wijnliefhebbers
Domaine Désiré Petit - Jura - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Jura-Savoie (/forum-73.html)
+--- Discussie: Domaine Désiré Petit - Jura (/thread-4407.html)


Domaine Désiré Petit - Jura - FRANCISPICCART - 04-10-2015 08:58 PM

Désiré Petit - Arbois-Pupillin Chardonnay Cuvée Jules 2014

Twee weken geleden op weg naar Bandol gestopt in de Jura bij Désiré Petit in Pupillin. Had al veel goede dingen gelezen over deze wijnbouwer. Na een kleine proeverij ter plaatse op het domein was ik vlug overtuigd van de kwaliteit van de wijnen die hier geproduceerd worden.
Vanavond, na een weekje rust van het transport, de Chardonnay geopend. Dadelijk heel florale impressie na het openen. Heel fris ook met wat citrus en wat perzik. De wijn stelt heel wat complexiteit tentoon en wordt mooi ondersteund met een geraffineerd houtgebruik en een beetje mineraliteit. Voor € 8,10 op het domein is dit een koopje.


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - vinejo - 05-10-2015 08:24 AM

(04-10-2015 08:58 PM)FRANCISPICCART schreef:  Désiré Petit - Arbois-Pupillin Chardonnay Cuvée Jules 2014

Twee weken geleden op weg naar Bandol gestopt in de Jura bij Désiré Petit in Pupillin. Had al veel goede dingen gelezen over deze wijnbouwer. Na een kleine proeverij ter plaatse op het domein was ik vlug overtuigd van de kwaliteit van de wijnen die hier geproduceerd worden.
Vanavond, na een weekje rust van het transport, de Chardonnay geopend. Dadelijk heel florale impressie na het openen. Heel fris ook met wat citrus en wat perzik. De wijn stelt heel wat complexiteit tentoon en wordt mooi ondersteund met een geraffineerd houtgebruik en een beetje mineraliteit. Voor € 8,10 op het domein is dit een koopje.

Ooit nog gekocht (bij Vitis vin) en inderdaad een heel goed domein!
Heb hier ooit nog de cremant aangeraden:

http://www.vinejo.freebb.be/thread-267-post-1524.html#pid1524


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - FRANCISPICCART - 26-09-2016 08:22 PM

Domaine Désiré Petit - Pinot Noir 2014 - Arbois Pupillin

Wat een heerlijke Pinot Noir uit de Jura zeg!
Enorm charmante neus van framboos en rode bessen. Daarbovenop steeds die rokerige, sous-bois toets die élevage op barriques doet verraden. Maar het hout is zo mooi geïntegreerd dat het fruit op geen enkel ogenblik het onderspit moet delven. Dit is een echte charmeur die sappig en elegant overkomt en iedere Bourgogneliefhebber doet smelten van verlangen naar meer van dit. Ik ben een Bourgogneliefhebber, maar er zijn domeinen in de Jura die verdomd goeie pinot kunnen maken.


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - FRANCISPICCART - 05-11-2016 01:12 PM

Désiré Petit - Arbois Pupillin - Trousseau 2014

Zeer lichte kleur met zelfs wat waterige schijn. Schijn kan echter bedriegen want de neus van deze typische Jura wijn is erg intens en zelfs redelijk complex. Rode bessen en kleine zure kersen domineren. Dan volgen rokerige en kruidige impressies. De stijl is sappig en rond. Evenwichtige wijn met mooie zuren en goede houtondersteuning. De afdronk is smaakvol, kruidig, peperig. Belachelijk mooie prijs op het domein van € 8,60.


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - Fre - 12-12-2016 09:42 PM

Ploussard de Feule 2015

Wijn afkomstig van één van de beste wijngaarden van Pupillin, la côte de Feule met een ondergrond van klei/kalk op rode mergel, en hebben een zuid tot zuidoostelijke expositie. Het rendement voor deze wijn bedraagt 30hl/ha. De druiven worden manuele geoogst en ondergaan een maceration carbonique. Voor de productie van deze wijn worden geen sulfiet,suikers (chaptalisatie) of gistcellen toegevoegd.

In dit voor de Jura uitstekende jaar, toont deze wijn zijn volle fruitigheid: kleine bosaardbeitjes en zelfs wat opgelegde kers. In de mond een sappige maar gestructureerde wijn. Opnieuw vol op z'n fruit. Niet erg complex maar wel zeer aangenaam en vooral weer eens iets anders...


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - vinejo - 12-12-2016 09:49 PM

(12-12-2016 09:42 PM)Fre schreef:   Ploussard de Feule 2015

Wijn afkomstig van één van de beste wijngaarden van Pupillin, la côte de Feule met een ondergrond van klei/kalk op rode mergel, en hebben een zuid tot zuidoostelijke expositie. Het rendement voor deze wijn bedraagt 30hl/ha. De druiven worden manuele geoogst en ondergaan een maceration carbonique. Voor de productie van deze wijn worden geen sulfiet,suikers (chaptalisatie) of gistcellen toegevoegd.

In dit voor de Jura uitstekende jaar, toont deze wijn zijn volle fruitigheid: kleine bosaardbeitjes en zelfs wat opgelegde kers. In de mond een sappige maar gestructureerde wijn. Opnieuw vol op z'n fruit. Niet erg complex maar wel zeer aangenaam en vooral weer eens iets anders...

Ik kreeg deze blind in het glas en was aan het schipperen van Bourgogne naar Piemonte en de Etna...tot ik met wat hulp in de Jura uitkwam.
Wat een mooie, fijne, elegante lekkernij!
Extra benieuwd nu naar de trousseau, die ik me aanschafte op aanraden van Francis.


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - Fre - 12-12-2016 10:12 PM

(12-12-2016 09:49 PM)vinejo schreef:  
(12-12-2016 09:42 PM)Fre schreef:   Ploussard de Feule 2015

Wijn afkomstig van één van de beste wijngaarden van Pupillin, la côte de Feule met een ondergrond van klei/kalk op rode mergel, en hebben een zuid tot zuidoostelijke expositie. Het rendement voor deze wijn bedraagt 30hl/ha. De druiven worden manuele geoogst en ondergaan een maceration carbonique. Voor de productie van deze wijn worden geen sulfiet,suikers (chaptalisatie) of gistcellen toegevoegd.

