wijnliefhebbers
Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Bordeaux (/forum-9.html)
+--- Discussie: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France (/thread-288.html)


Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - Roeland V - 28-02-2010 01:31 AM

om meer precies te zijn:
het gaat over de rode (want er bestaat ook witte) Ch Fombrauge 2004
14% abv. (!)

Eerste maal geproefd op grote "Bernard Magrez-proeverij" in 2008. Toen eerder neutraal, niet slecht, niet fantastisch. Nogal streng.

Maarrrrrr...

Deze avond bij lekker etentje bij kameraad blind geserveerd gekregen...

Aaitchiwauwa, carambanogaantoe...

Goed gevulde diep robijnrode kleur.
Intense aroma's van melkchocolade en vanille (eik), geflankeerd door cassis en bramen. In de mond sappige smaken van nog meer donker fruit, nog ietwat gemaskeerd door de eik. Tintelende frisse zuren en nog ietwat dominante maar rijpe tannines. Stevige lange robuuste afdronk met wat agressieve alcoholprik. Zeer mooie wijn, vooral prijs/kwaliteitsgewijs en vooral rekening houdend met jaargang.
90/100.

Wat een verrassing, zowel naar domein (wel mooi maar zelden fantastisch) als naar jaargang.
Heel goede Bordeaux vooral voor de liefhebbers van het stevige genre.


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - vinejo - 28-02-2010 02:08 AM

De 2003 heeft me ook al veel genot verschaft. Je mag zeggen wat je wil, maar Magrez heeft toch een bepaalde touch die z'n wijnen soms bijzonder lekker maakt, ondanks het overvloedige gebruik van hout...


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - Olaf - 01-03-2010 12:54 AM

De 2003 heb ik vorig jaar geschonken in een Bordeaux 2003 Grand Cru degustatie en die was inderdaad zeer lekker. Heb er gelukkig nog een fles van, of is het..... helaas maar één fles van.


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - erwin - 01-03-2010 12:47 PM

Ik heb van de 2003 ook nog maar 1 flesje over. Zeer geslaagd. Ik hoop dat er bij een van de te sluiten Carrefours nog lijken uit de kast vallen onder de vorm van vergeten stock :-)


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - Bert - 05-03-2010 09:31 PM

Even de excel-file van mijn keldervoorraad gechecked.
Ha! Ook één fleske 03 en ook 04. Benieuwd...


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - erwin - 15-03-2010 11:36 AM

Voor wie nog wat 2004 wil inslaan, maar 6 flessen wat te veel vindt: Colruyt is onder de prijs van de 5+1 actie van Delhaize gegaan (20,73 EUR) en tot volgende week is er geen herverpakkingskost...

EDIT: Na toevoeging in het winkelkarretje blijkt de prijs gedaald tot 19,69 EUR per fles.


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - Bert - 27-11-2010 10:46 PM

2002
Zalige rechteroever.
Natte herfstbladeren met die Magrez-toets.
Boeiend, vol in de mond, met rood & zwart fruit en een lange afdronk.
't Zit zo mooi in elkaar.
Magrez: Zeg wat je wil, ze kunnen er wat van...
Zonder twijfel 90/100
Ik moet me inhouden of ik doe nog een fles open....


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - doc - 04-12-2010 02:37 AM

Heb gisteren de Fombrauge 2004 geproefd, na al deze commentaren gelezen te hebben, dacht ik, ik koop er eentje, en wat blijkt, ik vind dit een zeer mooie wijn, versmolten houtimpressies ,evenwichtige tannines, veel fruit, mooie afdronk, zit goed in elkaar. Kortom, love it , sorry Bernard voor de vorige kritieken, deze wijn is echt meer dan zijn geld waard. Overweeg om er nog wat bij te kopen voor de eindejaars. Bdx , here i come ! Van deze blog kun je nog wat bijleren, Tear down the wall !!! (rond bordeaux)Smile (remember)

http://www.youtube.com/watch?v=ZE2t6HWmquc


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru 2002 Bordeaux, France - vinejo - 10-12-2010 08:17 PM

De 2002 met Bert en Gerten
Salami, amandel, marsepein, aardse toetsen, geroosterd, gedroogd fruit, vijgen. Sappig in de mond, toch beetje last van de houtlagering (domineert het fruit). Stom van mij dat ik de Magrez-link niet vond taz
88/100


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - vinejo - 16-09-2011 06:37 PM

Fombrauge 2009

Twee flesjes gekocht in Auchan, uit frustratie over de hebzucht van doorverkopers-en meer en meer ook van gewone wijnliefhebbers Sad
Al meteen eentje opengetrokken.
Vee, blind geproefd, zei onmiddellijk: "die heeft wel veel hout hé"
Inderdaad, noblesse oblige, het typische Magrez-aroma is present.
"maar wel lekker hoor" voegde ze eraan toe.
Een bijna hedonistische neus dus (met een fruitexplosie die de houtinvloed ruim compenseert) , gevolgd door een mond die al met al verrassend fris bleef, hij leek zelfs wat op de Agassac die ik de dag ervoor opende (zie hier http://www.vinejo.freebb.be/thread-1353-post-16616.html#pid16616 )
Lekker dus, en van genoten de eerste dag.
De tweede dag echter... In de neus énkel nog vanille en caramel (en niet van de lichtere soort), in de mond monolitisch en eveneens gedomineerd door de houttoetsen. Geen vergelijking meer mogelijk met de Haut Médoc van hetzelfde jaar.
Indien je deze wijn jong ontkurkt, niét laten open staan dus. Opdrinken en genieten van het jeugdige fruit.
Morgen geef ik m een nieuwe kans.


