wijnliefhebbers
Degustatie Antwerpen? - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Interessante Topic (/forum-41.html)
+--- Forum: Onvergetelijke degustaties (/forum-64.html)
+--- Discussie: Degustatie Antwerpen? (/thread-3460.html)


Degustatie Antwerpen? - Dc - 13-06-2014 03:37 PM

Besten,

Zijn er nog leden van Antwerpen/Limburg die eventueel open staat om eens een degustatie te doen?

Ik heb al contact gehad met Fleer (ook van provincie Antwerpen) en indien er genoeg gegadigden zijn zouden we wel eens iets kunnen doen.

Bij deze: Wie heeft er interesse?


RE: Degustatie Antwerpen? - Kris G - 13-06-2014 04:23 PM

(13-06-2014 03:37 PM)Dc schreef:  Besten,

Zijn er nog leden van Antwerpen/Limburg die eventueel open staat om eens een degustatie te doen?

Ik heb al contact gehad met Fleer (ook van provincie Antwerpen) en indien er genoeg gegadigden zijn zouden we wel eens iets kunnen doen.

Bij deze: Wie heeft er interesse?

als dat in de namiddag is en dichtbij een treinstation heb ik ook wel interesse, ondanks de afstand Wink


RE: Degustatie Antwerpen? - Terretoir - 13-06-2014 05:05 PM

Antwerpen zie'k wel zitten, kan altijd bij de familie in Wilrijk blijven slapen dan :-)


RE: Degustatie Antwerpen? - Smaakatleet - 13-06-2014 07:31 PM

(13-06-2014 04:23 PM)Kris G schreef:  
(13-06-2014 03:37 PM)Dc schreef:  Besten,

Zijn er nog leden van Antwerpen/Limburg die eventueel open staat om eens een degustatie te doen?

Ik heb al contact gehad met Fleer (ook van provincie Antwerpen) en indien er genoeg gegadigden zijn zouden we wel eens iets kunnen doen.

Bij deze: Wie heeft er interesse?

als dat in de namiddag is en dichtbij een treinstation heb ik ook wel interesse, ondanks de afstand Wink

Hier sluit ik mij bij aan Smile


RE: Degustatie Antwerpen? - Marc - 14-06-2014 11:19 AM

Hou mij ook maar op de hoogte, een degustatie dicht bij huis, altijd interessant.


RE: Degustatie Antwerpen? - Dc - 16-06-2014 09:47 AM

Toch wel wat respons. Ik ga proberen deze week wat concreter te worden met een voorstel van enkele data ofzo nadat ik Fleer even gesproken heb.

Ik kijk er alleszins naar uit, zou mijn eerste degustatie zijn met de forumledenTongue


RE: Degustatie Antwerpen? - Vinogan(s) - 17-06-2014 12:00 PM

Ik heb ook wel interesse. Als ik het me goed herinner is het wel niet bij de deur? ;-)


RE: Degustatie Antwerpen? - Jordaens - 18-06-2014 07:29 AM

Als ik me goed herinner lag Antwerpen al altijd aan een bocht van de Schelde en is er ruime parking...
Met belangstelling volg ik de evolutie van deze thread.


RE: Degustatie Antwerpen? - Dc - 18-06-2014 12:03 PM

Net even Fleer aan de lijn gehad. We hebben een aantal zaken besproken en zouden dit even willen aftoetsen met de geïnteresseerden.

Eerst en vooral woont Fleer op een 300m van een tramstation in Antwerpen, openbaar vervoer is dus doenbaar.

Vervolgens even gehad over een datum. Weekend leek ons het meest aangewezen, anders moet iedereen een dag verlof nemen... Zondag is daar typisch de rustdag, dus misschien is deze dan de beste optie?
Volgens ons lijkt september haalhbaar, daarom zijn deze data de voorstellen;
14,21 of 28 september.
Indien iedereen zegt jamaar wij willen vroeger, kunnen we een poging ondernemen om iets te vinden in augustus of juli (al zal juli mss kort dag zijn?)

Het langste deel van het gesprek ging over een thema. Moeilijk aangezien zowel ik als Fleer nog niet hebben deelgenomen aan een degustatie met het forum Smile.
Momenteel dachten wij aan rode wijnen uit Spanje, Zuid-Afrika of Australië, ook graag hier feedback over.

Afhankelijk van de opkomst 1 of 2 flessen per persoon, Fleer (en ik) willen eventueem een paar flessen wit voorzien als dit toch voor iedereen een must is. Of als we beslissen om 2 flessen per persoon te nemen, 1 wit en 1 rood.

Laat die meningen maar komen Tongue


RE: Degustatie Antwerpen? - Vinogan(s) - 18-06-2014 12:37 PM

Qua data denk ik dat (eind) september idd het makkelijkst is. Dan zijn de vakanties normaal gezien ook achter de rug.

Qua thema kan ik niet mee met het voorstel: mn kelder bestaat voor 95% uit Italiaans rood. Ik weet niet of de keldersamenstelling van de andere deelnemers het thema toelaat. Qua thema is het dan misschien goed om breder te gaan en bv. te werken met een scorevork en/of een prijsvork voor de te proeven wijnen. Wit is voor mij persoonlijk geen must (heb zelf beperkte hoeveelheid wit en wil daar ook wel iets uitplukken indien echt gewenst).

Dit zal waarschijnlijk een grote diversiteit opleveren qua landen en druiven (en stijlen); of dit goed of slecht is laat ik in het midden :-). Het voordeel is dat je wel wijnen van een "gelijkaardig" niveau gaat vergelijken.

Qua hoeveelheid lijkt 2 flessen pp me een haalbare hoeveelheid 1) qua overschot achteraf en 2) qua tempo.

Vinogan(s)


RE: Degustatie Antwerpen? - Marc - 18-06-2014 02:48 PM

Ik heb ook beperkte ervaring met forumdegustaties, maar wil misschien toch dit meegeven:
Voor een eerste keer is het misschien beter om niet té veel te willen organiseren. Als iedereen een flesje meebrengt waarvan hij/zij denkt: dát wil ik aan de groep wel eens laten proeven, dan wordt al zeker interessant. De fles blind, uiteraard, en misschien labelen in categorie (licht wit, fruitig rood, enfin, dat kennen jullie wel)
Hoeveel flessen hangt ook af van aantal deelnemers. 12 deelnemers? 2 pp wordt dan 24 fl, dat is al heel moeilijk om geproefd te krijgen.
Ik volg verder met plezier wat er uit voort komt. En ik zou zeggen: als het zover is: ook mensen van buiten Antwerpen welkom. Of niet?


RE: Degustatie Antwerpen? - Dc - 18-06-2014 02:58 PM

Uiteraard ook mensen van buiten Antwerpen welkom Marc.
Mensen een fles laten meebrengen waarvan ze denken dit wil ik laten proeven, kan ook wel leuk zijn ja.

Ik bedenk me net dat ik zelf 1 van de 3 voorgestelde data niet kan, 14 september is 1ste huwelijksverjaardag hier... Iemand gaat het niet plezant vinden, moest ik dan gaan proeven Tongue


RE: Degustatie Antwerpen? - don quichotte - 18-06-2014 04:44 PM

(18-06-2014 02:58 PM)Dc schreef:  .......................................Ik bedenk me net dat ik zelf 1 van de 3 voorgestelde data niet kan, 14 september is 1ste huwelijksverjaardag hier... Iemand gaat het niet plezant vinden, moest ik dan gaan proeven Tongue

't zal wel nog veranderen met de jaren.
En ik spreek uit ervaring. Rolleyes


RE: Degustatie Antwerpen? - Marc - 18-06-2014 11:23 PM

Een vrijdagavond kan misschien ook?


RE: Degustatie Antwerpen? - fleer - 18-06-2014 11:30 PM

(18-06-2014 02:48 PM)Marc schreef:  Ik heb ook beperkte ervaring met forumdegustaties, maar wil misschien toch dit meegeven:
Voor een eerste keer is het misschien beter om niet té veel te willen organiseren. Als iedereen een flesje meebrengt waarvan hij/zij denkt: dát wil ik aan de groep wel eens laten proeven, dan wordt al zeker interessant. De fles blind, uiteraard, en misschien labelen in categorie (licht wit, fruitig rood, enfin, dat kennen jullie wel)
Hoeveel flessen hangt ook af van aantal deelnemers. 12 deelnemers? 2 pp wordt dan 24 fl, dat is al heel moeilijk om geproefd te krijgen.
Ik volg verder met plezier wat er uit voort komt. En ik zou zeggen: als het zover is: ook mensen van buiten Antwerpen welkom. Of niet?

De bedoeling is om te vergelijken, voor je het weet staat er champagne, rosé, riesling etc.
Neem nu 10 personen 10 flessen, de ervaring leert mij dat dit te weinig is daarom het idee om een fles wit mee te brengen ook omdat deze goedkoper is ... twee flessen rood zou de kwaliteit naar beneden brengen wat niet wil zeggen dat ik daar tegen ben.
We willen niet echt een thema, het thema is er eerder om een allegaartje te voorkomen.

Grts.
(18-06-2014 12:37 PM)Vinogan(s) schreef:  Qua data denk ik dat (eind) september idd het makkelijkst is. Dan zijn de vakanties normaal gezien ook achter de rug.

Qua thema kan ik niet mee met het voorstel: mn kelder bestaat voor 95% uit Italiaans rood. Ik weet niet of de keldersamenstelling van de andere deelnemers het thema toelaat. Qua thema is het dan misschien goed om breder te gaan en bv. te werken met een scorevork en/of een prijsvork voor de te proeven wijnen. Wit is voor mij persoonlijk geen must (heb zelf beperkte hoeveelheid wit en wil daar ook wel iets uitplukken indien echt gewenst).

Dit zal waarschijnlijk een grote diversiteit opleveren qua landen en druiven (en stijlen); of dit goed of slecht is laat ik in het midden :-). Het voordeel is dat je wel wijnen van een "gelijkaardig" niveau gaat vergelijken.

Qua hoeveelheid lijkt 2 flessen pp me een haalbare hoeveelheid 1) qua overschot achteraf en 2) qua tempo.

Vinogan(s)

Ja, een scorevork en/of een prijsvork ..... je hebt gelijk, er moeten knopen doorgehakt worden.... de bodem is €20 en 91p (rood) .... dat is natuurlijk relatief maar het schept wel een beetje duidelijkheid.

Grts
(18-06-2014 11:23 PM)Marc schreef:  Een vrijdagavond kan misschien ook?

Sorry Marc maar dat is te moeilijk, afstand, files, werk, etc.

Grts.


RE: Degustatie Antwerpen? - Dc - 19-06-2014 10:21 AM

Nog mensen met ideeën? Een vrijdagavond kan eventueel voor mij wel, maar ik kan perfect verstaan dat dit voor andere moeilijk ligt.

Over het thema hebben ik en Fleer de langse 'discussie' gehadSmile. Voor mij hoeft er niet per se een thema en mag iedereen een fles meebrengen die hij graag wilt delen, maar ik sta ook perfect open voor een thema (land of druif)


RE: Degustatie Antwerpen? - Terretoir - 19-06-2014 04:08 PM

Afspraken omtrent prijs en punten is voor mij niet echt een punt om te gebruiken. CT of iets dergelijks kan een wijn slecht scoren maar deze kan top zijn (cfr Figeac RP en CT in sommige jaren). Prijs? Wel, ik heb niet liever dan dat iemand een fles van 15eu bij heeft waarvan ik zeg, WAAUW! Ik denk, dat elk zichzelf respecterende wijnliefhebber, er niet met een fles brolwijn uit "den Aldi" gaat staan he ;-)

Land of druif, hmm.. Misschien wel... Maar als ik dan mijn verzameling bekijk is er niets waarvan ik kan zeggen, dat heb ik nu veel liggen. Mijn collectie is nu net een allegaartje van landen, streken, druiven, enz.

Allee ja, just my thoughts e :-) Als ge een toegankelijke tasting wil houden met een verscheidenheid aan wijnen denk ik dat je niet teveel moet pin pointen. Ik zou perfect een witte en rode topper uit Spanje kunnen meebrengen, maar zou het zonde vinden om de rest te moeten missen daardoor...

Anyhow, ik blijf het hier volgen en heb zeker interesse ze!

Edit:
mij lijkt het dan bijvoorbeeld ook wel leuk om een Franse Grenache met een Spaanse Garnacha te vergelijken. Om nu maar iets te zeggen...

cheers
(18-06-2014 07:29 AM)Jordaens schreef:  Als ik me goed herinner lag Antwerpen al altijd aan een bocht van de Schelde en is er ruime parking...
Met belangstelling volg ik de evolutie van deze thread.

Reply van de week!


RE: Degustatie Antwerpen? - Marc - 19-06-2014 06:04 PM

(19-06-2014 04:08 PM)Tom T schreef:  Afspraken omtrent prijs en punten is voor mij niet echt een punt om te gebruiken. CT of iets dergelijks kan een wijn slecht scoren maar deze kan top zijn (cfr Figeac RP en CT in sommige jaren). Prijs? Wel, ik heb niet liever dan dat iemand een fles van 15eu bij heeft waarvan ik zeg, WAAUW! Ik denk, dat elk zichzelf respecterende wijnliefhebber, er niet met een fles brolwijn uit "den Aldi" gaat staan he ;-)

Land of druif, hmm.. Misschien wel... Maar als ik dan mijn verzameling bekijk is er niets waarvan ik kan zeggen, dat heb ik nu veel liggen. Mijn collectie is nu net een allegaartje van landen, streken, druiven, enz.

Allee ja, just my thoughts e :-) Als ge een toegankelijke tasting wil houden met een verscheidenheid aan wijnen denk ik dat je niet teveel moet pin pointen. Ik zou perfect een witte en rode topper uit Spanje kunnen meebrengen, maar zou het zonde vinden om de rest te moeten missen daardoor...

Anyhow, ik blijf het hier volgen en heb zeker interesse ze!

Edit:
mij lijkt het dan bijvoorbeeld ook wel leuk om een Franse Grenache met een Spaanse Garnacha te vergelijken. Om nu maar iets te zeggen...

cheers

Ik sluit me aan bij de opmerkingen van Tom.
Met alle respect, Fleer, maar veel meer dan 10-12 wijnen kan ik niet meer ernstig proeven.


RE: Degustatie Antwerpen? - Jordaens - 19-06-2014 06:46 PM

Puur hypothetisch (want nog zo ver af) zou ik me ook wel kandidaat stellen, weze het voor de aangehaalde periode rond 28 september...