In dit voor de Jura uitstekende jaar, toont deze wijn zijn volle fruitigheid: kleine bosaardbeitjes en zelfs wat opgelegde kers. In de mond een sappige maar gestructureerde wijn. Opnieuw vol op z'n fruit. Niet erg complex maar wel zeer aangenaam en vooral weer eens iets anders...

Ik kreeg deze blind in het glas en was aan het schipperen van Bourgogne naar Piemonte en de Etna...tot ik met wat hulp in de Jura uitkwam.
Wat een mooie, fijne, elegante lekkernij!
Extra benieuwd nu naar de trousseau, die ik me aanschafte op aanraden van Francis.
Voor de Trousseau wordt geadviseerd om toch even te wachten omdat de 2015 nog wat moet liggen en aan complexiteit zal winnen.


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - vinejo - 26-12-2016 01:52 PM

(05-11-2016 01:12 PM)FRANCISPICCART schreef:  Désiré Petit - Arbois Pupillin - Trousseau 2014

Zeer lichte kleur met zelfs wat waterige schijn. Schijn kan echter bedriegen want de neus van deze typische Jura wijn is erg intens en zelfs redelijk complex. Rode bessen en kleine zure kersen domineren. Dan volgen rokerige en kruidige impressies. De stijl is sappig en rond. Evenwichtige wijn met mooie zuren en goede houtondersteuning. De afdronk is smaakvol, kruidig, peperig. Belachelijk mooie prijs op het domein van € 8,60.

Ik dronk van deze wijn de 2015. Zoals Fré voorspelde was hij de eerste dag nog wat gesloten, lichtjes stug. Oké, in de koelkast zetten dus. Vier dagen later is de wijn nog niks geoxideerd, integendeel, pure fraicheur en zeer zuiver in de mond. Toch wel vergelijkbaar met de impressie van de 2014 die Francis dronk. Heerlijk drinkplezier, een gouden tip, thanks Francis!


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - FRANCISPICCART - 26-12-2016 02:15 PM

(26-12-2016 01:52 PM)vinejo schreef:  
(05-11-2016 01:12 PM)FRANCISPICCART schreef:  Désiré Petit - Arbois Pupillin - Trousseau 2014

Zeer lichte kleur met zelfs wat waterige schijn. Schijn kan echter bedriegen want de neus van deze typische Jura wijn is erg intens en zelfs redelijk complex. Rode bessen en kleine zure kersen domineren. Dan volgen rokerige en kruidige impressies. De stijl is sappig en rond. Evenwichtige wijn met mooie zuren en goede houtondersteuning. De afdronk is smaakvol, kruidig, peperig. Belachelijk mooie prijs op het domein van € 8,60.

Ik dronk van deze wijn de 2015. Zoals Fré voorspelde was hij de eerste dag nog wat gesloten, lichtjes stug. Oké, in de koelkast zetten dus. Vier dagen later is de wijn nog niks geoxideerd, integendeel, pure fraicheur en zeer zuiver in de mond. Toch wel vergelijkbaar met de impressie van de 2014 die Francis dronk. Heerlijk drinkplezier, een gouden tip, thanks Francis!

Dat doet me plezier. De kleur van de 2015 lijkt me ook veel geconcentreerder dan 2014. Nog even wachten met deze jaargang dan.


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - FRANCISPICCART - 04-01-2017 10:35 PM

Désiré Petit - Arbois-Pupillin - Vin de Paille 2008

Eerder wat dakpanrood dan het gebruikelijke donkere caramel. Rijke neus van rozijntjes, rijpe ananas, mango en nog wat geconfijte toetsen. In de mond wat abricoosconfituur en wat Luikse siroop. De zoetheid wordt mooi gecounterd door fabuleuze zuurtjes die in de afdronk ragfijn en fris overkomen.
Gewoonweg op zich gedronken, niet als dessertwijn maar gewoon, effe genieten! Moet ook kunnen.


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - vinejo - 04-01-2017 11:15 PM

(04-01-2017 10:35 PM)FRANCISPICCART schreef:  Désiré Petit - Arbois-Pupillin - Vin de Paille 2008

Eerder wat dakpanrood dan het gebruikelijke donkere caramel. Rijke neus van rozijntjes, rijpe ananas, mango en nog wat geconfijte toetsen. In de mond wat abricoosconfituur en wat Luikse siroop. De zoetheid wordt mooi gecounterd door fabuleuze zuurtjes die in de afdronk ragfijn en fris overkomen.
Gewoonweg op zich gedronken, niet als dessertwijn maar gewoon, effe genieten! Moet ook kunnen.

Kleur lijkt bijna dat van een poulsard ;-) - beetje door de lichtinval ook waarschijnlijk


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - FRANCISPICCART - 05-01-2017 12:04 AM

(04-01-2017 11:15 PM)vinejo schreef:  
(04-01-2017 10:35 PM)FRANCISPICCART schreef:  Désiré Petit - Arbois-Pupillin - Vin de Paille 2008

Eerder wat dakpanrood dan het gebruikelijke donkere caramel. Rijke neus van rozijntjes, rijpe ananas, mango en nog wat geconfijte toetsen. In de mond wat abricoosconfituur en wat Luikse siroop. De zoetheid wordt mooi gecounterd door fabuleuze zuurtjes die in de afdronk ragfijn en fris overkomen.
Gewoonweg op zich gedronken, niet als dessertwijn maar gewoon, effe genieten! Moet ook kunnen.

Kleur lijkt bijna dat van een poulsard ;-) - beetje door de lichtinval ook waarschijnlijk

Opmerking is terecht Jo. Wijn is gemaakt van ingedroogde chardonnay, savagnin en poulsard. En ik denk dat deze laatste druif de bovenhand had.


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - vinejo - 05-01-2017 09:19 AM

(05-01-2017 12:04 AM)FRANCISPICCART schreef:  
(04-01-2017 11:15 PM)vinejo schreef:  
(04-01-2017 10:35 PM)FRANCISPICCART schreef:  Désiré Petit - Arbois-Pupillin - Vin de Paille 2008

Eerder wat dakpanrood dan het gebruikelijke donkere caramel. Rijke neus van rozijntjes, rijpe ananas, mango en nog wat geconfijte toetsen. In de mond wat abricoosconfituur en wat Luikse siroop. De zoetheid wordt mooi gecounterd door fabuleuze zuurtjes die in de afdronk ragfijn en fris overkomen.
Gewoonweg op zich gedronken, niet als dessertwijn maar gewoon, effe genieten! Moet ook kunnen.

