wijnliefhebbers
Wijnruimte - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Dit wil ik (/forum-32.html)
+--- Forum: even kwijt... (/forum-38.html)
+--- Discussie: Wijnruimte (/thread-5788.html)


Wijnruimte - 150pk - 12-03-2018 06:09 PM

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw hier op het forum (gevonden via google :-) en sinds een jaartje begonnen met het oa bewaren en verzamelen van wijnen (vooral rode).

Grotendeels begonnen door mijn vriendin haar grootvader (96 jaar trouwens, dus veel ervaring Smile) die mij veel heeft bijgebracht en ook leren proeven en appreciëren van wijnen.
Ook heel wat zelfstudie heeft mij veel bijgebracht en het drinken natuurlijk.

Mijn voorkeur gaat vooral uit naar Bordeaux wijnen. Ondertussen heb ik al aardig wat wijntjes bij elkaar verzamelt en is mijn huidige klimaatkast te klein, zit nl boordevol.
Die heeft nochtans plaats voor 200 flessen Wink
Meeste van deze wijnen zijn bewaarwijn zoals bv Montrose 2010, D'yquem 2003, Ausone 2009, Kirwan 2009 enz... die dus gerust tot aan mijn pensioen nog mogen bewaard worden. (ik ben zelf 41 jaar vergeten vermelden)

Aangezien ik die flesjes in een toch zo goed als mogelijke conditie wil bewaren (aangezien hun waarde) ben ik van plan om een ruimte te bouwen (ik ben zelf aannemer) om de wijnen te bewaren.
Daar heb ik dus enkele vraagjes over omdat je nogal veel verschillende meningen en artikels leest van wat nu het beste is.

Ik heb het geluk gehad dat ik een deel van mijn ouders hun tuinhuis mag ombouwen tot een bewaarruimte. Hun houten tuinhuis was versleten en mocht afgebroken worden om er een nieuw te bouwen.

Ik ben van plan dit te doen met snelbouwstenen opp ongeveer 2m lang, 3.5mB en 2.5mH dus een goede 7m².

Die ga ik isoleren met EPS platen van 10cm en afwerken met crépi.
Dak wordt eveneens geïsoleerd met recticel platen van 6cm.

Dus de ruimte zal goed "ingepakt" zijn.
Daarom ga ik ook 2 verluchtingsroosters voorzien zodat er luchtcirculatie mogelijk is om schimmels tegen te gaan.
Moeten die roosters voldoen aan een bepaalde minimum grote en zijn 2 roosters genoeg? Moeten die in een bepaalde richting geplaatst worden( bv één N en één Z gericht?) Moeten die steeds rechtover elkaar geplaatst worden of maakt dit niet uit.

Is het nodig om daarbij nog iets van klimaatregeling te voorzien voor het regelen van vocht en temperatuur?
Persoonlijk vindt ik die toestellen nogal duur.

Hopelijk is alles een beetje duidelijk, mocht dit niet het geval zijn laat het mij maar weten.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden en suggesties.


RE: Wijnruimte - Dave - 12-03-2018 09:21 PM

(12-03-2018 06:09 PM)150pk schreef:  Hallo iedereen,

Ik ben nieuw hier op het forum (gevonden via google :-) en sinds een jaartje begonnen met het oa bewaren en verzamelen van wijnen (vooral rode).

Grotendeels begonnen door mijn vriendin haar grootvader (96 jaar trouwens, dus veel ervaring Smile) die mij veel heeft bijgebracht en ook leren proeven en appreciëren van wijnen.
Ook heel wat zelfstudie heeft mij veel bijgebracht en het drinken natuurlijk.

Mijn voorkeur gaat vooral uit naar Bordeaux wijnen. Ondertussen heb ik al aardig wat wijntjes bij elkaar verzamelt en is mijn huidige klimaatkast te klein, zit nl boordevol.
Die heeft nochtans plaats voor 200 flessen Wink
Meeste van deze wijnen zijn bewaarwijn zoals bv Montrose 2010, D'yquem 2003, Ausone 2009, Kirwan 2009 enz... die dus gerust tot aan mijn pensioen nog mogen bewaard worden. (ik ben zelf 41 jaar vergeten vermelden)

Aangezien ik die flesjes in een toch zo goed als mogelijke conditie wil bewaren (aangezien hun waarde) ben ik van plan om een ruimte te bouwen (ik ben zelf aannemer) om de wijnen te bewaren.
Daar heb ik dus enkele vraagjes over omdat je nogal veel verschillende meningen en artikels leest van wat nu het beste is.

Ik heb het geluk gehad dat ik een deel van mijn ouders hun tuinhuis mag ombouwen tot een bewaarruimte. Hun houten tuinhuis was versleten en mocht afgebroken worden om er een nieuw te bouwen.

Ik ben van plan dit te doen met snelbouwstenen opp ongeveer 2m lang, 3.5mB en 2.5mH dus een goede 7m².

Die ga ik isoleren met EPS platen van 10cm en afwerken met crépi.
Dak wordt eveneens geïsoleerd met recticel platen van 6cm.

Dus de ruimte zal goed "ingepakt" zijn.
Daarom ga ik ook 2 verluchtingsroosters voorzien zodat er luchtcirculatie mogelijk is om schimmels tegen te gaan.
Moeten die roosters voldoen aan een bepaalde minimum grote en zijn 2 roosters genoeg? Moeten die in een bepaalde richting geplaatst worden( bv één N en één Z gericht?) Moeten die steeds rechtover elkaar geplaatst worden of maakt dit niet uit.

Is het nodig om daarbij nog iets van klimaatregeling te voorzien voor het regelen van vocht en temperatuur?
Persoonlijk vindt ik die toestellen nogal duur.

Hopelijk is alles een beetje duidelijk, mocht dit niet het geval zijn laat het mij maar weten.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden en suggesties.

Ga je daar, ondanks de isolatie, geen enorme temperatuur-schommelingen hebben ?


RE: Wijnruimte - Mathijs81 - 12-03-2018 11:40 PM

Ik vrees dat - ondanks isolatie - de schommelingen in temperatuur toch te groot gaan zijn.
Winters gaan nog meevallen, maar de hete zomerzon zal de wijn wel koken ( denk ik toch ).

Lijkt me dan beter om te investeren in een extra grote wijnbewaarkast .... cheers

Mathijs


RE: Wijnruimte - Dave - 13-03-2018 12:29 PM

(12-03-2018 11:40 PM)Mathijs81 schreef:  Ik vrees dat - ondanks isolatie - de schommelingen in temperatuur toch te groot gaan zijn.
Winters gaan nog meevallen, maar de hete zomerzon zal de wijn wel koken ( denk ik toch ).

Lijkt me dan beter om te investeren in een extra grote wijnbewaarkast .... cheers

Mathijs

Of het tuinhuis onderkelderen. Als aannemer zou dat toch moeten lukken, niet ? Smile

Of zoiets: http://www.spiralcellars.co.uk/cellars/spiral-cellars/


RE: Wijnruimte - vinejo - 13-03-2018 04:26 PM

(13-03-2018 12:29 PM)Dave schreef:  Of het tuinhuis onderkelderen. Als aannemer zou dat toch moeten lukken, niet ? Smile

Of zoiets: http://www.spiralcellars.co.uk/cellars/spiral-cellars/

Dat lijkt me een zeer goede optie!


RE: Wijnruimte - Biff - 13-03-2018 08:17 PM

(13-03-2018 12:29 PM)Dave schreef:  Of het tuinhuis onderkelderen.
Een maat van mij heeft dat inderdaad ook gedaan.
Met een luik in de hoek van het tuinhuis waar je dan naar beneden kan.


RE: Wijnruimte - 150pk - 14-03-2018 06:41 PM

Onderkelderen van het tuinhuis is helaas niet mogelijk, en mag trouwens niet van de gemeente. Moest het van mij zijn zou ik dat wel in het geniep doen ze Smile.
Ik heb ondertussen wat verder rondgevraagd er zal inderdaad schommeling zijn qua temperatuur maar zal steeds zeer traag gaan aangezien er buitenisolatie is.

Ik denk dat ik dan best eens rondkijk naar een klimatiseertoestel om de schommelingen op te vangen.

Ze hebben daar volgens de fabrikanten speciale toestellen voor om wijnruimtes te koelen/verwarmen en vochtcontrole.
Zou dat ook gaan met een airco die dezelfde eigenschappen heeft?
Of moet dit echt zo'n "wijnkoeler" zijn.

Doet volgens mij toch net hetzelfde als een airco.