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - doc - 16-09-2011 10:00 PM

Nog eens de Fombrauge 04 in het glas na paar uurkes karaf, wat me opvalt is terug die mineraliteit die blijft naar voor komen. Het hout is niet dominant, fruit mocht ietsje meer, maar toch heel lekker.


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - Roeland V - 16-09-2011 11:41 PM

Prijs/kwaliteit is de 2004 toch echt wel een koopje (geweest).
Ik ga mijn 3 flessen ook 'ns kraken denk ik.


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - vinejo - 18-09-2011 01:25 PM

(16-09-2011 06:37 PM)vinejo schreef:  Fombrauge 2009

Twee flesjes gekocht in Auchan, uit frustratie over de hebzucht van doorverkopers-en meer en meer ook van gewone wijnliefhebbers Sad
Al meteen eentje opengetrokken.
Vee, blind geproefd, zei onmiddellijk: "die heeft wel veel hout hé"
Inderdaad, noblesse oblige, het typische Magrez-aroma is present.
"maar wel lekker hoor" voegde ze eraan toe.
Een bijna hedonistische neus dus (met een fruitexplosie die de houtinvloed ruim compenseert) , gevolgd door een mond die al met al verrassend fris bleef, hij leek zelfs wat op de Agassac die ik de dag ervoor opende (zie hier http://www.vinejo.freebb.be/thread-1353-post-16616.html#pid16616 )
Lekker dus, en van genoten de eerste dag.
De tweede dag echter... In de neus énkel nog vanille en caramel (en niet van de lichtere soort), in de mond monolitisch en eveneens gedomineerd door de houttoetsen. Geen vergelijking meer mogelijk met de Haut Médoc van hetzelfde jaar.
Indien je deze wijn jong ontkurkt, niét laten open staan dus. Opdrinken en genieten van het jeugdige fruit.
Morgen geef ik m een nieuwe kans.

Vierde dag (fles was nog halfvol):
Mooie minerale neus, nog steeds houtinvloeden maar veel minder dominant, cacao maar ook rijpe aardbeikes. Fluwelig in de mond, mooie zuren, wat vanille in de afdronk.
Hmmm, lekker is the word!


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - doc - 18-09-2011 01:36 PM

Doet me goesting krijgen om er een paar aan te schaffen. Zeker als hij nu al zo genietbaar is of gewoon uit geprikkelde nieuwsgierigheid. Wink Jammer genoeg nog (?)geen 09 bij Colruyt. De 08 is trouwens ook zeer geslaagd vond ik. Komt de 09 nog binnen Pietn ?


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - Pietn - 22-09-2011 09:00 AM

gaat waarschijnlijk voor de nieuwe catalogus zijn begin maartSmile


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - Pietn - 12-11-2011 12:28 AM

Fombrauge 2009 is binnen bij collishop


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - vinejo - 12-11-2011 10:04 AM

(12-11-2011 12:28 AM)Pietn schreef:  Fombrauge 2009 is binnen bij collishop

Dank om dit te melden piet.
Jammer genoeg is hij bijna 4 euro duurder dan in Auchan (wijnfestival).
En de 2006 in rode prijs is ook drie euro duurder dan de 2008 aan gewone prijs. k Zou wel weten welke kiezen Wink


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - don quichotte - 12-11-2011 09:07 PM

Paste de Colruyt het systeem niet toe als je hetzelfde product ergens anders goedkoper kan krijgen dat ze dit product aan die goedkopere prijs laten?
De Auchan in Frankrijk, denk ik dat geen referentie is maar wel bv de CORA keten in België.
De Fombrauge 2009 koste in de CORA 20.89 Euro .( Auchan was 20.90 Euro Rolleyes )
En je moet daarbij niet vertellen dat ze maar een beperkte hoeveelheid hadden.
Je kan maar proberen.
Ik heb met moeite in laatste instantie nog drie flesjes op de kop weten te tikken.Slurp


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - doc - 06-05-2012 01:08 AM

Wit 09

Hout in de neus met grassigheid van SB. Alcohol 14,5%, ontbreekt aan spanning. Voor de rest weinig bekoorlijk sap pfff


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - jr02 - 06-05-2012 10:12 AM

(06-05-2012 01:08 AM)dr_magooo schreef:  Wit 09

Hout in de neus met grassigheid van SB. Alcohol 14,5%, ontbreekt aan spanning. Voor de rest weinig bekoorlijk sap pfff

Mijn eerste flesje Fombrauge blanc die ik dronk was zo overweldigend dat ik er een kistje van 6 kocht. De 2004, weelderig, floraal, zachte boter... een palet om u tegen te zeggen. Er rest mij nog ééntje...Dit jaar de 2006 en 07 gedronken en hier kan ik me aansluiten bij Dr_Magooo. Lijkt mij een volledige andere stijl.Huh
Schoonvader had de 2003 en die leunde sterk- gelijklopend met 04.


