wijnliefhebbers
Het nuttige aan het aangename gekoppeld - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Interessante Topic (/forum-41.html)
+--- Forum: Onvergetelijke degustaties (/forum-64.html)
+--- Discussie: Het nuttige aan het aangename gekoppeld (/thread-2726.html)


Het nuttige aan het aangename gekoppeld - Dave - 19-07-2013 10:37 AM

Omdat er toch een paar forumleden hun flessen van Tissot moesten komen afhalen, stelde ik voor om er een proeverijtje van te maken. En kijk, Koen, Kris, Don Q. en Tim (Somers) tekenden present.
Ik zou zorgen voor een aperitiefje en dan zouden we blind de wijnen proeven die iedereen had meegebracht. Hierbij mijn notities en quoteringen, de mede tasters mogen gerust verbeteren / aanvullen:

1. (sprankelend aperief). Appel, gist, mineraal, vineus. Iedereen denkt aan Champagne en nog wel eentje die lang “sur lattes” heeft gelegen…. Nope: Crémant du Jura van Tissot (basiscuvee van 10 €): 88

2. Gekonfijte citroen, groene appel, nadrukkelijke aciditeit, maar wel in evenwicht. Lekkere wijn, maar moeilijk thuis te brengen. Kris houdt ons niet langer in spanning: Sancerre “Chène marchand” 2009 van Vincent Pinard: 87

3. Salami (yep, voor een witte wijn), agrum en citrus in de neus, heel mooie structuur, met frisheid en fruit heel mooi in evenwicht en “geknoopt”, heel frisse afdronk. De fles van Koen: Mercurey “Vieilles vignes” 2011 van Raquillet: scoorde ik de eerste dag 88, maar op dag 2 en 3 nog veel mooier geworden: 90.

4. Abrikoos, bloemen en noten in de neus, (iets té) warm mondgevoel met alcoholprikkeling en te weinig zuren: Clos du Caillou, Bouquet des Garrigues (wit) 2007. Ik had deze ertussen gezet omdat ik de laatste fles ook al wat te “warm” vond en wilde een “second opinion”. Oogstjaar 2007 zal er wel voor iets tussen zitten, wan andere jaargangen waren telkens zeer goed. 84

5. Oxidatief, caramel, honing, hars, nootjes in de neus; je verwacht dan een zoeterige mond, maar neen; wel een rijk mondgevoel, maar ook een stevige portie zuren. Ik ben er zelf niet zooo zot van, maar de andere proevers des te meer: André et Mireille Tissot “Arbois sélection” 1995: 88 (voor mij, maar waarschijnlijk zullen de anderen dit bijstellen.)

6. Daarna was het tijd om een hapje te eten. Als aperitief voor de ratatouille serveerde ik een rosé. Maar aangezien ik met het eten bezig was, heb ik weinig genoteerd. Ik vond ‘m lekker en fris, zonder té simpel te zijn: Mas de Martin “l’Insouciant” 2012: 86

7. Tabak, sigarenkistje, tertiair (bos, paddestoelen), schitterend evenwicht tussen het nog aanwezige fruit en de mooie zuren. We zitten in Bordeaux en de fles is niet meer zo jong, zoveel is duidelijk: Monbrison (Margaux) 1990: 91
Een “kleine” Bordeaux in een groot jaar, is geen “kleine” Bordeaux

8. Gelijkaardige neus, met sigarenkistje en weer die tertiaire elementen, maar iets frisser (jonger ?), in de mond aanvankelijk meer gesloten, meer fraicheur en discreter fruit, maar evolueerde zeer mooi in het glas, tot een wijn met nog meer diepgang en spanning. We dronken Poujeaux (Moulis) 1990: 92 punten, met dank aan Don voor dit mooie duo van 1990.

9. Peperig en kruidig in de neus, mineraal en heel fris fuit in de mond, maar toch mooi gestructureerd en vooral heel zuiver. De meesten denken meteen aan Bojo, maar het is: Mathieu Dumarcher, “Léon et Sérafin” 2011 (Rhone, maar de man volgt geen appelatie dus “Vin de France”) . 89

10. Gerookt, bloemig, mineraal en rood fruit in de neus, heel mooi en evenwichtig mondgevoel met veel fraicheur. Ik denk aan Italië, maar het is Sloveens (fles van Tim): Scurek “Modri Pinot” Pinot Noir 2007. Voor mij 90 op de eerste dag, maar evolueerde zeer mooi op dag 2 en 3, dus zelfs 91.

11. Koffie, kruiden en paprika in de neus, fris in de mond, maar ENORME droogtrekkende tannines (sommigen dachten aan Tannat), en weinig of geen fruit, waardoor ik dit maar weinig kon appreciëren. Het was de cultwijn van Trévallon 2003. Koen bracht de fles mee en had er zelf zijn twijfels bij. Ik scoorde dit de eerste dag 86, in de hoop dat er beterschap zou komen de volgende dagen, maar integendeel: 85.

12. Lichte tertiaire toetsen, sigarenkistje, kruidigheid. Mooi rond en fluwelig mondgevoel, met fijne structuur en nog duidelijk reserve. Pontet-Canet (Pauillac) 2002. Voor mij 90 op de eerste dag, maar was op dag 2 op zijn top en scoorde voor mij zelfs 91.

Voilà, dat was mijn versie van de feiten, maar mijn medeproevers zullen zeker nog aanvullen.


RE: Het nuttige aan het aangename gekoppeld - doc - 19-07-2013 10:51 AM

Mooi verslag, Dave !
Die Crémant van Tissot blijft inderdaad verrassen. De Chêne Marchand 2009 heeft misschien wat extra jaartjes nodig om tot z'n volle complexiteit te komen. De 2007 ligt nog ongeschonden in m'n kelder...
PC 2002 was voor mij ook een heel mooi flesje, jammer genoeg geen meer over.


RE: Het nuttige aan het aangename gekoppeld - vinejo - 19-07-2013 10:53 AM

thank you voor de notes, Dave! Alweer een moeilijke 2003 dus... En Bordeaux op dronk roelt toch een beetje Wink


RE: Het nuttige aan het aangename gekoppeld - carl - 19-07-2013 06:58 PM

Knap verslag, Dave. Nu heb ik nog meer spijt dat ik er niet bij kon zijn. Sad


RE: Het nuttige aan het aangename gekoppeld - Mt - 19-07-2013 07:11 PM

Nog niet alles gelezen. Maar al een korte reactie: wauw Poujeaux '90!


RE: Het nuttige aan het aangename gekoppeld - Kris - 29-07-2013 10:48 PM

Mijn samenvatting van deze avond:

- bordeaux en witte jura op leeftijd kan hemels zijn
- trevallon is een bizarre wijn, soms groots maar deze 2003 was te koppig....
- de sloveense PN was top

thanks dave en de rest!


RE: Het nuttige aan het aangename gekoppeld - don quichotte - 29-07-2013 11:40 PM

(29-07-2013 10:48 PM)Kris schreef:  Mijn samenvatting van deze avond:

- bordeaux en witte jura op leeftijd kan hemels zijn
- trevallon is een bizarre wijn, soms groots maar deze 2003 was te koppig....
- de sloveense PN was top

thanks dave en de rest!

Kan ik geloven!


RE: Het nuttige aan het aangename gekoppeld - doc - 29-07-2013 11:47 PM

(29-07-2013 10:48 PM)Kris schreef:  Mijn samenvatting van deze avond:

- bordeaux en witte jura op leeftijd kan hemels zijn
- trevallon is een bizarre wijn, soms groots maar deze 2003 was te koppig....
- de sloveense PN was top

thanks dave en de rest!

Verdorie Kris, proefden we die Trévallon 2003 niet al eens op een degustatie bij Mostade ? Ik vond hem toen ook al wat hoekig of laat staan beetje uitgedroogd. Moeilijk beestje...en veel te duur !


RE: Het nuttige aan het aangename gekoppeld - Mt - 30-07-2013 12:02 AM

(29-07-2013 11:47 PM)doc schreef:  
(29-07-2013 10:48 PM)Kris schreef:  Mijn samenvatting van deze avond:

- bordeaux en witte jura op leeftijd kan hemels zijn
- trevallon is een bizarre wijn, soms groots maar deze 2003 was te koppig....
- de sloveense PN was top

thanks dave en de rest!

Verdorie Kris, proefden we die Trévallon 2003 niet al eens op een degustatie bij Mostade ? Ik vond hem toen ook al wat hoekig of laat staan beetje uitgedroogd. Moeilijk beestje...en veel te duur !

Was dat diezelfde Trevallon met het vernietigende commentaar van een andere vigneron? Genre: slecht gemaakte wijn.


