wijnliefhebbers
Chateau Haut Brion - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Bordeaux (/forum-9.html)
+--- Discussie: Chateau Haut Brion (/thread-2709.html)


Chateau Haut Brion - vincent - 14-07-2013 12:25 PM

Ondertussen hebben er al enkele de revue gepasseerd en gisteren had ik de eer om eentje uit 1973 te proeven... Het is niet de power van de 1970, maar dan terug merken we een mid-bodied wijn met een tertiaire neus en nog wat rood fruid (kersen), afgewerkt met een toets van zoethout. Lekker en zeker nog niet passé, maar wel op zijn retour...

Ook in de mond een vlezige tertiaire wijn, ik moet bekennen dat de neus beter deed hopen van body, maar dit wijntje krijgt toch een stevige 91.


RE: Chateau Haut Brion - Vinogan(s) - 14-07-2013 02:57 PM

(14-07-2013 12:25 PM)vincent schreef:  fruid

taz


RE: Chateau Haut Brion - Mt - 14-07-2013 04:11 PM

woeha


RE: Chateau Haut Brion - vincent - 14-07-2013 04:14 PM

tja, dat zullen de alcoholstoffen in mijn kopke zijn... mea culpa, mea maxima culpa


RE: Chateau Haut Brion - Vinogan(s) - 15-07-2013 03:08 PM

Om een beroemd wijsgeer te citeren: "den drànk ès den duvel"


RE: Chateau Haut Brion - Mathijs81 - 28-01-2015 07:46 PM

Mijn allereerste Haut Brion was er eentje van 1968, tijdens een opnieuw "over the top" degustatie bij vrienden Blush.
Er zat nog maar weinig "punch" in de fles, maar hij viel nog te genieten.
In die tijd hield ik nog niet echt notities bij, dus meer valt er niet te vertellen.

Vandaag kreeg ik twee flessen van 1974 binnen, alles in uitstekende toestand.
Rechtsonder op het etiket staat trouwens in potlood 500 FB / 77 genoteerd.
Dus ... aangekocht in 1977 en voor 500 Belgische Frank de fles - waar zijn de tijden Confused

De flesjes liggen te rusten, als ik me wat beter voel gaat er eentje open - TN volgt ( binnen enkele weken ? ).

[attachment=1031] [attachment=1032]


RE: Chateau Haut Brion - Pietn - 28-01-2015 09:50 PM

Zie ik dat goed op de rechtse foto dat er daar 73 cl staat ipv 75 clwatte


RE: Chateau Haut Brion - Mathijs81 - 28-01-2015 10:03 PM

(28-01-2015 09:50 PM)Pietn schreef:  Zie ik dat goed op de rechtse foto dat er daar 73 cl staat ipv 75 clwatte

Goed gezien - heb thuis nog wat oude Angelus van jaren 60/70 liggen, die flessen zijn ook meestal 73 cl.


Le Clarence de Haut Brion - Mathijs81 - 23-03-2015 08:34 PM

Le Clarence de Haut Brion 2011 - 2de wijn van Haut Brion

Assemblage voor de 2011 is 71,5% Merlot + 22,8% Cabernet Sauvignon + 4,5% Cabernet Franc + 1,2% Petit Verdot.

Vroeger al de Bahans de Haut Brion gedegusteerd, maar nog niet de opvolger Clarence ... benieuwd.

Eerst en vooral, de 2011 is inderdaad nog veel te jong om te drinken.
Maar met 2008 en 2009 in de kelder misschien nog de beste optie.
Trouwens, de 2011 is een flesje van de Lidl topwijnen ( nu offline ).

+ Voorbereiding - 3,5 Hrs op voorhand gedecanteerd
( in tussenperiode wel hier en daar even de evolutie getest - weinig aanpassing )
+ Kleur - zeer donker ( richting paars ), maar ook wel tamelijk licht in het glas
+ Neus - naar mijn mening atypisch voor Pessac - kersen, donker fruit en vleugje vanille
+ Smaak / afdronk - meer zuurstof nodig, alcohol overheerst momenteel.
Toch, de wijn evolueerde meer naar smaak toe op het einde ( 5-6 uur karaf ).

Er is potentieel, maar deze had nog niet het wow effect dat ik had verhoopt.
Hopelijk te wijten aan het feit dat de fles TE vroeg werd gedegusteerd.
Zal mijn overige 08,09,11 nog een paar jaar laten liggen.

Quotatie laat ik momenteel achterwege - moeilijk in te schatten wat dit geeft op dronk.

Mathijs

[attachment=1102]


RE: Chateau Haut Brion - TheWineVet - 23-03-2015 09:59 PM

Idd nogal vroeg, hé


RE: Chateau Haut Brion - Mathijs81 - 01-08-2015 10:32 PM

En met het oog op het bezoeken v/h Chateau volgende maand ... eindelijk een Haut Brion 1974 aan de beurt.

Aangekocht begin dit jaar - de wijn werd naar mijn mening altijd correct en met liefde bewaard.

+ Fles - mooie, nette toestand, met zeer goed niveau ( 2 cm onder de kurk )
+ Kurk - eindelijk eens een mooie extractie ( één geheel en vlot ontkurkt )
+ Kleur - minder bruine toetsen dan ik had gedacht - nog wel wat rood te vinden
+ Neus - toch een mooie evolutie qua neus gedurende de degustatie.
Vooral peperig, natte bosgrond ( bladerdek ), rokerige en gebrande toetsen, koffie
+ Smaak - licht in het begin, voller in de mond. Mooie versmolten zuren en tannines.
Bloeit open naarmate ik de wijn toch iets frisser moest zetten - onder kamertemperatuur.
+ Afdronk - volledig ingezet op de tertiaire smaken, blijft netjes hangen.
Niet echt die top volle smaak nog in de mond, maar het glijdt netjes langs de tanden weg.

