wijnliefhebbers
M. Delarche - Pernand Vergelesses - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Bourgogne (/forum-5.html)
+--- Discussie: M. Delarche - Pernand Vergelesses (/thread-4684.html)


M. Delarche - Pernand Vergelesses - Vince - 01-03-2016 11:38 PM

Pernand 1 cru Sous Frétille '08
eerste dag vooral citrusimpressies en mooie aciditeit, maar de 2de dag ontboezemt deze wijn aroma's van venkel/anijs en een leuke spanning door de zoet/zuur balans. Wat een afdronk! Deze wijn bevindt zich nu op zijn top. Hopelijk duurt het nog lang. Misschien iets te weinig body om een Corton te zijn, maar dan toch een klein broertje ervan. Dit perceel ligt trouwens bovenaan op de heuvel achter het dorp (de heuvel net achter de corton) en werd als 1 cru geklasseerd in de jaren '90.

score 90


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - Olivier - 02-03-2016 10:03 AM

Klinkt goed! Heb hier een mooie luchtfoto gevonden van sous frétille (hoop dat het werkt) :

http://www.deevin.fr/map.php?user=BOU-1262&vinId=VIN_02195

Trouwens, ik had de indruk dat er dit weekend eens meer tn's bourgogne waren dan bordeaux. Dat moet dan toch ook de eerste keer zijn sinds ik op het forum zit... Smile


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - TheWineVet - 02-03-2016 11:32 AM

(02-03-2016 10:03 AM)Olivier schreef:  Klinkt goed! Heb hier een mooie luchtfoto gevonden van sous frétille (hoop dat het werkt) :

http://www.deevin.fr/map.php?user=BOU-1262&vinId=VIN_02195

Trouwens, ik had de indruk dat er dit weekend eens meer tn's bourgogne waren dan bordeaux. Dat moet dan toch ook de eerste keer zijn sinds ik op het forum zit... Smile

Wacht dan af tot volgende week...


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - vinejo - 18-12-2016 10:03 PM

Deze namiddag erg genoten van de gewone Pernand Vergelesses 2014 van dit huis. Relatief eenvoudig maar heel fris en in balans, een fijne lekkernij.
Liet drie flesjes meebrengen van Auchan (jawel) aan 14 euro, een zeer mooie prijs-kwaliteit Bourgogne, het bestaat dus nog.

Op het etiket staat wel de voornaam van de zoon (Etienne) terwijl dit vroeger "Domaine" was. Ofwel is dit voor het huis de manier om de flessen voor de Grand Surface te herkennen- however, dit leek me geen supermarktcuvee.


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - Vince - 19-12-2016 08:49 PM

zaterdag was ik bij Etienne Delarche
hij doet ook wat aan négoce en die cuvées krijgen de naam Etienne Delarche, terwijl het domein zelf 'domaine Marius Delarche' noemt (genoemd naar zijn grootvader die pas in 2007 stierf / en een jaar nadien stierf zijn vader)
de witte PV van 2014 (domaine Marius Delarche) heb ik vorig jaar trouwens 16 euro op het domein betaald
Ondanks het feit dat Etienne een introverte kerel is, gaan zijn prijzen de 'extroverte' toer op: nu al 30 euro voor 1 cru sous frétille 2015, en die betaalde ik voor 2008 slechts 18 euro... .

Bourgogne is tegen een rotvaart aan het veranderen, zelfs bij de zogenaamde domeintjes die onder de radar werken


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - vinejo - 19-12-2016 09:52 PM

(19-12-2016 08:49 PM)Vince schreef:  zaterdag was ik bij Etienne Delarche
hij doet ook wat aan négoce en die cuvées krijgen de naam Etienne Delarche, terwijl het domein zelf 'domaine Marius Delarche' noemt (genoemd naar zijn grootvader die pas in 2007 stierf / en een jaar nadien stierf zijn vader)
de witte PV van 2014 (domaine Marius Delarche) heb ik vorig jaar trouwens 16 euro op het domein betaald
Ondanks het feit dat Etienne een introverte kerel is, gaan zijn prijzen de 'extroverte' toer op: nu al 30 euro voor 1 cru sous frétille 2015, en die betaalde ik voor 2008 slechts 18 euro... .

Bourgogne is tegen een rotvaart aan het veranderen, zelfs bij de zogenaamde domeintjes die onder de radar werken

thank you voor deze info, Vince!
Als de wijn die ik proefde een staalkaartje is van 2014 Bourgogne dan lijkt dit me een zéér mooie jaargang te zijn..!


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - Fre - 19-12-2016 10:07 PM

(19-12-2016 09:52 PM)vinejo schreef:  thank you voor deze info, Vince!
Als de wijn die ik proefde een staalkaartje is van 2014 Bourgogne dan lijkt dit me een zéér mooie jaargang te zijn..!
In wit wel, maar wat ik in rood proefde kon me niet (overal) overtuigen. Soms gebrek aan zuren vonden we.


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - Vince - 20-12-2016 09:17 PM

Fre, dan moet je pech gehad hebben met die zuren. Een verklaring kan slecht gedoseerde chaptalisatie zijn (wat in principe niet nodig was in 2014 behalve indien men vroeger plukt om te anticiperen op mogelijke regenval bij de oogst) of misschien simpelweg veel te laat geplukt. Tijdens al mijn bezoeken ter plaatse vond ik dat de fijne zuren in 2014 juist dé rode draad van het millésime zijn, zowel in wit als rood. Ik heb er niet eentje kunnen betrappen met te weinig zuren. Dat risico loop je meer in 2015, zeker in wit.


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - wvd - 20-12-2016 09:27 PM

(19-12-2016 08:49 PM)Vince schreef:  zaterdag was ik bij Etienne Delarche
hij doet ook wat aan négoce en die cuvées krijgen de naam Etienne Delarche, terwijl het domein zelf 'domaine Marius Delarche' noemt (genoemd naar zijn grootvader die pas in 2007 stierf / en een jaar nadien stierf zijn vader)
de witte PV van 2014 (domaine Marius Delarche) heb ik vorig jaar trouwens 16 euro op het domein betaald
Ondanks het feit dat Etienne een introverte kerel is, gaan zijn prijzen de 'extroverte' toer op: nu al 30 euro voor 1 cru sous frétille 2015, en die betaalde ik voor 2008 slechts 18 euro... .

Bourgogne is tegen een rotvaart aan het veranderen, zelfs bij de zogenaamde domeintjes die onder de radar werken

Marius Delarche is toch vrij bekend en niet echt onder de radar. Een Pernand-Vergelesses 1°Cru voor 30€TTC, dat lijkt me toch nog erg redelijk. Je betaalt een pak meer voor een goede witte Bordeaux, Clos Floridène is ook al meer dan 20€ En 2015 is uiteraard ook wat duurder gezien de rampen van de laatste jaren.
Minder rampen in Bordeaux, maar ook daar forse opslag op enkele jaren. Nog niet zo lang geleden kocht ik bvb d'Issan nog voor 30€, nu 60€!

Een gewaarschuwd man...: koop nu zoveel Barolo / Barbaresco / Brunello en vooral Chianti Classico als je maar kan. Die zijn alle nog steeds sterk ondergewaardeerd tov hun werkelijke kwaliteit en je koopt er nog steeds heel mooie bewaarwijnen aan 30 tot 60€.
En geloof me, er gaat zeker een inhaal manoeuvre volgen in de komende jaren en kom dan niet klagen dat je niet gewaarschuwd was!


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - Vince - 20-12-2016 09:59 PM

na een bourgognetrip heb ik toch geen budget meer om te besteden aan Italiaanse wijnen... maar ik ga niet klagen hoor!