Kleur lijkt bijna dat van een poulsard ;-) - beetje door de lichtinval ook waarschijnlijk

Opmerking is terecht Jo. Wijn is gemaakt van ingedroogde chardonnay, savagnin en poulsard. En ik denk dat deze laatste druif de bovenhand had.

watte - ik wist niet dat ze ook rode druiven mochten gebruiken voor de vin de paille.. - weer iets bijgeleerd - thanks! Smile


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - FRANCISPICCART - 30-01-2017 08:41 PM

Désiré Petit - Arbois-Pupillin - Cuvée Tradition 2014

70% Chardonnay en 30% Savagnin. Slechts zeer licht-oxidatief van stijl. Walnoten, licht gebrand, rijpe golden appels, ananas, honing, beetje boter. Fijne zuren die de wijn een fris karakter geven. Ik weet dat er veel mensen zijn die niet van de Jurastijl houden, maar zelfs voor hen moet dit best te pruimen zijn. Dit doet me zelfs wat aan een goeie Chardonnay uit de Bourgogne denken. Ah, die zuurtjes in de afdronk zijn zo onberispelijk. Heel mooi!


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - Smaakatleet - 30-01-2017 09:22 PM

(30-01-2017 08:41 PM)FRANCISPICCART schreef:  Désiré Petit - Arbois-Pupillin - Cuvée Tradition 2014

70% Chardonnay en 30% Savagnin. Slechts zeer licht-oxidatief van stijl. Walnoten, licht gebrand, rijpe golden appels, ananas, honing, beetje boter. Fijne zuren die de wijn een fris karakter geven. Ik weet dat er veel mensen zijn die niet van de Jurastijl houden, maar zelfs voor hen moet dit best te pruimen zijn. Dit doet me zelfs wat aan een goeie Chardonnay uit de Bourgogne denken. Ah, die zuurtjes in de afdronk zijn zo onberispelijk. Heel mooi!

Beste Francis ,

Je hebt me officieel overtuigd ( zondér dat dit jouw intentie was uiteraard ) .
Van dit domein eens wat flessen te kopen .
Ik heb ook wel officieel dorst nu ...


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - FRANCISPICCART - 30-01-2017 09:29 PM

(30-01-2017 09:22 PM)gertjeuh schreef:  
(30-01-2017 08:41 PM)FRANCISPICCART schreef:  Désiré Petit - Arbois-Pupillin - Cuvée Tradition 2014

70% Chardonnay en 30% Savagnin. Slechts zeer licht-oxidatief van stijl. Walnoten, licht gebrand, rijpe golden appels, ananas, honing, beetje boter. Fijne zuren die de wijn een fris karakter geven. Ik weet dat er veel mensen zijn die niet van de Jurastijl houden, maar zelfs voor hen moet dit best te pruimen zijn. Dit doet me zelfs wat aan een goeie Chardonnay uit de Bourgogne denken. Ah, die zuurtjes in de afdronk zijn zo onberispelijk. Heel mooi!

Beste Francis ,

Je hebt me officieel overtuigd ( zondér dat dit jouw intentie was uiteraard ) .
Van dit domein eens wat flessen te kopen .
Ik heb ook wel officieel dorst nu ...

thumbsup


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - vinejo - 22-02-2017 09:54 PM

(04-10-2015 08:58 PM)FRANCISPICCART schreef:  Désiré Petit - Arbois-Pupillin Chardonnay Cuvée Jules 2014

Twee weken geleden op weg naar Bandol gestopt in de Jura bij Désiré Petit in Pupillin. Had al veel goede dingen gelezen over deze wijnbouwer. Na een kleine proeverij ter plaatse op het domein was ik vlug overtuigd van de kwaliteit van de wijnen die hier geproduceerd worden.
Vanavond, na een weekje rust van het transport, de Chardonnay geopend. Dadelijk heel florale impressie na het openen. Heel fris ook met wat citrus en wat perzik. De wijn stelt heel wat complexiteit tentoon en wordt mooi ondersteund met een geraffineerd houtgebruik en een beetje mineraliteit. Voor € 8,10 op het domein is dit een koopje.

Deze avond de 2015 in het glas.

Een lichtgele kleur met groene schijn, heel helder. De neus is heel fris met een zuivere mineraliteit (hier sprak men van de geur onder een waterval, het water kletst tegen de rotsen), fruit is mooi a point (peer, steenfruit), floraal (bloemetjes uit de Alpenweide), opvallend is ook een toets geroosterde banaan. De wijn blijft levendig in de mond, sappig met fijne citruszuurtjes die de afdronk bijzonder fris houden.
Zeer goed combineerbaar met Bressekip Wink met champignontjes. Of gewoon als aperitief.
Klasse!


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - FRANCISPICCART - 26-03-2017 09:53 PM

(12-12-2016 09:49 PM)vinejo schreef:  
(12-12-2016 09:42 PM)Fre schreef:   Ploussard de Feule 2015

Wijn afkomstig van één van de beste wijngaarden van Pupillin, la côte de Feule met een ondergrond van klei/kalk op rode mergel, en hebben een zuid tot zuidoostelijke expositie. Het rendement voor deze wijn bedraagt 30hl/ha. De druiven worden manuele geoogst en ondergaan een maceration carbonique. Voor de productie van deze wijn worden geen sulfiet,suikers (chaptalisatie) of gistcellen toegevoegd.

In dit voor de Jura uitstekende jaar, toont deze wijn zijn volle fruitigheid: kleine bosaardbeitjes en zelfs wat opgelegde kers. In de mond een sappige maar gestructureerde wijn. Opnieuw vol op z'n fruit. Niet erg complex maar wel zeer aangenaam en vooral weer eens iets anders...

Ik kreeg deze blind in het glas en was aan het schipperen van Bourgogne naar Piemonte en de Etna...tot ik met wat hulp in de Jura uitkwam.
Wat een mooie, fijne, elegante lekkernij!
Extra benieuwd nu naar de trousseau, die ik me aanschafte op aanraden van Francis.

Vandaag eerste maal buiten gezeten in een fraai lentezonnetje met voor de eerste maal een flesje "Ploussard de Feule" 2015 van Petit. Verbaasde gezichten bij de tafelgenoten toen ze dit in het glas kregen. Vreemde kleur voor zo een jonge wijn, dakpanrood, roestbruin. Verder erg licht en weinig concentratie. De beoordelingen van de neus en de smaak waren echter zeer lovend. Inderdaad veel elegantie. Veel licht rood fruit, framboosjes, aardbeitjes, zelfs wat bloemetjes en toch ook wat sous-bois. Genoten van elke teug van deze aangename complexloze wijn. Wel fris schenken.