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - Pietn - 08-07-2012 01:30 PM

Fombrauge 2004: niet gekaraffeerd: tannines mooi versmolten en volledig op dronk. lange afdronk, heerlijk gewoon.minder puntje misschien is de weinige zuren.


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - doc - 08-07-2012 01:35 PM

(08-07-2012 01:30 PM)Pietn schreef:  Fombrauge 2004: niet gekaraffeerd: tannines mooi versmolten en volledig op dronk. lange afdronk, heerlijk gewoon.minder puntje misschien is de weinige zuren.

Hij kon mij ook verleiden, lekker flesje, brengt mij op gedachten...en idd heel mooi op dronk.Slurp


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - Tienne - 08-07-2012 10:53 PM

Fombrauge 2005

Zeer fris, geconcentreerd. Streng maar evenwichtig.
Geen overdreven houtinvloeden. Tegenpool van de toegankelijke 2003.
Laten liggen!


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - Mt - 09-07-2012 11:14 AM

Een Fombrauge die in het middenpalet en finale zo tegenspartelt, is voor mij een rariteit. Klassieke Bordeaux. Geen openlijke Magrez-stijl. Hands off!


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - vinejo - 22-09-2012 10:46 PM

(06-05-2012 01:08 AM)doc schreef:  Wit 09

Hout in de neus met grassigheid van SB. Alcohol 14,5%, ontbreekt aan spanning. Voor de rest weinig bekoorlijk sap pfff

Kreeg gister een restje in t glas (op mijn aandringen, volgens Erik was ie echt niet te zuipen).
Erik had gelijk. Weinig bekoorlijk sap is een understatement in de zin van redelijk houterige hark als we over onze toekomstige vorst praten...


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - doc - 22-09-2012 11:03 PM

(22-09-2012 10:46 PM)vinejo schreef:  
(06-05-2012 01:08 AM)doc schreef:  Wit 09

Hout in de neus met grassigheid van SB. Alcohol 14,5%, ontbreekt aan spanning. Voor de rest weinig bekoorlijk sap pfff

Kreeg gister een restje in t glas (op mijn aandringen, volgens Erik was ie echt niet te zuipen).
Erik had gelijk. Weinig bekoorlijk sap is een understatement in de zin van redelijk houterige hark als we over onze toekomstige vorst praten...

Big Grin


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - Johan M. - 12-11-2012 06:47 PM

(04-12-2010 02:37 AM)doc schreef:  Heb gisteren de Fombrauge 2004 geproefd, na al deze commentaren gelezen te hebben, dacht ik, ik koop er eentje, en wat blijkt, ik vind dit een zeer mooie wijn, versmolten houtimpressies ,evenwichtige tannines, veel fruit, mooie afdronk, zit goed in elkaar. Kortom, love it , sorry Bernard voor de vorige kritieken, deze wijn is echt meer dan zijn geld waard. Overweeg om er nog wat bij te kopen voor de eindejaars. Bdx , here i come ! Van deze blog kun je nog wat bijleren, Tear down the wall !!! (rond bordeaux)Smile (remember)

http://www.youtube.com/watch?v=ZE2t6HWmquc

Idem hier... gisteren in twee etappes het flesje gekraakt. En eigenlijk helemaal in lijn met bovengaande bevindingen. Wat me wel opviel was dat 's avonds, na een ganse dag open gestaan te hebben, de chocoladetoetsen meer doorkwamen en de kleur ook iets donkerder was. Heb er in ieder geval tweemaal van genoten. Sterk werk van Bernard.


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - don quichotte - 14-12-2012 02:10 AM

Gisteren de Fombrauge 2010 ook in het glas. Mooi; mooi; mooi.....
Ik had van dit jaartal 2010 al in mijn kelder maar kon niet weerstaan om mijn stock nog wat bij de dikken. ( 20 Euro) Blush
Mijn wederhelft kon deze wijn zeer sterk appreciëren wat ze liet zien door geen kritiek te geven op deze aankoop.Wink


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - Mt - 14-12-2012 10:46 AM

(14-12-2012 02:10 AM)don quichotte schreef:  Mijn wederhelft kon deze wijn zeer sterk appreciëren wat ze liet zien door geen kritiek te geven op deze aankoop.Wink

Big Grin


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - doc - 14-12-2012 01:35 PM

(14-12-2012 10:46 AM)Matten schreef:  
(14-12-2012 02:10 AM)don quichotte schreef:  Mijn wederhelft kon deze wijn zeer sterk appreciëren wat ze liet zien door geen kritiek te geven op deze aankoop.Wink

Big Grin

Kan 't geloven aan 20 euro, waar gekocht ?