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - vinejo - 21-12-2016 12:04 AM

(20-12-2016 09:27 PM)wvd schreef:  Nog niet zo lang geleden kocht ik bvb d'Issan nog voor 30€, nu 60€!

Aha, nu begrijp ik uw Bordeaux-complex, jij koopt blijkbaar jouw Bordeaux in de allerduurste winkels ter wereld...
Zelfs bij Topwijnen kost de 2014 geen 60 maar 47 euro. 2015 is duurder maar dat komt door de hype rond Margaux dat jaar. Trouwens, elke echte wijnliefhebber weet dat je zulke wijnen niet in de kleinhandel maar in de wijnfestivals moet aankopen (heb persoonlijk nooit meer betaald dan 25 euro voor d Issan).
In de kleinhandel kopen we dan wel onze Bourgognes en Italiaanse wijnen, wees gerust ;-)


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - don quichotte - 21-12-2016 12:13 AM

(20-12-2016 09:27 PM)wvd schreef:  ...........................Marius Delarche is toch vrij bekend en niet echt onder de radar. Een Pernand-Vergelesses 1°Cru voor 30€TTC, dat lijkt me toch nog erg redelijk. Je betaalt een pak meer voor een goede witte Bordeaux, Clos Floridène is ook al meer dan 20€ En 2015 is uiteraard ook wat duurder gezien de rampen van de laatste jaren.
Minder rampen in Bordeaux, maar ook daar forse opslag op enkele jaren. Nog niet zo lang geleden kocht ik bvb d'Issan nog voor 30€, nu 60€!

Een gewaarschuwd man...: koop nu zoveel Barolo / Barbaresco / Brunello en vooral Chianti Classico als je maar kan. Die zijn alle nog steeds sterk ondergewaardeerd tov hun werkelijke kwaliteit en je koopt er nog steeds heel mooie bewaarwijnen aan 30 tot 60€.
En geloof me, er gaat zeker een inhaal manoeuvre volgen in de komende jaren en kom dan niet klagen dat je niet gewaarschuwd was!

De hoogste prijs die ik voor Floridène betaalde is de 2014 16,99€.
Het wil lukken: deze avond de 2007 in het glas maar moest reeds gedronken zijn.
Mijn Barolo's ; Barbaresco's ; Brunello's; Chianti's komen dan wel voor meer dan 90% van buitenlandse handel.


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - Franzo - 21-12-2016 12:33 AM

(21-12-2016 12:04 AM)vinejo schreef:  
(20-12-2016 09:27 PM)wvd schreef:  Nog niet zo lang geleden kocht ik bvb d'Issan nog voor 30€, nu 60€!

Aha, nu begrijp ik uw Bordeaux-complex, jij koopt blijkbaar jouw Bordeaux in de allerduurste winkels ter wereld...
Zelfs bij Topwijnen kost de 2014 geen 60 maar 47 euro. 2015 is duurder maar dat komt door de hype rond Margaux dat jaar. Trouwens, elke echte wijnliefhebber weet dat je zulke wijnen niet in de kleinhandel maar in de wijnfestivals moet aankopen (heb persoonlijk nooit meer betaald dan 25 euro voor d Issan).
In de kleinhandel kopen we dan wel onze Bourgognes en Italiaanse wijnen, wees gerust ;-)

Zonder mij actief in deze discussie te willen mengen, ikzelf kocht mijn 6 flessen Issan 2011 aan minder dan 25 euro/fles. Wie een beetje uitkijkt in de supermarkten kan inderdaad nog goede zaken doen voor Bdx. En daarvoor heb ik zelfs nooit moeten staan drummen bij de opening van een wijnfestival...


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - wvd - 21-12-2016 08:12 PM

(21-12-2016 12:04 AM)vinejo schreef:  
(20-12-2016 09:27 PM)wvd schreef:  Nog niet zo lang geleden kocht ik bvb d'Issan nog voor 30€, nu 60€!

Aha, nu begrijp ik uw Bordeaux-complex, jij koopt blijkbaar jouw Bordeaux in de allerduurste winkels ter wereld...
Zelfs bij Topwijnen kost de 2014 geen 60 maar 47 euro. 2015 is duurder maar dat komt door de hype rond Margaux dat jaar. Trouwens, elke echte wijnliefhebber weet dat je zulke wijnen niet in de kleinhandel maar in de wijnfestivals moet aankopen (heb persoonlijk nooit meer betaald dan 25 euro voor d Issan).
In de kleinhandel kopen we dan wel onze Bourgognes en Italiaanse wijnen, wees gerust ;-)

Sorry, maar van een Bordeaux-complex heb ik echt geen last, maar dat lijkt me een goede benaming voor de op deze site woekerende ziekte. ;-)
Ik probeer hier gewoon wat interesse op te wekken voor toch wel heel mooie en veel interessantere alternatieven, maar ik geef het toe, het lukt niet en ik zal er dan ook maar mee kappen.

Wat de prijsvergelijking betreft, ik kan enkel het vergelijkbare vergelijken ttz. huidige prijzen bij de betrouwbare handel en dan blijf ik vinden dat er voor minder geld echt veel mooiere en interessantere wijnen te vinden zijn, maar ja, het gros hier vindt van niet.
Op de meeste (buitenlandse) blogs wordt nog amper over Bordeaux gepraat en dat gaat ongetwijfeld zijn weerslag hebben op de prijzen van de wijnen die ze daar wel interessant vinden en vandaar mijn tips.

Ik heb zelf ook nog steeds een pak(je) Bx liggen, maar die drinken, dat komt er gewoonweg niet van. Niemand heeft er ooit zin in en dus kan ik binnenkort misschien eens een verkoop organiseren, wellicht een buitenkans voor de liefhebbers op dit forum :-).


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - Fre - 21-12-2016 10:00 PM

(21-12-2016 08:12 PM)wvd schreef:  Ik heb zelf ook nog steeds een pak(je) Bx liggen, maar die drinken, dat komt er gewoonweg niet van. Niemand heeft er ooit zin in en dus kan ik binnenkort misschien eens een verkoop organiseren, wellicht een buitenkans voor de liefhebbers op dit forum :-).
Altijd interesse in een mooi aanbod Wink


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - vinejo - 22-12-2016 12:34 AM

(21-12-2016 08:12 PM)wvd schreef:  
(21-12-2016 12:04 AM)vinejo schreef:  
(20-12-2016 09:27 PM)wvd schreef:  Nog niet zo lang geleden kocht ik bvb d'Issan nog voor 30€, nu 60€!

Aha, nu begrijp ik uw Bordeaux-complex, jij koopt blijkbaar jouw Bordeaux in de allerduurste winkels ter wereld...
Zelfs bij Topwijnen kost de 2014 geen 60 maar 47 euro. 2015 is duurder maar dat komt door de hype rond Margaux dat jaar. Trouwens, elke echte wijnliefhebber weet dat je zulke wijnen niet in de kleinhandel maar in de wijnfestivals moet aankopen (heb persoonlijk nooit meer betaald dan 25 euro voor d Issan).
In de kleinhandel kopen we dan wel onze Bourgognes en Italiaanse wijnen, wees gerust ;-)

Sorry, maar van een Bordeaux-complex heb ik echt geen last, maar dat lijkt me een goede benaming voor de op deze site woekerende ziekte. ;-)
Ik probeer hier gewoon wat interesse op te wekken voor toch wel heel mooie en veel interessantere alternatieven, maar ik geef het toe, het lukt niet en ik zal er dan ook maar mee kappen.

