wijnliefhebbers
Reis Bordeaux - September 2017 - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Interessante Topic (/forum-41.html)
+--- Forum: Wijnreizen (/forum-79.html)
+--- Discussie: Reis Bordeaux - September 2017 (/thread-5306.html)


Reis Bordeaux - September 2017 - Mathijs81 - 16-04-2017 03:05 PM

Heren,

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan .... dus nog een laatste bisnummer in Bordeaux dit najaar.
Na de successen van de vorige jaren kan ook dit jaar alleen maar een zonnige topper worden.

Voor de liefhebbers, de bezoekjes staan momenteel nog maar in de steigers, maar wordt zeker en vast "to be continued".
Ik heb ook nu al mijn jaarlijkse poging / smeekbede ( ondertussen de 4de ) voor bezoek Cheval Blanc gedaan ...

Mathijs


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - vinejo - 16-04-2017 08:01 PM

(16-04-2017 03:05 PM)Mathijs81 schreef:  Heren,

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan .... dus nog een laatste bisnummer in Bordeaux dit najaar.
Na de successen van de vorige jaren kan ook dit jaar alleen maar een zonnige topper worden.

Voor de liefhebbers, de bezoekjes staan momenteel nog maar in de steigers, maar wordt zeker en vast "to be continued".
Ik heb ook nu al mijn jaarlijkse poging / smeekbede ( ondertussen de 4de ) voor bezoek Cheval Blanc gedaan ...

Mathijs

K zou zeggen, tijdens de oogst lijkt het me niet echt opportuun maar goed, personeel genoeg waarschijnlijk.. ;-)


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Mathijs81 - 16-04-2017 08:34 PM

(16-04-2017 08:01 PM)vinejo schreef:  K zou zeggen, tijdens de oogst lijkt het me niet echt opportuun maar goed, personeel genoeg waarschijnlijk.. ;-)

Dat valt in principe wel nog mee - van alle aanvragen voor september haalden enkel Cheval Blanc en La Conseillante dat als excuus aan.
Helaas, als "single" in een bedrijf waar iedereen kinderen heeft, sta je aan de onderkant qua keuze op de verlofladder.
Dus moet ik nemen wat er overblijft en dat zijn twee weken in september - heb je ten minste nog wat zon ook Rolleyes.

Dit jaar een poging om hopelijk een keuze uit deze lijst te kunnen kiezen

- Domaine de Chevalier
- La Conseillante
- Evangile
- Pape Clement
- Cheval Blanc
- Vieux Chateau Certan
- Pavie Macquin
- Troplong Mondot
- Larrivet Haut Brion
- Pichon Comtesse
- Lagrange
- Leoville Poyferre
- Montrose
- Cos d'Estournel (?)

Mathijs


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - don quichotte - 16-04-2017 10:21 PM

(16-04-2017 08:01 PM)vinejo schreef:  
(16-04-2017 03:05 PM)Mathijs81 schreef:  Heren,

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan .... dus nog een laatste bisnummer in Bordeaux dit najaar.
Na de successen van de vorige jaren kan ook dit jaar alleen maar een zonnige topper worden.

Voor de liefhebbers, de bezoekjes staan momenteel nog maar in de steigers, maar wordt zeker en vast "to be continued".
Ik heb ook nu al mijn jaarlijkse poging / smeekbede ( ondertussen de 4de ) voor bezoek Cheval Blanc gedaan ...

Mathijs

K zou zeggen, tijdens de oogst lijkt het me niet echt opportuun maar goed, personeel genoeg waarschijnlijk.. ;-)

Mathijs,

Ik hoop dat je succes boekt voor Cheval Blanc.
En zeker niet teveel negatieve opmerkingen daar want ze zouden eens den hond op je kunnen loslaten.(cfr Parker)

Ze hebben daar sinds een paar jaar een zeer impressionant vinificatie gebouw.

BTW: in Linden is men van plan ook een ultramodern design gebouw uit te grond te stampen voor de verwerking van de oogst uit de omringende wijngaard.
Ik zag de plannen ervan en dacht onmiddellijk aan het gebouw van Cheval Blanc of aan dat van Angelus.
Het gebouw in Linden is niet zo groots maar ook curven verwerkt in het ontwerp geven bepaalde vergelijkingspunten met dat van Cheval Blanc.
Op dit ogenblik lopen er wel verschillende petities en protesten die de bouwtoelating proberen te verhinderen.


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Mathijs81 - 19-04-2017 07:05 PM

(16-04-2017 10:21 PM)don quichotte schreef:  Ik hoop dat je succes boekt voor Cheval Blanc.

Idem hier - naast overheerlijke wijnen ook geweldige architectuur.
Zelf ben ik fan van het moderne dat toch zijn / haar intrede doet in BDX.
Topper vorig jaar was Les Carmes Haut Brion - geweldig mooie chai.

Qua bezoeken, dit staat nu al ingepland / bevestigd :

- Domaine de Chevalier
- Pape Clement ( edit - nu bevestigd en we kozen voor de Wine Tasters Tour .... 2 uurtjes, bijna alles zien en daarna 8 wijnen proeven !!! )
- La Conseillante
- La Tulipe de la Garde ( inderdaad .... we gaan slurpen met/bij Ilja Gort respect )

Mathijs


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Biff - 19-04-2017 07:31 PM

(19-04-2017 07:05 PM)Mathijs81 schreef:  - La Tulipe de la Garde ( inderdaad .... we gaan slurpen met/bij Ilja Gort respect )
Mathijs
Dat ken ik nu nie sèBlush
Maar die site doet je wel goesting krijgen!!
http://www.tulipe.nl/wijnen/


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - vinejo - 19-04-2017 07:36 PM

(19-04-2017 07:31 PM)Biff schreef:  
(19-04-2017 07:05 PM)Mathijs81 schreef:  - La Tulipe de la Garde ( inderdaad .... we gaan slurpen met/bij Ilja Gort respect )
Mathijs
Dat ken ik nu nie sèBlush
Maar die site doet je wel goesting krijgen!!
http://www.tulipe.nl/wijnen/

Ik kende die wel:

http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/archive/2006/06/12/gort-in-frankrijk.html
Wink

Zou trouwens veel liever Gort bezoeken dan Cheval Blanc eerlijk gezegd... ;-)


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Benz - 19-04-2017 08:13 PM

(19-04-2017 07:36 PM)vinejo schreef:  Ik kende die wel:

http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/archive/2006/06/12/gort-in-frankrijk.html
Wink

Zou trouwens veel liever Gort bezoeken dan Cheval Blanc eerlijk gezegd... ;-)

Zeker weten, ook benieuwd naar zijn wijnen want vanaf dit jaar staat zijn zoon mee aan het roer! Wink


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Smaakatleet - 19-04-2017 10:14 PM

(19-04-2017 07:31 PM)Biff schreef:  
(19-04-2017 07:05 PM)Mathijs81 schreef:  - La Tulipe de la Garde ( inderdaad .... we gaan slurpen met/bij Ilja Gort respect )
Mathijs
Dat ken ik nu nie sèBlush
Maar die site doet je wel goesting krijgen!!
http://www.tulipe.nl/wijnen/

Ik weet zeker al 1 cuvée die de moeite is ! Big Grin


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Mr Coone - 12-05-2017 12:35 PM

(19-04-2017 10:14 PM)gertjeuh schreef:  
(19-04-2017 07:31 PM)Biff schreef:  
(19-04-2017 07:05 PM)Mathijs81 schreef:  - La Tulipe de la Garde ( inderdaad .... we gaan slurpen met/bij Ilja Gort respect )
Mathijs
Dat ken ik nu nie sèBlush
Maar die site doet je wel goesting krijgen!!
http://www.tulipe.nl/wijnen/

Ik weet zeker al 1 cuvée die de moeite is ! Big Grin

En het is ook de enigste! :-) De trois mille 2009
Gaan we trouwens nog wat van inslaan als we daar zijn. Ik ga mijn laatste fles dus niet langer angstvallig achter slot en grendel bewaken Wink


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Mathijs81 - 12-05-2017 06:53 PM

Volgende op de lijst is Château Pichon Longueville Comtesse de Lalande wijn.

En daarna gewoon over de muur kruipen en ongegeneerd Latour binnen wandelen huhuh

Mathijs


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - don quichotte - 12-05-2017 06:57 PM

(12-05-2017 06:53 PM)Mathijs81 schreef:  Volgende op de lijst is Château Pichon Longueville Comtesse de Lalande wijn.

En daarna gewoon over de muur kruipen en ongegeneerd Latour binnen wandelen huhuh

Mathijs

Hebben ze bij Latour ook geen gevaarlijke honden zoals bij Cheval Blanc? Wink


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Mathijs81 - 15-05-2017 07:29 PM

Volgende op de lijst .... Léoville-Poyferré. Op de planning staat een bezoek + tasting van :

- "Vatstaal" Léoville-Poyferré 2016
- Léoville-Poyferré 2005
- Léoville-Poyferré 2012

Grtz,

Mathijs


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - vinejo - 15-05-2017 07:34 PM

(15-05-2017 07:29 PM)Mathijs81 schreef:  Volgende op de lijst .... Léoville-Poyferré. Bezoek + tasting van :

- "Barrel sampling" 2016
- Leoville 2005
- Leoville 2012

Grtz,

Mathijs

Niet slecht qua tasting.
Niet gratis vermoed ik?


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Mathijs81 - 15-05-2017 07:43 PM

(15-05-2017 07:34 PM)vinejo schreef:  Niet slecht qua tasting.
Niet gratis vermoed ik?

Nope - 30 Euro / man - oenotourisme boomt Confused.

Nu nog de dinsdagnamiddag invullen en misschien ook nog de vrijdag en de planning zit erop !

Mathijs


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Mathijs81 - 02-06-2017 12:54 PM

(15-05-2017 07:43 PM)Mathijs81 schreef:  Nu nog de dinsdagnamiddag invullen en misschien ook nog de vrijdag en de

Het gaat vooruit - volgende naam is bevestigd - Pavie Macquin applaus


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - don quichotte - 02-06-2017 10:09 PM

(02-06-2017 12:54 PM)Mathijs81 schreef:  
(15-05-2017 07:43 PM)Mathijs81 schreef:  Nu nog de dinsdagnamiddag invullen en misschien ook nog de vrijdag en de

Het gaat vooruit - volgende naam is bevestigd - Pavie Macquin applaus

Mathijs81, als ik zie en lees hoe enthousiast je hiervoor engageert dan doet het me telkens denken aan ; " Yesterday when I was young
The taste of life was sweet as rain upon my tongue ........."


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Mathijs81 - 02-06-2017 10:20 PM

(02-06-2017 10:09 PM)don quichotte schreef:  Mathijs81, als ik zie en lees hoe enthousiast je hiervoor engageert ....

Tja, ik stop er eigenlijk toch wat tijd in ... ieder kasteel wordt apart aangeschreven, telkens met een motivatie / reden voor bezoek.
Bij sommigen kan je heel simpel online een toer boeken, maar anderen appreciëren dan de persoonlijk aanpak.

Ik zorg voor de bezoeken, mijn maat kijkt dan voor het culinaire, toeristische zaken, interessante adresjes, etc ....
De reis vorig jaar was perfect uitgekiend ... weinig rijden, meer tijd om te proeven, ontstressen en dus vooral genieten.

Als ik zie hoe sommige zaken hard inhakken op zowel lichaam als geest, dan bekruipt me soms het gevoel dat ik beter NU kan genieten dan later ....

Mathijs


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - don quichotte - 02-06-2017 10:40 PM

(02-06-2017 10:20 PM)Mathijs81 schreef:  
(02-06-2017 10:09 PM)don quichotte schreef:  Mathijs81, als ik zie en lees hoe enthousiast je hiervoor engageert ....

Tja, ik stop er eigenlijk toch wat tijd in ... ieder kasteel wordt apart aangeschreven, telkens met een motivatie / reden voor bezoek.
Bij sommigen kan je heel simpel online een toer boeken, maar anderen appreciëren dan de persoonlijk aanpak.

Ik zorg voor de bezoeken, mijn maat kijkt dan voor het culinaire, toeristische zaken, interessante adresjes, etc ....
De reis vorig jaar was perfect uitgekiend ... weinig rijden, meer tijd om te proeven, ontstressen en dus vooral genieten.

Als ik zie hoe sommige zaken hard inhakken op zowel lichaam als geest, dan bekruipt me soms het gevoel dat ik beter NU kan genieten dan later ....

Mathijs

BTW Mathys, ik deed vroeger juist hetzelfde .
Dit doet me denken dat ik eens een dag rond liep in Volnay om een zeker domein of wijnboer te vinden waarvan ik het etiket had.
Om op het laatste moment geconfronteerd te worden dat dat domein niet bestond.
Was toch een leerrijk moment in mijn leven.Rolleyes


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Monique - 03-06-2017 08:50 AM

(02-06-2017 10:40 PM)don quichotte schreef:  
(02-06-2017 10:20 PM)Mathijs81 schreef:  
(02-06-2017 10:09 PM)don quichotte schreef:  Mathijs81, als ik zie en lees hoe enthousiast je hiervoor engageert ....