RE: Wijnruimte - Dave - 15-03-2018 02:09 AM

(14-03-2018 06:41 PM)150pk schreef:  Onderkelderen van het tuinhuis is helaas niet mogelijk, en mag trouwens niet van de gemeente. Moest het van mij zijn zou ik dat wel in het geniep doen ze Smile.
Ik heb ondertussen wat verder rondgevraagd er zal inderdaad schommeling zijn qua temperatuur maar zal steeds zeer traag gaan aangezien er buitenisolatie is.

Ik denk dat ik dan best eens rondkijk naar een klimatiseertoestel om de schommelingen op te vangen.

Ze hebben daar volgens de fabrikanten speciale toestellen voor om wijnruimtes te koelen/verwarmen en vochtcontrole.
Zou dat ook gaan met een airco die dezelfde eigenschappen heeft?
Of moet dit echt zo'n "wijnkoeler" zijn.

Doet volgens mij toch net hetzelfde als een airco.

Zo'n wijnkoelsysteem zal ook wel de vochtigheid van de ruimte regelen (zoals een wijnbewaarkast doet), vermoed ik. Dat is ook wel een belangrijke factor.


RE: Wijnruimte - Corto - 15-03-2018 10:16 AM

(15-03-2018 02:09 AM)Dave schreef:  Zo'n wijnkoelsysteem zal ook wel de vochtigheid van de ruimte regelen (zoals een wijnbewaarkast doet), vermoed ik. Dat is ook wel een belangrijke factor.

Iets als dit dan?

https://www.eurocave.be/wijnkelderkoelingen/

Als ik de bovenstaande posts lees, vraag ik me af of "gewoon" een extra klimaatkast niet de goedkoopste en eenvoudigste oplossing is.


RE: Wijnruimte - Dave - 15-03-2018 11:10 AM

(15-03-2018 10:16 AM)Corto schreef:  
(15-03-2018 02:09 AM)Dave schreef:  Zo'n wijnkoelsysteem zal ook wel de vochtigheid van de ruimte regelen (zoals een wijnbewaarkast doet), vermoed ik. Dat is ook wel een belangrijke factor.

Iets als dit dan?

https://www.eurocave.be/wijnkelderkoelingen/

Als ik de bovenstaande posts lees, vraag ik me af of "gewoon" een extra klimaatkast niet de goedkoopste en eenvoudigste oplossing is.

Dat heb ik inderdaad ook al zitten denken. Bovendien zijn bewaarcondities ook niet voor alle wijnen even belangrijk, lijkt mij: wijnen die bedoeld zijn om binnen de paar jaar op te drinken (rosés, simpele witte wijnen, bojo's en andere vins de soif) kan je ook gerust naast je bewaarkast in kartonnen dozen bewaren.

Hangt er wat van af welke wijnen je hebt natuurlijk: als je alleen dure Bordeaux drinkt is het een ander verhaal natuurlijk...


RE: Wijnruimte - 150pk - 15-03-2018 06:30 PM

T'is inderdaad de bedoeling om in die ruimte de duurdere bewaarwijnen te laten rijpen.
Probleem met de klimaatkasten is dat er te weinig plaats is voor kisten.

Ik ben nu begonnen met aankopen van mooie bordeauxwijnen van 2015 (Malartic, Poujeaux...) die nu nog te jong zijn om te drinken en lang bewaarpotentieel.

Die kisten geraken praktisch niet in zo'n klimaatkast en laat die liever in hun chateaukist.

De reeds drinkbare wijnen zou ik in de klimaatkast houden.

Fondis heeft ook zo'n systeem :

https://www.picla.be/nl/product/winemaster-c25s-inbouw

Dit toestel koelt, verwamt en regelt de vochtigheid. Wel prijzig maar sommige airco's doen net hetzelfde voor de helft van de prijs.

Daarom vraag ik mij af of dat persé zo'n toestel moet zijn en eventueel een airco met dezelfde eigenschappen ook niet goed is.


RE: Wijnruimte - Jerver - 15-03-2018 08:56 PM

Een gewone airco onttrekt meestal vocht aan de te koelen ruimte. Als het de bedoeling is de ideale bewaarruimte te creëren, is de de vochtigheidsgraad minstens zo belangrijk als de temperatuur.


RE: Wijnruimte - Bert - 15-03-2018 09:21 PM

Dag '150pk!,
wat mij meteen opviel in uw eerste post:
Dak wordt eveneens geïsoleerd met recticel platen van 6cm.
Hier kan ik al zeggen dat die 6cm absoluut niet zal volstaan.
Een ruimte met dak met 6cm isolatie zal zorgen voor een oven...


RE: Wijnruimte - don quichotte - 15-03-2018 10:51 PM

(15-03-2018 09:21 PM)Bert schreef:  Dag '150pk!,
wat mij meteen opviel in uw eerste post:
Dak wordt eveneens geïsoleerd met recticel platen van 6cm.
Hier kan ik al zeggen dat die 6cm absoluut niet zal volstaan.
Een ruimte met dak met 6cm isolatie zal zorgen voor een oven...

Bert,
Ik denk dat je meer dan 100% gelijk hebt.
En het gaat hier niet alleen over de 6 cm dakisolatie.
Heb zelf een beetje ervaring met Polyurethaan platen maar wel heel wat meer ervaring met Polystyreen isolatie platen. huhuh
Ik kan hier nog een gans betoog over houden maar heb nu echt geen goesting hiervoor.
Ik zou er nooit aan denken een thermisch geïsoleerde ruimte als een tuinhuisje met klimaatregeling een bestemming te geven van vele kostbaar flessen wijn.
Ik zou gewoonweg niet meer gerust slapen.


RE: Wijnruimte - Dave - 16-03-2018 11:49 AM

(15-03-2018 10:51 PM)don quichotte schreef:  
(15-03-2018 09:21 PM)Bert schreef:  Dag '150pk!,
wat mij meteen opviel in uw eerste post:
Dak wordt eveneens geïsoleerd met recticel platen van 6cm.
Hier kan ik al zeggen dat die 6cm absoluut niet zal volstaan.
Een ruimte met dak met 6cm isolatie zal zorgen voor een oven...

Bert,
Ik denk dat je meer dan 100% gelijk hebt.
En het gaat hier niet alleen over de 6 cm dakisolatie.
Heb zelf een beetje ervaring met Polyurethaan platen maar wel heel wat meer ervaring met Polystyreen isolatie platen. huhuh
Ik kan hier nog een gans betoog over houden maar heb nu echt geen goesting hiervoor.
Ik zou er nooit aan denken een thermisch geïsoleerde ruimte als een tuinhuisje met klimaatregeling een bestemming te geven van vele kostbaar flessen wijn.
Ik zou gewoonweg niet meer gerust slapen.

Mja, ik heb er toch ook sterk mijn twijfels bij...


RE: Wijnruimte - 150pk - 16-03-2018 02:02 PM

ivm het isoleren van het dak is dat inderdaad wel mogelijk dat dit snel zou opwarmen.
Daarom denk ik er over na om dit langs de binnenzijde te isoleren. En boven op het dak met roofing of epdm en daarop een dikke laag keien te leggen zodat de warmte minder kan doordringen.

Ik ben er wel van overtuigd dat je niet persé ondergronds moet bewaren, vele bewaarwijnen mogen gerust bovengronds bewaard worden.
Heb daar eens via dit forum een artikel over gelezen dat de wijnen in sommige gevallen zelfs beter tot hun recht kwamen bij bovengrondse bewaring.
Klimaatkasten staan ook niet ondergronds.

Ik ga proberen om zo'n goed mogelijke klimaatruimte te maken met dezelfde eigenschappen als een kast. Zo'n kast zijn eigenlijk ook 4 kanten met isolatie en een klimaatsysteem.

Ik denk als je een geïsoleerde ruimte kan maken die uitgerust is met een goed klimaatsysteem die alles op peil houd, je volgens mij niet veel mis mee kan doen naar de wijnen toe.

Of zie ik dat verkeerd?


RE: Wijnruimte - Olivier - 16-03-2018 02:41 PM

(16-03-2018 02:02 PM)150pk schreef:  ivm het isoleren van het dak is dat inderdaad wel mogelijk dat dit snel zou opwarmen.
Daarom denk ik er over na om dit langs de binnenzijde te isoleren. En boven op het dak met roofing of epdm en daarop een dikke laag keien te leggen zodat de warmte minder kan doordringen.