Wat de prijsvergelijking betreft, ik kan enkel het vergelijkbare vergelijken ttz. huidige prijzen bij de betrouwbare handel en dan blijf ik vinden dat er voor minder geld echt veel mooiere en interessantere wijnen te vinden zijn, maar ja, het gros hier vindt van niet.
Op de meeste (buitenlandse) blogs wordt nog amper over Bordeaux gepraat en dat gaat ongetwijfeld zijn weerslag hebben op de prijzen van de wijnen die ze daar wel interessant vinden en vandaar mijn tips.

Ik heb zelf ook nog steeds een pak(je) Bx liggen, maar die drinken, dat komt er gewoonweg niet van. Niemand heeft er ooit zin in en dus kan ik binnenkort misschien eens een verkoop organiseren, wellicht een buitenkans voor de liefhebbers op dit forum :-).

Wvd, mijn laatste aankopen zijn Jura (Petit), Noordelijke Rhone (Ferraton) en Australie (Tournon van Chapoutier). Deze laatste komt van Delhaize, de andere twee werden door een vriendelijk forumlid voor me meegebracht vanuit Lille.
T is niet omdat we bij u niet kopen dat we geen andere wijnen kennen en drinken dan Bordeaux hé. Rolleyes


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - vinejo - 22-12-2016 01:21 AM

Heb trouwens speciaal voor jou eens geteld hoeveel topics er zijn over bvb Italiaanse wijn hier op het forum

Noorden: 180 (met in elke topic meerdere reacties)
Midden: 178 ("" " )
Zuiden: 77 (" " ")

Maakt 435 Italiaanse wijndomeinen die reeds besproken werden op dit forum, dit zelfs zonder rekening te houden met de topcs over aankopen, speciale degustaties, enz...

Toch niet zó slecht voor een forum met een Bordeaux woekerende ziekte vind ik...


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - Vince - 22-12-2016 09:26 PM

Ik wou nog iets toevoegen aan mijn initiële post en het antwoord daarop van wvd. Het gaat over mijn eigenste definitie van domeinen 'onder de radar'.
De radar, dat is niét de belgische markt. Heel Leuven mag bij wijze van spreken nog Delarche kennen, maar daarmee zit Delarche nog niet in de radar. Belgen zijn waardezoekers, maar gaan de prijs niet op hun eentje opdrijven. De radar is ook niet het 2 maandelijkse wijntijdschrift bourgogne audjourd'hui. De radar is ook niet lapassionduvin (waar Delarche weinig besproken wordt). Nog minder de Auchan. En nog minder de vlaamse wijnacademie ; - ).

De radar dat is de angelsaksische pers voor wie Pernand Vergelesses 'in a nutshell' gelijk is aan Rapet, Dubreuil Fontaine of Chandon de briailles. Alsof daarbuiten niets anders bestaat. Dat is/was Clive Coates, die de status van een heilige heeft in de bourgogne (terecht). Dat zijn de londense wijnmakelaars zoals berry brothers,... die in Hong Kong hun 2de thuismarkt gevonden hebben.


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - wvd - 23-12-2016 04:23 PM

(22-12-2016 09:26 PM)Vince schreef:  Ik wou nog iets toevoegen aan mijn initiële post en het antwoord daarop van wvd. Het gaat over mijn eigenste definitie van domeinen 'onder de radar'.
De radar, dat is niét de belgische markt. Heel Leuven mag bij wijze van spreken nog Delarche kennen, maar daarmee zit Delarche nog niet in de radar. Belgen zijn waardezoekers, maar gaan de prijs niet op hun eentje opdrijven. De radar is ook niet het 2 maandelijkse wijntijdschrift bourgogne audjourd'hui. De radar is ook niet lapassionduvin (waar Delarche weinig besproken wordt). Nog minder de Auchan. En nog minder de vlaamse wijnacademie ; - ).

De radar dat is de angelsaksische pers voor wie Pernand Vergelesses 'in a nutshell' gelijk is aan Rapet, Dubreuil Fontaine of Chandon de briailles. Alsof daarbuiten niets anders bestaat. Dat is/was Clive Coates, die de status van een heilige heeft in de bourgogne (terecht). Dat zijn de londense wijnmakelaars zoals berry brothers,... die in Hong Kong hun 2de thuismarkt gevonden hebben.

Helemaal waar, wij kunnen zoveelpoeha maken rond een domein, zolang de Engelstalige (vooral Amerikaanse toch) schrijvelaars ze niet omhoog schrijven zal de prijs niet meer stijgen dan nodig.
Maar naar mijn bescheiden mening bereiken de wijnen van Delarche toch niet het niveau van Dubreuil, Chandon of Rapet.


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - don quichotte - 23-12-2016 11:14 PM

(23-12-2016 04:23 PM)wvd schreef:  .........Helemaal waar, wij kunnen zoveelpoeha maken rond een domein, zolang de Engelstalige (vooral Amerikaanse toch) schrijvelaars ze niet omhoog schrijven zal de prijs niet meer stijgen dan nodig.
.........................

Voor mij hebben die wijngoeroes meer kwaad dan goed aangericht.Sleepy


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - Vince - 25-02-2017 10:11 PM

Pernand 1 cru île des vergelesses 2009
aromatisch volledig op zijn fruit: kers en granaatappel, mooie diepte, nog niets tertiairs. Fris mondgevoel, fijne zuren, heel veel kers, lange afdronk, njammie. Blij dat dit geen zwoele syrah-achtige 2009 is, maar een onmiskenbaar edele pinot (die zich op een paar 100 meter van de corton heuvel bevindt). Enige 'minpunt': niet supercomplex, maar dat vind ik nogal typisch aan 2009.
score 91
(vermoedelijk is zijn top binnen handbereik, ik gok binnen 2-tal jaar)


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - wvd - 26-02-2017 02:05 PM

(25-02-2017 10:11 PM)Vince schreef:  Pernand 1 cru île des vergelesses 2009
aromatisch volledig op zijn fruit: kers en granaatappel, mooie diepte, nog niets tertiairs. Fris mondgevoel, fijne zuren, heel veel kers, lange afdronk, njammie. Blij dat dit geen zwoele syrah-achtige 2009 is, maar een onmiskenbaar edele pinot (die zich op een paar 100 meter van de corton heuvel bevindt). Enige 'minpunt': niet supercomplex, maar dat vind ik nogal typisch aan 2009.
score 91
(vermoedelijk is zijn top binnen handbereik, ik gok binnen 2-tal jaar)

Ik denk (en hoop) dat vele 2009's een evolutie kennen in de aard van de betere 2003. Initieel vond ik dat pure Côtes du Rhône, maar velen kwamen toch boven water en 2009 heeft ook zo'n "sausje", maar toch proefde ik ook al erg mooie pinot's. Ook hier zijn de "mindere" wijnen, de Villages" soms relatief beter en dat is toch mooi meegenomen.
Je nota klinkt me al erg positief en Ile de Vergelesses is toch wel een mooie wijngaard. Misschien komt er later nog wat meer piepen.


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - vinejo - 19-03-2017 11:25 PM

(23-12-2016 04:23 PM)wvd schreef:  Maar naar mijn bescheiden mening bereiken de wijnen van Delarche toch niet het niveau van Dubreuil, Chandon of Rapet.

Vorige week Le Corton 2011 van Delarche gedronken. Geen topjaar, nochtans wel een topwijn. Beter dan al wat ik tot op heden al dronk van Rapet...