Tja, ik stop er eigenlijk toch wat tijd in ... ieder kasteel wordt apart aangeschreven, telkens met een motivatie / reden voor bezoek.
Bij sommigen kan je heel simpel online een toer boeken, maar anderen appreciëren dan de persoonlijk aanpak.

Ik zorg voor de bezoeken, mijn maat kijkt dan voor het culinaire, toeristische zaken, interessante adresjes, etc ....
De reis vorig jaar was perfect uitgekiend ... weinig rijden, meer tijd om te proeven, ontstressen en dus vooral genieten.

Als ik zie hoe sommige zaken hard inhakken op zowel lichaam als geest, dan bekruipt me soms het gevoel dat ik beter NU kan genieten dan later ....

Mathijs

BTW Mathys, ik deed vroeger juist hetzelfde .
Dit doet me denken dat ik eens een dag rond liep in Volnay om een zeker domein of wijnboer te vinden waarvan ik het etiket had.
Om op het laatste moment geconfronteerd te worden dat dat domein niet bestond.
Was toch een leerrijk moment in mijn leven.Rolleyes

Haha, heerlijk toch dat jeugdige enthousiasme.
Er gaat niets boven je vreugde of geluk delen met andere mensen die, al dan niet dezelfde passie hebben als jij. En als iemand gepassioneerd is dan zijn het wel wijnboeren.
Off topic: ik was gisteren in Maastricht en liep over de markt. Er was een kraam met alleen maar ambachtelijk brood, prachtige hompen met pitten en zaden, noten en vijgen, zuurdesem, enz. De man achter de kraam heeft ons een half uur weten te boeien met zijn verhaal over brood. Dat is toch prachtig?
Dus Mathijs, geniet ervan. En wij genieten mee..!


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Mathijs81 - 16-09-2017 10:33 AM

Voila, de reis zit erop. Ik tracht de komende weken het verslag en foto's te posten.

Mathijs


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Smaakatleet - 16-09-2017 12:02 PM

(16-09-2017 10:33 AM)Mathijs81 schreef:  Voila, de reis zit erop. Ik tracht de komende weken het verslag en foto's te posten.

Mathijs

Hier zit alvast iemand die heel graag jouw bevinden lezen wil!
Als het past drinken we nog eens een bordeau'ke hé. Smile


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Benz - 16-09-2017 08:25 PM

(16-09-2017 10:33 AM)Mathijs81 schreef:  Voila, de reis zit erop. Ik tracht de komende weken het verslag en foto's te posten.

Mathijs

thumbsup, posten maar! Wink


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Mathijs81 - 20-09-2017 11:05 AM

Goed .... hier gaan we dan met de geit .... in dit geval de Mehari Tongue.

Chateau La Tulipe de la Garde - 11/09/2017

In dit geval niet echt befaamd voor hun wijnen ( met uitzondering van één cuvee ), maar dan eerder voor de flamboyante eigenaar .... Ilja Gort.
Bekend Nederlander, auteur, wijnmaker, chateau eigenaar, ondernemer, tv persoonlijkheid, dus ... al bij al een levensgenieter tout court.

We hadden interesse in hun top cuvee, genaamd Trois Mille ( enkel in 2009 / 2010 gemaakt ).
Die was nog te verkrijgen, maar enkel distributie binnen Frankrijk of ter plaatse op te halen.
Of we nog tien flessen konden ophalen op 11/09 in combinatie met een rondleiding .... geen enkel probleem.

De kasteelheer zelf was niet aanwezig ( in Italië voor blijkbaar een tweede serie Gort in Italië ), maar we werden vlot ontvangen door de kasteelzoon Klaas !

Eerst en vooral wat indrukken van de omgeving ... Chateau zelf netjes op het plateau gelegen ...

[attachment=2796] [attachment=2797] [attachment=2798] [attachment=2799] [attachment=2800]
De befaamde Mehari waarvan sprake .....

[attachment=2801]
Een bescheiden chai & vat room ... doch alles wat een man nodig heeft om wijn te maken.

[attachment=2802] [attachment=2803] [attachment=2804]
Een geweldig stukje meubel gemaakt van oude vaten alsook onze buit .... de 10 flessen Trois Mille 2010!!!

Kostprijs bezoek & degustatie = gratis
Degustatie ter plaatse = La Tulipe 2011

[attachment=2805] [attachment=2806]


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Fre - 20-09-2017 11:25 AM

(20-09-2017 11:05 AM)Mathijs81 schreef:  Goed .... hier gaan we dan met de geit .... in dit geval de Mehari Tongue.

Chateau La Tulipe de la Garde - 11/09/2017

In dit geval niet echt befaamd voor hun wijnen ( met uitzondering van één cuvee ), maar dan eerder voor de flamboyante eigenaar .... Ilja Gort.
Bekend Nederlander, auteur, wijnmaker, chateau eigenaar, ondernemer, tv persoonlijkheid, dus ... al bij al een levensgenieter tout court.

We hadden interesse in hun top cuvee, genaamd Trois Mille ( enkel in 2009 / 2010 gemaakt ).
Die was nog te verkrijgen, maar enkel distributie binnen Frankrijk of ter plaatse op te halen.
Of we nog tien flessen konden ophalen op 11/09 in combinatie met een rondleiding .... geen enkel probleem.

De kasteelheer zelf was niet aanwezig ( in Italië voor blijkbaar een tweede serie Gort in Italië ), maar we werden vlot ontvangen door de kasteelzoon Klaas !

Eerst en vooral wat indrukken van de omgeving ... Chateau zelf netjes op het plateau gelegen ...


De befaamde Mehari waarvan sprake .....


Een bescheiden chai & vat room ... doch alles wat een man nodig heeft om wijn te maken.


Een geweldig stukje meubel gemaakt van oude vaten alsook onze buit .... de 10 flessen Trois Mille 2010!!!

Kostprijs bezoek & degustatie = gratis
Degustatie ter plaatse = La Tulipe 2011
Mooi! Goed weer daar precies in Bordeaux! Ben ook wel fan van de man. Is er vaak wat over, maar op een grappige manier wel.


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Mathijs81 - 20-09-2017 11:38 AM

(20-09-2017 11:25 AM)Fre schreef:  Mooi! Goed weer daar precies in Bordeaux!

Eigenlijk niet .... het was een mix van blauwe lucht en 10 minuten later een hevige stortbui .... kwartier later opnieuw heerlijk weer.
En zo het ganse bezoek eigenlijk door .... hebben niet meer dan 22°C gezien. Maar tijdens de bezoeken eigenlijk altijd droog gebleven.
Ook de toeristische uitstappen waren gezegend met een blauwe lucht ( met uitzondering van zaterdag 16/09 = constant regen ).

Flink wat chateau met de handen in het haar ... oogsten met regen = niet evident. Doch zo op twee kastelen wel "in realtime" oogst meegemaakt.
Het was leuk om de theorie eindelijk eens in praktijk te zien ... leerrijk ook. En bedankt aan de mensen om ons dat dan ook te laten zien !!!


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Olivier - 20-09-2017 11:51 AM

Mooie foto's. Merci Mathijs!

Waarom maken ze die cuvée niet meer?


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Mathijs81 - 20-09-2017 12:33 PM

(20-09-2017 11:51 AM)Olivier schreef:  Waarom maken ze die cuvée niet meer?

Deze cuvee is hun neusje van de zalm ...

- enkel tijdens de beste jaargangen
- enkel v/d beste stukken grond
- er wordt met de hand geoogst
- daarna druif per druif gesorteerd
- wijn ondergaat speciale vinificatie

Omdat het ook zo werkintensief is, heeft men ze enkel tijdens 2009 / 2010 gemaakt.
Wegens dezelfde reden is er dan ook een maximumoplage van 3000 flessen.
Lokaal kochten we dit aan slechts 19 Euro / fles, dat vonden we een uitzonderlijke P/K.

Voor de liefhebbers, hieronder de technische fiche ...

[attachment=2807] [attachment=2808]

Mathijs


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Olivier - 20-09-2017 02:15 PM

valt inderdaad goed mee qua prijs. Raar dat ze gene gemaakt hebben in 2015 dan...


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Mathijs81 - 20-09-2017 04:14 PM

Dag twee .... we trekken naar één van mijn favoriete appellations ... Pomerol.

Chateau La Conseillante - 12/09/2017

Voorgaande pogingen om te bezoeken waren niet gelukt ( niet mogelijk wegens oogst ).
Opnieuw een stralende hemel boven ons, omringt door velden van heerlijke Merlot en Cab. Franc.
Ook de buren van La Conseillante zijn niet van de minste ... Petit Village & Evangile & Vieux Chateau Certan.
Er sluiten nog drie Britten aan en we krijgen een bevallige Française die ons zal begeleiden.

Ook hier eerst wat indrukken van de omgeving ... weinig tot geen spektakel ... hier zal de wijn wel spreken.

[attachment=2809] [attachment=2810] [attachment=2811]
Jammer genoeg niet veel foto's van de prachtige chai ( vernieuwd in 2012 ), alles stond er propvol, klaar voor de verdere oogst. In totaal 22 cuves ( beton ).
Wel een interessante vinificatie hier. Alle geplukte trossen spenderen een nacht in de koeling ( 4°C ) vooraleer de verdere vinificatie gebeurd.

[attachment=2812] [attachment=2813] [attachment=2814]
Mooi ingerichte vat room - hier rust zowel de eerste als tweede wijn ( Duo )

[attachment=2815] [attachment=2816] [attachment=2817] [attachment=2818]
Kort bezoek ( in principe weinig te zien ), dus konden we na een half uurtje overgaan naar de degustatie.
Die ging door in de degustatiezaal - gelegen op eerste verdiep en prachtig zicht op eigen en naburige domeinen.
Initieel kregen we de 2016 in wording in ons glas ( fruitbommetje ), maar dan volgde nog een aangename "primeur".
De 2015 was recent gebotteld en we mochten deze naast de 2016 proeven .... ook hier, op en top overheerlijk fruit.

Kostprijs bezoek & degustatie = gratis
Degustatie ter plaatse = La Conseillante 2015 + 2016 ( vatstaal )

[attachment=2819]
Na het bezoek kregen we nog wat info mee ( o.a een leuke magneet die nu pronkt op mijn wijnbewaarkast )
Voor de liefhebbers, hieronder nog wat technische info over de 2016 vintage & wat algemene info ...

[attachment=2820] [attachment=2821]


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Vince - 20-09-2017 08:09 PM

veel wordt er blijkbaar niet aangeboden om te proeven...
hopelijk volgen er nog gulle schenkers
enjoy the trip!


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Mathijs81 - 20-09-2017 09:45 PM

Dag drie .... vroeg uit de veren om de rocade trotseren en richting St. Julien te trekken.

Chateau Léoville Poyferré - 13/09/2017

Hier gekozen voor de optie "visite + dégustation éclairée", een bezoek gevolgd door een tasting van drie wijnen ( gebundeld met exclusieve chocolade ).
Alles netjes gebundeld in anderhalf uur - gezien onze achtergrond kregen we hier de meer technische versie - zeer interessant, maar het ging allemaal wat snel.

[attachment=2822] [attachment=2823] [attachment=2824] [attachment=2825] [attachment=2826]
Jammer genoeg weinig foto's v/h interieur ( slechte belichting versus simpele camera ).
Ook was men volop bezig met de voorbereiding v/d oogst waardoor het wat een boeltje was.
Pluspunt is dat we toch eens de binnenkant van een sorteermachine / "destemmer" konden zien ( #onderhoud ).

[attachment=2827] [attachment=2828] [attachment=2829] [attachment=2830] [attachment=2831]
Daarna trokken we richting tasting room, waar alles reeds netjes voor onze neus stond.
Ditmaal dus drie flessen wijn ( 2005 / 2012 / vatstaal 2016 ) voor onze neus, gepaard met donkere / pure chocolade.
Interessant om het eens naast elkaar te kunnen proeven, maar ik zag er de meerwaarde niet echt van in.

Stipt anderhalf uur later stonden we in de "giftshop" .... prijzen aankoop wijn belachelijk hoog, dus enkel wat glazen & een paraplu ( idd ) gekocht.

Kostprijs bezoek & degustatie = 30 Euro
Degustatie ter plaatse = Léoville Poyferré 2005 / 2012 / 2016

[attachment=2832] [attachment=2833] [attachment=2834]


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - vinejo - 20-09-2017 11:05 PM

30 euro is toch behoorlijk duur vind ik.
En waarom men die chocolade aanbiedt bij de wijnen begrijp ik ook al helemaal niet. Hoewel ik chocolalover (oeps dat klinkt raar ;-) ) ben zou ik er gewoon niet van eten, om mijn wijn niet te beïnvloeden.
En dan schenken ze de 2005? Was die al enigszins op dronk, Mathijs?