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - don quichotte - 14-12-2012 05:16 PM

(14-12-2012 01:35 PM)doc schreef:  
(14-12-2012 10:46 AM)Matten schreef:  
(14-12-2012 02:10 AM)don quichotte schreef:  Mijn wederhelft kon deze wijn zeer sterk appreciëren wat ze liet zien door geen kritiek te geven op deze aankoop.Wink

Big Grin

Kan 't geloven aan 20 euro, waar gekocht ?

In de CORA.
Tijdens het wijnfestival van oktober en gisteren tijdens een privé degustatie / wijnverkoop van CORA waar een reeks grootse (soms mooie) Bordeaux wijnen op de degustatietafel kwamen ondermeer de Château d’ Yquem.


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - bowmore - 30-04-2013 10:07 PM

2006 geleegd. Teleurstelling. Foutloze wijn die elk karakter mist.


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - Kris - 05-10-2013 10:43 AM

2008 over de week gedronken. Sappige, merlot gedreven bordeaux. Fluwelig, hout mooi verweven. Zeer lekker, maar ik mis een beetje punch. In afslag gekocht aan 15,4euro applaus


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - vinejo - 01-11-2013 09:41 PM

Fombrauge 2004
Dit huis heeft zijn voor- en tegenstanders. Zoals alle wijnen van Bernard Magrez. Maar mij heeft de wijn nog nooit ontgoocheld. Ook nu niet. De neus is charmant met vanille, rood fruit( rijpe aardbeitjes) en champignons. De charme zet zich door in de mond, een zachte sappige wijn met tabak en wat bitters in de afdronk. De hele familie houdt van deze wijn.
En ik hou van de hele familie.
Dat treft. Wink


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - Innesto - 01-11-2013 10:18 PM

(01-11-2013 09:41 PM)vinejo schreef:  Fombrauge 2004
Dit huis heeft zijn voor- en tegenstanders. Zoals alle wijnen van Bernard Magrez. Maar mij heeft de wijn nog nooit ontgoocheld. Ook nu niet. De neus is charmant met vanille, rood fruit( rijpe aardbeitjes) en champignons. De charme zet zich door in de mond, een zachte sappige wijn met tabak en wat bitters in de afdronk. De hele familie houdt van deze wijn.
En ik hou van de hele familie.
Dat treft. Wink

Hetzelfde verhaal hier, de eerste wijn van Château Fombrauge ontgoochelde nog nooit en biedt naar mijn gevoel tot op heden veel "Bordeaux" voor een aanvaardbare prijs. Ik heb van jaargang 2009 en 2010 alvast wat ingeslagen.

Ik dronk vorig jaar ook de 'Cuvée Promesse' 2005 van Château Fombrauge en dat was wel een afknapper. Zeker toen ik het prijskaartje (21 euro!) hoorde dat de lokale detailhandelaar om de flessenhals gehangen had.


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - don quichotte - 01-11-2013 10:48 PM

Stond dit jaar niet niet geafficheerd in de folder van het wijnfestival van CORA .
Ook niet te vinden in de garagekelder van CORA Woluwe maar wel te vinden in de rekken van de winkel.

De Fombrauge 2010 aan promotieprijs; nog geen 20 Euro. Wie kan daar aan weerstaan van dan zijn stock niet aan te dikken.Blush

Misschien wat laat maar morgen is het de laatste dag van het CORA wijnfestival.


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - Franzo - 20-11-2013 12:40 AM

Gisteren en vandaag de rode 2007 gedronken en aangenaam verrast. Mijn verwachtingen lagen niet te hoog, onterecht. Redelijk wat vanille, ceder, chocolade maar ook cassis en framboos. Ambitieus houtgelagerd ja, maar niet de dikke laag make-up die ik verwacht had. In de mond voldoende vulling en al op plooi. Misschien licht droogtrekkend in de afdronk, maar blind zou ik deze wijn nooit als een 2007 hebben bestempeld.
Ik proefde onlangs de 2009 en 2010 en die konden me niet helemaal overtuigen, leken nogal lomp in vergelijking met deze 2007, die eleganter lijkt.
Gevonden in Delhaize aan 11 euro bij de kelderresten, jammer genoeg maar één fles.


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - Kris G - 20-11-2013 01:50 AM

er zijn zo een paar kastelen waar je een groep voor- en tegenstanders van hebt : zowaar polariserende wijnen Smile Pavie zit ook wel in dat rijtje, en de nieuwe stijl Cos d'Estournel past er ook wel in denk ik

Fombrauge heeft me nog nooit kunnen overtuigen, ik vind hem meestal iets "te gemaakt"

maar eigenlijk maar een geluk dat er verschillende smaak en stijlvoorkeuren zijn : dat houdt het boeiend Smile


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - stijnvn - 11-12-2013 08:01 PM

Nu in Auchan Ronq aan 21.95€ tot 24-12
http://www.auchanroncq.com/tract_fr/458/index.php


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - Bert - 02-05-2014 07:11 PM

wit, 2009

Interessante neus met boter, warme suikerwafel, noten, sinaasschil, ananas en honingraat.
Drinkt lekker fris weg, lange afdronk. Mss iets te weinig body om dit super te maken. Deed me denken aan (een goeie) witte Carbonnieux.
89+/100


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - Bert - 15-11-2014 09:41 PM

ik twijfelde voor vanavond bij het lamskroonjte (Mmmm Rolleyes ) tss Fombrauge 02, 04 of een Grand Pontet 2005. Het werd uiteindelijk de Fombrauge 02.