Met real time forumevenementen heb ik nauwelijks of geen ervaring, zelf doen we hier één keer per maand iets met wijn, met een negental deelnemers. En dan hebben we het uitgebreid over zes wijnen. Voor negen à tien mensen kom je rond met een fles per soort.

Op zo'n avond doen we een thema. Cabernet, Schuim, Wit,... De laatste keer bracht iedereen een fles naar eigen inzicht mee.

Dat laatste is wellicht ook het beste voor een groep mensen, die elkaar nog moeten leren kennen. Eender welk soort wijn (met misschien een restrictie naar boven toe, zodat iedereen zijn Le Pin of Sassicaia thuis laat), met als drijfveer: dit moeten de anderen eens geproefd hebben en zal hen wellicht verrassen (dus geen negen flessen Sociando Mallet op tafel...). Je kan dat dan misschien op voorhand een beetje sturen: als er een deelnemer is die uitsluitend Barolo in huis heeft, dan kan hij dat misschien al even melden, zodat de anderen hun fles in een andere wijngaard kunnen zoeken.

Enfin, 't is maar een gedacht.


RE: Degustatie Antwerpen? - Dc - 19-06-2014 07:37 PM

Voor mij is dit ok. Als iedereen een fles meebrengt die hijzelf echt lekker vindt waarvan hij denkt: dit wil ik delen, ben ik al meer dan tevreden.

Zo is de mogelijkheid ook het grootst om schone en toch verschillende zaken tegen te komen.

Wat denk je Fleer?


RE: Degustatie Antwerpen? - Smaakatleet - 19-06-2014 08:07 PM

Dc ik vind dit ook het beste .
Iedereen heeft wel iets wat zijn ding is en minder gekend is bij de anderen .
Of zelfs onbekend ...


Wit of rood ik maak hier geen onderscheid in .
Ik ben een allesproever Smile.


RE: Degustatie Antwerpen? - Terretoir - 19-06-2014 08:14 PM

(19-06-2014 06:46 PM)Jordaens schreef:  Puur hypothetisch (want nog zo ver af) zou ik me ook wel kandidaat stellen, weze het voor de aangehaalde periode rond 28 september...

Met real time forumevenementen heb ik nauwelijks of geen ervaring, zelf doen we hier één keer per maand iets met wijn, met een negental deelnemers. En dan hebben we het uitgebreid over zes wijnen. Voor negen à tien mensen kom je rond met een fles per soort.

Op zo'n avond doen we een thema. Cabernet, Schuim, Wit,... De laatste keer bracht iedereen een fles naar eigen inzicht mee.

Dat laatste is wellicht ook het beste voor een groep mensen, die elkaar nog moeten leren kennen. Eender welk soort wijn (met misschien een restrictie naar boven toe, zodat iedereen zijn Le Pin of Sassicaia thuis laat), met als drijfveer: dit moeten de anderen eens geproefd hebben en zal hen wellicht verrassen (dus geen negen flessen Sociando Mallet op tafel...). Je kan dat dan misschien op voorhand een beetje sturen: als er een deelnemer is die uitsluitend Barolo in huis heeft, dan kan hij dat misschien al even melden, zodat de anderen hun fles in een andere wijngaard kunnen zoeken.

Enfin, 't is maar een gedacht.

I second that!

Als we een beetje, zonder in detail te spreken, zeggen wat we meebrengen hoeft er geen thema aan vast te hangen... Maar wil er iemand een Sassicaia meenemen, doe gerust he Wink

Ik kan eind september zeker iets vrijmaken, vroeger gaat moeilijk worden...


RE: Degustatie Antwerpen? - Kris G - 20-06-2014 01:49 AM

eigen ervaring bij het organiseren van een tasting leert dat een datum vinden HET probleem is, de rest loopt wel los Wink


RE: Degustatie Antwerpen? - Dc - 20-06-2014 08:26 AM

Dan wordt het dringend tijd om die datum te pinnenSmile.

Ik kan van de 3 voorgestelde data wel zelf maar 2Tongue.

21 en 28 september zijn voor mij een optie, waarbij 28 het beste uitkomt


RE: Degustatie Antwerpen? - fleer - 20-06-2014 12:30 PM

Momenteel zijn we met 12 personen er van uitgaande dat iedereen die gereageerd heeft ook komt.
Iedereen heeft een voorstel gedaan, sommige komen met de trein, de ene wil één fles de andere vindt twee een goed tempo .... als gastheer heb ik liever één fles teveel dan één te weinig.
Iedereen brengt één fles mee naar keuze plus 5€ inleg waarmee ik 5 p/k flessen extra op tafel zet, dit geeft dan 17fl voor 12 personen ... een goed gemiddelde .... voel u niet verplicht om ze allemaal te proeven Wink
Ik heb al eens in mijn kelder moeten duiken met 15 mensen aan't tafel met een leeg glas en wil dit niet meer meemaken.
28 September lijkt het te halen.


RE: Degustatie Antwerpen? - Kris G - 20-06-2014 01:12 PM

28 sep ben ik waarschijnlijk niet in het land

niks aan te doen zeker Confused


RE: Degustatie Antwerpen? - nco - 20-06-2014 01:21 PM

Ben deze discussie al een tijdje aan het volgen en ook wel geïnteresseerd. Helaas vallen 21 en 28 september niet goed voor mij... Editie 2 dan maar :-)


RE: Degustatie Antwerpen? - vinejo - 20-06-2014 01:43 PM

(20-06-2014 12:30 PM)fleer schreef:  Ik heb al eens in mijn kelder moeten duiken met 15 mensen aan't tafel met een leeg glas en wil dit niet meer meemaken.

That' s the spirit! Rolleyes


RE: Degustatie Antwerpen? - Dc - 20-06-2014 01:45 PM

Ik zal anders straks ofzo een doodle maken? Al meteen 2 afhakersTongue
Indien de rest kan is 28 sept ok, anders eventueel een weekje uitstellen...?

Kris krijgt gelijk dat datum moeilijkste wordtSmile

Thema en opzet vind ik prima zo. 1 fles de man en Fleer voorziet met de 5 euro extra de man enkele mooie p/q flessen die verwerkt worden in de tasting


RE: Degustatie Antwerpen? - Dc - 20-06-2014 02:47 PM

Voila: http://doodle.com/m9gc2a2dk3r3ev8i

Ik heb 3 data genomen, als iedereen dit invuld is het handig om een overzicht te hebben op 1 pagina in plaats van dat iedereen hier moet antwoorden wanneer hij kan.
Gelieve deze zo snel mogelijk in te vullen.

Ik heb 21/28 sept en 5 okt genomen (deels omdat ikzelf 14 niet kan, indien Fleer 5 okt niet kan, valt deze uiteraard weg...).

Van alle antwoorden wordt de datum gekozen met de meeste anwezigen


RE: Degustatie Antwerpen? - Marc - 20-06-2014 03:20 PM

(20-06-2014 02:47 PM)Dc schreef:  Voila: http://doodle.com/m9gc2a2dk3r3ev8i

Ik heb 3 data genomen, als iedereen dit invuld is het handig om een overzicht te hebben op 1 pagina in plaats van dat iedereen hier moet antwoorden wanneer hij kan.
Gelieve deze zo snel mogelijk in te vullen.

Tenzij ik dat ergens gemist heb: wat zijn de praktische gegevens? Hoe laat, en waar, bijvoorbeeld.
Voor sommigen is dat misschien niet onbelangrijk...


RE: Degustatie Antwerpen? - Dc - 20-06-2014 06:44 PM

(20-06-2014 03:20 PM)Marc schreef:  
(20-06-2014 02:47 PM)Dc schreef:  Voila: http://doodle.com/m9gc2a2dk3r3ev8i

Ik heb 3 data genomen, als iedereen dit invuld is het handig om een overzicht te hebben op 1 pagina in plaats van dat iedereen hier moet antwoorden wanneer hij kan.
Gelieve deze zo snel mogelijk in te vullen.

Tenzij ik dat ergens gemist heb: wat zijn de praktische gegevens? Hoe laat, en waar, bijvoorbeeld.
Voor sommigen is dat misschien niet onbelangrijk...

Merksem,juiste adres wordt aan deelnemers bezorgd. Beginuur moet nog afgesproken worden, maar ik gok vroege namiddag


RE: Degustatie Antwerpen? - Terretoir - 22-06-2014 09:06 PM

Eind september moet wel lukken, als'k moet werken die zaterdag kan'k er ten vroegste om 14u zijn.


RE: Degustatie Antwerpen? - Dc - 23-06-2014 09:06 AM

Bump en poging om de doodle te laten invullen SmileSmile


RE: Degustatie Antwerpen? - Dc - 27-06-2014 09:54 AM

Nogmaals warme oproep voor gegadigden om Doodle in te vullen.

Momenteel zijn we ongeveer met 7, kan dus nog wel wat bij. Er hebben trouwens meer mensen interesse getoond dan ingevuld Smile

Invullen maar Tongue


RE: Degustatie Antwerpen? - Olivier - 27-06-2014 11:19 AM

(27-06-2014 09:54 AM)Dc schreef:  Nogmaals warme oproep voor gegadigden om Doodle in te vullen.

Momenteel zijn we ongeveer met 7, kan dus nog wel wat bij. Er hebben trouwens meer mensen interesse getoond dan ingevuld Smile

Invullen maar Tongue

Hey, heb ook doodle ingevuld. Lijkt me wel leuk om eens samen te proeven.

Ergens het thema beperken zou ik wel nuttig vinden, Spaans rood bvb. Of iets anders, maakt niet uit, maar zo steek je er wel het meest van op, vind ik. Anyhow, het loopt wel los, zoals hier al gezegd werd Wink


RE: Degustatie Antwerpen? - Jordaens - 28-06-2014 08:40 AM

Over thema's kunnen we nog een hele tijd van gedachten wisselen, maar ik blijf bij mijn standpunt, dat je bij een eerste kennismaking m.i. beter geen beperkingen inlast. Als iedereen met een favoriete wijn afkomt of met een wijn, waar hij of zij enige passie voor vertoont, dan breekt dat meteen het ijs.

Blijkt achteraf dat de deelnemers op geen enkel moment vechtend over het tapijt hebben gerold, dan kan er wellicht een vervolg komen, waarop dan een druif, een streek of een type gekozen wordt, waar iedereen voldoende van onder de indruk was.


RE: Degustatie Antwerpen? - Dc - 30-06-2014 11:43 AM

Doodle staat nu meer dan een week online.
Indien er nog gegadigden zijn: Invullen aub Smile

Ik zoek hem eind deze week af te sluiten.


RE: Degustatie Antwerpen? - Kris G - 30-06-2014 04:16 PM

doodle is ingevuld, maar mijn deelname is onder groot voorbehoud vrees ik, dus je moet er zeker geen rekening mee houden bij de datum-keuze, maar als ik me kan vrijmaken sluit ik wel aan cheers


RE: Degustatie Antwerpen? - Marc - 30-06-2014 06:23 PM

(30-06-2014 04:16 PM)Kris G schreef:  doodle is ingevuld, maar mijn deelname is onder groot voorbehoud vrees ik, dus je moet er zeker geen rekening mee houden bij de datum-keuze, maar als ik me kan vrijmaken sluit ik wel aan cheers

Ik kan momenteel niks vastleggen voor eind september, want heel veel onduidelijkheid over andere te plannen zaken.
Zoals Kris G moet ik helaas ook zeggen: als het lukt en er is nog een plaatsje, sluit ik aan. Sorry voor de organisatoren, ik besef dat dit niet eenvoudig is zo.


RE: Degustatie Antwerpen? - Dc - 04-07-2014 01:09 PM

Laatste 2 dagen gaan in :-)


RE: Degustatie Antwerpen? - Venne - 04-07-2014 03:24 PM

Wa voor nen tralala om eens wat flessen (mogen) open te doen:-)


RE: Degustatie Antwerpen? - Dc - 15-07-2014 06:18 PM

Jordaens,

Heb je proberen te mailen laar kreeg geen reactie. Kan jij eventueel ook op 5 oktober? Dan kan iedereen... Smile
BumpTongue


RE: Degustatie Antwerpen? - Dc - 11-08-2014 11:54 AM

Laatste pogingSmile, anders 27 sept...
Jordaens?


RE: Degustatie Antwerpen? - Kris G - 11-08-2014 12:07 PM

rechter-poot moet onder het mes half september, dus ik kan er jammer genoeg niet bij zijn


RE: Degustatie Antwerpen? - Jordaens - 11-08-2014 07:19 PM

Sorry, dat is me een beetje ontgaan allemaal, vakantie enzo... Verkeerd e-mailadres gebruikt, DC? Zal dat eens nakijken.

Voorkeur voor 27 september, maar 5 oktober zou desnoods ook kunnen.


RE: Degustatie Antwerpen? - Dc - 12-08-2014 07:05 AM

In dat geval lijkt 5 oktober me de beste oplossing, dan kan iedereen...Smile

Ik heb gewoon de knop op je profiel gebruikt Jordanes (een PM sturen lukte me niet...)


RE: Degustatie Antwerpen? - Jordaens - 18-08-2014 12:31 PM

OK, voor 5 oktober. Tijd en plaats zet je best op onze e-mail: rik.martens@skynet.be

Bedankt en tot dan.


Rik


RE: Degustatie Antwerpen? - fleer - 31-08-2014 04:11 PM

5 Oktober, ik ben er klaar voor. - Deuren vanaf 13.00h zodat rond 14.00h iedereen aanwezig is voor de aanvang Smile


RE: Degustatie Antwerpen? - Dc - 02-09-2014 08:42 AM

Ik heb iedereen de details doorgestuurd.
Zijn er nog gegadigden om mee te doen? (er zijn nog plekjes vrijTongue)
Laat me maar iets weten dan stuur ik de details door

Groeten,
Dc


RE: Degustatie Antwerpen? - Jordaens - 02-09-2014 09:50 AM

Goed, mijn fleske Les Trois Romains 1972 staat hier al klaar. Te schenken in Stellaglazen...
Ik hou ook een backup-fles beschikbaar...


RE: Degustatie Antwerpen? - vinejo - 02-09-2014 05:51 PM

(02-09-2014 09:50 AM)Jordaens schreef:  Goed, mijn fleske Les Trois Romains 1972 staat hier al klaar. Te schenken in Stellaglazen...
Ik hou ook een backup-fles beschikbaar...

Big Grin Benieuwd naar de tasting Note...