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Viscoso - 21-09-2017 12:05 AM

(20-09-2017 11:05 PM)vinejo schreef:  30 euro is toch behoorlijk duur vind ik.
En waarom men die chocolade aanbiedt bij de wijnen begrijp ik ook al helemaal niet. Hoewel ik chocolalover (oeps dat klinkt raar ;-) ) ben zou ik er gewoon niet van eten, om mijn wijn niet te beïnvloeden.
En dan schenken ze de 2005? Was die al enigszins op dronk, Mathijs?
De bedoeling van die chocolade zou moeten zijn dat hij je tong vrijmaakt voor nieuwe smaken. Al is het dan wel vreemd dat ze voor verschillende chocolades kiezen. Huh


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Pietn - 21-09-2017 09:58 AM

(21-09-2017 12:05 AM)Viscoso schreef:  
(20-09-2017 11:05 PM)vinejo schreef:  30 euro is toch behoorlijk duur vind ik.
En waarom men die chocolade aanbiedt bij de wijnen begrijp ik ook al helemaal niet. Hoewel ik chocolalover (oeps dat klinkt raar ;-) ) ben zou ik er gewoon niet van eten, om mijn wijn niet te beïnvloeden.
En dan schenken ze de 2005? Was die al enigszins op dronk, Mathijs?
De bedoeling van die chocolade zou moeten zijn dat hij je tong vrijmaakt voor nieuwe smaken. Al is het dan wel vreemd dat ze voor verschillende chocolades kiezen. Huh

Ik ben van opleiding patissier / chocolatier en begrijp wel waarom ze chocolade laten proeven alleen zou ik dit dan laten proeven bij tannine arme wijnen om zo geen symphonie van zuren te creëeren. Hoe hoger het cacao gehalte hoe groter de 'film' van chocolade in je mond


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - vinejo - 21-09-2017 10:41 AM

(21-09-2017 09:58 AM)Pietn schreef:  
(21-09-2017 12:05 AM)Viscoso schreef:  
(20-09-2017 11:05 PM)vinejo schreef:  30 euro is toch behoorlijk duur vind ik.
En waarom men die chocolade aanbiedt bij de wijnen begrijp ik ook al helemaal niet. Hoewel ik chocolalover (oeps dat klinkt raar ;-) ) ben zou ik er gewoon niet van eten, om mijn wijn niet te beïnvloeden.
En dan schenken ze de 2005? Was die al enigszins op dronk, Mathijs?
De bedoeling van die chocolade zou moeten zijn dat hij je tong vrijmaakt voor nieuwe smaken. Al is het dan wel vreemd dat ze voor verschillende chocolades kiezen. Huh

Ik ben van opleiding patissier / chocolatier en begrijp wel waarom ze chocolade laten proeven alleen zou ik dit dan laten proeven bij tannine arme wijnen om zo geen symphonie van zuren te creëeren. Hoe hoger het cacao gehalte hoe groter de 'film' van chocolade in je mond

Voila, zeer juist volgens mij. Bij chocolade kan je perfect een Porto of Banyuls drinken maar toch geen Leoville Poyferre 2005...


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Mathijs81 - 21-09-2017 12:10 PM

Derde dag - namiddag. Tussenin een heerlijke hap in La Salamandre ( Pauillac ), zoals het de jaarlijkse traditie betaamt Big Grin.

Pichon Longueville Comtesse de Lalande - 13/09/2017

Ik had de vorige drie jaren al contact gehad met Astrid, verantwoordelijke voor o.a. PR en blijkbaar nog zoveel meer.
Ieder jaar kwam het ofwel onze of hun planning niet echt uit ... daarom zeer tevreden dat wel dit jaar alsnog konden komen.
Eens ter plaatse bleek de oogst volop bezig te zijn en kregen we te horen dat ons bezoek tijdens deze periode hoogst uitzonderlijk was.
Nu ... ze voelde zich blijkbaar te schuldig om ons een vierde aanvraag tot bezoek te weigeren .... prachtvrouw, die Astrid Heart.

Eerst de obligatoire beelden van de omgeving ...

[attachment=2836] [attachment=2837] [attachment=2838]
Zoals vermeld waren ze volop bezig met oogsten en kregen we hier eigenlijk ( en eindelijk ! ) de praktijk bij de theorie.
We overliepen alle delen .... van de pluk in de wijngaard, tot de sorteertafel, tot het droppen van de gekneusde druiven in de cuves.
Interessant, want we konden alles van dichtbij zien, mochten over en onder vanalles en nog wat kruipen ... zalig.
Om dan nog maar te zwijgen van die heerlijke geuren die overal rondom ons hingen .... geweldig.

[attachment=2839] [attachment=2840] [attachment=2841] [attachment=2842] [attachment=2843]
Ook hier konden bovenop de cuves rondwandelen ( conform Mouton & Palmer ). Alles netjes strak en modern, met heerlijk panorama.
De barrel rooms ( slechts één bezocht, de andere was nog leeg ), niet de meest geweldige architectuur, maar toch indrukwekkend.

[attachment=2845] [attachment=2846] [attachment=2847] [attachment=2848] [attachment=2849]
We mochten ook getuige zijn van de "soutirage" of "racking". De meester die bij kaarslicht deze delicate taak zat uit te voeren.
Zelf konden we het verschil niet echt duidelijk zien, maar ik vermoed dat de man in kwestie wel wist waar ie mee bezig was.

[attachment=2850]
Na even op te frissen ( veel km gewandeld die dag ), konden we overgaan tot het proeven.
We werden geleid naar een mooie tasting room, met geweldig zicht op de buren .... Latour.
U kan duidelijk zien dat het buiten op onweer stond, maar binnenin scheen alvast de zon, want ....

Voor onze neus stonden al drie wijnen klaar .... Comtesse 2016 ( vatstaal ), Reserve Comtesse ( vatstaal ) en Comtesse 2005.
Altijd leuk om een wijn in wording te proeven, doch voor een amateur als mezelf moeilijk in te schatten wat het potentieel is.
Er was wel al een duidelijk verschil tussen het eerste en tweede label. Daar waar het eerste label meer finesse had, toonde het tweede label meer fruit.
Klap op de vuurpijl was een Comtesse 2005 - heerlijke wijn, nu al netjes op dronk leek het me. Spuwen werd steeds moeilijker, tot het niet meer lukte ...

We kregen nog een 2016 paspoort mee, de scans kan u hieronder vinden ....

Kostprijs bezoek & degustatie = gratis
Degustatie ter plaatse = Comtesse de Lalande 2005 / 2016 + Reserve de la Comtesse 2016

[attachment=2855] [attachment=2851] [attachment=2852] [attachment=2853] [attachment=2854]



RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Mathijs81 - 21-09-2017 03:16 PM

Dag vier .... nog maar eens vroeg uit de veren .... opnieuw half uur stil staan op de rocade.
We zouden dus te laat komen. Snel even bellen, maar geen probleem, we waren niet de enige met file.
Te laat, maar op tijd om aan te sluiten bij een internationale groep ... Frankrijk, België, Noorwegen en Rusland.

Domaine de Chevalier - 14/09/2017

Een persoonlijke favoriet van MrCoone, dus daarom mocht deze niet op deze trip ontbreken.
We werden eerst ontvangen door de zoon des huizes, die ons een ruime uitleg over geschiedenis, terroir en vinificatie gaf.
Daarna kwam ook de eigenaar, Dhr. Olivier Bernard, langs om ons persoonlijk te begroeten ... zeer persoonlijke aanpak !

Ook hier waren ze al begonnen met oogsten van rood, dus ook hier konden we van dichtbij volgen.
Kleinere oppervlakte, dus enorm hectisch - gooi dan nog een groep losgeslagen Noren erdoor heen en daarom weinig goeie foto's kunnen nemen.

[attachment=2856] [attachment=2857] [attachment=2858] [attachment=2859] [attachment=2860]
Hier wordt gebruik gemaakt van zowel inox, hout en beton ( gelaagd met epoxy ).

[attachment=2861] [attachment=2862] [attachment=2863] [attachment=2864] [attachment=2878]
Hier rust hun rode wijn ....

[attachment=2865] [attachment=2866] [attachment=2867] [attachment=2868]
Hier rust hun witte wijn - ook hier zijn ze van mening dan hun witte wijn de beste van Pessac is.
Nu ja, dat zeiden ze ook op Haut Brion en Pape Clement ... al zit Chevalier stukken beter qua prijszetting.

[attachment=2870] [attachment=2871] [attachment=2872]
Na de rondleiding kregen we Domaine de Chevalier 2011 ( wit ) en Domaine de Chevalier 2005 ( rood ) in het glas.
Twee mooie wijnen, al zat er weinig spanning op de witte 2011 - de rode 2005 kon mij alvast beter bekoren.

Kostprijs bezoek & degustatie = gratis
Degustatie ter plaatse = Domaine de Chevalier 2011 ( wit ) / 2005 ( rood ).

[attachment=2873] [attachment=2874] [attachment=2875] [attachment=2876] [attachment=2877]



RE: Reis Bordeaux - September 2017 - vinejo - 21-09-2017 06:43 PM

Het valt op dat men de 2005 begint te schenken...komt die dan toch op dronk...


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Biff - 21-09-2017 08:29 PM

(21-09-2017 06:43 PM)vinejo schreef:  Het valt op dat men de 2005 begint te schenken...komt die dan toch op dronk...
Ik was hier nu krek hetzelfde aan het denken...Smile


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Mathijs81 - 21-09-2017 08:52 PM

Heren,

Om even kort op wat zaken te antwoorden ...

Citaat:Trois Mille ... waarom maken ze die cuvée niet meer?

Goeie vraag .... ter plaatse eigenlijk niet gevraagd. Ik vermoed gewoon te arbeidsintensief ( of proefproject in absolute topjaren ? )

Citaat:veel wordt er blijkbaar niet aangeboden om te proeven... hopelijk volgen er nog gulle schenkers

De meeste bezoeken zijn privé ( in ons geval twee personen ). Om dan veel flessen open te trekken ?
Ook was het gros volledig gratis, en wat we kregen was mooi top - dus weinig reden tot klagen.

Nu - op vraag van ander forumlid zijn we vrijdag nog gestopt in Pomerol bij Gombaude-Guillot.
De eigenares daar was meer dan gul en wou van alles en nog wat openen, zelfs ongevraagd.
Nu wilden we echter enkel de 2015 proeven, maar ook de 2006 / 2008 kwamen op tafel.
Gevolg .... half uurtje later .... 800 Euro armer en 15 flessen rijker Tongue

Citaat:Léoville Poyferré ... 30 euro is toch behoorlijk duur vind ik. En dan schenken ze de 2005? Was die al enigszins op dronk, Mathijs?

Jo ... eigenlijk was ik hier ontgoocheld om voor deze ervaring 30 Euro neer te tellen.
Duidelijk puur geldgewin, maar we hebben alvast een rondleiding, drank en eten gehad Rolleyes.
Aangaande de 2005, kwam uit een 37.5 cl fles die al open was .... dus ja, was goed op dronk.

Citaat:Het valt op dat men de 2005 begint te schenken...komt die dan toch op dronk...

Aangaande de Comtesse 05 & Chevalier 05 .... beide wijnen waren al goed te genieten ( al kon de Chevalier meer O2 gebruiken )

Mathijs


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Bert - 22-09-2017 08:07 AM

(21-09-2017 12:10 PM)Mathijs81 schreef:  prachtvrouw, die Astrid Heart.

we konden alles van dichtbij zien, mochten over en onder vanalles en nog wat kruipen ... zalig

Moet leuk geweest zijn


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - don quichotte - 22-09-2017 09:51 AM

(22-09-2017 08:07 AM)Bert schreef:  
(21-09-2017 12:10 PM)Mathijs81 schreef:  prachtvrouw, die Astrid Heart.

we konden alles van dichtbij zien, mochten over en onder vanalles en nog wat kruipen ... zalig

Moet leuk geweest zijn

Zover had ik dit nog niet bekeken Bert. Rolleyes


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - vinejo - 22-09-2017 02:30 PM

(22-09-2017 08:07 AM)Bert schreef:  
(21-09-2017 12:10 PM)Mathijs81 schreef:  prachtvrouw, die Astrid Heart.

we konden alles van dichtbij zien, mochten over en onder vanalles en nog wat kruipen ... zalig

Moet leuk geweest zijn

woeha


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Dave - 22-09-2017 03:42 PM

(22-09-2017 02:30 PM)vinejo schreef:  
(22-09-2017 08:07 AM)Bert schreef:  
(21-09-2017 12:10 PM)Mathijs81 schreef:  prachtvrouw, die Astrid Heart.

we konden alles van dichtbij zien, mochten over en onder vanalles en nog wat kruipen ... zalig

Moet leuk geweest zijn

woeha

Wine Porn, nice applausapplausapplaus


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Biff - 23-09-2017 08:34 AM

(22-09-2017 08:07 AM)Bert schreef:  
(21-09-2017 12:10 PM)Mathijs81 schreef:  prachtvrouw, die Astrid Heart.

we konden alles van dichtbij zien, mochten over en onder vanalles en nog wat kruipen ... zalig

Moet leuk geweest zijn
Hahaha, zaligBig Grin


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - fleer - 23-09-2017 11:55 AM

(21-09-2017 08:52 PM)Mathijs81 schreef:  Heren,

Om even kort op wat zaken te antwoorden ...

