wijnliefhebbers
Le Cinciole Chianti Classico - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Italië (/forum-13.html)
+--- Forum: Toscane, midden-Italië (/forum-17.html)
+--- Discussie: Le Cinciole Chianti Classico (/thread-3699.html)


Le Cinciole Chianti Classico - Kris G - 13-10-2014 08:38 PM

2008 in het glas, voor de 2e keer, was op de forum-afhaal-tasting ook al te proeven cheers

vlotte drinkwijn, maar de TN blijft hetzelfde : wel mooi fruit maar de zuren blijven wringen en dit verstoort de balans, wel als Italië herkenbaar, en ergens kun je er de Sangiovese wel uithalen maar toch geen type voorbeeld, score 87 (ergens zin om terug 86 te geven, maar het fruit is wel mooi aanwezig, dus een puntje erbij), p/k niet super dus, op CT doet hij het beter met een median van 89, maar op de forumtasting waren we toch unaniem in ons (mindere) oordeel


RE: Le Cinciole Chianti Classico - Smaakatleet - 13-10-2014 09:12 PM

Hier ze daar ze !
Ja dat was de minste fles die avond .
Blij voor u dat het fruit toch een beetje beter voor de dag komt .


RE: Le Cinciole Chianti Classico - Vinogan(s) - 14-10-2014 09:38 AM

Ja, was idd beetje atypisch.

Achteraf bekeken was onze proefvolgorde toen misschien ook niet ideaal.


RE: Le Cinciole Chianti Classico - Innesto - 14-10-2014 06:53 PM

Chianti Classico "Le Cinciole" DOCG 2009

Enkele weken geleden gedronken en allerminst onder de indruk. Donker fruit, kruidig,... maar een beetje platjes... weinig spanning en zeker geen typische zuren die je zou verwachten. Op dag 2 duidelijke levendiger maar al bij al "gewoontjes" en zeker niet koopwaardig voor mij.

Gekocht bij Superiore: 13,90 euro


Rosso Toscana "Camalaione" IGT 2006

70% Cabernet Sauvignon, 15% Merlot, 15% Syrah

Weelderig donker fruit in de neus, bloemen, mineralen, toetsen van leer... In de mond een moderne en volle krachtige wijn, fruitig, peper, kruidig, hinten van chocolade,... en een lange zijdeachtige afdronk.

Moderne klasbak uit Toscane met een prijskaartje dat helaas toch navenant is.

Gekocht bij Superiore: 39 euro


RE: Le Cinciole Chianti Classico - Kris G - 14-10-2014 10:44 PM

vandaag toch terug naar mijn originele score van 86 gegaan, naast de Dolcetto van Vietti gedronken, die laatste is zelfs goedkoper maar wint het pleit op zijn één been


RE: Le Cinciole Chianti Classico - 33S - 15-10-2014 08:56 AM

Ik ken dit domein niet, maar keuze genoeg bij Superiore aan goede Chianti Classico.


RE: Le Cinciole Chianti Classico - Hugel - 24-08-2019 02:54 PM

2013.

Vrij moeilijk. Mond is niet evenwichtig, zuren overheersen.
2e dag iets beter, komt iets meer fruit door. Maar niet overtuigend. Nooit eerder gedronken. Leek een fles met klein foutje dacht ik eerst. Ofwel is het de biologische cultuur die in dit geval toch niet 100% juist uitdraaide.


RE: Le Cinciole Chianti Classico - Innesto - 25-10-2020 03:13 PM

Le Cinciole Camalaione Toscana IGT 2012

Een uurtje vooraf de karaf in... deze 2012, misschien niet de beste jaargang, misschien te jong,... maar ik wilde absoluut iets mooi uit Italië voor bij de eerste haas van het jaar.

Mooie elegante neus van koffie, marsepein. In de mond, beschaafd en elegant, verfijnd en versmolten tannines met een lange finale. Zeker nog niet op zijn top... maar ach gewoon superlekker. Waarom laten liggen in de wetenschap dat Covid19 onze smaakpapillen danig kan aantasten.... Genieten nu het nog kan!


RE: Le Cinciole Chianti Classico - wvd - 25-10-2020 04:14 PM

(25-10-2020 03:13 PM)Innesto schreef:  Le Cinciole Camalaione Toscana IGT 2012

Een uurtje vooraf de karaf in... deze 2012, misschien niet de beste jaargang, misschien te jong,... maar ik wilde absoluut iets mooi uit Italië voor bij de eerste haas van het jaar.

Mooie elegante neus van koffie, marsepein. In de mond, beschaafd en elegant, verfijnd en versmolten tannines met een lange finale. Zeker nog niet op zijn top... maar ach gewoon superlekker. Waarom laten liggen in de wetenschap dat Covid19 onze smaakpapillen danig kan aantasten.... Genieten nu het nog kan!

2012 was in 't algemeen idd niet het allergrootste jaar, maar er werden wel degelijk een flink aantal topwijnen geproduceerd, waaronder deze! Hun Chianti(s) vind ik ook erg interessant en karaktervol, zij het niet voor iedereen.


RE: Le Cinciole Chianti Classico - Innesto - 25-10-2020 10:04 PM

(25-10-2020 04:14 PM)wvd schreef:  
(25-10-2020 03:13 PM)Innesto schreef:  Le Cinciole Camalaione Toscana IGT 2012

Een uurtje vooraf de karaf in... deze 2012, misschien niet de beste jaargang, misschien te jong,... maar ik wilde absoluut iets mooi uit Italië voor bij de eerste haas van het jaar.

Mooie elegante neus van koffie, marsepein. In de mond, beschaafd en elegant, verfijnd en versmolten tannines met een lange finale. Zeker nog niet op zijn top... maar ach gewoon superlekker. Waarom laten liggen in de wetenschap dat Covid19 onze smaakpapillen danig kan aantasten.... Genieten nu het nog kan!

2012 was in 't algemeen idd niet het allergrootste jaar, maar er werden wel degelijk een flink aantal topwijnen geproduceerd, waaronder deze! Hun Chianti(s) vind ik ook erg interessant en karaktervol, zij het niet voor iedereen.

Hun Chianti Classico al lang niet meer in het glas gehad. Ik vond in het verleden hun Chianti's nogal "wisselvallig" afhankelijk van het oogstjaar. Ik had ook het gevoel dat ze tijd nodig hadden. Maar ik ken inderdaad heel wat mensen die afknappen op deze karakteristieke en kruidige versie van Chianti.

Camalaione is gepolijster en beschaafder. Ondanks het prijskaartje toch een heel schone wijn met bewaarpotentieel.