RE: Degustatie Antwerpen? - nicksn - 02-09-2014 06:05 PM

Normaal gezien kan ik wel afkomen. Mail mij de details maar door. info@wijnwijsheid.be


RE: Degustatie Antwerpen? - Dc - 02-09-2014 06:24 PM

(02-09-2014 06:05 PM)nicksn schreef:  Normaal gezien kan ik wel afkomen. Mail mij de details maar door. info@wijnwijsheid.be

Done


RE: Degustatie Antwerpen? - fleer - 28-09-2014 05:10 PM

Nog een week, het aftellen kan beginnen!


RE: Degustatie Antwerpen? - Jordaens - 03-10-2014 06:52 PM

OK, moeten er alvast geen absenties worden afgenomen? Nuttig om weten of ik nog een tweede fles "Les Trois Romains" moet meebrengen...


RE: Degustatie Antwerpen? - Terretoir - 03-10-2014 08:43 PM

(03-10-2014 06:52 PM)Jordaens schreef:  OK, moeten er alvast geen absenties worden afgenomen? Nuttig om weten of ik nog een tweede fles "Les Trois Romains" moet meebrengen...

Neemt maar mee, ik koop dat wel over! Ik hou van wijn op dronk...Rolleyes


RE: Degustatie Antwerpen? - fleer - 03-10-2014 08:44 PM

We zijn met 7 à 8 personen .... ik heb 20 stoelen dus je kan gaan zitten waar je wil.
Iedereen is vrij om een tweede fles mee te nemen maar het is geen must.

Grts


RE: Degustatie Antwerpen? - Terretoir - 03-10-2014 09:06 PM

Zijn er mensen die wit meenemen? Ik wil anders nog wel voor een extra witje zorgen...


RE: Degustatie Antwerpen? - fleer - 04-10-2014 11:11 PM

[quote='Tom T' pid='50344' dateline='1412363200']
Zijn er mensen die wit meenemen? Ik wil anders nog wel voor een extra witje zorgen...
[/quote

Geen reactie dus breng ze maar mee. thumbsup

Grts


RE: Degustatie Antwerpen? - fleer - 05-10-2014 08:56 PM

Het was een zeer aangename tasting, altijd leuk om wijnliefhebbers live te ontmoeten .... de volgende flessen kwamen op tafel in volgorde van waardering van de groep,

Esporao Portugal 2011
El vinculo Spanje 2006
Brunello Fanti Italie 2006
Colonial Estate Explorateur Shiraz Australie 2006
Quinta do Cotto Grande Escolha Portugal 1987
Scala Dei Cartoxia Spanje 2005

De 2 laatste staken er met stip bovenuit.
We kijken al uit naar een volgende tasting.

Grts.


RE: Degustatie Antwerpen? - Terretoir - 05-10-2014 09:39 PM

Er mankeert nog ne reine de bois, lirac 2009 in wit ;-)


RE: Degustatie Antwerpen? - fleer - 05-10-2014 09:52 PM

(05-10-2014 09:39 PM)Tom T schreef:  Er mankeert nog ne reine de bois, lirac 2009 in wit ;-)

Juist maar het restant van die fles is meegenomen waardoor ik de naam niet exact kon memoriseren Wink
Goede opener trouwens !

Grts


RE: Degustatie Antwerpen? - Olivier - 05-10-2014 09:57 PM

(05-10-2014 08:56 PM)fleer schreef:  Het was een zeer aangename tasting, altijd leuk om wijnliefhebbers live te ontmoeten .... de volgende flessen kwamen op tafel in volgorde van waardering van de groep,

Esporao Portugal 2011
El vinculo Spanje 2006
Brunello Fanti Italie 2006
Colonial Estate Explorateur Shiraz Australie 2006
Quinta do Cotto Grande Escolha Portugal 1987
Scala Dei Cartoxia Spanje 2005

De 2 laatste staken er met stip bovenuit.
We kijken al uit naar een volgende tasting.

Grts.

nono Na zoveel voorspel verwachten we wel uitgebreide tasting notes, he jongens!


RE: Degustatie Antwerpen? - Jordaens - 05-10-2014 10:37 PM

Nogmaals dank voor de invitatie, mooie wijnen geproefd met no-nonsense liefhebbers, heb wat proefnotities, moet die nog even proberen te ontcijferen, in een begrijpelijke taal omzetten en dan komen ze er wel aan.
Nu ik dat lijstje nog eens zie... Geen enkele Franse wijn en niemand heeft gemopperd... Enfin, de witte was een Lirac, maar dat telt eigenlijk niet.


RE: Degustatie Antwerpen? - Kris G - 05-10-2014 10:51 PM

(05-10-2014 09:57 PM)Olivier schreef:  nono Na zoveel voorspel verwachten we wel uitgebreide tasting notes, he jongens!

Big Grin

benieuwd naar de Fanti Wink


RE: Degustatie Antwerpen? - Terretoir - 06-10-2014 10:03 AM

1. Mordoree Reine de bois 2009, wit
=> Als aperitief'ke gedronken, zeer schoon wit Rhone wijntje. Zoet puntje eraan maar niet plakkerig, schoon geheel en niets branderig of storend zoals ne witte Rhone wel eens durft hebben. Schoon op dronk en kan zeker nog effe mee

2. El vinculo 2006 Mancha Spanje
=> Tempranillo, schoon op zen fruit en perfect op dronk. Scoorde hem eerst redelijk hoog, erna punten naar beneden gebracht om dan achteraf toch weer wat hoger te zetten. Leuk drinkwijntje, een allemansvriend als je het mij vraagt.

3. Esporao 2011 Reserva Alentejo Portugal
=> blend van 27 druiven ;-) Een viertal dus, ben ze kwijt... Nogal strenge zuren en taninnes, nog niet op dronk. Kwam na aantal uren karaf nog niet op zen plooi. Conclusie: dit kan een mooie wijn worden, alles is aanwezig en correct gemaakt. Maar zeker nog een 5 tal jaar afblijven. Krijgt nog een herkansing

4. Fanti Brunello 2006
=> Sangiovese natuurlijk, maar toch een ander type dan wat ik gewoon ben. Niet veel genoteerd. Enkel dat hem goed was en op dronk, en nog meer en beter evolueren met wat kelderrust. Gaf bij mij nog een beetje een alcoholisch gevoel

5. Colonial Estate Old vine Shiraz 2006 Barossa Valley
=> Voor mij niet de beste maar wel de boeiendste wijn, veranderde continu in het glas. Cuberdon neusje, dan weer prominent, dan weer weg. Schone Shiraz! Was initieel ongefilterd, residu bleef wat aanwezig ondank de caraffage van Carlo.

6. Scala Dei Cartoixa 2005
=> Niet veel over genoteerd omdat ik te druk bezig was met de wijn zelf. Boeiend, schoon, fruitig, op dronk. Kortom, goed! Merci Fleer! Ik heb mij net een flesje gekocht van Scala Dei, Prior 2010 in de wijnhandel hier in de buurt ;-) Mooie historie achter het huis zelf ook.

7. Quinta Do Cotto Douro Grande Escola 1987, fles nr 6761
=> Ne Porto maar enkel omdat em uit Gaia komt! Flesje was voorbij zenne prime maar toch nog zeer lekker! Kurk nog zeer schoon eruit gekomen. Niets van versleten indruk, integendeel. Fruit en zuren waren er nog en vormde een schoon geheel! Natuurlijk wat tertiar, nat herfstig bosluchtje, humus. Dit was dan ook de enige fles die helemaal leeg gedronken is op zo een korte tijd! Schone ervaring... Merci Jordaens!

Eerste keer dat ik zoveel Spaans geproefd heb in een proeverij onder kenissen en wat me opvalt hierin is dat het fruit toch als grootste speler naar boven komt in zo'n flessen.

Verder rest mij enkel nog te zeggen dat het een aangename kennismaking was, en zoals Jordaens al zei was het een no nonsense proeverij! Op naar de volgende tasting e mannen! Cheers


Degustatie Antwerpen - Jordaens - 06-10-2014 10:32 AM

Sjauwelen, drinken en schrijven tegelijk : gelukkig kan ik niet breien. Notities zijn dus ook een beetje primair en Tom was me dan nog voor ook.
Maar goed, here goes.

Intro: Lirac Blanc, Cuvée La Reine des Bois 2006
Domaine de la Mordorée.
Grenache Blanc, Viognier, Roussanne, Marsanne, Picpoul, Clairette & Bourboulenc

Zo gaat dat met Rhônewijnen: die druivenmix kan je zelden thuisbrengen, tenzij door eliminatie. Het is geen Bordeaux, geen Loire, geen Bourgogne...
De jonge frisheid was hier natuurlijk al af, zonder slijtage.
Geen notities genomen, wegens niet echt tot de degustatie gerekend. Ik herinner me een volle, lichtgele kleur, zonder veel evolutie, een neus die eerst wat verouderd vegetaal overkwam, zoals oudere rhônes dat doen, om dan open te gaan op een zeer uitgebreid aroma van bloemen en rijp fruit. Leuke intro.

1. El Vinculo Crianza 2006
D.O. La Mancha
Alejandro Fernandez.
Tempranillo, 16 maanden eik.

Volle, heldere aanblik, mooie tranen, weinig evolutie, granaatrood.
Neus vooral kruidig, versmolten hout, rood fruit, wat muntachtig, tabak
In de mond wat hoge zuren en een halflange afdronk.

2. Esporão Reserva 2011
D.O. Alentejo
Aragonês, Trincadeira, Cabernet Sauvignon, Alicante Bouschet.
Volle kleur, jong, nog wat violet, mooie gekleurde tranen.
Veel jammy rood en zwart fruit aan de intense neus, eik, koffie, kruiden, alcool canfré, toetsje munt.
Goede molligheid, hoge zuren en tannines. Lange afdronk.

3. Brunello di Montalcino 2006
DOCG
Fanti
Volle, lichtrode kleur met ietsje evolutie
Volle neus, wat vegetaal, maar openend op een heleboel krieken en boerenjongens.
In de mond goede molligheid, versmolten tannines en iet of wat hoge zuren.

4. Old Vines Shiraz "Explorateur" 2006
Barossa Valley
The Colonial Estate

Vol, granaatrood, mooie tranen.
Geur van kruiden en maquis, hout, tabak, cacao, groenten.
In de mond heel evenwichtig en versmolten, rond en vlot.

5. Scala Dei Reserva 2005
D.O. Priorat
Cariñena en Garnacha
Vol en intense kleur, nauwelijks evolutie.
Diepe complexe geur van versmolten zwart gestoofd fruit, kruiden.
In de mond nog wat te versmelten tannines, verder heel evenwichtig. Lange afdronk.

6. Quinta do Cotto Grande Escolha 1987
Douro
Volle rode kleur met weinig evolutie, goede tranen
Neus intens met veel rood fruit, peperkoek, kruiden, kersenpit, ...
In de mond evenwichtig met wat oud kreupelhout en herfstachtige nuances als teken van de leeftijd. Maar voldoende fruit om het nog leuk te houden.

De Scala Dei was mijn favoriet, al kreeg de Cotto op het moment zelf een half puntje meer, allicht omdat ik die zelf had meegebracht. Een mens is zo.

In elk geval doe ik graag nog eens mee en voor de afwezigen: your bad.


RE: Degustatie Antwerpen? - Dc - 06-10-2014 10:42 AM

Spijtig dat ik er door familiale redenen niet bij kon zijn (Fleer was oo de hoogte).
Voor een volgende degustatie hoop ik er wel bij te zijn


RE: Degustatie Antwerpen? - Terretoir - 06-10-2014 05:04 PM

En zo zie je maar... Gewoon samenkomen, niks afspreken maar gewoon u goesting doen met de nodige "zever" ertussen maakt dat het een super namiddag was!

Count me in voor de volgende, en dan zorg ik dat men notes wat uitgebreider zijn :-) Nu was het vooral ook de tasters leren kennen!

Op naar de volgende...


RE: Degustatie Antwerpen? - Olivier - 06-10-2014 08:13 PM

Bedankt voor de TNs, Tom en Jordaens! cheers


RE: Degustatie Antwerpen? - Terretoir - 06-10-2014 08:27 PM

Diegene dat er niet bij waren hadden ongelijk Wink


RE: Degustatie Antwerpen? - koen - 07-10-2014 02:10 PM

(06-10-2014 05:04 PM)Tom T schreef:  En zo zie je maar... Gewoon samenkomen, niks afspreken maar gewoon u goesting doen met de nodige "zever" ertussen maakt dat het een super namiddag was!

Count me in voor de volgende, en dan zorg ik dat men notes wat uitgebreider zijn :-) Nu was het vooral ook de tasters leren kennen!

Op naar de volgende...

Inderdaad er wordt vaak een beetje teveel "afgesproken". Gewoon samen fleskes op tafel zetten is zeker zo plezant. Mooi initiatief


RE: Degustatie Antwerpen? - Terretoir - 07-10-2014 05:29 PM

Ik denk dat je er het meeste van opsteekt als je gewoon u ding doet. Niet speciaal op zoek gaan naar een fles van die prijsklasse, geen bepaalde streek proberen te pushen...
Als ieder zen favorietjes meebrengt weet je zeker dat het geslaagd gaat zijn!
Fleer en Carlo zijn bijvoorbeeld fan van Spanje, Tom die erbij was Italië, ik Frans (Rhone en Loire), Jordeans heeft wat oude pareltjes liggen... Zo kan je een tasting toch niet beter voorstellen denk ik dan..


RE: Degustatie Antwerpen? - Jordaens - 07-10-2014 11:40 PM

Voor wie zo'n dingen graag weet: de Quinta do Cotto Grande Escolha komt van oude stokken (minstens 25 jaar oud), vooral Touriga Nacional en Tinta Roriz (ofte Tempranillo). De Grande Escolha wordt alleen gemaakt in de beste oogstjaren.


RE: Degustatie Antwerpen? - Terretoir - 08-10-2014 06:37 PM

(07-10-2014 11:40 PM)Jordaens schreef:  Voor wie zo'n dingen graag weet: de Quinta do Cotto Grande Escolha komt van oude stokken (minstens 25 jaar oud), vooral Touriga Nacional en Tinta Roriz (ofte Tempranillo). De Grande Escolha wordt alleen gemaakt in de beste oogstjaren.

Blijkbaar nog steeds te verkrijgen, wijn van die Quinta. Ik hou men ogen ervoor open!