2002
Rijke neus met speculoos, candijsuiker, franchipane, zwart fruit, bos, botergebak en kreupelhout & ceder.
Medium-bodied met vooral cacao & chocolade, de zoete toetsen van die speculoos en zwart fruit. Nog fijne tannine'kes op het einde.
Een mooie, verleidende wijn, wordt beter met het glas.
92/100

2u later - empty...


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - vinejo - 16-11-2014 03:26 AM

(15-11-2014 09:41 PM)Bert schreef:  ik twijfelde voor vanavond bij het lamskroonjte (Mmmm Rolleyes ) tss Fombrauge 02, 04 of een Grand Pontet 2005. Het werd uiteindelijk de Fombrauge 02.

2002
Rijke neus met speculoos, candijsuiker, franchipane, zwart fruit, bos, botergebak en kreupelhout & ceder.
Medium-bodied met vooral cacao & chocolade, de zoete toetsen van die speculoos en zwart fruit. Nog fijne tannine'kes op het einde.
Een mooie, verleidende wijn, wordt beter met het glas.
92/100

2u later - empty...

Fombrauge is toch straf hé... En nog altijd betaalbaar.


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - Innesto - 16-11-2014 12:18 PM

(16-11-2014 03:26 AM)vinejo schreef:  
(15-11-2014 09:41 PM)Bert schreef:  ik twijfelde voor vanavond bij het lamskroonjte (Mmmm Rolleyes ) tss Fombrauge 02, 04 of een Grand Pontet 2005. Het werd uiteindelijk de Fombrauge 02.

2002
Rijke neus met speculoos, candijsuiker, franchipane, zwart fruit, bos, botergebak en kreupelhout & ceder.
Medium-bodied met vooral cacao & chocolade, de zoete toetsen van die speculoos en zwart fruit. Nog fijne tannine'kes op het einde.
Een mooie, verleidende wijn, wordt beter met het glas.
92/100

2u later - empty...

Fombrauge is toch straf hé... En nog altijd betaalbaar.

Moeten we daar bij uitbreiding niet de hier en daar (onterecht) vermaledijde Bernard M. van maken? Zo vind ik ook La Tour Carnet (zeker 09 en 10) heel straf.

Na Fombrauge 2009 en 2010 toch maar uitkijken om wat 2011 (in rode prijs of zo onder de 20 euro?) in te slaan?


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - vinejo - 16-11-2014 01:07 PM

(16-11-2014 12:18 PM)Innesto schreef:  
(16-11-2014 03:26 AM)vinejo schreef:  
(15-11-2014 09:41 PM)Bert schreef:  ik twijfelde voor vanavond bij het lamskroonjte (Mmmm Rolleyes ) tss Fombrauge 02, 04 of een Grand Pontet 2005. Het werd uiteindelijk de Fombrauge 02.

2002
Rijke neus met speculoos, candijsuiker, franchipane, zwart fruit, bos, botergebak en kreupelhout & ceder.
Medium-bodied met vooral cacao & chocolade, de zoete toetsen van die speculoos en zwart fruit. Nog fijne tannine'kes op het einde.
Een mooie, verleidende wijn, wordt beter met het glas.
92/100

2u later - empty...

Fombrauge is toch straf hé... En nog altijd betaalbaar.

Moeten we daar bij uitbreiding niet de hier en daar (onterecht) vermaledijde Bernard M. van maken? Zo vind ik ook La Tour Carnet (zeker 09 en 10) heel straf.

Na Fombrauge 2009 en 2010 toch maar uitkijken om wat 2011 (in rode prijs of zo onder de 20 euro?) in te slaan?

Akkoord!


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - rik - 17-11-2014 07:56 PM

De Fombrauge 2010 nog aan 22,30 euro in delhaize, lijkt me een goede prijs?


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - Innesto - 17-11-2014 08:08 PM

(17-11-2014 07:56 PM)rik schreef:  De Fombrauge 2010 nog aan 22,30 euro in delhaize, lijkt me een goede prijs?

Lijkt me een faire prijs, bovendien waarschijnlijk één van de laatste kansen om 2010 in te slaan.


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - Fre - 02-01-2015 10:16 PM

Ik las hier in een andere thread iets over braderen van de 2007. Wel in Auchan gaat de Frombauge -41%. Basisprijs ligt wel te hoog maar 17,99 EUR lijkt me wel ok. Is wel 2007 natuurlijk. Ik twijfel...


