wijnliefhebbers
Château de Caraguilhes, Corbières - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Languedoc/Roussillon (/forum-10.html)
+--- Discussie: Château de Caraguilhes, Corbières (/thread-3561.html)


Château de Caraguilhes, Corbières - Olivier - 07-08-2014 02:03 PM

zeer groot domein, mooi gelegen temidden de vele wijngaarden zonder andere in zicht. Zitten in bio. Mooi gamma :

wit :

Domaine de l'Olivette (hun basiswijnen) : marsanne, roussanne en viognier, vrij fruitig en rond, mist wat zuren en levendigheid voor mij
Classique : zelfde druiven maar met grenache en op hout gelagerd. Meer frisheid, meer complexiteit ook. Wat kruidigheid ook, wat ik vaak ervaren heb in de streek wanneer er grenache in zit. Grenache verandert toch volledig het karakter van de wijn in wit. Geeft sowieso meer typiciteit aan de wijn, vind ik, marsanne en roussanne associeer ik niet meteen met corbières, maar wordt er vaak gebruikt heb ik gezien.
Solus : topgamma van het domein, en een absolute beauty. 100% grenache blanc en 9 maand op hout gelegen. Heel mooi fruit, beetje gekonfijt, met mooi geïntegreerd hout dat amandel toevoegt aan het palet. Zeer veel karakter, rond en vol, evenwichtig gemaakt. Top, en dat aan een 20€.

Rosé : weer niet aangeboden gekregen, maar wel een fles gratis gekregen Smile TN volgt dus wel eens.

Rood :

Domaine de l'Olivette : tijdens de proeverij kwam deze heel fris over, wat ik wel apprecieerde aangezien je in de streek wel veel zware, kruidige wijnen in het glas kreeg. Heb later echter nog een fles opengedaan en kwam heel gewoontjes over... Hoop dat de andere flessen die ik gekocht heb niet hetzelfde lot ondergaan! Is Grenache en Merlot, de laatste is de reden waarom het een vin de pays is.
Classique : syrah, carignan en grenache. Is gemaakt zonder hout en dat heeft deze wijn ook niet nodig. Veel wijnen uit deze streek blijven voor mij goed overeind zonder hout, en dat omwille van het rijp, vaak zwart fruit, de kruidigheid, en, als het goed gemaakt is, voldoende levendige zuren. Deze wijn had dat naar mijn gevoel
Prestige : syrah en carignan, niet slecht, maar voor mij niet direct meerwaarde tov de classique
Solus : wederom top. Is voor de eerste keer dat ik houtgebruik in rood echt van toegevoegde waarde vind. Hier geeft het hout een luxueus mondgevoel, een extra dimensie en complexiteit. Syrah, mourvèdre en carignan. Wederom top.
L'échappée belle : 80% carignan aangevuld met wat mourvèdre en syrah, macération carbonique. Ze wilden zien wat carignan gaf als druif, toch wel dè druif van de streek, die ze eerst moesten rooien, en nadien weer moesten aanplanten... Interessant experiment, geeft een ietwat zoete, ronde indruk. Komt wat gestoofd over. Opnieuw de carbonique? Niet slecht, maar vermoeit snel naar mijn gevoel. Deze wijnen hebben levendigheid en dus mooie zuren nodig, concludeer ik op het einde van mijn reis.

Heel mooi gamma, en met stip op nummer één van de domeinen die ik bezocht heb.


RE: Château de Caraguilhes, Corbières - vinejo - 09-08-2014 12:52 AM

Deze avond de Solus 2012 gedronken, een schitterende wijn. Complex, lang en vooral heel fris. Aroma s en smaken herinner ik me niet echt meer, de score wél. 90!


RE: Château de Caraguilhes, Corbières - Olivier - 09-08-2014 08:09 PM

dag 2 van de Solus : cherries in the house!


RE: Château de Caraguilhes, Corbières - Fre - 12-08-2014 04:03 PM

Heb met veel plezier je verslagjes gelezen, Olivier! Altijd interessant om wat referenties te hebben...


RE: Château de Caraguilhes, Corbières - Olivier - 12-08-2014 11:25 PM

(12-08-2014 04:03 PM)Fre schreef:  Heb met veel plezier je verslagjes gelezen, Olivier! Altijd interessant om wat referenties te hebben...

thanks. Interessante streek toch vind ik. Ook P/K valt het meestal wel mee ginder...


RE: Château de Caraguilhes, Corbières - Olivier - 31-08-2014 11:05 PM

Vandaag de Prestige 2012 eens opengetrokken bij de sausage gnocchi van Jamie Oliver. Serieus verrast van de finesse van deze wijn! In mijn reisverslagje vond ik deze blijkbaar niet beter dan de Classique, maar moet zeggen dat hij mij vandaag enorm gesmaakt heeft. Rijpe tonen uiteraard, maar het donker fruit wordt mooi fris gehouden, en wordt mooi vergezeld door de drop en een tintje hout. Maar dit is zo evenwichtig en elegant. Ik zou zelfs durven zeggen dat hij zich nu beter toont dan de Solus, die volgens mij nog mooi zal evolueren, terwijl de Prestige nu perfect is. En dat voor een 2012. Dat is toch een voordeel van die Languedoc wijnen...


RE: Château de Caraguilhes, Corbières - Olivier - 02-12-2014 09:30 PM

Domaine de l'Olivette 2013, IGP Coteaux de la Cabrerisse

vandaag mijn laatste fles van deze wijn opengetrokken en tot mijn grote voldoening vond ik er vandaag de frisheid in terug die mij opviel bij het proeven. En niet alleen fris, maar gewoon bakken rijp rood fruit. Bij momenten doet mij dit aan Blaufrankisch denken. Maar de kruidigheid (zoethout) verraadt dat dit zuiderse roots heeft. Een zalig pretentieloze wijn waarvan ik niet kan ophouden bij te schenken. La la love it!


RE: Château de Caraguilhes, Corbières - Olivier - 28-12-2015 08:12 PM

(09-08-2014 12:52 AM)vinejo schreef:  Deze avond de Solus 2012 gedronken, een schitterende wijn. Complex, lang en vooral heel fris. Aroma s en smaken herinner ik me niet echt meer, de score wél. 90!

Deze avond nog eens de Solus 2012 opengetrokken. En bevestigt! Fris en gelaagd. Ik ging eigenlijk zeggen dat deze wijn goed samen ging met de lamskoteletten, maar dat is niet waar. De lamskoteletten deden deze wijn niet genoeg eer aan...


RE: Château de Caraguilhes, Corbières - Olivier - 31-01-2016 11:08 PM

Over het weekend de laatste fles soldaat gemaakt van de witte Solus 2012, en hij bevestigt al het moois. Vol en rond, maar niet lomp. Rijp fruit, abrikoos en ananas uit de pottekes, fijne zuurtjes, geïntegreerde houttoets, een zeer lange afdronk. Ideaal voor bij gerookte vette vissoorten, gelijk makreel en consoorten. Nog één rode solus over...