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - FRANCISPICCART - 13-06-2017 07:16 PM

(26-09-2016 08:22 PM)FRANCISPICCART schreef:  Domaine Désiré Petit - Pinot Noir 2014 - Arbois Pupillin

Wat een heerlijke Pinot Noir uit de Jura zeg!
Enorm charmante neus van framboos en rode bessen. Daarbovenop steeds die rokerige, sous-bois toets die élevage op barriques doet verraden. Maar het hout is zo mooi geïntegreerd dat het fruit op geen enkel ogenblik het onderspit moet delven. Dit is een echte charmeur die sappig en elegant overkomt en iedere Bourgogneliefhebber doet smelten van verlangen naar meer van dit. Ik ben een Bourgogneliefhebber, maar er zijn domeinen in de Jura die verdomd goeie pinot kunnen maken.

Vandaag dezelfde 2014 in het glas. Het rokerige en sous-bois blijft in de neus. Het fruitige is geëvolueerd naar oude kriek Lambic en Gentse neusjes. Toch wel goed!


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - FRANCISPICCART - 26-07-2017 06:22 PM

Savagnin 2011 - Arbois-Pupillin - Domaine Désiré Petit

Het was weer even geleden, een puur savagnin op de oxidatieve manier gemaakt. Strogele kleur. Dadelijk die geur van walnoten samen met gekonfijte en gedroogde vruchten en kruidige tonen. Verder in de mond vol, complex en prachtige zuurtjes. Een mooi alternatief voor "grote broer" Vin Jaune.


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - vinejo - 27-07-2017 12:34 AM

(26-07-2017 06:22 PM)FRANCISPICCART schreef:  Savagnin 2011 - Arbois-Pupillin - Domaine Désiré Petit

Het was weer even geleden, een puur savagnin op de oxidatieve manier gemaakt. Strogele kleur. Dadelijk die geur van walnoten samen met gekonfijte en gedroogde vruchten en kruidige tonen. Verder in de mond vol, complex en prachtige zuurtjes. Een mooi alternatief voor "grote broer" Vin Jaune.

Ja, vind ik ook! Soms zelfs aangenamer (vineuzer) dan de big brother...


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - FRANCISPICCART - 07-06-2018 09:40 PM

Domaine Désiré Petit - Château-Chalon "En Beaumont" 2008
Goudgele kleur. Groene appel, walnoten, honing, curry, gegrilde amandelen, geconfijt fruit. Fijne karakteristieke zuren van de savagnin op zijn best. Blijft lang nazinderen in de mond, héél lang zelfs. Men liet me destijds, op het domein, de vin jaune 2009 samen met de château-chalon 2008 proeven. Die laatste heeft toch altijd nét dat beetje meer. Dit zijn wijnen die je rustig voor je kleinkinderen kan wegleggen.


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - Olivier - 08-06-2018 10:26 AM

(07-06-2018 09:40 PM)FRANCISPICCART schreef:  Domaine Désiré Petit - Château-Chalon "En Beaumont" 2008
Goudgele kleur. Groene appel, walnoten, honing, curry, gegrilde amandelen, geconfijt fruit. Fijne karakteristieke zuren van de savagnin op zijn best. Blijft lang nazinderen in de mond, héél lang zelfs. Men liet me destijds, op het domein, de vin jaune 2009 samen met de château-chalon 2008 proeven. Die laatste heeft toch altijd nét dat beetje meer. Dit zijn wijnen die je rustig voor je kleinkinderen kan wegleggen.

Prachtig kleur! Nu nog nen schuimkraag erop en het is precies nen Orval Smile


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - FRANCISPICCART - 25-06-2018 06:45 PM

(07-06-2018 09:40 PM)FRANCISPICCART schreef:  Domaine Désiré Petit - Château-Chalon "En Beaumont" 2008
Goudgele kleur. Groene appel, walnoten, honing, curry, gegrilde amandelen, geconfijt fruit. Fijne karakteristieke zuren van de savagnin op zijn best. Blijft lang nazinderen in de mond, héél lang zelfs. Men liet me destijds, op het domein, de vin jaune 2009 samen met de château-chalon 2008 proeven. Die laatste heeft toch altijd nét dat beetje meer. Dit zijn wijnen die je rustig voor je kleinkinderen kan wegleggen.

Vandaag laatste glas uit deze fles die dus ongeveer drie weken geleden geopend werd. Blijft lekker. Misschien ietsiepietsie minder. Maar toch, er blijven weinig wijnen zoveel drinkbare kwaliteit afgeven drie weken na opening zonder artificiële tussenkomst.


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - Fre - 02-11-2018 06:35 PM

Een wijndomein die altijd scoort, ook gisteren met zijn L'essen'ciel 2015

Een wijn van 100% savagnin (geouilleerd). De wijn ondergaat eerst een traditionele vinificatie zoals voor een gewone witte wijn. De fermentatie gebeurt in 600 liter vaten en demi-muids.

Deze jongen liet zich niet direct als savagnin tonen. Geen nootjes (Oli sprak wel over een geëvolueerde wijn). Wel geel fruit , botertoetsen en een fumé. Qua smaak een rijke mond met fijne zuren. Ik had hier na enige tijd toch een lichte nootjestoets in de afdronk al was die wel zeer subtiel (mss was ik als schenker beïnvloed, dat kan ook). Complex en dat voor de prijs van 12EUR (Salon in Lille)

Ging uiteraard perfect bij de gerijpte compté en andere kazen.


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - Jordaens - 03-11-2018 09:13 AM

Dit Domein levert blijkbaar alleen binnen Frankrijk, is er een manier om in België aan deze wijnen te geraken, zonder er een bergrit voor te hoeven doen?


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - Fre - 03-11-2018 09:18 AM

(03-11-2018 09:13 AM)Jordaens schreef:  Dit Domein levert blijkbaar alleen binnen Frankrijk, is er een manier om in België aan deze wijnen te geraken, zonder er een bergrit voor te hoeven doen?

Ze staan ieder jaar in Rijsel op de beurs Salon des Vignerons (binnen 2 weken). In maart komen ze terug naar een kleiner salon in Arras.

Ook Vitis Vins in Drongen verkoopt die, maar je moet je inloggen om prijzen te zien.