RE: Het nuttige aan het aangename gekoppeld - doc - 30-07-2013 12:14 AM

(30-07-2013 12:02 AM)Mt schreef:  
(29-07-2013 11:47 PM)doc schreef:  
(29-07-2013 10:48 PM)Kris schreef:  Mijn samenvatting van deze avond:

- bordeaux en witte jura op leeftijd kan hemels zijn
- trevallon is een bizarre wijn, soms groots maar deze 2003 was te koppig....
- de sloveense PN was top

thanks dave en de rest!

Verdorie Kris, proefden we die Trévallon 2003 niet al eens op een degustatie bij Mostade ? Ik vond hem toen ook al wat hoekig of laat staan beetje uitgedroogd. Moeilijk beestje...en veel te duur !

Was dat diezelfde Trevallon met het vernietigende commentaar van een andere vigneron? Genre: slecht gemaakte wijn.

Was Thierry Matrot...maar ik weet niet meer of het een 2003 was, ik vermoed van wel...hmmm.


RE: Het nuttige aan het aangename gekoppeld - Dave - 30-07-2013 09:36 AM

(29-07-2013 10:48 PM)Kris schreef:  Mijn samenvatting van deze avond:

- bordeaux en witte jura op leeftijd kan hemels zijn
- trevallon is een bizarre wijn, soms groots maar deze 2003 was te koppig....
- de sloveense PN was top

thanks dave en de rest!

Volledig akkoord met je bevindingen ;-)

En 't was heel graag gedaan.

Wat die Trevallon betreft: De cult-status én de prijs zijn alleszins niet te verantwoorden voor die 2003. Maar aangezien het de enige jaargang is die ik al geproefd heb kan ik er niet veel meer over zeggen....


RE: Het nuttige aan het aangename gekoppeld - Somers - 30-07-2013 11:03 AM

Verdorie nog aan toe, nog niet eens gereageerd... En nu heb ik mijn notities niet bij de hand. Maar alleszins een constant hoog niveau met eigenlijk geen echte tegenvallers (of het moest de p/q van de Trevallon zijn)

Conclusie voor mezelf:
- Jura! Jura! Jura! Jura! Die crémant is echt zot voor zijn geld.
- dankzij Don stijgt Bordeaux telkens een beetje in mijn achting. 2x '90, 2x er boenk op
- den Dave maakt geweldig lekkere ratatouille
- it's Pinot Noir Jim, but not as we know it
- niks zo plezant dan met een bende liefhebbers goeie fleskes te kraken. thank you Kris, Don, Koen! En special thank you to Dave!


RE: Het nuttige aan het aangename gekoppeld - don quichotte - 30-07-2013 11:19 AM

Wat Trevallon betreft ; vroeger verschillende jaargangen van gedronken. (toen nog met het standaard etiket zonder het veranderend kunstontwerp)
Sindsdien niet meer gekocht. Is geen slechte wijn maar volgens mij veel te duur.


RE: Het nuttige aan het aangename gekoppeld - carl - 30-07-2013 12:07 PM

Trevallon 1997 heb ik vroeger 2 maal gedronken en was telkens schitterend. 92 +


RE: Het nuttige aan het aangename gekoppeld - don quichotte - 30-07-2013 03:54 PM

(30-07-2013 12:07 PM)carl schreef:  Trevallon 1997 heb ik vroeger 2 maal gedronken en was telkens schitterend. 92 +

1997 was al met het kunstzinnig etiket.Misschien dat toen het karakter is veranderd?
In 1996 veranderde dit van ontwerp. De zeldzame witte Trevallon van 1996 had nog het oud klassiek ontwerp.


Het nuttige aan het aangename gekoppeld JAARGANG 2 - carl - 29-06-2014 12:12 AM

Na de geslaagde proeverij van vorig jaar werd besloten om de traditie in ere te houden en zo geschiede op maandag 23 juni 2014. Enkele af te halen wijnen wisselden van eigenaar en andere flessen werden bovengehaald en ontkurkt.

1. Fallet-Gourron Extra Brut NV(Champagne) : Deze cult-champagne, ook wel gekend als Fallet-Prevostat, maakte zijn grote reputatie helemaal waar. Dit catalogeer ik zeker bij de allerbeste Champagnes die ik al ooit gedronken heb. Nu moet ik wel zeggen dat Champagne en andere schuimwijnen over het algemeen minder mijn ding zijn maar wanneer je deze kwaliteit in het glas krijgt … Gistig, floraal, honing, complexe neus, verfijnd, mousse blijft fijn, oxidatieve toets, blauwe bes, knappe wijn. 91+
2. Sven Klundt Birkweiler Kastanienbusch 2012 (Pfalz-Duitsland) : Topwijngaard uit de Zuidelijke Pfalz hier in een fles gegoten door een jongere wijnmaker. Doorgaans zijn de Rieslings uit deze regio wat breder van stijl dus een frisser jaar als 2012 is in deze zeker een voordeel. Pikant, citroen, frisse aanzet, duidelijk bredere schouders op zijn body, stinkertjes op de neus, meloen, mineraal, kruidige afdronk. 89 -> Na een tijdje in het glas komt deze wijn veel meer open en komt het fruit veel meer op de voorgrond.
3. Mosse Bonnes Blanches 2008 (Anjou) : Eén van de kwaliteitsvoortrekkers van de biodynamische wijnbouw in de Anjou-regio. Oxidatie, appeltjes, peer, perzik, kaaskorst, mooie zuren, goede vulling. 91
4. Entre-Deux-Monts Chardonnay 2011 (Heuvelland) : Voor mij één van de beste wijnmakers (Martin Bacquaert) van ons kleine Belgenlandje. Floraal, vanille, strakker in de mond dan de neus doet vermoeden, vlierbloesem, lactisch, kruidig op de afdronk, misschien ietwat weinig fruit, hout drukt fruit wat weg. 86
5. Gerard Boulay Clos de Beaujeu 2005 (Sancerre) : Voor velen op het forum een oude bekende (thank you Delhaize). Rijpere stijl, komt zelfs ietwat zoet over, exotisch fruit, toch voldoende zuren, zweetsokken, olie-achtig, mooi geëvolueerd. 90
6. Nicolas Chemarin Les Vignes de Jeannot 2011 (Beaujolais Villages) : Eén van de jonge wolven uit de Beaujolais die op een zo natuurlijk mogelijke manier werkt maar dan wel pragmatisch en niet dogmatisch. Fles staat al 2 dagen open.. Frisfruitig, licht gerookt, kruidigheid, houtskool, enorme fruitgheid (misschien zelfs iets te), ietwat gemis aan structuur. 85+
7. Jean Foillard Morgon 2011 (Morgon) : De fles rond dewelke deze hele degustatie ontstaan is na een gezamelijke aankoop van enkele wijnvrienden en de daarmee gepaard gaande afhaling. Rood fruit, kruidigheid (munt), drop, lichte tannines, bitertje, licht uitdrogend. 87-88+
8. Il Fagetto Lupaio Rosso di Montepulciano (Toscane) : Jonge Sangiovese die p/k onklopbaar is aan 4,2 € in de Cora. Zwarte olijven, tomatenconcentraat, lichte tannines, zuur fruit op de afdronk, zwart fruit, licht onrijp. 86+
9. Tissot Trousseau Singulier 2010 (Jura) : Rood uit de Jura zoals het altijd zou moeten zijn en dan zeker an die prijs (onder 15 €). Voor mij in het lichtere segment de rode wijn van de avond. Prikkelend kruidg, chocolade, ceder, floraal, mooie fruitgheid, diepte, verfrissend. 92
10. Gauby Vieilles Vignes 2006 (Roussillon) : Om meteen te vervolgen met de andere rode WOTN voor mij. Complete wijn, diepte, zwart fruit, peperig, verweven, lichte houtindruk, lange afdronk. 91-92+
11. Alain Chabanon Esprit de Font Caude 2001(Montpeyroux-Languedoc) : Topwijnbouwer uit deze frissere regio uit de Languedoc. Wijn die nog veel tijd heeft en nog lang niet versleten is. Evolutie op de neus, zwart fruit, onderhout, leder, chorizo, animaal, hoge zuren, materie, Bandol(?), lange afdronk, fruit komt terug op de afdronk. 92
12. Clos de l’Herme 2012 (Terasses du Larzac) : Vin de France op basis van Syrah, Grenache, Oude Carignan en Merlot. Duidelijk de frissere stijl vanuit de Languedoc. Brndnetel, intense cassis, lichte tannines, zuurtjes, rood fruit, te jong, mondeuse (?). 87
13. Sociando-Mallet 2004 (Haut-Medoc) : Cultwijn uit Bordeaux die doorgaans minstens 10 jaar nodig heeft om ietwat aangenaam voor de dag te komen. Wijn had 5 uur karafage gekregen en was al mooi opengekomen. Verweven, kruidigheid, licht evolutie, sigarenkistje, syrah (?), goede frisheid, medium body, vrouwelijker van stijl. 90
14. Quinta do Crasto Old Vines Reserva 2005 (Douro) : Wijn bekomen via een garageverkoop die nog maar eens het potentieel bewijst van de Douro als topwijnbouwgebied. Bij nader inzien komt deze ook zeker in aanmerking voor de titel van WOTN. Animaal, munt, zwart fruit, chocolade, vleesje, zeer zachte aanzet, intens van smaak, evenwicht, lengte!!!, rokerig, kruidig, rijpe tannines. 93