RE: Degustatie Antwerpen? - fleer - 13-10-2014 06:37 PM

2de editie van de Antwerp tasting gaat door op Zondag 23 November.
Deuren vanaf 13.00h en rond 14.00h beginnen we eraan.
De eerste tasting overtreffen wordt een moeilijke uitdaging Smile

Grts.


RE: Degustatie Antwerpen? - Terretoir - 13-10-2014 10:54 PM

(13-10-2014 06:37 PM)fleer schreef:  2de editie van de Antwerp tasting gaat door op Zondag 23 November.
Deuren vanaf 13.00h en rond 14.00h beginnen we eraan.
De eerste tasting overtreffen wordt een moeilijke uitdaging Smile

Grts.

Daagt me niet uit he...


RE: Degustatie Antwerpen? - Jordaens - 20-10-2014 06:01 PM

Sorry, dat ik vorige keer die Trois Romains niet bij had. 'k Zal de 23e november nog eens proberen...


RE: Degustatie Antwerpen? - Terretoir - 21-10-2014 09:36 PM

(20-10-2014 06:01 PM)Jordaens schreef:  Sorry, dat ik vorige keer die Trois Romains niet bij had. 'k Zal de 23e november nog eens proberen...

Vergeet je mijn flesje dan niet? Bij Delhaize enkel recente jaargangen te krijgen...


RE: Degustatie Antwerpen? - Terretoir - 30-10-2014 10:28 PM

Zorg ik terug voor een (wit) apero wijntje?

kzal ne Spanjaard meepakken om niet uit den toon te vallen...


RE: Degustatie Antwerpen? - fleer - 31-10-2014 12:52 AM

Tom, wie ben ik om je tegen te houden Smile
Ik weet niet wat de andere meebrengen .... ken de toon niet Smile
Ne Spanjaard .... dat kan alleen maar goed zijn Wink


RE: Degustatie Antwerpen? - Terretoir - 31-10-2014 12:57 AM

U en u maten kennende... Mor goe, kzal men best doen ;-)


RE: Degustatie Antwerpen? - fleer - 08-11-2014 11:59 PM

De vorige tasting had veel inschrijvingen ... veel goede moed ... laat u niet afschrikken en kom langs ....

Grts


RE: Degustatie Antwerpen? - Terretoir - 09-11-2014 01:45 AM

Zorgt maar dat de smaakpapillen er klaar voor zijn! Kga menne verjaardag al voor een deel vieren daar in "den Aantwaarp". Menne rode zal dus ook op dronk zijn :-)
De witte Spanjaard staat al klaar en de rode is nog een totale verrassing, deze keer schenk ik alles blind :-)

Komt Tom en Carlo ook, Fleer?


RE: Degustatie Antwerpen? - fleer - 09-11-2014 02:06 PM

Wel, ik ga blind mee .... dat schenken kan je beter met u ogen open doen Smile
Iedereen zal aanwezig zijn Tom.
Wie Merksem niet te ver vindt, er is nog plaats Wink

Grts


RE: Degustatie Antwerpen? - Jordaens - 21-11-2014 05:12 PM

En gaat die tweede ronde uiteindelijk door op 23/11? Same address?


RE: Degustatie Antwerpen? - fleer - 21-11-2014 06:16 PM

Uiteindelijk ging alles al door Wink - nu zondag 23/11 deuren vanaf 13.00h en we beginnen eraan rond 14.00h. (waarschijnlijk iets vroeger)
Als niemand platte band heeft zijn we zeker met 6.
Wie Zondag een goed wijntje wil proeven moet zeker in Merksem zijn .... denk je iets goeds in je kelder te hebben dat je wil delen dan is dit een gelegenheid!
Tot Zondag allemaal.

Grts.


RE: Degustatie Antwerpen? - Terretoir - 23-11-2014 11:13 PM

Het was weer plezant mannen! Ik kijk uit naar de volgende sessie!


RE: Degustatie Antwerpen? - Olivier - 23-11-2014 11:31 PM

(23-11-2014 11:13 PM)Tom T schreef:  Het was weer plezant mannen! Ik kijk uit naar de volgende sessie!

inderdaad, het was een zeer fijne kennismaking, Tom! Ook met Fleer, Jordaens en Carlo! En de wijnen waren van een hoog niveau.

Wie voelt zich geroepen om de TNs te plaatsen? Wink


RE: Degustatie Antwerpen? - Terretoir - 23-11-2014 11:42 PM

1: Ekam 2011 Castell d'Encus, Coster del Segre
Nobele rotting niet echt prominent, sterke zuren, riesling onmiddellijk waar te nemen => petrol

2: Grand Chenes 2010 (Magrez)
nog jong maar goed drinkbaar, schoon op zen fruit, tannines

3: Ludon Pomies Agassac 1995
evolutie maar niet te ver, waterig randje, ik dacht blind aan een 95, zuurtjes in de afdronk

4: Domaine de la Rochelierre 2012
herkend als Languedoc of Roussilion, schoon rood fruit, perfect te drinken, versmolten, fijnen wijn

5: Quintarelli Valopollicella Classico Ripasso 2002
snoepjes, marsepein, extractie, nog jeugdig, top! zeer klein zoet puntje door de ripasso, schoon gemaakt

6: Altimus Torino 2008
krachtpatser, malbec maar door niemand eruit gehaald, schonen Argentijn (allee de wijn dan e)

7: heb'k niet opgeschreven, Spanjaard van Fleer :-)

uitgebreide TN's laat ik aan anderen over!

Merci om me af te zetten Olivier ;-)

Verder nog:
Ormes de Pez 2008 => zuren! veel te jong, geen schoon fruit erin, niet men ding, moet misschien nog op zen plooi komen
Morgenster Stellenbosch 2008 => toast, houtlagering, mengeling van CF, CS en merlot, ook niet men ding


RE: Degustatie Antwerpen? - Olivier - 24-11-2014 12:15 AM

(23-11-2014 11:42 PM)Terretoir schreef:  1: Ekam 2011 Castell d'Encus, Coster del Segre
Nobele rotting niet echt prominent, sterke zuren, riesling onmiddellijk waar te nemen => petrol
Riesling er inderdaad gemakkelijk uit te halen, de 20% (?) albarinho echter niet. Zeer verrassend dat dit uit Spanje komt. Mooie fraicheur, strakke zuren.


2: Grand Chenes 2010 (Magrez)
nog jong maar goed drinkbaar, schoon op zen fruit, tannines
vanille en kersen in de neus. In de mond vallen de tannines redelijk op. Hangt voor mij nog niet helemaal goed samen. Neus vind ik mooier dan de mond.


3: Ludon Pomies Agassac 1995
evolutie maar niet te ver, waterig randje, ik dacht blind aan een 95, zuurtjes in de afdronk
duidelijk tertiaire aroma's in de neus, in de mond meer fruit. Opmerkelijk dat deze wijn er eigenlijk beter op werd later op de avond en het fruit er nog beter door kwam. Ik drink zelden wijnen van dergelijke leeftijd en dit is dus zeer interessant voor mij.

4: Domaine de la Rochelierre 2012, cuvée privilège
herkend als Languedoc of Roussilion, schoon rood fruit, perfect te drinken, versmolten, fijnen wijn
zeer intense kleur en neus, cassis, bramen, vanille. De mond bevestigt, zeer hoge smaakintensiteit, rijp fruit, houttoets mooi geïntegreerd, weinig merkbare tannines.

5: Quintarelli Valopollicella Classico Ripasso 2002
snoepjes, marsepein, extractie, nog jeugdig, top! zeer klein zoet puntje door de ripasso, schoon gemaakt
Rijp fruit in de neus, in de mond inderdaad wat zoet, vol en rond. Niemand die dit als Italiaans herkend had. Eens we wisten dat dit ripasso was viel den euro wel.

6: Altimus Torino 2008
krachtpatser, malbec maar door niemand eruit gehaald, schonen Argentijn (allee de wijn dan e)
rijp zwart fruit in de neus, maar niet zwoel, bramen, naarmate hij open komt iets meer munt, drop, waardoor ik aan Australië denk. In de mond heel intens, mooi fruit, vanille, rijpe tannines. Expressieve wijn, vol, krachtig, maar toch in evenwicht.

7: heb'k niet opgeschreven, Spanjaard van Fleer :-)
Als ik goed heb opgeschreven was dit de Sierra Cantabria, Seleccion Privada 2008 (?), Rioja. Zelfde ingrediënten als de Altimus maar het geheel is ingetogener, eleganter. In de mond eindeloos veel braam, met een likje vanille, en zeer zachte tannines. Alles zit goed in elkaar hier en is mooi versmolten. Nog duidelijk wat jaren voor zich maar nu al zeer mooi. Voor mij de wine of the evening!

uitgebreide TN's laat ik aan anderen over!

Merci om me af te zetten Olivier ;-)

Verder nog:
Ormes de Pez 2008 => zuren! veel te jong, geen schoon fruit erin, niet men ding, moet misschien nog op zen plooi komen
Morgenster Stellenbosch 2008 => toast, houtlagering, mengeling van CF, CS en merlot, ook niet men ding

Cheers Tom! Heb aangevuld hierboven in blauw.


RE: Degustatie Antwerpen? - Kris G - 24-11-2014 01:47 AM

van die Altimus de 2005 en 2006 gedronken : stevige beestjes Wink

Ein Deutsches Requiem was dikke tegenvaller (ouders met baby en peuter net voor ons Angry ), ik had dus beter voor de tasting gekozen Confused


RE: Degustatie Antwerpen? - Jordaens - 24-11-2014 09:10 AM

(24-11-2014 12:15 AM)Olivier schreef:  
(23-11-2014 11:42 PM)Terretoir schreef:  1: Ekam 2011 Castell d'Encus, Coster del Segre
Nobele rotting niet echt prominent, sterke zuren, riesling onmiddellijk waar te nemen => petrol
Riesling er inderdaad gemakkelijk uit te halen, de 20% (?) albarinho echter niet. Zeer verrassend dat dit uit Spanje komt. Mooie fraicheur, strakke zuren.


2: Grand Chenes 2010 (Magrez)
nog jong maar goed drinkbaar, schoon op zen fruit, tannines
vanille en kersen in de neus. In de mond vallen de tannines redelijk op. Hangt voor mij nog niet helemaal goed samen. Neus vind ik mooier dan de mond.


3: Ludon Pomies Agassac 1995
evolutie maar niet te ver, waterig randje, ik dacht blind aan een 95, zuurtjes in de afdronk
duidelijk tertiaire aroma's in de neus, in de mond meer fruit. Opmerkelijk dat deze wijn er eigenlijk beter op werd later op de avond en het fruit er nog beter door kwam. Ik drink zelden wijnen van dergelijke leeftijd en dit is dus zeer interessant voor mij.

4: Domaine de la Rochelierre 2012, cuvée privilège
herkend als Languedoc of Roussilion, schoon rood fruit, perfect te drinken, versmolten, fijnen wijn
zeer intense kleur en neus, cassis, bramen, vanille. De mond bevestigt, zeer hoge smaakintensiteit, rijp fruit, houttoets mooi geïntegreerd, weinig merkbare tannines.

5: Quintarelli Valopollicella Classico Ripasso 2002
snoepjes, marsepein, extractie, nog jeugdig, top! zeer klein zoet puntje door de ripasso, schoon gemaakt
Rijp fruit in de neus, in de mond inderdaad wat zoet, vol en rond. Niemand die dit als Italiaans herkend had. Eens we wisten dat dit ripasso was viel den euro wel.

6: Altimus Torino 2008
krachtpatser, malbec maar door niemand eruit gehaald, schonen Argentijn (allee de wijn dan e)
rijp zwart fruit in de neus, maar niet zwoel, bramen, naarmate hij open komt iets meer munt, drop, waardoor ik aan Australië denk. In de mond heel intens, mooi fruit, vanille, rijpe tannines. Expressieve wijn, vol, krachtig, maar toch in evenwicht.

7: heb'k niet opgeschreven, Spanjaard van Fleer :-)
Als ik goed heb opgeschreven was dit de Sierra Cantabria, Seleccion Privada 2008 (?), Rioja. Zelfde ingrediënten als de Altimus maar het geheel is ingetogener, eleganter. In de mond eindeloos veel braam, met een likje vanille, en zeer zachte tannines. Alles zit goed in elkaar hier en is mooi versmolten. Nog duidelijk wat jaren voor zich maar nu al zeer mooi. Voor mij de wine of the evening!
--> Inderdaad: Sierra Cantabria, Seleccion Privada 2008, D.O.C. Rioja. Perfect in evenwicht.

Verder nog:
Ormes de Pez 2008 => zuren! veel te jong, geen schoon fruit erin, niet men ding, moet misschien nog op zen plooi komen
Morgenster Stellenbosch 2008 => toast, houtlagering, mengeling van CF, CS en merlot, ook niet men ding

Cheers Tom! Heb aangevuld hierboven in blauw.
Alweer een fijne namiddag, met dank aan de gastvrijheid van Fleer. En dankzij de soms verrassende wijnen, die deze keer blind op tafel kwamen, wat het plezier merkelijk verhoogde, vooral ook omdat niemand schrik had om al eens op zijn bek te gaan.


RE: Degustatie Antwerpen? - fleer - 24-11-2014 02:53 PM

Mannen bedankt voor de TN's en deze prachtige middag.
Domaine de la Rochelierre was een verrassing .... zijn er zo nog in de streek of is dit de top denk ik dan .... wat een taste ... lekker.
Altimus Torino ... ik had hem al eens gedronken maar ik had niet verwacht dat hij zich met dit groepje kon meten, prachtige wijn.
Sierra Cantabria, Seleccion Privada 2008 heeft inderdaad nog een mooie toekomst voor zich.
Een tasting die zeker een tijd zal blijven hangen. Smile


RE: Degustatie Antwerpen? - Terretoir - 24-11-2014 09:52 PM

Fleer, post je het lijstje eens aub? Ik ben het al rats vergeten :-)
Ps, nog lang doorgezakt met Carlo?

pps
check topic Gardies! Rousillion ten top!


RE: Degustatie Antwerpen? - Terretoir - 25-11-2014 11:39 PM

Ok, de file is dus blijkbaar niet opgeslaan...
Heeft iedereen het zijne nog?