Ik ben er wel van overtuigd dat je niet persé ondergronds moet bewaren, vele bewaarwijnen mogen gerust bovengronds bewaard worden.
Heb daar eens via dit forum een artikel over gelezen dat de wijnen in sommige gevallen zelfs beter tot hun recht kwamen bij bovengrondse bewaring.
Klimaatkasten staan ook niet ondergronds.

Ik ga proberen om zo'n goed mogelijke klimaatruimte te maken met dezelfde eigenschappen als een kast. Zo'n kast zijn eigenlijk ook 4 kanten met isolatie en een klimaatsysteem.

Ik denk als je een geïsoleerde ruimte kan maken die uitgerust is met een goed klimaatsysteem die alles op peil houd, je volgens mij niet veel mis mee kan doen naar de wijnen toe.

Of zie ik dat verkeerd?

Dag 150pk,

Even beginnen bij het begin. Een ideale bewaartemperatuur zal rond de 14-16C zitten en schommelt liefst niet te veel. Zeker als je je bordeaux lang wilt bewaren, is dat toch aangeraden. Dat betekent dat je je tuinhuis dus zou moeten inrichten om die omstandigheden te benaderen. Met een airco zal dat wel lukken qua temperatuur, maar ik zou toch eens de rekensom maken hoeveel je dat zal kosten in aankoopsom van je airco, en energiekosten om dat te laten draaien. Vergeet trouwens niet dat het niet alleen een kwestie van koelen is. Als het in de winter vriest, wil je ook vermijden dat je wijnen daar liggen aan 3-4C. Temperatuurschommelingen kunnen in principe tot 9C, dus als je je gemiddelde temperatuur instelt op 16C, wil je niet dat de temperatuur lager komt dan 7C. Dus zal je systeem ook occasioneel moeten kunnen bijverwarmen.
Wat die keien betreft, ben ik toch skeptisch... Als je ziet met hoeveel lagen moderne huizen geisoleerd zijn, hoe alles goed luchtdicht gemaakt wordt, etc. ga je toch serieus mogen investeren om je tuinhuis goed te isoleren. Trouwens, isoleren betekent dat de warmte binnen blijft, niet dat ze niet naar binnen komt als de zon erop zit te bakken. Dat heb ik zelf mogen ervaren in mijn woning... Wat hier dus al gezegd is over het oveneffect, is vrees ik correct.


RE: Wijnruimte - Dc - 16-03-2018 03:37 PM

Ik volg Olivier 100% en ik heb 3j geleden zelf een nieuwbouw gezet.

Je zal in de winter moeten bijverwarmen. Al moet ik toegeven dat het boven bij ons niet onder de 16 graden in de winter MAAR we zitten beneden wel met vloerverwarming op 20 graden...

In de zomer inderdaad afkoelen want eens die warmte binnen zit, krijg je ze owv die isolatie er verdomd moeilijk terug uit.

Vochtigheid is dan het 2de aandachtspunt

Je investeringskost + verbruikskosten gaan niet te onderschatten zijn waardoor dit mij niet zo efficiënt lijk...


RE: Wijnruimte - don quichotte - 16-03-2018 11:42 PM

(16-03-2018 03:37 PM)Dc schreef:  Ik volg Olivier 100% en ik heb 3j geleden zelf een nieuwbouw gezet.

Je zal in de winter moeten bijverwarmen. Al moet ik toegeven dat het boven bij ons niet onder de 16 graden in de winter MAAR we zitten beneden wel met vloerverwarming op 20 graden...

In de zomer inderdaad afkoelen want eens die warmte binnen zit, krijg je ze owv die isolatie er verdomd moeilijk terug uit.

Vochtigheid is dan het 2de aandachtspunt

Je investeringskost + verbruikskosten gaan niet te onderschatten zijn waardoor dit mij niet zo efficiënt lijk...

Wel, ik heb de indruk dat deze discussie de zinnige weg opgaat en dat het bredere plaatje van dat soort aanpak wordt belicht.
Wie heeft hier al gedacht aan andere aspecten van dit project en ik gebruik hier wel opzettelijk de Engelse terminologie namelijk: "reliability" en "security".


RE: Wijnruimte - 150pk - 17-03-2018 01:30 AM

(16-03-2018 02:41 PM)Olivier schreef:  
(16-03-2018 02:02 PM)150pk schreef:  ivm het isoleren van het dak is dat inderdaad wel mogelijk dat dit snel zou opwarmen.
Daarom denk ik er over na om dit langs de binnenzijde te isoleren. En boven op het dak met roofing of epdm en daarop een dikke laag keien te leggen zodat de warmte minder kan doordringen.

Ik ben er wel van overtuigd dat je niet persé ondergronds moet bewaren, vele bewaarwijnen mogen gerust bovengronds bewaard worden.
Heb daar eens via dit forum een artikel over gelezen dat de wijnen in sommige gevallen zelfs beter tot hun recht kwamen bij bovengrondse bewaring.
Klimaatkasten staan ook niet ondergronds.

Ik ga proberen om zo'n goed mogelijke klimaatruimte te maken met dezelfde eigenschappen als een kast. Zo'n kast zijn eigenlijk ook 4 kanten met isolatie en een klimaatsysteem.

Ik denk als je een geïsoleerde ruimte kan maken die uitgerust is met een goed klimaatsysteem die alles op peil houd, je volgens mij niet veel mis mee kan doen naar de wijnen toe.

Of zie ik dat verkeerd?

Dag 150pk,

Even beginnen bij het begin. Een ideale bewaartemperatuur zal rond de 14-16C zitten en schommelt liefst niet te veel. Zeker als je je bordeaux lang wilt bewaren, is dat toch aangeraden. Dat betekent dat je je tuinhuis dus zou moeten inrichten om die omstandigheden te benaderen. Met een airco zal dat wel lukken qua temperatuur, maar ik zou toch eens de rekensom maken hoeveel je dat zal kosten in aankoopsom van je airco, en energiekosten om dat te laten draaien. Vergeet trouwens niet dat het niet alleen een kwestie van koelen is. Als het in de winter vriest, wil je ook vermijden dat je wijnen daar liggen aan 3-4C. Temperatuurschommelingen kunnen in principe tot 9C, dus als je je gemiddelde temperatuur instelt op 16C, wil je niet dat de temperatuur lager komt dan 7C. Dus zal je systeem ook occasioneel moeten kunnen bijverwarmen.
Wat die keien betreft, ben ik toch skeptisch... Als je ziet met hoeveel lagen moderne huizen geisoleerd zijn, hoe alles goed luchtdicht gemaakt wordt, etc. ga je toch serieus mogen investeren om je tuinhuis goed te isoleren. Trouwens, isoleren betekent dat de warmte binnen blijft, niet dat ze niet naar binnen komt als de zon erop zit te bakken. Dat heb ik zelf mogen ervaren in mijn woning... Wat hier dus al gezegd is over het oveneffect, is vrees ik correct.

Bedankt voor uw antwoord (andere mensen ook)
Ik zal misschien eerst eens mijn naam vermelden, Marnix dus.
Ik moest hier een nickname bedenken dit was het eerste dat in mij opkwam, misschien toch beter mijn naam gekozen :-)

Ik kan misschien ook eens overwegen om de binnenzijde te isoleren dan ipv de buitenzijde. De isolatie kan de warmte dan niet opnemen.

Ik ga ook eens de firma contacteren die de toestellen van Fondis verdeeld.
Het kleinste toestel zou goed moeten kunnen afkoelen en bijverwarmen voor ruimtes tot 3 maal mijn ruimte en zouden volgens hen zeer zuinig zijn.
Zij zullen daar ook wel ervaring in hebben en misschien af- of aanraden met wat extra tips en aandachtspunten.


RE: Wijnruimte - don quichotte - 17-03-2018 02:13 AM

(17-03-2018 01:30 AM)150pk schreef:  
(16-03-2018 02:41 PM)Olivier schreef:  
(16-03-2018 02:02 PM)150pk schreef:  ivm het isoleren van het dak is dat inderdaad wel mogelijk dat dit snel zou opwarmen.
Daarom denk ik er over na om dit langs de binnenzijde te isoleren. En boven op het dak met roofing of epdm en daarop een dikke laag keien te leggen zodat de warmte minder kan doordringen.

Ik ben er wel van overtuigd dat je niet persé ondergronds moet bewaren, vele bewaarwijnen mogen gerust bovengronds bewaard worden.
Heb daar eens via dit forum een artikel over gelezen dat de wijnen in sommige gevallen zelfs beter tot hun recht kwamen bij bovengrondse bewaring.
Klimaatkasten staan ook niet ondergronds.