Mijn eerste Pessac-Léognan van de jaren 70 en die ontgoochelt alvast niet.
Groot huis, grote naam, een mij onbekend wijnjaar .... maar dit is een topper.

Qua persoonlijke score ( binnen het gamma jaren 70 ) zweeft deze rond de Cheval Blanc 1973 en Latour 1979.
Binnen het gamma jaren 70 reeds gedegusteerd, scoort deze Haut Brion een ruime 94-95/100 !!!

Mathijs


RE: Chateau Haut Brion - vinejo - 02-08-2015 07:43 AM

(01-08-2015 10:32 PM)Mathijs81 schreef:  En met het oog op het bezoeken v/h Chateau volgende maand ... eindelijk een Haut Brion 1974 aan de beurt.

Aangekocht begin dit jaar - de wijn werd naar mijn mening altijd correct en met liefde bewaard.

+ Fles - mooie, nette toestand, met zeer goed niveau ( 2 cm onder de kurk )
+ Kurk - eindelijk eens een mooie extractie ( één geheel en vlot ontkurkt )
+ Kleur - minder bruine toetsen dan ik had gedacht - nog wel wat rood te vinden
+ Neus - toch een mooie evolutie qua neus gedurende de degustatie.
Vooral peperig, natte bosgrond ( bladerdek ), rokerige en gebrande toetsen, koffie
+ Smaak - licht in het begin, voller in de mond. Mooie versmolten zuren en tannines.
Bloeit open naarmate ik de wijn toch iets frisser moest zetten - onder kamertemperatuur.
+ Afdronk - volledig ingezet op de tertiaire smaken, blijft netjes hangen.
Niet echt die top volle smaak nog in de mond, maar het glijdt netjes langs de tanden weg.

Mijn eerste Pessac-Léognan van de jaren 70 en die ontgoochelt alvast niet.
Groot huis, grote naam, een mij onbekend wijnjaar .... maar dit is een topper.

Qua persoonlijke score ( binnen het gamma jaren 70 ) zweeft deze rond de Cheval Blanc 1973 en Latour 1979.
Binnen het gamma jaren 70 reeds gedegusteerd, scoort deze Haut Brion een ruime 94-95/100 !!!

Mathijs

Mooi, vooral verrassend ook voor de jaargang!
Waar heb je deze gevonden, Mathijs? En mag ik ook vragen wat je betaalde?


RE: Chateau Haut Brion - Mathijs81 - 02-08-2015 08:54 AM

(02-08-2015 07:43 AM)vinejo schreef:  Mooi, vooral verrassend ook voor de jaargang!
Waar heb je deze gevonden, Mathijs? En mag ik ook vragen wat je betaalde?

Naar ik meen uit de nalatenschap van een oud koppel - er werd een leuke selectie oudere wijnen aangeboden.
Er was o.a. nog Margaux 1977 te koop, maar het niveau i/d fles was zorgwekkend om daar nog geld voor te geven.
Heb dan deze Haut Brion in januari 2015 aangekocht, prijs was 150 € / fles. Goede aankoop, nu gezien toch.

Leuk detail - op het etiket staat nog de origine aankoopprijs en datum vermeld .... 500 FB en in 1977 aangekocht.

Mathijs


RE: Chateau Haut Brion - vinejo - 02-08-2015 09:16 AM

(02-08-2015 08:54 AM)Mathijs81 schreef:  
(02-08-2015 07:43 AM)vinejo schreef:  Mooi, vooral verrassend ook voor de jaargang!
Waar heb je deze gevonden, Mathijs? En mag ik ook vragen wat je betaalde?

Naar ik meen uit de nalatenschap van een oud koppel - er werd een leuke selectie oudere wijnen aangeboden.
Er was o.a. nog Margaux 1977 te koop, maar het niveau i/d fles was zorgwekkend om daar nog geld voor te geven.
Heb dan deze Haut Brion in januari 2015 aangekocht, prijs was 150 € / fles. Goede aankoop, nu gezien toch.

Leuk detail - op het etiket staat nog de origine aankoopprijs en datum vermeld .... 500 FB en in 1977 aangekocht.

Mathijs

thank you
500 fr in 1977 was veel geld..
Echter, 12,5 euro op 38 jaar omzetten in 150 euro lijkt me ook niet slecht.. ;-)


RE: Chateau Haut Brion - Mathijs81 - 02-08-2015 09:21 AM

(02-08-2015 09:16 AM)vinejo schreef:  Echter, 12,5 euro op 38 jaar omzetten in 150 euro lijkt me ook niet slecht.. ;-)

Tja ... iedereen die destijds ( jaren 70-80 ) de grote namen kocht doet nu inderdaad goeie zaken.
Als je de prijzen op eBay momenteel bekijkt .... alles waar Mouton opstaat is blijkbaar duurder dan goud.


RE: Chateau Haut Brion - vinejo - 02-08-2015 11:04 AM

(02-08-2015 09:21 AM)Mathijs81 schreef:  
(02-08-2015 09:16 AM)vinejo schreef:  Echter, 12,5 euro op 38 jaar omzetten in 150 euro lijkt me ook niet slecht.. ;-)

Tja ... iedereen die destijds ( jaren 70-80 ) de grote namen kocht doet nu inderdaad goeie zaken.
Als je de prijzen op eBay momenteel bekijkt .... alles waar Mouton opstaat is blijkbaar duurder dan goud.

Aha, ik heb een Mouton Cadet liggen van 1982..! (echt waar!)
;-)


RE: Chateau Haut Brion - Venne - 02-08-2015 11:58 AM

Ik van 95:-) vr prijsje v €150 kan je hem hebben


RE: Chateau Haut Brion - Mathijs81 - 16-12-2015 09:41 PM

Deze avond - in goed gezelschap en bij een stevige maaltijd - de eerste van Clarence de Haut Brion 2008 geopend.
Mijn reuk en smaak beginnen stilaan terug te komen en deze avond waren ze mij alvast goed gezind.