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - don quichotte - 02-01-2015 11:19 PM

(02-01-2015 10:16 PM)Fre schreef:  Ik las hier in een andere thread iets over braderen van de 2007. Wel in Auchan gaat de Frombauge -41%. Basisprijs ligt wel te hoog maar 17,99 EUR lijkt me wel ok. Is wel 2007 natuurlijk. Ik twijfel...

Ter vergelijking Fre; de 2010 betaalde ik 19,95; de 2009 20,89 Euro.
Laat ze met deze wijn zitten. Misschien dat Auchan dan ook wat druk zal uitoefenen op hun toeleveranciers en zo op de hausse die we de laatste jaren hebben gekend.


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - Fre - 03-01-2015 12:10 AM

(02-01-2015 11:19 PM)don quichotte schreef:  
(02-01-2015 10:16 PM)Fre schreef:  Ik las hier in een andere thread iets over braderen van de 2007. Wel in Auchan gaat de Frombauge -41%. Basisprijs ligt wel te hoog maar 17,99 EUR lijkt me wel ok. Is wel 2007 natuurlijk. Ik twijfel...

Ter vergelijking Fre; de 2010 betaalde ik 19,95; de 2009 20,89 Euro.
Laat ze met deze wijn zitten. Misschien dat Auchan dan ook wat druk zal uitoefenen op hun toeleveranciers en zo op de hausse die we de laatste jaren hebben gekend.

Ok thanks Don


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - Bert - 14-03-2015 09:42 PM

Fombrauge is één van die wijnen die ik altijd graag drink en waarvoor ik een bepaalde voorliefde heb en eigenlijk Magrez-wijnen in het algemeen. Stelt nooit teleur. Zo ook voor Lagrange (St-J) en Sociando Mallet, bvb.
Vanavond nog eens de 2004 van Fombrauge.

Lekker zonder meer (89/100), sowieso, maar kan niet tippen aan die 2002 van tijdje terug. Minder materie en en meer hout in de afdronk. Als je deze 2004 nog liggen hebt, wacht nog enkele jaren.


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - vinejo - 15-03-2015 12:45 AM

(14-03-2015 09:42 PM)Bert schreef:  Fombrauge is één van die wijnen die ik altijd graag drink en waarvoor ik een bepaalde voorliefde heb en eigenlijk Magrez-wijnen in het algemeen. Stelt nooit teleur. Zo ook voor Lagrange (St-J) en Sociando Mallet, bvb.
Vanavond nog eens de 2004 van Fombrauge.

Lekker zonder meer (89/100), sowieso, maar kan niet tippen aan die 2002 van tijdje terug. Minder materie en en meer hout in de afdronk. Als je deze 2004 nog liggen hebt, wacht nog enkele jaren.

Ok, heb 1 flesje liggen en blijf eraf.


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - Olivier - 29-03-2015 10:42 PM

2012

direct zeer mooie neus, met rijpe bramen en een houttoets die uit het glas komen. Meer van dat in de mond, zeer weelderig, cacao ook. Superverleidelijke wijn, en ondanks zijn jeugd loopt dit volledig zonder weerhaken naar binnen! Moet wel zeggen dat ik dit blind waarschijnlijk niet in Frankrijk zou gezet hebben. Het houtgebruik en de toegankelijkheid doet wat nieuwwerelds aan. Maar dat bedoel ik zeker niet in negatieve zin. Mooie afsluiter van het weekend...


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - vinejo - 29-03-2015 10:58 PM

(29-03-2015 10:42 PM)Olivier schreef:  2012

direct zeer mooie neus, met rijpe bramen en een houttoets die uit het glas komen. Meer van dat in de mond, zeer weelderig, cacao ook. Superverleidelijke wijn, en ondanks zijn jeugd loopt dit volledig zonder weerhaken naar binnen! Moet wel zeggen dat ik dit blind waarschijnlijk niet in Frankrijk zou gezet hebben. Het houtgebruik en de toegankelijkheid doet wat nieuwwerelds aan. Maar dat bedoel ik zeker niet in negatieve zin. Mooie afsluiter van het weekend...

Zeer herkenbaar Fombrauge (en Magrez)- ik ben fan!


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - Olivier - 29-03-2015 11:02 PM

(29-03-2015 10:58 PM)vinejo schreef:  
(29-03-2015 10:42 PM)Olivier schreef:  2012

direct zeer mooie neus, met rijpe bramen en een houttoets die uit het glas komen. Meer van dat in de mond, zeer weelderig, cacao ook. Superverleidelijke wijn, en ondanks zijn jeugd loopt dit volledig zonder weerhaken naar binnen! Moet wel zeggen dat ik dit blind waarschijnlijk niet in Frankrijk zou gezet hebben. Het houtgebruik en de toegankelijkheid doet wat nieuwwerelds aan. Maar dat bedoel ik zeker niet in negatieve zin. Mooie afsluiter van het weekend...