Ik ga proberen om zo'n goed mogelijke klimaatruimte te maken met dezelfde eigenschappen als een kast. Zo'n kast zijn eigenlijk ook 4 kanten met isolatie en een klimaatsysteem.

Ik denk als je een geïsoleerde ruimte kan maken die uitgerust is met een goed klimaatsysteem die alles op peil houd, je volgens mij niet veel mis mee kan doen naar de wijnen toe.

Of zie ik dat verkeerd?

Dag 150pk,

Even beginnen bij het begin. Een ideale bewaartemperatuur zal rond de 14-16C zitten en schommelt liefst niet te veel. Zeker als je je bordeaux lang wilt bewaren, is dat toch aangeraden. Dat betekent dat je je tuinhuis dus zou moeten inrichten om die omstandigheden te benaderen. Met een airco zal dat wel lukken qua temperatuur, maar ik zou toch eens de rekensom maken hoeveel je dat zal kosten in aankoopsom van je airco, en energiekosten om dat te laten draaien. Vergeet trouwens niet dat het niet alleen een kwestie van koelen is. Als het in de winter vriest, wil je ook vermijden dat je wijnen daar liggen aan 3-4C. Temperatuurschommelingen kunnen in principe tot 9C, dus als je je gemiddelde temperatuur instelt op 16C, wil je niet dat de temperatuur lager komt dan 7C. Dus zal je systeem ook occasioneel moeten kunnen bijverwarmen.
Wat die keien betreft, ben ik toch skeptisch... Als je ziet met hoeveel lagen moderne huizen geisoleerd zijn, hoe alles goed luchtdicht gemaakt wordt, etc. ga je toch serieus mogen investeren om je tuinhuis goed te isoleren. Trouwens, isoleren betekent dat de warmte binnen blijft, niet dat ze niet naar binnen komt als de zon erop zit te bakken. Dat heb ik zelf mogen ervaren in mijn woning... Wat hier dus al gezegd is over het oveneffect, is vrees ik correct.

Bedankt voor uw antwoord (andere mensen ook)
Ik zal misschien eerst eens mijn naam vermelden, Marnix dus.
Ik moest hier een nickname bedenken dit was het eerste dat in mij opkwam, misschien toch beter mijn naam gekozen :-)

Ik kan misschien ook eens overwegen om de binnenzijde te isoleren dan ipv de buitenzijde. De isolatie kan de warmte dan niet opnemen.

Ik ga ook eens de firma contacteren die de toestellen van Fondis verdeeld.
Het kleinste toestel zou goed moeten kunnen afkoelen en bijverwarmen voor ruimtes tot 3 maal mijn ruimte en zouden volgens hen zeer zuinig zijn.
Zij zullen daar ook wel ervaring in hebben en misschien af- of aanraden met wat extra tips en aandachtspunten.

@ 150PK of Marnix,

Ik weet niet of je gelezen hebt dat ik schreef: "reliability" en "security". Maar dat zal je wellicht niet veel zeggen.

Om even concreet te zijn:
Wat ga je doen als je tijdens de zomer of winter een week met vakantie bent en je komt terug en je tuinhuisje is getransformeerd in een sauna of diepvries?
Wat ga je doen na een fantastisch weekend aan zee dat je vaststelt dat de helft van je flessen er niet meer zijn?

En geloof me , deze gevallen zijn geen fictie.


RE: Wijnruimte - 150pk - 17-03-2018 09:34 AM

(17-03-2018 02:13 AM)don quichotte schreef:  
(17-03-2018 01:30 AM)150pk schreef:  
(16-03-2018 02:41 PM)Olivier schreef:  
(16-03-2018 02:02 PM)150pk schreef:  ivm het isoleren van het dak is dat inderdaad wel mogelijk dat dit snel zou opwarmen.
Daarom denk ik er over na om dit langs de binnenzijde te isoleren. En boven op het dak met roofing of epdm en daarop een dikke laag keien te leggen zodat de warmte minder kan doordringen.

Ik ben er wel van overtuigd dat je niet persé ondergronds moet bewaren, vele bewaarwijnen mogen gerust bovengronds bewaard worden.
Heb daar eens via dit forum een artikel over gelezen dat de wijnen in sommige gevallen zelfs beter tot hun recht kwamen bij bovengrondse bewaring.
Klimaatkasten staan ook niet ondergronds.

Ik ga proberen om zo'n goed mogelijke klimaatruimte te maken met dezelfde eigenschappen als een kast. Zo'n kast zijn eigenlijk ook 4 kanten met isolatie en een klimaatsysteem.

Ik denk als je een geïsoleerde ruimte kan maken die uitgerust is met een goed klimaatsysteem die alles op peil houd, je volgens mij niet veel mis mee kan doen naar de wijnen toe.

Of zie ik dat verkeerd?

Dag 150pk,

Even beginnen bij het begin. Een ideale bewaartemperatuur zal rond de 14-16C zitten en schommelt liefst niet te veel. Zeker als je je bordeaux lang wilt bewaren, is dat toch aangeraden. Dat betekent dat je je tuinhuis dus zou moeten inrichten om die omstandigheden te benaderen. Met een airco zal dat wel lukken qua temperatuur, maar ik zou toch eens de rekensom maken hoeveel je dat zal kosten in aankoopsom van je airco, en energiekosten om dat te laten draaien. Vergeet trouwens niet dat het niet alleen een kwestie van koelen is. Als het in de winter vriest, wil je ook vermijden dat je wijnen daar liggen aan 3-4C. Temperatuurschommelingen kunnen in principe tot 9C, dus als je je gemiddelde temperatuur instelt op 16C, wil je niet dat de temperatuur lager komt dan 7C. Dus zal je systeem ook occasioneel moeten kunnen bijverwarmen.
Wat die keien betreft, ben ik toch skeptisch... Als je ziet met hoeveel lagen moderne huizen geisoleerd zijn, hoe alles goed luchtdicht gemaakt wordt, etc. ga je toch serieus mogen investeren om je tuinhuis goed te isoleren. Trouwens, isoleren betekent dat de warmte binnen blijft, niet dat ze niet naar binnen komt als de zon erop zit te bakken. Dat heb ik zelf mogen ervaren in mijn woning... Wat hier dus al gezegd is over het oveneffect, is vrees ik correct.

Bedankt voor uw antwoord (andere mensen ook)
Ik zal misschien eerst eens mijn naam vermelden, Marnix dus.
Ik moest hier een nickname bedenken dit was het eerste dat in mij opkwam, misschien toch beter mijn naam gekozen :-)

Ik kan misschien ook eens overwegen om de binnenzijde te isoleren dan ipv de buitenzijde. De isolatie kan de warmte dan niet opnemen.

Ik ga ook eens de firma contacteren die de toestellen van Fondis verdeeld.
Het kleinste toestel zou goed moeten kunnen afkoelen en bijverwarmen voor ruimtes tot 3 maal mijn ruimte en zouden volgens hen zeer zuinig zijn.
Zij zullen daar ook wel ervaring in hebben en misschien af- of aanraden met wat extra tips en aandachtspunten.

@ 150PK of Marnix,

Ik weet niet of je gelezen hebt dat ik schreef: "reliability" en "security". Maar dat zal je wellicht niet veel zeggen.

Om even concreet te zijn:
Wat ga je doen als je tijdens de zomer of winter een week met vakantie bent en je komt terug en je tuinhuisje is getransformeerd in een sauna of diepvries?
Wat ga je doen na een fantastisch weekend aan zee dat je vaststelt dat de helft van je flessen er niet meer zijn?

En geloof me , deze gevallen zijn geen fictie.

dat is reeds allemaal overwogen geweest en rond diefstal en zo maak ik mij geen zorgen.
Wegens ziekte van mijn moeder kunnen mijn ouders niet meer op reis, er is dus steeds iemand aanwezig + de tuin is volledig omheind. Het tuinhuis zie je vanop straat niet staan.

Voor de andere "problemen" ga ik zoals eerder geschreven mij eens informeren bij de verdeler van Fondis.
Ik ken zelf te weinig van het toestel, en zij zullen dan wel weten of dit haalbaar is of niet en welke materialen te gebruiken.

We zien wel.