Hier gaan we ....

+ Voorbereiding - ontkurkt 1/2 uurtje voor serveren ( geen karaf )
+ Kleur - mooi mooi mooi, donker intens rood, lekker romig en vol in het glas
+ Neus - opnieuw, ik herken er geen Pessac in, hinkt eerder richting Pomerol
+ Smaak / afdronk - wow, puur genot van eerste tot laatste slok, mooi gebalanceerde intensiteit

Dit is een zeer mooie wijn, nu al mooi in balans qua smaak en afdronk.
Ik kon er eigenlijk weinig tot niets op aanmerken, de ganse avond met de glimlach.
Indien muggenziften ... momenteel nog iets teveel zuren, hetgeen mettertijd zal verdwijnen.
Hoe meer ik van dit Chateau probeer, hoe duidelijker mijn voorliefde voor dit Chateau naar boven komt.

Edit, de fles in kwestie komt van L'Itendant in Bordeaux City - aankoopprijs 93,00 Euro.

[attachment=1693]


RE: Chateau Haut Brion - Jordaens - 17-12-2015 10:46 AM

Merkwaardig toch, ik zie hier met een zekere regelmaat de meest afzichtelijke wijnjaren de revue passeren: 1968, 1974,... Jaartallen die ik al een half leven zorgvuldig probeer te ontwijken. En dan lees ik ook nog eens positieve degustatieverslagen. Ik begrijp wel dat jongere wijnenthousiastelingen enige abstractie maken van wijnjaren en onder de indruk zijn van de ouderdom van wijnen, die als enige verdienste hebben dat ze nog steeds in hun fles zitten... Haut-Brion 1974 was twintig jaar geleden al een flauw tafelwijntje, het kan toch niet zijn dat die nu plotseling herrezen is. Ik kan dat niet geloven en ik vind één Pasen al meer dan genoeg...

Aan de andere kant heilig ik natuurlijk wel het principe dat elke wijn moet geproefd worden (alvorens ie al dan niet in de gootsteen verdwijnt) en zelf heb ik ook wel eens empirisch vastgesteld dat de uitzonderingen de regel bevestigen. Zo herinner ik me levendig een Cos d'Estournel 1974 (het geboortejaar van mijn neefje, dat me toen aan het helpen was met een catalogus), die nog opmerkelijk goed was. Maar dat is intussen ook alweer een jaar of vijftien geleden. En let wel: "opmerkelijk goed" is niet "fantastisch groot, zoals je zou moeten verwachten van een deuxième grand cru classé, die wereldwijd voortdurend gehypet wordt"...

Misschien heb ik het al ergens geschreven: de eerste grand cru classé, waar ik een kist van kocht was Rauzan-Gassies van 1974, en die voldeed wonderwel voor een novice in de wijnwereld. Een leuke wijn om te drinken... In 1980.


RE: Chateau Haut Brion - Mathijs81 - 17-12-2015 12:48 PM

Vreemde redenering ... toch zeker voor iemand die een veilinghuis runt en hiermee zijn boterham verdient.
Vermoedelijk verkoopt u dan enkel de topwijnen uit de oudere topjaren die al jaren in uw eigen kelder resideren.

Of sluipt er soms toch een "flutfles" tussen die "iemand wel zal kopen voor een stevige prijs" nono.

Dus - als u het nodig vindt om mij hiervoor te kakken te zetten dan is dat uw probleem en niet het mijne.
Nogmaals, ik hou van oude krakers en kan daar enorm van genieten - niemand neemt mij dit af.

Mathijs


RE: Chateau Haut Brion - Jordaens - 17-12-2015 02:40 PM

Amai, kort lontje. Lees eens even opnieuw wat je hier allemaal geschreven hebt, zelfs ondanks het feit dat je nergens door mijn persoonlijk werd aangesproken. Vergeef me, dat ik in deze een mening heb.


RE: Chateau Haut Brion - Mathijs81 - 17-12-2015 03:59 PM

Vreemd, we lezen nochtans hetzelfde .... diegene die nu nog van Haut Brion 1974 kan genieten blijkt een grote idioot te zijn.

Ik ben blijkbaar gewoon onder de indruk van de ouderdom van de fles en sla hierdoor de bal volledig mis.
Maw ik zie een koppel borsten en schiet vervolgens los in de broek ... nu ja, er zal meer voor nodig zijn.

Citaat:Merkwaardig toch, ik zie hier met een zekere regelmaat de meest afzichtelijke wijnjaren de revue passeren: 1968, 1974,... Jaartallen die ik al een half leven zorgvuldig probeer te ontwijken. En dan lees ik ook nog eens positieve degustatieverslagen. Ik begrijp wel dat jongere wijnenthousiastelingen enige abstractie maken van wijnjaren en onder de indruk zijn van de ouderdom van wijnen, die als enige verdienste hebben dat ze nog steeds in hun fles zitten... Haut-Brion 1974 was twintig jaar geleden al een flauw tafelwijntje, het kan toch niet zijn dat die nu plotseling herrezen is. Ik kan dat niet geloven en ik vind één Pasen al meer dan genoeg...

Nog even meegeven dat mijn rating niet op Robert Parker schaal is, maar eerder persoonlijke ervaringen met die vintage.

Mathijs


RE: Chateau Haut Brion - Vinogan(s) - 17-12-2015 04:23 PM

(17-12-2015 03:59 PM)Mathijs81 schreef:  Maw ik zie een koppel borsten en schiet vervolgens los in de broek ... nu ja, er zal meer voor nodig zijn.