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - vinejo - 25-03-2017 01:34 PM

Vorige week gaan halen, vandaag geopend...kon me niet houden Blush
Corton Renardes 2013
De neus is subtiel, elegant, edel. Bloemetjes, mineraal (ijzer), klein rood fruit, cacao, fijn leder. Heb mijn beide dochters laten ruiken en allebei reageerden ze hetzelfde: Mmm, dát ruikt lekker..(terwijl ze anders niet specifiek in wijnaroma s zijn geïnteresseerd...)
In de mond is de wijn al even mooi. Perfect afgelijnd, ultieme balans, fijne zuurtjes en subliem verdeelde materie. Dit doet me alweer denken aan een meer verfijnde Reynaudwijn. Heel lang ook in de mond, de wijn blijft enorm lichtvoetig maar is tegelijkertijd complex en gelaagd.
Een waar genot om drinken.
Is het het lentegevoel of is het de wijn? Feit is dat ik me eventjes de gelukkigste mens ter wereld voel...
Ik hoop van u hetzelfde. Smile
95


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - Venne - 25-03-2017 01:50 PM

Bij de Willy geweest ja? :-)


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - Fre - 25-03-2017 05:07 PM

Tijd om nog s naar De Pinte ta gaan Smile


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - vinejo - 25-03-2017 06:17 PM

(25-03-2017 05:07 PM)Fre schreef:  Tijd om nog s naar De Pinte ta gaan Smile

Haast u, de fles is al halfleeg! (of nog halfvol Wink)


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - Vince - 26-03-2017 10:59 AM

blij dit te lezen, vinejo geeft niet zo vaak scores van 95...


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - vinejo - 26-03-2017 01:30 PM

(25-03-2017 01:34 PM)vinejo schreef:  Vorige week gaan halen, vandaag geopend...kon me niet houden Blush
Corton Renardes 2013
De neus is subtiel, elegant, edel. Bloemetjes, mineraal (ijzer), klein rood fruit, cacao, fijn leder. Heb mijn beide dochters laten ruiken en allebei reageerden ze hetzelfde: Mmm, dát ruikt lekker..(terwijl ze anders niet specifiek in wijnaroma s zijn geïnteresseerd...)
In de mond is de wijn al even mooi. Perfect afgelijnd, ultieme balans, fijne zuurtjes en subliem verdeelde materie. Dit doet me alweer denken aan een meer verfijnde Reynaudwijn. Heel lang ook in de mond, de wijn blijft enorm lichtvoetig maar is tegelijkertijd complex en gelaagd.
Een waar genot om drinken.
Is het het lentegevoel of is het de wijn? Feit is dat ik me eventjes de gelukkigste mens ter wereld voel...
Ik hoop van u hetzelfde. Smile
95

Dag 2 nog steeds heel mooi in de neus, frisse roodfruitige mineraliteit.
In de mond blijft de wijn heerlijk lichtvoetig, vandaag vind ik m wel iets minder dan gisteren- lijkt minder lang, had de indruk dat ie wat meer materie had.
Kleine downgrade naar 93.


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - vinejo - 27-03-2017 07:33 PM

(26-03-2017 01:30 PM)vinejo schreef:  
(25-03-2017 01:34 PM)vinejo schreef:  Vorige week gaan halen, vandaag geopend...kon me niet houden Blush
Corton Renardes 2013
De neus is subtiel, elegant, edel. Bloemetjes, mineraal (ijzer), klein rood fruit, cacao, fijn leder. Heb mijn beide dochters laten ruiken en allebei reageerden ze hetzelfde: Mmm, dát ruikt lekker..(terwijl ze anders niet specifiek in wijnaroma s zijn geïnteresseerd...)
In de mond is de wijn al even mooi. Perfect afgelijnd, ultieme balans, fijne zuurtjes en subliem verdeelde materie. Dit doet me alweer denken aan een meer verfijnde Reynaudwijn. Heel lang ook in de mond, de wijn blijft enorm lichtvoetig maar is tegelijkertijd complex en gelaagd.
Een waar genot om drinken.
Is het het lentegevoel of is het de wijn? Feit is dat ik me eventjes de gelukkigste mens ter wereld voel...
Ik hoop van u hetzelfde. Smile
95

Dag 2 nog steeds heel mooi in de neus, frisse roodfruitige mineraliteit.
In de mond blijft de wijn heerlijk lichtvoetig, vandaag vind ik m wel iets minder dan gisteren- lijkt minder lang, had de indruk dat ie wat meer materie had.
Kleine downgrade naar 93.

For the record (en FWIW): na laatste glas zondagavond: eindscore 94!


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - Fre - 27-03-2017 10:27 PM

zeer zeker


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - vinejo - 27-04-2017 11:46 AM

(27-03-2017 07:33 PM)vinejo schreef:  
(26-03-2017 01:30 PM)vinejo schreef:  
(25-03-2017 01:34 PM)vinejo schreef:  Vorige week gaan halen, vandaag geopend...kon me niet houden Blush
Corton Renardes 2013
De neus is subtiel, elegant, edel. Bloemetjes, mineraal (ijzer), klein rood fruit, cacao, fijn leder. Heb mijn beide dochters laten ruiken en allebei reageerden ze hetzelfde: Mmm, dát ruikt lekker..(terwijl ze anders niet specifiek in wijnaroma s zijn geïnteresseerd...)
In de mond is de wijn al even mooi. Perfect afgelijnd, ultieme balans, fijne zuurtjes en subliem verdeelde materie. Dit doet me alweer denken aan een meer verfijnde Reynaudwijn. Heel lang ook in de mond, de wijn blijft enorm lichtvoetig maar is tegelijkertijd complex en gelaagd.
Een waar genot om drinken.
Is het het lentegevoel of is het de wijn? Feit is dat ik me eventjes de gelukkigste mens ter wereld voel...
Ik hoop van u hetzelfde. Smile
95

Dag 2 nog steeds heel mooi in de neus, frisse roodfruitige mineraliteit.
In de mond blijft de wijn heerlijk lichtvoetig, vandaag vind ik m wel iets minder dan gisteren- lijkt minder lang, had de indruk dat ie wat meer materie had.
Kleine downgrade naar 93.

For the record (en FWIW): na laatste glas zondagavond: eindscore 94!

Uit nieuwgierigheid Le Corton 2013 van hetzelfde huis geproefd.
Geopend dinsdag.
Neus zeer discreet. In de mond rood fruit, hoekigheid, kort.
Uurtje laten staan. Quasi geen beterschap. Tannines. Weinig lengte.
Bummer!
Hopen op woensdagavond, ik schenkte de wijn blind aan Fre.
Nu wel beterschap. Heel veel zelfs. Fijn aroma van rood fruit, wat bos, neigt naar putje. De mond is open nu, lang en zachter. Toch is dit nog geen fluwelen geheel zoals de Renardes. Ik denk dat dit goed komt maar even wegleggen toch.
90++

Ps: de wijn toonde zich beter na 21 uur. Op de kalender van Thun begint daar het rode strookje (van Yes, good for wine).
Toeval of natuurwetenschap... ? Wink


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - Fre - 27-04-2017 12:10 PM

(27-04-2017 11:46 AM)vinejo schreef:  
(27-03-2017 07:33 PM)vinejo schreef:  
(26-03-2017 01:30 PM)vinejo schreef:  
(25-03-2017 01:34 PM)vinejo schreef:  Vorige week gaan halen, vandaag geopend...kon me niet houden Blush
Corton Renardes 2013
De neus is subtiel, elegant, edel. Bloemetjes, mineraal (ijzer), klein rood fruit, cacao, fijn leder. Heb mijn beide dochters laten ruiken en allebei reageerden ze hetzelfde: Mmm, dát ruikt lekker..(terwijl ze anders niet specifiek in wijnaroma s zijn geïnteresseerd...)
In de mond is de wijn al even mooi. Perfect afgelijnd, ultieme balans, fijne zuurtjes en subliem verdeelde materie. Dit doet me alweer denken aan een meer verfijnde Reynaudwijn. Heel lang ook in de mond, de wijn blijft enorm lichtvoetig maar is tegelijkertijd complex en gelaagd.
Een waar genot om drinken.
Is het het lentegevoel of is het de wijn? Feit is dat ik me eventjes de gelukkigste mens ter wereld voel...
Ik hoop van u hetzelfde. Smile
95

Dag 2 nog steeds heel mooi in de neus, frisse roodfruitige mineraliteit.
In de mond blijft de wijn heerlijk lichtvoetig, vandaag vind ik m wel iets minder dan gisteren- lijkt minder lang, had de indruk dat ie wat meer materie had.
Kleine downgrade naar 93.