RE: Wijnruimte - jr02 - 17-03-2018 10:30 AM

Onlangs liet ik een glazen wand plaatsen in mijn buro, om daar een mooie wijnplaats in op te bouwen. Het project is nog lopende (foto's volgen dus ook later) en enige tijd ook gezocht om de juist koeling te vinden:
- volgende firma ben ik aan het overwegen
https://www.airco-radeco.be/airconditionning/modellen

Prijs van de offerte die ik kreeg, 2059€ excl btw
incl plaatsing, transport (Borsbeek - Diksmuide), dienst na verkoop.
Persoonlijk vind ik het toch een groot prijsverschil met Fondis

Type wijnkoeling met binnen en buiten unit.


RE: Wijnruimte - vinejo - 17-03-2018 12:33 PM

Dag Marnix,
Ik vond 150pk anders wel een originele keuze hoor Wink
cheers


RE: Wijnruimte - Olivier - 17-03-2018 02:51 PM

Citaat:Onlangs liet ik een glazen wand plaatsen in mijn buro, om daar een mooie wijnplaats in op te bouwen. Het project is nog lopende (foto's volgen dus ook later)

zalig...die foto's wil ik wel eens zien!

Het risico volgens mij is echter dat je iedere avond met een flesje uit uw buro zult komen Wink


RE: Wijnruimte - Bert - 18-03-2018 11:00 AM

(17-03-2018 02:51 PM)Olivier schreef:  
Citaat:Onlangs liet ik een glazen wand plaatsen in mijn buro, om daar een mooie wijnplaats in op te bouwen. Het project is nog lopende (foto's volgen dus ook later)

zalig...die foto's wil ik wel eens zien!

Het risico volgens mij is echter dat je iedere avond met een flesje uit uw buro zult komen Wink

of NIET meer uit uw bureau zal komen...


RE: Wijnruimte - 150pk - 18-03-2018 11:18 AM

(17-03-2018 10:30 AM)jr02 schreef:  Onlangs liet ik een glazen wand plaatsen in mijn buro, om daar een mooie wijnplaats in op te bouwen. Het project is nog lopende (foto's volgen dus ook later) en enige tijd ook gezocht om de juist koeling te vinden:
- volgende firma ben ik aan het overwegen
https://www.airco-radeco.be/airconditionning/modellen

Prijs van de offerte die ik kreeg, 2059€ excl btw
incl plaatsing, transport (Borsbeek - Diksmuide), dienst na verkoop.
Persoonlijk vind ik het toch een groot prijsverschil met Fondis

Type wijnkoeling met binnen en buiten unit.

Bedankt ik ga de firma zeker contacteren voor info.

Ja die foto's wil ik wel eens zien. Moet volgens mij toch geestig zijn als je dagelijks uw verzameling kan bewonderen!!


RE: Wijnruimte - 150pk - 19-03-2018 10:43 AM

(17-03-2018 12:33 PM)vinejo schreef:  Dag Marnix,
Ik vond 150pk anders wel een originele keuze hoor Wink
cheers

Rolleyes

T'is toch raar om aangesproken te worden met 150pk Smile


RE: Wijnruimte - 150pk - 04-04-2018 12:19 PM

even een kleine update.

Na verschillende firma's te hebben gecontacteerd kom ik tot de conclusie dat ik dus toch goed bezig ben.

Iedereen raad aan om van buitenaf te isoleren en de ruimte goed luchtdicht te maken.
Het klimaatsysteem doet de rest zonder veel energie te verbruiken.

Fondis raad mij de C25S aan die kan verwarmen en koelen + ontvochtigen.

Eurocave heeft zijn eigen systeem de INOA 25.
Komt wel wat duurder uit dan de C25S van Fondis.

Radeco heb ik ook gecontacteerd maar zij hebben enkel een systeem dat koelt.

Bedankt voor jullie reacties.

Als het projectje af is post ik hier wel eens wat foto's.

Marnix


RE: Wijnruimte - Olivier - 04-04-2018 12:41 PM

(04-04-2018 12:19 PM)150pk schreef:  even een kleine update.

Na verschillende firma's te hebben gecontacteerd kom ik tot de conclusie dat ik dus toch goed bezig ben.

Iedereen raad aan om van buitenaf te isoleren en de ruimte goed luchtdicht te maken.
Het klimaatsysteem doet de rest zonder veel energie te verbruiken.

Fondis raad mij de C25S aan die kan verwarmen en koelen + ontvochtigen.

Eurocave heeft zijn eigen systeem de INOA 25.
Komt wel wat duurder uit dan de C25S van Fondis.

Radeco heb ik ook gecontacteerd maar zij hebben enkel een systeem dat koelt.

Bedankt voor jullie reacties.

Als het projectje af is post ik hier wel eens wat foto's.

Marnix

Allez, benieuwd. Veel succes in ieder geval!


RE: Wijnruimte - Olivier - 28-05-2018 04:42 PM

Citaat:Als het projectje af is post ik hier wel eens wat foto's.

benieuwd hoe dit afgelopen is... Smile


RE: Wijnruimte - 150pk - 29-05-2018 12:04 AM

(28-05-2018 04:42 PM)Olivier schreef:  
Citaat:Als het projectje af is post ik hier wel eens wat foto's.

benieuwd hoe dit afgelopen is... Smile

Goh we zijn ondertussen toch al goed opgeschoten hoor.
Tuinhuis met de wijnruimte is aan de buitenzijde reeds afgewerkt (10cm geïsoleerd met daarop crépi), nu beginnen we de binnenkant af te werken.
Chappen, de ruimte bezetten om de lelijke snelbouwstenen weg te werken, daarna vloertje leggen en dan moet ik nog een geschikte deur zien te vinden voor de wijnruimte luchtdicht te kunnen afsluiten.
Als er iemand daar adresjes of website's over heeft laat ze hier maar achter.
Nu de isolatie er rond hangt scheelt dat toch een pak aan temperatuur hoor.
Voelt steeds veel frisser aan dan buiten en de deuren zitten er nog niet in :-), zelfs nu met de toch aanhoudende warme dagen.
Ik probeer deze week nog foto's te posten.


RE: Wijnruimte - Olivier - 29-05-2018 07:36 AM

Citaat:Ik probeer deze week nog foto's te posten.

Super, blij te zien dat je nog meeleest!

Dat is precies al geen gewoon tuinhuisje meer he...


RE: Wijnruimte - wvd - 29-05-2018 11:15 AM

(29-05-2018 07:36 AM)Olivier schreef:  
Citaat:Ik probeer deze week nog foto's te posten.

Super, blij te zien dat je nog meeleest!

Dat is precies al geen gewoon tuinhuisje meer he...

Als je een echt goede deur vindt heb je wellicht geen airco meer nodig en dat is toch nog altijd te verkiezen en niet alleen voor de kosten.


RE: Wijnruimte - Smaakatleet - 29-05-2018 12:14 PM

Een deur type star75 of 90.
Aliplast systeem moet de klus wel klaren.

Met een degelijk paneel of goed glas.

Bespaar niet op je slot.
Want het is immers altijd leuk als je weet dat deze niet alleen veilig bewaard zijn tegen het klimaat.

Aliplast heeft wel een website.
Dat is slechts 1 van de vele aanbieders.
In aluminium zijnde dan.


Plastiek heb je ook wel enige opties.

Bon ik ga wat deur doen. Wink


RE: Wijnruimte - 150pk - 29-05-2018 08:36 PM

(29-05-2018 07:36 AM)Olivier schreef:  
Citaat:Ik probeer deze week nog foto's te posten.

Super, blij te zien dat je nog meeleest!

Dat is precies al geen gewoon tuinhuisje meer he...

Inderdaad Rolleyes al goed dat ik alles zelf heb gedaan anders is zo'n project toch een dure onderneming. Nu heb ik enkel materiaalkosten wat op zich wel goed meevalt.
(29-05-2018 12:14 PM)gertjeuh schreef:  Een deur type star75 of 90.
Aliplast systeem moet de klus wel klaren.

Met een degelijk paneel of goed glas.

Bespaar niet op je slot.
Want het is immers altijd leuk als je weet dat deze niet alleen veilig bewaard zijn tegen het klimaat.

Aliplast heeft wel een website.
Dat is slechts 1 van de vele aanbieders.
In aluminium zijnde dan.


Plastiek heb je ook wel enige opties.

Bon ik ga wat deur doen. Wink

Bedankt ga ik zeker eens bekijken. De firma is van Lokeren wat nog niet zo ver is van Gent.
(29-05-2018 11:15 AM)wvd schreef:  
(29-05-2018 07:36 AM)Olivier schreef:  
Citaat:Ik probeer deze week nog foto's te posten.

Super, blij te zien dat je nog meeleest!

Dat is precies al geen gewoon tuinhuisje meer he...