Ik ben zelf ook meer een billenman woeha wijn

Moet hier nu ook spontaan aan die befaamde scene uit de 1e American Pie-film denken


RE: Chateau Haut Brion - vinejo - 17-12-2015 04:39 PM

@Jordaens
Je verwoordt eigenlijk mijn grote frustatie.
De Vlaming durft gewoon zijn mening niet te geven, laat staan in discussie gaan.
Ofwel is men op zijn tenen getrapt, ofwel antwoordt men niet, in het slechtste geval loopt men weg om nooit meer terug te keren.
Ik schreef het eerder al, ik ben jaloers op de discussies die welig tieren op La Passion du Vin.
@Mathijs
Je hoeft zulke opmerkingen zo persoonlijk niet te nemen, niemand heeft je voor idioot versleten. Wijnproeven is subjectief en veel hangt af van de context (vandaar dat ik die context - in tegenstelling tot sommige anderen) wél heel belangrijk vindt.
Ik kan me heel goed voorstellen dat de wijn waarvan sprake, gedronken met een goede maat, in quasi romantische (ivm de wijn Wink ) omstandigheden een fantastische indruk heeft nagelaten. Maar dat belet niet dat iemand anders dezelfde wijn mss iets analytischer en rationeler benaderd heeft en er dus een andere mening over kan hebben. En die mening hier mag ventileren.


RE: Chateau Haut Brion - Kris G - 17-12-2015 04:56 PM

ik heb al een paar oude bdx's geproefd met Mathijs (Ebriosi) en ik kan wel stellen dat hij die met een kritische blik bekijkt, meestal zelfs kritischer dan de mede-proevers
(17-12-2015 04:23 PM)Vinogan(s) schreef:  Moet hier nu ook spontaan aan die befaamde scene uit de 1e American Pie-film denken

idd huhuh


RE: Chateau Haut Brion - Jordaens - 17-12-2015 05:33 PM

Laat maar zitten. Op deze manier voer je geen discussie.


RE: Chateau Haut Brion - Mr Coone - 18-12-2015 07:23 PM

Ik vind het eigenlijk een beetje een nutteloze discussie. En vooral off topic.

Smaken verschillen nu eenmaal. De ene drinkt graag een oude wijn (zoals Mathijs), de andere drinkt graag een jonger wijntje (zoals mezelf).
De ene zweert bij Bordeaux, de andere bij Bourgogne. En zo kan je een eindje doorgaan.

Laat ons allemaal elkaars mening respecteren aub. Ook al strookt dit niet met de onze.

De gustibus non disputandum est. Over smaak valt niet te twisten.


RE: Chateau Haut Brion - Mr Coone - 20-03-2016 01:33 AM

Vanavond voor de mama haar 60e verjaardag mijn flesje Haut-Brion 1999 ontkurkt.
60 is toch een speciaal getal, daarom trekken we ook iets speciaals open Smile

Na twee uurtjes karaferen en samen met een stukje kalfsgebraad met mosterdsaus, gestoomde boontjes en aardappelgratin liet deze wijn zich goed smaken.

- Kleur: nog mooi robijnrood. De kurk was ook nog in prima staat. Ik had gedacht dat zowel kurk als kleur meer geëvolueerd gingen zijn.
- Neus: een fantastisch aroma komt je neus tegemoet. Zelfs al tijdens het overgieten werd je omver geblazen door die reuk.
Net zoals de kleur, een weinig geëvolueerde neus. Een rijk bouquet van gekookt fruit.
- Pallet: rood fruit, kruidig maar iets scherp in de mond. Dat laatste nam na verloop van tijd wel af. Voldoende zuren die niet overheersen.
Een fenomenale, volle, lange afdronk.

Ik heb serieus genoten van deze wijn en ben eigenlijk pas beginnen eten wanneer de rest al bijna halverwege was :-)

Ik denk dat dit toch wel één van de betere wijntjes is die ik tot nu toe geproefd heb. [Afbeelding: respect-062.gif]


RE: Chateau Haut Brion - Mathijs81 - 05-05-2016 10:37 PM

Erik van Looy zou zeggen .... het is gebeurd. Ze is er eindelijk aan ... mijne mooie Haut Brion 1979.
Zoveel keren heb ik die fles in mijn handen gehad ... en haar ook evenveel liefdevol terug gelegd.
Ik weet, afscheid nemen is moeilijk, maar het moest er ooit eens van komen.

Fles - perfect niveau, etiket losjes, kurk in één vlotte beweging eruit, pop and pour
Neus - typisch oudere BDX, deed me denken aan een stoffige zolder en uitgedroogd leder
Smaak - oude Bourgogne, alles van weleer is grotendeels vervlogen, gewoon genieten
Afdronk - volgt de smaak in de ganse lijn, oude en deels vergane glorie

Duidelijk een wijn die al jaren geleden moet gedronken worden, maar nu nog altijd "op dronk" is.
Het is moeilijk om er nog iets herkenbaar uit te halen, al was het deze avond gewoon genieten.
Niettemin, deze wijn bracht me wat ik er kon van verwachten, nog mooi te drinken.

Aan mijne mooie Haut Brion 1979 ........ thank you

[attachment=1917]

Mathijs


RE: Chateau Haut Brion - Biff - 06-05-2016 10:45 AM

(05-05-2016 10:37 PM)Mathijs81 schreef:  al was het deze avond gewoon genieten.
Niettemin, deze wijn bracht me wat ik er kon van verwachten, nog mooi te drinken.

Aan mijne mooie Haut Brion 1979 ........ thank you
Mathijs
thumbsup


RE: Chateau Haut Brion - Juan - 28-05-2016 04:05 PM

Gisteren een Clarence Haut Brion 2010 en een Haut Brion 2010 gekraakt.
De laatste jaren presteert dit huis steevast op hoog niveau. Zelfs de mindere jaren 11 en 13 zijn meer dan keurig.