Dit was een heel mooie proeverij die een zeer hoog niveau haalde. Bedankt aan Koen, Kris en natuurlijk Dave voor de organisatie en de versnaperingen.
Tot volgend jaar


RE: Het nuttige aan het aangename gekoppeld JAARGANG 2 - vinejo - 29-06-2014 12:26 AM

(29-06-2014 12:12 AM)carl schreef:  Na de geslaagde proeverij van vorig jaar werd besloten om de traditie in ere te houden en zo geschiede op maandag 23 juni 2014. Enkele af te halen wijnen wisselden van eigenaar en andere flessen werden bovengehaald en ontkurkt.

1. Fallet-Gourron Extra Brut NV(Champagne) : Deze cult-champagne, ook wel gekend als Fallet-Prevostat, maakte zijn grote reputatie helemaal waar. Dit catalogeer ik zeker bij de allerbeste Champagnes die ik al ooit gedronken heb. Nu moet ik wel zeggen dat Champagne en andere schuimwijnen over het algemeen minder mijn ding zijn maar wanneer je deze kwaliteit in het glas krijgt … Gistig, floraal, honing, complexe neus, verfijnd, mousse blijft fijn, oxidatieve toets, blauwe bes, knappe wijn. 91+
2. Sven Klundt Birkweiler Kastanienbusch 2012 (Pfalz-Duitsland) : Topwijngaard uit de Zuidelijke Pfalz hier in een fles gegoten door een jongere wijnmaker. Doorgaans zijn de Rieslings uit deze regio wat breder van stijl dus een frisser jaar als 2012 is in deze zeker een voordeel. Pikant, citroen, frisse aanzet, duidelijk bredere schouders op zijn body, stinkertjes op de neus, meloen, mineraal, kruidige afdronk. 89 -> Na een tijdje in het glas komt deze wijn veel meer open en komt het fruit veel meer op de voorgrond.
3. Mosse Bonnes Blanches 2008 (Anjou) : Eén van de kwaliteitsvoortrekkers van de biodynamische wijnbouw in de Anjou-regio. Oxidatie, appeltjes, peer, perzik, kaaskorst, mooie zuren, goede vulling. 91
4. Entre-Deux-Monts Chardonnay 2011 (Heuvelland) : Voor mij één van de beste wijnmakers (Martin Bacquaert) van ons kleine Belgenlandje. Floraal, vanille, strakker in de mond dan de neus doet vermoeden, vlierbloesem, lactisch, kruidig op de afdronk, misschien ietwat weinig fruit, hout drukt fruit wat weg. 86
5. Gerard Boulay Clos de Beaujeu 2005 (Sancerre) : Voor velen op het forum een oude bekende (thank you Delhaize). Rijpere stijl, komt zelfs ietwat zoet over, exotisch fruit, toch voldoende zuren, zweetsokken, olie-achtig, mooi geëvolueerd. 90
6. Nicolas Chemarin Les Vignes de Jeannot 2011 (Beaujolais Villages) : Eén van de jonge wolven uit de Beaujolais die op een zo natuurlijk mogelijke manier werkt maar dan wel pragmatisch en niet dogmatisch. Fles staat al 2 dagen open.. Frisfruitig, licht gerookt, kruidigheid, houtskool, enorme fruitgheid (misschien zelfs iets te), ietwat gemis aan structuur. 85+
7. Jean Foillard Morgon 2011 (Morgon) : De fles rond dewelke deze hele degustatie ontstaan is na een gezamelijke aankoop van enkele wijnvrienden en de daarmee gepaard gaande afhaling. Rood fruit, kruidigheid (munt), drop, lichte tannines, bitertje, licht uitdrogend. 87-88+
8. Il Fagetto Lupaio Rosso di Montepulciano (Toscane) : Jonge Sangiovese die p/k onklopbaar is aan 4,2 € in de Cora. Zwarte olijven, tomatenconcentraat, lichte tannines, zuur fruit op de afdronk, zwart fruit, licht onrijp. 86+
9. Tissot Trousseau Singulier 2010 (Jura) : Rood uit de Jura zoals het altijd zou moeten zijn en dan zeker an die prijs (onder 15 €). Voor mij in het lichtere segment de rode wijn van de avond. Prikkelend kruidg, chocolade, ceder, floraal, mooie fruitgheid, diepte, verfrissend. 92
10. Gauby Vieilles Vignes 2006 (Roussillon) : Om meteen te vervolgen met de andere rode WOTN voor mij. Complete wijn, diepte, zwart fruit, peperig, verweven, lichte houtindruk, lange afdronk. 91-92+
11. Alain Chabanon Esprit de Font Caude 2001(Montpeyroux-Languedoc) : Topwijnbouwer uit deze frissere regio uit de Languedoc. Wijn die nog veel tijd heeft en nog lang niet versleten is. Evolutie op de neus, zwart fruit, onderhout, leder, chorizo, animaal, hoge zuren, materie, Bandol(?), lange afdronk, fruit komt terug op de afdronk. 92
12. Clos de l’Herme 2012 (Terasses du Larzac) : Vin de France op basis van Syrah, Grenache, Oude Carignan en Merlot. Duidelijk de frissere stijl vanuit de Languedoc. Brndnetel, intense cassis, lichte tannines, zuurtjes, rood fruit, te jong, mondeuse (?). 87
13. Sociando-Mallet 2004 (Haut-Medoc) : Cultwijn uit Bordeaux die doorgaans minstens 10 jaar nodig heeft om ietwat aangenaam voor de dag te komen. Wijn had 5 uur karafage gekregen en was al mooi opengekomen. Verweven, kruidigheid, licht evolutie, sigarenkistje, syrah (?), goede frisheid, medium body, vrouwelijker van stijl. 90
14. Quinta do Crasto Old Vines Reserva 2005 (Douro) : Wijn bekomen via een garageverkoop die nog maar eens het potentieel bewijst van de Douro als topwijnbouwgebied. Bij nader inzien komt deze ook zeker in aanmerking voor de titel van WOTN. Animaal, munt, zwart fruit, chocolade, vleesje, zeer zachte aanzet, intens van smaak, evenwicht, lengte!!!, rokerig, kruidig, rijpe tannines. 93

Dit was een heel mooie proeverij die een zeer hoog niveau haalde. Bedankt aan Koen, Kris en natuurlijk Dave voor de organisatie en de versnaperingen.
Tot volgend jaar

thank you Carl!
Foillard wat overroepen...? ( vertrek morgen naar Beaujolais...)


RE: Het nuttige aan het aangename gekoppeld JAARGANG 2 - carl - 29-06-2014 12:55 AM

(29-06-2014 12:26 AM)vinejo schreef:  thank you Carl!
Foillard wat overroepen...? ( vertrek morgen naar Beaujolais...)

Foillard is in mijn ogen zeker niet overroepen. De fles stond ook al 2 dagen open. Dit is ook maar de basisMorgon natuurlijk, hé. Wanneer je over de Cote du Py spreekt of over zijn 3,14 (Pi) dan gaan de concentratie van de wijn en de daarmee gepaard gaande scores ook wel de hoogte in. Maar in mijn ogen moet Bojo ook niet altijd die supergeconcentreerde wijn ijn en mag het ook gewoon fun zijn om een wijn te drinken.

Geniet ervan in de Beaujolais!


RE: Het nuttige aan het aangename gekoppeld JAARGANG 2 - Dave - 30-06-2014 10:36 AM

(29-06-2014 12:26 AM)vinejo schreef:  
(29-06-2014 12:12 AM)carl schreef:  Na de geslaagde proeverij van vorig jaar werd besloten om de traditie in ere te houden en zo geschiede op maandag 23 juni 2014. Enkele af te halen wijnen wisselden van eigenaar en andere flessen werden bovengehaald en ontkurkt.

