in een klein dorpje nabij Bremm (Franzen bezoeken) maar ga toch ook eens bezoekje brengen aan Eva ook al is het niet in de buurt...


RE: Ansgar Clusserath - jazzper - 25-02-2014 02:25 PM

probeer zeker ook eens heyman loewenstein te bezoeken, één van de beste tastings die ik ooit gedaan heb


RE: Ansgar Clusserath - nco - 25-02-2014 05:49 PM

(25-02-2014 02:25 PM)jazzper schreef:  probeer zeker ook eens heyman loewenstein te bezoeken, één van de beste tastings die ik ooit gedaan heb

thank you for the tip - staat op mijn longlist :-) maar het weekendje gaat helaas te kort zijn. Ondertussen wel af aspraken gemaakt bij Eva Clusserath (Eva is er wel niet maar wel haar ouders) en Weingut Franzen in Bremm (Calmont).


RE: Ansgar Clusserath - Kris - 25-02-2014 10:56 PM

(30-01-2014 10:59 AM)nco schreef:  Eind februari ben ik een weekendje aan de Moezel. Ik verblijf in een klein dorpje nabij Bremm (Franzen bezoeken) maar ga toch ook eens bezoekje brengen aan Eva ook al is het niet in de buurt...

Zeker even genieten van de steile buitenbocht in Trittenheim, ik denk dat deze fantastische helling de Trittenheim apotheke is. Anders eens doorrijden tot bij Grans Fassian in Leiwen dan rij je er sowieso door.


RE: Ansgar Clusserath - Venne - 03-03-2014 11:14 PM

schoon bochten ja! Een tijdje geleden een vergeten Mineralschiefer van 05 van Grans Fassian opengedaan... wa was da menne man .... goed spul!!


RE: Ansgar Clusserath - nco - 04-03-2014 04:19 PM

(25-02-2014 10:56 PM)Kris schreef:  
(30-01-2014 10:59 AM)nco schreef:  Eind februari ben ik een weekendje aan de Moezel. Ik verblijf in een klein dorpje nabij Bremm (Franzen bezoeken) maar ga toch ook eens bezoekje brengen aan Eva ook al is het niet in de buurt...

Zeker even genieten van de steile buitenbocht in Trittenheim, ik denk dat deze fantastische helling de Trittenheim apotheke is. Anders eens doorrijden tot bij Grans Fassian in Leiwen dan rij je er sowieso door.

Ik vind vooral de bocht in Piesport (bij de Goldtropfchen wijngaard) indrukwekkend, zowel vanonder bekeken als van bovenaf (loopt een weg slingerend door de wijngaard). Ook de bocht aan de Bremmer Calmont is indrukwekkend. Toevallig ook een andere prachtig gelegen wijngaard daar in de buurt ontdekt: de Ellerer Hohl. Loopt ook een weg slingerend door (alleen te bereiken als je auto minder dan 1,8m breed is), prachtig natuurlijk wijngaard amfitheater (wel geen wijnen van geproefd).

Bezoek aan Eva Clusserath was de moeite: de moeder ontving ons en we hebben een groot deel van het gamma geproefd. Lekker, lekkerder, lekkerst, ...Exclamation.

Heb van de gelegenheid gebruik genomen om van allle types wat mee te brengen: trocken, feinherb, spatlese, auslese, ... Gelukkig was ik zo slim geweest om mijn dakkoffer te hebben gemonteerd Smile


RE: Ansgar Clusserath - nco - 18-07-2014 11:27 AM

Steinreich 2012

Ene "Carl" schreef op CT: Hars, citrus, mineraal-metalig, frisfruitig, meloen, ananas, evenwichtig, leisteen volgens Bert, Stefaan poneert Moezel, roze pompelmoes, fijn bittertje, nog jong en ietwat te fris geserveerd.

Duidelijk een kenner Tongue want kan hier alleen maar mee akkoord gaan!

Gisteren gedronken en niettegenstaande nog piepjong, was dit toch al fenomenaal lekker: zeer fruitig, knappe zuren, mooie mineraaltjes, afdronk van hier tot ginder.... Veel te lekker en dus leeg... wat enigszins spijtig is want was vandaag denk ik nog lekkerder.