For the record (en FWIW): na laatste glas zondagavond: eindscore 94!

Uit nieuwgierigheid Le Corton 2013 van hetzelfde huis geproefd.
Geopend dinsdag.
Neus zeer discreet. In de mond rood fruit, hoekigheid, kort.
Uurtje laten staan. Quasi geen beterschap. Tannines. Weinig lengte.
Bummer!
Hopen op woensdagavond, ik schenkte de wijn blind aan Fre.
Nu wel beterschap. Heel veel zelfs. Fijn aroma van rood fruit, wat bos, neigt naar putje. De mond is open nu, lang en zachter. Toch is dit nog geen fluwelen geheel zoals de Renardes. Ik denk dat dit goed komt maar even wegleggen toch.
90++

Ps: de wijn toonde zich beter na 21 uur. Op de kalender van Thun begint daar het rode strookje (van Yes, good for wine).
Toeval of natuurwetenschap... ? Wink
Ik kreeg deze wijn net na een Gevrey 2015 die vol op z'n fruit zat en vrij veel materie had. Daardoor misschien niet correct beoordeeld, maar goed het is wat het is. Mijn beoordeling toen:
- in de neus had ie wat paddestoelen, bos, klein rood fruit. Fijn & subtiel. De neus was wel constant in evolutie: op een bepaald moment nam Jo wat chloor waar. En inderdaad...
- in de mond een eerder ingetogen aanzet. Geen grote materie maar wel fijn en subtiel. Daarna komt de wijn wel mooi opzetten. De apotheose wordt bewaard voor 't middenstuk en de afdronk. Beiden erg lang en mooi!

De tertaire toetsen leidden me naar een oudere schatting van diens leeftijd. Als ik ook rekening houdt met de materie, dan kwam ik in 2011 uit. Had gekund, maar was dus 2 jaar jonger.

Ik denk dat we deze wijn tijd moeten geven. Hij is erg mooi en subtiel. Maar qua evolutie blijft het toch moeilijk in te schatten wanneer deze wijn zijn apoge zal bereiken. Ik kan me vinden in de scoring van Jo.


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - Vince - 04-10-2017 09:14 PM

Pernand Vergelesses wit, 2014

metaal-achtig en ingetogen aroma (vind ik typisch voor pernand)
mondvullend, rijpe peer, amandeltoets
mooie zuren en lengte
een kanjer van een villages
jammer dat ik er maar 3 gekocht heb

score 90+


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - Fre - 01-11-2017 10:42 AM

(25-02-2017 10:11 PM)Vince schreef:  Pernand 1 cru île des vergelesses 2009
aromatisch volledig op zijn fruit: kers en granaatappel, mooie diepte, nog niets tertiairs. Fris mondgevoel, fijne zuren, heel veel kers, lange afdronk, njammie. Blij dat dit geen zwoele syrah-achtige 2009 is, maar een onmiskenbaar edele pinot (die zich op een paar 100 meter van de corton heuvel bevindt). Enige 'minpunt': niet supercomplex, maar dat vind ik nogal typisch aan 2009.
score 91
(vermoedelijk is zijn top binnen handbereik, ik gok binnen 2-tal jaar)

Gisteren ook deze wijn in 't glas. Toonbeeld van wat voor mij (nog betaalbare) topbourgogne kan brengen. De 2009 bracht idd geen 'overdone' wijn voort maar fraicheur, lengte en elegantie ten top. Voortgaande van hetgeen wat ik al dronk van hen, ontegensprekelijk een groot domein.


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - Olivier - 01-11-2017 10:24 PM

(01-11-2017 10:42 AM)Fre schreef:  
(25-02-2017 10:11 PM)Vince schreef:  Pernand 1 cru île des vergelesses 2009
aromatisch volledig op zijn fruit: kers en granaatappel, mooie diepte, nog niets tertiairs. Fris mondgevoel, fijne zuren, heel veel kers, lange afdronk, njammie. Blij dat dit geen zwoele syrah-achtige 2009 is, maar een onmiskenbaar edele pinot (die zich op een paar 100 meter van de corton heuvel bevindt). Enige 'minpunt': niet supercomplex, maar dat vind ik nogal typisch aan 2009.
score 91
(vermoedelijk is zijn top binnen handbereik, ik gok binnen 2-tal jaar)

Gisteren ook deze wijn in 't glas. Toonbeeld van wat voor mij (nog betaalbare) topbourgogne kan brengen. De 2009 bracht idd geen 'overdone' wijn voort maar fraicheur, lengte en elegantie ten top. Voortgaande van hetgeen wat ik al dronk van hen, ontegensprekelijk een groot domein.

Inderdaad toppinot, die helemaal niet doet vermoeden dat dit uit het warme 2009 komt. Zeer elegante wijn, met zeer fijne tannines, die voor goede, fijnkorrelige structuur zorgen.


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - Vince - 02-12-2018 03:38 PM

Le Corton 2011
bij een parelhoentje was deze fles niet te versmaden,
voldoende materie, aromatisch licht rood fruit, een heel lichtige kruidigheid (warm jaar) maar toch voldoende finesse met een mooie lengte, mijn gevoel is dat deze 2011 nu veruit op zijn best is

om écht aan te sluiten met de absolute top van de Bourgogne (score 94+) zou er wat meer 'gelaagdheid' mogen zijn, maar toch een mooie score 92


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - vinejo - 14-09-2019 05:19 PM

Aloxe Corton 2012

Na openen heel jong in de neus, met nieuw hout (ceder), daarna scherper met zure kers, mineraliteit (ijzer).
In de mond wordt dit beter met open staan, sappig kan je dit niet noemen, daarvoor zijn de zuurtjes te prominent, maar toont zich zeer smakelijk, toch wel mooie vulling, wat lichte droogtrekking in de afdronk.
Wellicht nog een jaar of twee nodig om tot volle wasdom te komen.
Het laatste glas is..het beste.
89+


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - Olivier - 14-09-2019 08:27 PM

(14-09-2019 05:19 PM)vinejo schreef:  Aloxe Corton 2012

Na openen heel jong in de neus, met nieuw hout (ceder), daarna scherper met zure kers, mineraliteit (ijzer).
In de mond wordt dit beter met open staan, sappig kan je dit niet noemen, daarvoor zijn de zuurtjes te prominent, maar toont zich zeer smakelijk, toch wel mooie vulling, wat lichte droogtrekking in de afdronk.
Wellicht nog een jaar of twee nodig om tot volle wasdom te komen.
Het laatste glas is..het beste.
89+

De neus van deze wijn was heel verleidelijk, maar in het begin toonde de wijn zich nog wat jong inderdaad. Over de middag echter een hele evolutie ondergaan richting puur rood fruit, framboosjes. Vinnige zuurtjes en tannines die nog wat blijven hangen, maar toch al een wijn die mooi te genieten is en zijn finesse laat tonen. Blij om eens een 2012 te proeven. De toekomst ziet er goed uit.