Dit wou ik dus zeggen met het lijstje:
Mijn nummer 1 was de Quintarelli Valpolicella Classico Ripasso 2002 met 4,5/5
2: Olivier met 4,25
3: Ekam 3,75
4: Rik: Agassac 3,50
5: Altimus 3,25
6: Chenes 3
7: Cantabria 2,5

De volgorde is hetzelfde als op het lijstje, ik heb nu (nuchter) enkel de onderverdeling met de 0,25 scores gemaakt. Maar hier komt het dus op neer... Nog iemand? :-)


RE: Degustatie Antwerpen? - Jordaens - 27-11-2014 10:53 AM

Allemaal toffe wijnen, ergo : alles lag vrij dicht bij elkaar.
Een volgorde? Enfin, kijk (van hoog naar laag, met de nodige ex aequo's).

1. Ch. Ludon Pomiès Agassac, Haut-Médoc 1995 (tot zo'n 15 jaar geleden de tweede wijn van Ch. La Lagune, intussen blijkbaar verdwenen in diverse cuvées van Ch. d'Agassac.

1. Quintarelli Valopollicella Classico Ripasso 2002. Het soort fantastisch geconcentreerde wijn, die ik nooit blind kan plaatsen. Mooi in evenwicht maar nog heel snoeperig.

1. Michel Torino Altimus 2008. Heel mooi gemaakt, had geen idee dat dit malbec was.

2. Ch. les Grands Chênes, Médoc 2010. Misschien iets te hoog gequoteerd omdat het de eerste wijn was en een kleinere bordeaux, die goed zijn best deed en nog wat belofte inhield voor binnen een jaar of twee.

2. Dom. de la Rochelierre, Fitou 2012. Weer zo'n goed gemaakte, geconcentreerde GSM-wijn uit de Midi. Ik hou ervan, daarom breng ik altijd een fles Copa Santa van Clavel mee als back-up fles. Gelukkig had ik die niet nodig, want ik heb ze gisteren weggegoten wegens kurk...

3. Sierra Cantabria, D.O. Rioja 2008. Vreemd dat die net iets lager in de score komt. Het is immers een perfecte rioja. Rond, goed geconcentreerd (dacht eigenlijk eerst aan Ribera del Duero), goed getypeerde Tempranillo... Maar misschien was het dàt nu net. Deze wijn was te vriendelijk naast sommige smaakbommen als de Valpolicella en was geen conversation piece zoals de Ludon Pomiès Agassac. Maar aan tafel met de juiste, niet te gesofistikeerde spijzen is dit de max.


RE: Degustatie Antwerpen? - fleer - 27-11-2014 09:07 PM

3. Sierra Cantabria, D.O. Rioja 2008. Vreemd dat die net iets lager in de score komt. Het is immers een perfecte rioja. Rond, goed geconcentreerd (dacht eigenlijk eerst aan Ribera del Duero), goed getypeerde Tempranillo... Maar misschien was het dàt nu net. Deze wijn was te vriendelijk naast sommige smaakbommen als de Valpolicella en was geen conversation piece zoals de Ludon Pomiès Agassac. Maar aan tafel met de juiste, niet te gesofistikeerde spijzen is dit de max.

Smaakbommen en bodybommen .... Het heeft niets te maken met Sierra Cantabria maar alles met Rioja ... met zo'n wijnen moet je geen Rioja zetten (maar ik had geen idee wat de andere zouden meebrengen) .

Grts


RE: Degustatie Antwerpen? - Terretoir - 27-11-2014 10:45 PM

Trouwens, die Grand Chenes was op dag 2 top! Thanks, Fleer!


RE: Degustatie Antwerpen? - Olivier - 27-11-2014 11:35 PM

mijn volgorde (van hoog naar laag) was

Sierra Cantabria
Domaine de la Rochelierre
Altimus
Quintarelli
Ludon Pomiès Agassac
Grands Chênes

Zo zie je maar, dat iedereens smaak toch anders is.


RE: Degustatie Antwerpen? - Terretoir - 03-12-2014 02:08 AM

Tijd voor hier ne nieven datum vast te leggen e!


RE: Degustatie Antwerpen? - Jordaens - 03-12-2014 07:21 PM

'k Zal toch eerst nog driekoningen moeten gaan zingen, vrees ik. Intussen kunnen de wijnliefhebbers uit het omliggende, die dat, omwille van de spreekwoordelijke bescheidenheid van de Antwerpenaar, tot op heden niet durfden zich hier stilaan beginnen te outen.


RE: Degustatie Antwerpen? - Terretoir - 03-12-2014 09:25 PM

thumbsup

(03-12-2014 07:21 PM)Jordaens schreef:  'k Zal toch eerst nog driekoningen moeten gaan zingen, vrees ik. Intussen kunnen de wijnliefhebbers uit het omliggende, die dat, omwille van de spreekwoordelijke bescheidenheid van de Antwerpenaar, tot op heden niet durfden zich hier stilaan beginnen te outen.

Het liedje zal voor mij pas ook na nieuwjaar gezongen worden ze... Kwestie van het op tijd te kunnen inplannen.


RE: Degustatie Antwerpen? - fleer - 29-10-2015 09:31 PM

Ik heb het gevoel dat er terug een draagvlak is om in Merksem een tasting te organiseren, wat denken jullie van eind Januari beging Februari?

Grts.


RE: Degustatie Antwerpen? - El Nicho - 03-11-2015 06:37 PM

(29-10-2015 09:31 PM)fleer schreef:  Ik heb het gevoel dat er terug een draagvlak is om in Merksem een tasting te organiseren, wat denken jullie van eind Januari beging Februari?

Grts.

Als er nieuwe 'tasters' welkom zijn en de datum past, ben ik graag present ... de Spanje tasting was top (zowel qua wijn als gezelschap)


RE: Degustatie Antwerpen? - Jordaens - 07-11-2015 10:07 AM

Als dat draagvlak strekt tot midden januari of tot einde februari, dan zou het me een eer en een genoegen zijn...


RE: Degustatie Antwerpen? - fleer - 05-12-2015 02:28 PM

Er gaat een mail rond met een doodle, geef maar een seintje als je op de hoogte wil zijn !!
Meest voorkomende datums zijn in de maand februari.

Grts


RE: Degustatie Antwerpen? - El Nicho - 06-12-2015 10:46 PM

Ik laat snel iets weten ... moet dringend mijn agenda updaten Blush

(05-12-2015 02:28 PM)fleer schreef:  Er gaat een mail rond met een doodle, geef maar een seintje als je op de hoogte wil zijn !!
Meest voorkomende datums zijn in de maand februari.

Grts



RE: Degustatie Antwerpen? - Dc - 07-12-2015 09:38 AM

De voorgestelde data komen voor mij spijtig genoeg echt niet uit. Alleszins veel plezier!


RE: Degustatie Antwerpen? - fleer - 30-12-2015 12:40 PM

Antwerpen blijkt niet het centrum van de wijnwereld te zijn Wink

Ik zou hier toch nog graag een tasting laten doorgaan en daarvoor haal ik mijn beste fles uit de kelder.

Ik trek een Franse fles op dronk open met 98 Parker 96 Tanzer 19.5 Decanter en 97 Wine spectator.

Doodle op aanvraag.

Grts.


RE: Degustatie Antwerpen? - vinejo - 31-12-2015 09:51 AM

(30-12-2015 12:40 PM)fleer schreef:  Antwerpen blijkt niet het centrum van de wijnwereld te zijn Wink

Ik zou hier toch nog graag een tasting laten doorgaan en daarvoor haal ik mijn beste fles uit de kelder.

Ik trek een Franse fles op dronk open met 98 Parker 96 Tanzer 19.5 Decanter en 97 Wine spectator.

Doodle op aanvraag.

Grts.

Net ingevuld (heb namelijk goede ervaringen met de Franse flessen van Fleer Wink )


RE: Degustatie Antwerpen? - fleer - 09-01-2016 08:57 PM

Volgend weekend wordt de definitieve datum vastgelegd !

Grts


RE: Degustatie Antwerpen? - Smaakatleet - 10-01-2016 11:04 AM

(09-01-2016 08:57 PM)fleer schreef:  Volgend weekend wordt de definitieve datum vastgelegd !

Grts

Ook ingevuld ondertussen Wink


De Flippende Fleerefluiters - vinejo - 14-02-2016 11:41 AM

Dit nooit verschenen album van Sus en Wis hebben wij gisteren dan maar zelf geschreven, uiteraard in de geboortestad van Willy Vandersteen...
Nog beter dan De Kleppende Klipper en De Snorrende Snor!
Verdere info wordt hier wellicht dra gepost.


RE: De Flippende Fleerefluiters - Jordaens - 14-02-2016 12:11 PM

De derde keer dat ik bij Fleer mocht bijschuiven... Merci Fleer, het was alweer een mooie wijnnamiddag. Het goede gezelschap had stuk voor stuk geweldige wijnen aangevoerd, hopelijk heeft iemand enige coherente notities genomen... Fleer heeft al een volgende keer in gedachten, houdt die gedachte maar vast!


RE: Degustatie Antwerpen? - fleer - 14-02-2016 12:40 PM

Prachtige tasting gisteren.... eentje die nog wel even blijft hangen ... maar eerst alles terug op zijn oorspronkelijke plaats zetten Wink

Grts.


RE: Degustatie Antwerpen? - Mathijs81 - 14-02-2016 02:33 PM

Benieuwd naar de line-up en de TN's ... helaas kon ik niet aanwezig zijn.


RE: De Flippende Fleerefluiters - vinejo - 14-02-2016 10:10 PM

(14-02-2016 11:41 AM)vinejo schreef:  Dit nooit verschenen album van Sus en Wis hebben wij gisteren dan maar zelf geschreven, uiteraard in de geboortestad van Willy Vandersteen...
Nog beter dan De Kleppende Klipper en De Snorrende Snor!
Verdere info wordt hier wellicht dra gepost.

Weinig zin gisteren om te noteren (des te meer om te genieten) dus mijn tasting notes schieten schromelijk te kort, heb zelfs niet alle wijnen genoteerd.
Hier dus een eerste schot voor de boeg.

Bij aankomst stond er al een witte klaar, niet blind, gewoon ter ontdooiing of zo.
"Een witje veu mee te beginnen" aldus Fleer.
Jawadde, de toon was gezet. De Nelin Priorat vertoonde een finesse en jeugdigheid die menigeen verraste. Jaartal? 2005 watte 92 punten voor de starter..!

Vervolgens kregen we een bijzonder frisse chenin in het glas, gemaakt door Clement Baraut te Savennieres. Zijn eerste jaargang en meteen een geslaagde wijn. Toch vond ik de effecten van de natuurlijke wijnbouw wat te overheersend (geuze...)
De typiciteit van de druif wordt hier weggeduwd door de typiciteit van de vinificatie.
Net het omgekeerde van wat men beweert eigenlijk (dat natuurlijke wijnbouw de échte eigenschappen van de druif naar boven brengt --> in dat geval lijken alle witte druiven op elkaar...) 87

De eerste rode bracht ons wat in verwarring, van cabernet franc naar Noordelijke Rhone... De Crozes 2011 van Remizieres (cuvee Christophe) was compact, had een moderne houtlagering, vertoonde een mooie fraicheur en rijpe tannine. 90+

De Chateau de Bellet BaronG 2008 was voor de meesten de eerste kennismaking met een Bellet. Men vond dit een fijne wijn. Elegant ook. 90

Canon La Gaffeliere St Emilion 2003 deed ons aan een Pomerol denken. De 2003 tanninetjes waren aanwezig maar niét storend. Echt verrassend fris. 90-91

De eerste echt oudere wijn in het glas deed ons in de geur ook aan een Bordeaux denken. De kleur en smaak (en de rare blik van Rik) brachten ons echter snel in de Bourgogne. Heerlijke wijn, perfect op dronk, een Grand cru van Domaine la Juviniere, Corton Combes 1995. Prachtig! 92

En hup, een nieuwe wijn er tegenaan, alweer een pinot noir maar heel anders van karakter (veel jonger en... natuurlijk gemaakt...) Naudin- Ferrand 2010. Alweer iets minder typisch toch, hoewel de meesten de zuurtjes van PN ontwaarden. Ik schreef enkel cacao, fijn en 91

Toen was het tijd voor de amaretto.
Hum, de Amarone, dit wordt een klassieker Big Grin
De neus was behoorlijk evolutief (dode bladeren gedroogd fruit), de mond daarentegen was jonger en zeer lang, zacht, hedonistisch. Eerste maal dat ik een oudere Amarone drink, hopelijk niet voor t laatst..
Amarone di Valpoliccella Campo di Gigli 1998
91

Toen vonden Fleer en Carlo het tijd voor enkele topCH9s...

Zowel de Clos du Caillou 2005 als de Beaucastel 2000 gaven blijk van veel talent en stelden beide hun kandidatuur voor WOTN. Ik scoorde ze allebei 94 om de vrede te bewaren ten huize Fleer ;-)

Een Bandol misstond daar niet bij vond Winevet, dus haalde hij Luquettes 2009 boven. Vlezig, animaal, chicorei, fraicheur. 91 met dank!

De wijn die we toen dronken was alweer heel mooi, een mencia begot, ik wist niet dat die druif zó hoge toppen kon scheren..(goed voor de stokken in pergolavorm iets noordelijker ;-) )
De Quinta da Muradella Gorvia beoordeelde ik met een welverdiende 92...

Rust en Vrede Estate 2006, schoon ook, perfect op dronk, zeer mooi evenwicht. 91

De volgende wijn deed me aan een uitmuntende Pauillac denken.Het was de Petrus van de Madiran, Chateau Montus 1998. Blij dat ik eindelijk eens een echte topwijn mocht drinken die later een Madiran bleek. Schitterend en 94!

De laatste wijn was een Spaanse schone, ik noteerde iets met San Roman 2009, de woorden heel, mooi en de cijfers 91-92.

Te weinig gespuwd (want met openbaar vervoer) dus ik hoop dat mijn dankbare knuffel aan Fleer niet te handtastelijk was. Heart


RE: Degustatie Antwerpen? - Olivier - 15-02-2016 12:22 AM

Ferme line-up, mannekes!


