wijnliefhebbers
Domaine Vico, Corsica - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Frankrijk-andere (/forum-11.html)
+--- Discussie: Domaine Vico, Corsica (/thread-3378.html)


Domaine Vico, Corsica - Olivier - 17-05-2014 11:03 AM

1769, AOP Vin de Corse

Dit is een rosé van nielluccio, sciaccarello en grenache gris. In de fles ziet dit er een snoepjesrosé uit, heel zalmkleurig, maar in het glas is dit een plezier om gade te slaan, net alsof er een lichtje in het glas zit.
De neus is bijzonder gesloten, erg moeilijk om er iets uit te halen. Een koude-impressie, in de verte wat aalbes.
In de mond twee impressies :
- dag 1 : fruitige aanzet, heel mollig middenstuk, slappe zuren en een bitter om u tegen te zeggen die bijna de hele wijn domineert. Afknapper eigenlijk. Wat olijven erbij helpen om de wijn wat in bedwang te houden.
- dag 2 : fruitige aanzet, zuren komen er wat meer door en de molligheid is nu meer in evenwicht met de zuren. Waar is de bitter? Verschwunden... Komt nog even om de hoek piepen in de afdronk, maar helemaal niet meer storend. Volledig andere wijn op dag 2. En nu best te genieten.
Wijn is toch bizar...


RE: Domaine Vico, Corsica - Olivier - 08-06-2014 11:32 AM

Clos Venturi 2012, AOP Vin de Corse

Een rosé van 100% sciaccarello. Net zoals in de 1769 weer een betoverend mooi kleurtje. In de neus nog meer gelijkenissen qua beperkte aroma's. Iets mineraals, rijpe rode bessen, maar je moet het gaan zoeken.
Fruitige aanzet van aardbeitjes. Redelijk mollig mondgevoel, het geheel is fruitig en rond, met de zuren die eerder op de achtergrond blijven. Een heel licht bittertje in de afdronk dat hem een mooi staartje geeft. Persoonlijk zou ik wat meer zuurtjes appreciëren, maar dit is niet slecht. Vooral als maaltijdrosé dan. Als aperitief zou ik zoeken naar iets met wat meer fraicheur.


RE: Domaine Vico, Corsica - vinejo - 08-06-2014 02:50 PM

(08-06-2014 11:32 AM)Olivier schreef:  Clos Venturi 2012, AOP Vin de Corse

Een rosé van 100% sciaccarello. Net zoals in de 1769 weer een betoverend mooi kleurtje. In de neus nog meer gelijkenissen qua beperkte aroma's. Iets mineraals, rijpe rode bessen, maar je moet het gaan zoeken.
Fruitige aanzet van aardbeitjes. Redelijk mollig mondgevoel, het geheel is fruitig en rond, met de zuren die eerder op de achtergrond blijven. Een heel licht bittertje in de afdronk dat hem een mooi staartje geeft. Persoonlijk zou ik wat meer zuurtjes appreciëren, maar dit is niet slecht. Vooral als maaltijdrosé dan. Als aperitief zou ik zoeken naar iets met wat meer fraicheur.

Dronk deze ooit, heb nog een flesje staan. (Stijlvolle flessen hé ;-) )Zeer mooi domein vind ik, ook in wit en rood trouwens! Vive la Corse!


RE: Domaine Vico, Corsica - Olivier - 08-06-2014 09:00 PM

(08-06-2014 02:50 PM)vinejo schreef:  
(08-06-2014 11:32 AM)Olivier schreef:  Clos Venturi 2012, AOP Vin de Corse

Een rosé van 100% sciaccarello. Net zoals in de 1769 weer een betoverend mooi kleurtje. In de neus nog meer gelijkenissen qua beperkte aroma's. Iets mineraals, rijpe rode bessen, maar je moet het gaan zoeken.
Fruitige aanzet van aardbeitjes. Redelijk mollig mondgevoel, het geheel is fruitig en rond, met de zuren die eerder op de achtergrond blijven. Een heel licht bittertje in de afdronk dat hem een mooi staartje geeft. Persoonlijk zou ik wat meer zuurtjes appreciëren, maar dit is niet slecht. Vooral als maaltijdrosé dan. Als aperitief zou ik zoeken naar iets met wat meer fraicheur.

Dronk deze ooit, heb nog een flesje staan. (Stijlvolle flessen hé ;-) )Zeer mooi domein vind ik, ook in wit en rood trouwens! Vive la Corse!