Nog 3 flesjes te gaan, zal veel wilskracht vereisen om er vanaf te blijven Rolleyes


RE: Ansgar Clusserath - carl - 18-07-2014 05:38 PM

(18-07-2014 11:27 AM)nco schreef:  Steinreich 2012

Ene "Carl" schreef op CT: Hars, citrus, mineraal-metalig, frisfruitig, meloen, ananas, evenwichtig, leisteen volgens Bert, Stefaan poneert Moezel, roze pompelmoes, fijn bittertje, nog jong en ietwat te fris geserveerd.

Duidelijk een kenner Tongue want kan hier alleen maar mee akkoord gaan!

Gisteren gedronken en niettegenstaande nog piepjong, was dit toch al fenomenaal lekker: zeer fruitig, knappe zuren, mooie mineraaltjes, afdronk van hier tot ginder.... Veel te lekker en dus leeg... wat enigszins spijtig is want was vandaag denk ik nog lekkerder.

Nog 3 flesjes te gaan, zal veel wilskracht vereisen om er vanaf te blijven Rolleyes

Dit waren de nota's van een winodegustatie. Inderdaad jong al zeer genietbaar.
Bij deze veel karakter en wilskracht toegewenst, Nico Wink


RE: Ansgar Clusserath - carl - 12-09-2014 07:19 PM

Riesling Trittenheim Apotheke Kabinett 2011

Een zekere vuursteentoets, mineraliteit, lichte zoetheid met mooie zuren als tegengewicht. Witte perzik, ananas en duidelijke floraliteit. Lichte ietwat volatiele wijn. Heel knap! 89


RE: Ansgar Clusserath - Olivier - 01-02-2015 11:00 PM

Vom Schiefer 2011

direct na openen een lichte pétrolé maar niet storend. Daarnaast heel veel mineraliteit en ananassnoepjes. In de mond komt het exotisch fruit terug, met heel fijne, levendige zuren. Dit is een zeer verleidelijke wijn! Bedankt aan de gulle schenker om mij kennis te laten maken met dit domein. Smaakt naar meer Wink


RE: Ansgar Clusserath - Vinogan(s) - 03-02-2015 11:05 AM

27-28 maart lentedegustatie bij Vinikus in Merchtem ;-)


RE: Ansgar Clusserath - Olivier - 03-02-2015 07:44 PM

(03-02-2015 11:05 AM)Vinogan(s) schreef:  27-28 maart lentedegustatie bij Vinikus in Merchtem ;-)

Check!


RE: Ansgar Clusserath - Marc - 04-04-2015 09:19 PM

Vom Schiefer 2009
Zelfs de instap-riesling van Eva Clüsserath kan tegen wat kelderjaartjes:
https://vriendenvanderiesling.wordpress.com/2015/04/04/wgt-ansgar-clusserath-vom-schiefer-riesling-trocken-2009-moezel/


RE: Ansgar Clusserath - vinejo - 11-04-2015 05:03 PM

(18-07-2014 11:27 AM)nco schreef:  Steinreich 2012

Ene "Carl" schreef op CT: Hars, citrus, mineraal-metalig, frisfruitig, meloen, ananas, evenwichtig, leisteen volgens Bert, Stefaan poneert Moezel, roze pompelmoes, fijn bittertje, nog jong en ietwat te fris geserveerd.

Duidelijk een kenner Tongue want kan hier alleen maar mee akkoord gaan!

Gisteren gedronken en niettegenstaande nog piepjong, was dit toch al fenomenaal lekker: zeer fruitig, knappe zuren, mooie mineraaltjes, afdronk van hier tot ginder.... Veel te lekker en dus leeg... wat enigszins spijtig is want was vandaag denk ik nog lekkerder.

Nog 3 flesjes te gaan, zal veel wilskracht vereisen om er vanaf te blijven Rolleyes

Deze wijn net opengetrokken voor feestje van morgen (pré-fiftys-party Rolleyes )
Om het op zijn Struyfs te zeggen: Amaaaaaaaaaaai da s lekker.
Dju toch, wou just ne keer proeven maar een tweede glas dringt zich op.
Amaaaaaaaaaaaaaai da s lekker..!!


RE: Ansgar Clusserath - don quichotte - 11-04-2015 11:46 PM

(11-04-2015 05:03 PM)vinejo schreef:  
(18-07-2014 11:27 AM)nco schreef:  Steinreich 2012

Ene "Carl" schreef op CT: Hars, citrus, mineraal-metalig, frisfruitig, meloen, ananas, evenwichtig, leisteen volgens Bert, Stefaan poneert Moezel, roze pompelmoes, fijn bittertje, nog jong en ietwat te fris geserveerd.