Zeer herkenbaar Fombrauge (en Magrez)- ik ben fan!

kan ik geloven. Eerste keer dat ik dit drink, en 't zal zeker niet de laatste keer zijn Rolleyes


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - Bert - 31-10-2015 07:30 PM

(29-03-2015 11:02 PM)Olivier schreef:  
(29-03-2015 10:58 PM)vinejo schreef:  
(29-03-2015 10:42 PM)Olivier schreef:  2012

direct zeer mooie neus, met rijpe bramen en een houttoets die uit het glas komen. Meer van dat in de mond, zeer weelderig, cacao ook. Superverleidelijke wijn, en ondanks zijn jeugd loopt dit volledig zonder weerhaken naar binnen! Moet wel zeggen dat ik dit blind waarschijnlijk niet in Frankrijk zou gezet hebben. Het houtgebruik en de toegankelijkheid doet wat nieuwwerelds aan. Maar dat bedoel ik zeker niet in negatieve zin. Mooie afsluiter van het weekend...

Zeer herkenbaar Fombrauge (en Magrez)- ik ben fan!

kan ik geloven. Eerste keer dat ik dit drink, en 't zal zeker niet de laatste keer zijn Rolleyes

Ik kan me vinden in deze beschrijving. Zeer aangename neus idd en ook zoals Olivier zei: je zou twijfelen (als je blind proeft) of dit wel frans is. Wel iets te eenvoudig voor me. Sappig en lekker zonder meer maar ik verwacht bij een Fombrauge een ronder en voller mondgevoel.
Mijn andere flesjes laat ik nog (lang) rusten.


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - Bert - 01-11-2015 03:17 PM

Verrassend: op dag 2 is dat ronder en voller mondgevoel er wel!


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - Bert - 16-01-2016 09:40 PM

(02-05-2014 07:11 PM)Bert schreef:  wit, 2009

Interessante neus met boter, warme suikerwafel, noten, sinaasschil, ananas en honingraat.
Drinkt lekker fris weg, lange afdronk. Mss iets te weinig body om dit super te maken. Deed me denken aan (een goeie) witte Carbonnieux.
89+/100

Vandaag mijn 2de en laatste fles.
Ik was eerlijk gezegd vergeten dit ooit gedronken te hebben,
tot ik nu het forum opende om een tasting note te gaan plaatsen en mijn eigen post zag... (Shame on you, Bert)

Ik kan bovenstaande alleen maar onderschrijven (nice quote) maar vooral die te weinig body blijft me bij.
Beter zal deze wijn ook niet worden; heb je dit liggen; drink nu-2j.
Ik ga die + laten vallen: 89/100


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - vinejo - 16-01-2016 11:25 PM

(16-01-2016 09:40 PM)Bert schreef:  
(02-05-2014 07:11 PM)Bert schreef:  wit, 2009

Interessante neus met boter, warme suikerwafel, noten, sinaasschil, ananas en honingraat.
Drinkt lekker fris weg, lange afdronk. Mss iets te weinig body om dit super te maken. Deed me denken aan (een goeie) witte Carbonnieux.
89+/100

Vandaag mijn 2de en laatste fles.
Ik was eerlijk gezegd vergeten dit ooit gedronken te hebben,
tot ik nu het forum opende om een tasting note te gaan plaatsen en mijn eigen post zag... (Shame on you, Bert)

Ik kan bovenstaande alleen maar onderschrijven (nice quote) maar vooral die te weinig body blijft me bij.
Beter zal deze wijn ook niet worden; heb je dit liggen; drink nu-2j.
Ik ga die + laten vallen: 89/100

Nice quote indeed, ik zal ze ook maar onderschrijven ;-)
En voor wat betreft dat vergeten: ook al meegemaakt. Gelukkig is dit forum zo vergeetachtig niet...


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - Dc - 12-01-2017 10:03 PM

2004

Kleur zit nog snor
In de neus iets zoet, rood fruit, hint champignon, vanille (hout zeker nog aanwezig), tabak.
In de mond ook hout nog merkbaar, lichte droogtrekking, voldoende materie.

Nog niet versleten.
89+\90-


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - vinejo - 22-05-2017 07:35 PM

(14-03-2015 09:42 PM)Bert schreef:  Fombrauge is één van die wijnen die ik altijd graag drink en waarvoor ik een bepaalde voorliefde heb en eigenlijk Magrez-wijnen in het algemeen. Stelt nooit teleur. Zo ook voor Lagrange (St-J) en Sociando Mallet, bvb.
Vanavond nog eens de 2004 van Fombrauge.

Lekker zonder meer (89/100), sowieso, maar kan niet tippen aan die 2002 van tijdje terug. Minder materie en en meer hout in de afdronk. Als je deze 2004 nog liggen hebt, wacht nog enkele jaren.

De 2004 zaterdag gedronken en inderdaad nogal gewoontjes. Deze fles was zelfs wat óver zijn top vond ik, natte bladeren in de neus en in de mond wat uitgedroogd...
Ontgoocheling. (Heb wel slechts 1 klein glaasje geproefd, is dus redelijk subjectief.)