Ik heb net nog het restje opgedronken. Ik vond hem eigenlijk nog iets beter geworden. Iets expressiever, begon in de neus beetje naar een lichte rode wijn te ruiken.
Ik heb ook nog een vermentino liggen van dit domein. Die zal een dezer ook wel eens sneuvelen Wink


RE: Domaine Vico, Corsica - Gerten - 03-05-2015 10:12 PM

(17-05-2014 11:03 AM)Olivier schreef:  1769, AOP Vin de Corse

Dit is een rosé van nielluccio, sciaccarello en grenache gris. In de fles ziet dit er een snoepjesrosé uit, heel zalmkleurig, maar in het glas is dit een plezier om gade te slaan, net alsof er een lichtje in het glas zit.
De neus is bijzonder gesloten, erg moeilijk om er iets uit te halen. Een koude-impressie, in de verte wat aalbes.
In de mond twee impressies :
- dag 1 : fruitige aanzet, heel mollig middenstuk, slappe zuren en een bitter om u tegen te zeggen die bijna de hele wijn domineert. Afknapper eigenlijk. Wat olijven erbij helpen om de wijn wat in bedwang te houden.
- dag 2 : fruitige aanzet, zuren komen er wat meer door en de molligheid is nu meer in evenwicht met de zuren. Waar is de bitter? Verschwunden... Komt nog even om de hoek piepen in de afdronk, maar helemaal niet meer storend. Volledig andere wijn op dag 2. En nu best te genieten.
Wijn is toch bizar...

Hier en nu de 2014 in het glas. Zeer lichtroze kleur, delicate fruitige neus. In de mond vooral zachte roze pompelmoes en wat aardbei. Klein bittertje in de achtergrond. Goede maar geen uitzonderlijke rosee.


RE: Domaine Vico, Corsica - Venne - 03-05-2015 11:37 PM

Pak toch maar een bandolleke eh gerten? :-)


RE: Domaine Vico, Corsica - Gerten - 04-05-2015 11:56 PM

(03-05-2015 11:37 PM)Venne schreef:  Pak toch maar een bandolleke eh gerten? :-)

Ja en 't is dichter bij huis !


RE: Domaine Vico, Corsica - Olivier - 25-08-2015 07:13 PM

De witte 2012 van dit huis opengedaan. 100% vermentino. Ik verwachtte een strakke, droge wijn met een serieuze bitter in de afdronk. Niets daarvan. Een bijzonder opulente neus van ananas, abrikoos, gekonfijte citroen, wat vanille, en precies ook wa petrole? In de mond ook heel volle wijn, maar mooi fris gehouden, met de aroma's die bevestigd worden. Deze wijn doet mij wat denken aan de Shiara van Castelucci Miano uit sicilie. En die deed mij soms wat denken aan een rijpe riesling. En dat heb ik hier ook wel. Het feit dat het een zuiderse wijn is, komt echter wel naar voor inderijpheid van het fruit, en het feit dat hij redelijk rap zijn frisheid verliestbij het opwarmen in het glas. Maar voor de rest, heerlijke wijn! Un vin gourmand, zouden de Fransen zeggen. Ik las ergens de suggestie om te combineren met venkel, en dat klinkt bijzonder aanstekelijk...


RE: Domaine Vico, Corsica - Bert - 08-10-2015 10:04 PM

Olivier besprak de witte en rosé van 2012 reeds hierboven. Ik dronk de rode Clos Venturi, de voorbije twee dagen.
De fles alleen al is de moeite waard, zoals Jo al zei.
Van de wijn zelf onthou ik de mooie, zachte neus met olijven, paprika, iets vegetaal, de dag ervoor cannabis, 't was ieder kwartuur iets nieuws...
In de mond een soepele, aangename, gestructureerde wijn met de juiste fruit- en kruidentoetsen op het juiste moment wat dit een wijn maakt waarvan je gewoon moét houden. Geen gewoon eenvoudig drinkplezier maar een medium-bodied verleider.


RE: Domaine Vico, Corsica - vinejo - 08-10-2015 10:08 PM

(08-10-2015 10:04 PM)Bert schreef:  een medium-bodied verleider.

Een beetje gelijk wij dus.. Cool


RE: Domaine Vico, Corsica - Bert - 08-10-2015 10:11 PM

(08-10-2015 10:08 PM)vinejo schreef:  
(08-10-2015 10:04 PM)Bert schreef:  een medium-bodied verleider.

Een beetje gelijk wij dus.. Cool

'k wou het nog nie zelf zeggen....


RE: Domaine Vico, Corsica - vinejo - 21-02-2016 07:23 PM

(08-10-2015 10:04 PM)Bert schreef:  Olivier besprak de witte en rosé van 2012 reeds hierboven. Ik dronk de rode Clos Venturi, de voorbije twee dagen.
De fles alleen al is de moeite waard, zoals Jo al zei.
Van de wijn zelf onthou ik de mooie, zachte neus met olijven, paprika, iets vegetaal, de dag ervoor cannabis, 't was ieder kwartuur iets nieuws...
In de mond een soepele, aangename, gestructureerde wijn met de juiste fruit- en kruidentoetsen op het juiste moment wat dit een wijn maakt waarvan je gewoon moét houden. Geen gewoon eenvoudig drinkplezier maar een medium-bodied verleider.