1. Fallet-Gourron Extra Brut NV(Champagne) : Deze cult-champagne, ook wel gekend als Fallet-Prevostat, maakte zijn grote reputatie helemaal waar. Dit catalogeer ik zeker bij de allerbeste Champagnes die ik al ooit gedronken heb. Nu moet ik wel zeggen dat Champagne en andere schuimwijnen over het algemeen minder mijn ding zijn maar wanneer je deze kwaliteit in het glas krijgt … Gistig, floraal, honing, complexe neus, verfijnd, mousse blijft fijn, oxidatieve toets, blauwe bes, knappe wijn. 91+
2. Sven Klundt Birkweiler Kastanienbusch 2012 (Pfalz-Duitsland) : Topwijngaard uit de Zuidelijke Pfalz hier in een fles gegoten door een jongere wijnmaker. Doorgaans zijn de Rieslings uit deze regio wat breder van stijl dus een frisser jaar als 2012 is in deze zeker een voordeel. Pikant, citroen, frisse aanzet, duidelijk bredere schouders op zijn body, stinkertjes op de neus, meloen, mineraal, kruidige afdronk. 89 -> Na een tijdje in het glas komt deze wijn veel meer open en komt het fruit veel meer op de voorgrond.
3. Mosse Bonnes Blanches 2008 (Anjou) : Eén van de kwaliteitsvoortrekkers van de biodynamische wijnbouw in de Anjou-regio. Oxidatie, appeltjes, peer, perzik, kaaskorst, mooie zuren, goede vulling. 91
4. Entre-Deux-Monts Chardonnay 2011 (Heuvelland) : Voor mij één van de beste wijnmakers (Martin Bacquaert) van ons kleine Belgenlandje. Floraal, vanille, strakker in de mond dan de neus doet vermoeden, vlierbloesem, lactisch, kruidig op de afdronk, misschien ietwat weinig fruit, hout drukt fruit wat weg. 86
5. Gerard Boulay Clos de Beaujeu 2005 (Sancerre) : Voor velen op het forum een oude bekende (thank you Delhaize). Rijpere stijl, komt zelfs ietwat zoet over, exotisch fruit, toch voldoende zuren, zweetsokken, olie-achtig, mooi geëvolueerd. 90
6. Nicolas Chemarin Les Vignes de Jeannot 2011 (Beaujolais Villages) : Eén van de jonge wolven uit de Beaujolais die op een zo natuurlijk mogelijke manier werkt maar dan wel pragmatisch en niet dogmatisch. Fles staat al 2 dagen open.. Frisfruitig, licht gerookt, kruidigheid, houtskool, enorme fruitgheid (misschien zelfs iets te), ietwat gemis aan structuur. 85+
7. Jean Foillard Morgon 2011 (Morgon) : De fles rond dewelke deze hele degustatie ontstaan is na een gezamelijke aankoop van enkele wijnvrienden en de daarmee gepaard gaande afhaling. Rood fruit, kruidigheid (munt), drop, lichte tannines, bitertje, licht uitdrogend. 87-88+
8. Il Fagetto Lupaio Rosso di Montepulciano (Toscane) : Jonge Sangiovese die p/k onklopbaar is aan 4,2 € in de Cora. Zwarte olijven, tomatenconcentraat, lichte tannines, zuur fruit op de afdronk, zwart fruit, licht onrijp. 86+
9. Tissot Trousseau Singulier 2010 (Jura) : Rood uit de Jura zoals het altijd zou moeten zijn en dan zeker an die prijs (onder 15 €). Voor mij in het lichtere segment de rode wijn van de avond. Prikkelend kruidg, chocolade, ceder, floraal, mooie fruitgheid, diepte, verfrissend. 92
10. Gauby Vieilles Vignes 2006 (Roussillon) : Om meteen te vervolgen met de andere rode WOTN voor mij. Complete wijn, diepte, zwart fruit, peperig, verweven, lichte houtindruk, lange afdronk. 91-92+
11. Alain Chabanon Esprit de Font Caude 2001(Montpeyroux-Languedoc) : Topwijnbouwer uit deze frissere regio uit de Languedoc. Wijn die nog veel tijd heeft en nog lang niet versleten is. Evolutie op de neus, zwart fruit, onderhout, leder, chorizo, animaal, hoge zuren, materie, Bandol(?), lange afdronk, fruit komt terug op de afdronk. 92
12. Clos de l’Herme 2012 (Terasses du Larzac) : Vin de France op basis van Syrah, Grenache, Oude Carignan en Merlot. Duidelijk de frissere stijl vanuit de Languedoc. Brndnetel, intense cassis, lichte tannines, zuurtjes, rood fruit, te jong, mondeuse (?). 87
13. Sociando-Mallet 2004 (Haut-Medoc) : Cultwijn uit Bordeaux die doorgaans minstens 10 jaar nodig heeft om ietwat aangenaam voor de dag te komen. Wijn had 5 uur karafage gekregen en was al mooi opengekomen. Verweven, kruidigheid, licht evolutie, sigarenkistje, syrah (?), goede frisheid, medium body, vrouwelijker van stijl. 90
14. Quinta do Crasto Old Vines Reserva 2005 (Douro) : Wijn bekomen via een garageverkoop die nog maar eens het potentieel bewijst van de Douro als topwijnbouwgebied. Bij nader inzien komt deze ook zeker in aanmerking voor de titel van WOTN. Animaal, munt, zwart fruit, chocolade, vleesje, zeer zachte aanzet, intens van smaak, evenwicht, lengte!!!, rokerig, kruidig, rijpe tannines. 93

Dit was een heel mooie proeverij die een zeer hoog niveau haalde. Bedankt aan Koen, Kris en natuurlijk Dave voor de organisatie en de versnaperingen.
Tot volgend jaar

thank you Carl!
Foillard wat overroepen...? ( vertrek morgen naar Beaujolais...)

Merci Carl, voor de, zoals steeds, verzorgde TN's. En merci aan de andere aanwezigen voor de schone flessen: een ongelooflijke reeks toppers !!!


RE: Het nuttige aan het aangename gekoppeld JAARGANG 2 - koen - 11-07-2014 02:53 PM

Nu ik mijn notitieboekske bij de hand heb wil ik wel mijn scores tegen die van Carl afzetten. Tijdens onze gezamelijke wijnexcursies hebben we al vaak bangelijk gelijkaardige scores gegeven ... tijd om nog eens te vergelijken

1. Fallet-Gourron Extra Brut NV(Champagne) : Carl 91+ - ikke 90
2. Sven Klundt Birkweiler Kastanienbusch 2012 (Pfalz-Duitsland) : Carl 89 - ikke 88+ (close but no cigar)
3. Mosse Bonnes Blanches 2008 (Anjou) : Carl 91 - ikke 92
4. Entre-Deux-Monts Chardonnay 2011 (Heuvelland) : Carl 86 - ikke 85
5. Gerard Boulay Clos de Beaujeu 2005 (Sancerre) : bingo de eerste gelijke score, er komt wat slijt op hé Carl Wink 90
6. Nicolas Chemarin Les Vignes de Jeannot 2011 (Beaujolais Villages) : Carl. 85+ - ikke 86
7. Jean Foillard Morgon 2011 (Morgon) : Carl 87-88+ - ikke 88
8. Il Fagetto Lupaio Rosso di Montepulciano (Toscane) : Carl 86+ - ikke 85
9. Tissot Trousseau Singulier 2010 (Jura) : Carl 92 - ikke 91
10. Gauby Vieilles Vignes 2006 (Roussillon) : Carl 91-92+ - ikke 91+
11. Alain Chabanon Esprit de Font Caude 2001(Montpeyroux-Languedoc) : Carl 92 - ikke 91
12. Clos de l’Herme 2012 (Terasses du Larzac) : Carl 87 - ikke 85
13. Sociando-Mallet 2004 (Haut-Medoc) : en nog eens gelijke score 90
14. Quinta do Crasto Old Vines Reserva 2005 (Douro) : Carl 93 - ikke 92-93

Het ligt nog steeds dicht bij elkaar maar het siamese tweeling effect is duidelijk verdwenen. Carl ... we moeten vaker met elkaar tasten of op wijnexcursie gaan Big Grin


RE: Het nuttige aan het aangename gekoppeld JAARGANG 2 - carl - 12-07-2014 08:34 PM

(11-07-2014 02:53 PM)koen schreef:  Nu ik mijn notitieboekske bij de hand heb wil ik wel mijn scores tegen die van Carl afzetten. Tijdens onze gezamelijke wijnexcursies hebben we al vaak bangelijk gelijkaardige scores gegeven ... tijd om nog eens te vergelijken