Citaat:Trois Mille ... waarom maken ze die cuvée niet meer?

Goeie vraag .... ter plaatse eigenlijk niet gevraagd. Ik vermoed gewoon te arbeidsintensief ( of proefproject in absolute topjaren ? )

Citaat:veel wordt er blijkbaar niet aangeboden om te proeven... hopelijk volgen er nog gulle schenkers

De meeste bezoeken zijn privé ( in ons geval twee personen ). Om dan veel flessen open te trekken ?
Ook was het gros volledig gratis, en wat we kregen was mooi top - dus weinig reden tot klagen.

Nu - op vraag van ander forumlid zijn we vrijdag nog gestopt in Pomerol bij Gombaude-Guillot.
De eigenares daar was meer dan gul en wou van alles en nog wat openen, zelfs ongevraagd.
Nu wilden we echter enkel de 2015 proeven, maar ook de 2006 / 2008 kwamen op tafel.
Gevolg .... half uurtje later .... 800 Euro armer en 15 flessen rijker Tongue

Citaat:Léoville Poyferré ... 30 euro is toch behoorlijk duur vind ik. En dan schenken ze de 2005? Was die al enigszins op dronk, Mathijs?

Jo ... eigenlijk was ik hier ontgoocheld om voor deze ervaring 30 Euro neer te tellen.
Duidelijk puur geldgewin, maar we hebben alvast een rondleiding, drank en eten gehad Rolleyes.
Aangaande de 2005, kwam uit een 37.5 cl fles die al open was .... dus ja, was goed op dronk.

Citaat:Het valt op dat men de 2005 begint te schenken...komt die dan toch op dronk...

Aangaande de Comtesse 05 & Chevalier 05 .... beide wijnen waren al goed te genieten ( al kon de Chevalier meer O2 gebruiken )

Mathijs

Mooi mooi mooi, je hebt wel de juiste moment gekozen ... heel wat bedrijvigheid op het moment!

Grtz


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Mathijs81 - 23-09-2017 01:20 PM

Dag vier namiddag .... na de jaarlijkse traditionele stop bij dezelfde La Boucherie, opnieuw richting stad ...

Chateau Pape Clement - 14/09/2017

Ik had ons ingeschreven voor de " Wine Tasters Tour " ... twee uur .... inclusief het proeven van ACHT Magrez wijnen.
Nu ja, ik had blijkbaar niet echt alles goed doorlezen, want we begonnen met het "zware werk" .... het proeven.
Het eerste deel bleek een soort "masterclass" te zijn om - in korte lijnen althans - bepaalde zaken in wijn te herkennen.
Duidelijk waren MrCoone en mezelf daar - zelfs met onze geringe kennis - met een betere achtergrond ... ja, er werden zelfs TN's genomen Blush.

Nu, dat deel komt later, eerst wat foto's van de omgeving .... Pape Clement ligt echt middenin stadsgedeelte, doch het geeft een stille & rustige indruk.
Rondom het ganse domein ligt eigenlijk een prachtige tuin / park - dat was blijkbaar vrij toegankelijk en gezien het mooie weer, leuk om toch even te bezoeken.

[attachment=2883] [attachment=2884] [attachment=2885] [attachment=2886] [attachment=2887]
Wat foto's van één van de chais ... leuk instrument te bezien, de stok waarmee de "pigeage" wordt gedaan ( 2e foto, staaf a/d linkerkant ).
Verder ook flink wat leuke details qua houtsnijwerk - natuurlijk allemaal christelijk geïnspireerd, maar dat kon ons maar weinig schelen.

[attachment=2890] [attachment=2891]
Wat snapshots van de indrukwekkende "vat room" ... hier bleven we even plakken, mooi ingericht ... een ietwat "heilige kamer".

[attachment=2892] [attachment=2893] [attachment=2894]
Ook een korte trip doorheen de kelders v/h kasteel, wat uitkwam op een bibliotheek met oudere jaargangen en grotere formaten.
Sommige oudere jaargangen zijn vermoedelijk niet meer te drinken, niettemin het is steeds een poging waard cheers.

[attachment=2895] [attachment=2896] [attachment=2897] [attachment=2898] [attachment=2899]
Nu, om nog even terug te komen op het eerste deel van het bezoek - het proeven en de summiere "begeleiding" daarbij.
Voor ons stonden acht lege glazen, een boekje en potlood. We kregen 1x rosé + 3x wit + 3x rood + 1x Sauternes in het glas.
De uitleg die we erbij kregen, zowel mondeling als schriftelijk, was leuk - maar gezien onze achtergrond niet echt noodzakelijk.
Nu zaten we wel in een groep met grotendeels leken, dus concentreerden we ons maar op het nemen van echte notities.

We kregen deze wijnen in onderstaande volgorde ...

1. Bleu de Mer 2016 ( rosé )
2. Chateau Pérenne 2015 ( wit )
3. Chateau Fombrauge 2013 ( wit )
4. Chateau La Tour Carnet 2013 ( wit )
5. Chateau du Parc 2016 ( rood )
6. Chateau Les Grands Chênes 2012 ( rood )
7. Chateau Pape Clement 2007 ( rood )
8. Chateau Latrezotte 2012 ( Sauternes )

Na het bezoek nog even passeren in de giftshop, waar bijna alles te koop was ( jammer genoeg geen t-shirt met de kop van Magrez erop Big Grin ).
Qua prijzen viel het eigenlijk allemaal goed mee, maar ik beperkte me tot 1x rode Pape Clement 2014 & 2x gegraveerde glazen.

Kostprijs bezoek & degustatie = 49 Euro (*)
Degustatie ter plaatse = zie bovenstaande lijst

(*) De prijs toch even nuanceren .... de twee uurtjes werden al snel 2.5 uur. Dit met privé gids / begeleiding en in besloten groep.
Het klinkt duur, maar hier had ik toch zeker het idee dat ik echt wel waar voor mijn geld had gezien .... een zeer leuke namiddag.
Echt heel veel Pape Clement, laat staan andere Magrez wijnen, heb ik nu wel niet .... maar misschien krijg ik de smaak te pakken.

[attachment=2900]


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Mr Coone - 23-09-2017 02:14 PM

(20-09-2017 11:51 AM)Olivier schreef:  Mooie foto's. Merci Mathijs!

Waarom maken ze die cuvée niet meer?

Deze specifieke wijn wordt gemaakt door Michel Rolland.
Ik vermoed dat het niet goedkoop zal zijn om deze in te schakelen en dat ze daarom niet elk (top)jaar een topcuvee maken.
(22-09-2017 08:07 AM)Bert schreef:  
(21-09-2017 12:10 PM)Mathijs81 schreef:  prachtvrouw, die Astrid Heart.

we konden alles van dichtbij zien, mochten over en onder vanalles en nog wat kruipen ... zalig

Moet leuk geweest zijn

foto's volgen later Tongue


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Mathijs81 - 23-09-2017 04:05 PM

Vrijdagochtend .... laatste dag & dus ook ons laatste ( geplande ) bezoek.
Waarom niet afsluiten in het chateau met vermoedelijk het beste zicht op St. Emilion ... Heart

Chateau Pavie Macquin - 15/09/2017

Na een steile en krappe rit naar boven werden we begroet door Nicholas Thienpont, de eigenaar.
Alvast een warm welkom, we mochten op het boventerras wachten, zoon Cyrille zou straks komen.
Hieronder alvast wat impressies van het impressionante panorama dat we er op de heuveltop vonden.

[attachment=2902] [attachment=2901] [attachment=2903] [attachment=2904]
En nog wat meer vergezichten ....

[attachment=2905] [attachment=2906] [attachment=2907] [attachment=2908] [attachment=2909]
Wat daarna volgde hadden wij nog bij geen enkel bezoek gehad ... een wandeling van een klein uur doorheen de wijngaard.
Hier was duidelijk een man aan het werk met meer dan passie alleen voor de streek, zijn wijngaard en de wijnen die ze maken.
Hij nam de tijd om ons de verschillen tussen Merlot, Cab. Franc, etc met voorbeelden uit te leggen. Zie de tros, proef de druif, voel het blad, etc.
Bovenop op de grens - eindelijk eens wat schaduw onder twee prachtige bomen - een zicht op hun illustere buren ... Pavie, Ausone, Troplong Mondot, etc.
En ondertussen bleef hij maar praten over ondergrond, snoeien, rooien en herplanten, ...

[attachment=2910] [attachment=2911] [attachment=2912]
Helaas mochten we de technische ruimtes niet bezoeken, die werden in gereedheid gebracht voor de oogst.
Maar dat zou goed gemaakt worden ... we waren eerst iets te snel om richting hun befaamde "tasting room" te gaan.
Want we mochten nog even mee in de private kelder v/h domein ... Cyrille zou wat uitzoeken om te proeven.
De eerste bleek een Pavie Macquin 2013 ( 0.375 cl ), daar we deze jaargang zelf in onze kelder hadden, maar nog niet hadden geproefd.
De tweede fles duurde langer om te vinden, hij wou ons een mooie jaargang zoeken die ook al netjes op dronk was .... resultaat Pavie Macquin 2000 ( 0.375 cl ).

Daar zaten we dan .... met z'n tweetjes in de fabuleuze "tasting room" .... heerlijk zicht op alles om je heen ... twee mooie wijnen voor je neus.
We hadden het als afsluiter niet beter kunnen plannen .... een geweldig einde van opnieuw een zeer mooie reis in & rond regio Bordeaux.
En net zoals bij aankomst, kwam ook vader Thienpont ons bedanken voor het bezoek en afscheid nemen ... zeer persoonlijk, daar op het plateau Heart

Kostprijs bezoek & degustatie = gratis
Degustatie ter plaatse = Pavie Macquin 2000 / 2013

[attachment=2913] [attachment=2914] [attachment=2915]


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Mathijs81 - 23-09-2017 07:08 PM

Zo ... dat was dan het overzicht v/d reis van dit jaar ... volgend jaar vermoedelijk andere regio / andere bestemming.

Nu voor de liefhebbers nog wat nuttige adressen ...

Verblijf

B&B Chateau La France ( te vinden via booking.com ) - hartelijk ontvangen worden door Wim & Maaike thank you.

Restaurantjes / brasseries / etc

Le Bar du Boucher ( Bordeaux ) - geen tricandilles bestellen Big Grin. Verder mooie selectie vlees, te kiezen uit de koeling !
L'Huitrier Pie ( St. Emilion ) - iets prijziger, maar zeker een aanrader !!! Tip is reserveren of zonder reservatie er zeker om 19h00 al zijn !
L'Atmosphere ( St-Germain-du-Puch ) - suggestie "Parmentier de Canard". Er werken uitsluitend mooie jongedames !
Les Délices du Roy ( St. Emilion ) - neem er zeker & vast de "Hamburger de Canard". Zelden zo iets lekkers met eend gegeten !
La Salamadre ( Pauillac ) - zeker om 12h00 aan tafel zitten, anders volzet - leuke dagschotels, maar hun vers bereide hamburger is er top !
La Boucherie ( Langon ) - type steakhouse, maar geweldig personeel - wij rijden er telkens speciaal naar heen om er te lunchen !!!

Alvast bedankt voor uw inzet qua leeswerk thank you

Mathijs


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - don quichotte - 23-09-2017 08:22 PM

(23-09-2017 07:08 PM)Mathijs81 schreef:  ........
Alvast bedankt voor uw inzet qua leeswerk thank you

Mathijs

Jij Mathijs bent bedankt voor dit alles omvattend verslag.
thank you


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Benz - 23-09-2017 08:31 PM

Prachtig verslag van een wederom prachtige vakantie, doet me met heimwee denken aan men laatste vakantie in 2014 ginds. Ik ga er dringend nog eens werk moeten van maken om mijn favoriete wijnplek te bezoeken! Maar eerst in de herfstvakantie naar de Champagne! Slurp


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Mathijs81 - 23-09-2017 09:27 PM

(21-09-2017 12:10 PM)Mathijs81 schreef:  .... prachtvrouw, die Astrid Heart.

Al die vunzige woordspelingen ten opzichte een dame als Astrid .... foei heren shoot. Ze was een heilige ons te ontvangen tijdens de oogst ang-el !