Hier ook de rode Clos Venturi 2012 in het glas. 80% nieluccio.

Ik moet zeggen, Bert gaf hiervan een bijzonder accurate beschrijving.
Die boeiende neus, met bovenop de olijven, het vegetale en de paprika mooi gestoofd fruit, blauwe bes. Redelijk alcoholisch wel. Ik zou blind wellicht aan een CH9 uit een warm jaar denken. Mond is idd soepel en sappig, mét structuur en hier ook een wat droogtrekkend einde (en de eerste dag wat bitterheid, tweede dag is dit verdwenen)
Aan rode prijs in Colruyt-13,..- méér dan fair.
90


RE: Domaine Vico, Corsica - Jordaens - 14-07-2016 10:20 PM

'k Was wel benieuwd naar deze Clos Venturi. Bij mijn weten heb ik nog nooit iets van Corsica in het glas gehad, heel dat Ile de Beauté-gedoe van destijds hield me wat tegen, tafelwijntjes genoeg op het vasteland. Maar vermits ik intussen zelf ten volle (!) tot de medium-bodies behoor...

De rosé vind ik een gewone, betamelijke rosé, maar de rode is bijzonder smakelijk en eigenzinnig. 80% nielluccio (wat een sangioveseclone zou zijn) en 10% sciacarello (wat hetzelfde zou zijn als de mammolo van Toscane) zouden doen vermoeden dat het om een namaak-chianti zou kunnen gaan. En de niet al te donkere, maar zeer gevulde, kleur zou dat kunnen bevestigen. Maar deze wijn doet in niets aan het Italiaanse vasteland denken. En de 10% syrah in de blend zetten echt wel hun stempel. De neus is heel typisch, maar moeilijk te typeren. Overrijpe mango, misschien, met daarna heel veel peper, maquis, tabak en na dieper snuiven het viooltjesachtige van syrah. Ik vind dat heel knap. Heel fris in de mond, met misschien alweer wat syrah in de details en dan toch iets Italiaanserigs in de afdronk: een onmiskenbaar bittertje. Dat geeft meteen wat beet aan deze verder bijzonder ronde wijn. Mooi.


RE: Domaine Vico, Corsica - Olivier - 20-11-2016 09:27 PM

Gisteren de rode clos venturi 2012 open getrokken. Ik had heel veel animaliteit en ook meer evolutie dan ik verwacht had. Was niet direct gecharmeerd en heb de rest in de frigo gezet. Vandaag opnieuw aan het proberen en zit met dezelfde neus. Ik kon het eerst niet thuis wijzen maar toen viel mijn frank plots, dit moet bio zijn!
Ze hebben geen site, maar wel een facebookaccount. De eerste foto die ik daar zie is van "biodynamisch geprepareerde mest". Mja, mijn bio-detector faalt zelden.
Naarmate hij open staat heb ik de indruk dat het er toch wat uit gaat, maar ik kan niet zeggen dat dit me echt smaakt. Ietsje te weinig fraicheur ook voor mijn smaak.


RE: Domaine Vico, Corsica - vinejo - 20-11-2016 11:27 PM

(20-11-2016 09:27 PM)Olivier schreef:  Gisteren de rode clos venturi 2012 open getrokken. Ik had heel veel animaliteit en ook meer evolutie dan ik verwacht had. Was niet direct gecharmeerd en heb de rest in de frigo gezet. Vandaag opnieuw aan het proberen en zit met dezelfde neus. Ik kon het eerst niet thuis wijzen maar toen viel mijn frank plots, dit moet bio zijn!
Ze hebben geen site, maar wel een facebookaccount. De eerste foto die ik daar zie is van "biodynamisch geprepareerde mest". Mja, mijn bio-detector faalt zelden.
Naarmate hij open staat heb ik de indruk dat het er toch wat uit gaat, maar ik kan niet zeggen dat dit me echt smaakt. Ietsje te weinig fraicheur ook voor mijn smaak.

Dju, had die juist klaar staan voor mijn degustatie donderdag, wou m blind naast een Bandol van t zelfde jaar schenken... Confused


RE: Domaine Vico, Corsica - Olivier - 21-11-2016 12:07 AM

(20-11-2016 11:27 PM)vinejo schreef:  
(20-11-2016 09:27 PM)Olivier schreef:  Gisteren de rode clos venturi 2012 open getrokken. Ik had heel veel animaliteit en ook meer evolutie dan ik verwacht had. Was niet direct gecharmeerd en heb de rest in de frigo gezet. Vandaag opnieuw aan het proberen en zit met dezelfde neus. Ik kon het eerst niet thuis wijzen maar toen viel mijn frank plots, dit moet bio zijn!
Ze hebben geen site, maar wel een facebookaccount. De eerste foto die ik daar zie is van "biodynamisch geprepareerde mest". Mja, mijn bio-detector faalt zelden.
Naarmate hij open staat heb ik de indruk dat het er toch wat uit gaat, maar ik kan niet zeggen dat dit me echt smaakt. Ietsje te weinig fraicheur ook voor mijn smaak.