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - Jordaens - 03-11-2018 09:33 AM

Bedankt, Fré. Bij Vitis Vin hebben ze blijkbaar het hele gamma, dus daar zijn we, mogelijk al voor onze "Frankrijk 2", zeer mee geholpen.


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - vinejo - 01-05-2019 07:50 AM

Gisteren gedronken

Ploussard de Feule 2015
De druiven komen van een bijzonder en steil perceel dat slechts 1 hectare meet, bestaat uit rode mergel waarop een laag kalk en klei ligt. Het perceel ligt tussen de 290 m en 400 m hoogte. De 25 jaar oude stokken leveren een rendement van 30 hl per hectare.
Macération carbonique gedurende 2 à 3 weken. Tijdens de vinificatie van deze natuurlijke wijn worden geen sulfiet en uitheemse gisten toegevoegd. Geen collage of filtering.
Deze wijn werd door de meeste proevers goed onthaald door zijn originaliteit en lichtheid. Persoonlijk vond ik het aroma iets té natuurlijk, ttz, het schrale bier was van de partij. Ik kon meer genieten van de Trousseau 2015 , die zowel qua kleur als qua geur écht wel aan een pinot noir deed denken.
Naar verluidt zou de 2017 van deze wijn énorm geslaagd zijn.


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - Fre - 18-05-2019 08:25 AM

Trousseau 2015
Qua kleur zou je denken aan een pinot noir. Qua neus: funky barnyard die er na een tijdje uit gaat. Rijpe aardbeien en wat kruidigheid. In de mond zacht, met bosaarbeitjes en kersjes, milde zuurtjes. Goede balans. Afdronk eerder kort. Een leuke afwisseling met de klassieke pinots voor cool climate liefhebbers.


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - Olivier - 18-05-2019 01:31 PM

(18-05-2019 08:25 AM)Fre schreef:  Trousseau 2015
Qua kleur zou je denken aan een pinot noir. Qua neus: funky barnyard die er na een tijdje uit gaat. Rijpe aardbeien en wat kruidigheid. In de mond zacht, met bosaarbeitjes en kersjes, milde zuurtjes. Goede balans. Afdronk eerder kort. Een leuke afwisseling met de klassieke pinots voor cool climate liefhebbers.

Aha, heb hier de ‘16 van liggen. Bij gelegenheid ook eens eentje van opentrekken.


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - Smaakatleet - 03-08-2019 02:52 PM

L'essen'ciel '16 presteerde zeer mooi bij wat kaas...


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - Smaakatleet - 03-09-2019 08:48 PM

(18-05-2019 08:25 AM)Fre schreef:  Trousseau 2015
Qua kleur zou je denken aan een pinot noir. Qua neus: funky barnyard die er na een tijdje uit gaat. Rijpe aardbeien en wat kruidigheid. In de mond zacht, met bosaarbeitjes en kersjes, milde zuurtjes. Goede balans. Afdronk eerder kort. Een leuke afwisseling met de klassieke pinots voor cool climate liefhebbers.

Deze dit weekend gedronken.
Das de les Grandes gardes?

Zeer gelijklopende tn, juist jammer dat de fles zo snel leeggedronken was.


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - rlin - 18-11-2019 04:26 PM

Proeverij Domein Désiré Petit - rue Ploussard, 39600 Pupillin, Jura - 15-11-2019

De volgende wijnen werden geproefd:

1.- Crémant du Jura Cuvée Désirée blanc de blanc (2015). De crémant du Jura wit dient minstens 50 % chardonnay te bevatten. In dit geval hebben we hier een 100 % chardonnay. Het was een heldere, lichtgouden, fijn parelende wijn met een bescheiden maar elegante neus, fruitig en geraffineerd in de mond, lange afdronk.

2.- Crémant du Jura rosé (2016). Deze crémant du Jura dient minstens 50 % ploussard en pinot noir bevatten. Hier was het een 100 % pinot noir. Het was een zalmkleurige, dikparelende wijn met boeket van rood fruit en droptoetsen, zeer evenwichtig, zacht zonder zoet te zijn, lekker, mooie afdronk.

3.- Savagnin ouillé 2017 L’essentciel. Tijdens de lagering op fust wordt de wijn regelmatig bijgevuld zodat er geen flor ontwikkeling plaats vindt.
Goudgeel, bloemen, boter en notenneus, breed gedragen, droge, maar kloeke stille witte wijn met zeer lange afdronk.

4.- Ploussard de Feule 2018. Pastelrood met bruine toetsen, bloemenneus, rood en zwart fruit, fris en kruidig in de mond, korte afdronk. Drinkwijn.

5.- Trousseau Les Grandes Gardes 2017. Donkerrood schitterend, neus van bessen en kruiden, verrassend frisse aanzet, slanke evenwichtige en toch mondvullende wijn, mooie afdronk.

6.- Arbois - Pupillin Savagnin 2014 - Vin Jaune - 4 jaar vat met florontwikkeling. Gouden wijn met tranengordel, notenneus, paddestoelen, sherry fino in de mond, kracht en finesse, lange afdronk.

7.- Château Chalon Cuvée En Beaumont 2011 - Vin Jaune - 6 jaar vat met florontwikkeling. Gouden schittering in het glas, boeket is een notenfestival met kerrietoetsen en weer champignons, een amontilladomond met frisse zuren en zelfs honigtoetsen, superlange afdronk.

8.- Arbois-Pupillin 2009 - Vin de Paille - Cognackleurige wijn met een boeket van gekonfijt fruit, volle mond met fijne balans tussen zoet en zuur, zeer lange afdronk.

Het was een bijzonder goede kennismaking met het domein Désiré Petit. Uit alle wijnen bleek de inzet en de kunde van de wijnmaker Damien Petit.


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - Fre - 18-11-2019 05:06 PM

Bedankt Rlin. Is een goed domein inderdaad.


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - rlin - 18-11-2019 11:27 PM

(18-11-2019 05:06 PM)Fre schreef:  Bedankt Rlin. Is een goed domein inderdaad.
De wijnen, die me het kwalitatief het meest bekoorden waren de Crémant du Jura rosé, de Trousseau Les Grandes Gardes 2017 en uiteraard de Château Chalon En Beaumont 2011. Keuze te over dus.


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - Baldrick - 29-11-2019 09:22 PM

Ploussard de feule 2018

Hier enkele flessen van gekocht op het salon in Lille. Een domein dat me eigenlijk altijd al heeft kunnen bekoren.