Als je een echt goede deur vindt heb je wellicht geen airco meer nodig en dat is toch nog altijd te verkiezen en niet alleen voor de kosten.

Ik ga toch één installeren hoor de wijnen zijn echt de lange bewaarwijnen en dan wil ik toch zeker een constante temperatuur hebben.


RE: Wijnruimte - Smaakatleet - 30-05-2018 06:29 AM

(29-05-2018 08:36 PM)150pk schreef:  
(29-05-2018 07:36 AM)Olivier schreef:  
Citaat:Ik probeer deze week nog foto's te posten.

Super, blij te zien dat je nog meeleest!

Dat is precies al geen gewoon tuinhuisje meer he...

Inderdaad Rolleyes al goed dat ik alles zelf heb gedaan anders is zo'n project toch een dure onderneming. Nu heb ik enkel materiaalkosten wat op zich wel goed meevalt.
(29-05-2018 12:14 PM)gertjeuh schreef:  Een deur type star75 of 90.
Aliplast systeem moet de klus wel klaren.

Met een degelijk paneel of goed glas.

Bespaar niet op je slot.
Want het is immers altijd leuk als je weet dat deze niet alleen veilig bewaard zijn tegen het klimaat.

Aliplast heeft wel een website.
Dat is slechts 1 van de vele aanbieders.
In aluminium zijnde dan.


Plastiek heb je ook wel enige opties.

Bon ik ga wat deur doen. Wink

Bedankt ga ik zeker eens bekijken. De firma is van Lokeren wat nog niet zo ver is van Gent.
(29-05-2018 11:15 AM)wvd schreef:  
(29-05-2018 07:36 AM)Olivier schreef:  
Citaat:Ik probeer deze week nog foto's te posten.

Super, blij te zien dat je nog meeleest!

Dat is precies al geen gewoon tuinhuisje meer he...

Als je een echt goede deur vindt heb je wellicht geen airco meer nodig en dat is toch nog altijd te verkiezen en niet alleen voor de kosten.

Ik ga toch één installeren hoor de wijnen zijn echt de lange bewaarwijnen en dan wil ik toch zeker een constante temperatuur hebben.

Er zijn Aliplast verdelers over gans België hoor. Wink
Maar dit is even geldig voor Reynaers en andere producenten.

Toch wel even zeggen.
Zo een deur zal je gauw een aardige duit kosten.


RE: Wijnruimte - don quichotte - 30-05-2018 11:33 AM

(29-05-2018 12:04 AM)150pk schreef:  
(28-05-2018 04:42 PM)Olivier schreef:  
Citaat:Als het projectje af is post ik hier wel eens wat foto's.

benieuwd hoe dit afgelopen is... Smile

Goh we zijn ondertussen toch al goed opgeschoten hoor.
Tuinhuis met de wijnruimte is aan de buitenzijde reeds afgewerkt (10cm geïsoleerd met daarop crépi), nu beginnen we de binnenkant af te werken.
Chappen, de ruimte bezetten om de lelijke snelbouwstenen weg te werken, daarna vloertje leggen en dan moet ik nog een geschikte deur zien te vinden voor de wijnruimte luchtdicht te kunnen afsluiten.
Als er iemand daar adresjes of website's over heeft laat ze hier maar achter.
Nu de isolatie er rond hangt scheelt dat toch een pak aan temperatuur hoor.
Voelt steeds veel frisser aan dan buiten en de deuren zitten er nog niet in :-), zelfs nu met de toch aanhoudende warme dagen.
Ik probeer deze week nog foto's te posten.

Ga je een isolatie onder de chape plaatsen?
Welke vloer ga je leggen: poreus ( vb terra cotta) of waterdicht?


RE: Wijnruimte - 150pk - 30-05-2018 01:07 PM

hmm net geprobeerd om foto's toe te voegen maar lukt niet te goed.

Als ik naast bijlage mijn bestand kies en ze toevoeg zie ik de foto nergens terug.

Hoe werkt dat hier?
(30-05-2018 11:33 AM)don quichotte schreef:  
(29-05-2018 12:04 AM)150pk schreef:  
(28-05-2018 04:42 PM)Olivier schreef:  
Citaat:Als het projectje af is post ik hier wel eens wat foto's.

benieuwd hoe dit afgelopen is... Smile

Goh we zijn ondertussen toch al goed opgeschoten hoor.
Tuinhuis met de wijnruimte is aan de buitenzijde reeds afgewerkt (10cm geïsoleerd met daarop crépi), nu beginnen we de binnenkant af te werken.
Chappen, de ruimte bezetten om de lelijke snelbouwstenen weg te werken, daarna vloertje leggen en dan moet ik nog een geschikte deur zien te vinden voor de wijnruimte luchtdicht te kunnen afsluiten.
Als er iemand daar adresjes of website's over heeft laat ze hier maar achter.
Nu de isolatie er rond hangt scheelt dat toch een pak aan temperatuur hoor.
Voelt steeds veel frisser aan dan buiten en de deuren zitten er nog niet in :-), zelfs nu met de toch aanhoudende warme dagen.
Ik probeer deze week nog foto's te posten.

Ga je een isolatie onder de chape plaatsen?
Welke vloer ga je leggen: poreus ( vb terra cotta) of waterdicht?

Voor ik ga chappen ga ik waarschijnlijk eerst een isolerend laagje leggen met isomobollekes, dat moet dan eerst harden en daarna kan je erop chappen.

Voor de vloer denk ik gewoon tegels te leggen, vocht en temperatuur wordt geregeld door het klimaattoestel.
ahaa toch gelukt, bestanden waren te groot :-)

Bij deze...

[attachment=3385]

[attachment=3386]

[attachment=3387]


RE: Wijnruimte - don quichotte - 30-05-2018 02:16 PM

(30-05-2018 01:07 PM)150pk schreef:  hmm net geprobeerd om foto's toe te voegen maar lukt niet te goed.

Als ik naast bijlage mijn bestand kies en ze toevoeg zie ik de foto nergens terug.

Hoe werkt dat hier?
(30-05-2018 11:33 AM)don quichotte schreef:  
(29-05-2018 12:04 AM)150pk schreef:  
(28-05-2018 04:42 PM)Olivier schreef:  
Citaat:Als het projectje af is post ik hier wel eens wat foto's.

benieuwd hoe dit afgelopen is... Smile

Goh we zijn ondertussen toch al goed opgeschoten hoor.
Tuinhuis met de wijnruimte is aan de buitenzijde reeds afgewerkt (10cm geïsoleerd met daarop crépi), nu beginnen we de binnenkant af te werken.
Chappen, de ruimte bezetten om de lelijke snelbouwstenen weg te werken, daarna vloertje leggen en dan moet ik nog een geschikte deur zien te vinden voor de wijnruimte luchtdicht te kunnen afsluiten.
Als er iemand daar adresjes of website's over heeft laat ze hier maar achter.
Nu de isolatie er rond hangt scheelt dat toch een pak aan temperatuur hoor.
Voelt steeds veel frisser aan dan buiten en de deuren zitten er nog niet in :-), zelfs nu met de toch aanhoudende warme dagen.
Ik probeer deze week nog foto's te posten.

Ga je een isolatie onder de chape plaatsen?
Welke vloer ga je leggen: poreus ( vb terra cotta) of waterdicht?

Voor ik ga chappen ga ik waarschijnlijk eerst een isolerend laagje leggen met isomobollekes, dat moet dan eerst harden en daarna kan je erop chappen.

Voor de vloer denk ik gewoon tegels te leggen, vocht en temperatuur wordt geregeld door het klimaattoestel.
ahaa toch gelukt, bestanden waren te groot :-)

Bij deze...

Mooi project.
Daar ga je menig flesje Montrose , D'yquem , Ausone , Kirwan en tutti quanti Margaux, St.Julien, Grand cru's Bourgogne......kunnen in opbergen.Wink


RE: Wijnruimte - Olivier - 30-05-2018 02:31 PM

(30-05-2018 01:07 PM)150pk schreef:  hmm net geprobeerd om foto's toe te voegen maar lukt niet te goed.

Als ik naast bijlage mijn bestand kies en ze toevoeg zie ik de foto nergens terug.