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - vinejo - 05-10-2020 04:15 PM

(25-03-2017 01:34 PM)vinejo schreef:  Vorige week gaan halen, vandaag geopend...kon me niet houden Blush
Corton Renardes 2013
De neus is subtiel, elegant, edel. Bloemetjes, mineraal (ijzer), klein rood fruit, cacao, fijn leder. Heb mijn beide dochters laten ruiken en allebei reageerden ze hetzelfde: Mmm, dát ruikt lekker..(terwijl ze anders niet specifiek in wijnaroma s zijn geïnteresseerd...)
In de mond is de wijn al even mooi. Perfect afgelijnd, ultieme balans, fijne zuurtjes en subliem verdeelde materie. Dit doet me alweer denken aan een meer verfijnde Reynaudwijn. Heel lang ook in de mond, de wijn blijft enorm lichtvoetig maar is tegelijkertijd complex en gelaagd.
Een waar genot om drinken.
Is het het lentegevoel of is het de wijn? Feit is dat ik me eventjes de gelukkigste mens ter wereld voel...
Ik hoop van u hetzelfde. Smile
95

Gisteren wegens een afgezegde proeverij dan maar thuis een kleppertje opengetrokken.
De Corton Renardes 2012.
Waw.
Ik kan de commentaar van de 2013 bijna copypasten.
Wat een genot om drinken. Dit is zo n wijn waarbij je bij de eerste slok denkt “dju, had er meer moeten kopen”. Zelfs al kostte ie toen 45 euro.
Ondertussen is ie 10 euro duurder maar zelfs dan denk ik, goh, dan koop ik liever wat minder wijn. Als ik maar af en toe eens zulk een fles kan openen...


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - Vince - 05-10-2020 08:19 PM

blij dat Delarche wederom bevestigt!

de feiten zijn wat ze zijn, zet jonkie Etienne Delarche met zijn kunnen in Gevrey en hij wordt gehyped, maar hij zit 'maar' in Pernand Vergelesses en op de Corton (de hoer onder de grand crus wegens té veel wijnbouwers en vaak té duur p/kw)

het moet gezegd dat ik niet in mijn nopjes was toen ik Delarche ook op de tarif van Auchan zag verschijnen, 'k ga hem daar nog eens over aanspreken


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - vinejo - 10-03-2021 03:20 PM

Aloxe Corton 2013

Zeer verleidelijke neus, aardse en minerale tonen, eerder zwart (blauw) fruit, zachte kruidigheid (een mix van kaneel en nootmuskaat), wat cacao.
Een zachtsappige wijn, met fraicheur en evenwicht, naar het einde toe wat poederachtige tannine.

Niks vegetaal, niks te hoge zuren, wel bijzonder lekker.

Een wijn voor puristen én voor alle anderen.


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - Thomas - 10-03-2021 03:36 PM

Alex, is dat familie van Corton Charlie? Tongue


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - vinejo - 10-03-2021 03:43 PM

(10-03-2021 03:36 PM)Thomas schreef:  Alex, is dat familie van Corton Charlie? Tongue

Hahaha, die f*in spelcorrector.. aangepast!


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - vinejo - 08-08-2021 06:08 PM

(18-12-2016 10:03 PM)vinejo schreef:  Deze namiddag erg genoten van de gewone Pernand Vergelesses 2014 van dit huis. Relatief eenvoudig maar heel fris en in balans, een fijne lekkernij.
Liet drie flesjes meebrengen van Auchan (jawel) aan 14 euro, een zeer mooie prijs-kwaliteit Bourgogne, het bestaat dus nog.

Op het etiket staat wel de voornaam van de zoon (Etienne) terwijl dit vroeger "Domaine" was. Ofwel is dit voor het huis de manier om de flessen voor de Grand Surface te herkennen- however, dit leek me geen supermarktcuvee.

5 jaar later nog zo n flesje van de negoce gevondenSmile
Pas twee glaasjes gedronken, rest voor morgen…
Putje na openen, verdwijnt wat bij opschudden.
Daarna heel aangenaam, zowel in de neus als in de mond. Echt lekkerrrr.
Ik lees hierboven dat ik hier 14 euro voor betaalde, was, topper PQ dan toch!


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - vinejo - 20-11-2021 03:57 PM

(10-03-2021 03:20 PM)vinejo schreef:  Aloxe Corton 2013

Zeer verleidelijke neus, aardse en minerale tonen, eerder zwart (blauw) fruit, zachte kruidigheid (een mix van kaneel en nootmuskaat), wat cacao.
Een zachtsappige wijn, met fraicheur en evenwicht, naar het einde toe wat poederachtige tannine.

Niks vegetaal, niks te hoge zuren, wel bijzonder lekker.

Een wijn voor puristen én voor alle anderen.

Gisteren de rest van de Aviet trousseau opgedronken en je kent dat hè. De fles is leeg en je hebt nog ongelooflijk veel goesting in nog een glas.

Enige (en relatief eenvoudige) oplossing is dan een nieuw flesje opentrekken.
Probleem is dat die niet altijd direct even toegankelijk is als dat laatste glas vd vorige wijn..
Niet zo met deze Aloxe Corton van Delarche.
Instant pleasure.
Níks hoge zuurtjes van 2013, deze wijn is superzacht en perfect evenwichtig. Weer dat heerlijk mineralige (aards, potlood,..) wat de wijnen van Delarche zo typeert. Mooie lengte, fraicheur, knappe afdronk.

De 2017 Aloxe moet nu 29,50 kosten in de winkel. Dat is niet weinig. Op gevoel, ongeacht aop, is dit een wijn die rond de 20-23 euro waard is.


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - wvd - 20-11-2021 05:48 PM

(20-11-2021 03:57 PM)vinejo schreef:  
(10-03-2021 03:20 PM)vinejo schreef:  Aloxe Corton 2013

Zeer verleidelijke neus, aardse en minerale tonen, eerder zwart (blauw) fruit, zachte kruidigheid (een mix van kaneel en nootmuskaat), wat cacao.
Een zachtsappige wijn, met fraicheur en evenwicht, naar het einde toe wat poederachtige tannine.

Niks vegetaal, niks te hoge zuren, wel bijzonder lekker.

Een wijn voor puristen én voor alle anderen.

Gisteren de rest van de Aviet trousseau opgedronken en je kent dat hè. De fles is leeg en je hebt nog ongelooflijk veel goesting in nog een glas.

Enige (en relatief eenvoudige) oplossing is dan een nieuw flesje opentrekken.
Probleem is dat die niet altijd direct even toegankelijk is als dat laatste glas vd vorige wijn..
Niet zo met deze Aloxe Corton van Delarche.
Instant pleasure.
Níks hoge zuurtjes van 2013, deze wijn is superzacht en perfect evenwichtig. Weer dat heerlijk mineralige (aards, potlood,..) wat de wijnen van Delarche zo typeert. Mooie lengte, fraicheur, knappe afdronk.

De 2017 Aloxe moet nu 29,50 kosten in de winkel. Dat is niet weinig. Op gevoel, ongeacht aop, is dit een wijn die rond de 20-23 euro waard is.

Ik heb deze wijn nog niet geproefd (wel oudere van Delarche), maar vinden dat een Aloxe Corton duur is aan € 29,50, sorry, maar dan ben je ofwel van een andere planeet of (wellicht...) uit een ander tijdvak. Dit zijn prijzen die de handel momenteel betaald bij de betere wijnboer... Aloxe is, vind ik, soms wel een wat overgewaardeerde AOP. Buiten de Grand Cru's van de Corton heuvel natuurlijk, die blijken dikwijls bij de interessantste Grand Cru's, zowel wit als rood.