Dju, had die juist klaar staan voor mijn degustatie donderdag, wou m blind naast een Bandol van t zelfde jaar schenken... Confused

Dat animale zullen ze alvast gemeen hebben Smile

Ik zie hierboven toch ook positieve ervaringen. Voor mij is het de combinatie van bioneus en het warme van de wijn die te veel van het goede zijn. Maar dat hoeft niet iedereen af te schrikken natuurlijk.


RE: Domaine Vico, Corsica - vinejo - 05-09-2017 10:52 PM

Vico, Vico, ohoho Vico! (vrij naar Peter Gabriel).

Deze avond de Clos Venturi 2012 in het glas.
Verleidelijk aroma met pakken rijp zwart fruit, kruidnagel,zoethout, cassis, neuzekes, peper. Fluwelig medium bodied mondgevoel met getemperde alcohol, in de afdronk heel lichte droogtrekking.
Een knappe, originele wijn.


RE: Domaine Vico, Corsica - Jordaens - 08-12-2017 08:21 PM

He, daar had ik ook nog een fles van liggen. Rode 2013.

Mooi kersenrood, niet te donker, iets lichter aan de meniscus.
Volle, heel smakelijke neus, redelijk complex met aan de ene kant bloemen en verse krieken, braambessen, wat vlier en cassis, over gestoofd rood fruit naar de andere kant met tabak, creosoot, wat boerenerf. En dan natuurlijk behoorlijke kruidigheid, peper en muskaatnoot. En een beetje munt ook.
In de mond inderdaad "medium bodied", heel evenwichtig met heel rijpe kersen in de staart. Weinig tannines, wel een fijn bittertje op het einde. Die medium bodied doet zelfs even een beetje dun aan en na de toch wel indrukwekkende neus wekt dat enige verbazing. Maar dit drinkt bijzonder lekker weg. Een wijntje waar je van blijft doordrinken, gelukkig had ik nog maar één fles...

De kleur was er wellicht wat te licht voor, maar blind plaats je dit in de Languedoc.


RE: Domaine Vico, Corsica - Jordaens - 09-12-2017 01:35 PM

Een witte stok helpt nauwelijks bij wijnproeven...

Naar het einde toe bleek de wijn toch een beetje te eenvoudig, weze het sympathiek, weg te drinken en een tweede fles had niet gehoeven.


RE: Domaine Vico, Corsica - Fre - 09-12-2017 01:56 PM

Mooie TN Jordaens. Ik heb hier nog een witte van liggen. Waarom ik dit gekocht heb is me ook vreemd.


RE: Domaine Vico, Corsica - Fre - 01-01-2019 03:26 PM

(25-08-2015 07:13 PM)Olivier schreef:  De witte 2012 van dit huis opengedaan. 100% vermentino. Ik verwachtte een strakke, droge wijn met een serieuze bitter in de afdronk. Niets daarvan. Een bijzonder opulente neus van ananas, abrikoos, gekonfijte citroen, wat vanille, en precies ook wa petrole? In de mond ook heel volle wijn, maar mooi fris gehouden, met de aroma's die bevestigd worden. Deze wijn doet mij wat denken aan de Shiara van Castelucci Miano uit sicilie. En die deed mij soms wat denken aan een rijpe riesling. En dat heb ik hier ook wel. Het feit dat het een zuiderse wijn is, komt echter wel naar voor inderijpheid van het fruit, en het feit dat hij redelijk rap zijn frisheid verliestbij het opwarmen in het glas. Maar voor de rest, heerlijke wijn! Un vin gourmand, zouden de Fransen zeggen. Ik las ergens de suggestie om te combineren met venkel, en dat klinkt bijzonder aanstekelijk...
Een tijdje terug ook de witte 2014 gedronken. Ik herkende de opulente neus van rijp fruit, maar toch ook een frisse toets van steranijs. De de mond een volle wijn met opnieuw het rijpe fruit maar toch ook een mooi zuurtje en opnieuw wat steranijs. Eindigend op een serieus bittertje wat ik zo typisch aan de druif vind.


RE: Domaine Vico, Corsica - UC - 31-03-2023 09:27 AM

Clos Venturi Brama 2021, 100% Biancu Gentile

Dit had veel meer dan ik had verwacht: appel, perzik, meloen, limoen, gedroogde fruit, bittertje van sinasappelschil, toast en bizar genoeg madeleines.

Niet goedkoop (22 euro bij lokale handel), maar fijne wijn.