wijnliefhebbers
Gsellmann & Hans, Burgenland Oostenrijk - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Andere Europese landen (/forum-28.html)
+--- Forum: Oostenrijk (/forum-80.html)
+--- Discussie: Gsellmann & Hans, Burgenland Oostenrijk (/thread-3565.html)


Gsellmann & Hans, Burgenland Oostenrijk - vinejo - 09-08-2014 01:21 PM

Gols ligt in het Oostenrijkse Burgenland aan de grens met Hongarije. Het steppemeer Neusiedlersee zorgt hier voor een voor de wijnbouw bijzonder gunstig klimaat.

Sinds 1800 is de familie Gsellmann in de wijnbouw actief. Vader Hans en zoon Andreas Gsellmann bewerken 20 ha wijngaard met als belangrijkste soorten : blauer zweigelt, blaufränkisch, st-laurent, chardonnay, weissburgunder (pinot blanc), grauburgunder en welschriesling. Ze kiezen daarbij resoluut voor een natuurvriendelijke wijnbouw. Bij het zoeken naar manieren om het immuunsysteem van planten te versterken en het bodemleven te verbeteren kwam men bij de biodynamische wijnbouw uit.

(C° WijnhuisTinto)

Dit huis maakt dus heel wat cuvees, ondermeer een bijzonder knappe(rige) Blaufankisch.
Maar gisteren dronken we een wat ongewone blens van zweigelt (gekend voor zijn vlezigheid en kersen), blaufrankisch (gekend voor zijn kruidigheid en fraicheur) en merlot (gekend voor zijn gekendheid).
Wel, deze blend mag echt geslaagd worden genoemd. Olivier haalde er de zweigelt uit maar vond de wijn wel veel kruidigheid en fraicheur hebben. Inderdaad, de druiven vullen elkaar perfect aan. Waar sommige wijnen van zweigelt na een glas vervelen, blijft hier een mooie spanning aanwezig. Een lichte vegetaliteit stoort geenszins, integendeel. Mooie afdronk.
Verkocht bij Wijnhuis Tinto aan 12,5 euro, PQ écht de moeite.
Ik zou dit zelfs durven proberen bij een licht gerookte carpaccio Wink
89


RE: Gsellmann & Hans, Burgenland Oostenrijk - Olivier - 09-08-2014 02:21 PM

Citaat:Ik zou dit zelfs durven proberen bij een licht gerookte carpaccio

mijn gedacht... was het trouwens niet bij deze dat ik ook even aan gamay dacht? Cfr het idee van Innesto om een gamay erbij te geven. Kan echter ook bij een andere wijn geweest zijn hoor... #ochtendnevel... Maar in mijn hoofd is de cirkel in ieder geval rond Smile


RE: Gsellmann & Hans, Burgenland Oostenrijk - vinejo - 09-08-2014 03:29 PM

(09-08-2014 02:21 PM)Olivier schreef:  
Citaat:Ik zou dit zelfs durven proberen bij een licht gerookte carpaccio

mijn gedacht... was het trouwens niet bij deze dat ik ook even aan gamay dacht? Cfr het idee van Innesto om een gamay erbij te geven. Kan echter ook bij een andere wijn geweest zijn hoor... #ochtendnevel... Maar in mijn hoofd is de cirkel in ieder geval rond Smile

Kan wel zijn maar ook hier is de nacht und nebel nog niet volledig opgetrokken Wink


RE: Gsellmann & Hans, Burgenland Oostenrijk - Olivier - 05-05-2018 11:24 AM

Uit Wenen een flesje Sankt Laurent meegenomen van Gsellmann, de 2015. Het eerste moment dat ik de wijn aan de neus zet had ik een ietwat lactische toets, bosbessenyoghurt. Na walsen gaat dat gelukkig weg, ik hou niet zo van dat lactische. Na walsen ook wat zure kersjes, en wat tabak. Nochtans geen zware houtlagering gehad, in grote houten vaten opgevoed. In de aanzet heel veel bosfruit, vrij rijp, maar dan komen de zuren er serieus doorpiepen. De laatste tijd al redelijk wat Oostenrijkse wijnen gedronken, en die fraicheur blijkt toch een rode lijn te zijn. Ik hou daar wel van!
Deze wijn overigens bij mediterraanse quiche met lamsgehakt, rozijntjes en pijnboompitten gedronken en dat was een prima match, vond ik!


RE: Gsellmann & Hans, Burgenland Oostenrijk - vinejo - 10-08-2018 06:05 PM

Gisteren de Pinot Noir Goldberg 2010 geproefd.
Verleidelijk aroma, wel nogal wat houttonen, bloemig, geparfumeerd bijna, kruiden, ceder, cacao, bosbes. In de mond een zachte start, zuiver pinot-gevoel, rijp, eindigt met bittere chocolade die voor mij iets te dominant was om van een compleet evenwicht te spreken. Minerale afdronk met blauwe bes. Goede tot zeer goede wijn, maar aan 30 euro zou ik hem niet opnieuw kopen.