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - Vince - 20-11-2021 06:07 PM

die kostte 22 euro op het domein Jo.
@wvd: je hebt natuurlijk Aloxe en Aloxe. De village bij Delarche is toch iets speciaals. De laatste die ik kocht op het domein was de 2016 en die betaalde ik met plezier 26 euro. Is een perceeltje 'la toppe marteneau' onder AOC Corton. Je smaakt gewoon de klasse. Maar om dat te doorzien moet je natuurlijk uit een ander tijdvak komen... de toekomst applaus


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - Fre - 20-11-2021 06:59 PM

(20-11-2021 06:07 PM)Vince schreef:  die kostte 22 euro op het domein Jo.
@wvd: je hebt natuurlijk Aloxe en Aloxe. De village bij Delarche is toch iets speciaals. De laatste die ik kocht op het domein was de 2016 en die betaalde ik met plezier 26 euro. Is een perceeltje 'la toppe marteneau' onder AOC Corton. Je smaakt gewoon de klasse. Maar om dat te doorzien moet je natuurlijk uit een ander tijdvak komen... de toekomst applaus
Big Grin


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - wvd - 21-11-2021 01:14 AM

(20-11-2021 06:07 PM)Vince schreef:  die kostte 22 euro op het domein Jo.
@wvd: je hebt natuurlijk Aloxe en Aloxe. De village bij Delarche is toch iets speciaals. De laatste die ik kocht op het domein was de 2016 en die betaalde ik met plezier 26 euro. Is een perceeltje 'la toppe marteneau' onder AOC Corton. Je smaakt gewoon de klasse. Maar om dat te doorzien moet je natuurlijk uit een ander tijdvak komen... de toekomst applaus

Mijn punt niet goed begrepen?
26 EUR vind ik een meer dan schappelijke prijs voor een goede Aloxe.
Ik weet niet of het hier al goed doorgedrongen is, maar ik voorspel dat in de niet al te verre toekomst Bourgognes zo goed als onbetaalbaar gaan worden en dan heb ik het niet enkel over de Grand Crus maar ook over premier crus en zelfs Villages wijnen uut de top gemeenten.


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - vinejo - 21-11-2021 08:47 AM

Mss moet je zélf eens wat aandachtiger lezen, Werner.
Ziehier letterlijk alles wat ik over de prijs van deze wijn schreef:

(20-11-2021 03:57 PM)vinejo schreef:  De 2017 Aloxe moet nu 29,50 kosten in de winkel. Dat is niet weinig. Op gevoel, ongeacht aop, is dit een wijn die rond de 20-23 euro waard is.

Daarop reageer jij dat ik van een andere planeet of tijdperk kom als ik stel dat een Aloxe aan 29,5 euro duur is.

1. Zeggen dat 29,50 euro niet weinig is is niet hetzelfde als zeggen dat 29,50 euro duur is.

2. Ik maak in de volgende zin onmiddellijk de link met de aop. Waarbij ik dus duidelijk wil aangeven dat de prijs veel met de aop te maken heeft.


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - wvd - 21-11-2021 12:23 PM

(21-11-2021 08:47 AM)vinejo schreef:  Mss moet je zélf eens wat aandachtiger lezen, Werner.
Ziehier letterlijk alles wat ik over de prijs van deze wijn schreef:

(20-11-2021 03:57 PM)vinejo schreef:  De 2017 Aloxe moet nu 29,50 kosten in de winkel. Dat is niet weinig. Op gevoel, ongeacht aop, is dit een wijn die rond de 20-23 euro waard is.

Daarop reageer jij dat ik van een andere planeet of tijdperk kom als ik stel dat een Aloxe aan 29,5 euro duur is.

1. Zeggen dat 29,50 euro niet weinig is is niet hetzelfde als zeggen dat 29,50 euro duur is.
==> da's waar...
2. Ik maak in de volgende zin onmiddellijk de link met de aop. Waarbij ik dus duidelijk wil aangeven dat de prijs veel met de aop te maken heeft.

===> da's ook waar, maar dan bedoel je dat je vindt dat 29,5 veel geld is omdat het Aloxe is, of dat de prijs meevalt omdat het Aloxe is?

Wel, ik betaal niet veel minder voor de Aloxe van Fournier en moest ik bij David Croix Aloxe mogen kopen dan zou ik ruim die prijs betalen, maar ik krijg geen want hij heeft veel te weinig van alles en importeurs van overal staan bijna dagelijks aan de deur te zeuren...

Wat ik maar wil overbrengen is dat alle Bourgogne liefhebbers hier op het forum er niet slecht aan zouden doen om:
- al het geld dat ze kunnen missen nu spenderen om de kelder te vullen.
- goede vriendjes te blijven met een goede wijnbouwer die (voorlopig...) gunstige prijzen hanteert.

Momenteel groeit de vraag uit Azië ENORM. Het is daar o.a. chic om een fles Bourgogne (liefst Grand Cru) te tonen en daar op sociale media mee te pronken. De wereldwijde vraag blijft stijgen en ik voorspel dat je over een paar jaar al ruim € 50 gaat moeten betalen voor een Bourgogne générique van een bekend domein, er zijn er al aan die prijzen!
En ik zou ook niet hopen op de Jura.... Na Ganevat trekken andere domeinen flink aan.


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - vinejo - 21-11-2021 12:27 PM

(21-11-2021 12:23 PM)wvd schreef:  
(21-11-2021 08:47 AM)vinejo schreef:  Mss moet je zélf eens wat aandachtiger lezen, Werner.
Ziehier letterlijk alles wat ik over de prijs van deze wijn schreef:

(20-11-2021 03:57 PM)vinejo schreef:  De 2017 Aloxe moet nu 29,50 kosten in de winkel. Dat is niet weinig. Op gevoel, ongeacht aop, is dit een wijn die rond de 20-23 euro waard is.

Daarop reageer jij dat ik van een andere planeet of tijdperk kom als ik stel dat een Aloxe aan 29,5 euro duur is.

1. Zeggen dat 29,50 euro niet weinig is is niet hetzelfde als zeggen dat 29,50 euro duur is.
==> da's waar...

2. Ik maak in de volgende zin onmiddellijk de link met de aop. Waarbij ik dus duidelijk wil aangeven dat de prijs veel met de aop te maken heeft.
===> da's ook waar, maar dan bedoel je dat je vindt dat 29,5 veel geld is omdat het Aloxe is, of dat de prijs meevalt omdat het Aloxe is?

Nee gewoon dat 29,5 euro niet goedkoop is voor een wijn. En dat ik de Aloxe blind, zonder te denken aan aop (en de gevolgen voor de prijs) in de categorie 20 tot 23 euro zou steken.

Je moet aan mij niet vertellen dat Bourgogne duurder is dan andere wijnen hè. Of dat je aan 25- 30 euro amper nog een Village kan kopen in de winkel.
Vandaar dat ik ze laat meebrengen van ginder Cool


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - wvd - 21-11-2021 12:52 PM

(21-11-2021 12:27 PM)vinejo schreef:  
(21-11-2021 12:23 PM)wvd schreef:  
(21-11-2021 08:47 AM)vinejo schreef:  Mss moet je zélf eens wat aandachtiger lezen, Werner.
Ziehier letterlijk alles wat ik over de prijs van deze wijn schreef:

(20-11-2021 03:57 PM)vinejo schreef:  De 2017 Aloxe moet nu 29,50 kosten in de winkel. Dat is niet weinig. Op gevoel, ongeacht aop, is dit een wijn die rond de 20-23 euro waard is.

Daarop reageer jij dat ik van een andere planeet of tijdperk kom als ik stel dat een Aloxe aan 29,5 euro duur is.