Kleur is transparant rood, enige troebelheid. In de neus valt eerst een vuil neusje op, valt ergens tussen vuursteen en stal. Verder rood klein fruit, lichte kruidigheid. De neus volgt de mond, fruitigheid en fraicheur, maar heeft toch voldoende structuur om niet 'plat' te zijn.

Rlin schreef hier over een drinkwijn en ik kan me daar wel bij aansluiten. Geen complexe wijn maar dit is zijn geld wel waard. Aan, ik dacht, 12 euro gekocht.


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - Olivier - 12-01-2020 06:14 PM

(18-05-2019 01:31 PM)Olivier schreef:  
(18-05-2019 08:25 AM)Fre schreef:  Trousseau 2015
Qua kleur zou je denken aan een pinot noir. Qua neus: funky barnyard die er na een tijdje uit gaat. Rijpe aardbeien en wat kruidigheid. In de mond zacht, met bosaarbeitjes en kersjes, milde zuurtjes. Goede balans. Afdronk eerder kort. Een leuke afwisseling met de klassieke pinots voor cool climate liefhebbers.

Aha, heb hier de ‘16 van liggen. Bij gelegenheid ook eens eentje van opentrekken.

Deze middag de 2016 opengetrokken. Heel licht en fris, zit meer op aalbessen dan op kersen deze 2016. Relatief eenvoudig, maar oh zo veel drinkplezier!


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - soiando - 21-06-2020 12:37 PM

Grenzen verleggen, een mens moet dit blijven doenBlush
Mijn eerste rode Jura ooit.
Met een kelder die voor 90% uit Bordeaux bestaat eens iets anders.

De pinot 2015 in het glas.

Wow wat een bijzondere kleur, karmijnrood medium tot light body.
12,5% alc, dit zijn we niet meer gewoon.

In de neus loepzuiver framboos, na opwalsen vliegen de rijpe frambozen ons om de oren.
In de mond ragfijn, zeer mooi en fijn. Zeer fijn!
Dit is een openbaringSlurp

Zowel in de mond als in de neus, ik kan maar èèn ding zeggen : puur - zuiver - fijn fijn fijn.

Met dank aan een atleet met bijzonder veel smaakkusknipoog


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - Smaakatleet - 23-06-2020 05:21 AM

Fijn te lezen dat deze je gesmaakt heeft!
De trousseau is zeker ook eens een leuke wijn om te drinken.


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - TheWineVet - 23-06-2020 07:10 AM

(23-06-2020 05:21 AM)Smaakatleet schreef:  Fijn te lezen dat deze je gesmaakt heeft!
De trousseau is zeker ook eens een leuke wijn om te drinken.

Geef jij uw flessen weg, nu uw kurkentrekker dood is? Top! Ik wil wel wat witte Labet!


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - Smaakatleet - 23-06-2020 12:19 PM

(23-06-2020 07:10 AM)TheWineVet schreef:  
(23-06-2020 05:21 AM)Smaakatleet schreef:  Fijn te lezen dat deze je gesmaakt heeft!
De trousseau is zeker ook eens een leuke wijn om te drinken.

Geef jij uw flessen weg, nu uw kurkentrekker dood is? Top! Ik wil wel wat witte Labet!

Ik geef geregeld wel eens een flesje weg.
Voor mij hoort dat bij het ganse wijngebeuren.

Voor uw witte Labet ga ik u moeten teleurstellen.
Maar ge hebt zo veel andere lekkernijen dus maak je geen zorgen.
Er zijn zoveel wijnen ter wereld dat we ze niet allemaal kunnen hebben.


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - Smaakatleet - 15-08-2020 09:36 AM

La Marcette jaargang herinner ik me niet meer.
Maar dit is nu de eerste cuvée die me minder beviel.
Wel even geluisterd bij wat vrienden die de wijn eerder proefden maar deze ervaarden de wijn anders ook wel enkele maanden ervoor gedronken.
Dus gesloten fase? Off-bottle?

Kwam wat braaf en anoniem over na enkele dagen kwam het iets beter.
Trousseau 2016 dat was een ander verhaal.
Mooie wijn!
Veel rood fijn fruit, beetje body en een lichte kruidigheid.
Zalig met een stukje gedroogde worst stokbrood en wat kaas.


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - Fre - 24-11-2020 10:05 AM

L'essen'ciel 2015
Een wijndomein naar mijn hart. Een vaste stop bij de stand op de wijnbeurs in Rijsel is dan ook een jaarlijkse traditie.

Deze 100% savagnin is wel geouilleerd en heeft ook een opvoeding op eiken vaten gekregen. Van dat laatste is weinig merkbaar trouwens. Een heerlijke savagnin die opmerkelijk strak en fijn is voor een warm jaar als 2015. In de neus geeft de lichte nootjestoets, zeer fijn, een extra dimensie aan deze wijn. De mond is enorm evenwichtig. De wijn is niet enorm lang maar kenmerkt zich toch door een zeer mooie gelaagdheid, wat toch uitzonderlijk is voor een wijn aan deze prijs. Heerlijk goedje aan 14 EUR.


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - Baldrick - 24-11-2020 02:31 PM

(24-11-2020 10:05 AM)Fre schreef:  L'essen'ciel 2015
Een wijndomein naar mijn hart. Een vaste stop bij de stand op de wijnbeurs in Rijsel is dan ook een jaarlijkse traditie.

Deze 100% savagnin is wel geouilleerd en heeft ook een opvoeding op eiken vaten gekregen. Van dat laatste is weinig merkbaar trouwens. Een heerlijke savagnin die opmerkelijk strak en fijn is voor een warm jaar als 2015. In de neus geeft de lichte nootjestoets, zeer fijn, een extra dimensie aan deze wijn. De mond is enorm evenwichtig. De wijn is niet enorm lang maar kenmerkt zich toch door een zeer mooie gelaagdheid, wat toch uitzonderlijk is voor een wijn aan deze prijs. Heerlijk goedje aan 14 EUR.

Na al het goeds over deze wijn te lezen op het forum heb ik mij hier ook enkele flessen van besteld vorige week, leuk om lezen dat dit nog maar eens bevestigd wordt.
Zou de wijn bewaarkracht hebben denk je? En, indien zo, gaat dit bijdragen tot de complexiteit of verwacht je meer een status quo?