Duidelijk een kenner Tongue want kan hier alleen maar mee akkoord gaan!

Gisteren gedronken en niettegenstaande nog piepjong, was dit toch al fenomenaal lekker: zeer fruitig, knappe zuren, mooie mineraaltjes, afdronk van hier tot ginder.... Veel te lekker en dus leeg... wat enigszins spijtig is want was vandaag denk ik nog lekkerder.

Nog 3 flesjes te gaan, zal veel wilskracht vereisen om er vanaf te blijven Rolleyes

Deze wijn net opengetrokken voor feestje van morgen (pré-fiftys-party Rolleyes )
Om het op zijn Struyfs te zeggen: Amaaaaaaaaaaai da s lekker.
Dju toch, wou just ne keer proeven maar een tweede glas dringt zich op.
Amaaaaaaaaaaaaaai da s lekker..!!

@ Jo,
Als de fles vandaag leeg is en je hebt geen reserve meer voor morgen laat maar weten. Heb van die Steinreich 2012 nog enkele flesjes liggen.( denk daar zelfs nog jaren van af te blijven)


RE: Ansgar Clusserath - vinejo - 12-04-2015 08:58 AM

(11-04-2015 11:46 PM)don quichotte schreef:  
(11-04-2015 05:03 PM)vinejo schreef:  
(18-07-2014 11:27 AM)nco schreef:  Steinreich 2012

Ene "Carl" schreef op CT: Hars, citrus, mineraal-metalig, frisfruitig, meloen, ananas, evenwichtig, leisteen volgens Bert, Stefaan poneert Moezel, roze pompelmoes, fijn bittertje, nog jong en ietwat te fris geserveerd.

Duidelijk een kenner Tongue want kan hier alleen maar mee akkoord gaan!

Gisteren gedronken en niettegenstaande nog piepjong, was dit toch al fenomenaal lekker: zeer fruitig, knappe zuren, mooie mineraaltjes, afdronk van hier tot ginder.... Veel te lekker en dus leeg... wat enigszins spijtig is want was vandaag denk ik nog lekkerder.

Nog 3 flesjes te gaan, zal veel wilskracht vereisen om er vanaf te blijven Rolleyes

Deze wijn net opengetrokken voor feestje van morgen (pré-fiftys-party Rolleyes )
Om het op zijn Struyfs te zeggen: Amaaaaaaaaaaai da s lekker.
Dju toch, wou just ne keer proeven maar een tweede glas dringt zich op.
Amaaaaaaaaaaaaaai da s lekker..!!

@ Jo,
Als de fles vandaag leeg is en je hebt geen reserve meer voor morgen laat maar weten. Heb van die Steinreich 2012 nog enkele flesjes liggen.( denk daar zelfs nog jaren van af te blijven)

I ll keep that in mind ;-)
Schone fles en etiket ook vind ik.


RE: Ansgar Clusserath - Venne - 12-04-2015 11:22 AM

Hoe is de steinreich 2010?


RE: Ansgar Clusserath - Marc - 24-02-2016 08:57 PM

Steinreich 2007

De wijn waardoor destijds heel het Riesling-verhaal voor mij van start ging. De wijn die me op slag overtuigde van zowel het land - ik heb de indruk dat er toen meer op Duitsland werd neergekeken dan nu - als van de druif. 'Head over heel in love' met deze wijn, liefde op het eerste gezicht.
Over twee dagen de laaste fles van deze jaargang geproefd. Bijna 9 jaren op de teller. Maar nog zo springlevend.
Licht fonkelend goudgeel. Mooie kleur.
Ingetogen neus, met broodkruim, mineraliteit, geconfijte citroen, heel lichte petrolé, bijna-zwoele floraliteit (jasmijn, brem), rijpe appel en peer, rijpe mirabel. Erg fijn.
Zachte citruszuren en mineraliteit, romig en zalvend gevoel op de tong. Zachtheid en finesse. Zuren maken het geheel compleet. Restzoet en alcohol amper merkbaar. Ondanks dat is dit is geen lichte wijn. In de afdronk komt een beetje houtindruk komt door.
Perfect op dronk nu. Mooi.



RE: Ansgar Clusserath - Kupers - 25-02-2016 09:43 AM

Mooi! Ben een beetje verbaasd dat je hout had in de afdronk, zou je toch niet verwachten van fuders die ouder zijn dan de gemiddelde forumbezoeker Wink.