De Clarence Haut Brion heeft nog wat babyvet maar is inmiddels goed drinkbaar. Prachtige balans tussen chocolade, Espresso en donker bosfruit. Mooie poederachtige tanninestructuur. Keurige lengte. Zeer koopwaardige wijn mocht je hem vinden voor een goede prijs 94/100

De Haut Brion kan ik kort over zijn. In alles gelijk als de Clarence maar in meer extractie, intensiteit en lengte. Nog niet op dronk ondanks vele prachtige elementen. De volgende fles over 3 jaar 97++/100

Vanavond de grote en kleine Mouton uit 08

Hasta Luego
John


RE: Chateau Haut Brion - Mathijs81 - 29-05-2016 07:13 PM

Bovenstaand zeer mooie degustatie ... zelf nog een kist Clarence 2009 liggen, super benieuwd.


RE: Chateau Haut Brion - TheWineVet - 29-05-2016 08:26 PM

(28-05-2016 04:05 PM)Juan schreef:  Gisteren een Clarence Haut Brion 2010 en een Haut Brion 2010 gekraakt.
De laatste jaren presteert dit huis steevast op hoog niveau. Zelfs de mindere jaren 11 en 13 zijn meer dan keurig.

De Clarence Haut Brion heeft nog wat babyvet maar is inmiddels goed drinkbaar. Prachtige balans tussen chocolade, Espresso en donker bosfruit. Mooie poederachtige tanninestructuur. Keurige lengte. Zeer koopwaardige wijn mocht je hem vinden voor een goede prijs 94/100

De Haut Brion kan ik kort over zijn. In alles gelijk als de Clarence maar in meer extractie, intensiteit en lengte. Nog niet op dronk ondanks vele prachtige elementen. De volgende fles over 3 jaar 97++/100

Vanavond de grote en kleine Mouton uit 08

Hasta Luego
John
Interessant om de 2 wijnen van die cultdomeinen eens naast elkaar te proeven. Wel wat jong lijkt me...


RE: Chateau Haut Brion - don quichotte - 29-05-2016 08:41 PM

(28-05-2016 04:05 PM)Juan schreef:  Gisteren een Clarence Haut Brion 2010 en een Haut Brion 2010 gekraakt.
.................................................. Zeer koopwaardige wijn mocht je hem vinden voor een goede prijs 94/100

...................................................

Hasta Luego
John

Wat bedoel je nu eigenlijk met een koopwaardige wijn en een goede prijs.
Probeer nu toch eens een kat een kat te noemen: "Figures and no bullshit"

Wat betaalde je voor deze tweede wijn?
Wat betaalde je voor de eerste wijn?
Of dronk je deze op kosten van iemand anders?
Dronk je deze op een of andere degustatie?

Vele van de forumbezoekers kunnen zich niet meer veroorloven de tweede wijn van 2010 te kopen ; laat staan de eerste wijn.Rolleyes
(29-05-2016 08:26 PM)TheWineVet schreef:  .............................................
Interessant om de 2 wijnen van die cultdomeinen eens naast elkaar te proeven. Wel wat jong lijkt me...

Citaat:Wel wat jong lijk me......


thumbsup Kan ik geloven


RE: Chateau Haut Brion - Juan - 29-05-2016 08:58 PM

(29-05-2016 08:41 PM)don quichotte schreef:  
(28-05-2016 04:05 PM)Juan schreef:  Gisteren een Clarence Haut Brion 2010 en een Haut Brion 2010 gekraakt.
.................................................. Zeer koopwaardige wijn mocht je hem vinden voor een goede prijs 94/100

...................................................

Hasta Luego
John

Wat bedoel je nu eigenlijk met een koopwaardige wijn en een goede prijs.
Probeer nu toch eens een kat een kat te noemen: "Figures and no bullshit"

Wat betaalde je voor deze tweede wijn?
Wat betaalde je voor de eerste wijn?
Of dronk je deze op kosten van iemand anders?
Dronk je deze op een of andere degustatie?

Vele van de forumbezoekers kunnen zich niet meer veroorloven de tweede wijn van 2010 te kopen ; laat staan de eerste wijn.Rolleyes
(29-05-2016 08:26 PM)TheWineVet schreef:  .............................................
Interessant om de 2 wijnen van die cultdomeinen eens naast elkaar te proeven. Wel wat jong lijkt me...

Citaat:Wel wat jong lijk me......


thumbsup Kan ik geloven

Gaat ie goed DQ? Warm onthaal...

Laat ik maar gewoon beleefd jouw aardig gestelde vragen beantwoorden:

Ik betaalde 70 euro voor de Clarence en 475 voor de Haut Brion.
Nee, ik dronk ze niet op kosten van een ander. Daar hou ik niet van. Geven en delen is in de wijnwereld namelijk leuker dan nemen. De wijnen dronk ik thuis.

Jong wil niet altijd zeggen "te" jong. Heb nu Bellevue Mondotte 2009 in het glas. Erg jong maar zeer mooi en (na 10 uur karaf) perfect te drinken 99+/100

Hasta luego
John


RE: Chateau Haut Brion - don quichotte - 29-05-2016 09:14 PM

(29-05-2016 08:58 PM)Juan schreef:  
(29-05-2016 08:41 PM)don quichotte schreef:  
(28-05-2016 04:05 PM)Juan schreef:  Gisteren een Clarence Haut Brion 2010 en een Haut Brion 2010 gekraakt.
.................................................. Zeer koopwaardige wijn mocht je hem vinden voor een goede prijs 94/100

...................................................