1. Fallet-Gourron Extra Brut NV(Champagne) : Carl 91+ - ikke 90
2. Sven Klundt Birkweiler Kastanienbusch 2012 (Pfalz-Duitsland) : Carl 89 - ikke 88+ (close but no cigar)
3. Mosse Bonnes Blanches 2008 (Anjou) : Carl 91 - ikke 92
4. Entre-Deux-Monts Chardonnay 2011 (Heuvelland) : Carl 86 - ikke 85
5. Gerard Boulay Clos de Beaujeu 2005 (Sancerre) : bingo de eerste gelijke score, er komt wat slijt op hé Carl Wink 90
6. Nicolas Chemarin Les Vignes de Jeannot 2011 (Beaujolais Villages) : Carl. 85+ - ikke 86
7. Jean Foillard Morgon 2011 (Morgon) : Carl 87-88+ - ikke 88
8. Il Fagetto Lupaio Rosso di Montepulciano (Toscane) : Carl 86+ - ikke 85
9. Tissot Trousseau Singulier 2010 (Jura) : Carl 92 - ikke 91
10. Gauby Vieilles Vignes 2006 (Roussillon) : Carl 91-92+ - ikke 91+
11. Alain Chabanon Esprit de Font Caude 2001(Montpeyroux-Languedoc) : Carl 92 - ikke 91
12. Clos de l’Herme 2012 (Terasses du Larzac) : Carl 87 - ikke 85
13. Sociando-Mallet 2004 (Haut-Medoc) : en nog eens gelijke score 90
14. Quinta do Crasto Old Vines Reserva 2005 (Douro) : Carl 93 - ikke 92-93

Het ligt nog steeds dicht bij elkaar maar het siamese tweeling effect is duidelijk verdwenen. Carl ... we moeten vaker met elkaar tasten of op wijnexcursie gaan Big Grin

We ontlopen mekaar inderdaad meestal niet veel maar wat extra oefening kan nooit kwaad natuurlijk Wink


RE: Het nuttige aan het aangename gekoppeld JAARGANG 2 - Marc - 13-07-2014 06:38 PM

(11-07-2014 02:53 PM)koen schreef:  Nu ik mijn notitieboekske bij de hand heb wil ik wel mijn scores tegen die van Carl afzetten. Tijdens onze gezamelijke wijnexcursies hebben we al vaak bangelijk gelijkaardige scores gegeven ...

Nu durf ik toch de vermetele vraag stellen: op welke basis scoren jullie?
Is dat op "buikgevoel", of toch eerder analytisch?
Of puur subjectief? En is dat dan in vergelijk met de andere wijnen van die avond, of ... of...


RE: Het nuttige aan het aangename gekoppeld JAARGANG 2 - carl - 13-07-2014 08:16 PM

(13-07-2014 06:38 PM)Marc schreef:  
(11-07-2014 02:53 PM)koen schreef:  Nu ik mijn notitieboekske bij de hand heb wil ik wel mijn scores tegen die van Carl afzetten. Tijdens onze gezamelijke wijnexcursies hebben we al vaak bangelijk gelijkaardige scores gegeven ...

Nu durf ik toch de vermetele vraag stellen: op welke basis scoren jullie?
Is dat op "buikgevoel", of toch eerder analytisch?
Of puur subjectief? En is dat dan in vergelijk met de andere wijnen van die avond, of ... of...

Voor het scoren van een wijn speelt buikgevoel (of eerder mondgevoel Smile ) natuurlijk een grote rol.
Geur en smaak moeten goed zitten. Wanneer 1 van beide me niet bevalt kan dit grote gevolgen hebben voor de score.
Subjectief is een wijnscore naar mijn gevoel altijd. Soms kan een wijn wel goed gemaakt zijn maar wanneer hij mij niet "raakt" zal zijn score lager uitvallen dan een wijn die volledig in mijn kraam past maar die misschien analytisch bekeken van een minder niveau is.
Je hebt natuurlijk na een tijdje wel een referentiekader van eerdere proeverijen en die spelen wel een beetje mee maar de proevrij van de avond zelf zal nooit een echt geheel zijn dus wijnen tegen mekaar afwegen van die avond moet je toch trachten te vermijden. Voor jezelf heb je er niet zoveel aan wanneer je een wijn beschrijft en dan zegt : Deze wijn is ... dan de vorige. Dit kan enkel interessant zijn indien je verticales of horizontales doet.
Hopelijk klaart dit het een beetje uit voor jou. Buikgevoel is dus het belangrijkste voor mij : Doet deze wijn me iets of niets.


RE: Het nuttige aan het aangename gekoppeld - Marc - 13-07-2014 10:57 PM

Het klaart het helemaal uit, Carl, bedankt voor de uitleg.


RE: Het nuttige aan het aangename gekoppeld - koen - 14-07-2014 01:57 PM

Ik denk dat ik tijdens het proeven, meestal onbewust een reeks criteria afga en kijk welke elementen me aangenaam verrassen en dewelke ik niet zo goed vind. En dan komt het buik/mondgevoel op de proppen, in welke categorie steek je de wijn dan? Ik heb voor mij zelf een paar categorien gemaakt, deels gebaseerd op Jo zijn klassement http://www.vinejo.freebb.be/thread-7.html :

- correcte wijn 80-83,
- aangename drinkwijn 84-86,
- het betere werk 87-89: njammie,
- top 90-92: zalig en
- hemels 93- : wauwwwwwwwwww!!!!!!!

Het punten geven is voor een groot stuk gebaseerd op mijn proefervaring en natuurlijk ook emotie. Topscores zijn gereserveerd voor "grote" wijnen die mooie emoties losmaken. Welke elementen van een wijn maken nu zo'n emoties los en zorgen ervoor dat de wijn een plaatsje verdient in de hoogste regionen? ... pffff dat is heel persoonlijk. Bij mij is dat o.a puurheid, gelaagdheid, complexiteit, finesse, gedoseerde kracht, ....


RE: Het nuttige aan het aangename gekoppeld - Marc - 14-07-2014 03:21 PM

Ook bedankt, Koen.
Ik hanteer sinds enige tijd ook het klassement van Jo, tot mijn grote tevredenheid.
Ik denk dat ik jouw fine-tuning hiervan ook in mijn achterhoofd ga houden.
Binnenkort eens uitproberen.


RE: Het nuttige aan het aangename gekoppeld - Kris G - 14-07-2014 03:55 PM

een 90-score is voor mij het kantelpunt tussen een (zeer) goede wijn en een wijn die me echt genot van een hoger niveau bezorgt

mijn 2 andere referentiescores zijn 85 en 95, vanaf 85 vind ik het een lekkere wijn die me wel een aangenaam mondgevoel heeft, 95 is dan weer een wauw-gevoel

ergens heb je vrij snel een zicht van wat een wijn ongeveer scoort, dan is het was finetunen om de exacte score te bepalen

ik probeer geen rekening te houden met streek, druif, persoonlijke voorkeur, dat lukt meestal wel redelijk, maar voor Rhône, zeker de Zuidelijke lukt het me moeilijk om een wijn echt correct te scoren

ik vind de neus zelf iets minder belangrijk dan de mond

mijn referentiekader om te scoren ligt al een tijdje redelijk vast, en als ik die scores eens vgl met andere scores op bv. een TFT zit dat wel redelijk OK denk ik, ik zit ook vaak in lijn met de CT-score, maar het blijft een subjectief gegeven natuurlijk, maar dat maakt het natuurlijk ook leuk en boeiend


RE: Het nuttige aan het aangename gekoppeld - vinejo - 14-07-2014 05:09 PM

(14-07-2014 01:57 PM)koen schreef:  Ik heb voor mij zelf een paar categorien gemaakt deels gebaseerd op Jo zijn klassement http://www.vinejo.freebb.be/thread-7.html :

- correcte wijn 80-83,
- aangename drinkwijn 84-86,
- het betere werk 87-89: njammie,
- top 90-92: zalig en
- hemels 93- : wauwwwwwwwwww!!!!!!!

Zoals Marc zo mooi stelde: de pérfecte fine- tuning! thumbsup


RE: Het nuttige aan het aangename gekoppeld - Olivier - 14-07-2014 08:25 PM

Als ik een kritische noot mag meegeven :

Waarom 30 punten (50-80) marge om van fout naar correct te gaan? En 10 (80-90) om van correct naar top te gaan?
En waarom geeft bijna niemand meer dan 94-95?