Buiten de gastvrouw van Gombaude-Guillot en de Slavische schone die rechtover mij zat op Pape Clement is mijn hartje dit jaar niet sneller gaan slaan nono.

[attachment=2918]

Mathijs


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - vinejo - 23-09-2017 10:13 PM

Mooi verslag en schitterende foto' s, Mathijs, bedankt!!


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Biff - 24-09-2017 09:16 AM

Idd, bedankt Mathijs, en Mr Coone voor de insteek hier en daar!

Altijd heel leuk lezen, het zorgt ervoor dat mensen zoals ik -die er nog nooit waren- er toch een beetje bij zijn, waarvoor dank!
De tip, logeeradressen zijn eveneens leuk om te weten naar de toekomst toe![/i]


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Mr Coone - 24-09-2017 11:59 AM

Inderdaad. Mathijs heeft er opnieuw zijn werk van gemaakt om dit alles hier te posten en er een mooi verslagje van te schrijven.
Top, kerel! thumbsup


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - wvd - 24-09-2017 12:03 PM

Over pigeage, er staat een mooi filmpje op de facebook pagina van Jérôme Galeyrand:
https://www.facebook.com/domaine.galeyrand?fref=ufi


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - vinejo - 24-09-2017 12:12 PM

(24-09-2017 12:03 PM)wvd schreef:  Over pigeage, er staat een mooi filmpje op de facebook pagina van Jérôme Galeyrand:
https://www.facebook.com/domaine.galeyrand?fref=ufi

Ik vind het precies niet, Werner...? Mss moet je vriend zijn om het te zien?


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - WilD - 24-09-2017 01:23 PM

Top leesvoer.... thanx applaus


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - wvd - 24-09-2017 02:00 PM

(24-09-2017 12:12 PM)vinejo schreef:  
(24-09-2017 12:03 PM)wvd schreef:  Over pigeage, er staat een mooi filmpje op de facebook pagina van Jérôme Galeyrand:
https://www.facebook.com/domaine.galeyrand?fref=ufi

Ik vind het precies niet, Werner...? Mss moet je vriend zijn om het te zien?

Dat zou kunnen, jammer want echt wel tof om gewoon eens te zien hoe die "koek" reageert.
En ik kan van Jérôme's pagina ook niks delen Sad


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Mr Coone - 24-09-2017 07:23 PM

Hier ook een leuk filmpje gevonden: https://www.youtube.com/watch?v=Or-YmlxVnFU

Al hou ik ook wel van de méthode ancien ;-)


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Biff - 24-09-2017 10:48 PM

(24-09-2017 07:23 PM)Mr Coone schreef:  Hier ook een leuk filmpje gevonden: https://www.youtube.com/watch?v=Or-YmlxVnFU

Al hou ik ook wel van de méthode ancien ;-)
Die wijnen smaken toch direct veel beter heSmile


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - troisetoiles - 25-09-2017 11:13 AM

Mooi verslag met foto's, bedankt, kan later nog eens van pas komen!


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Mr Coone - 25-09-2017 03:56 PM

(24-09-2017 10:48 PM)Biff schreef:  
(24-09-2017 07:23 PM)Mr Coone schreef:  Hier ook een leuk filmpje gevonden: https://www.youtube.com/watch?v=Or-YmlxVnFU

Al hou ik ook wel van de méthode ancien ;-)
Die wijnen smaken toch direct veel beter heSmile

Je krijgt er direct een warm gevoel van Tongue


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Biff - 25-09-2017 06:43 PM

(25-09-2017 03:56 PM)Mr Coone schreef:  
(24-09-2017 10:48 PM)Biff schreef:  
(24-09-2017 07:23 PM)Mr Coone schreef:  Hier ook een leuk filmpje gevonden: https://www.youtube.com/watch?v=Or-YmlxVnFU

Al hou ik ook wel van de méthode ancien ;-)
Die wijnen smaken toch direct veel beter heSmile

Je krijgt er direct een warm gevoel van Tongue
Big Grin thumbsup


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Mathijs81 - 25-09-2017 08:53 PM

Uit al deze "vunzige" reacties kan ik maar één conclusie trekken .... Bordeaux maakt mannen zot ... dat of de Bordelaise vrouw Big Grin


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - don quichotte - 25-09-2017 09:06 PM

(25-09-2017 08:53 PM)Mathijs81 schreef:  Uit al deze "vunzige" reacties kan ik maar één conclusie trekken .... Bordeaux maakt mannen zot ... dat of de Bordelaise vrouw Big Grin

Persoonlijk gaat mijn voorkeur naar een lichte of zachte persing van de druif. Cool


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Mathijs81 - 25-09-2017 09:30 PM

(25-09-2017 09:06 PM)don quichotte schreef:  Persoonlijk gaat mijn voorkeur naar een lichte of zachte persing van de druif. Cool

Als wij elkaar ooit op een tasting gaan zien, gaan we goeie vrienden worden ... daar twijfel ik niet aan cheers.


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Mr Coone - 25-09-2017 10:25 PM

(25-09-2017 09:06 PM)don quichotte schreef:  
(25-09-2017 08:53 PM)Mathijs81 schreef:  Uit al deze "vunzige" reacties kan ik maar één conclusie trekken .... Bordeaux maakt mannen zot ... dat of de Bordelaise vrouw Big Grin

Persoonlijk gaat mijn voorkeur naar een lichte of zachte persing van de druif. Cool

[Afbeelding: 84.gif]


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Biff - 26-09-2017 06:01 PM

(25-09-2017 09:30 PM)Mathijs81 schreef:  
(25-09-2017 09:06 PM)don quichotte schreef:  Persoonlijk gaat mijn voorkeur naar een lichte of zachte persing van de druif. Cool

Als wij elkaar ooit op een tasting gaan zien, gaan we goeie vrienden worden ... daar twijfel ik niet aan cheers.
Daar wil ik ook wel graag bij zijn Smile


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Fre - 27-09-2017 11:37 AM

(23-09-2017 07:08 PM)Mathijs81 schreef:  Zo ... dat was dan het overzicht v/d reis van dit jaar ... volgend jaar vermoedelijk andere regio / andere bestemming.

Nu voor de liefhebbers nog wat nuttige adressen ...

Verblijf

B&B Chateau La France ( te vinden via booking.com ) - hartelijk ontvangen worden door Wim & Maaike thank you.

Restaurantjes / brasseries / etc

Le Bar du Boucher ( Bordeaux ) - geen tricandilles bestellen Big Grin. Verder mooie selectie vlees, te kiezen uit de koeling !
L'Huitrier Pie ( St. Emilion ) - iets prijziger, maar zeker een aanrader !!! Tip is reserveren of zonder reservatie er zeker om 19h00 al zijn !
L'Atmosphere ( St-Germain-du-Puch ) - suggestie "Parmentier de Canard". Er werken uitsluitend mooie jongedames !
Les Délices du Roy ( St. Emilion ) - neem er zeker & vast de "Hamburger de Canard". Zelden zo iets lekkers met eend gegeten !
La Salamadre ( Pauillac ) - zeker om 12h00 aan tafel zitten, anders volzet - leuke dagschotels, maar hun vers bereide hamburger is er top !
La Boucherie ( Langon ) - type steakhouse, maar geweldig personeel - wij rijden er telkens speciaal naar heen om er te lunchen !!!

Alvast bedankt voor uw inzet qua leeswerk thank you

Mathijs
Thanks Mathijs. Met heel veel plezier je verslag gelezen. Je gaat nu al een paar jaar naar de streek. Wat zijn voor jou dé tips van de te bezoeken wijndomeinen ter plaatse?


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Mathijs81 - 29-09-2017 04:12 PM

(27-09-2017 11:37 AM)Fre schreef:  Wat zijn voor jou dé tips van de te bezoeken wijndomeinen ter plaatse?

Zeer goeie vraag .... je kan het eigenlijk langs twee kanten bekijken ( en zo deelden we ook onze bezoeken in ).
Langs de ene kant wil je natuurlijk de groten der aarde bezoeken, de zogenaamde iconen ( en meestal onbetaalbare wijnen ).
Langs de andere kant wil je natuurlijk eens je favoriet domein bezoeken, daar waar eigen kelder goed van gevuld is.

In dat opzicht is ieder bezoek op zich wel uniek, al zijn er toch voorkeuren / uitschieters geweest.
Meest memorabel zal steeds Lafite Rothschild en Tertre Roteboeuf wezen, beide vanwege hun eigen identiteit.
Maar ook Smith Haut Lafitte, Haut Brion / Mission Haut Brion, Margaux en Mouton hebben een speciaal plekje.

Het hangt van het individu wat je effectief wenst te zien ... glitter en glamour bij Mouton of wijn uitspuwen op de keldervloer bij Tertre Roteboeuf ....

Mathijs


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Mr Coone - 30-09-2017 12:25 PM

(29-09-2017 04:12 PM)Mathijs81 schreef:  
(27-09-2017 11:37 AM)Fre schreef:  Wat zijn voor jou dé tips van de te bezoeken wijndomeinen ter plaatse?

Zeer goeie vraag .... je kan het eigenlijk langs twee kanten bekijken ( en zo deelden we ook onze bezoeken in ).
Langs de ene kant wil je natuurlijk de groten der aarde bezoeken, de zogenaamde iconen ( en meestal onbetaalbare wijnen ).
Langs de andere kant wil je natuurlijk eens je favoriet domein bezoeken, daar waar eigen kelder goed van gevuld is.

In dat opzicht is ieder bezoek op zich wel uniek, al zijn er toch voorkeuren / uitschieters geweest.
Meest memorabel zal steeds Lafite Rothschild en Tertre Roteboeuf wezen, beide vanwege hun eigen identiteit.
Maar ook Smith Haut Lafitte, Haut Brion / Mission Haut Brion, Margaux en Mouton hebben een speciaal plekje.

Het hangt van het individu wat je effectief wenst te zien ... glitter en glamour bij Mouton of wijn uitspuwen op de keldervloer bij Tertre Roteboeuf ....

Mathijs

Absolute must om te doen is Smith Haut Lafitte.
Zowel het bezoek, de château zelf of de winkel zijn super.
Verder waren Lafite en Pape Clement voor mij wel de mooiste om te bezoeken.

Grootste eer was wel het bezoek aan Tertre Rôteboeuf om daar met François Mitjavile himself te staan praten en een rondleiding te krijgen.


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Fre - 30-09-2017 05:05 PM

(29-09-2017 04:12 PM)Mathijs81 schreef:  
(27-09-2017 11:37 AM)Fre schreef:  Wat zijn voor jou dé tips van de te bezoeken wijndomeinen ter plaatse?

Zeer goeie vraag .... je kan het eigenlijk langs twee kanten bekijken ( en zo deelden we ook onze bezoeken in ).
Langs de ene kant wil je natuurlijk de groten der aarde bezoeken, de zogenaamde iconen ( en meestal onbetaalbare wijnen ).
Langs de andere kant wil je natuurlijk eens je favoriet domein bezoeken, daar waar eigen kelder goed van gevuld is.

In dat opzicht is ieder bezoek op zich wel uniek, al zijn er toch voorkeuren / uitschieters geweest.
Meest memorabel zal steeds Lafite Rothschild en Tertre Roteboeuf wezen, beide vanwege hun eigen identiteit.
Maar ook Smith Haut Lafitte, Haut Brion / Mission Haut Brion, Margaux en Mouton hebben een speciaal plekje.

Het hangt van het individu wat je effectief wenst te zien ... glitter en glamour bij Mouton of wijn uitspuwen op de keldervloer bij Tertre Roteboeuf ....

Mathijs
Dan is Tertre meer mijne stijl Smile

Thanks


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - wvd - 01-10-2017 10:16 AM

Idem


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - troisetoiles - 09-10-2017 01:09 PM

Binnenkort ben ik ook enkele dagen in de buurt van Bordeaux. Ik zou ter plekke graag enkele wijnboeren bezoeken, maar aangezien mijn budget dat niet toelaat, liever niet de grote huizen - al ga ik daar zeker eens voorbij rijden met de auto.

Ik ben specifiek op zoek naar kleinere, gepassioneerde wijnboeren die goede wijn maken die maximaal aan 20 euro per fles wordt verkocht. Mogen ook bio-, biodynamische en natuurwijnboeren bij zijn. Zowel op linker- als rechteroever als Entre-deux-Mers. Benieuwd naar jullie tips!


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - FRANCISPICCART - 09-10-2017 05:28 PM

(09-10-2017 01:09 PM)troisetoiles schreef:  Binnenkort ben ik ook enkele dagen in de buurt van Bordeaux. Ik zou ter plekke graag enkele wijnboeren bezoeken, maar aangezien mijn budget dat niet toelaat, liever niet de grote huizen - al ga ik daar zeker eens voorbij rijden met de auto.