Hasta Luego
John

Wat bedoel je nu eigenlijk met een koopwaardige wijn en een goede prijs.
Probeer nu toch eens een kat een kat te noemen: "Figures and no bullshit"

Wat betaalde je voor deze tweede wijn?
Wat betaalde je voor de eerste wijn?
Of dronk je deze op kosten van iemand anders?
Dronk je deze op een of andere degustatie?

Vele van de forumbezoekers kunnen zich niet meer veroorloven de tweede wijn van 2010 te kopen ; laat staan de eerste wijn.Rolleyes
(29-05-2016 08:26 PM)TheWineVet schreef:  .............................................
Interessant om de 2 wijnen van die cultdomeinen eens naast elkaar te proeven. Wel wat jong lijkt me...

Citaat:Wel wat jong lijk me......


thumbsup Kan ik geloven

Gaat ie goed DQ? Warm onthaal...

Laat ik maar gewoon beleefd jouw aardig gestelde vragen beantwoorden:

Ik betaalde 70 euro voor de Clarence en 475 voor de Haut Brion.
Nee, ik dronk ze niet op kosten van een ander. Daar hou ik niet van. Geven en delen is in de wijnwereld namelijk leuker dan nemen. De wijnen dronk ik thuis.

Jong wil niet altijd zeggen "te" jong. Heb nu Bellevue Mondotte 2009 in het glas. Erg jong maar zeer mooi en (na 10 uur karaf) perfect te drinken 99+/100

Hasta luego
John

Wel John,

"Honi soit qui mal y pense"
En of mijn antwoord beleefd of agressief was laat ik in het midden.

Met mijn stijl van reactie had ik de bedoeling jouw laatste reactie uit te lokken.Wink
"You have to challenge people" heeft men me ooit geleerd.

En die 99+ is je gegund maar laat dit dan als een subjectieve beoordeling gelden.


RE: Chateau Haut Brion - Juan - 29-05-2016 09:56 PM

Het zal je stijl maar zijn....

Iedere beoordeling is subjectief.

Hasta luego
John


RE: Chateau Haut Brion - Mathijs81 - 29-05-2016 10:01 PM

Rustig blijven jongens ..... nono. Mooie prijzen trouwens voor 1e en 2e wijn.
Denk dat Clarence momenteel +100 zit en de eerste wijn tegen de 600+ ?


RE: Chateau Haut Brion - TheWineVet - 29-05-2016 10:04 PM

(29-05-2016 10:01 PM)Mathijs81 schreef:  Rustig blijven jongens ..... nono. Mooie prijzen trouwens voor 1e en 2e wijn.
Denk dat Clarence momenteel +100 zit en de eerste wijn tegen de 600+ ?

Wat een Haut-Brion lijden kan, of naartoe leiden kan...ang-el
Bellevue-Mondotte 2009? Hoeveel 100 pointers heb je zoal? Zelf ooit nog maar eentje geproefd.
En de vergelijking van de Ouessant vs Bleu de Maine 2008watte


RE: Chateau Haut Brion - Juan - 29-05-2016 10:16 PM

(29-05-2016 10:01 PM)Mathijs81 schreef:  Rustig blijven jongens ..... nono. Mooie prijzen trouwens voor 1e en 2e wijn.
Denk dat Clarence momenteel +100 zit en de eerste wijn tegen de 600+ ?

Beide en primeur gekocht Mathijs. De Clarence is nog wel onder de 100 euro te vinden. Ondanks dat het veel geld is voor een 2e wijn, is hij dit zeker waard in vergelijking met veel eerste wijnen.

Hasta luego
John


RE: Chateau Haut Brion - Mathijs81 - 29-05-2016 10:18 PM

(29-05-2016 10:16 PM)Juan schreef:  Beide en primeur gekocht Mathijs. De Clarence is nog wel onder de 100 euro te vinden. Ondanks dat het veel geld is voor een 2e wijn, is hij dit zeker waard in vergelijking met veel eerste wijnen.

Ik heb Clarence in 2008,2009 en 2011 - ooit de 2008 gedronken en idd prachtige wijn.
Echt benieuwd naar de 2009, maar een beetje bang om nu al te ontkurken.
Mits een goed aantal uren karaf zou ik misschien wel een poging durven wagen.


RE: Chateau Haut Brion - Juan - 29-05-2016 10:24 PM

(29-05-2016 10:18 PM)Mathijs81 schreef:  
(29-05-2016 10:16 PM)Juan schreef:  Beide en primeur gekocht Mathijs. De Clarence is nog wel onder de 100 euro te vinden. Ondanks dat het veel geld is voor een 2e wijn, is hij dit zeker waard in vergelijking met veel eerste wijnen.

Ik heb Clarence in 2008,2009 en 2011 - ooit de 2008 gedronken en idd prachtige wijn.
Echt benieuwd naar de 2009, maar een beetje bang om nu al te ontkurken.
Mits een goed aantal uren karaf zou ik misschien wel een poging durven wagen.

Je hebt een kist toch? Dan zou ik er 1 openen om te kijken wat je met de rest gaat doen. Het voordeel van 2009 is dat ze volledig "open for business" zijn. Ik heb ook nog een kist 2009 maar nog niet 1 gedronken. Zal er binnenkort eens 1 drinken.

Hasta luego
John
(29-05-2016 10:04 PM)TheWineVet schreef:  
(29-05-2016 10:01 PM)Mathijs81 schreef:  Rustig blijven jongens ..... nono. Mooie prijzen trouwens voor 1e en 2e wijn.
Denk dat Clarence momenteel +100 zit en de eerste wijn tegen de 600+ ?