RE: Het nuttige aan het aangename gekoppeld - Kris G - 14-07-2014 09:28 PM

(14-07-2014 08:25 PM)Olivier schreef:  Als ik een kritische noot mag meegeven :

Waarom 30 punten (50-80) marge om van fout naar correct te gaan? En 10 (80-90) om van correct naar top te gaan?
En waarom geeft bijna niemand meer dan 94-95?

dat is eigenlijk vrij gemakkelijk te beantwoorden denk ik : je hebt dus 50 kwaliteitsniveaus tussen 50 en 100 punten, maar niemand kan 50 wijnen op een rij zetten die van flop naar top gerangschikt zijn, eigenlijk is de schaal gewoon te groot, Parker heeft die schaal nu de laatste tijd wel te veel verengd : is eigenlijk 89-100 geworden, alles dat lekker is begint bij mij vanaf 85 punten, dan heb je nog 15 kwaliteitsniveaus : meer dan voldoende denk ik Wink ik heb al een paar wijnen 96 gegeven en één wijn 97 : Vega Sicilia 1996, ik denk dat je met een normaal budget niet echt toegang hebt tot 95+ wijnen, buiten TFT heb ik ook nog geen 95-score gegeven, dus dat verklaart wel waarom er niet zoveel 95+ gescoord wordt


RE: Het nuttige aan het aangename gekoppeld - vinejo - 14-07-2014 09:41 PM

(14-07-2014 08:25 PM)Olivier schreef:  Als ik een kritische noot mag meegeven :

Waarom 30 punten (50-80) marge om van fout naar correct te gaan? En 10 (80-90) om van correct naar top te gaan?
En waarom geeft bijna niemand meer dan 94-95?

Aha, goede vraag.
1/Dat is uit respect voor de wijnbouwer. Wink Het komt er eigenlijk op neer dat, vanaf dat een wijn ons bevalt hij 80/100 krijgt. Kan jij een wijnbouwer die hart en ziel in zijn wijn legt en die een wijn maakt die je best lekker vindt en die je interesseert zeggen dat ie maar 76 % verdient? Een wijn die onder de 80 scoort interesseer ons eigenlijk niet, hoewel hij goed gemaakt kan zijn. Ik zou zeggen: tussen 50 en 60 is een wijn die geen technische fout vertoont, tussen 60 en 70 een wijn die je drinkt op de receptie van de diploma-uitreiking van je dochter en die je niet wegkiepert, en tussen 70 en 80 een wijn die je tien jaar geleden nog had gekocht voor je BBQ maar die je nu niet meer kan boeien en zelfs voor grote feesten niet meer zou geschonken worden.
Vanaf 80 telt echter elk punt. Er is echt wel een groot verschil tussen 85 en 88.
Waarom dan niet scoren op 20 hoor ik je riposteren... ;-) Tja, da s een keuze, RP zijn fout eigenlijk. Ook hij bespreekt amper wijnen die minder krijgen dan 80/100.

2/Waarom niet meer dan 94-95? Ik gaf al enkele malen 96 en 97 (geen zin om nu te zoeken aan welke wijnen ;-) ). Maar 99 of meer geven? Daarin verschillenwe dan weer van Parker.. 100 geven aan een wijn is als het vinden van de Gouden Graal... Beter kan niet. Hoe weet je dat? Alsof je ooit kan zeggen dat je de mooiste vrouw ooit gezien hebt. Onmogelijk hé. Trouwens. De jacht blijft mooier dan de vangst. Hoelang je ook bezig bent, je hoopt steeds dat de beste wijn nog moet komen. Zoals in het leven hé. Ondertussen ben ik een ouwe zak, maar toch...The best is yet to come... Wink


RE: Het nuttige aan het aangename gekoppeld - carl - 14-07-2014 10:38 PM

(14-07-2014 09:41 PM)vinejo schreef:  
(14-07-2014 08:25 PM)Olivier schreef:  Als ik een kritische noot mag meegeven :

Waarom 30 punten (50-80) marge om van fout naar correct te gaan? En 10 (80-90) om van correct naar top te gaan?
En waarom geeft bijna niemand meer dan 94-95?

Aha, goede vraag.
1/Dat is uit respect voor de wijnbouwer. Wink Het komt er eigenlijk op neer dat, vanaf dat een wijn ons bevalt hij 80/100 krijgt. Kan jij een wijnbouwer die hart en ziel in zijn wijn legt en die een wijn maakt die je best lekker vindt en die je interesseert zeggen dat ie maar 76 % verdient? Een wijn die onder de 80 scoort interesseer ons eigenlijk niet, hoewel hij goed gemaakt kan zijn. Ik zou zeggen: tussen 50 en 60 is een wijn die geen technische fout vertoont, tussen 60 en 70 een wijn die je drinkt op de receptie van de diploma-uitreiking van je dochter en die je niet wegkiepert, en tussen 70 en 80 een wijn die je tien jaar geleden nog had gekocht voor je BBQ maar die je nu niet meer kan boeien en zelfs voor grote feesten niet meer zou geschonken worden.
Vanaf 80 telt echter elk punt. Er is echt wel een groot verschil tussen 85 en 88.
Waarom dan niet scoren op 20 hoor ik je riposteren... ;-) Tja, da s een keuze, RP zijn fout eigenlijk. Ook hij bespreekt amper wijnen die minder krijgen dan 80/100.

2/Waarom niet meer dan 94-95? Ik gaf al enkele malen 96 en 97 (geen zin om nu te zoeken aan welke wijnen ;-) ). Maar 99 of meer geven? Daarin verschillenwe dan weer van Parker.. 100 geven aan een wijn is als het vinden van de Gouden Graal... Beter kan niet. Hoe weet je dat? Alsof je ooit kan zeggen dat je de mooiste vrouw ooit gezien hebt. Onmogelijk hé. Trouwens. De jacht blijft mooier dan de vangst. Hoelang je ook bezig bent, je hoopt steeds dat de beste wijn nog moet komen. Zoals in het leven hé. Ondertussen ben ik een ouwe zak, maar toch...The best is yet to come... Wink

Weer mooi verwoord door onze grote voorganger. Ik had het niet beter kunnen zeggen, Jo applaus cheers


RE: Het nuttige aan het aangename gekoppeld - vinejo - 14-07-2014 11:21 PM

(14-07-2014 10:38 PM)carl schreef:  
(14-07-2014 09:41 PM)vinejo schreef:  
(14-07-2014 08:25 PM)Olivier schreef:  Als ik een kritische noot mag meegeven :

Waarom 30 punten (50-80) marge om van fout naar correct te gaan? En 10 (80-90) om van correct naar top te gaan?
En waarom geeft bijna niemand meer dan 94-95?

Aha, goede vraag.
1/Dat is uit respect voor de wijnbouwer. Wink Het komt er eigenlijk op neer dat, vanaf dat een wijn ons bevalt hij 80/100 krijgt. Kan jij een wijnbouwer die hart en ziel in zijn wijn legt en die een wijn maakt die je best lekker vindt en die je interesseert zeggen dat ie maar 76 % verdient? Een wijn die onder de 80 scoort interesseer ons eigenlijk niet, hoewel hij goed gemaakt kan zijn. Ik zou zeggen: tussen 50 en 60 is een wijn die geen technische fout vertoont, tussen 60 en 70 een wijn die je drinkt op de receptie van de diploma-uitreiking van je dochter en die je niet wegkiepert, en tussen 70 en 80 een wijn die je tien jaar geleden nog had gekocht voor je BBQ maar die je nu niet meer kan boeien en zelfs voor grote feesten niet meer zou geschonken worden.
Vanaf 80 telt echter elk punt. Er is echt wel een groot verschil tussen 85 en 88.
Waarom dan niet scoren op 20 hoor ik je riposteren... ;-) Tja, da s een keuze, RP zijn fout eigenlijk. Ook hij bespreekt amper wijnen die minder krijgen dan 80/100.

2/Waarom niet meer dan 94-95? Ik gaf al enkele malen 96 en 97 (geen zin om nu te zoeken aan welke wijnen ;-) ). Maar 99 of meer geven? Daarin verschillenwe dan weer van Parker.. 100 geven aan een wijn is als het vinden van de Gouden Graal... Beter kan niet. Hoe weet je dat? Alsof je ooit kan zeggen dat je de mooiste vrouw ooit gezien hebt. Onmogelijk hé. Trouwens. De jacht blijft mooier dan de vangst. Hoelang je ook bezig bent, je hoopt steeds dat de beste wijn nog moet komen. Zoals in het leven hé. Ondertussen ben ik een ouwe zak, maar toch...The best is yet to come... Wink

Weer mooi verwoord door onze grote voorganger. Ik had het niet beter kunnen zeggen, Jo applaus cheers

Dank u Carl Tongue
Maar nu ik t herlas wou ik er toch nog iets aan toevoegen.
t Komt er dus eigenlijk op neer dat, vanaf we een wijn enigszins de moeite vinden dat we hem minstens 80/100 geven. Vanaf dan telt elk punt, zie de fine tuning van Koen.
We kunnen dus de wijnen die we de moeite vinden heel nauwkeurig beoordelen met behulp van 20 punten. Ik schreef dan dat je zou kunnen stellen: "waarom dan niet op 20 kwoteren?" Verkeerde vraag natuurlijk. Alsof een wijn die we 84 scoren dan 4/20 zou krijgen. Klopt niet uiteraard. Iemand die op 20 punten geeft kan eigenlijk zijn wijn slechts vanaf 10 kwoteren, en dan zal ie soms 11 of 12 op 20 moeten geven. Lijkt me zoals eerder gezegd nogal streng en de wijn onrecht aandoend. (Met alweer de nuance dat je vooral wijnen bespreekt die het waard zijn om te bespreken).
Ik geef dus liever een wijn 85/100 dan 12,5/20...
Klinkt beter en tóch weet de geïnformeerde wijnliefhebber wat ermee wordt bedoeld...