Hoe werkt dat hier?
(30-05-2018 11:33 AM)don quichotte schreef:  
(29-05-2018 12:04 AM)150pk schreef:  
(28-05-2018 04:42 PM)Olivier schreef:  
Citaat:Als het projectje af is post ik hier wel eens wat foto's.

benieuwd hoe dit afgelopen is... Smile

Goh we zijn ondertussen toch al goed opgeschoten hoor.
Tuinhuis met de wijnruimte is aan de buitenzijde reeds afgewerkt (10cm geïsoleerd met daarop crépi), nu beginnen we de binnenkant af te werken.
Chappen, de ruimte bezetten om de lelijke snelbouwstenen weg te werken, daarna vloertje leggen en dan moet ik nog een geschikte deur zien te vinden voor de wijnruimte luchtdicht te kunnen afsluiten.
Als er iemand daar adresjes of website's over heeft laat ze hier maar achter.
Nu de isolatie er rond hangt scheelt dat toch een pak aan temperatuur hoor.
Voelt steeds veel frisser aan dan buiten en de deuren zitten er nog niet in :-), zelfs nu met de toch aanhoudende warme dagen.
Ik probeer deze week nog foto's te posten.

Ga je een isolatie onder de chape plaatsen?
Welke vloer ga je leggen: poreus ( vb terra cotta) of waterdicht?

Voor ik ga chappen ga ik waarschijnlijk eerst een isolerend laagje leggen met isomobollekes, dat moet dan eerst harden en daarna kan je erop chappen.

Voor de vloer denk ik gewoon tegels te leggen, vocht en temperatuur wordt geregeld door het klimaattoestel.
ahaa toch gelukt, bestanden waren te groot :-)

Bij deze...

Mooi, letterlijk een tuin-huis eigenlijk Smile

Nu nog zonnepanelen op uw dak en uwen airco werkt voor niets.


RE: Wijnruimte - 150pk - 02-06-2018 08:02 AM

(30-05-2018 02:31 PM)Olivier schreef:  
(30-05-2018 01:07 PM)150pk schreef:  hmm net geprobeerd om foto's toe te voegen maar lukt niet te goed.

Als ik naast bijlage mijn bestand kies en ze toevoeg zie ik de foto nergens terug.

Hoe werkt dat hier?
(30-05-2018 11:33 AM)don quichotte schreef:  
(29-05-2018 12:04 AM)150pk schreef:  
(28-05-2018 04:42 PM)Olivier schreef:  
Citaat:Als het projectje af is post ik hier wel eens wat foto's.

benieuwd hoe dit afgelopen is... Smile

Goh we zijn ondertussen toch al goed opgeschoten hoor.
Tuinhuis met de wijnruimte is aan de buitenzijde reeds afgewerkt (10cm geïsoleerd met daarop crépi), nu beginnen we de binnenkant af te werken.
Chappen, de ruimte bezetten om de lelijke snelbouwstenen weg te werken, daarna vloertje leggen en dan moet ik nog een geschikte deur zien te vinden voor de wijnruimte luchtdicht te kunnen afsluiten.
Als er iemand daar adresjes of website's over heeft laat ze hier maar achter.
Nu de isolatie er rond hangt scheelt dat toch een pak aan temperatuur hoor.
Voelt steeds veel frisser aan dan buiten en de deuren zitten er nog niet in :-), zelfs nu met de toch aanhoudende warme dagen.
Ik probeer deze week nog foto's te posten.

Ga je een isolatie onder de chape plaatsen?
Welke vloer ga je leggen: poreus ( vb terra cotta) of waterdicht?

Voor ik ga chappen ga ik waarschijnlijk eerst een isolerend laagje leggen met isomobollekes, dat moet dan eerst harden en daarna kan je erop chappen.

Voor de vloer denk ik gewoon tegels te leggen, vocht en temperatuur wordt geregeld door het klimaattoestel.
ahaa toch gelukt, bestanden waren te groot :-)

Bij deze...

Mooi, letterlijk een tuin-huis eigenlijk Smile

Nu nog zonnepanelen op uw dak en uwen airco werkt voor niets.

Ben ik ook aan het overwegen. Maar dat zal eerder op het laatst gebeuren.


RE: Wijnruimte - jr02 - 27-07-2018 05:11 PM

(17-03-2018 10:30 AM)jr02 schreef:  Onlangs liet ik een glazen wand plaatsen in mijn buro, om daar een mooie wijnplaats in op te bouwen. Het project is nog lopende (foto's volgen dus ook later) en enige tijd ook gezocht om de juist koeling te vinden:
- volgende firma ben ik aan het overwegen
https://www.airco-radeco.be/airconditionning/modellen

Prijs van de offerte die ik kreeg, 2059€ excl btw
incl plaatsing, transport (Borsbeek - Diksmuide), dienst na verkoop.
Persoonlijk vind ik het toch een groot prijsverschil met Fondis

Type wijnkoeling met binnen en buiten unit.

Voila van perfecte timing gesproken met deze aanhoudende hitte, mijn wijnruimte (3.5m/2.5m)is eindelijk zo goed als klaar. De buro heeft plaats gemaakt voor enkele kasten, zwartefolie op het raam, extra isolatie thv het raam, ventilatie bovenaan het raam. Isolerende glazen wand en koelunit die op 12,5° staat. Onderaan een opvangbak met grind voor het condenswater met een overloop naar buiten...toch een beetje fier op mijn 'man-cave'Smile

foto genomen buiten de wijnruimte, zicht naar rechts en de ander naar links.


RE: Wijnruimte - Mathijs81 - 27-07-2018 06:43 PM

(27-07-2018 05:11 PM)jr02 schreef:  foto genomen buiten de wijnruimte, zicht naar rechts en de ander naar links.

Zeer netjes en vooral #jaloers Big Grin


RE: Wijnruimte - vinejo - 27-07-2018 08:21 PM

(27-07-2018 06:43 PM)Mathijs81 schreef:  
(27-07-2018 05:11 PM)jr02 schreef:  foto genomen buiten de wijnruimte, zicht naar rechts en de ander naar links.

Zeer netjes en vooral #jaloers Big Grin

Zéér vooral netjes jaloers hier..!!!


RE: Wijnruimte - Benz - 27-07-2018 09:28 PM

(27-07-2018 08:21 PM)vinejo schreef:  
(27-07-2018 06:43 PM)Mathijs81 schreef:  
(27-07-2018 05:11 PM)jr02 schreef:  foto genomen buiten de wijnruimte, zicht naar rechts en de ander naar links.

Zeer netjes en vooral #jaloers Big Grin

Zéér vooral netjes jaloers hier..!!!

Prachtig!! applaus


RE: Wijnruimte - Biff - 28-07-2018 11:10 AM

(27-07-2018 09:28 PM)Benz schreef:  
(27-07-2018 08:21 PM)vinejo schreef:  
(27-07-2018 06:43 PM)Mathijs81 schreef:  
(27-07-2018 05:11 PM)jr02 schreef:  foto genomen buiten de wijnruimte, zicht naar rechts en de ander naar links.
Zeer netjes en vooral #jaloers Big Grin
Zéér vooral netjes jaloers hier..!!!
Prachtig!! applaus
Ja, amaai nog nie!


RE: Wijnruimte - jr02 - 28-07-2018 12:00 PM

(28-07-2018 11:10 AM)Biff schreef:  
(27-07-2018 09:28 PM)Benz schreef:  
(27-07-2018 08:21 PM)vinejo schreef:  
(27-07-2018 06:43 PM)Mathijs81 schreef:  
(27-07-2018 05:11 PM)jr02 schreef:  foto genomen buiten de wijnruimte, zicht naar rechts en de ander naar links.
Zeer netjes en vooral #jaloers Big Grin
Zéér vooral netjes jaloers hier..!!!
Prachtig!! applaus
Ja, amaai nog nie!

Dan heb kik da met mijn twee linkerhanden toch zo slecht nie gedaan als ik zo de positieve commentaar lees Sleepy
Nu de vrouw is ook content van't resultaat..."er kunnen ze zelfs nog bij": zei ze subltielSlurp


RE: Wijnruimte - Mathijs81 - 28-07-2018 04:46 PM

(28-07-2018 12:00 PM)jr02 schreef:  Nu de vrouw is ook content van't resultaat..."er kunnen ze zelfs nog bij": zei ze subltielSlurp

Toch wat opletten met commentaar v/d vrouw ... want "er kunnen er nog wel bij" kan snel omslaan in "hebt ge niet al genoeg wijn" Big Grin


RE: Wijnruimte - Olivier - 31-07-2018 11:02 AM

(28-07-2018 12:00 PM)jr02 schreef:  
(28-07-2018 11:10 AM)Biff schreef:  
(27-07-2018 09:28 PM)Benz schreef:  
(27-07-2018 08:21 PM)vinejo schreef:  
(27-07-2018 06:43 PM)Mathijs81 schreef:  
(27-07-2018 05:11 PM)jr02 schreef:  foto genomen buiten de wijnruimte, zicht naar rechts en de ander naar links.
Zeer netjes en vooral #jaloers Big Grin
Zéér vooral netjes jaloers hier..!!!
Prachtig!! applaus
Ja, amaai nog nie!