Wat een Haut-Brion lijden kan, of naartoe leiden kan...ang-el
Bellevue-Mondotte 2009? Hoeveel 100 pointers heb je zoal? Zelf ooit nog maar eentje geproefd.
En de vergelijking van de Ouessant vs Bleu de Maine 2008watte

Helaas (of gelukkig) ben ik nogal gevoelig voor Cult, schaarste, punten etc etc. Ben dus groot liefhebber van Sine Qua Non, Bionic Frog enz enz. Heb in de loop der jaren aardig wat van deze wijnen gekocht en dus ook veel 100 punters. Ik weet niet precies hoeveel ik er heb liggen. Ligt er ook aan of je verschillende 100 punters of aantal 100 punters bedoeld.
Uit mijn hoofd hebben we de laatste 8 jaar een keer of 10 een 100 punten proeverij gedaan. Dat blijft toch altijd een "speciale" belevenis waarbij sommige wijnen echte 100 punters zijn (waarbij zo'n beetje iedereen de wijn perfect scoort) en sommige wijnen "erg mooi" zijn, maar toch nooit de 100 scoren.

Welke 100 punter heb je geproefd?

Hasta luego
John


RE: Chateau Haut Brion - TheWineVet - 29-05-2016 10:39 PM

Bij Fleer de Clos du caillou réserve 2005


Je hebt een kist toch? Dan zou ik er 1 openen om te kijken wat je met de rest gaat doen. Het voordeel van 2009 is dat ze volledig "open for business" zijn. Ik heb ook nog een kist 2009 maar nog niet 1 gedronken. Zal er binnenkort eens 1 drinken.



Een dagje van tevoren de fles openen, proeven en kurk erop. En dan enkele uren voor degustatie de stop eraf (of evt. karaf). Is altijd gokken, natuurlijk... maar vind ik vaak het best


RE: Chateau Haut Brion - Juan - 29-05-2016 11:07 PM

(29-05-2016 10:39 PM)TheWineVet schreef:  Bij Fleer de Clos du caillou réserve 2005

Dat is een zeer mooie wijn. Hij stond er 2 keer tussen op onze 100 punten proeverij. 1 keer gaf ik hem 98+/100 en de 2e keer 97+/100. Nog op zijn weg omhoog.

Hasta luego
John


RE: Chateau Haut Brion - TheWineVet - 29-05-2016 11:14 PM

(29-05-2016 11:07 PM)Juan schreef:  
(29-05-2016 10:39 PM)TheWineVet schreef:  Bij Fleer de Clos du caillou réserve 2005

Dat is een zeer mooie wijn. Hij stond er 2 keer tussen op onze 100 punten proeverij. 1 keer gaf ik hem 98+/100 en de 2e keer 97+/100. Nog op zijn weg omhoog.

Hasta luego
John
Bij ons gemiddeld 93-94 geloof ik. Maar zat dan ook in een geheel door elkaar gemixte proeverij, en niemand wist dat een 100-punter tussen zat, zelfs Fleer niet. Hij dacht toen dat 't nog een 98punter was. Parker scoorde na zijn aankoop pas 100... Over subjectiviteit gesproken Rolleyes


RE: Chateau Haut Brion - Mathijs81 - 31-07-2016 05:35 PM

Een mooie studie .... Haut Brion 1994 versus La Mission Haut Brion 1994.

http://vinejo.freebb.be/thread-1153-post-66828.html#pid66828

+ Neus - kreupelhout, beetje zouthout
+ Smaak - toch wel wat hout, rozijntjes (?)
+ Afdronk - vol, kruidig, peperig, het "is nice" gevoel

Niettemin, we waren niet allemaal 100% overtuigd over deze wijn.
Los van elkaar kwamen we tot de conclusie dat deze nog te jong bleek.
Vreemd, daar 1994 een middelmatig jaar was en nu toch al 20 jaar ligt.
Maar kijk - de La Mission Haut Brion ( 1/2 prijs Haut Brion ) bleek de winnaar te zijn.

Daarom altijd leuk om bepaalde flessen in een bepaalde context te proeven.

Mathijs

[attachment=2033]


RE: Chateau Haut Brion - Mathijs81 - 12-10-2017 12:38 AM

Le Clarence de Haut Brion 2009 ( rood )

+ Neus - intens, diep, rood fruit, aards, complex, kruidig, bosvruchten, licht fijn hout, zoet
+ Mond - licht, drop, branderig, zowel rood als zwart fruit, koffie, strak doch elegant, mooie zacht tannines, mooie zuurtjes
+ Afdronk - lang, mooie zuurtjes, geweldig op fruit, zoethout, drop

Blend van 46% Merlot, 39% Cabernet Sauvignon, vermoedelijk 13-14% Cabernet Franc en aftoppen met 1-2% Petit Verdot.
Ik mocht ooit deze wijn proeven en ruilde een kist (6) direct in voor een kist (12) - dit toont mij opnieuw waarom ik dit deed.

Mathijs


RE: Chateau Haut Brion - Mathijs81 - 25-10-2017 10:19 PM

In goed gezelschap ... La Clarté de Haut Brion 2010

Goed ... de 2e witte wijn van percelen ex Haut Brion en La Mission Haut Brion.
Eén van zovele wijnen die je ooit wel eens wil proeven en je maar één flesje van hebt.
Toch even slikken als ik nog eens het prijskaartje zag ... kwam op 100 € aankoop.

Nu ja ... met volle goesting & overgave de fles mee op verplaatsing en dan maar ontkurken.
Eerste indruk ... hmm, toch maar flets. Wel leuk het hoge % Sémillion, leuke vettigheid.
Het duurde een flink eind ( 1/2 fles ) vooraleer de wijn zich echt kon ontplooien.
Meer diepte, meer finesse, en vooral interessanter qua smaak & afdronk ...

Toch ... opnieuw zo'n fles van ... ik heb het geproefd en nu kunnen we weer verder.
Ik stop mijn centen dan liever in de witte van Smith Haut Lafitte en Domaine de Chevalier.
Stukken minder in budget en het smaakt me even goed !