Ik ben specifiek op zoek naar kleinere, gepassioneerde wijnboeren die goede wijn maken die maximaal aan 20 euro per fles wordt verkocht. Mogen ook bio-, biodynamische en natuurwijnboeren bij zijn. Zowel op linker- als rechteroever als Entre-deux-Mers. Benieuwd naar jullie tips!

Een tweetal jaren geleden hebben we met onze wijnclub een wijn van Petit Bourdieu geproefd. Ik vond dit echt wel de moeite: klein domein, familiaal, verkoop op het domein. Hieronder de proefnotities.
Domaine Petit Bourdieu 2012 - Pessac-Léognan
In de samenstelling Merlot, Cabernet Sauvignon en Malbec ongeveer gelijk verdeeld. Zéér klein familiaal domein van ongeveer 1 ha met slechts 3000 flessen jaarlijks.
Donker fruit, ceder, drop, leder, stal en laurier. De wijn is zeer sappig, vol en evenwichtig. Een fruitbom die goed ondersteund wordt door een perfect houtgebruik. Ontzettend lekkere wijn van een piepklein domeintje. Ter plaatse aan € 16,90 en iedere cent waard.



RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Smaakatleet - 09-10-2017 07:30 PM

(09-10-2017 01:09 PM)troisetoiles schreef:  Binnenkort ben ik ook enkele dagen in de buurt van Bordeaux. Ik zou ter plekke graag enkele wijnboeren bezoeken, maar aangezien mijn budget dat niet toelaat, liever niet de grote huizen - al ga ik daar zeker eens voorbij rijden met de auto.

Ik ben specifiek op zoek naar kleinere, gepassioneerde wijnboeren die goede wijn maken die maximaal aan 20 euro per fles wordt verkocht. Mogen ook bio-, biodynamische en natuurwijnboeren bij zijn. Zowel op linker- als rechteroever als Entre-deux-Mers. Benieuwd naar jullie tips!
Bordeaux kan ik je geen tips geven voor natuurlijke of biodynamische wijnmakers.

Bergerac ook een optie?

Anders zeker Chateau Lestignac doen...
Zeer schone dingen tussen de 10 en 20 euro.
Nee echt zeer mooi...


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - vinejo - 09-10-2017 07:31 PM

(09-10-2017 05:28 PM)FRANCISPICCART schreef:  
(09-10-2017 01:09 PM)troisetoiles schreef:  Binnenkort ben ik ook enkele dagen in de buurt van Bordeaux. Ik zou ter plekke graag enkele wijnboeren bezoeken, maar aangezien mijn budget dat niet toelaat, liever niet de grote huizen - al ga ik daar zeker eens voorbij rijden met de auto.

Ik ben specifiek op zoek naar kleinere, gepassioneerde wijnboeren die goede wijn maken die maximaal aan 20 euro per fles wordt verkocht. Mogen ook bio-, biodynamische en natuurwijnboeren bij zijn. Zowel op linker- als rechteroever als Entre-deux-Mers. Benieuwd naar jullie tips!

Een tweetal jaren geleden hebben we met onze wijnclub een wijn van Petit Bourdieu geproefd. Ik vond dit echt wel de moeite: klein domein, familiaal, verkoop op het domein. Hieronder de proefnotities.
Domaine Petit Bourdieu 2012 - Pessac-Léognan
In de samenstelling Merlot, Cabernet Sauvignon en Malbec ongeveer gelijk verdeeld. Zéér klein familiaal domein van ongeveer 1 ha met slechts 3000 flessen jaarlijks.
Donker fruit, ceder, drop, leder, stal en laurier. De wijn is zeer sappig, vol en evenwichtig. Een fruitbom die goed ondersteund wordt door een perfect houtgebruik. Ontzettend lekkere wijn van een piepklein domeintje. Ter plaatse aan € 16,90 en iedere cent waard.

Saransot Dupré in Listrac?
En in St Emilion Grand Pontet, daar wordt je wellicht heel vriendelijk ontvangen, wijnen iets boven 20 euro maar wel top.
Heel tof zou Champs des Treilles kunnen zijn, St Foye, eigendom van JM Comme en een soort "lab" voor het eveneens biodynamische Pontet Canet. Weet wel niet of dit zal lukken maar zou een topbezoek zijn (zijn vrouw doet het werk in de wijngaarden, misschien ontvangt zij je wel).


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Benz - 09-10-2017 07:44 PM

(09-10-2017 07:31 PM)vinejo schreef:  
(09-10-2017 05:28 PM)FRANCISPICCART schreef:  
(09-10-2017 01:09 PM)troisetoiles schreef:  Binnenkort ben ik ook enkele dagen in de buurt van Bordeaux. Ik zou ter plekke graag enkele wijnboeren bezoeken, maar aangezien mijn budget dat niet toelaat, liever niet de grote huizen - al ga ik daar zeker eens voorbij rijden met de auto.

Ik ben specifiek op zoek naar kleinere, gepassioneerde wijnboeren die goede wijn maken die maximaal aan 20 euro per fles wordt verkocht. Mogen ook bio-, biodynamische en natuurwijnboeren bij zijn. Zowel op linker- als rechteroever als Entre-deux-Mers. Benieuwd naar jullie tips!

Een tweetal jaren geleden hebben we met onze wijnclub een wijn van Petit Bourdieu geproefd. Ik vond dit echt wel de moeite: klein domein, familiaal, verkoop op het domein. Hieronder de proefnotities.
Domaine Petit Bourdieu 2012 - Pessac-Léognan
In de samenstelling Merlot, Cabernet Sauvignon en Malbec ongeveer gelijk verdeeld. Zéér klein familiaal domein van ongeveer 1 ha met slechts 3000 flessen jaarlijks.
Donker fruit, ceder, drop, leder, stal en laurier. De wijn is zeer sappig, vol en evenwichtig. Een fruitbom die goed ondersteund wordt door een perfect houtgebruik. Ontzettend lekkere wijn van een piepklein domeintje. Ter plaatse aan € 16,90 en iedere cent waard.

Saransot Dupré in Listrac?
En in St Emilion Grand Pontet, daar wordt je wellicht heel vriendelijk ontvangen, wijnen iets boven 20 euro maar wel top.
Heel tof zou Champs des Treilles kunnen zijn, St Foye, eigendom van JM Comme en een soort "lab" voor het eveneens biodynamische Pontet Canet. Weet wel niet of dit zal lukken maar zou een topbezoek zijn (zijn vrouw doet het werk in de wijngaarden, misschien ontvangt zij je wel).

Al heel wat mooie dingen zien paseren hierboven, zeker ook Chateau Cap Leon Veyrin Moulis meepakken als je kan, absolute topwijn P/K. Ook op Chateau Beau Rivage (Macau) word je heel vriendelijk ontvangen, hier verkopen ze eveneens hun Clos La Bohéme Cru Bourgeois Haut-Médoc die van dezelfde Eigenares is, zijn beiden trouwens bio. Wink


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Mathijs81 - 09-10-2017 10:01 PM

(09-10-2017 01:09 PM)troisetoiles schreef:  Binnenkort ben ik ook enkele dagen in de buurt van Bordeaux. Ik zou ter plekke graag enkele wijnboeren bezoeken, maar aangezien mijn budget dat niet toelaat, liever niet de grote huizen - al ga ik daar zeker eens voorbij rijden met de auto.

Ik ben specifiek op zoek naar kleinere, gepassioneerde wijnboeren die goede wijn maken die maximaal aan 20 euro per fles wordt verkocht. Mogen ook bio-, biodynamische en natuurwijnboeren bij zijn. Zowel op linker- als rechteroever als Entre-deux-Mers. Benieuwd naar jullie tips!

Als u mijn voorgaande bezoeken & ook deze van dit jaar even naleest zijn er flink wat grote huizen die bezoeken & degustatie volledig gratis aanbieden.
Mocht er interesse zijn in bepaalde namen / bezoeken, dan bezorg u ik graag de contactgegevens, dan komt u direct terecht waar u moet wezen.

In de prijsklasse tot 20€, daar hebben wij enkel La Tulipe de La Garde bezocht. Voor de rest hebben wij - mea culpa - het hogere segment bezocht.

Mathijs


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - troisetoiles - 16-10-2017 10:25 AM

Heel erg bedankt voor jullie tips, ik ga de komende dagen de reis eens plannen en kijken welke bezoeken er mogelijk zijn!


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Mr Coone - 16-10-2017 10:32 AM

(16-10-2017 10:25 AM)troisetoiles schreef:  Heel erg bedankt voor jullie tips, ik ga de komende dagen de reis eens plannen en kijken welke bezoeken er mogelijk zijn!

Als je in de Bordeaux-regio bent, dan moet je absoluut het dorp van Saint Emilion bezoeken.
Echt enorm pittoresk en gezellig om te wandelen.

Maar je koopt er best geen wijn. Prijzen swingen er de pan uit (tourist trap), en de bewaring laat ook te wensen over Wink


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - wvd - 16-10-2017 11:26 AM

(16-10-2017 10:32 AM)Mr Coone schreef:  
(16-10-2017 10:25 AM)troisetoiles schreef:  Heel erg bedankt voor jullie tips, ik ga de komende dagen de reis eens plannen en kijken welke bezoeken er mogelijk zijn!

Als je in de Bordeaux-regio bent, dan moet je absoluut het dorp van Saint Emilion bezoeken.
Echt enorm pittoresk en gezellig om te wandelen.

Maar je koopt er best geen wijn. Prijzen swingen er de pan uit (tourist trap), en de bewaring laat ook te wensen over Wink

Het ganse dorp is een tourist trap. Heel mooi, maar je kan er op de koppen lopen. Waar is de tijd....


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - vinejo - 16-10-2017 02:31 PM

(16-10-2017 11:26 AM)wvd schreef:  
(16-10-2017 10:32 AM)Mr Coone schreef:  
(16-10-2017 10:25 AM)troisetoiles schreef:  Heel erg bedankt voor jullie tips, ik ga de komende dagen de reis eens plannen en kijken welke bezoeken er mogelijk zijn!

Als je in de Bordeaux-regio bent, dan moet je absoluut het dorp van Saint Emilion bezoeken.
Echt enorm pittoresk en gezellig om te wandelen.

Maar je koopt er best geen wijn. Prijzen swingen er de pan uit (tourist trap), en de bewaring laat ook te wensen over Wink

Het ganse dorp is een tourist trap. Heel mooi, maar je kan er op de koppen lopen. Waar is de tijd....

Als je er bent wel gaan eten in l Envers du Decor van Comte de Ligneris (ex Soutard) recht tegenover de macarons... Kies voor de Magret de Canard...
In 2010 was er daarnaast zelfs nog een winkeltje waar je zijn wijnen en andere wijngerelateerde zaken kon kopen- is wel de moeite en geen tourist trap (als t nog bestaat).
Andere wijnwinkels idd wel vermijden, die zijn meer gericht op budgetten van naïeve Russen en Chinezen...


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - wvd - 17-10-2017 11:40 AM

(16-10-2017 02:31 PM)vinejo schreef:  
(16-10-2017 11:26 AM)wvd schreef:  
(16-10-2017 10:32 AM)Mr Coone schreef:  
(16-10-2017 10:25 AM)troisetoiles schreef:  Heel erg bedankt voor jullie tips, ik ga de komende dagen de reis eens plannen en kijken welke bezoeken er mogelijk zijn!

Als je in de Bordeaux-regio bent, dan moet je absoluut het dorp van Saint Emilion bezoeken.
Echt enorm pittoresk en gezellig om te wandelen.

Maar je koopt er best geen wijn. Prijzen swingen er de pan uit (tourist trap), en de bewaring laat ook te wensen over Wink

Het ganse dorp is een tourist trap. Heel mooi, maar je kan er op de koppen lopen. Waar is de tijd....

Als je er bent wel gaan eten in l Envers du Decor van Comte de Ligneris (ex Soutard) recht tegenover de macarons... Kies voor de Magret de Canard...
In 2010 was er daarnaast zelfs nog een winkeltje waar je zijn wijnen en andere wijngerelateerde zaken kon kopen- is wel de moeite en geen tourist trap (als t nog bestaat).
Andere wijnwinkels idd wel vermijden, die zijn meer gericht op budgetten van naïeve Russen en Chinezen...

Daar hebben we met de hele groep ook eens gezeten na Vinexpo, moet in 1997 geweest zijn denk ik. Toen was hij nog eigenaar van Soutard en hij kon er niet mee lachen dat we zijn afschuwelijke 1990 terugstuurden. Bleek aan de kurken te liggen, ganse oogst om zeep. Enfin, we hebben ons toen getroost met..... Vosne-Romanée 1978 van Leroy. Wink


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Jerver - 17-10-2017 11:56 AM

Matthijs,

Even een bedankje voor jouw posts hier. We hebben afgelopen weekend ook een reisje gemaakt naar de Bordeaux en jouw bezoekverslagen waren een handige leiddraad. Ik plaats deze van ons in een ander topic, om het wat overzichtelijk te houden.