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - Jordaens - 19-05-2018 09:27 AM

Gisterenavond ook de Ch. Fombrauge 2012. Zeer aangename wijn, ik sluit me aan bij de eerder geplaatste proefnotitie (al begrijp ik niet, of versta ik verkeerd, dat iemand deze wijn in één adem noemt met Sociando-Mallet). We zijn alleen een drietal jaren verder en die zware houttoets is intussen goed verwerkt. Vanille en eik blijven wel merkbaar, maar rijp fruit heeft de overhand, met veel framboos en in de redelijk lange afdronk veel rijpe kersen, voor de typische vegetaliteit van oude merlot is de wijn nog te jong, hij kan dan ook nog prima blijven liggen.

Aan de andere kant: misschien iets te braaf voor een grand cru classé, zoals al uit eerdere notities bleek is dit een erg vriendelijke, ronde Saint-Emilion, die misschien ook wat speelt op de trend van de vijf-vruchten-jam, zoals die ons vanuit de Nieuwe Wereld is aangeleerd. Na nog een restje Montefalco Sagrantino van gisteren te hebben weggewerkt valt dat des te meer op.


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - vinejo - 19-05-2018 09:38 AM

(19-05-2018 09:27 AM)Jordaens schreef:  Gisterenavond ook de Ch. Fombrauge 2012. Zeer aangename wijn, ik sluit me aan bij de eerder geplaatste proefnotitie (al begrijp ik niet, of versta ik verkeerd, dat iemand deze wijn in één adem noemt met Sociando-Mallet). We zijn alleen een drietal jaren verder en die zware houttoets is intussen goed verwerkt. Vanille en eik blijven wel merkbaar, maar rijp fruit heeft de overhand, met veel framboos en in de redelijk lange afdronk veel rijpe kersen, voor de typische vegetaliteit van oude merlot is de wijn nog te jong, hij kan dan ook nog prima blijven liggen.

Aan de andere kant: misschien iets te braaf voor een grand cru classé, zoals al uit eerdere notities bleek is dit een erg vriendelijke, ronde Saint-Emilion, die misschien ook wat speelt op de trend van de vijf-vruchten-jam, zoals die ons vanuit de Nieuwe Wereld is aangeleerd. Na nog een restje Montefalco Sagrantino van gisteren te hebben weggewerkt valt dat des te meer op.

Bert noemde Fombrauge in 1 adem met SM (en Lagrange) maar bedoelde allerminst dat dit gelijkaardige wijnen zijn. Het punt was dat Fombrauge, net als SM en Lagrange, een wijn is waarvan je bepaalde verwachtingen hebt die dan telkens volledig worden ingelost.
En jouw beschrijving van de 2012 bevestigt dit, bij het lezen ruik en smaak ik Fombrauge.


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - Jordaens - 21-05-2018 08:28 AM

Het laatste klutske Fombrauge gisterenavond nog uitgedronken. Nog altijd braaf en rond en aangenaam. Alleen, na een dag of twee toch ook weer zo'n beetje algensoep, zo typisch voor merlot die te lang heeft opengestaan. Ik lees hier vaak over wijnen, die na twee, drie dagen open te hebben gestaan pas echt op hun best zijn. Dat lijkt me toch minstens geen algemeen te volgen risico.


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, Bordeaux, France - vinejo - 21-05-2018 09:44 AM

(21-05-2018 08:28 AM)Jordaens schreef:  Het laatste klutske Fombrauge gisterenavond nog uitgedronken. Nog altijd braaf en rond en aangenaam. Alleen, na een dag of twee toch ook weer zo'n beetje algensoep, zo typisch voor merlot die te lang heeft opengestaan. Ik lees hier vaak over wijnen, die na twee, drie dagen open te hebben gestaan pas echt op hun best zijn. Dat lijkt me toch minstens geen algemeen te volgen risico.

Hangt volledig af van soort wijn en leeftijd.
Zoals enkele notoire leden hier onlangs stelden is een restje Bordeaux in de meeste gevallen allesbehalve nog fris. Zeker flessen met veel merlot zijn al vanaf dag 2 geoxideerd en ruiken en smaken plat en oninteressant. Dat geldt exta voor wijnen tussen de 10 en 20 jaar oud.
Andere wijnen kunnen veel beter tegen een forse zuurstofkuur, veelal zijn die gemaakt van druiven die hoger zijn in zuren, denk maar aan gamay of pinot noir.


RE: Ch Fombrauge, Saint-Emilion Grand Cru, 2005 - PietW - 18-09-2021 10:43 PM

Bordeaux en gerookte zalm vind ik een mooie combinatie. Vooral zelf gevangen en gerookt. Mazzel natuurlijk maar toch een aanrader. Geur bramen, kersen niet uitgesproken. Mooi opdronk, zwart fruit met een mintje. Nog wel wat tannines en zachte zuurtjes. Middel lange afdronk. Mooie wijn op dronk maar minder opwindend dan de zalm. Maar dat is dan weer mijn probleem.