RE: De Flippende Fleerefluiters - TheWineVet - 15-02-2016 10:13 AM

Clos Mogador 'Nelin' Priorat 2005: knap! Wat Top'savennières'achtig, geconfijte ananananananas, knappe zuurtjes, rondeur... 91

Clement Baraut 'Savennieres' Les petites combées 2013: hier kon ik geen druif uit halen. Niets mismet deze wijn, maar te geuzeachtig, eau de vie de framboises, goed. 87-88

Crozes-hermitage 2011 Remizieres (cuvee Christophe): nog wat te jong, maar ik wou hem toch nog eens tasten. 90

Chateau de Bellet 'Cuvée Baron G' 2008: mooi op dronk, alles perfect in harmonie.Mooie kennismaking met Bellet. Fijn. 89+

Chateau La Gaffeliere St Emilion 2003: ik zat er compleet naast, zo animaal, geen bordeaux uit te halen, totdat... Knappe wijn, heerlijke stijl!! 91+

De eerste echt oudere wijn in het glas deed ons in de geur ook aan een Bordeaux denken. De kleur en smaak (en de rare blik van Rik) brachten ons echter snel in de Bourgogne. Heerlijke wijn, perfect op dronk, een Grand cru van Domaine la Juviniere, Corton Combes 1995. Prachtig! 91-92

Naudin- Ferrand 2010 Cote de nuits villages. duidelijke, voor mij toch, pinot noir. Maar van waar? Ik dacht eerst aan Loire en dan Santenay. Fijn, maar jong en vooral aromatische wijn. 88


Amarone di Valpoliccella TENUTE SANT' ANTONIO 'Campo di Gigli' 1998: wat een wijn. Ik had hem veel jonger ingeschat. 91

Clos du Caillou 2005 Reserve: TOP, maar ik kon hier geen Ch9 uithalen. Desalniettemin... 93+

Bandol Luquettes 2009: Vlezig, animaal, leer, fraicheur. Fijne structuur tgo Gaussen. 91

Rust en Vrede Estate 2006, Ik dacht aan Spanje owv de warmte. Zeker niet aan Nieuwe wereld, maar ik was Z-Afrika vergeten. Mooie wijn, krachtig. 90

Beaucastel 2000: knappe stijl Ch9. Duidelijk Z-Rhone en ik gokte op 2001, maar het was het mindere jaar 2000applaus 94+

Quinta da Muradella Gorvia : Ik vond deze te gesloten, ik weet niet waaromwatte

Chateau Montus 1998. Zeer mooie wijn, fijne structuur, maar met veel kracht. Merci! 92+

Toro San Roman 2008: hedonistisch, op fluwegige kracht gemaakt. Een Fleerwijn! TOP 92+

Thuis bij ons vader verdergezet met de St-Joseph 'Granits van Chapoutier 2008 en de heerlijke Q do Noval Colheita 1997 (bottled 2011)


RE: De Flippende Fleerefluiters - Jordaens - 15-02-2016 12:36 PM

(15-02-2016 10:13 AM)TheWineVet schreef:  Clos Mogador 'Nelin' Priorat 2005: knap! Wat Top'savennières'achtig, geconfijte ananananananas, knappe zuurtjes, rondeur... 91
--> Indicative blend: Garnacha Blanca, Viognier, Roussanne and Pinot Noir (vinified like a white wine)

Clement Baraut 'Savennieres' Les petites combées 2013: hier kon ik geen druif uit halen. Niets mismet deze wijn, maar te geuzeachtig, eau de vie de framboises, goed. 87-88

Crozes-hermitage 2011 Remizieres (cuvee Christophe): nog wat te jong, maar ik wou hem toch nog eens tasten. 90
--> eerst aardbeienconfituur, dan verse vleeswaren, hout, vanille, vlier.

Chateau de Bellet 'Cuvée Baron G' 2008: mooi op dronk, alles perfect in harmonie.Mooie kennismaking met Bellet. Fijn. 89+
--> Druiven: folle noire en braquet...
--> Neus: wat maquis, veel fruit, koffie.

Château (!) La Gaffeliere St Emilion 2003: ik zat er compleet naast, zo animaal, geen bordeaux uit te halen, totdat... Knappe wijn, heerlijke stijl!! 91+
--> peper, muskaatnoot, pruimpjes, oxo, munt

De eerste echt oudere wijn in het glas deed ons in de geur ook aan een Bordeaux denken. De kleur en smaak (en de rare blik van Rik) brachten ons echter snel in de Bourgogne. Heerlijke wijn, perfect op dronk, een Grand cru van Domaine la Juviniere, Corton Combes 1995. Prachtig! 91-92

Naudin- Ferrand 2010 Cote de nuits villages. duidelijke, voor mij toch, pinot noir. Maar van waar? Ik dacht eerst aan Loire en dan Santenay. Fijn, maar jong en vooral aromatische wijn. 88


Amarone di Valpoliccella TENUTE SANT' ANTONIO 'Campo di Gigli' 1998: wat een wijn. Ik had hem veel jonger ingeschat. 91
--> heel geconcentreerd, naar het zwarte toe
--> barnyard, okselzweet, gestoofd fruit, "Parker"-geur.

Clos du Caillou 2005 Reserve: TOP, maar ik kon hier geen Ch9 uithalen. Desalniettemin... 93+

Bandol Luquettes 2009: Vlezig, animaal, leer, fraicheur. Fijne structuur tgo Gaussen. 91

Rust en Vrede Estate 2006, Ik dacht aan Spanje owv de warmte. Zeker niet aan Nieuwe wereld, maar ik was Z-Afrika vergeten. Mooie wijn, krachtig. 90

Beaucastel 2000: knappe stijl Ch9. Duidelijk Z-Rhone en ik gokte op 2001, maar het was het mindere jaar 2000applaus 94+

Quinta da Muradella Gorvia : Ik vond deze te gesloten, ik weet niet waaromwatte

Chateau Montus 1998. Zeer mooie wijn, fijne structuur, maar met veel kracht. Merci! 92+

Toro San Roman 2008: hedonistisch, op fluwegige kracht gemaakt. Een Fleerwijn! TOP 92+

Thuis bij ons vader verdergezet met de St-Joseph 'Granits van Chapoutier 2008 en de heerlijke Q do Noval Colheita 1997 (bottled 2011)
Als dat mag, zet ik hier en daar een woordje bij.


RE: Degustatie Antwerpen? - fleer - 15-02-2016 08:59 PM

[attachment=1811]


RE: Degustatie Antwerpen? - Dc - 15-02-2016 09:18 PM

Prachtige line up.
Zonde dat ik er niet bij kon zijn, Beacuastel had ik echt wel eens willen proeven. San Roman van Mauro kan ook niet slecht zijn Smile

Hopelijk kan ik volgende keer aansluiten.


RE: Degustatie Antwerpen? - Kris - 16-02-2016 07:32 AM

Schone line-up ! Zit er nog rek op de Montus?


RE: Degustatie Antwerpen? - vinejo - 16-02-2016 03:34 PM

(16-02-2016 07:32 AM)Kris schreef:  Schone line-up ! Zit er nog rek op de Montus?

Op zijn hoogtepunt volgens mij maar kan dit vermoedelijk nog een jaar of vijf aanhouden.. Of mss meer, wie weet...


RE: Degustatie Antwerpen? - Jordaens - 16-02-2016 04:15 PM

Dit zijn stilaan de laatste flessen van een kist die ik destijds kocht. Eigenlijk heb ik in al die jaren nog niet erg veel evolutie ondervonden, die wijn blijft gewoon knalzwart en vol fruit en koffie en tabak... Hij rijpt héél traag en allicht nog vele jaren.


RE: Degustatie Antwerpen? - TheWineVet - 16-02-2016 06:41 PM

(16-02-2016 04:15 PM)Jordaens schreef:  Dit zijn stilaan de laatste flessen van een kist die ik destijds kocht. Eigenlijk heb ik in al die jaren nog niet erg veel evolutie ondervonden, die wijn blijft gewoon knalzwart en vol fruit en koffie en tabak... Hij rijpt héél traag en allicht nog vele jaren.

Ik heb spijt dat ik delaatste 2 wijnen wat snelsnel heb moeten/mogen proeven. Madiran had ik niet uitgehaald. Had iemand dit en de laatste?


RE: Degustatie Antwerpen? - Jordaens - 16-02-2016 09:07 PM

Ik had alleen de amaretto juist...


RE: Degustatie Antwerpen? - TheWineVet - 16-02-2016 09:28 PM

(16-02-2016 09:07 PM)Jordaens schreef:  Ik had alleen de amaretto juist...
Hetgeen je verkoopt ken je wel, hé Sleepy (smiley!!)


RE: Degustatie Antwerpen? - vinejo - 16-02-2016 11:20 PM

(16-02-2016 09:07 PM)Jordaens schreef:  Ik had alleen de amaretto juist...

Big Grin

Ik dacht dat de Montus een Pauillac was. Rik was daar zeer blij om Smile


RE: Degustatie Antwerpen? - WilD - 17-02-2016 05:40 PM

Top proeverij.....

Had me afgemeld met als reden dat Landgraaf - Antwerpen toch wel een stukkie rijden is (heb overigens met veel plezier de tasting van fleer 50 jaar bijgewoond).

Nu ik de line-up gezien heb heb ik toch wel weer een beetje spijt.

applausapplaus

Sante Wil


RE: Degustatie Antwerpen? - El Nicho - 21-02-2016 10:33 PM

Met een week retard, toch nog mijn bijdrage aan deze -zeer- geslaagde degustatie, met nen dikke merçi aan Fleer voor de organisatie en ontvangst. cheers
Hieronder mijn beknopte notities, alsook mijn scores, dewelke ik achteraf niet meer heb aangepast (wanneer de wijn gekend was).


Omdat Kupers had verwittigd dat ie ietsje later ging arriveren, toverde Fleer een aperitiefke uit zijn (veel te) goed werkende "witte wijn"-frigo.

Den Aperitief :

Nelin 2005 (Priorat) : Nadat ie wat van de koude was bekomen presenteert zich een klepper van een wijn, de witte van Clos Mogador, 10+ jaar oud maar speels en vitaal als een jonkie, veel Garnacha Blanca ... subtiel in zijn (steen en exotisch) fruit, limoenzeste, mineralig, aards, prachtige structuur & balans, lekker krokant, met marge, prijs is (helaas) vrij stevig maar niet onlogisch : 91

Dé witte :

1 Les petites coulées 2013 (Savennieres Roche aux Moines) : Nektar, honing, marsepein, sterk in de zuren maar voldoende complex & diep om alles boeiend te houden, zeer mooie natuurlijke wijn : 89-90

De Rooi :

2 Cuvée Christophe 2011 (Crozes Hermitages) : Zacht fruitig & fijn kruidig, frisse aanzet, mooie balans, licht pepertje in de afdronk, hout reeds mooi verweven, veel marge, gezien zijn prijs (< 15 Euro op domein) een koopje en topper in wording : 90+
3 Cuvée Baron G 2008 (Bellet) : Folle Noire is een druif ... kende ik niet ... ingetogen, oude neus, weinig fruit, in de mond heel verfijnd, mooi rood fruit, mineralig, subtiel & elegant, ontdekking voor mij, zo een fragiele wijn voor die streek : 91
4 Chateau la Gaffelière 2003 (Saint-Emillion) : Warme neus, rijp fruit, bittere chocola, muskaatnoot, verrassend (voor een 2003) zacht mondgevoel met mooi rood fruit & bittere chocola, tannines spelen licht op in de afdronk, veel marge : 91+
5 Corton Combes 1995 (Côte de Beaune) : Oud neuzeke met toch veel fraicheur, wat magere aanzet maar dan ... heel mooi en lang middenpallet met prachtig subtiel rood fruit gevolgd door een ronduit schitterende afdronk met granaatappel, lichte drop & kaneel, prachtig geëvolueerde wijn : 91-92
6 Naudin-Ferrand : Vieilles Vignes 2010 (Côte de nuits-Villages) : Schitterend intrigerende neus, jong geconfijt fruit, menthol, medicinaal, smaak volgt nog niet volledig, veel potentieel, wil ik binnen 3 à 5 jaar graag nog eens drinken : 90+
7 Campo dei Gigli 1998 (Amarone della Valpolicella) : Qua neus had ie zijn beste tijd gehad, dode bladeren, nat karton, qua smaak zat ie gelukkig wel super, rijp (donker) fruit, menthol, cherry coke, balsamico, kramikskes, vol, diep, zeer lange afdronk : 92
8 Clos du Caillou Réserve 2005 (Châteauneuf-du-pape) : Vrij timide in de neus, bescheiden fruit, gemalen koffie, bittere chocola, inky, veel (stevig & rijp) fruit in de mond, terug koffie & bittere chocola, niet echt kruidig, licht zoetje in de afdronk, geconcentreerd & krachtig, Parker-prijsbeest die -voor mij- net iets variatie mist om echt (heel) groots te zijn : 92
9 Les Luquettes 2009 (Bandol) : Intrigerende neus, putteke, nat mos, mooi kruidig (kruidnagel), rood & donker fruit, in de mond (te) ingetogen, rode besjes, voldoende structuur & spanning maar mogelijk potentieel laat zich nog niet gelden, zachte stijl lijkt me voor Bandol : 89+
10 Rust en Vrede ; Estate 2006 (Stellenbosch) : Modern qua stijl, zowel qua geur als smaak, maar ronduit prachtig, een rollercoaster aan geuren & smaken, mooi rijp fruit, fumé, sigaren, koffie, zoethout, cassis, exotsche kruiden, zwarte thee, kruidnagel, complete wijn, veel drinkplezier, alcohol zet licht door in de afdronk, modern, zelfs wat commercieel maar het hoeft niet altijd Canvas of Arte te zijn, top uit de nieuwe wereld : 92
11 Chateau de Beaucastel 2000 (Châteauneuf-du-pape) : Licht groenig bij eerste snuif, maar na wat walsen prachtig (lichtrijp) rood fruit, tabak, chocola, aards, zoet-zuur, aziatische kruiden, schitterende balans, 15+ jaar oud maar bruist van vitaliteit, het fruit spat er uit, prachtervaring, simpelweg groots, WOW : 94-95
12 Gorvia 2008 (Monterrei) : Fascinerende neus, fijn rood fruit, nat mos, subtiel kruidig, floraal, afwaswater, prachtige samengang van complexiteit, elegantie, diepte & kruidigheid, quasi perfect in balans, Mencia op zijn best : 93
13 Montus : Cuvée Prestige 1998 (Madiran) : Deze begreep ik compleet niet, bijna 20 jaar oud maar zo strak & gespannen, maagdelijk bijna ... 12,5% alcohol maar zeer diep, fumé & metallique en ... sinaasappels, voor mij een moeilijke wijn qua smaak gezien de tannines het middenpallet (teveel) overheersten : 88-89
14 San Roman 2008 (Toro) : Rijp fruit, eucalyptus, oaky, power maar perfect gemaakt, mooi in balans, modern, piepjong, veel marge, wil ik graag binnen 5 à 10 jaar terug degusteren, topper voor zijn prijs : 91++

Een prachtige line-up waarbij elke fles (naargelang je persoonlijke smaak) niet zou misstaan bij een top tasting.