Groeten
J


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - troisetoiles - 13-12-2017 03:53 PM

Zoals beloofd, nog een klein verslag van enkele bezoeken in en rond Bordeaux afgelopen november.

Beau Rivage is een klein château dat rode wijnen maakt met de vijf cépages van Bordeaux in de appellatie Bordeaux Supérieur. Het bedrijf is in handen van Christine Nadalié, zij is oenologe en komt uit een familie van tonneliers (waarover hieronder meer) maar wilde graag zelf wijn maken. Het domein is zeven hectare groot en produceert ongeveer 30.000 flessen per jaar. Op het domein worden we rondgeleid door iemand van de marketing, die ook rondleidingen geeft bij de tonnellerie, een sympathieke jongedame.

Beau Rivage maakt biologische wijnen en heeft een bio-certificaat sinds 2014. Ze zijn niet van plan om een certificaat aan te vragen om biodynamisch te werken; ze vinden het al moeilijk genoeg om biologisch volgens de regels te kunnen werken. De oogst van 2017 was slecht in kwantiteit - maar liefst 80 procent van de oogst ging verloren.

In hun vinificatieproces maken ze gebruik van de verschillende vaten van de tonnellerie en de eigenschappen die deze vaten aan de wijnen geven. Ook wat betreft de assemblage hebben ze een bijzondere techniek. De schillen van de druiven worden, nadat het sap is overgepompt in een ander vat, nog een extra keer geperst en apart gebruikt voor de assemblage van de wijn: dit sap bevat extra veel tannines.

De wijnen dan. Chateau Beau Rivage, de instapwijn, is een assemblage van de vijf druiven van Bordeaux. De wijn heeft 24 maanden op vaten van de tonnellerie gelegen, waardoor je hem een tijdje kunt bewaren. De Benjamin is een assemblage van merlot en cabernet sauvignon, met achttien maanden houtopvoeding. Deze wijn vertoont meer fraîcheur en evenwicht dan de Beau Rivage.

Ze verkopen ter plekke ook een cru bourgeois van haut-médoc: le Clos la Bohème, het kleinste cru bourgeois domein van de hele Medoc (wijngaarden vlakbij chateau Cantemerle in Margaux). Hier zijn ze fier op, want de cru bourgeois wordt in tegenstelling tot de grand cru classés regelmatig op kwaliteit getest. De wijnen liggen twintig maanden op eik, er wordt ieder jaar 60 procent nieuw hout gebruikt, alweer uit de eigen tonnellerie.

Na het bezoek aan het château rijden we enkele kilometers naar het vlakbij gelegen Ludon-Medoc, voor een bezoek aan tonnellerie Nadalié: een fabriek waar er wijnvaten worden vervaardigd. We moeten een fluo vestje aantrekken en een headset opzetten wegens het vele lawaai in de fabriek. Wegens het beroepsgeheim is het helaas verboden om ter plekke foto’s te maken.

De tonnellerie is sinds 1902 in handen van dezelfde familie. Ze vervaardigen 150 vaten per dag. Het hout is afkomstig van eiken uit de buurt, maar ook uit de Limousin en uit Oost-Europa. Voor elke eik die gekapt wordt, worden drie bomen in de plaats aangeplant. Van de bomen worden houten plankjes gezaagd, die buiten worden opgestapeld. De plankjes worden gedurende lange tijd besproeid. Door de regen spoelen er schadelijke stoffen uit, door de wind en de zon drogen ze verder uit.

Tonnellerie Nadalié heeft ook nog vestigingen in Chili, Bourgogne en Australië. Onder andere bij Chateau Latour gebruikt men hun vaten.

Binnen in de fabriek zijn de tonneliers aan het werk, een oud ambacht dat prachtig is om te zien - ook al is dit geen klein bedrijf. De tonnelier plaatst in een ijzeren cirkel alle latjes van het vat naast elkaar, tot de cirkel gevormd is. Omdat de latjes precies zijn afgemeten, komen ze meteen stevig vast te zitten in de ijzeren ring. De tonnelier doet nu een tweede, grotere ring rond het vat. Met een grote hamer tikt hij de twee ringen naar beneden, zodat ze nog vaster komen te zitten. Het vat in wording (dat met wat verbeelding op een strooien rokje lijkt) wordt nu boven een vuur geplaatst, zodat de latjes straks kunnen buigen tot de kenmerkende vatvorm. Daarna worden ze boven een ander vuur geplaatst, dat het de nodige kwaliteiten aan het hout moet toevoegen, die de vaten later aan de wijnen zullen afstaan. Nadat er een bodem aan het vat is toegevoegd, wordt getest of het vat waterdicht is. Tot slot wordt er met een laser het embleem van de tonnelier en de naam van het château aan toegevoegd. Een vat kost, afhankelijk van hout en grootte, 700 euro. De meeste vaten in Bordeaux hebben een inhoud van 225 liter. In de Bourgogne wil men naar verluidt altijd speciaal doen: daarom gebruiken ze vaten van 228 liter.

Een bezoek aan de tonnellerie en Beau Rivage samen kostte vijftien euro per persoon. Niet weinig, maar uiteindelijk hebben we ons hier wel een halve dag mee vermaakt. En zeker de tonnellerie is bijzonder om een keer te bezoeken. Al is een bezoek aan een kleinere vatenmaker wellicht nog dat tikkeltje leuker.


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Benz - 13-12-2017 04:40 PM

(13-12-2017 03:53 PM)troisetoiles schreef:  Zoals beloofd, nog een klein verslag van enkele bezoeken in en rond Bordeaux afgelopen november.

Beau Rivage is een klein château dat rode wijnen maakt met de vijf cépages van Bordeaux in de appellatie Bordeaux Supérieur. Het bedrijf is in handen van Christine Nadalié, zij is oenologe en komt uit een familie van tonneliers (waarover hieronder meer) maar wilde graag zelf wijn maken. Het domein is zeven hectare groot en produceert ongeveer 30.000 flessen per jaar. Op het domein worden we rondgeleid door iemand van de marketing, die ook rondleidingen geeft bij de tonnellerie, een sympathieke jongedame.

Beau Rivage maakt biologische wijnen en heeft een bio-certificaat sinds 2014. Ze zijn niet van plan om een certificaat aan te vragen om biodynamisch te werken; ze vinden het al moeilijk genoeg om biologisch volgens de regels te kunnen werken. De oogst van 2017 was slecht in kwantiteit - maar liefst 80 procent van de oogst ging verloren.

In hun vinificatieproces maken ze gebruik van de verschillende vaten van de tonnellerie en de eigenschappen die deze vaten aan de wijnen geven. Ook wat betreft de assemblage hebben ze een bijzondere techniek. De schillen van de druiven worden, nadat het sap is overgepompt in een ander vat, nog een extra keer geperst en apart gebruikt voor de assemblage van de wijn: dit sap bevat extra veel tannines.

De wijnen dan. Chateau Beau Rivage, de instapwijn, is een assemblage van de vijf druiven van Bordeaux. De wijn heeft 24 maanden op vaten van de tonnellerie gelegen, waardoor je hem een tijdje kunt bewaren. De Benjamin is een assemblage van merlot en cabernet sauvignon, met achttien maanden houtopvoeding. Deze wijn vertoont meer fraîcheur en evenwicht dan de Beau Rivage.

Ze verkopen ter plekke ook een cru bourgeois van haut-médoc: le Clos la Bohème, het kleinste cru bourgeois domein van de hele Medoc (wijngaarden vlakbij chateau Cantemerle in Margaux). Hier zijn ze fier op, want de cru bourgeois wordt in tegenstelling tot de grand cru classés regelmatig op kwaliteit getest. De wijnen liggen twintig maanden op eik, er wordt ieder jaar 60 procent nieuw hout gebruikt, alweer uit de eigen tonnellerie.

Na het bezoek aan het château rijden we enkele kilometers naar het vlakbij gelegen Ludon-Medoc, voor een bezoek aan tonnellerie Nadalié: een fabriek waar er wijnvaten worden vervaardigd. We moeten een fluo vestje aantrekken en een headset opzetten wegens het vele lawaai in de fabriek. Wegens het beroepsgeheim is het helaas verboden om ter plekke foto’s te maken.

De tonnellerie is sinds 1902 in handen van dezelfde familie. Ze vervaardigen 150 vaten per dag. Het hout is afkomstig van eiken uit de buurt, maar ook uit de Limousin en uit Oost-Europa. Voor elke eik die gekapt wordt, worden drie bomen in de plaats aangeplant. Van de bomen worden houten plankjes gezaagd, die buiten worden opgestapeld. De plankjes worden gedurende lange tijd besproeid. Door de regen spoelen er schadelijke stoffen uit, door de wind en de zon drogen ze verder uit.

Tonnellerie Nadalié heeft ook nog vestigingen in Chili, Bourgogne en Australië. Onder andere bij Chateau Latour gebruikt men hun vaten.

Binnen in de fabriek zijn de tonneliers aan het werk, een oud ambacht dat prachtig is om te zien - ook al is dit geen klein bedrijf. De tonnelier plaatst in een ijzeren cirkel alle latjes van het vat naast elkaar, tot de cirkel gevormd is. Omdat de latjes precies zijn afgemeten, komen ze meteen stevig vast te zitten in de ijzeren ring. De tonnelier doet nu een tweede, grotere ring rond het vat. Met een grote hamer tikt hij de twee ringen naar beneden, zodat ze nog vaster komen te zitten. Het vat in wording (dat met wat verbeelding op een strooien rokje lijkt) wordt nu boven een vuur geplaatst, zodat de latjes straks kunnen buigen tot de kenmerkende vatvorm. Daarna worden ze boven een ander vuur geplaatst, dat het de nodige kwaliteiten aan het hout moet toevoegen, die de vaten later aan de wijnen zullen afstaan. Nadat er een bodem aan het vat is toegevoegd, wordt getest of het vat waterdicht is. Tot slot wordt er met een laser het embleem van de tonnelier en de naam van het château aan toegevoegd. Een vat kost, afhankelijk van hout en grootte, 700 euro. De meeste vaten in Bordeaux hebben een inhoud van 225 liter. In de Bourgogne wil men naar verluidt altijd speciaal doen: daarom gebruiken ze vaten van 228 liter.

Een bezoek aan de tonnellerie en Beau Rivage samen kostte vijftien euro per persoon. Niet weinig, maar uiteindelijk hebben we ons hier wel een halve dag mee vermaakt. En zeker de tonnellerie is bijzonder om een keer te bezoeken. Al is een bezoek aan een kleinere vatenmaker wellicht nog dat tikkeltje leuker.

Beau Rivage is heel mooi, doet me met heimwee terug denken aan mijn verblijf in de Médoc in 2014, hier hebben we een nacht of 2 verbleven met de motorhome om vooral de Haut-Médoc en Margaux te verkennen, om daarna ook een paar dagen op Cap Leon Veyrin te verblijven om van daaruit ook St-Julien, Pauillac en St-Estephe te verkennen. Het doet me een groot plezier dat je hier langs geweest bent! Wink


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - troisetoiles - 13-12-2017 04:47 PM

(13-12-2017 04:40 PM)Benz schreef:  Beau Rivage is heel mooi, doet me met heimwee terug denken aan mijn verblijf in de Médoc in 2014, hier hebben we een nacht of 2 verbleven met de motorhome om vooral Margaux te verkennen, om daarna ook een paar dagen op Cap Leon Veyrin te verblijven om van daaruit ook St-Julien, Pauillac en St-Estephe te verkennen. Het doet me een groot plezier dat je hier langs geweest bent! Wink

Ik was het allerbelangrijkste nog vergeten, namelijk jou te bedanken voor de fijne tip!


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Benz - 13-12-2017 04:51 PM

(13-12-2017 04:47 PM)troisetoiles schreef:  
(13-12-2017 04:40 PM)Benz schreef:  Beau Rivage is heel mooi, doet me met heimwee terug denken aan mijn verblijf in de Médoc in 2014, hier hebben we een nacht of 2 verbleven met de motorhome om vooral Margaux te verkennen, om daarna ook een paar dagen op Cap Leon Veyrin te verblijven om van daaruit ook St-Julien, Pauillac en St-Estephe te verkennen. Het doet me een groot plezier dat je hier langs geweest bent! Wink

Ik was het allerbelangrijkste nog vergeten, namelijk jou te bedanken voor de fijne tip!