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - Fre - 24-11-2020 02:33 PM

Kan ie nog bewaren? Ja. Zal ie verbeteren? Ik denk t niet. De nootjes gaan verder de bovenhand nemen denk ik. Ofwel ben je daarvoor, ofwel opteer je voor t fruit met die strakke toets.


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - Baldrick - 24-11-2020 03:49 PM

Het strakke, fruitige spreekt me wel meer aan dus opdrinken zal de boodschap zijn. Merci!


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - Baldrick - 06-12-2020 03:40 PM

Arbois-Pupillin Chardonnay Cuvée Jules 2017

Schitterende lichtgele kleur. In de neus peer en wat citrus, bloesems, mineraal (fumé) en een licht houttoets. De wijn is filmend en rijk, zoals het een Chardonnay betaamt, maar de zuren zorgen samen met een fijne mineraliteit voor een enorme fraicheur.

Voor 10 euro gekocht en het is iedere cent waard.


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - vinejo - 06-12-2020 06:58 PM

(06-12-2020 03:40 PM)Baldrick schreef:  Arbois-Pupillin Chardonnay Cuvée Jules 2017

Schitterende lichtgele kleur. In de neus peer en wat citrus, bloesems, mineraal (fumé) en een licht houttoets. De wijn is filmend en rijk, zoals het een Chardonnay betaamt, maar de zuren zorgen samen met een fijne mineraliteit voor een enorme fraicheur.

Voor 10 euro gekocht en het is iedere cent waard.

Mooi beschreven, goede leerschool gehad precies. Wink
Waarschijnlijk vind je aan die prijs geen chardonnay van die kwaliteit...
(BTW, gaan de wijnlessen in Syntra momenteel door?)


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - Fre - 06-12-2020 07:10 PM

Nog iemand die overtuigd is van Desire Petit.
Heartapplaus


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - Baldrick - 06-12-2020 07:26 PM

(06-12-2020 06:58 PM)vinejo schreef:  Mooi beschreven, goede leerschool gehad precies. Wink
Waarschijnlijk vind je aan die prijs geen chardonnay van die kwaliteit...
(BTW, gaan de wijnlessen in Syntra momenteel door?)

Geleerd van de beste Wink.

De lessen gaan gewoon door, soms online, soms ter plekke. Als de lessen op syntra zelf doorgaan wordt er wel gekeken dat de ruimtes groot genoeg zijn en moet er een mondmasker aangehouden worden tot er geproefd en gespuwd moet worden, wat dan weer wat dubbel is natuurlijk.
Anderzijds moet ik toch zeggen dat m'n voorkeur, ondanks de risico's, toch wel bij het ter plaatste les krijgen ligt. Het is behoorlijk sec om wijnles te volgen en niets te proeven.


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - vinejo - 06-12-2020 07:57 PM

(06-12-2020 07:26 PM)Baldrick schreef:  
(06-12-2020 06:58 PM)vinejo schreef:  Mooi beschreven, goede leerschool gehad precies. Wink
Waarschijnlijk vind je aan die prijs geen chardonnay van die kwaliteit...
(BTW, gaan de wijnlessen in Syntra momenteel door?)

Geleerd van de beste Wink.

De lessen gaan gewoon door, soms online, soms ter plekke. Als de lessen op syntra zelf doorgaan wordt er wel gekeken dat de ruimtes groot genoeg zijn en moet er een mondmasker aangehouden worden tot er geproefd en gespuwd moet worden, wat dan weer wat dubbel is natuurlijk.
Anderzijds moet ik toch zeggen dat m'n voorkeur, ondanks de risico's, toch wel bij het ter plaatste les krijgen ligt. Het is behoorlijk sec om wijnles te volgen en niets te proeven.

Behoorlijk sec, pun intended veronderstel ik ;-)

Ja, ik geef ook nog les, max 9 studenten in redelijk groot lokaal. Voel me er wel niet 100% ok bij maar afstandsonderwijs zie ik (en zeker mijn studenten) niet echt zitten.
Tja, kerst met mijn kinderen mag niet, een koffietafel met 15 familieleden ook niet, maar ik mag wel wijnles geven, raar eigenlijk.


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - Smaakatleet - 03-04-2021 05:40 PM

Cuvée tradition 2018.
Chardonnay en Savagnin.
Zeer goede prijs kwaliteit.
Perfect als aperitief of als begeleider bij een stukje kaas.


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - Baldrick - 23-04-2021 06:29 PM

Rosé d'Eté 2019

100% Pinot Noir

Doknderzalmroze kleur, frisse aardbeien en frambozen stuiven uit je glas.
Voldoende body en fraicheur in de mond. Het fruitige karakter komt wat terug in de afdronk.
Kan perfect als aperitief maar zou ook zomaar een maaltijd kunnen begeiden.


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - Baldrick - 11-06-2021 06:14 PM

Onlangs een heleboel flessen gekocht aan Desire Petit via een 'grensverkoop'. Toen de Corona nog veel meer huishield kwamen sommige domeinen namelijk tot vlak aan de grens van Belgie postvatten en kon je een op voorhand gemaakte bestelling ophalen. Ces Belges ne doivent pas avoir soif hein, nobele gedachte.

Bij onze bestelling zat ook heel wat Trousseau 2018 voor mezelf en enkele vrienden die ik vertelde dat ze dit echt eens moesten proeven. Onlangs kreeg ik een bericht van één van hen met daarin 'leuk dat ik dit eens drink, maar ik ben minder fan van een rode wijn met gas op'.
Ik begon al wat schrik te krijgen en opende meteen een fles, damn gas. Let op, het gaat hier niet over een mousserende wijn uiteraard, maar er zat toch wat 'prik' op. Dit ging ook maar matig weg na walsen - karafferen - openstaan.

Nu heb ik al Trousseau's gedronken van hen uit voorgaande jaren en dit nog nooit meegemaakt. Dus toch eens naar het domein zelf gebeld. Daar vertelden ze ons dat ze dit bewust deden om zo op die manier minder sulfieten te moeten toevoegen, ook zeiden ze dat je de wijn moest karafferen en de CO2 er helemaal uit zou verdwijnen. Dit laatste heb ik nog niet geprobeerd, maar het karafferen en uitgebreid als een zot zitten walsen wel enr blijft toch altijd iets van dat gas in zitten. Nu is het zo dat dit sommige natuurwijnen zelfs de bedoeling is, maar bij deze wijn ben ik toch nog in twijfel of het effectief de intentie was, of ze eigenlijk met een productiefoutje zitten en het dan nu maar op een andere manier verkopen. In ieder geval, niet helemaal mijn meug, en de eerste maal dat iets van dit domein me maar heel matig kan bekoren.