Mathijs


RE: Chateau Haut Brion - Mr Coone - 26-10-2017 12:21 PM

(25-10-2017 10:19 PM)Mathijs81 schreef:  In goed gezelschap ... La Clarté de Haut Brion 2010

Goed ... de 2e witte wijn van percelen ex Haut Brion en La Mission Haut Brion.
Eén van zovele wijnen die je ooit wel eens wil proeven en je maar één flesje van hebt.
Toch even slikken als ik nog eens het prijskaartje zag ... kwam op 100 € aankoop.

Nu ja ... met volle goesting & overgave de fles mee op verplaatsing en dan maar ontkurken.
Eerste indruk ... hmm, toch maar flets. Wel leuk het hoge % Sémillion, leuke vettigheid.
Het duurde een flink eind ( 1/2 fles ) vooraleer de wijn zich echt kon ontplooien.
Meer diepte, meer finesse, en vooral interessanter qua smaak & afdronk ...

Toch ... opnieuw zo'n fles van ... ik heb het geproefd en nu kunnen we weer verder.
Ik stop mijn centen dan liever in de witte van Smith Haut Lafitte en Domaine de Chevalier.
Stukken minder in budget en het smaakt me even goed !

Mathijs

En dat allemaal bij een vol au vent uit een pakje en frieten uit de actifry Blush

In de neus zat het in het begin wel goed mee. Ondanks het overgrote Semilion-aandeel, was het toch de Sauvignon die de bovenhand had.
Overwegende aroma's van buxus en citrus. Fris.

In de mond had je voornamelijk de vettigheid van de Semillion, maar de Sauvignon gaf toch genoeg fruit. Al viel het snel op z'n gat.
De wijn miste iets. Wat diepgang, wat pit.

Naarmate de avond vorderde transformeerde de wijn voor mij echt wel van een lelijk eendje in een mooie zwaan.
We zijn de wijn gewoon te koud begonnen. Wijn opende zich fantastisch naarmate hij warmer werd.
Daarmee is nogmaals bewezen dat temperatuur toch o zo belangrijk is bij wijn.
Ik raad aan om deze wijn te serveren op 12° C

Paste ook uitstekend bij de vol au vent trouwens Big Grin
De filmendheid van de Semillion paste uitstekend bij de saus en de secundaire toetsen van de wijn (voornamelijk vanille) werden mooi beaccentueerd.

Een hele mooie wijn, maar ik vind hem toch ook wel iets te duur voor wat hij is.
Dan hier ook veel liever een witte SHL of een Domaine de Chevalier.


RE: Chateau Haut Brion - Vinoco - 18-04-2020 11:53 AM

Wat was het leuk om de 3 pagina's van dit draadje terug te lezen. Ging er toen ook al heftig aan toe shoot. Zelfs een aantal postings van mij uit een vorig leven zaten er tussen cheers. Jammer dat er tegenwoordig weinig tot helemaal geen reacties komen op geplaatste proefnotities.

De 1e rode wijn van gisteravond:

Haut Brion 1993: Très Bordeaux in de neus. Kreupelhout, potloodslijpsel, stal, medicijnkastje. Verrassend mooi en krachtig nog. Grrrr helaas kan de mond niet volgen. Mist toch wat vulling. Het groene jaar met onrijp fruit toont zich. Mooie Bordeaux voor een 1993, maar niet het niveau wat je hoopt bij een 1e Grand Cru. Al brengt ie eigenlijk exact wat je kan verwachten. 92/100
Dan maar een ander jaar uit de kelder halen terwijl er in de virtuele tasting inmiddels een 5-tal top wijnmakers uit Duitsland zijn bijgekomen. Leuk!

Haut Brion 1989: pfff dit is different cake. Wow. Die neus!! wederom très Bordeaux maar zo luxe en mooi. De 93-er mag niet eens in de schaduw staan. Truffel, tabak (pijptabak), nat bos. Het echte grote verschil met de 93-er zit in de mond. Wel 5, wat zeg ik, 10 x meer materie en vulling. Bordeaux in optima forma met een afdronk die minuten duurt. Dit is de magie die een grote Haut Brion kan brengen. Voor sommigen een utopie, voor mij gelukkig niet: Perfectie in het glas. 100/100


RE: Chateau Haut Brion - Mathijs81 - 18-04-2020 04:27 PM

Heerlijke wijn, die van Haut Brion ... toch spijtig dat het allemaal zo duur moet zijn.
In de Grand Vin kan ik jammer genoeg niet volgen qua prijs, tenzij ik een mindere jaargang moet kopen.
Wel tevreden een stuk van de de tweede wijn te hebben, dat kan ik wel nog uitsparen tegenwoordig.

Mathijs


RE: Chateau Haut Brion - Vinoco - 19-04-2020 08:47 AM

(18-04-2020 04:27 PM)Mathijs81 schreef:  Heerlijke wijn, die van Haut Brion ... toch spijtig dat het allemaal zo duur moet zijn.
In de Grand Vin kan ik jammer genoeg niet volgen qua prijs, tenzij ik een mindere jaargang moet kopen.
Wel tevreden een stuk van de de tweede wijn te hebben, dat kan ik wel nog uitsparen tegenwoordig.

Mathijs

Geld uitgeven aan een Haut Brion van een minder jaar is echt zonde van het geld Mathijs. Wat dat betreft is Haut Brion net zoals Petrus en Chateau Margaux. In mindere jaren zijn ze niets beter dan 100-en andere Bordeaux wijnen aan een fractie van de prijs. In grote jaren is er niets beters te vinden dan deze (en nog een paar anderen) huizen. Wat dat betreft kunnen Latour, Leoville Las Cases en La Mission Haut Brion wel geweldige wijnen maken in lastige jaren. Om er maar een paar te noemen in deze categorie.