Geen probleem, heel graag gedaan. Heel mooi verslag trouwens! cheers


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Olivier - 13-12-2017 07:43 PM

Mooi verslag! Merci cheers


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - vinejo - 15-12-2017 11:24 AM

Bedankt voor het interessante verslag, 3etoiles!
Toch nog even aanstippen dat wat de sympathieke jongedame je vertelde over de vinificatie eigenlijk de regel is en niet de uitzondering. Na de gisting van de rode druiven wordt het vloeibare gedeelte (het sap dat wijn is geworden) altijd gescheiden van het vaste deel (pelletjes, eventueel steeltjes). Dit vloeibare deel noemt men de "lekwijn".
Vervolgens zal men altijd de "chapeau" (zo noemt men dat vaste deel omdat het tijdens de gisting telkens naar boven wordt gestuwd door de CO2) persen. Het sap wat men hiervan over houdt (de "perswijn, zowat 10-15 %") zal men dan al dan niet assembleren, afhankelijk van de omstandigheden (oogstjaar,..).
Veelal zal men een deel toevoegen aan de "grand vin", maar eventueel ook een deel voorbehouden voor de tweede wijn.
Ik kocht in St Emilion bij De Ligneris ooit eens een fles " le vin de presse de Soutard". Geopend een jaar of 5 nadien, was een dikke tegenvaller.


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - troisetoiles - 15-12-2017 03:26 PM

Ah, bedankt voor de uitleg, goed dat ik als autodidact af en toe door de mand val!

Vermoedelijk werd hier ter plekke de nadruk op gelegd omdat het proces net aan de gang was en heb ik het verkeerdelijk als iets uitzonderlijk gezien. Straks eens zoeken of ik er een fotootje van heb gemaakt.


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - troisetoiles - 20-12-2017 03:44 PM

Nog een bezoek aan een wijnboer in Entre-Deux-Mers vergeten te vermelden, het uitgestrekte boerenland tussen de Gironde en de Dordogne. In Chateau Grand Bireau in Daignac werden we ontvangen door de heel enthousiaste en gepassioneerde wijnboer Ludovic Barthe. Zijn licht golvende domein van meer dan 40 hectare ziet er prachtig uit vlak voor zonsondergang. De wijnstokken staan op sommige plekken redelijk ver uit elkaar; Barthe is van plan om de densiteit te verhogen zodat de wortels van de wijnstokken meer met elkaar in concurrentie moeten treden.

In 2013 ging de volledige oogst van Barthe naar de knoppen door het slechte weer. Hij bleef niet bij de pakken zitten en begon een crowdfunding waarop een 150-tal mensen uit de omgeving intekenden. Voor een jaarlijkse som geld van 200 euro krijgen ze een hoop wijnstokken ter beschikking waarmee ze hun eigen wijn mogen maken - hun namen staan ook effectief op bordjes naast de stokken. Vier keer per jaar krijgen de deelnemers aan het project een voormiddag theorie en een namiddag praktijkles over hoe ze in de wijngaard moeten werken. Ze mogen jaarlijks ook 24 flessen wijn bottelen met hun eigen etiket op.

Grand Bireau werkt biologisch sinds 2014, de flessen van 2017 krijgen voor het eerst een biodynamisch label. Biodynamisch werken is volgens Barthe vooral je gezond verstand gebruiken. Als het heel hard geregend heeft, stelt hij het werken met de tractor bijvoorbeeld nog even uit terwijl hij andere wijnburen uit de buurt de grond ziet kapot rijden, gewoon, omdat ze zich strak aan de planning willen houden.

Chateau Grand Bireau Rouge en Blanc zijn lekkere drinkwijnen. De witte heeft een erg florale neus, een beetje peer ook, het fruit komt mooi naar boven in de mond. Geen lange afdronk en niet complex, maar wel een leuke (ik wou 'vrouwelijke' schrijven, maar dat klinkt een beetje discriminerend) wijn als aperitief of voor bij een lichte maaltijd, en dat voor weinig geld. De rode wijn van Grand Bireau (35 procent cabernet sauvignon, 65 procent merlot) geurt naar kersen en is een beetje kruidig, stevige tannines ook, maar niet complex. Op het chateau - nu ja, stel je eerder een oude boerderij met schuur voor - verkoopt Barthe ook Chateau Valrose (20 procent cabernet sauvignon, 80 procent merlot) : een stevige rode wijn met best wat alcohol, die houtopvoeding heeft gekregen, eveneens biologisch. Geurt naar gekookt fruit, koffie en - een beetje vreemd - naar potloodslijpsel. Prima begeleider van een stevige maaltijd.

De tasting en het bezoek aan Grand Bireau waren gratis, we kregen zelfs enkele opengemaakte flessen mee naar huis. Misschien niet het grootste chateau of de meest uitzonderlijke wijn, maar wel een bezoek waar ik nog lang met veel plezier aan zal terugdenken!

Tot slot heb ik nog een tijdje staan babbelen met een 84-jarige wijnboer uit Entre-Deux-Mers, die op jonge leeftijd het domein van zijn schoonvader heeft overgenomen: eveneens een veertigtal hectare - wat hijzelf "eerder weinig" noemt in de regio. Zijn enige zoon woont in Japan en zal het domein niet overnemen, hij maakt zich zorgen over de toekomst. Vroeger was het een eer om een zaak binnen de familie te houden, vandaag niet meer want alle jonge mensen willen in de stad gaan wonen. Enkele kandidaat-opvolgers met een diploma oenologie hielden het telkens maar een korte tijd bij hem uit, omdat ze "niet gewend zijn om zelf de handen uit de mouwen te steken." De wijnboer werkt daarom met seizoensarbeiders: in een verleden Spanjaarden en Portugezen, tegenwoordig voornamelijk Roemenen en Marokkanen.

De oogst zat de laatste jaren niet mee. In 2013 ging 80 procent van de oogst verloren, dit jaar opnieuw. "Een verlies dat niet zomaar wordt gedekt." Bovendien zijn er volgens deze man drie dieven in Frankrijk: "de staat, de banken en de verzekeringen!" Hij had het niet zo begrepen op biologische en biodynamische wijnboeren: "Je moet hard werken in de wijngaard, niet rustig afwachten tot het beter weer wordt. Er mag geen gras tussen de wijnstokken staan, want als het lang droog is geweest neemt het gras als eerste het water op, daarna pas de wijnstokken. In tegenstelling tot de bioboeren haal ik wel nog steeds hoge rendementen."

De fles wijn die ik van hem kocht heb ik nog niet geproefd, maar de verwachtingen zijn aan de lage kant... Langs de andere kant wel een interessant gesprek over de leegloop van het Franse platteland en de moeilijkheden van kleine wijnboeren om het hoofd boven water te houden, ook al hield de man er nogal conservatie standpunten op na. Een heel ander plaatje dan onze autoritjes langs de chique kastelen in Pauillac, Saint-Estèphe, Margaux en in Saint-Emilion en Pomerol, maar daarom niet minder charmant.


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - vinejo - 20-12-2017 05:41 PM

(20-12-2017 03:44 PM)troisetoiles schreef:  Nog een bezoek aan een wijnboer in Entre-Deux-Mers vergeten te vermelden, het uitgestrekte boerenland tussen de Gironde en de Dordogne. In Chateau Grand Bireau in Daignac werden we ontvangen door de heel enthousiaste en gepassioneerde wijnboer Ludovic Barthe. Zijn licht golvende domein van meer dan 40 hectare ziet er prachtig uit vlak voor zonsondergang. De wijnstokken staan op sommige plekken redelijk ver uit elkaar; Barthe is van plan om de densiteit te verhogen zodat de wortels van de wijnstokken meer met elkaar in concurrentie moeten treden.

In 2013 ging de volledige oogst van Barthe naar de knoppen door het slechte weer. Hij bleef niet bij de pakken zitten en begon een crowdfunding waarop een 150-tal mensen uit de omgeving intekenden. Voor een jaarlijkse som geld van 200 euro krijgen ze een hoop wijnstokken ter beschikking waarmee ze hun eigen wijn mogen maken - hun namen staan ook effectief op bordjes naast de stokken. Vier keer per jaar krijgen de deelnemers aan het project een voormiddag theorie en een namiddag praktijkles over hoe ze in de wijngaard moeten werken. Ze mogen jaarlijks ook 24 flessen wijn bottelen met hun eigen etiket op.

Grand Bireau werkt biologisch sinds 2014, de flessen van 2017 krijgen voor het eerst een biodynamisch label. Biodynamisch werken is volgens Barthe vooral je gezond verstand gebruiken. Als het heel hard geregend heeft, stelt hij het werken met de tractor bijvoorbeeld nog even uit terwijl hij andere wijnburen uit de buurt de grond ziet kapot rijden, gewoon, omdat ze zich strak aan de planning willen houden.

Chateau Grand Bireau Rouge en Blanc zijn lekkere drinkwijnen. De witte heeft een erg florale neus, een beetje peer ook, het fruit komt mooi naar boven in de mond. Geen lange afdronk en niet complex, maar wel een leuke (ik wou 'vrouwelijke' schrijven, maar dat klinkt een beetje discriminerend) wijn als aperitief of voor bij een lichte maaltijd, en dat voor weinig geld. De rode wijn van Grand Bireau (35 procent cabernet sauvignon, 65 procent merlot) geurt naar kersen en is een beetje kruidig, stevige tannines ook, maar niet complex. Op het chateau - nu ja, stel je eerder een oude boerderij met schuur voor - verkoopt Barthe ook Chateau Valrose (20 procent cabernet sauvignon, 80 procent merlot) : een stevige rode wijn met best wat alcohol, die houtopvoeding heeft gekregen, eveneens biologisch. Geurt naar gekookt fruit, koffie en - een beetje vreemd - naar potloodslijpsel. Prima begeleider van een stevige maaltijd.

De tasting en het bezoek aan Grand Bireau waren gratis, we kregen zelfs enkele opengemaakte flessen mee naar huis. Misschien niet het grootste chateau of de meest uitzonderlijke wijn, maar wel een bezoek waar ik nog lang met veel plezier aan zal terugdenken!

Tot slot heb ik nog een tijdje staan babbelen met een 84-jarige wijnboer uit Entre-Deux-Mers, die op jonge leeftijd het domein van zijn schoonvader heeft overgenomen: eveneens een veertigtal hectare - wat hijzelf "eerder weinig" noemt in de regio. Zijn enige zoon woont in Japan en zal het domein niet overnemen, hij maakt zich zorgen over de toekomst. Vroeger was het een eer om een zaak binnen de familie te houden, vandaag niet meer want alle jonge mensen willen in de stad gaan wonen. Enkele kandidaat-opvolgers met een diploma oenologie hielden het telkens maar een korte tijd bij hem uit, omdat ze "niet gewend zijn om zelf de handen uit de mouwen te steken." De wijnboer werkt daarom met seizoensarbeiders: in een verleden Spanjaarden en Portugezen, tegenwoordig voornamelijk Roemenen en Marokkanen.

De oogst zat de laatste jaren niet mee. In 2013 ging 80 procent van de oogst verloren, dit jaar opnieuw. "Een verlies dat niet zomaar wordt gedekt." Bovendien zijn er volgens deze man drie dieven in Frankrijk: "de staat, de banken en de verzekeringen!" Hij had het niet zo begrepen op biologische en biodynamische wijnboeren: "Je moet hard werken in de wijngaard, niet rustig afwachten tot het beter weer wordt. Er mag geen gras tussen de wijnstokken staan, want als het lang droog is geweest neemt het gras als eerste het water op, daarna pas de wijnstokken. In tegenstelling tot de bioboeren haal ik wel nog steeds hoge rendementen."

De fles wijn die ik van hem kocht heb ik nog niet geproefd, maar de verwachtingen zijn aan de lage kant... Langs de andere kant wel een interessant gesprek over de leegloop van het Franse platteland en de moeilijkheden van kleine wijnboeren om het hoofd boven water te houden, ook al hield de man er nogal conservatie standpunten op na. Een heel ander plaatje dan onze autoritjes langs de chique kastelen in Pauillac, Saint-Estèphe, Margaux en in Saint-Emilion en Pomerol, maar daarom niet minder charmant.

Bedankt, Troisetoiles, voor dit heerlijke verslag!
Van de tweede wijnbouwer zou ik echter liever geen wijn drinken Wink
Trouwens, als hij zegt dat hij het gras maait omdat dit gras het water eerder opneemt dan de wijnstokken is dit voor andere wijnbouwers net een vóordeel. Een wijnstok moét afzien, liefst arme grond, weinig water, zodat de stokken dieper moeten graven en in interessantere grondlagen terechtkomen om daar voedingstoffen op te nemen.
Maar hij gaat inderdaad enkel voor het rendement, dus kwantiteit boven kwaliteit. Je hebt gelijk om je verwachtingen voor je fles niet te hoog te spannen ;-)

Btw, het potloodslijpsel waarvan je spreekt is een redelijk courant aroma bij wijnen hoor, goed omschreven dus!


RE: Reis Bordeaux - September 2017 - Olivier - 20-12-2017 06:46 PM

Inderdaad mooi verslag! Bedankt. Interessant om ook eens een sfeerbeeld te krijgen van een streek die veel minder in de spotlights staat.