1. Zeggen dat 29,50 euro niet weinig is is niet hetzelfde als zeggen dat 29,50 euro duur is.
==> da's waar...

2. Ik maak in de volgende zin onmiddellijk de link met de aop. Waarbij ik dus duidelijk wil aangeven dat de prijs veel met de aop te maken heeft.
===> da's ook waar, maar dan bedoel je dat je vindt dat 29,5 veel geld is omdat het Aloxe is, of dat de prijs meevalt omdat het Aloxe is?

Nee gewoon dat 29,5 euro niet goedkoop is voor een wijn. En dat ik de Aloxe blind, zonder te denken aan aop (en de gevolgen voor de prijs) in de categorie 20 tot 23 euro zou steken.

Je moet aan mij niet vertellen dat Bourgogne duurder is dan andere wijnen hè. Of dat je aan 25- 30 euro amper nog een Village kan kopen in de winkel.
Vandaar dat ik ze laat meebrengen van ginder Cool
De prijzen worden echt niet opgedreven door de handel zoals je suggereert hoor, dat doen de domeinen zelf wel! En bij de betere (bekendere) domeinen moet je niet al meer aanbellen. De importeurs krijgen hun allocatie en that's it!
Daarom proberen wij nu nog iets fatsoenlijks te vinden en geloof me, dat is allesbehalve eenvoudig! Vorig jaar kon ik al kopen wat ik wou bij Changarnier, fantastische ontdekking vind ik dat van mezelf.Big Grin Deze week email: of ik mijn verlangens voor 2020 wou doorgeven want de wijnen worden binnenkort gebotteld en dan doen ze de verdeling... We zijn nog geen jaar verder en 't is al van dattum.
En ja, als dan iedereen maar blijft aandringen en met geld wapperen om die bepaalde Grand Cru vast te krijgen, dan kan ik begrijpen dat de handelaar ook zijn graantje meepikt.
Wat wil je, er zijn steeds meer wijnliefhebbers, Bourgogne is niet zo groot en ze maken er 's werelds mooiste wijnen. Nog even en GCC Bordeaux lijkt wel de koop van de eeuw...

En ik ben niet de enige die een nog grote prijsstijging vreest, vooral in de topwijnen uiteraard. Dit is uit een discussie op Vinous waar Neal Martin aankondigde dat Domaine Lamarche grotendeels verkocht was aan Domaine Comtes Liger-Belair. Vele reacties dan over de prijzen van dat domein. Al gezien wat je momenteel betaald voor hun Vosne Clos du Château? En dat is dan "maar" een Vosne Villages... Vele reacties toen over prijzen in Bourgogne. Iemand (een importeur) meldde dat de wijnen van Liger Belair nu net die waren waar ze de meeste vrag naar kregen en alles verkochten op mailing. Antonio Galloni schreef dan: " Sadly, I don't think we have even begun to where prices can go. There are any number of elite domaines being chased right now, at valuations that will take you breath away... " Toen iemand repliceerde dat er dan wellicht toch een recessie ging volgen was dit zijn antwoord: " I don't think so. That might delay some transactions, but not result in downward adjustments in land values, IMO. Generally, though, I think we will see prices continue to rise for some wines and producers...".
En wees gerust, de anderen gaan, op enige afstand uiteraard, meegaan in de trend.
Zeg niet dat je niet gewaarschuwd was... Cool


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - vinejo - 21-11-2021 02:19 PM

Ik heb helemaal niks gesuggereerd.


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - wvd - 21-11-2021 05:35 PM

(21-11-2021 02:19 PM)vinejo schreef:  Ik heb helemaal niks gesuggereerd.

Ok dan want anders gaan we geen vrintjes blijven hé...Wink
Ter info: jaarlijkse veiling van de Hospices de Beaune was dit weekend. Gemiddelde prijs t.o.v. vorig jaar is +58%.


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - vinejo - 15-07-2022 07:41 AM

(25-03-2017 01:34 PM)vinejo schreef:  Vorige week gaan halen, vandaag geopend...kon me niet houden Blush
Corton Renardes 2013
De neus is subtiel, elegant, edel. Bloemetjes, mineraal (ijzer), klein rood fruit, cacao, fijn leder. Heb mijn beide dochters laten ruiken en allebei reageerden ze hetzelfde: Mmm, dát ruikt lekker..(terwijl ze anders niet specifiek in wijnaroma s zijn geïnteresseerd...)
In de mond is de wijn al even mooi. Perfect afgelijnd, ultieme balans, fijne zuurtjes en subliem verdeelde materie. Dit doet me alweer denken aan een meer verfijnde Reynaudwijn. Heel lang ook in de mond, de wijn blijft enorm lichtvoetig maar is tegelijkertijd complex en gelaagd.
Een waar genot om drinken.
Is het het lentegevoel of is het de wijn? Feit is dat ik me eventjes de gelukkigste mens ter wereld voel...
Ik hoop van u hetzelfde. Smile
95

Gisteren weer even de gelukkigste mens ter wereld.
De Corton Renardes 2017 had daar iets (maar niet alles) mee te maken.


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - wvd - 15-07-2022 08:55 AM

(15-07-2022 07:41 AM)vinejo schreef:  
(25-03-2017 01:34 PM)vinejo schreef:  Vorige week gaan halen, vandaag geopend...kon me niet houden Blush
Corton Renardes 2013
De neus is subtiel, elegant, edel. Bloemetjes, mineraal (ijzer), klein rood fruit, cacao, fijn leder. Heb mijn beide dochters laten ruiken en allebei reageerden ze hetzelfde: Mmm, dát ruikt lekker..(terwijl ze anders niet specifiek in wijnaroma s zijn geïnteresseerd...)
In de mond is de wijn al even mooi. Perfect afgelijnd, ultieme balans, fijne zuurtjes en subliem verdeelde materie. Dit doet me alweer denken aan een meer verfijnde Reynaudwijn. Heel lang ook in de mond, de wijn blijft enorm lichtvoetig maar is tegelijkertijd complex en gelaagd.
Een waar genot om drinken.
Is het het lentegevoel of is het de wijn? Feit is dat ik me eventjes de gelukkigste mens ter wereld voel...
Ik hoop van u hetzelfde. Smile
95

Gisteren weer even de gelukkigste mens ter wereld.
De Corton Renardes 2017 had daar iets (maar niet alles) mee te maken.

Of hoe de "mindere" jaren meestal zoveel meer plezier verschaffen dan de "grote" jaren?


RE: M. Delarche - Pernand Vergelesses - Fre - 15-07-2022 11:43 AM

(15-07-2022 07:41 AM)vinejo schreef:  
(25-03-2017 01:34 PM)vinejo schreef:  Vorige week gaan halen, vandaag geopend...kon me niet houden Blush
Corton Renardes 2013
De neus is subtiel, elegant, edel. Bloemetjes, mineraal (ijzer), klein rood fruit, cacao, fijn leder. Heb mijn beide dochters laten ruiken en allebei reageerden ze hetzelfde: Mmm, dát ruikt lekker..(terwijl ze anders niet specifiek in wijnaroma s zijn geïnteresseerd...)
In de mond is de wijn al even mooi. Perfect afgelijnd, ultieme balans, fijne zuurtjes en subliem verdeelde materie. Dit doet me alweer denken aan een meer verfijnde Reynaudwijn. Heel lang ook in de mond, de wijn blijft enorm lichtvoetig maar is tegelijkertijd complex en gelaagd.
Een waar genot om drinken.
Is het het lentegevoel of is het de wijn? Feit is dat ik me eventjes de gelukkigste mens ter wereld voel...
Ik hoop van u hetzelfde. Smile
95

Gisteren weer even de gelukkigste mens ter wereld.
De Corton Renardes 2017 had daar iets (maar niet alles) mee te maken.
Yep met voorsprong de beste wijn van de avond tegen toch wijnen van een zeker allooi.