Jordaens vertelde over zijn Test-aankoop tasting waarbij hij de de budget (supermarkt) wijnen uit die tasting toetste tgo gekende (en dus dure) wijnhuizen.
Een variatie op dit idee lijkt mij interessant voor een tasting onder forumleden : een "budget or not" tasting waarbij ieder 2 flessen meebrengt, één van (bvb) max 15 Euro en één van (bvb) minimum 30 Euro, fun verzekerd lijkt mij en mss ook een lage(re) drempel voor 'nieuwe' leden om aan een tasting deel te nemen.


RE: Degustatie Antwerpen? - Kupers - 08-03-2016 02:16 PM

Met toch een beetje schaamte kom ik eindelijk terug op deze degustatie. Drukke dagen op het werk, een vingernagel afgesneden denkende dat ik kookkunsten had, wat het typen daarna niet echt eenvoudiger maakte zijn de redenen, maar eerder excuses.

Niettemin, het was een toptasting! Voor mij persoonlijk zeer verrassend omdat mijn voorkeur de laatste maanden vooral was uitgegaan naar wijnen in een frissere stijl, minder op rijpheid, relatief laag in alcohol wat wel als gevolg had dat ik met een gap zit voor de meer Zuiderse wijnen. Deze proeverij toonde echter aan dat ik hier dringend meer aandacht aan moet gaan besteden. Ik geef geen punten maar kijk naar wat me vooral bijbleef de daaropvolgende dag, en dat waren de Montus, alhoewel ik daar bizar genoeg op het moment zelf geen gigantische fan van was, Nelin, de Beaucastel en San Roman, wat natuurlijk niet betekent dat de andere wijnen niet mooi waren.

Neclin 2005, Priorat, mooie rijpe neus, vrij intens maar een verbazende fraicheur in de mond, top.

Clement Baraut, Savennieres les petits coulees 2013, gisting op de neus, honing, beetje marsepein, mondgevoel gedomineerd door zuren, mooie frisheid, beetje moeilijk thuis te brengen,

Remizieres 2011- cuvée Christophe, eerste indruk in de neus hout, koel fruit op de neus maar onderdrukt, heel licht medicinaal trekje, mondgevoel vlezig, goed gestructureerd, vrij krachtig, heel mooi intens naar de afdronk, langzaam toont nog iets of wat teveel hout

Chateau Bellet 2008, mooie neus, heeft iets weg van Cinsault, ook iets van minerale wat er door loopt, verbazend veel fraicheur in de mond, heel lichte, elegante intensiteit,

La Gaffeliere 2003, Saint Emilion premier GC, Muskaatnoot, beetje hout, heel stevig qua structuur in de mond, tannines nog te rijp, vrij intens naar de afdronk, redelijke bijt, toont leeftijd vooral in de structuur, gaat dat droogtrekkende er wel uit?

La Juveniere, Corton-Cambes GC 1995, Sappige structuur in de mond, mooie energieke aciditeit, heel elegant, beetje belegen indruk na een tijdje

CN- neus begint vrij gesloten, medicinaal, opent zich traag, blijft op subtiliteit, rood fruit, Heel mooi mondgevoel, elegant, spannende zuren,

Tenuta san Antonio, Campo die Gigli, 1998, Amarone, Zeer zware neus, gestoofd fruit, mondgevoel is iets beter, zoethout, vegetaal, een beetje boertige stijl, soepel in de mond, tannines niet echt aanwezig, gaat eerder op zuur, geen concordantie

Le Clos du Caillou 2005, C9P, Zware neus, fruit, op het randje van gestoofd, beetje getoaste indrukken, heel breed in de mond, majestueus maar een heel klein beetje plomp, heel doorgedreven indruk maar beetje te

Les Luquettes 2009, Bandol, Putteke! Gaat wel weg met walsen, koffietoetsen, vlees, sappig in de mond, mooi evenwichtig in de mond, licht aangebrand vlees op het palet. Mooie volheid, zuren,lang en intens

Zuid-Afrika, Rust en Vrede Stellenbosch 2006, shiraz en CS, mooi in de neus, heel gelaagd, lichtjes cederhoutige indruk, mooi in de mond, mist wel iets van zuren, beetje dominerend hout maar mooie intensiteit

Beaucastel 2000, Heel reductieve start, beetje vegetale wat wel blijfti, vrij stevig in de mond, randje van alcoholisch, warm in stijl naar einde toe maar heel heel lang, heel veel diepte in de mond

Quinta de Muradella 2008, Iets koelere, groenere neus, minder uitgesproken fruit, groene streek gaat verder in de mond, mooie lang, vrij elegant van stijl maar rustiek, heel licht in de mond maar goede intensiteit, mencia! Grovia,

Montus 1998, Madiran, beetje rustiek op de neus, vlezig, rustiek, beetje een metalig gevoel in de mond, vreemd, tannines present maar raken er niet uit met leeftijd, heel intens naar afdronk toe

Toro, San Roman, heel rijp, donker fruit, echt op het randje van zwoel maar gaat er net niet over. Houtimpressies, grafiet, lijkt eerder midden in zijn evolutie, veel potentieel naar de toekomst wel


RE: Degustatie Antwerpen? - TheWineVet - 19-04-2016 08:04 PM

Blijkbaar is de Clos du caillou réserve 2005 gestegen naar 100 Parkerpunten in 2015. Fleer zei op de proeverij dat hij een 98 punter ging bovenhalen, maar toen was hij al 100 punten waard... Bedankt, Fleer, mijn eerste 100 PP-wijn. Best wel leuk applaus


RE: Degustatie Antwerpen? - fleer - 19-04-2016 11:11 PM

(19-04-2016 08:04 PM)TheWineVet schreef:  
(15-02-2016 08:59 PM)fleer schreef:  
Blijkbaar is de Clos du caillou réserve 2005 gestegen naar 100 Parkerpunten in 2015. Fleer zei op de proeverij dat hij een 98 punter ging bovenhalen, maar toen was hij al 100 punten waard... Bedankt, Fleer, mijn eerste 100 PP-wijn. Best wel leuk applaus

Leuk om te horen, zo te zien enkel nog te koop in Engeland voor €230
Ik vond de Beaucastel 2000 evenwaardig, ik heb ze beiden meer dan uur in het glas gehad ....

Grts


RE: Degustatie Antwerpen? - vinejo - 20-04-2016 05:21 PM

(19-04-2016 11:11 PM)fleer schreef:  
(19-04-2016 08:04 PM)TheWineVet schreef:  
(15-02-2016 08:59 PM)fleer schreef:  
Blijkbaar is de Clos du caillou réserve 2005 gestegen naar 100 Parkerpunten in 2015. Fleer zei op de proeverij dat hij een 98 punter ging bovenhalen, maar toen was hij al 100 punten waard... Bedankt, Fleer, mijn eerste 100 PP-wijn. Best wel leuk applaus

Leuk om te horen, zo te zien enkel nog te koop in Engeland voor €230
Ik vond de Beaucastel 2000 evenwaardig, ik heb ze beiden meer dan uur in het glas gehad ....

Grts

Ik ook, gaf ze allebei 94.
Wat moet dat zijn als ik ooit een wijn 100 scoor...!? Tongue


RE: Degustatie Antwerpen? - Kupers - 20-04-2016 05:35 PM

(20-04-2016 05:21 PM)vinejo schreef:  
(19-04-2016 11:11 PM)fleer schreef:  
(19-04-2016 08:04 PM)TheWineVet schreef:  
(15-02-2016 08:59 PM)fleer schreef:  
Blijkbaar is de Clos du caillou réserve 2005 gestegen naar 100 Parkerpunten in 2015. Fleer zei op de proeverij dat hij een 98 punter ging bovenhalen, maar toen was hij al 100 punten waard... Bedankt, Fleer, mijn eerste 100 PP-wijn. Best wel leuk applaus

Leuk om te horen, zo te zien enkel nog te koop in Engeland voor €230
Ik vond de Beaucastel 2000 evenwaardig, ik heb ze beiden meer dan uur in het glas gehad ....

Grts

Ik ook, gaf ze allebei 94.
Wat moet dat zijn als ik ooit een wijn 100 scoor...!? Tongue

Dan wordt het nog moeilijker om de weg terug te vinden ? Big Grin


RE: Degustatie Antwerpen? - TheWineVet - 20-04-2016 07:09 PM

Ik vond de Beaucastel iets beter, wat verfijnder. Maar ja, Parker is een bommenvent, in dit geval 100 bommen en granaten.
Ik vraag mij eigenlijk af wanneer je een wijn 100 punten kan geven. Dan moet het jouw lievelingsregio toch zijn. En dan moet je toch enkele toppers vandaar naast elkaar proeven. Als je dan begint met 96-97, kan je op den duur niet anders meer... Bij zou dat wel eens bij witte Hermitages kunnen voorvallen. Hopelijk, ooit...


RE: Degustatie Antwerpen? - fleer - 25-02-2018 10:34 PM

Een proeverij in Antwerpen, het is weeral een tijdje geleden, vorig jaar waren er acht kandidaten en door een verdeeld deelnemersveld waren we maar met vier aan tafel en toch stonden er twee Mouton Rothschild, straf net zoals de andere wijnen!
Financieel leg ik de lat (op papier) dit jaar iets lager al hoop ik wel op dezelfde beleving ... denk aan 2 flessen waarvan 1 boven de 50€ en 1 boven 100€ m.a.w. een proeverij die de moeite loont om de rit te maken en eentje die hopelijk een tijd blijft hangen.
Mogelijke datums zijn 06-13-20-27 Mei en 03-10 Juni een Doodle volgt op aanvraag met een persoonlijk bericht.

Grtz


RE: Degustatie Antwerpen? - fleer - 21-03-2018 12:43 PM

(25-02-2018 10:34 PM)fleer schreef:  Een proeverij in Antwerpen, het is weeral een tijdje geleden, vorig jaar waren er acht kandidaten en door een verdeeld deelnemersveld waren we maar met vier aan tafel en toch stonden er twee Mouton Rothschild, straf net zoals de andere wijnen!
Financieel leg ik de lat (op papier) dit jaar iets lager al hoop ik wel op dezelfde beleving ... denk aan 2 flessen waarvan 1 boven de 50€ en 1 boven 100€ m.a.w. een proeverij die de moeite loont om de rit te maken en eentje die hopelijk een tijd blijft hangen.
Mogelijke datums zijn 06-13-20-27 Mei en 03-10 Juni een Doodle volgt op aanvraag met een persoonlijk bericht.

Grtz

Financieel leg ik de lat (op papier) dit jaar iets lager al hoop ik wel op dezelfde beleving, ik denk aan één of twee flessen naar keuze met een totaal budget van €150.
Stuur een PM als je de Doodle wil invullen.

Grtz


RE: Degustatie Antwerpen? - fleer - 06-04-2018 10:47 AM

Momenteel maakt zondag 10 Juni de meeste kans, dan hebben we o.a. een veilingmeester en een top sommelier aan tafel.

Grtz


RE: Degustatie Antwerpen? - WilD - 10-06-2018 06:19 PM

Ben benieuwd naar jullie ervaringen Sleepy


RE: Degustatie Antwerpen? - fleer - 10-06-2018 09:21 PM

Hier alvast een foto van een onvergetelijke degustatie.
Qua kwaliteit te evenaren maar qua omvang/grote is dit voor mij uniek, geen enkele fles die ondermaats of slecht was, super!

ps, moet nog wat restjes drinken want morgen zijn die passé.


Grtz


RE: Degustatie Antwerpen? - vinejo - 10-06-2018 09:23 PM

(10-06-2018 09:21 PM)fleer schreef:  Hier alvast een foto van een onvergetelijke degustatie.
Qua kwaliteit te evenaren maar qua omvang/grote is dit voor mij uniek en geen enkele fles die moest onderdoen, super!

ps, moet nog wat restjes drinken want morgen zijn die passé.


Grtz

Waw, mooie line up!


RE: Degustatie Antwerpen? - WilD - 10-06-2018 10:01 PM

Practige line-up. Ben benieuwd hoe de wijnen gepresteerd hebben gezien toch al enkele krasse knarren Tongue

Sante


RE: Degustatie Antwerpen? - Mathijs81 - 10-06-2018 10:29 PM

(10-06-2018 09:21 PM)fleer schreef:  Hier alvast een foto van een onvergetelijke degustatie.

Ja ... de jongens uit Antwerpen hebben alvast goede smaak !
Nogmaals mijn excuses voor mijn afwezigheid, Patrick.
Maar familie komt nu eenmaal op de eerste plaats Confused.

Zoals ik al zei, ik maak het deze zomer wel in orde, hier aan de kust respect

Mathijs


RE: Degustatie Antwerpen? - fleer - 10-06-2018 10:31 PM

(10-06-2018 09:23 PM)vinejo schreef:  
(10-06-2018 09:21 PM)fleer schreef:  Hier alvast een foto van een onvergetelijke degustatie.
Qua kwaliteit te evenaren maar qua omvang/grote is dit voor mij uniek en geen enkele fles die moest onderdoen, super!

ps, moet nog wat restjes drinken want morgen zijn die passé.


Grtz

Waw, mooie line up!

Ik beging mij vragen te stellen ... als we deze line up in prijs zouden uitdrukken (wat bijzaak is want de smaak primeert) waar komen we dan uit, neem nu Latriciéres- Chambertin Grand Cru Domaine Duroché 2005 ... zelfs op Wine Seacher Pro geen 2005 te vinden!



RE: Degustatie Antwerpen? - Jordaens - 11-06-2018 09:23 AM

A wine lover's delight... Nog niet veel tijd gehad om enig commentaar te verzinnen, maar alvast dit (hier en daar wat aangepast, sommige noteringen stonden bij de verkeerde wijn, dat soort dingen):

1. Ca' del Bosco Brut
D.O.C.G. Franciacorta
Pinot noir, chardonnay, pinot blanc

Heel champagne-achtig, verzoent opnieuw met Italiaanse schuimwijn, nadat in het verleden al te vaak minderwaardige broebels opdoemden. Mooie volle kleur en fijne parels, citronella eerst, dan zeer verfijnd kiezelig. De citrus had het moeten tegenspreken, maar toch dacht ik aan een champagne.