RE: Ansgar Clusserath - Dc - 25-02-2016 03:14 PM

Marc,

Leuke TN. Bedankt.
Des te leuker omdat ik dit weekend een bezoekje breng aan Clusserath Smile


RE: Ansgar Clusserath - Kupers - 26-02-2016 09:47 AM

Doe ze de groeten, ik ben er zelf vorige week geweest (tip: cash geld, geen Bancontact).


RE: Ansgar Clusserath - Vinogan(s) - 03-01-2019 04:44 PM

Stinkie, petrol, zoet kantje, natte steen. Hoewel ik deze goed vond, had ik toch net iets meer verwacht van deze riesling van mevrouw Wittmann.

Weingut Ansgar Clüsserath (Eva Clüsserath, Moezel), Steinreich 2011 - 89


RE: Ansgar Clusserath - FRANCISPICCART - 05-03-2019 07:06 PM

Na een hevige aanval op mijn luchtwegen en alles wat daar rond hangt begin ik na meer dan 2 weken langzaam terug recht te kruipen. Vandaag de Steinreich 2016 in het glas. Voor mij de eerste kennismaking met het domein. Alhoewel de smaakpapillen nog niet op punt staan proef ik toch voor de eerste maal sedert lang dat ik hier wel kwaliteit in mijn glas heb. Ik kan nog niet te lang uitweiden maar dit is alleszins zeer mooie riesling. Fris, mineralig, maar ook weer niet té. Voor mij heel floraal en citronné met aantrekkelijke zuren die toch een zekere rondeur hebben. Hopelijk zijn we weer vertrokken.


RE: Ansgar Clusserath - vinejo - 05-03-2019 07:22 PM

(05-03-2019 07:06 PM)FRANCISPICCART schreef:  Na een hevige aanval op mijn luchtwegen en alles wat daar rond hangt begin ik na meer dan 2 weken langzaam terug recht te kruipen. Vandaag de Steinreich 2016 in het glas. Voor mij de eerste kennismaking met het domein. Alhoewel de smaakpapillen nog niet op punt staan proef ik toch voor de eerste maal sedert lang dat ik hier wel kwaliteit in mijn glas heb. Ik kan nog niet te lang uitweiden maar dit is alleszins zeer mooie riesling. Fris, mineralig, maar ook weer niet té. Voor mij heel floraal en citronné met aantrekkelijke zuren die toch een zekere rondeur hebben. Hopelijk zijn we weer vertrokken.

We hopen mee met jou Francis! Haal de scha maar in ;-)


RE: Ansgar Clusserath - Olivier - 05-03-2019 09:10 PM

Citaat:Hopelijk zijn we weer vertrokken.

Op uw gezondheid cheers


RE: Ansgar Clusserath - Vince - 06-03-2019 08:33 AM

zie rubriek degustaties 'heevie teusted'

"Eva Clusserath Steinreich 2008
Een wijn die ooit nog werd aangekocht door Vince ter gelegenheid van een degustatie van Gerd Brabant in mijn tuin, schone herinneringen...
https://wijnliefhebbers.wordpress.com/20...e-shelter/

De bespreking van de Steinreich 2008 wijn luidde toen als volgt:
Eén van de drie verschillende soorten rieslings (te wijten aan de bodem – hier leisteen)) – zeer hoog in zuren, mineraal, appeltjes – eerste slok is moeilijk maar de wijn evolueert constant in het glas. Zeer gestoffeerd, beloftevol. Vergist op houten vaten maar dit is niet merkbaar.
Wel, deze wijn had 9 jaar later een gedaantewisseling ondergaan. Een heel stuk molliger, de zuurtjes perfect geïntegreerd, precies een restzoetje maar toch zeer digestief. Heerlijke wijn en het bewijs dat de wijnen van Clusserath heel mooi bewaren en evolueren. 90"


RE: Ansgar Clusserath - Vince - 16-04-2021 09:40 PM

deze avond opnieuw deze 2008 steinreich in het glas, ik kan bovenstaand enkel beamen. Wonderbaarlijke transformatie in vergelijking met de zuurtebom in de beginjaren. Zeer mooie zoetzuur balans. Lekker!

En toch. Riesling kan mij als chardonnay-addict nog steeds niet overtuigen.Het is ongetwijfeld een top cépage. Maar ik krijg er maar geen connectie mee. Sauvignon blanc daarentegen heeft sinds 2 jaar bij mij de ban gebroken.