Spielerei, I know, maar als het WK voetbal tot staatszaak kan uitgroeien, dan ook deze topic! Wink


RE: Het nuttige aan het aangename gekoppeld - koen - 15-07-2014 09:59 AM

(14-07-2014 11:21 PM)vinejo schreef:  
(14-07-2014 10:38 PM)carl schreef:  
(14-07-2014 09:41 PM)vinejo schreef:  
(14-07-2014 08:25 PM)Olivier schreef:  Als ik een kritische noot mag meegeven :

Waarom 30 punten (50-80) marge om van fout naar correct te gaan? En 10 (80-90) om van correct naar top te gaan?
En waarom geeft bijna niemand meer dan 94-95?

Aha, goede vraag.
1/Dat is uit respect voor de wijnbouwer. Wink Het komt er eigenlijk op neer dat, vanaf dat een wijn ons bevalt hij 80/100 krijgt. Kan jij een wijnbouwer die hart en ziel in zijn wijn legt en die een wijn maakt die je best lekker vindt en die je interesseert zeggen dat ie maar 76 % verdient? Een wijn die onder de 80 scoort interesseer ons eigenlijk niet, hoewel hij goed gemaakt kan zijn. Ik zou zeggen: tussen 50 en 60 is een wijn die geen technische fout vertoont, tussen 60 en 70 een wijn die je drinkt op de receptie van de diploma-uitreiking van je dochter en die je niet wegkiepert, en tussen 70 en 80 een wijn die je tien jaar geleden nog had gekocht voor je BBQ maar die je nu niet meer kan boeien en zelfs voor grote feesten niet meer zou geschonken worden.
Vanaf 80 telt echter elk punt. Er is echt wel een groot verschil tussen 85 en 88.
Waarom dan niet scoren op 20 hoor ik je riposteren... ;-) Tja, da s een keuze, RP zijn fout eigenlijk. Ook hij bespreekt amper wijnen die minder krijgen dan 80/100.

2/Waarom niet meer dan 94-95? Ik gaf al enkele malen 96 en 97 (geen zin om nu te zoeken aan welke wijnen ;-) ). Maar 99 of meer geven? Daarin verschillenwe dan weer van Parker.. 100 geven aan een wijn is als het vinden van de Gouden Graal... Beter kan niet. Hoe weet je dat? Alsof je ooit kan zeggen dat je de mooiste vrouw ooit gezien hebt. Onmogelijk hé. Trouwens. De jacht blijft mooier dan de vangst. Hoelang je ook bezig bent, je hoopt steeds dat de beste wijn nog moet komen. Zoals in het leven hé. Ondertussen ben ik een ouwe zak, maar toch...The best is yet to come... Wink

Weer mooi verwoord door onze grote voorganger. Ik had het niet beter kunnen zeggen, Jo applaus cheers

Dank u Carl Tongue
Maar nu ik t herlas wou ik er toch nog iets aan toevoegen.
t Komt er dus eigenlijk op neer dat, vanaf we een wijn enigszins de moeite vinden dat we hem minstens 80/100 geven. Vanaf dan telt elk punt, zie de fine tuning van Koen.
We kunnen dus de wijnen die we de moeite vinden heel nauwkeurig beoordelen met behulp van 20 punten. Ik schreef dan dat je zou kunnen stellen: "waarom dan niet op 20 kwoteren?" Verkeerde vraag natuurlijk. Alsof een wijn die we 84 scoren dan 4/20 zou krijgen. Klopt niet uiteraard. Iemand die op 20 punten geeft kan eigenlijk zijn wijn slechts vanaf 10 kwoteren, en dan zal ie soms 11 of 12 op 20 moeten geven. Lijkt me zoals eerder gezegd nogal streng en de wijn onrecht aandoend. (Met alweer de nuance dat je vooral wijnen bespreekt die het waard zijn om te bespreken).
Ik geef dus liever een wijn 85/100 dan 12,5/20...
Klinkt beter en tóch weet de geïnformeerde wijnliefhebber wat ermee wordt bedoeld...

Spielerei, I know, maar als het WK voetbal tot staatszaak kan uitgroeien, dan ook deze topic! Wink

Inderdaad, spot on Jo. Als ik een wijn minder dan 80 geef dan wil ik hem zo snel mogelijk vergeten. 95-96-97 die flessen kan je op 2 handen tellen .... bij nader inzien doe er maar 2 voeten bij Big Grin, maar het blijft een mini-fractie van al de flessen die ik al gedronken (of geproefd) heb.


RE: Het nuttige aan het aangename gekoppeld - Marc - 17-07-2014 07:52 PM

Vadertje Bob spreekt er ook over:
"If you think this is the very best wine that can be made from this property or this area, why would you not give it a perfect score?"
Hier te lezen:
http://m.europe.wsj.com/articles/robert-m-parker-jr-on-rating-wines-his-new-magazine-and-bordeaux-1405594900?mobile=y


RE: Het nuttige aan het aangename gekoppeld - carl - 01-05-2015 02:31 AM

Naar aanleiding van een gezamelijke wijnaankoop leek het Dave een goed idee om nog eens een proeverij te organiseren en zo geschiede. de geproefde flessen staan hieronder vermeld.

1. Les brun-servenay extra brut (Champagne Grand Cru) : Mandarijn, citrus, zure appel, complexe neus, mooie mousse in de mond, goede frisheid, fijne belletjes, stenig, frisse blijft lang hangen in de mond, Blanc de blancs. Ga avize 90
2. Kuhn Jacobus trocken 2013 (Rheingau) : Fris, citrus, appel, mooie zuurtjes, groene appel op de afdronk, lactisch, buxus, licht exotisch, knapperig, hoge zuren maar ook veel materie, 88
3. Christmann reiterpfad gg 2008 (Pfalz) : honing, stoffig, marsepein, diep-gele kleur, gebakken ananas, licht petrol, amandelen, filmend, goede frisheid achterop komend, licht bitter achteraan, tabak, visolie, bredere stijl, 89
4. Nostos roussanne 2013 (Kreta) : Bubblegum, boterig, groene banaan, exotisch, blauwe bes, Bourgogne, gerookt, vuursteen, intrigerend, lijm, zalvend op de afdronk, rousanne, knap. 90
5. Champ d'etoilles castor 2009 (Jura) : Kaas, caramel, nootjes, zeer droog in de mond, savagnin chardonnay, licht oxidatief, lange afdronk, mandarijn, aards, 87
6. Michel Martin beaune 1er cru clos du roi 2009 (beaune) : Alcohol op de neus, rood fruit, fruitig op de neus, goede zuren, goed evenwicht, rood fruit op de afdronk, gerookt, oude kriek, 88
7. Duijn altschweier sternenberg jannin 2009 (baden) : Gerookt, rijp fruit, chocolade, oude kriek, wijn met beet, beetje droogtrekkend, krieken op alcohol, floraal, interessant, 89+
8. Zelige caravent ikebana 2011 (pic St loup) Puur fruit, blauwe bes, munt, goed fris, licht tannineus, vlezig, drinkt lekker weg, koel geserveerd, 88
9. Domaine la roquete (c9dp) : Blauwe bes, heeft lucht nodig, tannines, mooie afdronk, alcohol op de neus, tapenade, zoethout, bosvruchten, violetjes, chocolade, geconcentreerd met spanning, salami, munt, complex, 91+ 28 € wijnen Julien Vlezenbeek
10. Clos du caillou bouquet des garrigues 2007 (cdr) : Kaneel, tapenade, floraal, goede frisheid, zwart fruit, sinaasappelschil, hout gezien, languedoc, stevige body, zeer kruidig, 89+
11. Gloria 2004 : Banaan, sappig, licht tannineus, licht groenig, 88
12. Croix de beaucaillou 2004 : Banaan, kruidigheid, plakkaatverf, paprika, curry, goede fruitigheid. 89
13. Alain paret 420 nuits 2006 (St Joseph): Paarse violetjes, floraal, tannineus, uitdrogend op de afdronk, syrah, St Joseph,fijn, vlot,elegant, 90
14. Vignoble reveille ultra violet 2011 (roussillon) : Appelcompote, bouillon, heel fruitig, zwart fruit, nog te jong, gerookt oosterse kruiden.
15. Monti bussia 2001 ( barolo) : Banaan, vlezig, tannineus, barolo 2001, champignons, zuurtjes, 90

Rest mij alleen nog Dave te bedanken voor een heel mooie avond met lekkere wijnen en dito hapje alsook de medeproevers voor de leuke en geanimeerde gesprekken.