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - vinejo - 11-06-2021 09:00 PM

(11-06-2021 06:14 PM)Baldrick schreef:  Onlangs een heleboel flessen gekocht aan Desire Petit via een 'grensverkoop'. Toen de Corona nog veel meer huishield kwamen sommige domeinen namelijk tot vlak aan de grens van Belgie postvatten en kon je een op voorhand gemaakte bestelling ophalen. Ces Belges ne doivent pas avoir soif hein, nobele gedachte.

Bij onze bestelling zat ook heel wat Trousseau 2018 voor mezelf en enkele vrienden die ik vertelde dat ze dit echt eens moesten proeven. Onlangs kreeg ik een bericht van één van hen met daarin 'leuk dat ik dit eens drink, maar ik ben minder fan van een rode wijn met gas op'.
Ik begon al wat schrik te krijgen en opende meteen een fles, damn gas. Let op, het gaat hier niet over een mousserende wijn uiteraard, maar er zat toch wat 'prik' op. Dit ging ook maar matig weg na walsen - karafferen - openstaan.

Nu heb ik al Trousseau's gedronken van hen uit voorgaande jaren en dit nog nooit meegemaakt. Dus toch eens naar het domein zelf gebeld. Daar vertelden ze ons dat ze dit bewust deden om zo op die manier minder sulfieten te moeten toevoegen, ook zeiden ze dat je de wijn moest karafferen en de CO2 er helemaal uit zou verdwijnen. Dit laatste heb ik nog niet geprobeerd, maar het karafferen en uitgebreid als een zot zitten walsen wel enr blijft toch altijd iets van dat gas in zitten. Nu is het zo dat dit sommige natuurwijnen zelfs de bedoeling is, maar bij deze wijn ben ik toch nog in twijfel of het effectief de intentie was, of ze eigenlijk met een productiefoutje zitten en het dan nu maar op een andere manier verkopen. In ieder geval, niet helemaal mijn meug, en de eerste maal dat iets van dit domein me maar heel matig kan bekoren.

Wat een bummer, zeker ook hun uitleg. Dan liever wat sulfiet zou k zeggen. Vervelend dat je trousseau (terecht) zo aanprijst bij je vrienden en dit dan zo tegenvalt.banghead


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - Jerver - 14-06-2021 01:29 PM

Een productiefout zal het niet zijn, co2 is zeer makkelijk te verwijderen uit wijn. Deze wordt meestal zo lang mogelijk in de wijn gehouden omdat deze beschermt tegen zuurstof, wat inderdaad ook de reden is waarom er veel wijnen zonder sulfiet meer co2 hebben aangezien ze zo beter beschermd zijn tegen oxidatie.

Volgens de wijnetiquette en sommige wijnboeren is het not done, maar eens goed schudden met de fles (herhaal vorige stap indien niet tevreden met het resultaat) kan wonderen doen.

Ik vind hun uitleg best wel ok, maar wat meer voorafgaande info zou niet slecht zijn als dit voor dezelfde cuvée voorheen het geval niet was.


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - wvd - 14-06-2021 04:06 PM

(14-06-2021 01:29 PM)Jerver schreef:  Een productiefout zal het niet zijn, co2 is zeer makkelijk te verwijderen uit wijn. Deze wordt meestal zo lang mogelijk in de wijn gehouden omdat deze beschermt tegen zuurstof, wat inderdaad ook de reden is waarom er veel wijnen zonder sulfiet meer co2 hebben aangezien ze zo beter beschermd zijn tegen oxidatie.

Volgens de wijnetiquette en sommige wijnboeren is het not done, maar eens goed schudden met de fles (herhaal vorige stap indien niet tevreden met het resultaat) kan wonderen doen.

Ik vind hun uitleg best wel ok, maar wat meer voorafgaande info zou niet slecht zijn als dit voor dezelfde cuvée voorheen het geval niet was.

Dat ben ik niet helemaal met je eens.
Ik vind het zelf best OK in frisse jonge witte of rosé wijnen, een kleine frizzle maakt ze nog net wat frisser. In "serieuze" witte, rosé en zeker rode wijnen is het een commerciële ramp, zoals je al merkt aan Baldricks reactie. Bovendien verandert het de wijn en mijn ervaring is dat schudden met de fles niet echt helpt: je moet ze uren op voorhand fors decanteren en dan nog merk je het soms nog in de middensmaak. Uren op voorhand decanteren of hevig schudden is ook niet echt geschikt voor alle wijnen en al zeker niet als ze wat ouder zijn.


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - Jerver - 16-06-2021 08:49 PM

(14-06-2021 04:06 PM)wvd schreef:  Ik vind het zelf best OK in frisse jonge witte of rosé wijnen, een kleine frizzle maakt ze nog net wat frisser. In "serieuze" witte, rosé en zeker rode wijnen is het een commerciële ramp, zoals je al merkt aan Baldricks reactie.
Daarom dat ik ook aanhaal dat het wel had mogen vermeld worden bij de aankoop. Zeker als het een cuvée is die vroeger op een andere wijze werd gebotteld. De commerciële ramp hangt dan ook af van de (niche?)markt waarin verkocht wordt. Mijn punt is vooral: wijntechnisch is hun uitleg correct.


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - Baldrick - 17-06-2021 12:12 PM

Er werd inderdaad niets van vermeld op voorhand. Nog even hun site bekeken, dit is hun omschrijving:

C’est un vin assez soutenu à la robe rouge intense qui s’exprime merveilleusement bien après quelques années de vieillissement.
On retrouve dans le Trousseau des arômes complexes de petits fruits rouges et quelques notes épicées.


Ieder nadeel heb z'n voordeel, ik heb hier nog vijf flessen van liggen, ik ga op onderzoek wat de beste manier is om het restgas uit een fles te krijgen.


RE: Domaine Désiré Petit - Jura - frank - 26-07-2021 10:47 PM

momenteel de trousseau 2017 aan het drinken. Geen frizzlegedoe.
Barst van rode kersen, framboos, ... roodbruine kleur. Lage tannine, fijne zuren. Zou deze blind zeker verwarren met een lichte pinot noir. Niet complex maar een 'lekkere wijn' en gekocht in .... cité du vins in Bordeaux (11 euro).