Dan heb kik da met mijn twee linkerhanden toch zo slecht nie gedaan als ik zo de positieve commentaar lees Sleepy
Nu de vrouw is ook content van't resultaat..."er kunnen ze zelfs nog bij": zei ze subltielSlurp

Sjiek! Ziet er heel professioneel uit.

Als dat het resultaat is van twee linkerhanden, dan heb ik olifantenpoten...


RE: Wijnruimte - vinejo - 31-07-2018 12:43 PM

(31-07-2018 11:02 AM)Olivier schreef:  Als dat het resultaat is van twee linkerhanden, dan heb ik olifantenpoten...

K Heb t altijd gepeisd...!
Jammer dat de slurf niet navenant is.. Big Grin


RE: Wijnruimte - TheWineVet - 31-07-2018 01:35 PM

Prachtig, ook van die slurf...


RE: Wijnruimte - Olivier - 31-07-2018 01:45 PM

(31-07-2018 12:43 PM)vinejo schreef:  
(31-07-2018 11:02 AM)Olivier schreef:  Als dat het resultaat is van twee linkerhanden, dan heb ik olifantenpoten...

K Heb t altijd gepeisd...!
Jammer dat de slurf niet navenant is.. Big Grin

Gelukkig maar, met zo'n slurf zou ik een bag in box nodig hebben om te proeven!


RE: Wijnruimte - 150pk - 16-09-2019 09:45 AM

Even nog een klein updateke plaasten.

De wijnruimte is ondertussen bijna af, maarrrrr staat nu al een tijdje stil door de leveringsproblemen van de fondis c25s.

6 maand!!! geleden besteld bij Exaro, vandaag nog steeds niet ontvangen. Angry

Er word steeds beloofd te leveren maar volgens Exaro is er altijd wel iets aan de hand bij de leverancier dat ik het op den duur niet meer geloof.
Een goeie €2300 vooraf betaald en nog steeds niets ontvangen is niet meer van deze tijd.
Leveringsperiode was 2.5 weken bij bestelling!!.

Ondertussen contact gehad met Picla, ook een leverancier van de toestellen en die beweren dat er niks aan de hand is. Indien ik bij hen bestel binnen de week voorradig vanuit dezelfde leverancier in Frankrijk waar Exaro (zogezegd) besteld heeft.

Na veel heen en weer telefoneren heb ik mijn geduld zowat verloren en eens goed mijn gedacht gezegd en de bestelling willen annuleren.

Hij heeft mij nu een paar mails getoond van winemaster (de leverancier in Frankrijk) dat de productie steeds uitgesteld word.

Ik heb nu een extra korting van 6% verkregen indien ik niet overga tot annuleren.
Nieuwe leveringsdatum eind september.

Ik heb hem nu gezegd dat dit de laatste kans is, geen levering eind september is annulering bestelling punt.

Hopelijk komt het zo ver niet en krijg ik eindelijk mijn toestel.

Word vervolgd...
Paar fotootjes van de binnenzijde.

De muren bezet en een crepi opgezet.

De half geïsoleerde muur wacht dus op de fondis...

Deur is ook reeds geplaatst (geïsoleerd) en kan luchtdicht gesloten worden.

Aan de linkermuur komen deze wijnnissen https://www.picla.be/nl/product/bloc-cellier-standaard-wit over de volledige hoogte en breedte om de losse wijnflessen in te leggen.


RE: Wijnruimte - wvd - 16-09-2019 11:35 AM

Wat is de capaciteit?


RE: Wijnruimte - 150pk - 16-09-2019 01:23 PM

[quote='wvd' pid='92013' dateline='1568626502']
Wat is de capaciteit?
[/quot

ik schat zo een kleine 8m³ (5m²) . Dus er kunnen wel wat flesjes in


RE: Wijnruimte - 150pk - 15-01-2020 02:17 PM

Hier nog even een update plaatsen.

Na 9 maand te moeten wachten heb ik eindelijk na veel over en weer gemail mijn unit ontvangen.

Ondertussen is dit het resultaat.

Bij Picla nog snel wat wijnnissen aangekocht, keuze is gevallen op de witte Bloc Cellier.

Den elektricien komt nog langs met een verlichting en vastzetten van het stopcontact.

We kunnen beginnen verder verzamelen applaus


RE: Wijnruimte - wvd - 16-01-2020 01:24 PM

Mooie "kelder", helaas vol foute wijnen...Cool


RE: Wijnruimte - vinejo - 16-01-2020 01:29 PM

(16-01-2020 01:24 PM)wvd schreef:  Mooie "kelder", helaas vol foute wijnen...Cool



RE: Wijnruimte - wvd - 16-01-2020 01:45 PM

(16-01-2020 01:29 PM)vinejo schreef:  
(16-01-2020 01:24 PM)wvd schreef:  Mooie "kelder", helaas vol foute wijnen...Cool

thumbsup


Tiens, foto valt eraf...


RE: Wijnruimte - Lektr - 16-01-2020 02:40 PM

(15-01-2020 02:17 PM)150pk schreef:  Hier nog even een update plaatsen.

Na 9 maand te moeten wachten heb ik eindelijk na veel over en weer gemail mijn unit ontvangen.

Ondertussen is dit het resultaat.

Bij Picla nog snel wat wijnnissen aangekocht, keuze is gevallen op de witte Bloc Cellier.

Den elektricien komt nog langs met een verlichting en vastzetten van het stopcontact.

We kunnen beginnen verder verzamelen applaus

Mooi gedaan, kan me al eens jaloers op zijn Tongue


RE: Wijnruimte - 150pk - 16-01-2020 04:19 PM

(16-01-2020 02:40 PM)Lektr schreef:  
(15-01-2020 02:17 PM)150pk schreef:  Hier nog even een update plaatsen.

Na 9 maand te moeten wachten heb ik eindelijk na veel over en weer gemail mijn unit ontvangen.

Ondertussen is dit het resultaat.

Bij Picla nog snel wat wijnnissen aangekocht, keuze is gevallen op de witte Bloc Cellier.

Den elektricien komt nog langs met een verlichting en vastzetten van het stopcontact.

We kunnen beginnen verder verzamelen applaus

Mooi gedaan, kan me al eens jaloers op zijn Tongue

Heb het gevoel dat er hier iemand jaloers is Smile


RE: Wijnruimte - Lektr - 16-01-2020 04:26 PM

(16-01-2020 04:19 PM)150pk schreef:  
(16-01-2020 02:40 PM)Lektr schreef:  
(15-01-2020 02:17 PM)150pk schreef:  Hier nog even een update plaatsen.

Na 9 maand te moeten wachten heb ik eindelijk na veel over en weer gemail mijn unit ontvangen.

Ondertussen is dit het resultaat.

Bij Picla nog snel wat wijnnissen aangekocht, keuze is gevallen op de witte Bloc Cellier.

Den elektricien komt nog langs met een verlichting en vastzetten van het stopcontact.

We kunnen beginnen verder verzamelen applaus

Mooi gedaan, kan me al eens jaloers op zijn Tongue

Heb het gevoel dat er hier iemand jaloers is Smile

Een beetje gezonde jaloezie Cool


RE: Wijnruimte - 150pk - 16-01-2020 05:39 PM

(16-01-2020 04:26 PM)Lektr schreef:  
(16-01-2020 04:19 PM)150pk schreef:  
(16-01-2020 02:40 PM)Lektr schreef:  
(15-01-2020 02:17 PM)150pk schreef:  Hier nog even een update plaatsen.

Na 9 maand te moeten wachten heb ik eindelijk na veel over en weer gemail mijn unit ontvangen.

Ondertussen is dit het resultaat.

Bij Picla nog snel wat wijnnissen aangekocht, keuze is gevallen op de witte Bloc Cellier.

Den elektricien komt nog langs met een verlichting en vastzetten van het stopcontact.

We kunnen beginnen verder verzamelen applaus

Mooi gedaan, kan me al eens jaloers op zijn Tongue

Heb het gevoel dat er hier iemand jaloers is Smile

Een beetje gezonde jaloezie Cool

Was niet op jouw bedoeld hoor, moest eigenlijk zijn dat er hier iemand anders jaloers is op mijn lekkere wijnen Big Grin