RE: Het nuttige aan het aangename gekoppeld - Dave - 01-05-2015 10:18 AM

thank you voor het verslag, Carl ! Veel mooie wijnen én fijne companie ! Roquete was voor mij ook de wotn.


RE: Het nuttige aan het aangename gekoppeld - Kris - 01-05-2015 07:38 PM

Ik ben grotendeels akkoord met Carl.

1. geen brioche maar veel frisheid, citrus, zuren en spanning. Alles wat de maag openzet. Schitterende apero-champagne !!
4. Nostos: zeer mooie roussane, boter, marsepijn, honing,...net niet over the top voor mij. Topkretenzer.
5. ondanks mijn liefde voor jura was dit niet mijn ding.
7. Duijn: de meest franse aandoende duitse PN, zeer elegant, rokerig en mineraal. Love it.
9. Ch9p in 2010 is top. Geen hoogvlieger van naam, des te meer in het glas.
11. en 12. leken aanvankelijk identiek. Straf ! Na een tijdje kwam de 2de van Beaucaillou er meer door. Gloria was vrij streng.
15. eetwijn, heeft vlees en wat vet nodig om de tannines en zuren te compenseren. Maar ook elegant en fijn.

thank you dave en de rest van de compagnie !!


RE: Het nuttige aan het aangename gekoppeld - Dave - 02-05-2015 11:16 AM

(01-05-2015 07:38 PM)Kris schreef:  Ik ben grotendeels akkoord met Carl.

1. geen brioche maar veel frisheid, citrus, zuren en spanning. Alles wat de maag openzet. Schitterende apero-champagne !!
4. Nostos: zeer mooie roussane, boter, marsepijn, honing,...net niet over the top voor mij. Topkretenzer.
5. ondanks mijn liefde voor jura was dit niet mijn ding.
7. Duijn: de meest franse aandoende duitse PN, zeer elegant, rokerig en mineraal. Love it.
9. Ch9p in 2010 is top. Geen hoogvlieger van naam, des te meer in het glas.
11. en 12. leken aanvankelijk identiek. Straf ! Na een tijdje kwam de 2de van Beaucaillou er meer door. Gloria was vrij streng.
15. eetwijn, heeft vlees en wat vet nodig om de tannines en zuren te compenseren. Maar ook elegant en fijn.

thank you dave en de rest van de compagnie !!

Ik dacht eerst dat het nog goed zou komen met die Gloria, maar hij was op dag 2 gewoon kapot. Croix was ook ni veel soeps op dag 2. Zal 'm straks nog eens probrren, maar ik vrees ervoor...


RE: Het nuttige aan het aangename gekoppeld - Venne - 02-05-2015 12:01 PM

Dikke merci Dave voor de leuke avond!
Ook wat schrijfsels van mij:
1 goe fris , fijne bubbeling , citrus, agrumes, licht zuurtje , geen brioche, kange zachte champagne...Cru niveau? Jawel! Knap
2 stinkieke, weelderige neus en fijne mond
3 diepgeel/pipi , vol , ansjovis/visolie/sardientjes, lage aciditeit, vettig en kruidig. Wat gaat dat over een jaar of 5 geven ?
4 marsepein , mooi houtje , knap , niet 'te gemaakt', fris en caramel
5 Houtje , weer caramel , zuurkes.... ik wist het niet goed bij deze wijn
6 Animaal en kruidig.. nog wat jong?
7 oalalalala , dees is lekker! lees ook http://csp.skynetblogs.be/archive/2010/01/16/spatburgunder-ist-mein-leben-jacob-duijn.html
8 saté , vlees
9 zoethout , bosvruchten , violette , not overdone , munt . Knappe Ch9dp !
10 Kruiden en stevig maar vlot
11 nen duo , tien... das precies ongeveer dezelfde wijn? Zelfde domein en ander jaartal? Is bwodo maar dacht aan een topmoulis? Twaren 2 saint juliens . Gloria was iets minder expressief en op dronk.
12 vond ik beter als de gloria, donkerder , curry en meer kruidig.
13 nog een duo .... na wat snuffelen dacht ik aan syrah, vooral door de neus van 14. Dus 13 was iets vlotter en eleganter als 14 , noordelijke rhone? Lekker!
14 meer diepgang en materie , gerookt , meer expressieve neus.
15 Zoetje , vlezig , nog stevige tannines en zuren... wa is da menne man? Heeft een goed stukske "Rondou" nodig :-)

En dan als afsluiter een knappe gsm interventie van Koen, bij het naar huis rijden, waardoor Carl de velden heeft leren kennen tss Landen en Orsmaal :-)


RE: Het nuttige aan het aangename gekoppeld - Dave - 02-05-2015 02:32 PM

(02-05-2015 12:01 PM)Venne schreef:  Dikke merci Dave voor de leuke avond!
Ook wat schrijfsels van mij:
1 goe fris , fijne bubbeling , citrus, agrumes, licht zuurtje , geen brioche, kange zachte champagne...Cru niveau? Jawel! Knap
2 stinkieke, weelderige neus en fijne mond
3 diepgeel/pipi , vol , ansjovis/visolie/sardientjes, lage aciditeit, vettig en kruidig. Wat gaat dat over een jaar of 5 geven ?
4 marsepein , mooi houtje , knap , niet 'te gemaakt', fris en caramel
5 Houtje , weer caramel , zuurkes.... ik wist het niet goed bij deze wijn
6 Animaal en kruidig.. nog wat jong?
7 oalalalala , dees is lekker! lees ook http://csp.skynetblogs.be/archive/2010/01/16/spatburgunder-ist-mein-leben-jacob-duijn.html
8 saté , vlees
9 zoethout , bosvruchten , violette , not overdone , munt . Knappe Ch9dp !
10 Kruiden en stevig maar vlot
11 nen duo , tien... das precies ongeveer dezelfde wijn? Zelfde domein en ander jaartal? Is bwodo maar dacht aan een topmoulis? Twaren 2 saint juliens . Gloria was iets minder expressief en op dronk.
12 vond ik beter als de gloria, donkerder , curry en meer kruidig.
13 nog een duo .... na wat snuffelen dacht ik aan syrah, vooral door de neus van 14. Dus 13 was iets vlotter en eleganter als 14 , noordelijke rhone? Lekker!
14 meer diepgang en materie , gerookt , meer expressieve neus.
15 Zoetje , vlezig , nog stevige tannines en zuren... wa is da menne man? Heeft een goed stukske "Rondou" nodig :-)

En dan als afsluiter een knappe gsm interventie van Koen, bij het naar huis rijden, waardoor Carl de velden heeft leren kennen tss Landen en Orsmaal :-)

Hola, nog wa sight-seeing gedaan ;-)

Monti nog eens herproefd (met spaghetti-restje): inderdaad veel beter met eten; tannines zijn nog steeds aanwezig maar minder massief dan donderdag. Wel hedl vreemde neus met rubberachtige en wat oxidatieve aroma's. Maar in de mond merk je daar niet veel van.


RE: Het nuttige aan het aangename gekoppeld - Dave - 02-05-2015 05:28 PM

Nu net nog even de witte herproefd en die zijn (op dag 3) stuk voor stuk mooier geworden: Kuhn is beter in evenwicht: zuren zijn wat gaan liggen, fruit komt er mooi door. Bij de Nostos is het hout mooier geïntegreerd en Christmann heeft een nog complexere neus gekregen met boenwas en wat oosterse kruidigheid, terwijl de mond nog fris blijft.

Castor is daarentegen helemaal dood: pompbak in !


RE: Het nuttige aan het aangename gekoppeld - Dave - 05-05-2015 08:44 PM

Net het laatste glas Riesling van Kuhn gedronken. Op dag 6 na openen amper gebougeerd. Zegt iets over het bewaarpotentieel, zeker ? Mooi !