2. Tussendoor: Listan Blanco uit Tenerife "van gisteren".
Heel vol geel, niet te plaatsen qua geografie.

3. Terlaner Grande Cuvée
D.O.C. Alto Adige
Kellerei Terlan
7% Chardonnay, 3% Sauvignon, 90% Weissburgunder

Eerst raadde ik de chardonnay, daarna de sauvignon en dan pas de pinot blanc. Wat de suggestie deed rijzen dat men (Irish coffee-gewijs) de diverse druiven in lagen boven elkaar kon leggen...


4. Brunello di Montalcino 2001
D.O.C.
Siro Pacenti, Montalcino
De "dinosauriërs" mochten eerst. Nochtans was dit helemaal niet oud. Mijn gedacht ging eerst naar Gran Reserva (Fleer = Spanje), maar dat klopte niet met de zuren. "Monocepage" zei hij, dan kon het haast alleen maar Sangiovese zijn. Mooie, weelderige wijn, met een eerste tertiaire aanzet, maar nog vee leven.

5. Don Melchor Cabernet Sauvignon 1987
Puente Alto, Chile

Een statement: volgens mijn inlichtingen de eerste Don Melchor ooit op de markt gebracht. De supermarktachtige fles doet niet veel goeds vermoeden, maar dit is wonder boven wonder een zeer mooi verouderde cabernet sauvignon met nog een mooie granaatkleur en met een edele neus met nog wat fruit naast de tertiaire geuren. Een meevaller.

6. Vieux Ch. Certan 1987
A.C. Pomerol

Om tegenover de Chileen eens te proberen. En als tweede statement, deze keer over rottige wijnjaren die op een zeven eindigen... Eveneens een goed verouderde wijn, nog groots in diverse aspecten.

7. Latricière-Chambertin 2005
A.C.
Grand cru
Dom. Duroché, Gevrey-Chambertin.
"Het is géén premier cru"... Nee, dus, een waardige grand cru, met heel veel concentratie, een donkere, volle kleur deed me niet meteen aan pinot noir denken. De zuren waren een tip en na enig afwachten kwam ook voldoende fruit vrij om een grote bourgogne uit de Côtes de Nuits te laten herkennen.

8. Ch. Duhart Milon 2003
A.C. Paullac
4e Grand Cru Classé

Donker. Cassis in de neus, zeer evenwichtig in de mond. St-Estèphe of toch Pauillac? Pauillac, dus.

9. Ch. Pontet Canet 2004
A.C. Pauillac
5e Grand Cru Classé

Grote wijn, voor mij de beste van de dag.


10. Ch. Le Gay 2004
A.C. Pomerol
Mooi contrast met linkeroever. Hoger in de zuren, maar elegant. Duidelijke merlotwijn.

11. Amarone di Valpolicella Classico 2007
D.O.C.G.
Masi

Ha, de "Amaretto"! Die herken ik steeds. Veel rozijnen in de neus, dikke donkere kleur, 16% Vol laat zich gevoelen, dit is op het randje van de porto en is wellicht eerder te consumeren in kleine glaasjes na de maaltijd of zo.

12. Ch. Smith Haut Lafitte 1994
A.C. Pessac-Léognan
Grand cru classé

13. Clos Haut Peyraguey 1996
A.C. Sauternes
1e Cru Classé


RE: Degustatie Antwerpen? - Vinogan(s) - 11-06-2018 09:47 AM

Mooie reeks - en met de nodige diversiteit, altijd leuk


(11-06-2018 09:23 AM)Jordaens schreef:  4. Brunello di Montalcino 2001
De "dinosauriërs" mochten eerst. Nochtans was dit helemaal niet oud. Mijn gedacht ging eerst naar Gran Reserva (Fleer = Spanje), maar dat klopte niet met de zuren. "Monocepage" zei hij, dan kon het haast alleen maar Sangiovese zijn. Mooie, weelderige wijn, met een eerste tertiaire aanzet, maar nog vee leven.

Enig ide van het domein hier? Want nu heb je 220+ kanshebbers Wink


RE: Degustatie Antwerpen? - fleer - 11-06-2018 10:11 AM

-Ca' del Bosco Franciacorta Millesimato-Vintage Collection Brut DOCG, Lombardy, Italy 2013
-Cantina Terlano-Kellerei Terlan 'Terlaner I Grande Cuvee', Trentino-Alto Adige, Italy 2012
-Siro Pacenti PS Brunello di Montalcino DOCG, Tuscany, Italy 2001
-Concha y Toro Don Melchor Cabernet Sauvignon, Puente Alto, Chile 1987
-Vieux Chateau Certan, Pomerol, France 1987
-Domaine Duroche Latricieres-Chambertin Grand Cru, Cote de Nuits, France 2005
-Chateau Duhart-Milon, Pauillac, France 2003
-Chateau Pontet-Canet, Pauillac, France 2004
-Chateau le Gay, Bordeaux, France 2004
-Masi Campolongo di Torbe, Amarone della Valpolicella Classico DOCG, Italy 2007
-Chateau Smith Haut Lafitte, Pessac-Leognan, France 1994
-Clos Haut-Peyraguey, Sauternes, France 1996

Alle wijnen waren top en velen aan elkaar gewaagd ... Don Melchor net iets beter gevolgd door Certan, Duhart-Milon, Le Gay en Ponet canet.

Toen ik de Don Melchor proefde gevolgd door de Bordeaux dacht ik ... dit moeten die mannen ongeveer geproefd hebben op die legendarische proeverij waar de top van chili tegenover de top Bordeaux wijnen stond (wij proefde wel niet de top maar kom) http://theberlintasting.com/wp-content/files_mf/1392902351TheBerlinTasting2004.pdf

Bedankt aan allen die hebben bijgedragen aan deze prachtige proeverij!!!


RE: Degustatie Antwerpen? - Vinogan(s) - 11-06-2018 11:16 AM

(11-06-2018 10:11 AM)fleer schreef:  Toen ik de Don Melchor proefde gevolgd door de Bordeaux dacht ik ... dit moeten die mannen ongeveer geproefd hebben op die legendarische proeverij waar de top van chili tegenover de top Bordeaux wijnen stond (wij proefde wel niet de top maar kom) http://theberlintasting.com/wp-content/files_mf/1392902351TheBerlinTasting2004.pdf

Bij jou waren ze gisteren wel goed op dronk, vermoed ik :-)

- in tegenstelling tot die "Berlin tasting": het zal wel aan mij liggen waarschijnlijk, maar persoonlijk begrijp ik niet goed wat voor besluiten men denkt te kunnen trekken uit een proeverij gehouden in 2004 waarbij men de top van bordeaux op tafel zet uit jaargang..... 2000 en 2001. Tenzij mijn ondermaatse kennis van bordeaux me weer in de steek laat, zaten die dan toch allemaal in hun gesloten fase?


RE: Degustatie Antwerpen? - Jordaens - 11-06-2018 11:19 AM

Nee, jij bedankt, Fleer, dat we weer eens aan je dis mochten aanschuiven. En ook tof dat je me nog van de Le Gay en de Amarone hebt laten profiteren en ik dus enkel de twee laatste moest missen wegens "familiale omstandigheden"...

For what it's worth, en zoals ik gisteren al zei, voor mij was de top vijf eerder: Pontet Canet, Latricière-Chambertin, Le Gay, de Franciacorta, de Brunello. De Don Melchor en de Vieux Ch. Certan vielen wonderbaarlijk goed mee, maar ze hadden voor mij eerder een historische dan een gustatieve waarde (hoewel ze smakelijk genoeg waren).


RE: Degustatie Antwerpen? - fleer - 12-06-2018 09:16 AM

(11-06-2018 11:19 AM)Jordaens schreef:  Nee, jij bedankt, Fleer, dat we weer eens aan je dis mochten aanschuiven. En ook tof dat je me nog van de Le Gay en de Amarone hebt laten profiteren en ik dus enkel de twee laatste moest missen wegens "familiale omstandigheden"...

For what it's worth, en zoals ik gisteren al zei, voor mij was de top vijf eerder: Pontet Canet, Latricière-Chambertin, Le Gay, de Franciacorta, de Brunello. De Don Melchor en de Vieux Ch. Certan vielen wonderbaarlijk goed mee, maar ze hadden voor mij eerder een historische dan een gustatieve waarde (hoewel ze smakelijk genoeg waren).

Wat Le Gay en Pontet Canet betreft ... we hadden het geluk om twee flessen 2004 naast elkaar te proeven ... als je goed kijkt op de foto dan zie je dat de Pontet Canet iets donkerder van kleur is.

Grtz


RE: Degustatie Antwerpen? - wvd - 12-06-2018 02:11 PM

(12-06-2018 09:16 AM)fleer schreef:  
(11-06-2018 11:19 AM)Jordaens schreef:  Nee, jij bedankt, Fleer, dat we weer eens aan je dis mochten aanschuiven. En ook tof dat je me nog van de Le Gay en de Amarone hebt laten profiteren en ik dus enkel de twee laatste moest missen wegens "familiale omstandigheden"...

For what it's worth, en zoals ik gisteren al zei, voor mij was de top vijf eerder: Pontet Canet, Latricière-Chambertin, Le Gay, de Franciacorta, de Brunello. De Don Melchor en de Vieux Ch. Certan vielen wonderbaarlijk goed mee, maar ze hadden voor mij eerder een historische dan een gustatieve waarde (hoewel ze smakelijk genoeg waren).

Wat Le Gay en Pontet Canet betreft ... we hadden het geluk om twee flessen 2004 naast elkaar te proeven ... als je goed kijkt op de foto dan zie je dat de Pontet Canet iets donkerder van kleur is.

Grtz

Diepte ziet er quasi gelijk uit, maar de PC is wat "blauwer", wat uiteraard nogal logisch is.


RE: Degustatie Antwerpen? - Fre - 12-06-2018 02:19 PM

Klein detail, maar ik denk dat het Duroché is. Ik probeerde daar dit jaar binnen te geraken maar ze aanvaarden geen nieuwe klanten meer. Had de 2005 niet teveel last van droogtrekkende tannines?


RE: Degustatie Antwerpen? - fleer - 13-06-2018 01:21 AM

(12-06-2018 02:19 PM)Fre schreef:  Klein detail, maar ik denk dat het Duroché is. Ik probeerde daar dit jaar binnen te geraken maar ze aanvaarden geen nieuwe klanten meer. Had de 2005 niet teveel last van droogtrekkende tannines?

Je bedoeld dat afkappingsteken? ... wel ik heb eerst de wijnen opgezocht bij WineSeacher en vervolgens een copy past gedaan en dat is een grotere inspanning dan de meeste hier doen en dan bedoel ik wijnliefhebbers in het algemeen Wink ... de bedoeling is dat je de betreffende wijn vindt ...

Niets gemerkt van droogtrekkende tannines.

Grtz


RE: Degustatie Antwerpen? - Fre - 13-06-2018 07:18 AM

(13-06-2018 01:21 AM)fleer schreef:  
(12-06-2018 02:19 PM)Fre schreef:  Klein detail, maar ik denk dat het Duroché is. Ik probeerde daar dit jaar binnen te geraken maar ze aanvaarden geen nieuwe klanten meer. Had de 2005 niet teveel last van droogtrekkende tannines?

Je bedoeld dat afkappingsteken? ... wel ik heb eerst de wijnen opgezocht bij WineSeacher en vervolgens een copy past gedaan en dat is een grotere inspanning dan de meeste hier doen en dan bedoel ik wijnliefhebbers in het algemeen Wink ... de bedoeling is dat je de betreffende wijn vindt ...

Niets gemerkt van droogtrekkende tannines.

Grtz
Fleer, je inspanningen worden heus wel gewaardeerd. Zoals ik al zei, klein detail. Maar bij t zoeken via de search functie kan t wel relevant zijn.


RE: Degustatie Antwerpen? - Jordaens - 13-06-2018 09:36 AM

In mijn overzicht alvast dat accent aigu'tje bijgezet (al ga je bij zoekfuncties, meestal door Engelstaligen gemaakt, zelden rekening moeten houden met accenten, want dat kennen die lieden niet). Trouwens hier en daar nog een paar onnauwkeurigheden weggewerkt.

En nee: de tannines van de Latricière waren mooi rond, de hele wijn had overigens een zeer goed evenwicht tussen molligheid, zuren en tannines. Met bijzonder veel concentratie, zowel in kleur, neus als smaak. Haast on-bourgogne-achtig...


RE: Degustatie Antwerpen? - fleer - 05-09-2019 08:29 PM

Een proeverij in Antwerpen is weeral een tijdje geleden, tijd om daar verandering in te brengen.

De tasting van vorig jaar was zo uitzonderlijk dat het een uitdaging wordt om deze te evenaren.

We behouden het recept, d.w.z. elk brengt 2 flessen naar keuze mee met een totaal budget van 150€ … of meer.

Wie de intentie heeft om dit mee te beleven kan mij een mailtje sturen.


RE: Degustatie Antwerpen? - TheWineVet - 11-09-2019 06:38 PM

(05-09-2019 08:29 PM)fleer schreef:  Een proeverij in Antwerpen is weeral een tijdje geleden, tijd om daar verandering in te brengen.

De tasting van vorig jaar was zo uitzonderlijk dat het een uitdaging wordt om deze te evenaren.

We behouden het recept, d.w.z. elk brengt 2 flessen naar keuze mee met een totaal budget van 150€ … of meer.

Wie de intentie heeft om dit mee te beleven kan mij een mailtje sturen.

Interesse...


RE: Degustatie Antwerpen? - fleer - 17-09-2019 11:10 AM

(05-09-2019 08:29 PM)fleer schreef:  Een proeverij in Antwerpen is weeral een tijdje geleden, tijd om daar verandering in te brengen.

De tasting van vorig jaar was zo uitzonderlijk dat het een uitdaging wordt om deze te evenaren.

We behouden het recept, d.w.z. elk brengt 2 flessen naar keuze mee met een totaal budget van 150€ … of meer.

Wie de intentie heeft om dit mee te beleven kan mij een mailtje sturen.

Er zijn nog enkele stoelen vrij ... vanaf de eerste fles boenk watte erop, wie wil dat niet meemaken! cheers


RE: Degustatie Antwerpen? - fleer - 14-10-2019 05:46 PM

Twee degustaties bij handelaars achter de rug ... hopelijk gaat deze niet te vergelijke top degustatie door?

Momenteel zijn we met drie, wie komt erbij?


RE: Degustatie Antwerpen? - fleer - 30-10-2019 01:42 PM

Tasting gaat niet door bij gebrek aan deelnemers!